מדע חדש מופלא? 1814
האם הרצון החופשי שלנו מתוכנת מראש? על "סוג חדש של מדע", ספרו של סטיבן וולפרם, ועל התיאוריה המדעית המוצגת בו.
סטיבן וולפרם הוא גאון. הוא קיבל את הדוקטורט שלו בפיסיקה בגיל עשרים. בגיל עשרים ושבע החל לפתח את התוכנה "מתמטיקה", שהפכה לתוכנה מובילה בתחומה והפכה את וולפרם לאיש עשיר. וולפרם התפנה להשקיע מחשבה ולפתח תיאוריה חדשה שהוא קורא לה "סוג חדש של מדע". בצניעות אופיינית הוא משווה את התיאוריה שפרסם לעבודות פורצות דרך ומהותיות בהיסטוריה של המדע כמו אלו של דארוין וניוטון. הוא טוען שייקח לאנשים זמן רב לשנות דפוסי חשיבה כדי לעכל את מה שהוא מציע.

יכול להיות שהוא צודק.

החטא הקדמון, ליקוי ירח, וסמדר השכנה ממול

וולפרם טוען כי "החטא הקדמון" של המדע, לפני כשלוש מאות שנים, היה הניסיון לבסס את המודלים המדעיים על משוואות מתמטיות. משוואה היא דבר נוח מאוד למערכת פשוטה יחסית, למשל תנועת הכוכבים. אפשר לתאר את מיקום הירח במשוואה ולדעת מראש מתי בדיוק יהיה ליקוי ירח.

אבל מה קורה במערכת מורכבת? אם התנהגות המערכת היא כל כך מורכבת שהתהליכים בתוכה מצריכים רמה מסוימת של חישוב, הניסיון לתאר את ההתנהגות עם פחות חישובים נועד לכישלון. כך למשל מערכת השיקולים של השכנה ממול, סמדר, היא כל־כך מורכבת עד שאין שום סיכוי שבעולם לתאר אותה בעזרת משוואה.

לפיכך, ניסיון להתמודד עם בעיית סמדר באמצעים המסורתיים של המדע נדון מראש לכישלון. במקום להסתכל על מערכת ולנסות לזהות את המשוואה המתמטית שמתארת אותה, מציע וולפרם לחפש תוכנית קטנה שתייצר את התנהגות המערכת. התוכניות הקטנות שמציע וולפרם נקראות "אוטומטים תאיים" (Cellular Automata).

אוטומטים תאיים בהיכל התרבות

אוטומטים תאיים הן יחידות קטנות, שהתנהגותם נקבעת ע"י כללים פשוטים יחסית. הכללים עצמם מושפעים רק מהמצב הנוכחי של היחידה, ומצב היחידות השכנות לה.
קחו למשל אדם היושב בהיכל התרבות בהופעה. הוא מסתכל על זה שיושב מאחוריו ועל שכניו מימין ומשמאל. אם שניים מהם מוחאים כפיים, אז גם הוא מוחא כפיים. אם לא, אז גם הוא לא. אלה כללי ההתנהגות שלו. עכשיו, נניח שכל הצופים בהיכל התרבות פועלים בדיוק לפי אותם כללי התנהגות, ונלך לפי סדר הישיבה מהשורה האחרונה בהיכל ועד לשורה הראשונה.

בתלות בכללי ההתנהגות, יכול להיות שנגיע למצב בו כל האולם מוחא כפיים, או לדגם מסוים של מוחאי כפיים (נניח כל אלו שיושבים במקומות הזוגיים), או למצב אקראי לחלוטין שבו חלק מוחאים כפיים וחלק לא. אבל קיימים גם כללי התנהגות פשוטים כמו הכלל שתואר כאן, שייצרו דגם מורכב מאד של מוחאי כפיים.

הדוגמא המוכרת ביותר של אוטומט תאי פותחה בידי המתמטיקאי הבריטי ג'ון קונווי בשנת 1970, והיא נקראת "משחק החיים". השחקן פשוט קובע את הסדר ההתחלתי (מי מוחא כפיים ומי לא, אם נישאר בדוגמא הקודמת), ומכאן המערכת ממשיכה לבדה, מפעילה את כללי ההתנהגות (הקבועים) פעם אחר פעם.

מזה זמן רב ידוע כי "משחק החיים" יכול לשמש ליצירת מבנים מורכבים עד־מאוד; למעשה, ניתן "לתכנת" את המערכת (לסדר את התאים ההתחלתיים) כך שתפתור כל שאלה מתמטית שניתן לפתור בעזרת מחשב.

וולפרם ידע שכללים פשוטים מאוד של אוטומטים תאיים יכולים להוביל לצורות מורכבות מאד; הוא מדגים זאת לעומק בספרו. את התובנה המרכזית הזאת הוא מנסה להכליל לכל מיני תחומים: פיסיקה, ביולוגיה, פילוסופיה ועוד. הוא מראה את הפוטנציאל הגלום בהסתכלות על תחומים אלה מזווית הראיה של "כללי התנהגות" פשוטים מאד, במקום המודלים המתמטיים שמשמשים היום לניתוחם. לפרדיגמה הזאת הוא קורא "סוג חדש של מדע". המטרה שלו היא לבסס כלים חדשים למחקר היכן ששיטות מדעיות קיימות נקלעות למבוי סתום.

וולפרם בחר שלא לפרסם מאמרים מדעיים בודדים במשך שנים רבות (הרבה יותר קל לעשות את זה כשאתה גאון מוכח ועשיר, ולא צריך למצוא מימון למחקרך). במקום זאת הציג בשנת 2002 עבודה תיאורטית נרחבת מאד שנוגעת בתחומים רבים של המדע – הספר "סוג חדש של מדע" (A New Kind of Science). החודש פרסם וולפרם את תוכן הספר במלואו באתר האינטרנט שלו.

עיקרון הזהות החישובית והרצון החופשי של סמדר

וולפרם מציג את הרעיון לפיו כל תהליך (טבעי או מלאכותי) יכול להיות מוצג כחישובים. מכיון שהמודל שלו לתיאור הוא יחידות קטנות שמבצעות חישובים, הוא מציע את רמת הסיבוכיות החישובית כמכנה משותף להשוואה. תהליכים רבים שנראים מורכבים מאד, יכולים להיות זהים זה לזה מבחינת הסיבוכיות החישובית שלהם.

המדע מניח שתהליכים בטבע הם פחות מתוחכמים מתהליכי התפיסה והניתוח של האדם. אבל מה קורה אם קיימת זהות חישובית בין יכולת התפיסה שלנו למורכבות התהליך שאנחנו בוחנים? יכול להיות שקיימים דברים שנראים בעינינו כבני־אדם מסובכים בדיוק בגלל שהם זהים מבחינת הסיבוכיות החישובית ליכולת התפיסה שלנו.

במילים אחרות, העובדה שאנו בשום פנים ואופן לא מצליחים להבין את ההתנהגות של סמדר, נובעת מכך שההתנהגות שלה זהה מבחינת הסיבוכיות החישובית ליכולת התפיסה והניתוח שלנו. להוותנו, פרט לסמדר קיימות ביקום תופעות נוספות שהמורכבות שלהן עשויה להיות בלתי נתפסת בעינינו לניתוח.

וולפרם מראה כי גם אם מערכת בטבע מבוססת על חוקים קבועים ומוגדרים היטב, לא ניתן יהיה לתאר את ההתנהגות שלה בעזרת חוקים.

המשמעות של קביעה זו אינה פשוטה: היא מייחסת למדע בו־זמנית גם כוח רב וגם חולשה מובנית. מחד, אנו רואים כי גם מערכות מורכבות מאוד בנויות בבסיסן על חוקיות פשוטה. מאידך, במערכות מורכבות המקיימות את עיקרון הזהות החישובית, לא תהיה לנו שום דרך לחזות מה יקרה, למעט לשבת ולהסתכל עליהן בפעולה.

אם אין חוקים ברורים המתארים את התנהגות המערכת, למערכת יש לכאורה "רצון חופשי". כמו בעיקרון הזהות החישובית, ההשלכה של ההסתכלות הזאת על המערכת "אדם" היא מעניינת במיוחד: אולי מה שנראה בעינינו כרצון חופשי שלנו, מורכב למעשה משכבות של "תוכניות" קטנות שמקודדות אצלנו ו"רצות" בזמן אמת.

נניח שסמדר לפעמים מחייכת אלינו במדרגות ולפעמים לא. החיוך שלה קשור איכשהו לנעליים שחורות עם עקב ולחצאית לבנה. במדע מבוסס משוואות היינו מנסים לבנות פונקציה שמראה בתלות בנעליים ובחצאית, אם סמדר תחייך היום. כל מי שמכיר את סמדר יאמר לכם מיד שפונקציה כזאת נועדה לכישלון מוחלט.

אבל נניח שסמדר פועלת כמו אותו צופה בהיכל התרבות, ויש אצלה איזה כלל התנהגות קבוע שקושר את החיוך, החצאית והנעליים. לכאורה לכלל כל כך פשוט יש תוצאות שניתן לחזות מראש. אבל זו בדיוק התגלית של וולפרם: הכלל יכול להיות פשוט מאד, אבל אין שום דרך לחזות את החיוך ללא הפעלת הכלל בזמן אמת. לסמדר יש לכאורה בחירה חופשית אם לחייך או לא, אבל בפועל החיוך שלה מוכתב על ידי כללים דטרמיניסטיים פשוטים וקבועים מראש.

יופי, חומרה ותוכנה

התיאוריה של וולפרם מעוררת מחשבה. יש מידה רבה של אלגנטיות ויופי בהסתכלות מזווית הראיה שלו על תופעות שונות בטבע. הפיסיקאי סטיבן ויינברג, חתן פרס נובל, עמד בספרו "חזון התיאוריה הסופית" (Dreams of a Final Theory) על הקשר בין יופייה של תיאוריה למידת אמינותה. במבחן הזה עומד וולפרם בהצלחה רבה.

ריי קורצוייל, מדען־מחשב נודע, טוען כי וולפרם מייחס חשיבות מוגזמת לעיקרון הזהות החישובית. לטענת קורצוייל, גם אם יש בין שתי ישויות זהות חישובית, אין הדבר אומר שהישויות הן מורכבות בה במידה. קורצוייל חושב שוולפרם מצא כנראה הסבר אפשרי לחומרה שמרכיבה את הטבע, אבל לא לתוכנה שלו.

החומר שמרכיב אותנו כאנשים (תאים, מולקולות) מתחלף במהירות, אבל האינפורמציה והרעיונות נשארים. אוטומט תאי יכול להסביר מה קורה לחומר, אבל לא לאותה רמה מורכבת יותר של רעיונות. עצם היכולת של תוכניות קטנות דוגמת האוטומט התאי להגיע לכל השילובים האפשריים של צלילים, עדיין לא מסבירה איך מגיעים לסולו גיטרה חשמלית של ג'ימי הנדריקס.

לוולפרם יש אגו עצום ורב. ההסתכלות שהוא מציע היא שינוי פרדיגמה מהותי יחסית לשיטות העבודה שחוקרים רגילים להשתמש בהן. אנשים לא כל כך אוהבים שינויים, ועוד פחות מזה גאונים עשירים וארוגנטיים. כל הסיבות האלו גרמו לרתיעה אצל רבים. עם זאת, משתלם מאד לבחון את התגליות והתובנות של וולפרם והתאמתן לתחומים שונים: לכל הפחות, מדובר בהרפתקה אינטלקטואלית מרתקת.
קישורים
סטיבן וולפרם
מתמטיקה - התוכנה שעשתה את וולפרם איש עשיר
ג'ון קונווי - ממציא "משחק החיים"
משחק החיים - הסבר קצר וגרסה מקוונת
A New Kind of Science - הספר, באמאזון.קום
תוכן הספר במלואו באתר האינטרנט של וולפרם
סטיבן ויינברג
Dreams of a Final Theory - ספרו של סטיבן ויינברג, באמאזון.קום
ריי קורצוייל
כנס NKS 2004 - הכנס המדעי השנתי השני של New Kind of Science
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  רק שאלה קטנה של הדיוט מוחלט • גדי אלכסנדרוביץ' • 2 תגובות בפתיל
  לא הבנתי נקודה חשובה • מיאתה
  תודה על המאמר • LG • 2 תגובות בפתיל
  הלינק שנשמט: • הקשה המקשה
  פרדיגמה מתמטית • ברוז • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אביב י.
  זה לא כל כך מסובך • גדי אלכסנדרוביץ' • 11 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • אלון עמית
  שכחתי לציין: • אלון עמית
  שכחתי לציין: • אביב י.
  אלאן טיורינג המופלא • אלון עמית
  אלאן טיורינג המופלא • טל כהן • 2 תגובות בפתיל
  אלאן טיורינג המופלא • אביב י.
  שאלת תם • לודביג
  אני לא מומחה גדול, אבל אנסה לענות • גדי אלכסנדרוביץ' • 12 תגובות בפתיל
תשובת תם 199228
אני לא בטוח שאני מצליח למצוא פרשנות מתאימה לשאלה. משוואה, כפי שציינת, מתארת שוויון בין שני אובייקטים (מספרים, פונקציות, או משהו אחר), ואלגוריתם הוא תיאור של תהליך מסודר לביצוע פעולות; אינני בטוח שיש מובן סביר לתהליך ההמרה של אלגוריתם למשוואה. משוואות לעיתים מתארות "שמורות" של מערכת פיסיקלית, וכשיש אלגוריתם אפשר לחפש את השמורות של המערכת ואם מוצאים מספיק כאלה אז אולי אפשר להחליף את האלגוריתם במשוואות, אבל זה לא בהכרח תמיד המצב.

זה שיש מתודולוגיות שונות לתאר תופעות זה נכון, אבל אני אישית לא מסכים עם וולפרם שיש פה איזה ויכוח עמוק. מסתכלים על העולם ומנסים למצוא לו תיאור מעניין או שימושי, ובמקרים רבים הכלים הנוחים לעשות זאת הם משוואות המתארות "חוקים" מסויימים, אך בהחלט לא תמיד. עקרון הפעולה המינימלית, למשל, הוא לא "משוואה", אלא עקרון המסביר כיצד מערכת פיסיקלית תבחר להתנהג. מתמטיקה היא לא רק משוואות, ופיסיקאים בשנים האחרונות מצאו עצמם (לשמחתם של חלק, לצערם של אחרים) משתמשים באובייקטים מתמטיים לא-צפויים עד מאוד.

הבדל אחד, לא מהותי אבל קיים מסורתית, בין תאורים אלגוריתמיים למשוואות הוא הפער בין הדיסקרטי לרציף. אלגוריתמים נוטים לפעול באופן דיסקרטי צעד אחר צעד, ומשוואות (נגיד דיפרנציאליות) נוטות לתאר אלמנטים רציפים בזמן רציף, אך אין בעייה לבנות משוואות גם למערכות דיסקרטיות.

פשטות ההצגה הוא באמת פרמטר שנראה, אינטואיטיבית, חשוב. אם תהייה תורה שלמה של העולם הבנוייה על שבעה כוחות, שש-עשרה משוואות שדה שונות, וחמישים פרמטרים שרירותיים (כמו מסת האלקטרון, המומנט המגנטי של המיואון, וכאלה), אני מניח שפיסיקאים ימשיכו לחפש אחר תורה שקולה מבחינת ניבויים אבל חסכונית יותר מבחינת נפח ההצגה. אין, כמובן, שום ערבות שהעולם בנוי על כללים פשוטים, אבל הדחף לחפש כאלה, דומני, טבוע בנו עוד מאז שהקדמונים ניסו לחלק את כל עולם החומר לאדמה, רוח, מים ואש.

כמות הביטים הדרושים כדי לנסח תאוריה (בתוך מודל נתון של חישוב) הוא בהחלט מדד סביר לסיבוכיות או לפשטות שלה. אינני בטוח שאני מבין למה הכוונה בהשפעה על "החישוביות הכללית"; ייתכנו כללים מסובכים ומסורבלים שקל מאוד לחשב בעזרתם את עתיד המערכת, וייתכנו כללים פשוטים מאוד שלא יאפשרו לעשות זאת בקלות. אני חושב שפשטות התיאור חשובה יותר מקלות החישוב.

מושג ה"יופי" הוא כמובן לא משהו שיש לו איזה ניסוח מתמטי, ונראה לי שאקונומיות גרידא אינה מספיקה כדי להפוך תאוריה מתמטית ליפה (ההגדרה של חבורה-למחצה יותר קצרה מההגדרה של חבורה, אך התורה המתמטית השנייה עשירה ויפה בהרבה).

אני לא יודע אם עזרתי, כל זה נראה לי קצת מופשט.
  תם לא נשלם • לודביג • 6 תגובות בפתיל
תשובת תם 735441
איך, לכל הרוחות, בחרת דווקא ב"המומנט המגנטי של המיואון"?

פיזיקאים: זה המקום לתת את ההערכה שלכם אם זאת אנומליה אמיתית או שזאת תנודה סטטיסטית שתיעלם עם הזמן (אבל סיגמא 4.2 זה לא משהו שנתקלים בו כל יום).

כהדיוט אני מוכן לתת ניחוש משלי: לא יהיה כלום כי אין כלום.
תשובת תם 735444
אני חושש שההערכה שלך נכונה, אבל מקווה שאולי דוקא לא - שאחרת המאיץ היקר והמפלצתי הזה כבר 15 שנה יוצר פחות תוכן מקורי מנטפליקס: את הכל כבר ראינו וכל הטוויסטים נדושים וצפויים למרחוק.
תשובת תם 735448
התוצאה היא מפרמי-לב, לא מה-LHC. אבל גם בצרן יש אינדקציה לחדשות.

(לגבי המואונים, יחד עם פרסום תוצאות המדידות, התפרסם מאמר בנייצ'ר לפיו לא מדובר בכלל בסטייה - אלא בתוצאה החזויה לפי המודל הסטנדרטי - והחישוב התאורטי הקודם שגוי. אז ייתכן גם שהסטייה אמיתית לגמרי, אבל אין בה שום חידוש).
תשובת תם 735445
אם התוצאה אמיתית האם זה יפטור אותנו מעונשה של QCD? [אימוג'י של תפילה]
  אלאן טיורינג המופלא • ארז ליבנה • 40 תגובות בפתיל
  שכחתי לציין: • עומר • 2 תגובות בפתיל
  שכחתי לציין: • גדי אלכסנדרוביץ' • 6 תגובות בפתיל
  התנצלות • אלון עמית
  הערות • אלון עמית • 3 תגובות בפתיל
  חדש מפני חדש תוציאו • עוזי ו. • 9 תגובות בפתיל
  הכצעקתה? • Nik The Greek
  מי זו סמדר? • פנחס ברכה
  עסקה • האייל האלמוני • 6 תגובות בפתיל
  מעניין... • האייל הירוק... • 7 תגובות בפתיל
  ALife וחברים • יוני לזרסון • 5 תגובות בפתיל
  הובריס (או היבריס?) • ראובן
  מה חדש?! מה מופלא?! • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  הוכחה שאין לה ערך • עופר • 5 תגובות בפתיל
  ''בחירה חפשית'' טעות יסודית • חופשי • 40 תגובות בפתיל
  אמנם אני לא סטיבן וולפרם, אבל. • אורן אחד • 3 תגובות בפתיל
  כריסטופר בון • האייל האלמוני
  מה זה מדע • glia • 3 תגובות בפתיל
  הגדרת מהות המדע עד למה שקראנו פה • glia • 5 תגובות בפתיל
  אוניברסלית • ערן בילינסקי • 3 תגובות בפתיל
  גוגל, מאחוריך • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האלמוני המזוהה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים