רפי, שגרה זה רע? 146
אם תוכנית ''כלבוטק'' הראשונה ששודרה היום היא סימן לבאות, הרי שקברניטי הערוץ הראשון, שנכנעו בקלות רבה כל-כך לוועדי העובדים שלהם, הפסידו בענק.

אי אפשר היה לטעות בחיוך על פניו של רפי גינת כאשר בתשדירי הפרומו ל-"כלבוטק" בערוץ 2 הצהיר, "ושמישהו ינסה לעצור אותי". פעם אחת הם כבר הצליחו - טכנאי הערוץ הראשון "הורידו את השלטר" כשהתוכנית היתה אמורה להיות משודרת שם. "לא בבית ספרנו", טענו, מוחים על כך שהתוכנית הופקה באופן פרטי.

את גינת זה לא עצר. ערוץ 1 הפרו חוזה? בשביל זה יש ערוץ 2. וכך, יותר מחודש מאז תאריך אי־השידור המקורי, עלתה תוכנית כלבוטק הראשונה לאוויר בערוץ המסחרי.



אז מה היה לנו שם?

רק שתי כתבות הוצגו, שתיהן כתבות תחקיר; האחת במצלמה נסתרת, והאחרת חקירה שליוותה (גינת טוען, הקדימה) חקירה משטרתית.

הכתבה הראשונה עסקה בשוק הדגים בנמל יפו. מומחה של משרד הבריאות הריח את הדגים, פשפש בקרביהם ופסק: מסוכנים למאכל. ה-"סקופ" היה כי הדגים אינם כלל פרי עמלם של דייגי יפו, כפי שאמורים הקונים לחשוב, אלא דגים קפואים, שהגיעו מהאוקיינוס לא בשחיה אלא בבטנה של אוניה והופשרו לקראת מכירתם בנמל. מעניין וחשוב, אבל לא סנסציוני. אבל בדיוק כשחשבנו שאין שום דבר מסעיר בכתבה, שלף גינת את השפן מהכובע: פקחים עירוניים של עיריית תל־אביב יפו, שאמורים לפנות מהמקום את הרוכלים נטולי האישור, מעדיפים להעמיס על הטנדר ארגז דגים בחינם במקום לבצע את עבודתם.

בכתבה כולה, וגם בדיון הלא־נוקב־מספיק שניהל גינת לאחריו עם מנכ"ל עיריית ת"א־יפו, צרמה מילה אחת בהעדרה: שוחד. איש לא העלה את המילה על שפתותיו, למרות שלי אישית נדמה שאם זה לא שוחד, אינני יודע בקשיש מהו. לא רק זאת, אלא שצוות כלבוטק העדיפו לטשטש את פניהם של הפקחים – כדי להגן על החפים מפשע? לעומת זאת, כשהפקחים באים לבצע את עבודתם באמת (או כמעט באמת), לאחר שהופעל קצת "לחץ מלמעלה", אחד הסוחרים מאיים על חייו של פקח; וכאן, לא טרח איש להסתיר את זהותו. מוזר.



הכתבה השניה עסקה בהאשמות נגד ד"ר זיידר, פסיכולוג, מנחה "קשר משפחתי", בניצול מיני של מטופלים. הסיפור לא היה חדש למי שקרא עיתונים הבוקר; לצערם של אנשי כלבוטק, לאחר הסרת צו איסור פרסום לבקשת עיתונאי אחד (כלבוטק במקרה זה), רשאים כל העיתונאים לפרסם את הסיפור. וכך פורסם הסיפור בעיתונים עוד לפני החשיפה בטלוויזיה.

ובכל זאת, היה משהו מזעזע בעדותו של אותו נער. ואם בשלב כלשהו חשבתי, "הרי מדובר באדם בעל בעיות נפשיות, כיצד ניתן לדעת שאינו בודה את הסיפור מליבו?", באה הקלטה של שיחת טלפון ומחקה כל חשש שכזה. אם המוקלט הוא אכן ד"ר זיידר (ואין לי כל סיבה להאמין שזה אינו המצב), הרי שמקומו מאחורי סורג ובריח למשך שנים רבות.



ולסיום, דבר אחד שחשוב לשים לב אליו. ערוץ 2 הוא, אחרי הכל, ערוץ מסחרי, המתפרנס מכספי השלמונים של המפרסמים. כאן יבחן יושרו המקצועי של גינת. האם יעז לשדר כתבת תחקיר על האנטיביוטיקה בחלב של תנובה, למשל? הרי לאחר התחקיר של "ידיעות אחרונות", מיהרו בתנובה להקדים תרופה (אנטיביוטית?) להמשך המכה, והשקיעו הון לא מבוטל בפרסום "קו החלב" שלהם. כבר למחרת פרסום התחקיר הראשון, פורסמה מודעת צבע של עמוד שלם ב-"ידיעות", וגם מספר פרסומות בערוץ 2. האם תנובה (ואני משתמש כאן בתנובה כמשל בלבד, השאלה נוגעת לכל חברה אחרת באותה מידה) תפרסם בערוץ 2 לאחר כתבת תחקיר לא מחמיאה ב-"כלבוטק"? האם זכייני ערוץ 2 ירצו להעמיד את תנובה למבחן, או שיצנזרו כתבת תחקיר שכזו?

ימים יגידו.

קישורים
אי־השידור המקורי כתבתו של שלומי בן־יצחק על השביתה בערוץ 1
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תקשורת"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה קרה שם בקשר משפחתי ? • ברוך • 2 תגובות בפתיל
  געגועים לאבא של ירון • אסף עמית • 5 תגובות בפתיל
  תוכנית הכלבו טק עידוד • שרית נהרי • 21 תגובות בפתיל
  בדיקה, נא להתעלם • טל כהן

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים