עין לאורתודורכסיה המודרנית 169
עין טובה - דו־שיח ופולמוס בתרבות ישראל. עורך: נחם אילן. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
"עין טובה", על 727 עמודיו, הינו אחד הספרים הבולטים שפורסמו במהלך השנה האחרונה בישראל. הספר, בהוצאת הקיבוץ המאוחד ונאמני תורה ועבודה, הוא אסופת מאמרים לכבוד יום הולדתה השבעים של טובה אילן, האידיאולוגית הבולטת ביותר של הקיבוץ הדתי בימינו. טובה אילן, חברת קיבוץ עין־צורים, היא מחנכת ותיקה ופעילה פמיניסטית שעסקה כל ימיה בחינוך, עשייה קיבוצית, נושא מעמד האישה בכלל ובעולם האורתודוכסי בפרט וביחסי דתיים־חילוניים. ואכן אין מתנה ראויה יותר לטובה אילן מאשר ספר זה.

הספר נערך על־ידי נחם אילן, אחיינה וחוקר הלשון הערבית המלמד באוניברסיטת ת"א, מכון כרם להכשרת מורים, ומכהן כסגן ראש מכון בן־צבי.

בין הכותבים מחשובי ההוגים באסכולה האורתודוכסית־מודרנית, ובולט במיוחד מקומן של נשים המייצגות את האסכולה הפמיניסטית־אורתודוכסית. ביניהם: פרופסור דוב שוורץ, העומד בראש המחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר־אילן; יוסף אחיטוב, מראשי הקיבוץ הדתי; גילי זיוון; ד"ר תמר רוס, מרצה בכירה לפילוסופיה באוניברסיטת בר־אילן ומדרשת לינדבאום; פרופסור אוריאל סימון; פרופסור זאב ספראי; פרופסור אבי שגיא; ד"ר חנה ספראי; הרב בני לאו מקיבוץ סעד; פרופסור אליעזר שביד, חתן פרס ישראל; ורבה של אפרת, הרב שלמה ריסקין.

בספר מאוגדים 41 מאמרים והוא מחולק לחמישה שערים: תמורות בחינוך היהודי, מעמד האישה, בין דתיים לחילוניים, ספרות והגות - דיונים על טקסטים יהודיים ודיונים הלכתיים.

אך טבעי כי בתוך מספר עצום כזה של מחברים ימצאו מספר מאמרים שאינם מוסיפים לקריאתו ולהבנת המסר שבו, במיוחד על רקע מאות העמודים, אך למרות זאת הם אינם פוגעים באיכותו יוצאת הדופן.

למרות הנושאים השונים שבהם עוסקים הכותבים, כחוט השני שזור ברובם המסר של האורתודוכסיה־המודרנית באשר לעולם היהודי. מתברר למעיין תוך כדי הקריאה כי ראיית עולם זו אינה נובעת מחוסר מחויבות לעולם ההלכה, אלא מתוך משנה סדורה ומובנית של תלמידי ותלמידות חכמים הלוקחים חלק בשיח ושיג ההלכתי מתוך שקלא וטריא.

קשה לציין מאמרים ספציפיים בקובץ עשיר זה, אך בולטים במיוחד שלושה מאמרים: מאמרו של הרב בני לאו, רב קיבוץ סעד, שעוסק באיסור חדש מן התורה בחו"ל והתמודדות פוסקי ההלכה עם הבעיות והפתרונות שמצאו להם בתפוצות ישראל השונות. מאמר נוסף הוא מאמרה של ד"ר תמר רוס "העוד יכולות אנו להתפלל לאבינו שבשמיים" העוסק בשפה ובשימוש בשמות תואר זכריים בתפילה, היא עוסקת בקצרה גם בשאלת הפנתאיזם בהקשר לדיון זה. לבסוף יש להזכיר את מאמרו המאלף של הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת ונשיא מוסדות "אור תורה", שעוסק ביחס ההלכה לנשים כמורות הוראה ועוסק גם בנושא החשוב של מציאת פתרונות לבעיית העגונות.
קישורים
עין טובה - קנו את הספר בדיבוק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לימוד אצל נשים-והיכן הגברים?? 3086
בי אדר ב' תש"ס 2000-מרץ-‏9

הקיבוץ הדתי העמיד דור חדש-האם הדור החדש ממשיך את מסורת
אבותיו? האם הוא ממשיך לבנות את הארץ,המדינה נאמר,עם שמירה
מובהקת על הלכות כדבריהם תורה ועבודה או שמא נשאר רק "עבודה"
ופעמים זו עבודה בעיניים!!
האם כותבי הספר העבה יודעים כמה מבני הקיבוץ הדתי מורידים את
הכיפה ועוברים לצד החילוני?או לפחות כמה מתייחסים ל"שבר" הגדול
הזה?האם בני הקיבוץ הדתי יודעים מקיומם במלאו של המצוות
אשר היום יש חיוב לקיימם כולל מצוות הלב והעיניים??
האם המשפט "הקיבוץ ושיברו"יותר נכון מהמשפט "הקיבוץ וסיברו"
לימוד אצל נשים-והיכן הגברים?? 3347
יש חוזרים בשאלה בכל מקום לא רק בקבה''ד הוא מגשים ערכי תורה ועבודה וסובל מבעיות כמו כל מגזר אחר בציבור הישראלי יהיה זה מרכז הרב או הציבור החרדי או החילוני
לימוד אצל נשים-והיכן הגברים?? 486836
הדתיים הלאומיים בחלקם נהנים מהשניות והדו ערכיות ביחסם לתורת ישראל בהתאם למקובל ולרצוי זה אלפי שנים אני רואה את האורטודוכסיה החרדית כיושבת על קוו הרצף היהודי ולא משה ממנו למרות אילוצי הזמן בכל הזמנים לעומתם הדתיים הלאומיים הטוענים לכתר הציונות הם קוראים לה ציונות דתית -למרות שהציונות שמה כמטרה את השמדתה של היהדות כפי שמתבטאת ע''י החרדים כוונתי בודאי להשמדה רוחנית - אלו אנשים ורבנים שאינם ברמה של החרדים (ואלו שהם גדולי תורה באמת דעתם האמיתית ידועה -)שהושפעו מהשניות והדו ערכיות ''היה יהודי באוהליך ואדם בצאתך'' והתחבר לאדם שעל פי ההלכה גם הדתי לאומי קורא לו רשע , ורק מתוך הונאה עצמית יכול אדם להגיע ללא קושי לתפיסה מוטית של המציאות וליצירת ציפיות כמו אתחלתא דגאולה ללא יסוד , הלואי והיינו יכולים להגדיר את תקופתינו תקופת השינאה לשומרי תורה גם מהדתיים הלאומיים כהתחלתא דגאולה.
את הדוגמא החיה אנו יכולים לראות מתקופת האינקוזיציה והקונוורסו בתקופה זו מתוך אילוץ יהודים שכחו את דתם וקיימו את מה שהיה קרוב לעולם הנוצרי ולפעמים ע''י סממנים נוצריים והמבין יבין.
נכון אין בתגובתי תגובה ישירה לשאלה היכן הגברים אבל מתוך דברי אפשר להבין שקבוצה זו קרי דתיים לאומיים יעשו הכל ורק לא בדומה לחרדים וגם את המותר יעשו בהתרסה לרבנים חרדים
עין טובה 3262
רכשתי את הספר ואין ספק כי מדובר בחומר מרתק
בעל חשיבות לכל מי שיש לו עניין בהתפתחויות
בחברה הישראלית בכלל ובחברה הדתית בפרט בעשורים הקרובים מומלץ לכל
3346
מתוך היכרות עם סוג זה של כתיבה אין לי ספק כי מדובר בספר החשוב ביותר בתחום של אורתודוכסיה מודרנית
דעתו של חילוני 3421
כחילוני מושבע, האוכל חזיר בנסיעה על אופניים ביום כיפור, אפילו אני מצאיתי עניין במאמר ובספר. קניתי אותו בכספי (סתם, קיבלתי בחינם)
ומצאתי בו עניין רב
הדפים נשרפים היטב במנגל של יום שבת

תודה
3455
ספר לא רע אבל אין ספק שעדיף להתחיל בספריו של הגרי''ד סולוביצ'יק
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451772
בני לאו לקח חלק בשטיפת מוחם של החילים ערב גירוש יהודי חבל קטיף וצפון השומרון. "ההכנה המנטלית" נועדה לשכנע את החיילים באמצעות הפעלת חלץ פסיכולוגי לציית ציות עיוור לפקודת הגירוש הנפשעת.
בסרט נראה לאו כשהוא מעווה את פרצופו כשהוא מזכיר את מתנגדי הגירוש, ומכנה אותם בכינוי "פורעי חוק". לאו שכח, כנראה, שהגירוש אינו מנוגד רק למוסר האנושי ולתורת ישראל, אלא אף למסמך "רוח צהל" שחיבר השמאלן אסא כשר, ובו נכתב:

"טוהר הנשק - החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לביצוע המשימה בלבד, אך ורק במידה הנדרשת לכך, וישמור על צלם אנוש אף בלחימה. החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים, ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם. "

האם לא היה בגירוש פגיעה "בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם" של יהודי גוש קטיף וצפון השומרון?

לא נשכח ולא נסלח!
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451789
לא היה בגירוש פגיעה ''בחייהם, (ו)בגופם, (ו)בכבודם וברכושם'' של יהודי גוש קטיף וצפון השומרון.
היה בגירוש פגיעה ''בחייהם או בגופם או בכבודם או ברכושם'' של יהודי גוש קטיף וצפון השומרון.
לא שכחתם ולא למדתם.
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451790
כלומר, אתה מבין את הקוד האתי הדורש "למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם", כאילו הוא דורש למנוע רק פגיעות שהן גם בחייהם, גם בגופם, גם בכבודם וגם ברכושם של אזרחים - וכל עוד לא היתה פגיעה מרובעת כזו, הקוד לא הופר?
זו קריאה מרתקת של הקוד, אבל נדמה שאפילו מחבריו לא כיוונו אליה.
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451791
לא.
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 452783
אז גם אני לא הבנתי את תגובתך.
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451805
"בחייהם"? איזו פגיעה היתה בחייהם?
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451824
איפה טענתי שהיתה?
יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 451936
כדאי שתתרמו חלק מכספי הפיצויים להקמת מוזיאון, או לפחות אגף ב''יד ושם''.
יש לזכור כי בני לאו השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה 486838
ראה את הערתי לשאלה היכן הגברים והוא עונה גם לך בני לאו כן השתתף לא השתתף בודאי השתפן כמו כל חבורתו

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים