אמריקה 2002: יום בחיי בנות הפאוור-פאף 1273
המציאות כסרט קולנוע: מגדלי התאומים, הצלף הסדרתי וגיבורות־על בנות ארבע.
סרטי המציאות

האם חשתם אי־פעם, בעת צפייה בחדשות, דפדוף בעיתון או אף בעת גלישה באינטרנט, שהמציאות העוברת לנגד עיניכם דומה יותר לסרט הוליוודי מאשר לאירועי יומיום? יש שיגידו שבימינו זוהי תחושה בנאלית, שכן מבקרי תרבות גורסים כבר שנים רבות שהטלוויזיה מעצבת את המציאות יותר מאשר משקפת אותה; ובכל זאת, לדעתי השנים האחרונות מזמנות לנו יותר ויותר התרחשויות שנראות כאילו הן נלקחו מהדיסקים הקשיחים של תסריטאים הוליוודיים (לא בהכרח כושלים), התרחשויות שכאשר אתה מתבונן בהן בשידור ישיר אתה חש תחושה חריפה של הימצאות באתר צילומים של סרט או סדרת טלוויזיה.

תחושה זו היתה חזקה ביותר, כמובן, ב-‏11 בספטמבר 2001. ההיסטוריה המודרנית ידעה חורבנות אורבניים גדולים, בעיקר במלחמת העולם השנייה. חלקים גדולים של ערי גרמניה הגדולות הוחרבו על־ידי הפצצות אוויריות של בנות־הברית, לונדון ספגה פגיעות קשות ממטוסים וטילים גרמניים, וכמובן - הירושימה ונגסקי היפניות שהופצצו בפצצות אטום. הנקודה היא, שאף אחד ממעשי ההרס הללו לא צולם בעת מעשה, אלא רק אחרי שהעשן התפזר. אירועי ה-‏11 בספטמבר, כ-‏60 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, היו הפעם הראשונה שהעולם צופה בשידור ישיר בהתרחשותו של חורבן קולוסאלי מסדר גודל שכזה. לאורך כל השנים הללו צפינו בתמונות מעין אלה רק במסגרת סרטי פעולה או אימה מתוצרת הוליווד, ועל כן אין זה פלא שבראותנו חורבן אמיתי בעת מעשה, האסוציאציה העולה בראשנו היא אסוציאציה תרבותית־קולנועית ולא היסטורית. גם אם מתכנני הפיגועים לא כיוונו את אופי הפעולה להיות קולנועי־טלוויזיוני, אין ספק שבפועל הם יצרו את התמונה המרשימה והמדהימה ביותר מאז המצאת התיעוד המצולם.



שנה אחת מאוחר יותר, הכתה שוב התחושה שהמציאות היא סרט. מהדורות החדשות הבינלאומיות התמלאו בדיווחים על הצלף הסדרתי הפועל באזור וושינגטון.

היו כאן כל המאפיינים של סרט מתח מעולה: המיקום, בפרברי המעמד הבינוני של וושינגטון, וירג'יניה ומרילנד, זירת התרחשות החביבה במיוחד על יוצרים שמעוניינים לגלות לנו ריקבון חברתי או אישי על רקע של פסטורליה ירוקה ושקטה; הקורבנות, אנשים ונשים בני גזעים, צבעים וגילאים שונים, שבעת הרצח היו עסוקים בפעילויות יומיום שגרתיות ופרוזאיות כגון מילוי דלק או הנחת מצרכי קניות בתא המטען של הרכב; הפתאומיות של הקטל הדייקני, ירייה אחת שברוב המקרים הורגת את הקורבן בו במקום, ירייה שמגיעה משום מקום באזור שכולו מישורי ופתוח; הבהלה, הפחד, האימה שאוחזים בתושבי האזור המרגישים שאין מקום בטוח יותר עבורם; המשטרה אובדת העצות, המצויה מול שרשרת מקרי רצח שאין ביניהם שום חוט מקשר בכל האמור בזהות הנרצחים או בנסיבות המעשים; וכמובן, השיא הקולנועי כל־כך של מציאת קלף הטארוט עם דמותו של מלאך המוות, והכתובת המצמררת: "אדון שוטר, אני הוא אלוהים".

וכאילו כדי להשלים את האסוציאציה הקולנועית הפרטית שלי, אין לי ספק שהליהוק של הסרט גם הוא כבר מושלם: החשוד המרכזי, ג'ון אלן מוחמד, נושא דמיון לא קטן לשחקן דנזל וושינגטון, ויריבו העיקרי, השוטר צ'ארלס מוס, יכול בקלות להתחלף עם השחקן סמואל ג'קסון. האם הוליווד צריכה יותר מזה?

הפאוור־פאף ומגדלי התאומים

כיצד כל זה מתקשר לכותרת המאמר ול"בנות הפאוור־פאף"? ובכן, לדעתי דווקא סדרת האנימציה הזו מתארת בצורה הטובה ביותר את המציאות האמריקנית הכאוטית של הזמן האחרון. כדי להסביר זאת עלי להקדים כמה מלים ביחס לסדרה. "בנות הפאוור־פאף" (Power Puff Girls) היא סדרת אנימציה מבית היוצר של אולפני "האנה ברברה" המפורסמים, האולפנים שלפני עשרות שנים היו אחראים, בין היתר, על יצירות כמו "טום וג'רי" ו"הפלינטסטונס" (כיום הם מהווים חלק מתאגיד התקשורת הענק AOL-Time-Warner). הסדרה עלתה לאוויר בשנים 2000-1999 בערוץ הסרטים המצוירים האמריקני (Cartoon Network), אשר משודר היום גם בישראל. כאן משודרת הסדרה בשנה האחרונה גם בערוץ הילדים של הכבלים. היוצר הראשי של "בנות הפאוור־פאף" הוא האנימטור האמריקני קרייג מקראקן.

כמו מרבית סרטי האנימציה, גם "בנות הפאוור־פאף" פונה אל הקהל בשני רבדים: הרובד החיצוני, הפשוט, פונה אל הילדים, שמוצאים בעלילה המצוירת מקום נחמד לבלות בו את זמנם ולהנות; הרובד השני הוא רובד תת־הטקסט של העלילה, שבו המבוגרים יכולים למצוא התייחסויות נסתרות אל יצירות אחרות וגם הרבה מאד אירוניה, ביקורת וסרקזם על המציאות של ימינו. ברובד הזה הסדרה היא למעשה פארודיה על ז'אנר הקומיקס הנודע והפופולארי ביותר באמריקה לאורך כל השנים, ז'אנר גיבורי העל. סופרמן, ספיידרמן, באטמן, וונדר־וומן ועמיתיהם למקצוע, כולם ליוו את התרבות האמריקנית לאורך מרבית המאה העשרים, וכולם גם זכו לצאת מדפי המגזינים ולהפוך לסרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה עתירי הון וקהל.

העלילה הטיפוסית של סיפור גיבור־על מציבה את הגיבור כתושב של עיר גדולה, דמיונית או אמיתית, המותקפת באופן כזה או אחר על־ידי פושע מתוחכם ומרושע במיוחד. הרקע ההיסטורי ששימש את מרבית הכותבים של עלילות אלה היה עידן הפשע המאורגן ששגשג בארה"ב של תחילת המאה העשרים (שיקגו, אל קפון...) והאמונה כי בכוחם של אנשי המאפיה להשתלט על כל המנגנונים המשטרתיים, העירוניים והמשפטיים.

בנות הפאוור־פאף הן גיבורות־על שונות במקצת. מדובר בשלוש ילדות בנות 4, בלוסום, באבלס ובאטרקאפ, שנוצרו שלא במתכוון במעבדתו של פרופסור יוטוניום. במרבית המובנים אלה הן בנות 4 טיפוסיות, למעט כוחות העל בהם הן בורכו, המאפשרים להן להתמודד עם כל איום וצרה אפשריים. אלה, אל דאגה, הם רבים וקשים בהרבה מכל מה שסופרמן וחבריו ידעו אי פעם. העיר טאונסוויל (בתרגום חופשי: "קרית־עיר"), בה מתגוררות הבנות, מתמודדת על בסיס יומיומי עם מפלצות, חיזרים רצחניים, פושעים מכל סוג אפשרי, שודדים, לוחמה כימית, ביולוגית וכיו"ב. בדיוק כפי שהאנימציה מאפשרת ליוצרי "הסימפסונים" להשאיר אותם בני אותו גיל משך כעשור, כך מאפשרת האנימציה ליוצרי "בנות הפאוור־פאף" להחריב את טאונסוויל לחלוטין ולשקמה בהינף אפיזודה אחת. ואכן, סוג החורבן החביב על יוצרי הסדרה הוא מפלצת, רובוט או נבל כלשהו שמשמיד את גורדי השחקים של דאון־טאונ־סוויל והופכם בן רגע לעיי חורבות. בסופו של כל פרק מנצחות הבנות את הצר העומד על העיר לכלותה, והכל נגמר בכי טוב (במציאות היה כל פרק כזה מסתיים ב-‏10,000 הרוגים ובנזקים בשווי כמה טריליוני דולרים).



הפרקים של "בנות הפאוור־פאף" שעד כה ראיתי בישראל נוצרו כולם לפני ה-‏11.09.2001. עד לאותו יום, כידוע, לא הותקפה ארה"ב מעולם בתוך שטחה היא (למעט פרל־הרבור), ובוודאי שלא התרחשה בה קטסטרופה אורבנית בסדר הגודל של התמוטטות מגדלי התאומים. בהנחה שיוצרי הסדרה אינם נביאים, וכמו שירותי הביטחון והמודיעין של ארה"ב גם הם לא צפו "מגה פיגוע", האם ההתרכזות שלהם בחורבנות עירוניים מסוג זה נבע מתפיסתם שהדבר הוא ממש בלתי אפשרי, דמיוני לחלוטין, או דווקא מתוך ראייה (אולי בתת־מודע) את ההרס הזה כסיוט הגדול ביותר האפשרי - ואכן הוא אפשרי? האם יש להמשיל אותם לילדים הבונים עיר מלגו ומדי פעם מחריבים אותה לשם המשחק, או שיש לראותם כמי שניבאו - שלא בכוונה - את העתיד האמריקני האפוקליפטי שבא זמן קצר אחר כך?

הפאוור־פאף והצלף

אך הפורענויות המתרגשות על העיר האומללה טאונסוויל אינן מורכבות רק ממגדלים המתרסקים בקול רעש גדול, מה שמביא אותי אל הצלף מוושינגטון. בזמן התרחשותה של פרשה זו שודרה בתוכנית "60 דקות" של רשת CBS האמריקנית כתבה על צלף סדרתי אחר שפעל בארה"ב כעשר שנים לפניו (הכתבה שודרה בישראל בתוכנית "רואים עולם" בערוץ 1). תומס דילון, מהנדס בן כ-‏40 מאוהיו, רצח 5 בני אדם בין השנים 1992-1989, באמצעות יריות בודדות ברובה צלפים אותו החזיק. בניגוד לחשוד במעשי הרצח האחרונים, היו לדילון המאפיינים הקלאסיים של רוצח סדרתי אמריקני. ג'ון אלן מוחמד, החשוד הנוכחי, הוא גבר שחור שלא הצליח להסתדר בחיים בכל הקשור לעבודה, משפחה ופרנסה, והמסובך מזה כעשר שנים בעבירות אלימות שונות. זהו הפרופיל המצוי של העבריין השחור שמבצע את מעשי האלימות שלו על רקע תסכול כלכלי או משפחתי. יתרה מכך, את מעשי הרצח הנוכחיים הוא ביצע עם אדם נוסף, מה שסותר לחלוטין את הפרופיל של הרוצח הסדרתי כמטורף וכ"זאב בודד". תומס דילון, לעומת זאת, היה גבר לבן, עם משפחה ובית וגינה ועבודה, שברגעי טירוף כאלה ואחרים פשוט רצח בני אדם, ללא כל סיבה. אם יש חור שחור ואפל מאחורי מסך הפרבריות השלווה של אמריקה, דילון הוא ללא ספק אחד ממייצגיו הבולטים.

אחד מפרקי "בנות הפאוור־פאף" נפתח כך: "העיר טאונסוויל, עיר ממוצעת, אנשים ממוצעים, מכוניות ממוצעות, בית ממוצע, משפחה ממוצעת, איש ממוצע, אשה ממוצעת, ילדים ממוצעים... ונבל ממוצע". התמונה עוברת מהעיר במבט־על אל בית פרברים רגיל ובו משפחה - ממוצעת, כאמור - גבר, אשה, ילדה וילד. הגבר, הרולד סמית, נראה כמו פקיד אפור: מקריח, רזה, ממושקף, בעל טון דיבור חלש. מיד מסתבר שהוא עובד במפעל מזון, שם הוא מפעיל מכונה שממלאת צנצנות חרדל. בקיצור, סטריאוטיפ מושלם של שעמום ואפרוריות. יום אחד חוזר לו הרולד סמית מעבודתו, ומתיישב מול הטלוויזיה. במהדורת החדשות מדווחים על ניצחון נוסף של בנות הפאוור־פאף, שהצילו את טאונסוויל ממפלצת כלשהי. סמית מתעצבן ופונה אל העיתון, אך גם שם מככבות הבנות. ואם זה לא מספיק, מודיעה לו אשתו שהיא הזמינה את השכנים, פרופסור יוטוניום ובנותיו, בנות הפאוור־פאף כמובן, לארוחת ערב.

בארוחת הערב יושבות הבנות ומספרות בהתלהבות על מעשיהן ועל כוחות העל שלהן. סמית מרגיש שהוא כבר לא יכול לסבול יותר. הוא מבקש סליחה ונכנס לאחד החדרים. כעבור מספר שניות הוא יוצא משם, לבוש בבגד גוף אדום, גלימה, וכובע עם נצנץ על הראש, ומכריז בפני האורחים כי הוא נבל העל הגדול ביותר שידעה טאונסוויל מעודה. הוא מכוון אקדח לייזר אל ראשו של הפרופסור ומודיע לו כי ברגע שהוא יסיים את הארוחה הוא ימיס את ראשו באמצעות האקדח. לאחר שהפרופסור שומע את ההכרזה הזו, וכשאקדח מכוון לרקתו, הוא אוכל את יתרת מזונו באיטיות, אך לפני שסמית מספיק ללחוץ על ההדק פותחות הבנות בהתקפה של עוגות קצפת אשר מסכלת את מזימתו של הנבל ושולחת אותו, באמצעות המשטרה, אל בית הכלא. אשתו של סמית אינה מתרגשת ממאסרו של בעלה, אך היא רותחת מזעם על כך ש"ארוחת הערב נהרסה".

הפרק הזה הוא מלאכת מחשבת של פארודיה. אך לא פחות מכך יש בו גם התייחסויות יותר רציניות ועמוקות. יש לציין, עם זאת, שזוהי פרשנותי האישית בלבד, ואיני טוען שלכך התכוונו בהכרח יוצרי הסדרה. המסר הראשון של הפרק הוא: חשבתם שהעיר טאונסוויל סובלת רק מרשעותם של גורמים חיצוניים כמו מפלצות או כנופיות פושעים, אבל הרשע מצוי גם בתוכה פנימה, בקרב אזרחים הנראים במבט ראשון כהתגלמות התמימות, היושר וההגינות. בתוככי בית הפרברים התמים עלול להסתתר סיפור שונה לחלוטין. כמובן, זהו אינו מסר חדשני או מקורי במיוחד בתרבות האמריקנית, אך הימצאותו בסרט אנימציה המכוון לכאורה לילדים היא החידוש במקרה זה. עד כמה המסר הזה הוא אמיתי ניתן היה לראות כאשר שכניו של ג'ון אלן מוחמד בעיירה במדינת וושינגטון רואיינו אחרי מעצרו והביעו תדהמה מהעבירות המיוחסות לו. עבורם הוא היה שכן נחמד ותו לא (למרות שהוא לא היה טיפוס פרברים ממוצע).

משפחת סמית מתוארת כסטריאוטיפ מושלם של ריקבון חברתי: האב הוא טיפוס שחיותו נלקחה ממנו אחרי שנים של עבודה מטמטמת. האם היא אשה שתלטנית, צווחנית ודוחה, שהדבר החשוב ביותר עבורה הוא הצורה שבה מצטיירת משפחתה כלפי חוץ, והקנאה מעבירה אותה על דעתה. הילד הוא בן טיפש־עשרה ייצוגי, כאילו "מרדן", שהכל דוחה אותו, והוא נגד כל העולם. הילדה היא סתם ילדה קטנה ומעצבנת. בקיצור, משפחה ממוצעת. הפרק בנוי כך שבתוך המציאות המשפחתית המדכאת הזו קורס מר סמית בסופו של דבר, ומאבד את שפיות דעתו. בניגוד לפיגועי הטרור של ה-‏11 בספטמבר, שבזמן יצירת הסדרה היו עדיין בגדר עתיד לא ידוע, הרי שסיפורו של הרולד סמית יכול היה להילקח מאין ספור מקרים דומים שאירעו במציאות, אם כי הוא עצמו בנוי במתכונת פארודית. המקרה של תומס דילון הוא דוגמה קלאסית של האיש הממוצע בעל הבית הממוצע והמשפחה הממוצעת שבשעות הפנאי שלו עושה דברים לחלוטין לא ממוצעים.

כמובן, הצלף מוושינגטון יכול היה להשתלב באין ספור עלילות אחרות של "בנות הפאוור־פאף". לפני שנעצר ג'ון אלן מוחמד, והרוצח קיבל שם ופנים, נקל היה לחשוב שהרוצח הוא השטן בכבודו ובעצמו. מי אם לא המייצג של הרוע המוחלט מסוגל לרצוח אנשים חפים מפשע בצורה שכזאת ולא להשאיר אחריו עקבות כלשהן, למעט חפצים מבעיתים כמו קלף הטארוט? ב"בנות הפאוור־פאף" ישנה דמות המייצגת את הרוע המוחלט, ושמה "הוא" (Him). "הוא" נראה כמו השטן, צבעו אדום ורגליו רגלי אשה על עקבים. הוא מדבר בקול דק ומקפיא דם, אך למרות שטניותו המוחשית אין ביכולתו לגבור על הבנות בעלות כוחות העל. למרבה האירוניה, דווקא בסדרה זו, שבה לרוע לא צריכה להיות כל סיבה או הצדקה, היה מוחמד משתלב היטב, כאשר שאר התסריטאים ייאלצו לחכות זמן מה עד שתתברר השאלה המסקרנת ביותר לגביו: מה היה המניע? האם מדובר במטורף ותו לא, או שיש לנו עסק עם אדם בעל מטרה? סרט קולנוע של ממש על הצלף הוושינגטוני - וסרט כזה ללא ספק יצא לאור בעוד זמן לא רב - יהיה חייב להתבסס על המניע של הזוג הרצחני למעשיהם.

ניתן להמשיך באסוציאציות חופשיות מעין אלה עוד כהנה וכהנה, אך אני סבור שהנקודה הובהרה. ולמי ששואל, האם המציאות הישראלית אינה מעוררת בי תחושות דומות של צפייה בסרט קולנוע או טלוויזיה, התשובה חיובית, אבל בכל זאת שונה. יותר מכל מזכירה לי המציאות הישראלית את השידור המחזורי בערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית בסופי שבוע.
קישורים
בנות הפאוור־פאף - האתר הרשמי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מאמר מקסים. 113684
ואת הפאוורפאף אני בכלל רואה כמודלים לחיקוי. (בעיקר באטרקפ, העויינת משהו) אבל אם אני לא טועה- הן בנות חמש.

________
העלמה עפרונית, שוב קטנונית.
!? 113686
ילדות בנות חמש הן המודל לחיקוי שלך ? ואני המשוגע...
מאמר מקסים. 114665
אני מסכימה
כולם שונאים את כולם! 113687
כיצד אכן מצליחים הבמאים "לנבא" דברים כמו מגדל התאומים, או כמו פסיכופתים סדרתיים בחיק העיירה המנומנמת (טוב, זה כפי שנאמר בכתבה, לא כל כך עניין של ניבוי)?
אולי משום שמסתתרים בבמאים והיוצרים, כמו בכל בני האדם אני משער, רצונות כמוסים לעשות דברים כאלה מעניינים: להחריב את העיר המשעממת (בעיקר כשפרצופה כפרצוף הפרבר האמריקאי שאז יש בהרגזת השקט שלה דבר שמבחינתי הוא מצווה!), להפיל בניינים ולהעלות אותם באש, איזה יופי זה אש כמו שאמר אורי ליפשיץ. הרי כולם כילדים בונים בניינים מאבני לגו ונהנים להחריב אותם, לא? ובעיקר: להתנקם בתרבות המערב השנואה למרות פינוקיה, כי כולם בעצם שונאים את כולם.
הבמאים והיוצרים במקום ללכת ולעשות את זה באמת, הם עושים כסף על הוצאת הרעיון הכמוס המצוי בכולם לאור, וכך מגיעים בעצמם לאורגזמה נפשית המזככת אותם מהתיסכול התמידי החבוי בכל תינוק בצד הרצון "לפוצץ את העולם" וכך גם כל מי שצופה ביצירות האלה, הוא באיזה מקום נהנה מההרס ההרג והחורבן, אבל מהר מאד בורח מזה אל המקלט החם של ההרגשה "אני מהטובים, ונהנה לראות בסוף הסרט את נצחונם של הטובים".
מי שאומר שאצלו זה בכלל לא כך, ובכל רבדיו הוא מזדהה עם הטובים, בכל רגע נתון, שיבדוק עד כמה הוא דובר אמת לעצמו.
המדיה היא מכשיר ממסר - אינטרנט של תת ההכרה העולמית וגאונותם של במאים נמדדת בהבנה של זה.
בין לאדן יושב אצל כל אחד!
לילה טוב....
כולם שונאים את כולם! 113710
אוסאמה יושב אצלי בסלון, מעשן נרגילה ואוכל כבש על האש
כולם שונאים את כולם! 113720
אכן, כולם שונאים את כולם. איזו תזה חמודה.
להגנתי אני חייב לומר שאני צמחוני, חובב הפאוור-פאף, ואיני רוצח סדרתי.
כולם שונאים את כולם! 114013
לפעמים (ואין בכוונתי להכליל או לרמוז משהו על כבוד הד"ר, שאינו מוכר לי) דווקא הצמחונות היא מפלטו של הטורף.
אמרתי שמי שטוען שהוא נקי, טהור וזך — זכותו, אבל כדאי שיביט הבטה כנה ואמיצה לתוך פנים נפשו.
כמובן שלא כל אחד רוצח סדרתי וכו' — אם כך היה העולם היה נשמד יותר מהר. אבל לכל אחד יש צדדים אפלים בנפש. ומי שלא מכיר בכך הוא או ילד או משקר לעצמו, לא לאחרים. לעצמו.
השאלה איך הבנאדם מתעל את הכוחות בנפש שלו (חוץ מאלה שאין להם נפש. הם פטורים מן השאלה) לאפיקים יותר חיוביים.
פרויד קרא לזה "סומבלימציה".
ביהדות 114019
מומלץ למי שמרגיש את האנרגיות שאתה מתאר להיות שוחט. הרציונל הוא (והיהדות, בואו נעצור את זה כאן, אינה צמחונית), שכל תכונה (נדיבות,חכמה וכולי) אפשר לנצל או לטובה או לרעה.
ביהדות 114093
מעבר לכך, הרציונל הוא שניתן לנתב כל יצר (או אנרגיה, או כל שם אחר לדחפים) לכמה כיוונים, והכיוון תלוי אך ורק באדם עצמו. לפי זה שוחט, מוהל, רופא מנתח ורוצח הם כולם בעלי אותו יצר בסיסי, שנותב לכיוונים שונים ברמות שונות.
כולם שונאים את כולם! 114020
אההה... ודאי שאינני טוען שאין בנפשי יצרים אפלים.
נהפוך הוא: יש ויש! בשעות הפנאי שלי אני מפנטז על חיסול חייזרים באמצעו מפצפץ אטומי, יחסי מין ברביעיה עם גמל, למה וקזינטי בן חמש, ולעתים גם מנסה להוריד בניינים באמצעות ג'וינט.
עם זאת, כל מה שטענתי הוא שאיני רוצח סדרתי, וזאת משום שאני מסבלמץ את יצרי ובמקום לצאת לרחובות אני כותב באייל.
ד''ר קלטי היקר 114023
סובלימציה אמיתית ליצריך תבוא כשתרגע מהיצר להקיא פה בכל פעם שטויות תחת כינוי אחר.
אינני קלטי. 114037
מצד שני, אם ברצונך לחבוט בי, מדוע זה תישאר אלמוני?
צא, צא מפינתך החשוכה, הכה בי תורתך, למען יראו וייראו!
והתחזות לד"ר בהשפעת ג'וינט זו פינה מוארת? 114066
אחזור שוב: 114139
1. אינני כותב את דברי בהשפעת סמים.
2. יש לי דוקטורט בהיסטוריה של הרפואה.
3. אינני קלטי.
4. כאשר אני כותב בהשפעת סמים, אני כותב תחת שם אחר.
5. 'רם טוקלינדר' אינו שמי האמיתי. אבל זה כינוי.
הפסיקו להציק לי. אני רוצה להישאר אלמוני. זוכתי. 114671
אני מסתתר מאחורי אלמוניותי כי יש לי מה להסתיר.
בסך הכל אני יודע שאני כלומניק ופחדן, איש עפור ועלוב עם כל מיני סטיות, וגם עם כלי קדמי, סליחה על הביטוי, די קטן.
על עליבותי אני מפצה בדעות זיקפתיות למדי ובכיסוח סמולנים באייל הקורא.
זכותי. אבקש שתתחשבו בי ותפסיקו לרדת עלי בשל התעקשותי להישאר תחת הכינוי ''האייל האלמוני''.
כולם שונאים את כולם! 114026
מפנטז על חיסול חייזרים, אה?
בטוח שהחייזרים לא ישתקו!
כולם שונאים את כולם! 114068
מה זה קזינטי?
כולם שונאים את כולם! 114114
בן לגזע הקזין, כמובן (ביקום שברא סופר המד"ב לארי ניבן בספריו השונים, ובפרט בסדרת "הטבעת" ו"מלחמות אדם-קזין"). מתוארים כבעלי מבנה גוף אנושי ומראה חתולי/נמרי.
כולם שונאים את כולם! 114125
אה, יצאתי פעם עם אחד כזה.
כולם שונאים את כולם! 114137
תודה. אקרא את זה.
גדול, פשוט גדול :) 236473
כמה דברים 113727
על הרשע המסתתר בפרבר האמריקאי המושלם כבר עשו סרטים על גבי סרטים. מה כל-כך מיוחד בפאוור פאף? גם לא קניתי את החיבור לצלף הסדרתי.
תסריטאי הוליווד כבר הראו לנו הכל. קשה לדמיין משהו שיקרה במציאות ועדיין לא ראינו בקולנוע. אם זכור לי נכון, מיד אחרי 9/11 נגנז סרט קולנוע שהתבסס על סיפור דומה מאוד למה שהתרחש באמת. חורבן אורבני (כמו גם הרשע בפרברים) משחק על הפחדים הכי עמוקים שלנו, מכה בנו במקום בו אנו מרגישים הכי בטוחים. התסריטאים בסה"כ רוצים לרתק את הצופים, לגרום לנו להזדהות מוחלטת. בכל פעם שמישהו מצביע על הקשר הנ"ל בין העולם הטלוויזיוני/קולנועי לעולם האמיתי, אני מרימה גבה בביטול. אז מה? כל דבר שאומר, כל דבר שאעשה, כבר היה פעם בסרט.
ועוד כמה דברים 113734
בעוד שהסיכוי שמר יוסי לוי מרחוב הנביאים 16 בעפולה יזכה פעמיים בפרס הגדול של הלוטו הישראלי הם קרובים מאד לאפס, הסיכויים שמישהו באיזשהו מקום בעולם יזכה פעמיים בפרס הגדול הם טובים למדי (והדבר אכן קרה בניו ג'רזי).

באותו אופן, הסיכויים שפרק מסויים מסידרה מצויירת מסויימת יחזה אירוע ספציפי הם קטנים מאד, אך כפי שנגה אמרה, הסיכויים שאיזשהו סרט או פרק בסידרה כזו או אחרת חזו אירוע כזה או אחר בדיוק הם גבוהים מאד.
ועוד עוד כמה דברים 113848
בהרבה מובנים העניין דומה לשאלה מה קדם למה? הביצה או התרנוגלת? הסרט או המציאות.
במילים אחרות בשורה ארוכה של מקרים המציאות "מעתיקה" את הסרטים, או יצירות ספרותיות מפורסמות אחרות. כלי התקשורת עצמם אף עוזרים ל"דמיון" בכך שנותנים למקרים מפורסמים שמות תואר השאובים מיצירות, כאמור. כדבר המובן מאליו, שואבים היוצרים, הם עצמם, רעיונות מהמציאות. הא לך, אפוא, "מעגל שוטה".

על כל פנים, יהא ראשיתו של הגלגל היכן שיהא, אינני סבור כי ניתן לומר, בשטחיות מסויימת, כי יוצרי הקולנוע על סוגיהם "חוזים"‏1 את המציאות. למירב ניתן לראותם כחלק מאותו מעגל או אולי ככאלה שהעתיקו מהם. נו, שיגישו תביעה על זכויות יוצרים...

1 חוזים - במובן זה שהמתואר על ידם התגשם, ולאו דוקא שהם צפו זאת.
שאלה קטנה 114119
למה לפעמים את "נוגה" ולפעמים "נגה"?
שאלה קטנה 114211
שאלה מצויינת (אהמ אהמ דובי וטל). אני נגה, אבל במנגנון הכותבים של האייל אני נוגה (אין לי מושג למה). אז בכחול אני נגה, ובצהוב נוגה.
שאלה קטנה 114216
יו, ואני חשבתי שאת נוגה, ובאמת הופתעתי. זהו, סודר. עכשיו את נגה בכל מקום.
תודה. 114217
עם כל חיבתי לסדרה, ולבאבלס המהבולה 113769
היא אינה כפי שרואה אותה המשורר. ההומור חינני מאוד המסר לגבי המשפחה הרקובה יפה ונכון, רק חבל ששוב מוכרים לילדים קטנים ילדות בת 5 שנותנות מכות ויוצאות גדולות. לא שהייתי שולחת אותם לראות "קטנטנות" מאידך, ולפי דנה קסלר גם "המורדים" זו פורנוגרפיה לשמה.

כבו את הטלוויזיות לפני שהמוח שלכם יגר מהאוזניים.
ולהפך 113830
האם לא יותר הגיוני לומר, שהתחילו לקחת ברצינות את הפאואר פאף, בגלל ציורי ההתרסקויות שלהן, רק אחרי נפילת מגדלי התאומים?

אתה מצביע על הקשר, רומז שהסדרה "מנבאת" מאורעות, ואז חוזר בך. אבל איפה התזה? מה זה אומר לנו, שהפאואר פאף מציגות מחזות כאלה של חורבן? האם הן מסמלות משהו? מובילות לאנשהו? מהוות חלק ממגמה? ואם כן, מה?

אין פה אף תשובה, אבל אשמח לקבל תשובה, אם תהיה לך. אני פשוט מואסת בתזות שמקשרות מציאות וקולנוע בתפרים גסים כאלה, מאז שקראתי את הפוסט-מודרניסט ההוא שאמר שנפילת מגדלי התאומים כמוה כסרט.

מן הסתם האמירה הזו נועדה לרכך ולהקהות את הכאב הזה, של התרסקות המציאות: זה לא נכון, זה לא קרה באמת, זה רק סרט. אז לא - זו היתה מציאות ועוד איך. אנשים נהרגו שם, נפצעו, נכנסו לטראומה, מסתובבים המומים, לא מסוגלים לחזור לעבודה (ביניהם חברה טובה שלי). זה לא היה קולנוע.

וגם הקולנוע, מה לעשות, אינו מציאות. הקונוונציות של הוליווד באשר להצגת מגדל בוער, בניין מתמוטט, מכונית מתפוצצת, אדם נהרג, הן קונוונציות אמנותיות ‏1 ולא אירועים אמיתיים. כשאדם מת, אמר מישהו פעם, הוא פשוט צונח כמו בלון שמתרוקן מאוויר בבת אחת - לא מתפתל, מתעוות וקופץ בצורה שבה עושים זאת הגוססים בסרטים הוליוודיים. וכשמגדל נופל בקולנוע, אף אחד לא נפגע, לא באמת.

אז עד שבחיים נופל מגדל בצורה דרמטית כזו, אנחנו כנראה מסוגלים להתייחס אליו רק דרך הפריזמה הקולנועית. זה עניין שאני מסוגלת להבין אנושית, אבל לא להתייחס לגיבובים תיאורטיים שעוסקים בו (אין כוונתי למאמר שלך).

1 גם אם בדרך כלל באמת מקריבים מכונית לצורך העניין. אני מדברת על צורת ההצגה של האירוע, על הסינמטוגרפיה.
ולהפך 113839
בניגוד למאמרים קודמים שלי, במאמר הזה איני מנסה לתת תשובות לסוגיות פוליטיות. ניסיתי להצביע על תופעה תרבותית מסוימת, שעבורי היא מאד מעניינת: במדינה שבה לא אירעו עד כה חורבנות אורבניים גדולים, החורבן האורבני משחק תפקיד כל-כך גדול בתרבות הפופולארית. מאז ה-‏11 בספטמבר ברור שכל תמונה של מגדלים קןרסים תתקשר בזיכרון הקולקטיבי למגדלי התאומים, אבל לאיזה זיכרון קולקטיבי ניסו לכוון יוצרי "הפאוור-פאף"?
ובכלל, אני מעלה כאן את תחושתי ההולכת ומתעצמת - גם אם זו תחושה לא מקורית בעולמנו דהיום - שהמציאות נראית יותר ויותר כמו תעתיק של סרט או סדרת טלוויזיה. מובן שאין בכך לרמוז שהמוות האמיתי כמוהו כמוות הטלוויזיוני.
ולהפך 113844
אפוקליפסות קולנועיות (וספרותיות) אינן דבר חדש - מבנייני התאגידים המתמוטטים ב"מועדון קרב", דרך חורבן העולם המתועש ב"מקס הלוחם בדרכים" ואחורה עד טביעת האונייה אצל אייזנשטיין.

אבל המציאות לא נראית כמו סדרת טלוויזיה - היא רק הופכת דרמטית ו"מרוכזת" יותר. ייתכן שהיא מצריכה כלים חדשים כדי להתייחס אליה, ייתכן שאין לנו הכלים הנחוצים. כלי הקולנוע אינם הפתרון לבעיה הזו. אחרי הכל, הקולנוע הוא יצירה אנושית הנתונה לשליטה ב- 100%, עד לפרט האחרון ‏1 , ואילו ההתרחשויות העולמיות האחרונות נותנות תחושה של איבוד שליטה (כמובן, הטרוריסטים בשליטה - ל"עולם" יש תחושה שהשליטה חמקה מידיו).

1 אלא אם רואים את ה"בום" מבצבץ ברקע. אופס.
מאמר מרתק. 114022
הפאוור פאף 115238
יש בהן איזו בשורה חדשה שמתריסה כנגד המבוגרים והרצינות: אתם בחרתם לפתור בעיות בדרך מסוימת ואנחנו נעשה את זה אחרת לגמרי, בלי להתאמץ ועוד נהנה בדרך. הקלות הבלתי נסבלת של ההשרדות
הפאוור פאף 152634
נכון מאד
הפאוור פאף 236390
מגניבות חולמת להיות כמוהן אבל אחת מבנות הפאוור פאף אני חולמת להיות בלוסום באהבה פאולה.
הפאוור פאף 266284
באבלס הכי חמודה דה?!
טד ומשפחת באנדי 116656
איכשהו, כשמנסים לדבר על ה"חוויה" האמריקאית, לא מדברים על ארצות הברית אלא על "אמריקה". עצם הגיית המילה הזו מעלה חזיונות של בוקרים ואינדיאנים, עושר מופלג, מכונית ענק זוללות דלק, חיילים חסונים עם "מוטת כנפיים" מרשימה ואת הקאסט של ג'רי ספרינגר. כל כך הרבה אפשרויות גלומות, אפשרויות של טוב ורע-יותר רוצחים סדרתיים פועלים בארה"ב מאשר בכל מקום אחר בעולם- ובכל זאת התדמית של ארה"ב היא של מקום שבו פועלים כוחות הטוב נגד כוחות הרשע. היי, לי אין בעיה עם ארה"ב, אני לא מנסה להתחיל פה גל של הפגנות נגד המדינה שחסותה מנעה מאיתנו כלייה בכמה הזדמנויות, אבל צריך לזכור שיש בה מידה לא מבוטלת של אימפריאליזם. לאחר מות האימפריות הקולוניאליות הגדולות החלה ארה"ב לתפוס את מקומן. בתחילת המאה הייתה זו ארה"ב שיצרה את מדינת פנמה כדרך להשיג את השטח שרצוי לחפירת התעלה, עד אז הייתה פנמה חבל ארץ של קולומביה. ה-CIA הוא זה שהתנקש בשליט צ'ילה הסוציאליסט והעלה במקומו את פינושה שלזוועות שלטונו הוקדשו עמודים רבים בדיווחי אמנסטי. יש עוד דוגמאות רבות,אבל העניין הוא שארה"ב אף פעם לא הייתה תמימה, אולי רק בעיני עצמה, אבל עד למתקפה על התאומים אף גורם לא הביע את ההתנגדות בצורה כל כך בוטה.אמריקה שחשבה שהיא בטוחה גילתה ב11 בספטמבר כי היא אינה כל כך חסינה, הבוקר הטוב נפצע ע"י האיש עם הכובע השחור (והגלבייה). החיים הם לא סרט, אבל הממשל האמריקאי מתכונן להרמת הפקה שלא הייתה מביישת את ג'ורג לוקאס באפיות שלה. הבוקר הלבן יתרומם שנית וימגר את כוחות הרשע בדיוק בזמן כדי להציל את העולם מכליון, את העלמה מהרכבת המתקרבת וישאיר לנו זמן ללגימת דיאט קולה או פפסי לפני הסופרבול.
הקולנוע האמריקאי = מציאות??? 116945
בהנחה שקיימים כאלה יחסים, בין ה'קולנוע' וה'מציאות' (יחסי ביצה ותרנוגולת / הקולנוע יוצר את המציאות / המציאות יוצרת את הקולנוע וכו'). הקולנוע האמריקאי הינו המציאות העיקרית הנחשבת באיזורנו (רוב הסרטים/סדרות טלוויזיה/מוצרי צריכה פופולריים הם בעלי חסות אמריקאית). עם זאת - הוא איננו הקולנוע היחיד. די בלהסתכל על המושג אהבה המוצג בסרטי הוליווד ובסדרות אופרות הסבון מחד, והמושג אהבה המוצג בסרטים צרפתיים, איטלקיים או סיניים מאידך. אותו המושג - אופן אחר לגמרי.
אמריקה והסרטים האמריקאיים מגדירים את האופן שבו נחשוב אנחנו על המושג "טוב ורע": דמוקרטיה=טוב, בן אדן=רע. את האופן בו נחשוב על מעניין ומשעמם: סופרמן=מעניין, אורבניות=משעמם. האם זהו האופן היחיד שבו ניתן לתפוס את העולם???
מציאות נושכת 118516
הקולנוע האמריקאי הוא לא המציאות, הוא יחסי הציבור שארה"ב עושה לאמריקה. הקולנוע האמריקאי טבע כמה דימויים שנכנסו כל כך עמוק לתוך התת-מודע שלנו שלפעמים אנחנו לא יודעים שהם שייכים לו.מה שניסיתי להגיד הוא שהדימויים האלו משפיעים עלינו ברמות מטורפות. מספיק לראות את התגובה של הנשיא בוש הצעיר למצב עם עיראק ולתגובה שלו בעקבות ההתקפה ב11 בספטמבר כדי להבין מאיפה הוא מגיע- ילד שגדל בארה"ב של שנות החמישים התמימות- משפחה גרעינית-ג'ון ו-וורד קליבר, הוא בטח שיחק במשחקי ה-lone ranger כשהוא לבוש בחולצה עם פסים וכובע עם זנב של דביבון עליו.כמובן שלמציאות הזו לא נכנסו ציד המכשפות של מק'ארתי, בני הזוג רוזנברג ועוד פיסות מציאות אחרות שלא התאימו לאמריקנה המושלמת. נשיא שגדל כך הוא נשיא שמתרגם עכשיו את המאבק המלוכלך והמורכב בטרור, בעולם הערבי- "בכוח שעולה מן המדבר" לדימויים פשטניים של שחור ולבן, בוקרים ואינדיאנים.
מציאות כעולם הקולנוע. 117029
מסכימה בהחלט לכתבה על המציאות שהופכת להיות מבחינה קולנועית לתסריט הטוב ביותר .
לצערי גם במדינה שלנו בשנים האחרונות המון אירועים יכלו להפוך להיות תסריט.
אם בתחילת האינטיפדה האחרונה בראש השנה שערביי ישראל חסמו את וואדי ערה ולא נתנו לעבור בכביש לאף מכונית..
אם הפיגועים הרבים שכל אחד מהם יכול להיות תסריט מוצלח ליצירה קולנועית סיפור אנשים מעשי האנשים בדיוק באותו הזמן,
רצח רבין- מה היה באותו אירוע? מה עשה כל אזרח במדינה באותו הזמן? מה זוכרים באותו הרגע? ועוד ועוד..
המציאות הוא קשה מכל דמיון האדם...
בנות הפווארפאף,לא מפספסת 162225
בנות הפווארפאף הם פצצה!!
אני מעריצה שרופה שלהם!!
אסור לפספס!!!
פשוט אחלה!!!
גלי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים