הצוות לצמצום מימדי העוני מציע: מס הכנסה שלילי 1718
"הצוות לצמצום מימדי העוני" המשותף למשרד האוצר ולבנק ישראל בראשות הממונה על התקציבים באוצר אורי יוגב, הגיש אתמול (ב') לשר האוצר דו"ח הבוחן דרכים לצמצום מימדי העוני.

הדו"ח קובע כי אין דרך להיחלץ ממעגל העוני אלא על ידי מציאת עבודה. לשם כך הוא מציע מספר דרכים לעידוד היציאה לעבודה. בין ההצעות המפורטות בדו"ח: תשלום "מס שלילי" ע"י המדינה למשפחות גדולות בעלות הכנסה נמוכה. על פי ההצעה, המדינה תשלם סכום מסוים להורים עובדים בעלי משפחות המונות ארבעה ילדים ויותר, שמשכורתם אינה מגיעה לסף המס. אחת האפשרויות היא שהתשלום יבוצע באמצעות מנגנון מס ההכנסה.

רבים מהעובדים שאינם מגיעים למדרגת המס התחתונה משתכרים שכר מינימום ויותר, לכן אינם זכאים כיום להשלמת הכנסה (המיועדת למי שמרוויח פחות משכר מינימום) או להבטחת הכנסה (המיועדת רק למי שאינו עובד). ההצעה נועדה, על פי הדו"ח, "לעודד יציאה לעבודה בקרב משפחות גדולות שאינן מגיעות לסף המס, ואשר עבורן הטבות מס אחרות אינן יעילות כתמריץ".

בנוסף מציע הדו"ח להגדיל במעט את קצבת הבטחת ההכנסה - שקוצצה במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2003 - בהתאם למספר הילדים במשפחה, כדי להקל על משפחות גדולות שבהן ההורים אינם עובדים.

עוד מציע הדו"ח הנהגת פנסיה חובה בישראל והגדלת קצבת הזיקנה לקשישים עניים. בטווח הארוך מציע הדו"ח לחוקק חוק פנסיה חובה, כך שכל עובד יהיה מכוסה על ידי ביטוח פנסיוני. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק 53 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מבוטחים כיום בתוכנית פנסיה כלשהי. בטווח הקצר מוצע להגדיל ב-‏200 שקלים את קצבת הזקנה לקשישים שמקבלים מהביטוח הלאומי השלמת הכנסה (כאלה שאין להם הכנסות פרט לקצבת הזקנה), ובמקביל להפחית במאה שקל את קצבת הזקנה לקשישים שיש להם הכנסות נוספות.

בנוסף, מציע הדו"ח הפחתה משמעותית במספר העובדים הזרים. הוועדה ממליצה על קביעת יעד לצמצום מספר העובדים הזרים, כך שמספרם לא יעלה על ארבעה אחוזים מכוח העבודה. כיום, עומד שיעור העובדים הזרים על כעשרה אחוזים מכוח העבודה. בנוסף מוצע לייקר את עלות עבודתם של הזרים למעסיקים, כדי להקטין את כדאיות העסקתם.

בשל הקשר ההדוק שבין רמת השכלה לבין הסיכוי להכנס למעגל העוני, מציע הדו"ח לבצע שינויים במערכת הקצאת התקציבים של משרד החינוך. על פי ההצעה, יהיה קשר הדוק בין גובה תקציבי החינוך שמועברים לרשות מקומית, לבין מצבה הכלכלי של אותה רשות. הצוות אף מציע לבנות תוכנית ליבה למערכת החינוך ובה מקצועות שיסייעו לתלמידים במציאת עבודה בעתיד, כדוגמת מחשבים, מתמטיקה ואנגלית.
קישורים
מעריב
רק 53 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מבוטחים כיום בתוכנית פנסיה כלשהי - עדכון חדשות באייל הקורא
תוכנית ליבה - עדכון חדשות באייל הקורא
הפחתה משמעותית במספר העובדים הזרים - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

צמצומים 183938
ב"הארץ" לא רק הצוות מצמצם את העוני אלא שאפילו הידיעה על כך הצטמצמה לכדי שורה אחת :)
מה הקשר לגודל המשפחה 183940
האם משפחה גדולה משלמת פחות מס הכנסה?
מה הקשר לגודל המשפחה 183950
כשראיתי את הכותרת במעריב התלהבתי - מי שיבדוק לאחור באייל יגלה שאני (ואחרים) מדבר בשבחו של מס ההכנסה השלישי כבר כמה שנים טובות. אבל אז גיליתי את הפרט הקטן הזה, שהופך את כל היוזמה למשהו אחר לגמרי: מכניסים את חוק משפחות מרובות ילדים בדלת האחורית. אין לי מושג מה ההגיון מאחורי ההמלצה המעצבנת הזאת.

קצת קשור, אבל לא ממש: בחדשות עכשיו שמעתי שועדה דמוגרפית שמונתה כדי לבחון את מצבה של ירושלים גילתה כי תוך כ-‏20 שנה בירושלים יהיה רוב ערבי. הפתרון, אליבא זה פרופ' דה לה פרגולה, שעמד בראש הועדה? תוכנית חינוכית לעידוד הילודה היהודית בירושלים.
נו, תמיד אמרנו שהפתרון לבעיה הדמוגרפית נעוץ בחינוך. רק חבל שדה לה פרגולה הבין את זה הפוך.
אבוי, מס הכנסה שלישי 183953
ואני בקושי משלם אחד.
מה הקשר לגודל המשפחה 183955
ההגיון מובן מאליו, מדובר בהצעה לחוק רווחה, שיעזור לעניים, ולמי שצריך את הכסף, ואין ספק שמשפחה בעלת יותר ילדים, עם פחות הכנסה, צריכה יותר כסף ממשפחה עם פחות ילדים ויותר הכנסה. מה שלא ברור זה למה קוראים לזה ''מס הכנסה שלילי'' ולא ''סיוע לנזקקים''.
מה הקשר לגודל המשפחה 183996
למה לא לחלק את ההכנסה במספר הנפשות במשפחה וכל מי שנמצא מתחת לקו מסויים, יקבל את הסיוע?
וזה לא "סיוע לנזקקים" כי סיוע לנזקקים יוצר מלכודת עוני, בעוד שבמס הכנסה שלילי, אתה נותן לאנשים תמריץ לעבוד - ככל שהם יעבדו יותר, הם יקבלו יותר.
מה ההבדל בין זה ובין עבודות יזומות? 183998
אתה מעודד הקמה והרחבה של מפעלים הנשענים על כח עבודה זול מאד, שלא צריכים להיות קיימים בישראל. ברגע שיוסר התמריץ הממשלתי, המפעלים יעלמו ואף מקום עבודה לא יקלוט את המפוטרים.
מה ההבדל בין זה ובין עבודות יזומות? 184064
זה לא "זול מאוד", זה עדיין עומד על שכר מינימום, פשוט פתאום יעשה הרבה יותר כדאי ליותר אנשים לעבוד - כי הם לא *יפסידו כסף* בכך שהם ילכו לעבוד. עקומת התועלת של בעלי המפעלים תשאר אותו דבר בדיוק, פשוט עקומת התועלת של העובדים הפוטנציאליים תעלה, ונקודת המפגש תהיה גבוהה יותר עבור כולם.
שטויות בפיתה. 184183
הפער התועלתי בין לא לעבוד (כלומר, לעבוד באופן לא חוקי ולא לשלם מס וגם לקבל קיצבאות) ובין לעבוד בעבודה חוקית בשכר שהוא קצת יותר משכר מינימום הוא עצום לטובת האופציה הראשונה.
שטויות בפיתה. 184213
ייתכן שיש עדיין במדינה גם כמה עובדים חוקיים. נדמה לי שרבים מהמתנדנדים בין עבודה לאבטלה, אפשרויות התעסוקה שלהם הן בעיקר כשכירים בחברות מסודרות - ואז, תקנני אם אני טועה, אין להם אופציה של עבודה לא חוקית.
שטויות בפיתה. 184228
זוהי בדיוק מלכודת העוני. הרעיון הוא להפוך את העבודה החוקית לכדאית יותר. זה כולל צמצום הקצבאות ללא-עובדים שמסוגלים לעבוד, ענישה משמעותית למי שעובד בלי לדווח, ויצירה של מס הכנסה שלילי, כך שבשום שלב לא יווצר מצב שעלייה ברמת ההכנסה של אדם תביא לירידה בשכר שלו.

אגב, התוכנית הנוכחית של האוצר, לתת קצבה לכל עובד עם שכר מתחת להכנסה הממוצעת, תיצור בדיוק מצב שכזה: אדם שמרוויח שקל אחד מתחת להכנסה הממוצעת, יקבל קצבה של, נגיד, 100 שקל. עכשיו המעסיק שלו רוצה להעלות לו את השכר ב-‏50 שקל, אבל העובד יסרב. למה? כי ככה הוא יאבד את הקצבה, ויפסיד 50 ש"ח בסה"כ. המשמעות של זה היא שאלא אם המעסיק מסכים להעלות את השכר ביותר משווי הקצבה, עדיף לעובד להמשיך לקבל כסף מהמדינה (כלומר, ממשלמי המיסים, כלומר, בסופו של דבר, בעצמו). זה אדיוטי.
שטויות בפיתה עם חומוס. 184234
אני הייתי נותן להם קצת יותר קרדיט.
אני מנחש שעובד שמשכורתו נמוכה בשקל אחד מהשכר הממוצע במשק, לא יקבל יותר מחצי שקל מהמדינה. כך כל העלאה בשכר מצד המעסיק תקטין את ההוצאה של המדינה ותשפר את מצב העובד.
מצד שני מעסיקים יוכלו לתת לעובד שכר מינימום על הנייר, ועוד סכומים נכבדים מתחת לשולחן. וכך גם העובד וגם המעסיק חוסכים (נדייק - גונבים) לעצמם כספי מיסים. עם התוספת הזו של מס הכנסה שלילי, העסקה אפילו יותר משתלמת למעסיק ולעובד.
שטויות בפיתה עם חומוס. 184236
לפי זה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2836604,00.h... הם מתכוונים לתת כ-‏150 ש"ח לכל אדם. לא מצויין שום דבר לגבי מדרגות של התוספת.

לגבי הגנבים - כאמור, אכיפה וענישה מחמירה. וזה אפילו יהיה כלכלי, כי בכל זאת מדובר בכסף שמגיע למדינה.
שטויות בפיתה עם חומוס. 184240
אני עדיין הייתי נותן להם קצת קרדיט, ומניח שהפרסום לא מדוייק.
אבל אם הפרסום מדוייק, משהו דפוק אצל מקבלי ההחלטות ו/או יועציהם.

לגבי הגנבים, צריך אכיפה חכמה ואז הענישה לא חייבת להיות מחמירה. לדוגמא - מעקב אחר חשבונות בנק (יכול להיות מגנון אוטומטי שידווח על תנועות חשודות), כרטיסי אשראי, רכוש משותף של אנשים שאינם נשואים וכיו"ב.
שטויות בפיתה עם חומוס. 184260
חוץ ממה שעוזי אמר (אלוהים, זה באמת ככה?!), אני חושש מהחדירה לפרטיות שגלומה באכיפה החכמה. אני חושב שענישה מחמירה נותנת את אותה התוחלת הכלכלית לעבירה, בלי לסכן את הפרטיות של אזרחים שומרי-חוק בפני האח הגדול.
שטויות בפיתה עם חומוס. 184263
אותי זה לא כל כך מטריד, החדירה לפרטיות. צריך למצוא את האיזון שבין חדירה לפרטיות לבין התעלמות מהבעיה.
ישנם מספר פקידים בבנק שכל המידע הפיננסי שלי גלוי לפניהם, אם היה עוד פקיד (או חוקר) מעיין בחשבונות שלי, זה לא היה מפריע לי.
כן לא שחור לבן 184238
הקרדיט לא מוצדק. מנגנון הקצבאות של ביטוח לאומי כולו עמוס בדוגמאות ללוגיקה של 0-1, סכומי גמלאות ו"נקודות איפוס גמלה". לדוגמא, הביטוח הלאומי נותן לזכאית עם שני ילדים דמי מזונות בגובה 2716 ש"ח לחודש - בתנאי שהכנסתה נמוכה מ- 5012 ש"ח לחודש. משכורת של 5000 ש"ח הופכת להכנסה של 7716 ש"ח. משכורת של 5050 ש"ח נשארת כזו.
שחור, בהחלט שחור. 184258
דוקא לגבי מזונות אני יודע שיש מדרגות, רק שלא הצלחתי לברר מהן. בביטוח לאומי אומרים לך שהשכר גבוה ולכן אתה לא מקבל, אבל לא יגידו לך "אם תרוויח Y, תקבל קיצבה של X". את המידע הזה אתה צריך לגרד ממקורות שאינם פקידי הביטוח הלאומי. (גם בחוברות המידע שלהם לא מצאתי את המידע הזה)
דוגמא נוספת: סיוע ממשרד השיכון, בשכר דירה לאמהות במשפחות חד הוריות. אני לא הצלחתי לברר האם כדאי לעזוב את החצי משרה הנוספת ולקבל סיוע, או להחזיק את החצי משרה הזו ולוותר על הסיוע. הדרך היחידה לדעת לטענת הפקידה היתה: "תתפטרי ותגישי בקשה".
יתכן שהמידע הזה כל כך סודי, כדי אני אתן להם קרדיט גדול יותר ממה שמגיע להם.
----
לכל מי שתוהה - אני לא אם חד הורית, לא הייתי מעולם וגם אין לי כוונה להיות.
שחור, בהחלט שחור. 184265
את הנתון שהבאתי קודם שלפתי באקראי מן החוברת של הביטוח לאומי; בעמוד 7 יש טבלה מפורטת, שכתוב בה במפורש שיש שתי מדרגות: הכל או כלום.
כנ"ל לגבי הבטחת הכנסה (עמוד 10), "קצבת תלויים" (עמוד 12) וקצבת נכות (עמוד 13).
קצבת תלויים - 184270
זה מה שמחלקים לשאריהם של פושעי אוסלו?
שחור, בהחלט שחור. 184290
זו החוברת שאתה מחזיק:
וזו חוברת ספציפית לגבי דמי מזונות:
בע"מ 8 בחוברת השניה יש הסבר מדוייק על מהי נקודת איפוס גמלה.
נקודת האיפוס היא נקודה ממנה לא מקבלים כלום, אבל עד אליה מקבלים חלק מהקצבה, ביחס הפוך למרחק ממנה.

כך למעשה אישה עם 2 ילדים המשתכרת 5000 ש"ח לחודש תקבל פחות מ-‏12 ש"ח קצבה.
אם אותה אישה תעבור לחצי משרה ותרוויח 2500 ש"ח לחודש היא תקבל קצבה של כ- 1500 עד 2000 ש"ח (להערכתי) וההכנסה הכללית שלה תהיה 4000-4500 לחצי משרה במקום 5000 למשרה מלאה.
פקידוקרטיה 184304
"אם הכנסת הזוכה מעבודה... נמוכה מסכום 'נקודת איפוס הגמלה', ינוכה חלק מסכום הההכנסה (על-פי כללים שנקבעו בתקנות) מהסכום המגיע לה על-פי התקנות.

"להסבר מפורט בעניין זה, נא לפנות לפקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי".

בחוברת הראשונה, שהם שולחים לכל דורש, אין אף מלה על הפטנט של ניכוי חלקי (כמובן, עדיף שהבאג יהיה בתעוד מאשר בתוכנה). קצת מרגיז שהם לא יכולים לספר מהי הפונקציה המסובכת שלפיה נקבע הניכוי. איך אמורה מקבלת קצבה להחליט אם כדאי לה להשאר בעבודה עוד שעתיים (ולשלם למטפלת)?
ועדוקרטיה 184310
"להסבר מפורט בעניין זה, נא לפנות לפקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי"
והוא יגיד לך להגיש בקשה והועדה תחליט.

ציטוטים כמעט מדוייקים: (מול נציגה של משרד השיכון בבקשה לסיוע בשכר דירה)
"אני עובדת במשרה וחצי ולא יכולה להחליט אם לעזוב את החצי משרה או לא. אני בקושי רואה את הבת שלי."
"אם תחליטי להתפטר אז תגישי שוב בקשה והוועדה תקבע!"
"איפה אפשר לברר פרטים לפני פניה לועדה?"
"לא יודעת"
ערן מנסה לעשות סדר באייל 183956
את החלק השני של התגובה שלך בטח התכוונת לפרסם תחת הדיון "השר בניזרי החליט להשיב לפעילות את המועצה לדמוגרפיה" ורק היה קשה לך למצוא את דיון 1187 נכון?
ערן מנסה לעשות סדר באייל 183961
יש דיון ספציפי על הדמוגרפיה בישראל? אז באותה הזדמנות, מה מספר הדיון הספציפי בו הזכירו את הנאצים ו/או את WWII?
ערן מנסה לעשות סדר באייל 184015
קודם תגלה לי איפה מוצאים את הדיון על ההוא מה שמו בלבן.
מה הבעיה? 184016
דיון 1430
מה הבעיה? 184019
תגובה 183987
נכון, ואני כבר אמרתי: 184020
תגובה 184002
נכון, ואני כבר אמרתי: 184021
הבנתי, נודניק שמסתובב עם קבלות.
המסמך 184291
הנה ציטוט הפרק הרלוונטי בדו"ח הביניים:

אחד מהמאפיינים הבולטים של המשפחות העניות הוא ריבוי ילדים. כך למשל שיעור העוני בקרב משפחות עם ארבעה ילדים ומעלה עמד בשנת 2001 על 44 אחוזים (כמעט פי שלושה משכיחות העוני בקרב משפחות קטנות יותר). העוני בקרב המשפחות הגדולות מתרכז בעיקר בשתי קבוצות אוכלוסיה- חרדים וערבים.

יש לעודד אוכלוסיות אלו להשתלב בשוק העבודה, בהמשך למדיניות תשלומי ההעברה שכבר מיושמת, גם באמצעות צעדים משלימים אשר יסייעו להן לרכוש כישורי עבודה. על מנת להשלים את השינויים שכבר הוחלו במערכת הקצבאות , ממליץ הצוות להתאים את תשלומי ההעברה המשתלמים למשפחות גדולות אשר שוהות במערכת הבטחת הכנסה, בהתחשב במספר הילדים, תוך הימנעות מהכנסתן של המשפחות הגדולות ל"מלכודת תלות" שבה גובה הקצבה, ביחד עם ההטבות הנלוות לה, מביא לכך שהיציאה לשוק העבודה אינה כדאית עבורן.

לצד הגדלה מסוימת של קצבאות הבטחת הכנסה למשפחות גדולות, ועל מנת שלא להקטין את התמריץ לעבודה ובכדי למנוע אפליה של משפחות גדולות עובדות ששכרן נמוך יחסית, מוצע להנהיג תשלום מס שלילי לבעלי שכר נמוך (tax credits) למשפחות גדולות. גם צעד זה נועד לעודד יציאה לשוק העבודה בקרב משפחות גדולות אשר אינן מגיעות לסף המס, ואשר עבורן הטבות מס אחרות אינן יעילות כתמריץ לעבודה. צעד שכזה ייבחן בהמשך, על היבטיו התקציביים.

הוסכם על חברי הצוות כי יש להתמקד בצעדים אשר יסייעו למי שיכולת השתכרותו מוגבלת, ואם אינו עובד מוכן לקחת חלק פעיל בשוק העבודה, כאשר מבחן התעסוקה מספק אינדיקטור לנכונותו של הפרט להשתתף בשוק העבודה.

נראה כי ישנו צורך בשיפור יעילותו של מבחן התעסוקה ה"ממלכתי" ואכיפתו, ויישום המלצות ועדת תמיר יסייע בכך.
המסמך 184293
יש לך קישור למסמך המלא?
מ''ש 184294
וואלה, באתר משרד האוצר. לדוברי מיקרוסופטית בלבד (כמה מסובך זה לייצר קובץ PDF?):
לא מסובך יותר מלשלוח אימייל 184295
לא מסובך יותר מלשלוח אימייל 184296
הוא עובד גם עם עברית? מייצר קבצים בגודל סביר?
מסתבר שבכל זאת קצת מסובך. 184298
הלינק הקודם שנתתי - לא עובד.
וזה: http://html2pdf.seven49.net/ לא יודע עברית.
(word יודע לשמור html)

אם אני אמצא משהו, אני אדווח.
מסתבר שבכל זאת קצת מסובך. 184299
אולי פשוט נחכה לשבוע הבא, שתצא OpenOffice בעברית?
מסתבר שבכל זאת קצת מסובך. 184318
OpenOffice בעברית עובד אצלי מצויין ביותר מזה חודשים רבים, וקורא קבצי DOC וXLS בשפת הקודש בהצלחה (יותר בהצלחה מ-Office XP אצל אבי האומלל, לפחות). ואני עוד מריץ אותו על Debian GNU/Linux מעל מקינטוש, כך שאהיה מופתע מאוד מאוד אם הוא לא עובד על כל קונפיגורציה אקזוטית פחות שסביר שיש לך. אבל יש איילים שמבינים בOpenOffice קצת הרבה יותר ממני, אז אני אתן להם לדבר.
מסתבר שבכל זאת קצת מסובך. 184321
כן... בסדר... גם לי יש... עד שביקשתי ממנו לספור לי כמה מילים יש במסמך עברי והוא חשב שיש שם 4, אבל אני בטוח שראיתי הרבה יותר. אבל בוא נעצור את הדיון הטכנולוגי הזה כאן.
כיצד נוצר העוני 185115
היום מתפרסמת במוסף "ספרים" של "הארץ"‏1 סקירה מרתקת של ספרו של משה פרל: "בעיניים פקוחות מנגנון ההרס העצמי של הכלכלה הישראלית - הסיפור האמיתי"

בולטת ואפילו מפתיעה במיוחד פעילותם האנטי חברתית של הפוליטיקאים החרדים ובמיוחד זו שכנגד הציבור שבוחר בהם. את זאת, כפי שעולה מן הסקירה, עושים הם במודע ובניגוד למצפונם - בשירות ההון של האדמורים, שמוכיחים שוב עד כמה הם דואגים לצאן מרעיתם.
הדגשתי נקודה זו משום שבניגוד לציבור החופשי, הניזון מחופש מידע ומן היכולת להבינו וכן מחופש דיבור ופעולה, סמוך הציבור החרדי על מילת ושולחן אדוניו מבחינות רבות, חומריות ונפשיות כאחד.

מתוך הסקירה:
...
פרל מראה כיצד קצבאות אלה מעודדות את העוני. לדבריו, שיטת הקצבאות הישראלית הופכת את הילד הרביעי למקור הכנסה נטו עבור הוריו, מכיוון שהוא עולה פחות מהקצבה החודשית שהמדינה מעניקה להם עבורו. ... אפילו חברי כנסת חרדים, כמו אברהם רביץ ומשה גפני, הודו שלא לציטוט כי הם מתנגדים לחוק, אך לא יכלו כמובן להצביע נגדו.
...
כמעט בכל פעם שמישהו מעז להרהר בתבונה שבהמשך המצב הקיים, תוקפים את גישתו אלה הסבורים כי מעשרה קבין של טוב לב שירדו לעולם נפלו אחד עשר בחיקם. לדבריהם, כל מהלכי יריביהם מונעים מאנוכיות, אטימות ורשעות. בעולמם אין מקום למורכבות, והזיהוי בין החלש לצודק הוא אוטומטי.
...
כשמחלקים כל כך הרבה כסף למי שלא מגיע לו (למשל, לחרדים בריאים), לא נשאר כסף לחלשים האמיתיים - לנכים ולחולים. אבל בניו-ספיק של הדוברים בשם "טובת החברה" מי שסבור כך הוא לא חברתי, אלא אויב העם ואף גרוע מכך.
...
אחד הביטויים החביבים על הדוברים והפעילים החברתיים הוא חמלה. אבל פרל מראה שעיקר החמלה במשק הישראלי ניתנת למי שאינם ראויים לכך. הספר עשיר בדוגמאות כיצד מדיניות הרווחה יצאה מכלל שליטה עד שנוצלה לרעה בידי גורמים אינספור, כמו האנשים הרבים שעובדים מבלי לדווח על כך ונהנים מהשלמת הכנסה.

כך קרה שבשנת 1982 חיו 11 אלף משפחות בישראל על קצבת הבטחת הכנסה. 20 שנה אחר כך עלה מספר המשפחות ל-‏157 אלף. האם באמת היתה עלייה כל כך דרמטית במספרם של מי שאינם יכולים להתפרנס, או שמא הורחבו הקריטריונים לסיוע מעבר למידה? מדוע מעניק החוק הישראלי קצבאות הבטחת הכנסה למי שאינם נמצאים בארץ, ולמי שמחזיקים במכונית? מדוע נהנים אברכים כה רבים מהנחות של 70% בארנונה, בעוד שלא מעט סטודנטים נאלצים לעבוד בשתי עבודות כדי לממן את תשלומה?

והשאלות שמתעוררות בעקבות קריאת הספר הן רבות מאוד. למשל, מדוע עיכבה ש"ס את יישום החוק שעיגן את ייקור העסקתם של עובדים זרים, על אף שהיא מתיימרת להיות מפלגה חברתית? (אגב, מתנגד נוסף לחוק היה אותו ח"כ הלפרט). ושאלה נוספת: האם מקרה הוא ש-‏67% מהגברים החרדים אינם עובדים למחייתם, בעוד שכ-‏66% מהמשפחות החרדיות נמצאות מתחת לקו העוני?
...
מדכא לקרוא כיצד הצליחו העשירים במלחמתם נגד מס העיזבון (על אף שהוצע להטילו רק על ירושות הגדולות ממיליון דולר, בשיעור של 10% מהכספים הניתנים מעבר למיליון הראשון). אגב, גם חברי הכנסת החרדים התנגדו להטלת מס על ירושות, במהלך שפרל מספק לו הסבר מפתיע: "לימים התברר פשר ההתנגדות של החרדים. כמה רבנים מרכזיים, ביניהם הרבי מגור, פטרונו של ליצמן, הם בעלי רכוש עצום". תמיכת החרדים במחילת החובות בגין אי תשלום מס רכוש מוסברת בספר באותו אופן: "פטרונו של ליצמן, הרבי מגור, הוא בעל קרקעות בשווי של עשרות מיליוני שקלים".
...

כיצד נוצר העוני 185126
שכחתי משפט מפתח בקטע הראשון שציטטתי:
"כך הקצבאות שאינן מותנות ביציאת ההורים לעבודה אינן אלא מלכודת עוני שמתמרצת ריבוי ילדים דווקא במשפחות עניות."
מה הקשר לעוני? 185140
(בלי להכנס לשאלה מהו הגובה הנכון של קצבאות ילדים, או מהו הגודל הנכון של משפחה).

נכון שקצבאות ילדים אינן מותנות ביציאת ההורים לעבודה - הם גם אינן מותנות באי-יציאה לעבודה. מדוע הקצבאות מהוות "מלכודת עוני"? ברור שאם גובה הקצבה עולה על ההוצאה לילד הרביעי, והמשפחה זקוקה לכסף, הבאת ילד רביעי לעולם עשויה להועיל מבחינה כלכלית (אגב, אני מטיל ספק ברלוונטיות של הטיעון הזה למציאות). אבל אם אלו פני הדברים, ריבוי הילדים אמור להיות נתיב בדרך החוצה מן העוני, ולא מלכודת. במקל הזה אי אפשר לאחוז משני קצותיו.
מה הקשר לעוני? 185145
אתה צודק. בהנחה שתיקצוב ילד רביעי ומעלה ימשיך כפי שהוא, הולדָת-יתר היא אכן ריווחית ובעצם גם מחנכת את הצאצאים לויתור על רכישת מקצוע יצרני ובמקום זאת להתפרנס בכבוד ובהצלחה מחלציהם. ואולם ספק אם האוכלוסיה העובדת, שרמת חייה בשחיקה מתמדת, תוכל לשאת על גבה לאורך שנים את קצב הילודה החרדי. קצב זה צמח בשנים האחרונות ללא תקדים עולמי (למיטב ידיעתי). אשר על כן ברור שמצב זה הוא רק זמני ולכשיפסק הוא, תיוותר אוכלוסיה גדולה עם מנטליות של עוני - ריבוי ילדים, השכלה לא מתאימה ותרבות של בטלה שיש לה מן טבע כזה של מעבר לדורות הבאים. משום כך זוהי מלכודת.
ועכשיו גם נתניהו מציע 207198
מעריב מדווח היום כי גם שר האוצר נתניהו מתכנן סוג כלשהו של מס הכנסה שלילי, במסגרת סל של הפחתות מס בתגובה לעלייה הצפויה בהכנסות ממיסים, על פי הערכות משרד האוצר. עלות התוכנית, על פי הדיווח, תהיה כ-‏800 מיליון שקל.

מעריב אף מזכירים כי לאחרונה הצהיר נתניהו כי כל גידול בהכנסות המדינה ממיסים ישמש להפחתת נטל המס הישיר והעקיף במשק.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים