ממחר: רק סולר דל-גופרית בת''א 1554
החל ממחר (ו') יימכר בתחנות הדלק בתל־אביב רק סולר דל־גופרית. זאת בעקבות סיכום בין העירייה לחברות הדלק.

עיריית תל אביב הגיעה לסיכום עם חברות הדלק בעקבות עתירה שהגישו האחרונות בנושא. העתירה הוגשה לאחר שראש העירייה רון חולדאי הורה לפני כשנה לאגף רישוי עסקים בעירייה לא לחדש את רשיונות העסק של תחנות הדלק שלא יעברו למכירת סולר דל־גופרית בלבד החל מ-‏1 בנובמבר 2002. חברות הדלק טענו בעתירה כי צעדה של העירייה אינו חוקי הואיל והרכב הסולר מוסדר בתקן ארצי ואין לעירייה סמכות להורות על שיווק סולר נקי יותר בתחומה.

בינתיים חתם שר התשתיות יוסף פריצקי על צו הקובע כי החל מ-‏1 ביולי 2003 מותר יהיה לייצר בישראל רק סולר דל־גופרית ומ-‏1 בינואר 2004 מותר יהיה לשווק בכל רחבי הארץ רק סולר דל־גופרית.

בעיית זיהום האוויר שמקורו בכלי רכב היא אחת הבעיות הסביבתיות המרכזיות בתל־אביב. מדי יום נכנסים לעיר כ-‏450 אלף כלי רכב האחראים לכ-‏80% מזיהום האוויר בעיר. מחקרים הראו שיש קשר מובהק בין רמת הזיהום מכלי רכב, לבין היקף המחלות בדרכי נשימה בקרב ילדים.
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כנראה שאני היחיד 160939
שגם קרא, גם לא הבין, וגם מעז להודות:
אבל לאלו כלי רכב העסק נוגע, ומה עם כל המכוניות שנוסעות על בנזין?
כנראה שאני היחיד 160953
המכוניות שנוסעות על בנזין ימשיכו לנסוע על בנזין, כלומר לפעול על פי התמריץ המוזר שיוצרת המדינה, שמטילה מס מיוחד ומוזר בסכום עתק על רכבים המונעים בסולר (בעלי מנוע דיזל).

אמנם השימוש בבנזין אומר שמשתמשים בהרבה יותר דלק (יותר זיהום). גם מחירו יקר יותר (בזבוז משאבים לאומיים ופגיעה במאזן התשלומים). אבל למי אכפת; הרי אם אתה פונה לאלטרנטיבה, ויש לך מנוע דיזל, סימן שאתה עשיר, אז רק הגיוני שהמדינה תחמוד ממך מיסים נוספים.
כנראה שאני היחיד 160998
הסיבה שהסולר זול יותר, למיטב ידיעתי, היא פשוט שיש עליו הרבה פחות מס, ושעד לא מזמן הוא שימש בעיקר למשאיות וכאלה. אם כולם היו נוסעים על סולר, מחירו היה מטפס גבוה מאוד.
כנראה שאני היחיד 160999
את עניין הבדלי המס אני מבין. לא ידעתי. אבל למה אתה מתכוון שמחירו יטפס אם יותר אנשים ישתמשו בו?

ועדיין ישנם הבדלי זיהום האוויר.
כנראה שאני היחיד 161000
כי אחוז המס עליו יעלה. כאמור - עד היום המס היה נמוך כי הוא שימש את המגזר התעשייתי בעיקר. מרגע שהוא הופך לתצרוכת פרטית, המיסוי עליו יעלה לרמה של המיסוי על בנזין.
כנראה שאני היחיד 161002
אם מדובר בסובסידיה לתעשיה, הרי שזמנה עבר כאשר מנועי הדיזל הגיעו למכוניות פרטיות. ההבחנה בין סולר לבנזין כבר איננה הבחנה בין תעשייתי לפרטי. מכאן שהמשך משטר המיסוי המפלה הוא מזיק. הנזק הוא כפול: גם בגלל פגיעה בנייטרליות של המס (יצירת הטיה לכיוון מוצר אחד מטעמי מס בלבד); וגם מכיוון שאי-הנייטרליות הזו פועלת בכיוון ההפוך - היא מעודדת זיהום הסביבה במקום לעודד הפחתתו.
כנראה שאני היחיד 161004
ואכן, לאט לאט מזדחל המיסוי על הסולר למעלה. אין לי נתונים, אבל למיטב ידיעתי מחיר הסולר עולה כל הזמן, בלי פרופורציה לעלות, בגלל המיסוי העולה עליו.
הוצע בעבר ליצור שתי קטגוריות - סולר זול, צבוע, לתעשיה, וסולר יקר לצריכה פרטית. לא יודע מה קרה עם זה.
כנראה שאני היחיד 161005
האם גם המס-קנס על שימוש במנועי דיזל מזדחל למטה? :-)
כנראה שאני היחיד 161010
אני חושב שיש חוק מרפי כזה, ואם לא צריך להיות:

מס שהוטל לא יבוטל!

זה גם סיסמא קליטה, וגם נכון. ראה, למשל, העלאת המע"מ ל-‏18 אחוז, שהייתה אמורה להיות זמנית. אגב, האם יכול להיות שבעבר המע"מ היה פחות מ-‏17, וגם לרמה זו הוא עלה "באופן זמני"?
נדנדת המע''מ 161022
נתונים על שיעורי מע"מ עד 1998 בלוח י'-3 כאן:
האם הוראת-השעה שקבעה מע"מ של 18% הוארכה?
נדנדת המע''מ 161440
על פי גלובוס, ב- 2004 ירד המע"מ ל- 17%:
נדנדת המע''מ 161651
כן, אז נגמרת הוראת השעה. אבל במשרד האוצר חוששים שהממשלה לא תרצה לוותר על המיליארדים שהאחוז הזה נותן לה, ותבקש להאריך את הוראת השעה. (כך, לפי הדיווח בידיעות).
כנראה שאני היחיד 161028
האם ידוע לך כיצד נותנות תחנות דלק שונות הנחות ענק על סולר, עד שקל לליטר, בעוד שעל בנזין מקבלים 10 אג' לליטר לכל היותר, וגם זה רק בתדלוק עצמי?
כנראה שאני היחיד 161034
לא שאני מומחה גדול בדלק, אבל ההנחות על בנזין הן בחוק - כלומר, בשירות עצמי *חייבים*, כיום, לתת הנחה (של כ-‏9 אגורות, אם אני זוכר נכון). זאת, מכיוון שבעבר (לפני כשנה) הסכים השר הרלוונטי (תמ"ס? תחבורה? תשתיות?) לאשר לחברות הדלק להעלות את מחיר הדלק במידה מסויימת - תוך התניית העליה בכך שחברות הדלק תאפשרנה תדלוק עצמי מוזל‏1.
לגבי הסיבה לאפשרות לתת הנחות גדולות על סולר - אני לא ממש יודע. משהו שעשוי להיות רלוונטי זה שרוב הפעמים (שאני ראיתי) ההנחות הללו נתנות על עסקאות במזומן. אבל לא ברור לי למה אותו הגיון לא תופס לגבי בנזין. מישהו?

אגב, אם בדלק עסקינן - גיליתי לאחרונה שבשטחים הדלק זול באופן משמעותי - ליטר בנזין 96 אוקטן עולה 4.25 ש"ח לעומת משהו כמו 4.51 ש"ח (לפני העלייה האחרונה) בתחנות דלק בתחומי ישראל. מכיוון שלעיתים אני בין כה וכה נוסע דרך כביש 443 (או 334, או מה שלא יהיה המספר שלו, אני אף פעם לא זוכר) ולא דרך כביש 1 (הפקוק לעייפה), אפשר לעצור בתחנה שנמצאת על הכביש‏2 (ליד בית חורון, נדמה לי) ולתדלק בזול ובלי להסתכן יתר על המידה.

1 חברות הדלק רצו להעלות את המחיר, לטענתן, בגלל גידול בעלות המשכורות למתדלקים. הראשונים שיישמו את הדרישה הזאת היו דור-אלון, וגם זה באופן חלקי. כיום, אני חושב, יש יותר מקומות עם תדלוק עצמי מוזל, אבל ממש לא מספיק. כשהייתי בקנדה היה פער מהותי במחיר בין פול סרוויס לסלף סרוויס, ואף פעם לא הבנתי למה שמישהו יבחר בפול סרוויס.

2 למי שנוסע מהמרכז לכיוון ירושלים. בכיוון השני אין גישה לתחנה.
כנראה שאני היחיד 161133
''ואף פעם לא הבנתי למה שמישהו יבחר בפול סרוויס'' - בתדלוק עצמי קיים סיכון -- קטן, אבל קיים -- להתלכלך מדלק (שמטפטף על הבגדים, למשל). מי שנמצא בדרך לעבודה, ללימודים, לפגישה חשובה וכו' לא ירצה לקחת את הסיכון, קטן ככל שיהיה.
כנראה שאני היחיד 161071
ההנחות על סולר הן בעיקר הצעה שאי אפשר לסרב לה לנהגי משאיות שכל תדלוק משאית בגודל כבד (מעל רשיון ג') יכול להגיע ל400 ליטר, וכך להרויח פחות על כל ליטר ויותר על כל תידלוק- משתלם בסופו של דבר

ובכלל, עקב מדיניות המיסוי שרכב דיזל יקר יותר בקניה (פרטי) או יקר יותר בביטוח(מסחרי) גורמת לכך שרב מי שעושה הרבה נסיעות ולכן מתדלק יותר- מפעיל רכב דיזל
כנראה שאני היחיד 161063
העיוות הזה נידון בהרחבה בירחוני "אוטו" ו"טורבו" בשנות השמונים (שם למדתי על הנושא) אפריים קישון כתב הרבה על הנושא בשנות השישים. (ה"מכונית העממית למשל") וכן גם עזרה זוהר ב"צבת המשטר".
הרעיון העומד בבסיס העיוות הוא פשוט. ההנהגה הפוליטית רצתה למנוע מהאזרחים החזקת רכב פרטי בתואנה שטובת הכלל דורשת שאנשים יסעו בתחבורה הציבורית (חוץ מהשרים, חברי הכנסת, ושאר מורמים מעם ש"זקוקים" למכונית מטעמי תפקידם)
הביצוע היה מאוד פשוט:
1. מכסים בלתי אפשריים על מכוניות (ומצד שני, לעידוד משטר הפרוטקציה כל מיני "קריטריונים" להקלה במיסים והלוואות עומדות לנכים, אלמנות צה"ל (אבל לא אלמנות אחרות) וכו).
2. "מס מותרות": מראה לנו מה יחס המחוקק למכוניות פרטיות.
3. השקעה אפסית בתשתית: מה שמשעשע פה הוא העובדה שגם בתשתית של תחבורה ציבורית לא השקיעו כלום. ומחסור כיס לא היווה בעיה: לדוגמה, כאשר התקבלו כספי השילומים מגרמניה הוקמה וועדה שתפקידה היה להמליץ מה כדאי לעשות עם הכסף. המלצת הוועדה היתה: השקעה בתשתית תחבורתית. כבישים ורכבות. מסקנות הוועדה לא יושמו והכספים הלכו ברובם לתקציב השוטף. (ע"פ עזרה זוהר) המצב נשאר כמות שהוא גם היום. מתוך מילארדי השקלים שמשלמים הנהגים במיסים על מכוניות, חלפים ודלק מושקעים רק כמה מאות מיליוני שקלים בחזרה בתשתית. העובדה ש-‏600 אנשים נהרגים בשנה בעיקר בשל כך לא מפריעה כנראה לפרנסי המדינה.
4. מיסוי כבד על בנזין, מיסוי נמוך (ואפילו סבסוד) של סולר. כשבצד השני ממוסות מכוניות דיזל בצורה מאוד כבדה כדי למנוע מהאזרחים לקנות מכוניות כאלו ולהתחמק מתשלום על הבנזין. המטרה העיקרית פה היא עוד סבסוד של אגד ודן והמגזר החקלאי.
כנראה שאני היחיד 161075
ביחס לסעיף 3: מדיניות ההשקעה שלנו בתשתיות היא כנראה מאפיין ה"עולם-שלישי" הכי בולט שלנו. אין ספק שקל לבוא לאנשים ולהגיד להם לנסוע פחות במכוניות, וזה כמובן יעד ראוי. כדי ללמד אותנו שזה תרבותי, מראים לנו את הדוגמאות מהעולם. כדי לשכנע אותנו שזה כדאי, מקטינים את מספר מקומות החניה, מעלים את מחירם, וכן הלאה. רק דבר אחד "שוכחים", והוא להקים תשתית ציבורית מתאימה שעשויה להחליף את המכונית.

זה כמובן חורג מהנושא התחבורתי. הנה למשל הנושא האקטואלי של ויקי כנפו. זה נכון שכנפו מקבלת יותר מדי קצבאות. זה גם נכון שמי שיכול לצעוד 200 ק"מ יכול לעבוד. אלא שאין מקומות תעסוקה. אז עכשיו "עוזרים" למובטלים להפסיק לקבל קצבאות, ושולחים אותם לחפש את התעסוקה שגם אנשי האוצר עצמם לא הצליחו למצוא.
כנראה שאני היחיד 161080
עוד כמה עובדות מעניינות... כאשר בונים בניין משרדים גדול, נדרש מהבונים לספק גם מספר מתאים של מקומות חניה או לשלם לערייה "כופר חניה" שזה מעין קנס על זה שהם לא בונים למעשה חניה. זה מאפשר לערייה להרוויח פעמים. פעם אחת כופר חניה, ופעם שניה קנסות חניה מכל אותם אלו שבאים אל בית המשרדים ולא מוצאים חניה.
בזמן בנייתו של מרכז עזריאלי (אז עוד קראו לזה "השלום") הייתה התנגדות במשרד התחבורה לגודל החניון המתוכנן משום שהם חששו שחניון גדול ימשוך יותר אנשים עם מכוניות פרטיות וזה יגדיל את העומס. איך אנשים יגיעו למקום, זה כבר לא באמת חשוב (אה, כן, יגיעו ברכבת התחתית)
ועוד משהו. כתבת ש"שוכחים" להקים תשתית ציבורית מתאימה. זה הרבה יותר גרוע, לא רק ששוכחים גם מונעים ממי שמוכן להקים תשתית כזו לעשות כן. בשנות השישים פנתה חברה צרפתית מסויימת לממשלת ישראל והציעה להקים, על חשבונה, רכבת תחתית בתל אביב, תמורת הזכיון. התשובה הייתה "אתם משוגעים? אתם רוצים לסבך אותנו עם אגד?" (אני מניח שגם הרעיון שמישהו אשכרה ירוויח כסף פה היה מזעזע כשלעצמו. יש גבול לכל תעלול)
כנראה שאני היחיד 161081
כשרואים כמה התקדמנו בשנים האחרונות, מבינים כמה הרבה שווה "שנת קידמה" אחת.

וכשאני קולט כמה "שנות קידמה" דרושות עד שנגיע לאיפה שהעיר המערבית הטיפוסית נמצאת *היום*, אני מתמלא דכדוך.
כנראה שאני היחיד 161085
ואם בונים חנייה, אז מן הסתם גם הארנונה מתנפחת בהתאם.
כנראה שאני היחיד 161103
Just for your information diesel fuel is much cleaner then benzene.
The mayor has a point here.
Some years ago the city of London managed to reduce the total pollution considerable by forcing all the taxis to change from benzene to diesel (that and outlaw the use of wood burning heating systems)

כנראה שאני היחיד 161131
כן, סולר נקי מבנזין, וגם הכמות שמשתמשים בה קטנה יותר, וגם השריפה (כך אני חושב) טובה יותר (ואז הפליטה מזיקה פחות לסביבה)...
כנראה שאני היחיד 161222
אם כולם היו משתמשים בסולר, לא רק שמחירו היה מאמיר, אלא גם שמחיר הבנזין היה צונח, ואולי היינו עוברים לשתות בנזין.
הסיבה לכך היא שהיחס בין כמות הבנזין לכמות הסולר הניתנים לזיקוק מכל חבית נפט גולמי, הוא פחות או יותר קבוע. אי לכך לממשלה (לכל ממשלה, לא רק לממשלת ישראל) יש אינטרס לווסת את היחס בין צריכת הבנזין והסולר. אינטרס שהוא גם כלכלי, גם איסטרטגי, ובאופן מפתיע, גם משתלב עם האינטרס האקולוגי (בערבון מוגבל. כל עוד אנו מתבססים על הפטרוליום כמקור האנרגיה העיקרי).
כנראה שאני היחיד 161290
לא מדויק, שכן ישראל מיבאת (ובו זמנית גם מיצאת. מה מוזר) הן בנזין והן סולר. קרי ניתן "להפטר" מ"עודפי" הבנזין או לייבא סולר.

ראה http://www.mni.gov.il/heb/mesh_energy/energy_tiur_de...

באותו לינק - מוסבר ההפרש במחירי הדלקים בבלו ממנו פטור הסולר. מאמת את הסברו של דובי.
כנראה שאני היחיד 161300
לא מאוד מוזר. מזה מספר (לא זוכר בדיוק כמה, אבל בערך חמש) שנים, אין לבז''ן (בתי זיקוק לנפט) מונופול על מכירת תזקיקי נפט (בנזין, סולר, קרוסין), וחברות הדלק רשאיות לקנות תזקיקים אלו מכל מי שמוכן למכור (אם כי לבז''ן עדיין יש מונופול על זיקוק הנפט). כתוצאה מכך חברות הדלק קונות תזקיקים גם בשוק החופשי (באירופה), ובמקרים מסוימים, כתוצאה משינויים במחירי התזקיקים גם מוכרות שם. במקביל, גם בז''ן משווקת את תוצרתה הן לחברות הדלק הישראליות, והן בשוק החפשי.
קבוצת קניה לסולר מוזל 357866
אוספים לקוחות המתדלקים בסולר על מנת להגיע להסכם מול חברות הדלק לקניה של סולר זול.

קבוצת קניה לסולר מוזל 392625
איפה?
זה יעזור? 161082
מה התועלת בהפחתת כמות הגופרית בסולר, כאשר כל רכב חמישי (לפי ידיעה בשבוע האחרון באחד או יותר מהעיתונים) מזהם את האוויר מעבר למותר בתקן?
למעשה, רק היום בנסיעה של שעה וחצי בכבישי הארץ, ספרתי לפחות חמישה כלי רכב שפלטו עשן שחור וללא ספק חרגו מהתקן.
זה יעזור? 161132
גפרית זו בעיה אחת, ועשן (חד תחמוצת הפחמן וחלקיקים) זו בעיה אחרת, וכל התקדמות תבורך, וכאמרינן: פרה-פרה.

גפרית עושה גשם חומצי, והאחרים - בעיות אחרות. :-)
זה יעזור? 161418
ולי סיפרו פעם שדווקא העשן השחור הנ''ל הוא הפחות-מזהם, והעשן שגורם לזיהום הרציני הוא הלבן הבהיר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים