מחקר: הזהות המינית טבועה בגנים 1656
חוקרים מ-UCLA טוענים כי זיהו קבוצה של גנים המסבירים את מבנה המוח השונה אצל גברים ונשים, ושקובעים את ההעדפה המינית.

במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Molecular Brain Research, השוו החוקרים בין מערך הגנים של עוברי עכברים, לפני התפתחות איברי המין ולאחריהם. החוקרים מצאו 54 גנים המיוצרים בכמויות שונות בזכרים ובנקבות, עוד לפני ההשפעה ההורמונלית. הסברה מאז שנות ה-‏70 הייתה כי רמות ההורמונים אסטרוגן וטסטוסטרון הם האחראים הבלעדיים לארגון ההעדפה המינית במוח.

ראש צוות החוקרים פרופ' אריק ויליין אמר: "הממצאים עשויים להסביר מדוע אנחנו מרגישים גברים או נשים, מעבר למבנה הגופני ... גילוי הגנים מוביל אותנו להבנה שטרנסג'נדרים הרוצים לשנות את מינם, עושים זאת בגלל ההתרחשויות במוח".

ישום אפשרי של המחקר הוא לספק בידי רופאים כלי לעזור להחליט על הזהות המינית במקרים של תינוקות שנולדים עם אברי מין לא ברורים - תופעה הנצפית אחת לכ-‏3000 לידות.
קישורים
CNN
Ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

יש לי הצעה לכותרת אלטרנטיבית: 176787
"מחקר: בעכברים יש גנים המיוצרים בכמויות שונות בזכרים ובנקבות".

אמנם מסע של אלף מילים מתחיל בצעד קטן אחד, אבל מחוקרים מכובדים (אפילו ב- UCLA) אפשר לצפות שלא יכריזו על סיום המסע אחרי הצעד הראשון.
יש הבדל 176794
בין זהות מינית והעדפה מינית. לא ברור אם הם מתכוונים לשני הדברים או לזהות המינית בלבד.
יש הבדל 176812
לפחות לפי הידיעה, הם מתייחסים רק לטרנסג'נדרים, ולא להומוסקסואלים. כלומר, הם מודעים להבדל, ומתייחסים רק לזהות המינית.
יש הבדל 176879
כתוב במפורש העדפה מינית (כמה פעמים כך שזה לא typo).
אני אגב חושב שיש כיום נטיית יתר (לפחות מחוץ לעולם הביולגיה המקצועי) לתת לכל תופעה הסבר שהוא לחלוטין גנטי.
לדעתי תמיד יש משקל להשפעה סביבתית ואפילו במקרה זה של העדפה וזהות מינית (אם כי אין ספק שבמקרה זה המשקל של הגנטיקה הוא מכריע).

אשמח אם מישהוא מהמגיבים שיש לו ידע מקצועי בביולגיה יוכל להשכיל אותי בנושא.
יאפ, צודק 176893
"יש כיום נטיית יתר מחוץ לעולם הביולוגיה המקצועי לתת לכל תופעה הסבר גנטי" - לגמרי נכון.
[התנצלות בדיעבד: הרגתי את הסוגריים, והשמטתי 2 מילים מקשרות].

ביולוגים מתייחסים בצורה קצת ספקנית, אולי אף עם נימת-זלזול קלה, להצהרות המייחסות לגנים מסויימים תפקיד התנהגותי באופן חד-משמעי. זהו מושג מורכב מדי מכדי שניתן יהיה להפיק מסקנות במהרה. מן הסתם תוצאות מחקרים כאלו אינן מתקבלות אוטומטית כעובדות, אלא כתיזה אותה יש לשקול ולבדוק, להפריך או להוכיח. כמו כל דבר במדע. רוב עורכי המחקרים, כמובן אלו שאינם מגלומנים, אינם מייעדים מראש את תוצאות מחקריהם להיות 'עובדות' התולות בגנים מסויימים מקור לאפיון כזה או אחר, ולו משום שמערך החלבונים אינו ידוע לנו בשלמותו. הפרסומים לציבור הרחב טומנים בחובם נימה של 'קמפיין פרסומי', פאסט-פוד מדעי מהיר לציבור הרחב.

כמות שתרופה אינה משווקת מיד לאחר שלב הניסויים בעכברים, ובדר"כ דרוש פרק זמן של מספר שנים עד להוכחת יעילותה וסיכוניה הנמוכים, כך בדיוק הדין לגבי ממצאים מסוג זה.

לדוגמא, גנים, מקטעי דנא המקודדים חלבונים (וגם מולקולות אחרות למעשה), יכולים לשנות את ההתבטאות שלהם במהלך חיי האורגניזם, בצורה בלתי צפויה.
והדבר נכון שבעתיים לגבי המוח. אמנם ניתן לזהות מבנים, פונקציונליוּת, תהליכים וכו' (במוח), ברמת המיקרו וברמת המקרו, אולם מדובר באחד האיברים המפתיעים ביותר בגמישות התפתחותו. יש לזכור שהגנים (והחלבונים) אמנם אחראים בסופו של עניין לתהליכים רבים בגוף (זו אמירה כללית), אולם הם משנים את תפקודם ואת רמת התבטאותם בצורה דינאמית ומורכבת לאין שיעור, לכל אורך החיים (אך בייחוד בגילאים מוקדמים ובשלב העוברי), כתוצאה משרשרת תגובות כזו או אחרת. 'שרשרת תגובות' כזו אינה פשוטה.

איני יכול לדבר בשם הביולוגים או בשם מדע הביולוגיה, אבל אני באופן אישי נוטה לפיפטי-פיפטי בתחום הזה. הטיית דיעה מה-‏50-50 לכאן (הכל גנים) או לכאן (הכל השפעות חברתיות) מקובלת אצלי לגמרי, בהתאם למצב-הרוח הרגעי (וכמות האלכוהול ? :-))

[לאו דווקא מדובר על זהות או העדפה מינית.
בתחום 'האפיון המיני', באופן ודאי כמעט לחלוטין, המצאות מקטעי דנא המקדדים חלבונים שונים (לא רק השניים המפורסמים) מורים על הנחיות בתחום ההתפתחות המינית. בכך כלולים גם מבנה המוח ותפקוד נוירוטרנסמיטורים ורצפטורים באזורים מסויימים, מאפיינים השונים (באופן ודאי) בין גברים ובין נשים]

דרושה הרחבה, הבהרה, או הפשטה ? :-)
רק עוד משפט לחיזוק 176922
בהרבה מחלות (סוכרת, סכיזופרניה...) ישנו קשר גנטי ברור (עליה משמעותית בסיכוי לחלות כאשר קרוב מדרגה ראשונה חולה), ועם זאת, אין 100% התאמה בתחלואה בין תאומים מונוזיגוטיים (זהים).
יאפ, צודק 176939
ראיתי פעם קריקטורה (ספויילר)-
שני ביולוגים מחזיקים מבחנות, ואחד אומר לשני:
"מצאתי את הגן שאחראי לנטיה לחפש הסבר גנטי לכל נטיה"

או משהו כזה, בטח הרסתי. ספויילר כאמור.
יאפ, צודק 176946
כן (הייתי צריך להיות יותר קונקרטי)

לפי המחקר העדכני, מה מידת ההשפעה הסביבתית על התופעות של הומוסקסואליות וטרנסג'נדריות?
לא תשובות מוחלטות, אבל קצת מידע 176958
שניהם מאמרי סקירה. שניהם מתמקדים בנטיות מיניות אצל גברים (על נשים יש מעט מידע יחסית). ונראה שההשפעה היא משולבת (גנטית וסביבתית).
הרהורי כפירה 176878
אני יודע שזה לא במקום אבל אני לא יכול להתאפק...
זה שתיכנן את האדם בצלמו עשה פה סמטוחה שלמה ושפך עשרות שורות קוד במקום שבו מספיק ביט אחד. כמה טוב שהמימסד הדתי לדורותיו נחלץ לעזרתו והגדיר את כל יוצאי הדופן כבאגים.
מי שלא עושה לא טועה 177004
אתה מתעלם מהתחכום האדיר של המערכת האמורה.
משהו על האחווה הנשית 198694

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים