העיתונאי שחשף את פרשת שרון-קרן נחקר באזהרה 1329
ברוך קרא, כתב עיתון "הארץ" שחשף את פרשת שרון־סיריל קרן, נחקר היום (ג') באזהרה במשטרת ישראל. קרא חשוד כי פירסומיו בדבר הפרשה שיבושו את מהלכי החקירה המשטרתית. נמסר כי קרא שיתף פעולה עם חוקריו, אולם סירב לחשוף את מקורות המידע שלו.

תגובת עיתון "הארץ": "היועץ המשפטי לממשלה לקה בשיקול דעתו. במקום לחקור את החשדות לשחיתות בשלטון, הוא מנסה להפחיד את העיתונות ולהרתיע אותה מלמלא את חובתה. בניסיונו זה, היועץ המשפטי לממשלה פוגע בזכותם של אזרחי ישראל לקבל מידע חשוב וחיוני, בחופש העיתונות וביסודות הדמוקרטיה".

ד"ר ניצה שפירא ליבאי, מ"מ נשיא מועצת העיתונות, מסרה בתגובה ל-YNet: "עיתונאי שמפרסם תחקיר בנושא שיש בו עניין ציבורי, ואין חולק על אמינות המידע שבו, ממלא במובהק את תפקידו העיתונאי. בנושא כה חשוב כמו ניקיון כפיהם של נבחרי ציבור העומדים לבחירה, יש בתחקיר העיתונאי גם משום שליחות ציבורית. חקירתו של ברוך קרא תחת אזהרה בחשד לשיבוש הליכי משפט היא מעשה חסר תקדים, ונודף ממנה ריח של לחץ לחשיפת מקורות, ואולי גם ניסיון להשתקה. חקירה מסוג זה הנה חציית קו אדום של התנכלות לחופש העיתונות, חופש שהוא תנאי לקיום משטר דמוקרטי".
קישורים
הארץ
YNet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ממש טימטום. 122989
עיתונאי חוקר מחויב לא לחשוף את מקורות המידע שלו, כדי לפרוש עליהם חיסיון ולא לפגוע במהלך התחקיר.
ברוך קרא עשה את עבודתו כראוי, והחלטת היועץ המשפטי לממשלה תמוהה, בלשון המעטה.
ממש טימטום. 123082
לא מחוייב - זכאי, ואין רשות שלטונית יכולה לקחת ממנו זכות זו אלא במקרים חריגים.
ממש טימטום. 123175
העיתונאי נחקר לאחר שמקור המידע כבר התגלה, ולא היה צורך במידע ששמר. ע"פ הודעת היועץ המשפטי לממשלה הוא נחקר על שיבוש הליכי חקירה, ולא על אי גילוי מקורות מידע (ומתוקף העובדות גם ברור שאין מה לחקור אותו על מקורות המידע שלו, שכבר נודעו).
ייתכן שדעתי תהיה חריגה (היא התגבשה ממש ברגע זה ואולי עוד תתהפך), אך אולי צודק היועץ המשפטי.
ישנה חקירה שאולי תוביל להרשעות, ושנערכת בסתר כדי שהנחקרים לא יוכלו להסתיר מבעוד מועד את מעשיהם, ושאלה יוכלו להיחשף. חשיפת המידע יכולה לטרפד את כל החקירה. העיתונאי צריך להתחשב ואם יש חוק נגד גילוי עליו לכבד את החוק.
אביא דוגמה קיצונית. נניח שהמשטרה חושדת במישהו שהוא אנס סידרתי, אך אין לה הוכחות משום שהצליח להסתיר את פניו. ואז היא טומנת מלכודת ע"י שוטרת מחופשת (לכל הזקנים: זוכרים את מקרה "האנס האדיב", שנתפס בדרך זו ?)
נניח שמישהו במשטרה מספר את הסיפור בדבר החשד והמלכודת המתוכננת לעיתונאי. האם העיתונאי צריך לפרסם מיד את הסיפור בגלל "זכותו של הציבור לדעת" ?

אגב, יכול גם להיות שכל הפרשה הזאת צורתה לגמרי אחרת ממה שחשבנו. לפי מה שמספר לנו יואב יצחק אותה מדליפה בכירה היא זאת שיזמה את החקירה הזאת וגם לוותה אותה.
אולי כל הסיפור הזה הוא רעיון יצירתי שנהגה במוחה של הבכירה, ומראש ידעה שראיות לא תמצא, וכל מטרתה הייתה ההדלפה ערב הבחירות ?
ממש טימטום. 123201
אז למה לצאת עם זה 6 ימים לפני הבחירות? ועוד להודות שזה מסיבות אידיאולוגיות?
ממש טימטום. 123203
מה פירוש "לצאת"? היא לא ידעה שיעלו עליה.
בסך הכל רציתי שהבן שלי יחזור הביתה בשלום 123204
ממש טימטום. 123205
היא יצאה עם זה ?
היא נתפסה. תחילה הכחישה, וכאשר התברר שהראיות נגדה חד משמעיות הודתה. במצב כזה, כשיש נגדה לכאורה ראיות מוצקות לעבירה פלילית, כבר מדובר במצב חדש, והאידיאולוגיה שוב לא במקום הראשון, אלא הבעיה הפרטית. היא בחרה לטפל ב"טיעונים לעונש" באמצעות כנות והודאה מלאה, שמציגים אותה באור יותר חיובי, בבחינת: "לא עשיתי זאת למען בצע כסף או תועלת אישית אחרת".
ועכשיו, ילדים, מה הלקח שנלמד מהסיפור? 123277
האם נראה בו הוכחה לטענות על הסמולנים שמשחיתים כל חלקה טובה בפרקליטות ובמשטרה, או שמא נתרשם מהחקירה המהירה והמוצלחת ונלמד ששלטון החוק פועל ביעילות דווקא כשהעוולה נעשית נגד אנשי הימין? תיק"ו?
ממש טימטום. 123267
שמעתי הבוקר ראיון עם השופט (לשעבר ?) סטרשנוב. הוא שלל את חקירתו של העיתונאי (לאחר שיצא בחריפות נגד מעשה ההדלפה של הפרקליטה), באומרו שהפרקליטות הייתה יכולה להוציא צו איסור פרסום. תחילה נטיתי לקבל את הנימוק הזה, ולהפוך את דעתי (כפי שהבטחתי), אבל עכשיו איני בטוח כל כך.
קודם כל, האם באמת ניתן מבחינה טכנית למנוע את הפרסום ? האם חייב עיתונאי להגיש כל חומר לאישור לפני פרסומו כמו שהוא מגיש חומר בעל רגישות בטחונית לצנזורה הצבאית ? נראה לי שזה לא פשוט. דובי, אולי אתה יודע את התשובה.
דבר שני תארו לעצמכם שהתקשורת הנחמדה שלנו הייתה יודעת שהפרקליטת מסרבת לאשר פרסום חומר נגד שרון. . .
ואי ואי ואי . . .
ממש טימטום. 123272
העובדה היא שמוצאים צווי איסור פרסום, והם אכן מונעים פרסום.
ממש טימטום. 123287
הפרקליטות הייתה יכולה *לבקש* צו איסור פרסום, לא להוציאו בעצמה. זה הימור: הולכים לביהמ"ש ומבקשים צו. אם מקבלים — אז יופי (ולשאלתך: עתונאים יודעים על צווי איסור-פרסום בנושאים שהם מסקרים). אם לא, אז זו ממש הזמנה לתקשורת לדווח על הנושא. ובכלל, צווי איסור פרסום נוגעים להליכים המתנהלים בביהמ"ש המוציא אותם. איך אפשר להוציא צו איסור פרסום על משהו שכלל לא הגיע לביהמ"ש?

בכל אופן, קשה לי להבין באיזה שלב הייתה אמורה הפרקליטות לבקש את הצו. עם פתיחת החקירה? כלומר, עליה לבקש צו איסור פרסום על כל הליך לא-פומבי שהיא מנהלת, במקום להבטיח בעצמה את חשאיות הטיפול? או אולי הייתה צריכה לבקש את הצו רק לאחר ההדלפה? זה כבר מאוחר מדי, כמובן.
כשנותנים לחתול לשמור על השמנת 123445
לפי מה שקראתי במשך היום, העיתונאי הוזהר ע"י אנשי הפרקליטות שיש בפרסום פגיעה בחקירה, ובכל זאת בחר לפרסם. אני מניח שהרגע בו הוזהר ע"י הפרקליטות, ולא נענה (בודאי נשאל אם בכוונתו להיענות להזהרה), היה הרגע שבו היה צריך להגיש את הבקשה לצו איסור פרסום.
העניין הזה מעלה שאלות מעניינות. מי היא אותה "פרקליטות" שהזהירה אותו ? אני מניח שהפרקליטה המדליפה, שיזמה את כל החקירה הזאת ולוותה אותה, היא גם זאת שהייתה כל הזמן בקשר עמו, ואולי הייתה זו שהזהירה אותו, מן השפה ולחוץ. בתוקף טיפולה בפרשה אולי הייתה היא זו שהייתה צריכה להחליט אם לבקש צו איסור פרסום. והיא פעלה אולי בעניין זה לפי שיקול דעתה, כפי שהשופטים העליונים שוקלים את פסק דינם בעניינים שנויים במחלוקת פוליטית לפי שקול דעתם . . .
עכשיו, לאחר שהושעתה, "הפרקליטות" זה כבר אנשים אחרים (אולי היועץ עצמו נכנס לתמונה), ולהם יש שיקול דעת אחר.
מעניין מה היה אומר סטרשנוב על השאלה הזאת.
ממש טימטום. 123379
ממה שאני שמעתי בפרקליטות טוענים שהם הזהירו את ברוך קרא לפני הפרסום ולכן בפרט הם ידעו על כוונתו לפרסם לפני שהוא פרסם. לכן, הם יכלו לפנות לבית משפט.
כנראה שהם לא היו בטוחים שיש להם קייס ולכן העדיפו לנסות להפחיד את העיתונאי.

>דבר שני תארו לעצמכם שהתקשורת הנחמדה שלנו הייתה יודעת
>שהפרקליטת מסרבת לאשר פרסום חומר נגד שרון. . .
>ואי ואי ואי . . .

תארו לכם שהתקשורת היתה יודעת שהפרקליטות מנסה להעמיד לדין עיתונאי בגלל שפרסם חומר נגד שרון... ואי ואי ואי

דרך אגב, ההסבר הרשמי לחקירתו של קרא הוא בחשד ששיבש את הליכי החקירה כנגד שרון ושות'. אם הם באמת מאמינים בזה אז למה היועץ אמר שגלט-ברקוביץ' רצתה להביא להכשלתו הפוליטית של ראש הממשלה. אולי היא רצתה בכלל לשבש את החקירה ולהציל אותו מהעמדה לדין?

לסיכום, נראה לי שמדובר בעוד החלטה עלובה, אחת מני רבות, של היועץ המשפטי לממשלה. אולי כבר היה עדיף בר-און?
ממש טימטום. 123448
לא בדיוק הבנתי את כל מה שאמרת, ועל חלק הגבתי בתשובתי למיץ פטל.
גם לעניין המניעים של הפרקליטה התייחסתי כבר. העליתי השערה שפרשה שלא יהיה בסופה כתב אישום כמו כל הפרשות הגדולות (למשל נתניהו והמתנות), אין לה חשיבות בעיניה, והיא יזמה אותה רק לצורך ההדלפה.
ממש טימטום. 123459
אגב, אם אנו כבר עוסקים במתן ציונים להחלטות היועץ, מה דעתך על החלטתו לחקור את פרשת ההדלפה, חקירה שהביאה לחשיפת המדליפה ?
123576
I) אין לי בעיה עם ההחלטה לחקור את ההדלפה. אני בהחלט חושב שלא היה מקום לערב את השב"כ. חשוב לזכור שבסופו של דבר הדליפו פרטים נכונים, שגם שרון אישר אותם לאחר שפורסמו. לכן, אם נגרם נזק פוליטי לשרון מההדלפה הוא יכול להאשים רק את עצמו על המעשים שעשה (זה שלקח את ההלואה מקרן ולא דיווח על כך למבקר המדינה) שהם אלו שגרמו לו את הנזק הפוליטי.

לגבי נזק לחקירה, זה כבר סיפור אחר, וכאן בהחלט ייתכן שההדלפה גרמה נזק. עם זאת, התחושה שלי היא שמאחר והפרקליטה הכירה היטב את החקירה, ואני לא חושד בה ברצינות ברצון לעזור לשרון לחמוק מהחקירה, כנראה שההדלפה לא ממש הזיקה לחקירה ואולי אף זירזה אותה. בסך הכל, אני מאמין שכל החשודים (כגון שרון, בניו וקרן) היו כבר מודעים לחקירה ולכן היחיד שלא ידע היה הציבור.

אני חושב שגם אם החקירה לא היתה מסתיימת בכתב אישום, עדיין הציבור זכאי לדעת שראש הממשלה שלו קיבל הלוואה של מליון וחצי דולר מסיריל קרן. בכלל, בכל הנושא של תרומות לדעתי הרבה פחות חשובה ההגבלה המגוחכת של 18000 ש"ח לאדם אבל הרבה יותר חשובה השקיפות הציבורית בכך ששמו של כל אדם שתרם סכום מכובד לפוליטיקאי יפורסם. בצורה כזאת, אם בעתיד הפוליטיקאי הזה יעזור לתורם, עיתונאים יוכלו לעלות על כך.

לכן, אם החקירה היתה מסתיימת והיו מחליטים לקבור את המידע הזה, והפרקליטה היתה מדליפה אותו אז הייתי חושב שהיא עשתה מעשה אזרחי חשוב שעליו היא ראויה לשבח.
---

רשימה חלקית מהזיכרון של החלטות של היועץ המשפטי שיש לי בעיה איתם: התמיכה שלו בקשקושי "הלוח העברי ומכונת הזמן" של שאול מופז, אי ההתגייסות שלו לטובת פייגלין, הדקדקנות המופרזת שלו בכך שלא הסכים ששרון ישלח את עומרי לדבר עם ערפאת.

------------------

II) יש לי שאלה בשבילך. בתור מי שנראה שחושב שכל הפרשה היתה עלילה כנגד שרון, אולי תסביר את גרסתו של שרון לפרשה. כפי שאני מבין אותה הגרסה היא:

1. שרון קיבל תרומה בסך 5 מליון ש"ח מחברת "אנגס מחקרים" שאף אחד לא יודע או לא מוכן לספר מי עומד מאחוריה.

2. המבקר אמר לו שזוהי היא תרומה לא חוקית. שרון החליט להחזיר את הכסף לחברה מכיסו הפרטי. זה הקטע שנראה לי הכי פחות אמין: אף ישראלי (ובטח אף פוליטקאי ישראלי), גם אם הוא מאוד מאוד עשיר, לא יתנדב להוציא 5 מליון ש"ח מכיסו מבלי שנלחם בזה במאבק משפטי ארוך שנים. רק בגלל זה אני בטוח שהוא עשה את זה כי הוא ידע שיקבל את הכסף בחזרה בדלת האחורית.

3. סיריל קרן נותן לגלעד שרון הלוואה של 1.5 מליון דולר (פחות או יותר 5 מליון ש"ח) מבלי ששרון יודע על כך. כן בטח...

4. גלעד שרון נותן את הכסף לאבא ולא אומר לו מאיפה.

(אני מקצר פה את כל הסיבובים שהכסף עובר דרך הלוואות משני בנקים)

5. גלעד שרון, שלא ברור מה ההכשרה שלו ומה הוא יודע לעשות, מצליח בשנת המיתון הקשה ביותר במשק מאז 53, להרוויח כל כך הרבה ש5 מליון ש"ח בשבילו זה peanuts והוא מחזיר את הכסף לסיריל קרן.

מה אתה חושב על הגרסה הזו?
אוי וי 123609
אני רק שאלתי אם יש לך ביקורת על חקירת ההדלפה, כי היו כאלה שביקרו את היועץ המשפטי על החלטתו זו. השבת שאתה חושב שהייתה מוצדקת, ומכאן אני מסיק שאתה חושב שההדלפה הינה עבירה פלילית שיש להיענש בגינה. זה כל מה שרציתי לדעת, ולא ברור לי כל כך מה פשר כל התוספות שבחלק הראשון של תגובתך.
אשר לשאלותיך בחלק השני, ממש אין לי שום מושג על מה מדובר. בפרשיות כלכליות כאלה שבאות כהדלפה איני נכנס לפרטים כי ממילא איני חושב שאבין יותר מחוקרי המשטרה, שבינתיים אין בידם ראיות להגשת תביעה. כשיהיה פסק דין בבית משפט, אולי אגיב על עניין זה.
זה נכון שהעליתי השערה שאני די מאמין בה, שמדובר בפרשה שתסתיים ללא ראיות בקול ענות חלושה. לא אמרתי בשום מקום שמדובר ממש בעלילה, כלומר שמישהו המציא סיפור שבו שום פרט לא נכון. אני מניח שיש איזה סיפור, אבל הוא מסובך, ובינתיים לא ברור כלל שמדובר בעבירה פלילית.
יש כאן הבדל מפרשת עמותות ברק, שגם בהם לא היה פסק דין. גם בפרשת עמותות ברק איני מבין הרבה (ולמען האמת גם לא כל כך מתעניין), ואיני יכול להראות שיש כאן עבירה פלילית. אבל אני בכל זאת חושב שבמקרה הזה יש יותר ממש, משום שמבקר המדינה בעצם כבר פסק את דינו, והאנשים המעורבים שמרו על זכות השתיקה בחקירתם במשטרה. לא פרטי המקרים עצמם שאיני מבין בהם כאמור מחשידים אלא הפרטים האלה שמסביב.
השערתי שמדובר בפרשה שתסתיים בקול ענות חלושה מבוססת על ''אינדוקציה'', ניסיון העבר. פשוט היו יותר מדי פרשיות בעבר שבהם הוטחו האשמות נגד אישים וגופים פוליטיים ימניים שהסתיימו בלא כלום.
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123815
מוזר שחלף כל כך הרבה זמן עד שהמחשבה הזאת עלתה במוחי.
בעבר היו כמה פרשיות שבהן נקראו אנשים לחקירה (או שנשקל לקרוא להם לחקירה) מבלי שהיה ברור מה מהות החקירה.

רבים מכם ודאי זוכרים את המקרה של הרב עובדיה יוסף שיצא בחריפות כנגד בית המשפט העליון, וכינה אותו "בית משפט תחתון".
סופר אז שהיועץ המשפטי שוקל אם לזמן לחקירה את הרב עובדיה יוסף, ולבסוף, כידוע, הוא לא נקרא לחקירה, וגם לא הואשם בשום דבר.
אני שאלתי אז את עצמי את השאלה הזאת: למה צריך בכלל לחקור ? הרי חקירה תכליתה לגלות איזה שהוא פרט לא ידוע או לא ברור. במקרה של עובדיה יוסף דבריו הוקלטו ושודרו באמצעי התקשורת האלקטרוניים, ובודאי לא היה סביר שיכחיש שאמרם. לכן השאלה בכלל אינה אם לקראו לחקירה אלא אם להעמידו לדין בגין הדברים האלה, או לא.
היו עוד כמה מקרים שבהם כל החקירות האלה די עצבנו אותי. היה פעם מקרה בפרשת ויצמן שבו היה חשד שמישהו שעבד במשרד עורך הדין של ויצמן גנב מסמכים. האיש הכחיש שגנב איזה שהוא מסמך, ואז הוא נקרא לחקירה, ובמשך כמה ימים ספרו לנו בסוף כל יום שהאיש נחקר היום תשע שעות.
אני כתבתי אז בואללה תגובה סטירית (השתדלתי) בשם "יום בחיי חוקר משטרה", ובה תארתי חקירה שבה החוקר שואל את הנחקר אם הוא גנב מסמכים והנחקר עונה בשלילה ואז החוקר שואל שוב את אותה שאלה ונענה באותה תשובה וחוזר חלילה עד סוף יום העבודה, שבו החוקר אומר שהגיע הזמן ללכת הביתה והחקירה תימשך מחר . . . אחר כך מודיעים לנו בתקשורת שהיום נחקר פלוני תשע שעות במשטרה.
העניין הוא שאם האיש מכחיש אז הוא מכחיש. מה יש כאן לחקור ? אם יש ראיות יש להאשימו.
כאלה במידה רבה היו גם החקירות המתוקשרות בפרשות נתניהו בראון חברון וכדומה.
המקרה של חקירת ברוך קרא דומה יותר לחקירה (שלא הייתה) בעניינו של הרב יוסף. כל העובדות ברורות. הייתה הדלפה. העיתונאי פרסם אותה בעיתון. הכל מתועד ורשום. מה עוד לא ברור ? מה רצו לשאול אותו ?
אז אם צריך להעמיד אותו לדין בגלל שיבוש חקירה, שיעמידו אותו לדין (נראה לי כרגע שאין כוונה כזאת). אבל לשם מה החקירה ? הרי לחקירה צריכה להיות רק תכלית אחת: בירור העובדות.
ולכן אני מוצא את עצמי עכשיו באופן מפתיע למדי שותף לדעתו של ארז: מבלי להתייחס לשאלה אם עבר העיתונאי עבירה שבגינה יש להעמידו לדין, לחקירה המתוקשרת הזאת לא היה שום מקום, והיא מצטרפת ליתר חקירות העבר המבישות של המשטרה.
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123854
לגבי אותן חקירות בנות 9 שעות - חקירות שכאלו מטרתן לנסות ולמצוא חורים בסיפור של הנחקר, לעמת אותו עם עדויות סותרות בתוך דבריו, או עם סתירות בין דבריו לבין עדויות קיימות אחרות. אתה לא רואה סדרות משטרה, דב?
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123881
הוא לא צריך, הוא הרי ראה את הדבר האמיתי. <דמיינו כאן קישור למאמר של דב אנשלוביץ "חקירתו באזהרה של פעיל הימין הקיצוני">
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123887
דיון 579, למתעניינים (וסליחה אם הרסתי כאן איזושהי פואנטה). למה בתור כותב מופיע שמו "דוב", עם ו', כשהוא מאיית אותו "דב"?
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123889
כי למערכת יש העדפה לכתיבת דוב עם ו', והיא מתעלמת בגסות מרצונו של דב.
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123894
זה לא פייר, כשנגה בקשה היא קיבלה. אתם עושים אפליה על רקע מיני, הא?
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123895
בדוק שוב.
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123899
רגע, מה זה? שינית את זה הרגע?
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 125469
פלאי הטכנולוגיה.
אני מוקסם כל פעם מחדש 126557
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123919
במקרה שלי, למרות שאני חושב שהיה בה איזה קטע של טפשות, והיה אפשר להגיע לאמת מבלי לקרוא לי לחקירה, או לפחות לערוך אותה סמוך יותר למקום מגוריי, ברור לי שהיא לא נעשתה כדי להציק לי, או לעורר רעש תקשורתי.
ברוך קרא והרב עובדיה יוסף 123917
אני יכול להבין טכניקה כזאת, אבל התחושה שלי היא שאם זאת הכוונה יש בשימוש בה הגזמה רבה עד כדי כך שזה נראה יותר כתרוץ עלוב מאשר ככוונה אמיתית, כשהמניע האמיתי הוא להגיע לתקשורת או אולי אפילו להציק למישהו בלתי אהוד.
גם העובדה שיש מקרים כמו המקרה הנוכחי ומקרה הרב יוסף שבהם אין שום מקום לחקירה, ובכל זאת משתמשים (או שוקלים להשתמש) בכלי הזה, משום רמז לתחושה הזאת שלי.
תיאורטית 122990
באופן תיאורטי יכול להיות שהחוקרים מנסים להשיג מידע ‏1 בכדי לבסס האשמות כנגד המעורבים בפרשת שרון-קרן ולגלות האם ישנם עוד מעורבים ולכן חוקרים באזהרה בכדי להפחיד אותו ולגרום לו למסור את מקורות המידע שלו
במה הוא חשוד?

1 חה חה חה
תיאורטית 123027
הוא חשוד בשיבוש הליכי משפט, או לפי דבריו של דובר משרד המשפטים (הבוקר אצל רפי רשף) הוא פרסם מידע שהיה אמור להשמר בסוד מפני חשודים בפרשה ובכך פגע באפשרות לחקור אותם.
לפי מאמר ב''הארץ'' מסוף השבוע (תחת הכותרת ''הרכבת עצרה בסבידור'') התיק כבר מזמן נמצא בפרקליטות, שמסרבת להודיע על סגירתו, על הגשת כתב אישום או על החזרתו למשטרה להשלמת חקירה.
לעניות דעתי, אם מישהו משבש הליכי משפט, זו הפרקליטות ויתכן שעל רקע הסחבת הזאת הייתה ההדלפה. (שכפי שפורסם הבוקר, המדליפה היא פרקליטה ממחוז ת''א)
תיאורטית 123482
עניות דעתך (מה המקורות ?) נמצאת בסתירה למה שאמרה הפרקליטה בחקירתה. שם היא הסבירה את מניעיה באידיאולוגיה וברצון לפגוע בסכויו של שרון להיבחר, ולא דברה כלל על סחבת. הרי היא עצמה הייתה ממונה על ההחקירה. האם הייתה זו מחאה נגד עצמה ?
זה נכון שפרקליטה רזניק התחיל קצת לטפטף משהו בכוון החדש שהעלית, אך הדברים הוכחשו נמרצות במשרד המשפטים.

חידה: מישהו יודע מי הוא ה "סופר פרקליט" בפרשה הזאת ?
פתרון החידה 123504
רזניק שהוגדר ברדיו: "פרקליטה של הפרקליטה."
תיאורטית 123519
המקור היחידי זה הכתבה ב''הארץ'' על הסחבת בטיפול בפרשות השונות שקשורות למשפחת שרון.
דרך אגב, מקור שלי בפרקליטות (השם שמור במערכת) היה אמור לחזק את עניות דעתי, אבל הכחיש נמרצות את התאוריה הזאת ותמך בקו הרשמי, כך שעניות דעתי התערערה מאז ההודעה הקודמת. סיכוי טוב שהצדק עמך ועניות דעתי טועה.
תיאורטית 123557
לי אין מקורות בפרקליטות אבל אני מנסה ככל יכולתי לסנן לאבחן ולשפוט (והרבה פעמים גם נכשל) את הידיעות שאני נחשף להם בתקשורת.
הסיפור הזה על בנה של הפרקליטה שעומד להתגייס. זה נשמע אוטנטי. קשה להאמין שהפרקליטה לא אמרה זאת, ומישהו שם פשוט המציא בשמה אמירה כזאת.
והאמירה הזאת, אם אכן נאמרה, חושפת בדייקנות את המניעים. בראשה של הפרקליטה לא ''זכותו של הציבור לדעת'', לא ''איכות השלטון'' (ייתכן מאד שהיא גם מעריכה כמוני שהפרשה הזאת גופה אינה כל כך חשובה ותסתיים בסופו של דבר בקול ענות חלושה), וגם לא עכובים בחקירה. מה שמטריד אותה הוא המצב המדיני והבטחוני, שלפי השקפת עולמה (הנדירה היום) יכול להשתפר בדרכים שמאליות. מעשה ההדלפה שלה נועד בפרוש לקידום השקפותיה אלה.

בהזדמנות זו אני רוצה להוסיף עוד כמה מלים לעניין הפרשה הזאת.
אני מתפלא שאיש כאן לא התייחס למעשה החמור של הפרקליטה גופו, אלא לכל מה שמסביב.
ב ''מסביב'', הייתה כאן נדמה לי ביקורת על ההחלטה של היועץ המשפטי לחקור, וגם הייתה הערה צינית, שבמקרה הזה החקירה הייתה יעילה והעלתה תוצאות מידיות, בניגוד לחקירות אחרות.
לי יש דעה, שאני די משוכנע בה, לסיבות שבגללן בניגוד לחקירות ציבוריות אחרות, התוצאות היו כאן מידיות.
לדעתי, הסיבה היא שהייתה כאן עבירה ברורה ומוגדרת היטב (מבלי להתייחס לחומרתה, שעל כך אולי יוכל מישהו להשיג השגות). שלא כמו בחקירות אחרות, החוקרים לא חיפשו משהו ארטילאי, ולא ניסו להגדיר את העבירות תוך כדי החקירה, כמו למשל בעניין המתנות של נתניהו שאותו מצאו החוקרים תוך כדי ניסיון לחקור פרשה אחרת - פרשת עמדי.
לכן, בניגוד לחקירות האחרות שבהם שמענו דווחים על כך ש ''פלוני נחקר היום תשע שעות במשטרה'' (בעיני חקירה מתישה של מישהו שאינו מודה תשע שעות, בה בלבד יש טעם לפגם), כאן לא סופר לנו על חקירה ארוכה של החשודה. מהות העבירה הייתה ברורה. הייתה הוראה לחקור והוקצו המשאבים לכך. לכן גם נמצאו מיד ראיות מוצקות. אחר כך הם הוצגו בפני החשודה והיא הודתה ללא צורך בחקירה ממושכת שלה.
תיאורטית 123561
אם באומרך "אמירה צינית" אתה מתייחס אלי, לא היה שם שמץ של ציניות. המעשה של הפרקליטה הוא חמור ביותר בעיני ולא טרחתי לציין את זה כי בזה עוסקים כל כלי התיקשורת עד כדי כך שכל שאר הפרשיות (החמורות אפילו יותר מזאת לדעתי) נשכחות ונבלעות בתהום הנשיה.

אסור לקבל את עניין ההדלפות כנורמה, ואסור שנטיות פוליטיות יפגעו בגישה מקצועית של אנשי הפרקליטות. ראיתי לנכון להדגיש את החקירה המוצלחת כדי להזים את הטענה האפשרית שאפשר להפיק ממעשיה של הגב' גלט-ברקוביץ' איזו מסקנה על התנהלות העניינים הכללית במשטרה/פרקליטות (אתה יכול לנחש לבד ממי ציפיתי לטיעונים כאלה).

מעניין איך פעם אחר פעם, מישהו שרוצה בטובתה של מפלגת העבודה מצליח לחבל בצורה יסודית כל-כך בסיכוייה. זה התחיל עם דודו טופז, נמשך אצל תיקי דיין ועכשיו הפרקליטה החכמה הזאת. משפחת גבריאלי בטח לא ציפתה לזכות לסיוע כזה דווקא מהפרקליטות הציבורית, ואם הייתי קצת יותר פרנואידי ממה שאני הייתי רוקח כאן תיאוריית קונספירציה שלידה הסרט "תיאוריית הקשר" היה נראה כמו מרי פופינס.
חשיפת הציני - מבוי סתום בחקירה, וקריאה לעזרה 123575
זכרתי הערה צינית בקשר למהירות שבה הסתיימה החקירה, אבל לא להערה שלך. עכשיו עברתי על כל התגובות לכתבה זאת כאן, ולא מצאתי את ההערה הצינית שבזכרוני. אני קורא לפעמים גם את מדור הדעות ב ynet ולכן הנחתי שהזכרון שלי הוא משם.
במדור הדעות ב ynet התפרסמו שני מאמרים בגנות היועץ המשפטי בפרשה זו. האחד של משה רונן שנמצאת שם גם כרגע, והאחר של עיתונאית שהיא גם מגישה לפעמים בטלויזיה וששכחתי את שמה.
מסתבר שב ynet יש רשימה של כותבים שאפשר לראות את כל מאמריהם, אבל גם כותבים שלאחר כמה ימים מאמריהם נעלמים, או שלפחות איני יודע איך להגיע אליהם. המאמר הזה שלה נעלם (יחד עם תגובה שכתבתי לו בשם "הכל הבל").
החשד שלי הוא שהזיכרון בדבר ההערה הצינית לקוח מהמאמר הזה.
כרגע אין לי הוכחות . . .
חשיפת הציני - מבוי סתום בחקירה, וקריאה לעזרה 123587
חשבתי שאולי התכוונת לתגובה 123277 שלי.
התפתחות חשובה בחקירה 123608
נזכרתי בשם הכותבת. נדמה לי מירב מיכאלי. איך אפשר למצוא את המאמר שלה ב ynet מלפני יומיים ?

(כפי שאמרתי, לא התכוונתי לתגובה הזאת שלך.)
התפתחות חשובה בחקירה 123621
התפתחות חשובה בחקירה 123653
תודה.

הקטע "האשם" הוא ככל הנראה זה:

"אותו אדם מצליח לרשום לעצמו את חקירת ההדלפה הראשונה בתולדות מדינת ישראל שאכן מוצאת את המדליפה, ובמהירות שיא. ומיד, בשעה שתיים בלילה , הוא מוציא לתקשורת את שמה של הפרקליטה שהדליפה את פרשת סיריל קרן."

עכשיו תסביר לי לאט איך מצאת את המאמר.
התפתחות חשובה בחקירה 123661
אחרי שלא מצאתי את המאמר בווינט, לא באגף הדעות, ולא במקום בו מרוכזים כל טוריה האישיים של מיכאלי, עברתי למנוע החיפוש (הגאוני) "גוגל" (http://www.google.co.il/). כשהקלדתי שם את השורה: "מרב מיכאלי היועץ המשפטי", התשובה הראשונה שקיבלתי הייתה המאמר המבוקש, שבדעיבד מתברר שהוא סווג ע"י "ווינט" תחת "פרשנות" באגף הבחירות, ולא תחת "דעה", באגף הדעות.
התפתחות חשובה בחקירה 123682
האמת היא שניסיתי לחפש גם בגוגול אבל כנראה הייתי חסר איזה טץ' או שלא הייתה לי מספיק סבלנות.
המידע שספקת לגבי מה שקורה ב ynet הוא מאד מועיל. בעבר הלכו לי לאיבוד גם מאמרים אחרים, ואפילו שלחתי אי מיילים ל ynet ובהם בקשת עזרה, אך לא קבלתי תשובה.
התפתחות חשובה בחקירה 123708
באופן כללי, יש מנוע חיפוש באתר עצמו. חבל שבהארץ זה רק בתשלום.
נחשפה המדליפה 123083
על פי היועץ, הודתה המדליפה כדי מסרה את הסיפור לפרסום "מסיבות אידיאולוגיות":
על פי יואב יצחק, הפרקליטה שיזמה את הבקשה לחיקור הדין היא זו שסיפרה עליה לעיתונאי:
מאמר של אורי שטרוזמן ב ynet בנושא (עדיין לא קראתי) 127035
מאמר של אורי שטרוזמן ב ynet בנושא (עדיין לא קראתי) 127055
ואם אתם כן קוראים, לא לשכוח לקרוא גם את תגובתו של סבר פלוצקר לדברים אלו, שהתפרסמה בעמוד הדעות של ידיעות אחרונות. לא ראיתי גרסה דיגיטלית של המאמר בYנט.
מאמר של אורי שטרוזמן ב ynet בנושא (עדיין לא קראתי) 127117
ולמען קוראינו המאותגרים ידיעותית, אפשר לקבל את עיקרי הדברים?
מאמר של אורי שטרוזמן ב ynet בנושא (עדיין לא קראתי) 127461
בקצרה - חופש הדיבור של שטרוזמן הוא חופש-דיבור-בתנאי-שאתה-מסכים-איתנו.
oh what a tangled web we weave 172559
ברוך "העיתונאי שחשף את פרשת שרון-קרן" קרא מ"הארץ" שוטח בתמצות את מסכת הקשרים בין גורמים שונים - אריאל שרון, גלעד שרון, סיריל קרן, בנק BAWAG האוסטרי, קזינו "אואזיס" ביריחו, מרטין שלאף, מוחמד ראשיד, דב ויסגלס, שמעון שבס ואחרון חביב - מיכאל צ'רנוי (שהוזכר השנה באיזשהו הקשר ששכחתי מהו).

oh what a tangled web we weave 172566
צ'רנוי זה לא איש העסקים הרוסי שנרדף על ידי המשטרה הרוסית ומצא מחסה באיזו ארץ אירופאית ללא הסכם הסגרה?
oh what a tangled web we weave 358959
והיום ברוך קרא הופיע בחדשות 10 ודיווח על ההתפתחויות:

"האם המשטרה שמה ידה על הממצא אשר יפתור את החידה המרחפת מעל ראשם של ראש הממשלה ובניו? לדעת חוקרי היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאח"ה), מסמכים ומחשבים שהוחרמו מבית משפחת שלאף עשויים להוכיח כי אריאל שרון - או לפחות מי מבניו - קיבל מאוסטריה סכום של שלושה מיליון דולרים שלא כחוק. ההתפתחות בחקירה נחשפה הערב (יום ג') בערוץ 10."

ועמי אילון טוען שהראיות (אלה ראיות?) מעמידות בספק את יכולתו של שרון להתמודד.
עליסה בארץ המראה 359040
ללא ספק יהיה מאד נחמד לעקוב אחרי הימין שיצעק במלוא גרון "שחיתות" והשמאל המתון שיענה "חף מפשע עד שהוכחה אשמתו", בתמונת ראי מדויקת של מה שקרה באותו עניין לפני שלוש שנים.

לכשלעצמי, ברוח כותרת התגובה, הייתי פוסק לכולם "off with your heads" וזהו.
עליסה בארץ המראה 359043
הנה למשל, הסבר מה זה שוחד: דיון 1847
עליסה בארץ המראה 359185
מעניין למי אתה קורא שמאל מתון. לאהוד אולמרט? לשמעון פרס?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים