האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים גנזה דו''חות לא מחמיאים על מצב המחקר האקדמי בישראל 1751
"הארץ" מפרסם היום (ג') כי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים גנזה דו"חות לא מחמיאים על שני תחומי מחקר.

בספטמבר 1999 הגישו שתי ועדות של מומחי מדע בינלאומיים שני דו"חות הערכה הסוקרים שני תחומי מחקר באוניברסיטאות ישראל - מדעי העצב ואימונולוגיה. הדו"חות העלו שורת המלצות לשיפור המחקרים בתחומים אלה, תוך שהם מציירים תמונה קשה באשר לרמת הפרסומים של החוקרים, הקצאת הכספים למחקרים ועוד.

בין השאר הוצע בדו"חות "להכניס מימד של תחרותיות למשרות הסגל באוניברסיטאות", ולבטל את הקביעות באוניברסיטאות ולהחליפה בחוזים לחמש שנים, שחידושם מותנה בביצועי החוקר מאז חידוש החוזה האחרון. או לחלופין, להתלות הקצאת סגל מעבדה, משאבים שונים ושטח מעבדה בביצועי החוקר. עוד הוצע להקים ליד כל אוניברסיטה ועדה מדעית מייעצת חיצונית ובלתי־תלויה, כדוגמת זו המלווה את מכון ויצמן, שתעריך את הפעילות המדעית בצורה מחזורית כל 5-3 שנים ותקבע המלצות.

על מצב המחקר בתחום האימונולוגיה נכתב כי: "רק חלק קטן מאוד מהפרסומים הישראליים בתחום מופיעים בששת כתבי העת היוקרתיים. תחת זאת מתפרסמים רוב המחקרים האימונולוגיים הישראליים בכתבי העת הנקראים פחות, אולי בשל נטיית החוקרים לכתוב הרבה מאמרים קצרים במקום מאמרים משופעי מידע חדש".

על פי הפרסום, מחצית מגופי המחקר שנבדקו על ידי הוועדות נמנעו מלשתף עמן פעולה. בסופו של דבר, האקדמיה לא פירסמה את הדו"חות האמורים, למרות שהיא מחוייבת בפרסום הדו"חות והעברתם לממשלה. האקדמיה כן פירסמה דו"חות הערכה אחרים שבוצעו אחרי שנת 1999.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה זה אימונולוגיה? 187232
מה זה אימונולוגיה? 187236
מדע העוסק במערכת החיסון
תודה 187239
דוקא בגלל ה''מצב'', עושה רושם שמדעי העצב צריכים לפרוח 187240
מדעי העצב או מדע העצבים? 187362
מדעי העצב או מדע העצבים? 187375
לבני אדם שאני מכיר יש כמה עצבים, לפחות איזה 2-3. כמובן ככה שלדעתי התכוונו ל-science of sadness או לחליפין ל-science of the nerve cell in ameba
מדעי העצב או מדע העצבים? 187378
ומה עם מדעי החברה? ומדעי הרוח?
מדעי העצב או מדע העצבים? 187381
אם אני מפרש נכון את כוונתך, אז יש הבדל גדול מאוד בין המונח ''חברה'' שהוא בעל-משמעות בלשון יחיד, לבין המילה עצב שמשמעותה בלשון יחיד היא מגבלתית משהוא. למשל, לא שמעתי על אף פרסומת שמחזירה מלחמה על הקצה המפוצל.
מדעי העצב או מדע העצבים? 187598
מי אמר שהם מדעים? רק מפני ששמם מתיימר להיות כזה?
רפורמה במחקר - בכל התחומים? 188290
יכול להיות שהתרבות האקדמית במדעי החברה והרוח שונה כל כך מהתרבות במדעי הטבע, עד שקשה להשוות וודאי לקבוע מדיניות אחידה. מהתבוננות בחברים שסביבי בכל מיני דיסציפלינות, הצורה שבה עובדים חברים כימאים וביולוגים (מעבדות, צוותים, פרסומים מרובי מחברים ודי תכופים) די שונה מהצורה שבה אנחנו (אנשי סוציולוגיה, מדעי המדינה, היסטוריה, ולפעמים כלכלה ופסיכולוגיה) עובדים (פרוייקטים אישיים, פחות מימון, אין מעבדות, פרסומים לבד ופחות תכופים). אולי שיטות העבודה השונות מחייבות פרמטרים שונים לקידום ולקביעות בתחומים שונים.

מישהו יודע יותר על מצב הפקולטאות למדעי החברה והרוח בישראל? אני מתארת לי שהמיתון פוגע בהן לפחות כמו בתחומים דומים לאימונולוגיה ומדעי העצב.
מדעי העצב או מדע העצבים? 187597
ועל זה אמר מרצה שלי מיכה ספירא, בפתיחה לקורס בנוירוביולוגיה:
"אימרו תא עַצָב. עֵצֶב זה דוכא"
מדעי העצב או מדע העצבים? 187679
אתה מתכוון safira או sfira?
מדעי העצב או מדע העצבים? 187758
sfira או spira
(מרצה בחסד דרך אגב)
נוקדנות מעצבנת 187705
אם אתה כבר מנקד, ''עצב'' זה בשני קמצים.

למה אני רואה לנכון לשלוח את ההודעה הזאת זאת שאלה טובה. כנראה קמתי באחד מאותם מצבי רוח שהופכים אותי לבלתי נסבל. קבל טפיחה ידידותית על השכם וברכת ''אהלן, יופי שחזרת ומה העניינים''.
פרסונה של לבשן? 187760
אם אתה מעודד הוספת קמצים, האם זה אומר שאתה קמצן?

אהלן וסאהלן,
אני חוזר להצצות קצרות בהגיגים אייליים.
הכל הדוב, חזרתי מויפאסנה לשגרת בי"ס המוכרת.
חיים ונהנים.
a red line and other lines 187251
maybe they should do the same thing like Mekorot did with the Kineret's water-mark
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187297
" תחרותיות"
"לבטל את הקביעות"
"להתלות [...] בביצועי החוקר"

אם השיטה הקיימת כל כך רעה, למה רק אימונולוגיה ונוירו סובלים? האם גם במדעי המחשב צריך לבטל את הקביעות, או שזה עונש רק לאנדר אצ'יברס ?

נדמה לי שמישהו עשה אקסטרפולציה פרועה.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187299
איפה ראית אקסטרפולציה לגבי תחומים אחרים (חוץ מאולי בכותרת, אבל בטח תבין שיש גבול כמה מילים אפשר לשים שם)?
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187301
כאן:
"להכניס מימד של תחרותיות למשרות הסגל באוניברסיטאות"

התכוונתי שמי שכתב את ההמלצות עשה אקסטרפולציה מנוירו ו אימונו לשיטת הקביעות האוניברסיטאית בכללה.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187305
נראה לי שהאקסטרפולציה כאן היא שלך. ניתן בהחלט להבין את המשפט כמתייחס לסגל שעוסק באימונולוגיה בלבד.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187307
כן, כן. חזור לתגובתי המקורית וראה שאני גם תמה למה ''תחרותיות'' תיצלח עבור נוירו, אבל אין בה צורך במדעים אחרים. הגישה שמחלקות באוניברסיטה יעבדו בנהלי קביעות מנוגדים היא עוד יותר מוזרה.
בקיצור, אני מפקפק בכך שהסיבה ל''רמה הנמוכה של הפרסומים'' באימונולוגיה זה חוסר תחרותיות ועודף קביעות. אולי צריך לבדוק מה מצב תקציב הציוד המעבדתי.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187316
מי אמר שרק שני אלה סובלים? אולי גם תחומי מחקר אחרים סובלים מהבעיה הזו? הרי בדקו רק את שני אלה...
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187317
יעני בדיקה מדגמית, אה?
אם כך המצב, אני אומר "אקסטרפולציה פרועה" עד שלא יוכח אחרת. אם לא כך, ראה התכתבותי עם ערן.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187322
אני חושבת שכל השטחים סובלים. להערכתי בדקו את נוירו ואימונו משום שבשטחים אלו היה לחוקרים הישראלים מעמד מוביל לפני עשרים שלושים שנה, ועכשיו הם התדרדו מאוד במעמד העולמי. העולם התקדם, אבל הישראלים המשיכו לדשדש במקום. יתכן שהעובדה שאנחנו ארץ קטנה החייבת שיהיו לה כאן מגוון מספיק של תחומי מחקר, אינה מאפשרת התרכזות בשטח אחד או שניים, והקצאת משאבים וכוח אדם כך שאפשר יהיה לשמור על הרמה המדעית בשטח הזה, יחסית לעולם. מכיון שבמדע של היום, למסת האנשים וכמות הכסף המושקעים בכל נושא יש השפעה לא מבוטלת על הרמה המדעית, הרי לכתחילה אין לנו סיכוי גדול.
מכל מקום גם אם מה שאמרתי קודם נכון, אין ספק שניתן להעלות את הרמה המדעית שלנו על ידי הגברת התחרותיות מצד אחד, ושינוי מבנה המועסקים מצד שני. היום רובן המכריע של המישרות במחקר הן של מנהלי מעבדות. אין להם כמעט תקציב ללבורנטים, או לעובדים אחרים, מלבד סטודנטים. קשה מאוד לבנות מסורת מחקרית טובה כאשר האדם היחיד ששורד במעבדה לאורך זמן זה ראש המעבדה, כך שעליו מוטלות כל המשימות, דבר שאינו מאפשר התרכזות שלו בדבר האמיתי.
בנוסף למבנה מועסקים לא נכון, ישנה גם שחיקה אישיותית של החוקרים- עד שאדם מגיע לקביעות (בסביבות גיל הארבעים- ארבעים וחמש) הוא כל כך מותש מהלחץ והפוליטיקה שכרוכה בעניין, שלפעמים נגמר לו הסוס, הוא מאבד עניין, ופשוט נח עד הפנסיה.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187373
אולי לא הבנתי משהו, אבל בכתבה ב"הארץ" נאמר:

"הסקירה הביבליומטרית הצביעה על ירידת המחקר באימונולוגיה ועל עליית המחקר במדעי העצב בישראל. לכן, כניסוי, החלטנו לבדוק שני שטחים אלה ביתר תשומת לב".

כלומר, המצב בנוירו דווקא *משתפר*. מה שמעלה את השאלה, למה הגישה הוועדה שעסקה בתחום זה דו"ח רדיקלי המציע לבטל את מוסד הקביעות (אולי הציעו לעשות זאת דווקא בתחומים אחרים?), ו*זה* מעלה שאלה נוספת, איך מצטט הכתב מתוך דו"ח שכלל לא הגיע לידיו (משפט הסיום), ומה בעצם כתוב באותם ארבעה עמודים.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187440
במדעי המחשב אני באמת יודע שישראל במצב מעולה, אבל קשה לעשות אקסטרפולציה מזה לכלל תחומי המחקר. יכול להיות שבתחומים בהם צריך מעבדות חוקרים פחות טובים מונעים יותר משאבים מחוקרים טובים, ולכן מזיקים יותר, מאשר בתחומים כמו מדעי המחשב, מתמטיקה וכו'

אתה יכול לראות אוסף של טענות כנגד מצב האוניברסטאות בארץ כאן:

ההמלצה לבטל את הקביעות נראית משונה, מאחר ולא סביר להמליץ לישראל להמציא מודל חדש למשרה אקדמית שלא נוסה בהצלחה במקומות אחרים בעולם, ולמיטב ידיעתי הקביעות לאנשי סגל קיימת בכל העולם המערבי. (אבל אולי אני טועה, או שהדו"ח לא מצוטט נכון.)
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187543
דברים כדורבנות. נראה לפי הלינק שיש ברדק גדול באוניברסיטה העברית, לפחות מבחינה ניהולית. גם הטענה שלך שמעבדה בינונית מושכת משאבים ממעבדה טובה נשמעת סבירה, אבל האמת היא שהרבה מעבדות ממומנות מקרנות מחקר. הייתי מצפה שזה יספיק לעודד מחקר טוב.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187709
חבר הנמצא כרגע בהרווארד סיפר לי שגם בארה"ב (כך שמע) שוקלים את ביטול מוסד הקביעות. זו שמועה מכלי שלישי או יותר ואין לי כרגע דרך לאמוד את מהימנותה והיקפה, אך גיגול קצרצר הניב את זה:

שוב, אני מסייג: אין לי מושג כמה זה רציני.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187761
התברכנו בשני פרסי טיורינג (הפרס הגבוה ביותר) למדעני מחשב ישראלים
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187803
שלושה: רבין, פנואלי ועדי שמיר.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187805
וואלה.
שנים ממכון ויצמן ורבין מהיכן?
אודה לך אם תוכל להרחיב על העבודות שזיכו בפרס.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 187808
מיכאל רבין (לשעבר אונ' עברית , כיום בהרווארד) - עשה הרבה דברים אבל מה שזכה בפרס היה עבודה מאוד מוקדמת על אוטומטים (שזה מודל חישובי מאוד בסיסי). אני לא זוכר בדיוק את הפרטים.

אמיר פנואלי (ויצמן) - המציא לוגיקה שעוזרת מאוד בניסוח וווידוא של נכונות של תכניות מחשב.

עדי שמיר (וייצמן) - אחד מתוך שלושת הממציאים של שיטת ההצפנה RSA, שהיתה הדוגמא הראשונה לשיטת הצפנת מפתח פומבי ועד היום היא הפופולרית ביותר.

ויש עוד כמה מועמדים/ות ישראלים שעלולים לזכות בפרס בשנים הקרובות.
ואם כבר 187809
אז כדאי להזכיר גם את אבי ויגדרזון, זוכה פרס Nevanlinna המחולק במקביל למדליית Fields.

השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 188218
ברוח הימים האלה ובהמשך לתיזה ה"קפיטליסטית" האם זוהי דוגמה לעשירון העליון ( של המחקר) שמופרד בצורה קיצונית מהעשירונים האחרים, או שהקצה מעיד על הממוצע?
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 188269
במדעי-המחשב (ובמתמטיקה) - ה''עשירון העליון'' של המחקר איננו מופרד, ובוודאי לא מופרד קיצונית, מהעשירונים האחרים. יש חוקרים בכירים שזכו בפרסים בינלאומיים, חוקרים מצויינים לא פחות המפרסמים בעיתונים המובילים וזוכים להכרה ולהערכה (גם אם לא תמיד הפרסים משקפים זאת),יש צעירים מבריקים ומבטיחים, ובסה''כ יש, לעניות דעתי, רצף אמיתי של מצויינות לאורך שנים.

כך שהקצה בהחלט מעיד על הממוצע, לפחות במדעים אלה. דומני שגם בתחומים מסויימים בביולוגיה המצב דומה, אבל אני פחות מכיר. ובוודאי שיש מדעים אחרים בהם אינני מכיר כלל את המצב.
השיטה הקפיטליסטית למען המחקר 188406
אני לא בטח שפנואלי המציא את הלוגיקה הזו, מה שאני שמעתי זה שהוא הכניס אותה למדעי המחשב, הראה שכוח הביטוי שלה חזק וקישר אותה ליישום של אימות חומרה ותוכנה במערכות ראקטיביות (מערכות ראקטיביות = תוכנות שפועלות ללא הפסקה ומגיבות לאירועים חיצוניים, בניגוד לאלגוריתמים שמקבלים קלט, מבצעים עיבוד ויוצאים עם פלט).

הנושא קיבל דחיפה משמעותית כשנעשה בו שימוש מקיף בפרויקט הלביא.
כיום ברוב החברות הגדולות שמפתחות חומרה (בין היתר אינטל, מוטורולה, IBM) ישנן מחלקות שמשתמשות בלוגיקה הטמפורלית על מנת לאפיין ולאמת מעגלים, השימוש בתוכנה פחות נפוץ.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים