חשד: קצין צה''ל ריגל למען חיזבאללה 1202
קצין צה"ל, בן מיעוטים בדרגת סגן אלוף, יואשם מחר (ה') בבית הדין הצבאי המיוחד בריגול חמור לטובת החיזבאללה ובסחר בסמים.

הפרשיה הוגדרה על ידי גורמי ביטחון כ"אחת החמורות שנחשפו בשנים האחרונות". לדבריהם, מדובר בפרשה "בעלת פוטנציאל חמור מאוד לפגיעה בביטחון המדינה, ואלמלא היתה מסוכלת במהירות, היה בה כדי לסכן את כוחות צה"ל בגבול הצפון ואף את חייהם של קצינים בכירים".

על פי החשד, העביר הקצין מידע לחיזבאללה אודות היערכות כוחות צה"ל ופריסתם בצפון הארץ, בתמורה לכמויות גדולות של סמים וכסף.

בין השאר התעניינו המפעילים מהחיזבאללה במידע על סדרי הכוחות של צה"ל באיזור הצפון, פרטים על מבנה המוצבים ועל כמות החיילים המשרתים בהם ושיטות הפעילות באיזור הגבול. בעיקר התעניינו המפעילים בפרטים מבצעיים אודות היערכות צה"ל בהר דב ובחרמון – איזורים אותם נוהג חיזבאללה לתקוף מדי כמה חודשים. כך, למשל, דרש המפעיל מפות קוד של איזור הצפון, מיקומים של מארבי טנקים, מידע על מצלמות של צה"ל המוצבות לאורך הגבול ועל בלון התצפית של צה"ל המרחף מעל הגבול. המפעילים אף דרשו מן החשודים להשיג מכשירי קשר מוצפנים של צה"ל. ומכשירי טלפון סלולאריים. אחד ממכשירי הטלפון נמצא על גופתו של מחבל שהשתתף בחפיגוע באיזור קיבוץ מצובה בחודש מרץ השנה.

המפעיל התעניין גם במידע אודות אלוף פיקוד צפון באותה עת, גבי אשכנזי, נהלי התנועה שלו, והאנשים הסובבים אותו, וכן מידע אודות מפקד אוגדת הגליל, ששמו לא נמסר, אולם ככל הנראה מדובר בתא"ל מאיר כליפי, המשמש בתפקיד בשנה האחרונה.

החשוד ועורך דינו, אמנון זכרוני, מכחישים בתוקף את החשדות.

בפרשה נעצרו עוד 10 ערבים ישראלים, תושבי הצפון, שרובם שירתו בעבר בצה"ל וחלקם אף בשירות קבע. כתב אישום נגד תשעה חשודים יוגש בבית המשפט המחוזי בנצרת, חשוד אחר שוחרר.

גורם ביטחוני בכיר הסביר כי המניע של החשודים היה "בצע כסף" ותו לא. "לא מדובר באידיאולוגיה שלהם, ולא ברצון מכוון לפגוע במדינה, אלא במסחר הסמים וברדיפת בצע". לדברי גורמי ביטחון, גם החשודים אשר הודו בחקירה לא הביעו צער או חרטה על הפגיעה בבטחון המדינה. "מבחינתם זה היה חלק מפעילות הסמים שלהם". גורמי הביטחון מעריכים גם, שלא כל החשודים ידעו כי מדובר בפרשיית ריגול, וחשבו כי הם עוסקים רק בהברחת סמים.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

גל הפרסומים הזה 101480
על מעורבותם של ערבים ישראלים בעבירות לכאורה על בטחון המדינה מעלה אצלי לפחות תהיות קשות.

קודם כל- יש למישהו במקרה מידע על כמות החשדות האלו שהסתיימו בסופו של דבר בהרשעות?

האם מדובר בתופעה חדשה יחסית? אם לא- מה עומד מאחורי כל הפרסומים האלו בעת האחרונה? אם כן- מה היה הטריגר להזרה הזו של כל כך הרבה אזרחים, שדווקא עכשיו מעורבים בפעילויות כאלו?
ואיך ערבים שהם אזרחי ישראל נאמנים מתמודדים עם כל הבלגן הזה (עבירות בטחוניות של אנשים מקהילתם מחד, ועוינות וחשדנות מצד האוכלוסיה היהודית מאידך)?
גל הפרסומים הזה 101484
יש צורך להבחין בין מעורבותם (אנחנו לא משפטנים, אז בואו נוותר על ה''לכאורה'', ונניח שהוא שם בכל מקרה) של ערביי ישראל בפגיעה מכוונת בבטחון המדינה (לדוגמא הפיגוע בצומת מירון), לבין פגיעה בבטחון המדינה שהיא תוצר לוואי של פעילות פלילית ''רגילה'', כפי שמצטייר מקרה זה.
פגיעה מהסוג הראשון היא מעשה שמקורו אידיאולוגי, אבל הוא נעשה ע''י קומץ, שלהבדיל מקומץ אוהדי בית''ר אינו מגובה, במעשים, בקריצה או בשתיקה, ע''י ''הרוב הדומם''. פגיעה מהסוג השני היא יותר נפוצה (אם כי גם כאן כמובן מדובר במיעוט), והיא קיימת גם בקרב אזרחיה היהודיים של מדינת ישראל, ומקורותיה הם כאמור פליליים.
גל הפרסומים הזה 101492
אבל יש תחום אפור: פגיעה ממניעים פליליים בעיקרם, אבל שמגובה באדישות אידאולוגית כלפי המדינה, אם לא עוינות. מצד שני, דבר כזה יכול להיות אולי גם אצל יהודים - נניח, משכבות [שרואות עצמן] מקופחות - שאיבדו הזדהות עם המדינה שדפקה [לכאורה] אותם.
גל הפרסומים הזה 101495
נכון, ובמקרה של ערביי ישראל האדישות האידאולוגית כלפי (הפגיעה) במדינה אינה כל כך מפתיעה.
מצד שני, במקרה המדובר, כל (או לפחות חלק ניכר) מהמעורבים, מהסא''ל ומטה (ע''פ הכתבה), שרתו או משרתים ב''כוחות הבטחון''.
(מצד שלישי, השרות בכוחות הבטחון אצל חלק ניכר מ''בני המיעוטים'' (ואולי גם מ''בני הרוב'') הוא מקור פרנסה וגאווה מצ'ואיסטית, ולא בהכרח אידיאולוגי.)
גל הפרסומים הזה 101497
ואחרי עוד מחשבה, אולי התחום האפור הוא מצומצם מאוד, עד לא קיים. מי שפושע ממניעים כלכליים ביסודם, ייתן לעצמו כל מיני הצדקות (אבל אל"ק‏1), כולל אידאולוגיות: אם "הסופרנוס" הוא מקור אמין, אז אנשי מאפיה איטלקיים עדיין יצטדקו לפעמים בטענה של הזרה שעשתה להם החברה האמריקאית. מצד שני, מי שפושע ממניעים אידאולוגיים ביסודם, ירצה אולי להמנע במפורש מכל רווח כספי, כדי שלא יחשדו בטוהר האידאולוגיה שלו.

1...קרימינולוג.
בעניין הטלפון 101509
בשעתו פורסם שהפיגוע במצובה היה של אנשי איזה ארגון פלשתינאי, לא של החיזבאללה. עכשיו נראה שזה רק משהו פורמלי לגמרי, ובעצם הם פועלים כארגון אחד. חוסר התגובה על אותו פיגוע רב נפגעים הוא עוד אחת מההוכחות שהחיזבאללה נהנה, למעשה, מחסינות.
מכשירי קשר מוצפנים? 101614
את מכשירי הפלאפון הרשת העבירה לחיזבאללה כדי שתהיה ביניהם תקשורת. אבל בשביל מה צריכים בחיזבאללה מכשירי קשר של צה"ל?
מכשירי קשר מוצפנים? 101619
כדי להאזין לכוחות צה"ל בגזרה?
מכשירי קשר מוצפנים? 101625
ואולי אפילו כדי להעביר כמה הוראות בקשר: "סרק, סרק" נניח, או "חדל אש, אתם יורים על כוחותינו".
מכשירי קשר מוצפנים? 101630
אם מדובר על מכשירי קשר בלי הצפנה - בשביל להאזין להם לא צריך דוקא מכשירים של הצבא. בסך הכל צריך לכוון מכשיר לתדר הנכון.

אם מדובר על מכשירי קשר עם הצפנה - אני בטוח שבצבא מחליפים את המפתחות של ההצפנה מדי פעם, אז זה שוב לא עוזר במיוחד.
מכשירי קשר מוצפנים? 101635
זה לא עוזר במיוחד, אבל זה עוזר לתקופה מסויימת - רק צריך להבטיח רצף של מכשירים פעם בכמה זמן.
מכשירי קשר מוצפנים? 101640
אני מקווה שהצבא שומר על מכשירי הקשר המוצפנים שלו מספיק טוב, ושאי אפשר לסמוך על אספקה שוטפת שלהם.
''בני מיעוטים'' 102030
למה ההדגשה וההפרדה הזו?
אדם, הגיע לדרגת סא"ל בצה"ל ועכשיו נחקר ואולי ישפט (ואולי יורשע, אולי לא) - הוא קצין צה"ל בדיוק כמו קצין "יהודי".
''בני מיעוטים'' 102238
ולמה "סא"ל"?

נהוג להדגיש עובדות שיש להן משמעות בהקשר הזה. עובדת היותו של האדם סא"ל רלוונטית בשל הוותק שלו בצבא והמידע והאנשים אליהם נחשף. עובדת היותו בן מיעוטים (בדואי) רלוונטית בגלל הטענה (שאינה נכונה בהכרח אגב) שבן מיעוטים מועד יותר לעבירות כנגד ביטחון המדינה מאשר יהודי.
''בני מיעוטים'' 102311
הנה אתה אומר בעצמך שהטענה אינה נכונה בהכרח. הבעיה היא שעצם הניסוח כבר מניח, כך נראה, שהמיעוטיות של הסא"ל רלוונטית. לשם השוואה, ניקח (כמה צפוי) כותרת מעיתון בגרמניה "בנקאי יהודי חשוד במעילה". לגיטימי? אם לא, השאלה האיילית הנדושה, איפה הגבול?

הנה תשובה אפשרית: זה קצת יותר עדין מ"עצם הניסוח כבר מניח ש... רלוונטי". הניסוח מזמין *דיון* בסוגית הרלוונטיות. הזכרת המיעוטיות של הסא"ל לא בהכרח אומרת שזה רלוונטי, אבל היא אומרת שיש מקום לתהות אם זה רלוונטי. במקרה של הבנקאי היהודי, יש מקום לטענה שעצם העלאת הנושא לדיון היא רעה. בהשאלה מתחום אחר, היותו יהודי היא לא סתם בלתי-רלוונטית, היא בלתי רלוונטית בעליל (עם דגל שחור מעל הרלוונטיות שלה).
''בני מיעוטים'' 104209
למה "בן מיעוטים" ולא ציון מפורש של אותו המיעוט אליו הוא משתייך?
''בני מיעוטים'' 104211
באותו זמן לא פורסם לאיזה מיעוט משתייך הסא''ל.
''בני מיעוטים'' 140369
1 שני הדברים אכן דומים: לפחות באייל עדכוני החדשות הם המקום לדיון בנושא ולכן יש מקום לכתוב שהסא"ל בן מיעוטים מכיוון שסביר שיתפתח דיון בנושא "מידת הנאמנות של הערבים למדינת ישראל" באותה המידה יש מקום לכתוב באייל (הגרמני ‏1 הישראלי ‏2) כי בנקאי יהודי נחשד במעילה.

2 תבדוק בעיתונים בארץ: "ערבי חשוד בבעילת שתי קטינות יהודיות" הכותרת מדויקת פחות או יותר מתוך העיתון "עובדה" לפני כמה חודשים וזו רק דוגמא על קצה המזלג.

1 אולי היה מתפתח דיון דומה לדיון שהיה אמור להתפתח פה אך עם פרטים שונים
2 הוא יהודי מארץ האנטישמים (גרמניה) בואו נערוך למענו מגבית (בארה"ב) אצל יהודים עשירים
הוא זכאי, הוא זכאי, הוא זכאי! 221724
חשד: גשש תכנן להעביר מפות לחיזבאללה 260162
"אחמד אל-הייב, תושב הצפון, החשוד גם בסחר באמצעי לחימה, נעצר יחד עם עוד 17 חיילים ואנשי קבע החשודים במעורבות בהברחת סמים לשטחי ישראל. עד כה הוגשו 11 כתבי אישום בפרשה."

ובל נשכח את תגובה 221724
חשד: גשש תכנן להעביר מפות לחיזבאללה 260163
אולם לחשוד המרכזי בפרשה, אחמד אל-הייב, מייחסת המשטרה הצבאית החוקרת גם חשד כי התכוון למסור בשלב מאוחר יותר לחיזבאללה מפות ואמצעי מודיעין נוספים, אולם הדבר לא יצא לבסוף אל הפועל.

הפרשה הרבה יותר חמורה. אל הייב גם לא מנע את רצח רבין. יתרה מכך, לפני כמה שנים הוא לא עמד דום בצפירה של יום השואה.

ואולי כדאי כבר להפוך סמים ללגליים ולו רק כדי לייבש את מקורות המימון של החיזבאללה?
חשד: גשש תכנן להעביר מפות לחיזבאללה 260212
מעניין, המשטרה הצבאית החוקרת מייחסת חשד כי *התכוון*. חוקרי מצ"ח הם קוראי מחשבות?
אגב, אם שמו לא היה אל הייב‏1, אלא, נניח, טננבאום, היינו מקבלים אותם פרטים?
__
1 למי שלא יודע, לשם "אל הייב" יש מקום של כבוד במורשת הצ"הלית.
הורשע 381606
"בית הדין הצבאי בקריה הרשיע את סגן אלוף עומר אל-הייב בעבירות של מגע עם סוכן זר וריגול חמור, וכן בשתי עבירות נוספות של סחר בסמים. אל-הייב זוכה מחמת הספק מעבירה של בגידה ועבירה נוספת של סחר בסמים. אל-הייב בתגובה: "אני חף מפשע, לא דיברתי עם החיזבאללה ולא עשיתי כלום". עורכי דינו: נערער"

הורשע 381767
ואני עדיין מאמין שהוא זכאי.
נגזר 391305
"15 שנות מאסר בפועל נגזרו היום (א') על סגן-אלוף עומר אל-הייב, שהורשע בריגול חמור ובמגע עם סוכן של החיזבאללה. בית-הדין המיוחד בקריה גם פסק כי הוא יגורש לאלתר מצה"ל."

נגזר 391335
אגב יגורש, מה קורה עם האלוף שהורשע בהטרדות מיניות והרס"ן שהורשע בריגול עתונאי?
נגזר 391337
האלוף (שלושת הפיקודים, במיל.) ישמור על דרגותיו (לגרש אותו מצה"ל כבר לא היה רלוונטי בעת משפטו, כיוון שהיה במיל.) http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3261671,00.h...

לגבי הרס"ן - תזכיר לי במי מדובר?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים