עין לאורתודורכסיה המודרנית 169
עין טובה - דו־שיח ופולמוס בתרבות ישראל. עורך: נחם אילן. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
"עין טובה", על 727 עמודיו, הינו אחד הספרים הבולטים שפורסמו במהלך השנה האחרונה בישראל. הספר, בהוצאת הקיבוץ המאוחד ונאמני תורה ועבודה, הוא אסופת מאמרים לכבוד יום הולדתה השבעים של טובה אילן, האידיאולוגית הבולטת ביותר של הקיבוץ הדתי בימינו. טובה אילן, חברת קיבוץ עין־צורים, היא מחנכת ותיקה ופעילה פמיניסטית שעסקה כל ימיה בחינוך, עשייה קיבוצית, נושא מעמד האישה בכלל ובעולם האורתודוכסי בפרט וביחסי דתיים־חילוניים. ואכן אין מתנה ראויה יותר לטובה אילן מאשר ספר זה.

הספר נערך על־ידי נחם אילן, אחיינה וחוקר הלשון הערבית המלמד באוניברסיטת ת"א, מכון כרם להכשרת מורים, ומכהן כסגן ראש מכון בן־צבי.

בין הכותבים מחשובי ההוגים באסכולה האורתודוכסית־מודרנית, ובולט במיוחד מקומן של נשים המייצגות את האסכולה הפמיניסטית־אורתודוכסית. ביניהם: פרופסור דוב שוורץ, העומד בראש המחלקה לפילוסופיה באוניברסיטת בר־אילן; יוסף אחיטוב, מראשי הקיבוץ הדתי; גילי זיוון; ד"ר תמר רוס, מרצה בכירה לפילוסופיה באוניברסיטת בר־אילן ומדרשת לינדבאום; פרופסור אוריאל סימון; פרופסור זאב ספראי; פרופסור אבי שגיא; ד"ר חנה ספראי; הרב בני לאו מקיבוץ סעד; פרופסור אליעזר שביד, חתן פרס ישראל; ורבה של אפרת, הרב שלמה ריסקין.

בספר מאוגדים 41 מאמרים והוא מחולק לחמישה שערים: תמורות בחינוך היהודי, מעמד האישה, בין דתיים לחילוניים, ספרות והגות - דיונים על טקסטים יהודיים ודיונים הלכתיים.

אך טבעי כי בתוך מספר עצום כזה של מחברים ימצאו מספר מאמרים שאינם מוסיפים לקריאתו ולהבנת המסר שבו, במיוחד על רקע מאות העמודים, אך למרות זאת הם אינם פוגעים באיכותו יוצאת הדופן.

למרות הנושאים השונים שבהם עוסקים הכותבים, כחוט השני שזור ברובם המסר של האורתודוכסיה־המודרנית באשר לעולם היהודי. מתברר למעיין תוך כדי הקריאה כי ראיית עולם זו אינה נובעת מחוסר מחויבות לעולם ההלכה, אלא מתוך משנה סדורה ומובנית של תלמידי ותלמידות חכמים הלוקחים חלק בשיח ושיג ההלכתי מתוך שקלא וטריא.

קשה לציין מאמרים ספציפיים בקובץ עשיר זה, אך בולטים במיוחד שלושה מאמרים: מאמרו של הרב בני לאו, רב קיבוץ סעד, שעוסק באיסור חדש מן התורה בחו"ל והתמודדות פוסקי ההלכה עם הבעיות והפתרונות שמצאו להם בתפוצות ישראל השונות. מאמר נוסף הוא מאמרה של ד"ר תמר רוס "העוד יכולות אנו להתפלל לאבינו שבשמיים" העוסק בשפה ובשימוש בשמות תואר זכריים בתפילה, היא עוסקת בקצרה גם בשאלת הפנתאיזם בהקשר לדיון זה. לבסוף יש להזכיר את מאמרו המאלף של הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת ונשיא מוסדות "אור תורה", שעוסק ביחס ההלכה לנשים כמורות הוראה ועוסק גם בנושא החשוב של מציאת פתרונות לבעיית העגונות.
קישורים
עין טובה - קנו את הספר בדיבוק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "ספרים"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  לימוד אצל נשים-והיכן הגברים?? • עזר יוכבד • 3 תגובות בפתיל
  עין טובה • ירון
  ללא כותרת • אשר
  דעתו של חילוני • ירדן
  ללא כותרת • מוטי
  יש לזכור כי בני לא השתתף בהכנה המנטלית הידועה לשמצה • האייל האלמוני • 9 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים