שביתה בחטיבות הביניים ובתי הספר העל יסודיים 1140
היום (ב') נכנסה השביתה בחטיבות הביניים ובבתי הספר העל יסודיים ליומה השני. כתוצאה מכך, שוהים בבתיהם 600,000 תלמידים. זאת לאחר שמו"מ בעניין התפוצץ כבר ביום חמישי בערב.

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הודיע כי כל עוד לא יתנהלו מגעים בין ארגונו לבין נציגי האוצר ומשרד החינוך תהיה השביתה ללא הגבלת זמן. הסיבה לשביתה, ע"פ ארז, היא הקיצוץ העמוק בשעות הלימוד ופיטורי מורים.
עם זאת, נמסר היום כי תתקיים פגישה בין ארז ובין יובל רכלבסקי, הממונה על השכר במשרד האוצר.

מהסתדרות המורים נמסר כי מוריה יגיעו ללימודים כרגיל. אתמול, נגרמו בלבולים רבים בשל חוסר הידיעה בנוגע למי מהמורים שובת ומי מגיע ללמד.

קולות בעד ונגד נשמעו ביומיים האחרונים. ממשרד החינוך נמסר כי "למרות שהמשא ומתן הוא בין משרד האוצר לבין ארגון המורים העל יסודי, שרת החינוך, לימור לבנת ומנכ"לית המשרד, רונית תירוש, רואות במעשה זה 'חציית קווים אדומים'. אין כל הצדקה להשבית אלפי תלמידים מלימודיהם, וגם אם נותרו נושאים שברצון הארגון לדון בהם, ניתן לפתור אותם ובכך למנוע השבתה ופגיעה בתלמידים. זוהי פגיעה במעמד המורה, בכבוד ובהערכה לציבור המורים, זהו מעשה בלתי חינוכי". מספר מנהלי בתי ספר טענו כי השביתה אינה הדרך הנכונה להעלות את מעמד המורה ולפתור את הבעיות במערכת החינוך וכי אינה אפקטיבית פרט לבזבוז זמן יקר.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, הודיע כי אם השביתה תימשך - הוא יכנס דיון דחוף של הוועדה בנושא, ביום שלישי הקרוב.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

התגובה המיידית 89066
היא עייפות ורוגז. כי זה קורה כבר שנים, בתחילת כל שנת לימודים, ואף אחד לא מצליח להפיק לקחים אף פעם. כי מדובר פה בפוליטיקה-דמיקולו שמתחפשת למאבק אידיאולוגי, כי גם השובתים וגם הממשלה פועלים באותה תחפושת מעייפת ומרגיזה. מכופפים את היד אחד לשני, עושים מעצמם צחוק, על דבר שאינו עיקרון ואינו פת לחם. ובינתיים, הילדים עדיין מסתובבים ברחובות.

וגם כי מאמר המערכת של הארץ דורש לא לשלם למורים על ימי השביתה שלהם. אז כן, גם לי בא להוריד כאפה לאותו מר ארז. אבל מפה ועד להחליט מטעם "הארץ" איזו שביתה מוצדקת ואיזו לא, הדרך ארוכה.

התגובה המיידית 89118
מאמר המערכת של "הארץ" הוא טור אישי יומי. זו אינה כתבה עיתונאית (בעלת יומרה לאובייקטיביות), אלא בפירוש דעה סובייקטיבית (בכל יום כותב את הטור פובליציסט אחר, ברוח הדברים עליה הסכימו חברי המערכת). "הארץ" לא "מחליט איזו שביתה מוצדקת ואיזו לא"; בכתבה בעמוד הראשון אין שום הבעת דעה, אלא דיווח יבש של העובדות. מי שקורא את הטורים האישיים בעמוד הדעות, אמור לצפות להבעת דעה - והבעת דעה אינה "להחליט מטעם 'הארץ"'.
התגובה המיידית 89130
אני יודעת ולא חשבתי אחרת. הרוגז שלי בא בגלל אותה דעה - הארץ נוקט פה קו שהוא בברור אנטי-עובדים. אנטי-שביתות ברמה העקרונית. לכאורה הוא רק אנטי השביתה הזו, בעצם הוא בעד שלילת ימי משכורת של עובדים שובתים על פי קריטריונים אמורפיים (שביתה ''צודקת'' ו''לא צודקת'') שיקבעו בעלי אינטרס.

אז אולי אפשר היה לצפות ממנו בדיוק לזה, ובכל זאת זה מרגיז אותי.
התגובה המיידית 89134
איפה ''דבר'' כשצריך אותו...
דבר דבור על אופניו 89599
איפה ''על המשמר'', זאת השאלה.
דבר דבור על אופניו 89690
שאלות טובות, אבל בכל זאת, כשם שבאייל ניתן לקרוא דעות הנמצאות (בתחום הכלכלי-חברתי) שמאלה מדעותיו התאצ'ריסטיות של העורך (טוב, מימין, כמו שאמר אביגדור ליברמן, יש רק קיר), כך גם ב"הארץ", ניתן לקרוא גם את דעותיו הכלכליות-חברתיות של אריה כספי, לדוגמא (או ביום טוב גם של אפרים ריינר), אלא שהעורך הכלכלי הוא נחמיה שטרסלר.
ובכל זאת, מהי לדעת העורכים המכובדים "שביתה מוצדקת" (אם יש כזאת), ומהו ייעודו של איגוד מקצועי לגירסתם, אם לא לאפשר לחבריו למצער הסכם פרישה מכובד, כאשר קריסת קו ההגנה הראשון - מניעת הפיטורין - מתקבלת כמובנת מאליה?

דיסקלימר: המגיב *אינו* מורה, והאינטרקציה האחרונה שהיתה לו עם חבר ארגון המורים העל יסודיים, היתה, למיטב ידיעתו לפני 30 שנים.
דבר דבור על אופניו 89721
הניחוש שלי הוא שכותב הטור כבר מותש, כשבכל שנה פתיחת שנת הלימודים מוטלת בספק בגלל איומי שביתה. נוצרת תחושה כאילו בלי קשר ללגיטימיות של תביעות המורים, הם ינצלו את הכוח הלא-ריאלי שלהם ואת התזמון של פתיחת שנה כדי ''לסחוט'' עוד.
דבר דבור על אופניו 89882
והנה עוד:

דבר דבור על משמריו 179000
לפחות אנחנו יודעים עכשיו איפה ''על המשמרי''.
אבל כבר כמה זמן ששואלים איפה ''השוטה''.
דבר דבור על משמריו 179059
אני מתפלא עליך.
השוטה כבר כותב כאן בשמו החדש, אבל לא אסגיר אותו.
דבר דבור על משמריו 179061
האייל המפרגן (המקורי)?
דבר דבור על משמריו 179064
לא. רמפולשטילצין.
ומה קשה להבין כאן?
אמרתי שלא אסגיר את שמו.
נודניק!
דבר דבור על משמריו 179184
אבל הסגרת. עכשיו נותר רק שייאשר או יכחיש.
דבר דבור על משמריו 179185
יש כמה הודעות של אחד, אייל אלמוני, שנודף מהן ריח שכ"גי מובהק. למשל תגובה 179138
דבר דבור על משמריו 179188
יש אכן ריח שכ''גי בהודעה זו, וראה גם את יחסו החם של דובי לתגובה הנ''ל.
דבר דבור על משמריו 179190
מה קשור יחסי החם לתגובה הנ"ל?
דב דבור על משמריו 179191
דובי מעולם לא היה מחסידי הז"ל הנ"ל, לדוגמא: תגובה 106543
דבר דבור על משמריו 180627
הביטוי ''חם'' כולל דו-משמעויות ובעיקרו הכוונה כאן לסוג מסויים של חוסר אדישות, שכאן הוא נגרם כאשר כותב מזהה מישהו שדומה לו בתכונות. מאחר שמדובר כאן בשני מתאבקים המזהים ביניהם תחרות, ''עפות ניצוצות''
התגובה המיידית 89131
מדוע צריך לשלם לעובדים על ימי שביתה?
התגובה המיידית 89194
היסטורית, הזכות הזו נקבעה בחוק, לאחר שביתות עובדים ממושכות בארה''ב, שמחו על ניצול בידי המעסיקים הגדולים. שביתות היו אז עסק מלוכלך, עם פיטורים, שוברי שביתות מקצועיים, התנכלויות ומלחמות פיזיות. איגודי העובדים שנוסדו באותה תקופה, אחרי מאבקים רבים, הצליחו להשיג את הזכות לשבות כזכות קבועה בחוק. והזכות הזו הרי מתרוקנת מתוכנה אם לא משלמים לעובדים על ימי שביתה. אף עובד לא יילך לשבות כשלא משלמים לו, וכך יאבד הכוח שלה כאמצעי למיקוח מול מעסיקים.

כמובן, שביתה אינה הנשק הראשון שצריך לשלוף. היא הנשק האחרון. וכן, אני מתרעמת גם על ארגוני המורים שעושים בה שימוש תכוף, צפוי ושקוף כזה, עד כמה שטרחתי להתעמק במקרה הספציפי הזה.
התגובה המיידית 89201
לא ידעתי. זו דווקא נראתה לי זכות מוזרה שנותנת בידי העובדים יכולת לפגוע במעסיק (ובלקוחות), מבלי שהם, העובדים, מסכנים או מפסידים דבר. כלומר זכות ללא אחריות. אבל קטונתי. כנראה שזה מורכב יותר ובפועל יתכן שהעובדים כן מגלים אחריות או שכן יש להם מה להפסיד.
התגובה המיידית 89266
על ההיסטוריה של האיגודים ושביתות האיגודים באמריקה (הפרק האמצעי):

סיפורו של מנהיג הפועלים ג'ו היל (עליו שרו זמרי עם ונשמה כמו ג'ואן באעז ופול רובסון). עליו העלילו המעסיקים ברצח והוציאו אותו להורג לבסוף, בגלל מעורבותו בארגון שביתות.

על מקרים שבהם לא שולם שכר לעובדים שובתים:
האם העובדים מגלים אחריות? תמיד? אני מניחה שלא. זה לא אמור לשנות את העיקרון, רק לחשוב איך לתמרן בתוכו בחוכמה.
התגובה המיידית 89215
כן, אבל ארגוני העובדים כבר מזמן הראו איך הם מצפצפים על כל חוק, וכשצו בית משפט הורה להם לחזור לעבודה, הם שמו פס. אז לא מגיעה להם הגנת החוק. תאשימו את פרץ.
התגובה המיידית 89261
אני מניחה שגם זו תגובה מיידית שלך.

"העצורים מצפצפים על החוק, וכשבית המשפט פסק את דינם, הם ניסו לברוח, לכן לא מגיעה להם הגנת החוק ויש לאסור אותם ללא משפט". האם היית מסכים למשפט כזה?
התגובה המיידית 89301
זה לא דומה בשום צורה. אנחנו חיים במדינת חוק, וחלק מההסכמה של המעסיקים לשלם לשובתים בזמן שביתה תלוי בכך שגם הפועלים עצמם יסכימו להענות לקביעת בית המשפט שנתפס כצד שלישי לסכסוך. לפיכך, אם הפועלים שוברים את כל הכלים, ברור שלא צריכה להיות שום מחוייבות של המעסיקים לשמור עליהם.

ואגב, everybody runs.
התגובה המיידית 89303
ספילברג פישל. בגדול, אבל פישל :-)

ולמי אתה מתכוון כשאתה אומר "ארגוני העובדים"? אם מדובר בעובדי חברת החשמל, אני חושבת שיש קונצנזוס לגבי האופן שבו הם מנצלים הטבות לא מוצדקות (חשמל חינם) וכדי לשמר אותן מפעילים את נשק השביתה. מהמקרה של חברת החשמל (ושל פרץ עצמו) אני לא מסיקה על כל התארגנות עובדים שהיא מושחתת.

אבל בכל מקרה, אין פה "עובדים רעים ומשביתים" מול "מעסיקים טובים שמציעים להם פשרה". יש פה מו"מ בין שני צדדים, האחד תלוי בשני, לכל אחד יש כוח מסוג אחר, וזכותו החוקית לנצל אותו. הפרת חוק של אחד הצדדים צריכה לגרור סנקציות משפטיות. אם התשלום לעובדים אמור להיכלל בסנקציות האלה (שהן מכשיר כוח של המעסיקים), זו כבר שאלה אחרת. לדעתי, הוא לא אמור להיכלל באופן גורף.
איפה הקישור לסקר משנה שעברה 89076
אה, הנה הוא:
דיון 669
בן שבת, בן שבת 89239
אותי שעשע דווקא ראיון שערכה יעל דן עם אברהם בן שבת. היא מראיינת גרועה והוא מרואיין שמנסה להשיב לעצמו טיפת כבוד שלא מגיעה לו אבל משפט המחץ היה זה שבא בעקבות הודעתו של מחליפו של בן שבת, שהיה גם הוא על הקו, שהודיע שאין שום סיבה לשבות וכי שביתה תפגע במערכת יותר מאשר תועיל למורים:
דן: "מר בן שבת, יכול להיות ששנת הלימודים נפתחה כסדרה משום שאתה כבר לא בתפקידך?"
בן-שבת: "לא יעל. אני מעולם לא רציתי לפגוע במערכת וכל מהלכי היו כדי לא לפגוע. מעולם לא היה לי שום אינטרס בהשבתה מכוונת של מערכת הלימודים".
בן שבת, בן שבת 89601
כל עניין הלימודים הוא מיותר. הרבה יותר זול לקנות לכל תלמיד תואר באוניברסיטת לטביה.
178939
האם יש שביתה בבתי הספר היום (ב') או לא? כי באתרים אחרים כתוב שאין שביתה בבתי הספר.
179034
אני חושש שבאתרים אחרים מדובר על השביתה שאין בשנת 2003, בעוד שהידיעה שאתה נכנסת אליה מדברת על השביתה שהייתה ב-‏2002. תאריכים הם דבר חשוב מאוד, וגם יעיל מאוד.
בכיתה הטכנולוגית - הדור הבא? 179065
האם לי יש??? 187053
שלום
אני רוצה לדעת אם יש לי שביתה...
ביה"ס:יונתן נתניהו
ישוב:ק.מוצקין
רחוב:נתניהו
שכונת : בנה ביתך
האם לי יש??? 187086
עם רחוב ובית ספר כמו שלך, לא ירצו לבייש את שר האוצר...
סתם, סתם.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים