פורסם דו''ח מבקר המדינה 1450
מבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, הגיש אתמול (ד') ליו"ר הכנסת וליו"ר הועדה לביקורת המדינה, את חלקו השני של הדו"ח השנתי לשנת 2002. להלן מספר נקודות נבחרות מתוך הדו"ח.

  • החלטה 755 של מינהל מקרקעי ישראל ורה"מ:
    ראש הממשלה אריאל שרון לחץ לקדם החלטה בתחום הקרקע החקלאית - למרות ניגוד עניינים שנוצר בשל טובת הנאה אישית, ממנה עמדו שרון ובני משפחתו להנות. החלטה 755 מונעת מחוכרים להשכיר מבנים ומחסנים בקרקע חקלאית לצד שלישי. ההחלטה נוגעת לכ-‏3,000 חקלאים שהשכירו, או רוצים להשכיר את המבנים ברשותם. המדובר בעיקר בחקלאים שהחליטו לפרוש והשכרת המבנים עשויה לסייע להם כלכלית. הנושא שנוי במחלוקת, בין היתר מחשש להשתלטות אנשי עסקים על קרקעות, באמצעות קביעת עובדות בשטח. משרד החקלאות גיבש הצעה בעניין שינוי החלטה 755 מבלי לשתף את מינהל מקרקעי ישראל. ראש הממשלה שרון הפגין תמיכה נלהבת בשינוי - שחרגה לדעת המבקר מהמותר. בצעד חמור, לדעת המבקר, אף התקשר שרון אישית בטלפון למנהל מינהל מקרקעי ישראל, וביקש ממנו לתמוך בשינוי ההחלטה - תוך הפרה של ההוראות והנחיות המבקר בנושא. המבקר קובע כי שרון ידע שהוא מפר הוראות ושיש לו ולמשפחתו נגיעה אישית. השופט גולדברג מצביע על מסמך ששלח מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשר החקלאות ובו אישר כי הנושא הועבר לתחום טיפולו שכן "ראש הממשלה מנוע לעסוק בו". המבקר טוען כי לא כך היו פני הדברים מאחורי הקלעים ומדגיש: "זהו איננו עניין טכני בלבד". בעקבות פרסום הדו"ח שיגר מזכ"ל מפלגת העבודה אופיר פינס מכתב ליועץ המשפטי לממשלה ובו קרא לו לפעול להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה שרון. פינס כותב: "המבקר מפרט עובדות המצטברות לכדי עברות פליליות של מר שרון... דומה שחובתך להורות למשטרה לקבל את החומר ממבקר המדינה ולהעבירו מידית לפרקליט מלווה לצורך גיבוש כתב אישום".

  • גביית חובות וההוצאה לפועל:
    המבקר קובע כי המדינה אינה מספקת לאזרחיה את הזכויות שמהן נהנית היא עצמה. לפי הדו"ח, כשהמדינה רוצה לגבות חוב מאזרח עומד לרשותה מידע רב השמור במאגרי מידע שונים, שבו היא יכולה להסתייע כדי לאתר את החייב וללמוד על מצבו הפיננסי. אולם כשהיא נדרשת מתוקף חוק לגבות בשביל האזרח חוב המגיע לו, המדינה אינה דורשת את המידע הזה מהגופים הרלוונטיים. היא גם אינה מתאמצת להחזיר לזכאים כסף שהצטבר אצלה ומשאירה אותו ברשותה ללא טעם ובלי שאיש יכול לעשות בו שימוש. לכך אחראית ההוצאה לפועל, שמבקר המדינה מצא ליקויים רבים וחמורים בתפקודה. המבקר גם ציין כי החובות בתיקים הפתוחים בהוצאה לפועל מסתכמים בכ-‏25 מיליארד שקל. בעוד לשכות ההוצאה לפועל גבו בשנת 2000 רק 970 מיליון שקל מתוכם.

  • ווטרינריה:
    המבקר קובע כי עופות שחוטים משווקים לצרכנים בלי להמתין לתוצאות בדיקות המעבדה, שאמורות לקבוע אם הבשר ראוי למאכל אדם. המבקר מצא כי לשירותים הווטרינריים אין כל מידע אם הבשר המשווק מכיל שאריות ביולוגיות מסוכנות, בערכים גבוהים מהמותרים בתקנות משרד הבריאות. עוד עולה מהדו"ח כי בבשר בקר, צאן וחזיר כלל לא בוצעו בדיקות מהסוג הזה.

  • מים:
    בחלקו של הדו"ח שעוסק בנציבות המים במשרד התשתיות קובע המבקר כי החלטת הממשלה להתפיל 400 מיליון מ"ק מי ים בשנה אינה מבוססת על שיקולים כלכליים ומסתמכת על אומדן לא ריאלי של צריכת המים בישראל בשנים הבאות. המבקר מתריע, כי תוכנית האב למשק המים אינה מתבססת על העיקרון שמחיר המים צריך להתבסס על העלות השולית של ההפקה, ובכך היא תמנע אופטימיציה של שימושי המים ותנציח את בזבוזם ואת סבסודם.

  • תמיכה במוסדות תורניים:
    המבקר קובע כי מוסדות רבים עדיין נוקטים בשיטות פסולות, בהן דיווח כפול על תלמידים, כדי לקבל כסף מהמדינה. הדבר מביא לאובדן עשרות מיליוני שקל מקופת המדינה.

  • העדרויות מורים:
    בחלקו של הדו"ח שעוסק במערכת החינוך קובע המבקר כי הסיבות להיעדרויות המורים אינן נובעות רק מימי המחלה של עובדי ההוראה עצמם. המורים מחסירים ימי עבודה גם עקב מחלת ילדיהם או כתוצאה מהשתתפותם בכנסים ובימי השתלמות. 6% מהיקף ההיעדרויות של המורים בשנת לימודים אחת 120 - אלף שעות הוראה, ששויין 600 מיליון שקל - הן היעדרויות "ללא סיבה". כלומר, אי אפשר להצדיקן בהשתלמויות מקצועיות, בסיבות בריאותיות או בנסיבות משפחתיות. יצויין שבבתי ספר שעברו לשיטת הניהול העצמי, לפיה מנהלי בית הספר אחראים על כלל תקציב המוסד, פחתו העדרויות המורים בכמחצית.

  • רשות הדואר:
    בתחילת שנת 2001 הכין איקי כהן, עובד בכיר ברשות הדואר, ופעיל ליכוד, דיוקן פוליטי ואישי של 74 חברי מועצת הרשות ועובדים בכירים של הרשות. המבקר כותב כי במסמך שהכין כהן "ציין העובד את השתייכותם המפלגתית וכן את דעתו על אופיים וכישוריהם של חברי מועצת רשות הדואר ועובדיה הבכירים והמלצות לנהוג בהם לשבט או לחסד על פי השתייכותו המפלגתית של כל אחד מהם". כגון: "צריך להחליפן באיש המשרד מטעמנו", "סילבן לא יאריך את כהונתו", "מכוחותינו", "אני תומך בהחלפת המנכ"ל מהר ככל האפשר" (המנכ"ל באותה עת היה דן נדיב), "צריך... להצר את צעדיה", "טיפוס דוחה וכמובן ממפלגת העבודה", "מסוכן", "לא אוהב לעבוד אבל איש המחנה הלאומי וזה חשוב", "כיפה סרוגה על הראש", "חבר מרכז הליכוד". על עצמו, כתב העובד - "צריך להתקדם מהר". לדברי המבקר מטרתו של המסמך שהכין כהן היא, כפי שעולה לכאורה, "לתת לבעלי סמכות ברשות מידע על נטיותיהם הפוליטיות של האנשים המצוינים במסמך לצורך החלטה על עתידם ברשות". בתשובה לשאלות מבקר המדינה בנושא הודה כהן בכתיבת המסמך והסביר כי "הכין אותו על פי בקשתו של עורך דין פרטי שהוא פעיל מפלגת הליכוד ומקורב לשר התקשורת הנוכחי ראובן ריבלין, על מנת שתוכנו יועבר לידיעת השר. עורך הדין, שנחקר בידי מנכ"ל משרד מבקר המדינה, מכוח סעיף 26 לחוק מבקר המדינה, הכחיש מכל וכל קשר למסמך ולתוכנו". בעקבות חשיפת המסמך ב"הארץ" בתחילת השנה הופסקה עבודתו של כהן ברשות הדואר. יצויין ששר התקשורת דאז ראובן ריבלין התנער מכל קשר למסמך.

קישורים
Ynet
הארץ
הארץ - החשדות נגד רה"מ
הדו"ח השנתי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  אינפורמטיבי • עומר אורי • 2 תגובות בפתיל
  חמור ! • דב אנשלוביץ • 3 תגובות בפתיל
  זונה, אבל • חזי • 2 תגובות בפתיל
  ישיבות • קורא נבוך • 4 תגובות בפתיל
  למי זה מזיז? • Freddy

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים