''מעריב'' חושף: קשרים עסקיים בין משפחות שרון וטננבוים 1838
עיתון "מעריב" פרסם הבוקר כי בין אריאל שרון ואשתו, לילי שרון ז"ל, ובין חותנו של אלחנן טננבוים, התקיימו קשרים עסקיים והמשפחות מכירות מזה עשרות שנים.

על־פי הפרסום, שמעון כהן, אביה של אסתר טננבוים (אשתו בנפרד של אלחנן טננבוים), ניהל את שיווק התוצרת החקלאית של חוות שקמים (חוותו של אריאל שרון) בחברה שהיתה בבעלות משותפת שלו עם לילי שרון. כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות.

לטענת כתבי מעריב (קלמן ליבסקינד, בן כספית ועמיר רפפורט) קשרים אלה מסבירים מדוע תמך אריאל שרון בעסקת השבויים, מדוע פעל רבות כל־כך לשכנע את השרים לתמוך בעסקה, ומדוע ביקש מחוקרי השב"כ "להיות עדינים עם טננבוים".

שרון עצמו טוען כי לא ידע על הקשר עם המשפחה בעת העסקה.

מספר חברי כנסת קראו לשרון להתפטר בעקבות הגילויים. סיעת מרצ הודיעה כי תגיש הצעת אי־אמון בנושא זה; ח"כ רן כהן אף קורא להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לחקור את השיקולים שהובילו לביצוע העסקה עם החיזבאללה.

במקביל, פרסם היום העיתון "ידיעות אחרונות" כי טננבוים השתמש על־פי החשד בתעודות זהות מזויפות כדי לקבל משכנתא לרכישת דירה עבור חברתו, רימונדה פישר. עיתון "הארץ" מדווח כי טננבוים יצא מהארץ כשברשותו מסמכים צבאיים חסויים, ללא אישור רשויות הצבא, ולכן נחקר בחשד לריגול. "הארץ" מוסר כי גורמים בצוות החקירה חוששים כי טננבוים "עמיד ל[בדיקות] פוליגרף".
קישורים
מעריב
YNet
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

טננבאום הוא רק קצה הקרחון 202502
מי שחושב שכהן שווק עגבניות,יופתע מאוד.
אהה. 202503
אפשר לשער שטננבוים, שאותו אי אפשר להאשים בצניעות יתרה, השוויץ בכל פורום אפשרי על כך שחותנו הוא חבר טוב של שרון. ואם כך, אז גם קייס עובייד ידע על כך. ואם עובייד- אז גם נאסראללה.
אבל כמו עם אלי זוהר - אין קשר 202504
אבל כמו עם אלי זוהר - אין קשר 202506
היו קשרים בין לילי לכהן.
והם לא שחקו במלפפונים.
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202534
אריק שרון הוא בן המושב כפר מל"ל.

האם בכפר מל"ל לא היו ידועים "רזי החקלאות" ?
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202542
גם אבא שלי בן מושב (בית הלוי) וחקלאי הוא ממש לא.
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202546
כן אבל שרון כ"כ אוהב לספר‏1 איך הוא עבד עם אביו במקשת האביטיחים, וכשהיה מתעייף, אביו היה אומר לו לא להסתכל על מה שעוד נשאר לעשות, אלא כמה הרבה הם עשו‏2.
1 יש לו רפרטואר של שלושה-ארבעה סיפורים קבועים, וזה אחד הפייבוריטים שלו מביניהם.
2 שזה המשל. והנמשל הוא, שנפסיק להתלונן על המצב הקשה ונראה כמה כבר השגנו. [הלשון רבים פה זה המדינה, כמובן. היחיד במדינה הזאת הוא אולי אבטיח. יש כאלה שנקטפו, ויש כאלה שעוד לא].
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202550
אפרופו משלים, בזמנו במדור "מלח הארץ" במוסף "הארץ" פורסם שנשיא המדינה משה קצב נשאל איזה ספר הוא קורא כעת וענה "מלחמות היהודים" של יוספוס פלביוס. מסתבר שגם בראיון קודם, שלוש או ארבע שנים קודם לכן, נשאל את אותה השאלה וענה את אותה התשובה, כך שכנראה שגם זו איזו "תשובה מוכנה מראש" שהנמשל שלה הוא נגד פירוד בעם, למרות שעיקר העניין בכתבונת היה "כמה זמן לוקח לקצב לגמור לקרוא את הספר?"
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202553
ידוע שמלחמות היהודים אינן נגמרות אף פעם.
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202575
טוב, רשמית כבר שלוש שנים נעוצה סימניה בכרך השני של העותק שלי של "האחים קראמאזוב", אז אפשר להגיד שאני עדיין קורא אותו...
לא יצא לי לנסות אף פעם, אבל אולי פשוט זה ספר *ממש* משעמם?
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202588
גם אצלי. באיזה עמוד?
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202643
הגעת עד החלק השני ושם נשברת? אבל שם האקשן סוף סוף מתחיל...

אני לא יודע אם "משעמם" זו המילה הכי מתאימה. יש המוני קטעים מתים ועודף של דמויות שקשה להשתלט עליו בהתחלה, אבל יש גם קטעים כמו "האינקוויזיטור הגדול" שאותי ריתקו, ועזרו לי לבלוע גם את השאר.

ובסופו של דבר, העלילה יותר מעניינת מאשר ב"החטא ועונשו".

אבל זה עניין של טעם, אני מניח.
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202572
כן, גם אבא שלי (מבית הלוי) עבד עם אביו עליו השלום בשדות. חקלאי הוא ממש לא.
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202584
יש פער מסויים בין הידע שרוכשים בקטיף אבטיחים, לידע שצריכים לנהל חווה חקלאית עצמאית (במיוחד חווה מהסוג שמגדלת איים ביוון).
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202604
שרון שכח מה זה להיות חקלאי
''כמו כן, שמעון כהן הוא זה שלימד את אריאל שרון את רזי החקלאות'' 202837
זה רק אצלי שכפל המשמעות "רזי החקלאות" בהקשר של שרון נראה מוזר?
לתיוק 202573
202651
כידוע, שרון אינו אהבת חיי. כל התנהלותו הפוליטית ובמיוחד התפקיד שלקח על עצמו, להיות סוס טרויאני של השמאל בתוך הימין, והדובדבן שבקצפת: תכנית הבריחה מעזה והשמדת הישובים שם, לא גורמים לי להעריצו.
כמו כן, כידוע התנגדתי מתחילה ואני ממשיך להתנגד לעיסקת החלפת השבויים.
ואף על פי כן הפרשייה החדשה, פרשיית חותנו של טננבאום, לא עושה עליי רושם רב. נראה לי שפרשת טננבאום, שככל הנראה דועכת, מעוררת את העיתנות למצוא עוד משהו ויהי מה.
במקום לעסוק בעיקר מחפשים את השטויות.
מי אמר למי? 202694
חידה: מאיזה עיתונים לקוח כל אחד מהציטוטים?

1. "... אך דבר אחד בטוח: שרון בחר שלא לגלות את טיב קשרי משפחתו עם משפחתו של טננבוים ולא חשף אותם בפני שרי הממשלה, ראשי מערכת הביטחון והציבור כולו".

2. "ראש הממשלה לא היה מודע, בעת הדיונים לעיסקת השבויים לקשר כלשהו בינו לבין אלחנן טננבוים" (מתוך התגובה הרשמית של לשכת רה"מ).

3. "לדבריו [של שמעון כהן] נכדיו קרן ואורי פנו אליו בזמנו וביקשו ממנו רשות להזכיר לשרון את הקשר המשפחתי בין כהן לאביהם, כדי להאיץ בראש הממשלה להביא לשחרורו של טננבוים מהשבי. ואולם לדבריו, הוא אסר עליהם לעשות זאת".

4. "מדוע לא גילית את הקשר ביניכם...? מה מסובך כל-כל בלגלות את האמת? ...לא עשית זאת. לא גילית לנו את האמת. הסתרת אותה".

התשובה: כולם לקוחים מאותו עיתון, "מעריב". למעשה כולם מרוכזים בשניים מעמודיו של העיתון, עמודים 3 ו-‏4, ועל שלושה מבין ארבעת הציטוטים חתום אותו עיתונאי, בן כספית‏1.

אני רחוק מלהיות מומחה בתחום, אבל לעניות דעתי, לפחות הציטוט הראשון מהווה עילה ברורה לתביעת דיבה, בה יהיה על "מעריב" להסביר, מה בדיוק כל-כך בטוח בעובדה ששרון *בחר* שלא לגלות את טיב קשריו עם משפחת טננבוים. זאת לאור הכחשותיהם של המעורבים מכל הצדדים, שכאמור מופיעות באותו עיתון עצמו. (גם ציטוט מס' 4 נראה לי ככזה שניתן להגיש נגדו תביעה, אבל אולי לאור העובדה שהוא לקוח מתוך טור פרשנות, יוכלו "מעריב" וכספית להתגונן בנימוק של הבעת דעה בתום לב(?)).

____________________
1 על ציטוט מספר 1 הוא חתום ביחד עם קלמן ליבסקינד‏2 ועמיר רפפורט (אם כי להערכתי אף אחד מבין השלושה לא אחראי לציטוט הזה במישרין).

2 מי שחשף את הסיפור, מה שאכן מחזק את ההערכה אותה שמעתי היום, כי המקור לידיעה מצוי אי שם בגורמי ימין החוששים מתכניותיו המדיניות של שרון (מה שכמובן לא עושה את הידיעה לבלתי ראויה).
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202698
נראה שתאוות הכפשת שרון מעבירה אנשים על דעתם.

אני מנסה למצוא מצב מקביל. אם אתגרש מאשתי, היחס ביני לבין השותף של אביה לפני 30 שנה מקביל ליחס שבין טננבאום לשרון. כלומר: טננבאום מכיר מישהו שהכיר את שרון מקרוב לפני 30 שנה. היחס בין טננבאום לאותו מכר לשעבר הוא יחס שבין אדם לבין אביה של גרושתו. ספק אם מדובר ביחס לבבי במיוחד.

אינני מכיר פוליטיקאים מקרוב. אין לי ייחוס פוליטי או משהו בדומה לכך. ניסיתי לחשוב על כל הדרכים בהם ניתן לקשר ביני לבין חברי כנסת בעבר או בהווה והגעתי למספר המדהים של 7. כלומר: יש 7 ח"כים שאני מצליח לחשוב על קשר כלשהו בינם לביני (למשל: היכרות עם מישהו שהכיר אותם מקרוב, היכרות עם נכדי ח"כים לשעבר וכדומה).

כלומר: אם אקלע לצרה כלשהי, כל מי שייחלץ לעזרתי יימצא בסכנה שיאמרו שסידרו משהו.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202728
ניסיתי לנתח את הפרשה באופן רציונלי ושקול, והגעתי למסקנה(1) ש(כנראה) אין קשר בין עסקיו של שרון עם אותו שמעון כהן לבין התנהלותו בפרשת טננבאום (טננבוים?).
מה שהכי מטריד, זאת העובדה שהתגובה האינסטיקטיבית, כאשר שמעתי לראשונה את הפרסום של מעריב, היתה הפוכה.
נחום ברנע היום בידיעות התיחס לכך.

___
(1) מי שזכה לראות את זיו פני, יודע שאינני נוהג להשתמש בתער. הפעם שאלתי מאוקהם את שלו.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202835
גם אם לא ידע על הקשר, לא סביר שבפגישותיהם של בני משפחת טננבוים עם שרון, בני המשפחה לא הזכירו, אפילו סתם כך בחטף, את האבא של האשה לשעבר. לא סביר לחלוטין.
העניין הוא כרגע לא מהות הקשר, זאת אומרת האם זה היה מצליח לפרוט על הנימים הרגשיים של שרון. העניין הוא ששרון לא פרסם את עובדת ההיכרות רבת השנים עם אותו שמעון כהן. בבחינת גילוי נאות.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202897
לא היו פגישות בארבע עיניים. תמיד נכח עוד מישהו. אפשר לשאול את העדים הנוספים אם שמעו דבר כזה.
נכון, שהדברים היו יכולים להיאמר בשיחות טלפוניות, אם היו כאלה.
כך או כך. זה ממש לא מעניין.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202983
הבעיה היא שאף אחד מהנוכחים - לא ממשפחתו של טננבוים וגם לא מאנשיו הפוליטיים של שרון - הוא עד אמין
וכידוע, במדינה שלנו, כל אדם אשם עד שהוכחה חפותו 203012
וכידוע, במדינה שלנו, כל אדם אשם עד שהוכחה חפותו 203032
אם יש משהו שאני מתעב זה הנוהג להכניס את השיח המשפטי לכל מקום. אף אחד לא ביקש להעמיד את שרון לדין. בין זה ובין מנהל תקין יש מרווח גדול מאוד בו הציבור יכול לדון אותו גם אם מדובר רק בריח ביאושים ולא במשהו פלילי מוכח היטב.
שרון לא מגיע למקרה הזה כשהוא דף חלק. יש שובל ארוך מאוד של חשדות נגדו בכל מני פרשות. האמון בו הוא גם כך לא בשמיים. אם הציבור חושב שהוא קצת הגזים - אפילו אם אין לו ממש הוכחה מוצקה לכך - אז הציבור זכאי לדרוש לזרוק אותו ממשרד ראש הממשלה. 'דעת הקהל' תעשה את זה בדרך כלשהי.
וכידוע, במדינה שלנו, כל אדם אשם עד שהוכחה חפותו 203034
זה לא שיח משפטי, זו אמת פשוטה. אני אישית בוחר לא להאמין ללכלוכים כל עוד אני לא רואה משהו מוצק שמוכיח אותם. אולי הסטנדרטים שלי לגבי ''מוכיח'' הם לא כאלו של בית משפט.
וכידוע, במדינה שלנו, כל אדם אשם עד שהוכחה חפותו 203171
אתה קצת התבלבלת. לא מדובר בעובדות אלא בחשדות. אם החשדות יתאמתו ועדיין יוחלט שלא להעמיד את שרון לדין אז תוכל לטעון שלמרות שאין מדובר פה בעברה פלילית (או מה שזה לא יהיה) שרון צריך ללכת הבייתה. כל עוד מדובר בחשדות אזי כמותן איננה משנה (וממילא תמיד ''מחפשים'' את ראש הממשלה)
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 203686
בכל הפגישות נכחו גם נציגי משפחות שלושת החיילים החללים.
כולם כולם כולם שומרים על הסוד הזה ?
לא נמצא אפילו צדיק אחד ? עכשיו כשממילא גופות בניהם כבר הוחזרו ואין שום אינטרס לשמור על הסוד הזה ?
אתה בטוח שאתה מאמין למשפטים שיוצאים ממקלדתך ?
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 202888
גם לי נראה כאילו הטענות העולות מחשיפת מעריב הן מעט דרמטיות מידי. אבל על נקודה אחת בדבריך אני חייב לערער. אתמול בערב יצא לי לציין יום הולדת בחוג המשפחה, נכחו שם אמי ואבי ובני זוגם הנוכחיים, כמו גם הוריה של אמי. כלומר אנשים שדרגת הקרבה ביניהם היא בדיוק דרגת הקרבה שבין טננבוים לבין חותנו לשעבר. נכון, בשנים הראשונות שלאחר הגרושין היו היחסים מעט צוננים, אבל הזמן עשה את שלו, ובכל מקרה, ברור לי לחלוטין שאם משהו היה קורה לאבי, סבי ו\או סבתי מצד אמא היו עושים הכל כדי לעזור לו. גם אם יש להם איזו טינה כלפיו הוא עדיין אבי הנכדים שלהם, כך שזה בהחלט מספיק.
יכול להיות ששמעון כהן הוא טיפוס חריג, ושהוא אכן סרב להתערב לטובת טננבוים, אבל קשה, ממש קשה להאמין שהנכדים, שכולנו ראינו את המאמצים האדירים שגייסו להשבת אביהם הביתה לא מסרו לשרון איזו דרישת שלום מסבא, אם רצה ואם לא.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 203001
האם נכח שם שותף עסקי לשעבר של הורי אמך? מובן שלא. אתה מתייחס למשפט שכתבתי: היחס בין טננבאום לאותו מכר לשעבר הוא יחס שבין אדם לבין אביה של גרושתו. ספק אם מדובר ביחס לבבי במיוחד.

אני מסכים שבעת צרה יפנו גם אליו. יתכן שיסייע, יתכן שלא, אך אם הסיוע האמור יכלול פניה לשותף מלפני 30 שנה, יהיה בכך כנראה משהו יוצא דופן. יתכן שיתרחש, יתכן שלא.

אבל "מעריב" מנסה ליצור כאן מראית עין של קשר הדוק שהוסתר. ממש לא סביר שהיה כאן קשר הדוק.

נקודה אחרונה: זה היה יכול להיות ממש לא חכם אם בזמן שטננבוים נמצא בידי החיזבאללה היה שרון מפרסם שיש קשר כלשהו ביניהם. הדבר היה עלול להעלות את מחיר העיסקה, אפילו אם בקשר ביניהם לא היה ממש.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 203004
אני חושב שלא כ"כ חשובה העובדה אם אריק כן הכיר או לא הכיר, העניין הוא שהבן אדם לא גומר להסתבך, עוד לא הוציא את ידו מחקירה אחת וכבר דופקים בדלת לבקרר דבר חדש, אין מה לומר פשוט לא נעים.
מצד שני אין ספק שהעיתונים והתקשורת חוגגים על כל סיפור ולו הקטן ביותר
ועוד נקודה אחרונה, נכון שאריק לחץ, אבל הוא היה דעת יחיד? לא ולא, עוד גורמי צבא סברו כמוהו, האם גם הם חשודים באינטרסנטיות???
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 203042
הרעיון ששרון ישחרר מאות אסירים בטחוניים רק ע''מ לעזור למשפחה של חברים נראה אכן מגוחך. מצד שני, הרעיון ששרון ישחרר מאות אסירים בטחוניים, רק בכדי שסוחר סמים יישב בכלא בישראל ולא בלבנון נראה מגוחך לא פחות.
לעומת זאת, 203165
הרעיון ששרון ישחרר מאות אסירים בטחוניים על מנת למנוע, עד כמה שעוד ניתן, מאיש מודיעין ישראלי להדליף מידע לחיזבאללה נראה לי בהחלט סביר. השאלה היא מה אותו מידע שיודע טננבאום, שבגללו שרון נמנע מלהציג את הטיעון הזה בתקשורת.
לעומת זאת, 203251
לאחר 3 (נדמה לי?) שנים בשבי, לא נראה לך שאת כל המידע שהם יכלו להוציא ממנו הם כבר הוציאו?
לעומת זאת, 203253
לפעמים צריך גם לדעת מה לשאול. קראתי פעם שאנשי מודיעין מונחים לספר בחקירתם שהם אנשי תחזוקה למשל, כדי לנסות ולשכנע את חוקריהם למשך זמן ארוך ככל האפשר שהם באמת לא יודעים שום פרט חשוב. העובדה שטננבוים היה מעורב בפרוייקט מסווג (שעד כה לא נחשף טיבו) יכולה היתה עם פרסומה (ואיני זוכר אם פורסמה לפני ששב ארצה או אחרי) לסייע לחוקריו להפעיל עליו לחץ בכיוון זה.
זאת מין בדיחת בטחון שדה שכזו 203292
אני? אני אמנם קולונל, אבל בעצם הייתי אחראי כלל צה"לי על מטפי כיבוי אש.

בכל מקרה, סביר שהסודות שהיו בידי טננבאום הם לא בדיוק מהסוג שיכול לסייע ישירות לחיזבאללה. למעשה, ההצלחה המסחררת של סוכנויות המודיעין הישראליות בטיפול בעניינו מראה שלמעט מאד אנשים יש מעט מאד סודות כאלה.
מעריב חושף: ברווז חדש נולד, במזל טוב 203332
זאת באמת שאלה ערכית האם אזרח ישראלי -גם אם הוא סוחר סמים - לא זכאי למאמצים הנעלים ביותר מצד המדינה להצילו משבי נורא ולו כדי שיישב פה בכלא?
אולי לא בכל מחיר, אבל אני נוטה לומר שכן... מה גם שמשפט מרחוק לא עשו לו ולא קבעו רשמית שהוא סוחר סמים (אף על פי שיותר מסביר כי זה נכון ואני מדבר מנקודת המבט של לפני העיסקה).
ועוד חושף מעריב 205268
טננבוים סייע להבריח נשק לארץ http://images.maariv.co.il/channels/1/ART/667/112.ht... האמת, זה די צפוי. הרי טננבאום הודה (ע"פ מקורות המקורבים לחקירה) כי סייע (או הסכים לסייע) לחיזבאללה להבריח סמים לארץ. האם הוא בדק את ה packing list כדי לוודא שהמשלוח מכיל "רק" סמים?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים