מרחמים עליך מצנע 1330
העבודה ממשיכה בצניחה חופשית, אבל למי אכפת - מפלגת זכויות הגבר סוף סוף הוציאה תשדיר חדש!

מה אני אגיד לכם? חשוד, חשוד מה שקורה פה. לא מספיק שנחשפה המדליפה של פרשת סיריל קרן, היא גם מצהירה בריש גלי שהיא עשתה את זה מסיבות אידיאולוגיות. לא יודע לגבי האינטליגנציה של אנשי הפרקליטות, אבל לו אני הייתי רוצה לפגוע בשרון, לא הייתי מספר לכולם שניסיתי לפגוע בו כדי לסייע לעבודה שבוע לפני הבחירות. אם הייתי אדם שנוטה לקונספירציות, הייתי אומר שהיא חפרפרת של הליכוד.

אבל פה המזל הרע התמוה של מצנע לא נפסק - דווקא היום החליטו במשטרה להודיע על חקירת יו"ר מפלגת העבודה עקב עסק מלוכלך שהיה לו עם קבלן בחיפה. שום דבר מהפרטים לא היה חדש - אפילו פה באייל כבר נכתב רבות על כל הסיפור. שישה ימים לפני הבחירות, פונקט, מצנע נחקר.

וזה לא כאילו העבודה התחילה לאיים פתאום על מישהו, להלחיץ את שרון, משהו כזה. סתם, יום של חול. אז אי אפשר לתת לבן־אדם לפחות להפסיד בכבוד? כבר התחלתי לשקול להצביע "אמת", מתוך רחמים.

בתשדירים, העבודה מצליחה להמשיך ולדבוק בקו הכלכלי: "לא צריך להיות פרופסור בכלכלה כדי להבין", אומר התשדיר, ומראה כיצד הכלכלה תמיד קורסת תחת ממשלות ימין, ותמיד עולה תחת ממשלות עבודה. אברהם שוחט אפילו סיפר לנו בגאווה איך בתקופת ברק, האינפלציה עמדה על אפס אחוז! (פססט! בייגה! אפס אחוז אינפלציה זה דבר רע, לא טוב. אבל תמשיך, תמשיך). כחלק מסדרת "מה יקרה בשנה הבאה", סיפר לנו מצנע שבשנה הבאה ישתחררו כמה עשרות אלפי חיילים, ו"אחרי הטיולים בעולם", אנחנו חייבים לדאוג שיהיה להם בית חם לחזור אליו.

אם כל הגילויים הסנסציוניים היום הם באמת תוצרים של קונספירציה, אין זה אלא ניסיון להרוג זבוב בתותח. העבודה לא רק הרימה ידיים, אלא גם טורחת להטיח אגרוף קמוץ, מפעם לפעם, בראשה שלה.



ואכן, בליכוד ממש לא מודאגים מהעבודה: תשדיר מנומנם שמאשים את מצנע בהיותו האדם האחרון עלי אדמות שמאמין לערפאת, כמה אנשים ברחוב ("מנהיג אינסטנט עם שלום אינסטנט"), וזהו, בערך. את המתקפה העיקרית שמרו בליכוד למפלגות הקטנות: "הרבה מפלגות מבטיחות לתמוך בשרון", אומר התשדיר, "אבל מספיקה רוח קטנה, והן עפות". מוסר השכל: רק הצבעה למחל היא הצבעה לשרון. גם לימור לבנת, אולי על תקן מורה, גויסה כדי להסביר לתלמידים ש"ישראל רוצה את שרון כראש ממשלה", וש"רק פתק אחד מחזק את שרון". אם לא תצביעו מחל, מאיימת המורה, זה "עלול להביא אותנו לבחירות חדשות". אמממ... הכלב אכל לי את הפתק?



ש"ס, עם שלושה ספוטים נפרדים, הסתפקה בעיקר במיחזור, אבל גם הוציאה תשדיר חדש בכיכובו של הרב אבוחצירא, ש"למרות שמעולם לא התערבתי בבחירות", הפעם הוא מצהיר כי "חובה קדושה על כל עם ישראל" להצביע ולשכנע אחרים להצביע לש"ס. "גם אבי הקדוש עליו השלום", אומר אבוחצירא, ולא אומר מה גם אביו הקדוש עליו השלום. מה שכן יש זה תצוגת רהיטים - המיטה בה ישן, הכיסא עליו ישב, "נרות דולקות". אין פואנטה ברורה לתצוגה הזו, אבל מיד לאחריה מבטיח הרב לצופים ש"כל מי שיקבל את הקריאה שלנו, ידע שכל משאלותיו יתקבלו ברצון" אצל בורא עולם. איפה חשין כשצריך אותו?



ש"ס גם טרחו לאיים על הצופים ששוקלים חלילה וחס להצביע לליכוד ש"כל קול לליכוד הוא כמו קול לשינוי". גם באיחוד הלאומי מנסים לגרד כמה קולות מהליכוד: "ליכודניק אמיתי מצביע איחוד לאומי!" רועם קולו של ליברמן בתשדיר. אגב האיחוד הלאומי (דבר האיש ברחוב: "יש להם גם את האיחוד, וגם את הלאומי"), שמתם לב לשיפור הפלאי ברמת ההפקה של התשדירים שלהם לעומת הימים הראשונים? אבל לא לדאוג, כדי לכסות על ההוצאות, האיחוד הלאומי ממחזר אנימציה מתשדירי הליכוד (כולל קרדיט, כמובן).



ימינה יותר, בחרות, קליינר ומרזל ממשיכים את החלוקה של באד קופ וורס קופ: קליינר, בקולו החלוש, יושב מהוגן במשרד ומסביר שעבור הערבים "מדינה פלסטינית היא רק קרש קפיצה לכל ארץ ישראל. הם לא מוותרים על פלסטין השלמה, ואני לא מוותר על ארץ ישראל השלמה. רק... בכוח ננצח...". ולעומתו, מרזל, ישוב במכונית נוסעת, אומר בזעף - "לערפאת אני אומר לך לעזאזל. אתה לא תראה מילימטר אחד מארץ־ישראל".



הרחק בעבר השני של הקשת הפוליטית, אין יותר מידי חידוש. רע"מ נדפקו עם תשדיר שחציו הראשון היה כמעט בלי קול, בעוד חד"ש מיחזרו את הנאום המתלהם של בכרי.

במרצ דווקא כן הביאו תשדירים חדשים: ראשית, פירטה מרצ את כל יוזמות החקיקה שלהם בכנסת האחרונה. מכיוון שאצה להם הדרך, לא ממש הספקתי לרשום משהו, אבל אני מניח שאפשר למצוא הכל באתר שלהם. מי שבקטע דווקא יתרשם מהרשימה, סביר למדי. לאחר מכן, הציגה מרצ "חמש עשרה סיבות טובות להצביע מרצ", והציגה את 15 המקומות הראשונים ברשימה שלהם, ומיד לאחר מכן עלה יוסי שריד על מסכינו עם בקשה אישית: "השוו בין רשימות המועמדים", והפנה את תשומת ליבם של הצופים "דווקא לעשירייה השנייה שלנו. עוד דחיפה קטנה מכם, והם כבר בפנים". זה היה אמנם תשדיר טוב, בסופו של דבר, אבל בחזקת "מעט מידי, מאוחר מידי". לא זה מה שיציל את מרצ מתוצאה מתוצאה מתחת לעשר.





מכיוון שאנחנו מתקרבים לסוף (מחר שעה שלמה של תשדירים!), שוב צצות להן כל המפלגות הקטנות. מפלגת לידר, למשל, שמה את כל ביציה בסל אחד ובזבזה את כל זמן הפרסום המוקצה לה, כך נראה, בתשדיר אחד ארוך כאורך הגלות, שכלל ברובו המוחלט איש אחד (ז'ירינובסקי, אמרו לי) יושב ומדבר ברוסית. אפילו זוויות צילום לא החליפו רוב התשדיר. שעמום כרוני.

זנ, קך וזעם לא חידשו, אבל להב"ה דווקא כן: בעקבות הצהרתו של הנגיד כי "התמוטטות בנק גדול איננה תסריט דמיוני", הציג אלי לוינגר סקופ מזעזע: מסתבר שלבנק הפועלים אין גרוש על הנשמה. בתשדיר הם הראו כיצד כל 13 מיליארד השקלים בהון עצמי של בנק הפועלים יורדים לטמיון עקב חובות ו"טעויות חישוב ריבית" (שמניסיוני האישי דווקא נוטות לטובת הבנק, לא להפך), והופכים לאפס עגול. אז פונה הקריין לכתבים הכלכליים (בשמותיהם!) ושואל - למה הם לא חושפים את זה לציבור? השאלה האמיתית שעולה בעקבות התשדיר היא האם באמת מפלגת תנועות המחאה דואגת לבנקים? האם הם אלו שזקוקים לקול המחאה של להב"ה?



במפלגת המרכז הציגו תשדיר קצר שבו בעיקר הבטיחו "מחר בתשדרינו: התוצאות המפתיעות של סקר 'מאגר מוחות"'. אני מחכה בכיליון עיניים! האם מפלגת המרכז תהיה השניה בגודלה בכנסת? האם, אם רק כל מצביעי העבודה יתמכו במפלגת המרכז, נוכל לשבור את התיקו הפוליטי ולהפיל את ביבי?! אה, לא, זה היה כבר. סליחה. נו, אז מה כבר יהיה בסקר המפתיע של "מאגר מוחות"? נדווח מחר.

גם צומת עלתה בתשדיר זריז שבו הבהיר רפול ש"הבעיה החברתית היא שתקבע את גורלנו ואת כושר העמידה שלנו", בעוד ראש התנועה הצהיר חזור והצהר ש"אנחנו הולכים רק בתחום הזה!" אפשר רק להניח שהוא מתייחס לשקופית שהופיעה מיד אחריו, שהכריזה כי החינוך יוכרז כמקצוע מועדף. למי שלא יודע, אגב, כדאי להזכיר שמקצוע מועדף (מתדלקים, עובדי בניין) הוא מקצוע שלחייל משוחרר שעובד בו חצי שנה מובטח מענק מיוחד. אין ספק שהכרזה על חינוך כמקצוע מועדף תביא לעלייה דראסטית ברמת החינוך בישראל.

אבל התשדיר המוצלח ביותר של הערב הולך, סוף סוף, למפלגת רע"ש, שהחליטה רק עכשיו לצאת בקטע חדש. בתשדיר הופיעו שלושה אנשים: סיני קורן (מעמותת "אזרח קטן - אזרח דפוק") איים שהמצב הכלכלי הולך להחמיר, ורק רע"ש יגנו על הציבור. תומר כהן (מארגן מסיבות) הבטיח, נשבע לכם שאני לא ממציא את זה, שרק מפלגת רע"ש תפעל לטובת פתיחת מועדוני ריקודים באזורי פיתוח ולמען מסיבות טבע. בחור ששמו אל־חי (ככה היה כתוב, באמת! למה אתם לא מאמינים לי?!), נהג מונית, צעק בזעם רב שמפלגת רע"ש תדאג לזכויות נהגי המוניות - למשל: "ביטול הפעלת המונה בכל נסיעה!". אני לא חושב שיש צורך בהערה צינית ממני, נכון? תמציאו משהו בעצמכם.



כמו שציינתי, מחר שעה שלמה של תשדירים - כבר רואים את הסוף של הבחירות הללו. קצת לפני זה, יש לי גם מבחן מחר. אז אתם תאחלו לי בהצלחה, ואני אאחל לכם --

צפייה מהנה.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דו''ח תעמולה"

  • ערב טוב
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 26/1/03 • 44 תגובות
  • הישורת האחרונה
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 25/1/03 • 46 תגובות
  • האימה והפחד!
    דובי קננגיסר • דו''ח תעמולה • 23/1/03 • 22 תגובות

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  תגידו, ישראל אחרת עדיין מתמודדים? • מורה סטרייט • 50 תגובות בפתיל
  אבל הכל עוד פתוח! • ברקת
  כמה השגות • אביב שניר • 11 תגובות בפתיל
  רקוויאם למצנע. • ארז לנדוור • 45 תגובות בפתיל
  ליכודניק אמיתי • עדי סתיו
  מה נשתנו הבחירות האלו... • פנדורה • 4 תגובות בפתיל
  בהצלחה!!! • פנדורה
  ז'ירינובסקי פולני? • ברקת • 9 תגובות בפתיל
  בדיחת היום: מצנע מדבר על "מפלגה קטנה ואיכותית" • דב אנשלוביץ • 2 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים