איראן חתמה על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני 1733
איראן חתמה אתמול (ה') על "הפרוטוקול הנוסף" באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. האמנה מעניקה לפקחי האו"ם את הזכות לערוך בדיקות פתע במתקני הגרעין של איראן. בטהראן מקווים כי הדבר יפריך את ההאשמות האמריקאיות לפיהן לאיראן תוכנית לבניית פצצת אטום.

הנציג האיראני לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) עלי אכבר סלחי חתם על האמנה בשם טהראן. מנכ"ל סבא"א, מוחמד אל־בראדעי, חתם עליה בשם האו"ם. אל־ברדעי קרא לממשלת איראן לאשרר בהקדם את האמנה ואת הפרוטוקול הנוסף. לדבריו, איראן הבהירה שגם לפני אישרור הפרוטוקול, היא תנהג כפי שמתחייב ממנו.

החתימה באה לאחר שלפני כחודש קיבלה סבא"א החלטה לפרסם הודעה המגנה את איראן על כך שהסתירה את תוכניות הגרעין שלה, אך עודדה את איראן להמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות, ובירכה על שיתוף הפעולה המתחדש. ההחלטה שהתקבלה היתה פשרה בין מדינות אירופה לארה"ב, שדרשה להעביר את הנושא לטיפולה של מועצת הביטחון של האו"ם.

ארה"ב וישראל האשימו בעבר את איראן בניסיונות לפתח נשק גרעיני בחשאי. דובר מחלקת המדינה האמריקאית ריצ'רד באוצ'ר בירך על החתימה על האמנה אולם הסתייג: "זהו רק צעד אחד בדרך ליישוב השאלות הפתוחות סביב תוכנית הגרעין של איראן".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
סבא"א
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סבבה בסבא''א 185460
אתר מושקע, וגם פינה לנוער:
היהפכו מפגעים המוניים בינ"ל חברבורותיהם? מקרא ותרגום 185465
ניתן להיעזר בhttp://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

ציטוט:
...כל אלה אינם עושים רושם על בראדעי, אשר מסביר, כי אף שהאיראנים רימו והסתירו, והם אכן מעשירים אורניום, הפרידו פלוטוניום ועשו שימוש בצנטריפוגות - פעילותם זו "יכולה בקלות להיות מכוונת למטרות אזרחיות". כלומר, לפיתוח אנרגיה גרעינית בלבד. צריך מידה רבה של היתממות כדי להצדיק פעילות גרעינית כזאת של מדינה שיש לה רזרבות נפט וגז למאות שנים.
המסר העיקרי של מנכ"ל סבא"א מכוון לישראל. לדעתו, על ישראל להתפרק מנשק גרעיני...
יש לי כותרת יותר טובה 185471
''ראשי אש''ף חתמו על האמנה למלחמה בטרור''
יש לי כותרת יותר טובה 185553
אם החתימה היא כל-כך חסרת משמעות, אז מדוע שמדינת ישראל לא תחתום על האמנה?
מאוד פשוט 185555
נגד ישראל לא יהססו להפעיל (וגם יצליחו) את המוסדות הבינלאומיים השונים בטענה (הנכונה) שהיא מפירה את האמנה.
איראן יכולה לחתום על האמנה ולהמשיך לצפצף בלי שום נזק משמעותי.
מאוד פשוט 185556
מה עוצר אותם כבר יותר מ-‏40 שנה? רק אי-החתימה? הטיעון הזה לא ממש מחזיק מים.
מאוד פשוט 185618
מי אמר שמשהו עוצר אותם? אבל נהיה טפשים מטופשים אם ניתן לארגון עויין כמו האו"ם עוד עילה להטפל אלינו. ישנן מספיק עילות שקריות להתקפות נגדנו גם מבלי שנוסיף עילה *אמיתית* לעסק...
ישראל לא הצטרפה לאמנה משום שכפי הנראה יש לה נשק גרעיני, הצרפות לאמנה משמעה דרישה לפירוק ישראל מהנשק הגרעיני (מה שאיננו בא בחשבון כמובן). כל עוד ישראל איננה מצטרפת לאמנה, לא ניתן להאשימה בהפרתה.
איראן, לעומתה, יכולה לעשות מה שבא לה, לפחות בכל הנוגע לאו"ם. די ברור שהם עוסקים בפיתוח נשק גרעיני ודי ברור שהם לא יפסיקו לרגל החתימה על האמנה.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185626
האם איראן יכולה לעשות כל מה שבא לה? אם כך, מדוע *כן* חתמה על האמנה? אם איראן יכולה להצטרף לאמנה אבל להמשיך לפתח נשק גרעיני, מדוע ישראל, עם יכולות ההסתרה שלה, לא יכולה?

בכל מקרה, כמו שכבר צויין בעבר באייל <דמיין קישור לתגובה> כל ההחלטות נגד ישראל באו"ם עד כה התקבלו תחת הסעיף הלא-אופרטיבי (סעיף 6 בחוקת האו"ם http://www.un.org/aboutun/charter) לעומת, למשל, ההחלטות נגד עיראק שהתקבלו תחת הסעיף האופרטיבי (סעיף 7), כך שהכל מילים אבל לא מעשים. מצד שני, מרגע שאיראן מצטרפת לאמנה הרי שהיא מסתכנת בגורלה של עיראק, שכנגדה *כן* הופעלו אמצעים תחת סעיף 7. אתה חושב שהם (השלטון האיראני) מוכנים להשתתף בניסוי?
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185681
איראן גדולה מישראל פי שבעים, קל יותר להסתיר את הפעילות הזאת.
, החתימה על האמנה היא טקטיקה מצויינת מבחינתה משום שעכשיו ענייניה הם כביכול בדרך להסדר (באמצעות גופים שיעלימו עין בקלות בכל הנוגע אליה), זה קונה לה זמן רב שיאפשר לה בכל זאת, להמשיך לפתח כלי נשק גרעיני.
מידת היכולת של האו''ם ושאר המוסדות הבינלאומיים המושחתים לפעול נגדנו היא אכן מצומצמת יחסית בגלל הגב שיש לנו מארה''ב אבל עדיין יש בכוחם לפגוע בנו משום שלנו אין נפט ואין אוכלוסיה גדולה. הדוגמה של עיראק דווקא מחזקת את הטיעון. המלחמה נגדה היא מלחמה אמריקאית, לא מלחמה של האו''ם. במידה רבה, ארה''ב כפתה על האו''ם את ההחלטות. אלמלא ארה''ב הייתה עיראק יכולה להמשיך ''לחיות בנעימים'' עוד שנים רבות ומבחינתה של ההנהגה האיראנית זה לא ממש ''גורל עגום''

לסיכום, האמנה היא ללא ספק פיסת נייר נאה אבל יכולתה למנוע פיתוח נשק גרעיני על ידי מדינות סוררות ומסוכנות כמו איראן היא אפסית בעוד שהיכולת שלה לשמש כלי ניגוח נגד ישראל היא רבה ואפקטיבית.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185686
אם החתימה על האמנה היא טקטיקה כל-כך מצויינת מדוע איראן חיכתה עד שארה"ב איימה שהעניין יועבר למועצת הביטחון ורק אז חתמה על האמנה? מדוע לא חתמה עליה מלכתחילה ופיתחה נשק באין מפריע, בשטחה הגדול, העצום והרב?

אם המוסדות הבינלאומיים והאו"ם הם אפריורית מושחתים אז מדוע מדינת ישראל משחקת את המשחק המטופש הזה - שתכריז "המוסדות הבינלאומיים והאו"ם מושחתים ונגדנו - אנחנו לא משחקים במשחק הדבילי הזה" ותתנער מכל הנזקים שהחברות בכל אותם מוסדות גורמים לה?

אם ארה"ב כפתה על האו"ם את ההחלטות, מה עוצר אותה מלהמשיך לכפות את החלטותיה על האו"ם ולשמר את המצב הקיים לפיו כל ההחלטות נגד מדינת ישראל מתקבלות תחת אותו "סעיף 6" לא אופרטיבי? שיגAנו את ישראל עד מחר מבחינתי כל זמן שאין לזה משמעות מעשית - ארה"ב לצידנו, גם בלי נפט ואוכלוסיה גדולה, והיא כופה את החלטותיה על האו"ם כרצונה. עד עכשיו ארה"ב העלימה עין במשך כ-‏40 שנה מפיתוח נשק גרעיני ישראלי (עפ"ז) - היא תמשיך בכך. והיא שולטת באו"ם וכופה עליו את רצונה כמו במקרה עיראק.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185707
=== אמרת ====
אם החתימה על האמנה היא טקטיקה כל-כך מצויינת מדוע איראן חיכתה... [ספלק] ...בשטחה הגדול, העצום והרב?
=============
האין זה בדיוק מה שאיראן עשתה עד עתה? די שקוף שהם מנסים למרוח את הזמן... וברור שהחתימה איננה מעידה על כוונות איראן להפסיק את הפיתוח (ההיפך הוא כנראה הנכון)
=== אמרת ====
אם המוסדות הבינלאומיים... [ספלק] ...מוסדות גורמים לה?
=============
ישראל לא יכולה להגיד "שברו את הכלים ולא משחקים". החלטות האו"ם, גם אלו שאינם "מחייבות" עדיין משמשות ככלי ללחץ עלינו והלחץ הזה הרבה יותר אפקטיבי מאשר הלחץ על איראן.
=== אמרת ====
אם ארה"ב כפתה על האו"ם את ההחלטות... [ספלק] ...עליו את רצונה כמו במקרה עיראק.
=============
נו באמת. מה אתה מציע? שנחתום על האמנה תוך כדי הפרתה ונסמוך על זה שארה"ב תגן עלינו באו"ם? מחר יכול להבחר נשיא סטייל קרטר והכל יראה אחרת לגמרי (מעבר לכך, ארה"ב "סובלת" את קיומה של הפצצה הישראלית בעיקר משום שישראל שומרת על העמימות - אשר אי החתימה על האמנה היא חלק מרכזי בה). בכל מקרה (ואולי פה טמונה אי ההבנה), הנזק שיגרם לישראל כתוצאה מהחתימה איננו דווקא עצירת הפיתוח הישראלי אלא נזק כללי, כלכלי, תדמיתי (אם ייתכן מצב גרוע יותר מעכשיו).
אין דין ישראל כדין איראן כפי שאין דין ישראל כדין שום מדינה אחרת, בוודאי בכל הנוגע לזירת האו"ם והארגונים הבין לאומיים.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185711
א. מה זה [ספלק]?
ב. לא, איראן לא חתמה *עד* *עתה*. משום מה, בקונסטלציה מסויימת, איראן החליטה לחתום. מדוע? לא הסברת זאת.
ג. כיצד ההחלטות על פי סעיף 6 משמשות ככלי לחץ עלינו, שאומרים "או"ם שמו"ם", וכיצד הלחץ הזה אפקטיבי? איזה תוצרים קונקרטיים יש ללחץ הזה? האם תוכל לתת דוגמה, למשל, להצעת החלטה שבוטלה עקב הסכמת מדינת ישראל לשנות את מדיניותה?
ד. ישראל מפתחת נשק גרעיני כבר כמעט 50 שנה, מתוכם 45 שנה בהסכמה שבשתיקה של ארה"ב. אין לי כדור בדולח אבל לא שמעתי על לחץ אמריקאי או הצהרות אמריקאיות שתומכות בשינוי המצב. בפועל, מי שהיה בדרך להטלת סנקציות כלכליות על סף המדרון החלקלק לפלישה בנוסח הפלישה האמריקאית לעיראק היא איראן. הנה תשובה אפשרית בשבילך להסבר שביקשתי ב-ב.: ארה"ב‏1 הסכימה לוותר על העברת העניין למועצת הביטחון כי היא משוכנעת שמנגנון הפיקוח של סבא"א *כן* אפקטיבי מספיק כדי למנוע פיתוח גרעיני וההנהגה האיראנית‏1 למדה את הלקח מההתנהלות האמריקאית נגד עיראק.

בסופו של יום אכן לא דין ישראל כדין איראן - נגד איראן התחיל המסלול בדרך לפעולה אקטיבית, כמו גם נגד סוריה, עם העברת "חוק האחריות הסורית" בארה"ב. עיראק זה כבר היסטוריה. נגד ישראל, כבר 45 שנה, למרות הפיתוח הגרעיני, לא. כמו שאמרתי - הכל מילים.

1 לכל מי שקורא אותי ונחרד: כמובן שאלו לא עמדות על בסיס בלבניסטי, אלא רק לצורך הדיון במגרשו של איל.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 185739
א. זהו צליל המספריים שחתכו את הטקסטים...
ב. חשבתי שזה ברור. איראן ראתה מה קרה עם עיראק והחליטה שעדיף להתעסק עם גוף סלחני וחסר שיניים כמו סבב"ה (כן, יודע) מאשר להתעסק עם ארה"ב תחת ג'ורג' בוש.
ג. האמת היא שההתממות שלך מפסיקה לשעשע אותי, החלטות כמו 242 משמשות מצע להרבה מאוד תוכניות "שלום" שבמידה זו או אחרת נכפות עלינו על ידי הקהילה הבינלאומית, זה כשלעצמו מזיק מספיק. לפי לשון החוק היבשה ישראל לא הפרה את החלטות האו"ם אבל זה לא מונע מרבים להאשים אותנו בהפרה כזאת, מה שגורם לנו ל"נזק תדמיתי" שאחריו נגררים נזקים מהותיים כמו החרמה של תוצרת ישראלית, קשיים בגיוס הלוואות בחו"ל, בעיות בקניית נשק בחו"ל וכו.
ד. אינני יודע מה דעתה של ההנהגה האמריקאית על הסבבה, דעתי נשארה כשהייתה, הסבא"א תורם למניעת התפוצה של נשק גרעיני בערך כמו שהאו"ם תורם להשכנת שלום ולכיבוד זכויות האדם (קרי - התרומה היא שלילית, אם בכלל).
ארה"ב היא מדינה מאוד חזקה אבל היא עדיין מעוניינת (בטעות לדעתי) בגיבוש קונצזוס או"מי לפני שהיא יוצאת לפעולה, אינני מאמין שהאמריקאים מאמינים בכנות שיש לדברים האלו איזושהיא משמעות מעשית, המשמעות היא בעיקר טקסית. אני מאוד מקווה שגם אחרי שהמאמצים ה"מתורבתים" ליישב את הבעיה יכשלו, תעשה ארה"ב את הדבר הנכון.

באשר לפסקה האחרונה, ישראל לא חתמה על שום התחייבות שלא לפתח נשק גרעיני, מכאן שאיננה מפירה שום התחייבות כזאת. אם אינני טועה, הסבא"א לא יכולה לפעול נגדנו עד שלא חתמנו על האמנה. אם נעשה כמו איראן, ונחתום בלי להפסיק באמת, יגרם לנו נזק חמור יותר מלאיראן משום שאין לנו שום משאב משמעותי שיכול לאפשר לנו להסתדר תחת משטר סנקציות, לאיראן יש, כפי שהיה לעיראק.
בקשר לסבב''ה 185750
<ספוילרון>
ב"אהלן וסהלן ופצצת החומוס" צמד הבלשים מתחפש לפקחים מטעם הסוכנות הבין-לאומית לפיקוח על אנרגית החומוס (סמבוס"ק). כל פעם שמדברים על נשק להשמדה המונית בעירק אני נזכר בזה.
הראש היהודי בנה את ארמונות וורסאי 186121
לדעתי אתם בכלל לא בכיוון.
אני חושב שאיראן החליטה שהגיע הזמן לשחק את המשחק שישראל המציאה.
אם אני לא טועה והחישובים שלי נכונים...סתם.

אני באמת סבור שאיראן כבר פיתחה נשק גרעיני והיא עומדת כיום בצומת החלטות לא פשוטה.
מצד אחד היא מעוניינת לגרום לישראל שאין טעם להפציץ את המתקנים האיראנים היות והנשק כבר קיים. מצד שני היא לא רוצה להכנס למערבולת של הדרדרות כללית עם ארה''ב.
החדשות הטריות לפיהן על פי מידע איראני עזרו מומחים פקיסטאנים לייצר נשק גרעיני באיראן רק תורמות לביסוס קו החשיבה הזה.
נראה שיש כאן נסיון לצאת מן הארון בלי לשבור את הכללים.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 186214
מדוע מופז מאיים בבוטות על האיראנים?
הוא רוצה לקלקל פעולה ומדליף?

תגובה 169198
האם כמו פרס הוא שואף למאזן אימה במזרח התיכון?
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 186219
אני חושב שאכן פעם סימנתי את מופז כ''בדלן''. אבל צריך קצת יותר דוגמאות והסברים כדי לבסס את זה.
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 217087
הרי לך עוד דוגמא:
"ארה"ב מעריכה: ישראל תתקוף הכור האיראני
גורמי ממשל: העניין כבר נדון בכמה רמות, וגם בפגישת בוש-שרון. בוש: יהיה זה בלתי נסבל למזרח התיכון אם איראן תשיג נשק גרעיני"
הראש היהודי ימציא לנו פטנטים 186223
ע"פ טענת משרד הבטחון, מופז, בשידורי קול ישראל בפרסית, לא איים על איראן אלא להיפך - היפנה כלפיה מסר של פיוס.
לפי טענה זאת, הדברים אשר יוחסו למופז בהארץ לא הוצאו מהקשרם, אלא פשוט מעולם לא יצאו מפיו.
מעניין אם כך, מדוע האירנים הגיבו על מה שצוטט, כביכול מפיו של מופז, בעיתון הארץ, ולא על דבריו המקוריים. האם ייתכן שגם בטהרן לא שולטים בשפה הפרסית?
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185529
גם לוב החליטה שלא שווה לה להסתבך עם האמריקאים והבריטים ותוותר על פיתוח נשק להשמדה המונית (שכעת היא מודה שפיתחה) - http://news.walla.co.il/?w=//481075.
עוד אחד מהרווחים של המלחמה בעראק? (המלחמה הזו ממשיכה להצדיק את עצמה כל הזמן)
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185532
רק בלי נקודה בסוף הקישור: http://news.walla.co.il/?w=//481075
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185540
במוסף השבת של ידיעות אחרונות התפרסמה לפני שבועות אחדים כתבה של רונן ברגמן העוסקת בנושא. לדבריו, אירן מודה במידע שכבר דלף למערב, אך מקפידה שלא לספק פרט חדש כלשהו. ברגמן מעריך כי מדובר בתרגיל שמטרתו להרוויח זמן ולהמשיך את הפיתוח באתרים שטרם נחשפו, בעוד הפקחים עוסקים בבדיקת האתרים שנכללו בדיווח.

כשלמנכ''ל הסבא''א קוראים מוחמד אל-בראדעי (וסליחה אם משתמעת מכאן נימת גזענות), יתכן והאינטרסים של הועדה אינם חופפים במדויק לאלו של ארה''ב ובריטניה.
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185551
אכן משתמעת מכאן, לדעתי, נימת גזענות. בערך כמו זו שאומרת שיתכן והאינטרסים של ג'ורג' בוש בבואו לפלוש לעיראק אינם חופפים במדויק לאלו של כל העולם אלא של מדינת היהודים.
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185683
היום התפרסם שישראל שוקלת לבקש מינוי של שופט ישראלי בכיר לבית-הדין הבין-לאומי בהאג שידון בגדר ההפרדה, וזאת כ"איזון" לשני שופטים ערבים (ירדני ומצרי) שמכהנים בהרכב.
(לדעתי, אגב, בקשה כזו תהיה שגיאה).

האם יש כאן "נימת גזענות"?
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185688
אכן כן. זו תהיה אותה נימה אנשלוביצית שגורסת כי שופט מביא איתו עולם תוכן מסויים בבואו לשפוט ושהוא אינו יכול להתעלות מעליו ולדון במקרה לגופו של עניין אלא יתיישר באופן דטרמיניסטי-כמעט על פי הקו המקובל ברקע התרבותי שלו.

בפועל, אני חושב שאותה בקשה (או פרסום הכוונה לבקש אותה) הוא חלק מהטקטיקה המשפטית של מדינת ישראל כדי להשפיע על מהלך המשפט ועל כן איני מתפלא עליה. אני חושב שכל עורך דין סביר היה עולה על אותו רעיון.
אם באיראנים נפלה שלהבת? 185698
א. נסמן ב- (b(x את רמת ההטיה של שופט x הנובעת מזהות המדינה ששלחה אותו (כלומר, זוהי ההסתברות שהוא יפסוק באופן שנוח לאותה מדינה, למרות שבתנאים אובייקטיביים היה פוסק אחרת).
1. לא צריך להגיע לרמת הפסימיות של "התיישרות דטרמינסטית" (כלומר, (b(x קרוב ל- 1), כדי לשלול את ההנחה ש- b(x)=0.
2. מותר לחשוד ש- (b(x אינו קבוע בין כל השופטים. יש שופטים הוגנים, ויש שופטים שאינם הוגנים.
3. מותר גם לחשוד שאחוז השופטים ההוגנים אינו קבוע בין המדינות.
4. אני מקווה שזו לא גזענות לחשוד שהאחוז הזה גבוה יותר במדינות שהמסורת המשפטית והדמוקרטית שלהן דומה לזו של מצריים.

ב. קרוב לוודאי ששופט בבית-הדין הבין-לאומי יכול להתעלות מעל עולם התוכן שהוא מביא לכס המשפט, ולדון בכל מקרה לגופו של עניין.
יכול.
קצת נאיבי לחשוב שהוא תמיד רוצה.
אם באיראנים נפלה שלהבת? 186229
לא, אין כאן נימה של גזענות.
אבל אני לא מבין איך אתה מקשר את זה לתגובה 185540 שטענה שמשמו של מנכ"ל סאב"א נובע שהוא לא מייצג את האינטרסים של העולם המערבי. כמו לערן, גם לי זה מזכיר את אלה שמחפשים יהודים (או שמות יהודיים) בממשל האמריקאי, וטוענים שהממשל מייצג את האינטרסים של היהודים וישראל, ולא של העם האמריקאי כולו.

לעומת זאת, לדעתי שמי שחושב שישנה אפס הטיה לשופטים הוא נאיבי. למעשה, בסוגיות עקרוניות, קשה לדמיין את השופט שתהיה לו אפס הטייה, ואני לא בטוח שזה השופט האידאלי. אפילו כאשר מפרשים טקסט שנכתב ע"י יישות מושלמת כגון התנ"ך, יש הטייה למפרשים, ואני לא מאמין שיש יהודי דתי שמסוגל להחליט מה הפרשנות הנכונה בשאלה כגון האם לסגת מהשטחים, מבלי להכניס לתוך הפרשנות את עמדתו האישית‏1. לכן, כאשר מטילים על שופטים לפרש טקסטים כגון חוקים וחוקה, שנכתבו ע"י אנשים לא מושלמים, שלא חזו את העתיד, ברור שהשופטים יכניסו לתוך הפרשנות הזו את דעתם האישית, ובמידה מסוימת זה גם מה שמצפים מהם לעשות.
זה אולי מצב לא מושלם, אבל כמו הדמוקרטיה, זה השיטה "הכי פחות גרועה" שמצאו עד עכשיו.

אולי מינוי שופט ישראלי יוכל לעזור לשכנע את ביהמ"ש להבין ששאלת גדר ההפרדה לא ממש בתוך המנדט שלו.

-----
1 יש כמובן הרבה יהודים דתיים חכמים ומבינים שחושבים שעמדתם האישית בנושא נגזרת מהתנ"ך ואין דרך הגיונית לפרש אחרת. העובדה שלא לכולם יש אותה עמדה מראה שזה כנראה לא המצב. גם שופטים לרוב אוהבים להציג את מסקנותיהם כנגזרות לוגית מהחוקים והתקדימים, וכבלתי תלויות בעמדותיהם. גם זה לא ממש נכון.
עדכון 197196
מידיעות המתפרסמות היום ב"הארץ"‏1 וכן בתקופה האחרונה עולה התמונה הבאה: אירן ממשיכה, בידיעת בסבא"א, לפתח נשק גרעיני. מזכ"ל הסוכנות, מוחמד אל-בראדעי, מנסה ככול יכולתו לקדם את כוונתה של אירן, ע"י מניעת העברת הדבר למועצת הביטחון, ולא בפעם הראשונה. גם כשהוא יצא כנגד אירן, הדבר היה תמיד במצבים בהם אין לדברים ערך, שכן לחצה של ארה"ב כבר הכריע.

במקביל, הוא מנסה לדחוף בהדרגה לפירוק העולם החופשי מנשקו - ישראל ועתה, בטיפטוף, גם ארה"ב.

עדכון 197306
לא יודע איך הקישורים שנתת קשורים לכתוב בתגובתך, אבל זה לא מפתיע אותי.
מוחמד זה מוחמד, הלא כן אפו? אפילו אם הוא נלחם בחורמה בנשק הגרעין באשר הוא.
עדכון 197311
תודה על השאלה. מן הקישור הראשון:
איראן לא דיווחה לסבא"א על מתקנים רגישים מאוד להעשרת אוראניום, כך אמרו אתמול דיפלומטים מערביים. לדבריהם, המידע הגיע אתמול מלוב וממדינות אחרות שגילו את המתקנים.

בסוף ינואר טענו מקורות בסבא"א, כי איראן העניקה פרשנות שונה להתחייבותה להפסיק את תוכנית העשרת האורניום שלה. לפי הפרשנות שהעניקה איראן להתחייבות, היא אכן אינה מתכוונת להעשיר אורניום, אך ממשיכה בהרכבת הצנטריפוגות במתקן להעשרת אורניום בנתנאז.

ומן השני:
כותרת - ביקורת על ארה"ב, הקוראת לפירוק נשק גרעיני - אך מתחמשת בעצמה
מתחת לתמונה - בראדעי: על המעצמות להתפרק
סוף הידיעה - בראדעי היטיב אתמול לבטא את החשש הזה במאמר ב"ניו יורק טיימס", שכוון בעיקר לנגח את ממשל בוש, ובו קרא למדינות שמחזיקות נשק גרעיני, לא לשכוח את מחויבותן המעוגנת באמנת ה-NPT, להתפרק מנשקן.

במאמץ נוסף היית מגלה את מקורתיי האחרים. דוגמא? רק מהיום, עדיין מעיתון "הארץ" http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... -
איראן נתפסה שוב בדיווחי שקר לגבי תוכנית הגרעין שלה - כך אמרו אתמול ל"הארץ" מקורות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לדברי המקורות, גילויים אלה יופיעו בדו"ח, שצפוי להגיש בשבוע הבא מזכ"ל סבא"א, מוחמד אל-בראדעי.
וכן -
למרות הגילויים החדשים, צפוי מזכ"ל סבא"א להדגיש בדו"ח שאיראן חתמה על "הפרוטוקול הנוסף" (אף שלא אישררה אותו עדיין), ומשתפת פעולה עם הסוכנות. בראדעי צפוי להמליץ להמשיך בדיאלוג עם איראן, ולא להעביר את העניין למועצת הביטחון של האו"ם, שבסמכותה להטיל על איראן עיצומים.

מקורות נוספים - עבודת בית.
שבת שלום!
עדכון 197313
כלומר, הבאת עוד קישור שהוא more of the same.
אתה מציג תזה שלך, שאומרת שברדעי מסייע להתחמשות אירן. קשה לי לראות זאת ממאמרים בהם מתואר האיש כתוקף כל מי שמעודד בצורה אקטיבית או פסיבית הגברה או אי צמצום של החימוש הגרעיני.
למה מועצת הביטחון הינה אופציה בכלל? נראה לך שמישהו יאשר פעולה באירן לאחר הכישלון הצורב למציאת נשק בעירק? הרי אז ארה"ב היתה הדוחפת היחידה מול כל העולם, ועכשיו אפילו היא איבדה עניין. ברדעי עושה את כל מה שהוא יכול תחת האילוצים, לדעתי.
ואני באמת חושב, לאור התגובות שלך בהן יצא לי לעיין עד היום, שהסיבה היחידה שאתה חושב מה שאתה כותב עליו, זה בגלל ששמו הוא מוחמד.
עדכון 197319
אני חולק על רוב האבחנות שלך בתגובה זו.
אני לא רואה כיצד נתון כלשהו שאביא מן העבר, למשל לגבי התבטאויותיו וסדרי העדיפויות של בראדעי, עשוי לשנות את אמונתך. גם לא אתווכח עם דברים שיחסת לי.
עדכון 197321
אתה מוזמן להמשיך לנסות. אין לזה קשר לאמונה.
אין לי שום דבר בעד או נגד ברדעי, אני רק מנתח את הקישורים שהבאת לי עד כה, שאינם תומכים בסברה שלך.
עדכון 197323
זו לא היתה טענה ולאחריה הוכחה, אלא תחושה מלווה בקצת יותר מביסוס. לא השתכנעת? לא נורא, בוא נעקוב שנינו אחר ההתפתחויות בנושא ואולי אחד מאיתנו יחזור בו.
בינתיים בוא נרגע עם http://www.stud.ntnu.no/~alexann/ .
רק מילה אחת על הלינק: 197334
היפופידס!
עדכון 197355
זה אולי יהיה קצר:
להלן עדכון של הגשת הדו"ח למועצת הביטחון בשבוע הבא. משכנע מספיק?

עדכון 197360
שיקרא גם על הלסבית המוסלמית:
עדכון 197399
תודה על הקישור המרתק. כן ירבו כמוה! שכן כרגע המצב הוא, ציטוט:
הספר מתאר מסע אינטלקטואלי ורוחני של צעירה חקרנית, מרדנית, המתעקשת לברר מדוע התרבות המוסלמית נגועה כל כך בדעות קדומות, בסטריאוטיפים ובתיאוריות קונספירציה, מדוע היא סגורה וקסנופובית כל כך, מדוע היא ממאנת להשתנות ולהסתגל למערכת הערכים הליברלית של המערב, ומדוע יש בה כה מעט ביקורת עצמית.

אם היו בחברות הערביות (עוד) אנשים כמו זו (שאגב אינה ערביה), אפילו אחד/ת ל100,000, יתכן שהיינו חיים היום בעולם הרבה יותר טוב.

עוד נקודה מעניינת שלא ידעתי היא נושא "סגירת שערי האיג'תיהאד". כבר כתבתי בתגובה 117559 על התקבעות האופי השמרני והמסתגר של האיסלאם ותרבויותיו.
מעניין להשוות זאת לתהליכים דומים של חתימה וקאנוניזציה שעברה היהדות - של התנ"ך, המשנה והתלמוד - שנעשו בסביבה הרבה פחות מנותקת ומסוגרת גאוגרפית.
עדכון 197410
תוספת: מעניין עד כמה שמחים חוגי השמאל האמריקאי והאירופי לאמץ אה מאנג'י אל חיקם, שהרי היא מגנה בעיקר את הערבים והאיסלאם ולא את המערב! נראה לי יותר סביר שהאימוץ יהיה במשורה והיא לעומת זאת תלך בדרך כל שמאל ותפנה חיציה יותר ויותר מערבה (וישראלה כמובן). אבל אולי כאן אתבדה.
כי מנשים תפתח הטובה 197437
אהה, אתה לא מתעדכן אצל אלכס?

קומיקאית פקיסטנית בנורווגיה שמלגלגת על האיסלם

הלסבית המוסלמית שמקפיצה את הפיוזים לאורתודוכסים ומקבלת תמיכה לא צפויה מיהודי חרד
קראתי לא מזמן על עצומה של 100 (או 1000?) אנשי רוח סוריים הקוראים לרפורמות. אולי מישהו יתנדב לגגל.
כי מנשים תפתח הטובה 197438
תודה על ההפנייה. לא הצלחתי ממש לקרוא את המאמר בNYT, אך הבנתי את רוח הדברים וזה טוב ובכיוון הנכון, היכולת לצחוק על עצמך היא אינדיקציה חשובה ליכולת התבוננות עצמית מבחוץ.

אני יודע שהתרגלנו לדרוש מעט מאוד, ובעצם כמעט כלום מתרבויות לא מערביות, אבל אני מנסה להגמל מזה ולדרוש מהם איזשהו מינימום סביר ואוניברסלי דיו ואומר שוב את שאמרתי קודם: כל אלו הן התחלות נאות, אך אינם מהוות קצה קצהו של הנדרש, לא בכמות ולא בתוכן. בכ"ז, אשמח אם כל פעם שמישהו מוצא דברים כאלו, הוא יביא זאת באתר, או ישלח לי באימייל (לגביך רון - רק האפשרות הראשונה - האימייל שלך מתנכל לשלי משום מה).
עדכון 197392
משכנע מספיק במה?
המשך מעקב 200457
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... ומתוכו:
בדו"ח, מדגיש מנכ"ל סבא"א, מוחמד אל-בראדעי, שחרף הליקויים, ממשיכה איראן לשתף פעולה. בניגוד לעמדת ארה"ב - לפיה ההפרות של איראן מחייבות להעביר את הנושא למועצת הביטחון - ממליץ אל-בראדעי להמשיך בדו-שיח עם טהראן.
סוף ציטוט.
זאת לעומת הדבר שבאמת מטריד את בראדעי:http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/398334.html
"מספיק לי לדעת שלישראל יכולת גרעינית, ומכאן אני משוכנע שיש לה גם נשק גרעיני", אמר אל-בראדעי.
סוף ציטוט.
כלומר כל הממצאים עוד לא שיכנעו את ראש סבא"א שאיראן ממשיכה לפתח נשק גרעיני והוא מעדיף לנקוט לשון זהירה (מאוד) באשר לאפשרות זו. לעומת זאת, באשר לישראל, הוא לא זקוק לשום ממצא.

הנה ניתוח טוב של המצב באזור: http://images.maariv.co.il/cache/ART654572.html
המשך מעקב 222882
"זהו הדו"ח השישי של אל-בראדעי שחושף את הפרותיה של איראן בקשר לתוכנית הגרעין שלה.

מקורות דיפלומטים בווינה העריכו, עם זאת, כי גם הפעם לא ימליץ אל-בראדעי לקבל החלטה הקוראת להעביר את הדיון למועצת הביטחון של האו"ם."

ולהשלמה: http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en...
המשך מעקב 225621
אתה מבסס ביקורת ותגובות על העדר נתונים (כמו הכתב בהארץ).
יש מקום להניח, על פי התנהגות בעבר הלא רחוק של ארה''ב, שאם היתה באמת רוצה לעשות משהו בנידון, לא היתה מחכה לאו''ם.
באופן דומה אפשר לתאר תסריט בו העברת הטיפול בנושא הגרעין האירני למועצת הביטחון גורמת לקבורתו באופן כזה, שאפילו דו''חות האזהרה המתפרסמים על ידי סבא''א מעת לעת לא היו רואים אור.
מאידך, לא מפורט כלל בכתבה מהם ההישגים להם זוכה אל ברדעי באופן הטיפול הנוכחי (סבא''א מול אירן), ומדוע הוא סבור כי ניתן להצליח בדרך זו.
אבל הוא מוסלמי, וזה בד''כ מספיק לך בשביל להרשיע אותו.
המשך מעקב 226905
לתשומת לבך:
המשך מעקב 227102
תודה. לזאת ניתן גם להוסיף את http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... . הגינויים ה"חריפים" לאירן בסבא"א הם רפים וגם הם מתקבלים לאחר לחץ אמריקני וכאמצעי בלימת העברת העניין למועצת הביטחון (שעסוקה באיום האמיתי על שלום העולם - ישראל). כרגע מה שאירן בעצם אומרת הוא שאם לא יתנו לה להעשיר אורניום בסתר, היא תעשה זאת בגלוי.
אם כולנו נמות מחר אל תגידו שלא אמרתי לכם! (:
''השמדת התרבות האנגלוסכסית'' 227216
והמעמיקים יוכלו להיעזר ב: http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en... כדי לקבל תמונה מקיפה על היעדים האיראניים ועל ההבדלים בין שמרנים למתונים.
המשך מעקב 227329
מה אתה רוצה? לדעתי דווקא סבא"א עושה לארה"ב את העבודה. במקום שארה"ב תסתבך במועצת הביטחון (זוכר את עירק?), מבטיחה סבא"א שלקראת ההגשה של הנושא למועצת הביטחון כל העובדות ידועות, מפורסמות ומבושלות (כולל הודעה אירנית כמעט מפורשת - כפי שהבאת בעצמך).
במצב כזה הרבה יותר קל לקבל החלטה על סנקציות מאשר במצב של חוסר ודאות, במיוחד לאחר הפשלה של מציאת הנשק בעירק.

לפי לוח הזמנים המפורט בתחתית הכתבה סבא"א דווקא עובדת יפה ומהר כשמדובר בגוף העוסק בדיפלומטיה בינלאומית. היתה זו סבא"א, ולא ארה"ב, שהציבה אולטימטום לאירן וקיבלה אותו, החלה לפקח עליה, ולבסוף פירסמה גינוי מפורט ומנומק.
אני לא יודע מי עומד מאחורי הלחץ האמריקני על סבא"א, אבל נראה לי שהוא קצת תמים או מיתמם - לקח לארה"ב יותר משנה לעבוד על מועצת הביטחון לעירק, ולבסוף קיבלה תשובה שלילית ופנתה למלחמה כמעט לבדה. אופציה זו כבר לא שמורה לה היום, בשל הקירבה לבחירות והביקורת הפנימית על בוש.
לא ניתן להגיד שארה"ב החזקה והגדולה הצליחה במיוחד גם מול צפון קוריאה - חזית גרעינית אחרת בה היא מתפקדת לבדה זמן רב (ללא מעורבות סבא"א).
כך שהעברת הנושא לאו"ם אינו מן נוסחת פלא, אלא דווקא צפוי להיות יותר מתכון מסוג של קבורת הפרשה בוועדה לה 20 ראשים ו 33 אינטרסים שונים.
אבל זה לא צריך להפריע לך לתקוף כל ארגון שבראשו עומד מוסלמי.
המשך מעקב 227396
אז בעצם סבא"א פועלת בנחישות וביסודיות ובכלל עושה לארה"ב את העבודה? פרשנותך קצת יצירתית למהלך העניינים עד כה ואין לי כח לענות על טענותיך. אסתפק בזה שהמקורות מובאים בפתיל זה וכל קורא המתעניין ישפוט כראות עיניו.
אציין רק כי צריך לזכור שלאחר מה שקרה בעיראק, ארה"ב מתקשה לפעול לבדה, הן בזירה הבינ"ל והן בזו הפנימית. זאת למרות האיום הברור והחד משמעי הניצב מול המערב כולו - הן בכוונות מוכרזות והן באמצעים. נראה אם גם הפעם הזו זה יגמר במיליוני חיילים אמריקנים המקריבים עצמם בגלל טפשותה, פחדנותה וחמדנותה של אירופה החופשית.
המשך מעקב 228444
אולי תתייחס לפרשנות כיצירתית פחות כשתיזכר כמה ארה"ב באמת יכולה לבצע דברים בתחום זה גם כשאין סבא"א בתווך:

לעצלנים (ולמקרה שהקישור ייעלם):

"צפון קוריאה מאיימת לבצע ניסויים במתקן נשק גרעיני שבתחומה אם ארצות הברית לא תסכים להצעתה לפיה היא תקפיא את תכנית הגרעין שלה בתמורה לפיצוי כספי, כך אומרים בכירים בממשל האמריקני.
האיום הושמע במהלך שיחות המתקיימות בביג'ין במטרה להביא לסגירת תכנית הגרעין הצפון קוריאנית."

כלומר צ' קוריאה מפעילה סחטנות כספית כלפי המעצמה שטוענת שאם רק יביאו את נושא אירן לאו"ם, ההמשך יהיה טוב יותר.
אתה בעצמך כותב שארה"ב מתקשה לפעול לבדה, וגם מכיר את "פחדנותה של אירופה החופשית", ולבד יכול להסיק מכך מה תהיינה התוצאות של הצבעה על תוכנית אופרטיבית נגד אירן במועצת הביטחון.
סבא"א בהחלט מבצעת כאן את המירב תחת התנאים המדיניים שנוצרו בעולם לאחר הכישלון המהדהד של השוטר העולמי בעירק.
המשך מעקב 228465
התרשמותי היא שסבא"א, ברשות אל-בראדעי, עושה ככל יכולתה כדי להמנע מעצירת הפיתוח הגרעיני האיראני. בסופו של דבר היא תאלץ להעביר את העניין למועצת הביטחון עקב עומס העובדות והלחץ האמריקאי, אך היא תעדיף לצקצק בשפתיים מאשר לגנות ולגנות מאשר להעביר למועצת הביטחון - למרות שכבר מזמן היא יכולה היתה לעשות זאת.
אז אתה טוען שהיא לא עושה זאת כי היא חוששת שזה לא יעזור? אני חושב שזה כן יעזור, ולו במעט. סנקציות בינ"ל כבר הועילו. בכל מקרה, הטיעון של "לא לפעול כי זה בטח לא יעזור הרבה" קצת משונה. האו"ם כבר ניסה ומנסה את כוחו בפרוייקטים הרבה פחות סבירים. נחייה (אולי) ונראה.
המשך מעקב 228512
האם יצא לך לקרוא את הכתבה אליה הפנתי בתגובה 226914
המשך מעקב 228519
לפי צבע הקישור בדפדפן שלי - כנראה שכן. עתה הוא כבר בארכיון אך ניתן למצוא חלק ממנו ב http://mmrs.fema.gov/News/Terrorism/2004/may/nter200... .
אגב, בניגוד לנאמר, לפחות בחלק זה של המאמר, מנהיגים באיראן כן מכריזים את מה שברור לכל בר-בירב ואף לכל ברבי סתם: הסיבה לפרוייקט הגרעיני האיראני היא צבאית והמטרה אינה הגנתית אלא התקפית. השקרים הרשמיים נועדו להרוויח זמן. אני מקווה שהעולם יתעורר בזמן, ואם לא, אז שישראל ו/או ארה"ב יפעלו בנידון במהרה. ואולי תהיה מהפכה באיראן עוד קודם לכן?
המשך מעקב 228659
אינני טוען "לא לפעול כי זה לא יעזור" - זה רק אתה ואנשי הקש שלך.
אני טוען שעל סבא"א להמשיך לפעול כי זו דרך הפעולה היחידה שהוכיחה את עצמה (לא מועצת הביטחון של האו"ם בעירק ולא ארה"ב מול צפון קוריאה הוכיחו עצמן כיעילות יותר - אם כבר כיעילות הרבה פחות).

חוץ מזה אתה טוען שהעברת האחריות למועצת הביטחון תעזור "ולו במעט". מה זה המעט הזה? גינוי עוד יותר חלש מזה של סבא"א? אתה שוב במילותיך מודה בפה מלא שכנראה אין דרכים נראות לעין לעצור את האיום (ומתפלל למהפיכה נוספת באירן), ובה בעת יוצא בשצף קצף מול סבא"א (וזה לא סוד למה אינך תומך בהם) ומצד שני מייחל להתערבות ארה"ב המעטירה, שהוכיחה רק אימפוטנציה הולכת וגוברת בקונפליקטים האחרונים.
המשך מעקב 228683
"על סבא"א להמשיך לפעול"? מה בדיוק היא עושה?
מועצת הביטחון יכולה להטיל סנקציות, שהוכחו בעבר כיעילות - אפילו במקרה עיראק.
המשך מעקב 228739
סבא"א ממשיכה בפיקוח הדוק, אוספת נתונים, ועד היום גרמה לעיכובים בתוכנית הגרעין האירנית ושיתוף פעולה מוגבל מצידה, ואף הביאה את שליטיה כמעט להודאה בפה מלא שיש להם תוכנית כזו.
אני מניח שכשבסבא"א יראו שההישגים האלה מפסיקים, הנושא יועבר הלאה. עד אז - נראה שזוהי דרך הפעולה היחידה שמניבה פירות כלשהן.
דרך אגב, ארה"ב היא לא בדיוק מדינה קטנטונת שלא יכולה להתערב ולהפעיל לחץ כבר עכשיו. כשארה"ב ממש רצתה, היא הפעילה סנקציות או איימה לבדה.
בשל כך אני מפנה אותך בכל פעם לדוגמה הצפון קוריאנית: שם סבא"א לא מעורבת, והמצב הפך להיות מגוחך לחלוטין: צ' קוריאה סוחטת את ארה"ב לקבלת כספים כדי לעצור אותה מהמשך פיתוח תוכנית הגרעין.
אם אראה כותרת בסגנון של "אירן מסרבת להכניס פקחי סבא"א ולשתף איתם פעולה" ולא אראה בסמיכות "סבא"א מעבירה את הטיפול לאו"ם" אז אתחיל להיות מודאג (לא שההעברה לאו"ם תפיג בהרבה את דאגותי).
אבל אנחנו לא שם, וסבא"א מתפקדת בדיוק כפי שהיא צריכה במצב כזה.
המשך מעקב 228745
הויכוח זה לא ממש נראה לי חשוב ואתה מרחיב אותו לנושאים נוספים (למשל אפקטיביות פעולתה של מועצת הביטחון) וגם מייחס לי כל מיני מניעים. אין לי בעייה עם כל זה, אני מניח שזה מספק איזשהו צורך אצלך ואני תמיד אוהב לעזור לאנשים. אני חושב שאת מה שאני כן טוען‏1 ביססתי היטב. מעבר לזאת, בוא נמשיך ביחד לעקוב אחרי ההתפתחויות.

1 לגבי כוונותיה של אירן ולגבי נטייתו של אל-בראדעי להקל עימה ככל שהנסיבות מאפשרות.
המשך מעקב 228762
ההתייחסות למניעים שלך רלוונטית מאוד לפתיל, מאחר ולדעתי לא הראית בשום צורה שסבא"א לא פעילה, ולא ניסית להתמודד עם טענותי על חוסר התועלת שבפניה לאו"ם (או אפילו ישירות לארה"ב), ולכן כל מה שנותר לי להראות זה שהחשדנות שלך כלפי סבא"א היא רק בשל העומד בראשה (כפי שאתה בעצמך אומר בתגובות קודמות).

תבין, אין לי מניות בכור באירן, ואני חושש לפחות כמוך מהתממשות האיום הגרעיני. אני גם מקווה שתהיה מהפיכה באירן או שישראל תעשה משהו, כי למען האמת, סבא"א עדיין פעילה, אך נראה שהיא בכיוון של להגיע למבוי סתום, ואז הפניה לאו"ם ולארה"ב פשוט תחסל לדעתי את הפיקוח הקטן שעוד מתקיים, ונגיע למצב של עוד צ' קוריאה: יכולת גרעינית מלאה, ומאפיונר שכונתי אירני הדורש דמי חסות מהמעצמות כדי לא להגדיל אותה.

דרך אגב, הדרך בו ניסית להתנער מהפתיל הטורדני ולסגור אותו מהר לא נראית לי מכובדת. זה עשוי להעיד על חוסר יכולת כנה להתמודד עם טענותי בבריחה ל"ימים יגידו".
המשך מעקב 246360
הגרעין של איראן בדרך למועצת הבטחון?

המשך מעקב‏1 228859
...אל-בראדעי צפוי להעלות את הצעתו כי ישראל תסכים לתחילת מגעים בנושא הקמת אזור חופשי מנשק גרעיני במזה"ת...
...
בסוף השבוע פורסמה הודעתה של איראן, לפיה החליטה לחדש את הפעילות הגרעינית שתאפשר לה להעשיר אורניום. הודעתה של איראן נמסרה במכתב לסבא"א כבר ביום שלישי. על פי ההודעה, איראן "מתכוונת לחדש, תחת פיקוח סבא"א, את בניית רכיבי הצנטריפוגות, הרכבתם ועריכת ניסויים, מה-‏29 ביוני".
...
החלטתה של איראן הביאה לגל של ביקורת וגינויים מצד ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם. אל-בראדעי קרא לטהראן לשקול מחדש את החלטתה. עם זאת, הוא ציין כי בשלב זה איראן אינה מתכוונת עדיין להעשיר אורניום, אלא רק לבצע פעולות שיאפשרו לה לעשות זאת בעתיד.
...
ארה"ב, כמו ישראל, סבורה כי שיתוף הפעולה החלקי של איראן עם סבא"א אינו אלא כיסוי לכוונתה להשיג חומרים בקיעים - גם באמצעות העשרת אורניום - כדי לייצר נשק גרעיני כבר בשנה הבאה. איראן דוחה את ההאשמות, וטוענת כי תוכנית הגרעין שלה מיועדת להפקת חשמל בלבד.

_____________
המשך מעקב‏1 228861
ואני רציתי לתת לידיעה הזו את הכותרת "נחשו מי בא לסעוד?".

בכל מקרה, אתה יכול להשתמש בחוסר היכולת של סבא"א להשפיע על תוכנית הגרעין הישראלית כטענה בזכות חוסר היכולת של סבא"א, גם לא תחת אל-ברדעי, להשפיע באמת.
המשך מעקב 228896
הצעתך לכותרת אכן מוצלחת וחבל על דאבדין. אני לא נכנס כעת לויכוח בנושא יכולותיה הלא מוכחות של סבב''א. הנקודה היא שגוף זה מנסה לדחות ככל הניתן את האפשרות לפעולה אפקטיבית כנגד אחת הסכנות הגדולות והדחופות לשלום העולם.
שכשתגיע שעת העיצומים, היעילים רק לאחר מספר שנים, וגם זה לא תמיד, עשוי הדבר להיות כבר מאוחר מידי.
המשך מעקב‏1 228945
ביקור מוצנע כבר לא יהיה:
הנפש הערבית 228956
תודה.
אפשר להשוות את "לא הוגן שלכמה מדינות מותר גרעין" מן הקישור שהבאת, ל"אלא משום שהם חלשים, ורוצים לעשות משהו כדי לאזן קצת את ההבדל החמור בינם לבין החזקים"‏1.
אלו שתי דוגמאות לאחד היסודות ההרסניים, ויש יאמרו ההרסני שבהם, הנמצאים בייצוג יתר בנפש הערבית, כמעט באשר היא. ממשפט זה אגב, השתכנעתי שנאאל אינו מתחזה ככל הנראה.
אבל לא בזאת עוסק פתיל זה.
(למי שיוצא קצף מהפה למקרא הדברים, אם יהיה על מה להגיב אגיב, אך לא אגרור את זה יותר מידי מהלכים).
__
1 תגובה 219061
הנפש הערבית 229022
סבא"א מבצעת את תפקידה בכל פינה שהיא יכולה. אחד התרוצים (הטובים) לחימוש גרעיני אצל שכנינו הוא "למה להם מותר ולנו אסור". אחד התירוצים האינפנטיליים שלנו לכך הוא "האיזון". הרי "איזון" זה אינו מונע קונפליקטים קונבנציונליים, בהם כביכול מתבטא היתרון של שכנינו (תחת ההנחה המופרכת שהם תמיד יתאחדו נגדנו - הנחה מופרכת מאז 73).
הגרעין פשוט מכניס אלמנט חדש לאזור של מאזן אימה, שלא מייצר יותר ביטחון לישראל, אלא בעיקר משמש הצדקה לחימוש השכנות. פעילות סבא"א בישראל מובנת בהיבט זה, ולא מגיעה לגמרי בכפיה - היא מגיעה בעקבות התבטאות של אישים בכירים בממשל הישראלי בעד חשיפת היכולת הישראלית (ובכך הזמנת הלחץ הבינלאומי).
המשך מעקב 231103
נראה שבראדעי אינו מתאמץ לגנות את ישראל ולפרקה (מוסלמי מזוייף?):

המשך מעקב 258439
רק למקרה שמחר-מחרתיים כולנו נמות (או שסתם ימות לפתע השרת עליו יושב האייל), מתבקשים האיילים הקוראים בתפוצות לשמור גיבוי של האייל.

כך יום אחד יוכל קובייה הבא לשחזר את כולנו מרמצי תגובותינו. את כולנו, או לפחות את אלה מאיתנו שהתאזרו בשמות.
המשך מעקב 258296
אירוניה המתקשרת לhttp://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en...
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... , הפעם בפרלמנט:
"קריאות "מוות לאמריקה" נשמעו מבין ספסלי הבית בעקבות ההצבעה."
"איראן עומדת על כך שכל פרויקט הגרעין שלה מכוון למטרות שלום."
איה פלוטו(ניום)? במצרים! 259683
"פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גילו סימנים להימצאות חלקיקי פלוטוניום ליד מתקן למחקר גרעיני במצרים"
"מפעם לפעם החומרים האלה מתגלים במקומות שבהם הם אינם אמורים להיות. ברוב המקרים ישנו הסבר מתקבל על הדעת להמצאותם".
מדוע הפלוטוניום מועבר ממקום למקום וכיצד מצליחים לספק הסברים המניחים את דעת סבא"א? ובכן:
"בשבוע שעבר דיווח העיתון הצרפתי "ליברסיון" כי מנכ"ל סבא"א, מוחמד אל-בראדעי, שהוא אזרח מצרי, סייע בחשאי למצרים לחמוק מפיקוח סבא"א, ואף ייעץ לה בתוכנית הגרעין שלה."
(מתוך http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...)
בכ"ז, כדאי לחכות למידע נוסף.
איה פלוטו(ניום)? במצרים! 268478
"ממשל ארה"ב מנסה לסלק את ראש סוכנות האו"ם לאנרגיה אטומית (סבא"א), מוחמד אל-בראדעי, בעזרת עשרות הקלטות של שיחות שלו עם דיפלומטים איראנים. כך מסרו שלושה גורמים רשמיים בממשל בראשות הנשיא ג'ורג' בוש, ל"וואשינגטון פוסט".

איה פלוטו(ניום)? במצרים! 268489
תודה, אבל הנתון היחיד שמעניין אותי שם הוא שהאמריקנים אינם אוהבים את בראדעי ואני משער שיש לכך סיבות טובות. מעבר לכך, אין כאן משהו מהימן להיאחז בו. אבל נחכה, עוד יהיה.
''הוא סירב לפרסום נספח הממצאים, והורה להסתירם'' 527636
יום אחד עוד יכתבו על איך בראש סבא"א עמד במשך שנים רבות אדם אשר עשה כל שאפשר כדי שלאירן תהיה פצצה גרעינית, כמעט ללא פוצה פה ומצפצף, לעיני כל העולם שאף העניק לו פרס נובל.
עדכון, לאחר חמש שנים:
"הנוכחים נדהמו. לרובם היה ברור, שמדובר בדגם של פצצת גרעין."
"עוד לפני כן, המידע שהוברח מאיראן גרם מחלוקת בין הוינאנן לאל-בראדעי. הסמנכ"ל וקבוצת פקחים נטו לקבוע שיש די ראיות לכך שאיראן מפתחת נשק גרעיני וביקשו שהמידע יפורסם בדו"חות התקופתיים של סבא"א. אך במשך כשנתיים, היתה ידו של אל-בראדעי - שסבר שאין ראיות כאלה - על העליונה. הוא סירב לפרסום נספח הממצאים, והורה להסתירם. גם לאחר התדרוך של פברואר 2008 נותר המידע חסוי, עד שקיומו של הנספח הגנוז נחשף לפני כמה שבועות ב"הארץ". "
עדכון 262754
"איראן מנצלת את הימים האחרונים לפני המועד שבו התחייבה להפסיק את
כל תהליכי העשרת האורניום, על מנת לייצר כמות משמעותית של גז שיכול
לשמש אותה לייצור נשק גרעיני, כך אמרו היום גורמים בכירים בסוכנות
הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה.
...
ישראל הודיעה מצדה באחרונה כי אינה מאמינה להבטחות האיראנים, וכי
היא סבורה שאין לקבל את ההסכם של האירופים עמם, משום שלאיראן יש
תוכנית סודית לפיתוח נשק גרעיני‏1.
...
קולין פאואל, מאמין כי איראן מנסה לפתח מערכת לשיגור פצצה גרעינית וכי
מדובר בשלב חדש ובעלית מדרגה בתוכנית הגרעין של טהראן. פאואל אמר
את הדברים כמה ימים בלבד לאחר גיבוש ההסכם בין איראן לאיחוד האירופי."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
1 בתגובה 237422 התייחסתי לאפשרות של ערוץ מקביל אחר. אגב, בתגובה ההיא צ"ל "רחוב שומשום" ולא "החבובות".
עדכון 263042
האירנים יכולים לגזור קופון נאה מהפיאסקו של שרותי הביון המערביים העירק.
עדכון 263062
יתכן, מצד שני, אלמלא היציאה למלחמה בעירק, הם לא היו מרגישים את נשיפות האמריקנים בעורפם, ממעבר לגבול.
עדכון 263243
העיוורון שלך ביחס לאמריקה של בוש ומטרותיה הוא אגדי.
לא רק שהפרסה המתמשכת בעירק (mess-o-potamia) והכישלון המודיעיני שם כובלים את ארה"ב מבפנים כנגד כל קמפיין נוסף, בוש אפילו לא טורח להתקדם בנושא האירני. בעצם, הלחץ היחיד כרגע הוא זה של מזכיר המדינה היוצא ובריטניה.
בכלל, נראה שהדבר האחרון שמעניין את בוש זה צמצום ההתחמשות הגרעינית: ב 4 השנים הראשונות הסיר את הסנקציות על הודו ופקיסטן שהוטלו בשל היכולת הגרעינית שלהן, לא נקף אצבע בתוכנית הצ' קוראנית התופחת, והניח לאירן להגיע עד למצב היום. במקביל, התנער מכל אמנה לצמצום נשק גרעיני ואף הפך לנשיא האמריקני הראשון לאחר 16 שנה שחידש תוכניות גרעין של ארה"ב.
מה גורם לך לחשוב שאפשר לסמוך עליו בנושא אירן? למה כולם אשמים חוץ מארה"ב, ה"שוטר העולמי" הסלקטיבי?
עדכון 263387
אהה... עוד מעריץ של ג'.ס.
עדכון 263393
ג'.ס.?
עדכון 263437
נו, זה רק ליודעי ח''ן...

(ג'ון סטוארט, יהודי יקר)
עדכון 263445
(טופח לעצמי על המצח)
נכון מאוד. הוא לא רע. קראת את הספר האחרון שהוציא?
עדכון 263483
טרם הספיקותי... נראה לי שאדחה את זה לבחירות הבאות בארה''ב, או משהו כזה.
עדכון 263488
סליחה אפו. הבאת לא מזמן קישור לתמונה שנחשפת בתנועת זום והקישור ששמרתי לא עובד. מה עושים?
עדכון 263622
כותבים לו מכתב.
עדכון 265230
עדכון 265232
או זה: http://stage.co.il/Authors/11502 .
עדכון 265238
נחמד אבל התכוונתי לתמונה שזה היה הקישור שלה רק שעכשיו לא מרשים לראות אותה:

עדכון 265287
טוב, איני יודע במה המדובר.
עדכון 265225
איראן מציגה: בובת הנפץ של סרן שמעון:
"קציני מודיעין ישראלים" עוברים בחדר אפל תדרוך לקראת משימה מיוחדת: הטמנת בובת נפץ בשטחים, "כדי לפוצץ ילדה פלסטינית שעוברת במקרה". השיחה מתנהלת בעברית עילגת בצירוף כתוביות למקומיים. כך אנחנו נראים בסרטי התעמולה של הטלוויזיה האיראנית.

אל תחמיץ את הסרט שבקישור.
עדכון 265293
תודה. אכן, הציווליזציה הערבית וגרורותיה המוסלמיות מאמצות, בנוסף לשלושת היסודות הנאציים: גזענות, השמדה והתפשטות, גם את שיטות התעמולה. וזה עובד, גם על מערביים, אם חוזרים על זה די פעמים, הרי "אין עשן בלי אש" ו"מה יכול היה לגרום לשנאה כזו?"
עדכון 265422
מעניין מאילו תרבויות הגיעו היסודות האלה, ולאיזו תרבות היו שייכים הנאצים, בני בריתם ויורשיהם.
עדכון 266307
עדכון 266312
תודה על ההפנייה! ראיתי את זה בממרי (http://www.memri.org.il/memri/LoadArticlePage.asp?en...), אך מכיוון שלא הוזכרה שם נקיבת שמות של מנהיגים ה****מכונים**** פושעים (או משהו קרוב. *נחשבים* כפושעים זה לא זה!), לא היה טעם ליישם לגביהם את מבחן וויגט-קאפופידס (תגובה ?). אבדוק את זה בימים הקרובים.
הנוסח הערבי נמצא ב http://www.metransparent.com/texts/arab_liberals_app... ותרגומו הוא ב http://www.middleeastinfo.org/forum4595 , ככל הנראה.
עדכון 266374
צ''ל ''מבחן וויגט-קאמפופידס'' ובהזדמנות אמצא את נוסחו.
עדכון 277984
בינתיים איני מצליח למצוא קישורים באינטרנט לדברים, או התייחסות אליהם המבטאת קיום קומץ המוכן לומר את הדברים בפומבי ובפה מלא. אף את חלקה של רשימת החותמים על העצומה איני מצליח למצוא. אשמח אם מישהו שהערבית שגורה על פיו יוכל לעזור לי לי בנושא.
זה קצת מזכיר לי את ה''סופרת'' הערביה-אמריקאית שאירגנה אנשי רוח ערבים לתמיכה בישראל. ובכן, גם לסיפור זה לא נמצא ביסוס סביר.
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם 266357
בקריאה ראשונה חשבתי שהתכוונת לאימוץ הנאמן של הגיית העברית מהסרט 'הפסיון של ישו'. שני הסרטים דוברים עברית כמו שאני דובר מנדרינית. כנראה שמל גיבסון ומשרד ההסברה האירני עובדים עם אותו יועץ לענייני עברית.
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם 266375
לא הבנתי.
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם 266397
עמך הסליחה. התייחסתי לעברית העילגת שבפי סרן שמעון וחבריו. מילא התחביר המוזר, הרשמיות הלא אופיינית ל-צה"ל והניקוד השגוי. גם אם היו מתקנים את כל אלה, היינו נשארים עם שחקנים שלא מבינים מילה מדבריהם. לכן הם בוחרים באופן שרירותי אילו מילים להטעים או להדגיש לאורך המשפט. התוצאה - משפטים הנאמרים בשפה העברית אבל לא נשמעים כמו עברית.
וכך נשמעת גם העברית/ארמית בפי השחקנים בסרטו של מל גיבסון. כאילו לקחו תסריט באנגלית, העבירו אותו דרך מתרגם אוטומטי בסגנון באבלפיש וחילקו לשחקנים. רק משפט אחד בכל הסרט נאמר בעברית תקנית: "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות", מפי מרים המגדלית כמדומני.
עדכון 270541
האיראנים מכים שנית:

"סדרה חדשה המשודרת בערוץ הממלכתי באיראן מציגה את "מעללי ישראל בשטחים". ומה לטענת האיראנים עושים הישראלים? חוטפים ילדים פלסטינים ממחנות הפליטים הפסטורלים, ועוקרים את עיניהם ואברים אחרים על מנת להשתילם בארץ. באחד מרגעי השיא מושתלות עיניה הירוקות של זהרה הקטנה בבנו המשותק של הגנרל הישראלי"

הלאומיות הערבית וקלישאות מערביות 270667
אכן, לא די להחזיר למדינה ערבית או מוסלמית כל פיסת קרקע השייכת לה לפי החוק הבינ"ל (למשל לבנון), היא גם תרצה ותכריז ללא בושה שהיא עומדת גם על מה ששלנו לפי החוק הבינ"ל (אזור הכינרת, סוריה) וגם לא די שבנוסף, נסכים לקבל ממנה כעונש את כל מה שאין היא רוצה בו (למשל עזה, ממצרים, המחנכת להשמדת ישראל, מחמשת את הפלשתינים ואף הקימה בגלוי בשנים האחרונות תשתית טרור אנטי-ישראלית באזור אל-עריש) וגם לא די שאין לנו ולא היה לנו מעולם סכסוך או אפילו גבול עימה (איראן).
שכן למי שעוד יש ספק, לא הכיבוש/הנושא הטריטוריאלי הוא הבעייה, אלא משטרים שבידיהם זהו כלי ואוכלוסיות ושבטים ששנאת השונה היא מרכז הוויתן וכל לאומיותן.

בנוסף לקלישאות החשיבה שהזכרתי לעיל ("אין עשן בלי אש" ו"מה יכול היה לגרום לשנאה כזו?"), בעזרתם מצליחה תשפוכת הארס הערבית-מוסלמית לחלחל גם לחוגי ההומניזם המערביים, ישנם כמובן גם "האמת היא בטח איפשהו באמצע" ו"גם אם רק חלק מזערי מכל זה נכון, אז.....".
הלאומיות הערבית וקלישאות מערביות 271558
במסגרת הנורמליזציה יש לאיראנים אתר חדשות בעברית, קול דוד:

בזמנך הפנוי נסה ללכת על החבל, אם נכשלת לחץ על מקש ימין וסמן פליי.
הלאומיות הערבית וקלישאות מערביות 273167
תודה. לגבי "קול דוד", נדמה לי שחלק מן הידיעות, נלקחו כלשונן מן התקשורת הדיגיטלית הישראלית, באמצעות copy&paste.
עדכון 265295
וקישור לקוראינו בחו"ל: http://switch3.castup.net/cunet/gm.asp?ClipMediaID=4...
לא בדיוק קשור 203326
(אז מה הקשר? גרעין)

הנה קישור ששלפתי מ-Slashdot - בחורה אוקראינית לקחה את האופנוע שלה ונסעה לתוך האיזור המזוהם בצ'רנוביל במלאת 18 שנה לתאונה הקטלנית, וצילמה את האזור: http://www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/page2....

(מתוך: http://slashdot.org/article.pl?sid=04/03/05/2127221 )
העולם הסמוי של אי-הפצה 226914
ג'יימס טראוב בכתבת עומק במגזין הני"ט. טראוב כותב (מצטר, אין לי חשק לתרגם):

Each of the shocks of the last 15 years has exposed a different failure in the nonproliferation system – in Iraq, the absurdity of the gentlemen's agreement; in North Korea, the benefits of noncompliance as well as the dangers of diplomatic irresolution; in Libya, the ease and impunity with which the black market in nuclear supplies operated; and in Iran, the legal protections extended to fuel-cycle activities. A new international architecture of nonproliferation, if there is to be one, must address all of these problems.

תמונת מיתקן נאטאנז באירן:
הכתבה:
האם סנקציות על איראן יכולות לעבוד? 371900
מתברר שכן!


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים