ביהמ''ש העליון: חובת תשלום מזונות גם בנישואים אזרחיים 1721
פסק דין עקרוני של בית המשפט העליון שפורסם אתמול (ד') בשאלת תשלומי מזונות קובע כי קיימת חובת תשלום מזונות גם לנישאים בנישואים אזרחיים ולידועים בציבור. עוד קבעו השופטים כי החובה היא "הדדית" - כלומר, ייתכן שהאשה תשלם מזונות לגבר.

הפסיקה התקדימית ניתנה בעירעור של אשה שנישאה בנישואי פרגוואי והערכאות המשפטיות הנמוכות דחו את תביעת המזונות שהגישה. בית המשפט לענייני משפחה דחה את התביעה וקבע כי לנישואים בין הצדדים אין תוקף, שכן הם לא נערכו על פי דין תורה.

תחום דיני המזונות עבור יהודים שנישאו "כדת משה וישראל" נשלט בישראל על ידי הדין האישי - הוא הדין הדתי. בכל סוגי הקשרים הזוגיים בין יהודים שאינם נשואים כדת וכדין - למשל נישואים אזרחיים, או חיים משותפים כידועים בציבור - לא נקבעה עד כה הלכה ברורה באשר לחובות בני הזוג זה כלפי זה אחרי סיום הקשר הזוגי. במקרים קודמים כבר נקבע כי לבני הזוג חובה לקיים זה את זה בתקופת החיים המשותפים, אולם שלא כמו בנישואים באמצעות הרבנות, לא הוכרה החובה הכספית לאחר הפרידה או הגירושים.

בשולי פסק הדין קובע השופט ברק, שישב בדין עם השופטים טירקל וריבלין, כי הפתרון לבעיית ההכרה בנישואים האזרחיים ובמזונות לפיהם צריכה לקבל פתרון חקיקתי, וקרא לכנסת להסדירו.

יו"ר ארגון "משפחה חדשה" עורכת הדין עירית רוזנבלום מסרה בתגובה להחלטה כי: "בית המשפט העליון יצר סדר אזרחי חדש בתחום המעמד האישי, זוהי פריצת דרך לגירושין אזרחיים בישראל והכרה בתאים המשפחתיים החדשים המהווים כ-‏20 אחוז מהמשפחות בישראל. לראשונה מאז קום המדינה נוטל בית המשפט העליון את המונופול הבלעדי של הרבנות בתחום דיני הנישואין והגירושין".
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

עוד אוויליות משפטית 184317
זהו עוד ניסיון אווילי של בית המשפט העליון לכרסם באיזון העדין של "מדינה יהודית ודמוקרטית".
זוהי פגיעה חמורה ב"סטוטוס קוו" החברתי (המדומה), במוסד המשפחה וביהדותה ההיסטורית של מדינת ישראל. בשל פסיקות משפט שכאלה, מדינתנו חדלה מלהיות יהודית ברמה האלמנטרית.

אשר על כן, קריאתי לכל יהודי התפוצות להפסיק לאלתר את זרימת הירוקים והיורואים לקופת המדינה. מוטב שתתרמו את המאני לכיסה של מדינת מגוריכם, שכן אף היא דמוקרטית לכל דבר, ואולי אף יותר מרפובליקת הבננות היזראלית, אשר בה תחת מסווה משפטי מעוות לחלוטין נאכף מחטף חילוני תוך כפייה אנטי-יהודית בעליל.
אל תניחו את כספכם על קרן הצבי !!!
ראו הוזהרתם בעוד מועד !!!
עוד אוויליות משפטית 184319
אני אניח שלא מדובר בתגובה צינית (בכלל, משפטן ישראלי בכיר סביר שלא היה מגיב תחת הכינוי "משפטן ישראלי בכיר", מעין אבחנה שכזו) ואשאל: היכן יש כאן כפייה אנטי-יהודית? המעורבים הם אנשים שבחרו שלא להתחתן כדת משה וישראל ומדינת ישראל הכירה ברישומם כ"נשואים", ועל כן מה בדיוק נכפה כאן, ועל מי?
עוד אוויליות משפטית מבג''צ 184326
עצם ההכרה בנישואים אזרחיים כ''נישואים'' לכל דבר, היא פגיעה בחוק הנישואין המקובל בישראל, לפיו זוג נשוי הוא כזה שנישא על-פי תורת ישראל.
האקט של הפסק המשפטי שזכה ב''אייל'' לציון בתור סקופ חדשותי, מצביע על היותו אוכף חוקית-משפטית אופציה לנישואים אזרחיים וסדקים באיזון העדין המתקיים בחברה יהודית שסועה במחלוקות מימין ומשמאל, ובין דתיים לחילונים. כך שיש בפסק הדין הזה פגיעה אנטי-יהודית חמורה בעצם היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית אלמנטרית.
''יש שופטים בירושלים'', אמר בזמנו מי שאמר. אך נראה שמאז אמירתו זרמו הרבה מים בירדן, וכבר אין שופטים בירושלים. טחנות הצדק מעוותים את האמת, וכופים על הציבור היזראלי חילוניות בכפיית הר כגיגית אנטי-יהודית.
תטל''א 184333
אני אנסה לחזור על השאלה שלי שוב. היכן יש כאן כפייה אנטי-יהודית? המעורבים הם אנשים שבחרו שלא להתחתן כדת משה וישראל ומדינת ישראל הכירה ברישומם כ"נשואים", ועל כן מה בדיוק נכפה כאן, ועל מי?
תטל''א 184334
והיה ולא הייתי ברור מספיק - הסטטוס קוו הוא כזה שמדינת ישראל מכירה בנישואים (מכל סוג) שנערכו בחו"ל. מה שנשתנה הוא שהיה חוסר בחוק (זה מה שנקרא "לקונה", נכון?) - לא עוגן הסדר המשפטי של פירוק נישואים שכאלו. בית המשפט, פסק, לדעתי, בצורה ההגיונית ביותר: איך שנכנסים - כך יוצאים. אם נכנסים כדת משה וישראל נפרדים כדת משה וישראל, ואם נכנסים בנישואים אזרחיים שמוכרים על ידי המדינה נפרדים בצורה אזרחית, על כל המשתמע מכך.
זר לא יבין זאת 184365
ומעוות - לא יוכל לתקון.
עוד אוויליות תגובתית 184346
לא מובן הקשר בין הפסיקה לבין מבול המזומנים המורעפים עלינו מכל עבר. אשמח אם תבאר זאת בשפה המובנת גם למשפטנים זוטרים.

המדינה מכירה זה זמן רב בנישואים אזרחיים, (תוך הקפדה על הדרישה לערוך קירקס בקפריסין), הפסיקה באה על מנת להסדיר בחוק את הליך ההפרדות שלא מתרחש רק במשפחות יהודיות יראות שמיים אלא גם אצל אנשים מגעילים כאלה, טפו טפו טפו, גויים.

מתוך היכרות עם הגווארדיה שמופיעה במחוזי ובעליון אני לא מבין למה אתה חושב שהניק שלך אמור להוסיף משקל לדבריך.
עוד אוויליות משפטית 184976
יש לקוות (אם כי לא להמר) שמשפטן ישראלי בכיר היה עושה שימוש במילה ''איוולת'' ולא בצורה ''אוויליות'', וממעט בשימוש בסימני קריאה מטופשים ומיותרים. וזה בלי להיכנס לתוכן.
184370
לא מבין במזונות, אז תעזרו לי קצת: האם מזונות ניתנים בכל מקרה שזוג מתגרש, או רק אם יש ילדים?
184427
אאל"ט, מזונות לילדים ומזונות לאשה (לבן הזוג ?) הם שני דברים שונים, רוב הילדים מקבלים ורוב הנשים לא.
מתי, למה וכמה - צריך לשאול את אליהו.
מהזכרון בלבד ובאופן כללי ביותר 185763
כפי שאמרה ענת יש להפריד בין מזונות לאשה ומזונות לילדים.

במקרה שזוג מתגרש הבעל לא חייב מזונות לאשה. מדוע? כיוון שהוא כבר אינו בעלה ולכן איננו חייב לזון אותה. מהו אותו חיוב "במזונות" לאשה שכולם מכירים - החיוב במזונות הוא מהרגע ששני הזוג נפרדים ואינם חיים עוד ביחד, שאז הבעל חייב עדין במזונות לזון את אשתו (על אף שאיננה חיה עימו) ועד לגירושין בפועל, דהיינו עד לקבלת אישור פורמלי כי בני הזוג גרושים, שאז נפסקת החובה לזון את ה(כבר לא-)אישה.

בנפרד - האב חייב במזונות ילדיו עד גיל בגרות‏1 וללא קשר למצבו האישי‏2. ברור איפוא כי עצם הגירושין אינם מנתקים את חובת האב לזון את ילדיו. המזונות לילדים ניתנים לאפוטרופוס שלהם. לכן חובת המזונות לילדים נשארת למשל גם אם האמא מתחתנת (במקרה שהילדים הולכים עם האמא‏3)

_____
1 לא ניכנס לשאלה עד איזה גיל זה על פי ההלכה ורק נאמר שבפסיקה נקבע שאב חייב במזונות ילידו עד גיל 18 באופן מלא ומתקופה זו ועד לאחר הצבא באופן חלקי.
2 אלא אם כן האמא אלמנה...
3 או עם החבר'ה.
ברוך השב! 185764
מהזכרון בלבד ובאופן כללי ביותר 185814
אם אני לא טועה, אם האישה לא עבדה בתקופת הנישואין אלא 'נסמכה על שולחן בעלה' ישנם מצבים בהם האישה מקבלת מזונות גם לאחר הגירושין.
אושר הסכם ממון בין שני גברים בביהמ''ש לענייני משפחה בר''ג 207079
Ynet מוסר שהשופטת חנה ריש-רוטשילד אישרה הסכם ממון שחתמו ביניהם זוג הומוסקסואלים החיים יחד מאז 1966. עד כה אושרו הסכמי ממון ספורים בלבד בין זוגות חד מיניים, וגם הם אושרו לא בבית המשפט ברמת גן, שמשרת את מרבית תושבי הקהילה החיים במרכז – אלא רק בבתי המשפט לענייני משפחה בחיפה ובבאר שבע.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים