ביהמ''ש העליון: חובת תשלום מזונות גם בנישואים אזרחיים 1721
פסק דין עקרוני של בית המשפט העליון שפורסם אתמול (ד') בשאלת תשלומי מזונות קובע כי קיימת חובת תשלום מזונות גם לנישאים בנישואים אזרחיים ולידועים בציבור. עוד קבעו השופטים כי החובה היא "הדדית" - כלומר, ייתכן שהאשה תשלם מזונות לגבר.

הפסיקה התקדימית ניתנה בעירעור של אשה שנישאה בנישואי פרגוואי והערכאות המשפטיות הנמוכות דחו את תביעת המזונות שהגישה. בית המשפט לענייני משפחה דחה את התביעה וקבע כי לנישואים בין הצדדים אין תוקף, שכן הם לא נערכו על פי דין תורה.

תחום דיני המזונות עבור יהודים שנישאו "כדת משה וישראל" נשלט בישראל על ידי הדין האישי - הוא הדין הדתי. בכל סוגי הקשרים הזוגיים בין יהודים שאינם נשואים כדת וכדין - למשל נישואים אזרחיים, או חיים משותפים כידועים בציבור - לא נקבעה עד כה הלכה ברורה באשר לחובות בני הזוג זה כלפי זה אחרי סיום הקשר הזוגי. במקרים קודמים כבר נקבע כי לבני הזוג חובה לקיים זה את זה בתקופת החיים המשותפים, אולם שלא כמו בנישואים באמצעות הרבנות, לא הוכרה החובה הכספית לאחר הפרידה או הגירושים.

בשולי פסק הדין קובע השופט ברק, שישב בדין עם השופטים טירקל וריבלין, כי הפתרון לבעיית ההכרה בנישואים האזרחיים ובמזונות לפיהם צריכה לקבל פתרון חקיקתי, וקרא לכנסת להסדירו.

יו"ר ארגון "משפחה חדשה" עורכת הדין עירית רוזנבלום מסרה בתגובה להחלטה כי: "בית המשפט העליון יצר סדר אזרחי חדש בתחום המעמד האישי, זוהי פריצת דרך לגירושין אזרחיים בישראל והכרה בתאים המשפחתיים החדשים המהווים כ-‏20 אחוז מהמשפחות בישראל. לראשונה מאז קום המדינה נוטל בית המשפט העליון את המונופול הבלעדי של הרבנות בתחום דיני הנישואין והגירושין".
קישורים
Ynet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  עוד אוויליות משפטית • משפטן ישראלי בכיר • 8 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • דובי קננגיסר • 5 תגובות בפתיל
  אושר הסכם ממון בין שני גברים בביהמ''ש לענייני משפחה בר''ג • ערן בילינסקי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים