ועדת זיילר: אסון ורסאי נוסף - רק שאלה של זמן 1740
ועדת החקירה הממלכתית בעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור בראשות השופט ורדי זיילר פירסמה היום (ג') את הדו"ח הסופי.

הוועדה מציגה תמונה קשה ועגומה הקיימת בענף הבנייה. חברי הוועדה כותבים בדו"ח כי: "ניצבנו המומים מול עוצמת אי הסדר שיש בענף. כוס התרעלה של הפגמים והליקויים שענף הבנייה טובל בהן - גדושה עד לבלי הכיל".

מחברי הדו"ח השתמשו במונח "מעגל שוטה" כדי לתאר את הבעיות בענף הבנייה כיום. לדוגמה, הסדרים נורמטיוויים מסובכים לא שלמים ולא מעודכנים נעשים על ידי למעלה מ-‏10 משרדי ממשלה, עשרות רשויות מקומיות ומוסדות תכנון ומתקיני תקנים. הסדרים אלו נכתבו בדו"חות הסותרים וחופפים בחלקם זה את זה ומוצגים בצורה שאינה מאפשרת להתמצא בהם.

הוועדה מציעה להקים משרד בנייה שירכז את כל ענייני הבנייה, ובכלל זה החקיקה בארגון והבקרה. עוד בהמלצות - הכנת קוד בנייה מקיף ונוח לשימוש; הפרדת חקיקת התכנון האזורי וחקיקת הבנייה; הקמת מרכזי בדיקה מקצועיים פרטיים לפיקוח ובקרה על תכנון המבנה ועל ביצוע הבנייה. לפי ההמלצות, מרכזי הבדיקה יקיימו פיקוח הדוק על הבנייה על כל שלביה, החל בשלב הבדיקה המקצועית של תכנון המבנה, דרך שלבי הבנייה וכלה במתן האישור שיהיה תנאי מוגדר בקבלת תעודת גמר. כן ממליצים חברי הוועדה לנקוט בצעדים הדרושים לשם הפרטת אכיפה למנגנון מרוכז, שחף מניגודי אינטרסים ושאינו נתון ללחצים.

הוועדה הוקמה ביוני 2001, בעקבות התמוטטות התקרה באולם השמחות ורסאי בירושלים, בה נהרגו 23 בני אדם ונפצעו רבים אחרים.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
התמוטטות התקרה באולם השמחות ורסאי בירושלים - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סטודנט לאזרחית אמר לי... 186071
אני אמנם לא סטודנט להנדסה אזרחית, אך דיברתי לא מזמן עם אחד והוא סיפר לי שמאז אסון ורסאי הוחמרו רבות התקנים על הכשרת מהנדסי בנייה - למשל שמהנדס שתמחה בתחום אחד לא יוכל לעבוד בתחום אחר, ישום בפועל של הדרישה לסטאז', החמרה משמעותית בבחינות בלימודים ועוד.

חשבתי שאכן נעשו דברים כאלו, האם הוא דיבר שטויות?
עוד משרד? 186083
נדמה לי שקיים משרד בינוי (ושיכון) או שאני רק מדמיין?

יש לשקול ברצינות, לדעתי, הקמת וועדת חקירה ממלכתית לשם בדיקת התועלת שבהקמת וועדות חקירה ממלכתיות.

שיהיה לנו הרבה אור
עוד משרד? 186115
ועדת חקירה מדווחת לממשלה. הממשלה מדווחת לכנסת וזו לציבור. הציבור בישראל אפאתי למינהל שלו, מפוליטיקה מדינית ועד שרוכי נעליים.

והנה לינק לדו"ח: http://www.court.gov.il/doch1/a.htm
עוד משרד? 186136
רפרפתי בדו''ח ולא מצאתי את רשימת המבנים הקיימים שנבנו בשיטת פל-קל.
סיפור אישי מצמרר 186144
עד לפני כשנה עבדתי בבניין כזה. הייתה תחרות מי יפול ראשון - החברה או הבניין. ביקרתי שם לפני כמה ימים והשומר סיפר לי שנשארו שם שלושה אנשים שלא פותחים את הדלת והמשטרה מגיעה לשם לחקור אותם מידי פעם. לחשוב על החוויות לכל החיים שהפסדתי...
בכל אופן, הם מפנים עתה את המשרדים. מישהו מחפש כ200 מ"ר בהרצליה פיתוח, במחיר מפתה?
עוד משרד? 186145
רשימת המבנים מופיעה בנספח י' לדוח הביניים:

לדוח הביניים:
מרפרוף קל נדמה שמספר בתי הכנסת 186194
בתי המדרש ושאר מרכזי דת יהודיים גבוה למדי. סומכים על הגנה משמיים?
נראה שכך 186268
דיון 1743
עוד משרד? 186142
האם משרד הבינוי והשיכון מרכז את כל ענייני הבנייה, ובכלל זה החקיקה בארגון והבקרה?

בדוח הועדה מצויין ש"מקובל לראות את משרד הפנים כמשרד הדומיננטי בתחום זה, משום שהחוק המרכזי בתחום הבנייה, הוא חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-‏1965 (לעיל ולהלן – חוק התכנון והבניה) מעניק לשר הפנים את הסמכויות הכלולות בו."

אלא "שיש למעלה מעשרה משרדי ממשלה (!) שמתקינים תקנות ומוציאים הוראות והנחיות בנושאי בנייה (משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון, ביטחון פנים, משרד החינוך, משרד התחבורה, משרד הבריאות, משרד התעשייה והמסחר, משרד העבודה (לאחרונה אוחד משרד זה עם משרד התעשייה והמסחר), המשרד לאיכות הסביבה, משרד התשתיות הלאומיות, משרד התיירות ומשרד החקלאות), שעליהם נוספים בתי-יוצר לנורמות, ובהם פיקוד העורף, רשויות מקומיות ורשויות כבאות."
ולמרבה האבסורד 186158
העבירו רק עכשיו את אחת מהספריות באוניברסיטת ת"א לספרייה ישנה שעשויה מפל-קל. אלגוריה קלה למצב האוניברסיטה. בדרך הזאת יהייה טוב-יותר רגליים ומשקל, על פחות שטח.
ואגב מה נסגר עם האייל והנרות-חובב S&M השובב...?
תביעת פיצויים 187605
פצועי "אסון ורסאי" ומשפחות ההרוגים הגישו תביעה בסך 200 מיליון שקלים, נגד עיריית ירושלים, מכון התקנים, אולם "האליזה", ממציא שיטת הפל-קל ועוד.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים