הגאון המרושע של דקארט 1665
הפילוסוף המנוח בואוסמה בוחן האם ניתן לסמוך על חושינו. תרגם, הביא לדפוס והוסיף מבוא: רון בן־יעקב.

"אף אדם איננו אי" כתב ג'ון דון, אך לא כולם הסכימו איתו. כיצד נוכל לדעת אם קיים משהו מלבדנו? כיצד נוודא שאנו קיימים? מה אומרים לנו חושינו והאם ניתן לסמוך עליהם? כמו ארכימדס, שביקש נקודת משען אחת כדי להזיז את העולם, גם הפילוסוף הצרפתי בן המאה ה-‏17, רנה דקארט, חיפש בספרו "הגיונות" נקודת מוצא בסיסית בלתי ניתנת לסתירה, שתשמש בסיס מוצק לבניית מערכת של ידע אנושי. הוא הטיל ספק אפילו באמיתות הרשמים החושיים. "מה לא ברור כאן?" אפשר לשאול, "הרי אנו מוקפים מראות, קולות, ריחות, תחושות מגע וטעמים". אבל, אמר דקארט, אלו אינם בטוחים כלל: מה אם שד כלשהו בעל יכולות־על - גאון מרושע - מנסה להפילנו בפח אשליית החושים? דקארט פנה פנימה ובחן את עצמו בחיפוש אחר ודאות, ומצא את האגו, האני: אפילו אם רמאי כלשהו יפילנו בפח אשליית החושים, עדיין נרגיש ונחשוב (ולו דברים שגויים), ובכך נוודא שאנו קיימים. מכאן הסיסמה המזוהה עימו: "אני חושב, משמע אני קיים".


רנה דקארט (ציור מאת פרנס האלס, 1649)



פרופ' בואוסמה בוחן את טיעונו של דקארט בדבר אפשרות קיומו של שד מתעתע המטעה את חושינו, ומנסה להבין כיצד דקארט ניסה להטיל ספק הלכה למעשה. תלמידו, פרופ' רון הוסטוויט, מסביר שבואוסמה לא התכוון לערער או לתקוף את השיטה של דקארט, אלא לנסות לחשוף ולהבהיר את המשמעות, או חוסר המשמעות, שטמונה בטענתו. הוא עושה זאת במהלך כפול של הסרת המשפט מהסביבה הפילוסופית ובחינת משמעותו בסביבה "רגילה". או אז, בואוסמה חושף את "אכזבת הקורא" שמגלה שהמשמעות שהתגלתה לא תואמת את מה שחשבנו שדקארט התכוון לו, "בדומה למה שמרגיש מי ששואל כלי עבודה ומגלה לאכזבתו שהכלי איננו מתאים לעבודה" (הוסטוויט). כך מתגלה אי בהירות באשר לשימוש שנעשה במילה "אשליה".

פרסום תרגומי המאמרים מתאפשר הודות לנדיבותה של משפחת בואוסמה ובאישורה.

הגאון המרושע של דקארט

היה פעם גאון מרושע שהבטיח לאם כל חי שאם רק תאכל מפרי העץ תהיה כאלוהים ותדע להבחין בין טוב ורע. הוא הבטיח לה דעת. ואמנם, היא טעמה מפרי העץ ולמדה, אך רבה היתה אכזבתה משום שלדעת טוב ורע מבלי להיות אלוהים זה איום ונורא. ימים רבים עברנו והרבה לילות חווינו, והנה סבבה שמועה אודות גאון מרושע נוסף. גאון מרושע זה לא הבטיח לא טוב ולא דעת. הוא התפאר, באופן כה פרוע, עמוק ואפל עד כי כל שומעיו נרתעו ונרעדו. ובמה התפאר? ובכן, שמלבד ארבעה חמישה רעיונות ברורים וחדים יעלה בידו לרמות בכל דבר, כל אדם. בכך התגאה. האם היו לו הישגים? היו גם היו! אנשים סבבו בצהרי יום בהיר, הביטו והכריזו "איזו אפלה!" ולמשמע סוחר ביש מזל שספר תפוחים "שתיים ועוד שלוש הם חמש", שפשפו עיניים שומעי הרהב וינוסו. הגאון המרושע עודו מלחש, רועם בינות דפי הספר, מפחיד את כולם בלחשו: "אני מסוגל. אולי אעשה כך. אולי כן, ושמא לא." מקנטר! בהמשך אני מבקש לבחון את ההצהרה הרברבנית של הגאון המרושע הזה.

אני מתכוון, כמובן, לאותו מלאך רע עליו כותב דקארט:

"אשער אפוא שיש במציאות לא אלוה אמיתי שהוא המקור העליון של האמת, אלא איזה מלאך רע שהוא גם ערום ורמאי, גם בעל־יכולת, ושהוא משתמש בכל התחבולות שבידו כדי להטעותני. אחשוב שהשמים, האוויר, הארץ, הצבעים, התבניות, הצלילים, וכל הדברים החיצונים שאנו רואים, אינם אלא מראות שווא ומרמה, שמלאך רע זה נעזר בהם כדי לשים מוקשים לפני לבי התם. אחשוב על עצמי כאילו אין לי ידיים, ואף לא עיניים, ולא עור, ולא דם, וכאילו אין לי כל חוש, אלא שבטעות מאמין אני שכל הדברים הללו לי הם." [1]

זהו אם־כן הגאון המרושע שהצגתי כרברבן החפץ לתעתע בנו. אני מתכוון לבחון את ההצהרה שלו, ולהבין כיצד פועלת הרמאות, וכיצד אנו מולכים שולל. אני מצפה למצוא שאמנם הגאון המרושע יכול לרמות אותנו, אבל אם נהיה חשדנים וזהירים, לא הכרח הוא שנלך שולל. ואם אכן ירמה אותנו הגאון, יהיה זה דרך הטבלת המילה "אשליה" באמבט של ערפל. משום כך "אשליה" היא המילה בה אנו צריכים להתמקד. כדי להשיג את מטרותי, אציג שתי דרכים באמצעותן מוציא הגאון המרושע את רברבנותו לפועל. בדרך הראשונה אני רואה מצב בסיסי של רמאות שקופה, ובמילה "אשליה" יעשה שימוש מוכר וברור. למרות זאת לא יצליח הגאון המרושע למצות "את כל כוחותיו" בניסיונו לתעתע בנו. לפיכך אשתדל להעמיד את ההצהרה הרברבנית שלו בניסיון נוסף, בו ימוצו "כל התחבולות שבידו" של הגאון המרושע. במקרה הזה, אראה שהגאון המרושע יתבלבל בעצמו, ואם נבדוק כבלשים את התבטאויותיו המוזרות, הרי לא בהכרח נלך שולל.

הבה נדמה שהגאון המרושע חושב לעצמו שרע מאד זה מספיק טוב עבורו, ויניח את הרע למדי לנפשו. מצבם של כל שאר הבדיונות המוכרים, כמו שם בדוי או הצהרה בדויה, סביר. אלא שעתה הכל נראה אחרת. הוא לא מצא שום הנאה בשקרים פשוטים, בבדותות שדופות, קטנות או ישנות. הוא חשק בדבר מה חדש וכביר. חיטט בנבכי גאונותו; חשף רעיון. שרבט את הדברים הבאים על הילתו המרופטת "מחר, אוליך שולל", חייך, ומלותיו חדות כתער. "מחר אשנה הכל, הכל, הכל. אחליף את הפרחים, את בני האנוש, את העצים, הגבעות, השמים, השמש ואת כל שאר הדברים בנייר. רק את הנייר לא אחליף. יהיו פרחי נייר, בני אדם עשויים נייר, עצי נייר. ובני אנוש ימצאו עצמם מרומים. הם יחשבו שישנם פרחים, אנשים ועצים, אך לא יהיה דבר מלבד נייר. זה יהיה כביר. זה חייב לעבוד. אחרי הכל, בעבר ניתן היה לרמות את בני האדם במאמץ קטן יותר. היה מלח אחד, נדמה לי שהיה מטביל, שטען שהכל הוא מים [2]. אך כמות המים לא היתה גדולה מזו שיש היום. והיה בעל מועדון ביליארד שטען שהכל איננו אלא כדורי ביליארד [3]. כמובן שזה היה מזמן, הרבה לפני שפתחו כדור אחד, האזינו, ושמעו שהוא מלא בתרועות חצוצרה. סיכויי טובים הם. אנסה זאת".

וכך מילא הגאון המרושע אחר הוראותיו שלו, ויעש כדברו. והנה מה שקרה.

תארו לעצמכם בחור צעיר בשם תום, פיקח היום כאתמול, מתקרב אל שולחן שאמש ראה עליו קערת פרחים. היום נוכח לפתע שאין אלה פרחים. מוטרד, לטש בהם מבטו, הסיר מבטו ושב להביט. האם אלה פרחים? נענע ראשו, כחכח ואמר: "הא! ממש מגוחך. האם זו תרמית? אתמול היו פרחים בקערה!" הוא רחרח בחשדנות, בתקווה, אך שום ריח לא עלה באפו. האף אינו משענת בטחון. הוא נזכר בציפורים שבאו לנקר ענבים מצוירים, ובסוסה שצהלה למראה דמות סוסו של אלכסנדר מוקדון [4]. אשליה! התמונה לא הטיפה עסיס, ודומם היה הדמיון בין הסוסים. תום התקרב לאיטו אל קערת הפרחים. הביט ורחרח, נופף בידיו. ליטף בעדינות עלה כותרת, אוהב פרחים שכמותו, ונרתע בחטף. בקושי האמין למגע אצבעותיו. אלא אינם פרחים. זה נייר.


(צילום אילוסטרציה: באדיבות ג'יין מ. סוייר)



בעומדו, אובד עצות ונבוך, נכנסה לחדר מילי, ידידה יקירה. בראותה את תום מרוכז בפרחים, התכוונה להגיש לו את הקערה, והרגשת המוזרות הכתה בו פעם נוספת. היא נראית בדיוק כמו בובה גדולה. הוא בחן אותה מקרוב, קרוב ככל שהעז, וראה שאולי, בעצם, זו כן מילי. מילי, האם את מילי? משהו פה לא בסדר. פיה נפתח בנקישה, מדבר, ונסגר במדויק. מצחה המבריק העביר בו רעד בחושבו על מאדאם טוסו. שערה המתולתל היה מסודר בקפידה, כמו השיער של מילי, וכשהרימה יד לסדר אותו, לגעת ולהחליק עליו, נשמעה אוושה כשל נייר עיתון. שיניה היו צחורות כשלג, חניכיה ורודים וכעין כפיס בפיה. הוא חשב על בובות, על בובת הגומי שנהג לצבוט; היה לה טבור בגב, שצפצף. גאלטאה [5] מנייר! אשליה!

תום הבחין בכל הפרטים, הבזק אחר הבזק אחר הבזק. חיפש כיסא להישען עליו, בדיוק בזמן. מילי ניגשה אליו נושאת את קערת הפרחים, וכשקרבה אליו את הקערה עבר זעזוע בזרועותיה. נעלמה הגמישות, החלקות ועגלגלות החיים. עוויתות של חיוך החשיכו את פניה. הוא שלח יד לקחת את הקערה, וגם בידו עברה טלטלה. כשלקח את הקערה שם לב לידו. חיוורת, רעננה, צחורה. רועד, שמט את הקערה, שלא נשברה, ומים לא נשפכו. איזה לעג!

זירז עצמו אצל החלון, להביט בעולם הממשי. המראה נפרש לפניו כבתיאטרון. אפילו הזגוגיות נראו לו דקות כנייר צלופן. במרחק נראו דמויות אנשים מהלכים ועצים ובתים וסלעים וגבעות על גב משאית דקה, ובעודה נוסעת נשמעו רק הדים של טירטור. הוא הביט בשמים ממעל, והם היו נמוכים. מעליו היה קרע בעננים וחוט אחד היה פרום. מתוך השמים הכחולים זרחה שמש שנראתה כטיפת כסף טהור. הושיט יד חיוורת מבעד לצלופן המרשרש ונגע בשמים. השמים רטטו למגע ושבבים זעירים נפלו וכיסו את ידיו הלבנות.

אחיזת עיניים!

תום התרחק מהחלון חורק ומקומט, מכסה עיניו תוך ציטוט מסולף "הנך יפה רעיתי הנך יפה עיניך איימים", ומלמל "פתיתים צבועים!". המשיך לרטון "אני רואה שהשמים, האוויר, הארץ, הצבעים, התבניות, הצלילים, וכל הדברים החיצונים, פרחים, מילי, עצים וסלעים וגבעות הם נייר, נייר לי למכשול. פרחי נייר, מילי מנייר, שמי נייר!". לפתע עצר בחרדה "ומה איתי?". נגע בשפתיו וקילף בשתי אצבעות רצועת עיתון. קודר, בחן אותה מקרוב. "אחשוב על עצמי כאילו אין לי ידיים, ואף לא עיניים, ולא עור, ולא דם, וכאילו אין לי כל חוש". מדוכא, עפעף בעיני הנייר. לפתע הריע בניצחון. "cogito me papyrum esse, ergo sum!", אמר [6], וחגג את נצחונו על הנייר.

התענגתי על הפנטסיה הזו כדי להדגים מצב היכול להשתמע מדברי דקארט. הגאון המרושע מנסה לרמות. הוא מנסה להטעות את תום כך שיחשוב דבר למה שאינו. תום אמור לחשוב שאלה פרחים, שזו אותה מילי כפי שהיתה, שאלה הם עצים, גבעות, שמים וכו'. הגאון מבצע זאת בעזרת אשליה, כלומר, על ידי יצירת משהו שנראה כמו פרח, פרח מלאכותי; על ידי משהו שנראה, נשמע ונע כמו מילי, מילי מלאכותית. אשליה פרושה משהו שנראה או נשמע כל כך דומה לדבר מה אחר עד שאו שחושבים בטעות שהוא הדבר האחר, או שבקלות ניתן להבין כיצד נוצרה האשליה. לכן, כשהגאון המרושע יצר אשליה במטרה להטעות, הוא יצר דברים שאפשר לטעות בהם בקלות ולראותם כמה שאינם. מסיפור הפנטסיה התגלה שתום לא הלך שולל, למרות שעברה עליו חוויה אשלייתית. לא היתה לי כוונה לגבש מחשבה בנוגע לכוחותיו הזדוניים של המלאך הרע, משום שסביר להניח שעקב השכלול הגדול במלאכת הנייר בימינו, המלאך הרע צפוי להצליח יותר. למרות השמועה שהמלאך קונן "עשיתי אותה מהנייר המשובח ביותר!" הרי שלא, העובדה שתום לא הוטעה וזיהה את האשליה, נועדה להראות כיצד מזהים אשליות. אשליית פרחי הנייר נחשפת כשמזהים שהם עשויים נייר. ברגע שתום מבין שלמרות שהם נראים כפרחים הם עשויים מנייר, הוא חודר מבעד לאשליה, ואיננו מולך שולל. כמובן שהוא צריך לדעת מראש מהם ההבדלים בין פרחים ונייר, וכשיציגו בפניו דבר מה, הוא יוכל להבחין בהבדלים. גם הגאון המרושע מניח שהוא יודע זאת לפני תחילת ההטעיה. מטרתו היא ליצור דבר מה בעל מראה קרוב מאד לפרח כך שתום לא ישים לב להבדל בינו לבין פרח. ואפילו אם תום לא היה מבחין באשליה ומולך שולל, הרי הגאון המרושע עצמו חייב להיות מודע להבדלים, כי על זה מבוסס תכנונו. זו נקודה מכרעת, כפי שניווכח מהרפתקאתו השניה של הגאון המרושע.

כפי שתזכרו, הדוגמה הקודמת תארה מצב היכול לנבוע מדברי דקארט. אלא שלדעתי זהו תאור חסר. למרות שתיארתי פרטים רבים, שכמעט כולם חלק מהאשליה, עדיין נשארת השאלה: האם ניתן לתאר כהלכה את עולם הנייר כעולם אשלייתי? אם תום יאמר: "אלה פרחים", או "אלה נראים כפרחים" (בחוסר וודאות), הרי שהאשליה עובדת. אך אם תום יאמר: "זה נייר" הוא ישבור את האשליה. דקארט כתב: "וכל הדברים החיצונים שאנו רואים, אינם אלא מראות שווא ומרמה". משמע, שבסיטואציה עליה חשב דקארט, אמירה בסגנון: "אלה פרחים" תהיה שגויה, ושגויה תהא גם אמירה כגון: "זה נייר", ולא משנה איזה משפט מהסוג הזה יאמר תום. אם הוא יאמר "אלה סלעים" – או כותנה או עננים או עץ – לפי התכנית הוא יטעה. האמירה היחידה שתהייה נכונה היא "אלה תעתועי דמיון". אלא שהמטרה היא לוודא שתום לא יזהה את האשליות ותעתועי הדמיון. משמע שאין ליצור אשליות באמצעים גסים כמו נייר או אפילו עננים. יש ליצור אשליות מהחומר שממנו עשויים החלומות.

נעבור עתה להרפתקה השניה.

וזו התכנית: הגאון המרושע ייצור עולם אשלייתי. לא יהיו בו לא פרחים, לא מילי, לא נייר. לא יהיה בו מאום. אבל בכל רגע ורגע תום יטעה לחשוב שכלום זה משהו, כלום כפרחים, שום דבר כמילי, וכיוצ"ב. ברור שמצב זה שונה לגמרי ממחשבה הטועה ורואה נייר כפרח או מילי. על פי התוכנית תום יחיה בדיוק כמונו, כמו לפני עידן הנייר, רואה, שומע ומריח את העולם. הוא יאהב פרחים, ינשק למילי, ימצמץ בשמש. כך הוא סבור. ובחשבו על הדברים הללו ישוחח תום ויטען בדיוק כפי שאנו עושים עכשיו. אלא שכל אותו זמן הוא ישרה בתוך טעות. אין פרחים, אין נשיקות, אין שמש. הכל תעתוע. זוהי אם כן, מטרתו של הגאון המרושע.

כיצד ישיג המלאך הרע מטרה זו? ברור שראשית עליו להשמיד הכל. לא יהיו פרחים, ואם תום יחשוב שישנם פרחים, הרי תהייה זו טעות. פניה של מילי לא יהיו קיימים, ולא שיערה הפרוע בחינניות, וגם אם תום יחשוב על פניה או שערה של מילי, הוא ישגה. לכן, יש לוודא ששום דבר מאלה לא יהיה קיים. לשם כך המלאך הרע, שאיבד את אמונתו בנייר, ישמיד גם את הנייר. עכשיו אין שום דבר אותו ניתן לראות, לשמוע, להריח וכו'. אולם מעשה הרמאות לא הושלם. למרות שתום אינו רואה דבר, אינו שומע או מריח מאום, עדיין הוא יכול לחשוב שאינו רואה מאום. יש ליצור תרמית שבה תום יחשוב שהוא כן רואה דבר מה: פרחים ומילי, ידיים, עיניים, בשר, דם, וכל שאר החושים. לפיכך, ישחזר הגאון המרושע עבור תום את חייו הקודמים. אפילו יום־הנייר נמחק ללא זכר. וכך, מבלי דעת, חי לו תום, חושב, מייחל, אוהב כמנהגו, נטול ידיעה אותה לקח המשחית האימתני. כל מה שנראה יציב, בר־מישוש באמצעות כאילו־ידיים, נגיס בכאילו־שיניים, הוא כה עדין שאם רק יגע בו המלאך הרע באצבע, יסתלסל סביבו בעדינות רק סימן אחד קטנטן, עקבות האצבע. פעם נוספת הגאון המרושע עשה כדברו.

הבה נבחן את התוצאות.

ראשית אתאר קטע מחייו של תום. תום בודד בעולם, ואיננו מודע לכך. הזדמנות פז למתודולוגיקו־מטפיסיקו־סוליפסימו! [7]. בכל מקרה, בכוונתי להתעלם מההיבטים החיוביים של בדידותו, ולהשתמש בדברים שתום כתב, בצרוף אזהרה שהגאון המרושע מחייך למקראם. תום כתב: "כרגיל, נכנסתי גם היום לחדר וראיתי קערת פרחים על השולחן. ניגשתי אליהם, ליטפתי והרחתי אותם. נשאתי תפילת הודיה לאל! עבורי, אין דבר יותר ממשי מפרחים. זוהי תמצית מהותו האמיתית של העולם, שעליזותו המאושרת מדברת אלי. בכלל אין זה מן הראוי לחשוב עליהם כעל צינורות זקופים מלאי לשד. לשד! לשד!"

נתעלם מדברים נוספים שנכתבו באותה רוח. אני מוכרח לציין שהגאון המרושע היה די משועשע, כבש את צחוקו למקרא מילים כמו "יותר ממשי", "תמצית", "מהותו" וכיוצ"ב. אלא שלאחר מחשבה שניה, קימט את מצחו ונראה מוטרד. תום המשיך ותיאר את כניסתה של מילי לחדר וכיצד שמח לראותה. הם החליפו כמה מלים אודות הפרחים. מאוחר יותר הוא הביט מבעד לחלון וראה את הגנן עובד בחלקו המרוחק של הגן. השמש זרחה אך כמה עבים שחורים ריחפו בשמים. תום פתח את החלון, הושיט ידו החוצה וארבע טיפות גשם כבדות הרטיבו אותה. שב לחדר וציטט למילי פסוק משיר־השירים, שבע רצון כי זכר את כל המלים. תום כתב דברים נוספים, אך נסתפק בזה כדי להראות עד כמה הכל נראה נורמלי. ומה רבה היתה הצלחתו של הגאון המרושע.

הגאון המרושע אמר לעצמו, לא בדיוק סוליפסימו המודע רק לעצמו, "לא, לא, בכלל בכלל לא".

בכל זאת, המלאך הרע היה אנושי מדי [8]. מלא בהערצה עצמית אך ללא מעריצים, הוא השתוקק להיות נערץ. אין הרבה כבוד ברמאות אם אתה לא בגדר חשוד. לכן הגאון המרושע התחיל לזרוע חשד. כיצד? ברור שלא היה בנמצא נייר עמדה שיכול היה להשפיע על בטחונו העצמי של תום. לא היה דבר מלבד מחשבתו של תום, זרם של מראיות־עין ושל מילים הגורמות למראיות־העין שלא תראינה כמראיות־עין. הגאון המרושע חייב להחליף מילה עם תום ולהתחבר עם אותן מראיות־העין. כדי להחליף מילה עם תום יש צורך במלים משותפות, בשימוש זהה, וכדי להתחבר ולראות את אותן המראות יש לראות ולשמוע ולהצביע על אותו דבר. ואז, המלאך הרע, רוח חופשית שכמותו, עבר ונכנס לבלוטת האצטרובל [9] והתאכסן במוחו של תום. התערסל בנוזל, נע לכיוון הבלוטה ונד לכיוון החושים, מתאחד עם תום עד כמה שאפשר. הביט דרך אותן עיניים, וכשתום הצביע על דבר מה, הגאון המרושע אמר "זה", והתכוון לאותו דבר שתום, שהקשיב, התכוון כשראה. כל אחד שמע מה ששמע האחר, באותו זוג אוזניים. כל רחרוח באף היחיד הניב שתי תחושות ריח זהות, וכל נגיעה שתי תחושות מישוש. אם תום סבל מכאב שיניים, שניהם עיוותו את אותו הפרצוף. שתי המונאדות [10] הגיעו אל קצה גבול הזהות. ועדיין, כפי שנראה, המבט מבעד לאותן עיניים היה שונה.

למחרת, בעוד הגאון המרושע "הולך מהכא להתם" במוחו של תום ומתנדנד "מעלה מטה", נכנס תום כמנהגו לחדר עם הפרחים שעל השולחן. בהתפעלות הוא אמר בקול מלטף: "פרחים! פרחים!" משהה מבטו. הגאון המרושע, שנון "מכל חיית השדה", לחש: "פרחים? פרחים?". וכך, בפעם הראשונה, חש תום בנוכחות נוספת, בשותף אינטימי לתפיסותיו. היסס לרגע. שלח מבט נוסף אל הפרחים. "פרחים? וודאי, פרחים". הם הביטו יחד דרך אותן עיניים. הגאון המרושע לחש פעם נוספת: "פרחים?". השאלה היא זרע החשדנות. באלימות כבושה קירב תום את הפרחים אל עיניו, כמו לא היו אלה עיניו. ובכל זאת, לא היה מודאג. הגאון המרושע רק נענע בראשם המשותף: "האם שמעת אי פעם על אשליות?" אמר.

במפתיע, שמר תום על רוח טובה, וענה: "אבל, הלא ראית אותם? הרי אתה יכול לראות מבעד לעיני. הבה נקבור את אפי בפריחה, ננשום עמוק יחדיו. אז תאמר לי אם אלה פרחים".

אפם היחיד שקע בפרחים. אבל הגאון המרושע אמר "הא!" כאילו אמר: מה כל ההרחה הזו לכם? ועדיין לא הסביר דבר. תום נשאר איתן בדעתו שאלה פרחים. זרע זעיר של חשדנות, "פרחים? פרחים?" ופעם נוספת "פרחים?" וגם "אשליות?" ועכשיו, מקל בגלגלים "הא!" הביאו לכדי חוסר נחת. תום המשיך: "אה, אז אתה אחד מאותם רואים שצריכים לגעת בכל דבר. אתה מישושיסט. אין בעיה. הנה ידי, הבה נמשש את הפרחים. זהירות! הם עדינים".

הגאון המרושע היה משועשע. חייך לעצמו ועשה גלים בנוזל הרדוד. שאותי יחשבו למטריאליסט! כאילו שמאחז העיניים הגדול אינו רוח רפאים! בכל זאת, נוכח לדעת שלמרות שקל לרמות באמצעות שקרים גדולים דיים (מאיפה הוא מכיר את זה?), אין די בכמה מילות תמיהה המפוזרות פה ושם כדי לבנות תרמית. הוא הרגיש שהוא חייב לנסח ולומר דבר מה ברור: "הפרחים שלך אינם אלא אשליה".

"האם הפרחים שלי הם אשליה?" קרא תום, והניח את הקערה מול המראה. "ראה" אמר הוא, "כאן פרחים, וכאן, בתוך המראה, אשליה. ההבדל ברור. אתה, בעזרת עיניי, אפי ואצבעותיי יכול לדעת מה ההבדל ביניהם. אם תמשש אשליה יתלכלכו האצבעות באבקה? האם אפשר לשלוח למילי פרחים מהמראה? האם דבורה תרווה צוף מהזגוגית? אתה מבין את זה בדיוק כמוני. אני יכול להבחין בין פרחים לאשליה, ופרחיי, כפי שאתה רואה בברור, אינם אשליה".

עכשיו הגאון המרושע נפגע. התעתוע היה שלו, אך גם גאוותו. האם יסכן את התרמית כדי להציל את הגאווה? האם יסביר? הוא הסביר.

"שים לב, תום" הוא אמר, "הפרחים שבתוך המראה נראים כמו פרחים אבל הם רק נראים כמו פרחים. על זה אנחנו מסכימים. גם הפרחים שליד המראה נראים כפרחים. אתה אומר שהם פרחים משום שהם מריחים כפרחים ונותנים תחושה של פרח, כאילו שהם יהיו יותר פרחים רק בגלל שהם מתרבים כמו פרחים. תאר לך מראה המשקפת לא רק את דמות הפרחים, אלא גם את ניחוחם ותחושת המגע של עלי הכותרת, וכשאתה מריח ונוגע, הפרחים שלפני המראה יהיו בדיוק כמו אלו שבתוך המראה. מייד תוכל להבחין שהפרחים העומדים לפני המראה הם תעתוע בדיוק כמו האשליה שבתוך המראה. על פי המצב שלפנינו, ברור שהפרחים שבמראה מהווים אשליה דקה, ואלה שלפני המראה – אשליה עבה. אשליות עבות הן התרמיות הטובות ביותר, והן יכולות להיות עבות כרצונך. תוכל לאסוף מהן אבקה, לשלוח למילי, ודבורים שוטות יתפסו בהן תנומה".

אך תום נשאר ערני. "אני רואה שאתה קורא אשליה דקה לדבר לו אני קורא אשליה, ולמה שאתה קורא אשליה עבה, אני קורא פרחים. לכן, כשאתה אומר שהפרחים שלי הם האשליות העבות שלך, זה אינו מטריד אותי כלל. ובאשר למראה שלך המשקפת את כל רובדי האשליה העבה שלך, בכלל לא הייתי קורא לזה מראה. זה מתקן שיכפול, הרבה יותר שימושי ממראה, בתנאי שניתן לשלוט בו. אני משער שכשאתה מדבר על אשליות עבות אתה מתכוון לזה שהאשליות העבות מתייחסות לדבר מה שאתה קורא לו פרחים, באותה דרך בה האשליות הדקות מתייחסות לעבות. האם זה נכון?"

עכשיו הגאון המרושע מצא עצמו בסבך ההסברים. "ראשית אני רוצה להבטיח לך שאלו אינם פרחים. השמדתי את כל הפרחים. אין בכלל פרחים. יש רק אשליות דקות ועבות של פרחים. אני יכול לראות את הפרחים שלך בתוך הראי, ואני יכול להריח ולגעת בפרחים שליד הראי. הדבר אותו אינני מסוגל להריח או לגעת, אחרי שראיתי השתקפות מדומה במראה, איננו אפילו אשליה גסה. אך אם אינני יכול כאילו לחוש cerpicio כזה את מה שאני רואה, מריח, ממשש וכו', הרי מה שראיתי איננו ממשי. Esse est cerpici, הלא כן?[11]. ממש הרגע ניסיתי cerpicio את הפרח שלך, אבל לא היה שם כלום. בסופו של דבר, האדם הוא יצור בעל ארבעה או חמישה או ששה חושים ויש גבול למה שניתן לעשות עם כל כך מעט".

תום שפשף את עיניו בעוד אוזניו מצלצלות וסובלות מהפרעה של המאה השמונה עשרה. אז נעץ מבט בפרחים. "אני מבין", אמר "שהחוש הנוסף הזה שלך עשה שמות בשפתנו. עבורך, מובנה של המילה אשליה שונה ממובנה עבורי, וגם למילה פרחים יש לך מובן שונה מלי. באשר ל-cerpicio, לא אתפלא אם המצאת מילה רק כדי לבלבל אותנו. בכל אופן, השמדת את מה שאתה, לטענתך, היית cerpicio. אי לכך, כבר לא קיים שום דבר אותו אתה יכול cerpicio. אבל עדיין קיימים אותם דברים אליהם אנחנו מתכוונים במילה פרחים. אם התכוונת לרמות, הרי שהיית אמור ללמוד את השפה בה מדברים קורבנותיך המיועדים. אתה מזכיר לי רופא שרושם לחוליו תרופה המסוכנת לו עצמו, ומתפלא לראותם בריאים". אמר וקרב פרח לאפם.

מתוסכל, עלה ורכב הגאון המרושע על גופיף כלשהו. הוא נכשל. חלף בעורק הראשי, זירז עצמו למוצא הבלוטה, ונעלם. וכך נפל "שמש אחר שמש". וניחם על רעתו.

במאמר הזה ניסיתי להעמיד בניסיון את ההצהרה הרברבנית של הגאון המרושע. הוא התפאר שביכולתו לרמות ביחס "לשמים, האוויר, הארץ, הצבעים, התבניות, הצלילים, וכל הדברים החיצוניים". לכן ניסיתי להבהיר מהי תרמית וכיצד היא פועלת הלכה למעשה. מעשה ההטעיה דורש יצירת אשליות. לכן ניסיתי לדמיין את הגאון המרושע מתרכז בתרמית, עסוק בבריאת אשליות. ההרפתקה הראשונה היתה פשוטה וברורה: הגאון המרושע השתמש בנייר שהתחזה לדברים שונים. המאמץ הכרוך בתרמית, תחכומה, הליכת השולל אחר הנייר, זיהוי האשליה – כולם מובנים וברורים. לעומתה, ההרפתקה השניה מכרעת יותר. במקרה זה נוצרה אשליה באופן שלא מאפשר שימוש בראייה, מגע, ריח, לזיהוי האשליה. אולם, ביכולתו של הגאון המרושע לראות, לגעת, להריח ולזהות את האשליה. הרי הוא יצר את האשליה; לכן ברור שהוא צריך לדעת. איך הוא יודע? לגאון המרושע יש חוש שנמנע מהאדם. הוא חש את הפרח־כשלעצמו [12], מילי־כשלעצמה, וכיו"ב. כך הוא בורא אשליות המורכבות ממה שניתן לראות, לשמוע, להריח, וכיו"ב, אשליות כולן משום שכשאלה הרואים, שומעים ומריחים כבר ראו, שמעו והריחו הכל, החוש המיוחד כבר לא חש כלום. לכן מה שהאדם המסכן חש, איננו אלא אשליית הדבר שאותו רק הגאון המרושע יכול לחוש. זה כביר. אך גם הפעם, הכל ברור. אם נודה שקיים חוש מיוחד, נבין מייד מדוע הגאון המרושע היה כל כך בטוח בעצמו. ללא ספק הוא ברא לעצמו אשליה אך לא הלך שולל. אבל גם האחרים לא הלכו שולל. משום שעבור בני האדם השימוש במילה "אשליה" איננו מתייחס לחוש בו בורך רק הגאון המרושע.

כתבתי שהגאון המרושע לא הוטעה, משום שהוא לא הלך שולל על ידי האשליה אותה יצר. ובכל זאת, הוא הלך שולל כשהתפאר וטען שיוכל לרמות, משום שביטחונו בכושרו לתעתע היה מבוסס על בורות. הוא לא הבין את ההבדל בין השימוש שלנו במילים "שמים", "ארץ", "מילי", ו"אשליית" אותם הדברים, לבין הדרך בה הוא משתמש במילים הללו. ללא ספק יש הקבלה בין השימוש שלנו ושלו, אך עדיין קיימים מספיק הבדלים המסבירים מדוע נכשלה תרמיתו הגדולה. אנחנו גם יכולים להבין באיזו קלות היה עלול תום ללכת שולל. הכלב הביט במים ושמט עצם בשרנית בעבור התמונה שבמים. אלא שתום לא שמט כלום. הרי המילה "אשליה" מהווה פח יקוש.

בתחילת המאמר הסתכלתי, חסר נחת, בידיי ואמרתי "אין ידיים", מצמצתי בעיניי באמרי "אין עיניים". הכל נראה כמו צ'שייר, חריץ גבינה למשל, המופיע ונעלם בינות העלים. חתלתול מסכן! ומה עכשיו? נו טוב...


ג'ון טניאל, "חתול הצ'שייר הנעלם", מתוך "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות"





הערות המתרגם

[1] דיקרט, "הגיונות" פרק א'. תירגם יוסף אור, הוצ' מאגנס תש"ם.
[2] כנראה רמז לתאלס, מי שנחשב לפילוסוף הראשון; מיוחסת לו הטענה כי "הכל מים".
[3] מטאפורה נפוצה בידי פיזיקאים לתיאור עולם המורכב מאטומים המצייתים לחוקי תנועה דטרמיניסטיים. "ביקום שכדורי ביליארד קטנים הסבירו אותו...יש עכשיו זכות קיום למשוררים ופילוסופים" (ג'. ו. נ. סאליבן, 1923).
[4] על תמונה של הצייר היווני זאוקסיס (מאה 3-4 לפנה"ס) סופר שהיתה כה ריאליסטית, עד שציפורים ירדו לנקר את הענבים שבה. בדומה לכך, סופר על ציור מאת אפלס (Apelles, מאה 4 לפנה"ס) של אלכנסדר מוקדון על סוסו בוצפאלוס, שסוס אחר שהתקרב לציור צהל למראה בוצאפלוס.
[5] פסל האישה בו התאהב יוצרו פיגמליון, ואפרודיטה הפיחה בו חיים.
[6] "אני חושב שאני נייר, משמע אני קיים", כמובן בעקבות מסקנתו הידועה של דקארט "Cogito, ergo sum" - אני חושב, משמע אני קיים.
[7] ספרו של לודוויג ויטגנשטיין "טרקטטוס לוגיקו־פילוסופיקוס".
[8] ספרו של פרידריך ניטשה, "אנושי, אנושי מדי".
[9] מקום החיבור של הנפש לגוף ומושבה של הנשמה, על פי דקארט.
[10] מושג מהגותו של גוטפריד לייבניץ: יחידה בסיסית של קיום, המרכיב היסודי של המציאות הפיזיקלית.
[11] משחק מלים על "Esse est percipi" - להיות פירושו להיות נתפס בחושים - אמירתו של הבישוף ברקלי (המאה ה- 18). הצורה cerpicio הוא הטיית גוף ראשון של הפועל שלא קיים - מקביל ל-percipio, "אני תופס בחושים".
[12] עמנואל קאנט דיבר על "הדברים כשלעצמם", בניגוד לדברים כפי שהם נתפסים.



חיבור זה פורסם לראשונה ב-Journal of Philosophy ונכלל בספר Philosophical Essays.

כל הזכויות שמורות לוו. ג'יי. בואוסמה (קליפורניה), רון בן־יעקב (תרגום).
עריכה לשונית: דרור יובל ומערכת "האייל הקורא".
קישורים
"הגיונות" מאת דקארט, בלטינית, צרפתית ואנגלית
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פילוסופיה ומוסר"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לידיעתך 181781
לידיעתך, מחבר יקר, לאחרונה (מה זה "לאחרונה"? בשנת 2001) הופיע לאור תרגום חדש (אפרופו תרגום המאמר הנ"ל) מצרפתית של ה"הגיונות" לרנה דקארט (על הפילוסופיה הראשונית), מאת: דורי מנור, בעריכה מדעית ואחרית דבר של: אלחנן יקירה. אה, זה יצא לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות - ספרי חמד - ספרי עליית הגג", נו, זה של מה שמו? ד"ר יהודה מלצר. (209 עמודי עברית צחה.)
התרגום, אין מה לומר, משובח כהוגן. כדאי שתהיו מעודכנים ולא תטריחו את עצמכם לקריאה מאומצת-מאולצת בתרגום הישן-נושן. אתם הרי מתקדמים ומתפתחים, לא?
מאמר נחמד 181787
גם אם ויטגנשטיין עושה את זה יותר טוב (ראה דיון מבריק בטיעון המרכזי של דקארט ובויכוח בינו ובין מור ב'על הוודאות', מרבית הפיסקאות).

---

לכלבה שלי קראתי מופללה. כך נולדו הביטויים מופללה רעה ומופללה טובה, ביטויים ששימשו כנשק במלחמה הבן עדתית.
לרון בן-יעקב : תודה! 181794
לרון בן-יעקב : תודה! 182144
באיחור, וללא תוספת של ממש: תודה על תרגום המאמר, ובפרט על הערות השוליים.
יופי של מאמר 181797
המאמר מקסים ונהניתי לקרוא אותו. חוץ ממקום אחד (למה לתרגם "ידידתי"? מה הידידה הזאת מסתובבת אצלו כל הזמן בבית?) לא הייתי מבחין שמדובר בתרגום.

אבל אני חושש שלא הבנתי את הטיעון. דיקרט מעוניין ב"דברים כשלעצמם". זה הרעיון העיקרי ב"הגיונות": הוכחות לקיום דברים מתוך חקירה אינטרוספקטיבית בלבד (הוכחות לאונטולוגיה מתוך אפיסטמולוגיה). מה זה משנה אם לאדם יש "אשליה" או סתם חוסר-ידיעה מאיזשהו סוג? ככל שזה נוגע ל"דברים עצמם", זאת עדיין תרמית.
יופי של מאמר 181798
אם מדובר באשלייה שאינה ניתנת לאבחנה בשום דרך חושית, הרי המושג אשלייה הופך לחסר משמעות. מבחינתו של תום יכולים הפרחים להיות אשלייה של פרחים, בהגדרה זו.

לדעתי, ניתן להכליל ''דרך חושית'' לעניין זה לכל דרך הניתנת למדידה על ידי האדם (גם אם היא מעבר לתפישה החושית הישירה שלו).

אבל, אם מדובר במצב שהאדם לא יכול בשום אופן להבחין בין האשליה למציאות, המונח אשלייה מאבד את משמעותו. מבחינת האדם אלה ואלה פרחים.
יופי של מאמר 181800
כן, את זה אני מצליח להבין. אז מה? אולי המונח "אשליה" לא מדויק (בתרגום מאגנס משתמשים ב"טעות"). עדיין, דיקרט מבקש להכיר את "הדברים-עצמם", ומציע דרך להתגבר על אפשרות הטעות ללא שימוש ברשמי החושים. ז"א, שהוא במילא לא חושב שהידיעה שמושגת באמצעות החושים רלוונטית להכרת הדברים-עצמם. אז למה זה משנה לו אם יש עוד חוש או פחות אחד?
יופי של מאמר 181826
אם אין שום הבדל בר מדידה בין "הדברים עצמם" לבין "האשלייה של הדברים", הרי האשלייה של הדברים והדברים עצמם הם אותו הדבר, עבור תום. קיומו של חוש נוסף (או אמצעי מדידה נוסף) שאינו בהישג ידו של תום עושה את ההבדל. אין חוש = אין הבדל ומכאן, שהאשליה היא היא הדברים, משום שלעולם לא תוכל התרמית להיחשף.
על חושים ואשליות 181827
רק כדי להבהיר משהו לעצמי: נניח שאותו תום באמת לא היה מוצא שום הבדל בין ה"אשליה" לבין "הדבר עצמו" מבחינת החושים פרט לכך שה"אשליה" לא היתה נוהגת על פי נסיונו והכרתו את העולם. נגיד מילי מנופפת בידיה ועפה בחדר. ברור שתום היה מבין שיש כאן אשליה. השאלה היא באיזה חוש הוא השתמש כדי לחשוף את התרמית?
על חושים ואשליות 181829
ראייה. (ההנחה שיש ידע עולם היא הנחה מובנית).
סוליפסיזם 181832
"ההנחה שיש ידע עולם היא הנחה מובנית"
-אני חושב שזו התחמקות קלה, אבל ניחא.

אגב, בספר סולאריס יש קטע שמאיר את הנושא באירוניה. לצערי, קראתי את הספר לפני שנים רבות ואני מתנצל אם אני מסלף.
<ספויילר>

בשלב מסויים הגיבור מנסה להחליט האם הוא השתגע ומפנטז את האירועים התמוהים שקורים לו. כדי להרגיע את עצמו הוא מחליט לעשות חישוב אסטרונומי מסובך ואז לבדוק את החישוב באמצעות תצפית. האירוניה כאן היא כמובן שמי לידו יתקע שהוא אינו מפנטז את כל החישוב, או לפחות את תוצאות התצפית? האירוניה עוד מודגשת כשהוא מגלה לבסוף ניירות המכילים חישובים של חוקר אחר שניסה לאשש את שפיותו באופן דומה. כלומר, אפילו "אני יכול לחשב משהו על העולם, משמע אני שפוי" מוטל בספק, כי מי יכול להבחין בין חישוב לאשלית החישוב.

אולי צריך להיות "אני חווה, לכן אני קיים"?
לא התחמקות 181834
אם אין שום ידע מוקדם על העולם, החושים או אמצעי המדידה לא יכולים לעזור להבחין בין תרמית לבין מציאות. ההנחה היא שיש לנו ''הגדרה'' - אוסף התכונות המאפיין את... ואותו אנחנו מאמתים מול התצפיות שלנו.
לא התחמקות 181835
והרי זאת ההתחמקות. נניח שאני מודד את מיקום הירח בעזרת הראיה ( וטלסקופ וכולי). האם הוא במקום הנכון או לא? חוש הראיה תופס חלק קטן מאוד בהחלטה שלי לגבי האבחנה אשליה מול מציאות, כמו שחוש השמיעה שלי איננו העיקר שאני צריך להחליט אם סיפור הוא אמתי או שקרי.

כנראה שאי אפשר להפריך את ההשערה הסולפסיסטית, אבל אפשר להמשיך לחפש סתירות אצל הגאון המרושע.
יופי של מאמר 181893
ידידה בשימוש זה = אשליה של זוגיות
אמר או לא אמר? 181807
דקארט לא כתב קוגיטו ארגו סום. המסקנה אמנם ניתנת להסקה בקלות מדבריו, אך המשפט הזה לא בא ממנו.
דז'ה וו 181833
תגובה 157738
דז'ה וו 181838
זה לא מופיע ב''הגיונות'' אלא ביצירה אחרת, שלא נדונה כאן.
דז'ה וו 181842
--- דיקרט, "על המתודה" - תרגם יוסף אור. הוצ' מאגנס, תשכ"ד (מהדורה שלישית). שם: חלק ד', עמ' 39, הערה א:

[Cogito ergo sum =] Je pense, donc je suis.
דז'ה וו 181845
(אנו מדברים, כמובן, על:
René Descartes - "Discours de la Méthode"

דז'ה וו חוזר שוב 181848
תגובה 157738

וחוזר חלילה, עד שמישהו יתעייף.
נשברתי ראשון 181850
ברוך שובך, ולו להופעת אורח.
ברוך שובך! 181852
וכולם ביחד 181854
תישאר, תישאר, תישאר,
תישאר, תישאר, תישאר,
תישאר, תישאר, תישאר,
תישאר, תי-ש-אר.
וכולם ביחד 181920
חן חן למברכי על קבלת הפנים האוהדת. נעים לדעת שיש מי שזוכר אותי לטובה.
תחזור תחזור 181926
עצומה תעזור?
תחזור תחזור 181957
אני חותם!

(ואני גם פותח במבצע חבר מביא חבר - כל הקודם זוכה).
אולי מספיק?! 182029
סליחה 182060
אולי מספיק?! 182061
אולי מספיק עם הגערות האלה, בסגנון עדות מורי ישראל ומחנכיו?
די, בבקשה (ותחינה). 182064
ביקשתי סליחה. הבנתי את הגערה (וכבודי לא נפגע). אפשר לחזור לדיון המרתק (או להמשיך את זה בדיון ההוא על איים ושדים).
תחינה?! 182092
תגובה 182091
דז'ה וו חוזר שוב 181855
Déjà vu/e - למי שראה/קרא את הודעתך. לא ראיתי אותה - ועמך הסליחה.
אומנם זה רק על בסיס שני מאמרים 181810
אבל האם אני היחיד שמתחיל להתרשם שבוסאמה שייך למחלקה המטרידה של הרומנטיקה של השכל הישר?
כלורמ, מן קטע כזה של לבנות מטענות ספציפיות ונקודתיות אנשי קש מתוך יצירת הכללה שלם אל מחוץ לתחום המשמעות המקורי, ואז להראות באמצעות מפגן של כישרון סיפורי מרשים כמה שאיש הקש הזה שברירי בפני מנה של הגיון בריא, פשוט ומוצק.
נוטה להסכים 181824
אבל אל''פ. אולי ככה זה עובד אצלם.
אומנם זה רק על בסיס שני מאמרים 183658
אני גם חושב שהמאמר אינו מאוד מבריק מבחינה פילוסופית (יש לו טיעון ברור, אבל אפשר היה להעביר אותו בעמוד אחד והיה נשאר מקום להעמיק הרבה יותר). אבל שקלול האיכויות שלו מעמיד אותו, לדעתי, כתשליל מסקרן למדע בדיוני.

מדע בדיוני הוא סיפורת, שלפעמים מחביאה בתוכה רעיונות פילוסופיים. לפעמים הרעיונות הפילוסופיים כל כך מוצלחים או מעמיקים, שהיצירה יכול להחשב טובה גם אם איכויותיה הספרותיות (במדדים המקובלים לספרות - דמויות אמינות, עלילה מעניינת, כתיבה מהנה וכו') לא מזהירות.

המאמר הזה של בואוסמה הוא מאמר פילוסופי ולא סיפורת - אמנם בתוכו יש סיפור, אבל הסיפור מוצג בתוך מסגרת: "הבה נדמיין את המקרה הבא, ואז נסיק ממנו מסקנות". איכויותיו הפילוסופיות לא מבריקות, לטעמי, אבל הוא מפצה על כך באיכויות ספרותיות נאות - שוב, לטעמי.
לא מבין. 181856
חזרתי לדיקרט המקורי. עכשיו אני בכלל לא מבין את בואסמה. מושג האשליה ברור *ומוסבר* באופן מהותי ע"י דיקרט. אני אפרוש כאן את הטיעון כולו (כמו שאני מבין אותו). כי נראה לי שבואסמה מעוות אותו. זה ארוך, ומי שזה לא מעניין אותו מוזמן שלא לקרוא.

קודם כל, כדי לסדר את העניינים, טיעון "הגאון המרושע" הוא אחד מתוך סידרת טיעונים שמשמשים להטלת ספק כולל. דיקרט מראה שכל אחד מהטיעונים לבדו לא מספיק להגיע למצב הספקנות, ולכן מביא את כולם.

טיעון ראשון: דיקרט מטיל ספק בנכונותם של תפיסות החושים את האובייקטים החיצוניים, ספק הנסמך על ידיעתנו שפעמים תפיסות החושים מטעות ושאין לנו דרך להבדיל בין פעמים אלו לאחרות. כנגד טיעון זה, דיקרט טוען שיש אמיתות שלא נובעות מתפיסות החושים את האובייקטים.
טיעון שני: דיקרט ספק בנוגע לאפשרות ליצור ידיעה אמיתית כלשהי על המציאות, ספק הנסמך על חוסר-האפשרות שלנו לבסס קני-מידה בטוחים לידיעה. דיקרט מאייר את רעיון הספק בקנה המידה באמצעות האפשרות שקנה המידה נוצר בחלום או בשיגעון. כנגד טיעון זה, הוא בוחן את האפשרות ליצור ידיעה אמיתית כלשהי, גם כזאת שלא תלויה בהתאמה בין הטענה הנטענת למתרחש במציאות. בפרוטרוט, טענות המתמטיקה.
רק כדי לפסול גם את טענות המתמטיקה כידיעה בטוחה דיקרט עובר לטיעון "הגאון המרושע". הוא לא מנסה לטעון לרגע שיש כזה גאון שרוצה "שאהיה טועה כל פעם שאחבר שתיים ושלוש, או אמנה את צלעות הריבוע". הוא אפילו מצטדק ואומר "ואין לחשוש היום שמא אפריז על המידה באי-האמון שלי, שהרי אין כוונתי עתה לעשות דבר מה, אלא אך להגות ולחקור". זה בסה"כ איור לרעיון שאני יכול לטעות בכל סוגי הידיעה, וכך להגיע לספקנות מוחלטת.

כאן באה טענת "אני חושב, לכן אני קיים".

באמצעות אינטרוספקציה אני מוצא שיש לי אידאה של שלמות אינסופית. מכאן דיקרט מוכיח את קיום האלוהים:
(0) בסיבה צריכה להיות דרגת ממשות גבוהה (או זהה) לתולדה שלה.
(1) אני לא יכולתי ליצור את האידאה של שלימות אינסופית מבחינת תוכנה (כי היא אינסוף חיובי שלא מושג ע"י הכפלה אינסופית של האני המוגבל).
(2) מכאן, דבר חיצוני לי יצר את האידאה הזאת.
(3) הדבר החיצוני צריך להיות בעל דרגת ממשות כזאת שהוא יוכל ליצור אידאה כזאת שאני לא יכולתי ליצור. דהיינו, שלמות אינסופית.
(4) צירוף הטענות נותן לי את מציאות האלוהים: טענה 2 מעידה על קיומו של "דבר חיצוני" ומוציאה אותנו מספקנות מוחלטת. טענה 3 מעידה על טיבו של הדבר (דבר אינסופי). הצירוף שלהן הוא "דבר אינסופי קיים". בהגדרה, דבר זה הוא אלוהים.

מכאן, דיקרט עובר להוכיח את קיומו של העולם החיצוני כולו. כדי להוכיח קיום זה, דיקרט יוצר "ערובת אלוהים" לקיום העולם הפיזי. הטענה מתבססת על כך שהאל אינו יכול להיות רמאי, כי (האור הטבעי מראה) שרמאות תלויה בהכרח בחסרון כלשהו, והאל הוא השלמות המוחלטת. הטיעון הוא: אני חווה דברים חומריים, העולם החומרי קיים או שאלוהים רמאי, אלוהים לא רמאי. לכן, העולם החומרי קיים.

לזה נוסף עוד קריטריון לאמת (ברירות ומובחנות). בלי להיכנס לזה, לפי דיקרט עולם החומר קיים ככל שהוא "מושא להוכחות הגיאומטריה". קריטריון הברירות והמובחנות חל על העולם כפי שהוא מוכר הכרה שכלית ע"י חוקי המתמטיקה והפיזיקה. לעומת זאת, התנסויותינו החושיות נוצרות מתכונות עולם החומר, ולכן הן יכולות להיות טעות או אשליה.
לא מבין, שאל איש הקש 181858
יהונתן,

כל זה נכון, ובזמן הכנת המאמר שוחחתי על הנושא עם ירדן (שעזר מאד לעריכה). קרא בבקשה את המבוא למאמר, בו כתבתי שבואוסמה לא מתכוון לסתור את המהלך של דקארט או לבקר את המתודות שלו. הוא לקח טענה אחת ספציפית, שבעצם מאד נפוצה (תחשוב למשל על טיעונים דתיים), ומנסה לבדוק אותה. נראה לי שהוא מנסה לעשות יותר מזה. מכיוון שהוא _לימד_ פילו' הוא השתמש בטענת האשליה והסוליפזיזם כדי להאיר אותה מזויות שונות, בעיקר מצד ה"שכל הישר" או common sense (אני מבין שזה מושג טכני ואולי משהו יתנדב להסביר).
לא מבין, שאל איש הקש 181865
טוב, אז דיקרט הוא רק מקפצה לניסיון להאיר את רעיונות האשליה והסולפיזם מזויות שונות. מאחר שאני לא מבין מה הן מסקנותיו, האם אתה (או אחרים) יכול להבהיר מהן?

[אם מסקנותיו הן, כמו שטוען ארד למעלה ש"אין חוש=אין הבדל" (בין אשליה לאמת) אז אפשר להיפטר גם ממכניקת הקוונטים?].
האם בואוסמה שואף למסקנות? 181869
אני לא בטוח בזה. קרא למשל את התגובות האלה, על שיטתו ללמוד וללמד פילו'.

תגובה 162501

תגובה 165254

תגובה 162302
האם בואוסמה שואף למסקנות? 181871
תגובות מעניינות, אבל לא ממש עוזרות לי להבין. אני חושש שההבנה שלי יותר מוגבלת אפילו ממה שנדמה לך. בוא נוותר בינתיים על המסקנות. האם אתה יכול הציג את *הטיעונים* של בואסמה, שלא דרך סיפור (מקסים ככל שיהיה)?
האם בואוסמה שואף למסקנות? 181911
אני חושב שדווקא ההבנה שלך טובה מאד (במיוחד בהשוואה לשלי), אלא שאתה עושה כמעשה בואוסמה, בזה שאתה לוקח על עצמך "משימה" ו"פעילות" בתהליך של לימוד וחינוך, תוך ניקוי עצמי של "שפה מעורפלת", או של "שימוש עצל" בשפה, בדיוק כמו שב' כותב על עבודתו. גם במאמר הקודם שלו על השפה ראינו שהוא בד"כ מתחיל לבדוק נושאים מתוך מתוך השימוש בשפה, מתוך סקפטיות* קרטזיאנית "בריאה".

ברור שהדיון בנושאים שבואוסמה העלה - סוליפסיזם, בסיס הידיעה, גוף ונפש - לא הסתיים, אבל הוא נותן לנו נקודת הסתכלות נוספת.

אולי הדבר הראשון שצריך לבדוק הוא עצם השאלה הקרטזיאנית "אני חושב", "אני מרגיש", "אני חש". השאלה הזו מראה בצורה חדה את הדואליזם וההפרדה הברורה בין האני לבין מה שקורה לאני/גוף. אותו רעיון של האני היושב בתיאטרון ולפניו עוברים בסך כל הארועים המנטליים השונים. (בואוסמה מלגלג בטוב לב על הפזיונומיה של דקארט שהניח שההנשמה נמצאת במקום מסוים במוח).

מכאן באים אולי הרעיונות של הפרדה בין ההכרה שלנו לבין הדברים "שבחוץ", ואו שההכרה שלנו באה לעולם "כדף נייר לבן" (לוק) עליו החושים השונים רושמים, ומצד שני הרעיון הקרטזיאני שההכרה והתפיסות השונות קיימות מלכתחילה בתבניות נפשנו.

אם אני מבין את בואוסמה, הוא מנסה לבדוק את הטענות שאומרות כאילו בעת ובעונה אחת שגם יש דבר מה "מעבר" ליכולת התפיסה וההבנה שלנו, וגם שאנחנו לא יכולים לדעת אם באמת יש משהו מלבד עצם חווית החושים והתפיסות.

הראשונה היא מין טענה גנוסטיקנית (מישהו הזכיר פה את המאטריקס) שטוענת כאילו למגבלה חושית שניתן להתגבר עליה בעזרת ההכרה והמחשבה - לפחות להניח קיום דבר מה "שמעבר".

השניה היא טענה סוליפסיסטית שאומרת שאי אפשר לדעת אם יש משהו מחוץ לתחושות עצמן.

עפ"י המאמר נראה שאת הידע על העולם אנחנו בונים ראשית כל על ידי מה שניתן לחושים, ואם נניח שיש דבר מה שמעבר לחושים, הרי שאנחנו רק משחקים במלים וחצאי אלוגיות. אלא שכן יש דברים שמעבר לחושים - למשל כל תחומי הקרינה. נוכל לנחש את קיומם על ידי כוח המחשבה, ומתישהו גם לבנות מכשיר תירגום ש"יראה" לנו את מה שלא ניתן לתפוס. עדיין נשאר בתחום ששת החושים שלנו (5+1), אך זו איננה "מגבלה", כי מגבלה רומזת לאפשרות להנתק ממנה. זהו עולמנו.

בעצם, זהו עולם שאנחנו חלק ממנו (אולי אני קורא מה שאין במאמר), שאין בו פער בין "ידיעה" סובייקטיבית ל"אובייקט" ידוע. עצם "הידיעה" היא פעולה "טבעית", "אובייקטיבית", כמו המכניקה של החושים, אם אתה מבין למה אני מתכוון. הגוף הזה כאן ועכשיו מופצץ ללא הפסק באנרגיות שגורמות לשינויים בלתי פוסקים בהרכב ובמערכת הגופנית. באותה מידה אפשר לומר שהגוף הזה משנה ללא הפסק את סביבתו, על ידי תזוזות אויר למשל. האנרגיה שעוברת דרך הגוף עוברת התמרות שונות, למשל מאלקטרומכנית לאלקטרוכימית, והשינויים שנעשים בגוף, במוח (המערך הסינפטי) הם "הידיעה". זה לא שיש "אני" שמזהה את הידיעה על סמך קריטריונים אובייקטיביים. הפעילות שנובעת מהשינויים הללו היא הידיעה.

כאן כבר ממש התרחקתי מבואוסמה, ובעצם איבדתי קצת כיוון, אז אני אפסיק למרות שרציתי לכתוב כמה דברים נוספים.

__________________
*עד כמה שאני מבין, האימרה הידועה של דקארט היא יותר "אני מטיל ספק, לכן אני [קיים]" מאשר "אני קיים וגו"'.
האם בואוסמה שואף למסקנות? 181943
יש לי בעיה עם התיאור שלך, שבו אין פער בין "ידיעה" סובייקטיבית ל"אובייקט" ידוע. הבעיה היא שאנו לא חושבים באמצעות האובייקטים או תוצרים ישירים שלהם, אלא באמצעות *ייצוגים* שלהם. בניית הייצוגים ופירוש העולם לפיהם הוא תהליך פעיל של "האני". הסיבה העיקרית להאמין בתורת-הייצוג, היא ההתייחסות שלנו לאובייקטים כקבועים, למרות שהתפיסה שלנו אותם היא יחסית לתנאי התפיסה.

זאת הסיבה שאני גם לא יכול לקבל את הגישה לפיה "אם נניח שיש דבר מה שמעבר לחושים, הרי שאנחנו רק משחקים במלים וחצאי אנלוגיות". העולם שלנו נבנה באמצעות ייצוגים שכליים. נתוני החושים משמשים כקלט, אך הם אינם באמת החלק המהותי ל"ידיעה".
האם בואוסמה שואף למסקנות? 182035
אה, "בניית יצוגים" - זה בדיוק הדבר הנוסף שרציתי לכתוב עליו. האם זה באמת "תהליך פעיל של האני (מה זה?)"?, האם זה _רק_ תהליך פנימי, או שפועלת כאן מערכת מורכבת יותר. תן לי קצת זמן.
האם בואוסמה שואף למסקנות? 182162
אני מסייג מראש שהידע שלי בנושא קטן מאד, אבל בכ"ז אנסה לכתוב משהו.

ישנם שני הסברים עקריים להיווצרותם של יצוגים ותפיסות. האחד טוען שיש תבניות שנמצאות בנפש מטבע בריאתנו, שמארגנות את הרשמים והמידע החושי (קאנט? ודקארט). השני אומר שבאמצעות המידע החושי אנחנו מפתחים יצוגים ותפיסות ולומדים את העולם. למשל אבו עלי אל-חסן איבן אל-חיתאם (ערבי מימי הביניים) חקר וגם שירטט כיצד מידע ויזואלי זורם מהעין ל"מרכז תפיסה" מרכזי במוח שם נוצרת תמונה יצוגית. ג'ון לוק הדגיש את חשיבות הלמידה לפיתוח תפיסה, משהו כמו "ראשית, החושים הרגישים לאוביקטים מסוימים, מוסרים לנפש תפיסות/תחושות ברורות" (תרגום שלי). אבל בעצם יש טענה חזקה יותר שאומרת שמבנה הנפש עצמה מושפע וניקבע על ידי התחושות.

ניקח כמה דוגמאות. עיוורים מלידה שבגלל קטרקט יכלו רק לראות אור עמום ומעורפל. אחרי ניתוח הם יכלו לזהות בין צורות ורקע, או צבעים. אבל רובם לא יכלו לזהות על ידי ראיה חפצים שהיו מוכרים להם במישוש. ניסויים בחיות (אני מניח שהיום הם אסורים) נתנו תוצאות דומות. הרכיבו להם משקפים שעירפלו את הראיה שלהם. כשבגרו והורידו את המשקפיים, העין לא הראתה שום סימן ניווני, אבל היו להם קשיים תפיסתיים כמו לחולי הקטרקט. המערכת הויזואלית שבמוח לא התפתחה משום שהיא לא קיבלה שום גירוי. אם משתילים לתינוקות חרשים מכשיר שמיעה באוזן, אזורי השמיעה במוח שהיו מנוונים "מתעוררים" ומתחילים להתפתח.

דוגמה נוספת "הסתגלות תפיסתית". חוקרים ענדו משקפיים שעיוותו את הראיה, כמו הזחה של התמונה ב40 מעלות שמאלה, או הפיכת התמונה על ראשה. בהתחלה הם סבלו מבילבול וחוסר התמצאות, אפילו דיכאון. חוקר אחד ענד משקפיים שהופכות מעלה-מטה ולקח לו שבוע או יותר עד שהתרגל למראה. אז הוא היה יכול להסתובב ברחוב בלי בעיות, לנהוג באופנוע ולעשות סקי. זה לא שהמוח התרגל לעולם הפוך אלא בגלל שהתפתחו יצוגים ותפיסות חדשות שמותאמות לעולם העומד על ראשו.

עוד דוגמה ודי, "מוכנות תפיסתית" (אני מתרגם מונחים מאנגלית, אז אם משהו מכיר את המונחים בלע"ז עברי, בבקשה לתקן). אנחנו רואים את מה שאנחנו נוטים או ארוכים מראש לראות, עקב הנסיון והלימוד הקודם שלנו. כולם מכירים את התמונות שאפשר לראות בהן שני דברים, פרצוף אישה ואיש מנגן או שוכב. אנחנו רואים עבמי"ם בגלל שהתפיסות שלנו משפיעות על מה שאחנו רואים, ואם נשנה את התפיסה שלנו נראה שיש שם רק עננים או פריסבי.
ברור שקיימת תשתית מולדת שמאפשרת התפתחות של תפיסות של עיצוב מבנה ההכרה/נפש/mind. למשל, אנחנו רואים או שומעים רק תחום מאד קטן, או שיש לנו תאי עצב הרגישים רק לגרויים שבאים מקווים בזויות מסויות. אבל התשתית הביולוגית הזו לא קובעת מה נילמד וניתפוס. החושים מזינים את המוח אבל אנחנו צריכים גם לבחור, לזהות ולפרש את החושים, וזה נקבע על ידי מה שכבר "למדנו". היצוגים השכליים נוצרים בעקבות החושים ואז הם משפיעים על מה שהחושים יקלטו.

כל מה שכתבתי התייחס רק לדברים ברורים (פחות או יותר) כמו ראיה או שמיעה, ולא למושגים מופשטים כמו מתמטיקה (אם כי קראתי שלא ברור אם באמת זה מופשט לגמרי), ואני מניח שיש עוד הרבה עבודה להראות כיצד עוברים מראיה של עץ למחשבה מופשטת.

בקשר ללמידה. עכש"י, למידה, לפחות ברמה הבסיסית שלה, היא פונקציה של שינוי. אנחנו אדישים לרצף גירויי אחיד של אור, קול או ריח. מתרגלים לרעש לבן, לא "רואים" פרטים שונים בסביבה. רק כשיש שינוי בשטף, תשומת הלב מתמקדת בשינוי (יתרון אבולוציוני?). אם נניח שבאמת אנחנו טאבולה ראסה, והדבר הראשון שנכנס למוח זה רעש מסוים, קבוע. שינוי בעוצמה או גובה הצליל, "חידוש", יאפשר "למידה"(לא רוצה סתם לזרוק שמות נוספים). כמו תינוק שמסתכל בצעצוע צבעוני אבל אחרי כמה שניות הוא חוזר לבהות בחלל, עד שלא מזיזים את הצעצוע מחדש מול עיניו.

שוב, אני לא יודע איך עוברים לרמה כזו בסיסית לידיעה מתמטית מופשטת.
האם בואוסמה שואף למסקנות? 182244
תמונה כמו זאת שהבאת, בד"כ משמשת את האסכולה התבניתית (גשטלט) כדי להראות שהתפיסה לא מורכבת מיסודות פשוטים שאנו מחברים כדי ליצור את המושגים המורכבים. התהליך הוא הפוך: אנחנו תופסים מכלול, תבנית מורכבת, ורק אח"כ מנתחים אותו למרכיביו. היסודות הפשוטים לא עומדים בזכות עצמם, ואי אפשר לאפיין אותם ללא התייחסות למכלול. ז"א, התבנית שממנה צמח הייצוג קדמה לתפיסה, ובתפיסה מעורבים כבר שיפוטים.

בעיה אחרת היא שאי-אפשר לתאר תהליך שבו אנחנו יוצרים הפשטות של מושגים ללא נקודות התייחסות קודמות. כדי לקבוע שמקרים פרטיים (שאינם זהים) הם דומים, אתה צריך להניח מראש קריטריונים למיון שלהם. מתוך המקרים הפרטיים עצמם לא יכול לנבוע דמיון. אפשר להניח שהשיפוטים המוקדמים האלה נובעים מהארכיטקטורה של התבונה (קאנט) או שהם נוצרו בתהליך אבולוציוני (קויין), אבל אני לא יודע אם יש עוד מישהו שטוען שאין כאלה.

(אין לי מושג מה הולך היום בתורת ההכרה, אז כנראה שאני כותב שטויות. אתה מוזמן להוסיף או לתקן).
האם בואוסמה שואף למסקנות? 182326
אתה יודע יותר ממני בנושא (אני מניח), אבל אני לא חושב שהדוגמאות הם מסוג של תפיסת מיכלולים (לא שאין מקום לדבר על גשטלט, אבל אני לא יכול לעזור בנושא).

אני לא חושב שאתה יכול לשים את האצבע ולהצביע על הנקודה בה החוויה החושית הופכת לתפיסה, משום שיש רצף והמשכיות (ותלות) בין המקור החושי ולתפיסות.

הדוגמה של חולי הקטרקט הראתה שבגלל שלא היה להם שום גירוי ספציפי, הנפש לא פיתחה תפיסה ויזואלית של צורות, למרות שהתפתחה תפיסה מישושית של גופים וצורות. ידועים גם מקרים בהם עקב מחלות מוח שונות, אנשים מאבדים את היכולת לזהות אותיות, למרות שהם יכולים לראות בלי בעיה. החושים פועלים ללא תקלה, אבל מכיוון שהם לא יכולים לעצב תפיסה של אותיות (או פנים במקרים אחרים), הם לא "רואים" פנים או אותיות. דבר דומה קורה כשאתה מתרגל לרעש מטריד, או ריח רע ואחרי זמן מה אתה כבר לא שומע או מריח, למרות שלא קרה כלום ליכולת השמיעה או ההרחה שלך.

אם לקשר בחזרה למה שב' מנסה לבחון, נראה שישנה בעיתיות במה שהרבה אנשים (ומיסטיקנים) אומרים "העולם הוא רק אשלייה". הוא בוחן את זה מבחינה פילו', וישנן דוגמאות המראות שמה שאנחנו חווים באמצעות החושים, נבנה באמצעות הנסיון. התשתית הביולוגית מאפשרת לזהות צורות, אבל אם לא נספק לה נסיון חושי, לא תתפתח היכולת הנפשית שמזהה צורות, ובמידה רבה, הנסיון החושי מעצב את עצם מבנה הנפש.

באותה מידה אפשר לבחון את הטענה האומרת שחלומות, דמיונות וכיוב' הם החלון דרכו אנחנו יכולים לחוות אל "מעבר" לחושים. (במאמר אחר, בואוסמה משתמש בבמשפט אחר של דקארט שכתב שהרבה פעמים הוא הולך שולל בחלומותיו). גם כאן, לפחות עפ"י מה שאני מבין מהמאמר (ומהדוגמאות), אין חוויה חושית או מחשבתית שאיננה חלק מהמערכת ה"גופנית/מנטלית" שלנו.
לא מבין, שאל איש הקש 181879
איך מ"אין חוש=אין הבדל" הגעת אל "להיפטר ממכניקת הקוונטים"?
לא מבין, שאל איש הקש 181881
כי אם "אין חוש=אין הבדל", אזי השאלה מה הם "הדברים כשלעצמם" תלויה בהתנסות החושית שלנו (בניגוד להצעת דקארט, לבנות תמונת עולם על-סמך הרציונאל שלנו). אנחנו לא יכולים לבסס ידיעה של תורת הקוונטים באמצעים חושיים, ומכאן שהיא לא תהיה בעלת-משמעות כלשהי.
לא מבין, שאל איש הקש 181883
אנחנו כן יכולים לבסס ידיעה של תורת הקוונטים (גם!) באמצעים חושיים. לא רק שאנחנו יכולים, זה בדיוק מה שהמדע עושה, עשה ויעשה. מדע זה לא רק ראציונליזם (במובן של יצירת תמונת עולם על בסיס רציונלי טהור, כמו שעשה דקארט). האם לא זאת היתה הביקורת של האמפיריציזם על הרציונליזם?

מדע דווקא כן מבסס ידיעה באמצעים חושיים. אני לא מבין מדוע אתה חושב שלא.

המדע לא "בונה" שום דבר ע"י הראציונל שלנו בלבד והוא לא בונה שום דבר ע"י החושים שלנו בלבד, הוא משתמש בשניהם (וזה נכון עבוד המדע, בדיוק כמו שזה היה נכון עבור הבחורצ'יק מהמאמר). בעזרת הראציונל אפשר לבנות כל תאוריה שעולה על רוחנו (אני מניח שמבנה החומר הוא קוביות לגו ירוקות, למשל, ונובל עדיין לא קיבלתי), אבל כל עוד היא לא הולמת את מה שאנחנו חשים, אי אפשר להגיד שאנחנו עוסקים במדע (במובן של מדעי הטבע).

אם תורת הקוונטים לא היתה מקבלת אישוש‏1 חושי לנכונותה, היא היתה נזרקת מזמן לפח האשפה המדעי (או מקוטלגת כעוד תאוריה מעניינת שהיא בלתי בדוקה או סתם מופרכת). מדוע אתה חושב שתורת הקוונטים זוכה למעמדה, אם לא מבדיקתה שוב ושוב באמצעות החושים? אני לא חושב שזה בגלל שלהוגים שלה יש שמות מוזרים, בגלל שזה באופנה לא לצייר מסלול מעגלי של אלקטרון מסביב לגרעין האטום או בגלל שזה נורא מצחיק להגיד קוואנטות.

_________
1 וכן, אני (חושב שאני) יודע שאתה חושב שאי אפשר לאשש אמפירית שום כלום, בגלל בעיית האינדוקציה.
לא מבין, שאל איש הקש 181884
צודק. לא דייקתי. בודאי שהמדע משתמש בהתנסויות החושיות שלנו.

כוונתי הייתה שהמדע לא מבסס את הידיעה שלנו *רק* על אמצעים חושיים, אלא הולך אל מעבר להם. לכן, טיעון של "אין חוש=אין הבדל" יחייב אותנו לשלול את מסקנותיו.
לא מבין, שאל איש הקש 182419
אני לא בטוח שזה יחייב אותנו לשלול (בגלל זה) את מסקנותיו, משום שמסקנותיו מתבססות אחרי הבדיקה החושית. הדבר יחייב אותנו לשלול את נכונות ההיפותזות הרציונליות של המדע ולהטיל בהן ספק, כל עוד אלו לא קיבלו בסיס אמפירי באמצעות חושנו, אבל הרי זו בעצם השיטה המדעית.

"אין חוש=אין הבדל" לא מפריע לנו להשתולל כרצוננו בעזרת הרציו כחלק מתהליך החקירה, משום שלרציו, בפני עצמו, אין במדע (הטבע) ערך עובדתי של "אמת" או "נכונות" (אם כי זה לא פוסל ערך אפשרי של "עניין").

לדוגמה: אי אפשר להגיד שתאורית המיתרים היא אחת ממסקנותיו של המדע, למרות שבהחלט אפשר להגיד שמדובר בתאוריה מדעית לכל דבר (ה-"אין חוש=אין הבדל" הוא מה שגורם לנו להטיל ספק בהיותה "נכונה", לפחות עד שנקבל עוד כמה רמזים חושיים לנכונותה).
אשליה ושלילה 181862
קודם כל מאמר מעניין, ותרגום מצויין.
מה שלא הבנתי זה מדוע ההתמקדות במושג אשלייה. דקארט הגיע למשפט "אני חושב משמע אני קיים" מדרך השלילה. לאחר שהראה כי ניתן לשלול את קיום כל הדברים הממשיים או האבסטרקטיים (כמו המתמטיקה) בעזרת אותו שד, הציג את הטענה כי לעולם לא נוכל לשלול את יכולתנו לשלול(=לחשוב). עצם שלילת המחשבה היא מעשה מחשבה ולכן נוצרת סתירה.

האם אני באמת יכול לזהות את האשליות שיצר לי אותו שד ? אכן אינני יכול, אך גם אינני יכול להיות בטוח בקיומם מחוץ למגבלות השכל שלי, וזו בדיוק טענתו של דקארט.

אולי רון יכול להסביר ?
אשליה ושלילה 181913
אם נקרא את המאמר בצורה מילולית אז נראה שלא ניתן לזהות את האשליה. כדי לזהות אשליה יש צורך בהשוואה, אבל השד הרס את כל העולם והשאיר לתום חושים שחשים רק ממה שהשד מזין אותם. בעצם, אפילו השד לא מסוגל לזהות את האשליה כי האשליה נמצאת רק במוחו, כי גם הוא לא יכול להשוות את מה שתום רואה לאותם דברים לכשעצמם, שהוא הרס.

בעצם, השד עצמו לא אמור להיות קיים כי אם תום חש בו ומדבר איתו, הרי השד איננו אלא אשליית החושים של תום. ז''א, למזלו של השד הוא איננו מטריאליסטי, אבל את המופע המוחשי שלו, איתו תום משוחח ואותו תום מרגיש איננו אלא אשליה, מנקודת מבטו של השד יודע הכל. אלא מנקודת מבטו של תום, השד ושאר הרשמים החושיים המ ממשיים כי אין באפשרותו להשוות אותם לשום דבר אחר, ששונה רק במקצת.

תחשוב על המשמעות הדתית של זה. מבחינת האל, הנוכחות הממשית שלו בעולם (שכינה, התגלות, השגחה), איננה אלא אשליה עצמית. מבחינת האדם, אי אפשר לאשש או להוכיח את הנוכחות הזו כי אין קנה מידה אליו ניתן להשוות אותה. מעניין.
בהקשר של המאמר - שאלה שסקרנה אותי מילדותי 181877
כולנו נעזרים בחוש הראיה למשל, ורואים צבעים בעולם
הייתכן כי הצבע אותו אני רואה כאדום, נראה על ידי אדם אחר כירוק שלי, אך הוא קורא לו אדום מכיוון שכך הורגל מילדותו ?
הייתכן כי אנו רואים קשתות צבע שונות לחלוטין, אך עדיין קוראים לצבעים בשמם כפי שלמדנו ?

אמי מראה לי את השמיים ואומרת "כחול" אני שרואה בעצם ירוק, קורא לצבע הזה "כחול" כל החיים שלי..

יש דרך להוכיח שלא כך הדבר, שבאמת כולנו רואים את אותם הצבעים ?
כמובן שאפשר להשליך גם לגבי חוש הריח ואולי חוש הטעם.
אם זה המצב 181880
הרי שקשתות הצבעים צריכות להתנהג בצורה זהה. נניח למשל ש:

אדום שלי = כחול שלך
כחול שלי = צהוב שלך

אדום + כחול שלי = סגול שלי

לכן בעולם שלך, חובה שיתקיים:

סגול שלי = ירוק שלך

כך, מאחר וכל הצבעים 'שלך', מתנהגים באופן קונסיסטנטי עם אלו שלי (גם, מבחינת ערבוב וגם מבחינת דמיון זה לזה), השאלה שהצגת הופכת חסרת משמעות.

אפשר להמשיך לגבי שאר החושים.

כפי שציינתי כבר בדיון זה, ע"ע ויטגנשטיין
בהקשר של המאמר - שאלה שסקרנה אותי מילדותי 181882
גם אני זוכר את עצמי כילד שואל את זה. והתשובות המעטות שיש לי הן כדלקמן:
קודם כל אתחיל בזה ש*אפשר* לדבר על אורכי גל, ושלושת הסוגים של קולטני צבע שיש לנו בעין, מלבד קולטני האור הכלליים (אני אף פעם לא זוכר מי זה הקנים ומי זה המדוכים). אבל הרי הדיון המדעי עדיין לא עוזר לי לדעת איך אור באורך גל 450 נאנומטר *נתפס* אצל אדם אחר. אלא אם כמובן אני יודע שחסר לו אחד מסוגי הקולטנים = עיוור צבעים ‏1.
שנית, הדיון שלך נוגע לשפה לא פחות מאשר לתפיסה. אני רוצה להתבונן על המצב ההפוך: כולם *רואים* אותו דבר אבל *קוראים* לזה אחרת. וזה אכן המצב המוכר! אמך קראה לזה כחול. אבל אמהות אחרות קראו לזה בלאו או אזול (Blau, Azul). מכאן ניתן להניח קיום שפה דומה מאוד לעברית מלבד שמות הצבעים, שנקרא לה עבריף ‏2. כל עוד אתה מודע לכך שיש לבצע פעולת תרגום {כחול בעברית} <--> {ירוק בעבריף}, הרי אין בעיה.
אני מודה שההגיון שלי קצת מעוות, אבל מסקנתי לבעיה המקורית היא זהה: כל עוד שניכם *מתכוונים* לאותו דבר, מה זה חשוב איך אתה תופס את זה?
אני מתנצל אם יצאתי יותר מבלבל מאשר מסדר (ראו זאת כתרומתי הצנועה לעולם אנדותרמי...)

1 ולמי שלא ידע, בני אדם הם "עיוורי צבעים" ביחס לדבורים. אני יודע שהיה חוקר שלא הבין למה הן נמשכות לפרחים צהובים מסוימים ולא לפרחים צהובים אחרים. אין לי מושג מה גרם לו לצלם את הפרחים במצלמה מיוחדת ש"רואה" ספקטרום רחב יותר אבל מקליטה אותו תוך כדי הסטה/דחיסה לתוך הספקטרום האנושי. השורה התחתונה היא שעל אותם פרחים מסוימים היו עיגולים בעל-סגול (או שמא זה היה תת-אדום? תאאא"ט).

2 - טריויה: מי קנה חולדה חדשה, עם כפנולים?
לעניין הצבעים 181885
עיין בתגובתי, אכן אם ירוף = ירוק לכל צורך ועניין, זו בעיית תרגום פשוטה.

אבל!

מה לגבי המשפט: "אל תבעט במופללה ‏1, זה כואב לה". מה המשמעות של "כואב לה"? האם זו אותה תחושת כאב שתרגומון חש? והאם תחושת הכאב של תרגומון דומה לזו של ע' ראש?

ובמקרה זה, מאחר והתגובה לגירויים המסבים כאב היא אולי דומה, אך בוודאי לא זהה אצל תרגומון ואצל ע' ראש, האם הם מרגישים אותו הדבר כשצובטים אותם ורק מגיבים באופן שונה, או שהם מרגישים דברים אחרים? במקרה כזה, תגובתם לפסוק "כואב לה" תהיה שונה אפילו אם הם חושבים שמופללה חשה כאב באותו אופן שהם חשים אותו. ‏2

1 כזכור לקוראים, מופללה (moof-le-le) היא הכלבה שלי.
2 אין לפרש את הכתוב כקריאה לענישת כלבים על ידי בעיטות. אמירת "מופללה רעה" בקול סמכותי צריכה להספיק.
אבאל'ה! פילוסופים! 181888
מה יש לכם כל הפילוסופים שאתם תמיד בועטים בכלבים, אונסים נשים ומכאיבים לתינוקות?
אבאל'ה! פילוסופים! 181892
התבלבלת, לא הפילוסופים אלא הפסיכולוגים.
ובניגוד לפילוסופים, הם באמת בועטים בכלבים ומכאיבים לתינוקות...
לעניין הצבעים 181897
1. זה לא צ"ל moof-la-le?
2. דיון 99 (אני מצטער שאני לא מביא קישור לתגובה מסוימת - נושא הכאב נטחן שם מספר רב של פעמים)
כלל אצבע (אופטופיקי) 181900
פעלים מגזרת ל"א שומרים על התנועה המקורית (שהופכת אמנם מתנועה קטנה לגדולה). פעלים מגזרת ל"ה (בד"כ) לא.

עכשיו תרגום:

מופלה הוא בבניין הופעל. לכן אנחנו מצפים לתנועת a תחת ה-ל' - כמו ב(גזרת השלמים): מוצפן.
אבל, בניגוד למופלא - מגזרת ל"א שאכן שומר על התנועה המקורית a, הרי מופלה הופך את התנועה ל- e.

(ולמתקדמים בלבד - הסיבה היא כיווץ דיפתונג).
אפשר גם 181901
1. למרות שמופללה מתגלגל לי יותר יפה. כך היא גם מהווה נציגה טובה יותר של עדות המזרח, שהן זכריות מעיקרן.

2. אכן. בגלל ריבוי הדיונים באייל יקשה למצוא דוגמא טובה שלא נטחנה. אולי "אל תגלח למופללה את הזנב, זה מביך אותה"?
בהקשר של המאמר - שאלה שסקרנה אותי מילדותי 182151
"כל עוד שניכם *מתכוונים* לאותו דבר, מה זה חשוב איך אתה תופס את זה?" - objection! ודאי שמבחינת *תקשור* חווית הראיה, אין משמעות לסט השמות של הצבעים, כל עוד התרגום מקובל וחד ערכי על שני הצדדים. אבל מבחינת החוויה כשלעצמה ‏1, וודאי שיכול להיות הבדל משמעותי בין שני מתבוננים, אלא שכנראה מאוד קשה (בלתי אפשרי??) להוכיחו - לתת למתבונן אחד "להיות בתוך המוח" של המתבונן השני. אני תהיתי ביני לבין עצמי, למשל האם העובדה שיש כאלה (בנות בד"כ - נא לא להתרגז..) עם טעם טוב בבגדים, צבעים וכו, נובעת מזה שהן אכן רואות את אותם צבעים באופן אחר? (ולא מתוך חינוך/התניה/העדפה ג'נדרית/השלם את החסר).
בענין אורכי הגל - לדעתי הם אינם רלוונטיים כלל לדיון התפיסתי, ואני מעדיף כלל לא להיכנס לניתוח הפיסיקלי (גם מאחר שאני מבלה חלק נכבד מהיום בעיסוק זה במסגרת מקצועית, אז בפורומי הפנאי אני מעדיף גיוון — שוב ענין של צבע :))

1 אני מאוד מקווה שהמילה כשלעצמה נתפסה כאן במונחה העברי ולא הפילוסופי...
בהקשר של המאמר - שאלה שסקרנה אותי מילדותי 182393
כנראה ששכחתי להציג את עצמי: אני פילוסוף פרקטי ‏1.
מעולם לא אמרתי שכולם תופסים צבעים אותו דבר. רק טענתי שאם הם ממילא מסכימים או מתכוונים לאותו דבר הרי ש*מבחינתי* זה מעקר את הדיון. כמובן שאשמח להאזין מהצד כיצד הפילוסופים הרגילים ממשיכים להתקשקש...
(-:

1 - כן, אני יודע שאני מועמד מוביל להיות אוקסימורון.
מתבקש 181894
כבר 24 שעות ואף אחד עוד לא אמר "מטריקס".
אז הנה: "מטריקס".

בני ציון נאבקים לשחרר את כל בני האדם מהמטריקס. הפעולות האלה נגזרות מתפיסת המוסר שלהם ומחושיהם, שהם _יותר_ מאשר חושיהם של בני האדם הלכודים, ממש כמו חושיו של הגאון המרושע. מה שתום אומר זה שלא חושיו-הוא הם האשליה, אלא הסיפורים של הגאון המרושע על הצרפיציו שלו. על אותו משקל אפשר לומר שמורפאוס וחבריו יצרו להם עולם ווירטואלי דיסטופי-בריבוע ושהם עסוקים בניסיונות להשלות כמה שיותר אנשים שהאשליה הזו אמיתית. הנסיונות האלה לא מוצלחים ממש כמו נסיונו של הגאון המרושע.

מאמר יפה, תרגום לעניין, הערות רגל סבבה. סחתיין.
אכן מתבקש 181902
הנסיונות שלהם מצליחים משום שהם מצליחים להוציא את האנשים מהמטריקס (או להכניס אותם למטריקס אלטרנטיבי, זה לא משנה). הם הצליחו להדגים ולהסביר לשוהים במטריקס‏1, במושגים אותם הם מבינים וע"י הדגמות *חושיות* שמדובר באשליה.

הגאון המרושע לא יכול להוציא את תום מה"מטריקס", הוא לא יכול להדגים לו שהוא במטריקס והוא אפילו לא מסוגל למצוא את המושגים שיסבירו לתום מה יש מעבר למטריקס, ולכן נסיונו נכשל.
(או שהגאון סתם לא רוצה משום שהוא מסכים עם מה שאמרתי בפסקה הראשונה והוא יודע שאם הוא יוציא את תום מהמטריקס, זה יהרוס לו את מה שהוא ניסה להשיג מלכתחילה).

אי אפשר להאשים את תום בבורות על כך שאין הוא יכול לדעת את אשר אין לו *שום* אפשרות לדעת. תום נמצא במערכת סגורה ממנה אין שום אפשרות להתנתק. זה לא מטריקס, זהו *כל* עולמו.

תום הוא ספקן כארז ואם האח של הגאון המרושע יבוא גם הוא ‏2 ויבחר לתאר לו באופן שיקרי את אופים של הדברים כשלעצמם, גם אותו הוא ישלח לחפש תום במקומות אחרים.

________
1 אגב, זה ש-Matrix Refunded זה איכס של סרט, כבר אמרתי? אמרתי.
2 או סתם אם למילי יכנס ג'וק בראש והיא תתחיל ללמוד קבלה ותורת הנסתר (או סתם להגיד לו שאם הוא לא יודע אז היא בטח שלא תגיד לו).
ההבט המעשי של הבנת האשליות 185164
יש בסיס מדעי לכך שהדברים הנראים לנו (כלומר עולים בהכרתנו) נובעים מתוך חושים (שאינם מדויקים תמיד) שעברו עיבוד במח. המראות שמתקבלות בעיניים למשל הם הפוכים (כמו כל עדשה) - המח יודע להפוך אותם חזרה. תעתועי ראיה מוכיחים שאין לסמוך לגמרי על מראה עיניים והדבר נכון לכל החושים. למעשה ידוע שאפשר לעורר הזיות הנראות אמיתיות לחלוטין (ראה חלומות). מכאן ועד לקביעה שאין מציאות כלל הדרך רחוקה. אך לא זאת הנקודה שאני רוצה להדגיש. עצם ההבנה שאנשים שונים יכולים לראות מציאות שונה (לצורך דיון זה אין זה חשוב אם יש מציאות אמיתית}, מחייבת התייחסות לתמונת המציאות כפי שהיא נראית לבר השיח שלך אם ברצונך להבהיר את עמדתך בויכוח (לשכנע בויכוח זו משימה קשה עוד יותר). העובדה שאנשים בעלי רקע שונה והשקפת חיים שונה אינם יכולים להסכים אפילו אם הם רוצים אותו דבר. 'העובדות' עליהן הם מתבססים שונות, 'הסיפור' שונה לבעל השקפה ימנית ושמאלית, לישראלי ולפלשתנאי וכד' כל אחד חושב שהעובדות שלו נכונות ושל האחר שגויות. המח בדרך העיבוד שלו את המציאות מתאים אותה לבסיס הנתונים (השקפת עולם ונסיון) הקיים שלו.
עם כל הכבוד לפרופ' בואוסמה המנוח 446758
נראה שהוא פספס בגדול את הפואנטה הפרובלמטית באמירתו של דקארט.

השאלה אם ניתן לסמוך על חושינו כבר נלעסה מכל הכיוונים ע"י פילוסופים קודמים - ואין בדבריו של פרופ' בואוסמה בשורה של חידוש מסעיר.

התהייה שלענ"ד אמורה לבוא מקביעתו של דקארט היא "מהי חשיבה?". לצערי אני מוצאת שהאופן בו ניגש פרופ' בואוסמה לחקירת המשמעות של "אני חושב, משמע אני קיים" - ממחיש את אשליית החשיבה, ולא את מהותה.

תודה לרון בן-יעקב על התרגום הבהיר.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים