עיצורים חדשים, מועמדים חדשים 1369
מי מכיר, מי יודע: אותיות חדשות בכתב הערבי?

מי מכיר, מי יודע: מועמדים בבחירות המקומיות הקרובות?

1. עיצורים חדשים

כליל החורש נאורי שואל: "במהלך לימודי הערבית העצמיים שלי, המתקדמים להם לאיטם, אני נוהג לקרוא ערבית בשלטי חוצות, בקופסאות של מוצרים במכולת, וכדומה. מצאתי להפתעתי שהוספו אותיות חדשות לערבית - או ליתר דיוק, הוספו סימנים דיאקרטיים חדשים לאותיות ישנות, על מנת לבטא עיצורים, שאינם קיימים בערבית הקלאסית: ג' קשה, פ' קשה, ו־ב' רפה.



"משיחה עם דובר ערבית הבנתי כי העיצורים החדשים נלמדים בבתי־הספר הערביים, אך לא הצלחתי לגלות האם הנוהג נפוץ רק בארץ, או גם בחו"ל. מסמכים רשמיים ישראליים מחד, וכתוביות ערביות בתחנות ירדן וסוריה מאידך, אינם משתמשים באותיות החדשות הללו.

"מתי החל הנוהג הזה? עד כמה הוא נפוץ? אשמח לקבל עוד פרטים".

2. מועמדים חדשים

בקרוב תתקיימנה בחירות לראשות עיריות ירושלים וחיפה. התקשורת הארצית לא מרבה לעסוק במועמדים; חלקנו צריכים בכל זאת לבחור במישהו. ירדן ניר מבקש: תנו לו סיבות לבחור או לא לבחור במועמד זה או במועמד אחר. עיזרו לאייל למצוא את הדרך לפתק!
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "שאל ת'אייל"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

144871
החלטת פרסום קצת תמוהה של מערכת האייל.
אולי אפשר, בדוחק, להכניס את השאלות תחת "תרבות ואקטואליה" אבל זה לא יותר ממידע בסיסי שאפשר לקבל במחלקה לערבית בכל אוניברסיטה (אני בטוח שישמחו לענות גם לאי-מייל), או במטות המועמדים לראשות העיריות. וגם אם יתעורר דיון (למשל) על מועמדים ספציפיים לעיריית חיפה - מה לכלל קוראי האייל ולשאלות האלה?

כן, דובי, אני יודע שאם משהו לא מוצא חן בעיניי אני יכול לפתוח אתר משלי וגו'.
ולפי שהכניס עצמו אל הכלל 144910
מה לכלל קוראי האייל ולדיונים על שירה? על תורת הקוונטים?
ולפי שהכניס עצמו אל הכלל 144919
אלו דברים כלל אנושיים ורובינו יכולים להשתתף בהם או (במקרה שלי, כי אני לא מבין בנושאים אלה) ללמוד מהם דברים חדשים. מידע על המועמדים בבחירות המוניציפאליות בחיפה (סתם דוגמא) לא נוגעות לקוראים שלא מתגוררים בעיר.
שונה הדבר אם היה מתפרסם איזה מאמר שמציג איזו השלכה מעניינת של הבחירות על אופי החיים במדינה או מנתח את הדינמיקה שלהם. או אם כליל היה מעמיק לחקור על השינויים בשפה הערבית ומפרסם את הגיגיו. במקרים כאלה המאמר מציג עובדות מסוימות, בד"כ עם תזה של הכותב ביחס למשמעות שלהן. זה כבר יכול להיות מעניין בפני עצמו ולשמש בסיס לדיון.
מה בעצם הרעיון להציג שאלות שאפשר למצוא להן תשובות באי-מייל או במטות המועמדים?
ולפי שהכניס עצמו אל הכלל 144921
במטות המועמדים אני חושב שלא נמצא את ה''לכלוך'' האמיתי על המועמדים, רק את הדברים החיוביים. דברים כמו למשל ''אבי כהן, המועמד לראשות מעלה היושבים, סגר מרפסת עבור גרביל המחמד שלו בלי אישור מתאים מהעירייה, ואחר כך סידר דרך חבר שלו בעירייה, מויישה זוכמיר, דאג לשנות את הפרוטוקולים של הות''ת כדי שכאילו זה יהיה חוקי'', ''המועמד ד''ר פלד גרם לסגירת מעון לחוסים אוטיסטים בשכונתו'', דברים כאלו.
ולפי שהכניס עצמו אל הכלל 144924
אם זאת המטרה של הפרסום - להפוך את האייל לאתר רכילות פוליטית ולקחת סיכונים של תביעות משפטיות - נדמה לי שהיה נכון יותר אם המערכת הייתה מספקת מידע בסיסי על כל המועמדים לטובת כלל הקוראים.
וגם אם יתפרסמו תגובות בסגנון הזה - אתה ער לכך שלקוראים רבים זה ימשיך להיות לא רלוונטי לחלוטין, נכון? אפילו עיתונים ארציים מחלקים לכל אזור מקומון נפרד.
חלק מהאותיות האלה קיימות בפרסית 145337
בפרסית יש פ' דגושה וג' רכה והאותיות שציינת משמשות שם לסימון עיצורים אלה
בחר בבחורה האקדמאית! 144873
לא שיש לי מושג ירוק בפוליטיקה המקומית בעיר האדומה, אבל לפחות משלטי החוצות נראה שזו מלחמת תארים - האלוף במיל' מול העו''ד מול הפרופסורית מול איש שינוי-ירוקים-שכונות (מה שלא מפריע לו ללכלך את חיפה עם שלטי חוצות כמו כולם. ירוקים, עלק). יש גם חמישי, אבל הוא לא מתבטא.

אני הייתי הולך על הבחורה - נכתב כאן לא מזמן שאקדמאים נוטים להיות מנומסים יותר כשהם תוקעים לך סכין בגב. סיבה מספיק טובה לטעמי.
בחר בבחורה האקדמאית! 144902
בירושלים יש אפילו שתי בחורות (מתוך שישה מועמדים). אני לא יודעת מה ההשכלה האקדמית שיש או אין להן.
בחר בבחורה האקדמאית! 144912
באמת? מי?
הסרת תגובה 144996
במקום זה הופיעה תגובה העוסקת (בין היתר) בהתנהלותה של רוני אלוני, מועמדת (דאז) לרשות העיר ירושלים. התגובה הוסרה בעקבות פנייה של רוני אלוני למערכת, בה טענה כי מדובר ב-''דיבה, עובדות חסרות כל בסיס במציאות - הכפשות והוצאת שם רע''.
בחר בבחורה האקדמאית! 145017
תמיד עניין אותי, מה היה כל כך גרוע באולמרט? (שאלה עניינית, לא צינית; לאנשים מעיר אחת קשה לשפוט את תפקודו של ראש עיר אחרת)
בחר בבחורה האקדמאית! 145052
אולמרט נתפס כראש עיר קצת מנותק מענייני העיר, שבילה את רוב שנותיו בנסיעות מסביב לעולם ובאירוח "אנשי חברה" שאף אחד לא יודע מה תועלתם בדיוק, אך לא החמיצו אף תמונה שלהם איתו ב"מדורים פירסומיים" של המקומונים.
דוגמה שאני מכיר לכמה זה היה ראש עיר מנותק: בזמנו דרשו החרדים לסגור את רח' אתיופיה המוביל למאה שערים בשבת. אולמרט החליט להפוך את הרחוב הזה לדו צדדי, כדי שהנהגים הנכנסים בו יפנו חזרה לפני שהם נכנסים למאה שערים. כל מי שמכיר את העיר טוב, בייחוד את מרכזה, יודע שרח' אתיופיה (שהוא אתר תיירות בולט בכל מסלול טיולים בעיר הזאת בגלל יופיו המיוחד, הכנסייה האתיופית שבו וגם משום שבן יהודה היה גר שם. הוא גם קרוב למרכז העיר והתנועה בכיוון לשכונות החרדיות עוברת בו למרות שהוא צר) הוא רחוב שבקושי ניתן לנסוע בו בכיוון אחד. ראש עיר שמכיר את העיר שלו, לא היה טועה טעות כזאת.
אבל נניח לזוטות האלה. אולמרט דווקא טיפח את מרכז העיר, התחיל בפרוייקט ה"רכבת הקלה" ולמרות שנתן את מיטב התקציב בעיריה לחרדים, ובכך סייע מאד להגירה בכיוון אחד של המוני חילונים מן העיר, מקומות רבים דווקא נפתחו בתקופתו בשבת וגם "מצעד הגאווה" צעד בעיר לראשונה בהיסטוריה בתקופתו, ובכל זאת בעיני רבים הוא מייצג ניכור מן התושבים, אופי מתנשא ובזבזנות רבה. כן, כספים רבים הלכו על חרדים, נסיעות לחו"ל ומשכורות שמנות מאד בעירייה, שהביאו את העירייה לגירעון כספי עד כדי כמעט פשיטת רגל, וכל זאת בלי שתושבים בשכונות של העיר הרגישו שיש להם כתובת בכיכר ספרא (היכן שיושב ראש העיר אצלינו) כשהם באמת צריכים. מנסיוני האישי אני יכול לספר איך העיר הפכה גן עדן לעברייני בנייה, אם הם באו מהצד הנכון. (וזה לא כולל פלשתינים, למשל).
הדוגמה שהובאה קודם על הריב עם קרן ירושלים, מראה משהו מהאופי של האיש, שהצליח לריב עם רבים (בעיקר "שמאלנים" למרות שאומרים גם אשתו שמאלנית) וטובים, איתם היה יכול במקום זה לדאוג ביחד לטובת העיר, שכאמור לא ממש הרגשנו שהוא באמת חי בה.
טדי קולק שקדם לו במשך 28 שנה מעורר הרבה געגועים, לא משום שהוא היה מושלם אבל היתה הרגשה תמיד שזה בן אדם שלוקח באופן אישי מאד את העיר ומעורב בכל דבר, בניגוד לאולמרט שעושה טובה ומראה את עצמו, בייחוד איפה שהמצלמות נמצאות. בתקופת אולמרט ההרגשה, אם כי אי אפשר להגיד שזה רק באשמתו, בעיר, הפכה לבלתי נסבלת. צריך להיות הרבה זמן בתוך העיר, וגם לזכור את מה שהיא היתה פעם, כדי להבין.
בסופו של דבר עזב אולמרט את ראשות העיר לטובת הקידום הפוליטי שעשה לא מעט על גבם של תושביה, וזה לא ממש הפתיע מישהו. נראה מתאים מאד לאיש, וכולנו מקוים כעת לראש עיר שלא יראה בניהולה של עיר הבירה, העיר הגדולה והענייה בישראל, עוד מקפצה פוליטית ויהיה אכפת לו באמת איך האנשים חיים כאן.
חוץ מאורי לופוליאנסקי וניר ברקת שהוזכרו, ישנו גם איש הליכוד יגאל עמדי שהיה סגנו וגבר בפריימריז במפתיע על רוני בראון. הוא נראה אדם סימפטי אבל מזוהה יותר מדי עם מפלגה, ואני מקווה שגם בעיר הליכודניקית כל כך הזאת, למספיק אנשים זה נמאס.
יש גם את רוני אלוני שהוזכרה, ועוד אחד יוסי טלגן שהיה מנכ"ל פסטיבל ישראל.
יהורם גאון, לכל מי שהתעניין, כנראה לא מציג מועמדות ועוד מפלגה אחת שאין לה מועמד נקראת מפלגת העבודה. מישהו שמע? מכיר?
בחר בבחורה האקדמאית! 145206
ראיתי גם את "רשימת הימין המאוחדת" או משהו כזה - "ירושלים לידינו". בכרזות שלהם הם מבטיחים להעביר את הר הבית לידיים יהודיות ושאר רעיונות נפלאים דומים. וגם עוד כל מיני שמות אחרות שמתנוססים ברחבי העיר.

(דובי, שחושב שרוני אלוני זה שם נורא משעשע לראש עיר (ובכלל), ושגם חושב שהמודעות של שינוי על האוטובוסים בעיר ("החילונים באים!") נורא מפחידות)
בחר בבחורה האקדמאית! 300674
קורה כאן משהו מוזר: 4 תגובות החל מתגובה 149837 הן מתאריכים הקדומים להודעה הראשונה בפתיל.
בחר בבחורה האקדמאית! 300692
?
איזה?
ניר ברקת האמיתי!!! 149837
מחר הבחירות ואני רוצה להבהיר את האמת על ניר ברקת. הפרסומות שלו מראים הרבה, והכתבות בעיתונאות החרדית, חילונית ודתית מראים כל אחד דבר אחר. אחרי חיפוש על המידע הנכון מצאתי את זה. עבדתי בהיי-טק הרבה זמן, אז לא היה קשה.

ניר ברקת יודע לעבוד (למרות הפרסומת של עמדי). הוא הקים חברת BRM, ונכשל בגדול. מכל החברות שהשקיעו בהם - 1 הצליח! רק צ'קפוינט הצליח! כל החברות האחרות פשטו רגל. עכשיו בלי התערבותו הם דווקא מתחילים להצליח.

ניר ברקת היה פעיל בשלום עכשיו, אבל עזב בשל אי-הסכמות על הצד הפיננסי של שלום עכשיו. ניר ברקת הבטיח לחרדים שיסגור כבישים ועסקים בשבת, אבל לחילונים מבטיח את ההפך. בנוסף לכך, להקים חברת היי-טק היא לא כמו להוציא את העיר הענייה ביותר בארץ להיות עשירה.

אני לא שייך לשום פלג פוליטי, וכרגע יודע רק למי אני לא מצביע, אבל לא למי אני מצביע.

לריסה גרשטיין התחילה לרשום את עצמה כמתגוררת אצל אמה במעלות-דפנה בירושלים, כדי שהיא תוכל לרוץ כמועמדת לראש העיר אבל היא מתגוררת במוצא.

יגאל עמדי הוא ליכוד. האם אנחנו צריכים עוד אולמרט ועוד שחיטויות?

יוסי טל-גן החתים את מפלגתו על "הסכם עודפי קולות" עם שינוי.

אורי לופוליאנסקי. אני לא בטוח שראש עיר חרדי באמת יעזור לעיר שלנו. מצד אחד אם יגיד משהו בעד החרדים, החילונים יגידו שהוא שייך לפלג החרדי אז מה רוצים ממנו. אם יגיד משהו בעד החילונים, החרדים יגידו, הוא לא רוצה שאנשים יראו אותו כנגדם.

בהצלחה,
אהרון
me@picklesgeek.net
ניר ברקת האמיתי!!! 149862
לריסה גרשטיין לא רצה לראשות העיר, אלא רק למועצה. לא הבנתי מה הבעיה עם הסכם עודפים של מישהו עם שינוי (הידעת שבבחירות לכנסת עם אחד חתמה הסכם עודפים עם המפד"ל, שבזכותו זו האחרונה זכתה במנדט השישי למרות שסך המנדטים שלה ירד לעומת הבחירות של 99'?). לגבי השאר אני אשאיר למישהו שמבין בפוליטיקה הפנימית של ירושלים לענות.
ניר ברקת האמיתי!!! 149865
סך הקולות, סך הקולות. זה מה שירד, לא סך המנדטים. יאללה תרדו ממני.
ניר ברקת האמיתי!!! 149929
לריסה גרשטיין כן רצה, עפ"י http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

החזיר האלמוני, לא נוטר טינה. העיקר רוץ להצביע (אם יש לך זכות הצבעה בי-ם).
ברק/ת 149914
אם אני אצביע לניר ברקת (האמת שכרגע ממש אין לי חשק להצביע, אבל ברור שאלך בסוף, גם בגלל הדברים שאני עומד לכתוב), זה לא יהיה בגלל שאני מתפעם ממצליחנותו או מעושרו, או מפניו היפות.
יכול להיות שההצלחה של העיר תחתיו תהיה דומה יותר להצלחה של BRM ולא להצלחה של צ'ק פוינט, נקוה כמובן לההיפך (אם ייבחר).
אז מקסימום, בחרנו ראש עיר גרוע, וראש עיר גרוע אפשר להחליף (למשל ע"י ועדה קרואה, אם המצב יהיה *כל כך* גרוע).
אבל ברגע שנתנו את ההגה לחרדים, עשינו דבר בלתי הפיך.
אולי ממילא הריבוי הטבעי שלהם ועזיבת החילוניים, יגרמו שבסופו של דבר השלטון בעיר יפול לידיהם לתמיד.
כל עוד אפשר לעצור את גלגל ההיסטוריה, כל עוד קיים סיכוי לזה, צריך לעשות הכל, וניר ברקת הוא, אם נרצה או לא נרצה, המועמד היחידי שיכול להשאיר את העיר בידיים חילוניות.
לא בגלל שאני שונא חרדים, ואורי לופוליאנסקי באמת נראה איש נחמד (אבל נחמדים הם בדרך כלל בובות בידי מישהו, ולופוליאנסקי הוא בובה בידי הרב אלישיב הקשיש, שבז לחילונים ועולמו זר לעולמם). פשוט בגלל שאני חילוני, והאינטרסים של העסקנים החרדים לא יכולים לענות לאינטרסים שלי כחילוני. ללופוליאנסקי יש גם כסגן את פולק, שהתמחה בהעברת כספים לחרדים, ונראה גם הוא לא כ"כ חילונים-פריינדלי, והוא ולופוליאנסקי בוודאי ישחקו ביניהם את תפקיד הבוס הטוב והסגן הרע.
יש לי הסתייגויות מברקת ואני מודע לזה שיש דמיון לא רק בשם המשפחה בינו ובין ההבטחה שלו לבין אהוד ברק, שהסיבות שהצבעתי בעדו ב99 היו דומות לסיבות שבשלהן אני עשוי להצביע בסוף לברקת. הוא היה היחיד שהיה יכול להפיל את ביבי, וגם הוא היה חידה והימור, יכול להיות שזה היה הימור גבוה מדי אבל גם כיום לא בטוח שהייתי מצביע אחרת.
כמו ברק, כך נראה לי שגם לברקת לא יהיה רוב לקואליציה בלי חרדים והוא יצטרך להקים קואליציה מקיר לקיר כמעט.
לא ברור אם ברקת ידע לעמוד מול גופים אינטרסנטים שונים, כמו בעלי ההון שרוצים לבנות למשל ב"עמק הצבאים", והעובדה שמישהו היה מ"פ בצנחנים כבר התגלתה, לצערינו, כלא מספיקה כשצריך לנהל קרבות פוליטיים.
אבל נראה, שכדי להשאיר סיכוי לעתיד חילוני בעיר, אין ברירה.
עוד לא החלטתי לאיזה רשימה להצביע, ובכל אופן אני קורא לחילונים: לכו להצביע, אם לא בשביל ראש העיר לפחות בשביל ייצוג חזק במועצה!
ברק/ת 150192
>>"אבל ברגע שנתנו את ההגה לחרדים, עשינו דבר בלתי הפיך."

למה?
ברק/ת 150275
אני גר בשכונה שהיתה בעבר הרחוק ליבו של איזור חילוני. כשבאתי לגור בה, היא עוד היתה מעורבת. היום, אני אחד החילונים האחרונים אם לא האחרון. אין סיכוי שהיא תחזור להיות מעורבת. חילונים לא יבואו יותר לפה. גם את הבית שאני גר בו, אגב, במעמד של דייר מוגן, קנו חרדים מבעל הבית הלא חרדי שממנו קנתה משפחתי בזמנו את הדירה, בעורמה, בלי שאף אחד טרח ליידע אותנו. יש להם תכניות לגבי הבית ואני חי בחשש מתמיד שהם ימצאו איזה דרך יום אחד להעמיד אותנו בפני עובדות.
מה לעשות, יש מין תהליך בלתי הפיך כזה בירושלים, שמה שנופל בידי החרדים, לא יוצא מן הידיים שלהם. זה כמובן לא רק ''באשמתם'' שהם מאורגנים יותר טוב מהחילוניים, הם יודעים מה הם רוצים ויש להם תאווה ותיאבון בריאים לבצע את מה שהוא מבחינתם איזה תיקון עוול היסטורי או נקמה או הוכחה לחילונים שזלזלו בהם מי הם (הם חיים בתודעת מלחמה כזאת, והכרזות שלהם לראשות העיר היו מלאי פחד מהחילונים לא פחות מהפחד של שינוי מהם) וגם אידיאולוגיה לפיה ירושלים צריכה להיות עיר קודש, עיר יהודית וכו'. החילוניים, לעומת זאת, כפי שכבר ראינו לפני יומיים, אדישים.
וחוץ מזה, החילונים כבר ככה עוזבים את העיר. העזיבה מצד אחד שכנראה תגבר משום שהחילונים לא מאמינים לדברי ראש העיר החדש שהוא יהיה ראש העיר של כולם (גם אם באמת ינסה), והקיום המוגבר של מצוות פרו ורבו מן הצד השני, יכולים גם הם להסביר לך למה מה שקרה השבוע עשוי להיות בלתי הפיך.
ברק/ת 150291
למה משפחתך קנתה את הדירה בעורמה?
ברק/ת 150292
לגמרי לא.
''תאווה ותיאבון'' 150410
יותר משזו תוכנית התפשטות מפורטת, פשוט יש להם ריבוי טבעי קטסטרופאלי ובזוי, שניזון ומתגבר עם השנים, בעזרת ובגלל כספי הביטוח הלאומי.
מה שמזכיר לי את פסילתי את לופוליאנסקי כאדם: הבאת 12 ילדים לעולם זו תועבה מוסרית. לא הייתי רוצה אדם כזה, עם דוגמא כזו בראש קריה נאמנה.
''תאווה ותיאבון'' 150411
הבאת 12 ילדים לעולם זו תועבה מוסרית? למה?
''תאווה ותיאבון'' 150425
העברתי את התגובה לתגובה 150421
''תאווה ותיאבון'' 150429
בעצם זה היה מיותר. שכחתי שגם בדיון זה עוסקים במועמדים. אוף, אני כזה מבולבל. תגיב היכן שבא לך, אם בא.
''תאווה ותיאבון'' 150432
תגובות כאלה גורמות לי להצטער שאין לי עוד שמונה.
''תאווה ותיאבון'' 150434
למה? בשביל לעשות לאיזה אדם אקראי ב"אייל" חררה? בשביל זה שווה לגדל 12 ילדים?

ובכלל, לא הגיע הזמן להמנע מלהפעיל אמצעים חשמליים, בגלל החג?

או שבאותו הרגע לא היה עדיין, וההודעה הזו תיראה לך מטופשת במוצאי שבת?
הכדור הוא עגול 150449
ואפופידס לא אקראי בכלל.

כמו בבדיחה על המלמד שלו היה רוטשילד היה עשיר יותר מרוטשילד‏1 - לו היו לי שנים עשר ילדים, הייתי רווה עוד מעט נחת מהידיעה שזה מרגיז מישהו.

1 שלושה רובל בשבוע, שכר מלמדות, קלים בעיניכם?
הכדור הוא עגול 150451
אני יודע שהשאלה הזו אישית מדי בשביל האייל, אבל... הייתי תחת הרושם שאתה אדם דתי. ועכשיו שבועות. למה אתה ממשיך להפעיל את המחשב?
הכדור הוא עגול 150456
כי מר וישנה יושב בגולת אמריקה ובארה''ב השעות שונות.
הכדור הוא עגול 150462
אה. טוב. האמת, שכחתי את זה, והייתי צריך לחשוב על זה מלכתחילה.

אידיוט נשאר אידיוט.
הכדור הוא עגול 150504
אתה רווה נחת מזה שאנשים מודאגים מצפיפות היתר על הפלנטה המסכנה שלנו? או שאתה חושב שבעיות גלובליות (הממ) לא צריכות להשפיע על אורח החיים הפרטי שלך? אם הייתי חושב שאתה מסוגל לזה, הייתי מבקש ממך לחשב תוך כמה דורות לא יהיו אפילו מקומות עמידה על כדוה"א, אבל אני אתן לך פטור מזה בשל מגבלותיך המתמטיקאיות הידועות.

אני מוכן להסתכן בניחוש שמה שהקפיץ אותך היא ההרגשה שההתנגדות לריבוי הגבוה ספציפית לזה של החרדים. ובכן, לפחות אני חושב שהולדת 12 ילדים היא פשע סביבתי בין אם הם חרדים, הודים, פלשתינאים או שוטים גלובליים.

בהזדמנות זאת אני שמח להודיע שרפורמת הרשכ"ג (תגובה 116189) תופסת תאוצה, ובבית הזקנים "עובר וסב" בו אני מתגורר הצלחתי להחתים שלושה מעמיתי על התחייבות לא להעמיד יותר צאצאים.
תוספת 150505
לפני שכל מיני נשמות טובות יקפצו להגן על כבודו של מר ו., נא להוסיף :-) בסוף הפיסקה הראשונה בהודעה הקודמת שלי.
הכדור הוא עגול 150521
http://www.vhemt.org - אתה חבר?
הכדור הוא עגול 150568
למי שמתעצל לעקוב אחר הלינק:
הוא מוביל לאתר המנסה להפיץ את הרעיון שעל המין האנושי להפסיק להתרבות עד להכחדתו המוחלטת, למען בריאות הביוספרה וכיו"ב.

אבל אהבתי את מה שנכתב בשורה התחתונה:
© 1996 - 2001 Les U. Knight. Non-profit reproductions permitted with citation.

אז אני בסדר. אני גם מתרבה וגם מצטט. ההתרבות שלי היא ללא מטרות רווח.
ברק/ת 150415
אני מצליח להבין שאוכלוסיה בעלת ריבוי טבעי גבוה המגיעה לרוב באיזור שבו יש גם אוכלוסיה אחרת בעלת ריבוי טבעי נמוך משנה את ההרכב הדמוגרפי בצורה בלתי הפיכה בטווח הקצר (כלומר: עד שיתחוללו תהליכים ההופכים את הפרטים באוכלוסיה לנורמליים).

אני לא מבין איך זה מתקשר לעניין ההנהגה. מדוע אם בוחרים הנהגה דתית לא ניתן לבחור בבחירות שלאחר מכן הנהגה חילונית?
ברק/ת 150498
היה נדמה לי שהסברתי, אבל:
א. החילונים ימשיכו לעזוב, דבר שיפחית את יתרונם הדמוגרפי בעיר.
ב. אלה שיישארו, ימשיכו מן הסתם להיות אדישים, בעוד שהחרדים, עם יותר ילדים שבינתיים יגדלו, תמיד יהיו מאורגנים ובהרגשת חרדה (למה קוראים להם חרדים, חשבת על זה פעם?) של מלחמה על הבית ועל צביונה היהודי של עיר הקודש, ואת מה שאמרתי עכשיו אפשר היה להגיד ונאמר כבר (אבל לא עזר) בבחירות שלפני חמש שנים, שאז עלה כוחם של החרדים בעיר ל-‏12 ולחילונים היה רוב של נציג אחד במועצה, ואילו כיום, במועצה, החילונים (אם סופרים ביחד עם ג' וש"ס את המפד"ל) הם במיעוט. כל עוד ההגירה החילונית בין ירושלים ושאר הארץ תמשיך להיות בכיוון אחד, אני לא רואה סיבות לאופטימיות.
באמת למה 150713
כי הם ''חרדים לדבר השם''.
באמת למה 150830
שאלתי פעם בחור חרדי לפשר המינוח, שהרי חרדה היא הדרגה הנמוכה ביותר של אמונה. הוא השיב שזהו מינוח של חילונים.
באמת למה 150853
ח''כ הרב ישראל אייכלר היה במשך שנים עורכו של השבועון ''המחנה החרדי''.
באמת למה 150907
והוא גם משתייך לקבוצה המכנה עצמה "העדה החרדית" (מקור הכינוי, אני חושב, בתקופת המנדט, אז כל 30 אנשים היו יכולים להתאגד ולכנות עצמם "עדה" לצרכי החוק הבריטי. אבל יכול להיות שאני טועה).
באמת למה 150952
מכיוון שלא נראה לי שאפגוש בו בעתיד, לא אוכל למסור לו אינפורמציה זו.
הסרת תגובה 281122
אבוי. לאן נגיע אם כל התגובות שכוללות ""דיבה, עובדות חסרות כל בסיס במציאות - הכפשות והוצאת שם רע" יוסרו מהאתר?
בחר בבחורה האקדמאית! 145048
רוני אלוני, כמו שאיילת אמרה, שלפי "פיהאתון" סיימה תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטה העברית ו"המשיכה לתואר שני בתולדות האומנות" (זה אומר שיש לה תואר שני או שהיא התחילה ועזבה באמצע?). השניה היא לריסה גרשטיין, שעליה אני ממש לא יודעת הרבה. אני זוכרת שראיתי את השם שלה בעיתון מדי פעם, אבל לא את ההקשר.
בחר בבחורה האקדמאית! 145117
ההקשר של לריסה הוא בד"כ סביב אינטלקטואלים עולי רוסיה ימניים קיצוניים וליד ההתנסחויות שלה איבט יוצא מתון.
היא נשואה לקוזניצוב,מסורב עליה שערך את וסטי,העיתון שדואג שהחברה הקוראים רוסית יקבלו תמונת מציאות ימנית בלבד‏1

1 אינני קורא רוסית,אבל כך נאמר לי ע"י מישהי רצינית שמלמדת עולים עברית. לטענתה תלמידיה, רבים מהם משכילים מאוד, מצטטים לה בכל פעם ממאמרי העתון.
קוראי וסטי כמעט ואינם נחשפים למאמר מצד שמאל,וזהו ה"ידיעות אחרונות" שלהם.
בחר בבחורה האקדמאית! 145140
את בטוחה שלריסה גרשטיין מתמודדת? כי כאן מסביב לא שמענו ולא ראינו.
בחר בבחורה האקדמאית! 145145
אם אני לא טועה בכל העיר של סוף השבוע טענו שיש 6 מועמדים: אורי לופוליאנסקי, ניר ברקת, רוני אלוני, יגאל עמדי, יוסי טל-גן ולריסה גרשטיין. באתר העירייה אני לא מצליחה למצוא את הרשימה. אם אני טועה אני בהחלט אשמח לקבל תיקונים.
האם לא נהוג לעשות כך בפרסית מזה שנים רבות? 144888
הנה כך 144891
הנה כך 144913
הדבר המעניין שאפשר ללמוד מהטבלה, זה שבאוזני הערבים V קרוב יותר ל F ו P קרוב יותר ל B, בניגוד לעברים.

תמיד חשבתי שבחיקויים של הערבית-ישראלית בפי קומיקאים בוחרים להשתמש ב F ו B כתחליף ל P ו V באופן אקראי.
קומיקאים 144916
גם הופכים בפיהם של מזרחים כל כ' לח'.
קומיקאים 144920
יש גם כמה קומיקאים שמחילים את חוקי בגד כפת על ק', בהפוכה, מה שנקרא.
לא נס ליחה 144937
גם אתה זוכר:

תגובה 92380
אני בחור די מוגבל בסך הכל 144956
ונאלץ למחזר.

האמת שהניסוח הזה נועד כדי להוציא את העוקץ מהתגובה של סירלוי, לשלוח מין מבט זגוגי חצי מפגר למבטו המאשים.
אבל כמו שהוכחת, אני לא צריך לשחק את האידיוט.
הנה כך 144923
הקרבה הזאת (בין עיצורים עבריים לאותיות ערביות) היא במידה מסוימת עניין של אופנה. השם "תל-אביב" (מתחילת המאה העשרים) מתועתק לערבית כ-تل أبيب ("תל אביב"). לעומת זאת, "רמת אביב" (כמה עשרות שנים אחר-כך) מתועתקת ל-رمات أفيف ("רמאת אפיפ" -ה"פ" רפויות, כמובן).
לא אתפלא אם שכונות חדשות יותר ("ניצני אביב ט"ז"?) יתועתקו כבר תוך שימוש בפ-עם-שלוש-נקודות (أڤيڤ).
הנה כך 145177
הסבר קצר על עיצורים שפתיים.
P היא הגרסה הפוצצת של F.
B היא הגרסה הפוצצת של V.
V היא הגרסה הקולית של F.
B היא הגרסה הקולית שך P.

על השימוש באותיות שנרשמו מעלה ידעתי. כמדומני, משתמשים בהן בכל הארצות שיש בהן מיעוט ערבי גדול, הנמצא בתוך רוב ששפתו בעלת פונמות שונות מהערביות.

בכל הנוגע לפרסית - היא אינה ערבית. אין לה צלילים זהים והיא שונה ממנה במובנים רבים מאוד. אף העם הפרסי (קרי איראני) הוא מוסלמי אך אינו ערבי, אך הפרסים שאלו את רוב הא"ב שלהם מהא"ב הערבי. את הא"ב הפרסי ניתן לראות ב:
מעט מידע על שאלה מס' 1 144917
שתי האותיות הראשונות (پ ו-چ) לקוחות מהא"ב הפרסי (כפי שציינו כאן לפני). הראשונה אכן מייצגת את העיצור p ואילו השניה מייצגת (לפחות בפרסית) את העיצור ch (כמו ב-church באנגלית) - ולא את העיצור g (קשה) - שבד"כ מקורבת ע"י האות ע'ין (غ).
הפרסים שאלו מהערבים את הא"ב שלהם לפני מאות רבות של שנים (אם אתה רוצה משהו מדויק יותר תצטרך לחפש בעצמך) - והוסיפו עליו כמה אותיות (כולן מבוססות על אותיות ערביות רגילות בתוספת סימנים דיאקריטיים) - כדי לייצג עיצורים הקיימים בפרסית אבל לא בערבית. מלבד השתיים שהוזכרו (המבוססות על ب - בּ ו- ج - ג', בהתאמה) ישנן גם ژ - המייצגת zh (מבוססת על ز - ז) ו- گ המייצגת g קשה (מבוססת על ك - כ).
בשלב מאוחר הרבה יותר (נדמה לי שמדובר במחצית השניה של המאה העשרים - אבל אין לי ממש סימוכין) הערבים "שאלו" מהפרסית בחזרה שתיים מהאותיות הללו כדי לכתוב מלים זרות (בעיקר מלשונות אירופאיות) שבהן מופיעים העיצורים הללו.
השימוש בהן אינו עקבי - אך הוא בפירוש איננו מוגבל לתחומי ארץ-ישראל.

ڤ (זו עם שלוש הנקודות מעליה) המייצגת v, ומבוססת על ف (f) אינה אות פרסית, והיא משמשת לעתים בערבית (גם כן, רק בעשרות השנים האחרונות, כמדומני) בתעתיק של מלים לועזיות. היא מופיעה בגרסה 1.0 של תקן יוניקוד (משנת 1991) עם ההסבר "[used in] Arabic for foreign words".

כדאי להזכיר בהזדמנות זאת שמלבד פרסית, ישנן מספר שפות נוספות העושות שימוש בכתב הערבי, בד"כ תוך הוספת אותיות המבוססות על אותיות קיימות. נדמה לי שהנפוצה מבינהן היא פשטו (מדוברת באפגניסטן) שבה נוספו לא פחות מ-‏12 אותיות על ה-‏28 שבא"ב הערבי המקורי.
בפרסית (וכנראה גם בפשטו) האותיות הערביות נשמרות כולן באופן פורמלי, אבל אחדות מהן משמשות למעשה רק למלים שאולות מערבית - ולחלקן הגייה זהה (למרות שבערבית לכל אות הגייה ייחודית).
מעט מידע על שאלה מס' 1 144930
והבוסנו-סרבים מה הם אומרים בנושא?
מעט מידע על שאלה מס' 1 145156
התכוונת: המוסלמים בבוסניה.

הם משתמשים באותיות הלטיניות עם כמה תוספות.
מעט מידע על בוסנו סרבים 145173
טריטוריאליסטים
בן יהודאים גאים
ואפילו נס ציונאים
אתה בטוח שה v אינה פרסית? 144988
היה נדמה לי שנתקלתי בשמות פרסיים שהכילו v (קייואן, מוסאוי, קוה)
אתה בטוח שה v אינה פרסית? 145134
הפרסים הוגים את האות ו' (זאת שהערבים הוגים כ-w) כ-v.
אה. תודה על ההפהרה. 145298
קצת מאוחר, אבל עדיין.. 149032
چ משמשת, לפחות בשלטי חוצות, כתחליף לג', בשונה משימושה בפרסית, כנראה.

למשל, כך הדבר בשלט לרחוב "ההגנה." (גם זה שבתל-אביב וגם זה שבחיפה)
לפחות עכשיו הם יכולים לכתוב את שם ה''עם'' שלהם 144961
מה שמוכיח שוב את מופרכות הביטוי ''העם הפלשתינאי''. אני ערפי מבלסטין.
לפחות עכשיו הם יכולים לכתוב את שם ה''עם'' שלהם 145222
למעשה, במקרה הטוב אתה ערבי מפלסטין, כשה-ב קשה וה-פ רפויה.
הצביעו בעד ניר ברקת 144964
היחיד שאני מכיר מכל המועמדים לרשות כלשהי זה ניר ברקת. הוא היה הבוס שלי כשנה מחיי ואין לי אפילו מילה רעה אחת להגיד עליו.
מילים טובות יש הרבה, הוא מנהל מצויין, אדם נחמד וחברותי - למרות שהוא מליונר הוא לא עושה שום פוזות, בא בג'ינס ונעלי התעמלות, אוכל עם העובדים, מארגן מסיבות ומשתתף בהן, ולפחות עד כמה שידוע לי, ישר כמו סרגל.
הטענה שלו, שראש עיר צריך להיות קודם כל מנהל טוב, נשמעת לי הגיונית, וכמנהל, אין לו הרבה מתחרים.
הצביעו בעד ניר ברקת 145207
וואלה? כי כשראיתי אותו עושה סיבוב לחיצות ידיים בעמק הרפאים, זה הרגיש לי נורא מעושה ומלאכותי. אולי סתם הייתי ציני.

(דובי, בלי זכות הצבעה בירושלים בכל מקרה)
145073
תיקון: ג עם 3 נקודות דיאקריטיות היא צ' או בכתיב לטיני CH
כך נכתב, למשל, שמו של איש האופוזיציה העיראקית צ'לבי.
לא מדוייק 149033
בא"י משמשת چ בבירור כג'. ייתכן כי מדובר בתופעה בערבית המדוברת, שמקבילה לה יש לגבי האות ق, אותה הוגים כ-ק' בצפון הארץ, כ-א' בדרומה (חוץ מבמקרים בודדים מסויימים), וכ-ג' גרונית במקומות אחרים (לוב?).
שאלה 149050
שמעתי (מלשון שמועה, כמובן) שבלוב מדברים בניב מיוחד במיוחד (מילים אירופאיות, למשל) ושלדוברי ערבית יותר נורמלית די קשה להבין אותם. אתה יודע משהו על זה?
שאלה 149059
אני יודע שלוב נחשבת לאנומליה באופן כללי בעולם הערבי - האיסלאם שננהג שם הוא קצת שונה (בפרט הראמאדן מתחיל שם ביום אחר), וכמובן פרישת לוב מהליגה הערבית (נכנסת לתוקף עוד פחות משנה), לאחר שנים בה ביקש קדאפי לצרף את ישראל אליה, ידועים לכולם.

לא יפתיע אותי אם גם הניב שם מוזר.

בעקרון, הניב הערבי המדובר די נשלט על ידי גיאוגרפיה, ואם אינני טועה לוב קרובה יותר לאלג'יר מלישראל, ושמעתי ממקור טוב שהניב האלג'יראי בקושי מובן לערבי הישראלי הממוצע.

וזה כל שאני יודע.
חיפה 145083
אומנם אני כבר לא חיפאי, אך ברצוני לציין מספר נקודות.

- יש רשימה משותפת של שינוי והירוקים, בצירוף "פליטי" מפלגת העבודה, בראשות יונה יהב. מן הסתם, כוחה של הרשימה המאוחדת צפוי לגדול בצורה משמעותית, וכל מי שרוצה בחיזוק המודעות לאיכות הסביבה מוזמן להצביע לרשימה זו.
(גילוי נאות: הח"מ הצביע למפלגת הירוקים, וקרוב אידיאולוגית למפלגה זו).

- המועמד המוביל בסקרים הוא שמואל ארד מהליכוד, שהתחייב לפני מספר שבועות לביטול תוכנית המרינה במתכונתה הקיימת.
התוכנית שקודמה בידי מצנע, מדברת על המרינה הגדולה ביותר בישראל, בינוי אינטנסיבי וייבוש מאות דונמים בים בין המכון לחקר ימים ואגמים ובת גלים, תוך כדי גרימת נזק בלתי הפיך לחי הימי ולחוף הגלישה הטוב ביותר בישראל. קיימות חלופות, שעיריית חיפה בראשותו של מצנע לא ערכה בהן דיון רציני.
חיפה 145204
הבחירה שלי (והפעם אני ממש בוחר) היא אכן יונה יהב. אמנם בבחירות לחכנסת לא הצבעתי שינוי, אבל השילוב שהוא מציע בין פליטי השמאל, שינוי והירוקים נראה כמו הסיכוי היחידי לראש עיר שאינו איש ליכוד.
שמואל ארד הוא (שוב) איש צבא ואינני יודע עליו כמעט דבר.
עליזה שנהר היא המועמדת בה תומך מצנע, אבל זה באמת כבר לא אומר כלום. מעבר לזה היא אקדמאית, אבל מקורות המכירים אותה טוענים שיש לה אופי נורא ושהיא מתקשה לעבוד עם אנשים.
חיפה 145272
מה הסיכויים של יונה יהב? מי מקום שני בסקרים? איפה בכלל אפשר לראות סקרים כאלה ומה זה בכלל אומר? מה לגבי ישראל סביון או משהו כזה?
חיפה 145304
האמת היא שפחות מעניין אותי ראש הרשות. מעניין אותי שרשימת שינוי-ירוקים תגרוף כמה שיותר קולות, כדי להיות לשון מאזניים בכל קואליציה עתידית - ולכפות בכך תכנון ירוק בחמש השנים הבאות. ובפרט על רקע העובדה שאפשר להצביע בפתק אחד לראש הרשות ובפתק שני למפלגה (אני מקווה שזה עדיין נכון, היה נכון בבחירות המקומיות הקודמות).
חיפה 145376
כן, זה עדיין נכון. בניגוד לרמה הארצית, ברמה המקומית הבחירה הישירה נחשבת הצלחה, ואין שום כוונה לבטל אותה בינתיים.
חיפה 145312
טוב, מישהו יכול לסכם מי המתמודדים, מה הדעות שלהם ואיזה מפלגות הם מייצגים?
חיפה - ב''הארץ'' 146506
רק המועמדים לראשות העירייה.
קצת מאכזב אותי לראות שלא שאלו אותם בעניין תחבורה ציבורית, למשל האפשרות להארכת הכרמלית עד אוניברסיטת חיפה והטכניון.

גם התאכזבתי מעמדתו של יונה יהב בעניין כבישים בוואדיות העיר - הוא אמור להיות בראש רשימה הכוללת את הירוקים ???

ראוי לציין שכל 3 המועמדים למעשה מסתייגים מהמרינה בחיפה, אך שוב - יונה יהב, העומד בראש הרשימה בה חברים "הירוקים", הוא היחיד שמצהיר מפורשות שהוא בעד המרינה. אינני בקיא בפוליטיקה הפנימית בעיר, אך ספק בעיני אם השידוך הזה בין הירוקים ויונה יהב הוא שידוך ראוי.
הבהרה חשובה שקיבלתי 146528
פירסמתי את אותה הודעה בפורום איכות הסביבה ב-YNET, וקיבלתי הבהרה חשובה מאנשי מפלגת הירוקים, שכמסתבר רצה באופן עצמאי לחלוטין בחיפה:

לתשומת ליבכם.
על מספר 2 של רוני אלוני 145475
רוני אלוני, בצעד שהוא - כנראה - פופוליזם זול, שמה במקום השני ברשימתה סטודנט בשם גיל פלד. מר פלד הוא ראש המחלקה האקדמית באגודת הסטודנטים הנוכחית באוניברסיטה העברית ("רמ"ח אקדמי" בלשון הצבאית-ישראלית).
אני לא באמת מכיר את מר פלד, ויכול להיות שמאחוריו שנים של פעילות סטודנטיאלית ענפה ופוריה (כמו שהוא טורח ומציין בכל הכרוזים הרבים שהוא משעתק ומפיץ, לא ברור לי על חשבון מי, בקמפוס), אבל אגודת הסטודנטים הנוכחית באוניברסיטה העברית היא הגרועה ביותר בארבעת השנים האחרונות (לפני זה אני לא מכיר), וזה בכלל לא פשוט בהתחשב ברמות השפל אליהן הגיעה האגודה בשנים האחרונות. התחום האקדמי, אם זה בכלל היה אפשרי, מוזנח כיום באגודה עוד יותר מתמיד, ולא נראה לי שמר פלד מהווה יותר מגימיק זול למשיכת סטודנטים לרשימתה של רוני אלוני.

גילוי נאות: מיוזמתי האישית אני מארגן רשימת אירועים אקדמיים בירושלים (בעיקר באוניברסיטה העברית), אותה אני מפיץ מדי חודש (www.forum2.org/events). פניתי למר פלד לקבלת סיוע בהפצת הרשימה מטעם האגודה, ובעוד שכולו שפע הבטחות וחיוכים, אפילו עותק אחד מהרשימה לא צולם והופץ באוניברסיטה. לכן, מה לעשות, יש בליבי על מר פלד.
על מספר 2 של רוני אלוני 145559
תבין, לא היה לו זמן. הוא היה עסוק... בריצה לתפקידים גבוהים יותר.
על מספר 2 של רוני אלוני 146028
נו, אם כבר עלה הנושא - האם תוכל להסביר לי במה האגודה הנוכחית גרועה יותר מקודמותיה? אני באמת מתקשה לראות הבדל כלשהו - אבל מצד שני, אף פעם לא התעמקתי בנבכי האגודה, ואינני חבר בה.
על מספר 2 של רוני אלוני 146248
יו"ר האגודה הנוכחית קראה לציבור הסטודנטים לוותר _מיוזמתו_ על הקיצוץ שהובטח להם (זוכר את השביתה הגדולה?) בשכר הלימוד.
חוץ מזה, הדבר הטוב ביותר שהם יכולים להתפאר בו הוא שהם הורידו את מחיר החברות באגודה ל-‏58 ש"ח במקום 98 ש"ח. האגודה הקודמת לפחות נתנה לנו כוס פלסטיק יפה.
על מספר 2 של רוני אלוני 146278
תמורת 40 ש"ח אני מוכן לספק לך אפילו סט של שש כוסות.
על מספר 2 של רוני אלוני 249531
מר אורון היקר,
צר לי על כך שכתגובה לכך שלא הסתייע בידי אגודת הסטודנטים לפני שנתיים לממן חוברת אירועי תרבות בירושלים עקב קשיים כספיים קשים מאוד, שרק השנה, לאחר תוכנית הבראה מקיפה ויסודית, הצלחנו לאזנם, כתבת מכתב מלא שטנה ורוע ולא עצרת לבדוק באמת מה חשיבותה של המחלקה שאני, עדיין, עומד בראשה. ספריית השכרת ספרי הלימוד, חדר המחשבים במעונות, קורסי הג'ימאט והספרדית, המרתונים במדעי הכסף, הייצוג בועדות ההוראה ובועדות המשמעת והרחבת השפעתה של המחלקה אצל כל הגורמים הבכירים באוניברסיטה כנראה שאינם מספיקים לאדון הפגוע. התבייש לך, מר אורון, וזכור כי מי שלא מנסה, לא מצליח. ואת כל הפליירים מימנתי מכיסי, כפי שעשיתי באהבה, במשך כל שנותי באוניברסיטה העברית לגבי דברים שבליבי. במשך שלוש שנים רצופות זוכה תא ''גלעד אביב'' לאמון הסטודנטים ואני, כשלעצמי, למדתי רבות מגב' אלוני ומהריצה המוניציפלית
מדעי הכסף? 249537
מדעי הכסף? 252693
מדובר בכלכלה, מנהל עסקים וחשבונאות.
מדעי הכסף? 252695
שם יפה (די הרבה ציניות בשביל שמונה אותיות).
הממם. 146098
אני חושב שנתקלתי בלפחות אחד מהעיצורים הללו בספר מצרי שקראתי לא מזמן. הוא היה כתוב חלקו בספרותית (לתיאורים) וחלקו במדוברת (לדיאלוגים), והאותיות החדשות הופיעו כמובן רק בקטעי המדוברת. בכל מקרה אני אבדוק.

אגב, הדבר הכי פשוט הוא להתקשר לחוג לספרות ערבית באוניברסיטת תל אביב ולדבר עם אחד המרצים שם. השם הראשון שעולה לי לראש הוא ד''ר ישי פלד, שנמצא שם רוב הזמן, וגם נהנה מאוד לדבר על נושאים כאלו.
הממם. 149034
ההמלצה נראית מעניינת.. לצערי, אוניברסיטת תל-אביב אינה כל כך נגישה לי, אבל אשקול ליצור קשר בעתיד (הלא-קרוב).
עבד כי ימלוך 146357
מעיון ברשימות למועצת העיר ירושלים, בולטת במיוחד העובדה כי לפתע פרחו להם עסקנים צעירים וחדשים. העיר, שרוב פתרונות התעסוקה שהיא יכולה להציע לתושביה נמצאים במשרדי הממשלה פתחה כנראה את דלת הקסמים היישר לכיכר ספרא. כך מספר 2 ברשימתו של יוסי טל גן הוא מוני ארמוזה - עובד חברת החשמל, כך ברשימת שינוי שמפחידה את הירושלמים בפרסומות שלה המתנוססות על גבי כל אוטובוס רענן ("החילונים באים") אפשר למצוא את בועז עצמון ואת זיו בצלאל - מבלייני העיר הוותיקים וכך ברשימת מרצ אפשר למצוא למשל את שותפו לעסקי חיי הלילה של בצלאל - חיליק סלוק. למעשה, נוצרת התחושה שהירושלמים החליטו לקחת את העניינים לידיהם אבל כל עוד לא תשתנה התשתית בכיכר ספרא, (דבר שאף רשימה לא מתעתדת לעשות פרט אולי לברקת), ימשכו השחיתות והסיאוב (1).

(1) ואני תוהה האם מי שהרכיב את רשימת מרצ יודע שאחד מחבריה נהג להשפיל ולהכות את חברתו לחיים בפומבי.
בפומבי 146428
האם ידעתם כי אחת מהכותבות ב"האייל הקורא" נוהגת להשפיל ולהכות את חברה לחיים בפומבי ?

למה להשמיץ את כולם ?
בפומבי 146442
אני מוצאת את תגובתך סרת טעם. אותה כותבת מתמודדת על תפקיד פוליטי ברשימתה של תנועה ליברלית?

לא השמצתי את הרשימה כולה. נהפוך הוא. אני רוחשת למספר אנשים בה כבוד רב בגין פעילותם המגוונת בירושלים בשנים האחרונות. יחד עם זאת, הואיל והרשימה מונה רק 6 מועמדים, לא הייתי רוצה להיות מיוצגת ע"י אדם אלים ואישית, לא אעניק לה את קולי.
בפומבי 146535
אני חושב שהכוונה הייתה להעיר את תשומת ליבך לכך שכשאת אומרת שאחד מקבוצה מסוימת נהג לעשות מעשה מגעיל X, את גורמת להכפשת כלל הקבוצה, משום שאנו, הקוראים, לא יודעים מיהו אותו אדם בעייתי.
כדי להמנע מכך, מספיק לנקוב בשמו של הטיפוס הבעייתי וזהו.

או, בקיצור, על מי את מדברת?
בפומבי 146587
אני מבין שהשאלה במי מדובר, מאוד מעניית אחד, דובי קננגיסר. השאלה היא האם גם העורך מעוניין לפרסם באתרו את הרכילות האמורה, ממוענת לאדם ספציפי?
בפומבי 146596
הואיל ולא הוגשה תלונה במשטרה ע''י זוגתו של אותו אדם והוא לא הואשם בגין מעשיו, איני מתכוונת להיות סניגור, קטיגור, שופט ותליין ולפרסם את שמו. לאנשי מרצ לא היה קשה למצוא הוכחות למעשיו, אם רק היו מעוניינים בכך.
בפומבי 146598
אז מוטב שלא תכתבי דבר שמטיל אשמה בכל הגברים ברשימה (כי אנחנו לא יכולים לדעת למי את מתכוונת).
מי המרביץ? 146604
אם התחלת לעשות פה אאוטינג, אז עד הסוף.
אני חושב שלאדם כזה מגיע שנדע מי הוא.
מי המרביץ? 146715
ואם אני אחשוף את שמו, זה יעזור במשהו? הוא יוריד את מועמדותו? תוכל לבחור בכל אחד אחר ברשימה פרט לו? נכון שלא? אז מה זה חשוב? לא מדובר כאן באדם פרטי שרץ לבדו. מדובר ברשימה שפורשת חסותה על כל אחד מחבריה.
מי המרביץ? 146738
לא שמעת כבר שהמתחיל במצווה אומרים לו וגו'?
ואולי זה כן יעזור, אולי יווצר לחץ על הרשימה והיא תלחץ עליו להוריד את מועמדותו?
מי המרביץ? 146744
למה? כדי להשביע את יצר הסקרנות הרכילותי שלך? אם אכן אנשי מרצ קוראים את הדברים באייל, זה יגרום להם לערוך בדק בית שיהיה חיובי בכל מצב.
מי המרביץ? 146747
אבל את עוררת בי את היצר הזה!
מי המרביץ? 146893
אם אתה ירושלמי, לא תהיה לך בעיה לגלות.
אם אתה לא ירושלמי, המועמדים למועצת העיר לא נוגעים לך.
עבד כי ימלוך 146600
עוד כיף במירוץ לעירייה: הליכוד מנסה לשחד את יהדות התורה שלא להריץ את לופוליאנסקי לראשות העיר, מבטיחים להם כל מיני הבטחות (תיק הכספים, למשל) ומאיימים לחבור גם אל ברקת - והכל כדי להציל את המועמד שלהם, עמדי (סיסמא (אמיתית, מופיעה על השלטים שלהם): "בסוף תראו שראש העיר יהיה עמדי").
עמדי עצמו, מצידו, עושה מאמצים גדולים להכפיש את המועמד המוביל ברקת, במגוון דרכים ועלבונות, אבל זה לא מופיע בידיעה.

ההבדל בסקרים בין ברקת ללופוליאנסקי, אגב, הוא רק 4 אחוזים - 42 לברקת ו-‏38 ללופוליאנסקי.
אהבתי: לא כל מי שמיליונר יודע לעבוד. 146606
מה שמטריד אותי אצל ברקת 147486
הרעיונות שלו לשיפור המצב בירושלים ממש נפלאים,
אבל עד כמה שהתרשמתי הוא עדיין לא הפנים את העובדה שלעיריית ירושלים גרעון ענק ואין מאיפה לכסות אותו.
(בצ'אט שהתקיים ב-Ynet הפנתי אליו את השאלה והם בחרו לא לפרסם אותה).
כמו-כן, אני בטוח שגם הוא יגלה (כמו ביבי) שלהאבק מול ועדי עובדים זה סיפור שונה לחלוטין מלנהל חברת השקעות מצליחה.
במצב כזה אולי עדיף לבחור בראש עיר שיהיה פוליטיקאי תחמן ויוכל לתת לכל הצדדים הנצרכים הרגשה שיש מי שמפסיד יותר מהם (וזה הרי מה שחשוב לכולם כאן, אפילו יותר מכסף - לא לצאת פראייר).
או ראש עיר שיהיה פוליטקאי יצוגי בתקשורת ובעולם גם אם לא מנהל מוצלח (וזה פחות או יותר מה שאולמרט היה).
נ.ב.
חלק גדול מהמסעות של אולמרט לחו"ל שנמתחה עליהם ביקורת כל-כך חריפה היו לתכלית הזו של גיוס כספים ואולי זה באמת הצורך הכי גדול של העיר. (לא שהתלהבתי ממנו בתור בנאדם)

אני מצרף את השאלה שהפנתי לניר ברקת וסליחה על האריכות -
אתה מצהיר שתשפר את איכות החיים בירושלים.
אתה מבטיח - "יצירת מקומות תעסוקה בשפע, שידרוג מערכת החינוך, חזות פני העיר וניקיונה, תרבות ספורט ופנאי מפותחים".
כל זה עולה המון כסף!!!
עיריית ירושלים היא כיום בעלת הגרעון הגדול ביותר בארץ.
גביית הארנונה נמוכה, עקב ריבוי משפחות מצוקה.
המשכורות לעובדים הבכירים גבוהות ביותר ואין סיכוי לצמצם אותן באופן משמעותי בגלל ועד העובדים החזק.
(בעוד שהרבה מהמשכורות לעובדים הזמניים/עובדי חברות כוח אדם הן מתחת למינימום).
החברה העירונית מוריה מנוהלת ברשלנות, מבזבזת מאות מיליונים ו"חוטפת" דו"חות קשים ביותר בביקורת, אבל אין סיכוי לשפר את המצב בגלל הגורמים האינטרסנטים.
שיוויון משמעותו גם שיפור התשתיות באזורים המאוכלסים בעיקר בערבים,
אבל זו אוכלוסיה שמשלמת עוד פחות ארנונה מהממוצע העירוני
והתשתיות שם בפיגור של שנים.
עוד גרעון מתוכנן עצום !!!

אין צורך להזכיר את המצב הבטחוני שעולה הון מצד אחד ומונע הכנסה מתיירות כמעט לחלוטין מצד שני.

אולמרט הקדיש זמן רב לגיוס כספים בחו"ל,
מדינת ישראל הקדישה תקציב מיוחד לירושלים,
ובכל זאת המצב לא השתפר.

מאיפה אתה מתכוון להשיג את הכסף?
מה שמטריד אותי אצל ברקת 148543
מאיפה הוא ישיג את הכסף? חוץ מהעובדה שהוא מולטימיליונר?
אבל למה לו לשלם לעיר מכספו שלו? כנראה מאותה סיבה שהוא כבר הצהיר שהוא מוותר על המשכורת שלו. (הרי רק מהריבית על חשבון הבנק שלו הוא עושה יותר כסף).
אני באמת ובתמים (ומקווה שלא תמים מדי) מאמין שהוא רוצה להיות ראש עיר מכיוון שהוא אוהב אותה ואיכפת לו ממנה ולא כי הוא רוצה כח והתחככות בשחיתות.

הגיע הזמן לנקות את העיר.. להקטין את הארנונה לתושבים החילונים שמאסו בתשלומים בשביל "אחיהם" החרדים...

בחרו בי לראשות העירייה... לא סתם, סתם :)
סקופ! 147062
אמא שלי (חיפאית מבטן ומלידה, מה שאומר למעלה מ70 שנה בעיר), שמעולם לא התלהבה מעמרם מיצנע כראש העיר (בעיקר בשל קירבתו לאילי הנדל"ן וסיפור כריתת העצים בנוה שאנן), טוענת שמאז עזב מיצנע את כסא ראש העיר, *ובלי קשר לשביתה*, חלה הדרדרות ברמת השרותים לאזרח בעיר.
האותיות החדשות בערבית 148293
האותיות ה"חדשות" כלל אינן חדשות. מקורן הוא השפה הפרסית, הנכתבת באותיות ערביות, אך כוללת עיצורים שאינם קיימים בערבית. משום כך נוספו בפרסית ארבע אותיות. השלוש שהציג הכותב וכן האות گ שהיא העיצור צ'. אותיות אלה היו בשימוש גם בתורכית העות'מאנית (תורכית מודרנית כותבים כידוע באותיות לטיניות).
העיצורים הנוספים הללו אינם קיימים בערבית ולכן אין למצוא אותם בתכתובת ערבית רגילה. לעומת זאת, כאשר מתעתקים לערבית מילים עבריות עם ג, ב' פ', מקובל להשתמש בתעתיק באותיות מן הפרסית.
רוב תודות 149035
אני רוצה להודות לכל המגיבים שהתייחסו לשאלה שלי. החכמתי מאד, ושמחתי שהחל דיון כלשהו בנושא השפה הערבית. כולי תקווה כי יהיו הזדמנויות לכך באייל בעתיד.
דרך כלל אני שואף לאפס 149081
אוף טופיק, הגיג קטן שלי בקשר לטיפוגרפיה הערבית: הבחירה לסמן את הספרה אפס על-ידי נקודה באמצע השורה, כפי שעושים בערבית, היא אומללה. זה אומר שטשטוש קטן בדפוס, או כמה פיקסלים שנעלמו, יגרמו לספרה להעלם לגמרי (לפחות מעינם של חלק מהקוראים). ומכיוון שלמספרים גדולים יש נטיה להגמר באפסים, הטעויות שיווצרו יהיו בסדרי גודל שלמים.
דרך כלל אני שואף לאפס 149143
לא היה סיפור כזה של זול וורן?
דרך כלל אני שואף לאפס 149403
וואו, נכון! הספר שלו האהוב עלי (והיחיד שקראתי - שוב, ושוב, ושוב - אחרי גיל 11), ואפילו כתבתי עליו באייל.
תגובה 25808
שם דווקא משתמשים בספרות המערביות. הרי לך ספר שבתרגום לערבית ייצא יותר טוב!
דרך כלל אני שואף לאפס 149165
מצד שני, הפסיק שם יותר שונה בברור מן הנקודה.
עדכון מYNET 149375
עליזה שנהר עומדת לפרוש מהמירוץ בחיפה ולתמוך ביונה יהב.
תגובה לעניין הערבית בלבד 149677
האותיות אותן אתה רואה מקורן בפרסית. אלה באו על מנת
לסגור את הפער שיש לשפה הערבית בתחום העיצורים החסרים.
הצורך לסגור את הפער בא מכיוו שהיה פער בין הערבית הספרותית למדוברת בלהגיה השונים.הבולט מכולם הוא הלהג המצרי הכולל ג במקום ג', המצרים השתמשו באות ג' המצויינת בשאלתך דווקא לעיצור ג' (ולא להיפך כמו בשאר הלהגים) וכמו כן ע''מ לכתוב שמות לועזיים בצורה הקרובה ביותר להגייתם.
פיתות פיתות ‏1 150672
האם מישהו יודע מהו מקור המילה "פיתה"? למיטב ידיעתי, לפיתה קוראים בערבית "חובז", ודוברי ערבית בכלל מתקשים לבטא פא דגושה.

__________
1 והאם יש פה עוד מישהו שמכיר קטע מוזיקלי בשם "פיתות פיתות" של הרכב ג'ז ירושלמי בשם "צליל שכן", שפעל בשנות השמונים?
פיתות פיתות ‏1 150678
אינני יודע, אבל 'חובז' בערבית פירושו לחם, לא פיתה.
פיתות פיתות ‏1 150738
המילה פיתה כמובן שאינה מילה ערבית כי אם עברית טהורה, היא נכתבת בצורתה התקנית "פִּתָה", והיא באה מהמילה "פת".
חובז הוא שם כללי בערבית ללחם, כולל לחמניות, חלות פיתות וכו'. מכיוון שהפיתה היא סוג הלחם הנפוץ (הלחם "הרגיל") אצל הערבים, הרי חובז = פיתה.
פיתות פיתות ‏1 150739
אז מקור הביטוי (הנפוץ) באנגלית "pita bread" הוא עברי?
פיתות פיתות ‏1 150741
כרגע אין לי את הכלים לוודא את זה, אז לפני שאני (שוב) עושה מעצמי אידיוט נוכח כל הפורום המכובד הזה וצועק ''כן'', תן לי יום אחד (אם אני לא אשכח) לבדוק את זה.
איש טוב אוהב את פיתה 150845
לפי המילון שלי, מקור המילה האנגלית הוא ביוונית מודרנית. מה שעונה על שאלה אחת ופותח שלוש...
איש טוב אוהב את פיתה 150902
הקונקורדנציה שלי לא זמינה לי, האם פת-לחם מופיע בתנך או רק במקורות מאוחרים?
איש טוב אוהב את פיתה 150914
גם בתנ"ך :
בראשית, י"ח, ה'
שופטים, י"ט, ה'
שמואל א', ב', ל"ו
שמואל א', כ"ח, כ"ב
מלכים א, י"ז, י"א
משלי, כ"ח, כ"א

חיפשתי כאן: http://search.freefind.com/find.html?id=6433772&...
והעמוד הראשי של מכון ממרא בעברית http://www.mechon-mamre.org/i/0.htm
איש טוב אוהב את פיתה 150915
תודה.
פיתות פיתות ‏1 150913
או קיי, הבטחתי.
מקור המילה פיתה הוא ארמי (פיתא בארמית), ולאירופה הוא חדר מן העברית דרך היוונית המודרנית, כפי שכתב ירדן (באירופה מאכלים בפיתה נחשבים בד''כ ''אוכל יווני'').
פיתות פיתות ‏1 150925
ועדיין, רב הנסתר. מתי החלו לקרוא בעברית מודרנית לסוג הזה של לחם "פיתה"? האם מתחילת העליות? או שאולי הישוב היהודי השתמש במילה הזו כל אותן מאות?
פיתות פיתות ‏1 150992
זה יותר מסובך.
יצא לי לשמוע הרצאה עך "ההבניה החברתית של הפיתה". לא זוכר הכל, אבל בקיצור:
הפיתה בצורתה המוכרת לנו אינה אוכל ערבי כלל וכלל. הערבים עד קום המדינה כלל לא הכינו מאפה בגודל כזה עם כיס. היו מאפים גדולים יותר (כדוגמת הלאפה העיראקית) וקטנים יותר, בלי כיסים. הפיתה בצורתה המוכרת לנו הומצאה בשנות ה - 40-50 ע"י משפחת אבולעפיה, שחיפשה דרך לפתור את בעיות שכניה, אנשי הקבבים הרומנים, שרצו אפשרות להגיש את הקבבים שלהם בצורה מסודרת אבל במנות מספיק קטנות. אחרי שהמאכל נעשה פופולרי, "אוסם" החלה לייצר גרסא משלה, קטנה עוד יותר. בשנות ה- 50 הוחדרה הפיתה לתודעה כמאכל עממי מזרחי, למרות שמעולם לא הייתה כזו.

לגבי השם, "פיתה" התייחס לאורך השנים ללחם בכלל, לאחר מכן לכל הסוגים של לחם אפוי ערבי ‏1, ולבסוף למוצר המוכר לנו.

1 ועל כך מעיד קיומן של "פיתה עיראקית", "פיתה דרוזית" ןכד'.
פיתות פיתות 150996
אתה בטוח? נדמה לי שפלאפל בפיתה הוא מאכל פופולרי בארצות ערב. אז כולם שם העתיקו מאבולעפיה ביפו?

מתוך מילון אוקספורד (ותודה לירדן על הרעיון):

pita: A thick flat bread of the kind common in Mediterranean and Arab countries, usu. cut open and filled with a meat or other filling.

כפי שירדן כתב, מקור המילה (ע"פ המילון) הוא מיוונית מודרנית, והאזכור הכתוב הראשון שלה באנגלית הוא מ- 1951.
פיתות פיתות 151307
לא התעצלתי, ושלחתי אימייל עם השאלה לרוביק רוזנטל מ"מעריב". להלן תשובתו:

לכאורה מקורה במלה הארמית "פיתא" שפרושה "הפת". ואולם, לעברית החדשה היא הגיעה דווקא מעולי הבלקן, ומקורה במלה היוונית pitta שפרושה מאפה זול עשוי מגרגרי סובין. בשני המקרים אין לפיתה כל קשר לערבית, שבה אין בכלל פ' דגושה.
פיתות פיתות 152924
כלומר, האטימולוגיה היא אכן עברית-יוונית ומשם חדרה לערבית.
לגבי הארועים עצמם (כלומר, ממתי יש לערבים פיתות קטנות שניתן למלא) אני מתמך רק על אותה הרצאה ששמעתי, ומאחר שאיני זוכר את שם המרצה הרי שהמקור אינו בהכרח אמין במיוחד. עם זאת, לציטב זכרוני הוא הציג שם תיאורים היסטוריים של מטיילים בארץ בשנות ה- 30 וה- 40 שבהם הוזכרו המאפים הנפוצים אצל הערבים המקומיים ו*לא* היה ביניהם שום מאפה בגודל של הפיתה שלנו ועם חור.
פיתות פיתות 152928
לא. לערבית היא לא חדרה, פרט לערבית הפלסטינאית (משני עברי הקו הירוק). אבל בפלסטינאית גם אומרים ''בסדר'' (בשווא נח בבי''ת).
פיתות פיתות ‏1 237528
בשיחון ערבי-עברי (''פרולוג'') של יהודית רוזנהוייז תורגמה ''פיתה'' לערבית מדוברת כ''כמאג'ה''.
פיתות פיתות ‏1 362848
באיטלקית הפיתה נקראת "pane arabo", שפירושו "לחם ערבי"
פיתות פיתות ‏1 591471
על פי הספר מוצא המילים של הפילולוג הנודע אברהם שטאל מקור המילה יוונית והגיע לארץ יחד עם עולי סלוניקי יש מילה כזאת ביוונית אגב גם המילה אוויר מוצאה מיוונית וכך גם נמל קברניט אוכלוסין תריס דורון ועוד ועוד
מה הקטע עם הסופיות? 231077
בפורום משפחתי נשאלה השאלה הבאה:
מדוע יש בעברית אותיות סופיות (ךםןףץ)? האם הסופיות הן יחודיות לעברית? למה דווקא אותיות אלו?

על השאלה השנייה כבר קיבלנו תשובה שסיפקה אותנו - יש אותיות סופיות גם בשפות אחרות. על שאר השאלות קיבלנו את התשובה הבאה: בעבר, בכתב העברי הקדום (שהיה כנראה הכתב הראשון שלא היה פיקטוגרפי, אבל זה שווה בדיקה) לא היו רווחים בין המילים ועל כן הקריאה הייתה קשה. לכן, מה שעשו היה לשים נקודה לאחר כל מלה. אבל נקודה היא דבר שנעלם בקלות, אז בחרו קבוצה של אותיות שנפוצות יותר בסוף מלה ויצרו להן את הגרסה הסופית.

מה אתם יודעים על זה?
מה הקטע עם הסופיות? 231208
ע"פ זכרוני את אבשלום קור:

ההסבר הוא כתב מחובר. זה לא מקרה שלאותיות הסופיות, פרט ל-ם', יש זנב ארוך. האותיות הסופיות ךץף"ן הן המקוריות, ובתקופת המשנה נהגו לכתוב אותן בכתב מחובר כך שקצותיהן התחתונים התעקלו ל-כצפ"נ. בסופי מלים נשארו האותיות כשהיו, וההבדל נשאר גם כשהפסיקו לכתוב בכתב מחובר. בנוגע ל-מ', פשוט באותה תקופה היו שתי גרסאות לאותה האות: מ' ו-ם', וכשנוצר ההבדל בין אותיות סופיות לרגילות אמרו באופן מלאכותי שהראשונה רגילה והאחרונה סופית.

(בימינו הנאורים אפשר, כמובן, להתעלם לחלוטין מהסופיות. אבל גם אפשר למצוא להן שימוש יצירתי: למשל, שהאותיות הסופיות ב-כ' וב-פ' הן הרףות. ץ' יכולה להיות צ' עם ץופץיק, ואילו בשביל ב' רףה צריך למצוא אות חדשה (ב' עם זנב).)
מה הקטע עם הסופיות? 231445
מה שעדי אמר תואם, פחות או יותר, גם את ידיעותיי בנושא.

דווקא בכתב העברי הקדום‏1 לא היו אותיות סופיות - מפני שהוא נחרת בד"כ ע"ג חומר קשה - צורת כתיבה שהיא איטית יותר ופחות רהוטה, ולכן לא התקיים בו התהליך שעדי תאר.

הערה קטנה לעדי: נדמה לי שהכתב היהודי (אשורי/ארמי/מרובע) לא היה אף פעם ממש "מחובר". הנטייה של "זנבות" האותיות להמשך שמאלה לכוון האות הבאה נבעה מכתיבה רהוטה ומהירה של אותיות זו אחר זו - אבל לאו דוקא מחיבורן זו לזו.

1 שאכן היה הכתב האלפביתי הראשון, או לפחות צאצא קרוב שלו. הכתב האלפביתי הומצא כנראה ע"י הכנענים (ייתכן בסיני - שם נמצאו הדוגמאות הקדומות ביותר), והשימוש בו התפשט לכל עמי האיזור (ובהם העברים).
מה הקטע עם הסופיות? 231592
עכש"י הכתב האלפביתי הראשון (או הקדום ביותר שנתגלה עד כה) הוא אכן כתב שמי, קרוב של העברית, והוא מבוסס סימנים(1). הכתב מוכר בשם הכתב הפרוטו סינאי, והתגלה בצרבית אל חאדם שבסיני.

___
(1) את האות אל"ף ייצג ראש של שור (אלוף), את האות בי"ת ייצג בית סימלי וכו', על משקל אל"ף אוהל בי"ת זה בית מדיון 2000
מה הקטע עם הסופיות? 231649
אפשר קישור? או לפחות שם/תעתיק לטיני ל"כתב פרוטו סינאי"?
מה הקטע עם הסופיות? 231659
לצערי לא. את תגובה 231592 כתבתי מהזכרון של חומר שהכרתי לפני יותר מ30 שנה.
מה הקטע עם הסופיות? 231849
מה הקטע עם הסופיות? 237532
ואת הגרסה הצבאית אתה מכיר? אל"ף אוהל, בי"ת זה בית, גימ"ל זה מה שמבדיל ביניהם.
מה הקטע עם הסופיות? 237761
לך יש פרוטקציה בחדר המכונות. מנועים מלא קדימה תחת המשפט שאחרי סימן השאלה, שם המחבר מכיל "easy".
מה הקטע עם הסופיות? 237800
אני לא יודע לגבי פרוטקציה, אבל אצלי המנוע עובד.
כפי שחשדתי, אני לא אחראי לבדיחה הזאת.
תגובה 109198
מה הקטע עם הסופיות? 238919
אופס, התנצלותי בפני טל. אסור לסמוך על זכרוני.
עיצור חדש בעברית כתובה? 630885
חזרתי עכשיו מחופשה בדרום הארץ, ויש שם עכשיו הרבה ח'אנים: ח'אן השיירות, ח'אן מתנת המדבר, ח'אן בארות. ממש כך הם כתובים בשלטים החומים הרשמיים: עם גרש בחי"ת. ולא ברור לי מה אני אמור לעשות עם הגרש הזה. יש לי אינסטינקט להגות אותו כמו התימנים או הח"א-בלי-הנקודה בערבית - אבל למה, בעצם? או לחילופין, למה לא להגות כך את כל החיתים באשר הם, מעשה דן כנר?
עיצור חדש בעברית כתובה? 630887
להיפך. בתעתיק מערבית זאת החית עם הנקודה.

בתעתיק שעבר דרך האנגלית זוהי כף רפה (כמו רחוב כיאט בחיפה).
עיצור חדש בעברית כתובה? 630890
נכון. תוך כדי כתיבת תגובה 630888 גיליתי את טעותי.
עיצור חדש בעברית כתובה? 630888
אוקיי, אוקיי, ברור מאיפה זה בא. גרש בחי"ת משמש תכופות בתעתיק מערבית של שמות מקומות, לא יודע אם באופן גורף אבל לפחות בשייח'ים - שייח' דנון, ג'ראח, שארם א- וכו'‏1. כמו הגרש של קית' (ריצ'רדס)‏2 - זה רמז איך הוגים זאת במקור, ואתה הקורא מוזמן לבחור איך להגות זאת בתוך ראשך וכשאתה מדבר, לפי כמה אתה רוצה להיות דייקן/פלצן. במקרה הערבי זה הפוך על הפוך, כי הגרש (כך לפחות אני למד מהדוגמה היחידה של השייח'ים) מסמן להגות זאת כמו שאנו הוגים את החי"ת הרגילה שלנו, בעוד שאת מוחמד ואת ג'ראח אנחנו מוזמנים להגות באופן מיוחד אם אנחנו רוצים להיות דייקנים ופלצנים (אני יודע, זה בגלל הסימון באלפבית הערבי).

אז בסדר, ח(')אן באה מערבית, ובערבית הוגים את זה כמו החי"ת שלנו. אז מה? אם מצרפים את זה ל"מתנת המדבר" או "בארותיים", זו כבר בהכרח מילה עברית לכל דבר. לי זה נראה מגוחך.

1 גם בשמות פרטיים? אין לי דוגמה.
2 אבל לא כל כך באליזבת וסמית.
עיצור חדש בעברית כתובה? 630889
לא רחוק משייח' דנון שהבאת כדוגמא, יש בית מרקחת ח'ורי פארם.
זה עברית? אנגלית? ערבית? אתה תגיד לאיש איך לכתוב את שמו?
עיצור חדש בעברית כתובה? 630900
ומה עם אורחאנים למיניהם?
עיצור חדש בעברית כתובה? 630942
לא הבנתי. מה איתם?
עיצור חדש בעברית כתובה? 631175
עם ח' או ח? להבנתי זה משחק מילים בין "אורח" ו"חאן".
עיצור חדש בעברית כתובה? 631176
אתה שואל אותי על המצוי או על הרצוי בעיני? המצוי הוא שאכן, עד כמה שראיתי כותבים אותם בלי גרש. הרצוי בעיני הוא שגם את חאן יכתבו כך.
גמל 766341
לא ככה רושמים את האות ב בערבית.
אנא גמאל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים