האייל ששאל - דצמבר 2003 1749
מדור הטריוויה החודשי של ''האייל הקורא''.

  • רודי וגנר, בחרוזים:

האחד סמל סקס, וגילם דובר רוסית;
השני נשוי לאלה, וכתב את בראשית;
השלישי ילד פלא, והוא בעל שם יחיד.
המשותף להם קרוב
לתואר של האיש הטוב.

  • יובל נוב, בתמונה:
    האיש הנרמז בתמונה מדבר אל אישה, צעירה ממנו בשנתיים. מי הוא?



  • ודורון הגלילי, בסתם משפט מורכב:

שביל החלב מחבר בין הלוחם, שהיה למפקד עליון, ולשר, לבין מפקדו, שהיה לשר אף הוא.




כתמיד, אתם מוזמנים לדון כאן בחופשיות, להעלות השערות ולסער מוחות. ולא לשכוח לשלוח חידות משלכם, כאלו שקשה למצוא את התשובה להן בגוגל, לעורך הטריוויה. להתראות בשנה הבאה!
קישורים
עורך הטריוויה - המחכה לחידותיכם
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שאלת החרוזים 187464
יואב פורת כתב את בראשית. היה באמת בלתי אפשרי לגגל למי הוא נשוי.
שאלת החרוזים 187472
וורן ביטי ידוע כסמל סקס וכיכב ב "REDS".
כמה קצוות 187551
גם עומר שריף נחשב ( פעם ) כסמל מין. בטח הוא שיחק מישהו עם מבטא רוסי בזמן כלשהו. התואר של האיש הטוב זה אולי שריף גודמן. נועם שריף הוא מלחין, אינני יודע אם הוא קשור לבראשית
שריף 187576
עומר שריף - ד''ר ז'יואגו (יורי בשבילכם).

שריף היה, אא''ט, ילד פלא (זמר) מדלית אל כרמל.

כותב בראשית - אין לי מושג.

ושריף גודמן - זה נראה ממש מתבקש.
שריף 187578
נועם שריף אכן כתב את "בראשית":

רק לגבי ילד הפלא, אני לא בטוח, למרות שאם יש לו שם אחד, והוא קשור לשריף גודמן כמו שני השריפים האחרים, אין לו הרבה אופציות אחרות.
בסבוסה די 187580
שריף, ילד הפלא הדרוזי: http://www.tam.co.il/5_9_2003/magazin3.htm

למי נשוי נעם שריף?
זה כבר מתבקש 187582
לאלה שריף-אלט
בסבוסה די 187583
נו טוף. פיספסתי ב-‏3 ק"מ או משהו כזה - שריף הוא מעוספייה ולא מדלית אל כרמל.
נו, אז זה באמת היה קל מדי. 187734
התלבטתי אם החידה קלה מדי, ומסתבר שכן. לא נורא, באמתחתי עוד כמה כאלה (שיישלחו לעורך ברגע שאגמור לגהץ אותן).
בסבוסה די 280809
שריף הוא מלך ואני חולה עליו- איזה חתיךךךךךךך........
אני מעקבת את החתונה שלי רק בגלל שאני רוצה שהוא יופיע שם.
בסבוסה די 349931
שריף משתחרר ממאסרו: http://www.nrg.co.il/online/7/ART1/014/042.html
איפה הטריוויה? 187465
שלוש החידות הן ''חידות חמיצר'' - חידות שמבקשות מהציבור להכנס לעולמם הפנימי של המחברים ולנחש מה העלה במוחם את האסוציאציות האלו.
המדור הופך להיות תשבץ הגיון. במחשבה שניה, על בסיס שבועי, זה יכול להיות רעיון לא רע, נמאס לי מיורם הרועה.
איפה הטריוויה? 187470
אפרופו תשבצי הגיון: שמת לב שנדיב אבידן הוא פאלינדרום?
איפה הטריוויה? 187475
קצת אחרי שלמדתי מה זה פאלינדרום.
שמת לב שיש לו תחדישים?
איפה הטריוויה? 187524
אה, אני מת על המילה הזאת, ''תחדיש''. דוגמא כל-כך טובה לחידוש מיותר בעיני עד שאיני יכול שלא להשתמש בה לצורך ושלא לצורך (או שמא עלי לומר ''לתצריך ושלא לתצריך'').
איפה הטריוויה? 187525
אני מבין שאתה משתמש בתחדיש במהלך התשמיש.
בשמו של ה. הר שושנים: אני מוחה! 187533
הרבה לפני כל האבידנים למיניהם, אותו הר שושנים ידוע, היה נוהג להשתמש במשפט " מחידושי הלשונאי הלל הר שושנים"בצמוד להגדרות תמוהות ופתרונות תמוהים עוד יותר... מזה למדתי:
א. אתה כותב בעיתון- אתה יכול לקשט את שמך בכל תואר שתרצה...
ב. אתה מחבר תשבצים וחסרה לך מילה? גבב מספר אותיות יחדיו וקרא לזה " מחידושי הלשונאי...וגו'

אני מצטרף להערות שמדור הטריוויה אכן הפך לתשבץ הגיון.
בשמו של ה. הר שושנים: אני מוחה! 187537
לא, אתה טועה. אותו הרשושנים ידוע תיחדש את התחדיש "תחדיש" והיה נוהג להשתמש במשפט "מ*תחדישי* הלשונאי ה. הרשושנים".

הפעולה שאתה מתאר, תיחדוש תחדישים שמטרתם היחידה היא להקל על מחבר התשבצים ("מתשבץ") נקראת "הִרששוּן", והתרופה של פותרי התשבצים ("פתשבצים") למכה הזאת נקראת "בשאלוק", אבל את זה רק רב"י יבין.
הר שושנים או הרשושנים? 187538
אני משער שפעם זה היה רוזנברג...
בשמו של ה. הר שושנים: אני מוחה! 187547
האם אתה מרמז לקטע ההוא של קישון, בו הוא מנסה לעזור לשני ילדים(?) לפתור תשבץ? שנים שאני מנסה לאתר את הקטע הזה. אתה זוכר אולי איך קוראים לו?
בשמו של ה. הר שושנים: אני מוחה! 187549
לא זוכר כרגע אבל אבדוק בבית.
קיום הבטחה 187621
ההומורסקה נקראת "מאוזן ומאונך" ומופיעה (גם) בספר "לא נורא" (הוצ. טברסקי). לא מדובר בשני ילדים אלא בחבורה של בני-נוער/אנשים צעירים, למרות שבשלב מסויים הוא פונה אליהם בזלזול בתואר "ילדים" .
תודה 187650
בשמו של ה. הר שושנים: אני מוחה! 187666
תגובה 163444
מה זה פאלינדרום? 187541
מה זה פאלינדרום? 187544
רב מילים:

פָּלִינְדְּרוֹם שֵם ז'

מילה, משפט, חרוז וכד' שאפשר לקרוא אותם גם מן הסוף להתחלה.

(ואני אוסיף: גם מספר)

אם השרת היה מגיב קצת יותר מהר, הייתי מפנה אותך לתכתובת בעניין זה שהיתה לאחרונה באייל.
מה זה פאלינדרום? 187660
אחד הדברים ששימחו אותי ביותר בלימודי ביולוגיה של התא (נדמה לי שזה היה שם הקורס) היה הגילוי שהדנ''א רווי פלינדרומים. (לא בדיוק, כי עושים שם את הויתור של שימוש בנוקלאוטיד ה''ראי'' כדי שהדנ''א הפלינדרומי יוכל להיסגר על עצמו, מחוץ לסליל הכפול).
מה זה פאלינדרום? 187661
המצב עוד יותר מסובך, ברנ''א יש כל מיני מבנים שנגזרים משפות פורמליות שהפלינדרום הוא רק הפשוט ביותר. יש מן מבנים שכאשר הם מתקפלים מתקבלות צורות דמויות עץ וכולי.
מה זה פאלינדרום? 187713
יש כמה דוגמאות בתגובה 186241, תגובה 186245 ובסביבתן.

ואי-אפשר להתאפק מלציין ש"פלינדרומי" הוא שם-תואר הגון, כלומר שם תואר שאיננו בעצמו מה שהוא מתאר (בניגוד ל"מילולי", "קצר" וכו' שאינם הגונים). ואז נשאלת השאלה האם שם-התואר "הגון" הוא הגון.

בעצם, אולי אפשר להתאפק מלציין זאת.
מה זה פאלינדרום? 187786
מה מקור השם "הגון" דווקא לציון שמות-תואר שכאלה?
מה זה פאלינדרום? 187804
המצאה שלי, וסליחה שלא הבהרתי זאת.
indecency 189102
אחת המילים האנגליות חסרות ההגינות שאני יותר מסמפט (או פוחד מ-) היא:
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia - פחד ממילים ארוכות.
יש גם מילה מאוד ארוכה באנגלית המציינת מילים מאוד ארוכות, אך אני מתקשה כרגע למצוא אותה.
איפה הטריוויה? 187477
אני מבטיח בחודש הבא שאלה אחת של ידע ''נטו''.
(ששלח לי אחד, יזהר נבו).
התנצלות 187521
לפחות החידה שלי נוסחה במקורה באופן פחות קריפטי, אלא שעורך הטריוויה חשש שריכוז הידע באייל יפצח אותה עוד לפני שתיבש הדיו על כתיבתה, ולכן הוסיף עוד רמת הצפנה.
אז כפיצוי, עוד שעשוע קל: מה מקשר עוד פעם, את הביטוי הצבאי "רות הישר" ואת אותו תה שאתה מדבר עליו?
מי הזיז את הטריוויה שלי 187717
אני לא הייתי אומר שהחידות "מבקשות מהציבור להיכנס לעולמם הפנימי של המחברים ולנחש מה העלה במוחם את האסוציאציות האלו". לא יותר מששאלת טרויוויה "קלאסית" ("מהו שטיחמוס?") מבקשת מהציבור להיכנס לעולמו הפנימי של המחבר ולנחש מהיכן הוא שאב את פריט הידע. הקשר שעליו שואלות השאלות צריך להיות פומבי וברור לכולם (בדיעבד); אם מתברר לבסוף שהאסוציאציה היא פרועה, ופרטית של המחבר, השאלה לא טובה.

נכון שהשאלות האלו הפכו לדומיננטיות במדור. זה קרה בתהליך אבולוציוני, אבל לי נראה די ברור (בדיעבד) שהן מתאימות יותר. הבעייתיות בשאלות ידע פשוטות היא, שבהינתן אדם ושאלה, וזמן נתון בחייו של האדם, החלוקה היא כמעט שחור-לבן: או שהאדם יודע את התשובה באותו זמן, או שלא. יש טיפה מקום לתהליכי היזכרות, ואולי קצת חיפוש - אבל אלו בטלים בשישים, במיוחד אם השאלות נבחרות כך שיהיה קשה לחפש את התשובה. אנו רוצים "שאלה קשה". מה זה אומר, במקרה של שאלת ידע פשוטה? שמעט אנשים, מתוך קבוצה של כמה מאות אנשים אקראיים (אך משכילים מעל הממוצע), ידעו את התשובה. במקרה של קוראי האייל, מסתבר שפריט ידע "קשה" דיו צריך להיות מאוד אזוטרי; אבל אז פחות סביר שהוא יהיה מעניין, וגם זו דרישה. לפני חודשיים התפרסמה חידתו של טל (בדיון 1664), שדי הצליחה להעמיד את הסיכה על החוד: משהו שמעט מאוד יודעים, בלתי גָגיל, אבל שבדיעבד רבים מהקוראים יכולים "להתחבר" אליו. אני כמעט לא מקבל שאלות כאלו, וכמעט לא יכול למצוא כאלו בעצמי. כדאי להזכיר שלשאלתו של טל, קורא אחד ידע את התשובה מיידית (אבל גילה התחשבות נאה והתספק בהוכחה ליודעי ח"ן שהוא יודע, תגובה 178534).

בעיה שניה, וקשורה (גם היא נובעת מהחלוקה שחור-לבן הזו), היא שאין הרבה מקום לדיון בשאלות ידע פשוטות, ומהו האייל בלי דיון? יכולים, כמובן, לצוץ אינספור דיוני אוף טופיק כאסוציאציות על דברים שעולים, אבל אוף טופיקים אינם סיבה והצדקה.

שאלות קשר הן מוצלחות יותר, מבחינה זאת. יש בהן מקום ל*תהליכים* שמובילים לפתרון, והתהליכים האלו יכולים להיות קבוצתיים, כפי שאנחנו רואים כאן, וכרוכים בדיון. למעשה, זה שאנו עדיין ששים לפרסם שאלות ידע פשוטות מוצלחות, כשמגיעות אלינו כאלה, זה יותר לצורך גיוון ותיבול; לטעמי מרכז הכובד של המדור *עדיף* שיהיה שאלות קשר.

האם עדיין יש הצדקה לשם המדור, ולתוארו של הח"מ? לדעתי כן, בכך שהחידות עדיין מכילות מרכיב(ים) של ידע שאינו *מאוד* נפוץ. בכך הן דווקא שונות מהגדרות תשבץ הגיון‏1, שבמיטבן (לטעמי) הן מבוססות על משחקי-מילים בלבד, והידע שמעורב בהן הוא נחלת כמעט כולם.

אני דווקא אשמח לנסות כאן חידות מסוגים אחרים. חשבנו בזמנו על האפשרות לשלב חידות הגיון (שלושה גברים ושלוש נשים צריכים לחצות את הנהר בסירה...). הבעיה הגדולה כאן היא שהן צריכות להיות מקוריות, שמשתתפי המדור המציאו בעצמם, ואני מניח שקשה להמציא כאלה טובות. אבל אפילו אם תמצאנה כאלה, הן נראות לי פחות מוצלחות מחידות שבהן מרכיב ידע הטריוויה הוא דומיננטי: האחרונות הן "דמוקרטיות" יותר. בשאלות הגיון, מי שיותר מבריק יוכל להגיע לתשובה בכוחות עצמו, ואלו יהיו פחות-או-יותר אותם אנשים תמיד, בכל השאלות. ידע טריוויה גם הוא אינו מחולק שוויונית בין האנשים, אבל נדמה לי שקצת יותר, וכמעט לכל אחד יש לפחות נישות של מומחיות.

מאותה סיבה (אבל יותר) אני נוטה להסתייג משילוב במדור של חידות מתמטיקה ושחמט, וגם שאלות תשבץ הגיון (לא שמישהו הציע כאלה עד כה). "הטובים" יפתרו אותן לפני שהאחרים יבינו בכלל מה השאלה. אבל זו לא פסילה על הסף: אם יש לכם כאלה טובות, שאתם המצאתם, אתם מוזמנים לשלוח; אנחנו (מערכת "האייל") נשקול אותן לגופן.

המדור הוא שלכם ובשבילכם; גם התגובה הארוכה הזו היא הזמנה להבעת דעות מנוגדות.

1 מה שהיה לג'ון בוביט, כך שמענו, בבית המשפט (4,5 ‏2).
2 למען הסר ספק: ארבע, חמש.
מי הזיז את הטריוויה שלי 187718
רק הערונת: גורם ה"דמוקרטיה" עובד דווקא הפוך, לדעתי. שאלת הגיון, או אפילו שאלה מתמטית שאיננה דורשת ידע מעבר ל(נניח) חטיבת-ביניים, היא *יותר* דמוקרטית משאלה בעלת מרכיב טריוויה שחוסם אוטומטית נתח באוכלוסיה שלא נתקל בפריט המידע הזה.

חידת טריוויה רגילה, כפי שתארת, היא שחור-לבן: או שאתה יודע מהי בירת הונדורס, או שלא. נראה לי שרוב האנשים מעדיפים להישאל חידת טריוויה קשה ולהגיד "לא יודע" מאשר חידה מתמטית שאולי יתקשו לפתור למרות שלא חסר להם שום *ידע*.

כמובן שיש בעייה אחרת, והיא שהחידות המתמטיות המוצלחות כבר מוכרות למיעוט ולכן הן הופכות לחידות טריוויה. בחידות כאלה כדאי פשוט להוסיף בקשת שתיקה ממי שכבר מכיר (ומעוזי).
מי הזיז את הטריוויה שלי 187721
חידה מתמטית כזו יכולה להיות מוצלחת, כל עוד כל אחד חושב עליה בעצמו - או שאנשים בעלי יכולת דומה (או יכולות משלימות) חושבים עליה ביחד. זה אולי יותר מתאים לעיתון: החידה מתפרסמת יום אחד, ידוע שעוד X ימים יתפרסם פתרון, וכל אחד מוזמן לחשוב עליה בזמנו החופשי. יש כאלה שיפתרו אותה תוך דקות, לאחרים זה יקח X-1 ימים, ויש כאלה שיקחו את החידה אל חבר כדי לחשוב עליה ביחד. כשהגינו את המדור, וכשעיצבנו את דמותו המדינית והרוחנית, שאלנו את עצמנו מה הייחוד של האייל בין כל הכלים שבהם מתפרסמות או יכולות להתפרסם חידות. התשובה הברורה היתה מנגנון הדיונים; זה היה הבסיס לדמות המדור.

יש, לפמעים, מקום לדיונים באשר לחידות מתמטיות, וזכור לי לפחות אחד כזה באייל. אבל, חוץ מזה שדיון כזה הוא נדיר, בחלקים גדולים שלו הוא עלול להיות בלתי-נגיש לקהל הרחב.
אז אתה צודק אולי שחידות מתמטיות מסוימות הן יותר דמוקרטיות מכל חידה מבוססת-ידע. אבל היתרון הזה נוגע ליכולת לפתור, ולא ליכולת להשתתף בדיון. נדמה לי.
מי הזיז את הטריוויה שלי 187725
נכון. אבל בשאלות טריוויה "קלאסיות" אין *בכלל* מקום לדיונים המובילים לפתרון, בשאלות מתמטיות ייתכנו בהחלט דיונים כאלה (עם הסייגים שציינת, ועם שונוּת רצינית בין חידות שונוׁת), ונראה שהשאלות המתאימות ביותר הן באמת אלו הנפוצות כאן: קצת רמזים אסוציאטיביים, יותר מפריט טריוויה אחד, וכו'.

בכל זאת, שאלה מתמטית שאיננה דורשת ידע מתמטי‏1 יכולה בהחלט להניב דיון פורה עד לפתרון; בדיון כזה מן הסתם לא ישתתפו כל האיילים, אך גם מרבית השאלות במדור (דומני) מוגבלות לתת-קבוצות אייליות מסויימות (הקבוצה תלויה בשאלה).

1 יש לי שתי דוגמאות לשאלות קשות למדי, שאינן דורשות ידע מתקדם בכלל, וגם אינן מוכרות כל-כך; אם יש דרישה אתן אותן, אך כרגע יש עדיין שאלות טריוויה באויר וזה נגד החוק(?).
שכ''ג עושה פרומו 187732
לי יש חידה חצי-מתמטית שאינני יודע אם היא קשה או לא (אני עצמי פתרתי אותה בקלות, אבל זאת חוכמה קטנה, כי אני גם חיברתי אותה. אנשים אחרים לא פתרו אותה, אבל גם מזה אי אפשר ללמוד הרבה כי לא הראיתי אותה לאף אחד), ואולי אשלח אותה לעיונכם יחד עם חידה אחרת שאני עוד עוסק בליטושה.

לפני שאתם עוצרים את נשימתכם בציפיה דרוכה, ההיסטוריה שלי רצופה בעניינים שחשבתי לעשות עד שנמלכתי בדעתי.
נו? 188129
להימלך בדעתך - מתאים לגברים במשפחות מטריארכליות. שלח, בחייך.
יש שלוש דלתות 189826
דווקא אני מעדיף שהמדור לא יכיל חידות מתמטיות מהסיבה שיהיה מאוד קשה לעקוב אחר הפיתרון בפורמט זה.
יש שלוש דלתות 189874
נכון בעיקרון - אבל תלוי איזה סוג של חידות. האם כוונתך לנוסחאות מתמטיות אותן קשה לרשום כאן? או סתם לטיעונים מסובכים מדי?
יש שלוש דלתות 189978
טיעונים. אם מדובר בנוסחאות אז בכלל חבל''ז.
ייתכן 190316
אבל עדיין סבורני שישנן שאלות מתמטיות המתאימות למדיה האיילית. ננסה (אולי) ונראה.
אוקי, בוא תן אחד פרטיזני, שנראה במה מדובר. 190338
ננסה את הצפרדעים. 190449
כולם נראים מיואשים מהחידות הקשות של החודש, ולמרות שאני בהחלט עוד מתעניין אני תקוע לגמרי. אז הנה חידונת קטנה שאינה דורשת ידע, רק נייר, עפרון והגיון בריא (ואם אין נייר ועפרון, אפשר גם רק עם הגיון‏1). מי שמכיר (ויש לפחות אייל אחד שאני *יודע* שמכיר, אז דיר באלאק) מוזמן לקשור את ידו המתקתקת.

יש זן של צפרדעים שלא יודעות ללכת, רק לקפוץ, ורק אחת מעל השנייה. כשצפרדע רוצה לקפוץ, היא מביטה באחת מחברותיה, קופצת מעליה, ונוחתת מעברה השני - באותו מרחק בדיוק. הן לא קופצות ביחד כדי שלא יהיה בלגן, רק אחת אחת, והן צפרדעים מאוד חכמות ממוצא יהודי.

ארבע צפרדעים כאלה עומדות בארבע פינותיו של ריבוע מטר על מטר. הן רוצות לתכנן סדרה של קפיצות שתביא אותן בסופו-של-דבר לעמוד בקדקודיו של ריבוע שני-מטר-על-שני-מטר, לא חשוב איפה ולא חשוב באיזו אוריינטציה (כלומר, לריבוע החדש מותר להיות מוטה בזווית ביחס לריבוע המקורי).

האם תצלח תכניתן בידן?

1 "The reverie alone will do, if bees are few"
ננסה את הצפרדעים. 190454
נראה לי שהצלחתי להוכיח. לרוץ לספר?
ננסה את הצפרדעים. 190456
אם הצלחת, יפה - זה היה מהר (הבאה תהיה יותר קשה...). אולי בדואל, כדי שאחרים יוכלו גם?
ננסה את הצפרדעים. 190460
שלחתי, מקווה שזה נכון.
שיחקת אותה. 190463
יפה מאוד. אוקיי, האינטלקט הקולקטיבי לא הכזיב. חכו חכו...

עם זאת, דיון לא היה פה בינתיים, וזה חבל. אולי זו באמת לא דוגמה מוצלחת לחידה שיכולה לעורר דיון. המממ.... בכל אופן, פותרים אחרים מוזמנים לשלוח רעיונות וכיוונים.
אני חושב שפתרתי 190459
אבל אני לא רוצה לקלקל לכולם, ולכן אני שולח במייל.

האם צדקתי?
אני חושב שפתרתי 190464
חוששני שלא דייקת. הנה חידוד של השאלה: הצפרדעים מנסות להגיע לריבוע יותר גדול מהמקורי, לאו דווקא 2 על 2. האם הן יכולות?
קליידיוסופיה 190503
טוב, לא הגעתי רחוק. רק חשבתי להדביק מראות לכל צפרדע ולבדוק אילו צורות יכולות להווצר.
שלחתי גם אני את תשובתי 190511
אבל היא די מחופפת. אולי זה מספיק מחופף כדי להתחיל דיון?
יריה ציבורית 190579
אחרי שירבוט מספר וקטורים הגעתי למסקנה שכל שלוש צפרדעים יוצרות משולש עם אותו השטח, לפני ואחרי הקפיצה. הסתכלתי על משולשים שונים ושכנעתי את עצמי שכל קפיצה כזאת שומרת על הבסיס והגובה של המשולש. יש לי גם הוכחה יותר מכוערת‏1, אבל אני חושב שזה מספיק.

1 משהו עם דטרמיננטות של מטריצות אם זה מעניין משיהו.
יריה ציבורית 190597
אבל מה דין משולש שחברות בו שתי צפרדעים לא קופצות ואחת קופצת? גם הוא, שטחו נשמר?
סתם רעיון - 190601
מה לגבי ריבוע באוויר? לא תלת מימדי או משהו, (כי אז זה לא יהיה ריבוע) אלא פשוט ריבוע לגובה.
גם תופס?

_________
העלמה עפרונית, ונחיתה כואבת.
סתם רעיון - 190606
סחתיין על היציאה מהקופסה, אבל השאלה איננה מהסוג המתחכם. הצפרדעים קופצות בביצה מישורית, ומנסות לעמוד בפינותיו של ריבוע אופקי גדול יותר מהמקורי.
שיפור 190631
כמה פותרים הציעו פתרון הולם לחידה כפי שהיא מנוסחת כאן, וזו אשמתי שהפכתי אותה לטיפה יותר קלה מהרגיל - הייתי צריך לומר שהצפרדעים מנסות להגיע לריבוע יותר גדול מהמקורי, אבל לאו-דווקא 2x2. סליחה שאני משנה את החוקים באמצע.
יש! 190670
מצאתי את הפתרון ואני חייב לרוץ לספר לחברה, אבל לא רוצה לקלקל...
איזו דילמה נוראה.
אז שלחתי דואל לא''ע.
ננסה את הצפרדעים. 190672
מזל. מזל גדול שחוקים של ג'נטלמנים לא כובלים אותי מלרוץ ולספר לחבר'ה.

---- ספויילר (?) ----

אם אלה היו שיעורי בית, הם לא היו נראים ככה. יש בפיתרון הנ"ל הרבה נפנופי ידיים, אבל נדמה לי שהם בגבולות הסביר בהתחשב במדיום. אני רק מקווה שמרוב נפנופי ידיים אף אחד לא קיבל סתירה. התשובה: לא.

טענה 1: צפרדעים קופצות רק על הרשת.
נסתכל על ארבעת הצפרדעים מסודרות בריבוע. נדמיין רשת אינסופית של קוים אנוכיים ואופקיים אשר המרחק ביניהם שווה לאורך צלע הריבוע הזה, כאשר הצפרדעים יושבות על ארבעה צמתים כלשהם. הטענה היא שלא קיימת סדרת קפיצות אשר בסופה צפרדע כלשהי לא תשב על צומת. הוכחה מרושלת: נסתכל על שתי צפרדעים אשר אחת מהן קופצת מעל השניה כעל שתי נקודות במישור, המשרות וקטור:
א. קפיצה שומרת על גודל הוקטור, ועל כיוון הוקטור עד כדי סימן.
ב. לכן קפיצה שומרת על הגודל של רכיבי הוקטור.
ג. לכן אם שתי הצפרדעים עמדו מראש על הרשת, גם לאחר הקפיצה הן תעמודנה על הרשת.

טענה 2: הכל הפיך.
אם נתון שהצפרדעים יכולות להמצא בשני מצבים שונים, אז הן יכולות לעבור מכל אחד מהם לשני. פשוט מסתכלים על סדרת הקפיצות שהביאה אותן לשם מהסוף להתחלה: כל צפרדע שוב מסתכלת על הצפרדע מעליה היא קפצה קודם, וקופצת מעליה באותו אופן.

כעת, אם הצפרדעים יכולות להמצא בריבוע שאורך צלעו 2 (או כל גודל אחר שונה מ-‏1), אז מכך שבהתחלה הן נמצאו בריבוע שאורך צלעו 1 ומטענה 2 נובע כי הן יכולות לעבור מהריבוע שגודלו 2 לריבוע שגודלו 1. אבל זו סתירה לטענה 1 על פיה המרחק בין 2 צפרדעים לא יכול להיות קטן מ-‏2.
ננסה את הצפרדעים. 190676
נו טוף. חבל שקלקלת, אבל אין מה לעשות. הנה הפתרון כפי שאני הייתי מסביר אותו:

הצפרדעים יכולות לקפוץ לכל מיני מצבים, אך לעולם לא תגענה לריבוע גדול יותר (וגם לא קטן יותר). נמקם אותן בהתחלה על דף משובץ, בקדקודי משבצת, ונשים לב שבכל קפיצה צפרדע קופצת מפינה של משבצת לפינה של משבצת אחרת, אבל אף פעם לא ל*תוך* משבצת. אם, למשל, א' קופצת מעל ב' הנמצאת שתי משבצות ימינה ושלוש למעלה, היא תנחת שתי משבצות ימינה ושלוש למעלה מ-ב', וזה נכון מה שלא יהיו הערכים של "2" ו-"3" כאן.

נניח שהצפרדעים מבצעות סדרת קפיצות המסתיימות בריבוע גדול. נסריט את המהלך, ואז נקרין אותו לאחור. מה נראה? צפרדעים מתחילות מריבוע גדול, וקופצות *לפי החוקים* עד שהן מגיעות לריבוע יותר קטן. אבל זה לא ייתכן: אם כך, אפשר להתחיל גם מהריבוע המקורי, בגודל משבצת, ולהגיע לריבוע יותר קטן ממשבצת - וזו סתירה למה שהראינו למעלה.

הפותרים נכונה שכתבו לי: מאור גרינברג, שוטה הכפר הגלובלי, וח.גב. האייל האלמוני פתר (כמעט) נכונה את החידה המקורית, עם ריבוע 2x2.

חוששני שלא שכנעתי שחידות מסוג זה מתאימות לאייל. נהניתם? רוצים עוד? יש כמה שאולי יותר מתאימות ליצירת דיון.
ננסה את הצפרדעים. 192325
קלקלתי? באמת?
סליחה.

בכל מקרה, בקריאה חוזרת, אם היה עלי לנסח את הפיתרון שנית, הייתי עושה זאת אחרת משנינו (מכל מערך התחלתי שהוא, לאו דווקא ריבוע, ולכל מספר של צפרדעים - המרחק המינימלי הנתון תמיד נשמר, ותמיד מינימלי, אחרי כל סדרת קפיצות).

אם סלחת, אפשר אולי לשמוע את הפיתרון הפרטי למקרה של 2x2?
ננסה את הצפרדעים. 192340
הפתרון הכללי שלך כללי מדי, ואינו נכון. קחי שלוש צפרדעים על קו ישר, המרחק בין א' ל-ב' מטר, ובין ב' ל-ג' מאה ואחד סנטימטר, כש-ב' יושבת כמובן בין א' ל-ג'. ג' קופצת ונוחתת ממש מול אפה של א', במרחק קצר יותר מהמרחק המינימלי ממנו התחלנו. התכוונת לומר שלא ניתן להגיע סמוך יותר מאורך הצלע של הסריג הגס ביותר המתאים למצב ההתחלתי.

את 2x2 אפשר לפתור משיקולי זוגיות: שימי אותן על הסריג הרגיל, ושימי לב שהזוגיות של הקואורדינטות נשמרת בכל קפיצה.
ננסה את הצפרדעים. 192651
אתה כמובן הרבה יותר צודק משאני אי פעם אהיה. תודה!
ננסה את הצפרדעים. 192678
את טועה. להיות צודק אפשר להיות רק לגמרי, ורק באופן משעמם אחד. לטעות, לעומת זאת, אפשר ללא גבול, ובמגוון אינסופי של דרכים.
מכת צפרדעים 192755
האם אתה יכול להוכיח כי בחידה המקורית (הצפרדעים בקודקדי ריבוע) אין אפשרות שצפרדע אחת תנחת על אחרת לאחר אחת מהקפיצות?
________________
שכ"ג מנסח את השאלה כאילו *הוא* יודע להוכיח את זה, ומקוה שעד שמישהו ירגיש, אלון או איזה וישנאי יספקו את ההוכחה והוא יחייך כאילו ידע אותה בעצמו. נאיבי.
מכת צפרדעים 192762
כן. ההוכחה כבר כתובה בפתיל...
מכת צפרדעים 192765
כמובן.
_____________
שכ"ג ממשיך את הבלוף. מישהו אחר כבר ישאל על מה, לכל הרוחות, אלון מדבר.
מכת צפרדעים 192860
זוגיות, שטיא, זוגיות. במקום על סריג, הנח לצפרדעים לשחק על לוח-שח גדול (ניחא, אינסופי), ששורותיו צבועות שחור-לבן ואדום-ירוק לסירוגין, וראה זה פלא, כל צפרדע בכל קפיצה שומרת על צבעה משל היא רץ בשחמט (סגולה גדולה להוכיח זאת). והנה, בראשית ניצבת כל אחת על צבע אחר, אז היאך תגיע זו שעל הירוקים לבקר את חברתה שעל הלבנים? אללי, באים חוקי המתמטיקא הרעים והקרים וניצבים בינן לבין שאיפתן האחת - להתנשק ולהפוך לשתי נסיכות מאוהבות.
מכת צפרדעים 192874
כל תיאוריה שמונעת משתי נשים את שאיפתן להפוך לשתי נסיכות מאוהבות אינה מקובלת עלי. בחזרה לשולחן השרטוטים...
כמובן 192884
לזה התכוונתי מלכתחילה :-)
ננסה את הצפרדעים. 192785
אם אני מבין נכון את המשפט ''לא ניתן להגיע סמוך יותר מאורך הצלע של הסריג הגס ביותר המתאים למצב ההתחלתי.'' הוא לא נכון. תאר לך שלוש צפרדעים על קו ישר אחד ובמרחק שווה - קפיצה של אחת מהקיצוניות מביאה אותה למרחק אפס מזאת שבקצה השני. פלאץץץ. אפשר להכליל את זה בקלות כך שגם הדוגמא שהבאת מסתיימת בכאב ראש רציני לאחת מהצפרדעים.
ננסה את הצפרדעים. 192865
תקן ל"לא ניתן להגיע למרחק חיובי קצר יותר" וגו'. ההוכחה לחידה המקורית בנויה משתי אבחנות: אחת, אם הצפרדעים יושבות על סריג, הן נשארות עליו, ושתיים, אפשר להפוך את חץ הזמן. האבחנה הראשונה (שהיא בעיני החלק הקל בחידה) אומרת בין היתר ששתי צפרדעים *שאינן באותו מקום* (אתה צודק) תהיינה מרוחקות לפחות אורך-הצלע של הסריג. מזה הסקת שהן לא יכולות ליצור ריבוע קטן יותר מההתחלתי, ובגלל חץ הזמן - וזה החלק היפה עליו מגיעות לך ולפותרים האחרים תשואות - גם לא ריבוע גדול יותר.
ננסה את הצפרדעים. 205452
(אנקדוטה המשעשעת בייחוד אותי, אז אפשר להתייחס לתגובה זו כאילו היא חלק מבלוג). חידת הצפרדעים מופיעה בספרו המוצלח של פיטר וינקלר שכבר הזכרתי כאן אד נוזאום, והוא מנסה כהרגלו לספר מנין הגיעה לאוזניו: הוא שמע אותה ממיקל תורופ, ששמע אותה מאסף נאור, ששמע אותה מ"תלמידי מחקר באוניברסיטה העברית בירושלים". אני די בטוח שתלמידי המחקר הללו הם אנוכי. כמובן שלא אני המצאתי את החידה, אך הנסיבות בהן נתגלגלה לידי לוטות קצת בערפל.
חשבתי אולי בכל זאת, הגדרה 191383
מה שהיה לג'ון בוביט, כך שמענו, שכנע את השופט (ארבע, חמש).
חשבתי אולי בכל זאת, הגדרה 191390
עדות חותכת, משהו כזה?
חשבתי אולי בכל זאת, הגדרה 191391
רא(ע)יה חותכת.
חשבתי אולי בכל זאת, הגדרה 191393
נכון - שכחתי את ה''שמענו''.
חשבתי אולי בכל זאת, הגדרה 191684
אכן. כל הכבוד!
שביל החלב 187490
לדורון,
שביל החלב מחבר בין מסחה לכדורי?
שביל החלב 187520
התבקשתי על ידי עורך הטריוויה לא לתת רמזים בשלב מוקדם זה, וב"רמזים" נכלל (במפורש) גם אישור או שלילה של חלקי תשובות וכווני מחשבה.
אז התשובה לשאלתך: אין תגובה
לכבוד השנה החדשה? 187494
האיש הטוב, סנטה קלאוס? התואר סנטה? כלומר קדוש משהו?
סתם תהיות 187504
איזשהו קשר לאסטרופיסיקה ? שכנים מיידים שלנו בצביר או משהו כזה ? יש שתי גלקסיות שכנות שניתן לטעון שאנחנו מחברים בינהן ?

או שזה יהיה קל מדי...?
השלישי חוזליטו? 187535
שביל החלב 187588
משום מה חידת שביל החלב מזכירה לי את סיפור יעל וסיסרא
שהיה לשר צבא.
ויעל שנתנה לו חלב כדי להרדים אותו, בכדי שתוכל להרוג אותו...

יש סיכוי?
שביל החלב 187589
מה גם שבסיפור סיסרא הנהיגו את העם דומני דבורה וברק בן אבינועם
ברק כמו באהוד ברק שהיה גם שר - הפנים או הביטחון לא יודע :) וגם היה מפקד עליון - כמו רמטכ"ל או ראש ממשלה..

יש סיכוי שאני בכיוון כי נראה לי שאני סתאם זורק רעיונות :) חחח אבל שווה לנסות.
התשובה הלא נכונה 187590
רפאל איתן (יליד תל עדשים) היה לוחם, שהפך למפקד עליון ושר.
מפקדו, משה דיין (יליד דגניה א, גדל במנהלל), הפך לשר בעצמו.
לא יודע למה כביש 73 הוא "שביל החלב"?
מה תאריכי הלידה שלהם? 187599
מה תאריכי הלידה של משה דיין ורפאל איתן?
מה תאריכי הלידה שלהם? 187602
דיין נולד ב-‏20 למאי 1915

איתן נולד ב-‏1 לנובמבר 1929
:( אויש 187614
טוב רעיון אחד ירד...
אבל אולי יש איזשהו אירוע קוסמי או משהו שקשור בחלל שמשותף לשני התאריכים האלה..?
התשובה הלא נכונה 187617
רפול, למיטב זכרוני, היה רפתן ומכאן הקשר לחלב. אולי יש לדיין קשר לשבילים?
התשובה הלא נכונה 187620
למיטב זכרוני שלי, רפול היה (עודנו?) נגר ובעל בית-בד.
פר רבייה מפורסם 187684
בנוגע לאיש הנרמז בתמונה שמדבר אל אישה, צעירה ממנו בשנתיים.

אינני יודע מהשמו. אך ברור לי שהוא ככל הנראה פר רבייה, על פי התמונה.
את גילוי שמו אני משאיר לסוטים אחרים.
לשאלת שביל החלב 188161
בשביל החלב ישנן קונסטלציות רבות הקרויות על שם גיבורים מיתולוגיים:
ארידנוס, אוקטנוס, אופיציוס, פרסאוס, קפאוס, הרקולס קנטאור, ורבים אחרים. חלקם הגדול היו שרי צבא בצקופה זו או אחרת.
אני אנחש שהכוונה היא ל2 הגיבורים הידועים ביותר:
לפחות אחד מהגיבורים הוא הרקולס, המקושר ביותר לשביל החלב: לפי המיתולוגיה היוונית, זאוס הערים על הרה והחליף את הרמס בהרקולס בזמן שישנה כדי שיינק מחלבה האלוהי. הרה גילתה זאת מאוחר מדי וניתקה את הרקולס משדיה. החלב שניתז הפך לשביל החלב.
השני הוא אולי פרסאוס, הידוע בתור קוטל המדוזה, ומצילה של אנדרומדה - הגלקסיה האחות לשביל החלב, ובתו של קפאוס מלך אתיופיה.
לשאלת שביל החלב 188268
אבל חסרים שאר הפרטים בחידה.
אני כרגע מנסה לגגל, אבל עושה רושם שיש לך קצת יותר ידע בנושא.

בכל מקרה שתי הדמויות הפכו לשרים, ככה שאפשר לחתוך לפי זה. לא מצאתי שום טקסט שמתאר את הרקולס כשר או מפקד עליון, ולא מצאתי כזה שמראה שפרסאוס היה מפקדו.
שרים ומפקדי צבא 188334
המקור הטוב ביותר לשרים ומפקדי צבא הוא כמובן מלחמת טרויה
אכילס, פטרוקלס, פריס, הקטור, פולוקס, אודיסאוס ואגממנון הם רק חלק מהגיבורים בסיפור זה.
בהקשר זה, הגבור בעל התכנית הוא אודיסאוס, שהגה את רעיון הסוס הטרויאני
הגבור בעל הקו? אולי אכילס (בעל העקב)
לא פולוקס 194882
פולוקס (זו הצורה הלטינית של השם, אגב. ביוונית שמו פולידייקס) לא השתתף במלחמת טרויה. הוא מוזכר באיליאדה רק בהקשר להיותו *מת* זה מכבר, בעת שהלנה מעלה השערות על סיבת היעדר אחיה משדה הקרב, בשיר השלישי.
האיש הנרמז 188281
אולי Sitting Bull, והאשה אולי Alice Cunningham Fletcher?
שניהם (אני מקווה) מופיעים יחד בתמונה:
אם כי יש בלבול קל בקשר לשנת הלידה של כל אחד מהם.

Sitting Bull נולד ב(סביבות) 1831 או 1834 (תלוי איזה מקור קוראים) והגב' פלטשר ב- 1833 או 1838 (שוב, תלוי במקור). אחת הקומבינציות מניבה הפרש של שנתיים...
רמז בשביל החלב 188318
הלוחם, שהיה למפקד עליון ולשר, ומפקדו, שהיה לשר אף הוא - לאחד היה קו, לשני תוכנית.
רמז בשביל החלב 188326
קו זה בר-לב, מן הסתם. עוד לא חשבתי הלאה.
רמז בשביל החלב 188435
תכנית אלון.
מה דעתך, אלון?
רמז בשביל החלב 188438
שוב יצאתי אידיוט
רמז בשביל החלב 188586
הכל טוב ויפה, אבל מה הקשר של שביל החלב לבר לב ולאלון?
משהו שקשור לרפתות של ביה"ס מקוה ישראל וגינוסר?!
רמז בשביל החלב 188770
אולי מדובר בשמות של רחובות בעיר כלשהי? בתל-אביב, לדוגמא, רחוב שביל החלב קרוב ליגאל אלון אך אינו חוצה אותו.
רמז בשביל החלב 188804
שביל החלב==וואדי מילק? (טוב נו למרות שמילק זה מלח)
עוד ניחושים 188329
חיים בר-לב למד בביה"ס החקלאי מקווה ישראל. יגאל אלון הוא בעל תכנית, נולד בכפר-תבור ולמד ב"כדורי" - מתאים לשאלה של גרושו מתגובה 187490, אך לא ברור לי איך ולמה ומה הקשר.
עוד ניחושים 188806
ואה כן, אלון היה אלוף פיקוד הדרום במלחמת השחרור, ובר-לב מילא שורת תפקידים בחטיבת הנגב(מג''ד וקמב''ץ).
קוים ותכניות 188887
קו מאז'ינו?
קו זיגפריד?

תכנית מרשל?
קוים ותכניות 188900
תכנית הטלויזיה "קו אונידין"?
קוים לדמותו 188934
ומה עם מר קו?
רמז נוסף בשביל החלב 190332
אם זה עדיין מעניין מישהו Try the Milky Way
רמז נוסף בשביל החלב 190335
מחלבות שטראוס במשגב ממוקמות באיזור התעשיה בר-לב.
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 190933
ואיך זה מתקשר לשני?
__
(1) אלא מה, אפשר לאכול מילקי במזלג?
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 190965
הקשר היחיד שעולה בדעתי הוא מכבי ת"א, אבל קשה לי להאמין שאדם מכובד כמוך ירד כל כך נמוך (עם כפית או בלי).
:)
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 190971
אתה מתכוון ששטראוס (מאזור התעשיה ברלב) מתאחדת עם עלית, המאמצת של מכבי ת"א (כדורסל) שמשחקת בהיכל הספורט ביד אליהו, שהוא ברחוב יגאל אלון?
וואלה, פתרון יפה, איך לא חשבתי עליו בעצמי?
אבן נגולה 190976
ועל איזה פתרון כן חשבת בעצמך?
(באופן אישי אני כבר מרגיש בשל, שלא לומר רקוב...)
אבן נגולה 191176
חשבתי על זה לעומק, והחלטתי לכתוב: זו אחת ההודעות הכי מצחיקות שקראתי, במיוחד ביחס לאורכה. עשית לי את אמצע הלילה (אתמול).

לענייננו: כל הזמן מטריד אותי שגרושו כבר בעצם פתר הכל, בתגובה 187490, עוד לפני הרמז, אך הוא סתם ולא פרש. אז מה הולך כאן?
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 191389
בעקבות תגובה 190971 עלתה בי המחשבה כי שביל החלב הורחב לכביש דו מסלולי.
אלון השתתף בקרב על המילקי? 191211
אלון השתתף בקרב על המילקי? 191213
לא, אבל הוא גר בקוטג'.
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 191660
יכול להיות שפתרו כבר את החידה ולא הבנתי, אבל אם לא, יכול להיות שהקשר הוא שלתנובה יש מחלבה באלון תבור? גם אם התשובה היא לא, שווה לעיין בלינק http://www.icba.org.il/Yomanim/yoman5-10-03.htm , שנראה (לי) כאילו הועתק מספר של דודו גבע.
בינגו! 191666
אזור התעשיה אלון תבור, מזרחית לעפולה, נקרא על שמו של מי שהיה מפקד הפלמ"ח ושר בממשלת ישראל, יגאל אלון בן כפר תבור.
תנובה בחרה להקים שם את המחלבה הגדולה והמשוכללת שלה (ועוד שני מפעלים קטנים יותר).

שטראוס, לעומתה בחרה להקים את המחלבה שלה באזור התעשיה בר-לב, מערבית לכרמיאל, שנקרא על שמו של חיים בר-לב, פלמ"חניק, רמטכ"ל ושר.
בעקבות תגובה 190971 נסלל מסלול נוסף בשביל החלב, שכן נזכרתי שמחלבת טרה שוכנת בתל אביב, ברחוב (איך לא) יגאל אלון.
בינגו! 191669
יופי! סוף סוף. ושאלת תם: למה קוראים לאזור התעשייה אֵלון תבור, אם הוא ע"ש יגאל אַלון? (אתם מבינים בוודאי למה זה מפריע לי :-)
בינגו! 191699
ישנם מספר זני אלונים (הכוונה לעץ :)). אאל"ט שמו של העץ הוא אֵלון (ה)תבור, שכן אֵלון הוא צורת הסמיכות של השם אַלון.
בינגו! 191702
חשבתי כך, אבל חדש לי שצורת הסמיכות היא אֵלון. וכרגיל אני מתעצבן שאין לי מילון ראוי לשמו, לא ברשת ולא IRL. איכשהו תמיד הנחתי שהסמיכות נשארת A, כמו ארון-בגדים. ברבים, בכל אופן, זה "אַלוני הבשן", לא?
בינגו! 191703
אני לא בדיוק בר סמכא בעינייני בלשנות, אבל אַלּוֹן אינו באותו משקל של אָרוֹן. לגבי "אַלוני הבשן" (אפשר לבקש להחליף את הגופן של האייל, כך שנוכל לזהות בברור את סימני הניקוד?) אני לא בטוח, אבל אולי בגלל ש"אלוני" ארוך בהברה מ"אלון"
בינגו! 191705
אני לא בדיוק בר סמכא בעינייני גופנים, אבל נדמה לי ש*אתה* יכול להחליף גופן, לא מנהלי האתר (אולי הם יכולים לקבוע ברירת מחדל?). ואתה בוודאי צודק בעניין אלון וארון, סתם ניסיתי להצדיק קלושות את שורש ההנחה שלי.
בינגו! 191757
האתר לא קובע גופנים, ולכן נעשה שימוש במה שהגדרת אתה כברירת המחדל בדפדפן שלך.
בינגו! 191761
תודה.
עכשיו האייל נראה פחות יפה, אבל אני מצליח להבדיל בין פתח לצֵרה
בינגו! 192703
זו לא בדיוק תשובה לשאלה, אבל אולי הדבר יעזור במשהו, לפחות לגבי מקור הבלבול (שוב, בהסתייגות) שבמשפט האחרון:

כאשר מילה הפותחת בקמץ מקבלת הברה נוספת בגלל צורת סמיכות או ריבוי, כך שהטעם רחוק בשתי הברות מן הקמץ, חל קיצור של הקמץ לשווא נע (נסה להטות את המילה מטוס, הניקוד הוא מ' בקמץ). לעומת זאת, אם המילה פותחת בפתח, לא יקרה תהליך דומה, והפתח יישאר פתח (בפרט שבד"כ לאחר הפתח תבוא אות דגושה, ולפני אותיות דגושות לא יבוא שווה נע). (נסה להטות את המילה מסוק, הניקוד הוא מ' בפתח, ודגש ב- ס').
חוק פיליפי? 192706
מה פתאום פיליפי... 264713
חוק פיליפי אינו קשור לזה. מה שחל כאן זה בסך הכל חיטוף הקמץ במרחק שתי הברות מהטעם או יותר. חוק ידוע..
בינגו! 191708
90 ש"ח יקנו לך את הזכות להשתמש ברב מלים למשך שנה.
בינגו! 191706
רב מלים לא חושב כמוך בעניין הסמיכות.
בינגו! 191707
מדינה דמוקרטית.
זכותו לחשוב מה שהוא רוצה :).
כחום היום 191719
יש שפירשו ''אלון מורה'' על שם העץ (רס''ג, ראב''ע), ויש שפירשוהו ''מישור'' (התרגום, שיטה אחרת אצל ראב''ע, רד''ק).
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 192918
החתום על ההודעה הוא יוסי מלול, לשעבר יו''ר איגוד הרפתות (או הרפתנים) ואישיות בפני עצמו. (ואין לו שום קשר לדודו גבע, עד כמה שידוע לי)
בכפית צריך להאכיל אתכם(1) 192944
יוסי מלול? יותר הגיוני שיקראו לו יוסי מרפת.
רמז ראשון 188721
הפרה שבתמונה היא לא ''סתם'' פרה, אלא פרה מזן מסויים מאד.
רמז ראשון 188723
לא הצלחתי לאתר מבין הסוגים שאני מכיר (הולשטיין? ג'רסי?). מי שמעוניין להרים את הכפפה: http://www.ansi.okstate.edu/breeds/cattle
פרה אדומה? 188724
אאל''ט יש גם זן סקוטי שדומה מאוד, אבל עם יותר שיער
מה עוד שהפרה בתמונה היא פר בכלל...
פרה אדומה? 188725
כן, אבל אצל הסקוטים זו לא Cow אלא Coo. ראה למשל: http://www.scottishscenery.org.uk/cards/big/coo.JPG
פרה אדומה? 188729
וואלה, זאת השעירה שעלתה בראשי...
אממ... 189196
רק אני עוקבת?
אפשר עוד רמז, בבקשה, אם כך?
אממ... 189216
עורך טריוויה מסויים, שלא אנקוב בשמו, ביקש ממני במפורש לא לתת רמזים אלא אם כן חלפו לפחות שלושה ימים ללא התקדמות. (במילים אחרות: מחר כנראה עוד רמז.)
רמז שני 189386
האיש הנרמז בתמונה הוא בוגר הרווארד, והנסיבות בהן אמר את מה שאמר הן דרמטיות עד מאד.
רמז שני 189527
אל גור ?
רמז שני 189533
למה?

(אין בתגובה זו, כמובן, כדי לאשר או להכחיש שהפתרון המוצע הוא הנכון.)
רמז שני 189557
כי הוא המציא את האינטרנט :)
רמז שני 189564
"just a wild stab in the dark, which incidentally
is what you're going to get if you don't become more helpful"

blackadder season two

מצטער , כבר שנים אני מחכה להשתמש במשפט הזה...

למה? האיש בוגר הרוורד וידוע באימרותיו המופרכות.
ליגת הקיסוס 189537
אני עוד תקוע לגמרי. הנה כמה בוגרי הרווארד, אולי רלוונטיים, אולי יעזרו למישהו:

שני הרוזוולטים, JFK ואד קנדי, ג'ורג' בוש הבן, הנרי קיסינג'ר, אל גור; טומי לי ג'ונס ומאט דיימון ("נסיבות דרמטיות" = סרט? מקור אחד טוען שדיימון רק *כמעט* סיים את לימודיו שם); ביל גייטס ודיוויד רוקפלר.

יש עוד בקישור, אבל לגבי רוב האחרים קשה לי לדמיין איזו אמירה דרמטית:

ליגת הקיסוס 189570
ביל גייטס אינו בוגר שום אוניברסיטה. הוא מעולם לא סיים את לימודיו.
דאבאיא בוגר הרווארד?!?! 189809
שברת לי מיתוס!
ליגת הקיסוס 189971
ג'ורג' בוש הבן למד בייל, בדיוק כמו אבא שלו. הוא אפילו היה שייך לאותה אחוות סטודנטים סמי-סודית, scull and bones.
ליגת הקיסוס 189974
הוא גם בוגר ביה"ס למנהל-עסקים בהרווארד. כך, לפחות, עפ"י wikipedia - לא חפרתי.
ליגת הקיסוס 189977
מספרים שהוא גם גמר את האוניברסיטה של בגדד.
_____________
שכ"ג בחיקוי זול של ד. הגלילי
זה עוד יעלה לך ביוקר. 189982
ליגת הקיסוס 190068
לפי wikipedia דוסטויבסקי כתב את "החטא ועונשו" כתגובה לפילוסופיה של ניטשה. חתיכת כדור בדולח היה לדוסטויבסקי הזה...
ליגת הקיסוס 190089
היכן ב-WP זה מופיע?
ליגת הקיסוס 190214
זה הופיע כאן:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nietzsche

"a vivid example is the protagonist of Fyodor Dostoevsky's classic novel "Crime and Punishment" who thinks he is so superior he can take morality into his own hands and winds up a guilt-ridden criminal convicted of murder; some scholars think that Dostoevsky may have specifically created his plot as a Christian rebuttal to Nietzsche). "
ליגת הקיסוס 190216
ובהתחשב בטבעה של Wikipedia, מדוע אינך מתקן את הטעות?
ליגת הקיסוס 190235
המממ, הייתי בטוח שצריך להירשם או משהו, ככה כל אחד יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, לא?
ליגת הקיסוס 190244
לא צריך להרשם. כל אחד יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, ויש מי שמשגיח, בודק, מתקן במידת הצורך, וכו'. הקישור "Edit this page", מודגש, מצד שמאל, מאפשר לך לערוך כל עמוד (כמעט). אם אינך בטוח בעצמך, הקישור "Discuss this page" מייד מתחתיו, מאפשר לך להשאיר הודעה למי שמתחזק את העמוד הזה ולהציג בה את ההשגות שלך.
ליגת הקיסוס 190412
תיקנתי, אבל עכשיו כשאני יודע באיזו קלות אנשים יכולים להכניס תיקונים, זה מקשה עלי להסתמך עליה בתור מקור מידע אמין.
רמז שני 189802
"מובן מאליו" מתקשר אצלי ל self evident . אולי יש קשר לחוקה האמריקנית?
בוגר הרוארד 189828
בוגר הרוארד היחיד שמתקשר אצלי לפרה הוא הסטיריקן טום לרר.
על עטיפת אלבומו הידוע ביותר tomfoolery (או יותר נכון היחיד שידוע...) מופיעה פרה
באלבום מופיע השיר elementary ( = מובן מאליו)
רמז שלישי 190113
בנסיבות הדרמטיות שבהן נאמרו הדברים, נכחו בסביבתם המיידית של האיש והאישה שהוזכרו בחידה גם אשתו של האיש ובעלה של האישה (אבל היו גם עוד אנשים, בסביבה הפחות מיידית). אפשר להגיד שארבעתם היו "על הפרה".

אם נסדר את ארבע הדמויות הנ"ל על פי מידת פרסומם בציבור, נקבל (בסדר פרסום יורד): האיש, אשתו, בעלה של האישה, האישה.
משפט פיתגורס! 190121
the sum of the two squaws on the hides is equal to the squaw on the hippopotamus
משפט פיתגורס! 190123
יש הרבה בדיחות על צניעותם המפוקפקת של הסטודנטים בהרווארד‏1 - ייתכן שחלקם באמת סבורים שפיתגורס, גם הוא בבוגרים (הרי לא ייתכן שהוא למד בייל).

1 כמה סטודנטים בהרווארד צריך כדי להבריג מנורה? אחד. הוא רק צריך להחזיק אותה במקום‏2.

2 למתקשים: ...והעולם כבר יסתובב סביבו.
משהו? 190461
במכונית בה נרצח קנדי (היתה זו, אולי, לינקולן? יש כזה זן פרות) ישבו הוא, ג'קי, מושל טקסס ורעייתו נלי קונלי, ילידת 1919. JFK נולד ב-‏1917.
וגם... 190462
As the limousine approaches the intersection of Houston and Elm Streets, Mrs. Connally, as she indicated, elated by the reception, says, "Mr. President, you can't say Dallas doesn't love you." The President replies, "That's obvious."

מתוך:

פרות 190466
יש פשוט פרה מסוג Limousine, וזו כנראה ההיא שבצילום.
Limousin 190467
והנה הפרה המקורית מהדיון הזה. קוראים לה פונצ'ו.

בינגו! 190468
יפה מאד! התשובה היא באמת JFK.

סיכום פתרון: מילותיו האחרונות של קנדי, בלימוזינה הפתוחה בה נרצח, היו "זה מובן מאליו"; הוא אמר אותן לאשתו של מושל טקסס (הצעירה ממנו בשנתיים), שישבה לצידו וציינה עד כמה דאלאס מסבירה לו פנים. מקור השם "לימוזינה" הוא במחוז לימוזין שבצרפת, וזהו גם מקור השם של זן הפרות "לימוזין", שנציגה מטעמן מופיעה בתמונה.

וכמעט שכחתי: תודה מקרב לב לניר גושן, איש יקר וחבר קרוב, על עבודת הפוטושופ.
הערה מנטפקת 190470
יש משהו מטעה בתרגום שלך ל"that's obvious". בהקשר הנוכחי, יותר מתאים "זה די ברור" או "זה ברור כשמש". הוא לא אמר לה "מובן מאליו שאוהבים אותי (אני הרי כזה חמוד)", אלא "נכון, אין ספק שמרעיפים עלי כאן אהבה".
הערה מנטפקת 190471
צודק. אם כך, מגיעות לך תשואות אפילו עוד יותר רמות.
חידונת חצי אקטואלית 190506
איזו ציפור קרויה על שם מנהיג הקרוי על שמה?
חידונת חצי אקטואלית 190903
יריות באפלה: טריסטרמית וקרדינל. לא מצאתי מיהו Tristram על שמו קרויה Tristram's starling. גם לא נראה במיוחד אקטואלי, אבל אולי יזיז למישהו איזה גלגל חלוד בראש.
חידונת חצי אקטואלית 190919
אין לי זמן (וכוח) כרגע לחפש רפרנסים, אז מהזכרון: טריסטרם לא היה מנהיג אלא חוקר טבע ונוף.

שוב, מהזכרון בלבד, המנהיג היחיד שאני זוכר כרגע שחולק שם עם ציפור (טוב, לא ממש ציפור שיר, עוף דורס), הוא שמעון ("אני לוזר?") פרס.
חידונת חצי אקטואלית 191375
קראתי אי-בזה, לפני שנים, ששמעון פרסיץ עברת את שמו לפרס לאחר שראה את (שמע על?) הדורס ההדור. מאז לא שמעתי על כך. וגם לא ברור עדיין למה הציפור קרויה על שמו (מן הסתם הניסוח מתחכם, אבל אני באפלה).
פרסקי (אני רוצה כפית סוכר), לא פרסיץ. 191387
שעורך הטריוויה יפול בפרט טריוויאלי?
פרסקי (אני רוצה כפית סוכר), לא פרסיץ. 191394
כפית סוכר זה לא שאול צירלין?
אוי לבושה. 191454
כן, גם אני חשבתי על זה מיד אחרי אשר.
אוי לבושה. 191483
אשר לבשן? איפה הוא באמת?
פרס, פרסקי, רפי, רפ''י 191683
כבר היו דברים מעולם. לא מתרגש. אבל באמת הייתי בטוח שזה פרסיץ. תודה.
וזו אכן התשובה. 191644
ולהשלמתה:
בספארי ברמת-גן קיבלו לפני מספר שנים זוג פרסים, לאחר שאלו נכחדו מנוף הארץ. עובדי הספארי שאלו את שמעון פרס האם הוא ורעייתו יהיו מוכנים לתרום את שמם לפרסים אלו, והם נענו בחיוב, וכך נקראו הפרסים "שמעון" ו"סוניה".
למה חצי-אקטואלית? כי הסיבה ששמעתי על כל העניין הזה היא שלפני כמה שבועות (ואולי חודש?) התפרסם באחד העיתונים כי הפרסים הללו נגנבו מהספארי (לא הצלחתי למצוא לינק, וכנראה העניין התפרסם רק במהדורת הנייר של העיתון).
בכל אופן, סחתיין על הניחוש המדויק.
האם רמת גן גזענית? 191671
קיבלו כל כך הרבה זוגות עיראקים ורק זוג פרסים אחד?
חידה לשבת: 190712
נראה לי ששקט כאן מספיק, ויש עימדי חידה שנפסלה ע"י עורך הטריוויה כך שערכה מוטל בספק. אולי דוקא לאחר שתיפתר יתפתח כאן מיני-דיון בעניינה ותוכלו להשליך עלי ביצים סרוחות.

מה המיוחד במשפט הבא:

הסופר חייג מעל גלי האתר מהקטר לעולה הרגל שבצינוק בית הסוהר, והקלפים - לפח שליד התנור במטבח.
פואטיקה עכשיו 190806
הסופר
חייג מעל גלי האתר
מהקטר
לעולה הרגל
שבצינוק בית הסוהר,
והקלפים -
לפח
שליד התנור
במטבח.
California screaming: 190904
רמז!
רמז: 190922
המיוחד אינו במשפט אלא במלים המרכיבות אותו.

(והמצפון שלי דורש שאוסיף: לא להתאמץ מדי, ייתכן שהחידה אינה הוגנת)
אף מלה אינה זכה 191021
אף אחת מהמלים אינן מכילות את האות ז' או האות כ'.
אף מלה אינה זכה 191078
וגם: אף אחת מהמלים אינה "אנציקלופדיה". העובדה נכונה, אבל החידה לא דבילית עד כדי כך.
אני מרשה לעצמי להניח 191177
שאם ההוגה המקורי של הקושיה שלפנינו יתמיד במנהגו לשים מחסום לפיו חובק-העולם ויותיר את חידתו במצבה הלא-הוגן-באופן-פוטנציאלי לפי עדותו שלו, תחת שיציין אם הפתרון מונח בעולם הספרות, התרגום-משפה-לשפה, הקולנוע, או שמא אף ''האייל'' עצמו במסגרת התייחסות-עצמית נפתלת אך לא בלתי-אפיינית, נמשיך לחזות ביבשושיות וריקנות חיוורת-עגמומית בסעיף הפתרונות המוצעים בדחילו לשיפוטו של הלץ הכפרי.

בחייאת זום-זום, תן עוד משהו...
ששש, לא להפריע! 191187
אני כבר יומיים מנסה דילוגי אותיות (עם פיבונצ'י) באיה פלוטו, ויש לי תחושה שאו-טו-טו אני מצליח.
אנציקלופדיה של שלמים 191188
ניסית לבדוק אם בגימטריה כל המספרים מקיימים איזה חוקיות? (ראיתי שיש לפחות זוגי אחד מעל 2, אז זה לא ראשוניים).
בסדר, עוד רמז: 191195
חשבו תחילה על המשותף למלים ''חייג'', ''גלי האתר'' ו''קטר''.
אני ראשונה 191229
אדיסון.

תומס ''אלווה לך כשיהיה לי'' אדיסון.
אני ראשונה 191233
לא.

(אגב, אם לתומס יש קשר לאחד מאלה, זה חדש בשבילי)
אני ראשונה 191235
אה, סליחה. מרקוני.

גוליאמו ''ראית איזה גול הביא'' מרקוני.
בסדר, עוד רמז: 191293
מילים מחודשות? אבל סופר זה מהתנ"ך ?
בסדר, עוד רמז: 191300
אני לא יודע, בטלפונים היום כבר אין חוגה, רכבות כבר לא מונעות על ידי קיטור, והשידורים לא עברו אף פעם בתווך הזה שנקרא אתר.
בסדר, עוד רמז: 191327
בתנור אין אש,
במטבח לא טובחים (נניח),
הקלפים עשויים מקרטון,
צינוק בית הסוהר כבר אינו במרתף,
עולי הרגל מגיעים במטוסים,
הפח במטבח עשוי מפלסטיק,
ורק הסופר מזיין כמו שפן...
(אבל אם סופר הוא קצור של סופרמרקט, ניתן לאנוס גם עליו את הרעיון).

ואיך כל זה קשור ליגאל אלון?
אכן 191337
הסופר ההיסטורי היה באמת סופר (מלאי) ורושם את התוצאה על לוחות חרס.

(צינוק נגזר מרצועה או חבל באכדית, אלא שכבר לא כובלים את האסירים בצינוק. בית-סוהר נגזר מצורת הסהר שהיתה לבור אליו היו משליכים את היגאל עמירים של פעם).

כלומר, כל המלים חוץ ממילות היחס הן אנאכרוניסטיות. נשארו באותו מובן שהיה להן במקור למרות שבסיס קיומן גווע ומת, והן מעין מאובנים חיים של השפה.

אחת ההתנגדויות של עורך הטריוויה היתה שיש עוד המון מלים כאלה. מאז פרסום החידה מצאתי את ''פקיד'' (אני חושב שבמקור הוא היה עורך מפקדים) ומישהו שלח לי בדואר את מטבע הלשון ''נפל לו האסימון''. אשמח לשמוע על עוד מלים כאלה, שאפשר ללמוד מהן קצת היסטוריה.

הרעיון לחידה עלה במוחי כשאריק הזכיר את האתר שהותיר אחריו רק ריק ואת גלי האתר. נדמה לי שגם עניין ה''חייג'' עלה פעם באייל. על הסופר ובית הסוהר קראתי (כמדומני) אצל עמוס עוז.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 191351
אה...

טוב, יש לי עוד אחת: "חשמל" (במקור - "אור גדול"). אבל אולי זה גבולי.

ואני חושדת שגם "מקשים" יהפכו מתי שהוא ל"מלחצים" (באותו משקל). פשוט כבר אין צורך להקיש.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 705299
"" "חשמל" (במקור - "אור גדול") """
האם כוונתך לחשמל התנכי - זה מחזון יחזקל?
אם כן, האם יש לזה מקורות?
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728152
לפי ויקימילון‏1: לא בדיוק, אבל בערך. המקור לא ידוע בוודאות, אבל ככל הנראה מאחת ממספר מילים אכדיות שמשמעותן „דבר נוצץ״ (יחזקאל כותב על דברים שנראו „כעין החשמל״). האכדית הייתה שפה מתה ושפת משכילים באזור מסופוטמיה (הארמית כבר ירשה את מקומה במערב) ולא לגמרי מן הנמנע שיחזקאל, שגלה מיהודה, בלבל בין כמה מילים. ואולי היו גם שגיאות העתקה כשהספר הועתק ביהודה בידי סופרים שלא דיברו אכדית. בכל מקרה, המתרגמים של תרגום השבעים הבינו את המילה כאלקטרון, מילה יוונית שמשמעה היה כנראה במקור אלקטרום [ויקיפדיה] והפך בהמשך לענבר.

הלך מרקוני, הלך ולא שב 705302
אני לא רואה את המקלדות נעלמות כל כך מהר. עדיין הרבה יותר נוח להשתמש במקלדת.

וחוץ מזה יש מקלדות גם לכלי נגינה שונים.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728150
מיקלדות למחשב יעלמו כמעט לגמרי, אולי תוך 50 שנה, אם כאשר תפותח טכנולוגיית קלט יעילה (ואמינה) לפיענוח קול של משתמש. ראיתי לאחרונה צ'אטבוט בו השיחה מתנהלת בדיבור בלבד.

יתכן שמיקלדת תישמר למצבי קיצון בהם הקלט הקולי שוגה מאוד.

נראה לי שמיקלדת בתור קלט היא מכשול גדול מכדי להתעלם ממנו במחשבים ניידים ובעיקר סמרטפונים.
לפי זכרוני סטיב ג'ובס התעקש על מסך מגע לאיפון בזמן הפיתוח הראשון של איפון, כי ראה במיקלדת ניפרדת מהמסך פגם ענק בטלפונים סלולרים (ובמחשבי כף יד).
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728160
גם ממשק קולי עילי יהיה גרוע מאד למשימות כמו כתיבת קוד, למשל (מעבר לחוסר ההיתכנות הסביבתי כשאתה בסביבת עבודה עם עוד אנשים).
לדעתי המקלדת תהיה איתנו עוד זמן רב. גם היום היא נוחה לאין ערוך מכל ממשק מגע אחר.
(תנסה לחשוב איזה סיוט יהיה להכתיב למחשב תגובה באייל, לשנות אותה, לערוך, למחוק והכל בממשק קולי מטריד-סביבתית).
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728190
אבל חמישים שנה? הייתי מהמר על ממשק ישיר (ואלחוטי) למוח, או אפילו משהו יותר פשוט קונצפטואלית כמו משהו שקורא מחוות גוף - סטייל קינקט, רק במחוות הרבה יותר קטנות וממוקד בטקסט. אין לי רעיון ספציפי אילו מחוות גוף יעבדו כאן - אם לא, אז נחזור לממשק למוח.

(כל זה כמובן בהנחה שלא תהיה בלימה של התקדמות הטכנולוגיה בגלל משבר האקלים ו/או הנגיף הבא. אם לוקחים את אלה בחשבון, אז תסריט אפשרי הוא שעוד חמישים שנה יהיו בעולם מקלדות מעלות אבק, ולא יהיו אנשים שילחצו עליהן. בטח לא קופים שיצא להם שייקספיר. תיקנים אולי יהיו, אבל הם קלים מדי לשייקספיר.)
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728193
משבר אקלים או נגיף או מה שלא יהיה, סביר מאוד שבעוד חמישים שנה לא אנשים יכתבו קוד אלא הקוד יכתוב קוד. אנשים יסתפקו בלהסביר למכונות מה הם רוצים (אםם ישאלו אותם, כמובן). קצת דומה לדרך בה המהדרים הופכים שפה עילית לשפת מכונה בצורה הרבה יותר יעילה מבני אדם, רק עם הרבה יותר ML.

מעניין מתי הקוד יכתוב גם בני אדם‏1.

____

1. כתבתי פעם סיפור מד״ב קצרצר על כך. חשבתי שהוא ממש מוצלח, אבל התגובות שקיבלתי עליו היו .. איך לומר .. מנומסות למדי.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728198
בינתיים המקלדת מחזיקה הרבה יותר זמן מחמישים שנה, ותסמונת התעלה הקרפלית תהיה מטרד קטנטן יחסית לעולם המחוות קטנות וממוקדות שאתה מתאר.
גם לגבי הממשק למוח אני יותר מסקפטי. לא בגלל שהיכולת לקרוא נוירונים או אזורים נראית לי בלתי אפשרית, יותר בגלל הרעש העצום של הקלט/פלט שרץ במוח שלדלות ממנו את הסיגנלים הקלושים של חשיבה על טקסט נשמע לי כמו משימה מאד מאד קשה.
מה עם אלה שלא מצליחים לרכז את המחשבה מספיק מהר, או לאבד את הריכוז מספיק לאט?
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728204
חיווט ישיר למוח נשמע לי יותר מדי סיינס פיקשן. להכניס צ'יפים למוח יתקל בהתנגדות קשה.

מחוות גוף הם עניין לא נוח כמו שמיקלדת לא נוחה, הקושי העיקרי במיקלדת היא המוטוריקה הגופנית שפוגעת בחלוקת קשב. השימוש בקול כמעט לא פוגע בחלוקת קשב, כי המוח שלנו בנוי המון זמן (לדעתי מאות אלפי שנים) לתרגם אוטומטית סימנים לקולות, זה הבסיס ליכולת הדיבור האנושית.

אני לא מאמין גדול במשבר האקלים. לא רוצה להיכנס לוויכוח.

לגבי משבר ווירוס, אני מצפה המגיפה הנוכחית תהיה תמריץ חזק לטכנולוגיה של עבודה מהבית באמצעות תיקשורת חזקה (בעיקר latency מהיר
שהוא צוואר בקבוק יותר גרוע מנפח מידע שמועבר בתיקשורת).

לדעתי תוך 50 שנה בעיית העבודה ממרחק תיפתר כמעט לגמרי, תחבורה תשמש בעיקר להעברת חומרים (מזון, ביגוד, כלי בית וכדומה) או למקרי קיצון בהם צמידות פיזית בין אנשים אינה אפשרית לחלופות דרך תיקשורת.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 728203
במימשק קולי יהיה אמצעי משלים לתיקון לתיקון שגיאות , בין אם על ידי מיקלדת או לחילופין תווי אסקייפ קוליים שיאפשרו הכנסת תווים קוליים בצורה יותר מבוקרת.

תווים רגילים יוכלו להיות מזוהים על ידי המחשב על ידי השמעת "עיצור+תנועה" שמזוהים בקלות על ידי המחשב. במוד אסקייפ, כאשר רוצים להכניס תוו ביתר זהירות, התו יוכל להיות (למשל) צירוף "עיצור+תנועה+עיצור+תנועה" מה שמקטין את אחוז השגיאה _בריבוע_ ביחס לצירוף הרגיל "עיצור+תנועה". מקווה שאיני מעורפל מדי בהסבר כאן (בכל אופן ההסבר די פשוט).

לגבי הפרעה לסובבים, נראה לי שפתרונות טכנולוגיים של השתקת קול (כלפי הסביבה) אינם קשים במיוחד, ברגע שהטכנולוגיה תתפשט הם גם יהיו זולים. כשליפות מהשרוול, אני חושב על מסיכה שאוטמת קול או/ו אוזניות שאוטמות קול על ידי "רעש לבן" כלשהו.
הלך מרקוני, הלך ולא שב 705314
אם כבר אז ''מגע-שים'' היו יותר מתאימים לעידן הנוכחי.
אכן 191355
בעפרונות עוד יש עופרת? גם המילה Camera, כמובן, היא אנכרוניסטית, אבל אני מניח שאתה מתעניין בעברית דווקא (אני חושד שבאנגלית יש הרבה יותר). אפשר אולי גם "מרה שחורה", "מוסר כליות", "כאב לב" וכאלה. אני אמשיך לחפש...

(חידה נחמדה דווקא.)
אכן 191356
"קבינט" הולך?
אכן 191357
זה אנכרוניסטי, או סתם מטפורי כמו "מטבחון"? חוץ מזה, תיחמנת, זה באנגלית...
אובסקורה 191358
המקור מצרפתית, אא"ט. וזה היה בתגובה לCamera
מ''ש 191359
ואם כבר, אז גם מוזיקה קאמרית באותה קטגוריה.
מי יגול עפר(ון) מעיני 191455
בעפרונות היתה אי פעם עופרת? חשבתי לתומי שהדמיון הצורני בין הגרפיט לעופרת ביחד עם הוא שנתן להם את שמם.

צירופים כמו "מרה שחורה" וכו' פחות מעניינים בעיני (האמת היא שגם עולה הרגל נכנס לחידה רק בדוחק, אחרי שהתחנן על נפשו עד שנשברתי) אלא אם כן נגזרות מהם מלים חדשות, ובעיקר אשמח לשמוע על עוד פעלים שיוציאו את ה"לחייג" מבדידותו.
מי יגול עפר(ון) מעיני 191458
בתוכנת הדוא"ל שלי (אולי גם של אחרים) יש אפשרות לשלוח CC, כלומר Carbon Copy. פרקתי כבר שלושה מחשבים, ועדיין לא הצלחתי למצוא איפה הם מחביאים את ניר ההעתקה. גם את הסרטים שהורדתי מהאינטרנט לא מצאתי.
לסייד? 191459
יופי 191461
למרות שבאתר של ''טמבור'' מצאתי עוד כמה צבעים מבוססי סיד, ובבסיסי צה''ל האקליפטוסים עדיין מסויידים כהלכה, אני חושב שזה קביל.
עוד(?) 191466
מה יחסך למילה "רכב"? כאילו, נוסעים בו, אבל לא ממש רוכבים על שום דבר?
עוד(?) 191472
רואים שאין לך אופנוע :-)

אבל כן, לדעתי אתה צודק. למעשה המרכבה הראשונה שנוצרה היתה מה שביטל את פעולת הרכיבה עצמה.
עוד(???) 191484
האם עדיין מזבלים קרקע עם זבל, או שמשתמשים רק במיני כימיקלים? או שאולי כבר בכלל לא מזבלים, רק מדשנים? אין לי מושג...
עוד(???) 191486
על זה גם אני חשבתי (הפח בחידה היה יכול להפוך בקלות לפח-זבל), והחלטתי שכמו הנפה של דורון זה אנכרוניזם שמקדים את זמנו, אם מותר לי לברוא אוקסימורון קטן.
עוד(?) 191491
נדמה לי שלאיש-המעלה-לגרדום-בימי-המהפכה-הצרפתית עדיין קוראים בספרים "תליין". אז הנה לך אנכרוניזם ש*עבר* זמנו (כי לא נראה לי שמכנים קח את מזריק הזריקה או הלוחץ על המתג).
וואו, איזו טעות 191492
מכנים *כך*. אמאל'ה.
עוד(?) 557125
"זבל" במובן של דשן הוא תמיד זבל אורגני. דשן יכול להיות דשן כימי או זבל אורגני.

אבל נראה לי שכאן קרה משהו הפוך. דשן וזבל הם דברים טובים. אדם ללא בעיות פרנסה היה דשן. בהמשך התברר שאחת הדרכים הטובות לדשן אדמה היא ע"י שימוש בפסולת. לכן הפסולת הזו קיבלה את השם "זבל".

(נכון?)
עוד(?) 704053
לפי אילון גלעד בהארץ, מדובר על שיבוש מאוחר בהרבה: בתחילת המאה העשרים היו בארץ פחים שבהם אספו מהערים חומרי גלם לזבל לשדות. הם נקראו פחי זבל. באותו הזמן החלו להופיע גם פחי אשפה (פחים שונים). אבל אנשים נטו לבלבל ביניהם בשפת הדיבור ולקרוא לכולם פחי זבל.
יופי 191470
כשאברהם גרנט ניפה את רביבו מהסגל, הוא לא השתמש בנפה.
יופי 191471
גם כשמסננים מועמדים לעבודה לא משתמשים במסננת (בחברות שאני מכיר), אבל הפעלים ''לסנן'' ו''לנפות'' עדיין לא אנכרוניסטיים באופן כללי - כך נראה לי לפחות. אלשכ''ג, כמובן, ואין לי מה לדבר.
יופי 191473
להיפך, הם פעלים שמישים שמקורם אנכרוניסטי. כמו לחייג.
יופי 191476
הם לכל היותר אנכרוניסטים בפוטנציה, שיממשו את ייעודם כאשר הנפה והמסננת לא תהיינה עימנו יותר.
יופי 191480
כן, ראיתי את תגובה 191475 והבנתי(1) את הבדל.

___
(1)אפילו *אני* הבנתי.
יופי 191482
אה, סליחה. אני מגיב מהר וכמובן לא התכוונתי לייחס לך קוצר הבנה.
יופי 191477
למה אנכרוניסטי? הפסו מסננות ונפות מן העולם? בטלפונים כבר אין (כמעט) חוגות, ולהבנתי זה שורש היות הפועל "חייג" מתאים לחידה. אבל אולי אני לא מבין משהו.
יופי 191479
לדעתי, אם מותר לנחתום להעיד על כוונתו, אתה מבין אותי נכון. אבל אולי אני לא אובייקטיבי :-)
יופי 191475
מסכים עם ההסתייגות, הנושא הוא לא השאלות ומטפורות אלא אנכרוניזמים.
מצאתי 206350
''להדביר'' - בהנחה שהמקור הוא המחלה דבר. תודה לקאמי ולפסח המתקרב.
מצאתי 351786
היום מישהו לידי אמר "נחרץ גורלך" וזה העלה במוחי את האפשרות שבמקור באמת היו חורצים דין באופן פיזי על לוח חרס. האמנם?
מצאתי 351826
ומנין באה החריצות?
אין חריש עמוק מנשק 351829
ממלאכת החריש?
אין חריש עמוק מנשק 351845
אם כבר מחרוסת.
מצאתי 423900
במיתולוגיה הבבלית יש לוח גורלות עשוי חרס.
מצאתי 651718
והיום שתיתי קפה קפוא עם קש, מפלסטיק כמובן, ואני תמה אם השם מגיע רק מדמיון צורני או שאי פעם באמת השתמשו בקני קש לינוק נוזלים מכוס.
מצאתי 651725
מעניין. לפי מה שכתוב כאן, במאה ה-‏19 היו קשים עשויים משיפון, ואני מנחש שהכוונה היא לגבעול שלהם (כלומר האפשרות השניה שהעלית). עוד כתוב שם שבקבר שומרי בן 5000 שנה מצאו קש שתיה עשוי מזהב!
מצאתי 651731
תודה! כפי שקיויתי, חקר המאובנים הלשוניים הוא כלי ללימוד קצת היסטוריה. נעים להכירך, מר מרוין צ'סטר סטון; מה שלומך, אדון פרידמן?
מי יגול עפר(ון) מעיני 556891
מרה שחורה ו(חוש)הומור היו נוזלי גוף שהיו חלק חשוב מהאנטומיה המתועדת במשך אלפי שנים. מזכיר קצת את ״גלי האתר״.

ואם אני כבר מבזבז את זמנכם: עוד קצת על המונח DTMF.

בטלפון פעם חייגו. ככל שהחיוג היה ארוך יותר, הוא שלח יותר פולסים (פולס: ניתוק הקו וחיבורו מחדש). כשמערכת הטלפוניה השתכללה, התברר שדרך זו להעברת ספרות איטית ולא נוחה לעיבוד אוטומטי.

החלופה שהוצעה הייתה לייצג ספרות ע"י צלילים בתדירויות מוגדרות. כדי למנוע השמעה אקראית, החליטו שיש צורך להשמיע כמה תדירויות שונות בו־זמנית. מכאן השם Multi Frequency. יש כמה דרכים שונות במקצת לעשות את זה, והפופולרית ביניהן (שנמצאת בשימוש בכל מכשיר טלפון היום) היא DTMF [Wikipedia]. בקידוד הזה אפשר לקודד לא רק את עשר הספרות (0-9) אלא גם את מקשי הטלפון # (סולמית) ו־* (כוכבית) וכן עוד ארבע "ספרות" נוספות, שקיבלו את השמות A, B, C ו־D. לא אלאה אותכם בפרטים הטכניים כאן. רק אציין שמכיוון שניתן לנגן את הצלילים הללו במקומות רבים, נוצר כאן מכשיר נגינה קלאסי (בדומה למכשיר שמוזכר בתגובה 555684).

זה עובד לא רע כאשר הקול עובר על קו אנאלוגי, או בקידוד דיגיטלי (8 קילוהרץ, עם דחיסה שלא פוגעת יותר מדי באיכות: G.711 [Wikipedia]). אבל עם כניסת הטלפונים הניידים, ובהמשך: עם העברת הקול על IP, החלה דחיסה רצינית הרבה יותר של הקול. כשדוחסים מספיק, זיהוי הטונים שמסמנים את הספרות כבר לא כ"כ פשוט. לכן נוצר הצורך לקודד את הספרות בדרך שונה: להגיד במפורש "מה שמגיע עכשיו אינו קול של שחת טלפון, אלא קידוד של ספרה". למרבה הצער, גם כששולחים את הספרות בדרך זו וכבר אין כאן זוג תדירויות מעורב, עדיין נוהגים לקרוא לספרה DTMF. אולי זה בגלל שאנשים קוראים לא נכון את הכותרת של RFC 2833.
מי יגול עפר(ון) מעיני 556978
יובל בטח כבר עובד על מאמר...
מי יגול עפר(ון) מעיני 557093
רק פעלים?

'להדפיס' היא מילה כזאת, אבל היא התגלגלה לפני 'לחייג' אז אנחנו כבר לא כל כך זוכרים.
פירוש המילה 'דפוס' הוא תבנית.
מי יגול עפר(ון) מעיני 557123
יפה. אף פעם לא חשבתי על הקשר בין שני מיני הדפוס שאני מכיר.
מי יגול עפר(ון) מעיני 647562
אם אתה עדיין מחפש פעלים, מה דעתך על "להסריט"?
מי יגול עפר(ון) מעיני 647709
נחמד... אכן ''סרט'' על כל נגזרותיו כבר שייך לאותם מאובנים לשוניים. תודה.
מי יגול עפר(ון) מעיני 647731
יש פרשנות ללא-ארכיאולוגים שבינינו?
מי יגול עפר(ון) מעיני 647733
סרטים נקראים כך משום שבמקור הם היו הקרנה של תוכנו של סרט שנגלל מגליל.

ובלי קשר ישיר, נראה לי שבדיון הזה לא הוזכר הסרט הידוע והמגוון ''סימון לבן''.
מי יגול עפר(ון) מעיני 647734
ברןר, מתי הם הפסיקו? (טוב, ממש לאחרונה, לא?)

התכוונת ל-סס"ל סימון לבן, כמובן.
פנדל 728149
על דוגמה מוצלחת יותר מסס"ל שמעתי בפודקאסט על ההיסטוריה של השפה האנגלית. הוא טורח לפרט בצורה מעניינת עד טרחנית את ההיסטוריה של השפה האנגלית עם כל התאונות שבדרך (וגורם לי להרגיש יותר טוב לגבי העברית). בפרק 30 (על המורשת הקלטית. כלומר רק אחרי הפרק הזה הוא מגיע לכיבוש האנגלוסקסי), הוא נותן את הדוגמה של Pendle Hill [Wikipedia]. הכובשים האנגלים שבאו למקום ראו גבעה ששמה pen וכנראה שלא ידעו שמשמעות השם היא „גבעה״ בניב המקומי. אז הם קראו לו pen hyll. עם הזמן השם הזה קוצר ושובש ל־Pendle והמקומיים, שלא היו מודעים להיסטוריה, קראו לגבעה (ולמקומות שמסביבה) Pendle Hill. אז יש לנו כאן גבעת גבעת גבעה, וזה בכלל לא סלנג.

ולמה אנחנו אימצנו את גבעת גבעה במקום penalty האנגלי? שאלה טובה.
פנדל 728191
אם השאלה האחרונה שלך היא ברצינות, אז זה בגלל שדחיפת ה''ד'' אחרי ''נ'' היא תופעה פונטית סבירה שצצה בכל מיני רגעים בהיסטוריה הלשונית. כמו שאבשלום קור הסביר פעם, בחרוז של חיים חפר ''תסתכלו עליו על מנדל, לא מכניס אפילו פנדל'' שתי המילים המתחרזות מדגימות את התופעה הזו.
מי יגול עפר(ון) מעיני 710739
נראה לי שהביטוי לסלול כביש הוא אנכרוניסטי מלידה. בעיקר כשנפערים סדקים באספלט ו''צריך לסלול את הכביש מחדש''.

כי סוללים (או פורצים) דרך חדשה (מהמילה מסלול), ואת הכביש כובשים במכבש מהביל כדי לשפצו.
מי יגול עפר(ון) מעיני 710750
לא הייתי אומר שהוא ''אנכרוניסטי מלידה'' אלא שהמשמעות התרחבה מעבר למקורה ה''מסלולי''. הרי גם דרך לא סלולה עוברת במסלול כלשהו.
מי יגול עפר(ון) מעיני 759991
מקורותיי בנוער של היום מדווחים לי שלפעולת תיקוף הכרטיס (האלקטרוני) באוטובוס הם קוראים ''לנקב'', מן הסתם זכר לימי הכרטיסייה. אז הנה לך עוד פועל.
מי יגול עפר(ון) מעיני 759995
יפה מאד. תודה!
אכן 191370
אני עדיין נוהג להרים את הקרש בשרותים.
אכן 191395
"להפוך תקליט" עדיין בשימוש ?
אכן 191396
זה עדיין מופיע בדיסק של ''הכבש השישה עשר''

מי שמביט מי מאחור
לא יודע מי אני
עכשיו תקחו את התקליט
ותהפכו לצד שני
אכן 191398
בתקליט המקורי של "הטיול לארץ התווים" בסוף הצד שמעו: הפוך אותי, הפוך אותי, נו ! תהפוך כבר.
הקטע הושמט בגירסה החדשה של הדיסק.
כמה מעציב.
אכן 191399
תודה, אבל התכוונתי במשמעות של ציון מחצית תקופה (כמו ב: "הפכתי תקליט, עוד שנה בבקו"ם").
אכן 191400
אני חושב שהביטוי ''שרוט'' בא מאותו המקור, והוא עדיין שימושי כיום.
אכן 191402
במילואים אני שומע לא אחת קצינים בכירים מדברים על "להחליף דיסקט בראש". מישהו צריך לספר להם שעברנו לכונני CD?
העגלה נוסעת אין עצור 191405
אם עברנו למטאפורות סימן שהחול בשעון אוזל.
אכן 191456
מעניין כמה זמן מטבע הלשון הזה עוד ישאר בשפה. ניחוש שלי: לא הרבה.
סובב בכיוון השעון 191493
סובב בכיוון השעון 191495
גם השעון שלי סובב בכיוון השעון. מה הבעיה עם זה?
סובב בכיוון השעון 191498
ועל הקיר מולי יש שעון שמסתובב בכוון הפוך (באמת).
סובב בכיוון השעון 191500
הסבר נא
(או שאתה יושב במספרה מול מראה?- ארכיבאי, שכ"ג הוא ספר!).
סובב בכיוון השעון 191501
לא, באמת קניתי שעון שהולך הפוך! היה אפשר לרכוש כזה ב http://www.physlink.com/estore אבל להפתעתי ראיתי עכשיו שהוא כבר אינו מוצע למכירה.
אם להתחכם, אז עד הסוף 191503
סובב בכיוון השעון 191588
גיגול זריז אחר "counterclockwise clock" העלה את זה: http://www.shneiderman.com/special.htm
סובב בכיוון השעון 191589
אם אתה כבר כאן, אפשר לבקש שלפחות החיפוש בשמות ה"סיפורים" עצמם לא יהיה מוגבל בזמן?

(נניח שמישהו רוצה להוסיף לינק ל"כדור הארץ הבודד". מה הוא אמור לעשות?)
סובב בכיוון השעון 191592
נודניקים, אתם ומנוע החיפוש הזה שלכם. כאילו שלקחו מכם איזה צעצוע או משהו.

בסדר, בסדר. כעת אין שום הגבלת זמן על חיפוש בסיפורים (כותרת או תוכן).
תודה 191594
(וסליחה, כמובן. אני יודע שאתה לא באמת כועס אבל אנצל את ההזדמנות הזאת להודות לך בפומבי על המאמצים שאתה משקיע)
סובב בכיוון השעון 191593
(להשתמש בארכיון כמובן: http://www.haayal.co.il/storylist?special=0&desc...)
תודה גם לך 191595
עוד כתובת לרשימת המועדפים שלי.
כי השעון שלך אנאכרוניסטי 191499
שזה מין אנטי טאוטולוגיה. האם ההפך מטאוטולוגיה זה אוקסימורון?
אכן 728153
היום אומרים ''להחליף דיסקט'' (שגם הוא ביטוי אנכרוניסטי).
אכן 728157
זו בכלל לא אותה משמעות.
אכן 728158
המשמעות (החלפת דיסקט) נראית לי די קרובה לביטוי להחליף לצד שני של התקליט. אבל, מכיוון שלא נחשפתי לביטוי "צד שני של התקליט" אני לא יודע אם זו אותה משמעות. ניחוש: "צד שני של התקליט" זה second opinion.
אכן 728161
"להפוך תקליט"‏1 משמעותו לעבור את חצי הדרך/זמן של דבר מסוים.
כמו הרבה סלנגים שבאו מהצבא, השימוש הכי נפוץ שאני מכיר הוא שחייל סדיר במסלול רגיל "הופך תקליט" אחרי שנה וחצי מתוך שלוש שנות השירות שלו.

1 במובן שאני מכיר.
אכן 329678
מישהו יודע איפה עוד (חוץ מאשר בטלפון) מחייגים, אבל בימינו ללא חוגה?
אכן 329780
גם ב(חלק מה)מחשבים בימינו יש חייגן, אבל נדמה לי שלא לזאת כיוונת.
אכן 329794
אני מתכוון למשהו שאין לו שום קשר לטלפונים או אפילו לתקשורת, והיום גם אין לו קשר לחוגה.
אכן 329825
אולי בכספת?
אכן 329828
לא שמעתי עד היום על מישהו שמחייג בכספות, עם או בלי חוגה. (באנגלית משתמשים ב-Dial לציין פתיחה של כספת?).
בכל מקרה, השימוש במילה "חיוג" למקרה שאני מתכוון אליו, הוא (כנראה) לא תרגום מאנגלית, שכן באנגלית המונח הזה לא נגזר מ-Dial אלא ממלה אחרת. אני לא יודע אם מדובר בתרגום משפה אחרת, כי אני לא מכיר את המושג בשפות אחרות.
Its party time! 329868
בתיכון הכריחו אותנו לקרוא את "הזקן והים" (תרגם את זה יפה אהרון אמיר?). במקום לכתוב "הוא היה דג" היה שם " הוא היה מדייג". בדיעבד, אני מבין את הבעיה של המתרגם, שלא רצה שישבו שהזקן הוא יצור ימי בעל זימים, אבל כתיכוניסט זה הצחיק אותי מאוד. אה, וגם כתבו שם "קאפה" במקום קפה.
Its party time! 329960
''קאפה'' מפתיע אותי. תרגומים מימים רחוקים מצטיינים דווקא ב''קהווה'' שלהם.
אכן 329883
אני לא יודע אם זה המונח המקובל או רק סלנג מקומי, אבל אני מכיר את הבטוי לחייג כמתייחס להגדרה באמצעות dip switches.
אכן 330023
אני לא מכיר. אתה בטוח שזה לא "לכייל"?
אכן 330027
אנשים שרושמים את ילדיהם לחוגים?
אכן 330080
לא ממש.
אני רוצה לציין שבעבר הפעולה אכן היתה כרוכה בשימוש בחוגה.

אם הייתי יודע שזאת חידה כל כך קשה, הייתי שולח אותה לעורך הטריוויה.
אכן 330088
חשבתי על כיוונון קני תותחים, אבל במקרה כזה הייתי מצפה שמהר מאד ימצא האייל שידע את התשובה. יתכן שהמילה נמצאת עדיין בשימוש אצל אנשים שמפעילים מכשירים פחות נפוצים. פריסקופים, למשל (או טלסקופים גדולים).

קח בחשבון שהאינדיקציות שלך לגבי קושי החידה עלולות להטעות.
אכן 330114
ללא ספק האינטואיציות שלי לא היו נכונות. המילה בשימוש ע''י אנשים שבעבר בצעו חיוג באמצעות מיכשור עזר לא נפוץ (שכלל חוגה) והיום מבצעים חיוג ללא מיכשור עזר כלל.
אכן 330101
אולי משהו שקשור לכיוונון תותחים או תדר במכשירי קשר?
אכן 330113
אני יודע שבאנגלית החוגה של כיוון מכשירי רדיו נקראת Dial, אבל מעולם לא נתקלתי בשימוש ב-dial כפועל אלא ב-tune. גם בעברית לא נתקלתי בפועל לחייג בהקשר הזה.
אכן 330117
טוב, הגיע הזמן לרמז?
אכן 330130
בהחלט.
סבון 330137
אכן 330194
טוב. רמז.
פעולת החיוג מחייגת משהו. כלומר יש אוביקט, שפעולת החיוג מתבצעת עליו (כאמור, בעבר באמצעות חוגה, כיום ללא חוגה ולמעשה ללא כל ציוד עזר) וכתוצאה מכך, האובייקט מחוייג (אולי, מאחר ואין ציוד עזר לביצוע הפעולה צריך לומר שהאובייקט מתחייג, אבל נהוג לומר "מחייגים את ה_____").
אני מבקש גם לציין שמישהו פתר את החידה, אבל הסתפק בשליחת הודעה על כך לדואל שלי.
אכן 330203
טוב, אולי אני לא יכול לפתור את החידה (ועל כן גם לא לחייג את אותו אובייקט), אבל אני כן יכול למלא את בקשתך, ולציין שמישהו פתר את החידה, אבל הסתפק בשליחת הודעה על כך לדואל שלך.

מישהו פתר את החידה, אבל הסתפק בשליחת הודעה על כך לדואל שלך.

(התגובות שלי כל כך מיותרות לפעמים.)
אכן 330232
לפעמים? :-)

סתם. אל תעלב. אני גם חשבתי שכל תגובותיך לדורון היו מיותרות, אבל לבסוף הוכחת שלא כך הוא. יישר כח.
אכן 450103
פתאום נתקלתי בפתיל הזה. פתרון?
אכן 450184
והנה דוגמה לחוגה ששימשה בעבר לחיוג:
אכן 450222
נחמד מאוד, תודה.
אכן 450325
ביוטה, אה?
עם כמה נשים כבר התחתנת?
אכן 450386
די לי באחת.
אכן 450410
אה, אחת היא לך?
אכן 453537
הנה תמונה יותר טובה של חוגה כזאת:
אכן 329887
נראה לי ש''פקיד'' הוא פשוט ''בעל תפקיד''. הפקידים של פרעה ושל אחשורוש לא עשו מפקדים.
אכן 329903
''פקיד'' הוא מי שמופקד על תחום מסוים.
אכן 329905
ופקיד בנק הוא מי שאצלו אתה מפקיד את כספך.

אגב, יש לי חבר שהזמין ספה למשרד שלו. בשביל מה אתה צריך ספה במשרד? שאלתי. בשביל לנוח מפקידה לפקידה היתה התשובה.
אכן 329920
היתה תקופה שלא יכולת לצלוח שבוע בלי להתקל בחידוד הזה באחד מתשבצי הגיון.
אכן 329922
ואת ההסבר החילופי, שהספה היא בשביל הפקס?
אכן 329924
אותו אני לא מכיר.
מפי הדוב 431199
אנאכרוניזם גראפי:
מפי הדוב 431204
חביב.
אכן 431202
(עכשיו כשראובן העלה את הנושא) מה דעתך על "יוצא דופן"? ניתוחים קיסריים הם כבר לא כל-כך יוצאי דופן בימינו...
אכן 431205
הכוונה היא לכך שבניתוח קיסרי התינוק יוצא מדופן הבטן, לאו דוקא לכך שניתוח כזה הוא יוצא דופן בהשוואה ללידה טבעית.
אכן 431208
הנקודה היא שהביטוי "יוצא דופן" שלא במובן סוג הלידה, נגזר מהנדירות של הניתוחים הקיסריים. מצד שני גם "ניתוח קיסרי" הוא סוג של אנאכרוניזם, כמה קיסרים כבר נולדו בזמן האחרון, ובפרט כמה מהם נולדו בקיסרי?
אכן 431209
עפ''י ויקי, ניתוח קיסרי קיבל את שמו מקיסר ספציפי אחד (נחש איזה).
אכן 431210
איפה קראת את זה? "מקור השם הוא מהמילה הלטינית "קאסיוּס"[חַתוּך\\כַּרוּת]. בלטינית: caedo, caedere, caesum שפירושם לחתוך\\לכרות. מכאן שפירושו מלטינית של "ניתוח קיסרי" הוא "ניתוח כֵּריתַה"." http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%99%D7%AA%D7%9...

(חוץ מזה, הרי גם המושג קיסר קיבל את שמו מאדם אחד)
אכן 431214
http://en.wikipedia.org/wiki/Caesarean_section (עיין תחת etymology).

(איך זה שייך לענייננו? אם המושג הוא על שמו של אדם מסויים, השאלה כמה קיסרים נולדים בניתוח קיסרי לא יותר רלוונטית מהשאלה לכמה אנשים עוד עושים משפט לינץ'.)
אכן 431215
יש כאן נציגים של וויקיפדיה העברית?

(זה שייך, כי גם אם ניתוח קיסרי היה קרוי על שם קיסר אחר, אז הרי אותו קיסר קיבל את שמו מיוליוס קיסר, ולכן גם הניתוח הקיסרי היה קרוי בשורה התחתונה על שמו של יוליוס קיסר).
מחלת הליגיונרים 431217
הקיסר היה יוליוס קיסר.
מחלת הליגיונרים 431218
יוליוס קיסר לא היה קיסר
מחלת הליגיונרים 431219
גם הליגיונרים החולים לא היו חולים במחלת הליגיונרים.
? 431221
? 431223
יוליוס קיסר נולד בניתוח קיסרי.
אנסח מחדש: 431225
מה רצית להגיד בתגובה 431215?
אנסח מחדש: 431227
התכוונת לתגובה שלי? לא קראתי נכון את תגובתך, שכח מזה.
אכן 431211
דווקא כן.
אכן 431213
לפי מסכת בכורות, יוצא דופן הוא ולד שנולד דרך דופן הרחם (ובמקרה, כך פירשו את הביטוי גם בקורס הכנה ללידה ובספרי מיילדות פופולאריים, אם כי איני באה לטעון ששני אלו, הספרים מסוג זה והקורסים, הם מקור סמכות לשוני בלתי מעורער).

אכן 431384
בוודאי, והטענה היא שהביטוי המודרני ''יוצא דופן'' במובן ''חריג'' נגזר מחריגותה של לידה כזו.
אכן 431207
נראה לי קצת מוקדם מדי. אולי בעוד כמה שנים.
נתיך 701976
עוד יש פה ושם כאלה שאכן ניתכים - דומני שבעיקר במעגלים בעלי הספק נמוך, אבל השימוש העיקרי של המילה במערכת החשמל הביתית הוא אנכרוניזמי, או לפחות כך אני מקווה.
נתיך 701981
נדמה לי שעכשיו הביטוי המקובל הוא כבר „קופץ לו הפיוז״. זהו פיוז’ן מוצלח של ביטויים.
נתיך 701982
אכן :-)
נתיך 701983
זה לא פה ושם, נתיכים מאוד נפוצים במעגלים אלקטרונים, בעיקר כאלה שקשורים לתקשורת והם נועדו לשמור על הרכיבים מזרם חזק מדי, אם כתוצאה מקצר בין חוטי אספקת המתח וחוטי העברת המידע ואם כתוצאה מפגיעת ברקים בקווי התקשורת. כמו כן ניתן למצוא נתיכים בתוך תקעים בריטים של מכשירים מסויימים (להגנה מפני נחשולי זרם) ואפילו במכוניות. בקיצור, הם לא כאלה נדירים.
נתיך 702000
אוקיי, אני מסיר אותו מהרשימה.
יוטיוב 705282
(נפוץ אצל דוברי עברית כך שלא נדקדק בקטנות).
יוטיוב 705321
הו הו, איזה אורח!

לא בטוח שהבנתי אותך. אתה מתכוון לזה שהיום רואים יוטיוב על מסכים שפועלים בלי שפופרת (tube) קרן קתודית?
יוטיוב 705327
למיטב הבנתי הצינור שבשם הוא האינטרנט.
יוטיוב 705376
הממ.

The name “YouTube” is actually pretty straightforward. The “You” represents that the content is user generated, created by individual users and not the site itself and “Tube” is a nod toward an older original term for television. Back when TVs were new, pre-LCD display monitors used cathode ray “tubes” to deliver images.

(או שאתה לא מאמין לחבר'ה האלה?)
יוטיוב 705377
אז גם כפתורים של GUI שצריכים ללחוץ עליהם?
רב חובל (?) 708253
אמנם עוד יש קצת חבלים בספינות, אבל השימוש העיקרי שלהם היה כמובן בימים שהשייטים השתמשו באנרגיה מתחדשת.
רב חובל (?) 708255
חובל הוא קצין ימי. האם הקצינים התעסקו עם חבלים? החובלים הענישו מלחים במכות והצלפות, אבל גם זה כבר לא קיים.
Taped 708307
אמנם באנגלית. שומעים הרבה על תוכניות "לא בשידור חי".

גם שחקניות נבחרת הכדורגל של ארה"ב זכו למצעד ticker tape אחרי שזכו בגביע העולם, למרות שבבורסה כבר מזמן לא משתמשים במכונה הזו.
Taped 708310
אני אמנם מתעניין בעיקר בעברית, אבל נחמד.
רגע של נוסטלגיה 556760
- מה השעה?
- תשע ועשרה (או חמישה לעשר).

מן הסתם זה שריד לאותם ימים בהם המילה "רגע" היתה נרדפת ל"דקה", כך שהתשובה היא קיצור של "תשע ועשרה רגעים" (או "חמישה רגעים ל[פני]עשר"). מעניין שצורת הביטוי הזאת מפגינה עמידות מרשימה בפני הנטיה הכללית להשתמש בצורות הנקבה של מספרים, משתי שקל ועד חמש קילו.

כאשר צריך קצת יותר הברות עבור מספר הדקות התוצאה לא עקבית: הפיתוי של הפחתת הברה אחת חזק מספיק כדי שנגיד "עשר עשרים וחמש", אבל בכל זאת נשאר עם "עשרים וחמישה לשבע" (או שכבר אף אחד לא מדבר כך, אלא רק "שש שלושים וחמש"?) .
הפחתת הברה 556765
התופעה הזו די נפוצה בשפה האנגלית, הרבה לפני שהתחילו למלא את האתר בציוצים, וכבר וולטייר לעג לאנגלים שמרוויחים שעתיים ביום בגלל שהם בולעים הברות.
הפחתת הברה 557357
אני לא מבין על מה וולטייר מדבר: http://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM .
נמצ'ק פיסטולה 557404
הבן שלי הזכיר לי את המערבון ההונגרי.
הפחתת הברה 557438
וגם המעלית לא מבינה.
הפחתת הברה 557441
גדול!
הפחתת הברה 557755
מצוין. הזכיר לי את תגובה 58696.
הפחתת הברה 557801
תגובה 58696 מזכירה לי את הסידרה טוטי פרוטי. מסופר שם על להקת רוק מזדקנת סקוטית מגלזגו שממשמיכה לנגן בשנות ה 1980 מוזיקה של צ'אק ברי. לדעתי לא הבנתי לפחות 80% מהדיבורים, אבל המשכתי לצפות בששת הפרקים רק בזכות שני שחקנים צעירים, רובי קולטריין ו-אמה תומפסון.
רגע של נוסטלגיה 556881
עלה בדעתי שלא רק ריבוי ההברות הוא ההבדל. אולי האוזן לא אוהבת סמיכות של שתי מלים שמתייחסות באותו אופן ליחידות שונות בלי לנקוב בשמן (שעה ודקה במקרה שלנו), והמעבר לצורת זכר עבור הדקות נועד להקל על הבעיה. ב"תשע שלושים וחמש" ה"שלושים" מפריד בין ה"תשע" ל"חמש", בעוד ב"עשרים וחמישה לעשר" ה"חמישה" וה"עשר" צמודים.
לא עולים בדעתי מקרים נוספים בהם לא נוקבים במפורש באף אחת מהיחידות, כאשר באותו משפט מערבים יחידות שונות, אבל אם בתשובה לשאלה "איזה רוחב יש לפרוזדור" מישהו עונה "שניים וחמישה" (2.05 מ'), השיבוש המקובל יהיה "שתיים וחמישה" ולא "שתיים וחמש". (אבל אולי סנטימטרים עמידים בכלל כלפי הנטיה לנקב מספרים. השוו "עשר קילו" ל"עשרה סנטימטר").

אלה היו ששים שניות, לא, זה היה רגע אחד, של בין הזמנים.
רגע של נוסטלגיה 556886
לא אותו דבר, אבל הזכיר לי את האנומליה של ''שנות טובות''.
רגע של נוסטלגיה 557092
וביצות הפתעות
רגע של נוסטלגיה 557121
ביצות הפתעה.
רגע של נוסטלגיה 557122
נכון. באסה.
עוד אחת, קצרה. 191649
מה משותף לאלן, הרברט, דייויד, גמליאל וקווינסי, ולמי עוד?
שליפה מהמותן 191658
בלי לנסות לבדוק מי הם האחרים, גילה גמליאל היא חברת כנסת בעלת תואר שני בפילוסופיה. אולי גם האחרים הם נבחרי ציבור בעלי השכלה דומה.
עוד אחת, קצרה. 191661
הרברט סמואל היה הנציב הבריטי הראשון בא''י.
אלן קניגהם היה האחרון.
בעצלנותי כי רבה לא הלכתי לברר מי היה ביניהם, האם היו שם דייויד וקווינסי, ומה עושה שם גמליאל.
מקמייקל עמלק, מארצנו הסתלק 191663
Herbert Samuel's successors were: Lord Palmer, Sir John Chancellor, Arthur Wawchope, Sir Harold MacMichael, Lord Gort, Sir Alan Cunningham.

לא מסתדר...
סתם ניחוש 191686
זנים של משהו?
והמספר הנוסף 191695
תגובה 177922
והמספר הנוסף 191696
איזו בעסה. חשבתי שכך הוא בגלל ג'ון קוינסי אדאמס, אבל האתר הראשון בו חיפשתי החמיץ את גמליאל. הנה אתר מוצלח יותר:

יפה! 193077
חשבתי שזה קל, אבל קיוויתי שגמליאל יטעה קצת.
עוד אחת 191709
מכירים את מה שקרוי "חידות סיטואציה" (כמו על האיש ההוא שגר בגורד שחקים וכל ערב עולה במעלית עד קומה 40 ומשם מטפס עוד 30 קומות ברגל)? אני חושב שהחידה הבאה מתאימה בערך לסוג הזה. במלים אחרות: אם תזדקקו לרמזים אתן אותם רק כתשובה לשאלות כן/לא. אם לא תזדקקו לרמזים החידה יותר קלה ממה שאני חושב.

למקומות, מוכנים? צא:

בביקורי בניו-יורק קניתי בקבוק בושם במחיר 8.09$. כשחזרתי לארץ קניתי חפיסת מסטיקים במחיר 3.35 ש"ח.

"וואו, איזו מקריות מעניינת" אמרתי לעצמי.
עוד אחת 191726
אפשר לקבל קודם את הפתרון לחידה עם ה-‏30 קומות? :-(
עוד אחת 191732
אם עוד מישהו לא מכיר אולי תרצו לשחק בכן/לא עם החידה הזאת דוקא (שהיא קצת יותר טובה מהחידה שלי). אם את רוצה את התשובה בדואל, תגידי.
עוד אחת 191747
תודה, אבל כבר קיבלתי את התשובה מגורם עוין.
עוד אחת 191837
אולי בכל זאת אפשר לשחק גם בזאת (או לפחות לתת כיוון)? אם נראה לך שזה יהרוס את השניה, אני מוכנה להאזר בסבלנות (אבל רק לזמן מוגבל, או שאני זורקת את המנורה לבריכה).
עוד אחת 191840
אין שום קשר בין שתי החידות‏1.

סיפור המעשה: איש אחד גר בקומה שבעים בגורד שחקים. כל בוקר הוא יורד במעלית והולך לעבודה, אבל כשהוא חוזר הוא עולה במעלית רק עד הקומה הארבעים, ומשם מטפס עוד שלושים קומות ברגל. תפקידך/ם הוא לגלות את הסיפור שמאחרי הקלעים שנותן משמעות הגיונית למה שסיפרתי.

כדי לקצר את התהליך, אענה מיד על השאלה ש*תמיד* נשאלת ראשונה: לא, הוא לא עושה כושר.

קדימה, תתחילו לשאול.
____________________
1- חידה שלישית: איש אחד בא לתערוכה וזורק את המנורה לבריכה. אה, את זאת כולם מכירים.
עוד אחת 191852
התשובה אמורה להיות סיפור שלם, או שהוא סתם מאד נמוך (או ילד)?
עוד אחת 191855
יפה, פתרת. האיש היה גמד.
עוד אחת 191914
לא הבנתי.
עוד אחת 191918
הוא לא הגיע לכפתור של הקומה השבעים.
עוד אחת 191919
אה.
עוד אחת 191858
כל הכבוד (כרגיל). אני מופתע רק שלא הכרת. סיפור פופולרי אחר מסוג זה הוא על האיש השוכב מת בתחתית בור, לבוש ועם תרמיל על הגב. מה יש בתרמיל?
עוד אחת 191868
כשקראתי את החידה היא לא נראתה לי מוכרת, אבל עכשיו, כשאני חושב על זה, נראה לי בלתי סביר שלא נתקלתי בה אף פעם. אם יצא שבשגגה הרווחתי את הקרדיט שלא ביושר, אני מתנצל בפני אלה שקלקלתי להם. הסניליות אשמה!

ופוסט מורטם קטן: אדם נמוך מן הסתם היה יכול להצטייד במקל כדי לחסוך את הטיפוס הרגלי. לכן גידם-בסטריאו נראה לי פתרון מתאים יותר.

לגבי החידה שלך, עוד לא עלה לי שום רעיון אטרקטיבי. האם יש אפשרות שהתרמיל מכיל את צבאי מקוצר או מכתב התאבדות (או סתם פנס שנגמרו לו הסוללות)?
עוד אחת 191873
לא, לא, ולא. רמז: האיש לא התאבד.
עוד אחת 191884
שאריות של אבק שריפה?

(הפנס עדיין נראה לי תשובה אופציונלית: טייל בחושך, נגמרו הסוללות, הכניס את הפנס לתרמיל *הגב*, המשיך בדרכו, נפל לבור...)
עוד אחת 191887
לא.

(אחת הבעיות עם החידות האלה היא שאין באמת תשובה אחת ויחידה אפשרית הנובעת מהתנאים. אני יכול רק לומר שהאיש היה מאוד מאוד מת, והבור דווקא לא היה נורא עמוק.)
עוד אחת 191911
מצנח שלא נפתח?
בום! 191916
נכון מאד! שאפו.

גם אתה לא מכיר את אלה? בוא'נה, איפה גדלתם?
בום! 191920
החידה הכי יפה בעיני היא:

איש אחד נכנס למוסד מסחרי. המוכר שולף אקדח. האיש מחייך, אומר תודה ויוצא.

(ויש גם סיפור משעשע שקשור אליה, שאספר לאחר שתפתרו)

למערכת: אם נמאס לכם, תגידו.
בום! 191925
כי זו היתה חנות לממכר אקדחים?
בום! 191926
לא. למה שיחייך?
בום! 191928
כי הוא בעצם צ'ארלסטון הסטון, והוא שמח שהמוכר שומר על זכותו לזרועות חשופות?
*צ'רלטון* הסטון 191931
זה ייעודי בתבל, כנראה, להעמיד אנשים על טעותם זו.
*צ'רלטון* הסטון 191937
וואלה. נכון. מצטערת. אני לא יודעת איך זה קרה. זה לא יקרה שוב.

_____
ל.ב.פ, מסמיקה במבוכה, במיוחד מאחר והיא כל כך אוהבת את צ'רלטון הסטון שהיא שקלה אפילו ללכת לכנסים של NRA בשביל לעשות לו עיניים.
בום! 191932
בגירסה שאני מכירה, לפני שהמוכר שלף אקדח, האיש ביקש ממנו כוס מים.
בום! 191936
אבל זה הופך את החידה לקלה מאד.
בום! 191945
מצטערת :-(
בום! 191960
האם המוסד המסחרי עליו מדובר הוא בנק?
חנות כלבו?
חברת ביטוח?
בום! 191971
לא.
לא.
לא.
עוד אחת 191917
יש שפע רב של חידות כאלה (ופתרונן) באתר מסוים באינטרנט. אם אפרסם אותו זה יגמור את השעשוע הזה, מלבד חידות מקוריות שלא קל להמציא‏1. מה עושים?
________________
1- החידה שלי היתה מקורית; אני לא אתן לקרדיטים לרוץ כאן לכל הכיוונים בלי לקחת משהו לעצמי.
מה עושים? 191921
אבוד. עכשיו שאמרת, כולם ירוצו לחפש. מצד שני, כל הזמן היה פה את אלמנט האמינות, אז אולי יישארו עוד איזה אייל וחצי שרוצים לחשוב לבד מה עשה האיש התלוי לבד בחדר ריק וסגור ונעול מבפנים, עם קצת מים על הרצפה.

1 חידה מקורית ויפה מאוד (איף איי דו סיי סו מייסלף).
מה עושים? 191923
נו, באמת, הוא קפץ מקובית קרח. (ואז בא דג גועלי וגנב לו אותה).
מה עושים? 191929
עמד על קוביית קרח וחיכה שתימס, אומרים הילדים, אבל בסדר, יפה... :-)
מה עושים? 191930
למה שהוא יעמוד עליה עד שהיא תימס? הוא נהנה לחנוק את עצמו באיטיות?
מה עושים? 191935
אני יודע, ככה אמרו לי הילדים. את צודקת, אפשר גם לקפוץ.
נו באמת, דג לא גונב 192701
הדג הגועלי המיס את קובית הקרח שלו.
מה עושים? 191924
רצית להגיד: חידה מקורית וקשה מאד :-)
עוד אחת 191974
איש נכנס למסעדה, מבקש בשר אלבטרוס. טועם ביס אחד, יורק אותו, יוצא מהמסעדה ומתאבד. מדוע?

(גורם עוין כבר נחשף לחידה זו, שהעבירה עלי פעולות רבות בתנועה, ומתבקש לשמור על חובת השתיקה).
שיפור קל 191975
בין היריקה לנטישת המסעדה האיש קורא למלצר ושואל: "אתה בטוח שזה אלבטרוס?" והמלצר משיב בחיוב (לא חיוני לחידה, אבל מוסיף לאוירה).
שיפור קל 192048
המממ, כשהוא אכל את האלבטרוס הוא גילה שמה שאכל קודם לא היה אלבטרוס, אלא בשר אדם?!
שיפור קל 192066
יפה.
שארית מעברו כניצול ספינה טרופה וגו'.
שיפור קל 192103
ניחוש מוצלח...
שיפור קל 192201
איש אחד נמצא בשדה, מת, עירום, אוחז גפרור שרוף בידו.
מכיר, לגלות? 192207
מכיר, לגלות? 192209
שאני לא אפרגן? קדימה.
מכיר, לגלות? 192210
זה זה עם הכדה"פ, נכון? (מה יש, גם אני מכיר).
מכיר, לגלות? 192212
יאללה. הכדור הפורח התחיל לאבד גובה, אז בתחילה זרקו את שקי החול, ואז זרקו כל מה שנשאר, כולל הבגדים. בסופו של דבר, עשו הגרלה והמפסיד נאלץ לקפוץ מהסל. איך אנחנו יודעים שהוא הפסיד? כי היה לו ביד את הגפרור השרוף, בניגוד לשאר שהוציאו גפרורים שאינם שרופים.

נשאלת כמובן השאלה מדוע הם לא חיכו עד שהכדור התקרב מספיק לקרקע כדי שהנפילה לא תהרוג את הבחור.
מכיר, לגלות? 192218
מזמן חיכיתי להזדמנות להמליץ על ספריו של איאן מקיואן. "Enduring Love" תורגם לעברית תחת השם "אהבה עיקשת", אני חושב, שזה מחמיץ חצי מהמשמעות אבל אין ברירה. נושא הספר אינו בלתי-קשור לסיפור על הנפילה מכדור-פורח.

ועכשיו אמליץ על ספרו שממש-ממש שבה את ליבי, "Atonement". אחד הטובים שקראתי מימיי. זהו, סליחה על הירידה לשולי הכביש, אפשר לחזור.
מכיר, לגלות? 192226
מאוחר מדי, טלי וישנה כבר הקדימה אותך דיון 1601 :)
מכיר, לגלות? 192241
אופס, נכון, שכחתי... האמת ש-"Atonement" ("כפרה", בעברית?) אפילו יותר טוב, והוא עיקר המלצתי. "אהבה עיקשת" היה התירוץ (אבל ספר מצויין כשלעצמו).
מכיר, לגלות? 192222
נשאלת כמובן השאלה איך מישהו מצליח להמשיך לאחוז בגפרור שרוף(!) משך כל הנפילה, ועוד להגיע איתו לקרקע כשהוא שלם (הגפרור).
מכיר, לגלות? 192228
מה הבעיה בדיוק? לא ניסית פעם ליפול מכדור פורח ולהחזיק גפרור שרוף? הם תמיד מגיעים שלמים.
מכיר, לגלות? 192251
זה היה באמצע הסהרה, כך שנחיתה לא היתה פוטרת אותם ממות בצמא.
שיפור קל 192304
לי נראה שפגע בו ברק ששרף לו את הבגדים וגם את הגפרור.
שיפור קל 192370
פה זה ההפך מתער אוקהם. כמה שאתה בונה סיפור יותר מסובך שעדיין יש בו הגיון, יותר טוב.

קבל עוד הזדמנות: איש אחד יושב במכונית ומאזין למוזיקה המשודרת ברדיו. לפתע השיר המתנגן נתקע, כנראה בגלל דיסק שרוט. האיש שולף אקדח ומתאבד.
שיפור קל 454788
מה באמת הפתרון?
שיפור קל 454804
איזה פתרון את מחפשת? בסך הכל מדובר בהתנהגות שגרתית לנוכח דיסק שרוט.
שיפור קל 454948
(בטח קראתי את זה באיזה מקום).
_________________
ספוילר:

אם האיש הוא השדר (בועז כהן?) שברח מהמשמרת כדי לרצוח את אשתו והמאהב הלטיני שלה, התקליט הסרוט ממוטט את האליבי שלו, ואידך זילי.
שיפור קל 454963
יפה. לבועז שלום (אני מקווה).
שאלת כן לא 191728
יש מכס על בושם?
שאלת כן לא 191733
לא רלוונטי.

(שכחתי לספר שמותר לי לענות גם ככה אם אני רוצה להקל עליכם את החיים). אגב, לא כל הפרטים שסיפקתי חיוניים לפתרון.
שאלת כן לא 191735
זה קשור במספרים 335 ו809? כי יש לי הרגשה עמומה שאני מכיר אותם ביחד ממקום כלשהו.
שאלת כן לא 191736
כן.
במחשבה שניה 191738
המממ.

מסתבר שלא קל לענות בכן/לא בלי ששומעים את הטון של התשובה. דמיין אותי אומר מין "כן" עם היסוס קל.
במחשבה שניה 191741
אולי מספר טלפון, איזורי חיוג?
במחשבה שניה 191743
לא.
המרות 191808
האם מדובר על משהו שבניו יורק ערכו 809 ובישראל 335
(לפותרים האחרים, 80.9 פרנהייט אינו 33.5 צלסיוס, בדקתי)?

בכל אופן זה תירוץ לצטט את בט מידלר
"כשבניו יורק השעה שלוש אחר הצהריים, בלונדון עדיין 1938".

המרות 191815
לא.
במחשבה שניה 191829
קשור למספרי הטיסות!
במחשבה שניה 191841
לא.
במחשבה שניה 191846
חבל, רציתי לנצל את ההזדמנות כדי להפליג בזכרונות מימי העבודה שלי בנמל התעופה. עכשיו זה אבוד.
עוד אחת 191731
אחרי שנסעת לניו יורק (ואפילו קנית בושם), עוד נשאר לך כסף למסטיק?
עוד אחת 191734
כן (אל תשכח שמשלמים לי עבור הודעות באייל).
עוד אחת 191810
חידת סיטואציה אמרת? האם הבושם נרכש בשדרה התשיעית 8 בעוד המסטיקים ("עלמה"??) נקנו ברח' הל"ה 3 ?
לא יודע אם זה נכון, אבל זה יפה. 191811
תודה :) 191813
עוד אחת 191817
השם "חידת סיטואציה" מטעה במקרה שלנו, זהו פשוט השם שאני מכיר לחידות מהסוג הזה שאפשר לפתור כמעט רק בעזרת עוד אינפורמציה, והחוכמה היא לשאוב את האינפורמציה הנכונה. מכל מקום לא מדובר על משהו איזוטרי שרק אני יכול לדעת, והתשובה לשאלתך: לא.

הצעה: אל תנסו לקלוע בול אלא לצמצם את מרחב התשובות האפשריות, בסגנון השאלה של ראובן אם מדובר על משהו שערכו משתנה.

לחילופין, תבקשו יפה את התשובה ונגמור עם זה :-)
קשור בפיי? 191833
קשור בפיי? 191834
אתה בטח חושב על הקירוב המופלא 355/113.
קשור בפיי? 191845
עוזי הביא פעם משהו מהתנ''ך עם קירוב טוב לפיי, רק אל תגלה למר פז.
קשור בפיי? 191842
לא.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191836
האם היו 5 מסטיקים בחפיסה?

האם הקנייה בניו-יורק אירעה ב-‏8:09? (סתם דבילי, אני יודע)

האם התאריך רלוונטי? (אם אתה מוכן לענות על שאלה כזו)

למה עורב דומה למכונת-כתיבה?

האם חשוב לדעת את שער הדולר ביום הקנייה? (כנ"ל)
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191843
1. לא רלוונטי.
2. לא רלוונטי.
3. לא (כלומר כן. כלומר אני מוכן לענות על השאלה והתשובה היא כן).
4. אי אפשר לענות כן/לא, לכן: לא רלוונטי (ובאנגלית: חפש אותי).
5. לא.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191849
3. ?
אופס 191850
לא קשור לתאריך. אני חוזר: לא קשור.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191894
הנה משהו קלוש שהיה יכול להיות נחמד אם הוא היה למצער נכון: בתור עודף קיבלת בדיוק מטבע אחד מכל סוג. מ-$10 דולר קיבלת עודף של $1.91 שזה דולר (אין כזה מטבע) פלוס חצי דולר (גם כזה אין) פלוס קוורטר פלוס דיים פלוס ניקל פלוס פני. בישראל קיבלת, משטר של 5 ש"ח, עודף של שקל פלוס חצי שקל פלוס עשר אגורות פלוס חמש אגורות.

אין לי מושג ברור למה אני מפרסם פתרון שאני יודע שהוא שגוי. אולי, כהרגלי, זה כדי לתת למישהו רעיון.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191895
*מטבע*, מטבע של 5 ש"ח.
יש! 191897
יש מטבעות של דולר ושל חצי דולר, ואני מסיר את כובעי ואוכל אותו יחד עם האמבטיה! לפתור את החידה הזאת בלי לדעת על קיום המטבעות זה באמת משהו (תיקון קל שלא משנה כלום: בישראל שילמתי בשטר של 20 ש"ח וקיבלתי כעודף מטבע אחד מכל אלה שבמחזור).
יו-הו! 191901
מעודי לא נתקלתי במטבעות האלה, אבל קול קטנטן ואופטימי בראשי קיווה שהם שם. ובצד הישראלי באמת הייתי סתם טמבל.
יו-הו! 191904
רואים שלא היית בקזינו :-)

אחרי הפתרון שלך, לקרוא לך טמבל זה כמו לקרוא למר פז אתיאיסט.
יו-הו! 191915
אם נמשיך ככה עם דברים שאין לי (תגובה 191472), בסוף הארכיבאי באמת ידע עלי הכל. תודה, באמת על המחמאות, ומקווה שהכובע היה טעים.
יו-הו! 191950
לא אחד: שניים (שעדיין נמצאים בשימוש). ישנו דולר חדש, עם הדיוקן (המשוער) של Sacagawea (אינדיאנית שהיתה המדריכה של לואיס וקלארק במסע החקר שלהם), והישן יותר עם הדיוקן של Suzan B. Anthony שהיתה ספינת קרב במלחמת העולם השניה (סתם, היא היתה ממנהיגות התנועה הפמיניסטית באמצע המאה ה-‏19).

יו-הו! 192047
לא היה פעם גם מטבע דולר (מכסף!) קנדי(1)?

___
(1) J.F, לא דובי עתידי.
יו-הו! 192049
אני מכיר חצי דולר של קנדי: http://www.usmintquarters.com/kennedy.htm
יו-הו! 192050
keep the change
יו-הו! 192067
סוזאן בי. אנתוני? זו לא אחותה של אליס בי. טוקלאס?

(אמתלה עלובה לברר מי פה מודע לקיומו של סרט הקאלט "1001 שקרים על פיקאסו").
(מצביע) 192069
וכמובן הכי מצחיק כשגרטרוד סטיין משתיקה אותה באמירה:
Alice, be talkless.

בכל מקרה, זה מה שכותבים על הסרט בתנ"ך: http://www.imdb.com/title/tt0078084
(מצביע) 192092
עד היום מוזר לי שסרט שוודי אלמוני הפך פה לקאלט (בימד''ב לא מוזכר בכלל שמדובר בקומדיה).
באופן כללי 193081
יש נטייה בישראל להפוך לקאלט דברים שבשאר העולם הם אזוטריים ובלתי מובנים בעליל.
באופן כללי 193083
אזוטרים ולא מובנים? מה לא מובן? איך אפשר שלא להתגלגל על הרצפה בסצנה בה פיקאסו הולך להיבדק אצל הרופא?
(מצביע) 192774
אני אהבתי את הקטע עם רציף הרכבת.
( הזכרת לי נשכחות, שכחתי בכלל שראיתי את הסרט הזה, תודה.)
יו-הו! 454789
והזדמנות טובה להמליץ על ''ספר המלח'', שמובא מנקודת מבטו של הטבח הקוריאני של הגברות סטיין וטוקלס.
יו-הו! 192919
בבוסטון יש תחנות בקו הירוק (של התחתית) שהנסיעה מהן למרכז העיר עולה בדיוק דולר. מאחר והתשלום הוא במטבעות בלבד וללא עודף, יש בתחנות הנ"ל אוטומטים שממירים שטר של דולר אחד במטבע של דולר אחד. (לפחות כך זה היה ב1999)
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191899
מה נגמר עם המטבע של סוזן ב. אנטוני?
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191903
זה?

אין לי מושג, מעודי לא שמעתי עליו עד ששאלת.
192314
התגלגלתי במורד כל הפתיל כדי לראות אם מישהו במקרה ידע. כי דווקא היה לי רעיון.
אבל כמובן שמישהו כן ידע, וכמובן שהפתרון שלי גם לא נכון.
נו, זה היה צפוי.‏1

1וההוכחה לכך שצר עולמי כעולם נמלה.
נו, מה הפתרון שלך? 192320
אני לא משוכנע שזו חידה שיש לה רק פתרון נכון יחיד. ואיפה, איפה הקו אותו כה אוהַב?
הפתרון המילטנטי. 192323
הממ, הצנחנים?
זאת אומרת, 35 זה מספר החטיבה ו890 זה אחד הגדודים.
נו, אני ועולם האסוציאציות שלי. כל כך עצוב. (ועם זאת, כל כך בטוח שזאת _לא_ אחת האפשרויות לפתרון)

_______
העלמה עפרונית וקו אסוציאטיבי על פי בקשת האוהדים, נפעמת לגלות שיש כאלו.
הפתרון המילטנטי. 192342
כן, די בטוח שזה לא. והיתה תקופה בה עולם האסוציאציות שלי היה מוגבל באופן דומה מאוד.

(מה זאת אומרת "יש כאלו"? יש לנו מועדון, ומיילינג-ליסט, ופגישות חצי-שנתיות והמנון ("עם הקו לים"). אנחנו אפילו חושבים שאנחנו מכירים איזה קרוב משפחה שלך, אבל נעזוב את זה למחוץ לחדר).
הפתרון המילטנטי. 192392
האם זו רק תחושה שלי, או שהקו הפעם קצר מהרגיל? מה, את חוסכת עלינו? יושב הקו לארכו המקורי וישא"ק!
הפתרון המילטנטי. 192395
וואו, גם אני שמתי לב. במועדון המעריצים נערכים לפעמים דיונים סוערים סביב השאלה, האם העלמה מתקתקת כל אנדרסקור בנפרד, או משתמשת ב-repeat של המקלדת בתזמון מושלם (לרוב).
הפתרון המילטנטי. 192849
הקו קוצר כבר מלפני חודשים ארוכים, ככל הנראה על-ידי מתכנת האייל.

ובלי להעליב, יש גם מועדון לאנשים שקצת נשבר להם מהקו. אל תשכחו אותנו.
פתרון חידה אחרת 193079
4. כי יש שין בשניהם.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191844
השאלה היא ''מה בין עורב לשולחן כתיבה''.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191862
"מה בין X ל-Y" זה לא "מה ההבדל בין X ל-Y"? (אני תמיד לא בטוח בעניין הזה. זה גם וגם?). השאלה, אם אני זוכר נכון, היתה Why is a raven like a writing desk.
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191865
שואב אינפורמציה (ומרוויח זמן) 191973
אבל כך היא תורגמה.
עוד אחת 192293
חכמה שלאחר מעשה, אבל אם היית שולח את *זאת*, הייתי מפרסם אותה בשמחה עד כמה שזה תלוי בי. אגב, זו בעצם חידת הגיון יותר מאשר "חידת סיטואציה", לא? בכל מקרה, אם יש לכם חידות הגיון או סיטואציה מוצלחות שהמצאתם לבד, המדור ישמח טנטטיבית.

וגם אני נושא עמי חידת סיטואציה, שנראית לי קשה על גבול הגרוטסקה: איש נכנס לקרון, ראה שאין נסורת על הרצפה, והתאבד. למה?
עוד אחת 192295
אבל זאת נראתה לי פחות טובה מהקודמת, קצת חמיצרית מדי. אני עדיין מופתע מהקלות בו היא פוצחה ע"י אלון שלא ידע אפילו על קיום המטבעות הרלוונטיים.

ובעניין הקודמת: אני עדיין מחכה לשפע של מלים אנאכרוניסטיות שאמורות להפוך אותה ללא מעניינת (אם אני נשמע מריר זה בגלל Spirit, לא בגללך).
לך התרועות, לך הזרים 192495
לא, אין לי דוגמאות טובות למילים אחרות. אולי בדיעבד כן הייתי מקבל את השאלה - אני חושש שהיתה בינינו בעיית תקשורת קלה, שנגעה לניסוח התשובה. הצגת זאת "מילים שהמשמעות המקורית שלהן כבר לא רלבנטית, אבל הן ממשיכות לחיות עימנו". ואני חושב שזה קצת מטעה: "קטר" ו"בית סוהר" לא שינו את המשמעות: הם היו ועודם הדבר שמושך את קרונות הרכבת, והבניין ששמים בו פושעים; ולעומת זאת, "אקדח" הוא במקרא אבן טובה; "שֶלֶט" היה פעם מגן של לוחמים, אאל"ט ("לך כל שלטי הגיבורים"); ואם להתרחק עוד יותר מהפואנטה של השאלה שלך, "נקטר" הוא במקור משקה האלים, והיום משמש הרבה יותר לציון קטגוריה של משקה קל. כל פעם שנטבעת מילה עבור משהו שקודם לא היתה עבורו מילה, לוקחים מן הסתם יסודות שכבר קיימים בשפה (ולא זורקים צירוף הברות אקראי) - לעתים קרובות מילים שמשמעותן שונה. לכן הנחתי, בלי לבדוק, שהמון מהמילים שלנו שימשו פעם במשמעות אחרת, גם אם בהרבה המקרים איננו יודעים מהי (ומי זה "אנחנו" שלא יודעים? אני ואתה, או גם הבלשנים וחוקרי המקרא?).

רק אחר כך חשבתי על מה באמת הפואנטה של המילים ברשימה שלך: אלו מילים שהאטימולוגיה שלהם מסגירה טכנולוגיות או מנהגים שחלפו מן העולם (וגם תיאוריות - "גלי האתר", שבכל זאת נראית לי קצת בת חורגת ברשימה). וכאלו באמת קשה יותר למצוא. וכבר התרככתי, אבל בינתיים פרסמת את השאלה כאן, והחלב נשפך.

באשר לחידת המטבעות, בעיני היא לחלוטין לא חמיצרית! היא לא דורשת בכלל אסוציאציות, וידע הטריוויה בה מוגבל למבחר המטבעות בישראל ובארה"ב - ידע לא אזוטרי, שחלקית ניתן גם לניחוש. לכן הייתי מסווג אותה יותר כחידת הגיון. מילא, עוד חלב נשפך...
אלף המגן תלוי עליו, כל שלטי הגיבורים 192702
לך התרועות, לך הזרים 192758
כאמור, חלב שנשפך.

מאחר ושתי החידות פורסמו כאן בכל מקרה, לא נגרם נזק אמיתי לאף אחד מהצדדים.
ניחוש: הוא היה מבואס 192396
עוד אחת 192409
למה הם תמיד מתאבדים בסוף?

אולי זו רק קריאה לעזרה?
לא תמיד 192415
ב תגובה 191920 הוא מחייך בסוף.

נראה לי שהעניין בחידות האלה דעך.
לא תמיד 192705
אפשר בבקשה את התשובה (על האיש המחייך)?
בבקשה 192757
האיש סבל מהתקף שיהוקים, ונכנס לבית מרקחת לחפש תרופה. הרוקח הבין מיד על מה מדובר, והשוק של הלקוח הפוטנציאלי ממראה האקדח ריפא אותו משיהוקיו.

והספור המשעשע למדי שקשור לחידה הוא שחדתי אותה למישהי שהיתה בעיצומו של התקף שיהוקים... וזה היה מצחיק עד דמעות לראות אותה מגששת את דרכה לפתרון בין שיהוק לשיהוק.

עוד פריט טריוויה שלא איכפת לי לשתף אתכם בו: כאשר מגלים במהלך הפתרון שהמוסד המסחרי הוא בית מרקחת, *תמיד* השאלה הבאה היא אם האיש רצה לקנות קונדומים.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 192485
על מה מדובר? ומה הוא רוצה מאיתנו עם השאלות האלה...
תן עוד משהו? 193078
הזמן קצר... כנראה שהאינטלקט הקולקטיבי נפגע קשות כשאתה עובר לצד של השואלים.
זאת חידה בנושא מוסיקה קלסית 193127
זאת חידה בנושא מוסיקה קלסית 193128
אני אתחיל.

הפלג הוא ''באך'' בגרמנית.

עכשיו תמשיכו.
שנה כיוון 193130
החידה לא כוללת רמז ישיר לשם של מלחין.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193140
דביוסי כתב יצירה בשם ''הים''.
אכן, אתה בכיוון 193161
אכן, אתה בכיוון 193165
הצד המזרחי נשמע לי כמו "אוסט". אוסטריה? אוסטנד? מצלצל למישהו?
לצרפתים יש מילה בשביל זה 193168
לא קשור, אבל גיליתי שלאהובתו של דביוסי קראו אמה ברדק.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193195
היכן היא נכתבה?
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193197
ליד הצד המזרחי של הפלג.

או בקיצור, מנין לי לדעת? מן הסתם בפאריס, בביתו ב Avenue du Bois de Boulogne.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193361
שים לב, ''הושלמה'' ולא ''נכתבה''.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193445
בתחילה חשבתי שאתה מתכוון לשהותו בווילה מדיצ'י כחתן פרס רומא.
האם יתכן שמדובר פשוט במונפארנאס, הגדה השמאלית של הסן בה אהב לשתות את הקפה שלו ב"החתול השחור" למשל?
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193485
עכש''ז, הסן הוא לא בדיוק פלג, והגדה השמאלית היא יותר מדרום לו.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193899
אני חושב שאנחנו צריכים עוד רמז.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 193923
אני חושב שאתם כ"כ קרובים שכל רמז יחשוף למעשה את הפתרון. אבל בגלל שאנחנו קרובים לפרסום החידות של ינואר, הנה רמז:

מסתבר שמרקס ואנגלס קשורים בצורה עקיפה מאד.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194003
אין לי מושג מה יכול לגרום למישהו לרצות להתעמר בנו כך ואיך יוצאים מזה לאחר שנכנסנו, אז אני מתחיל "להתפרע" ולפזר פה כמה פרטים שאולי יעזרו לראובן ואולי לא.
הים הוא נוקטורנו הנחשב ליצירה הנועזת ביותר של דביסי מבחינה מבנית.
ליצירה יש שלושה פרקים, והיא הושלמה ב-‏1905.
באותה שנה, 1905, נפרד דביסי מ"לילי-לילו" אותה נשא לאישה 6 שנים קודם, והתחתן עם אמה בארדאק אשתו של בנקאי עשיר. ‏1
בסתיו 1905 נולדה לזוג בת שהוא קרא לה בשם החיבה "שושו".

1 לבנקאי עשיר כידוע יש קפיטל, וזה קשר מאוד מאוד עקיף למרקס-אנגלס, שלא לדבר על כך ששנת 1905 היא שנת המהפכה בה כיכבו אנשי *הים* מפוטיומקין.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194023
אתה רואה, הרמזים המעורפלים שלי מובילים אותנו למחוזות ידע איזוטרי מרתקים. תודה.

חשבתי שהרמז האחרון יוביל הישר לפיתרון החידה, במיוחד אם נעזרים בקרובי משפחה מסוימים...

אלא מאי, טעיתי.

כדי לפתור את החידה צריך להתרכז במשמעות המילולית של המשפט "הים [כאמור, יצירתו של דביסי] הושלם [ולא נכתב] בצידו [מקום מסוים] המזרחי של הפלג [וזה המקום]".

ה"ה מרקס ואנגלס קשורים לא דרך אסוציאציות אלא בצורה פיזית, אך ללא שום מגע ישיר עם דביסי.

בקיצור, מהו המקום בו הושלם הים?
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194136
היצירה הושלמה בעיר Eastbourne במלון Grand Hotel שם שהה המלחין עם אשתו.
העיר נמצאת בחוף הדרומי של אנגליה.
אז יש לנו מזרח, אבל איפה הפלג? ומה מרקס ואנגלס קשורים לזה?
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194137
האמת, גיגלתי על איסטברוק בהתחלה ואפילו איסטפיליה, אבל זה לא הסתדר לי. יש לך איזה לינק לעובדה הזאת?
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194145
"He began work on the piece in 1903, but in 1905, he traveled to Eastbourne, a seaside town on the southern coast of England, to finish the score. "

http://facstaff.uww.edu/allsenjm/MSO/NOTES/0102/Feb2...

"'La Mer', a complex sound picture of the sea. This piece was completed in the Grand Hotel, Eastbourne, on the south coast of England"

http://www.artsworld.com/music-dance/biographies/d-f...

אופס.. 194138
כרגע בדקתי וראיתי ש-bourne זה "נחל, יובל"
יופי. ושבת שלום לכל הפותרים 194147
המתעמלים, היכונו.
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194140
מסתבר שגם מרקס וגם אנגלס נהגו לנפוש בעיירה זו:

(היה קל מאד לגגל אחרי העבודה של כל האחרים...)
הים הושלם בצדו המזרחי של הפלג 194142
פיתרון בדקה התשעים!
ספר חידות מתמטיות חדש 193862
לכל חובבי החידות המתמטיות: היום התבשרתי שממש לפני מספר שבועות יצא ספר חידות חדש בשם "mathematical puzzles: a connoisseur's collection", מאת Peter Winkler. טרם הספיקותי לעיין בו, אבל מבשר הבשורה מדווח שמדובר בספר משובח במיוחד.

ספר חידות מתמטיות חדש 193864
תודה! הוא בדרך כבר כמה ימים...
האם האייל פקח את עינייו? 556887
האם שונה הלוגו בראש העמוד?
האם האייל פקח את עינייו? 556890
כן, האייל פקח את העיניים. טל רמז על כך כבר בתגובה 556133, והתודה והברכה מגיעים שוב לנועה ו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים