על פי תהום 1765
מטיילים רבים מוצאים את מותם מדי שנה משום שהסכנות האורבות להם במסלולי הטיול אינן מסומנות כראוי. הפתרון חייב לבוא דרך חקיקה ותקינה.
(צילום אילוסטרציה: באדיבות ממשלת ארה"ב)
מדי פעם הציבור בישראל מתבשר בדבר אסון בו צנח מטייל לתהום ואיבד את חייו, אף שמדובר במטיילים ההולכים בדרכים מאושרות ולפעמים במסגרת מוסדרת. לפני ימים ספורים בלבד התבשרנו על מותו הטראגי של נער כבן 16 בנפלו לעומק של כ-‏70 מטרים, בעת שהשתתף בטיול מאורגן מטעם תנועת נוער. עד מהרה הוכרז על הקמת וועדת חקירה, והודלף כי כיוון החקירה ועיקר תפקידה של הוועדה - בדיקה האם היו מדריכים בכמות מספקת באותו אירוע טראגי. הבדיקה הזו מיותרת לחלוטין, ולא מועילה במאום. וועדת החקירה שתפעל בכיוון זה תחטיא את הנושא ולא תהווה תשובה לבעיה - הרי גם מדריכי טיולים מועדים להיפגע, ואכן אנו עדים לאסונות מסוג זה הפוקדים גם תיירי טבע מנוסים, בגלל מעידה, החלקה וכו'.

הפתרון הדרוש הוא אחר לחלוטין: החלת חוקי התכנון והבנייה והתקנות הנובעות מהם, כמו גם התקנים הישראליים, על אתרי טיולים מוסדרים, עם השינויים הדרושים. זו הדרך למניעת האסונות, ואין בלתה. כיום יש בכל אתר ואתר סיכוני בטיחות מופלגים, ואין כל אזהרה מלבד שילוט פה ושם - כולל לאורך מסלולי טיולים מומלצים ואף מסומנים. כל מטייל חשוף ועלול להיקלע לסיכונים. כל מדריך ומודרך, מטייל בקבוצה עם השגחה או בלעדיה, הנזהר לבל יחרוג מהמסלול המסומן בקפידה וממעט ההוראות הכתובות, נתקל בסיורו בשבילי הארץ במעברים קשים עד בלתי אפשריים למעבר; בשבילים שכאילו הותוו בכוונה על פי התהום - ללא הגנה כלל או עם הגנה מזערית שלעתים יותר מסוכנת מהיעדר הגנה; במכשולים מסוגים שונים כולל סיכונים בשל סחף או הידרדרות אבנים, ועוד ועוד. מי יוכל לומר לי עד היכן מותר להתקרב אל שפת צוק, שמעברה יש מפל גובה בן עשרות מטרים? ועוד, ההתקנים ואביזרי הבטיחות (היכן שקיימים) המיועדים להגברת הבטיחות באתרים, דומה שתוכננו ובוצעו ללא שום שיטה וללא כל רמת־דרישות מינימלית, והם בולטים בחוסר אחידות וברמות בטיחות שונות - מאפס ועד קרוב לכך.

דרוש להגדיר מהו מסלול מוסדר, ומה הדין לגבי מטיילים בקבוצות (בחסות ציבורית) החורגים ממסלולים מוסדרים. דרוש להתקין תקן רשמי ומחייב לגבי מעקים וגדרות במסלולי טיולים מוסדרים בחיק הטבע. דרוש לקבוע בתקן זה מה יהא חוזקו ומבנהו של כל מעקה המגן מפני נפילה במקומות עם הפרשי גובה. דרוש לכלול בתקן רשמי את כל יתר הסדרי הבטיחות ולהחיל אותם על כל אתר, וכך ידעו המדריך והמטייל עד היכן מותר להם להתקרב לכיוון התהום, וכן גם יידע כל אחד בביטחון, כי סולם החבלים, לדוגמא, המוצב כדי לאפשר הגעה לאתר מסוים - נבדק ואושר כתקין, ולראיה הוא נושא תו תקן. תקן זה יוכן בסיוע מהנדסים העוסקים בתחום והחלתו תיקבע בחקיקה נאותה.

להווה ידוע כי יש בחקיקת המשנה בישראל התייחסות נאותה למניעת ליקויי בטיחות, אלא שהחקיקה הזו לא חלה על שטחים פתוחים המצויים מחוץ לתחומי הבנייה והמגרשים הצמודים לבניינים, לאמור, לא חלה כלל על אתרי טיולים. אמנם אי אפשר לקחת את החקיקה הקיימת כפי שהיא ולהחיל אותה על אתרי טבע, אולם אפשר ודרוש להתקין תקנים חדשים המותאמים לייעודם, שהוא, כמובן, מניעת אסונות בטיולים ובסיורים. לדוגמא, הדרישות שבתקן ישראלי 1142 החל על מעקים בבניינים ובמקומות עם הפרשי גובה במגרש אף מחוץ לבניין, דורשים לא רק חוזק מינימלי למעקה ומבנה המונע טיפוס, אלא גם כי המעקה יהיה יציב ולא ייטה כתוצאה מהפעלת כוחות אופקיים עליו. דרישה זו, כמובן, לא מתאימה כלל למעקה־חבלים שראוי כי יאושר באתרי טיולים במקומות בעלי שיפוע תלול במיוחד. לעומת זאת, מקדם הבטיחות של מעקה החבלים צריך להיות לא פחות מזה של המעקה בבניינים, ויתירה מכך, מפאת סוג השימוש בו, התקן יהיה חייב לכלול גם חובת בדיקה תקופתית. הטענה שיכולה להיטען בדבר גריעת ההנאה והחוויה ככל שיקטן הסיכון היא אולי נכונה, אך יש לדעת כי ההנאה שבסיכון אינה גבורה, ודווקא התקנת האמצעים היא הגבורה בהתגלמותה, וזאת גם על פי הרמב"ם במשנתו המקיפה ב"ספר המדע" מסדרת "היד החזקה". אין כאן כל כוונה להיעתר לחובבי סיכונים, אלא לאפשר לחובבי טבע לחוות מראות נוף ובילוי ולימוד תוך כדי הסיורים בארצנו היפה. יכולתי להיעזר בדוגמאות מחו"ל לשם אישוש עמדתי - בטיולי בשוייץ עברתי במסלולים שלולא הגדרות היציבים שהותקנו לאורכם היו מסוכנים פי כמה מהמסלולים הכי בעייתיים בארץ - אך נראה לי כי הטיעונים מספיק ברורים ומבוססים גם בלי להישען על נוהג מקביל בארץ אחרת כלשהי.

כדי למנוע מחוויה מהנה להפוך לאסון טראגי, חובה על המדינה להחיל את מרותה גם על השטחים הפתוחים בארץ, לשים סוף להפקרת חיי המטיילים ולקבוע את האמצעים הדרושים להגנתם - להגנתנו.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "אוכל ותיירות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  נגד הגדר • יובל • 2 תגובות בפתיל
  מטיילים רבים? • easy • 2 תגובות בפתיל
  המאמר סאטירי, נכון? • אסףד
  כותרת המאמר • ע' ראש השב''כ לענייני חיות הבר
מוגזם ביותר 189494
אני מבין שמקצועו של הכותב (לפי דף המחבר) - מהנדס בניין - עומד בבסיס ההצעה, שלדעתי אין לה שום אח ורע בעולם כולו, (הדוגמא השוויצרית שהובאה, לא מלאה: האם כל שביל שוויצרי בעייתי אכן מוסדר?), והיא באה דווקא אחרי שב-‏15 השנים החולפות חל שיפור אדיר בבטיחות המטיילים.

אני שייך לדור שירד לנחל גוב בסולמות חבלים, ובנחל המפלים בלי שום אמצעי עזר - בפשטות להיאחז בסדקים ובחריצי הסלע כדי לרדת בשלל המפלים - והיום במקומות אלו ואחרים יש ידיות בטיחות, סולמות כבלים ממתכת ועוד. על הטיול בשמורות טבע מחוץ לשבילים מסומנים, הוטלו מגבלות דרקוניות של בטיחות וחלק ממסלולי הטיול הלא מסומנים, הכרוכים בסיכון אמיתי גם למורעלי השטח כמוני, נסגרו לחלוטין ואין אפשרות לטייל בהם - למשל שביל מעלה קדם, העולה מכביש חוף ים המלח לראש מצוקי ההעתקים מצפון לעין גדי, ונחשב אחד השבילים הקשים ביותר בישראל.

קיימים סיכוני בטיחות בשבילים, אבל זה חלק מהחווייה. המסלולים לא מתאימים לכל, ומיטיבי הלכת המטיילים בשלל שבילים "בלתי אפשריים" כמו נחל עפרן ונחל תלול (ניסיתם פעם לעלות או לרדת במישור החלקה בשיפוע של 70 מעלות?) מתייחסים לכך כחלק מהאתגר. מספר המטיילים השנתי בחלק משבילים אלו, בוודאי שלא מצדיק את ההשקעה ואת קלקול תחושת הטבע הפראי.

קיים אפילו חוג מטיילים - חוג אלעד שאני מטייל בו כבר תשע שנים - שמטייל בעיקר במסלולים אלו, וכך לפני כשבועיים עלינו בדרדרת אל פסגת הר עמרם, וירדנו דרך סדק צר לנחל שחורת עליון (בהרי אילת), כפי שאנו עושים כמעט בכל טיול - מחפשים את האתגר, מתוך מודעות שאין אתגר עם ידיות ומעקות בטיחות.

רעיון שנראה לי הרבה יותר מתאים, הוא להעביר לקראת יציאה לטיולים, תדריכי בטיחות לכלל המטיילים, שידגישו כללי עשה ואל תעשה בטיולים, שלצערנו לא כולם שולטים בהם או מודעים להם, ואף לסגור בפני מערכת החינוך חלק ממסלולי הטיול, או לקבוע מגבלות גיל בטיולים של מערכת החינוך (לא נשלח תלמידי כיתה ט' לנחל יהודיה, לדוגמא).
יש די והותר כללים, שאפשר ללמד (לא להתקרב לשפת מצוק - ובמיוחד לא מצוק של כורכר או אבן-חול, לנקוט בזהירות מירבית אם חייבים לעבור דרדרת סלעים, וכד').
כמו כן, חשוב לוודא מראש, שאין בקבוצה מטיילים הסובלים מפחד גבהים חמור, דבר שעלול לגרום להם להתנהגות לא אחראית המסכנת אותם ואחרים בשטח.

חשוב גם לציין, שבשנים האחרונות דווקא חל שיפור אדיר במצב הבטיחות, באזורים רבים יש יחידות חילוץ, ומספר תאונות הטיולים הקטלניות ירד בהרבה. בנחל יהודיה לבדו, נהרגו עשרות מטיילים ב- 37 השנים האחרונות, אך בשנים האחרונות מספר ההרוגים והפצועים בנחלי הגולן כולם צנח כמעט לאפס, וגם ההרוגים באזור זה היו בעיקר כתוצאה מחוסר אחריות (רק בשנה שעברה, נהרג מטייל שקפץ מראש מפל גילבון למים - גובה של כ- 40 מטרים, כאשר הבריכה למטה לא עמוקה ומלאה סלעים).

כפי שגם התייחסו, מספר ההרוגים השנתי בטיולים זניח, ומאפייני הארועים שונים מאד אחד מהשני - אחד נהרג כאשר קרס עליו ענף עץ בירדן ההררי, אחר נהרג בהתמוטטות קיר סלע על האפיק בו ישן, אחר החליק אל מותו בחוד עקב, אחד שקפץ ממפל גבוה לבריכה רדודה ומסולעת, שניים שמתו ממכת חום בטיול במדבר יהודה באמצע הקיץ (אופיר ונחשון ליבוביץ' ז"ל), ... במקומות ספציפיים בעייתיים, כמו בנחל יהודיה, כבר מזמן הוסדרו אמצעי עזר, ובכל שאר המקומות הפתרון הטוב ביותר הוא תדריך בטיחות, ושינון כללי הבטיחות בטיולים.

כפי שנראה, הכותב גם לא טרח להביא את מאמרו להתייעצות עם הוועדה לשבילי ישראל (וגילוי נאות - אני עובד שלא מהמניין של הוועדה, כבקר מפות, מזה כחמש שנים), וחבל.
מוגזם ביותר 730447
אני חושב שאינך לוקח בחשבון את העובדה שחלק מן המסלולים המסוכנים נמצאים על שבילים פופולריים כמו ״שביל ישראל״.
מי שיוצא לטיול על שביל ישראל לא מניח שהוא יעבור דרך נקודות מסוכנות כמו נחל עפרן או העליה לקראת חוד עקב שבהן יש Exposure רב.
זאת ועוד, אלו מטיילים שפעמים רבות נושאים משקל רב ותיקים גדולים והסיכון לגביהם גדול שבעתיים.
אין מדובר במסלול אתגרי שסומן לכך (והייטיב מישהו לציין שבשוויץ ובאירופה כל מסלול כזה מסומן בצבע יחודי של כחול-לבן) אלא מסלול שבקלות ניתן לטעות בו למסלול ״רגיל״.
אם בכל זאת בוחרים לעשות כן, אני חושב שמן הראוי למגן את המסלול בצורה אינטנסיבית.

גילוי נאות - אני מטייל שנים, בשלל מסלולים ורמות קושי, באלפים, בהימלאיה וכו. עדיין, נחל עפרן או נחלי זקוף-תלול מרגישים לי מהמקומות המסוכנים שעברתי בהם.
לו הייתי עושה אותם בירידה ועם תיק גדול, היה מדובר בסכנת חיים אמיתית בעיני.
  ''היה מלח אחד שחשב שהכל מים'' • רון בן-יעקב
  צריך זהירות • מינקפופ
  אמצעי הגנה = עבודה למהנדסים = יותר מסים • אורי
  נגד הגדר.. • האייל הירוק
  אתם ממש לא קולעים להצעה שבמאמר • אברהם • 2 תגובות בפתיל
  הבהרות • אברהם
  גם לפני מעברי חציה ורמזורים • איל לשם
  אחריות פלילית • שיר רוד
  מעקות לאלפים • האייל השוויצו-אירי.
  ...אחד מהם נכה • עלום
  כשהייתי בדרום אפריקה • רונית
  לדעתי הזמן יעשה את שלו • האייל האלמוני
  אם מדובר בגידור מסלולים מורשים בלבד אני בעד • האייל האלמוני
  חופש ובטיחות • האייל הקונספטואלי • 2 תגובות בפתיל
  ימינה, שמאלה, תשאלו שם • ערן בילינסקי • 2 תגובות בפתיל
  ישראליות נטו • האייל האלמוני
  4 מטיילים נהרגו בשיטפונות באזור ים המלח • האייל האלמוני • 18 תגובות בפתיל
  לכל המבקרים • אברהם בן עזרא
מי שמקצין 744357
מי שמקצין את אמצעי הזהירות כדי ליצור אבסורד או ג*חוך, משתמש בטכניקה פסולה בה "ניתן" לשלול כל רעיון וכל דעה.
מי שמקצין 744366
זאת הערה כללית או שאתה מתייחס למשהו ספציפי שנאמר כאן?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים