ההומניזם האינטרסנטי 149
ישראל מתנגדת בחריפות לשיתופו של יורג היידר בממשלת אוסטריה, כי הוא גזען - ואנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. אחרי הכל, גם אצלנו יש כמה וכמה גזענים בכנסת...

"ולפאתי מזרח קדימה, נפש יהודי הומייה...", כן, זוהי התקווה. כולנו מכירים אותה מביה"ס, ימי האבל הלאומיים, הצבא וכו'. ומה רע בהמנון? המנון נהדר, מדבר על כל תושבי ישראל ו...רגע, כל תושבי ישראל? לאן נעלמו הערבים, הצ'רקסים, הדרוזים שנאלצים לעמוד להמנון בצבא וכו'? הרי כל־כך אכפת לנו פתאום משנאת זרים ומאפליות מיעוטים...

לאחרונה קמה זעקה נוראה בקרב הציבור היהודי בארץ ובעולם לאסור את כניסתו של היידר לממשלה, מעצם היותו גזען ושונא מיעוטים וזרים. כמובן שכשאנחנו אומרים "מיעוטים וזרים" אכפת לנו רק מיהודים. ולמה שיהיה לנו אכפת מזרים אחרים? מישהו לומד בארץ על שואת הארמנים? בשיעורי היסטוריה מזכירים את שואת הצוענים? ולכמה מהציבור הישראלי אכפת מהערבים המופלים פה, ובכלל - למה אריק שרון הזדעק עם התערבות ישראל בקוסובו, אם כל־כך אכפת לנו מזרים?

התשובה היא, שלא אכפת לנו מזרים. ההומניזם שלנו הוא לא הומניזם, אלא אינטרסנטיות. העזרה שלנו לזולת ואהבת השונה והאחר שלנו שואפת לאפס, ומתעוררת רק בכל פעם שמישהו אומר משהו בסגנון: "היהודים שולטים בכלכלה" (הערה מטופשת וחסרת בסיס כשלעצמה). או אז מיד מתחיל מחול שדים, וכינויים כמו היטלר ואייכמן נזרקים לאוויר. אנחנו מקדישים זמן כה רב כדי לדרוש מהעולם שיזכיר את השואה, כדי שלא תחזור על עצמה שוב, אבל על עבדות השחורים בכלל לא מדברים פה, וטבח סברה ושתילה, כמו גם פרשת כפר קאסם, נשמעות כמו איזה זיכרון עמום. לכן נשאלת השאלה - האם מותר לנו להתערב בפוליטיקה האוסטרית?

בעצם, אולי כדאי לשאול שאלה אחרת - על מה יש לנו להתערב? נכון, האדם אנטישמי לא קטן, וזרק הערות מטופשות וגזעניות רבות. אז הוא לא יזכה בפרס נובל להומניזם, וממשלת ישראל לא תהפוך לחברה טובה של אוסטריה. אבל האם היידר טען שיש לחסל יהודים (לא נזכיר זרים, כי ממילא לממשלה לא היה אכפת מהם אם יהודים לא היו בתמונה)? כזכור לי, היידר התחייב לשמור על המיעוטים ועל הדמוקרטיה. אבל לא, לנו זה לא מספיק. אנחנו רוצים יפי נפש בשלטון, אנשים הומאנים ודמוקרטים. אנחנו, שהיינו עם "כהנא חי" בכנסת, שמשתפים את ש"ס ההומופובים ושונאי הרפורמים בממשלה, שמפלים ערבים - אנחנו רוצים שלטון ומדיניות הומנית. אנחנו רוצים שהגבולות יפתחו לזרים!

אבל מה - לא בבית ספרנו. כאן רק יהודים יכולים לקבל אזרחות (להוציא קרובי משפחה של המיעוטים תושבי הארץ), וקריאות נגד עובדים זרים הן דבר לגיטימי ומקובל. למה? כי ליהודי אי אפשר לקרוא נאצי. אבל לאמריקאי, אוסטרי, גרמני ואחרים, אפשר.

ולמה לא בעצם? יש דרך קלה יותר לפרוט על המצפון העולמי מאשר לזרוק את המילה "נאצי" לדיון, ולהפוך את הנושא לטעון רגשות? פתאום כל העולם קם ומחרים את אוסטריה, נותן לה תפקידים שוליים בנציגות האירופאית, משנה את האשראי שלה. זה בסדר. היו הרבה איומים כאלו גם על השלטון הגזעני בדרום אפריקה (מה, לא?).

אחרי הכל, אנחנו רוצים דמוקרטיה. מהי דמוקרטיה לפי ישראל ושאר העולם המערבי? לא, לא חופש המחשבה והדעה. זה אסור. מותר שיהיה חופש מחשבה ודעה, כל עוד אתה לא חושב כך וכך. כנראה שהעולם שכח שיש הבדל בין לחשוב דבר מה לבין ישומו של אותו דבר. על העולם לפקח אחרי מהלכיו של היידר ולהזכיר לו כל הזמן שהוא תחת ביקורת, אבל למנוע ממנו את זכותו להבחר?!

קודם כל, נבחן את עצמו. כשניתן מעמד שווה לערבים, כשנהיה מדינת כל תושביה - אז נוכל לדבר על אוסטריה. ואם אנחנו עדיין רוצים "שלטון הומאניסטי", למה שלא נעשה רפורמה קטנה גם אצלנו, ונוציא איזה 18 מנדטים גזענים, הומופובים ושוביניסטים מהממשלה? ועד אז - עדיף שנשאר בשקט.

פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  נורא עצוב להגיד • חמוטל לוין • 15 תגובות בפתיל
  הומוסקסואלים • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  בסרט הזה כבר היינו • אלכסנדר מאן • 9 תגובות בפתיל
  ישראל ומשטרים אפלים אחרים • יוסי גורביץ • 2 תגובות בפתיל
  ''נאה דורש, נאה מקיים'' • גלעד • 6 תגובות בפתיל
  היה שווה • אבי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים