וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה 1310
בסוף השבוע כמעט כולם נחו, כך שהיבול של שבת בערב הוא דל. ובכל זאת, היו כמה צדיקים בסדום.

פרסומאים, כידוע לכולנו, הם אנשים קולים. הם יוצאים למסיבות, הם נפגשים עם הברנז'ה. קצת מוגזם לצפות מהם שיספיקו לנפק איזה תשדיר מעניין חדש במהלך סוף השבוע. כך קרה שלמעט כמה צדיקים בודדים בסדום, קיבלנו מקבץ שדומה מאוד ללוח השידורים של ערוץ 3: שידורים חוזרים.

עלה ירוק, אזרח ומדינה, ירוקים, אהבת ישראל, רע"ש, דע"מ - כולם מיחזרו. גם בישראל אחרת - אותו תשדיר. אפילו בעבודה, שהביאו תשדיר חדש, חזרו עליו פעמיים. בטלנים כולם. לפיכך, ננסה לסקור את מה שיש בקצרה, ואולי גם כמה הערות לגבי התשדירים הממוחזרים.

העבודה פתחה את הערב, כצפוי, בתקיפה על הופעתו של שרון במסיבת העיתונאים ביום חמישי, תוך איזכור החלטתו של השופט חשין להחשיך את המסך. בקלוז־אפ אימתני מוצג שרון במיטב הזעתו, כשהוא שב ומזדעק - "אתם השתגעתם?!". הפזמון החוזר של העבודה: "שרון אינו מתפקד תחת לחץ". עוד מעט קט ויספרו לנו גם שהוא עבר התמוטטות עצבים ערב מלחמת ששת הימים.

ש"ס, שעדיין לא סגרה עם עצמה על ג'ינגל מוסכם, שוב החליפה סגנון והלכה היום על מוזיקה אלקטרונית ושירת "הקב"ה אנחנו אוהבים אותך", דווקא במבטא אשכנזי כבד. אלי ישי פנה, לשם שינוי, לכל הצופים ("את ואתה") ולא רק לגברים שבהם ("מורי ורבותי"). אפילו הראו איזה רבנית קוק לוק־אלייק לחצי שניה. מי אמר שהם לא מתקדמים עם הזמן?

בחד"ש הביאו את מוחמד בכרי לתשדיר מרתיח במיוחד. בכרי, אגב, שינה את הגרסא שלו. עכשיו כבר לא היה טבח, אלא שהפלסטינאים "מנעו את הטבח בגופם". איך זה אמור לעבוד, לא לגמרי הבנתי. גם האיזכור של הנכבה והתמיכה באינתיפאדות לא עזר לי, כצופה ישראלי־יהודי, לחוש יותר מדי הזדהות עם הדברים.

אורה נמיר הפציעה מתהום הנשייה של מקום 5 ברשימת עם אחד לתשדיר שבו היא תוקפת את מפלגת העבודה על האכזבה שהנחילה לה זו, והבטיחה ש"עם אחד" נאבקת רק על הנושאים החברתיים. אולי בכל זאת היו צריכים להשאיר אותה כשגרירת ישראל באיפה־שזה־לא־היה.

חרות הראתה לנו את ברוך מרזל מספר משל על דגים וערבים בשוק. מסתבר שדגים מותר להרוג במכות, משום שהם אוכלים את הצאצאים שלהם(?), וכך גם המחבלים - שולחים את ילדיהם למות, ולכן צריך להכות בהם בכל הכוח ובלי רחמים. באי השוק, כמובן, הריעו לו בקול גדול. לשיפוטכם.

צומת ממשיכה להטעות את הצופים ומתחבאת מאחורי רפול, שמבטיח ש"אנחנו" (מי זה אנחנו? אתה בכלל לא ברשימה...) נצמצם את התלות הכלכלית, נהפוך את החינוך למקצוע מועדף, ולסיום - נחזיר את החיוך. "יושר פוליטי בימין האמיתי" היא הסיסמא. מעולם לא היו לנו כל־כך הרבה מפלגות ימין שהתהדרו ביושרתן. ימות המשיח, ממש.



להב"ה חזרה סוף סוף עם תשדיר פשוט, זול, וחד, כשהיא מאיימת על הצופים שגם הם, יום אחד, עשויים לבכות מול החלון(?) ולהצטער שלא מחו בזמן. מרשים, פשוט, מוצלח. לא שהם יעברו את אחוז החסימה או משהו, אבל לפחות הם מנצלים את הזמן שלהם כדי לתת חומר למחשבה לצופים.

את יום השידורים סגרו הליכוד. תחילה הופיע שרון והבטיח לנו שרק הוא יכול להביא גם שלום, גם בטחון, וגם לפתור את הבעיות הכלכליות. אמממ... סליחה? מי היה ראש הממשלה בשנתיים האחרונות? משהו, אלכס, אריק, משהו כזה, לא? מוזר, דווקא דומה לך. בהמשך תופעה מוכרת הבליחה על מסכינו לראשונה בבחירות הללו: המאוכזב, אבל הפעם עם טוויסט - המאוכזב המרוצה. כן, כן, מדובר באדם ש"תמיד" הצביע עבודה, וב-‏2001 ניסה להצביע ל"אריק", והיום הוא מרוצה, לא פחות ולא יותר. ובאמת, מה רע לו? סוף סוף אפשר ללכת ברחוב בלי לפחד, סוף סוף לא צריך לדאוג שאולי נפוטר בקרוב, ופירות השלום מומטרים עלינו מכל עבר. בהחלט, איך אפשר שלא להיות מרוצה מתפקודו של ראש הממשלה?



אבל אז הגיע הדבר העגום ביותר בתשדיר: דן מרידור. כמי שכפאו שד, ישב האדם הישר היחיד שהצליחה לדלות מפלגת הליכוד משורותיה, והסביר לנו שאפילו שאנחנו ממש לא רוצים להצביע ליכוד, אין ברירה. חייבים. מתוך דבריו של מרידור עולה שההצבעה לליכוד היא פשוט רע הכרחי. תסתמו את האף ותכניסו את הפתק, זה מה שמרידור אמר, למעשה. עצוב, עצוב שבליכוד עדיין לא הצליחו למצוא מישהו לייצג אותם, שממש נמצא ברשימת הליכוד לכנסת (מרידור לא התמודד כי ידע שהמרכז יתנקם בו. התשדיר הזה עשוי להיות הניסיון שלו לכפר על הנטישה ב-‏99'. שמעתי שעכשיו אפילו לרוץ לראשות העיר ירושלים לא רוצים להרשות לו). כל עוד הם ממשיכים כך, קשה להאמין שהם מצליחים לשכנע אפילו את עצמם.



שני דברים אחרונים על התשדירים בשידור חוזר: בתשדיר של הירוקים נראות "כותרות עיתונים", אך למרות שהכותרות משתנות, הכיתוב מתחתן ("על־פי מחקר שנערך בחיפה") נשאר זהה, גם כשאין שום קשר בין נושא המחקר לבין חיפה (פי 6 חולי סרטן בקרב מי שצלל במי הקישון לעומת שאר האוכלוסיה, למשל). לא יפה לפברק כותרות, ירוקים.



בתשדיר של "אהבת ישראל" נטען כי המקובל כדורי ציווה בעת הזאת להתלכד. האם זאת הסיבה שהוא מצא לנכון להתפצל מש"ס? מעניין. עוד דבר מוזר בתשדיר שלהם (שלא היה שם קודם) הוא הצנזורה - הרב כדורי מדבר, אבל לא נשמע דבר. למטה יש כתוביות, אבל הן מכוסות בריבוע לבן אטום. כנראה שהשופט חשין נזכר שלמעשה אסור להבטיח ברכות למי שיצביע למפלגה זו או אחרת, ולכן הושתק כדורי. אבל - למה רק עכשיו, ולמה בכלל נשאר הקטע הזה? אין לכם מספריים שם ב"אהבת ישראל"?

צפייה מהנה.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דו''ח תעמולה"

  • ערב טוב
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 26/1/03 • 44 תגובות
  • הישורת האחרונה
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 25/1/03 • 46 תגובות
  • האימה והפחד!
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 23/1/03 • 22 תגובות

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

החיים בזבל. 120186
דובי,

ככל שאני קורא יותר ניתוחים שלך לתשדירי התעמולה, אני שמח יותר שאני לא צופה בהם, ושמישהו עושה את זה במקומי, מתמצת את עיקרי הדברים‏1 בצורה פשוטה, ומגיש אותם כאן.

מצד שני, יש משהו באובר-מלנכוליה של המאמרים שלך בנושא שגורם לי לתהות אם לא כדאי לי לראות איזה תשדיר או שניים בעצמי, ככה סתם בשביל לתפוס קצת פרופורציה...

נו טוב, שיהיה.

--
1 החיים בזבל, אה ?
וואלה 120298
עכשיו רק נשאר לנו למצוא איזה אייל שגם מאמין בהם, ואנחנו מסודרים.
אש הלהב"ה? 120187
היום הייתה הפעם הראשונה שחזיתי בתשדירי התעמולה בבחירות הנוכחיות. סוף-סוף תקנו את הטלוויזיה שלי. כמה הערות:

1. התשדיר של להב"ה היה מרשים, באמת, אם הוא היה מיועד ל"ערב במה" או משהו כזה. כלומר, אומנותי משהו, אבל לא חבל על זמן האוויר? מי בדיוק קהל היעד של המפלגה הזו, ואיך היא בדיוק מתכננת להשיג אותו?

2. "אהבת ישראל" קנתה, מן הסתם, זמן שידור, מגיע בפלחים מוגדרים. למצא פילר בשביל הקטע הזה נראה לי טרחה מיותרת, מה גם שהשארתו, אבל פרסום בכלי תקשורת אחרים שהוא כלל ברכה למצביעים, נראה כמו אסטרטגיה לא רעה בכלל.

3. אורה נמיר הייתה שגרירת ישראל בסין. ככה לזלזל במילארד סינים במדינה מהמתפתחות ביותר בעולם?

4. האם האצבע המונפת של מרזל עשתה גם לאחרים, ולא רק לי, חשק לראות תשדיר תגובה משותף של טיבי ובשארה שאומרים משהו בסגנון "בעוד שלושה שבועות מרזל אולי בכנסת - אבל גם אנחנו!" ?
off topic 120188
שמת לב לעיניים של אורה נמיר?
אני סקרן, אם הן תמיד היו כך, או שבתקופת כהונתה בסין עיניה נעשו יותר צרות מקודם...
יש מיליארד סינים שחיים 120336
ואני מי אני מה אני
עושה לאיחוד הלאומי תשדירים
מדבר שטויות על הומואים
אני חושב על זה ואחר כך שוכח
ככה זה בחיים!
אש הלהב"ה? 120208
1. אין להם קהל יעד. הם הקימו מפלגת קש, כדי להעביר את המסר שלהם לציבור בצורה ישירה, בלי להיות תלויים בתקשורת. לדעתי, לפחות. קשה לי להאמין שהם באמת חושבים שהם עומדים להכניס מישהו לכנסת.

2. אף אחד לא קונה זמן שידור בתשדירים. אתה מקבל זמן מוקצב, ויכול לחלק אותו איך שבא לך. פסלו לך חלק מתשדיר? תשלים את הזמן מתישהו אחר. הסייפא של דבריך אכן הגיונית.

3. אני לא מזלזל בהם, אני מזלזל בה.

4. טיבי ובשארה כבר לא יעשו תשדירים משותפים. בכלל, חד"ש עדיין לא הביאה את טיבי לתשדירים שלה. ובצדק, למעשה. חבל להבריח את המצביעים היהודיים.
אש הלהב"ה? 120219
2. נדמה לי שזה לא עובד ככה. זה לא ערוץ 2 שיש לו סבלנות להסתכל על תסריטים ולבחון גרסאות שוב ושוב. יש לך הזדמנות אחת להעביר תשדיר. מה שלא עובר - השופט מורה ל"טלעד", שזכתה גם הפעם בתפקיד הזה, להסתיר.
מ''ש 120512
לאור הסקר ששמעתי הבוקר, שלפיו "חרות" לא תעבור את אחוז החסימה, ההצעה שלי לטיבי ובשארה מקבלת חיזוק נוסף, ואולי וריאציה: "אנחנו בכנסת, ואתה לא! תסיק מסקנות!".
מ''ש 121033
יש לי תחושה די טובה בנוגע לחרות. זאת עוד מפלגה שחלק מהמצביעים הפוטנציאלים חוששים/מתביישים להודות בתמיכה בה בפה מלא.
לגבי צומת 120193
נדמה לי שהם הבטיחו שרפול יהיה שר מטעמם, אם וכאשר, ככה שלא בטוח שהם ממש מטעים את הציבור.
אגב צומת 120214
אני היחידי שמ(ש/ז)וע(ש/ז) מהגיחה שלהם לימי מאריוס העליזים?
חלקת אדמה לכל ווטרן...?
ומי זה הרמבו הזה שמופיע להם על הכרזה?
תמוה משהו.
אגב צומת 120240
כנראה שאתה לא היחיד (תגובה 119656), אבל אם זה משמח אותך אז כנראה שאתה היחיד שאי פעם כתב את המילה הזאת: "שמ(ש/ז)וע(ש/ז)".
אגב צומת 120276
אויה, נעלמה לי ה-"ע" (וחכמים יוסיפו "הו לא, העין! אין דבר, יש עוד אחת.", או שמא היה זה "לא נורא, יש עוד אחת"?).
עם הקוראים המ(ש/ז)וע(ש/ז)עים סליחה.
אגב צומת 120312
התחביר שלך מאפשר את משועזע ומזועשע, ואם אתה רוצה להימנע מכך, עליך להסתפק ב"מ(שועש/זועז)ע". לחילופין, אפשר להסתפק במילה משועזע.
צ''ל (בהתאמה) 120340
או, עכשיו יש תמונות 120261
לכו, תראו. קטעים עם הרפול הזה.
אני בכלל זיפזפתי 120334
ל''בריזה'', שם הקרינו שוב את ''אבול'בנאת'' בכיכובה של נעמי ששתקה.
כמובן אין שום קשר בין עיתוי ההקרנה לנסיבות הפוליטיות.
אבל כמו שייקה אופיר עוד לא קם לנו וספק אם יקום.
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120358
קודם הם צירפו את טיבי, הקפיטליסט והלאומן הערבי הנודע. אחר כך הם החליפו את התשדירים שלהם למען דו-קיום עם תשדיר לאומני מקומם של מוחמד בכרי. ומה הלאה?
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120403
גם ג'ורג' חבש הוא קומוניסט מוצהר שמשרבב לנאומיו את האמרה 'בעזרת אלוהים' עד כמה שאפשר.
מישהו היה צריך להסביר לו שזה לא מסתדר יחד.
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120404
נראה לי שעל זה מסתמכים החבר'ה בדע''מ.
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120570
טוב, ''קול המצפון'' איבדו אותי כשהם הצהירו על תמיכה בסרבנים. ואני גם לא במיוחד מייחל למהפיכה.
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120681
אז מה אתה מחפש אצל הקומוניסטים?
חד"ש לא אמורים להיות בית לקומוניסטים? 120882
סתם התלוצצתי. ההומור שלי כנראה לא מובן. לא משנה.
122862
בס"ד
בת'כלס המצב עגום. איך שלא תסתכלו על זה. מצב המדינה בקנטים.
אין מה לבחור וכשבוחרים זה לא בגלל שבאמת יש להם מה למכור (בדר"כ) אלא מפני שאין משהו אחר יותר טוב.
בתמצות - הרע במיעוטו.
אני בטוחה שדובי ושאר החברה יעשו לינץ' מהמשפט הבא שלי
אבל הוא אומר בערך כך:
אני אצביע מה שהרב שלי יגיד לי. זו היא הבחירה החופשית שלי, הדרך שלי ואני מאושרת שיש משהו שיתיר את ספקותיי ("אין שמחה כהתרת הספקות").
סתם ככה היה משעשע לומר לתלמידות שלי (שאגב הפכו את הכיתה למטה בחירות של ש"ס) שאני מצביעה "עלה ירוק".
חיים בזבל?
חיים בסוטול.
122899
זכותך להחליט להיות עבד נרצע לרצונו של גבר הרואה בך תת-אדם. זכותך גם להתגאות בכך.

וזכותי להרגיש רתיעה רבה מכל העניין.
האם האם האם 122917
אתה באמת חושב שרב רואה בבני/ות הקהילה שלו "תת-אדם"?
האם האם האם 122937
הרב הספציפי הזה, עם הגברת הספציפית הזו? האמת, לא יודע. איכשהו, אם אני חושב שלי יש את הזכות להכתיב למישהו אחר את הבחירה שלו בכנסת, אני לא מממש חושב עליו כאל אדם שלם. את יודעת, כזה עם שיקול דעת, זכות בחירה, וכל זה.

מצד שני, אני בכלל בהמה, אז מה אני יודע.

אין שום סיבה להכליל את דברי לכ-ל הרבנים וכ-ל בני בנות הקהילות ביקום. כי זו לא הייתה כוונתי מלכתחילה.
האם האם האם 123173
רב הוא מנהיג קהילה. מתוקף כך, הוא מכתיב לבני קהילתו עוד הרבה התנהגויות אחרות, לבד מהפתק שישימו בכנסת. אז כמובן, אפשר לומר שזה פוגע בזכויות מסוימות שלהם, אבל "לא אדם שלם"?

אתה יודע שאנשים שהולכים אחרי משהו, הם תמיד קצת עדר ‏1 . בין זה ובין לטעון להיותם תתי-אדם יש דרך ארוכה. כמו הרבה תחומים אחרים, גם את תחום הבחירות הם מעדיפים להשאיר בידי המנהיג. מה זה נותן להם? תחושת שייכות, אלי אפילו חמימות, פטור מהצורך לחשוב על הנושא יותר מדי. הצורך הזה דווקא מאוד אנושי, ולא תת-אנושי.

1 דיסקליימר: אין הכוונה למצביעי שינוי.
האם האם האם 123343
הדיסקליימר שלך הוציא את מצביעי שנוי מכלל האנשים שהולכים אחרי משהו, או רק בא לציין שאין הכוונה *בהכרח* למצביעי שינוי?
לא זה ולא זה 123430
לעצבן את דובי.
להעיר את הדב מרבצו? 123489
אמרו לך פעם 124338
איכשהו, אני לא רואה מקום להאשים את הרב הספציפי או הלא ספציפי בכך שהוא רואה תת-אדם במי שבחר/ה להיות תת-אדם במודע.
או: מי שמזלזל במי שהוא תת-אדם מרצון, צודק.
אמרו לך פעם 124343
הבעיה היא, כאשר אתה נותן לעצמך שתי אופציות להתבונן באדם: או שהוא בוחר להיות תת-אדם במודע, או שהוא כופר או מוקצה.
לינץ'? 122902
לא חושב שיעשו בך לינץ'. זה שיש בך דחף חזק להתרת ספקות זה די ברור מההודעות הקודמות שלך, ואנשים שמוותרים על החשיבה החופשית הם חזיון די נפוץ, גם אם מצער למדי. אבל מה בהמות כמונו מבינות?
אני אצביע מה שהרב שלי יגיד לי 122916
הדת תמיד השתעשעה במשחקים סאדומזוכיסטיים
מזכיר לי אנקדוטה משעשעת: 122940
אישה הרשומה לרשימת תפוצה של נוצרים אדוקים מאד, סיפרה על הודעה בזו הלשון שהופצה שם:
אישה מספרת שבעלה, על מנת להשאירה נאמנה ונוצריה טובה, מלקה אותה תדיר כל שלישי ושישי, בלי קשר למעשיה. (הם חבר'ה המאמינים בחובתו של הבעל להכות את אשתו כאשר היא חוטאת.)

ואני שואל, סאדו-מזו או לא סאדו-מזו?
מזכיר לי אנקדוטה משעשעת: 122941
היי, איך מצטרפים לכת הזאת?
אין טעם. 122948
אשתך יודעת על נטיותיך החולניות? כדאי שתשוחח איתה, אולי תופתע לטובה?
מה פתאם יודעת? 122949
אם היתה יודעת, היתה הורגת אותי במכות.

לשוחח איתה? אה, ניסיתי פעם. לא משהו.
מה פתאם יודעת? 122953
אה. היא אוהבת להיות זו עם השבט, אני רואה.
מה פתאם יודעת? 124340
אולי אתה לא יודע, והיא כבר חברה בכת כזאת?
או בכת אחרת, נגיד של סאדו-פמיניסטיות (מאלה המאמינות שאלוהים היא אשה נותנת בוקסים)?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים