חוויה מרוקאית באלפים הצרפתיים 1006
לה מנארה - מסעדה תמימה למרגלות האלפים הצרפתיים, או חלק מתוכנית ערבית לכיבוש אירופה?

פעם נהוג היה לחשוב שאם משהו יביא את השלום, הרי זו הכמיהה היהודית לחומוס כהלכתו. אינתיפדת אל־אקצה ושבירת חלום אוסלו הביאו למפלה גדולה באמונה כי שמן זית בתולי, פול וביצה קשה יהיו הקישוט לתמונות של גיבורי פרס הנובל הבא. מי שזוכר את התמונות של שרי העבודה וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, סועדים את ליבם במסעדה מזרחית לאחר תחילת מהומות אוקטובר, על מנת להראות ש"עסקים כרגיל", וודאי מבין על מה אני מדבר.

לאחר מספר חודשים באירופה ניתן לקבוע בוודאות כי ההשתלטות האיסלמית על אירופה התחילה קודם כל בסיר הקוסקוס. אם בעבר הסמל של צרפת היה צרפתי הולך ברחוב מהבולונז'ארי הביתה עם סלסלת קש בידו שממנה מציץ בגט טרי ולראשו ברט, הרי שהיום המראה המקובל הוא צעירים מסתובבים ברחוב עם חצי פיתה גדולה ובתוכה שווארמה מאחת ממאות מסעדות הסנדוויץ' קבב הפזורות בכל פינה ברחובות. ניתן לומר כי השווארמה, הקרויה באירופה דווקא קבב, הצליחה לגנוב את ההגמוניה אפילו מההמבורגר האמריקני של מקדונלד, שבכל ארץ מסמל את התרבות האמריקנית המאיימת לשבש את דעתם של הצעירים המקומיים. האם מכך אנו למדים כי התרבות האיסלמית עומדת לגבור על לבבות המקומיים כפי שעשתה זו תרבות האמריקניזציה, אם לשפוט לפי הביקורת המושמעת על ידי החוגים השמרניים המקומיים?

אבל לא על זה רציתי לדבר. תחום התעסקותי הוא מזון, לא אנתרופולוגיה בגרוש, ולכן אעסוק כאן בחוויה מרוקאית נפלאה שעברתי בגרנובל אשר שוכנת בדרום־מזרח צרפת, למרגלות האלפים הצרפתיים.

מסעדת לה־מנארה ממוקמת בתחילת שדרות גמבטה בצד הקרוב לנהר האיזר, שמעליו חולשת לה הבסטיליה המקומית. הכניסה למסעדה צנועה יחסית: שולחן כפול ועליו כמיטב המסורת מונחים כלי הטאג'ין, שהינם כלים שבהם נהוג היה לבשל במרוקו תבשילים לאורך שעות. ייחודו הוא בפתח עילי שדרכו יוצאים האדים. לצד הטאג'ין מונחות מספר צלחות בגדלים שונים ובעיטורים שובי לב, צבעוניים למדי. בארץ, ודאי, היה זוכה מראה הצלחות לכינוי הלעג "ערבי" - אך אני מעדיף לראות בעיצוב הערבי של הצלחות דווקא את העושר המחשבתי והתרבותי של המעצב: רבדים של צבעים המשתלבים אחד עם השני. הצלחת הזכירה עבודת קולאז' רחבת היקף.

המלצר, שמשמש בין השאר כעוזר מטבח וכמנהל המסעדה, התגלה כבחור מרתק וחביב. בשלב הראשון של הארוחה הוא בא ולחץ את ידינו ושאל מהיכן אנחנו. כשענינו לו שאנחנו ישראלים הוא חייך ואף הוסיף את משפט הפלאים - "נעים לי מאד". בסיום הארוחה הוא ביקש מאיתנו מטבעות ישראלים לאוסף. לאחר שמסרנו לו מספר מטבעות הוא התעניין בסמלים המופיעים על גבם וכן בערכיהם, וסיפר לנו בקצרה על האוסף שלו של מטבעות מכל העולם. יש לציין כי במהלך הארוחה הוא הגיע לשולחננו פעמים רבות ופיתח קטעי שיחה קצרים אך מעניינים, ובכך גרם לאווירה מאוד לבבית וחמימה. סביר להניח שהוא חשד באי־הנוחות שעלולה להתעורר אם נרגיש לא רצויים במסעדה בשל היותנו ישראלים, אך התנהגותו בהחלט גרמה לנו רק לרצות לחזור לסעוד במסעדה שוב, מה שללא ספק נעשה בעתיד.

תפריט המסעדה, כיאה למסעדות צרפתיות, מתחלק למגוון רחב של אפשרויות לבחירה מתוך כל קטגוריה. גם כאן, בא העושר הערבי לביטוי באפשרויות המגוונות. למנת פתיחה, יכול הסועד לבחור בין מספר מנות עטופות בבצק - למשל, בריק הממולא בתפוחי אדמה או ביצה. הבריק הוא למעשה בצק עלים דק ביותר עם מילוי, שמקופל לצורת מלבן ונזרק לשמן עמוק לטיגון. אופציית הביצה מומלצת, שכן הביצה נכנסת לבצק במצב חי ויוצאת מהשמן כשהיא מוכנה וטרייה. מנה נוספת לבחירה היא מרק החרירה המפורסם: מרק עשוי מקטניות ובשר כבש הידוע כ"מפסיק צום" מקובל בימי הרמדאן. באחד משיעורי הצרפתית שלי סיפרה המורה כי בעת ביקור במרוקו היא התפללה כל היום שיגיע הערב וארוחת שבירת הצום, רק בשל אהבתה הרבה למרק. מנה נוספת המכילה בצק היא הפסטיה. גם כאן משתמשים בבצק עלים הממולא בתערובת של בשר טחון מסוגים שונים. בידולה של המנה הוא הגשתה עם דגש על מתיקות - לאחר הטיגון נזרים על הפסטיה אבקת סוכר וקינמון. השמן, הסוכר והקינמון מזכירים לעתים דווקא את המנות האחרונות של המטבח הערבי כדוגמת הבקלאווה המוכרת וודאי לישראלים רבים. מנות נוספות שנדגמו סביב השולחן היו שקשוקה, שככל הנראה לא הוכנה במטבח כבר זמן רב, ולכן סבלה מחוסר דמיון רב לשקשוקה מסורתית. מדובר היה יותר בחביתה עם מעט בצל מטוגן וחצי עגבניה שנחתכה לקוביות. שקשוקה ראויה אמורה להכיל רוטב עגבניות ופלפל צ'ומה לחריפות.

למנות עיקריות ניתן לבחור בין אחד מתבשילי הטאג'ין, שמגיע לשולחן בתוך הכלי המקורי. הטאג'ין מכיל נתח בשר שהסועד בחר - כבש, טלה, כדורי בשר טחון או עוף - כשלצד נתח הבשר בוחר הסועד את התוספות. האופציה המומלצת לטעמי היא תפוחי אדמה, בצל וזיתים שחורים. המנה שהזמנתי כללה בנוסף גם כבש שהיה רך ונימוח באופן מיוחד. הכבש תובל קלות, מה שאפשר לטעמו ונוכחותו הטבעית לתת את הטון. התוספות מהצד, יחד עם פרוסות בגט טרי, היוו את הכלים הדרושים להנאה מהמנה.

בנוסף לטאג'ין, ניתן לבחור באחת ממנות הקוסקוס המוגשות במקום. המנות כוללות צלחת עמוקה ובה קוסקוס, ולצידה צלחת נוספת ובה המרק המסורתי המלווה את הקוסקוס, המכיל גזר, קישוא, תפוחי אדמה, גרגירי חומוס ושאר ירקות. בצלחת שלישית מקבלים את נתח הבשר שבחר הסועד. כאן ניתן לבצע מיקס ולהזמין יותר מסוג אחד. במנה שבחרנו הוזמנו כבש, טלה, עוף וכדורי בשר. כולם היו משכנעים, אולם כדורי הבשר היו מעט יבשים.

אופציה נוספת למנה עיקרית היא מבחר בשרים מהגריל וכן מנות דג ופירות־ים, אך לא טעמנו אותן - אנחנו באנו בשביל ללכת על הדבר האמיתי, ולא לבזבז את זמננו על הטפל.

למנה אחרונה לא הצלחנו להגיע, ולכן הסתפקנו בתה מתוק עם נענע, שבימים גשומים כמו זה שתפס אותנו, מהווה פתרון מצוין לקור ולמחסור התמידי במשהו מתוק בפה. אין ספק - יש מה לומר בזכות ההשתלטות הערבית על אירופה.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "אוכל ותיירות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

איזה כיף להיות תגובה ראשונה 70863
ביקורת נהדרת, שמעלה לי ריר בפה, וגורמת לי לרצות לנסוע לחו''ל כדי לאכול מה שיש בארץ בכל פינה, אבל נשמע יותר טעים רחוק.
מסעדה מזרחית 70868
מאמר נחמד ומענין, אבל אין כבר מסעדות מרוקאיות טובות בארץ? בסדר, לא חייבים בארץ, אבל במקום אחר? קצת התחשבות בפרנקופובים. (או אולי אנטי-פרנקים?)

ענין אחר לגמרי, מאחר ויש שביתה באוניברסיטת ת"א הזדרזו מעסיקי לשלוח אותי מחר לסינגפור.
מישהו מכיר מסעדה טובה שם?
מסעדה מזרחית 70930
יש מסעדה יקרה מאוד בירושלים בשם "דארנא". אולי אתה מעונין לבקר שם ולספר לנו? הייתי הולך בעצמי, אבל זה יקר מדי.
מסעדה מזרחית 70932
אתמול, היום, מחר ומחרתיים, דארנא מציגה ב"טעם העיר" בגני התערוכה מדגם מייצג של מנות במחיר של כ20 ש"ח.
הציבור מוזמן.
מסעדה מזרחית 70933
אגב, לא זוכר מי זה היה, אבל אחד המציגים בטעם העיר הודיעו שבסוף כל יום הם יתרמו את כל המנות שלא ימכרו לנזקקים. צריך לברר מי זה היה, ולהודיע לכולם שלא יקנו אצלם כלום!
מסעדה מזרחית 70938
תודה! אני מקווה שאספיק לבקר.
מסעדה מזרחית 79434
הייתי ונהנתי
מסעדה בסינגפור 70941
דווקא כן!

1. ברחוב הראשי (ORCHARD) יש בניין בשם PROMENADE. בקומת המרתף שלו יש שולחנות פשוטים וארוכים להרבה סועדים, ומסביב יש כוכים בהם מגישים אוכל אורינטלי מכל הארצות, החל ביפני, דרך הודי וכלה בתאילנדי. זול להפליא, ולא לשלוח לקנח במיץ פירות טרופיים נפלא.

2. בחוף בים, סמוך לטיילת ולמגרשי הגולף, יש מספר מסעדות סיניות עם אוכל טעים להפליא ובכלל לא יקרות.

אזהרה חמורה: לא לאכול בצ'ינה טאון, נורא מלוכלך שם, וקיבותינו אינן מורגלות לרמות קוליפורמים כאלה.

נסיעה נעימה.
מסעדה בסינגפור 70946
המון תודה.
בשעה טובה!! :-)) 70874
אחלה - סוף-סוף ילמדו האירופאים האלה להעריך אוכל מזרחי כהלכתו.
בקרוב פלאפל? :-))

דורית.
פיתה 70926
הצורפתים האלההה, עד שלא באו המרוקנים עם התה נענע שלהם
הקוקסקוס וכו הם לא ידעו מה זה אוכל טוב . ואגב הייתי
מוסיף לתפריט שלך יין (רצויי קברנה סוביניון) מוסלמי אסלי
למען סלט פוליטי מזיל ריר.
לא גורמה לא קונה 71001
מילא האוכל (ואין ספק שזה טוב טעים מזין וכו וכו וכו), אבל לחשוב על המרק
שהמוסלמים (ואני כבר במקלט האטומי שלי) אוכלים בסוף יום של צום הרמדאן ואולי
גם על הממתק שה שאיד לוקח רגע לפני הפיצוץ והמפגש עם שבעים הבתולות, ולקינוח
למלמל, תוך כדי חיסול צלחת פיסטוקים : "אחמאד (או אולי אחמד ?!) (ההוא המלצר המנהל) אוהב ישראלים" "לא אוהב ישראלים" …אוהב …לא אוהב ..כשפיסטוק אטום
ועקשן הוא סימן ללא אוהב (ואולי ההפך) איפה פה לעזאזל ההנאה ???
היי, אדיר!! 71008
יש לי באייל בן-ברית!! הה-הה!! :)))))
פינת הפרסומת המעצבנת 72661
[יש קשר- אוכל!]

מזה כמה חודשים שאני חיה באושר בלי -חזור, בלי- טלויזיה. הרדיו הולך ומתגלה כמדיום נהדר, אך גם בו יש כמה דברים מעצבנים:

בזמן האחרון משודרת פרסומת שבה מישהי שמציגה את עצמה כ"ד"ר מאיה אורבך, תזונאית" ממליצה לאכול גבינה צהובה [וכאן היא נוקבת בשם הגבינה], מפני שיש בה פי שבע יותר סידן מאשר בגבינה לבנה טבעית.
הד"ר הטובה שוכחת לציין שיש בגבינה הצהובה גם פי שבע יותר שומן מן החי מאשר בגבינה לבנה, וששומן מן החי רע מאוד לבריאות. ושסידן אפשר לקבל ממקורות אחרים, בריאים יותר- טחינה, למשל.

ו- שאל ת'אייל:
**************

האם אתי לרופא* לפרסם מוצר, תוך שימוש בסמכותו כרופא? ועוד בפרסומת שטוענת שהמוצר טוב לבריאות, כשהוא בעצם רע לבריאות?

הבהרה: אין לשואלת כל קשר לגבינות, רופאים, או משרדי פרסום. והיא סתם מאזינה שהגיע לה עד כאן!

*עכשו שאני חושבת על זה, אולי היא ד"ר לתזונה אך לא רופאה. ואם כך, יש פה גם הטעייה מכוונת של השומעים.
פינת הפרסומת המעצבנת 72664
לא יודע אם אתי או לא, אבל אי אפשר לטעון להטעיית הציבור כשהיא אומרת שהיא ד"ר זה וזה, תזונאית. ד"ר זה תואר שכל המחזיק בו יכול לצרף אותו לשמו בכל הקשר - במיוחד שהיא מציינת ד"ר למה. (אני ד"ר X, מדען מדינה, ואני ממליץ על דמוקרטיה ליברלית כשיטה הבריאה ביותר לניהול מערכת הבריאות!)
פינת הפרסומת המעצבנת 72667
הרגע שמעתי את זה שוב (הרדיו פתוח בזמן שאני מתרגמת]
והיא אומרת: שלום, כאן ד"ר מאיה רוזמן אורבך, מומחית לתזונה רפואית.
אתה מבין מזה אם היא רופאה או לא?

ונניח שאין כאן הטעייה בנקודה הזאת. איך מומחית לתזונה רפואית ממליצה לאנשים על המסלול הקצר ביותר להתקף לב?
(אכלו הרבה גבינה צהובה, יש בה סידן! אולי תמותו מהתקף לב בטרם עת, אבל לפחות יהיו לגוויתכם עצמות חזקות!)
פינת הפרסומת המעצבנת 72689
פינת הפרסומת המעצבנת 72691
ד"ר מאיה רוזמן (היא התחתנה עם אורבך מאז הכתבה שבלינק?)
שהיא תזונאית נחשבת?

אולי היא בכלל ד"ר למחול, ולחוד היא גם תזונאית נחשבת?
פינת הפרסומת המעצבנת 72692
סליחה, היא אורבך גם כאן.
פינת הפרסומת המעצבנת 379983
ד''ר מאיה רוזמן היא דוקטור מוסמכת לתזונה והיא מאוד מפורסמת, היה לו תוכנית קבועה בערוץ שתיים, כתבות רבות בידיעות אחרונות ועוד.
פינת הפרסומת המעצבנת 72716
שמעתי שרופאים מנתחים אנגליים אינם מתהדרים בתואר "דוקטור" אלא בתואר "מיסטר", משום שהם ממשיכיהם ההיסטוריים של גילדת הספרים ולא של גילדת הרופאים.
למישהו יש מידע בענין?
פינת הפרסומת המעצבנת 72719
אכן. הסמל של הספרים והמספרות הוא גליל לבן עטוף בפסים אדומים, שאמור לסמל את התחבושות המוכתמות בדם. בימים עברו הספרים (נדמה לי שהם גם נקראו "גלבים") שימשו כמנתחים ועסקו בעיקר בקטיעת איברים.

מצאתי משהו באתר של ביה"ס למנתחים באדינבורו:
כן, גלבים 72759
(למי שלא מכיר, עוברים עם העכבר על המילה בעיברית)
כן, גלבים 72943
ומי חכם וידע - מהו מקצועו של הגלח? (בלי להציץ במילון!)
father 72962
Pinocchio 72967
טפשון, אב=גלח 72970
פינת הפרסומת המעצבנת 72730
אני לא יודע לגבי אנגליה, אבל באירופה בעבר המנתחים היו גילדה בפני עצמם השונה מגילדת הרופאים וקרובה לגילדת הקצבים (כנראה נגזרת שלה).
פינת הפרסומת המעצבנת 72738
גם קרובה לגילדת הספרים ומעצבי השיער.
פינת הפרסומת המעצבנת 72666
אני חושב שהשאלה מה"טוב לבריאות" ומה "רע לבריאות" היא כל-כך מעורפלת, כך שאלא-אם-כן הרופא ממליץ לקחת כמה גלולוץ ציאניד, ולקנח בקצת אקונומיקה, יהיה קשה לטעון שהוא (או היא) המליץ על משהו "רע לבריאות".

אבל אין לי מושג אם לרופא בכלל מותר להמליץ. על פניו נשמע לי שכן, והעובדה שזה נעשה בתשלום (כלומר, כפירסומת) היא רק גורם משני. יש למישהו אחר תשובה?
פינת הפרסומת המעצבנת 72668
יש קונסנזוס ששומן מן החי זה כולסטרול, וכולסטרול זה התקף לב.
פינת הפרסומת המעצבנת 72670
לא, כולסטרול זה לא התקף לב. יש פרדוקס צרפתי, ויש גם כולסטרול "טוב" וכולסטרול "רע", וזה רק מה שאני יודע. הלוואי שהחיים היו כל כך פשוטים ובינאריים. (או שלא?)
פינת הפרסומת המעצבנת 72672
טוב אז כאן זה הכולסטרול הרע. תשאל כל תזונאי שלא קיבל כסף ממשרד פרסום. (וחוץ מזה הפניתי את השאלה ליובל, ואולי הוא יענה).
פינת הפרסומת המעצבנת 72675
נו, באמת. כל דבר הוא רע אם אוכלים אותו בהגזמה. אם תתלונני על הפרסומת בפני איזשהו גוף רציני, התשובה תהיה שבשום מקום לא נאמר שצריך לאכול בהפרזה. גם מיותר מדי מים אפשר למות.
פינת הפרסומת המעצבנת 72678
אתה כבר יודע מה הגוף הרציני יענה?
צריך להתאמץ מאוד כדי למות מעודף מים.
וגבינה צהובה ידועה כאבי אבות הטומאה הכולסטרולית. הקשר ידוע ובדוק לא פחות מהקשר בין סיגריות וסרטן ריאות. היא מלאה בחומצות שומן רוויות, ו...

יובל!!
פינת הפרסומת המעצבנת 72681
פינת הפרסומת המעצבנת 72761
אגב, חשבתי כבר בעבר על הנושא הזה. מכיוון ש:
Cheese Is Number-One Source of Artery-Clogging Fat in American Diet

ו:

“Heart disease is the leading cause of death for American men and women,” said Dr. William E. Connor, professor of Medicine and Clinical Nutrition at the Oregon Health Sciences University. “Anything Americans can do to reduce their intake of saturated fat and cholesterol, such as cutting back on cheese, would lessen the risk of heart disease.”

האם לא מתבקש מכך שמשרד הבריאות ידרוש שיצרני מוצרי גבינה כאלו יציינו על אריזותיהם "משרד הבריאות קובע...וגו"'. הרי לפי הכתוב, הגבינה מסוכנת *יותר* מסיגריות (אני אמנם לא מתחשב פה במנה הנצרכת). האם אין בכך אפליה כנגד יצרני הסיגריות?

אבל חשבתי על עוד דבר: כאשר יצרן מסטיק משתמש באספרטיים, הוא צריך לציין "אסור לצרוך יותר מכך וכך למשקל הגוף". כיצד זה לא חלה חובה זהה לגבי הגבינה?
ועוד: אם יצרן יחליף את האספרטיים באזבסט, *יעיפו* לו את המוצר מהשוק בטוענה שהוא כולל חומר מסרטן. מה זה חומר מסרטן? חומר שצריכה קבועה מסוימת ממנו עלולה לגרום לסרטן. מדוע, אם-כן, מוצר המכיל חומר הגורם להתקפי-לב לא נזרק בזריזות מהשוק, כסיכון לציבור (אולי *יותר* מכמות מיקרוסקופית של אזבסט)? רק בגלל שזה חומר "טבעי"? אפליה?
פינת הפרסומת המעצבנת 72773
אתה טועה, לא כתוב במובאה האנגלית שגבינה מסוכנת יותר מסיגריות. כתוב שמחלות לב הן גורם המוות מספר אחת באמריקה. אולי זה מפני שאנשים הפסיקו לעשן.
פינת הפרסומת המעצבנת 72807
אוף. חשבתי לסייג את המילה "יותר", אבל אז אמרתי לעצמי: לא צריך להיות *כל-כך* קטנוניים.
כנראה שצריך.
אז לצורך העניין: אם הגבינה מסוכנת רק בחצי, זה בסדר? או "בוא נניח שזה באמת מסוכן באותה מידה, הרי זו אפשרות, לא?"
השאלה שלי ניסתה להתייחס לעניין העקרוני...
פינת הפרסומת המעצבנת 72801
ולא מיותר להזכיר שעישון מסוכן גם ללב, נדמה לי אפילו יותר מכולסטרול.
פינת הפרסומת המעצבנת 72862
וגם שגבינה צהובה, למיטב ידיעתי, אינה ממכרת.
פינת הפרסומת המעצבנת 72683
אני אמנם עושה פאראפרזה על אבי המעשן (וזולל הגבינות, הבשר וכל דבר אחר שלא טוב לגוף), אבל אני אוכל גבינה צהובה בכמויות מדי יום ביומו, ובינתיים אין לי בעיות.
ובינתיים אין לי בעיות... 72685
Famous last words?

אין דבר כזה, שמישהו שקשור לרפואה ימליץ לאכול גבינה צהובה! תשאל את אחותך אם אתה לא מאמין לי. ברצינות!
פינת הפרסומת המעצבנת 72688
אמנם איני יודעת בוודאות בן כמה אתה, אבל הרשה לי לציין שהתקפי לב לפני גיל 30 הם עניין נדיר ביותר.
כך שעדיין קשה לדעת מה תהייה השפעת הגבינה הנ"ל על עתיד עורקיך.

אגב, מחקרים מראים גם שגבינה צהובה מועילה למניעת עששת.
פינת הפרסומת המעצבנת 72720
מצויין! גם מונעים עששת, גם מחזקים את העצמות. שתיים אחד לתכונות הטובות של הגבינה. מותר להמליץ, אסתי?

אני הולך להכין לעצמי טוסט.
דו''ח פתלוגי 72731
המנוח נהנה משיניים בריאות ועצמות ברזל.
פינת הפרסומת המעצבנת 72952
כדי למנוע עששת אתה צריך לאכול קובית גבינה צהובה אחרי האוכל, כמו הצרפתים (טוב הגבינות שלהם זה יותר כמו משחה מסריחה מאשר קוביות ריחניות אבל אתה בטח מבין את הרעיון).
בתוך טוסט זה מקסימום יעשה לך כרס.
פינת הפרסומת המעצבנת 453434
ד''ר מאיה רוזמן אורבך היא ד''ר לתזונה ולא רופאה. אני מכירה אותה באופן אישי מן העבר.
היא אשה מוכשרת ותמיד היתה. היא למדה בפקולטה לחקלאות ברחובות.
פינת הפרסומת המעצבנת 454786
ומה השתבש?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים