סכנת התמוטטות של הכותל הדרומי בהר הבית 1134
מנכ''ל רשות העתיקות, יהושע דורפמן, אישר אתמול (ג') כי קיימת סכנת התמוטטות מיידית של הכותל הדרומי בהר הבית. לדברי גיורא סולר, יועץ של אונסק''ו שהיה בעבר ראש אגף השימור של רשות העתיקות בירושלים, טוען אין מנוס מפירוק הכותל הדרומי והרכבתו מחדש. לדבריו, כיום כבר לא ניתן לתקן את הקטע בדרך אחרת.

ברשות העתיקות טוענים כי הממשלה מונעת בדיקה יסודית של הכותל משיקולים מדיניים. ראש הממשלה, אריאל שרון, מתכנן לכנס פורום מצומצם לדיון בעניין. בפורום ישתתפו ראש עיריית ירושלים אהוד אולמרט, היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין, נציגי זרועות הבטחון ונציגי רשות העתיקות. שר הפנים אלי ישי דרש אתמול להעביר לממשלה את ההכרעה ולקיים דיון מיוחד.

מנכ''ל הוואקף, עדנאן חוסייני, טוען כי אין כל סכנה להתמוטטות הכותל הדרומי. לדבריו, הוואקף מטפל בעניין, שכלל אינו נמצא בסמכות מדינת ישראל.
קישורים
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אל-אקצה בסכנה 88163
כמובן היהודים אשמים...
הוואקף בוודאי יאשים אותנו בגלל החפירות מחוץ לכותל הדרומי. האמת קרובה ככל הנראה הרבה יותר לטענות הימין, שחפירות הוואקף חסרות האחריות להקמת מסגד "אורוות שלמה" גרמו נזק כבד ליציבות הכותל הדרומי. אין זה מוגזם להניח שהוצאת טונות עפר ושינוי הניקוז התת-קרקעי עשו בחמש שנים מה שלא התרחש במשך מאות שנים, ואפילו לא ברעשי אדמה ובחורפים כמו תשנ"ב - 1992.
הוואקף כבר הוכיח את מידת אחריותו לשלמות ההר, ודומה שעל ישראל להיערך לסגירת מתחם "אורוות שלמה", אטימתו המוחלטת בעפר ובאבנים - ובכך החזרת הסטטוס-קוו ששרר מאות בשנים, ושיקום הכותל הדרומי.
הנושא יעורר סערה בינלאומית, אין ספק, ויש היגיון בשיתוף נציגי אונסק"ו בתוכנית זו, והדגשה שאין בכוונת ישראל לבנות בית מקדש או בית כנסת אלא להחזיר את הסטטוס-קוו שהתקיים בהר, ובכלל זה המצב המקורי בתת-הקרקע.
אל-אקצה בסכנה 88177
האם נכונה הטענה שהתמוטטות הכותל הדרומי עלולה לגרום להרוגים רבים בקרב המתפללים הערבים?
אל-אקצה בסכנה 88178
אינני בטוח בכך.
אין לי מושג על מרחק הבנייה התת-קרקעית מהקיר - מטרים? עשרות מטרים?, אך זכור לי שהמשטרה אטמה פתח שפרץ הוואקף (כמובן בניגוד לחוק) בחומת הר הבית, נדמה לי בכותל הדרומי או בחלקו הדרומי של הכותל המזרחי.
ההתמוטטות עלולה לגרום נזק כבד לאתר החפירות מדרום להר הבית וכמובן תחולל סערה בינלאומית ותפגע באתר מורשת עולמי (העיר העתיקה הוכנסה לרשימת אתרי המורשת העולמיים של אונסק"ו בשנת 1981 ביוזמה ירדנית, כישות נפרדת ללא שיוך מדיני).
אל-אקצה בסכנה 88193
''האמת קרובה ככל הנראה לטענות הימין'' - האם זהו ויכוח פוליטי או עינייני
אל-אקצה בסכנה 88194
האם יכול בכלל להיות ויכוח עניני במתחם הנ"ל?
אל-אקצה בסכנה 88197
עבודות הוואקף בהר הבית החלו לפני כארבע-חמש שנים.
מהצד החיצוני, חפירות העופל הן כבר מלפני כ-‏20 שנים.
לדעתי סביר בהרבה שעבודות הוואקף גרמו לנזק, בפרט בהתחשב בכך שמזה כשנתיים אין שום פיקוח על הנעשה בקרביו של ההר, בעוד שהחפירות החיצוניות פתוחות לציבור ונתונות לביקורת.
ואין לשכוח, מבחינת ניקוז, שבחורף תשנ"ב 1992 היו המון גשמים והכותל הדרומי לא היה בסכנת התמוטטות.
עבודות הוואקף הן הדבר העיקרי שהשתנה באזור, ולכן סביר להניח שיש להן קשר הדוק למצב הכותל הדרומי.
חשדנות 88183
הארץ: "הצעה אחרת לבדיקת התנפחות הכותל הדרומי, מטעם אונסק"ו, נדחתה לפני כשנה בידי ישראל".

אני קצת חשדן לגבי המניעים של ההיסטריה החדשה. נראה שיש יותר מדי שיקולי כוח מעורבים, גם מצד ישראל וגם מצד הוואקף. הדרך הכי טובה לפתור את העניין היא כמובן בדיקה בינלאומית מוסכמת, וצריך לעקוב בזהירות: איזה צד יקדם אותה ואיזה צד יכשיל.
הגידו... 88238
מה הסיכוי שהאדמה תפער את פיה ותבלע את הר הבית, את הכותל ואם אפשר עוד כמה מקומות שממש ממש חשובים לאי אילו דתות? אולי אז יהיה פה קצת שקט.
הגידו... 88241
שקט יש בקנדה.
הגידו... 88245
ובגן הבהאים.
הגידו... 88246
שקט לא יהיה. העולם המוסלמי יאשים אותנו שזאת מזימה ציונית.
הגידו... 88268
למה באלימות אפשר לפרק ולהקים מחדש בלאס וגאס או ביורו-הולילנד
לשואפים לשקט 88967
אם היא תבלע את כולנו יהיה יותר שקט.
לשואפים לשקט 89177
לא את כולנו. רק את אנשי פלסטין השלמה מזה ואנשי א''י השלמה מזה.
ואז לשפויים שישארו באמת יהיה הרבה יותר שקט.
לשואפים לשקט 89248
אני דווקא מכיר ''שפויים'' שעושים המון רעש.
למשל, גם עכשיו האוזן עוד כואבת לי משמיעת דבריה של זהבה גלאון ברדיו במכוניתי הבוקר, תוך כדי פעולות נהיגה שמנעו ממני במשך כמה חצאי שניות גורליות לעבור לקול המוסיקה.
בכל מקרה, מתגובתך הבנתי שאת כוונתי לא הבנת, ואתה מתמיד בקטנוניות שלך, שאין בה קשר לדבריי.
לתת בראש 88271
צריך להוציא את הווקף אל מחוץ לחוק,
לאסור את אנשיו
ולהחיל מיידית ריבונות ישראלית מלאה על כל הר הבית.
למה? 88274
למה לא? 88275
יהיה שמח.
למה לא? 88278
ועכשיו לא שמח? בטח ששמח.
שמחת זקנתי 88280
אל תערבי שמחה בשמחה. מי שלא ראה שמחת בית התועבה לא ראה שמחה מימיו.
שמחת זקנתי 88281
בית התועבה?
על מה אתה מדבר? (לא, ברצינות).
שמחת זקנתי 88288
נו, המקום ההוא שהיו שוחטים שם חיות לטובת השי''ת, ועכשיו עומד במקומו מסגד ובו משתוקקים לשחוט אותי לטובת אללה.
למה? 88277
הגיע חודש ספטמבר
וכידוע בחודש זה יש לתור את הר הבית
אפשרות חדשנית אחרת 88301
שנציג מכובד מהממשלה יעלה להר הבית, ואז נראה להם "מהזה"!
סכנת התמוטטות של הכותל הדרומי בה 88397
אוקטובר 2000. ברחובות ירושלים ניידות משטרה כרגיל. ברחובות מסויימים אף יותר מכרגיל. מבטי עיניהם של העוברים ושבים חוצים את האויר הסתווי. קולותיהם של כמה חסידי ברסלב צעירים המצחקקים בינהם מתערבים בקריאות ה-"טקסי, טקסי" הנקראות במבטא סילוואני לעבר כמה פועלים שרק לפני שבוע יצאו בפעם הראשונה את כפרם במחוז יונאן שבסין. הקולות הרגילים, אובך המכוניות הרגיל, היאוש הרגיל. כמה עוד יכול להיות רגיל?

לפתע נדמה שחזר השקט: תנועת המכוניות נעצרה, וצפירות לא נשמעו יותר. עיני כולם נישאו לראות מה מתרחש - מתוך השקט, כמו בירידת מלאכים משמיים, יצאה שיירה של אופנועים ולימוזינות שחורות, מרחפות מעל בדלי הסיגריות. אחריהן - כמה רכבי בטחון ועוד אופנועים. החזיון הזה נמשך כמה שניות לעיני העוברים ושבים, השיירה עברה וחלפה והד המנועים נחלש באופק הבלתי-נראה. לאחר כמה שניות נוספות של שקט, חזר המצב לקדמותו ואנשים המשיכו בעסקיהם כרגיל. מבחינת נהג המונית הערבי, הוא תפס כעת זוג צעיר, כנראה סטודנטים שהלכו לכיוונו. אך גם הם חלפו על פניו תוך כדי תנודות ראש שליליות ומבטי התנצלות.

לא רחוק משם, כבר נפתחות דלתות רכבי הבטחון במהירות. דומה כי אופנה חדשה נכנסה לעיר: לא פאות עבות של שיער שחור, אלא פאות-פלסטיק דקיקות-לבנות, מסתלסלות אל העורף לתוך חליפה אפורה מגוהצת; להלשמת המראה - משקפי שמש. האנשים המגוהצים מסתכלים סביבם, כאילו בוחנים את המקום. מאחת המכוניות יוצא אדם רחב-גוף; מבין כל החבורה - רק את עיניו אפשר לראות. הן צוחקות מתחת לשיער הלבן המתנפנף באויר הצלול. כמה אנשים במדים ירוקים מצטרפים לחבורה. כולם מובילים את הזקן במעלה השביל ואח"כ דרך כמה מדרגות. לאחר מאמץ מסויים בשביל הלוחם לשעבר, הוא מצליח להגיע לרחבה הגדולה.

הרוחות הקרירות התחילו כבר לפני כמה שבועות, אך בקרירותם החביאו את העומד לקרות... רק מי שנתן דעתו להתחלפות היוצאת דופן של מזג האויר היה יכול להרגיש את השתנות הזמן. אך לעומת זאת, אלהים - הוא ידע את הכל בעל-פה. ביום הזה, כמו שתוכנן בחדרי-חדרים ע"י שליחיו בעלי המדים הירוקים והחליפות האפורות, ביום הזה תקום זעקה גדולה בישראל. אמנם לא תהיה זו זעקה של יום אחד... כל הארץ תקום, אבנים יינתקו ממקומן - בגליל, בארץ שועל, בכל מקום הארץ לא תדע מנוח. עד אשריינתן החופש לעם הלוחם את מלחמתו ולשליחיו של אלהים, בעלי המדים. הוא סמך בכל ליבו על שליחי-סודו.

אך בעוד אלהים מתכנן את תכניותיו ואינו שם דעתו למתרחש מסביב לשרידי המכלאה שבזמנו הקימו לו בני האדם, הוא התעורר מחלומו בהקיץ מצעקה גדולה, צעקה אחרת, שנשמעה שם, למטה. כשהוא נתן מבטו שם, זה היה מאוחר מדי. השטן כבר הספיק לנצל את תמימותו של אלהים: ענן אבק כיסה הר הבית, והמשלחת עמדה נדהמת. דופן הרחבה נשמט ועתה נהפך למצבור אבנים גדולות למרגלותיה. הרחבה איבדה את צורתה המלבנית. והזקן המצחקק ואוהב החיים - איננו עוד ביניהם. המשלחת עמדה שם ואנשיה חסרי אונים, עיניהם באבנים. עתה, שאבד מנהיגם, לא ידעו לאן לפנות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים