בעקבות פסיקת בג''ץ, 2 מה''מגורשים'' יועברו היום לעזה 1141
אתמול דחה בג"ץ, בהרכב מורחב של תשעה שופטים בראשות נשיא בית־המשפט העליון אהרון ברק, את ערעורם של שניים מתוך שלושת קרובי המחבלים שהמדינה ביקשה לגרש לעזה, עקב סיועם למחבלים.

בית המשפט קיבל את עמדת המדינה, לפיה לא מדובר בגירוש או העברה בכפיה, אלא בתיחום מקום מגורים. ע"פ בית המשפט, גם אם לכל אדם יש זכות יסוד לשמירה על מקום מגוריו, הרי שהמשפט הבינלאומי עצמו מכיר בנסיבות שבהן מוצדק לפגוע בזכות יסוד זו בשם אינטרסים אחרים, ובראשם קיומו של הכרח ביטחוני. כמו כן, אם הוכח שמאדם נשקפת סכנה ממשית לביטחון, מותר לשקול גם שיקולים של הרתעת הרבים, וזאת בהתקיים התנאי של סיכון אישי מצד אותו אדם.

בנוגע לאחד משלושת העותרים, עבד א־נאסר עסידה, קבעו השופטים כי בתשתית הראיות הקיימות נגדו אין בכדי להצביע על היותו סיכון בטחוני, ולכן קיבלו את עתירתו. "אין מקום", נכתב בקביעת השופטים, "לתחום מגוריו של אדם תמים שממנו לא נשקפת כל סכנה, רק כדי להרתיע אחרים מפעולות טרור, אפילו אם הרתעה כזו תושג". גם אם האדם אינו תמים ופגע בבטחון, אין מקום לתיחום מגוריו כאשר שוב לא נשקפת סכנה ממנו.

שני העותרים האחרים הועברו אמש לשהיית־לילה במתקני כליאה צבאיים, ויועברו הבוקר לרצועת עזה.

בעקבות הפסיקה ימליצו בשב"כ האם לגרש או להעמיד למשפט עשרות קרובי מחבלים העצורים בידי ישראל.

תגובות: יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב בוים, אמר כי מדובר בהחלטה תקדימית אמיצה. מולו טוען ח"כ אחמד טיבי כי ההחלטה מנוגדת לחוק הבינלאומי.

בהודעה שפרסם ארגון "אמנסטי" בלונדון נטען כי הצעד מנוגד לאמנת ז'נבה, הקובעת כי אין להעניש אדם על פשע שלא ביצע, וכי הגירוש מהווה פשע מלחמה.

מחלקת המדינה של ארה"ב גינתה את ההחלטה לגרש קרובי מחבלים.

לטענת גורמי ביטחון בישראל, ההליך כולו איבד ממשמעותו משום שעל־פי הפסיקה, לא ניתן לגרש קרובי משפחה שידעו על הפיגוע הצפוי, אם לא נטלו חלק פעיל בהכנה לפיגוע. לדבריהם, את מי שנטל חלק בהכנה לפיגוע ניתן היה ממילא להעמיד לדין, ולכן ההרתעה הנובעת מהגירוש איבדה מטעמה העיקרי.

הרשות הפלשתינית הודיעה כי לא תתיר את כניסת המגורשים לעזה.
קישורים
YNet
מעריב
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  סיוע לרצח הוא רצח • דב אנשלוביץ • 231 תגובות בפתיל
  צה''ל מקלקל את החגיגה • ערן בילינסקי
  דיבורים דיבורים • ארז ליבנה • 2 תגובות בפתיל
  למה דווקא עונש רדיוס? • האייל הגולה • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים