שרון: ישראל תרכוש גז ממצרים ולא מהרשות הפלסטינית 1578
ראש הממשלה אריאל שרון החליט אתמול (ב') כי ישראל תרכוש גז טבעי ליצור חשמל רק ממצרים כספק שני בנוסף לקבוצת ים תטיס, ולא מהרשות הפלסטינית.

ההחלטה התקבלה בפגישה שקיים שרון עם שר התשתיות יוסף פריצקי וראשי חברת החשמל, אלי לנדאו והמנכ"ל יעקב רזון. ראשי חברת החשמל אמרו שבכוונתם לחתום עד סוף החודש על הסכם עם ספק הגז המצרי, המורכב מחברת "מרחב" בבעלות יוסי מימן עם חברות מצריות. לפי החוזה, תספק החברה לישראל 1.8 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה.

ההחלטה התקבלה בתום מחלוקת ממושכת, שכן חברת החשמל היתה אמורה לרכוש את הגז הדרוש לתפעול תחנות כוח משלושה מקורות: חברת ים תטיס הישראלית, שאיתה כבר נחתם חוזה אספקה רב־שנתי החל מספטמבר שנה זו; חברת בריטיש גז (BG) המחזיקה בזכיון להפקת גז מאתרים ברשות הפלסטינית בים מול רצועת עזה; וחברת הצינור הישראלית־מצרית (EMG).

שרון התנגד לאספקת גז פלסטיני מעזה על ידי BG כל עוד לא הושג הסדר מדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. מצרים רמזה בעבר שלא תספק גז לחברת החשמל אם ישראל לא תרכוש גם גז פלסטיני. ההחלטה עלולה גם להרע את היחסים בין ישראל לבריטניה, שכן שרון התחייב מפורשות בפני ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר שישראל תרכוש גז מקידוחי BG מול עזה.

בכיר פלסטיני המקורב לאבו מאזן מתח ביקורת קשה על החלטתו של שרון והביע צער על כך ש"שרון, משיקולים פוליטיים, נכנע ללחצי הימין והעדיף לוותר על מיזם משותף ישראלי־פלסטיני, שהיה עשוי לתרום ליצירתה של אווירה חדשה בין שני העמים". לדברי הבכיר, נושא אספקת הגז נסגר בין השר פריצקי לבין השרים הפלסטיניים הרלוונטיים וסוכם כי הכספים שיגיעו לרשות כתוצאה מאספקת הגז יתנהלו בשקיפות ובניהולו הישיר של שר האוצר סאלם פאיד.
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

למה לא? 164728
מאמר המערכת של "הארץ" מהבוקר תוהה לגבי החלטתו של שרון בעניין יבוא הגז: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
גם הד"ר גונן שגב, שר האנרגיה לשעבר, שהתראיין אתמול לתוכנית "רצועת הביטחון" בגלי צה"ל ביקר את ההחלטה.

שני המקורות הזכירו את העובדה שמצרים, בהפגנתיות מה, העבירה צינור גז לירדן בתוואי שמרמז על חוסר נכונות להשקיע בשוק הישראלי (דהיינו, להבנתי, דרך הים). שניהם גם ציינו שהגז ממקור פלסטיני אין פרושו הסכם עם הרשות אלא עם חברת British Gas, שתקבל את הכספים, ותמורתם תעמוד תחת פיקוח, ואת חיזוק הקשר הכלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית כגורם ממתן וכשיטה לשיקום הכלכלה הפלסטינית.

שגב גם הזכיר את תוכניתו, כשהיה שר האנרגיה, להקים מסוף גז נוזלי בים התיכון, כמו שעשו מספר מדינות (הוא מנה את צרפת, איטליה וטורקיה) ולהצטרף לשוק הגז הנוזלי שמבוסס על עיסקאות לזמן קצר ולא על עיסקאות ארוכות טווח.

כל הנושא הזה בכללו מעלה, לדעתי, את השאלה על הקשר בין גורמים כלכליים לסכסוך הישראלי-ערבי בפרט ולסכסוכים בכלל. כלומר, מי מרוויח מהסכסוך ומי מפסיד, ואילו לחצים כלכליים מופעלים על ומפעילים פוליטיקאים בכל הצדדים שמתבטאים בתוצאות מדיניות וצבאיות? כיצד מנוצל השיח האידאולוגי כדי לקדם מטרות אלו? למשל התגובה שעיבדתי מתוך מאמר של יוסי מלמן על הקשרים הכלכליים עם עיראק בשנות ה-‏80: תגובה 99925 , השפעתה של חברת "בכטל" על החלטת הממשל האמריקאי לצאת למלחמה בעיראק: http://www.bdidut.com/trade/bechtel1.htm (קישור שניתן כבר באייל השבוע), ולהזכיר גם קישור אחר שניתן פה לפני כשנה לגבי השפעת הצורך בהקמת קו צינור נפט דרך אפגניסטן כתחליף לשליטה רוסית על זרימת הנפט מאזור מרכז אסיה על המלחמה שם בשנה שעברה.
תוספתן 164749
... ותוספת קטנה: שגב הזכיר גם את רוסיה כמקור אפשרי לגז, ואכן קראתי איפושהו שאתמול ב"מעריב" דווח על כך שבעקבות ההחלטה פנתה חברת גזפרום הרוסית בהצעה לספק גז לישראל בצינור דרך טורקיה.
בעיית גזים 164841
ואיך טורקיה תעביר את הגז לישראל? עם התיירים או העובדים הזרים?
בעיית גזים 164844
רוסיה, לא טורקיה. הגז יועבר לטורקיה בצינור (שאולי כבר קיים), ומשם באוניות למסוף גז בים התיכון. ראה תגובה 164728
ההיסטוריה של רכש הגז 165369
סבר פלוצקר מספר על ההיסטוריה של המשא ומתן לרכישת גז. Ynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2733157,00.h...
ההיסטוריה של רכש הגז 165372
בהתחלה כתוב "גם מבחינתו של הזוכה בחוזה לאספקת הגז טבעי [כך במקור] לישראל מדובר בכסף קטן. אפילו בשביל הרשות הפלשתינית הענייה הסכום הזה חסר משמעות כלכלית דרמטית. בשביל מצרים, על אחת כמה וכמה", ואילו בסוף כתוב "קשה לו [לשר התשתיות פריצקי] לראות את המצרים חותמים על הסכם כלכלי כה גדול עם ישראל".

אז שיחליט, הסכם גדול או כסף קטן?
המצרים לא מוכרים? 168797
שר הנפט המצרי סאמח פהמי צוטט בעיתון המצרי אל-אהרם אל-ערבי: "האחראים המצרים (על הגז הטבעי) אינם מעוניינים להתייחס לנושא. הצד המצרי סירב מספר פעמים להתחייב לכל עסקה ארוכת טווח עם הצד הישראלי, ופעמים רבות ישנו סירוב מוחלט לרעיון זה. שר הנפט אישר יותר מפעם אחת, שמצרים שולטת על ההקצאה שלה, ולא חושבת לייצא לישראל. באשר לשותף הזר, הוא חופשי למכור את הקצאתו". ובעיתון אל-שארק אל אווסאט הוסיפו כי בתשובה לשאילתה של חברי פרלמנט "שר הנפט המצרי שם קץ לשמועות שהסתובבו בתל אביב, לפיהן מצרים תמכור לישראל גז טבעי. בדיווח של הממשלה המצרית לפרלמנט, בתשובה לשאילתה של כמה חברי פרלמנט, מכחיש השר כל מו"מ או מגעים עם ישראל בקשר לנושא. השר אמר גם, שאין שום בסיס לספקולציות הישראליות ושאין שום ערוצי תקשורת פתוחים בנוגע לייבוא גז מצרי לישראל, ושהתיק הזה נסגר לפני שנים רבות".
המצרים כן מוכרים? 169899
יו"ר חברת הנפט הלאומית המצרית שלח מכתב רשמי ליו"ר חברת החשמל אלי לנדאו בו הוא חוזר ומאשר ללנדאו את כל ההתחייבויות העומדות בבסיס המו"מ לאספקת גז טבעי מצרי לישראל. גם ראש לשכתו של הנשיא מובארק התקשר הן אל שגריר ישראל בקהיר גדעון בן עמי והן אל הממונה על שגרירות מצרים בישראל טארק אל קוני, וביקשם להעביר לממשלת ישראל מסר רשמי, לפיו, אין, לדבריו, אמת בדברים המיוחסים לשר המצרי ולמשרדו, שכן המחוייבות המצרית לפרוייקט הגז היא בחזקת החלטה בלתי-הפיכה.

המצרים כן מוכרים? 171258
למרות המכתב והפניה של ראש לשכתו של מובארק, מבקש שר התשתיות יוסף פריצקי שהקבינט ישקול שוב אם להעביר את הזיכיון לאספקת הגז מידי חברת EMG לחברת בריטיש-גז. לדברי פריצקי, העיכוב במו"מ עם ספק הגז השני הוא בלתי נסבל וגורם נזק עצום למשק האנרגיה הישראלי. "היינו צריכים כבר להיות כבר במו"מ לא עם הספק השני, אלא עם הספק השלישי. אם עד סוף החודש לא יגיעו חברת החשמל וחברת EMG להסכמה, אדרוש דיון מיוחד בנושא בממשלה או בקבינט".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "המו"מ עם חברת EMG הוא ארוך ומורכב ויימשך עוד חודשים ארוכים, ועם זאת, בימים הקרובים, כפי שהודיע ראש הממשלה, נדע אם ניתן להגיע עמה להסכם עקרונות מיידי, או שנצטרך להחליט החלטות חדשות בנושא".

עם מוליך? 188415
הממשלה החליטה שחברת בקר אנרג'י מארה"ב תבצע את הולכת הגז הטבעי, עד שיתבצע מכרז מסודר לחברה שתבצע את ההולכה, לאחר שהחברה ההולנדית גזיוני פרשה מהפרויקט במפתיע.

כדי שהרווח לא יגוז? 197644
האם רה"מ שרון התערב לטובת יוסי מימן בניסיון למתן פטור ממס על רווחים בחברת צינור הגז המצרית-ישראלית?

מימן מחזיק באמצעות חברת "מרחב" 25% ממניות ספקית הגז המצרית-ישראלית EMG, שאמורה לספק גז לצורכי חשמל לישראל. מימן הפעיל לחצים כדי לקבל פטור ממס על רווחיו מהחברה, בטענה שהשליטה והניהול שלה מרוכזים בחו"ל. ל"הארץ" נודע כי ביום חמישי התקיימה בלשכת רה"מ ישיבה שעסקה בהיבטים שונים של הפעלת צינור הגז ממצרים, ובמסגרתה ביקש שרון מנציג משרד האוצר השר מאיר שטרית לבדוק כיצד ניתן להקל על מימן.

יוסי מימן מסר בתגובה כי בקשת הפטור נגעה רק לשותפים המצרים. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא". האם תגובתו של מימן לא סותרת במידת מה את תגובת לשכת ראש הממשלה?

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
ובינתיים 198693
"היום בצהריים החלה חברת החשמל להזרים גז טבעי לתחנת הכוח אשכול באשדוד ובמידה והכל יפעל כשורה צפויה חברת החשמל, לראשונה בתולדות המדינה, להפעיל את התחנה בגז טבעי לצורך יצור חשמל בתוך מספר ימים. את הגז הטבעי מספקת חברת ים-תטיס (בשליטת קבוצת דלק) משדות הגז שמול חופי אשקלון."

"מעריב": http://www.maariv.co.il/channels/2/ART/651/203.html
"הוויכוח על הגז הטבעי מתלהט"‏1 215553
"ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תבדוק אם רכישת הגז מחברה בשליטת מבריטיש גז מסוכנת לביטחון המדינה, כפי שטוענים שבתאי שביט מחברת מרחב וח"כ חמי דורון משינוי. ואילו השר פריצקי, התומך בעסקה, טוען ששביט פועל ממניעים זרים וקורא 'לשקול להעמיד אותו לדין פלילי'; גורמים פוליטיים: 'העימות קשור לפריימריס בשינוי'."

1 מזל שהשאירו את זה ב"מתלהט", ולא הפכו את זה ל"מריח לא טוב". מגניב הקטע הזה עם הכותרות.
"הוויכוח על הגז הטבעי מתלהט"‏1 217290
"היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, פנה לראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, וביקש ממנו שלא להשתמש במידע שקיבל במסגרת תפקידו לקידום עסקיו. מזוז טוען במכתבו לשביט, ששביט ניצל מידע ביטחוני לקידום אינטרסים כלכליים. עם זאת, מזוז החליט שלא להמליץ על חקירה פלילית כנגד שביט."

"הוויכוח על הגז הטבעי מתלהט"‏1 221697
מזוז חזר בו מהנזיפה בשבתי שביט בעניין עסקת הגז. Ynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2922869,00.h...
ממצרים ירכשו 221068
"דירקטוריון חברת החשמל אישר הערב (א') את הסכם העקרונות לרכישת גז טבעי מחברת EMG הישראלית-מצרית, בה שותף יוסי מימן. היקף העסקה מוערך בכ-‏2.5 מיליארד דולר."

המצרים מתעוררים 222446
חברי פרלמנט מצריים מתנגדים לעסקת מכירת הגז הטבעי לישראל: דורשים הליך חיקור נגד שר הנפט המצרי. "הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
לכיס של מרואן? 228107
יוסי מימן: ""אני מברך על כך שיהיו למדינת ישראל שלושה ספקי גז טבעי ולא שניים, ואין לי שום בעיה עם בריטיש-גז ובריטניה, אבל כולנו, כולל מנכ"ל בריטיש-גז ישראל, ג'ון פילד, יודעים שהכסף של השותפים הפלסטינים של בריטיש-גז, מתגלגל לראשיד, ומשם ישר למרואן ברגותי".

דובר חברת בריטיש גז מסר בתגובה: "מימן יודע שמדובר בשקר – ממשלת ישראל בראשות אריאל שרון מעבירה כספי מיסים לפלסטינים באופן סדיר, דרך אותו חשבון ממש שבריטיש גז תעביר להם כספים בעתיד, וזאת בהסכמת כל משרדי הממשלה בארץ".

תיק שקנאי 232614
"השקנאי" כורך יחד את עסקת הגז עם ציר פילדלפי, חברת החשמל, והנפילה של פריצקי (דיון 2014):
הקישור באדיבות הבלוג של גדי שמשון: http://www.notes.co.il/gadi/6720.asp , שקיבל אותו מהגברת עם סלים.
תיק שקנאי 232628
מזכיר קצת את האתר של "מיסטר X" מיסודו של הומר סימפסון.
תיק שקנאי 232629
לא מכיר. במה מדובר?
תיק שקנאי 232642
יממנו למימן 266294
הבנק העולמי יממן 80% מעלות צינור הגז ממצרים לישראל (250-300 מליון דולר), מאל-עריש לאשקלון. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
מהפך? 281111
ב-Ynet טוענים כי שרון שוקל מחדש, בעקבות פגישה עם שר התשתיות בנימין בן-אליעזר, לרכוש גז מחברת בריטיש גז ושותפיה הפלסטינים והלבנונים, אך בעסקת בארטר שבה תשלם ישראל באספקת חשמל ומים במקום בכסף (שיכול להיות מופנה למטרות לא רצויות לישראל)

הנה עוד דוגמה למדיניות השתלבותית - אם ההצעה תתקבל אזי יש בכך משום יצירת מנגנון של תלות הדדית בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית, שיכול לשמש לגבית מחיר במקרה של הפרת הסכם שלום עתידי בין שתי המדינות - ניתוק הגז מישראל או ניתוק החשמל והמים מהרשות הפלסטינית.
זה רק אני שקורא את זה? 312954
"שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, חתם בקהיר על ההסכם המדיני המגבה את ההסכם המסחרי לייבוא גז טבעי ממצרים לישראל, בהיקף 2.5 מיליארד דולר.

שר הנפט המצרי, סמח פהמי, אמר במעמד חתימת ההסכם: "מדובר ביום היסטורי וההסכם יהווה בסיס לשת"פ כלכלי נוסף בין המדינות". כמו כן, ציין פהמי בהדגשה כי משרדו חתם אתמול (ד') על הסכם לשיתוף פעולה עם משרד האנרגיה של הרשות הפלסטינית. לדבריו, מטרות ההסכם הוא היא פרויקטים משותפים של גילוי ושימוש בגז טבעי.

איש העסקים הישראלי יוסי מימן, השותף בחברת EMG המצרית, המוכרת את הגז לישראל, אמר לעיתונאים במעמד חתימת ההסכם: "מה שחשוב הוא שההסכם ייצור תלות כלכלית בין שתי המדינות". בתשובה לשאלה האם המצרים יספקו גז בכל סיטואציה פוליטית? השיב מימן: "מזה 30 שנה שמצרים מספקת נפט לישראל בכל המצבים הפוליטים האפשרים ולא היה משלוח אחד שלא הגיע"

ואני כמובן אדגיש את מה שאמר מימן: ההסכם ייצור תלות כלכלית בין שתי המדינות ועל כן יהווה גורם ממתן מתיחות על רקע מדיני. לדעתי זה שוב מדגיש את חשיבותו של הגורם הכלכלי מאחורי הקלעים ביחסים ובסכסוכים בין מדינות.
זה רק אני שקורא את זה? 318665
דירקטוריון חברת החשמל אישר את עסקת הגז עם מצרים. מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/16/ART/961/347.html
זה רק אני שקורא את זה? 322477
וחברת החשמל חתמה בקהיר על הסכם הגז עם EMG. Ynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3123687,00.h...
כן 322489
''אין סיכוי שנעשה עסקים עם ישראל'' 386564
"ישראל ויתרה על שירותי ספקית הגז הטבעי בריטיש גז, אבל אז אולמרט ביקש ממנה לחזור למו"מ. היא נעתרה, אך באחרונה הודיעה על נטישה בטענה שנתקלה בדרישות מגוחכות ואפילו באיומים. סמנכ"ל בריטיש גז, נייג'ל שואו, מסביר איך הצלחנו להבריח את אחת החברות הגדולות בעולם"

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?co...
''אין סיכוי שנעשה עסקים עם ישראל'' 387244
אולמרט?! המשתלב? גרם לחברה בינלאומית לנטוש את ישראל?! ועוד כזאת שמעורבת בעסקים עם מדינות ערביות בסביבה?!?
''אין סיכוי שנעשה עסקים עם ישראל'' 387381
אתה ממש בקריז, אה? אתה מנסה לנתח בצורה פשטנית למדי. לא כל חברה בנילאומית היא טובה למשתלבים. בפרט יש לחשוד כשמדובר בחברות אנרגיה. אני לא מכיר ממש את כל הפרטים במקרה זה, אבל הקפיצה שלך למסקנות לא נכונה.
יוסי מימן: מרטין שלאף ומוחמד ראשיד בעלי מניות בבריטיש גז 440758
"איל ההון האוסטרי מרטין שלאף ואיש העסקים הפלשתינאי מוחמד ראשיד מחזיקים בהסתר מניות בשותפות הגז של בריטיש גז - כך טוען איש העסקים הישראלי ומבעלי שותפות הגז EMG, יוסי מימן. ראשיד נודע כיועצו הכלכלי הקרוב של יאסר ערפאת, בעל שליטה בכמה מן המונופולים בעזה ומקושר היטב לפוליטיקאים פלשתינאים וישראלים. התבטאותו הנדירה של מימן באה על רקע כוונת שרי הממשלה לדון היום בסלילת הדרך לאישור עתידי של הסכם רכישת גז טבעי בין ישראל לחברת בריטיש גז. המדובר בהצעת החלטה לביטול סעיף האוסר על המדינה לרכוש או לשווק גז טבעי - במטרה להכניס ספקי גז טבעי נוספים למשק."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/853344.html
ומה עכשיו 565193
כנראה היינו אמורים לרכוש גם מהפלסטינים
פריצקי צדק
בחירה לדורות 604385
הפנינה היא של דורי בן זאב שלשום, אבל מתאימה לכל כך הרבה החלטות ממשלה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים