דוד מלך ישראל חי חי וקיים 1136
"בסימן הלוטוס" מאת דן צלקה. הוצאת חרגול, 404 עמודים.
בילדותי, אחד הלהיטים הגדולים ששרנו בגרון ניחר במשאית המחופה ברזנט שהסיעה אותנו בטיול השנתי לאי־שם בארץ, היה שיר בן שורה אחת: "דוד מלך ישראל חי חי וקיים". לא היינו מלוכנים, והכוונה גם לא הייתה לדוד בן־גוריון, ראש הממשלה דאז. לא היינו ערים למילות השיר כשלעצמן - מה שעשה לנו את זה, וריגש אותנו ריגוש פראי, היה הקצב של השיר, פשטותו, והעובדה שאפשר לשאוג אותו בלי ליווי של כלי נגינה, ממש כפי שבדור מאוחר יותר שרו באותו גרון ניחר "ודיזנגוף נראה לי כמו רכבת - לילה - לקאיייר... או־או, או־או־או־או..."

יש הגורסים שלשפה ולמילים פעולה עמוקה על נפשנו גם אם אין אנו נותנים את הדעת על משמעותן. "מדינת היהודים", ספרו של הרצל, נכתב בגרמנית והכיל רעיונות אירופיים מתקדמים לשעתו על חברה מתוקנת שיש לשאוף אליה; אולם כבר בשנות העשרים, שעה שהעברית החלה לקנות לה אחיזה ממשית בקרב "היישוב" בארץ, עלה חשש אצל אחדים מהוגי הדעות של השמאל הציוני כי עצם הדיבור בעברית יקים לתחייה בקרב החברה הישראלית המתהווה רעיונות דתיים ומשיחיים הגלומים בשפה - והם עתידים לפרוץ מתוכה כמו שד מן הבקבוק. סביב אחד הרעיונות העתיקים הללו, מיתוס "מלכות בית דוד", נרקמת עלילת הרומן החדש של דן צלקה "בסימן הלוטוס".

הדמות שמבעד עיניה מגולל סיפור הרומן היא יותם, מומחה לשפות שמיות, שבחלקו הפותח של הספר נתלש מכל הווייתו: אשתו מתגרשת ממנו, הוא חדל לכתוב את עבודת הדוקטורט שלו וידידו הקרוב היחיד חוזר בתשובה ומתרחק. יותם מתפרנס מניהול סדנאות תקשורת, מנהל פרשת אהבים שנקטעת, הופך לנרקומן ומידרדר במשך שלוש שנים עד שהוא מגיע לסף מוות. את חייו מצילים אנשי שב"כ שזקוקים לכישוריו הבלשניים לצורך מבצע מיוחד: להישתל בקבוצה מלוכנית מחתרתית שמחפשת מומחה לתקשורת לשונית.

עוד בטרם נוצר המגע בינו לבין המחתרת פוגש יותם בדרכו אנשים בעלי אמונות תמהוניות למכביר. כמעט כל דמות ברומן דבקה באיזושהי אמונה דתית, אמונת עידן חדש או אמונה מיסטית אחרת. אפילו "אנשים מעשיים בימי חול צמאים לרוחניות בסופי־שבוע," מסבירה אחת הדמויות. וכך מתגלגל הקורא עם יותם לחיזיון בים המלח שבו ממתינה קבוצת אנשים לנחיתתם של חוצנים; נקלע לחצרו של רב קדוש שברכתו, בלוויית מתת תפוז, מרפאה חולים ופותחת את רחמן של נשים עקרות; מבקר במכון שבו בעזרת שיטה הקרויה אף־סי מחלצים מילדים אוטיסטים, העומדים בקשר עם עולם הרוחות, ידיעות שונות על עולם הנסתר; בערבות הנגב ובגליל משוטטים להם צעירים מסטולים המדקלמים מנטרות הודיות, ואילו בכיכר מלכי ישראל בתל אביב מתכנסים חסידיו של הרבי מלובביץ' וממתינים לתחייתו מן המתים תחת הסיסמה "מגיע לנו משיח!"

החברה הישראלית כולה מצטיירת ברומן כרוחשת אמונות בלתי רציונליות, חלקן ילדותיות ובלתי מזיקות, אך חלקן אפלות ומסוכנות. העלילה מתרחשת ב- 1995, שנת רצח רבין, עת נשטפה הארץ בגל של גילויי לאומנות משיחית פנאטית: "ישראל נראתה כמו כוכב לכת סהרורי מלא שנאה, כאילו השתוללה בה מלחמת אחים. כל סיסמה היתה עלבון. לא סתם נעיצת סכין, אלא נעיצה וסיבוב בבשר החי." על רקע שלל האמונות הללו קשה לתפוס את המחתרת המלוכנית שיותם מסתנן לשורותיה כקבוצה המסוכנת ביותר בשטח או כבלתי שפויה באורח קיצוני.

בראש הקבוצה עומד ינאי ולדמן, היסטוריון מבריק שפרש מן האקדמיה. הוא טיפוס אקסצנטרי המגלה תסמינים של מאניה־דיפרסיה, אך גם ניחן בכריזמה, בידע רב ובכוח שכנוע רטורי שאין איש מהסובבים אותו יכול לעמוד בפניו. "...בוודאי ידוע לך כמה קדושים היו פרחי הלוטוס במקומות רבים בעולם," מספר ינאי ליותם. "בשנת 1932, מצא בוטנאי יפני פירות של לוטוס קבורים עמוק בקרקע של אגם שהתייבש, במנצ'וריה הדרומית ... היפני הנביט את הזרעים. הוא סבר שגילם מאה ושמונים שנה. בשנת 1951 הובאו עוד זרעים ונעשתה בהם בדיקת פחמן רדיואקטיבי, והתברר שהזרעים האלה הם בני אלף שנה בערך. התברר שהם טעימים, ושלוש שנים אחרי זריעתם פרחו יפה… תנומה בת אלף! ואחרי התנומה - ליבלוב." "חבל שלבני־אדם אין סגולה כזאת," אומר יותם בתגובה. "גם לנו ניתנה סגולה זאת," משיב ינאי. "אתה מסתכל בי בפליאה. יש לנו זרע לוטוס קדוש ומלכותי - זרע דוד!"


"המלך דוד בעיירה" מאת מארק שגאל


ינאי אינו דתי. הוא רואה בכינונה מחדש של המלוכה פתרון לשסע הקיים בחברה הישראלית הנתונה באורח כרוני במשבר של "לגיטימיות השלטון". מנין לה סמכותה של הכנסת כריבון? מן המועצה הזמנית שקמה ב- 1948. "ומנין הזכות של מועצת המדינה להעניק לעצמה סמכות כזו?" שואל ינאי שאלה רטורית. "זאת תפיסת שלטון שלא כחוק. המפץ הגדול בלי רגע לפניו. אבל מסורת בית דוד יקרה לעמנו כמו ארץ־ישראל, כמו ירושלים. ודאי ראויה היתה מסורת זו להישקל בזמן תפיסת השלטון ... הכל נעשה בחשכת בראשית, בתוהו ובוהו יצירתי. טוב ויפה. אבל לומר שלנו אין זכות חוקית להציע צאצא מבית דוד?" שום משטר אחר, טוען ינאי, לא יזכה לעולם ללגיטימיות הלכתית. ולא זו בלבד שצאצא של בית דוד עתיד לזכות בתמיכת הרבנים החרדיים, "מלך בשר ודם זה יגרש מהארץ המעונה את צלליו של מלך המשיח, יפייס בין דתיים וחילוניים ובין ישראל והעמים."

מיהו המלך המיועד? בידי ינאי מצויה תעודת יוחסין, מאושרת בידי שלושה רבנים, המעידה כי גפני אברבנאל, בחור בן 22, נמנה עם צאצאיו של דון יצחק אברבנאל, שחתם את ספריו: משורש ישי בית הלחמי. ינאי ממנה את יותם, המומחה ללשון, להכשיר את הנצר הנוכחי לבית דוד לשאת דברים בציבור כך שייגעו בציפור הנפש היהודית - שכן גפני הוא בחור חילוני ישראלי מצוי, וחוויותיו התרבותיות מבוססות רובן ככולן על שירי משינה, אביב גפן וזקני צפת, ועל צפייה בסדרות טלוויזיה אמריקניות. האם יצליח במשימה הלאומית שינאי בעל החזון מעמיס על כתפיו?

דן צלקה הוא סופר ותיק השולט בחומריו ביד מאומנת, והוא יצר רומן קולח ומרתק. יש לו כשרון לתאר דמויות בשרטוט קצר, ולדבר מגרונן בעברית אמינה ועסיסית, וכך, בנוסף לדמויות הראשיות, משופע הרומן בדמויות משנה רבות, היוצרות יחד פסיפס של החברה הישראלית, לשונה והווייתה. כאמור, חלק מהדמויות תמהוניות ואף גרוטסקיות, אך זה בדיוק מה שיוצר את התחושה שהחברה הישראלית ירדה מהפסים. האמנם מלך מבית דוד דרוש לה כדי להשיבה לשפיותה?
קישורים
"בסימן הלוטוס" - לרכישת הספר ב"מיתוס"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

בימים ההם אין מלך בישראל 88454
אינני מאמין שמשטר מלוכה בישראל יפתור אפילו אחת מבעיות המדינה.
להזכיר: מוסד הנשיאות בישראל הוא תחליף סמלי למוסד המלוכה.
בדמוקרטיה פרלמנטרית, בה תפקידי המלך סמליים בלבד, אין שום סיבה להחליף את נשיא המדינה במלך שעצם בחירתו (בפעם הראשונה) תהיה בעייתית, ולא ברור שצאצאיו יתאימו לתפקידם.
ואם הכוונה למצב בו המלך שולט במדינה, מדובר על נסיגה למצב דיקטטורי שלא קיים באף מדינה דמורקטית, ואינו מתקבל על הדעת.
הכיסא נמוך מידי 88465
ראשית אני רוצה להודות לשמעון על עוד מאמר וביקורת מצויינת על הספר אני לא קראתי אותו אבל הכנסתי אותו לראשימה

לגבי שירי טיולים שנתיים שירים בני שורה 1 שצריך ליצרוח לגרון ניחר
אחת לעשור לערך יש איזה שיר כזה שבגלל פשטותו והמיקצב הקליט והכליל שלו הופך לההיות מאין המנון טיולים
אני זוכר היטב את הטיולים ב1986 ששרנו בגרון ניחר את ההופה הולה של הבטלנים אותו שיר מוזר שיצג אותנו בכבוד בארוביזיון
או באמת את רכבת לילה לכהיר שהוזכר כאן
אני חושב שהשיר של שנות ה90 זה השיר ההוא של סנדרסון הכיסא נמוך מידי מוכ לי מוכ לי די
אני אפילו חושב שהוא ניסא לעשות בכבנה מין שיר כזה שיתפוס ביגלל המיקצב והפשטות
אני לא יכול שלא לציין את שיר השכונה של ארגוב וחפר בבצוע המופטי של התרנגולים שרובו מורכב מקולאז של שירי ילדים או המננים קיצביים מבן גוריון בלא סבון על לא רוצים לישון רוצים להשתגעה
אולי הקולאז המצויין ההוא הפך את השיר המופלא הזה לכול כך פופולארי אגב זה אחד השירים הכי מורכבים מבחינה הרמונית שנכתב אי פעם בידראל ביחוד עוד בשנות ה60 שבהן רוב השירים בארץ היו מוכבים מ מיספר אקורדים מאוד בסיסי
התנועה להשבת המלכות 88472
כדאי להזכיר כי לפני כחודש התפרסמה פעילותה של תנועה החורטת על דגלה את ביטול הדמוקרטיה והשבת מלכות בית דוד, מיסודו של פרופ' הלל וייס.
כשאתפנה אתן קישורים.
התנועה להשבת המלכות 88488
הופיע ב"חופש":
התנועה להשבת המלכות 88562
גלבץ הקדים אותי, אני רציתי לכתוב על הספר הזה וסופרו שהוא אחד החביבים עלי... אבל לא חשוב.
התנועה להחזרת בית דוד היא עוד רעיון עיוועים שאכן יכול להתממש ,שכן תיאורטית כל אחד מבני העם היהודי יכול להוכיח שיש בו דם של בית דוד .אני יכול להעלות על דעתי שבזמן משבר עתידי כלשהו יכול לעלות לשלטון דיקטטור שיטען שהוא מבית דוד ומי יכול להוכיח שלא כך הוא ? כל מה שצריך לעשות לזה לפברק אילן יוחסין וזה הדבר הקל ביותר עלי אדמות .
בכל אופן במציאות שולשלות נוצרות בידי אנשים מוכשרים ( אם גם אכזריים כפי שהיה דוד ). מצב כמו שמציג צלקה של יצירת מלך שהוא לא יוצלח בידי התקשורת ותעמולה הוא בלתי אפשרי . הלא יוצלחים לעולם אינם עולים סתם ככה לשלטון, הם בדרך כלל מופיעים רק בדורות הבאים של שושלת קיימת .
התנועה להשבת המלכות 88571
אם כבר מחפשים צאצאים לבית דוד אז צאצאי העדה העירקית הכי קרובים למקור.
התנועה להשבת המלכות 88620
?why
התנועה להשבת המלכות 88625
הספר Holy Blood Holy Grail (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/044013...) מספר על קבוצות נוצריות שטענו כי לישו היה צאצא, והן מגינות על זרעו. לפי הטענה, ה"גביע הקדוש" (שמלא, לפי המיתוס, בדמו של ישו) לא היה אלא רחמה של מריה מגדלנה, שדרכו נמשכת השושלת של ישו. עוד לא קראתי את הספר עד הסוף, אז אני לא יכול להגיד הרבה יותר מזה (חוץ מזה שזה קשור לטמפלרים ושאר קבוצות איזוטריות), אבל סיירה עשו משחק מצויין (גבריאל נייט 3) לפי התיאוריה הזו:
וקומיקס אלים וחולני 88631
בשם Preacher.
הדם הקדוש והגראל הקדוש 88635
ספר מרתק. ספציפית, הם אומרים שהמלה grail היא מהצרפתית sangraal, כלומר דם קדוש. הם טוענים שמרים המגדלית הגיעה כפליטה לדרום צרפת, ועמה, או ברחמה ילדו של ישו, שצאצאי שושלת זו התחתנו במהלך השנים עם אצילים ויזיגותים, והפכו לבית המלוכה המרובינגיאני. ושמסדר "פריור דה סיון" הקים את המסדר הטמפלרי אך ורק כדי לגונן על שושלת דוד-ישו זו, ולהחזירה בבוא העת לכס המלכות העולמי.

יש אגדה המספרת שדוד המלך לא מת, אלא ישן במערה וגיבוריו סביבו, ובבוא העת יקום ויחזור למלוך. (ואולי לכך מכוון השיר "דוד מלך ישראל חי וקיים").
יש אגדה מקבילה בבריטניה על המלך ארתור, שאף הוא לא מת, אלא ישן בתוך גבעה עם אבירי השולחן העגול, וכשתגיע עת צרה גדולה לארצו הוא ואביריו ייצאו משם וירכבו להצלת האומה.
[ויש אגדות על קרל הגדול, שאף הוא לא מת, אלא ישן...
ומעניין שהקרולינגים הפילו את המרובינגים, ואז התחתנו בבנות המרובינגים כדי לבסס את מעמדם, כך שהדם המרובינגי (שהוא אולי דוידי) זרם בעורקי קרל הגדול...]

הרצון לצאצא של השושלת המלכותית האמיתית הוא הוואריאנט היותר פראקטי* של אגדות המלך הישן, שעוד יקום.
והדוגמה היפה למוטיב הטוען החוקי לכתר, שיחזור למלוך ובכך יחזור גם תור הזהב הוא כמובן אראגורן, בשר הטבעות.

*"פראקטי" באופן יחסי, כמובן. אישית אני לא רואה שייצא משהו טוב מבית מלוכה, ולא חשוב מאיזה "דם".
הדם הקדוש והגראל הקדוש 88636
תיקון:
sang-raal: לא דם קדוש, אלא דם מלכותי, או דם אמיתי.
הדם הקדוש 88644
וישנה גם תנועה עברית עולמית שחרטה את מלכות דוד על דגלה או ליתר דיוק המנונה

עברי גם בעוני - בן שר
אם עבד אם הלך
נוצרת בן-מלך
בכתר דוד נעטר.
הדם הקדוש והגראל הקדוש 88653
דעתי היא שכל הטענות והסיפורים האלה על השושלת המרובינגית ועל המסדר שמנסה להחזיר אותה לחיים כביכול נוצרו לכל המוקדם בשנות החמישים של המאה הקודמת וככל הנראה הרבה יותר מאוחר מכך.
זה די קל לראות מהספרים עצמם ומהמיתוס שנותר סביבם שקמה בימינו ( לדעתי לא מוקדם משנות השישים ) קבוצה של אנשים בעלי שאיפות לכוח מסויים והם יצרו את הסיפורים האלה לגבי "פרייר דה סיון " וטענו טענות שונות לגבי קדמותם וטיפטפו זאת למחברי הספר שכתבו אותם בחדוה ויצרו רבי מכר . אחר כך באו אנשים נוספים ופיתחו את הסיפור ויצרו רבי מכר נוספים עד שנוצר מיתוס מודרני בו מאמינים היום מאות אלפים ובכך מספקים למעשה עוצמה לאותה קבוצה ( שאכן קיימת ) שלא היה לה קודם לכן.
אם נבחן את הטענות שלהם שמסדרם קיים מזה אלף שנה ומנסה להחזיר את השושלת המרובינגית, אתה עומד המום ביפני אי היוצלחות של מסדר זה .אלף שנה הם קיימים ובראשם עמדו תמיד לפי הטענות אנשים דגולים ומפורסמים ואף פעם במשך ההיסטוריה הארוכה של תקופה זאת הם לא הצליחו לבצע את משימתם לשים מרובינגי על השלטון ?
וזה בזמן שסתם קונספירטורים פשוטים שמאחוריהם לא עמד מסדר בן מאות שנים בצעו בתקופה הזאת פעם אחרי פעם את מזימותיהם השונות והעלו את האנשים שלהם ( אף לא אחד מהם מרובינגי ) על הכס הצרפתי.
הסיפור הזה על המרובינגים ומסדר פרייר דה סיון הוא ממש שיעור ביצירת מיתוס מודרני על ידי כלי התקשורת ומיתוס שתופס תאוצה וחיים משלו מידי שנה.
הדם הקדוש והגראל הקדוש 88654
הי, הי! לא אמרתי שאני "קונה" את הסיפור, אמרתי שזה ספר מרתק. (יש הבדל).

בכל מקרה, אני אישית מציעה לכל בני-דויד הטוענים לכתר, כולל עיראקים*(?) עם תעודות, לחפש לעצמם בינתיים, ולאלף השנים הקרובות, פרנסה אחרת.
מלוכה? רק זה חסר כאן...

נ.ב. אורוות שלמה, שהיום מתמוטטות במרץ עקב העבודות של הוואקף, היו המפקדה של הטמפלרים כשהצלבנים כבשו את ארץ הקודש. (סתם נזכרתי, בהזדמנות זאת שהטמפלרים עלו פה).

*מה זה היה (בתגובה שם למעלה) עם העיראקים? מישהו יכול להסביר?
הדם הקדוש והגראל הקדוש 90091
האגדות האלו על דוד (מסופר גם באגדות המלך דוד ושלמה של ביאליק) מראות בבירור את דמותו כ''מלך מקודש'' שמלך, מת ושב לתחיה, ממש כמו ישו וכמו המלכים במיתוסים הקדומים.
מלך או משיח? 88663
בסיפור המתואר (עדיין לא קראתי את הספר) יש כשל לוגי: אם מלך, אז מדוע מלך (ועוד חילוני) מזרע דוד ולא "משיח בן-דוד"?

המלוכה הקונסטיטוציונית היא רעיון ותיק ובמדינות בהן היא נהוגה, מתואר המלך / מלכה כ"מגן העם", כמחסום הבטוח מפני משטר דיקטטורי ופגיעה בזכויות האזרח. למעשה, מה שמגן על האזרח היא החוקה (או מגילת הזכויות כ"מגנה כרטא" בבריטניה למשל) ולא המלך.

והנה רעיון להמליך על ישראל מלך שיהיה מקובל על מתנגדי הרעיון הציוני - משמע החרדים וכיום גם חלק ניכר מה"דתיים-לאומיים". זה שאת הרעיון מעלה איש אקדמיה חילוני, לא ממש נותן לו לגיטימציה או הגיון מובנה. גם מלך דמוקרט וחילוני שישלוט מעצם עובדת היותו "מזרע דוד", יהיה חייב לדבוק בדרכי ההלכה, להקים סנהדרין ולפזר את הממשל החילוני/דמוקרטי.

ונשאלת השאלה, אם נמליך מלך שכזה, מי לידינו יתקע שהוא "ידחוק" את השאיפה למשיח? מדוע שיהיה יותר לגיטימי מהמשיח? הרי כשאותם חב'דניקים המכריזים על הראבע המנוח כ"מלך המשיח" יש הטוענים ש"הם מחישים את הקץ". התביעה למלך רק תחזק את אמונתם (טוב, בהתעלם שהאיש מת...) ואת כל מחישי בואו של המשיח. ההנחה המרכזית של אותו הוגה דעות (בדבר העלמות הציפיות למשיח) לא תעמוד במבחן ורק תגביר כמובן את הטירוף במקומותינו.
מלך או משיח? 88719
אמיר,

איני בטוח שהבנתי כהלכה את שאלתך ברישא של הודעתך. האם שאלתך היא: אם כבר מלך מזרע בית דוד אז מדוע לא מלך המשיח שאף הוא אמור להיות מבית דוד?

אני עצמי איני בקי בכל המסורות הנוגעות למשיח (זכור לי במעומעם שיש גם מסורת של שלב ביניים "משיח בן יוסף") ואולי מישהו מהקוראים האחרים יוכל לתרום לסוגייה זו יותר ממני; ואולי גם יוכל באותה הזדמנות לענות על השאלה הבאה: האם החב"דניקים טוענים שהרבי מלובביץ' הוא מזרע בית דוד? (לי לא יצא לשמוע טענה כזו).

מכל מקום, ברומן של צלקה יש הבחנה ברורה בין "מלך בשר ודם" שהמלכתו יכולה לשנות את ההיסטוריה, אך לא *להוציא מגדר ההיסטוריה*, כלומר, שאינה הופכת סדרי בראשית ומביאה אותנו לאחרית הימים.

מה שמניע את ינאי לחשוב על רעיון המלוכה הוא, כאמור, החשש ממשיחיות. מלך מבית דוד יחזיר עטרה ליושנה אך בלי הסממנים העל טבעיים המתלווים למשיחיות. ולשאלתך מי ערב לכך שרעיון המשיחיות לא יתעצם אחרי המלכת המלך - להלן שתי תשובות:

א. אין ברומן הנחה שהלוגיקה של גיבורו ינאי חסינה מטעות. בכל רומן תמיד קיימת האפשרות ששאיפותיו וחלומותיו של הגיבור לא יעמדו במבחן המציאות (כולל המציאות הבדויה של הרומן)

ב. מדוע שהחזרת עטרת בית דוד ליושנה, עוד תעצים, כדבריך, את הדחף המשיחי? אין זה הכרחי כלל. תנועות משיחיות קמות לעתים קרובות על רקע של מצוקה, אובדן דרך וכו'. אך אם המלך המיועד יממש את הציפיות שתולה בו ינאי ויביא פיוס בתוך עם ישראל וגם פיוס עם הגויים (ינאי מדגיש שלבית דוד יוקרה גם בין הגויים), ייתכן שהדחף לגאולה ניסית יתעמעם.

גם במקרא, בימיהם של המלכים הראשונים, שאול, דוד ושלמה (וגם מלכים אחריהם) עדיין אין דיבור על משיח במתכונת של גאולת אחרית הימים ואין בימיהם כמיהות משיחיות. הנביאים המעלים את רעיון המשיח מגיעים מאוחר יותר - כשנוצר איום מצד האיפריות הגדולות על קיומה של יהודה - והמשיח מופיע אצלם רק בנבואות הנחמה אחרי נבואות ההרס וחורבן.
מלך או משיח? 88722
כמדומני הרבי מלובביץ' נחשב לזרע דוד דרך המהר''ל מפראג.
מלך או משיח? 88764
המהר"ל מפראג היה מזרע דוד? לא ידעתי... על-פי אבי, ישנן דרכים להוכיח שמשפחתנו נמנית על צאצאיו! (אמנם דרך נכדתו, משום שלא היו לבנו בנים זכרים). יש לך פרטים / קישורים? אני בינתיים אלך להביא את הכתר מהבוידעם...
מלך או משיח? 88770
אין לך מה למהר ,אם אני ארצה באמת אני אוכל להוכיח שגם אני צאצא של בית דוד וכך גם לגבי כל אדם שתביא לי מהרחוב.
ישנה תיאוריה שייתכן שהיא נכונה שכל צאצאי בית דוד ''האמיתיים'' הושמדו כבר במאה ה-תשיעית לפני הספירה בידי המלכה עתליה ,וכל מי שטוענים שהם צאצאי בית דוד מאז הם כולם מתחזים.
מלך או משיח? 88771
אין דבר כזה ''כל הצאצאים הושמדו'', תמיד יש איזה בן דוד שלישי או משהו, שמגיח מהפינות הכי מעורפלות של המשפחה, (בדרך כלל ברגע הכי לא מתאים).
החיים כאופרת סבון? 88834
אם אתה אומר. 88835
אין לי טלוויזיה.
חידת טריוויה 88774
מי היה זה שהכריז שהוא מצאצאי הגולם מפראג?
דויד לוי? 88785
מדהים 432959
ידעת לשאול את השאלה לפני שהתשובה התרחשה. אכן, יש נביא בעירו!

תגובה 125448
מדהים 432982
היו לו, לגולם, כמה וכמה צאצאים. את התשובה לשאלה המקורית כבר שכחתי.
מדהים 514365
נדמה לי שיאיר גרבוז כתב זאת באחד מטוריו, שקראתי בספרו ''תמיד פולני''. יתכן ואני מתבלבל עם סאטיריקן אחר.
מלך או משיח? 433118
רק עכשיו קראתי את הפתיל העתיק הזה. כמה פרטים נוספים לגבי המסורת על הקשר בין המהר"ל מפראג לבין בית דוד:

במסגרת עבודות על עץ היוחסין במשפחה מצאנו אצל אחד מקרובינו מגילת יוחסין שנכתבה במאה התשה-עשרה (לפי מיטב זכרוני. אני יכול לספק יותר פרטים אם זה מעניין). במגילה הזו ישנה רשימת שמות שמגיעה עד המהר"ל וקצת לפניו.

לפי אותו מסמך, אותה שושלת מתייחסת לשושלת גאוני בבל אשר מתחילה בבוסתנאי ומסתיימת ברב האי גאון. בוסתנאי בן־חנינא מתייחס למלך דוד (אולי בגלל זה הזכיר כאן Mickey את העירקים כ"הכי קרובים").

האזכור האמין האחרון לצאצאי בית דוד הוא מסיפורים תנכיים על תחילת ימי בית שני: זרובבל ושאלתיאל. אולם מאז אין שום אזכור לבית דוד. שום עדות אמינה יחסית על צאצאי בית דוד (שושלת היוחסין של ישו לזרובבל בתחילת הברית החדשה חסרת כל בסיס למיטב ידיעתי).

לכן יש כאן פער לא מתועד של בערך 1000 שנים ולאחר מכן פער לא מתועד של כ־500 שנים בין גאוני בבל לבין המהר"ל. החלקים המתועדים בשושלת החלקית הזו משתרעים על לכל היותר אלף שנים.

לגבי שם אחר שהופרח כאן: לפי מסורת משפחתית אחרת (מענף שונה לחלוטין) משפחת דה־בוטון שהיתה בירושליים במאה ה־19 מתייחסת לדון יצחק אברבנל. דווקא שם לא היו זכורים לי אזכורים להתייחסות לדוד.
מלך או משיח? 88724
ההנחה שלי היא שהמלכת מלך בשר-ודם לא תקטין את המתחים בין חילוניים לחרדים/דתיים - ההיפך. כל זה כמובן תמורת המחיר הלא-זול של ויתור על דמוקרטיה. מלך יצוגי (קונסטיטוציוני) לא יעלה ולא יוריד. מלך אבסולוטי יהיה חייב (זרע דוד הוא הרי ה"מרקר" להמלכתו) בהשלטת ההלכה במידה זו או אחרת.
כמו כן, המלכת מלך כזה (ושוב, הדגש הוא על זרע דוד שהוא מוטיב דתי/הלכתי ולא היסטורי גרידא) לא תהיה מקובלת ממש על החרדים שהרי המעשה יהיה עדיין פרי ביאושים מעשה ידה של "הישות הציונית" הפסולה. מאידך, כשהדמוקרטיה לא תעמוד להם יותר למכשול, המלכת "משיח" על פי הקריטריונים שלהם (ואחת היא היכן ימצאו את המועמד המתאים) תעלה על סדר היום במלוא עוזה.
אמת, הרומן בדיוני אך הרעיון אינו כזה (ראה פרופ' הלל וויס ומרעיו). אל לנו להתייחס אליו כתרגיל התעמלות רעיוני גרידא. זה משחק באש.
סוגיית לגיטימיות השלטון 88756
אמיר,

הרומן אכן בדיוני אך אין הוא בגדר תרגיל התעמלות רעיוני. באמצעות הסיפור על הקבוצה המלוכנית ממשש צלקה את הדופק של בעיה המטרידה אותנו זה מכבר אך העצימה משנת 1995 (שנת רצח רבין) ואילך - בעיית "לגיטימיות השלטון".

לפני ימים אחדים שמעתי ברדיו ידיעה שבה טענו אנשי "זו ארצנו", המתפקדים בימים אלה לליכוד, שב-‏1948 נעשה "מחטף", כלשונם, וכל ממשלות ישראל במידה כזו או אחרת אינן לגיטימיות כיוון שאינן מייצגות את האינטרסים האמיתיים של היהדות. כרגע הם מנסים כביכול לשנות את המערכת מבפנים, אך הרטוריקה שלהם לא השתנתה. ב-‏1995 הם ניסו להציג את ממשלתו של רבין כבלתי לגיטימית ותרמו לאווירה שהכשירה בקרב חלק מהציבור את הרצח.

כולנו ערים לכך שזרמים מסוימים ביהדות הדתית והחרדית אינם רואים את מערכת השלטון שקמה ב-‏1948 כלגיטימית. יש מי שאומרים זאת בגלוי כמו נטורי קרתא אולם גם בתנועה כמו ש"ס נשמעים קולות כאלה אם כי לעתים הרטוריקה מוסווית. קמפיין הוא "זכאי" של דרעי מערער על לגיטימיות השלטון, וגם הדיבורים על מהפכה אנטי ציונית שנשמעת בחוגים של ש"ס הם כאלה.

תושבי המדינה הערבים ערערו כפי הנראה בליבם מאז קום המדינה על לגיטימיות השלטון שקם ב-‏1948, אולם הרטוריקה הנוכחית שנשמעת מקרב הציבור הערבי אומרת זאת בגלוי, כך לפחות טוען ד"ר דן שיפטן שחקר את הנושא (מסקנות מחקרו התפרסמו בכתב העת תכלת). שיפטן טוען שלמעט חה"כ מסלחה כל חברי הכנסת הערבים שוללים בהתבטאויותיהם את הלגיטימיות של השלטון הנוכחי במדינה. אולם לא רק חברי כנסת עושים זאת כי אם גם מורים ומובילי דעת קהל אחרים מתבטאים כך. מדובר לטענתו של שיפטן במגמה כללית רחבה ביותר המקיפה למעשה את כל הציבור הערבי.

תפיסה התומכת לחלוטין בגישה הפלסטינית ניתן למצוא כיום גם בקרב חוגי שמאל קיצוני, הגורסים כי הולדתה של ישראל ב-‏1948 בחטא, שכפרתו היחידה היא זכות השיבה, קרי, חיסולה של מדינת ישראל במתכונתה הקיימת. זו עוד צורה לערער על לגיטימיות השלטון שאחד מתסמיניה הוא נסיונות מצד גופים כ"גוש שלום" לבנאם ככל האפשר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי להפקיע את ניהול הסכסוך מידי ממשלת ישראל.

כשמגזרים רבים במדינה, מימין ומשמאל, מערערים על "לגיטימיות השלטון" קשה לדבר על משחק באש, אפשר לומר שהאש כבר פרצה.
סוגיית הסילוף 88758
באמת?
"תפיסה התומכת לחלוטין בגישה הפלסטינית ניתן למצוא כיום גם בקרב חוגי שמאל קיצוני, הגורסים כי הולדתה של ישראל ב-‏1948 בחטא, שכפרתו היחידה היא זכות השיבה, קרי, חיסולה של מדינת ישראל במתכונתה הקיימת"

איזה חוגים אלה? צרף בבקשה ציטוט של איזשהו מניפסט של תנועה שמאלנית ששולל את זכות קיומה של מדינת ישראל.

יש הבדל בין לעשות ביקורת על השלטון (מדיניות, תפקוד), לבין לשלול את עצם קיומו.
יש הבדל בין לעשות ביקורת על החלטותיהם של בן גוריון וממשלות ישראל, לבין לשלול את הקמת מדינת ישראל.

מדינות שבהן אסורה ביקורת על פעילותו של השלטון, ונאסרות דיעות פוליטיות שונות בציבור נקראות דיקטטורות.

אין אף מגזר שמערער על לגיטימיות השלטון בתוך מדינת ישראל. גם לא המגזר הערבי. רובם ריאליסטים הרבה יותר מכדי לעשות זאת. יש גם סוחרי נשק ישראלים שמוכרים נשק לפלשתינאים. האם זה אומר שהציבור הישראלי שולל את קיומה של מדינת ישראל?
עצם ההטפלה הזאת - חיים ומוות ביד הלשון, כטענתך- דווקא תוכל בעתיד לעורר כקונטרא לוחמנות מזדהה עם בני משפחותיהם ביש"ע. כלומר, כל דבר אפשר ליצור. אם ממש עמלים על שנאה מסואבת, אפשר לקדם אותה. עם אמירות כאלה דומני שאתה לא משחק באש אלא מנסה ליצור אותה.
יצירת האש הזאת היא מגמה שהולכת ומתגבשת בשנים האחרונות, שבמהלכה נעלם השמאל הישראלי מן המפה הפוליטית, והוא מתקיים רק במחתרת. ישנן לא מעט תקריות של התייחסות לשמאלנים כאל סכנה מתקתקת, לדוגמא תקרית מטוס אייר פראנס בשבוע שעבר. יש מקרים רבים נוספים, ששמאל אמיתי מושתק באמצעים בלתי לגיטימיים על ידי הרשויות השונות.

אתה סיפקת דוגמא טובה לעבדות מרצון- הנהו זימרורו של קול ההשתעבדות לפופוליזם התקשורתי של המגמות המדיניות שמעובדות כאופנה בתודעה הציבורית. ככה שמאלני הפך להיות "יפה נפש" כחוק, ומכאן אפשר לעשות איתו מה שרוצים. גם להאשים אותו בבגידה. מה בהמשך?

הנה דוגמא לאיך נפשו הימנית של אינטלקטואל יפה להאשים ישראלים לא פחות נאמנים ממנו (אם כי בעלי דעות פוליטיות שונות משלו)- בבגידה ביד קלה, ועוד הזרוע נטויה.
סוגיית לגיטימיות השלטון 88789
זוהר,

אולי זה ישמע לך מוזר, אך אני חושב שאני הוא שמייצג את השמאל האמיתי.

אני די בטוח שאת הוויכוח מהסוג שאת מנסה לעורר לא נפתור כאן. בית משפט יקבע את זכאותו או חפותו של עזמי בישארה, אני אקבל את החלטת בית המשפט תהא אשר תהא, אך זה לא ישנה את דעתי שעזמי בישארה פועל לערעור לגיטימיות השלטון.

לפני שנים סימפטתי את בישארה, וכמובן צידדתי בתביעתו לשיוויון אזרחי מוחלט. זאת, עד שקראתי לפני כ-‏3-4 שנים ראיון איתו ב"הארץ", הוא עדיין לא בלט כל כך כמתנגד למשטר הקיים אלא כמבקרו. הוא לא דיבר שם במפורש על שינוי המשטר בישראל, אך אני אמרתי לעצמי (ומרוב תדהמה בקול רם), הבן אדם הזה הוא לאומן ערבי קיצוני (נאצריסט) הוא חותר לביטול המשטר בישראל במתכונתו הקיימת. היום הרטוריקה שלו עדיין מתוחכמת, הולכת על הסף וכו', אך גלויה הרבה יותר, לפחות לעיני היועץ המשפטי לממשלה.

יש הבדל בין ביקורת השלטון שעה שמעניקים לו לגיטימיציה ובין ביקורת השלטון שעה שאין מעניקים לו לגיטימיציה.

אני מציע שנתרכז בשאלה שהועלתה כאן בעקבות ספרו של צלקה, שאלת "לגיטימיות השלטון", והיא אולי תאיר באור חדש גם את הסוגיה הנדונה. אשאל אותך שאלה: מתוקף מה שואב המשטר הקיים בישראל את הלגיטימיות שלו? (וגם בראייה היסטורית: האם היתה לגיטימיות ב-‏1948 לכונן אותו, ממה, אם בכלל, נבעה הלגיטימיות שלו לכך באותה עת?)

נ.ב.

אבקשך לא לפנות אלי עוד באמצעות "רטוריקת הגינוי" מהסוג של "זמרורו של קול ההשתעבדות לפופוליזם" וכו'. שמאל אמיתי מתאפיין בדיון אנליטי ובראייה היסטורית רחבה.
סוגיית לגיטימיות השלטון 88792
הלגיטימיות נבעה מתוך הלגיטימיות שהייתה קודם לכן למוסדות הישוב (''כנסת ישראל'' של ימי המנדט). הלגיטימיות של אלה אינה מוטלת בספק, משום שעל איש לא נכפתה השתייכות עליהם, ובכל זאת רובו המוחלט של הישוב היהודי בארץ בזמנו היה שותף לה.
לגיטימיות השלטון אינה סוגייה 88816
מבחינת הדיון השמאלני שבמחתרת, (ככורח מציאותי)
לשלטון יכולות להיות כמה אלטרנטיבות לגיטימיות. אין צורה לגיטימית אחת, ולכל אחת יש מגרעות וחסרונות.
בשום אופן אין כאן סוגיה בדבר עצם קיומו של השלטון.

עזמי בשארה יצא מדעתו כנציג הציבור שלו, והוא אינו עוזר לציבור שאותו הוא מייצג. הוא אינו מייצג אותו מבחינת אינטרסים או דיעות (כמו אי ההכרה בזכות מ"י להתקיים)- אם תשאל ציבור ערבי ישראלי, מבחינה של מה שהציבור הערבי בישראל חושב שצריך להיות מדיניות סקטוריאלית. מה שכן, הוא בלי ספק ביטא פגיעה של פרט מציבור מנוצל ומוזנח, ומשקף מקרה קיצוני של מרד והתנערות מנציגות הבובות המסורתית של הציבור הערבי בכנסת.

כציבורים רבים אחרים, גם לציבור בערבי אין קול שפוי ואמיתי שיייצג אותם בכנסת.

לביקורת שלטון צריכה להינתן לגיטימציה תמיד- זה מה שמאפיין דמוקרטיה בריאה (שמתקיימת רק במרכז אירופה וארצות סקנדינביות)

ואיך מאפשר עזמי בשארה הכללות על כל השמאל הישראלי?
האמנם כל השמאל הישראלי מיוצג ע"י אדם אחד אשר באמת שינה את דרכו ואמר מספיק על מנת לשלול את אזרחותו (ובצדק)?

הייתי שמחה להניח לדיון על צלקה להתנהל בלי הפרעות, אבל
בלתי אפשרי ולא מוסרי יהיה לא לגנות את טענתך:

"תפיסה התומכת לחלוטין בגישה הפלסטינית ניתן למצוא כיום גם בקרב חוגי שמאל קיצוני, הגורסים כי הולדתה של ישראל ב-‏1948 בחטא, שכפרתו היחידה היא זכות השיבה, קרי, חיסולה של מדינת ישראל במתכונתה הקיימת"

-ועוד בלי שיהיו לטענה כזו תימוכין טובים. כמובן, שאי אפשר למצוא לה תימוכין מכיוון שזו הכפשה. הכפשה מאוד פופולרית לאחרונה.

אני לא פוסלת את האפשרות שגם דיון ימני ישא אופי אנליטי וראייה הסטורית רחבה, אם כי בוודאי שלא הייתה שום אנליזה ראויה לשמה או ניתוח הסטורי מאיר עיניים, שיכול להצדיק אמירה שכזו.

בתשובה מתומצתת ופרגמטית לשאלתך, המשטר הקיים (שהוא אינו המשטר האידאלי, בלשון המעטה) שואב את זכות קיומו מאסון רדיפתו והשמדתו של העם היהודי באירופה, מה שחייב מקום מקלט אוטונומי וריבוני ליהודים באשר הם.
המקום המתאים למדינה זו היא ארץ ישראל משום הזיקה של העם היהודי לציון, ועל רקע פעולתה של התנועה הציונית.
השמאל הקיצוני מכיר בזכות השיבה 88833
זוהר,

בתגובתי זו אתמקד רק בנקודה שהעלתי בהערתי הראשונה, שבה טענתי כי קבוצות רבות בציבוריות הישראלית, מימין ומשמאל, מערערות על לגיטימיות השלטון. (באשר ליתר, ראי נ.ב.
בסוף התגובה).

כשדיברתי על חוגי שמאל קיצוני הדגשתי שהם מקבלים את עקרון זכות השיבה, ואת טענת כנגדי "תגיד מי?" ובכן, דוגמא, "גוש שלום". ראי מסמך, שכתב אורי אבנרי, כמצע לאידיאולוגיה של גוש שלום:
מה שמאוד יפה במסמך הזה הוא ההבנה העמוקה של אבנרי שכל לגיטימציה לפתרון הסכסוך בדרכי שלום תבוא רק לאחר שישולבו הנרטיבים, הציוני והערבי, בצורה ששני הצדדים יקבלוה. רוב רובו של המסמך הוא הצגה של הנרטיב הציוני (לשיטתו של אבנרי) והנרטיב הערבי (גם לשיטתו של אבנרי).

עם חלק מתיאורו אני מסכים עם חלקו איני מסכים (יש לי ראייה שלי את הסיפור - נארטיב שהתפתח אצלי בתקופת לימודי התואר השני שלי בהיסטוריה), אך הנקודה החשובה היא זו: אבנרי אינו מציע בסופו של דבר טיוטה לנרטיב משולב כזה.

עם זאת הוא טוען שהשמאל "הישן" (זה שברק הוביל לקיימפ דיויד) עדיין לא תיקן את הנרטיב הציוני שלו ועל כן צריך להקים שמאל "חדש" עם נרטיב מתוקן. (אולי פספסתי משהו אבל בשלב הזה במסמך לא מצאתי שום קריאה מקבילה לתנועה הלאומית הפלסטינית לתקן את הנרטיב שלה).

ואח"כ כותב אבנרי את העקרונות שינחו את השמאל החדש הנ"ל בהסכם שלום עם הפלסטינים. בנקודה 79 VI הוא כותב כך:

(vi) Israel will recognize, in principle, the Palestinian Right of Return as an inalienable human right. The practical solution to the problem will come about by agreement based on just, fair and practical considerations and will include return to the territory of the State of Palestine, return to the State of Israel and compensation.

המשפט הראשון מכריז בפירוש על הכרה עקרונית בזכות השיבה (סיפקתי את הסחורה המבוקשת, האין זאת?)

אבנרי מוסיף שלהכרה העקרונית בזכות השיבה יתלוו הסדרים פרקטיים.

נסיון להגיע להסדרים פרקטיים בדבר זכות השיבה נעשה בהבנות טאבה (ואף ננקבו מספרים כלשהם). אולם הנקודה החשובה היא ההבדל בין הכרה עקרונית והסדר פרקטי לבין הסדר פרקטי ואי הכרה עקרונית.

הסדר פרקטי פרושו טיפול במצוקה של הפלסטינים בהווה. הכרה עקרונית פירושה: קבלת הנרטיב הפלסטיני וקבלת צדקת הטענות ההיסטוריות הפלסטיניות. הכרה עקרונית בזכות השיבה פירושה קבלת הנרטיב הפלסטיני שישראל היתה התוקפן ב-‏1948, פירושה קבלת הסיפור ש"הנכבה" היתה מזימה ציונית מתוכננת מראש.

הכרה בזכות השיבה עכשיו, כפי שמציע אבנרי, לא תוביל ליצירת נרטיב ציוני-ערבי משולב כי אם להכנסת "סוס טרויאני" לבסיס הלגיטימציה של מדינת ישראל.

נ.ב.

זוהר, אף שלא התייחסתי בתגובתי זו לדברים בתגובותיך הנוגעים לשאלת הדמוקרטיה לא התעלמתי מהם. תוך כדי חשיבה על כך רשמתי לי ראשי פרקים למאמר בנושא ואני מקווה שאכתוב אותו עוד בחופשת החג. אשמח לדון איתך בסוגיה זו בהרחבה שם.
הודאה במשגה בדבר רוחב הטענה 89227
אי ההסכמה היא אכן על הנקודה הראשונה- וזו 'אי ההכרה בלגיטימיות השלטון'. אני מודה שלא ייחסתי מספיק משקל ל*במתכונתו נוכחית*- אשר מצמצם ומשנה את הטענה שאליה התייחסתי.

יחד עם זה היה חשוב לי להדגיש שאפילו מהכרה עקרונית בזכות השיבה , ופתרון פרקטי מציאותי (או לא מציאותי- עניין של דיעה) לפיה- משמעותה עדיין לא מערערת על הלגיטימיות של עצם קיום השלטון.

ישנה תהום בין דיעה שגורסת כי מאחר ודמוגרפית יש כאן שתי מדינות, עדיף שיתקיימו שתיהן באופן לגיטימי- לבין ההטפה לג'יהאד של בשארה.
ולכן לא היה לעניין לזהות את בשארה כנציג שמאל. הרי הוא בפירוש הפך לימני- מן הכוון המוסלמי.

הטענה בדבר היות השקפה זו סוס טרויאני שמערער על עצם קיומה של המדינה, הוא נושא נכבד לדיון בספקולציה עתידית.
שאלה 88890
אני חושב שבגישתך לגבי "זכות קיומו של המשטר הקיים" ישנה סתירה פנימית. להלן ההסבר לדבריי.

"רדיפתו והשמדתו של העם היהודי באירופה" אירוע שמכוחו, כדברייך, נשאבת זכות קיומו של "המשטר הקיים" (אני מבין מכך - "מדינת ישראל"), הינו אירוע שהתחולל בעת מלחמת העולם השנייה שהסתיימה ב- 1945. ההכרזה על הקמת מדינת ישראל חלה כשנתיים אחר כך ב - 1947.
אבל התנועה הציונית, שחרטה על דגלה הקמת מדינה יהודית, החלה לפעול שנים רבות קודם לכן והתשתית שהקימה בארץ ישראל (כולל כוח צבאי), שימשה בסיס שלולא הוא לא הייתה יכולה לקום מדינת ישראל, כי את התשתית הזאת אי אפשר היה להקים בשנתיים.
מאחר שברוב שנות פעילותה של התנועה הציונית עדיין לא הייתה שואה, יוצא מדברייך שאנשיה פעלו רוב הזמן למען מטרה שאין לה "זכות קיום", ומדינת ישראל קמה לגישתך על בסיס בלתי לגיטימי.
לכן לישראל גם יש וגם אין "זכות קיום".
שאלה 88949
אני פשוט מצטטת את הסיפא מתשובתי הקודמת:
"המקום המתאים למדינה זו היא ארץ ישראל משום הזיקה של העם היהודי לציון, ועל רקע פעולתה של התנועה הציונית."

למרות שהרישא, שאליה התייחסת, היא בעלת המשקל המכריע.

ואני מאלה שטוענים שסוגיות מורכבות יותר מ:"סוקרטס הוא אדם=כל בני האדם לא יודעים דבר=סוקרטס אינו יודע דבר"- לא יכולות להתבטא מהימנה ברדוקציה ללוגיקה.
שאלה 88963
אני די מסכים לדברייך האחרונים אך לדעתי הבעיות הלוגיות בסוגיה שלפנינו נובעות מהבעייתיות בהגדרה חד משמעית של מושגים כ"זכות", "זכות קיום" וכדומה. זכויות בכוח מה ?
אני משתדל להימנע משימוש במושגים כאלה.
שאלה 89229
בלי מושגים אלה אי אפשר לקיים דיון הסטורי רציני.
נראה לי שהמשמעות של טענתך הנ"ל היא העתקה של דיון הסטורי שמתבסס על הבנות הומניסטיות בסיסיות ואינטואיטיביות ביותר, לרמה פילוסופית רחבה. לדעתי לא יכולה להיות הרבה אי הבנה ביחס למשמעותן בתחום ההסטורי והחברתי, *משום שאז לא יהיה ניתן לטעון שיש למוסר כח מתקף כלשהו במציאות שלנו.* (המחשה- אני אסתמך על הנחת יסוד בדיון ההסטורי- 'זכות קיום מתקיימת בכח האנושיות, החמלה וההגיון הקיומי' . עכשיו תשאל מהי האנושיות, החמלה וההגיון הקיומי...זה נקרא דקונסטרוקציה. מכאן אפשר להמשיך ולפרק , מה שמרחיק מהסיכוי למציאת איזשהו הגיון נאראטיבי של החברה)
מדוע דוד? 89232
אחד המדרשים מספר על דוד שהיה צדיק שהקב"ה כרת איתו ועם בניו ברית מלכות. עקב חטאי בניו נחלקה המלכות ובסוף הימים המלכות תשוב אליהם. הסיפור הזה מתקשר עם הפסוק "והקימותי לדוד צמח צדיק" שבו מופיע התואר צדיק פעם נוספת. "צמח" זהו המשיח אך מה ענין ה"צדיק", שמופיע גם במקורות אחרים, לענין המשיח?

הגעתי למדרש הזה עקב קריאה במאמריו של גרשם שלום עבור המאמרים שכתבתי על גן עדן. שלום מסביר מהו הצדיק - שזהו מונח מתחום המשפט (זכאי) ובקונטקסט היהודי כוונתו אדם המקיים או לפחות משתדל לקיים את כל המצוות כהלכתן. כשהוא עומד למשפט בפני אלוהים נשקלים מעשיו ואם רובם חיובי, נאמר לפחות %51, אזי הוא זכאי, משמע צדיק.

לכן, מעלת הצדיק היא זו ששואפת לקיום מצוות התורה, אך השאיפה הזו אמורה להיות למעשה הנורמה היהודית - כל אחד אמור הרי לקיים תרי"ג מצוות. זאת אומרת שהצדיק מחדיר לעולם את אלמנט התיקון וההרמוניה, על ידי זה שהוא נותן דוגמה לאחרים בשאיפתו לחיי מצוות כשרים. השגת ההרמוניה היא הרי ביאת המשיח, שגאולת העולם תמצא בתיקונו.

ברגע שהסדר הושב על כנו, המלכות שנחלקה תתוקן ותושב שלמה לידי זרע דוד. זהו "מעשה השולחן הפנים" המכוסה בתכלת - צבע המשויך לכסא הכבוד (לא זה המצוי בביתך) כנגד צבע הרקיע. לא סתם תכלת אלא כליל תכלת, וגם את השלחן מכסים באותו הצבע בגלל צדיקותו של דוד ושלמות מלכותו.
מדוע דוד? 90096
אי אפשר ללמוד מהמדרשים שום דבר אמיתי על הנושא שבהם הם עוסקים, מאחר שאין הם מתבססים על הנושא עצמו אלא כנקודת מוצא לפיתוח הדמיון היוצר של מחבריהם.
מדוע דוד? 90285
האמנם?

וזאת כמובן בניגוד למיתוסים של טריסטאן ואיזולדה או האלה הגדולה והלבנה שאינם רק מגלומניה של דמיון הכותבים?

זאת אומרת, האם את יכולה להראות לי טקסט (לא מדעי) שבוודאות איננו "מתבסס על הנושא רק כדי לפתח את דמיון היוצר"?
מדוע דוד? 90515
בניגוד להסבר איך מהווה המיתוס הקדום בסיס לסיפורים מסויימים, המדרש עצמו הוא סיפור - זו הסיבה שאני רואה את נושא המדרש כבסיס ונקודת מוצא לדמיונו היוצר של מחבר המדרש, הממציא סיפור שיסביר את דעתו על הנושא. אבל המדרש עצמו הוא בדרך כלל סיפור דמיוני. מיתוסים הם סיפורים דמיוניים רק מבחינה זו שאינם מציאותיים, אבל הם בנויים על מציאות מסויימת ובעיקר, הם מסמלים אותה. זו המשמעות של מיתוס: סיפור בסמלים.
מלך או משיח? 90094
אפשר פשוט להפוך את הנשיאות חסרת הסמכויות למלוכה מאותו הסוג, כמו המלך/כה האנגליים. זה יוסיף גוון לחיים, ימשוך תיירים ויתן לתומכי המשיח משהו "רוחני" לעסוק בו, בלי לשנות את מהות הדמוקרטיה.
מלך או משיח? 433237
מלך כי הוא עתיד לימלןך על ישראל והרעיון שלך בהחלט חכם שהרי המשיח הוא כמו אלוהים אומן ומגשים את תורתו יתברך ויעסוק בתורה במוזיקה ובעולם החי ושאר התחומים יהיו בידי הבית החומרי
מישכן הכנסת
משיך כי הוא עתיד וזה יעודו החשוב ביותר לפיס ולגשר ןלעשות שלום בעולם והאל יעזור לו בהשגת יעוד זה
הטוען לכס המלוכה 88565
הארץ פירסם מכתב למערכת שמספר על האיש מנתניה שטען לכס מלכות ישראל, ואפילו הנפיק בולים עם חותמת מלכותית.
איפה ?? זה לא שם! 88604
עוד ענף לבית דוד 88666
גם הדת הג'מייקנית - דת הראסטה, טוענת כי הג'מייקנים הם צאצאיו הישירים של דוד המלך, ומחשיבים עצמם לאחים בדם שלנו. אני בעד למסור להם את השרביט על העניין הזה, לנו זה הביא רק צרות, והכיוון הכללי שלהם חיובי ביותר: גאנג'ה, אהבה, סובלנות ושלילת כל צורה של מטריאליזם= בית דוד החדש נגד (התנגדות בלתי אלימה) מלכות בבל (babylon)- המטריאליזם שאותו מממש הקפיטליזם המתפשט.

ותודה על ההמלצה, גם אצלי "בסימן הלוטוס" נוסף לרשימת הקריאה.
המלך דוד מופיע בדרום ארה''ב 88760
תוך עלעול במוסף הספרים נתקלתי בפרסומת לספר Ransomed Warrior מאת ג'והן רייס.

מתוך תאור הספר:
סקנדלים בכהונה ובפוליטיקה מספקים דלק לספר המתח הזה. דוד המלך מתגלגל בנער במדינה דרומית, רועה צאן, גיבור חיל, שליט יחיד, מחבר מזמורים, נואף ורוצח, אשר לבסוף מועקת לו זכות הבחירה.
ויש גם ספרים מקבילים על ארתור 88831
הדמות הבריטית המקבילה לדוד שגם עליו יש ספרים שונים כיצד הוא מתגלגל בעולמנו או אף בעתיד.
לעניות דעתי ההתרבות של ספרים וסיפורים מסוג זה מראה על כמיהה לדמות חזקה בעלת עוצמה מיתית בקרב ציבור גדל והולך .
ובכך יש סכנה שכן קבוצה נחושה תוכל לנצל את השאיפות האלה למטרותיה. זאת אגב המטרה של קבוצת ''פרייר דה ציון '' כפי שהם מודים בגלוי בספרים שנכתבו עליהם . הם אומרים במפורש שהם מעוניינים בשליט ממוצא מרובינגי שיעמוד בראש צרפת או אף אירופה מאוחדת ויחזיר אותה ''לשורשים''. בקיצור יש להם את אותה מטרה שיש לדמויות בספרו של צלקה רק במציאות .
וכמו בספר של צלקה הם מנהלים מסע פירסום לעצמם ולמטרותיהם מזה כמה עשרות שנים מסע פירסום שמיועד לטווח הארוך .עכשיו מתייחסים אליהם כקבוצת שוליים אבל ככל שתנקע נפשו של הציבור בצרפת מהפוליטיקאים וככל שהבעיות יראו יותר בלתי פטירות וככל שמפלגות ימין קיצוני יצברו כוח ...
כי אז יתכן שהם כבר לא יראו כקוריוז .
אנגלית, לא בריטית. 88882
בריטית. 88883
הוא היה קלטי, ונלחם בפולשים האנגלו-סקסונים.
בריטית. 88886
אם אני זוכר נכון הוא היה מנהיגם של אחד השבטים האנגלו-סקסונים, אבל בכל אופן גם אם היה קלטי מדובר באנגליה ולא בבריטניה (מונח מאוחר מהמאה ה17) כי גם הקלטים שישבו באנגליה הם אבות האנגלים ואין קשר לוויילס או סקוטלנד, בודאי לא לאירלנד.
בריטית. 88889
בריטניה הוא דווקא מונח רומאי קדום מימי יוליוס קיסר , בוודאי הרבה יותר קדום מאנגליה .
לא ברור אם יש לארתור קשר לסקוטלנד ( אם כי יש סקוטים שטועניםש הוא היה סקוטי ) אבל ברור שהיה לו קשר חזק מאוד לוולס ששם השתמרו האגדות הקדומות ביותר עליו ,אלה שמלפני ג'פרי ממונמאות שיצר את הדמות של ארתור שאנו מכירים היום ואגדות אלה הן ביחד עם כמה רישומים היסטוריים בודדים הם ההוכחה שכנראה באמת היה מישהו בשם ארתור ושג'פרי לא בדה את הכל מדמיונו . הוא בדה רק את הרוב מדמיונו.
בוא נעשה סדר 88893
השם בריטניה מופיע כבר במקורות רומאיים. בריטניה היתה מאוכלסת בתקופה ההיא בשבטים קלטים. יוליוס קיסר תכנן לכבוש את האי אך לא הצליח. קלאודיוס כבש, והשליט שם את שלטון רומא.

במאה ה-‏5 כשרומא התחילה להתפורר, צבא רומא עזב את האי, והתחיל עידן של אי יציבות, בטחונית ופוליטית, עם מלחמות בין השבטים הקלטים השונים, ופלישות מסקוטלנד (שלא נכללה באימפריה הרומית).

אחד המנהיגים/מלכים הקלטים הזמין שכירי חרב אנגלים, סקסונים, ויוטים כדי לעזור לו מול יריביו. החבר'ה האלה הגיעו, החליטו להישאר, והזמינו את המשפחות להצטרף...
בשלב זה נכנס לתמונה ארתור, שהיה מנהיג קלטי שהקים קואליציה קלטית להיאבק בפולשים מהיבשת.
הוא נכשל, האנגלים כבשו את רוב האי, והקלטים נדחקו לשוליים- סקוטלנד, ויילס, קורנוול.

הבריטים של היום הם בעלי דם מעורב קלטי-רומאי-אנגלי-ויקינגי-נורמנדי.

כשאתה אומר שהשם "בריטניה" הופיע לראשונה רק במאה ה-‏17 אתה כנראה מתכוון ל"בריטניה הגדולה"- האימפריה הבריטית.

מה שכלול היום בבריטניה הגדולה הוא אנגליה+סקוטלנד+ויילס+צ.אירלנד.

כשמורידים את צ. אירלנד מקבלים את מה שנקרא "הממלכה המאוחדת". וזה השם המקובל (מסומן כ UK )

כשמורידים גם את ויילס וסקוטלנד נשארים עם אנגליה.

יש היום תחיה של התרבות הקלטית (ולשים, סקוטים). ולכן אנשים מקפידים להבחין בין "אנגלי" ל"בריטי". (לאחר שבמשך מאות שנים שני המונחים שימשו בערבוביה).

זהו בערך.
בוא נעשה סדר 88914
את בטוחה?
אני תמיד הבנתי, שבריטניה זה האי, שכולל את אנגליה, סקוטלנד וויילס והממלכה המאוחדת זה גם צפון אירלנד, גיברלטר ואולי עוד כמה איים פה ושם.
עד כמה שידוע לי, תושבי צפון אירלנד נושאים דרכונים של הממלכה המאוחדת ולא של בריטניה, אבל אולי אני טועה.
בוא נעשה סדר 88925
המ... יש לי הרגשה שאתה צודק. באיזושהי פינה במוחי מהדהד המשפט
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland...

וזה בהחלט מסתדר טוב יותר עם מה שאתה אומר.
אנסה לבדוק את העניין מחר.
בוא נעשה סדר 88959
בדקתי, ואתה צודק.
UK זה עם צ. אירלנד.
GB זה בלעדיה.

השם GB נולד ב- 1707, עם איחוד הפרלמנטים של אנגליה וסקוטלנד.
UK- "הממלכה המאוחדת של GB ואירלנד", הומצא ב- 1801, בעת האיחוד עם אירלנד.
וב-‏1920 זה נהיה "הממלכה המאוחדת של GB וצ. אירלנד".

זהו, נדמה לי שעכשיו באמת עשינו סדר.

תודה על התיקון!
בוא נעשה סדר 88960
אה, ולגבי גיברלטר ושאר הרסיסים על מפת הגלובוס, הם לא ממש חלק של ה-UK, אלא הם "טריטוריות מעבר לים של ה-UK" או "dependencies" וחלים לגביהם כללים אחרים.

[אבל ארתור מלך בריטניה חי חי וקיים!]
בוא נעשה סדר 89562
האיים הבריטים: בריטניה (הגדולה) ואירלנד.
אירלנד מחולקת לצפון אירלנד ולרפובליקה האירית, המכונה לעיתים גם אייר, שהיא ישות מדינית נפרדת ועצמאית.
בריטניה הגדולה מחולקת לאנגליה, סקוטלנד וולש (או ווילס).
אנגליה, סקוטלנד, ולש וצפון אירלנד מרכיבות את הממלכה המאוחדת.
הן הממלכה המאוחדת והן הרפובליקה האירית חברות באחוד האירופי.
בוא נעשה סדר 89691
אבל רק האירים עברו ליורו (על כל המטבעות שלהם מוטבע הנבל הקלטי, והכיתוב "Eire").
האנגלים נשארו תקועים עם הלירה סטרלינג שלהם...
בוא נעשה סדר 89693
רק הרפובליקה האירית, מבין שתי המדינות השוכנות באיים הבריטים.
ודרך אגב, מכל חברות האיחוד האירופי, רק מונרכיות (אם כי לא כל המונרכיות),נשארו תקועות עם המטבע הלאומי שלהן. הרפובליקות כולן עברו לאירו.
בוא נעשה סדר 92441
I wouldn't say they were 'stuck' with the Pound. They're just waiting for the Euro monetary system to prove itself working, just like Denmark, Sweden and Norway.
And there's a good reason for that. No one really knows what will be the results of this united monetary system. Currently prices around Europe are considerably higher and everyone are still waiting for commodities to come back to reasonable level of costs.
On the one hand, multinational malls and highways are emerging - I've travelled from Geneve to Aachen via France, Luxemburg and Belgium, and the highways were crowded with vehicles from Spain, Luxemburg and Belgium. We used the French highways as a service and paid a highway toll accordingly, just like one day Sudanni semi-trailers will travel via Egypt and highway 6, directly to Damesek, Beirut and Istanbul
בוא נעשה סדר 92511
מאחר ונורווגיה אינה חברה באיחוד האירופאי, לא סביר, שתאמץ את האירו גם אם וכאשר הוא יתקבל בדנמרק ובשוודיה.
המזרח התיכון החדש 92520
*זה* מה שאתה מאחל לנו באחרית הימים, סמי טריילרים מסודן שיילחמו איתי על כל פיסת אספלט פנויה? בררר. ומה סודן מיצאת בכלל?
המזרח התיכון החדש 92535
את הנציג הסודני כמובן
הוא לא סודני, הוא חבשי [ל"ת] 92545
בוא נעשה סדר 92624
תוכניות מגירה כבר קיימות, והן *לא* מייעדות את כביש 6 למעבר תנועה חוץ-ישראלית.
עבור תחבורה זו מיועד כביש 80, שחלקים ממנו כבר קיימים ממעבר הגבול ניצנה לצומת הנגב (כבישים 211-40), מצומת ערוער לאזור תל ערד (80) ומצומת אלון לאזור מחולה (דרך אלון - כביש 458). הקטע העיקרי של הכביש מתוכנן לשסע את מדבר יהודה, מתל ערד עד צומת אלון על כביש ירושלים - יריחו. שרון ניסה לזרז את סלילת הכביש בתקופת נתניהו, כרגע נראה שהפרוייקט - הכביש היקר ביותר בישראל (כמיליארד ש"ח עלות החציבות ושפכי העפר אם הכביש ייסלל בלי שום התחשבות בטבע) - מוקפא לזמן לא ידוע.
ok, now you got me confused 92645
I thoght you were the one to suggest road 6 exists to serve such trans-continental traffic, without congesting the metropoline traffic with trucks carrying sheep from Somalia to be slaughtered in Ankara (we import sheep from New Zealand so that's somewhat more reasonable)

Today I had another Falafel at another Palestenian place in the old city of Stockholm. It looks like Yafo anyway, and these Vikings don't care much if their falafel is kept from the morning and warmed with the pita in the microwave (!) before adding the hassa (!), the yogurts and the salads.

The previous one was strangely called 'kebab Jerusalem', though every Semite knows 'humus Yafo' is much more appropriate for a place run by two Yafoim from Menashiya. I guess I would have never come up with this idea to abandon the temple mount as monument and head to outer space, unless I used their poster of the temple mount to explain the whole problem to my Swedish friend...

Then today I spoke with this other Palestenian, who actually arrived from Yarta and studies in Jerusalem. I promised him I would never come to his village while armed, and he guranteed me they have no intention to have Yafo and Haifa when we let them have their own land.

We also laughed about our mutual hate towards politics, about Yigal Amir who knew why he killed Rabin and not Peres, about the mad ideas of Peres trying to reach peace by scaring Nazer and Hitler with 250 nukes, about the 50% unemployment rate in Gaza that would bring anyone to kill whoever, and so on and so on.

Then on the way home I realized how can we let them work and feed their families, without walls and patrols of stupid magavnikim. But that has nothing to do with the Euro, so tell me if you want me to elaborate.
ok, now you got me confused 92648
that was me :)
בריטית. 90097
ארתור היה מנהיג צבאי וולשי (ומבחינה זו, קלטי), וכל האתרים המעלים את זיכרו הם בגבול אנגליה-וולס.
בריטית. 90098
גם בסקוטלנד לא חסרים אתרים לזכרו של ארתור, והבולט שלהם הוא Arthur Seat מעל אדינבורו.
לפי מספר מסורות סקוטיות הוא היה בכלל סקוטי.
מהי הלגיטימיות של היהודים 89135
נשאלת השאלה מהי הלגיטימיות של היהודים שבאו ל'פלשתינה'
כלומר-התנועה הציונית לערער סדרי בראשית ולהקים מדינה יהודית ולהלחם עם ערביי קדמת אסיה וליצור את 'בעית הפליטים'?
אענה על כך בשאלה :מהי הלגיטימיות של השבטים הדוריים שבאו וכבשו את יוון מדי האיונים(שנדחקו לחוף המערבי של אסיה הקטנה)והקימו ערי מדינה רבות בתאסליה והפלופונסוס?
מהי הלגיטימיות של השבטים התורכמנים שבאו והתיישבו באסיה הקטנה במאה ה 15 ודחקו את הארמנים והביזאנטים משם עד לטבח של הארמנים ב1915 והטרנספר של היוונים ממחוז סמירנה(אזמיר) ב1923 ?
הלגיטימיות שלהם בלתי ניתנת לעירעור כיום.
הלגיטימיות הזו פחותה מהלגיטימיות של היהודים בארץ ישראל
כי היהודים חיו בה מהמאה ה 13 לפני הספירה ועד 600 לספירה
עד שרוסקו לחלוטין ע"י הרקלס קיסר ביזנטיון 10 שנים לפני הפלישה הערבית.1900 שנים של חיים יהודיים בארץ ישראל!
התורקים והיוונים לא מנפנפים בזאת כי הם היגיעו,כל אחד בתורו מערבות אסיה.כנל גם הרוסים והפולנים שהופיעו בערבות והיערות של מזרח אירופה יום אחד ועתה -זה שלהם.
כלומר-הלגיטימיות נובעת במקרה של העמים הללו מכח הנשק בלבד! ליהודים גם נימוקים היסטוריים ודתיים.
ומהי הלגיטימיות של הפלשתינים?
לאחר הפלישה הערבית במאה השביעית לספירה החלה התיישבות של חיילים משוחררים מצבא החליף בכפרים ועיירות שונות ובייחוד בעיר החדשה רמלה שהוקמה כמתחרה ללוד הנוצרית על מנת לשמש בירת הפרובינציה.
הכובשים לא שינו את המינהל הביזנטי אשר חילק את הארץ לשתי פרובינקיות:פלשתינה פרימה,פלשתינה סקונדה וערביה.
הגליל,המרכז ועבר הירדן.במקורות המוסלמיים בני הזמן נקראה ירושלים בשם אליה(ע'ש העיר הרומית אליה קפיטולינה שהקים אדריאנוס קיסר לאחר מרד בר כוכבה.
האוכלוסיה המקומית-יהודים ונוצרים,החלה עוברת שיערוב-
אימוץ השפה הערבית כשפת המינהל,ושפת היומיום וקבלת מינהגים ערבים בלבוש,ובתרבות.
רק לקראת סוף המאה השביעית הקים עבד אל מאלך הכליף את מיסגד אל אקצה כמשקל נגד לכנסיות הנוצריות בעיר .
המאות הבאות עמדו בצל המלחמות בין החליפים לבין עצמם ועם התרופפות הסדר פלשו שבטים בדואים למרחבי מישור החוף והעמקים הפנימיים.האיכרים נהדפו אל ההרים והארץ הייתה למירמס ועדרי הגמלים העיזים והכבשים ליככו את אדמת הארץ.
מלחמות מסעי הצלב לא הקלו על האוכלוסיה.האבירים הפראנקים, אנשי הכנסיה הלטינית,זילזלו בנוצרים המזרחיים המונופיסיטים והאורתודוכסים כאחד וטבחו ביהודים ובמוסלמים.
התבוסה הניצחת שנחלו הצלבנים מפני המצרים האיובים הביאו על הארץ את ימי הביניים .
הממלוכים ,העבדים התורכמנים לשעבר, שלטו בארץ ישראל ובימיהם עברה הארץ איסלום מאסיבי.
בכל מקום הוקמו מדרסות,חאנים ומסגדים,ומספר הנוצרים המתאסלמים גבר והלך.רבים היגרו למקומות אחרים עקב התגברות תהליך הנומדיזציה שתיארתי קודם ובעיקר עקב תוצאות הפארנויה של הממלוכים מפלישה צלבנית שלישית.
הם ניהלו מסע של הרס שיטטי של כל ערי החוף העתיקות:צור,עכו,דאר,קיסריה,יפו,אשדוד,אשקלון,עזה ורפיח
מ 4 מליון תושבים על סף הפלישה הערבית,הדרדר מספר התושבים משני גדות הירדן ל300 אלף איש ערב התקופה העותמנית.
העמקים הפוריים הפכו לישימון חולי ולמדמנת ביצות.
הפסקת עיבוד הקרקע הביא לסחף רחב מימדים של אדמת ההר אל מישור החוף ולהעמקת המידבור.
האמפריה העותומנית הביאה בהתחלה לפריחה אך עם הסתאבותה במאה ה 18 ,הדרדר מצב הביטחון.גבירים מקומיים הטילו מרותם על איזורים נרחבים,שבטי נודדים חדרו שוב ושוב ,ושודדים הטילו טרור בדרכים.האנשים התרכזו במספר ערים הרריות והכפרים נידלדלו.שטחי המישור ננטשו ואותם תפשו שבטי בדואים ומהגרים מצריים.
ב1832 כבשה מצרים את ארץ ישראל ופינתה אותה ב1840 עקב לחץ בריטי.
או אז החלו מעצמות אירופה מתערבים בענייני הארץ.
הקונסולים הזרים הגנו על נתיניהם משרירות לב השלטון ומצב הביטחון החל להשתפר.יהודים החלו לעלות מאירופה לארץ ופילנטרופים כמשה מונטיפיורי תרמו כספים לישוב היהודי המתחדש.
עליית חובבי ציון מרוסיה בשנות ה80 נתנה תנופה רבה להתיישבות חקלאית יהודית בשטחי הפרא של מישור החוף.
הפריחה הכלכלית הזו הביאה להגירה ערבית מהארצות השכנות (סוריה,מצריים והמגרב,סודן וקורדיסטן)למושבות היהודיות ששיוועו לידיים עובדות.המהגרים הללו הקימו כפרים בסמוך
למושבות העליה הראשונה והגדילו את אוכלוסיית הארץ.
אכן ימות המשיח.ערב מלחמת העולם הראשונה חיו בארץ ישראל 100 אלף יהודים ו 700 אלף ערבים(450 אלף ערבים חיו בשנות ה 70 בארץ).
ימי המנדט הבריטי המריצו את התהליך.
מאות אלפים מיהודי פולין וגרמניה ניחשו את הקטסטרופה המתקרבת והיגרו לפלשתינה.
הם התישבו בחיפה ,יפו,עכו,צפת,טבריה,ירושלים, ותל אביב,ובמושבות והקיבוצים שהוקמו באותם אזורי ישימון שוממים לשעבר.
מאות אלפי ערבים היגרו לארץ כדי להיענות לביקוש הגדל לידיים עובדות.המסחר והתעשיה התפתחו והוקמו חברות כמו סולל בונה.
אך הלאומיות הערבית שלטה בכיפה ובמוקדם או במאוחר הייתה עלולה לקרות התפוצצות.היא באה ונמשכת עד היום.
השאלה היא האם ניתן להפריד בין הערבים שגרו בארץ מאז 640לספירה לבין אלו שהגיעו מאז 1840
ומדוע נוהגים להפריד בין היהודים שבאו לפני 1881 ואלו שחיו שם לפני?
זכות של מי באה לפני האחר?
לפי מה שהתורכים,היוונים,הפולנים והרוסים מעידים לגבי עצמם,הזכות היחידה היא כח הנשק.
ההבדל בין אומות אלו לאומתינו אנו היא שהם לא השאירו כלום ממי שממנו הם שדדו את אדמתו.
שאלת טריוויה: 103160
מה משותף לדוד המלך, ישעיהו, רש"י, פליקס מנדלסון, מרקס, פרויד, יהודי מנוחין ורענן לוריא?

לפי המסופר בדף המחבר באתרו של הקריקטוריסט רענן לוריא, יש בידיו אישור מאת הרב לאו והמכון היהודי לגיניאולוגיה כי הוא מתייחס למשפחת בית דוד. אך לא רק הוא צאצא למשפחת המלוכה היהודית אלא גם שורת השמות הנכבדים לעיל, וכל זה כתוב אפילו ב"ספר השיאים של גינס", שכן בית דוד נחשב למשפחה העתיקה בעולם שיש לה צאצאים החיים בימינו.

במידע המפוקפק הזה ניתקלתי כגלשתי לתומי באתרו של הקריקטוריסט:
שאלת טריוויה: 103162
למיטב ידיעתי, מעקב על השתלשלות בית דוד קיים רק עד לראשית ימי בית שני, מה שלא הפריע להרבה יהודים במהלך כל הדורות לטעון שהם צאצאי בית דוד.
שאלת טריוויה: 103857
אם מישהו מכיר אתרים המתייחסים לכל הגניאולוגיה הזאת של בית דוד בימינו, אשמח לקבל הפניות.
קראתי את הספר לאחרונה 103447
ואכן ספר משובח. העלילה, הדמויות, השפה, הכל היה טוב. מה לא? איך שהחברה הישראלית מצטיירת בספר, אבל לא המראה אשמה בזה.
מומלץ בחום.
186495
יש כמה אתרים מצויינים שעוסקים בענין מלכות בית דוד

192457
האתרים שנתתה ממש לא עוזרים כי אין שם שום דבר
לרגל זכייתו של דן צלקה 240244
בפרס ספיר לאחרונה הנה סקירה כללית עליו :
זר בארץ נכריה
וסצנריו למשחק תפקידים המבוסס על יצירתו
יש כאן:
מלחמת בני ארץ בבני שחת: משחק התפקידים

יהי זכרו ברוך 308831
התחלתי לקרוא את הספר - והוא מצוין (בינתיים) 513444
עצה טובה איך להציל כלל ישראל? 647539
עצה טובה איך להציל כלל ישראל? הירושלמי מביא במסכת פאה, שיוסף הצדיק, הוכיח את האחים שהם מסתכלים בבנות הארץ, אמר להם מה אתה מסתכלים? אמרו לו "לנו זה לא מזיק". אבל יוסף שהי' קדוש אמיתי טען, שאפילו אם אדם הוא קדוש וטהור וחושב שההסתכלות לא מזיקה לו אעפ"כ אסור לו להסתכל! כי עצם הראיה היא כן מזיקה לו אע"פ שהוא לא מרגיש ההזק מיד.

על זה מסביר ר' נתן ז"ל למה זה מזיק כל כך, משום שמהעינים של כל יהודי (גברים ונשים וילדים) יוצאים כאלה אורות חזקים, כאלה אורות נפלאים, כל החיות של האדם עובר דרך העיניים, אדם מעביר את כל החיות שלו, את כל הנשמה שלו, את כל הנפש שלו הכול הוא מעביר לאלה שהוא מסתכל עליהם, כי עצם ההסתכלות, עצם הראיה עצמה מעבירה כוחות, מעבירה חיות, כי האדם מלא תורה מלא תפילה מלא אלוקות, אבל כשמסתכלים על הקליפות, על בנות ונשים, על חרדקי"ם, על הרשעים, על הציונים, על הגויים, אז מעבירים להם את חיות וכח של קדושה, פשוט הוא מפסיד הקדושה שלו. וזה מה שהוכיח יוסף את האחים ומר להם: "נכון שלכם הראיה לא כ"כ מזיקה, אבל אתם שבטי ק-ה קדושי עליון, ובעצם רק בהסתכלות עצמה אתם מעבירים כוחות לסיטרא אחרא, כוחות לטומאה, ולכן אסור לכם להסתכל, וכ"ש לנו לדור חלש אם הרבה נסיונות שאנחנו צריכים ללחום "24 שעה כל יום" נגד היצר הרע, המפתה אותנו להסתכל בדברים האסורים.

אדם שפותח את העיניים, לא משנה גבר או אשה, שהולך עם עיניים פתוחות ברחוב וכו' , אז ח"ו כל התורה שהוא לומד והמצות שעושה הולך לקליפות לסיטרא אחרא, התורה הולכת לאויבים, לרשעים, הכל הולך אליהם, הכל הולך למסינרים ומשמדים, הוא מחייה אותם! הוא נותן להם את הכח לרדוף אותנו! כי החיות שלהם ממך עובר להם, להחיות שלהם, לכח שלהם, זה בא ממה שלמדת תורה! למשל אם למדת 10 שעות ואמרת ששים ריבוא אותיות, עכשיו ע"י שהסתכלת וראית דברים אסורים, אתה החיית את כל הקליפות! כל ששים ריבוא האותיות עברו אליהם! אם לא היית מסתכל עליהם לא היה להם שום כח וחיות ולא היה לך הנסיונות להתגבר בקדושה כגון שמירת הברית שמירת העינים והמחשבה (הידים ידי עשו).

אבל בצד הטוב: אם אדם יצא לרחוב בשמירת עיניים, בקדושה מלאה, אז הוא יעלה את כל הניצוצות שנמצאים בקליפות לצד הטוב! אדם שסגר את העין הוא שרף את כל הקליפות! בכל קליפה יש ניצוץ קדוש, ברגע שאדם עבר ברחוב בשמירת עיניים הניצוץ השתחרר לצד הטוב שלו.

הניצוץ הקדוש שבתוך הקליפה הוא נמצא בבית הסוהר! וצועק אליך "אל תסתכל!, אחי רחם עלי! אל תסתכל עלי שחרר אותי! משום שכשאתה מסתכל על האשה וכדומה וכו' אתה קובר אותי! אתה קושר אותי עם עוד כבלים לצד הרע" והניצוץ מתחנן לכל בן אדם "אחי רחם עלי, שחרר אותי מבית הסוהר, אם תתגבר ולא תסתכל עכשיו, כשהייצר בוער בקרבך אתה תביא את הגאולה!!! עד עכשיו אף אחד לא גאל אותי ולא תיקן אותי, רחם עלי תוציא אותי עכשיו מהמאסר שלי, איך? רק אל תסתכל! כל אחד צריך לזכור שבפעם אחת שאתה לא מסתכל אתה מפיל את האין סוף חומות ואת האין סוף קליפות שסובבים אותי וכך בא הישועה".

בני אדם בדור חלש שלנו, שהם רק בשר ודם צריכים מסירות נפש אדירה לשמור את העיניים, ברגע שהולכים בשווקים וברחובות יש להם ניסיונות נוראים, וע"י ששומרים את העיניים מעלים ומתקנים את כל הניצוצות שנמצאים שם.

כשאדם מחליט למסור את עצמו לד' יתברך, הוא מיד מקבל רוח של עוז וגבורה אז הוא יכול ע"י הרוח הזאת לעשות מלחמות אדירות ולנצח את כל הרשעים, את כל המתיוונים, ולהביא את הגאולה כמו שזכתה חנה ע"י האור של חנוכה הורידה את נשמת משיח. "חנוכה" חנה-כו', חנה מסרה את הנפש בשביל ד' יתברך, היא עשתה הכול רק בשביל ד', ביקשה בן רק בשביל ד'. והיום למסור את הנפש זה פשוט דבר אחד, דהיינו לשבת וללמוד תורה הקדושה המגינה עלינו! היום למסור את הנפש זה לא לעשות מלחמה עם אף אחד, היום למסור את הנפש זה פשוט לשבת וללמוד ולהכניס את הראש בתורה הקדושה, בגמרא הקדושה וספרי מוסר וחסידות.

מורי ורבותי אחי ורעי: לא לחינם יוסף הצדיק זכה להיות אחד ומיוחד. במה זכה למדרגה הזאת להיכלל בקדושת האבות ולצרף ב' שבטים למניין בני יעקב? כל המדרגה הזאת בזכות שעמד על המשמר, לא נכנע, והתרחק מהעבירה בכל מה שיכל להתרחק, ובזכות זה יוסף הצדיק זכה לגדולתו הנצחית. כתוב 'ויוסף הוא המשביר' – מכאן למדים על פי המקובלים, שאם בן אדם חס ושלום אין לו פרנסה, זה מתוך שפוגם במידת הברית, כי מידת 'ויוסף הוא המשביר' קשורה לפרנסה. וכדאיתא בגמרא, קשה פרנסתו של אדם כקריעת ים סוף וקשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף, שהכל קשור במידת היסוד. והדרך להצליח כבחינת יוסף: 'וינס ויצא החוצה'.

כל אחד ימצא בדברים אלו חיזוק להתמיד בשמירת כל דבר שבקדושה ובפרט בשמירת בריתו של אברהם אבינו. הדור שלנו הוא דור פרוץ ביותר, לאחרונה התוודעתי במספר מקרים, בהם אנשים בני תורה, אברכים, יראי שמים, יושבים ועוסקים בתורה, נכשלים בכל מיני מכשלות שיש. ראוי שנגדור עצמינו בשגרת היום יום כדי שנביא על עצמינו הנהגה מיוחדת מאת הקב"ה שישמור עלינו מנפילות בעצת היצר.

יה"ר שעל ידי קיום מצווה זו של שמירת עינים יזרז הקב"ה את ביאת המשיח והוא יכניע כל סוגי החמריות הזדון והרשע, התאוות הבהמיות, והקושיות והשכחה בתורה, ונהיה כולנו טהורים וקדושים, ונזכה לקבל פני משיח בקרוב מתוך תשובה שלמה.
עצה טובה איך להציל כלל ישראל? 647591
מפחיד.
עצה טובה איך להציל כלל ישראל? 647661
יש מי שמאמין שאלוהים שומר עליו, ויש מי שמאמין שהוא שומר על אלוהים. בהצלחה עם עצימת העיניים, ואל תשכח שהאינטרנט טמא יותר מסדום ועמורה.
670879
היום פורסם שהוגש כתב אשמה נגד החשודים ברצח משפחת דוואבשה המשתייכים לקבוצה שאינה מכירה בלגיטימיות של המשטר בישראל ורוצה, בין השאר, לחדש את המלוכה.
זו הזמנה לקרוא את סקירת הספר ''בסימן הלוטוס'' לעיל המתאר אירועים דומים, ולהיווכח שהמציאות כבר הדביקה את הדמיון, ואף הרחיקה לכת עוד יותר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים