5 חיילים נכלאו לאחר שהורשעו בהתנהגות חריגה במהלך חומת מגן 1007
הרמטכ"ל מסר היום (ב') בדיון שעסק בהתנהגות חריגה של חיילים במהלך מבצע "חומת מגן", כי עד כה הורשעו 5 חיילים. המורשעים נידונו לעונשי מאסר של עד 5 חודשים ולהורדה לדרגת טוראי.

עוד נמסר כי בימים אלה מתנהלות 20 חקירות נוספות של המשטרה הצבאית נגד חיילים וקצינים בחשד לאלימות, ביזה וונדליזם. הרמטכ"ל הנחה את גורמי הפרקליטות והמשטרה הצבאית למצות את החקירות ואת הדין עם החשודים והדגיש כי "דין פרוטה כדין מאה".
קישורים
Ynet
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

וסתם עוד לינקים 70881
החשד: מפקד גדוד במילואים התעלל קשות בצעיר פלסטיני
המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירה בעקבות עדויות של חיילים וקצינים ששירתו תחת המג"ד בבית לחם במהלך מבצע "חומת מגן"

ערב סגירת הגיליון האחרון של "כל העיר" ניצבו עורכיו לפני פיתוי: היו להם תמונות מחרידות של התעללות חיילים בגוויית מחבל מתאבד. מתברר שחיילים המשרתים ליד מחסום בקעות בבקעה לקחו את ראשו הכרות של המחבל, הציבו אותו בעמדת השמירה שלהם, תחבו סיגריה לפיו ולבסוף אף הצטלמו אתו. לאחר דיון החליטו העורכים לחסוך מהקוראים את המראות.

לא, אני לא חושב שחיילי צה"ל הם מתעללים מטבעם, או שרובם מתעללים, או כל וריאציה אחרת על המילה התעללות. אבל לדעתי אסור לנו להרשות לעצמנו לוותר במקרים הללו. לא ביזה, לא ביזוי, ולא התעללות.
ושוב, הקלישאה 70895
הנכונה כ"כ:"הכיבוש משחית".
ושוב, הקלישאה 70903
המלחמה משחיתה
תחסוך מעצמך קלישאות מטופשות
ושוב, הקלישאה 70904
עדיף לחסוך במלחמות מיותרות.
וסתם עוד לינקים 70915
שכחתי להוסיף גם את זה:

וסתם עוד לינקים 71316
מאוד לא יפה , לעשות ככה למחבל מתאבד , העישון מזיק לבריאות.
וסתם עוד לינקים 71394
אפשר גם לגרור את חלקי גופות המחבלים המתאבדים ברחובות, להציג אותן לראווה בכיכרות הערים, להאכיל בהן בעלי-חיים וכו'. משום מה, נראה לי שזה לא אופי המדינה שאני מעוניין לחיות בה. ונראה שאני לא היחיד, שכן המדינה מחזיקה ''בית קברות לחללי אויב'' (נדמה לי שזה השם הרשמי שלו, נא לא להזדעק על השימוש במילה ''חלל'') אי-שם בעמק הירדן, כלומר, מדובר במדיניות ממשלתית.
וסתם עוד לינקים 71395
בעלי חיים להאכיל ? זה לא!
מה , לבעלי חיים אין זכויות?
ומה עם עשרות האלפים האחרים? 70897
נדמה לי שכל מי שמציית לפקודותיו של שרון מתנהג, אפעס, בצורה חריגה למדי.
ומה עם עשרות האלפים האחרים? 70908
קל לבקר את התנהגות של הצבא בזמן *מלחמה*, בעיקר אם אתה עושה זאת מאירופה הרחוקה.
בזמן מלחמה (לבחירתך - "עימות", "סכסוך", "התנגדות", "אינתיפאדה"), יש נפגעים גם בקרב אזרחים. מכאן להטיל דופי בכל אזרחי המדינה אשר נשלחו להגן על מדינתם (למרות שאני לא מאמין שמבצע חומת-מגן עצר/יעצור את הטרור), אפשר רק אם אתה חי באוטופיה דמיונית, בה הצבא היחיד הוא צבא הישע. ג'נין כדוגמה אינה שונה מכל עיר אחרת שבה נוהלה לחימה מסיבית.
אינני מצפה שהצבא יזכה בפרס נובל לשלום על פעילותו ההומניטרית, אבל זכותי לצפות שהצבא ישמור על נורמות מוסריות תקינות. גם כאשר באירופה משוכנעים שאנו טובחים בקדושים הפלסטינאים, זכותי לשמור על המוסר והאמת שלי, ולא להיכנע לראיה המעוותת שככל הנראה מסמאת גם אותך. אולי האירופאים זקוקים לפסיכולוג (או היסטוריון) כדי להבין את גישתם המוטת לסיקור המלחמה כאן, אבל אתה זקוק רק למשקפת.
לא מלחמה ולא בטיח 70912
וגם לא אירופה, אם כבר מדברים על זה.

סתם הרס והטרדה של אוכלוסיה אזרחית (אזרחית של מי?) במטרה להביא להפלת השילטון בשטחים, עם תוצר לוואי של לוחמה מוגבלת ביותר שאינה מביאה להפסקת הטרור, מה שהיה ברור מלכתחילה.
עם כל הכבוד שיש לי למתרחש פה, 70906
ו א י ן לי,
אני מוכרחה לתהות - מה זה, אף לא מלה אחת על מאדים??

היי, חבר'ה, מצאו שם אוקיאנוס של קרח מתחת לקרקע!! פורסם בכל העתונים הבוקר, למי שלא שם לב - גם אם כמשני לרכילויות הקואליציה ומי העליב איך את מי. אוקיאנוס תת-קרקעי במאדים - אולי התגלית הכי גדולה בהסטוריה (מים --> חיים??) - וכל מה שאני רואה פה, זה "זה נאסר ההוא נעלב" וכיו"ב??

Helllllo???????
מה כבר התרחש פה? 70909
ולתומי חשבתי שהסיקו כבר על קיום חיים במאדים משברי מטיאוריט לפני כמה זמן.
אבל אם בעניני מים עסקינן, על אירופה (הירח, לא היבשת), ידוע שיש מים. אז אם עכשיו גם במאדים יש מים. מישהו רוצה להתחיל עסק של יבוא מים במיכליות ממאדים (בכל זאת יותר קרוב מאירופה) לישראל במחיר של 75 סנט למ"ק?

נ.ב., אפרופו "חיים" ואם "...ואין לי", אז מה את עושה כאן בשעות כאלו?
עם כל הכבוד שיש לי למתרחש פה, 70927
הגילוי היחיד פה הוא שמים על פני פלנטות אינם נדירים - שזה פחות או יותר מה שחשבנו עד עכשיו, אבל היו לנו בעיות להוכיח. מים=חיים? אה... כשינחת האסטרונאוט הראשון של נאס"א על המאדים וירגיש כמו אהבל גמור, נדבר על ידיעה.
עם כל הכבוד שיש לי למתרחש פה, 71012
למה האסטרונאוט הראשון של נאס"א, על המאדים, ירגיש כמו אהבל גמור? אפילו אם אין שם חיים...
אולי כי לא ביקש רשות מדובי?? 71018
;-))
להפך 71020
האסטרונאוט הראשון של נאס''א, על המאדים, ירגיש כמו אהבל גמור אם כן ימצא שם חיים.
זה לא טוב בכלל 141471
אוקיאנוס תת קרקעי במאדים.
מאדים השקט כל כך, מלא בשאנטי קוסמי.
רחוק מרכילויות הקואליציה.
רחוק מהסלבריטיז התל אביביים וכוכבי ערוץ 2.
רחוק מהזבל האטומי ושאר זיהומי האוויר (נכון שגם מה שיש עליו זה לא כל כך לנשימה, אבל זה עדיין 'טבעי').
ובעיקר: אין עליו צבאות, אין עליו מלחמות.
בקיצור: אוכלוסיית כדור הארץ עוד לא ייצאה לשם את מיטב גרבייג'ה.
עם אוקיאנוס תת קרקעי במאדים, כל זה ישתנה.
יותר סיבות לאוכלוסיית כדור הארץ לבוא לשם.
להביא את מיכל ינאי וגיל ססובר והם רק הפתיחה.
ומה שבאמת: לקבוע זכויות קניין על מרחבי השקט הורודים אדמדמים האלה. לתקוע דגלים. להקים מפעלי עבדים. (וגם ישראל תמצא שם, מן הסתם, איזה "נחלת אבות" עתידית. ושר לענייני מאדים, האם הוא יהיה מהמפד"ל או מהליכוד או משינוי, וכמה סגני שרים יהיו לו, ואיזה משבר קואליציוני יתעורר על רקע שמירת השבת במאדים).
וגם צבאות ומלחמות יהיו שם, בכיף.
גמרנו לזהם את כדור הארץ, קדימה, לחלל!
מודש מאסר 104571
חייל שגנב 1,400 ש"ח ממשפחה פלסטינית נידון ל- 28 ימי מחבוש. הארץ:

מודש מאסר 104582
לפחות החזירו להם את הכסף?
נראה שכן 104586
דו''ח על מצב הצבא 109228
Ynet מפרסם פרטים על תיקים נגד חיילי צה"ל באינתפדה הנוכחית.

נפתחו 273 תיקים: 20 חקירות נפתחו בחשד לגרימת מוות, 121 חקירות נפתחו בחשד לאלימות נגד פלסטינים, 86 חקירות נפתחו בחשד לעבירות רכוש וביזה וכ-‏30 חקירות נפתחו בחשד לשימוש בפלסטינים כבמגן חי. כן, חסרים פה 16 תיקים. לפליקס פריש הפתרונים.
מבין החקירות שנפתחו, רק 35 הגיעו לדיון משפטי. ב- 24 מקרים הוגשו כתבי אישום וב-‏11 מקרים נוספים נידונו חיילי צה"ל בדין משמעתי. 92 תיקים נסגרו. שאר התיקים, 146 במספר, נמצאים עדיין בטיפול (עכשיו פליקס לא מזייף בספירה).

שתי נקודות מעניינות:
א. ברוב המקרים ארגוני זכויות אדם לא משתפים פעולה עם צה"ל בחקירת המקרים, מחשש שיצטיירו כמשתפי פעולה.
ב. חלק גדול מהתלונות מגיע ממפקדים שהחשדות הגיעו לאוזנייהם. כלומר, מתוך הצבא ולא רק מבחוץ.

מה זה אומר על צה"ל? כל אחד יפרש, כנראה, לפי דרכו.
141423
ארבעה שוטרי מג"ב חשודים שהרגו פלסטיני כנקמה על מות חבריהם בקרב ב"ציר המתפללים" לפני מספר חודשים. הפלסטינים טענו אז כי עמהאן אבו חמדייה, בן 17, תושב חברון, הוצא מביתו על ידי כוח מג"ב. לאחר 20 דקות, משלא שב, יצאו בני משפחתו לחפשו ומצאו אותו מוטל על אם הדרך ללא רוח חיים. הפלסטינים לקחו את הצעיר וקברו אותו בחברון. בתום חקירה של ארבעה חודשים במח"ש נעצרו הלילה שחר בוטביקה, באסם וואהבי, ינאי ללזה ודניס אלחזוב, כולם שוטרים בשרות חובה במג"ב.

141729
נדמה לי שקראתי באיזשהו מקום ש:
1. עמהאן אבו חמדייה מעולם לא הוצא מביתו על ידי כוח מג"ב.
2. עמהאן אבו חמדייה הוחזר חי לביתו על ידי כוח מג"ב.
3. עמהאן אבו חמדייה כבר היה מת כאשר הוצא מביתו על ידי כוח מג"ב.

____
אין צורך למחוק את המיותר. כל התשובות נכונות.
141741
העובדה שהחשודים במקרה זה הם שוטרים ולכן נחקרו ע"י מח"ש (גוף חיצוני למשטרה) רק מחזקת אצלי את התהייה בדבר חקירת חיילים ע"י המשטרה הצבאית (חלק מהצבא), ובאופן כללי יותר את התהייה בדבר נחיצותה ותועלתה של משטרה צבאית. מדוע שלא משטרת ישראל תחקור במקרה שהחשודים הם חיילים?
החקירה מתרחבת 141973
שמונה שוטרי מג"ב נוספים נחקרו בחשד לעבירות אלימות ופגיעה ברכוש פלסטיני בחברון. השמונה שייכים לפלוגה שארבעה מחבריה חשודים כי הרגו את עמהן אבו חמדייה, תושב חברון, כנקמה על הקרב בו נהרגו חבריהם בציר המתפללים בעיר.

בסמכות וברשות? 142709
"משיחות עם בני משפחותיהם של הארבעה ועם עורכי-דינם, עולה כי במשפט צפויה לעלות שאלת אחריותם של הדרגים הבכירים במג"ב למעשיהם של הארבעה. עו"ד צח נצח, המייצג את ללזה, אמר ל-ynet בתום הארכת המעצר: "אין לי ספק שדיון דומה לזה שהיה בפרשת קו 300 יבוא לידי ביטוי גם במהלך משפטם של הארבעה". גם עו"ד משה סוחמי, המייצג את בוטביקה, אמר כי "נושא פרשת קו 300 יהיה במשפטם".

"דודו של בוטביקה, יחזקאל אברהם, אמר ל-ynet: "הוא ילד בלי עבר פלילי. הוא הלך לצבא עם המון מוטיבציה לשרת את המדינה. פתאום התברר שהפכו אותו מלוחם לרוצח. זה נפל עלינו כמו רעם ביום בהיר. הייתי מעוניין שיבדקו למה זה קורה רק במג"ב - ולא בחילות אחרים. איפה האחריות של הקצינים? איפה הקצינים בכל הסיפור הזה?"

"רמי אברהם, דוד אחר של בוטביקה, אומר: "אם יעשו לו משפט, אני דורש שזה יהיה משפט כמו בפרשת קו 300. השין-גימלים תמיד משלמים על המחדלים של המפקדים, ומי שצריך לשלם הם המפקדים".

"שושי ללזה, אמו של ינאי ללזה, הוסיפה: "זה משפט ראווה. איפה המפקדים שלהם, איפה האחריות שלהם"."

בסמכות וברשות? 143056
עם כל הכבוד, נראה שאת הטענות שמעלים עורכי הדין המכובדים בפני התקשורת, הם לא יעלו בפני בית המשפט.
תחושת הבטן (הבלתי מבוססת בעליל) שלי אומרת שאו שהמפקדים ידעו, ובחרו להעלים עין, או שהמפקדים העדיפו לא לדעת (ובכך מעלו באמון ובסמכות שהוענקו להם), ולכן אפשר לצרף אותם לנאשמים, אבל לא נראה לי כי מפקדיהם של הנאשמים שלחו אותם לבצע את המעשים עליהם הם נשפטים, ולכן(1) לא ניתן להאשים את המפקדים *במקום* את הנאשמים.

____
(1) מה גם שאפילו אם קיבלו הנאשמים פקודה לבצע את המעשים האמורים, עדיין היה הדגל השחור של פקודה בלתי חוקית בעליל מתנופף מעליה.
בסמכות וברשות? 143057
זה בסדר. לרגע לא התכוונתי לטעון שיש דמיון בין מעשיהם של שוטרי מג"ב הנ"ל לבין אנשי השב"כ בפרשת קו 300, ולו רק בשל העובדה ששוטרי מג"ב סתם בחרו קורבן.
בסמכות וברשות? 143058
לא רק אתה. גם עו"ד צח נצח, המייצג את ללזה, לא מתכוון לטעון שיש דמיון בין מעשיהם של שוטרי מג"ב הנ"ל לבין אנשי השב"כ בפרשת קו 300, בכל אופן לא בפני בית המשפט. בפני העיתונות הוא יכול לומר ככל העולה על רוחו, וזאת תביא את דבריו מבלי לערער או להרהר.
הרצחת וגם ירשת? 152043
בקרוב יוגשו כתבי אישום נגד שוטרים מאותה פלוגה על פריצה לחנויות של פלסטינים וגניבה.

הרצחת וגם ירשת? 152486
לא רק במג''ב. (מקרי ביזה, זאת אומרת.)
פלוגה עלי עלי בהר,פלוגה כבוש תכבושי 154203
פלוגת מג"ב חברון פורקה,ומפקדיה הודחו:http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/312694.html
לא רק במג"ב? 153211
כתב אישום: בחודש פברואר במעבר תופח בגוש קטיף חיילת אילצה אשה פלסטינית לשתות נוזל רעיל תחת איומי נשק.

לא רק במג"ב? 153214
טוב, קצת בררתי בנושא. כתב האישום הוגש כבר לבית הדין כך שהוא זמין לציבור והמידע להלן הוא מתוכו. מדובר בחיילת מיחידת המעברים המשרתת באוגדת עזה. הנוזל הוא נוזל לניקוי פרספקס.
לא רק במג"ב? 153215
ובהקשר לדיון 1502
נראה מי שיעיז לטעון שלחולרה הזאת, למשל, מגיעה העדפה בעבודה רק משום שהיא עשתה צבא.
לא רק במג"ב? 153220
אם היא תמלא את חובתה לחברה, דהיינו, תבלה זמן מתאים בכלא, הרי שלאחר שתשלים את מועד השרות ותשוחרר, אינני רואה מדוע היא ראויה יותר או פחות להעדפה בעבודה מחברתה ששרתה בקריה.
לא רק במג"ב? 153221
א. בהנחה שהיא אכן תמלא את חובתה לחברה במידה הראויה, שעל הסיכויים שזה יקרה אני ממליץ להמר פחות מאשר על סיכויי בני סכנין לקחת אליפות בעונה הבאה.
ב. ההשוואה המתבקשת בדיון אינה לחברתה ששירתה לקרייה אלא למי שלא שירת בכלל.
לא רק במג"ב? 153223
א. זה כבר נושא אחר.
ב. זו לא ההשוואה המתבקשת, זו ההשוואה שמתאימה לטיעונך הדמגוגי. צר לי כי אני לא מעוניין בו במיוחד.
לא רק במג"ב? 153492
מהו בדיוק טיעוני הדמגוגי? תוכל לנסח לי אותו?
לא רק במג"ב? 153529
''התנהגותה הבזויה של החיילת מוכיחה שחיילים הם לא בני אדם טובים יותר מאלה שלא היו חיילים, ומכאן שלא מגיע לחיילים הטבות על פני אלה שלא היו חיילים.''
Only in the Wiper 153555
התנהגותה הבזויה של החיילת מוכחה שחיילים הם לא *בהכרח* בני אדם טובים יותר מאלה שלא היו חיילים. היא גם מוכיחה שלא כל מה שנעשה בצבא ואפילו בחילות קרביים, הוא בבחינת הקרבה והגנה על נפשינו. *יתכן מאד* שקיימים בני אדם שעדיף אי שירותם הצבאי על שירותה הצבאי של חיילת זו הכולל מעשים כאלה.
לכן צריך לתגמל את האדם *על מה שהוא* ולא רק בשאלה אם הוא עשה צבא או לא עשה צבא. אם אנו מתגמלים על שירות, התגמול צריך להיות על איכות השירות ולא על עצם השירות. לחיילת זו אם מגיע תגמול, אז תגמול שלילי.
לא רק במג"ב? 153219
אם אתה כבר בשוונג, אתה יכול גם לברר בשבילי עם איזה נוזל מנקים פרספקס?
(אני מתכוון לנקות, לא להרעיל)
לייבוש פרספקס אם כבר. 153556
הפלסטינית הייתה תושבת אזור המואסי, והנוזל אמור לשמש לייבוש הצבע על דפנות הסירות.
אז מה? סתם, שתדעו.
לייבוש פרספקס אם כבר. 153573
אכן, כן, ליבוש פרספקס (ולא פיברגלס כמו שהיה כתוב אצל פליק פריש בYnet). העתקתי לא נכון מהפתק שרשמתי לעצמי לתגובה באייל.
כתב אישום נוסף- 155183
הפעם על חיילי גבעתי:
גזר דין ראשון 331661
"בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (חמישי) ארבע שנות מאסר וחצי על באסם ווהבי, שוטר מג"ב, בן 22 מדלית אל-כרמל, שהורשע בעסקת טיעון בסיוע להריגתו של נער פלשתינאי, עמהאן אבו-חמדייה, בן 17 מחברון."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
גזר דין ראשון 332677
ההרשעה נראית לי במקומה. רק מצער שהראשון המורשע הוא דווקא הדרוזי, בפרט כשברור שאת עצם ההשלכה מהג'יפ ביצעו האחרים.
פסק דין נוסף 489038
ארבעת שוטרי מג"ב הורשעו בהריגה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3590869,00.h...
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509219
שוטר מג"ב, שחר בוטביקה, שהשליך נער פלסטיני בן 17 מג'יפ בחברון, נידון לשמונה שנות מאסר וחצי. חברו דניס אלחזוב, שתיעד את המעשה, נידון לחמש שנות מאסר וחצי. השופטת: מתחשבת בבוטביקה שהגיע לכל הדיונים

8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509304
"התייצב לכל הדיונים"? זה ממש טיעון מקל? חבל שלא התחשבו גם בכך שלא קילל את השופטת, זה היה צריך להוריד לו עוד כמה שנים, לא?
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509312
הוא יקבל חנינה בשלב מסויים.
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509319
לא בטוח שהוא יספיק. אם ינכו לו את תקופת מעצר הבית יישארו רק שלוש שנים (עושים את זה?), תוריד שליש ותוך שנתיים הוא בחוץ.
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509315
קריאה יותר מדוקדקת בכתבה מראה שכנראה מדובר באינדיקציה של חרטה, שהוא טעון מקל בהרבה עבירות (אלע''ד).
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509323
זה עדיין לא מובן מדוע ההתייצבות לדיונים מצביעה על חרטה.
8.5 שנות מאסר לשוטר שזרק פלסטיני מג'יפ והרגו 509324
זאת אינדיקציה, מכיוון שהוא התעמת עם העובדות.
גודווין 509362
גם אייכמן התייצב לכל הדיונים במשפטו.
גודווין 509368
אם יתברר שהמג''בניק המדובר היה כלוא במשך המשפט ונלקח בכפייה, אני חוזר בי מדברי.
גודווין 509453
הוא שהה במעצר בית.
נצא, ננשום קצת אויר, נראה אנשים. 509456
וחייבו אותו להתייצב למשפט?
בכל אופן, אם אדם במעצר בית והיציאה היחידה המותרת לו זה לבית המשפט, זה באמת לא גליק גדול אם הוא מתייצב לכל דיונים. אז נכון, זאת לא עילה להקלה בעונש.
נצא, ננשום קצת אויר, נראה אנשים. 509487
הוא הרג פלסטיני בזמן שלבש מדי צבא. זו כל העילה שהוא צריך.
נצא, ננשום קצת אויר, נראה אנשים. 509497
העובדה שהוא יושב בכלא ולא מסתובב עם צל''ש, אינה מחזקת את הטיעון ה''מפוכח''.
נצא, ננשום קצת אויר, נראה אנשים. 509498
האם אתה באמת חושב שאדם מן היישוב, שהיה רוצח באכזריות יהודי היה יושב על כך רק שמונה וחצי שנים בכלא? זה קורה הרבה במדינה הזו?
נצא, ננשום קצת אויר, נראה אנשים. 509576
גם אני לא מבין למה, אבל הנבלות הואשמו והורשעו בהריגה ולא ברצח. לשאלתך, זה קורה לפעמים גם עם רוצחי יהודים.
גודווין 509494
אבל בזמנו עוד לא ידעו על מה זה מצביע.
גודווין 509785
אצלו זה לא דבר ראוי לציון, הוא רגיל למלא פקודות.
החמרה בענישה 166985
"במחנה" מפרסם כי בית-הדין הצבאי לערעורים מחמיר את מדיניות הענישה בגין מעשי ביזה והתעללות בפלסטינים.

נשיא בית הדין האלוף ישי בר קבע כי לגזור עונשים חמורים יותר על החיילים המעורבים בביזה, בעקבות הרשעתו של סמל מחטיבת הצנחנים שבזז בית משפחה פלסטינית בשכם בעת פעילות מבצעית ללכידת מבוקשים. במקרה זה החמיר השופט את גזר הדין משלושה חודשי מאסר בפועל לשישה, והורדה בדרגה. החייל הורשע, על פי הודאתו, בכך שגנב בסוף דצמבר 2002 סך של 2350 ש"ח ומצית, והתכוון גם לקחת קופסת תכשיטי זהב. עשרה ימים אחר כך לקח ממשרדי המשטרה הפלסטינית בשכם טלפון נייד וביצע בו מספר שיחות. מאז תחילת ארועי גאות ושפל נפתחו במצ"ח 80 תיקי חקירה בדבר חשד לביזה, מתוכם 20 הובילו לכתבי אישום ושמונה תקיים נוספים בדבר עבירות רכוש אחרות. משפטם של 21 מהם הסתיים, מרביתם בהסדרי טיעון.

האלוף בר קבע כי גם על מנת למגר את תופעת ההתעללות בפלסטינים יש להחמיר בענישה בצורה משמעותית. קביעת בית הדין באה בעקבות ערעור התביעה הצבאית על קלות עונשם של שני חיילי פלוגת "סחלב" של המשטרה הצבאית, שהורשעו בהתעללות בשני עצירים פלסטינים קטינים, במהלך נסיעה מבית המשפט בבית-אל לבית המעצר בעציון. שני החיילים הורשעו על ידי שופטי בית הדין של פיקוד מרכז, אשר קבעו כי השניים הכו שני אחים קטינים, בני 15 ו-‏17, שהיו כפותים ועיניהם מכוסות. אחד החיילים החל מכה אותם בכל חלקי גופם בסטירות, אגרופים וכן באמצעות קנה נשקו וקסדה שהייתה ברכב ה"אביר" בו נסעו. החייל השני הכה אף הוא את האחים בכל חלקי גופם וסטר להם. רק כשמפקדם של השניים הבחין במתרחש בחלקו האחורי של הרכב, הוא הורה להם לחדול ממעשיהם. גם כאן הכפיל בית הדין לערעורים את עונשם של החיילים. על אחד נגזרו 10 חודשי מאסר במקום 5, ועל השני 7 חודשים במקום 3. לא מדובר בערעור הראשון שהגיע לבית הדין בדבר עבירות התעללות מאז תחילת אירועי גאות ושפל. במקרה הקודם, בו ערערו על קלות עונשם של שלושה חיילים שהתעללו בתושבים מקומיים, ציינו השופטים כי רמת הענישה שננקטה הייתה נמוכה פי כמה מרמת הענישה הראויה, אך בחרו שלא להחמיר את עונשם, כי הייתה זו פרשת ההתעללות הראשונה מזה זמן רב אשר נבחנה בבית הדין, והועלתה תקווה שהענישה תרתיע מספיק ותמנע מעשים כאלו בעתיד.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים