קריאה ראשונה 1
אחרי ריבים פילוסופיים, התנצחויות קונספטואליות ותיקונים טכניים, האייל הקורא, כתב העת האלקטרוני לתרבות ואקטואליה נפתח בקול תרועה רמה. מי אנחנו ומה באנו לעשות?

הסרט "סיוט ברחוב אלם 5" היה בין הראשונים להשתמש בטכנולוגיה של תלת מימד המשולבת בסרט רגיל. הטכנולוגיה הייתה אז יקרה מאוד, ולכן רק מספר דקות קצרות הוכנסו בסרט כולו, אך בכל זאת - ההתלהבות מצד הצופים הייתה גדולה. הדבר היה עוד כשהייתי נער צעיר, ואני זוכר את כולנו יושבים וממשמשים את המשקפיים הכחולים־אדומים בידיים, מחכים, כמו שאמרו ההוראות שהודקו לצד המשקפיים, לרגע שבו הגיבורים ירכיבו משקפיים כאלה בדיוק על המסך, ואז יחל המופע המדהים.

הרגע אכן הגיע, וביראת כבוד הרכבנו את המשקפיים, ואז עברו עלינו חמש דקות נפלאות של צפייה באנשים נרגשים מהעובדה שהם בתלת־מימד. כוונתי לדמויות על המסך - סך כל הסצינה המצולמת בטכנולוגיה זו היו תנועות איטיות ומכוונות של השחקנים שכל המטרה בהן הייתה הפגנת התלת־מימד. עלילה? אפילו יחסית לסרטי הסיוט ברחוב אלם - יוק.

האינטרנט הישראלי, כיאה למדינה שבה לכל בית אב שני יש מחשב, משופע באתרים ובמגזינים מקוונים. אך בסקירה מהירה של האתרים הידועים יותר, העיסוק העיקרי, אם לא היחיד, של אותם אתרים הוא, בעצם, במדיה של עצמם. בדיוק כמו הדמויות בסרט, כולנו התלהבנו מאוד, וישבנו נרגשים כדי להתחבר לדבר שכולם מדברים עליו, הדבר שהפך את המחשב ממשהו שרק החנונים הגדולים ביותר משתמשים בו למשהו מגניב, משהו שכולם מדברים עליו. אם ג'ניפר לופז בוחרת לרכז את הקליפ שלה סביב מחשב, מי אנחנו שנגיד שמחשב זה לחנונים? אבל כשסוף סוף נרגעים מההתלהבות ומהשוטטות המקרית (ניסיתם פעם לבדוק מה יש ב-www.random.com?) ומתיישבים לראות מה יש סביבנו - כל מה שאנחנו רואים זה עוד אנשים יושבים ליד המחשב ומסתכלים עלינו.

לא נורא, ניתן לצפות לתגובה כזאת מכל מדיה חדשה, אבל ההייפ הציבורי בכל העולם, וגם בארץ, סביב האינטרנט נמשך כבר לפחות חמש שנים - ועלילה? יוק.

סיינפלד אמר באחד מפרקיו שהדבר היחיד שאנשים עושים עם המחשב לאחר שקנו אותו, הוא "לשחק" עם המחשב. נראה שאותו הכלל תופס גם לגבי הרשת. פרט למספר אתרים, ברובם מינוריים, המשמשים כאתרים מטעם, האתרים הגדולים באמת ברשת הישראלית עוסקים ברשת עצמה, ואין זה פלא שכל מגזין רציני באינטרנט שלנו התחיל את דרכו כאינדקס אתרים.

את זה בדיוק באנו לשנות, עם כל היומרנות שבעניין. האייל הקורא בא לעולם כדי להזכיר לנו שיש חיים אחרי האינטרנט, ואין סיבה להבדיל ביניהם לבין החיים המרושתים שלנו. חוץ מזה, אם יכול להיות מגזין המודפס על נייר כרום שכל כולו מדבר על האינטרנט (וכאלה יש הרבה), למה שלא יהיה מגזין מעל מסך בוהק שיעסוק כל כולו בעולם שבחוץ?

בעת שכולם ברשת מדברים על הרשת עצמה, משתולל בחוץ עולם שלם - פוליטיקה, מדע, דת, ספרים, סרטים, מוזיקה, חינוך, צבא, אלימות, מחשבה - כל אלה זוכים לקול דממה דקה באתרים הישראלים, פרט לאתרים המייצגים צד אחד במאבק. אנחנו כאן באייל הקורא רוצים לפתוח את כל הנושאים הללו לדיון ציבורי מעמיק, בהשתתפות כל רבדי וגווני האוכלוסיה, או לפחות כל אלו שברשותם חיבור לאינטרנט - וכולנו תקווה שחזון המחשב לכל ילד ואינטרנט לכל פועל אכן יצא לפועל, כי האינטרנט, עם כל הרע שיש בו, הוא גם סיכוי גדול מאוד לטוב גדול מאוד.

לשם המטרה הזו של דיון ציבורי בנושאים החשובים, פיתחנו מערכת יחודית לאייל הקורא, שתאפשר לכל הקוראים להגיב לכל מאמר המתפרסם כאן, כך שתגובתכם תופיע מיד מתחת למאמר עצמו במלואה - ואף יתאפשר לקוראים אחרים להגיב על התגובות השונות. שימו לב לקרוא את תנאי השימוש באתר, כדי ללמוד מה אסור ומה מותר באייל הקורא.

כמו כן - מערכת האייל פתוחה תמיד לקבל כותבים חדשים, וכל מי שחושב שיש לו מה להגיד לעולם יכול להציע עצמו.



המדינה שלנו, כהרגלה, נקרעת בינה לבין עצמה במספר נושאים - דתיים־חילוניים, ספרדים־אשכנזים, שמאל־ימין, יהודים־ערבים - זה נושא הסקר הראשון שלנו בין קוראי האייל הקורא: איזה נושא נראה לכם החשוב ביותר על סדר היום הציבורי? איזה נושא הוא הראוי לטיפולה המסור ביותר של הממשלה והכנסת? איזהו הנושא שניתן להגיד עליו כי הוא בעוכרינו? לפי תגובותיכם גם נוכל לדעת אלו נושאים מעניינים אתכם יותר, ונכוון את האייל הקורא לכיוונים הללו, אם כי נמשיך כמובן לעסוק בכל קשת הנושאים שעל הפרק, ואף להעלות נושאים חדשים שלא דנים בהם בדרך־כלל במקומות אחרים.



אגב, למי שלא ידע, האייל הקורא הוא חיה ממשפחת האיילים שחיה בעיקר בצפון אמריקה (קנדה, אלסקה), בעלת קרניים רחבות בצורת כפות ידיים מרובות אצבעות. שמה הנפוץ יותר, אצלנו ובארצות נכר, הוא "מוס". היא גם די מטופשת. קראנו לאתר שלנו על שם החיה הזאת בעיקר כדי להזכיר לכולם שבסופו של דבר - כולנו באנו להנות.

שנה טובה,
דובי קננגיסר
עורך ראשי, האייל הקורא

קישורים
www.random.com
סקר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  תיקון טעות (?) קטנה • לירון נוימן • 2 תגובות בפתיל
  דבר המתכנת • טל כהן • 3 תגובות בפתיל
  עורך ראשי יקר שלום • אלעד רגב
  ברכותיי לאחי היקר • ביבי קננגיסר
  ללא כותרת • Dudi Mizrachi
  ללא כותרת • צחי ברזיק
  מרתק!!!! • פ.ט.א.י
  תמיהה קטנה • אלי 666 • 2 תגובות בפתיל
  המלצות • רעיה • 4 תגובות בפתיל
  יום הולדת 10 שמח • רון בן-יעקב • 4 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים