תוכנית ההתנתקות של שרון: פריסה מחדש של יישובים ושל כוחות צה''ל 1730
רה"מ אריאל שרון אמר הערב (ה') בנאומו בכנס המרכז הבינתחומי בהרצליה כי אם בעוד כמה חודשים הפלסטינים ימשיכו לא לקיים את התחייבויותיהם במפת הדרכים, תוביל ישראל מהלך ביטחוני של התנתקות מהפלסטינים.

שרון אמר כי "תוכנית ההתנתקות נועדה להעניק מקסימום ביטחון וליצור מינימום חיכוך בין ישראלים לפלסטינים". התוכנית תכלול פרישה מחודשת של כוחות צה"ל ושל יישובים בקווי ביטחון חדשים, כך שמספר הישראלים הנמצאים בריכוזי אוכלוסיה פלסטינית יפחת ככל האפשר. "אני יודע שאתם רוצים לשמוע שמות", אמר שרון לנוכחים בכנס, "אבל צריך לשמור משהו גם לאחר כך". שרון הדגיש כי הפחתת החיכוך תחייב מהלך "קשה מאין כמוהו" וחזר על דבריו כי "ישראל לא תישאר בכל המקומות בהם אנו נמצאים היום". שרון הוסיף כי "יישובים שיועתקו הם כאלה שבכל מתכונת אפשרית של הסדר עתידי וסופי לא ייכללו בשטח מדינת ישראל. במקביל, במסגרת תוכנית ההתנתקות, ישראל תחזק את שליטתה באותם חלקי ארץ ישראל שיהוו חלק בלתי־נפרד ממדינת ישראל בכל הסדר עתידי".

שרון גם חזר על התחייבותו לפיה ישראל תמלא את חלקה במפת הדרכים: "לא תהייה בנייה מעבר לקו הבנייה הקיים, אין הפקעות קרקע לבנייה, אין תמריצים כלכליים מיוחדים, ואין בנייה של התנחלויות חדשות".

ראש הממשלה מנה שורה של הקלות לפלסטינים שאותן בכוונתו ליישם: "ישראל תסיר סגרים וכתרים ותוריד את מספר המחסומים. נפעל להרחבת שעות הפעילות במעברים הבינלאומיים. כל הצעדים הללו נועדו להבטיח תנועה טובה יותר של האוכלוסייה הפלסטינית שאינה מעורבת בטרור. אנחנו נמסור, בכפוף לתיאום ביטחוני, ערים פלסטיניות לאחריות ביטחונית פלסטינית. ישראל תעשה את כל המאמצים כדי לעזור לפלסטינים ולקדם את התהליך".

שרון גם אמר בתחילת נאומו כי "יש לעתים נטייה לצמצם את כל בעיותיה של מדינת ישראל לתחום המדיני מתוך מחשבה כי כאשר בעיותיה של ישראל עם שכנותיה ייפתרו, ייפתרו מאליהם שאר הנושאים שעל סדר היום. בפנינו אתגרים נוספים החייבים לקבל מענה. בכלכלה, בחינוך, בהגברת הלכידות החברתית ובשיפור היחסים בין יהודים לערבים".

שר המשפטים יוסף לפיד תקף היום בנאומו בכנס הרצליה בחריפות את המתנחלים. לדבריו, "אף שישראל מוגדרת דמוקרטיה, היא מונהגת בידי מיעוט קטן של אנשי יש"ע, שהם בעצמם מייצגים מיעוט בקרב המתנחלים. בסתר ליבם הם חולמים על טרנספר פלסטיני אל מעבר לירדן, פתרון שלא רק שהוא ברברי, הוא גם לא מעשי. כשאוזלים הנימוקים, הם שמים את יהבם באלוהים".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כנסים 185349
מעניין שהזירה הפוליטית עברה מנאומים במקומות ממלכתיים או במליאת הכנסת לנאומים במקומות פרטיים בעלי מעטפת אקדמית.
כנסים Academic or Economic? 185362
כנסים Academic or Economic? 185396
נראה שהכנס למאזן החוסן והבטחון הלאומי הוא לא כלכלי מעיקרו

כנסים 185376
הם למדו לאחר ההרצאה האדירה של XSLF ושלי באותו מיתחם שאולי זה יעבוד יותר האמת שזה באמת גם לי היה מוזר הקט ע של בחירת המקום.
בג''ץ דוחה את העסק 188428
שופטי בג"ץ קבעו היום כי שמועד ההתראה שנתנה המדינה לפינוי מאחזים אינו סביר, והאריכו אותו מ-‏6 ימים ל-‏15. העתירה בנושא הוגשה על ידי "חוג הפרופסורים לחוסן כלכלי ומדיני".

מעריב: http://images.maariv.co.il/channels/1/ART/621/858.ht...
עוד פעם הסמולנים האלה 188567
ואיפה דב בעל ה"אמרתי לכם"?
עוד פעם הסמולנים האלה 188572
לא סתם בג''ץ, תקרא מה כותבת השופטת השמאלנית דורנר.
תוכנית לימודים 188692
במועצת יש"ע החליטו להפעיל תוכנית לימודים מיוחדת בכל מוסדות החינוך בגדה וברצועה, מכיתה א' ועד י"ב בעניין "חשיבותו של הצבא בחברה הישראלית" על רקע חשש מעימותים בין מתנחלים לחיילים לנוכח פינוי אפשרי של מאחזים או התנחלויות. התוכנית תחל לפעול בימים הקרובים למשך חודש, שבסיומו יערכו המתנחלים טקס הצדעה לצה"ל.

ועכשיו מה לי יש לומר בנושא 188694
עכשיו נראה מי יהיה הראשון שיקרא ''פשיזם'' לנוכח הטקס ההצדעה לצה''ל המתוכנן. מצד שני, אני לא חושב שאי פעם ראיתי בארץ טקס הצדעה לעובדי בתי החולים, לכבאים, למשטרה או רשות חיונית אחרת.
פשיזם 188695
איזה כיף, אני הראשון!
הצדעה עולה בזול 188782
אפילו ליפה ירקוני עשו טקס הצדעה.
עוד על פינוי מאחזים 189773
"...והערך של פינוי מאחזים עולה על הערך של חיי אדם", דברי הרב יצחק ברנד מעמנואל. האיש הוציא פסק הלכה שעניינו "אסור לכל חייל לעזור בפינוי מאחז, ואפילו אם יסרב פקודה יכנס לכלא שהרי הוא מחויב למסור את הנפש ממש על כך."

סתם שאלה: מהם, בדיוק, פסקי הלכה, ולמי מותר לפרסמם? לכל רב? מישהו יודע במקרה כמה גדולה (או קטנה) סמכותו של ברנד בקרב ציבור המנחלים, המאמינים, ההסדרניקים, או מי שלא יהיה קהל היעד שלו?

עוד על פינוי מאחזים 189791
ובאותה הזדמנות, יש איזה משפטן שיכול להסביר לי אם זאת לא המרדה?
עוד על פינוי מאחזים 189893
1. "פסק הלכה" זה כל דבר שמישהו קורא לו פסק הלכה.
2. הדברים פורסמו בעיתון "דרכה של תורה" של תנועת "כך"; אני מניח שזה אומר משהו על הסמכות בעיני קהלים שונים.
עוד על פינוי מאחזים 189938
1. הבנתי. תודה.
2. אני גם מניח שזה אומר משהו, אבל לא לי. זהו עיתון קיקיוני-סהרורי? נקרא ע"י כמה עשרות אנשים משוכנעים ממילא, או זוכה לתפוצה ניכרת בקרב (נניח) תלמידי הישיבות? מהי דוגמה לצינור פרסום *כן* סמכותי בענייני פסקי-הלכה מודרניים, אם יש כזה? מה אומרים *שם* בעניין פינוי מאחזים וחיי אדם, אם אומרים משהו בכלל?
פת במלח 189969
1. לגבי אותו פסק, חשוב להדגיש שהרב יצחק ברנד לא קורא לפגוע בחיילים, אלא טוען שהחיילים צריכים להמנע מפירוק מאחזים "במסירות נפש". התרגום של זה לעברית מדוברת ("עדיף לחיילים למות ולא לפנות מאחזים") הוא מגוחך; התרגום הנכון צריך להיות "אסור לחיילים לפנות מאחזים".

2. "דרכה של תורה" הוא הבטאון הרשמי של תנועת "כך" (של אחד משני הפלגים שלה, לכל הפחות). הוא נפוץ יחסית, אבל אני לא יודע מה זה אומר על ההשפעה שלו. ("נפוץ" פירושו שמפיצים אותו חינם, ולא שאנשים קונים אותו בדוכנים).
פת במלח 189976
1. מסכים, אבל אותי דווקא התמיהה הקביעה לגבי יחס הסדר בין הערכים שצוטטה ב"מעריב" בקישור שהבאתי, ונכרכה ע"י ברנד באותו פסק-הלכה. אם הוא צוטט לא נכון, אני במקומו הייתי מזדרז להגיש תביעת-דיבה.

2. תודה.
אשריך וטוב לך 191438
התרגום אינו מגוחך, אלא מרושע.
באותו עניין 198284
השר איתם, המציע לחוקק חוק "אחדות צה"ל" לפיו צה"ל לא יעסוק בפינוי יישובים, מסביר: "אני חושש מתגובות האנשים במקרה שייאלצו לבצע דברים שנחשבים מבחינתם לייהרג ובל יעבור... צריך לעשות הכל כדי להימנע משפיכות דמים, והצעת החוק שלי תתרום להרגעת העניין".

כדי להימנע משפיכות דמים, לא עדיף ש*לא* לפרש פינוי יישובים כ"ייהרג ובל יעבור"? נראה שהשר איתם מסכים דווקא עם התרגום הרדיקלי של דבריו של ברנד, אבל אולי אני לא מבין משהו.

באותו עניין 198373
אני אישית מסכים להצעת החוק הזו. אבל בניסוחו הנוכחי, הוא מעט פרטני ופוליטי מדי. לדעתי צריך להיות חוק, לפיו צה''ל לא יעסוק בפעולות שיטור כלל. זה כולל פינוי ישובים, אבל גם הפעלת מחסומים שלא בפתח בסיסים, עצירה וחיסול של חשודים בפעילות בלתי-חוקית, לרבות טרור...
באותו עניין 198995
תוך מתיחה מסויימת של החבל, אני מפרש את ''ייהרג ובל יעבור'' כאן כמטאפורה (הרי רשימת שלושת הדברים שעליהם ''ייהרג ובל יעבור'' ידועה, ואינה כוללת פינוי יישובים משום סוג). אולי הוא מתכוון להתריע שעימות שבו מעורבים כל-כך הרבה אנשים עלול להתדרדר עד שפיכות דמים חלילה, אבל בעיני, איש ציבור שמתריע באופן כזה חשוד כמאיים יותר מאשר כמזהיר.
באותו עניין 199013
להוציא, אולי, דיון קצר בשאלת המתיחות של החבל, אני ממש ממש מסכים. תודה.
באותו עניין 199073
מטאפורה די מסוכנת. מספיק שבקהל יהיה שומע אחד פחות מתוחכם ממך, ושוב השב''כ יצטרך לרצוח ראש-ממשלה.
באותו עניין 199280
הנה דוגמא לשימוש מוצלח יותר במטאפורות, מתוך ראיון שערך אביחי בקר עם הרב חיים וידל מגבעת הרואה (פורסם ב"הארץ", 13.2.2004): "יום הפינוי המר והנמהר, אם יקרה חלילה, יהיה, למרות הקושי העצום שבו, שקט, נוגה ומאופק. מבחינתי זה ייהרג ובל יעבור. נשתדל, ואני מקווה שיעמדו לנו כוחות הנפש, להתנהל בצורה הכי אצילית שתיתכן..."
באותו עניין 199282
דוגמא מוצלחת מאוד. אם יגיע היום הזה, כולי תקווה שכך הוא ייראה.
באותו עניין 292764
והנה עוד דוגמא מוצלחת (בלי מטאפורות, סתם קריאה פשוטה):

אני מתכוון לפסקה האחרונה, "ארבעה רבנים קוראים לנהל המחאה במסגרת הדמוקרטיה" (דרוקמן, אבינר, אריאל וליכטנשטיין). היה נחמד אם לא היה בזה בכלל צורך, אבל גם נחמד שהדברים נאמרים, ואני נהנה לציין גם הכרזות חיוביות, כשאפשר.

נדמה לי שאת אבינר כבר הזכרת פעם או פעמיים, בהקשר דומה. יישר כוחו.
באותו עניין 292771
זה אותו אבינר שמוכן להעמיד את ילדי המתנחלים בסכנת מוות כדי לקיים את ההתנחלויות?
באותו עניין 292774
אין לי מושג.
באותו עניין 292812
לא רק זה, הוא גם משקה את אדמת יהודה ושומרון בדם כדי שיצמחו פירות יפים.
באותו עניין 323593
כבוד הרב חיבר תפילה לחייל/שוטר הקרוע:

"ריבונו של עולם, הצילני מיד אחי אשר פקד עלי להכות את אחי אם על בנים... ה' אלוהי, אל תקריב אותי על מזבח הרוע. נקני משטיפת המוח שיצעקו לעברי נאצי ויודנרט, כי טמא אני ומרגיש בוש מעצמי". כך נפתחת "תפילת החייל/השוטר הקרוע" שחיבר הרב שלמה אבינר, מחשובי הרבנים של הציונות הדתית.,

לא אשתקם לעולם, אהיה נכה נפשית כל ימי חיי, אכול רגשות אשם אינסופיים. מראות של פנים מיוסרות, תמונות של ילדים צועקים, ילוו אותי בשינה ובהקיץ... אם אגרש יהודי, לא אסלח לעצמי לעולם"

באותו עניין 323596
בכל התפילות נהוג לומר לאדם איך הוא אמור להרגיש? מי אמור להתפלל - כל אדם מאמין שמפנה, או רק כאלו שמזדהים עם המילים?
באותו עניין 323640
מה זאת אומרת "כל אדם מאמין שמפנה"? כל *אדם* מאמין, וכל *אדם* מרגיש כך.
דרך קשתו ויציבני 323677
מי שעיניו בראשו *וגם* מכיר את הרב אבינר שלא רק דרך המסננת של Ynet *וגם* בעל הבנה מסויימת ביהדות, רואה שהרב השתמש במבנה התפילה בתור אמצעי ספרותי ותו לא. אם לתמצת, הוא כותב שחייל שמשתתף בפעילות של הריסת יישובים עשוי להשאר עם צלקות נפשיות.
דרך קשתו ויציבני 323679
שום "עשוי". יישאר.
ואגב - מה תורמת לזה ההיכרות עם הרב אבינר?
דרך קשתו ויציבני 323687
אני מקווה שזה תלוי.
לו היית מספר לי שאלמוני שקיבל הסמכה לרבנות מאת עורכי ynet חיבר תפילה מוזרה, לא הייתי יודע לקבוע שהוא לא התכוון לחבר תפילה אלא להעביר מסר. בשביל זה צריך לדעת על מי מדובר.
דרך קשתו ויציבני 323689
ומה בהיכרותך עם הרב אבינר אומר לך שכוונתו הייתה להעביר מסר?
והאם מותר בכלל לחבר תפילה מתוך כוונה להעביר מסר בלבד?
דרך קשתו ויציבני 323803
מותר לחבר תפילות מתוך הרבה סיבות. אם אדם רוצה, הוא יכול לחבר לעצמו תפילות כל היום. במקרה הזה, תצטרך להאמין לי שהרב אבינר לא התכוון לחבר תפילה; למשל לפי הסגנון והמבנה.

כדי שלא לאכזב את הגבירה החשמנית, אני יכול להוסיף שצריך להיות "חילוני גמור" (מאלו שמכירים שתי תפילות - "כל נדרי" ו"יהי רצון שלא אחטט באף בשבת") כדי לחשוב אחרת.
דרך קשתו ויציבני 323815
אכן.
חבר הכנסת רוני בריזון (שינוי) גם הוא כנראה התכוון למשהו אחר בכותבו תפילה זו:

שמרי נפשי על שלוותך, על ביטחונך בטוב, על אמונך באדם, על תקוותך לעתיד.

עזרי לי לעשות בכבוד ובנחישות את הדברים שראוי וצריך לעשות.

אמצי ידי ברגעים של קושי, של ספק, של התלבטות, של חוסר ודאות.

חזקיני, נפש אשר בקרבי, להבחין בין טוב ורע, בין אוהב לחנף, בין הגון לצבוע, בין רב לערב רב.

ויהי רצון מלפניכן, תעצומות נפשי שלי, שאתגבר על רשעותם של קנאים הממלאים אזני ביללותיהם.

שאתייצב בכבוד אל מול שנאתם וקנאותם. שאעמוד איתן בפני רצונם העיוור והאנוכי.

שאתמודד בכבוד עם כהני דת, המלבים שנאה כפנחס ומבקשים שכרם במעשי זמרי.

שאדע מה להשיב לרשעותם, לעיוורונם, לבוז ולזלזול הרוחשים בליבם לכל מי שאיננו כמותם.

הרחיקיני, נפשי, מאנשי הדמים. אלוהים בפיהם, שנאת אחים בליבם, דבש מורעל שפתותיהם.

רבנים, דברנים, ברברים ברברנים, מכשפי כישופים ומושכי משיחים.

מגלגלי גאולות ומחשבי קיצין, מקהילי קהילות והבל מרביצים.

הפרי, נפשי, עצתם וקלקלי רוע מחשבתם. יפתחו עיני מאמיניהם ויראו רוע פועלם.

דרך קשתו ויציבני 323819
יפה. אתה מייחס דווקא הרבה ידע ל''חילונים גמורים''. אני יודעת שקיימת תפילה בשם כל נדרי - אפילו שמעתי אותה כמה וכמה פעמים - אבל אינני יודעת אותה כלל ועיקר.
דרך קשתו ויציבני 323904
אלוף פיקוד דרום, דן הראל: "אני חושב שרוב החיילים שלנו ייצאו עם 'שריטה'. כל מי שידפוק בדלת ייקח איתו משהו לשנים קדימה. הוא יזכור את הפנים של זה שעל דלתו דפק. את המבט בעיניים. את האמא עם שני הילדים מאחור".

דרך קשתו ויציבני 323906
מלים כדרבנות. בשביל הפרופורציה, כדאי לזכור שהרבה חיילים ששירתו בלבנון, ביום הכיפורים, במלחמת ההתשה או אפילו בג'נין ובשכם זכו לצאת עם שריטות עמוקות הרבה יותר.
דרך קשתו ויציבני 323913
"זכו"? הלם קרב משעשע אותך? על מה הציניות?
דרך קשתו ויציבני 323931
משעשע? אויה. חלילה.

ציניות? אני מניח שלאלוף יש סיבות לצאת בהכרזה כזו, אבל לא ברור לי למה ""אני חושב שרוב החיילים שלנו ייצאו עם 'שריטה'. כל מי שידפוק בדלת ייקח איתו משהו לשנים קדימה. הוא יזכור את הפנים של זה שעל דלתו דפק. את המבט בעיניים. את האמא עם שני הילדים מאחור"" מגיע לעיתון, ומשפטים דומים לפני פעילות מבצעית בצידון או חברון - לא.

להבהרה: אני לא גוזר גזירה שווה בין המתנחלים בגוש קטיף למחבלים או חיילי-אויב. הסיטואציה הנוכחית היא שונה באלף מובנים. אבל למה פתאום עכשיו מודאגים משריטות ומפצעים נפשיים של חיילים? לא ברור שהסכנה לתופעות כאלה גדולה פי אלף כשיוצאים למלחמה של ממש?
דרך קשתו ויציבני 323918
אכן, סגנונו הצבאי, המעשי, של האלוף - ממחיש יפה את ההבדל בין פעולת אדם ישר, ישר דרך וישר לב - לבין האדם בו דנו אתמול, שכל כוונותיו עקלקלות ותחמניות.

אשר ל*תוכן* הדברים - אין כל חדש. היש בנו מישהו, לו שמאלן שבשמאלנים, שחשב שעם ההתנתקות יבואנו גן עדן עלי אדמות?

השבת גלגל אחור איננה אפשרית ומחיקה טוטאלית של המדיניות המגלומנית של ממשלות ישראל בעקבות 67 גם היא אינה אפשרית. אפשרי רק צמצום נזקים (תוך גרימת נזקים אחרים, קטנים יותר) ומניעת החרפה צבאית והחרפה מבחינת מעמדנו הבינלאומי (ובתוך כך, כמסתבר מאוד - החרפה כלכלית). ההתנתקות תצטרך להוות תחילתו של תהליך קשה וכואב שאמנם יגרום לנו אולקוס קולקטיבי - אבל האולקוס הוא נחוץ משום שהמשך המצב הקיים הוא האלטרנטיבה הפחות בריאה.
דרך קשתו ויציבני 323930
נכון מאוד. עליי להסביר שאני התחלתי את הפתיל, אך לא אני שלחתי את המסר הציני.
דרך קשתו ויציבני 323927
אין לי ספק שהם ייצאו עם סיוטים לא מעטים. (טרם השתלטתי על פירוש המלה ''שריטה'' בהקשר זה). ודאי שהאלוף הראל צודק. אבל אין כל קשר בין התנסחותו שלו לבין זו של אבינר.
דרך קשתו ויציבני 323697
הבעיה היא שמי שחסר הבנה ביהדות חושב שתפילה היא דרך התבטאות של המתפלל, כלומר שבתפילה המתפלל מבטא את עצמו. לכן הוא יחשוב שבכך שנוסח תפילה עבור מישהו שמפנה כולל בתוכו את ההנחה שאותו אדם הוא טמא ומרגיש בוש בעצמו בעצם חבוייה ההנחה לפיה כל מי שמפנה חייב לחוש כך.
דרך קשתו ויציבני 323705
אה, קוראים לזה - "אמצעי ספרותי ותו לא"? אוי, כמה יפה, כמה מרגש. מוזר, מישהו קצת פחות אציל נפש מהרב אבינר, בוצינא קדישא, אבל דווקא מבין גדול בבני אדם ומומחה מקצועי לפסיכולוגיה שיווקית, הסביר לי שבז'רגון המקצועי הסודי קוראים לזה, רחמנא ליצלן - "שטיפת מוח מכוערת ומגעילה, ולמרבה הצער - לפעמים גם יעילה".

למה הסתפקו שם רק בחלקים מהתפילה? חבל שלא הביאו את ההמשך, לא פחות חשוב:

אוי ויי'ז'מיר, פני ילד יהודי מיוסר ישביעוני ענות בחלומות השינה ובהזיות ההקיץ, אך אבן כהן-סיטרין בראש פלשתיני מעולף - תצמיחני בשינה ובהקיץ חדוות אדמת אבות, קדושת גבעולי פרח עם ציץ!
דרך קשתו ויציבני 323716
גם ימני וגם רב, ועוד עם זקן? זה מוכרח להיות שטיפת מוח.
דרך קשתו ויציבני 323718
אני חושב שאתה צודק. אין כאן שטיפת מוח. רק ההתנהגות הלא-מוסרית הרגילה שמפגינים רבני הציונות הדתית מאד 67', ושאנחנו נחשפים אליה במיוחד בזמן האחרון. והכל, כמובן, בשם "המוסר היהודי" (שזה, מסתבר, שם אחר ללאומנות גזענית באיצטלא דתית).

תגיד, את דיון 2423 כבר קראת?
דרך קשתו ויציבני 323720
רגע, אני לא בטוח שהבנתי - אם זו לא שטיפת מוח, מה לא מוסרי כאן?
דרך קשתו ויציבני 323721
נראה לי שיהונתן היה קצת סרקסטי.
בכל מקרה, בתור מסר - זה סחטנות רגשית מהסוג הקיצוני ביותר.
דרך קשתו ויציבני 323724
ייתכן, אבל אני מתקשה להבדיל בין סחטנות רגשית ובין מצוקה אמיתית. למשל, אם טובע מנופף את הידיים בייאוש לא תגיד עליו שהוא מפעיל ''סחטנות רגשית''.
דרך קשתו ויציבני 323733
יש ב"תפילה" הזאת משהו שמזכיר לך מצוקה אמתית?
דרך קשתו ויציבני 323737
"ילד צורח בטירוף...ילדה מתייפחת בבכי... עיניה הדומעות של אמא... מראות של פנים מיוסרות, תמונות של ילדים צועקים"

אם השאלה שלך היא האם *מאחורי* התפילה עומדת מצוקה אמיתית, אין לי תשובה חד משמעית בשבילך.

אם השאלה שלך היא האם, גם בהנחה שקיימת מצוקה אמיתית מאחורי התפילה, האנשים שבמצוקה *ראויים* לה (בבחינת "בגללם הפלסטינאים סבלו 30 שנה, עכשיו שגם הם יסבלו קצת"), אני מסרב לענות.
דרך קשתו ויציבני 323745
מראות ה"ילד הצורח בטירוף וגו"' לא הופיעו לעיני הרב בשעת הכתיבה. זה מה שהוא משער וזה מה שהוא רוצה שיראה החייל.
הרב גם לא נמצא בעיצומו של תהליך הפינוי בעת הכתיבה (הוא לא "טובע ומנפנף בידיו").
האם הוא חש מצוקה? סביר להניח. האם החייל הוא שאחראי למצוקתו? ממש לא. האם לו עצמו אין כל חלק באותה מצוקה? ודאי שיש. האם, במצב זה, אותה "תפילה" (שאגב כבר שמעתי אי אלה מתנחלים מצטטים אותה בתקשורת בתור נשקם הסודי נגד החיילים) איננה סחיטה רגשית קיצונית ודוחה? לדעתי, הנחלט.
דרך קשתו ויציבני 323754
אם כך, האם לדעתך לכתוב "אם תראה אדם טובע ומנפנף בידיו ולא תעזור לו מצפונך יציק לך לאחר מכן" זו סחיטה רגשית?

החייל רק ממלא פקודות. האם זה אומר שאינו אחראי למצוקת המפונים? שאלה טובה. לדעתי, אגב, התשובה שלילית - מי שאחראים למצוקה הכללית של המפונים הם האנשים שהחליטו על הפינוי בדרג המדיני, והאנשים בדרג הפוליטי שאפשרו אותו - ומי שאחראים למצוקה האישית של אנשים שהחיילים יפנו בכוח הם אותם אנשים שבחרו להישאר כדי שיפנו אותם בכוח.
דרך קשתו ויציבני 323765
על הפסקה השנייה אנחנו מסכימים.
לגבי הראשונה - התפילה של אבינר איננה דומה במיוחד לתפילת הטובע שהמצאת. היא דומה הרבה יותר לתפילה שימציא דייר שכיר לבעל ביתו, בנוסח "אם תפנה אותי מהדירה, כשכולי קורס מעצב, וחפיק ברכיים, ביודעך שאצטרך להסתפק עכשיו רק בארבעה חדרים ובקושי ייכנס בהם הפסנתר כנף החדש שלי - וכל זה רק משום שאינני מסוגל לשלם את 700 הדולר שאתה דורש אחרי שקניתי אותו - מצפונך ייסר אותך כל ימיך".
אני קוראת לזה סחטנות רגשית חסרת עכבות.
דרך קשתו ויציבני 323769
אני מסכים עם כל מה שכתבת בהודעה שלך, פרט לחלק של ''היא דומה הרבה יותר''. על רמת הדמיון סובב כל הויכוח. אני למשל חושב שהדמיון קלוש, ושהמצוקה של המפונים היא אמיתית, רק שמשתמשים בה כנשק כנגד האנשים הלא נכונים - וכתוצאה מכך לא תמנע ההתנתקות, אבל הרבה חבר'ה מסכנים שמכריחים אותם להשתתף בה יגרמו עם טראומה אמיתית שיכלה להימנע (וכמובן, כל מי שאינו תושב הגוש ומגיע אליו כדי שיפנו אותו הוא איש שפל ועל ה''מצוקה'' שלו לא מדברים בכלל).
דרך קשתו ויציבני 323722
תגיד, את דיון 2423 כבר קראת?

(אגב, האם אתה חושב שרק מעשים יכולים להיות בלתי מוסריים, או שגם עמדות יכולות להיות בלתי מוסריות?).
דרך קשתו ויציבני 323723
לא.

(גם עמדות. אגב, אם זה לא ברור, לא ניסיתי לקנטר).
דרך קשתו ויציבני 323725
אני כן.
דרך קשתו ויציבני 323734
עכשיו גם אני כן.

אם זו לא "שטיפת מוח" (במובן שעליו מדברת החשמנית), למה זה לא מוסרי?
דרך קשתו ויציבני 323739
אני חושב שתגובה 323728 די ממצה את העניין. זאת לא שטיפת מוח. רק התנהגות חסרת אחריות וחסרת הגינות בסיסית.

היא חסרת הגינות גם מהטעם שציינה החשמנית - לא פייר להפיל את ההכרעה המוסרית והפוליטית על הכתפיים של המפנים שלא הם בצעו את ההכרעה, אלא הם מבצעים את חובתם למדינה, וברוב המקרים אין להם כלים להתמודד עם הלחץ שמפעיל עליהם הפקקטה-רב. היא חסרת הגינות גם כי צה"ל היה מצוין כל זמן שהוא ביצע את מה שהרב רצה, אבל ברגע שהוא מבצע דברים שלא נראים לו, פתאום המצפון נכנס לתמונה. אולי בעצם זאת לא חוסר הגינות, סתם אגוצנטריות מדהימה.
היא חסרת אחריות כי אבינר אמור להיות מנהיג של ציבור, וככזה צריכה להיות לו מחויבות לתפיסה רחבה יותר של השפעת דבריו, מעבר לכאן ולעכשיו. יש לו מחויבות גם כלפי אותו חלק מאזרחי המדינה שלא מסכים אתו, יש לו מחויבות גם כלפי הציבור שלו והאפשרות שלהם להשתלב ביום שאחרי ההתנתקות, וגם כלפי המדינה והחברה שהוא חי בה.

יש כאן משהו משונה: הרבנים שמנהיגים את הציבור הזה הם הכי חסרי אחריות ומתגלים במלוא עליבותם, מנהיגי הציבור (ראשי מועצת יש"ע) טובים מהם וערים למשמעויות של מעשיהם (למרות שלדעתי גם הם עוברים את סף הלגיטימיות), והציבור של המתנחלים (ברובו) הוא ההגיוני והסביר מכולם. היה עדיף להעמיד את הפירמידה על ראשה.
דרך קשתו ויציבני 323758
אני לא מצליח להבין את הטיעון של "היא חסרת הגיונית כי צה"ל היה מצויין כל זמן שהוא ביצע את מה שהרב רצה". עכשיו המשטרה מצויינת כי היא עושה את מה שאני רוצה - עוצרת פושעים ומגנה עלי. האם זה יהיה חסר הגינות אם אתלונן במקרה שבו המשטרה פתאום תתחיל לירות באנשים שהולכים ברחוב? ברור שעל פי אבינרי, מה שהצבא עומד לעשות להתנחלויות אינו חלק ממה שהצבא אמור לעשות באופן כללי (בפרט - לפנות אזרחים של המדינה בכוח), ולכן אי אפשר לומר שקודם לא היה אכפת לאבינרי שהצבא עושה דברים שהוא לא צריך לעשות ועכשיו, כשזה מופנה נגדו, כן אכפת לו.

מהי לדעתך התפיסה הרחבה יותר של השפעת דבריו מעבר לכאן ולעכשיו של אבנרי? עד כמה הוא פוגע, לדעתך, באפשרות של הציבור שלו להשתלב ביום שאחרי ההתנתקות?

בכל הנוגע ל"לא פייר להפיל את ההכרעה על הכתפיים של המפנים" אני מסכים בהחלט. זה הדבר שבגללו אני חושב שה"תפילה" הזו מתועבת מאין כמוה. אבל היי, אני כנראה לא מפרש נכון את האמצעים הספרותיים.
דרך קשתו ויציבני 323776
הצבא גם לא אמור לאפשר את קיומן של ההתנחלויות (איך אמר האלוף? "מגן חי"?), אלא להגן על גבולות מדינת ישראל. שני הדברים הם חריגה מהתפקיד המסורתי של הצבא. ההגינות כאן צריכה להתבטא בסימטריה. באותה מידה שהצבא מגן על ההתנחלויות בהוראה של המוסדות הריבוניים של המדינה, כך הוא יפנה את אותן התנחלויות בהוראה של אותו גוף. אם אבינרי לא יצא נגד פעולות הצבא קודם אבל מחליט לצאת נגדן עכשיו, זאת חוסר הגינות או לפחות אגוצנטריות קשה (היית יכול לומר "צביעות", אבל לדעתי צביעות היא עמדה אישית. ברגע שהיא עמדה ציבורית היא חוסר הגינות).

לגבי ההשפעה של דבריו של אבינרי מעבר לכאן ולעכשיו - אני לא יודע. אני לא נביא. אבל גם הוא לא. מנהיג - במיוחד מנהיג עם תודעה היסטורית כמו שרב אמור להיות - אמור לקחת בחשבון את ההשפעות האפשריות של אמירות קיצוניות במצבים כאלה.
דרך קשתו ויציבני 324776
במה הגנה על התנחלויות היא חריגה מתפקידו המסורתי של הצבא? ההתקפה עליהן היא בפירוש התקפה עם אופי צבאי, ולא (נניח) פלילי.
דרך קשתו ויציבני 324779
האם הצבא צריך להגן על קבוצה של מטיילים באפריקה שמותקפים באופן צבאי על ידי מחבלי אל-קאעידה?
דרך קשתו ויציבני 324781
אני לא חושב שזה דומה, אבל זה דיון שבאמת נטחן כאן הרבה, אז אפסיק אותו בשלב מוקדם זה - איתך הסליחה.
דרך קשתו ויציבני 323728
ברכותיי על תגובה 323716 - לקח לך זמן, אבל בסופו של דבר למדת אמנות יעקב ואוריפז. נראה שאפילו מתמטיקאים ישרי דרך מסוגלים ללמוד.

מה זה חשוב אם יש זקן או אין זקן, ואם הוא רב או זבלן עם איזה תואר אחר - את ה*"תפילה"* - קראת, או שרק ציטטת?

ואם קראת - לא שטיפת מוח? -

אוקיי, אז מצידי, אם אפשר - תן הגדרה אחרת למצב בו אדם (רב, "רב", זבלן אחר וגו') בעל עמדה ובעל סמכות בקהלו, מנצל ניצול ציני את מבוכתם, כאבם, נשמתם הרעבה וליבם השואל של בחורים ובחורות, בחלקם, ככל הנראה - צעירים מאוד - בחלקם הלא-קטן, כנראה - בני תשע עשרה ועשרים (גם בני שמונה עשרה? בררר, לא רוצה לחשוב על זה, אפילו) - שייאלצו, לאסוננו - לעשות מלאכת מבוגרים, מנוסים וקשוחים מהם - ונמצאים מעטים מאוד שיקלו עליהם, אם בכלל, והנכבד המורם מעם מוכן, בלא נקיפות מצפון (???) - להקשות עליהם ככל יכלתו הרטורית. אם לא שטיפת מוח מדהימה בחוסר ההתחשבות שלה - אז איך קוראים לדבר הזה? אדרבה - תן הגדרה אחרת. אני אינני מוצאת.
יש לי יש לי 323730
קריאה עקיפה לסירוב פקודה.
יש לי יש לי 323736
קצת לא נראה לי - זאת הגדרה עדינה מדי לשימוש באמצעים תחמניים למדי. קריאה לסירוב פקודה אפשר לקרוא גם בצורה נקיה וביושר: "אני מציע לכם לסרב פקודה, למרות המחיר שתצטרכו לשלם". אם כוונותיו ישרות - אינו צריך להשתמש בכישוריו הטובים ע"מ לקרוע להם את הלב לפני כן.
יש לי יש לי 323749
תגובה 323747 .
דרך קשתו ויציבני 323735
האם באמת רצית שאנשים שמוכנים לשטוף את מוחות ילדיהם הרכים באופן שיחלץ למענם כל טיפת טראומה מהפינוי, יתחשבו בחיילי צה"ל שאינם בהכרח קרובים אליהם אפילו?
דרך קשתו ויציבני 323738
לא, אבל נדמה לי שרציתי משהו - אם כי אין לי כל זכות או תירוץ לרצות - אבל נדמה לי שרציתי משהו מעוזי ו., האיש שפעם, במשך כמה ימים, קראתי לו, ובעקבותי אף הוא קרא לעצמו - ''עוזיוי'', ואיש שהוא אדם ישר.
דרך קשתו ויציבני 323746
אין ספק שעוזי אדם ישר. אבל הרטוריקה המתנחלית מעבירה על דעתם רבים וטובים. נקווה שלפחות חלק מהם יתעשתו בזמן (אפילו אם זה בדקה התשעים).
דרך קשתו ויציבני 323805
אני: מנחיל ערכים.
את: מחנכת.
המתנחלים שמעבר להרי החושך: שוטפים את המוח.
דרך קשתו ויציבני 323811
האם קרה פעם שאמרת לסטודנט "אם תטען ש-Z_8 הוא תחום שלמות אתה טמא ועלייך להיות בוש מעצמך"?

אני חושד שהסיבה להבדלה הלשונית בין "מנחיל ערכים" ובין "שוטפים את המוח" היא פחות עניין של גיאוגרפיה (איכשהו, נראה לי שהיית מנחיל ערכים גם אם היית מלמד בגוש קטיף) ויותר עניין של טיב הערכים וצורת העברתם.
דרך קשתו ויציבני 323874
בתגובה 323735 מדובר על "אנשים שמוכנים לשטוף את מוחות ילדיהם הרכים" כדי להעצים את "הטראומה מהפינוי". האם אלו נראות לך טענות שיש טעם לדון בהן באופן רציני, או שיותר סביר שמדובר באלמונית שהשנאה העבירה אותה על דעתה?
(אם "הרטוריקה ההמתנחלית" יכולה לעשות פלאים כאלה, מי יודע, אולי יש עוד שיטות).

אני לא מבין גדול בטומאה וטהרה, אבל בהחלט יתכן שאומר לסטודנט שעליו להתבייש אם הוא חושב ש- Z/8 הוא תחום שלמות (בתנאי שאני יודע שזה סטודנט טוב בדרך כלל, ושהוא יודע שאני יודע).
דרך קשתו ויציבני 323932
השנאה לא העבירה אותי על דעתי. מי שעשתה זאת היא אותה מתנחלת שדיברה ברדיו והסבירה שבתה בת ה-‏4 נקרעת בין דמות "החייל הטוב" ודמות "החייל הרע", ושהיא מעדיפה ש"החייל הרע" יגרש את הילדה מביתה, ולא היא תהיה זו ש"תגרש" אותה. כאילו אין אפשרות לרפד לילדה את הטראומה הזו ככל האפשר. כאילו אין אפשרות להוציא אותה משם לפני בוא החיילים, ולנסות למענה להציג לה את המעבר כאפשרות של התחדשות. המתנחלים נלחמים עד הרגע האחרון - זכותם. אני בהחלט מבינה אותם בעניין זה: מאוד לא קל לעזוב מקום שאתה אוהב, שהשקעת בו כל כך הרבה, שאתה מאמין בו. אבל אם יש לך אפשרות להקל על ילדיך - ויש לך, זה ברור - אז זה המינימום שעליך לעשות. ילדים אינם קלף מיקוח.
דרך קשתו ויציבני 324029
נו, זה ממש מטופש. אנשים עוברים דירה כל הזמן. אין שום סיבה שעבור בן 4 המעבר יהיה טראומטי יותר מאשר מעבר דירה רגיל, אלא אם ההורים שלו (או מישהו אחר?) מוודא שכך יהיה.
דרך קשתו ויציבני 324034
בדיוק מה שטענתי: חלק מהמתנחלים בהחלט "מוודאים" שילדיהם יסבלו טראומה מיוחדת מהמעבר הזה.
דרך קשתו ויציבני 324774
ואם יעשו כעצתך, ועוד עשר שנים הילדה תגדל ותבין שההורים שלה פחות-או-יותר שיקרו לה, ובעצם הם חשבו שהפינוי הוא נורא ואיום, ואסון, ורשע ועוול - זה לא עלול לגרום לה נזק פסיכולוגי?

אני לא יודע, אני לא מומחה בפסיכולוגיה וחינוך. אבל אני לא חושב שיש באמת מומחים שיודעים מה נכון לעשות בסיטואציה כזו; ואני לא בטוח שהטענה שייגרם נזק פסיכולוגי לטווח רחוק היא באמת כה מובנת מאליה. אבל נראה לי שלכולם מסביב זה פתאום נורא ברור - עד כדי כך ברור, שברור להם גם שההורים עושים (בכוונה ובמודע?) את הרע עבור ילדיהם למען המטרה הפוליטית. אז כנראה שהם צודקים, מה אני יודע.
דרך קשתו ויציבני 324775
"ועוד עשר שנים הילדה תגדל ותבין שההורים שלה פחות-או-יותר שיקרו לה, ובעצם הם חשבו שהפינוי הוא נורא ואיום, ואסון, ורשע ועוול - זה לא עלול לגרום לה נזק פסיכולוגי?"
ראשית, לא נראה לי שזה עלול לגרום לה נזק - וגם אם כן, הנזק יהיה קטן בהרבה מזה שייגרם לה כשהוריה נכנסים להיסטריה היום, כשהיא קטנה, ומודיעים לה פחות או יותר שבמצב הזה הוא חורבן או שואה.
שנית, כל הרעיון הוא שההורים ישתדלו לעשות למען ילדיהם בדיוק את זה - להפוך את המעבר הזה לאפשרות של התחדשות. וזה אפשרי בהחלט. סידור מחדש של החפצים, הספרים, התמונות, הצעצועים - אפשר להפוך אותו לכיף מבחינת הילדים. אפשר להתוודע בצורה חביבה לסביבה החדשה. אפשר לעשות הרבה כדי להקל על הסיפור הזה, ועצם המעשה יכול לעודד מאוד גם את ההורים עצמם. ה"שקר" לכאורה יכול להפוך למציאות. צריך רק לצאת קצת מהפנאטיות הקיצונית ולחשוב גם על האנשים שתלויים בך, לא רק על פוליטיקה ואדמה.
דרך קשתו ויציבני 324832
לא בדיוק קשור, אבל בערך. זכור לי מחקר שנערך על מפוני חבל ימית (אל תטרחו אפילו לבקש קישור, אבל מי שימצא כזה - אהלן וסהלן) ובו התברר שמשפחות ש''יצאו במאבק'' התמודדו מבחינה נפשית לאורך זמן טוב יותר עם הפינוי מאשר משפחות שהתפנו בשקט וללא מאבק. אולי אלו שהתפנו בשקט חשו אחר כך רגשי אשמה על כך ש''ויתרו בקלות'' ואולי אלו שנאבקו הרגישו ש''מיצו את ההתנגדות שלהם'' ועל כן חשו שעשו את שיכלו, אבל אלו רק השערות שלי.
דרך קשתו ויציבני 324835
אולי זה נכון ביחס למפונים עצמם, כלומר - המבוגרים. אבל מה בקשר לילדים - אלה שהוריהם פעלו במכוון כדי להגביר את סבלם? האם גם הם יחושו בעתיד אילו שהם יתרונות כתוצאה מן המאבקים של הוריהם?

גם אני, בדומה לירדן, אינני בטוחה שמה שכמה מן המפונים עשו לילדיהם - בהכרח יביא לתוצאות עתידיות שליליות, אבל אני די בטוחה שמה שהם עשו גורם סבל *עכשיו* - סבל *בהווה*, וגם זה מספיק.

לא נולדתי אתמול. כילדה עברתי דירה וכאדם בוגר עברתי עם משפחתי וגם ראיתי משפחות רבות שעברו דירה, לעיתים (גם במקרה שלי) בנסיבות טראגיות למדי - איבוד קרוב יקר, איבוד מקור פרנסה, מחלה הדורשת חילופי איזורים, פשיטת רגל ואיבוד הרכוש.

עלי לציין כי הילדים, אם הוריהם אינם טורחים להדגיש בפניהם חזור והדגש את כל הנסיבות הטראגיות - בדרך כלל הם מאוד שמחים לרגל השינוי. הם נהנים מן הבלגאן וההמולה, מן האריזה, הארגזים הגדולים, ה"אוטו" הגדול המעביר את כל הכבודה - ומן ה"בית החדש" עצמו. ילדיי שלי, כאשר הרהיטים טרם פורקו - רצו בחדרי ה"בית החדש" הריקים למחצה, ולבסוף נפלו על ישבניהם במכוון, תוך שהם מתגלגלים מצחוק - כלומר, בלשון הילדות - הם - "עשו גליצ'ה". המון גליצ'ה.

הנושאים המעסיקים את ההורים - העובדה כי הדירה החדשה קטנה יותר מן הישנה או שהמיקום אינו "יוקרתי" מספיק - דברים אלה אינם נוגעים לעולמם של הילדים ואינם אומרים להם הרבה, אלא אם ההורים דואגים לעורר בהם רגשות שליליים בעניינים אלה. גם כאשר מתגוררים במלון באופן זמני, עד הכניסה לבית החדש - דבר זה כרוך, בד"כ, בחוויה חדשה, באפשרות לפרוק מעט (או הרבה) את החוקים הרגילים הנהוגים כאשר מתגוררים בבית או בדירה, ועקב אלה - בהשתובבות וב"השתוללות" (מזוית הראיה של ההורים) עליזה של הילדים.

בקצרה, ברצוני לומר : במרבית המקרים, לא זו בלבד שההורים המתפנים הגבירו את סבל הילדים - הם-הם שהולידו אותו וגרמו לו, באופן פעיל, ישיר ומיותר לחלוטין.
דרך קשתו ויציבני 324836
למיטב זכרוני זה היה נכון לגבי כולם - הן המבוגרים והן הילדים. אולי בכל זאת מישהו ימצא קישור (או יחטט באיזו ספריה של אוניברסיטה) לגבי המחקר הנ"ל. כאמור, השאלה כאן היא הרבה יותר מסובכת (למשל: האם סבל קצר עכשיו מפחית סבל ארוך לאורך שנים וכו'.)
דרך קשתו ויציבני 324880
את המחקר שעליו אתה מדבר באמת לא מצאתי, אבל בגוגל אפשר למצוא את זה:

משפט מפתח:

"הדרך שהמשפחה תפסה את הפינוי בתוך המהלך הכולל של החיים, קבעה את הצלחת השיקום שלה. משפחות שאמרו לאחר הפינוי 'מעכשיו הכל רק ילך וידרדר' – חייהן באמת הלכו והידרדרו."

למרות שהמחקר החדש של הפרופ' שגיא עדיין לא הושלם, ןלמרות הזהירות הרבה שהיא נוקטת בדבריה, ניתן להבין כי ההתרשמות שלה היא שונה מהתרשמותו של המגיב - "יוני1", באתר זה:

המגיב הנ"ל אומר לד"ר ניצה קאליש, פסיכולוגית המעוניינת לבצע מחקר על מפוני ימית:

"תופתעי מהנתונים שתשיגי, עשרות מקרי התאבדות, אלפי גירושין אנשים שאבדו את שפיות דעתם, מקרי מוות מוזרים , אנשים שהוגדרו "מלח הארץ" נטשו את מולדתם ולא שבו אליה.
אכן בודדים נותרו לספר את האמת העגומה."

הד"ר קאליש, באותו אתר (וברבים אחרים), מדברת על:

"נתון שכולם יודעים אותו אבל מנסים להשתיק, והוא המחיר המשפחתי הגבוה ששילמו משפחות שהיו ב"פינוי ימית" על עקירה מבתיהם."

מישהו יודע מיהם כל אותם ה"מנסים להשתיק"? - התקשורת? המוסדות האקדמיים? החוקרים? הממשלה?
דרך קשתו ויציבני 324883
"נקודה מעניינת – ואקטואלית מאוד – ששגיא בדקה היא הקשר בין מידת המעורבות הפוליטית של בני הנוער לתחושותיהם במהלך הפינוי ולאחריו. שגיא מצאה כי "דווקא בני הנוער שהיו פעילים יותר מבחינה פוליטית, לקחו את הפינוי הרבה יותר קשה. היתה להם תחושה של כישלון, בבחינת 'השקענו כל כך הרבה, נתנו לנו להאמין שאם נעבוד קשה אז נצליח – וזה לא קרה"'."
מנוגד למדי למה שזוכר ערן.
דרך קשתו ויציבני 324842
בסדר. ועדיין, נראה לי שהתעקשות על אידיאולוגיה גם במחיר גרימת מצוקה מסוימת לילדים אינה הופכת הורים לבלתי-ראויים.
דרך קשתו ויציבני 324844
ו*לי* נראה עדיין שהתעקשות על אידיאולוגיה אינה חייבת לגבות מחיר כזה. רוב המתנחלים שם יכלו להוציא את הילדים לפני הפינוי בכח - או עם אחד מבני הזוג או לקרובים/לחברים שעזבו קודם, ולהישאר ולהתעקש כאוות נפשם.
דרך קשתו ויציבני 324846
הרב אבינר או אבינרי אמר פעם שהוא מוכן להקריב ילדים על מזבח האידאולוגיה. זה לא סתם מצוקה מסוימת
דרך קשתו ויציבני 324848
הרב אבינר. וזה הוא שהמציא את ה''תפילה'' המגעילה לחיילים שאומרים שהפינוי ייזכר להם לדראון עולם או משהו.
דרך קשתו ויציבני 324839
ייתכן גם שהקושי או הקלות של ההתמודדות מאוחר יותר לא נבעו מהמאבק או מהוויתור עליו, אלא מהעובדה שהמשפחות שנאבקו עשו זאת מתוך יכולת טובה יותר לעמוד על שלהם, יכולת שליוותה אותם מאוחר יותר - ושלא הייתה, אולי, למשפחות ש''וויתרו''.
דרך קשתו ויציבני 323824
א. *אני* מעולם לא הנחלתי ערכים.
ב. שמעתי כבר כמה וכמה מתנחלים המשתמשים ב"תפילה" המרשימה של האדון אבינר. אם אתה רוצה לומר לי בכנות שהיא איננה עשויה מסחטנות רגשית מעוררת חלחלה... נו טוב. אני אפילו לא אדע איך להגיב.
דרך קשתו ויציבני 323875
אני מציע שמהיום כל אחד יכתוב את מאמרי הפולמוס והמחאה עבור הצד השני, או שלחילופין כולם יגישו לך לביקורת את המאמרים שלהם כדי שתפקחי על מידת החלחלה.

למרות הרושם שנוצר כאן היום, הז'אנר של פניה ישירות אל מצפונם ורגשותיהם של החיילים לא נולד במוחו של הרב אבינר. קצת מאוחר למחות עשרות שנים של סרטים, מחזות, כנסים ומאמרים שעושים בדיוק את זה. יש יותר מקורטוב של צביעות בכל ההתרגשות מהעניין. החייל שבקצה שרשרת הפיקוד הוא זה שמבצע את הפקודות; הוא זה שמחליט בכל רגע למלא את הפקודות, והוא זה שצריך לישון איתן בלילה אחר-כך. זו אחריותה של כל המערכת (הצבאית והאזרחית) לעשות מה שאפשר כדי שהפקודות יתאימו למציאות הזו.
דרך קשתו ויציבני 323912
ה"תפילה" הזאת איננה "פנייה ישירה למצפונו של החייל". הלואי והייתה. זו פנייה לאלוהים ב*שם* החייל. אבינר (ואיתו כבר כמה מאות מתנחלים) יודע טוב מהחייל מה יאמר מצפונו, והוא "עוזר" לו למצוא את המלים לתפילתו.
מניפולציה על גבי מניפולציה.
דרך קשתו ויציבני 324690
לא אתפלא אם בימים אלו כבר כותב מישהו דוקטורט על המיומנות המדהימה של המתנחלים בשימוש בתקשורת. האחידות של הססמאות, השלטים, הצעקות, הבכי - הכל מעיד על אימונים מפורטים בלוחמה פסיכולוגית-תקשורתית. להוריד את הכובע ‏1.

יש בקרב המתנחלים הקיצוניים ציבור לא קטן של עולים מארה"ב שכנראה מבינים היטב את כוחה של המדיה בדמוקרטיה קפיטליסטית.

1 ולאסוף בו כסף למען הטיפול הנפשי בחיילים ובשוטרים המסכנים.
עוד לוחמה כזאת ואבדנו 324691
את זה יכולים להגיד המתנחלים בגלל שזה לא עזר להם.
גם המדינה יכולה להגיד בגלל הנזק העצום שזה גורם לנו.
דרך קשתו ויציבני 324695
לי דווקא נראה שהיה צורך דחוף להקים איזה שניים-שלושה בתי חולים לחולי נפש למען המתנחלים, במקום כל היישובים שמאגרנים להם. בעיקרון, היו חוסכים הרבה כאב ראש לכולנו לו היו עולים על הפתרון הזה כבר מזמן.
דרך קשתו ויציבני 323806
לא הרב אבינר שיבץ במעגל הפינוי הראשון דווקא חיילים צעירים ורכים. אם את כל-כך מוטרדת ממה שיעבור עליהם, איך זה שהמאמר שפרסם רב שרובם המכריע בכלל לא קוראים - משפיע, אבל פעילות ההריסה עצמה לא מעניינת?
דרך קשתו ויציבני 323826
התרשמותי היא כי דברי הרב (שאינם תפילה, והריהם בגדר חיבור, או דרשה מודפסת, תחת הכותרת - "תפילתו של...") הופצו במספר אמצעים - בהחלט לא רק דרך המאמר - לקהל נרחב למדי. גם מתגובה 323745 אפשר להבין כך, וגם במאמר המלונקק עצמו מדובר על הפצת הדברים בעלון, באמצעות מכון מאיר. אני מרשה לעצמי הנחה זהירה - כי היו מי שדאגו להביא את העניין גם לידיעתם של כך וכך חיילים/חיילות.

לא הרב שיבץ את החיילים ולא דיברתי על שיקולי השיבוץ. דיברתי על הדמגוגיה (שמא תורשה לי - "תפילת החשמנית": ריבונו של עולם, אנא פעל, בין שאר פעילויות נחוצות ודחופות - כך שלא יהיה צורך כה תכוף במילה המשומשת והמייאשת הזאת) המשתמעת מכל מילה ממילותיו, ואשר נועדה לשרת את המטרות שהציב לו בלא להתחשב בכך שהוא מוסיף מידה רבה של צער על צערם של המצטערים ממילא.

אינני יודעת מהי - "פעילות ההריסה הלא מעניינת", ומכל מקום, אולי ראוי להזכיר - הרי מדובר, עם כל הכאב - בפינוי התנחלויות שלא היו צריכות להיות שם מלכתחילה. ההתנתקות הנכחית אמורה, ככל הנראה (ואני מתנצלת בפני כל הכועסים והנעלבים), להיות פתח דבר ולא סוף דבר.
דרך קשתו ויציבני 323838
פעולות הריסה הן דבר שחיילינו נאלצים לעשות דבר יום ביומו כמעט בשטחים. לא ברור לי למה הפעם הן צריכות להיות בעייתיות יותר.
הרטוריקה המאוסה של אבינר מיועדת לימים נבחרים כמו תקופה זו ממש. - כמובן משום שמדובר ב''עם הנבחר''. ונראה שתושבי גוש קטיף כבר למדו אותה בעל פה פחות או יותר, ורוב החיילים העוסקים בפינוי יזכו בה במנות גדושות.
דרך קשתו ויציבני 323876
ההשוואה היא (במחילה מהחשמנית) דמגוגית. יש הבדל בין הריסת בתים במהלך קרב או מתוך צורך צבאי, או (במשורה) כענישה, לבין הריסת יישובים שלמים מתוך שיקול דעת ותכנון מראש, וללא שום צורך צבאי. אפילו הג'וקר, שההריסה הזו היא מהמוצדקות שבהריסות ישראל שהרי היישובים "לא היו צריכים להיות שם" (ולמי איכפת שחלקם היו שם עוד לפני 1948 ונכבשו על-ידי המצרים), לא רלוונטי לעניין התחושה של החיילים שמבצעים את הפעולה בשטח.
דרך קשתו ויציבני 323921
רוב ההריסות לא נעשות מתוך קרב.
לא תמיד יש בהן צורך צבאי. גם כשמתנחלים רוצים לחגוג יש לפעמים לפנות עבורם איזורים מסוימים.
אם הטענה ש''היישובים לא היו צריכים להיות שם מלכתחילה'' איננה רלוונטית לגבי תחושת החיילים, אז גם הטענה שההריסה מתבצעת מוך ''שיקול דעת ותכנ ון מראש'' לא יכולה להיות רלוונטית לעניין זה.
ו''ילד בוכה בטירוף ודמעות אם וכיו''ב'' חיילים רואים כדרך של שגרה, לצערנו.
דרך קשתו ויציבני 323946
ורק עוד אוסיף לדבריך את מה שכבר אמרתי בתגובה 323826: אינני יודעת מי החליט שההריסה - "לא מעניינת". הצער הזה מצוי לא רק אצל החיילים אלא בכל הציבור, והוא משותף לכל הגוונים הפוליטיים.
אניל לא אסלח וגו' 323774
לא נראה לך שזה יותר גולדה עם זקן וכיפה, רק בלי הנעליים והתיק?
כמטרה לחץ 323873
"... נערים" ("שרובם אינם ממתנחלי הגוש") "הציתו מדורות באמצע הכביש וחסמו אותו לתנועה. הם ניקבו את צמיגיהם של ג'יפים צבאיים שניסו להגיע לנווה דקלים, וצבאו על אחד הג'יפים, ובו ארבעה חיילים.

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת כהנים, בא למקום וניסה לפזר את המפגינים בקריאות במגאפון."

ועוד באותו עניין 219239
(סליחה שאני מנג'ס, אבל משהו בעניין הזה מטריד אותי). יש במוסף הארץ שקיבלתי היום (באיחור) ראיון עם חגי בן ארצי‏1, ומנוע החיפוש האיילי לא עזר לי לבדוק אם כבר הזכירו את הכתבה הדי מעוררת השתאות הזו.

בן ארצי מכריז וחוזר ומכריז ושב ואומר שהוא יעזוב את גוש קטיף רק בארון מתים. הוא מתבטא בבהירות ובנחרצות. בין שאר הדברים הוא מציין "יש בהלכה דברים שהם בבחינת ייהרג ובל יעבור ועקירת יישובים מארץ ישראל הוא אחד המצבים האלה". בהמשך הוא מייחס את הטענה הזו לצבי יהודה קוק: "הרב אמר אז - אם הממשלה תחליט לעקור יישובים מארץ ישראל, כולנו מחוייבים ב'ייהרג ואל יעבור'. אמר מפורשות. מצוות יישוב ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות כולן".

רשימת שלושת הדברים ידועה, אך אולי לא מוסכמת על הכל? כמה אפשר למתוח את החבל?

1 אח של מתניה, אח של שרה, חוזר בתשובה (לציונות הדתית), וחתן תנ"ך לשעבר.
ועוד באותו עניין 219386
אני לא מכיר ציטוט חמור כל כך של הרב קוק. "ייהרג ובל יעבור" הוא ביטוי של הדגשה על חשיבות הנושא, וכדי להבין את הדברים צריך לקרוא אותו בהקשרו. חשוב לדעת האם הביטוי מתייחס לחיילים (שאמורים לבצע את הפינוי), למתיישבים, או לאזרחים מן השורה. האם הוא נאמר לתלמידיו בשעור בעל-פה, או במאמר בכתב? מאמר פובליציסטי או ספר הלכה?

מצאתי ברשת שבן-ארצי מצטט את הדברים האלה משיחה של הרב קוק עם משה דיין (שר הביטחון דאז). אפשר לראות בזה דברים של מנהיג דתי אל פוליטיקאי; אולי אפילו איום מסויים. אבל לא פסק הלכה.

אפילו כך, מובן שלאמירה כזו יש פוטנציאל גדול של נזק. גם היא נאמרה (ולא חשוב באיזה הקשר), אפשר לצפות מאנשים להפעיל קצת יותר שיקול דעת ולא לחזור עליה.

(בעניין שלושת הדברים, ראה סנהדרין עב:; אני לא חושב שהנושא כל-כך רלוונטי).
ועוד באותו עניין 219561
נכון, לא הנחתי שהיה זה פסק-הלכה. אבל אני לא לגמרי מצליח להבין את הרקע עליו נוצרות אי-הבנות קולוסאליות כאלה. הייתי מצפה מפוסקי-הלכה מובילים בישראל להבהיר חד-משמעית את מה שלך (ולי) נראה ברור כל כך: אין אף מצווה השקולה כנגד כל המצוות כולן, ואין כל דרישה הלכתית להתאבדות אישית או המונית כשמפנים יישוב.

אתה מצפה מאנשים להפעיל שיקול דעת, וזה כמובן רצוי. אלא שהדרך בה חגי בן-ארצי, אדם אינטליגנטי ללא ספק, מדבר, נוצר הרושם שהוא השעה את שיקול הדעת של עצמו והחליפו בשיקול הדעת של הרב קוק ואולי אחרים; אין זה מקומו לשאול אם זה הגיוני או לא, פשוט ככה זה. אינני יודע עד כמה סוג זה של התבטלות בפני סמכות נפוץ אצל היהדות הדתית, אבל אם זה כך, נטל שמירת השפיות עובר לרבנים הראשיים. יואילו נא להבהיר למר בן-ארצי, ולאחרים המזכירים מדי פעם את ה"ייהרג ובל יעבור" הזה, שהם טועים ומטעים.
ועוד באותו עניין 219511
את הראיון לא קראתי, אבל במוסף החדש יש מכתב תגובה, ובו ציטוט אחר. אוזניהם של קוראינו הדתיים בוודאי תצילנה עוד יותר.

"ברמה הפילוסופית, אני רואה זאת כך, אם חלילה המפעל הזה [גוש קטיף] קורס, אז אני מעלה את השאלה: איך זה ייתכן... איזה מין אלוהים זה? זה גורם לי למשבר אמונה, התמוטטות אישית של האמונה שלי".

וההערה שלי על כך היא כל כך מובנת מאליה, שאני אשאיר לכם להשלימה לבד: . . . . השואה . . . .
(טי)שורו מי יפונה מבטיח קמיקזה 219533
הקישור לראיון עם חגי בן-ארצי:

"יוציאו אותי רק בתוך ארון, יחד עם ספרי התורה... אני מקווה בכל לבי שהאסון הזה לא יקרה, ואני מתפלל ומבקש מהקדוש ברוך הוא שיעצור את ההידרדרות, אבל אם חס וחלילה יבוא עלינו הסיוט הזה, ואם חלילה תסריט האימים יתממש ואנו נראה איך נעקרים יישובים מאדמת ארץ ישראל ומגורשים יהודים מאדמתם ומבתיהם בארץ ישראל, על ידי ממשלת ישראל - כי אז גוש קטיף תהיה למצדה שנייה. זאת הבטחה. במצדה מסרו את נפשם 969 יהודים. בגוש קטיף אנחנו נהיה 970. אני מאמין שרבים מקרב חבריי לדרך יצטרפו למעשה".

חיפושים ב''הארץ'' 219562
(איך עשית את זה? כשחיפשתי ב"ארכיון הארץ" מצאתי את הכתבה אבל הרשו לי רק לגשת לפסקה הראשונה שלה).
חיפושים ב''הארץ'' 219591
תגובה 74357
חיפושים ב''הארץ'' 219603
בחיי שזה עובד. תודה.
.......! 219556
ועוד באותו עניין 219609
יש משהו אופייני לחוזרים בתשובה בגישה הזו (של ''אלוהים פרטי'').
ע''ע האדמו''ר פיני גרשון 219638
ועוד באותו עניין 219768
אתה מניח שכותב המכתב הוא חוזר בתשובה? נדמה לי שזה לא בן ארצי עצמו (האבחנה מעניינת, בלי קשר).
ועוד באותו עניין 219784
למיטב זכרוני הרעוע אלה הם דבריו של בן-ארצי (לא הבן של שלמה) בכבודו ובעצמו.
ועוד באותו עניין 219792
מצאתי את מדור התגובות של המוסף האחרון ברשת, ואתה צודק: המגיב לא דיבר על עצמו אלא ציטט את בן-ארצי. הנחתי שמישהו הגיב ותיאר את תחושותיו שלו (שאכן נשמעו דומות למה שבן-ארצי טען במאמר...)
ועוד באותו עניין 219891
ועכשיו הסקר: האם יש להניח למר בן-ארצי למות על קידוש השם, להכריז עליו כלא שפוי ולאשפזו בכוח, או לעצור אותו מעצר מונע?

(אה, אידיוט שכמוני, יש גם אפשרות רביעית: לבטל כל נסיגה שהיא)
ועוד באותו עניין 219897
את האלטרנטיבה העדיפה עלי כבר ציינתי, והיא מניחה שבן-ארצי אינו יחיד בדורו: לתבוע נחרצות מהפוסקים המקובלים על אנשי גוש אמונים להבהיר מפורשות את ההשקפה ההלכתית לגבי התאבדות (ונאומים-בזכות-התאבדות) על רקע פינוי יישובים ועקירת קרוונים וכו'. לעבור בשתיקה על נאום בן-ארצי זה פשע (ברצינות).

לא שיש לי אמון רב שמישהו מהם יעשה משהו, אבל איני רואה אלטרנטיבה. הדומיה הזו, שהיא או צבועה או אופורטוניסטית או חלילה נובעת מהסכמה מסוייגת, שנואה עלי מאוד. (ואולי אני עושה עוול ופורסמו קולות קוראים נמרצים וברורים? אשמח לדעת). אגב, אילו היה מדובר רק בתמהוני אחד שהוא במקרה אח של שרה, הייתי פחות תובעני. אבל הביטויים הללו נשמעים לא פעם ולא פעמיים, ואולי הגיע הזמן פשוט להפסיק.

(כשחושבים על זה, אני צריך לשאול אותך: בן-ארצי מאיים לפגוע רק בעצמו, הלא כן? באיזו סמכות תעצור או תאשפז אותו? דוגמה לא רעה לתוצא החינוכי שבמקרה זה הייתי מאוד שמח לא לבחון את תקפותו).
ועוד באותו עניין 219898
אני? אני הייתי מניח לו להתאבד, אלא אם כן הוא בלתי שפוי במובן הקליני.
ועוד באותו עניין 219901
ואם ימשיך להוכיח בשער? יחלק פְליירים? יפתח אתר אינטרנט עם הנחיות להתנגדות לא-אלימה המסתיימת במותו הטבעי של המתנגד הלא-אלים? מתי זה הופך לנזק ישיר?

האמת, אפשר לרדת מזה כאן, זה באמת לא הנושא החשוב. עזוב, אני סתם.
ועוד באותו עניין 219902
בסדר, אני עוזב, אבל תרשה לי עוד שמונה מלים: כל זמן שהוא מטיף להתאבדות ולא לרצח, שיטיף.
ועוד באותו עניין 219903
אז תרשה לי עוד שתיים: ג'ים ג'ונס.
ועוד באותו עניין 219905
אני רואה את השתיים שלך ומוסיף אחת: ברוך דיין אמת.
ועוד באותו עניין 219908
"ברוך דיין אמת"

באמת יש משהו מאוד "אלוהי" בהכרעה הערכית הזאת (אי התערבות כעקרון, עמידה מן הצד, חוסר אכפתיות, מערכת צדק אבלוציונית של "חטא ועונשו").

"ברוך אתה שוטה, דיין אמת" ;)

(ולא, אני ממש לא יודע מה צריך לעשות עם מטיפים להתאבדות. אבל אני כן מרגיש‏1 שצריך לעשות *משהו*, כדי שההטפה שלהם לא תהיה אפקטיבית)

________
1
השטן הקטן על כתף שמאל: אולי זה באמת איזה באג חמור שיש בתוכנה שלי. בקושי אכפת לי מהשכן שלי, אז מה פתאום אכפת לי מאיזה אוסף קנאים מטורלל שרוצה להרוג את עצמו?
השטן הקטן על כתף ימין: אויש ת'שתוק. עזוב אותך מהשטויות האלה. האוכל מוכן והריח של הצ'יפס מגיע עד לפה.
ועוד באותו עניין 219912
אני, איש רע לב מנעורי, לא הזלתי דמעה על חברי הכת ההיא שקבעו פגישה עם חללית האם שלהם מאחרי הזנב של השביט האלי-בופ‏1, ולא ארגיש שהעולם הוא מקום פחות טוב בגלל שאיזה בן-ארצי הסתלק ממנו מרצונו החופשי ומתוך מימוש אידיאולוגיה שהוא מאמין בה. ככל שאני יודע הוא קנה לו בכך חיי נצח, ועשה עיסקה מצויינת.

אבל אתה? אם אתה מרגיש אחרת ממני הדרך פתוחה בפניך להלחם בהם בכלים הרגילים של הטפה נגדית. על כל אתר אינטרנט שמהלל את ההתאבדות פתח שבעה משלך ששוללים אותה. פרסם מאמרים חוצבי להבות, ערוך הפגנות, אסוף תרומות, איים, התחנן, הבטח, שקר, קלל, ברך, תחתים על עצומות, גזור צומות, החרם חרמות, קרע בגדיך או של נעליך - הכל טוב ויפה בעיני ואני מאחל לך בהצלחה.
_____________
1- למרבה האימה אפילו צחקתי מבדיחות על חשבונם. מי שלא הימר על הסיכויים של בני הערובה במוסקווה מוזמן לידות בי את האבן הראשונה.
ועוד באותו עניין 219927
לא תודה. אני לא חושב שצריך להגביל את הפעילות לאתרי אינטרנט וקריעת בגדים (לא חבל?).

כאשר אדם, על דעת עצמו, יורה לעצמו בראשו שלו או מחליט לבלוע ציאניד, זה עניין אחד (זה גם עצוב לדעתי והופך בהכרח את העולם למקום פחות טוב, אבל אין לי עניין לטייל בראשו של הזולת 24 שעות ביממה בשביל לשפר את העולם). אך כאשר מדובר בפעילות ציבורית ובארגון של כתות המקדשות את ההתאבדות הקולקטיבית (ומתכננים לפעול), אני ממש לא אתרגש אם מישהו יפעיל כלים יותר אסרטיביים מהכלים שהצעת לי להשתמש בהם, בשעת הצורך (מכות על הראש של המארגנים עם אלות גומי, שימוש בגז, פיזור ההפגנה והחרמת פחי נפט לשימוש עצמי, למשל). אם מישהו ממש רוצה להתאבד באופן וולנטרי, הוא מוזמן לעשות זאת לבדו, בביתו הפרטי ולהתחפף מהמרחב הציבורי שלנו עם האידיאולוגיות הפסיכוטיות שלו.

לא כל המתאבדים הפוטנציאליים עושים זאת באופן וולנטרי כפי שנדמה לחלק מהאנשים, ויחסי כוחות של השפעה, כפייה[A] וניצול הדדי משחקים בכתות כאלה תפקיד, מתוקף היות האדם יצור חברתי/מחוברת/מתורבת (וזה נכון ביחוד בכתות דתיות המתנהגות כמו עדר של כבשים מסוממות הנוהרות אחרי מנהיג או קבוצת מנהיגים, וזה בטח נכון במקרים בהם לא בגירים מעורבים בפעילות הכת[B]). אני לא חסיד גדול של הפריים-דירקטיב (הפ"ד של ג'ון לוק פיקרד וחברים. לא הפ"ד של אותו אדון סטרייט מהדיון ההוא).
_________
[A] יש כל מיני סוגים של כפייה וכפייה על ידי חוקי מדינה היא לא הסוג היחידי שקיים.
[B] כמעט תמיד.
1 לצחוק מבדיחות (טובות) זה לא אינדקטור לכלום. אני, גם מבדיחות שואה אני צוחק.
ועוד באותו עניין 219932
מה דעתך על קולר למניעת התאבדות? :-) (ובהזדמנות זאת: לאן נעלם ג. אלכסנדרוביץ'?).

על בני נוער ועל התאבדות שאינה וולונטרית לחלוטין אין מה לדבר, אני מסכים איתך לחלוטין. בקשר לשאר, בוא ננסה להתמקד במשהו קונקרטי: מה בעניין האדון בן-ארצי שהובא כאן? האם פרסום דיעותיו בעיתון עלול לגרום לאחרים לאמץ את רעיונותיו? האם היית שולל ממנו את זכותו להטיף למען עקרונותיו? האם היית מונע ממנו את האפשרות להתאבד, למשל ע"י מאסר מונע יום לפני תחילת הנסיגה? כזכור, אינך צריך לטייל בראשו, הוא הביא אותו אליך מרצונו?
ועוד באותו עניין 219992
בן-ארצי אינו הבעייה, הוא התסמין. חלק מהבעייה הוא רבנים ואנשי-ציבור המפיצים רעיונות מהסוג שסיחרר את שיכלו של בן-ארצי (וכאן, אני מניח, אתה מתיר למדינה לנקוט צעדים כנגד המטיף, לפחות במקרים קיצוניים?). חלק אחר, מסובך יותר, הוא אותם רבנים ואנשי-ציבור ש*אינם* מפיצים רעיונות מהסוג שיכול לרפא את שגעונו של בן-ארצי. כאן, אני מסכים, זה יותר מסובך. אי-אפשר להעמיד אדם לדין על שבחר לשתוק.

אז אני אמשיך להתרגז, והרבנים ימשיכו לשתוק, ומי יודע, אולי באמת יתאבדו אנשים על קידוש החול בגוש קטיף (גם אם לא, סביר להניח שהם ייאבקו נמרצות כדי שלא יכריחו אותם להתאבד, האומללים).
ועוד באותו עניין 219995
1. אולי אתה מייחס חשיבות מוגזמת לבן-ארצי (כדובר שמייצג מישהו). אולי אישי הציבור שאמורים לדבר נגדו, מתעלמים ממנו (העובדה שהוא קיבל במה ב"הארץ" אינה רלוונטית במיוחד עבורם).

2. אנחנו צריכים לדעת שגם אם אותם אנשי ציבור היו מתבטאים כנגד הדברים האלו, מאד ייתכן שלא היינו שומעים על זה.

3. גם אני מצפה שבנושא כזה לא יהיה שום מקום לספק, ושלא יהיה צורך לתרץ תירוצים כמו אלו שבסעיפים הקודמים.
ועוד באותו עניין 220001
1. נכון. ברור לי שאילו זה היה רק הוא והראיון הזה ב"הארץ", בכלל לא הייתי מצייץ. אבל הביטויים הללו כבר מוכרים.

2. גם נכון, ואם מישהו "מבפנים" יעמידני על טעותי אשמח מאוד.

3. מה אומר? נכון.
ועוד באותו עניין 220003
2. פשוט רציתי להדגיש שאני לא "מישהו מבפנים" (ובהחלט יתכן שיש התבטאויות שאני לא יודע עליהן).
ועוד באותו עניין 220023
לא יודע, אני לא ממש (או ממש לא‏1) יודע מי זה בדיוק "בן ארצי", מעבר למה שקראתי כאן ולכן אין לי את הכלים להכריע.

אם אין לו השפעה הרסנית של ממש, הוא לא הקים סביבו איזה חוג מאמינים קנאי שילך אחריו באש ובמים ורואה בדבריו דברי אלוהים חיים וכל מה שהוא עושה זה לדבר שטויות בתקשורת ההמונים כי הוא חושב שהוא מיצג מישהו, אז לא - לא הייתי מונע ממנו ספציפית לדבר שטויות.

שוב, אם הוא באופן אישי רוצה להתאבד באופן עצמאי, הוא מוזמן לנסות (בתקווה שיש מסביבו מספיק אנשים טובים שימנעו זאת ממנו). ברגע ש*הוא* אוסף סביבו אנשים תחת חסותו, בונה מערכת חברתית שיעודה התאבדות ומסית שוב ושוב להתאבדות המונית כאידיאולוגיה (ויש ראיות לכל זה ולכך שהוא מהווה מנהיג רוחני בעיני רבים) אני אראה בו אחראי לנזק ש(עלול) להגרם לפרטי הכת שהוא הקים לעצמו (גם אם כולם שם רוצים לבצע Seppuku על בסיס יענו וולנטרי).

________
1 אם לצטט את מיצפטל שנזף בי לא מזמן בדואל (בצדק) , על (עוד) איזו שטות שאמרתי :"just read newspapers every once in a while".
ועוד באותו עניין 220024
או בקיצור: כגודל סמכותו בעיני ציבורו וכגודל הנזק (שנמדד בחיי אדם) שהוא יכול לגרום לו, כך גודל האחריות שיש ליחס לו.
איזה כיף לך 220041
מיץ פטל - נזוף גם בי בבקשה!
:) 220046
אם היית מדבר יותר על דברים שאין לך שמוץ של מושג בהם, אז אולי זה היה מגיע גם אליך. אבל רק אולי.

"Ignorance is bliss"

ועוד באותו עניין 220144
אפשר לסכם: אנחנו חלוקים בשאלה זאת.
ועוד באותו עניין 220468
אפשר להתוכח על זה.
למות למען האמת 324769
ראה ציטוט שני בתגובה 70086 .
למות למען האמת 325022
בינתיים נדמה לי שראיתי את בן-ארצי באיזה אולפן טלויזיה, והוא התנהג כאילו הוא עדיין חי (או שמא היה זה תיאטרון בובות? לא נשארתי שם מספיק זמן כדי לברר).
למות למען האמת 325029
על איזה בן ארצי מדובר, למען השם? ומתי ומדוע שלח את עצמו לעולם שכולו טוב?
למות למען האמת 325034
חגי בן ארצי. הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtTower.jht...
למות למען האמת 325038
פוי. יהודי דתי מתכוון להיקבר בתוך ארון, כמנהג הגויים? אתמהה.
מחשב את קיצו לאחור 325193
למה להכפיש? הוא התכוון רק לצאת מהרצועה בארון (או שמא לצאת מהארון עם רצועה?) ואח"כ להקבר כדת משה וישראל כשרק תכריכים מפרידים בינו לבין אדמת הקודש. כשהגיעה שעת האמת נראה שהוא שינה את דעתו כרבים לפניו שה"תחזיקו אותי" שלהם התנפץ אל סלעי האדישות הציבורית, והותיר אותם בודדים עם אקדחם מכוון לרקה והבעה של תמהון גדול על פניהם. "איפה כולם?" הוא ממלמל בפליאה "היכן ריבואות אוהבי הארץ שישכנעוני להמשיך במאבקי בעולם הזה?", אך רק הפועל המשועמם של חבר'ה קדישא, נשען על את החפירה שלו, עונה לו בקוצר רוח מסויים "נו, אדון בנרצי, אולי תחליט כבר?".

מי ייתן ועוד פעמים רבות יעמוד הנביא בפני הקונפליקט הזה.
כה עשו חכמינו 325195
אתה מתבלבל, הוא התכוון לצאת מהרצועה בארון, להתייצב בפני שרון ולנבא לו קדנציה נוספת, ובתמורה לבקש את יבנה וחכמיה. כידוע, יבנה העתיקה נמצאת לחוף פלמחים.
כה עשו חכמינו 325197
שמעתי הבוקר ברדיו מישהו מסל''ע שסיפר שמפוני אלי סיני דרשו שהמדינה תפקיע כפר נופש מידי בעליו החוקיים ותעניק אותו להם. מעניין מה יעקב חושב על זה.
כה עשו חכמינו 325198
וחכמיה היכן הם?
כה עשו חכמינו 325199
כובשים את יצרם.
כה עשו חכמינו 325202
אהה, חכמים וגיבורים גם יחד! האם זה תיאור חיילינו האמיצים בכוחות הפינוי?
מחשב את קיצו לאחור 325200
האמת היא שדבריך מהדהדים מרעיונות לא ישוערו בעצמתם. עד כה מדברים בעיקר על יציאתם מהארון של הומוסקסואלים, אבל נראה שבאמת ימי המשיח מתרגשים עלינו אם גם חובבי סאדו-מזוך יוצאים ממנו במופגן כשהרצועה בידם.
מחשב את קיצו לאחור 325214
זהו, שלצערו של מר בן ארצי, הרצועה כבר לא בידיו. לכל היותר תאוותו בידו.
''משפחת הקראווילה'' הראשונה 320799
"משפחת בן-דהן מניסנית היא המשפחה הראשונה שחתמה על חוזה וקיבלה את המפתח לקראווילה. עשרות משפחות יעזבו השבוע את בתיהן בגוש ויעבירו את רכושן לאתר לדיור זמני בניצן."

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/965/071.html

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים