עוברים מתים כחלקי חילוף בפוטנציה 113
רבנים פסקו: עובר שאין לו סיכוי לחיות, אסור להפילו - חובה להביאו לעולם, ולו כדי לתרום את איבריו. בשורה טובה? (ואף מילה על המילניום. טוב, אולי קצת.)

יציאת ידי חובה

טוב, בסדר - שבוע אחרון, מילניום, שנת 2000, באג, מסיבות, נשיקה, קטסטרופה, סוף העולם, הבנו. עכשיו תעזבו אותנו קצת בשקט.



במהלך השבוע שעבר התפרסמה קביעה של קבוצת רבנים כי מותר לאישה ללדת ילד שבבדיקת אולטראסאונד התגלה כבעל מום קשה, שבגינו הילד ימות בהכרח בלידה, או סמוך אליה. הידיעה התייחסה אל הקביעה כשינוי נפלא בגישת החרדים לסוגיית תרומת האיברים.

הכצעקתה?

את הפניה לרבנים יזמה עמותת "אפרת". עמותה זו שמה לה למטרה להניא נשים מביצוע הפלות. העמותה השתמשה כבר בעבר במיני דרכים קלוקלות כדי להגיע לבחורות שבסך הכל נקלעו להריון לא רצוי (זכורה לרעה במיוחד מודעה שהתפרסמה במשך כמה זמן בעיתונות שיעצה לנשים בהריון בלתי רצוי להתקשר אל העמותה לקבלת יעוץ...).

בפרסומי העמותה, הם טוענים כי לעובר נגרם סבל נורא במהלך ההפלה, והם כוללים תיאורי זוועה על אותו עוברון קטן וחמוד שזוג מצבטים ענקי חודר לפתע אל מקום מושבו ומפצפץ את ראשו. למותר לציין - אין קשר בין התיאור הזה לבין הליך ההפלה האמיתי. עוד הם נסמכים על מחקרים המוכיחים לכאורה את יכולתו של העובר לחוש ולהבין כבר למן החודש השלישי להריון, וכמובן שתמיד מתלווה הסיפור על אימו של אי־איזה גדול בתורה ששמו נשתכח מליבי זה מכבר, שבעת הריונה הלכה לשיעורי תורה, "כדי שילמד הילד". אכן, אם פולניה למופת.

כל זה טוב ויפה. העמותה יוצאת מנקודת ההנחה של מניעת הסבל מן העובר, ומכאן והלאה הדיון הוא רק בשאלה האם אכן נגרם סבל לעובר בעת ההפלה או לא (ונתעלם משאלת הסבל שיגרם לילד שיבוא לעולם בו הוא אינו רצוי).

אך כיצד נכנסים התינוקות בעלי המום, אלו שימותו מיד עם לידתם, אל התמונה הרחמנית שמנסים חברי עמותת אפרת לצייר? אין ספק, הרי, שאם המחקרים שהם מציגים הם נכונים - העובר יכול לחוש בכאב הנובע מן המום ממנו הוא סובל, ובוודאי בסבל הנובע מגסיסתו - אזי אין מקום להחזיק עובר שכזה בחיים לחינם. אם העוברים הללו, לעומת זאת, אינם סובלים מכאבים כלשהם, הרי שהליך ההפלה, אפילו לדידם של חברי אפרת, אינו בעייתי בשום מובן.

אך הוא כן בעייתי. בסופו של דבר, הרי, הקרב של אפרת אינו קרב הומני, אלא היפוכו של הקרב ההומני (זה הנאבק לשים את טובת האדם במרכז) - מאבקם הוא דתי־פונדמנטליסטי, וככזה, רגשות האדם נמצאים הרחק מאחרי האינטרסים (המדומים או לא) של האל.

הנושא אינו חדש בעולם: בארה"ב הויכוח בין הפרו־חיים ובין הפרו־בחירה מתרגש כבר זמן רב, וכולל גם הצתות של קליניקות של רופאים המבצעים הפלות, ועוד מיני אלימות ודברי נאצה המפוזרים אנה ואנה. אבל בקרב הנוצרים הקתוליים הנושא הוא ברור - "כל זרע הוא קדוש", כמאמר שירם של מונטי פייתון. על פי אמונתם של הפרו־חיים, כל ילד עשוי להיות ביאתו השניה של ישוע, ועל כן כל הפלה מסכנת את הישועה הבאה עלינו לטובה.

עמותת אפרת מתעקשת על הבאת ילדים מיותרים לעולם, גם אם בתחבולות, וגם אם הם מובאים לחיים (קצרים יותר או פחות) של סבל, מתוך אמונה קנאית, שאף אינה מעוגנת בדת היהודית, אלא נעוצה בפחד קמאי מהתדלדלותו של העם היהודי. זהו אותו הפחד שמונע מהחרדים להבין כי ההוראה לפרות ולרבות הייתה נפוצה בזמנים שבהם רוב רובם של הילדים לא הגיעו לגיל בגרות, ולכן ילד מידי שנה לא היווה עול על הוריו, אלא פשוט שיפר את סיכויהם להותיר צאצאים בוגרים אחרים - זאת בעוד שבזמננו, ארבעה־חמישה ילדים הם די והותר, אם לא יותר מידי.

אז הרבנים של אפרת מעדיפים לאפשר לנשים לגדל שקים של חלקי־חילוף על־פני האופציה ההוגנת ביותר גם כלפי העובר, שסובל על פי טענותיהם עצמם, וגם כלפי האם, הנאלצת לסבול את היסורים הפיזיים והפסיכולוגיים הכרוכים בהריון שסופו המר ידוע מראש.

ניחא רבני אפרת, המונעים על־ידי רחשי לב פונדמנטליסטיים. תמיהה גדולה צריכה להתעורר עקב התגובה של המוסד הרפואי, ה"מברך" את הפסיקה, ורואה בה צעד חיובי של החרדים לכיוון קבלת תרומת איברים במנהג נפוץ. ספק אני אם ההסכמה הזו להפוך את אומללותם של עוברים ונשים לחלקי חילוף לחיים בשל העקרון הנשגב של איסור ההפלות היא שתביא את המשפחה החרדית לתרום את איברי אהובה שנפטר ובכך לחלל את קדושת המת.

סביר יותר להניח שהנצחון הקטן הזה של עמותת אפרת ישמש אותם בשיטת ה"קל וחומר" - אם עובר שאחת דינו למות צריך לבוא לעולם למרות הכל, קל וחומר תינוק שכל סבלו יתמצא בחיים של עוני ואם שכלל אינה חפצה בו...



טפיחה עצמית על השכם

במוסף הספרות ותרבות של ידיעות אחרונות מתאריך 17.12, התפרסם מאמר קצרצר על ספריו של ג'וזף הלר, שנפטר יומיים לפני כן. המאמר, שלא בדיוק החמיא להלר, העלה בי את חמתי, בשל אי־אילו אי־דיוקים והטלת רפש לא הוגנת בסופר מוצלח עד מאוד. במהרה כתבתי מכתב נזעם למערכת ידיעות ופקססתי אליהם. המכתב התפרסם בסוף השבוע האחרון, אך ראה זה פלא - את הפסקה הראשונה, זו שאינה מחמיאה במיוחד לכותב המאמר המקורי, ואף מאשימה אותו באי־הכרת הספרים עליהם הוא מעביר ביקורת (כפי שאכן השתמע ממאמרו), את הפסקה הזו ממש מצאו לנכון עורכי המוסף להסיר, ובכך נטלו משהו מן העוקץ של התגובה.

אז הרשו לי, כעורך של אתר שאינו נוקט בצנזורה, אלא במקרים קיצוניים במיוחד, לטפוח לעצמי מעט על השכם. אצלנו התגובות קודם כל מתפרסמות, ורק אחרי זה ביכולתי לעיין בהן - יחד עם כלל קוראי כתב־העת.

אני מקווה שאתם נהנים מהאייל הקורא כמוני, ומאחל לכם, שוב,

קריאה מהנה,
דובי קננגיסר.



יציאת ידי חובה 2

אלפיים, אלפיים! טוב? תגידו, לא נמאס לכם עדיין?
קישורים
אפרת
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

נקודה מהותית. 1597
הטענה כאילו "אפרת" פועלים ממניעים פונדמנטליסטים פשוט שגויה! אפרת מתנגדת להפלות גם במקרים שבהם כמעט כל גדולי הפוסקים מתירים חד משמעית. דוגמה ידועה היא שעל פי חלק מהפוסקים מותר להפיל תינוק חולה טיי-זקס. או מי שנולד מגילוי עריות.
המניע של אפרת הוא הומני בלבד- קשה להם ( כמו שאני מניח שקשה לכול אדם בעל נפש רחבה מקוף מחט) להשלים עם 'ביזבוז' של חיי אדם שיכלו להיות קשים אך קיימים. לאישה שמפילה קשה , זה ידוע וברור אולם היא עשתה שיקול מסוים והגיעה למסקנה XYQ
עד כמה שידוע לי בראש אפרת עומד רופא (שוסהיים) ולא רב כלשהוא. הטענה 'הפלה היא רצח' אינה נכונה מבחינה הילכתית ואת זה יאמר גם הרב עובדיה יוסף - איך אני יודע? כי הוא כתב זאת בספריו. הטענה הזו היא טענה מוסרית (או פסוודו מוסרית).
לאפרת יש גם טענות נכונות - למשל שעדיף למסור לאימוץ תינוק בריא מאשר להפיל אותו. וגם טענות מגוכחות למדי. השימוש שלהם בתאוריי זוועה הוא כלי תועמלני נטו למען מטרה שהם רואים כחשובה.
נקודה מהותית. 1599
אם נכנסת לאתר של אפרת, או קראת פרסומים אחרים שלהם, היית מגלה שמטרתם היחידה היא הצלת העם היהודי המתכלה, לכאורה, משום שאיננו מתרבים מספיק. נו, כל הקטע עם הבעיה הדמוגרפית ושטויות שכאלו...
העובדה היא שאפרת מתעניינים רק בתינוקות יהודיים, ולא ברווחתם של כלל העוברים בעולם. אילו מניעיהם היו הומנטיריים, הרי שהם לא היו מגבילים עצמם כך. בטוחני כי אם היה מתאפשר להם, הם היו פועלים ככל יכולתם כדי *להגביר* את שיעור ההפלות במגזר הערבי בישראל...
נקודה מהותית. 1602
למה להכפיש ? אני היכרתי את ד"ר שוסהיים
באופן אישי לפני חמש שנים יצא לדבר איתו גם בנושא הזה , זה שאתה אומר שהוא רוצה להביא
לכמה שיותר הפלות אצל הערבים הוא שטות מוחלט

ולסיום: דעתי שירשו לילד להיוולד ושיבחר בגיל המתאים (אולי 18) אם הוא רוצה לחיות

ומה דעתכם במישהו שרוצה לאבד עצמו האם
תעצור אותו? .
נקודה מהותית. 1698
בחיי, נתת לי כמה נקודות משעשעות לחשוב עליהן
מה הקשר? 1606
עוד לא הבנתי מה הקשר בין הביאה השניה של ישוע להפלות. לנצרות אין תפיסה של משיח נולד, כמו ביהדות. הקתולים מתנגדים להפלות בדיוק בגלל הסיבה שציינת: "כל זרע הוא קדוש". הפרוטסטנטים, אגב, הם אלה הנוקטים באלימות, כולל רצח, ולא הקתולים.
לא רק אפרת 1624
יצא לי לחשוב על נושא ההפלות לא מעט.

וכאשר מדובר בתינוק שיסבול בחייו הרי שאני רואה בהפלתו ברכה.

אבל ככלל אני רואה בהפלה של תינוק רצח.
התינוק הוא יצור חיי כמונו כולנו ואין גם לאישה שיצרה אותו או לגבר שהיה איתה את הזכות לקבוע אם הילד יחיה או שימות.

זכותם המלאה היא לא להכנס להריון. לאחר מכן כל הרג של ילד הוא רצח.

אין זה משנה כלל אם הם יכולים לגדל את הילד או שאינם יכולים.

אני לא מדבר מהשקפה דתית אלא חילונית אשר אומרת ואם אותי לא היו רוצים כי היה ''חור בקונדום''.
שוב איני מכיר את אפרת אבל רצח של חיים (אם אני לא טועה התינוק מוגדר כחושב מגיל שלושה חודשים אך הוא חיי הרבה מלפני כן) הוא רצח.

ושוב אני לא מדבר על מקרים קיצונים שבהם ילד נולד אם מום.
לא רק אפרת 1633
כלומר, רצח ילדים אסור, רצח ילדים בעלי מום מותר?
לא רק אפרת 1634
האם אתה מציע לכפות "המתת חסד" על כל בעלי המומים והנכים? או לכל הפחות על כל ה...מאותגרים מנטלית אשר נבצר מהם להגיע למסקנה בנושא בעצמם? אין לי כלל התנגדות להפלות (לא כרגע בכל אופן), אך איני מבין את ההגיון בהתנגדות להן בשל היותן "רצח", אך התרתן במקרה בו העובר סובל ממום.
לא רק אפרת 1681
אני מתנגד לרצח ככלל אבל במידה ויודעים כי הילד ימות מיד אם היוולדו או שיסבול כל חייו
כן עדיף לתת להורים שלו להחליט את ההחלטה הקשה הזאת.

הם אילו שיגדלו אותו וישמרו עליו.

וכן אני נותן להם את הזכות במידה וברור מעל לכל ספק שהילד יסבול פה בחייו.
את הרף לנושא אני נותן להם לקבוע
אם בעזרת יעוץ או כל דבר אחר. לא כהחלתה אישית.

אבל עדיין אני לא רואה שום סיבה להרוג ילד בריא בן שלושה חודשים.
477720
אינכם יודעים על מה אתם מדברים עמותת אפרת הם הארגון המדהים ביותר שיש במדינה שכולם בה רק גונבים ומנסים לדפוק אחד את השני עמותת אפרת מנסה רק לעזור ולתת. ראויים לשבח ולכל העידוד בעולם. אנשים טהורים וישרים שכמותם כבר אין למצוא במדינתניו לצערינו כל הכבוד המשיכו כך יישר כוח צדיקים שכמותכם

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים