טיפול חדש מאפשר לנשאי איידס להוליד ילדים 1566
המכון לאימונולוגיה, אלרגיה ואיידס בבית החולים רמב"ם בחיפה, חשף היום (ג') טיפול חדשני, המוצע לבני זוג שבהם הגבר הוא נשא איידס.

ד"ר מרגלית לורבר, סגנית מנהל המכון, העומדת בראש הפרויקט, הסבירה שנוזל הזרע של גבר נשא איידס עשיר מאוד בנגיף, ואולם הנגיף אינו מסוגל לחדור לתא הזרע עצמו. בהליך החדשני שוטפים את נוזל הזרע ואז נפטרים מתאי זרע לא תקינים ומזריקים לרחם האשה רק את תאי הזרע הנקיים והתקינים. הטכנולוגיה פותחה במשותף בכמה מרכזים רפואיים באירופה יחד עם חוקרים מבית החולים רמב"ם.

עד כה, נרשמו שני הריונות תקינים של נשים שבעליהם נשאי איידס, האחת בחודש השלישי להריונה והשנייה בחודש השישי, ועוד 30 זוגות נמצאים כיום בשלבי טיפול שונים בבית החולים.
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

I am not a biologist 163334
but I am very intersted in science, it's perpetual quest and developments.
I think this is a major discovery that may help in finally attaining the "golden grail" ;that is finding a cure or immuning against this virus.
The fact that we can recognize or filter infected cells (sperm cells in this case) from healthy cells is already a major achievment. Moreover if it is established that the virus can't penetrate sperm cells themselves but can only catch a "piggyback ride" on them then this is very intriguing and may lead to the development of an immune that will give other cells in our body the same kind of quality therefore not allowing the virus to reproduce.
Can anyone who has knowledge or insights regarding biology-immunology-health share his or her's thought with us?
ואותי מעניין, בכנות 163423
מה דובי חושב על זה?
ואותי מעניין, בכנות 163675
מה דובי אמור לחשוב על זה? אני חושב שאני לא הייתי רוצה להיות בנו של מי שעומד למות תוך עשור מהולדתי, והייתי שונא אותו אם הוא היה עושה זאת במודע.
ואותי מעניין, בכנות 163747
כלומר, כאשר אבא שלך היה מת בגיל עשר (שלך) היית חושב "הו, חיי האומללים, מוטב היה לו לא באתי לעולם"?

סלח לי, אבל נדמה לי שאת החלק השני אומר האובדני המפורסם שבך. הרוב המוחלט של האנשים היו נעצרים אחרי החלק הראשון, אם בכלל. ואותו אובדני מפורסם, אם הבנתי נכון את סיפוריך עליו, חשב את החלק השני גם בלי שאבא שלו מת בגיל עשר (שלך).
ואותי מעניין, בכנות 163762
לא, כאשר אבא שלי היה מת בגיל עשר (שלי), הייתי חושב "איזה מאנייק הוא, איך הוא עשה לי את זה, לתקוע אותי ככה יתום בגיל עשר בכוונה? זין אני בא ללוויה שלו."
ואותי מעניין, בכנות 163929
אני לא מבין: אמרת "אני חושב שאני לא הייתי רוצה להיות בנו של מי שעומד למות תוך עשור מהולדתי, והייתי שונא אותו אם הוא היה עושה זאת במודע." עושה מה במודע? מת במודע? הרי המוות היה נתון לפני שהוא החליט להוליד אותך, ולא נתון לבחירתו. הבחירה שלו הצטמצמה לשאלה אם להוליד אותך או לא. אם אתה כועס על הבחירה שלו, אז אתה אומר בעצם שמוטב היה אילו הוא לא היה מביא אותך לעולם. מכאן כתבתי את מה שכתבתי.
ואותי מעניין, בכנות 164612
עושה במודע זה יוצר אדם שיהיה בהכרח יתום בגיל 10, כלומר - הוא במודע הפך אותי ליתום.
אבל הרי השאלה אם היום, כיתום בן 10, הייתי מעדיף שמעולם לא הייתי נולד היא שאלה לא הוגנת, ובכל מקרה חסרת משמעות, כי היום אין לי מה לעשות בנידון.

כמו השאלה הזאת, אם היית רוצה שיתקעו לך אלקטרודות ישירות למרכז העונג במוח ותבלה את שארית חייך באושר תמידי. רוב האנשים ששאלתי אמרו שלא, כי הם רוצים לעשות את עצמם מאושרים בדרכים הקונבנציונליות, ה"אמיתיות". אבל אם יכפתו אותם לכסא ויחדירו להם את האלקטרודות, הם בחיים לא יהינו להוציא אותן ממוחם. זה לא אומר שהם רצו שהן תהיינה שם מראש.

(דובי. דווקא היה מסכים)
ואותי מעניין, בכנות 164880
זה חסר משמעות אם אני שואל אותך על החלטה שאתה צריך לקבל. אבל אתה הרי כועס על אבא שלך רטרואקטיבית, על משהו שהוא כבר עשה. בכל מקרה אין לך מה לעשות; אני מנסה להבין על מה אתה כועס, מה לדעתך הוא היה צריך לעשות אחרת, והאם באמת היית מעדיף שהוא היה עושה אחרת.

(למען האמת, הפתיל הזה נראה לי כהתנצחות די מיותרת מצדי. פיפס קטן מצידך, ואני נוטש)
ואותי מעניין, בכנות 164893
סליחה שאני נדחף.

למה אדם לא יכול להרגיש רגש פרדוקסלי שלא מסתדר מבחינה לוגית/הגיונית? מדוע דובי לא יכול להיות מרוצה מכך שהוא קיים (שזו תוצאה של החלטת אביו ההיפותטי) ולהתעצבן על האבא ההיפו שלו על כך שהוא השאיר אותו יתום במודע (כאשר זה נובע מאותה ההחלטה ממש)? כי יש פה סתירה לוגית כביכול?

בני אדם הם יצורים שכאלה, עם המון סתירות פנימיות. הלוגיזציה הזו של הרגש מוזרה אף יותר מנסיונות הלוגיזציה המוחלטת שמנסים לעשות פה לרטוריקה ולדיונים בענייני אתיקה.
ואותי מעניין, בכנות 164896
היום בצהריים חשבתי על דוגמא מצוינת שהייתה מראה לך למה הטענה שלך אינה מוצדקת. אבל מאז כבר שכחתי מה זה היה. לפיכך, ומכיוון שאני בהחלט מסכים עם המשפט הלפני-אחרון שלך -- פיפס.
ואם אנחנו עוסקים בהזמנת תגובות, 163676
אותי מעניין בכנות מה את חושבת על תגובה 163044?
ואם אנחנו עוסקים בהזמנת תגובות, 163683
איני בקיאה בתולדות וקורות הרב כהנא.

האם אתה שואל מה דעתי על קביעתה של ניצה לגבי פסיקות הרבנים? אני לא יודעת על איזה פסיקות הם מדברים. מכל מקום,ההסבר שהיא נתנה לגבי "מדוע רק הרב כהנא פסק פסיקות מסוימות" הוא די תמוה בעיני, שלא לומר שגוי.
ואם אנחנו עוסקים בהזמנת תגובות, 163768
את תולדות הרב כהנא את יכולה למצוא בצמד המאמרים ובתגובות אליהם.

במהלך המאמר, נוצר הרושם שכל היהודים הדתיים מסכימים עם כהנא, לכן יש צורך שיהודי דתי שלא מסכים עם כהנא (אם יש כזה) יגיב.
יופי 163439
אז עכשיו נשאי איידס יהיו הורים, ואחרי 7 שנים נקבל יתומים.
יופי 163455
אם כבר, אז נקבל משפחה חד הורית. האם היא לא נשאית איידס.
יופי 163457
יותר מזה, כבר היום יש נשים שהרות מזרע של בני זוג שמתו.
כמה זה יוצא בכסף לפסיכולוג? 163458
כמה זה יוצא בכסף לפסיכולוג? 163460
חצי מההורים, אז כנראה שחצי מהבעיות. 50%?
טרמינולוגיה 163459
גם אם רק אביך מת אתה יתום. יתום מאב.
טרמינולוגיה :-) 163461
דיון 1539
אל תתחיל איתי (-: 163468
תגובה 161918
אני לא. מצטער, אבל אני תפוס. 163472
(עכשיו אפשר להמשיך עם הכפל משמעות של ''תפוס''...)
הרחם היהודי 163465
מסתבר שישראל היא מעצמת-על בתחום טיפולי הפוריות.
הרחם היהודי 163467
מכיוון שהיה כאן רמז למילת ה-D (זאת מגודווין המורחב סעיף קטן ד' - תגובה 162332)...

האם יש בכלל הגיון דמוגרפי שנותן יתרון ליהודים בגלל שישראל היה מעין מעצמת על בתחום טיפולי הפוריות? כאילו מה‏1, ערבים אזרחי ישראל לא זכאים לקבל את אותם שירותים רפואיים כמו אזרחי ישראל היהודיים? הם לא מקבלים עזרה בתחום טיפולי הפוריות?

במילים אחרות, למה מדינת ישראל כל כך אובססיבית (מוציאה כספי מדינה?) לגבי הדבר הזה? חסרים פה אנשים?

_____
1 סליחה, כזה כאילו. חזרתי הרגע מעין הדג.
אובססיה 163521
מדינת ישראל אובססיבית לגבי הדבר הזה, משום שמדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, ואזרחי מדינת ישראל אובססיבים לגבי הדבר הזה.
שש שנות טיפולים לילד שני 163644
שש שנים זה כסף קטן 163695
השיא הישראלי כבר נקבע:
סליחה שאני מתעוררת כל כך מאוחר 165722
אישה בת 53 שילדה - יש להניח שמדובר בתרומת ביצית (בהסתברות של כמעט 100%). גנטית לא מדובר אפילו בילדה שלה. זה הופך את העניין לברור אפילו פחות.

שלא לומר שיש בעיני בעייתיות מוסרית בהעלאה ניכרת של הסיכויי למום אצל העוברה (ללא ספק מדובר בהריון בסיכון גבוה עם סיכוי רב ללידה מוקדמת), רק בשביל לאפשר לאם את *חווית ההריון* (שהיא מאוד מפוקפקת במקרה הזה).
סליחה שאני מתעוררת כל כך מאוחר 165742
נדמה לי שבישראל נשים יחידות לא זכאיות לתרומת ביצית (וכאן לא מוזכר מצבה המשפחתי, אבל גם לא מוזכר שום אב נוכח).
סליחה שאני מתעוררת כל כך מאוחר 165744
האב המאושר לא הגיע ללידה כי הוא לא קיבל שחרור מבית הזקנים בו הוא שוהה.
סליחה שאני מתעוררת כל כך מאוחר 165756
לא, הוא פשוט לא זכר שזה היום.
סליחה שאני מתעוררת כל כך מאוחר 591465
תיקון: הן זכאיות כמובן (וממילא בגלל שברוב המקרים מדובר בשוק הפרטי, והטיפולים בחו"ל, עניין הזכאות כמעט לא רלוונטי כאן).
אובססיה 163655
אתה צודק, מן הסתם. אבל זה לא גורע מהשאלה ששאלתי. מדוע אזרחי מדינת ישראל אובססיביים לגבי הדבר הזה?

האם חסרים אזרחים צעירים במדינת ישראל?

אם הסיבה היא שהאזרחים מרגישים כחיילים במלחמות הדמוגרפיה (או שהם כל כך מחוברתים עד שהם אפילו לא מבינים שהרצון העז שלהם לילד רביעי, "נו מטר וואט", הוא חלק מתרבות מלחמות הדמוגרפיה) אז מדוע הם אובססיביים לגבי פיתוח והשקעה בטיפולי הפוריות, כאשר כל אזרחי המדינה, בלי הבדל דת גזע ומין, זכאים לטיפולים אלה באותה מידה?
אובססיה 163656
לא חסרים גורמים, יש את גורם הדת (''פרו ורבו''), גורם החינוך (''ילדים זה שמחה''), גורם תרבות (''משפחה יהודית''), גורם התחרות (''אם אני יוליד רק שני ילדים, והשכן שלי יוליד ארבע ילדים, אז בסוף כל המדינה תהיה כמו השכן שלי''), העובדה שמדובר בסופו של דבר באומה באמת קטנה, בעלת רצון לגדול, ועוד.

לא כל הגורמים הם מהסוג התחרותי (יותר יהודים מערבים, יותר אשכנזים מספרדים, יותר חילוניים מדתיים, יותר שמאלנים מימניים וכו'), אבל גם אלה שכן, האזרחים (כנראה) רוצים שהמדינה תתן לכל הקבוצות את ההזדמנות לגדול, וכל קבוצה תגדל ככל יכולה.
אומה באמת קטנה? 163671
ישראל נמצאת מעל החציון בגודל האוכלוסיה שלה.
בצפיפות האוכלוסיה, אנחנו בעשירון העליון.
אנחנו ממש לא אומה קטנה. אנחנו באמת רוצים לגדול?
אובססיה 163659
אזרחי ישראל המגלים אובססיה להולדת ילדים הם בד''כ אלה שאין להם ילדים, ואפשר להניח שאותם לא מעניין שבאופן כללי לא חסרים אזרחים צעירים במדינה.
כלומר, האובססיה היא פרטית, לא לאומית.
אובססיה 163666
אני לא כל כך בטוח שרק חסרי הילדים רצים אל טיפולי הפוריות. רצים לשם גם אלה שרוצים עוד ילדים (בנוסף על מה שכבר יש).

אם האובססיה היא פרטית ולא חברתית/לאומית מדוע ישראל היא מעין "מעצמה" בתחום זה? זה לא מקרה שהביקוש לכך הוא גבוה דווקא בישראל וזה לא מקרה שיש ביקוש גבוה למרות שישראל כבר שואפת להרכב אוכלוסיה גילי שמזכיר מדינות עולם שלישי (המון ילדים).

הסיבות לכך הן לא פרטיות אלא חלק מתרבות מסוימת. אני מסכים עם הסיבות שמנה אדון X בתגובה 163656, אני רק לא מסכים איתו שהדברים לא קשורים לאובססיה הדמוגרפית (אובססיה זו יכולה להיות בלתי מודעת ולבוא בצורה של ציווי דתי, חינוך לערכי "ילדים זו שמחה"‏1 או שמירה על מסגרת אתנית. זו עדיין אותה הגברת בשינוי אדרת).

גם לא הבנתי למה אנחנו "אומה קטנה". האם מודדים זאת רק במספרים מוחלטים או שצריך למדוד זאת ביחס לפרמטרים אחרים? (גודל השטח הטריטוריאלי, כמות המשאבים, יכולת ספיגת הצמיחה המספרית של האוכלוסיה במדינה וכו').

אני לא שולל את מה שהאלמוני אמר. אני אפילו מסכים. אני רק אומר שמשהו משובש בתרבות הזאת (אפילו ההגיון הפנימי שלה קצת משובש) והגיע הזמן שנשתנה קצת.

_______
1 משעשע איך העם שלנו אימץ בחום את השיר הזה, ,כאשר בעצם מדובר בשיר ציני שכולו לשון סגי נהור ולעג על תרבות זו.
אובססיה 163670
אני לא בטוחה שאנשים שהם כבר הורים לילדים יפנו לטיפולי פוריות. מדובר על טיפולים מאוד לא נעימים, בלשון המעטה. בכל אופן, כל מי שאני מכירה, או שעליה שמעתי, שפנתה לטיפולי פוריות, זה תמיד היה כדי להוליד את הילד הראשון.
אובססיה 164145
זו לא אינדיקציה, אבל המדינה מממנת טיפולי פוריות גם למי שיש לה כבר ילד אחד.
אובססיה 164154
זו אולי לא אינדיקציה לכוונות ההורים, אבל זו בוודאי (עוד) אינדיקציה לכוונת המדינה (עידוד ילודה). כוונה שאין בה אפילו הגיון פנימי (משום שהיא מנוהלת בדרך שמביאה בהכרך ל''הפסד'' דמוגרפי ולא לניצחון בתחום זה).
אובססיה 164157
זו לא ''אינדיקציה לכוונת המדינה'', וזו לא מדיניות שיש לה השפעה מעבר-לזניחה על הדמוגרפיה של ישראל. זו מדיניות שמבטאת תפיסה מקובלת מאד בישראל, לפיה הורות היא מרכיב משמעותי באושר האישי עד כדי כך שעל החברה לסייע בהשגתו למי שמעוניין בכך. באופן דומה, מימון שרותי-דת אינו אינדיקציה לכוונת המדינה (עידוד דתיות).
בדיוק! 164398
אובססיה 591466
זו קביעה בלתי מבוססת בעליל. כבר ראיתי לפני כמה שבועות, בקשה למציאת פונדקאית(!) עבור אישה שיש לה כבר שני ילדים.
אובססיה 163674
למעלה (תגובה 163644) יש קישור למשפחה שכזו, אגב, תסתכל על התגובות, כמה שואלים "כמה זה עלה לנו", וכמה מברכים...

האובססיה היא פרטית במובן שבעלי האובססיה לא חושבים במובנים לאומיים, אלא במובנים פרטיים.

השאלה מה הסיבות לסיבות שהבאתי למעלה, היא לא כל כך פשטנית. צריך להתיחס גם להיסטוריה של העם (שואה, פוגרומים,...) ולמיתוסים המכוננים שלו (פרעה, המן,...). הביטוי "ילדים זה שמחה" קדם לשיר.

בזמן האימפריה הרומית, היו כ 10 מליון יהודים, היום יש 13, ז"א, קצב גדילה של 30% ב2000 שנה (או 0.013% בשנה). בהשוואה לאומות אחרות, זאת אומה קטנה.
אובססיה 163730
מילא טיפולי הפרייה בסל, אבל ידעתם שאמצעי מניעה לא נמצאים בסל התרופות?

אם אני רוצה ילד- יעזרו לי מפה ועד להודעה חדשה להכנס להריון.

אם אני מעדיפה לתכנן אם ומתי ארצה להכנס להריון- טוב, כאן אני כבר צריכה לשלוף את כרטיס האשראי (לא מדובר בסכומי ענק- במיוחד לעומת העלות של טיפולי פוריות).
אובססיה 163732
טעות. אמצעי מניעה יעלו הרבה הרבה יותר (עניין של מכפלות במס' משתמשות ואורך תקופת השימוש).
אובססיה 163739
אה, אבל אמצעי מניעה מונעים ילדים- וילדים זה הוצאה למדינה (קיצבת ילדים, שירותים שנתנים לילדים וכו').

אז לאורך זמן, אמצעי מניעה זה זול יותר.
אובססיה 163740
לא קשור בכלל. אמצעי המניעה זה משרד הבריאות, והילדים זה תקציב נפרד במשרדים אחרים וביטוח לאומי.

וילדים זה שמחה.
אובססיה 163741
כמה ילדים הסבסוד צריך למנוע, על מנת שההוצאות יכוסו?
אובססיה 163748
ישר מתחילים לדבר כאן על שיקולי כדאיות וחסכון. סל התרופות מטרתו אינה כדאיות וחסכון. העניין הוא אחר: באיזה מובן אמצעי מניעה הם תרופה? אני מניח שלהגדיר 'תרופה' בעייתי בערך כמו להגדיר 'מחלה'. ובכל זאת, נראה לי הרבה יותר טבעי להגדיר עקרות כבעיה רפואית מאשר הולדה.

אם כבר, יש אמצעי מניעה שעלותו אפס - הימנעות (מיליארד קתולים אינם טועים). ציניקנים יגידו שבאופן עקיף הוא אפילו חוסך כסף (פרחים, נרות, מתנות...)
הרחם היהודי 163729
בהחלט:
הרחם היהודי 591422
האם מישהו כאן יודע אם החוק של זכאות לטיפולי פריון הוא באמת שוויוני?
האם זוג ערבי וזוג יהודי עם אותה בעיה בדיוק יקבלו את אותו מענה מקופת חולים?
אשמח למידע ומקורות מידע בנושא,
תודה!
הרחם היהודי 591468
בפני החוק ודאי שהוא שוויוני.
בפועל, זוג שגר בפריפריה יש לו פחות נגישות לרופאי הפריון הטובים (וקשה לו יותר להגיע למרכז למעקבים ובדיקות שדורשים ביקורים אינטנסיביים בקופ"ח). זוג שפחות שולט בשפה המדוברת בבי"ח, פחות יבין את הוראות הרופא ואת פרוטוקול הטיפולים שנקבע.
כך שכולם שווים אבל יש כאלה שמצליחים להשיג יותר מאחרים, מתוקף הנסיבות. לאו דווקא בנושא הפוריות אלא בכלל.

לגבי "מקורות מידע" - איך בדיוק בודקים דבר כזה? אפשר לבדוק סטטיסטית כמות טיפולים באוכ' בסניף קופ"ח מסוים, משך הטיפולים, מינוני התרופות וכולי. אבל אי אפשר להסיק מכך הרבה. אם אישה נמצאת בטיפול חודשיים וכבר נכנסת להריון, אולי זה מפני שהטיפול הצליח והרופא היה מעולה. ואם היא נמצאת בטיפול חמש שנים ועדיין לא הרתה, האם זה מפני שהטיפול איום והרופא גרוע? או מפני שהיא מקרה כמעט אבוד אבל טובי הרופאים לא מוותרים ומנסים יחד איתה שוב ושוב? קשה לקבוע.
הרחם היהודי 591473
אבל היא שאלה על הזכאות לטיפולי הפוריות‏1, לא על אחוזי ההצלחה שלהם. דרך אחת (לא מושלמת) לבדוק זאת היא לנתח את נתוני הבקשות לאישור טיפולים לפי מגזר ולראות כמה אושרו (סובסדו?) וכו'. אציין שאין לי שמן של מוסך בפרוצדורות של טיפולי פוריות במדינת ישראל, וכן גם בסטטיסטיקה.

1 בהנחה שקיים דבר כזה
הרחם היהודי 591476
היא שאלה על הזכאות, ואחר כך שאלה על ה"מענה" שיקבלו, כלומר על איכות הטיפול. לכן לא מספיק לבדוק אם הם זכאים. אני מניחה שהם זכאים - לא תמצא (עדיין?) בישראל סעיף חוק שאומר שהטיפולים ניתנים "רק ליוצאי צבא" או נוסח דומה.

אני לא יודעת אם יש רישום מסודר של "נתוני בקשות" (למרות שיש כמובן רישום מדויק של הטיפולים וביקורי הרופא). מפני שהבקשות האלה מופנות לראשונה בד"כ לגינקולוג של האישה (הוא זה שצריך לתת הפניה למרפאת פריון), ולכן הן נקבעות או נדחות בשיחה אישית בארבע עיניים - זה תלוי ברופא עד כמה הוא העלה על הכתב כל חלק כזה של השיחה.

אגב, אישור טיפולים הוא גם סבסוד טיפולים (הסבסוד תלוי בגיל האישה ובמצבה ההורמונלי). את הטיפולים שלא מסובסדים אפשר לערוך אצל רופא פרטי, ואז הם לא זקוקים לשום אישור (ובד"כ כמעט תמיד יימצא הרופא שיסכים לטפל).
הרחם היהודי 591529
אני לא יודע ספציפית על גינקולוגיה ופריון, אבל באופן כללי שיעור הערבים בין הרופאים נדמה לי שאינו נופל משיעורם בכלל האוכלוסיה, וכנ''ל בסיעוד. כך שאם מגבלת השפה שאת מציינת היא רק ניחוש, אז לא בטוח שהוא נכון. אנקדוטלית, מספרים לי שבאחת מיחידות הפוריות בחיפה יש רוב ניכר (אין מספרים) למטופלות (ומטופלים) ערבים, וגם רופאה ערביה אחת.
הרחם היהודי 591541
לא התכוונתי רק לערבים. ראיתי למשל זוג אתיופי מול עיניי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים