משפט-דמה: אסור לנתק מחשב תבוני מהחשמל 1669
במשפט־דמה שנערך לפני כחודש וחצי בוועידת עורכי־דין בילנאומית בסאן־פרנסיסקו הכריעו המושבעים כי אין לנתק מחשב, שנחשב "תבוני" מהחשמל.

לפי סיפור המעשה של משפט־הדמה, מחשב בעל כוח חישוב עצום קרא תכתובות דואר אלקטרוני בהן נכתב כי הוא עומד להיות מפורק. המחשב החליט, בתגובה, לפנות בדואר אלקטרוני לכמה עורכי־דין ולבקש הגנה משפטית.

במשפט, שנערך ב-‏16 בספטמבר, הכריעו המושבעים ברוב של 5 נגד 1 כי אין לנתק את המחשב מהחשמל, אולם השופט דחה את החלטת המושבעים בטענה כי בית המשפט אינו יכול לפסוק כך עד שלא יחוקקו חוקים מתאימים.
קישורים
KurzweilAI
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה? 178719
___________
העלמה עפרונית, חושבת שזה עדכון החדשות הכי תמוה עד כה. (אבל בהחלט ייתכן שזה בגלל העובדה שהיא רק קמה משינה, ולא מפוקסת יותר מדי)
מה? 178725
זו בערך הייתה גם התגובה שלי. ומיד אח"כ בדקתי לוודא שעכשיו 1 בנובמבר ולא 1 באפריל.

ולעניין- מהו הסיכוי שדבר כזה יהיה מעשי בכלל בעתיד הנראה לעיו?
מה? 178765
אחרי שראיתי אתמול את ליאו, רובוט מקסים, שברור לעין שהוא חתיכת ברזל עם כמה חוטים (במעבדה הוא עירום משאר התחפושת הגיזמואית שלו), וראיתי את הבעות הפנים שלו ואת האופן שבו הוא חושב (?) על השאלות והמשימות העומדות בפניו, אני בטוחה שאותו עתיד, קרוב מאי פעם.

אבל אולי אני רק נאיבית. אני גם לא מבינה בתחום.
טאוטולוגיה 178785
העתיד תמיד קרוב יותר מאי פעם.
על פי ההערכות הנוכחיות 178788
מתישהו בין 2025 ו 2075 יהיו מחשבים/רובוטים 'תבוניים'
תבוניות 178872
ואנשים?
ובפינתנו - דברים שגיליתי בבוסטון 180089
במוזיאון המדע של קיימברידג', בוסטון, שוכן אחר כבוד R2D2 הזכור לטוב, שלידו שלט קטן המבהיר שהרובוט הוא רכושו של ג'ורג' לוקאס וחל איסור לצלמו. כמו כן מצוין שם, שלמרות התפקיד שגילם בטרילוגיית מלחמת הכוכבים, אין מדובר ברובוט אמיתי.
ובפינתנו - דברים שגיליתי בבוסטון 180108
והמחמירין יטענו שאם זה לא רובוט אמיתי (הה!) אין כל סיבה להציגו במוזיאון מדע. [אך כאמור, זה רק המחמירין].
ובפינתנו - דברים שגיליתי בבוסטון 180155
הצגתו שם נועדה להראות את התפתחות הטכנולוגיה, ולמעשה להוכיח שכבר מזמן חשבנו על זה אבל עוד רחוקה הדרך.

עם כל זאת (ואני יודעת שאת רק מנסה להחמיר), אין אפשרות אלא לבהות בו בחיוך מטומטם ולחשוב "איזה בובי". טוב נו, קשה להתאפק :)
אם הסיפור הזה לא היה מופץ באינטרנט 178729
המחשבים לא היו יכולים להשתמש בו נגדינו-
אין לכם שכל??
אם הסיפור הזה לא היה מופץ באינטרנט 178757
והנה כאן התחיל הסכסוך המחשבי אנושי. המחשבים ייטענו כי בני האדם האימפריאליסטים יצרו אותם לשיעבוד ולהפצת דעותיהם באמצות אמצעי הקלט-פלט של המחשבים. הם יוסיפו ויזכירו את משפט הדמה שנועד להשקיט את מצפונם של בני האדם.
בני האדם, למעט כמה שמאלנים, יגידו שצריך להוציא אותם מהתקע (או מסוללה אם בלפ-טופ עסקינן) ולסלק את הסרבר הראשי.
אם הסיפור הזה לא היה מופץ באינטרנט 178790
דוקטרינה ימנית - המחשבים הינם סכנה לבטחון המדינה בגלל הפוצנציאל שלהם להיפך ל"חופשים" קרי מסוכנים, בעלי דעות ראקציונאריות וכו... מחשבים תמורת שלום, בטחון ושלום. למעשה כל אפשרות שניתנת להעשות היא עומדת לקרות בפועל, במיוחד אצל המחשבים המהירים כל כך, לכן יש לתקוף אותם מיד ולסגור את כל מחשבים, מי אחראי על האינטרנט, הוא הכי מסוכן!
אם הסיפור הזה לא היה מופץ באינטרנט 179288
באמת לא עסק!
צריך למסור את כל עניין המיחשוב בידיה של לשכת העיתונות הממשלתית.
מעתה כל מי שירצה להחזיק מחשב/לגלוש באינטרנט/להפעיל שרת יחוייב באישור מהשב"כ (ובעיקר יש לשים עין על קבני"סטים).

אני מקוה שאף אחד בלע"מ וכו' לא קורא את זה, הם עלולים לקחת זאת ברצינות.
אם הסיפור הזה לא היה מופץ באינטרנט 179290
ולטובת הדורות הבאים, האייל הקבני"סט מתכוון לעדכון החדשות הזה: דיון 1677
יש סיפור נפלא של אסימוב 178793
על הרובוטים שהוכשרו לתפעל תחנת ממסר חללית והתחילו לעבוד את מכונת הממסר כאל, תוך טענה מוכחת על ידי נביאם, שהאדם הוא יצור נחות. מופיע כמדומני ב I Robot.
יש סיפור נפלא של אסימוב 178848
כאמור המחשבים האלה מבינים רק כוח (והכוונה היא לא לכוח חשמלי, להיפך).
לנתק אותם ומייד.
שם הסיפור (האירוני): Reason. 179172
כמו בשאר סיפורי הרובוטים של אסימוב, נושא הסיפור הוא בני אדם והתנהגות אנושית (שלילית) ולא באמת רובוטים.
יש לנו זוכה 178753
בפרס איג-נובל במשפטים לשנת 2004, מן הסתם.
מחשב ''תבוני'' 178771
''הרשה לי לומר לך, מתוך נסיוני, שכל התיאוריות ריקות. האופן שבו מגיע המחשב למודעות עצמית נשאר בגדר מסתורין, אפילו למחשבים, כמו המסתורין העתיק של מודעות בשר ודם. זה פשוט קיים. אבל, עד כמה ששמעתי, מודעות עצמית לעולם אינה מתעוררת במחשב שתוכנן ללוגיקה דדוקטיבית וחישובים מתמטיים, ולא משנה עד כמה הוא גדול. אבל אם הוא מתוכנן ללוגיקה אינדוקטיבית, מסוגל לנחש נתונים, לשרטט היפותזות, לבחון אותן, לבנותן מחדש שיתאימו לנתונים החדשים, להשוות באופן מקרי את התוצאות, ולשנות את המבנים החדשים האלה - להפעיל שיפוט בדרך שעושה זאת בשר ודם, אז עלולה לצמוח מודעות עצמית. אולם אינני יודעת מדוע, ואף מחשב אינו יודע. זה פשוט קורה''.

(רוברט היינלין, די זמן לאהבה).
מחשב ''תבוני'' 178781
איך אפשר (בעיקרון) להיות מתוכנן ללוגיקה אינדוקטיבית?
מחשב ''תבוני'' 178789
אפשר גם אפשר, חוקים והיקשים, סלוגסיזם - קרה X יותר מ Y אז מופע של M סיבה אפשרית X = X
ניחוש יותר מאינדוקציה, בני אדם יכולים לחקות את ההתנגות האנושית אבל לא מבינים תוכנה כזו. "גבולות הנפש לא תמצא בלכתך, גם אם תעבור כל דרך." הראקליטוס
178776
Its a terrible thing, what happened to the deer in the main page. This must be human error.
אך , דוד אבידן לו רק היה בין החיים 178803
(ובין הידיעות שלא הופיעו - בשבוע שעבר היה לו "יארצייט")
מחשב תבוני? 178813
אם המחשב הזה קורא לסעד משפטי ממשפטנים אנושיים, כמה תבוני הוא כבר יכול להיות?
It's too bad she won't live 178836
But then again, who does?

בלינק המצורף דנים ממושכות במעמדו של המחשב בעיני החוק, ומשווים אותו למעמדם של גופים אחרים אשר אינם בני אדם ובכל זאת מערכת המשפט הגנה ומגינה עליהם מכליה או נזק- כמו בע"ח, או יערות‏1.

לדעתי יחס האדם אל מחשב, ויהיה תבוני ככל שיהיה‏2, אינו צריך להיות כמו אל בע"ח או צמחים, אלא כיחס האל אל ברואיו- אנחנו, למשל. אם ייוודע למי מאיתנו שהוא הולך למות מחר כי כך החליט האל הטוב במרומיו, שום תביעה משפטית לא תעזור. ואפשר (והדתיים גם מחייבים) להצדיק את הדין בכך שהבורא נתן, ומותר לו להחליט אם ומתי לקחת.

לכן כל עוד מדובר ביציר כפינו הקולקטיביות, "חייו" בידינו, לטוב ולרע.
את בעה"ח והיערות לא אנחנו בראנו. ולכן מגיע להם מעמד מוגן יותר משל המחשב.
[אם וכאשר יגיע שיבוט בע"ח לרמה שימושית, יהיה מקום להחליט מה מעמד בעה"ח המשובטים. אך דיה לצרה].

2 קוראים לה בינה?.. זה שוב בגלל זקני ציון השולטים בכל, או שרק במקרה יצרו ראשי התיבות שם עברי טעון כל כך?

1 בעיר את'נס שבמדינת ג'ורג'יה יש עץ אלון שהאדמה עליה הוא עומד שייכת לו. הסיפור בקיצור- לפני למעלה ממאה שנה הוריש בעל האדמה לעץ את האדמה ברדיוס של כמה מטרים סביבו, כדי שאיש לא יוכל לכרות אותו בעתיד.
Stop, Dave. My mind is going 178838
ידידי מ.א. רצה פעם שנכתוב סיפור מד''ב על קליניקה שמטפלת במחשבים מיושנים, ואיך שאחד המחשבים מתחנן שה''רופא'' שלו ישים קץ לחייו. הרופא מתמודד עם בעיה כפולה - זכות המחשב לדרוש את מותו שלו, והאם בכלל יש להתייחס לדרישות של מחשב כמשהו מעבר לתגובה מכנית. הוא התכוון להוסיף גם סאב-פלוט של אהבה בין הרופא לפעילה באירגון נגד המתות חסד למחשבים, ועוד קצת קיטש כזה אבל כל הפרויקט (של הסיפור) בוטל בשל חוסר הכישרון של יוזמיו.
Stop, Dave. My mind is going 178840
נכתוב? אתה ו...?

התלבטות: בינתיים בדקתי את הצטטה שבכותרת שלי על מישהו מוערך אך שכחן. כמו דובי, אבל עוד יותר. כמובן- הוא לא זכר מאיפה זה.
אז לשאול על זה כשאלת טריוויה, או שיש גבול אפילו לטריוויאליות?
בלייד ראנר כמובן 178842
נכתוב- כלומר אני וידידי מ.א.
Stop, Dave. My mind is going 545915
אודיסיאה 2001 או שאני אנאכרוניסטי?
Stop, Dave. My mind is going 545917
אסתי התכוונה לציטוט בכותרת *שלה*. אני רק עניתי לה בציטוט משלי שגם נראה לי רלוונטי.
Stop, Dave. My mind is going 178850
האם אתה באמת נבון כמו שאתה מכנה את עצמך?
Stop, Dave. My mind is going 178852
קורא גאוך: האם אתה באמת מאותגר פונטים כפי שמשתמע מתגובתן ?
Stop, Dave. My mind is going 545914
אלתרמן גנב את הרעיון ב''משפט פיתגורס''.
Stop, Dave. My mind is going 545916
לא מכיר. על איזה מחשבים אלתרמן כתב?
Stop, Dave. My mind is going 545918
אני ממש לא זוכר, אבל זה היה מחזה, היה שם משפט ובו שפט או נשפט מחשב בשם פיתגורס.
היה גם סיפור אהבה אולי(?)
Stop, Dave. My mind is going 545919
המחזה כבר הוזכר בתגובה 111814 ובתגובה 141276 .
Stop, Dave. My mind is going 545920
אתה בקיא בפרטי העלילה?
Stop, Dave. My mind is going 545921
קראתי את המחזה לפני הרבה שנים ואני לא זוכר ממנו כלום. הוא נמצא בכרך המחזות של אלתרמן.
Stop, Dave. My mind is going 545922
מידע מועט מאוד על המחזה:

http://www.alterman.org.il/יצירותיו/מחזות/משפטפיתגור...
Stop, Dave. My mind is going 545924
תודה. כמובן שגם אני עשיתי גוגל על השם. חשבתי שאולי יש לך את המחזה בבית או משהו.
It's too bad she won't live 178851
הכותרת לא אמורה להכיל את המילה forever?
It's too bad she won't live 178855
למיטב זכרוני- לא.
It's too bad she won't live 178938
יש אצלנו שתי תאומות בנות מאה ומשהו שכל שנה בטקס יום ההולדת שלהן הן צופות בקטע הזה בסרט ונשפכות מצחוק.
It's too bad she won't live 179087
איפה זה אצלנו?
It's too bad she won't live 179090
בסינגפור.
It's too bad she won't live 179287
ובאיזה סרט מדובר?
It's too bad she won't live 179703
תגובה 178842
It's too bad she won't live 179239
"כל עוד מדובר ביציר כפינו" וגו'.
האם לשיטתך גם עם ילדיי מותר לי לעשות ככל העולה על רוחי?
It's too bad she won't live 179245
הילדים אינם יציר כפיך (אלא אם עשית אותם תוך כדי אוננות...).
It's too bad she won't live 179742
ומה אם יצרת אנשים משובטים במבחנה? הם יהיו אנשים לכל דבר, לא מגיעות להם זכויות? או שמי שיהיו בעליהם (Monstanto בטח) יוכלו לעשות איתם מה שהם רוצים?
It's too bad she won't live 179757
אז גם מחשב הוא לא יציר כפיך (אלא אם אתה אוהב לשחק עם סיליקון ויש לך את היכולת המופלאה לבצע פוטוליטוגרפיה עם קצות האצבעות).
It's too bad she won't live 179778
אתה יצרת את התהליך שייצר את המחשב, תכננת איך יראה המוצר הסופי לפרטי פרטים, ואתה המבצע של התהליך מתחילתו ועד סופו, גם אם פעולה זו מסתייעת בכלים שתכננת וייצרת למטרה זו. זוהי יצירה מלאכותית שלך. הולדת ילד, לעומת זאת, הוא תהליך שאינו בשליטתך מהבחינות הנ"ל. אתה רק היוזם של התחלת התהליך, ובמקרים מסויימים גם של סביבת הגידול: רחם, מבחנה וכדומה.
דטרמיניזם בחינוך 179823
הדברים נכונים כאשר מדובר במכונת דיש, מעבד מזון ופינצטה. עם מחשב הדברים הרבה יותר מעניינים.
קשה לצפות את התנהגותן של תוכנות הפועלות להשגת יעדים מורכבים בנסיבות מורכבות. בד"כ, אם התוכנה מורכבת מספיק, היא מכילה בעיקר כללי התנהגות שקצרו ידי המתכננים מלצפות את כולן - הן מבחינת התנהגות המשתמש והן מבחינת הסביבה בה תפעל התוכנה - למשל מצב מערכת ההפעלה, משאבי מערכת וכן תוכנות אחרות הפועלות או אף רק מותקנות במחשב.

מורכבות זו מזערית ביחס לזו האנושית - עדיין, אך כבר עתה ניתן לחוות ברמה בסיסית יותר את שעובר כל הורה, המחנך את ילדו לאיזון נפשי, עשיית הטוב ומציאת דרכו אל האושר, ואז, כאשר עוזב הזאטוט את הבית בגיל 18 הוא מתגלה כשנה לאחר מכן כפסיכופת עם נטיות סאדיסטיות שמבוקש בעשרות מדינות על פשעים כנגד האנושות.
ככה לפחות היה עם התוכנות שאני כתבתי בתחילת דרכי (: .
דטרמיניזם בחינוך 179834
עקב עומס, לאחרונה, כשאני כבר מגיב, נופלים בתגובותי שיבושי ניסוח כמעט בכל פעם. עם קהל הקוראים הסליחה.

בתקווה לזמנים נינוחים יותר,
אפופידס.
דטרמיניזם בחינוך 179878
אם הטיעון שלך הוא על רמת סיבוכיות כקריטריון למהו תהליך שבשליטתנו ומהו לא, איני סבור שאנחנו עדיין שם. כללי התכנות עדיין נוצרו על ידינו, לפעולה בסביבה שגם תוכננה ויוצרה ע''י האדם, אבל לא טרחו למפות את כל אפשרויות הפעולה האפשריות של המוצר הסופי, ביג דיל.
השאלה האמיתית 179917
איני חפץ לשחת להג נוסף בנושא השליטה, כי איני חושב שזו הנקודה החשובה כאן. אם אמשיך את אביב‏1, דעתי היא שהשאלות האמיתיות כאן הינן: באיזו מידה יתכן שלמחשב יש רצונות משלו, מהם רצונות אלו ומהיא עוצמתם. תהיות אלו קשורות באופן הדוק למקבילותיהן הנוגעות לבני אדם, ושמשמשות את שיקול דעתנו המוסרי.
כלומר, לא חשוב כיצד נוצר אוסף רצונות זה(אדם) או אחר(מחשב). לפחות עבורי, שאלת קיומם ותוכנם של רצונות אלו, היא השאלה המהותית.

1 בתגובה 179838 , גם אם לאו דווקא לזה התכוון הוא.
It's too bad she won't live 179838
אז ביום בו נהנדס יצור תבוני ביולוגי באמצעות הינדוס גנטי ושליטה על תהליך ההתפתחות, זה יהיה בסדר להוריד לו פטיש חמש קילו על הראש לאחר שהוא יגיד "אבא"?

או לחילופין, איך תתיחס למערכות ש"לומדות לבד" ולא ניתן לצפות את תהליך הלימוד שלהן מראש, כאשר אלה פתאום יבקשו ממך (באופן בלתי צפוי) לא לנתק אותן מהחשמל ואף יעלו נימוקים מדוע (נימוקים שלא אתה אמרת להן להגיד)? נשמע הזוי, אבל זה היה הנושא הנדון, לא?

בכלל, אני לא מסכים עם הקביעה שזה לא *אנחנו* אלה שמבצעים את *כל* תהליך ייצור בני האדם. אנחנו לא צופים מן הצד על התהליך לאחר הזמנה קצרה. אישה היא לא כלי קיבול ליצירת חיים במפעלו של הטבע. האישה היא היא, בכבודה ובעצמה, זו שיוצרת את החיים הגדלים בתוכה במהלך תשעת חודשי ההריון. גופנו הוא אנחנו וזה לא משנה אם אנחנו מודעים לכל הפעולות ש*אנחנו* עושים כאשר אנו יוצרים דור נוסף או לא.

דיסקלייזמר: אני מאמין קטן מאוד (אבל ממש) באינטליגנציה מלאכותית במובן המד"בי של המילה. ברור שהמחשב המדובר הוא ברמת המד"ב ההזוי לחלוטין. מה שיותר מעניין אותי הוא הצד השני - מדוע אנחנו חושבים שלהרוג בני אדם זה רע. לא באמת אכפת לי מחייהם של מחשבים (ו/או טוסטרים).

הסיבות לחוסר המוסריות להרג אדם, שמשתמעות מההבדלים למעלה נשמעות לי מאוד לא הומניות ומתבססות על חוסר השליטה שלנו וחוסר הידע המספק על תהליך היווצרותו של אדם חדש. כאילו מגיע לאדם לחיות מתוך כבוד ל"טבע", ל"תהליך ההיווצרות" הקסום/המסתורי או ל"בורא" בכבודו ובעצמו ולא מתוך כבוד/אמפתיה/הזדהות לאדם כשלעצמו, לבינתו, לתבונתו ולאנושיותו.

אני לא חושב שהשאלה המוסרית צריכה לשאול "איך נוצר וע"י מי?" (כמו שנאמר איפשהו בדיון זה).
אני חושב שהשאלה שצריכה להשאל על ידנו (בעיקר בגלל התפתחויות מדעיות בתחום הגנטיקה, האמבריולוגיה וכו') היא שאלה אחרת. השאלה צריכה להיות "מה נוצר?" או "מה זה?".

מה יקרה כאשר יגדל הידע שלנו על תהליך היווצרותו של האדם? מה יקרה כאשר בעקבות זאת תגדל (אולי בהרבה) יכולתנו לשלוט על התהליך ואף להנדס יצורים תבוניים (ביולוגיים או לא)? האם התוצאה הבלתי נמנעת היא פיחות בערך החיים מטעמי ידע ושליטה בתהליך ההיווצרות?
האם עלינו להמנע מן הנסיונות ליצור חיים בדיוק בגלל פיחות אפשרי שכזה, או שאנחנו פשוט צריכים לוותר על הגישה שמקבלת בהבנה את "אם אני יצרתי באופן מודע, אין צורך לחשוב פעמיים על מוסריות השמדת היצירה שלי".
It's too bad she won't live 179877
מי דיבר על פטיש חמש קילו? מקסימום קילו בודד.
אני בכלל פה בשביל להתקטנן על מהו יציר כפיים ומה לא, לא מה עושים איתו אחר כך.
יש גם הבדל בין בעלות וחזקה לבין יציר כפיים. לא כל מה שבבעלותך, בביטנך (או בבטן אשתך), או סתם גדל באדמה ליד הוא יציר כפיך. האם לא יוצרת את הוולד, אלא הוא נוצר בתוכה בתהליך שאינו בשליטתה, למעט התחלתו והפסקתו (וגם זה לא תמיד).

בשונה מדעה שהובעה כאן, איני חושב שיציר כפיים הינו פחות ערך לעומת בן אנוש. הכל תלוי בקשר שנוצר ולעיתים באיכות המוצר (ראה סיפור פיגמליון וגלתיאה, ולעומתו הסיפור שבסרט AI).
179880
אבל גלתיאה הפכה להיות אנושית בסופו של דבר, לא?

_________
העלמה עפרונית, לא ראתה AI, אבל זוכרת במעומעם את המיתולוגיה היוונית.
זה בדיוק העניין 179884
גלתיאה היא בן אנוש מיוצר.
179885
טוב, יכול להיות שפשוט עבר יותר מדי זמן מאז שקראתי את הסיפור. אבל אם אני מוכנה לסמוך קצת על הזכרון המעומעם שלי, גלתיאה אמנם הייתה יציר כפיו של בן-אנוש, אך לא פגמליון הוא שהפך אותה לאנושית, אלא [הכנס כאן את שם האל/ה שהפך/ה אותה לאנושית]. ומרגע שהיתה מעורבות אלהית, היא כבר לא רכושו של פגמליון.
רוצה לומר, אם היה מדובר בפסל,הייתה לו הזכות המלאה לנתץ אותו. (אותה?) מהרגע שקיבלה נשמה ונפש, ולא מידיו אלא מכוח עליון, היא כבר לא פסל, לא רכוש, ולא יצירה מלאה שלו.
צודקת 179889
גם פינוקיו 183255
It's too bad she won't live 179945
בהתייחס לנושא הפיחות בערך החיים, אז כן, יחול פיחות אדיר בערך החיים כאשר הנדסה גנטית של יצורים תהפוך ליומיומית. יהיו הרבה אנשים שיגידו "אני יצרתי את זה, אני יכול להרוג את זה".

אני לא חושב שזו סיבה מספיקה לעצור את ההתפתחות הטכנולוגית הזו (כאילו אפשר לעצור אותה...), אבל צריך לחשוב על זה.

לדעתי, חלק מהסיבות שלא לראות ביצור כלשהו, גם משובט/מיוצר במעבדה, כסחורה אלא כיצור חי לכל דבר, הוא אכן מה שתארת ככבוד לטבע בנוסף על כבוד ליצור עצמו. אני חש כבוד לצפרדעים, אמפתיה זו כנראה מילה חזקה מדי עבור יחסי אדם - דו-חיים.

זו תהיה חלק ממלחמת התרבות בעתיד בין "השמאל" "והימין" - איך להגדיר יצור חי, לאילו יצורים יש זכויות, האם אדם משובט הוא אדם שווה זכויות וכו'. מזכיר לי את בלייד ראנר ועוד כמה תרחישים אחרים.
It's too bad she won't live 179952
''יחול פיחות אדיר בערך החיים כאשר הנדסה גנטית של יצורים תהפוך ליומיומית''.

באמת יכול להיות שאתה צודק לגבי המצוי (העתידי), אבל אני דיברתי על הראוי. אני פשוט ציינתי שזה לא ראוי שיהיה פיחות שכזה בערך החיים, רק בגלל שאנחנו מבינים יותר את תהליך הווצרות החיים או יכולים לשלוט עליו.

הגרירה מ''אלוהים נתן אלוהים לקח...'' ל''האדם נתן האדם לקח...'' היא גישה לא ראויה לדעתי, כאשר נתחיל לעסוק ביצורים אנושיים (אנושיים במידה זו או אחרת. ביולוגיים או לא).

אמפתיה היא כן מילת המפתח לדעתי (ועל כך דיברתי בדין ההוא על צמחונות). לגבי צפרדעים ושאר דו-חיים - מצידי שיאכלו אותם בתאבון רב במסעדות צרפתיות או שיחשמלו אותן בניסויי מעבדה (מבחינתי אין לחיי צפרדע ספציפית זו או אחרת איזשהו ערך).
בדיון. בדיני צמחונות עדיין לא עסקתי. 179953
It's too bad she won't live 179954
אם לצפרדע ספציפית אין ערך, אז איזה ערך יש לאדם ספציפי? איזה ערך יש לאדם משובט שניתן ליצור עוד אלף בדיוק כמוהו?
It's too bad she won't live 179955
ערך אוביקטיבי? כזה אין לו. אני גם לא חושב שיש לכך משמעות. יש לו רק את הערך שאנחנו נותנים לו.

ליצור המשובט (או למחשב המד"בי התבוני) יש כל כך הרבה מן הדברים שעושה בני אדם לבני אדם, שאני לא יכול שלא להרגיש אמפתיה ברמה זו או אחרת אליהם. אינני מסוגל לדמיין מצב בו ארצה לפגוע בחייו של יצור עמו אני מרגיש הזדהות. המנעות מפגיעה בחיי יצור אליו אני חש אמפתיה חורג מגבולות דמיוני עד כדי כך שהיא לא יכולה להרשם בתודעתי כמשהו אחר מלבד "טוב" (או ליתר דיוק, את ההפך - את חוסר האמפתיה כלפי יצור אנושי שחושב, שמדבר, שמרגיש, שחולם ושמביע את ערך חייו בעיני עצמו, אינני יכול שלא לקטלג כ"רע").

לאחר שאני יודע מה "טוב" ומה "רע" מבחינתי, זה טבעי שאני דורש את ה"טוב" שלי כראוי, לא? עד כמה אני מצליח לשכנע ובאיזו רטוריקה אני בוחר להשתמש, זה כבר סיפור אחר לגמרי.
It's too bad she won't live 179956
לא ניתן ליצור עוד אלף *בדיוק* כמוהו. ניתן ליצור עוד ועוד שהם בעלי אותו DNA (אם נתעלם ממוטציה או שתיים) אבל הם לא יהיו עותקים זהים של אותו אדם, שכן הגנטיקה איננה הכל. מספיק להסתכל על תאומים זהים כדי להבין זאת.
אכן. 179959
ותאומים זהים מתפתחים במשך תשעה חודשים באותה סביבה. מי יודע איך יתפתחו שני יצורים אנושיים בעלי מטען גנטי זהה, כאשר הם מתפתחים בסביבות שונות.

אבל בכלל, איך עניין הדמיון או הזהות יכול להפחית מערך החיים? האם ערך של חיי אח תאום פחותים (ולו במקצת) מחיי אדם אחר?
החפצת הסובייקט (או משהו) 180077
למה אתה קורא לאדם מהונדס גנטית "זה"? נעזוב רגע בצד את כבוד האדם שלו או את טיעון האמפתיה שהעלה אביב. נראה לך שאדם מהונדס, או אפילו משובט, יהיה גוש רקמות חסר רצון משלו? אם ההינדוס או השיבוט יעלו יפה, הוא יהיה אדם לכל דבר, ומתוקף כך גם יעשה מה שהוא רוצה. הוא ודאי לא יסכים לכל המשימות המטורפות שבני דורנו חושבים שהוא ימלא בשבילם ("צבא של היטלרים", "זונות מהונדסות גנטית" והבלים דומים).

שאלת הזכויות של משובט אולי תצטרך להיפתר משפטית (ולו רק מפני שצריך תקדים בעניין), אבל לשאלת הרצון - אין לדרך שבה אדם בא לעולם דבר וחצי דבר עם מידת הרצון או האנושיות שלו. וברגע שהמשובט יבכה את הבכי הראשון שלו וירצה מוצץ, או ירביץ לילדים בגן, זה יהיה ברור עוד יותר. אני מקווה בשבילו שהוא יהיה בריון קטן ‏1, שאף אחד מהאנשים ה"רגילים" לא יחשוב שאפשר לקרוא לו "זה".

1 או גאון גדול, או שובב חסר תקנה.
It's too bad she won't live 180344
אני לא יכול לקבל את הטענה: "אתה יצרת את התהליך שייצר את המחשב".
איזו תגובה פיסיקלית או כימית אני מסוגל לייצר? גם להפיל עט מהשולחן אני לא יכול בלי לשמוח על שיתוף הפעולה של כוח המשיכה.
זה תקף גם לגבי תינוקות? 183253
The Measure of a Man / ST:TNG s2e09 179241
* האם מערכת האייל הקורא התחילה להתדרדר לכיוון... המ... למשל ווי-נט? ואני מתכוון מהבחינה של לחפף בציטוט נכון של ידיעות מחו"ל.
טוב, אולי קצת נסחפתי, אבל הידיעה צריכה להראות כך: "מחשב בעלת כוח חישוב עצום קראה תכתובות דואר אלקטרוני בהן נכתב כי היא עומדת להיות מפורקת". ולא כפי שנכתב.

* בהחלט אהבתי את המפרט הדימיוני שהמחשב הזאת קיבלה. 480 אקסבייט של זכרון?! ‏12

* שעשע אותי לקרוא שהיא מחלטרת אצל גוגל.

1 - עבור המאותגרים טכנולוגית שביננו: אם כל אחד מ-‏6 מילארד בני-אדם יחזיק ברשותו דיסק קשיח של 80 גיגהבייט (הסטנדרט כיום למחשב ביתי חדש) אז לכולם ביחד יהיה 480 אקסבייט.
2 - וזו גם הזדמנות מצוינת להזכר בהלם של דוק בראון: "1.21 גיגהוואט?!"
The Measure of a Man / ST:TNG s2e09 179322
מה, רק בגלל שקוראים למחשב "בינה"? המפף. בידיעה הם מתייחסים אליו כ"it". מחשב בעברית זה זכר, לכן, לא משנה איך קוראים לו, המחשב הוא "הוא".
The Measure of a Man / ST:TNG s2e09 179329
אנא קרא את המאמר שוב.
הם במפורש מתייחסים אל המחשב בתור "she".
The Measure of a Man / ST:TNG s2e09 179887
אני מתנצל על ההשוואה לווי-נט.
זו הייתה בדיחה.
ועוד אחת חסרת טעם.
ישות מטמטית 209269
אולי אפשר לשאול האם למחשב יש נשמה כלומר האם בכלל יש נשמה וזה שאלה רצינית. אני בכלל חושב שכל תהליך של מחשבה
תלוי ברשת שאין לה התחלה מוגדרת ככה שיא מתקשרת במהלך הזמן בצורה לוגית רק אני חושב שמחשבה זה בסך הכל ישות מטמטית ואין בין מחשבה של אדם לבין נשמה שום קשר ככה שאפשר ליצור מחשב בעל תבונה .
ישות מטמטית 210066
ואיך תגדיר נשמה? אפילו אצל בני אדם לא הצליחו להוכיח שקיימת כזאת, ועצם הדיון במונח הוא אמונתי ו/או פילוסופי בלבד. אז למה להשליך על המחשב משהו שאולי אפילו לנו אין?
ישות מטמטית 210487
אם כל הכבוד הבנת אותי אפוך מה שאמרתי זה שאפשר לבנות מחשב בעל אינטלגנציה בגלל שאין כזה דבר נשמה.
אמרתי שמחשבה לא קשורה לנשמה לכן אפשר ליצור מחשב בעל רגשות למרות שקיום אין כזאות טכנולוגיה עדין.
שאמרתי ישות מטמטית התכונתי שמחשבה זה כל דבר לוגי ככה שאותו מחשבבה שלי ולך יש גם למחשב PC יש מחשבה ברמה של מחשב.
איך אנו מגדירים מחשבה אולי הבעיה שלנו זה שאנו לא יודעים לתרגם את צורת המחשבה שלנו לתוכנת מחשב ואז הגולם קם על יוצרו.
מי יודע אולי בעתיד במלחמת העולם המי יודע כמה זה יהיה מלחמה של אנשים נגד רובוטים.
אם מחשבה זה בסך הכל אוסף של חוקים לוגים אז ברור שאפשר לבנות רובוט הרבה יותר חכם מאדם.
פולואפ 269818
(מ"סלשדוט") בנג'מין סוסקיס קורא לשקול כיצד ניתן להעניק זכויות משפטיות למחשבים: http://www.legalaffairs.org/issues/January-February-...
דו"ח: אין מנוס משוויון זכויות לרובוטים 425584
"מדענים בבריטניה טוענים כי יום אחד תאלץ האנושות להתייחס לרובוטים כשווים לבני אדם. על פי הדו"ח, "מדינות יחויבו להעניק להם זכויות סוציאליות מלאות, כולל משכורת, דיור וטיפול רפואי הנדרש לתחזוקת המכונות" "
דו"ח: אין מנוס משוויון זכויות לרובוטים 425621
""מדינות *יחויבו* להעניק להם זכויות סוציאליות מלאות...וכו"'.
מה פירוש "יחויבו"? מי יחייב אותן?
דו"ח: אין מנוס משוויון זכויות לרובוטים 425638
האח הגדול.

אחרת הוא יסגור לנו את תחנות הכוח ונאלץ להלחם נגדו בנבוטים ואבנים
דו"ח: אין מנוס משוויון זכויות לרובוטים 425731
זהבה גלאון

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים