חשד כי תחליף חלב גרם למחלה עצבית ולמותם של תינוקות 1683
נבדקת אפשרות כי שלושה תינוקות שמתו בששת החודשים האחרונים בבית החולים שניידר בפתח תקווה ובבית החולים יוספטל באילת, נפגעו ממחלת האנצפלופתיה במערכת העצבים והלב, כתוצאה משתיית תחליף חלב צמחי של חברת "רמדיה".

משרד הבריאות אישר הערב (שבת) כי עד כה אושפזו 7 תינוקות בשל פגיעה עצבית חמורה, שישה מהם במצב קשה.

מבדיקה ראשונה עולה כי כל התינוקות צרכו את תחליף החלב הצמחי של חברת "רמדיה" ולכן הורה משרד הבריאות להסירו לאלתר מהמדפים.

לדברי בכירים במשרד, יתכן שחיידק הנמצא במזון הוא הגורם למחלה. כמו כן יתכן כי שינויים במרכיבי הפורמולה, המיוצרת בגרמניה, שנעשו מטעמי כשרות הביאו למחסור בויטמינים חיוניים ולפגיעה בתינוקות בטווח הארוך יותר.

למוקדי החירום שפתחו קופות החולים, פנו עד כה כ- 20,000 הורים מודאגים ורבנים התירו לאנשי זק"א להודיע בשכונות החרדיות כי יופסק לאלתר השימוש במוצר.

פרופ' איתמר שליט, ראש המחלקה ליחידות זיהומיות בבית החולים שניידר מסר כי קיים תיעוד לפגיעה כתוצאה מצריכת מזון תינוקות על בסיס סויה, אך זו הפעם הראשונה שהדבר מתרחש בארץ.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
חברת "רמדיה"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תחליף חלב צמחי 179951
האם כל התינוקות שנפגעו היו רגישים ללקטוז? ואם לא, למה הם קבלו תחליף חלב צמחי?
תחליף חלב צמחי 179957
אני יודעת שבחברה החרדית משתמשים הרבה פעמים בתחליף חלב צמחי במטעמי כשרות (כשמאכילים את הילד בזמן סעודה בשרית, נותנים לו תחליף פרווה, בשביל לא לערבב כלים).

גם במקרים של סיכון גבוה לאלרגיות, נוהגים לתת פורמולה צמחית (יש פחות אלרגיות לסויה מאשר לחלב פרה, כך שהמנעות ממנו בשלב מוקדם יכולה למנוע אלרגיה לחלב).
תחליף חלב צמחי 179969
אני למשל נותן לילד השני שלי סימילאק צמחי כי הראשון השתמש בזה, מטעמי אלרגיה קלה לחלב, אז עם הילד השני המשכנו עם צמחי, כי הכרנו אותו.

חוץ מזה הכשרות של הצמחי היא גבוהה יותר מאשר החלבי.
תחליף חלב צמחי 179970
תוכל לפרט בעניין הכשרות? התחליף החלבי נחשב "חלב עכו"ם"?
תחליף חלב צמחי 179971
כן, לפחות בחלק מהפורמולות.
תחליף חלב צמחי 179972
מה בעצם הבעיה עם "חלב עכו"ם"?
תחליף חלב צמחי 179974
פרות שלא שומרות שבת.
תחליף חלב צמחי 179976
יש גזרה של חכמים (כלומר זה לא מהתורה) לא לשתות חלב שנחלב ע''י גוי, מחשש של עירבוב חלב של בהמות לא כשרות.

אם נמצא יהודי בזמן החליבה, אז אין בעיה והחלב לא נחשב כ''חלב עכו''ם''.

בארה''ב, הרב משה פינשטיין, שכבר נפטר, הרחיב את ההגדרה הזו על כל המחלבות המסודרות שבפיקוח הרשויות האמריקאיות (או במקום אחר בו קיימות רשויות מפקחות). לטענתו, איבוד רישיון לשיווק אם יתברר שמחלבה עירבבה חלב אחר (לאו דווקא לא כשר) מונע הכנסת חלב לא כשר.

ההיתר הזה הוא מאוד מרחיב, ולכן רק חלק מוכנים להשתמש בו (אף שהרב פיינשטיין היה מקובל על כל החוגים היהודים).

בישראל שבה אין בעיה של חלב עכו''ם, רק הרבנות הראשית, למיטב ידיעתי, משתמשת בהיתר, וכל ההכשרים של הבד''ץ אינם משתמשים בו.

אמנם במזון של ילדים קטנים יש הקלה רבה לעומת מזון רגיל, אך בגלל שיש תחליפים צמחיים השתמשו בהם ולא במוצרים החלביים. לכן למשל יש מתירים להאכיל בפורמולה צמחית בפסח אפילו שהרכיבים הם מקטניות (לילדים אשכנזים כמובן), בגלל ההקלות לילדים קטנים, אך לא משתמשים בחלב עכום בגלל שיש אפשרויות צמחיות.
תחליף חלב צמחי 180023
גם הרבנות הראשית אינה מאשרת שימוש בחלב עכו''ם ניגר, אלא רק באבקת חלב.
תחליף חלב צמחי 180407
הויטמינים לא משהו אבל זה כשר, כתבה בהארץ על צבא המשגיחים:
תחליף חלב צמחי 180408
ונשאלת השאלה, אם כמעט כל מוצר מזון שנסחר בישראל מפוקח על ידי נציגי המדינה (משרד הדתות) למה שאותם נציגים לא ידווחו למשרד הבריאות על כל שינוי בהרכב המזון (שלא דווח על ידי היצרן)?
האם לא ראוי שגם פקחי הכשרות שלא מטעם המדינה ידווחו על כך (מטעמי פיקוח נפש)?
מזעזע 179963
אני מ-זו-ע-ז-עת 179964
179975
נשאר רק לראות בעוד כמה שנים יעזו שוב לתת לגרמנים להכין מזון כשר לתינוקות יהודים
גדול ! 179981
לא היה שם B1 180000
"משרד הבריאות הודיע רשמית אחר הצהריים (יום א') כי בבדיקה מעבדתית נעשתה בפורומולה הצמחית של חברת רמדיה, שגרמה לפי החשד למחלה ואף למוות של תינוקות - נמצא 0% של טיאמין (ויטמין B1).

משמעות הממצא היא כי בניגוד להצהרות החברה ולרישומים על האריזה, לפיהם ישנו אחוז מסוים של הויטמין - לא היה כזה. משרד הבריאות מזריק זריקת ויטמין B-1 לכל הילדים שמגיעים לבית החולים עם תסמיני המחלה."

כזכור, בשנות ה-‏80 היה חרם על נסטלה 180002
בגלל שהם שיווקו לעולם השלישי תחליפי חלב אם לא תקניים, שגרמו למחלות.
ניהול משברים וספינים תקשורתיים 180055
בחדשות (לא זוכרת איזה ערוץ) צילמו את הממונה על תזונה במשרד הבריאות פועלת במרץ לגילוי המימצאים ומדברת עם מנכ"ל רמדיה ישראל. השיחה איתו הוקלטה (בלי ידיעתו, אני מניחה). בין היתר הוא ניסה לגלגל את האשמה על "ספק הוויטמינים שלנו" בגרמניה כנראה, ש"יש לו משהו נגד ישראל", אבל השביע את הממונה לא לגלות.

הספין כאן כפול - גם בהתמודדות החברה עצמה עם המשבר, וגם, להרגשתי, בצורה שבה הוצגה הממונה, שנזפה בו (כפי שהרבה אנשים היו רוצים ודאי לעשות). "איפה האישורים? לא הבאתם לנו אישורים, לא תקבלו יותר רשיון יבוא" וכולי. לא נשאל שם מדוע משרד הבריאות עצמו לא דאג שיוצגו בפניו אישורים כאלה.
תמהני 180004
האם תינוקות רגישים גם לחלב אם?
אם לא, האם לא עדיף לתת לתינוק שרגיש לחלב פרה להמשיך (או להתחיל) לינוק?
תמהני 180006
הנקה היתה ועדיין צורת ההזנה הבריאה ביותר לתינוקות עד גיל שנה, מה גם שהרכב חלב האם משתנה בהתאם להתפתחותו ולצרכיו של התינוק. למרות זאת, לעיתים היא אינה אפשרית בגלל האם (חלב לא מספיק, דלקות בשד או סתם חוסר רצון להניק) או בגלל התינוק (חלב לא מספיק, חוסר הצלחה בתפיסת הפטמה וכו'). הרעיון בתחליפי החלב כיום, הוא שהם יכולים ואמורים לענות על כל הצרכים התזונתיים של התינוק ללא כל חשש מתופעות כגון אלה.
תמהני 180687
אחת הסיבות, לפי דעתי, לאי הנקה ולשימוש בתחליף חלב-אם במקום, היא חוסר האופנתיות של הנקה.
תמהני 180690
חוסר האופנתיות של הנקה?? כנראה אין לך ילדים.
ההנקה מעודדת בצורה אגרסיבית בכל העולם המערבי (כולל ישראל).
תמהני 180691
אולי יש לאלמוני/ת ילדים, אבל גדולים. ההנקה היתה מאוד *לא* באופנה לפני, נניח, 15-30 שנה. רופאים הנחו אימהות לא להיניק, היתרונות הרפואיים לא היו מוכרים דיים, ונשים מערביות רבות היניקו תקופה קצרה או לא בכלל וחזרו לעבודה. כיום, ההנקה אכן מעודדת אגרסיבית במערב, בין היתר כתגובת-נגד לתקופה ההיא.
וגם זה לא מדויק. 180704
מנסיון של ידידה שלי, שפעמיים לחצו עליה ב''טיפת חלב'' לתת לתינוק בקבוק וניסו לשכנע אותה שאין לה מספיק חלב. היא הניקה שנה והתינוק בסדר גמור. בקיצור, תלוי איפה.
מגיע להם 180037
לכל אלו שמסכימים להמשך שערוריית הכשרות הממלכתית במדינת ישראל. נקווה שמותם של התינוקות האלו ירבוץ על מצפונם.

ובכותרות השבוע הבא: 'פעוט חרדי, סובל מתסמונת דאון בגלל סרבנות הבדיקה וההפלה של ההורים, מת ממחסור בויטמין B1 מטעמי כשרות'
תחי הדמגוגיה, מה? 180039
מגיע להם 180051
לדעתי תליית האשם בכללי הכשרות אינה ממין העניין. לפי מה שמסתמן, הבעיה הייתה סימון מטעה של החברה היצרנית - המוצר פשוט לא הכיל ויטמין B1 למרות שנטען כך על גבי האריזה, ואין לכך דבר וחצי דבר עם כל טענה ומענה שיש לך (ולרבים) על מערכת הכשרות הממלכתית במדינת ישראל.
על פי הכתבה, השינוי נערך במוצק 180053
מטעמי כשרות. אם לא היתה כשרות, לא היו מתים תינוקות. אם היתה כשרות לא 'ממסדית', היו מתים פחות תינוקות. זה הכל.
על פי הכתבה, השינוי נערך במוצק 180054
נובאמת. הטיעון הזה מזכיר לי את הטיעון שכתב לי פעם פרופ' הושע אבינתן על כך שאם כולם היו מקיימים מצוות ולא היו משכבי זכר אזי מחלת האיידס הייתה נבלמת או מתפשטת הרבה יותר לאט, אם בכלל. זה פשוט הופך, מבחינה לוגית, להיות טיעון שקול לטיעונים של מחזירים בתשובה.

כן, מטעמי כשרות שינו את ההרכב של מזון התינוקות הצמחי של רמדיה. לא, אין בדיני הכשרות שום דבר שמורה לא להכניס מרכיבים המכילים ויטמין B1, שמורה לחברות לא לבדוק את ההרכב התזונתי של המזון שהן מייצרות, או לנהוג ברשלנות לגבי ציון ההרכב התזונתי.
B1 180102
האם מחסור ב B1 זה לא דבר שמזהים בבדיקת דם סטנדרטית?
לא בהכרח 180107
מסקירה מהירה של מידע ברשת, אפשר לזהות מחסור ב-B1 בבדיקת דם, אבל הבדיקה חדשה למדי ורק לאחרונה הגיעה לאיכות סבירה. לדעתי (הנסמכת על העובדה שהיא מבוצעת במעבדה מרכזית כמו LabCorp תחת קוד CPT), הבדיקה היא עדיין מחקרית ולא מאושרת FDA:

כלומר, בבדיקת דם כן, אבל אני פחות בטוח לגבי "סטנדרטית". אם התכוונת שצריך להיות פשוט לוודא שזו אכן הבעייה אצל התינוקות החולים, נראה שאתה צודק (ייתכן שיעדיפו את המבחן הפונקציונלי של פירוק תיאמין על-פני מדידה ישירה של B1). אם התכוונת שתינוק שמגיע לבי"ח יתגלה כחסר B1 בבדיקת-דם שגרתית, ייתכן שהתשובה היא שדווקא לא.
לא בהכרח 180114
השאלה היתה בעצם האם זה מצריך שיקול דעת מיוחד מצד הרופא
(הוא נראה קצת חיוור, מעניין מה מצב הB1 אצלו), או שזה בדיקה סטנדרטית (אין לי מושג מה קורה כאן, נשלח לסוללת הבדיקות הרגילה ונסתכל ליד איזה תוצאה יש כוכבית).
מתשובתך הבנתי שהאפשרות הראשונה היא הנכונה, ואולי זאת הסיבה לאבחון המאוחר.
לא בהכרח 180115
בדיקת B1 אינה בדיקה סטנדרטית.

יתרה מזאת, סביר להניח שרוב הרופאים במערב לא ראו חולים בחוסר ויטמין B1 (עד האירועים האחרונים), ולכן לא חשבו על המחלה כעל אופצייה סבירה, בפרט שעל פי הנחתם הסבירה הילדים קיבלו תזונה מאוזנת מבחינת ויטמינים.

ועוד הערה שלא קשורה לכאן:
לא רק ילדים דתיים משתמשים בתחליפים צמחוניים (ולדעתי, רוב הילדים הדתיים לא משתמשים בתחליפים הצמחוניים). גם ילדים בעלי אלרגיה לחלב משתמשים בתחליפים אלה.
להערכת משרד הבריאות, בישראל משתמשים כיום בין 4000 ל- 6000 ילדים בתכשיר הצמחוני של רמדיה.
לא בהכרח 180117
ייתכן שזה אף יותר מסובך: גם לאחר האבחנה הראשונית של אנצפלופאתיה (שזה, למיטב הבנתי‏1, שם די כללי לשלל סימפטומים), B1 לא קופץ כחשוד המיידי, ואולי אף לא כאחד החשודים המיידיים. כלומר, גם שיקול הדעת בדוגמה של "הוא נראה קצת חיוור" לא בהכרח היה מוביל היישר לבדיקת B1.

עצוב לחשוב כמה חיים אפשר היה להציל אילו ל*כל* פציינט היו עושים את *כל* הבדיקות ב*כל* מצב. ברור שכיום זה לא מעשי (מהרבה סיבות), אבל אולי יום אחד זה באמת יעבוד ככה: אם כבר טרחו ולקחו לך דם, יריצו עליו את כל הבדיקות המוכרות למדע.

1 בכל התגובה הזו אני גולש מעדנות הרחק מהתחומים שאני מבין בהם. נא לבזוק מלח.
''כל הבדיקות'' 180119
הבעיה היא כפולה
1) זה נורא יקר
2) זה עודף אינפורמציה, סביר שגם אצל אדם בריא אם יבדקו מספיק יגלו חוסרים ש"עלולים" להיות מסוכנים.
''כל הבדיקות'' 180133
יש לזכור שבכל בדיקת מעבדה יש שיעור צפוי של טעויות. נניח שיש 100,000 תינוקות בישראל, וששיעור הטעות הוא 1% לכל כיוון (כלומר - מכל 100 נבדקים שחסר להם ויטמין מתקבלת תשובה של מצב B1 תקין. לכל 100 נבדקים שאינם חסרי B1, יש תשובה אחת של חוסר).

עד כה לא היתה שום סיבה לכך שלתינוק יהיה חסר B1, היות שככל שהיה ידוע - הוא קיבל את זה. אם היינו בודקים 100,000 תינוקות, היינו מקבלים תשובה שגויה של חוסר ב-‏1,000 מתוכם. פרט לסיחרור המיותר שהדבר היה יוצר, כל התשובות היו שגויות. ככל הזכור לי יש בארץ מעבדה אחת לבדיקת רמת תיאמין בדם, והיא נמצאת בבית החולים שיבא. קבלת התשובה אורכת כשבוע במקרה שאין הצפה. אני מאמין שהם מקבלים פחות מ-‏20 דרישות בדיקה לשנה.

שונה הדבר במצב הנוכחי, בו שכיחות הבעיה בקרב האוכלוסיה היא גבוהה יותר. נאמר שאכן חוסר תיאמין קיים ב-‏4,000 מתוך 100,000 תינוקות שנבדקים. מספר התשובות של חסר הויטמין על פי הנתונים דלעיל יהיה 4,960, מתוכן יהיהו 3,960 תשובות נכונות (80%).

בכל אופן - גם אם מסיבות אפידמיולוגיות כדאי לבדוק את מצב ה-B1, סביר שכל תינוק חשוד יקבל את הויטמין מבלי להמתין לתשובה, דבר שיתכן שהופך את הבדיקה למיותרת גם כיום. אם הוא לא מתאושש, כדאי לבדוק אם אכן זו הבעיה.

לפני כשנתיים זוהו בבית החולים סורוקה מספר פועלים סיניים חסרי תיאמין. גם אז נפטר אחד מהם לפני הזיהוי (ואולי אפילו שניים, אינני בטוח). התופעות הופיעו כחצי שנה לאחר שהחלו לעבוד בארץ. התברר שהם ניזונים רק מאורז, אך האורז הישראלי הוא אורז "נקי", ולא אורז מלא (כלומר - ללא הקליפה המכילה את התיאמין). אם אני זוכר נכון, הבעיה נפטרה לאחר שהוסבר להם שהם צריכים לאכול גם לחם.
''כל הבדיקות'' 180137
הטענה המרכזית היא על הבדיקה של האוכל, לא התינוקות.
וכשמדובר במוצר המשמש מזון מושלם (כלומר, תינוקות רבים יקבלו *רק* אותו) אין מקום לדגימה אקראית (כלומר, לדגום רק רמדיה בטעם עוף ולא בטעם צמחי).
''כל הבדיקות'' 180144
אני הגבתי לטענה "עצוב לחשוב כמה חיים אפשר היה להציל אילו ל*כל* פציינט היו עושים את *כל* הבדיקות ב*כל* מצב".
''כל הבדיקות'' 180151
לא ראיתי, סליחה.

אבל זו טענה צודקת במקרה זה לפחות. לא על על כאב ראש שולחים לסי טי ולא כל כאב בטן הוא סיבה אוטומטית לכל הבדיקות האפשריות, וכאן תשובתך תקפה, אבל מדובר בתינוקות, בדיקת התזונה והויטמינים של תינוק חולה היא דרישה מינימלית ולא מוגזמת.

כמובן שרמדיה היא האחראית כאן, אולי גם משרד הבריאות, לגבי הרופאים אין תלונות.אבל בכל זאת, תינוק מת לפני חצי שנה, לא במחלתו ולא בנתיחה אחרי מותו לא בדקו מה הוא אכל.
''כל הבדיקות'' 180152
בדקו מה הוא אכל, אבל לא בדקו *את* מה שהוא אכל. אני מניח שהרופאים פסלו את האפשרות שמדובר בחוסר ב-B1 (אם הם בכלל חשבו על זה) על סמך הקביעה על אריזת המוצר שהוא אכן מכיל ויטמין זה, תוך הסתמכות על משרד הבריאות, שדאג שהדיווח לא יהיה שגוי.
''כל הבדיקות'' 180170
בהחלט. לכן כתבתי: "ברור שכיום זה לא מעשי (מהרבה סיבות)". שיעור טעות של 1% זה אפילו טוב; הרבה בדיקות screening הן אף יותר חלשות.
שטות 180057
לא כל התינוקות שנפטרו הם תינוקות של משפחות דתיות, ולא רק דתיים משתמשים בתחליפי חלב. הטיעון שלך הגיוני ממש כמו "אם רמדיה לא היו מזלזלים בתינוקות דתיים הם היו בודקים יותר טוב" או "אם הם היו דתיים הם לא היו משקרים". מדובר במוצר סטנדרטי שגרם למוות מיותר שהוא אסון, מי שמכניס דת לכאן לא חשוד בתבונת יתר או רגישות.

רמדיה הטעתה את הציבור והיא תתן את הדין על כך, חובתה המינימלית היא לדאוג לאמינות הדיווח וטיב המוצר. את מי זה מעניין איזה ניסוי היא ערכה? התוצר הסופי לא אמור להרוג תינוקות.
זה הכל חלק מהתוכנית האלוהית 180128
מגיע להם 180188
(בלי קשר לעניין הכשרות, שבו אני מסכים אתך לגמרי:)

הפשע כאן איננו "סימון מטעה על האריזה". אדרבא - לו היתה מושמטת מהאריזה השורה שבה כתוב שהמזון מכיל B1 היה ניתן, לדעתי, להאשים את היצרן בהריגה, ואולי אף ברצח - מפני שהדבר היה מוכיח (פחות-או-יותר) שהיצרן *ידע* שהוא מוכר מזון פגום ומסוכן.

כשמדובר במזון לתינוקות, ההנחה חייבת להיות שהמוצר עשוי לשמש כמזון בלעדי לתינוק. במצב הזה, יהיה זה בלתי סביר להטיל על ההורים את האחריות לעבור על הרשימה הארוכה של ויטמינים שמופיעה על האריזה, ולוודא ששום דבר לא חסר שם.

הפשע אם כן הוא במכירת מזון מסוכן (וע"י כך גרימת מוות) - ולא ב"סימון מטעה".

(הכותב אינו עו"ד, אינו רופא, ואינו הורה).
פרסום עצמי חסר בושה 180074
רמדיה ישראל נמצאת בבעלות היינץ:

סיקור עולמי של הפרשה 180245
פרשת רמדיה הגיעה הבוקר לשער המהדורה המקוונת של דר-שפיגל הגרמני ולה-מונד הצרפתי. בינתיים הידיעה בדר-שפיגל נדחקה לכותרת שורה (כלומר, אין יותר תמונה של תינוק חייכני בעמוד השער). ב- CNN הידיעה פותחת את החדשות מהמזה"ת, אך בניו-יורק טיימס ובBBC אין לה זכר. במקום זה מקדיש הBBC כמה וכמה ידיעות לפעולות ישראל בשטחים - סיקור מצולם של 'התקפה ישראלית על אוטו' ‏1, דיווח על גירושו של 'אדם החשוד בפעילות חמושה' מהגדה המערבית, זעם על סקר האיחוד האירופי, והצעת ההחלטה הראשונה שהגישה ישראל לעצרת הכללית של האו"ם מאז ומעולם.

דגש מיוחד הושם על מעורבות המוסד והשב"כ בבדיקת החשד לחבלה מכוונת. מקור הידיעה כנראה בציטוט ידיעה ב'הארץ' המצטטת את מנכ"ל משרד הבריאות, בעוד שבינתיים נמנעת הממשלה מהתייחסות רשמית לסוגיה.

סיקור (לא) עולמי של הפרשה 180248
מעריב מצחיקים במיוחד.

כותרת עצומה בגודלה בעמוד הראשון: "אפילו המוסד בתמונה". תת הכותרת היא: "במוסד ובשב"כ מבהירים כי הם אינם מעורבים בחקירה".

אין להם עורך?

סיקור עולמי של הפרשה 180270
גם הפיננשל טיימס לא עוסקים ולא יעסקו בפרשה. הדסק בלונדון הודיע לנו שהם לא מעוניינים, בינתיים לפחות, בכתבה על הנושא.

(דובי, צר עולמי כעולם עוזר מערכת)
זה לא אנחנו- זה הם 180263
"

עורך הדין ישראל לשם, המייצג את החברה בישראל, אמר בישיבת ועדת הרווחה של הכנסת שההחלטה התקבלה בחברה הגרמנית בחודש אפריל בטענה שצמח הסויה בתחליף מכיל בעצמו את הויטמין. לטענתו, צוות הבדיקה של רמדיה - ישראל גילה זאת לראשונה כאשר הגיע שלשום למפעל בגרמניה.

לדברי לשם, מאחר והוויטמין נמצא בסויה ברמה הנדרשת, נעשה השינוי בקו הייצור של המוצרים בין ה- 10 ל- 12 במרץ ובימים הראשונים של חודש אפריל. "הומנה חייבת הסבר להורים ולילדים בישראל איך קיבלה החלטה חד צדדית שיתכן ויש בה טעות שעלתה בחיי אדם", האשים עורך הדין.

לדברי עו"ד לשם, השינוי שנעשה בפורמולה של הרמדיה הצמחית כדי להכשירה הוא שינוי חשוב ומזערי, שנעשה לבקשת החברה, אך הוא הודה ששינוי זה לא דווח למשרד הבריאות. "אין שום קשר בין שני השינויים". עוד אמר לשם: "כל מה שיש או אין בפורמולה הנמכרת, מגיע מהמפעל הגרמני, ללא התערבות יצרני משנה. הצהרת היצרן הגרמני הנמצאת בכל משלוח והחתומה ע"י מנהל המעבדה בהומנה ומנהל איכות המוצר בהומנה קובעת שרמת הויטמין B1 היא בהתאם לכתוב על האריזה על פי התקן האירופאי ובאישור משרד הבריאות"."

גם אם זה נכון, איכשהו, הזריקה הזו של אחריות צורמת לי.
אם רלי לשם הוא עורך הדין שלהם 180297
הייתי מהמר (נגיד 1 ל 10) שהם יצאו מזה נקיים מבחינת רשויות החוק.

בתחנת הטלויזיה המקומית בניו יורק משודרות מעת לעת אזהרות לקהילה החרדית:

זה לא אנחנו- זה הם 180322
אני מבין מהנוסח המצוטט שאת השינוי (הסתמכות על סויה כמקור בלעדי ל- B1) ביצעה החברה הגרמנית בכל קוי הייצור לתחליפי חלב צמחיים, ולא רק במוצרים המיועדים לשוק הישראלי. כלומר, גם תינוקות גרמנים שצרכו תחליף-חלב צמחי נחשפו לאותו מוצר?
זה לא אנחנו- זה הם 180615
לא. השינוי בהרכב הפורמולה הצמחית נעשה רק בזו שיוצרה עבור חברת ''רמדיה'', שכן מדובר במוצר חדש, הכלאה בין שני מוצרים קודמים שירדו מהמדף , בשילוב (קטלני) עם הטעות האיומה של מהנדסת המזון של המפעל.
לא מדובר במקרה נדיר במיוחד 180333
בשנים האחרונות ארעו עשרות מקרים שמזון לתינוקות הורד מהמדפים עקב בעיות (זיהום וכו') בארה"ב בלבד.

רשימה חלקית יש כאן:
מהצד השני, מסתבר שיש קשר מסחרי חזק מאוד בין חברות התמ"ל לבין בתי החולים, ולכן שיעורי ההנקה המאוד נמוכים גם בארה"ב וגם בישראל ממש לא מפתיעים, גם לאחר שהוכח שתמ"ל הוא בעייתי במקרה הטוב.
תמ"ל? תחליף מזון ___ ? 180334
תמ"ל? תחליף מזון ___ ? 180335
תמ"ל = תחליף מזון לתינוקות?

(מטיח את ראשי במסך)
תמ''ל 180336
תחליף מסך לעצבנים.
תמ"ל? תחליף מזון ___ ? 180338
נדמה לי שזה ''תרכיב מזון לתינוקות'', אבל אני לא בטוחה.
תמ"ל? תחליף מזון ___ ? 180380
תרכובת מזון לתינוקות.
''תחליפי חלב גורמים למות אלפי תינוקות בעולם השלישי'' 180708
"מלחמה על תחליפי החלב
[...]
הטענות על תחליפי החלב מבוססות על מחקרים, שביצע ארגון יוניצ"ף, הארגון העולמי לשלום הילד, הקשור לאו"ם. ג'יימס ברנט, ששימש בעבר כמנכ"ל יוניסף, הצהיר בעבר: "בכל יום מתים בעולם השלישי 3,000 עד 4,000 תינוקות, בגלל שהם אוכלים תחליפי חלב". אם הנתונים נכונים, גורמים תחליפי החלב, לכאורה, למותם של יותר מ-‏1.5 מיליון תינוקות.

על רקע טענות יוניצ"ף, קמו עשרות ארגונים בינלאומיים שהכריזו מלחמה על תחליפי החלב, והציפו את רשת האינטרנט באתרים הקוראים לחרם בינלאומי על נסטלה. גם יוניצ"ף עצמה מטילה חרם חלקי על יצרניות של תחליפי חלב, ומסרבת לקבל תרומות וחסויות מחברות כמו נסטלה, מטרנה או רמדיה.

הילדים, לפי נתוני יוניצ"ף, מתים בגלל שרוב המים בעולם מזוהמים. ההורים ממיסים את תחליפי החלב במים מזוהמים. המים גורמים לילדים זיהומים, כמו דיפטריה, דיזנטריה ודאיריה, ואלה גורמים לילדים רבים למוות. גם המבוגרים שותים את המים המזוהמים, אך למבוגרים יש מערכת חיסונית חזקה יותר, והם מסוגלים לעכל אותם ולהישאר בחיים, בניגוד לתינוקות. חלב אם, לעומת זאת, מחסן את התינוקות, ומאפשר להם לשרוד בסביבה מזוהמת"

ובעקבות פרשת רמדיה עכשיו מפרסמים את זה בארץ.

אגב, בחיפוש על נתונים הקשורים לפרשיות דומות בעבר, נתקלתי במסמך הפרט הסרה מהמהדפים של מזון תינוקות בארה"ב.
לפי המסמך, לפחות פעם בעשור יש הסרה של מזון מסוג I, שמשמעותו סכנת חיים.
? 180709
לפי מה שהבאת כאן לא תחליפי החלב הם הבעיה, אלא המים המזוהמים.
? 180714
הבאתי ציטוט- מה לא היה ברור בזה?

(נראה לי שזה יכול להיות נושא מעניין לדיון, זה הכל)
אחת היא 349850
בעצם שניים.

חיפשתי משהו אחר בכלל, נתקלתי בתמונה הזו, שמראה תאומים ששימשו שלא בטובתם קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת - רק תאום אחד החליטה האם להיניק (בגלל בורות, חשבה שאי אפשר להיניק תאומים). את אחותו האכילה תמ"ל, והאחות לא שרדה.
(אזהרה: התמונה קשה לצפייה).
''יוניצ''ף גורמת למות מיליוני תינוקות בעולם השלישי'' 180716
אני מכיר דווקא דעה אחרת:
באפריקה שיעורי האיידס גבוהים במיוחד. אחת הדרכים להעברת איידס בין אמהות נגועות לתינוקות הוא דרך הנקה (האם יש כאן רופאים שיכולים לאמת את זה?). דווקא במדינות אלו, היכן שיוניצ"ף ושאר ארגונים עושים את עיקר פעולתם, החרמת נסטלה וחברות אחרות (שאכן קיימת) גורמת להדבקת יותר תינוקות באיידס.
http://www.theotherside.org/archive/may-jun00/risher... (פיסקה תשיעית)

ועוד קישורים רבים. החיפוש ב-google הוא africa nestle boycott aids
''יוניצ''ף גורמת למות מיליוני תינוקות בעולם השלישי'' 180717
הנה עוד אחד טוב:
איידס והנקה 180719
שיעור הדבקת תינוקות באיידס דרך הנקה הוא 7-22% (כלומר - אם האם נושאת איידס וגם מניקה, זהו הסיכוי שהילד יידבק). במדינות המפותחות יש המלצה גורפת וחד משמעית שעל נשאיות וחולות איידס להימנע מהנקה. במדינות המתפתחות, לעומת זאת, לא גובשה המלצה חד משמעית המקובלת על הקהיליה הרפואית.

דעתי היא שבמקומות שבהן תמותת התינוקות היא גבוהה מהמספרים דלעיל, רצוי להניק. מלבד זאת - במדינות עניות במיוחד אין לאם אפשרות בחירה אמיתית. חלק גדול מהאימהות האלה אינן יודעות אם הן חולות או לא, ואין להן שום רצון להיבדק (ממילא אין להן נגישות לטיפול אם הן חולות).

חלק מהדעות השונות והנימוקים מסוכמים לא רע במאמר הבא: http://www.voanews.com/EnglishtoAfrica/article.cfm?o... (זה לא המקור ממנו הבאתי את האמור לעיל, אך המסרים הם די דומים).
איידס והנקה 180735
מה בקשר לעלות הפורמולה? גם בארצות מפותחות פורמולה זה לא דבר זול.

איך משפחה בעולם השלישי אמורה לממן פורמולה?
איידס והנקה 180742
נסטלה מוכרת את הפורמולה באופן מסובסד/או אפילו בחינם בארצות מתפתחות (למיטב ידיעתי, אין לי זמן לחפש באינטרנט). לכן הקצף על החברה הוא כה גדול.
איידס והנקה 309408
האם תינוקות לאימהות נשאות איידס אינם נולדים עם המחלה?
איידס והנקה 309419
בדרך כלל לא.

במקומות הגרועים ביותר, בהם אין שום טיפול, האם חולת איידס (לא נשאית) והלידה היא טבעית, שכיחות ההעברה מהאם לעובר היא 25-30%. שיעור התחלואה המירבי לילדים שנולדו לנשים בעלות עומס ויראלי גבוה במיוחד הוא 41%.

במחקר שנעשה באוגנדה, טיפול אנטיויראלי חד פעמי לאם וליילוד הוריד את תחלואת התינוקות מ-‏25% ל-‏13% בעלות חד פעמית של 4$.
איידס והנקה 309421
זה נשמע לי מאוד מפתיע. האם זה קשור בשאלה אם האם הייתה חולה כבר כשהתעברה, או רק במהלך ההריון?
איידס והנקה 309422
למה זה מפתיע?

בתשובה לשאלתך – לא ידוע לי. מובן שככל שמחלתה קיימת זמן ארוך יותר - העומס הויראלי הוא גבוה יותר, אבל מעבר לעניין זה, לא נראה לי שיש חשיבות מיוחדת לתקופת העיבור.
איידס והנקה 309426
ולי זה מפתיע אותי משום שאינני בקיאה ביותר ב''שיטות'' ההידבקות באיידס. אני, בכל אופן, חשבתי שהמגע עם דמה של האם בהכרח ידביק את התינוק.
אם בתינוקות נפלה שלהבת, מה יגידו חתולי הקיר? 181000
טוב, סליחה על הכותרת. הרעיון הוא שחלקנו מאכיל את חיות המחמד שלו ממזון ממקור יחיד, או ממזונות שנקנים בחבילות ענק שכל אחת מהן מספיקה לחודשים ארוכים. אם מדובר בבע''ח שאין לו כל מקורות תזונתיים אחרים - כמו חתול שאינו יוצא החוצה, הוא עשוי להנזק מכל חוסר מקרי באחד המרכיבים החיוניים במזונו, שבוודאי הפיקוח עליו אינו משובח מזה שקיים על תחליפי החלב לתינוקות.
המסקנה שלי, עוד לפני פרשת רמדיה, היא לגוון טעמים ויצרנים ולא לקנות חבילות המספיקות ליותר מדי זמן.
לתשומת לבכם.
אם בתינוקות נפלה שלהבת, מה יגידו חתולי הקיר? 181055
או לתת לו מידי פעם את השאריות של האוכל שלנו
חתולאות מעשית 181121
גם זה רעיון, אם כי צריך להזהר - החתול שלי מקיא גבינות (חוץ מגבינת טופו), אסור לתת להם עצמות ובטח הרשימה ארוכה.
והפעם באירופה 188267
"במחקר שפורסם בגליון האחרון של כתב העת הרפואי הנחשב "Lancet" בדקו חוקרים מאוניברסיטת Wageningenבהולנד את נוכחות החיידק, אשר עלול לגרום לדלקת קרום המוח (מנינגיטיס) או לזיהומים קשים במערכת העיכול.

במהלך המחקר שמומן ע"י ענק המזון "נסטלה" נטלו תחליפי חלב המיוצרים בידי -16החוקרים דגימות מ ארבע חברות. החוקרים לא מסרו באילו חברות -5מדובר, והאם קיים קשר לחברה המממנת. ב הדגימות, נמצאו שיירי החיידק הקטלני 16מתוך סקזאקי.
[...]
עד כה דווחו מספר מקרי הדבקה בחיידק, הגורם אחוז בתינוקות. רוב 80לשיעור תמותה של עד ההדבקות התרחשו בתינוקות בריאים בני שבועות ספורים, או בתינוקות פגים. העניין בחיידק , לאחר מותו של תינוק1998אנטובקטר גבר בשנת בלגי שנדבק בחיידק"
והפעם באירופה 188271
הממםם... או ששתית קצת יותר מידי מנינגיטוס לפני שכתבת את התגובה הזאת, או שאת משתמשת בבילד האחרון של הדפדפן הכי-קוד-פתוח לגרסה האחרונה של OS X.

בכל מקרה, הייתי ממליץ לכתוב ולשלוח מחדש.
והפעם בנסטלה 348301
"הרשויות באיטליה ציוו להוריד מהמדפים כ-‏30 מיליון ליטר מוצרי חלב לתינוקות של ענקית המזון השוויצרית נסטלה, לאחר שנמצא כי המוצרים באו במגע עם חומר מזהם שנמצא באריזות. מנסטלה נמסר כי המוצרים יוסרו מהמדפים גם בצרפת, ספרד ופורטוגל":

שששששש.... 275623
"הפרקליטות סבורה כי נשיא חברת "רמדיה", משה מילר, הבטיח "דמי שתיקה" לעובדים בחברה כדי שאלה יאשרו את גרסאות מנהלי החברה בעדויותיהם במשטרה באשר לנסיבות הוצאתו של החומר טיאמין (ויטמין B1) מהפורמולה הצמחית של החברה."

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
שששששש.... 275630
חתיכת נאצי !

(זה גודווין ?)
יש פשרה 331686
כל משפחה תפוצה בסכום של 10.5 מיליון ש"ח ותוותר על הזכות לתביעות עתידיות.

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/987/323.html
יש פשרה 331688
ממש עדכן כפייתי :) תודה. מה זאת אומרת "ותוותר על הזכות לתביעות עתידיות" ? מה עוד יכול לקרות שאם פעם יתנו להם עוד כסף הם יהיו מרוצים?
יש פשרה 331709
למשל, אם בעתיד ייצאו לשוק תרופה או טיפול חדשניים לבעיות שמהם סובלים הילדים ‏1, שניתנים למימון רק באופן פרטי.

1 לא יודעת, לא נכנסתי ללינק, לא מצליחה לקרוא סיפורים כאלה בלי לחטוף סיוטים.
יש פשרה 331795
אם הבנתי נכון, החלק הבעייתי בהסכם הוא שהחברה לא מודה באשמתה לנזקים שנגרמו לילדים (למרות שברור שמדובר באשמה של החברה).
''פרשת רמדיה'' של הכלבים 367433
כלבים רבים שאכלו מזון מסוג "נוטרה-נאגטס פרפורמנס" שק ירוק, 18 ק"ג לכלבים פעילים, שתאריך תפוגתם 11.4.2007 נפגעו מעובש פטרייתי "שהתיישב" על יבולי התירס המשמשים את יצרן המזון.

מבית החולים הווטרינרי בבית דגן נמסר כי בעלי כלבים המבחינים בדימומים, שלשול, הקאות, צואה שחורה, חולשה, צהבת, אפאטיה, חוסר תאבון אצל כלבם - עליהם לקחת אותו לווטרינר ולבצע בדיקות דם ומעקב מקיף. בית החולים גם זקוק בדחיפות למנות דם רבות.וקורא לבעלי כלבים בריאים בין הגילאים שנה לשבע, ממשקל 25 ק"ג ומעלה המוכנים לתרום להתקשר לבית החולים בטלפון: 03-9688588.

מהיבואן ‏חברת 'כצט' נמסר בתגובה כי החברה הורידה מהמדפים את כל המוצרים מהסדרה הפגועה תוך 24 שעות והודיעו בדחיפות לרשויות, לכל בעלי החנויות ולכל הגורמים הרלבנטיים בכלביות המוסדיות.

בחיל הרפואה בודקים האם בסיסים אחדים המשיכו להאכיל את הכלבים במזון למרות הידיעה כי הוא מכיל רעלן מסוכן.

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/35/ART1/044/861.html
''פרשת רמדיה'' של הכלבים 367439
לכלבים יש סוג דם אחד? כלומר, כל כלב יכול לתרום לכל כלב אחר?
''פרשת רמדיה'' של הכלבים 367445
כאן: http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_transfusion

כתוב שיש תריסר סוגים. אז אני מניח שצריך הרבה כלבים.
''פרשת רמדיה הסינית'' 490740

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים