האם אתם שומרים על כשרות? 1863
(לצמחוניים - נא לחשוב על מוצרי חלב לא כשרים, למשל)
כן, בקפידה רבה (אוכל רק מזון בהכשר בד''צ או רבנים מסוימים) 16 3%
כן, בקפידה (אוכל רק מזון כשר, לא אוכל חלב נוכרי, וכו') 20 4%
כן (אוכל רק מזון כשר, בהכשר של רב) 55 10%
למדי (אוכל רק מזון שאני מאמין שהוא כשר) 38 7%
לא שומר חלב-בשר, אבל לא אוכל בשר לא כשר 14 3%
לא, אבל נמנע מאכילת חזיר ופירות-ים, למשל, ולא אוכל חמץ בפסח 24 4%
לא, אבל נמנע מאכילת חזיר ופירות-ים, למשל 24 4%
לא, אבל לא אוכל חמץ בפסח 25 4%
לא, ללא סייגים 179 32%
לא, ומעדיף מזון ללא חותמת כשרות, אם אפשר 50 9%
לא רלוונטי - אני טבעוני, או חי על אינפוזיות בלבד, וכו' 10 2%
לא רלוונטי - איני שייך לא לדת וגם לא ללאום היהודי 8 1%
טוב שהזכרתם לי - צריך לאגור חמץ! 97 17%

560 הצבעות עד כה
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

משתדל באופן עקרוני , 207075
לאכול רק אוכל בהשגחת הרבנות הראשית.אני לא מוכן תת לגיטימציה לאנשים הפוגעים בשם עקרונות דתיים שגויים לדעתי במדינת ישראל.
משתדל באופן עקרוני , 207080
והרבנות אינה פוגעת במדינת ישראל בשם עקרונות דתיים שגויים? למעט החותמת של מוסדות השלטון, כיצד היא שונה מכל גוף אחר המעניק חותמות לאוכל?
הרבנות היא מוסד של המדינה. 207081
הרבנות היא מוסד של המדינה. 207087
אז?

מעבר לכך שמדובר על מצב חמור, האם יש בכך להסיק שהרבנות מוסמכת יותר לפסוק בדיני כשרות ו/או שסדרי המנהל בה תקינים מאשר בבד"צ?
גם השב''כ הוא מוסד של המדינה. 207110
המצב ברבנות חמור ביותר 207165
אולם מכיוון שהרבנות היא ביטוי של ערך שאני מאמין בו יותר דהיינו הלאומיות, אני מעדיף זאת על פני החמרות קטנוניות שמקורן האידאולוגי לא כשר.
משתדל באופן עקרוני , 399160
לא תמיד המוצרים של הרבנות יותר זולים לפעמים דווקא המוצרים של בד''ץ יותר זולים ואתן לך דוגמא לפעם הבאה שתהיה בסופר תבדוק ותווכח שאני צודקת מטרנה חלב נוכרי כחולה יקרה יותר כמעט בכל סופר ואפילו בסופר פארם ממטרנה בד''ץ סגולה .
אז למה לתת לילד חלב נוכרי כאשר הוא יכול לאכול כשר למהדרין .
סקר בעייתי 207076
כמובן שאיני רואה את עצמי כשייך לדת או לאום כלשהם, אך הממסד היהודי-אורתודוקסי רואה אותי כשייך אליהם (אני מעדיף לכנותם הגזע היהודי משום האלמנט התורשתי המובהק - אני נחשב בעיניהם יהודי משום שאמי יהודיה). לכן, למרות שהגבלות המזון המשונות של היהודים אינן רלוונטיות כלפי, אני מעדיף לצרוך מזון ללא חותמת כשרות (למרות שהבעיה כאן חמורה פחות מבישראל).
סקר בעייתי 207102
גם אני הייתי מעדיפה לסמן את הסעיף הלפני אחרון - זו הרגשתי האישית. חוסר רצון להשתייך בכל צורה שהיא ללאום היהודי כפי שהוא מוגדר כיום.
מה לעשות שדווקא הגדרה זו משאירה אותי אם הרצון, אבל לא עם הכלים לממש אותו.

מצד שני, עוגת מצות זה אחלה (אבל משמין).
סקר בעייתי 207284
מעניין כמה צרפתים היו מעדיפים לציין שהם לא צרפתים, וכמה ערבים היו מעדיפים לציין שהם לא ערבים.
סקר בעייתי 207300
מעניין איזה תהליך הביא יהודים לציין את שציין ע' ראש השב"כ לענייני חיות הבר. מישהו עשה את חשבון הנפש הזה מדוע כל-כך הרבה אנשים חשים צורך להתנתק ממקורותיהם היהודיים?
סקר בעייתי 207313
גלויי הראש טוענים שזה באשמת כסויי הראש.
כסויי הראש טוענים שזה באשמת גלויי הראש.

אני מנסה להבין וגם רוצה שאנשים יחשבו שוב ויגידו אכן כן המצב כזה נורא.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207368
מוסלמי, חתול או אדם (וזה כן אותו דבר). אני מעדיף שלא להקיף את עצמי בגדרות מכל סוג. ולגבי ה''תהליך'' (מנקודת מבט חיצונית כמיטב יכולתי) הרי זה אותו סוג של ניכור פוסט מודרניסטי שמוצא ביטוי אצל קאמי וקפקא. אין מה לחפש רחוק מדי, זו רוחה של המאה העשרים.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207373
"מוסלמי", "איטלקי", "חבר בבונים החופשיים" אלו תארים שאנשים רבים נושאים בגאון. אצל חלק ניכר מהאנשים יש צורך בקבוצה מגדירה ובשיוך. לגבי "יהודי" יש הרבה אנשים בארץ (עורכנו הראשי הנכבד, למשל) שדוחים בשתי ידיים את ההגדרה "יהודי". למה? מה הביא אותם לאיבה כזו כלפי הגדרה שמלווה את אבות אבותייהם אי אילו אלפי שנים? אותו ניכור פוסט מודרניסטי? אולי. זה בטח שווה סקר.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207378
את החברות בבונים החופשיים לא נשאו בגאון, אלא התגאו בה בסתר.
נכון 207421
Proud Silent Free Baboon.
בונובו? 207437
בבונובו! 207438
:-) 207439
:-) 208296
מסדר האביבים החשאיים
בונובו? 207450
יש בונובואים חופשיים. אנחנו בבונים חופשיים. לא להתבלבל.
אבונובו אובונוהב? 207536
את קוראת ליזהר כהן שימפנזה?
לא ניסיתי בדבריי להתכחש לכך שקיים פטריוטיזם 207389
וכו'. ודאי שיש מי שמתגאים בהגדרות שהדביקו עליהם. אני גם מסכים איתך שאנשים נוטים לקטלג את עצמם, ולקבל בשמחה מסביבתם תוויות שיתנו לחייהם משמעות.

ולגבי האיבה שאתה מציין, אני אישית לא מרגיש כך כלל. ''יהודי'' היא פשוט אחת מאותן הגדרות שגורמות למי שעוטה אותן לתפוס את המציאות (ולחיות אותה) בצורה שונה.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207418
אה, אצלי זה נובע מהטבע הטוב והנעים שלי. כל הזמן אני שומע מסביב "היהדות האמיתית היא היהדות האורתודוכסית" - ואני, מי אני שאתווכח? אז שיקחו אותה. לי היא לא מספיק חשובה, היהדות הזאת. אז אם חשוב להם שהיהדות תהיה אורתודוכסית, אז אני פוטר אותם מעונשי שלי. שנאמר - לא מדובשה ולא מעוקצה.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207420
כלומר (תקן אותי אם אני טועה), התווית יהודי מחייבת אותך בהתנהגות מסויימת ועל כן אתה מעדיף לוותר על התוית ובכך להפטר מהחובה.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 207424
לא בדיוק - יש אנשים שחושבים שהתווית יהודי מחייבת אותי במשהו, ומנסים אף לכפות זאת עלי. אני, תחת זאת, מעדיף לוותר על התווית ולהפטר מהחובה שלא הייתה שלי מלכתחילה.

וחוץ מזה, אני גם מסכים לחלוטין עם אלו שטוענים שהיהדות היא דת, ואי אפשר להפרידה מהלאום. ישנם כאלו בארץ שמתווכחים עימם ומנסים להראות שהיהדות כלאום קיימת בנפרד מהיהדות כדת. אני מסכים עם הדתיים כי היהדות היא בראש ובראשונה דת, ולכן - אין לי חלק בה, לא באמונתי ולא בלאום שלי. לא יהודי וזהו.
שווער צו זיין א ייד 207427
שווער צו זיין א שווארצע ייד 207457
במבוך הזהות העצמית 207423
אתה שואל בצדק רב ובכנות ניכרת: מה מביא אנשים מסוימים לדחות בשתי ידיים את זהותם העצמית היהודית ההיסטורית, שאבות אבותיהם, הגם שהתנכרו למורשת היהודית, לא העיזו לעלות בדעתם לבגוד בזהותם העצמית, שלא לומר לשנוא אותה.

ובכן, (א) גם המשורר יוסף עוזר תוהה למה יש סופרים ישראלים המתאפיינים בשנאה ליהדותם:
(ב) יש רבים שהאנטישמיות החזירה אותם ליהדותם. ואני מדגיש "החזירה". אני חושב שתהליך מעין זה התרחש בנפשו של העיתונאי במקצועו בנימין זאב הרצל אחרי סקירתו העיתונאית את משפט דרייפוס בזמנו. האנטישמיות שהופנתה כלפיו מחקה את חטאיו בעבר, והוא נולד מחדש להזדהות עם העם היהודי. יש אחרים, לעומת זאת, שהאנטישמיות הפכה אותם לאנוסים הבורחים מעצמם, ובמידה מסוימת, לאנטישמים בעלי שנאה עצמית.
ברשימה מאפיינת וכואבת, מאת חתן פרס ישראל לספרות (תשס"ג) הסופר אהרן מגד, אנו זוכים להכיר את ביטויי שנאתם העצמית של "הפלורליסטים הישראלים" מקרוב:
(ראו תגובתי שם, מס' 61).
אינך צריך להאמין לי, 207621
אבל אני לא נופל לאף אחת מן הקתגוריות הללו. מצד אחד, ההלכה האורתודוקסית מחד, והרשויות הלאומיות מאידך, קובעות כי אני יהודי. מצד שני, אני לא מרגיש זיקה ליהדות, כדת או כלאום. מצד שלישי, אין לי שום איבה כלפי יהודים מכל סוג שהוא: אורתודוקסים, רפורמים, קונסרבטיבים, חילונים, בונדיסטים, וכיוב'. מחברי הטובים וגו'. היתה תקופה שבה התבוננתי ברפורמים ובקונסרבטיבים במעט זלזול, אבל אני חושב שהשכלתי להתבגר מעט מדעותי המהותניות.

אז איך אני מתאים למסגרת שלך?
איני מאחל לך, 208012
אני לא מאחל לך, אבל יש אומרים שהזמן עושה את שלו. ומה אתה חושב שקרה בדיוק לחוזה המדינה הציונית? ומה עובר על עמוס עוז שמחליט לכנות את אחד מנדבכי יהדותו במלוא הכבוד הבלתי ראוי: "נאצי" עד שנורא קשה למתרגם הפולני לעכל את דבריו של האדמו"ר היהודי-החילוני?
ותגיד, קראת בכלל את הרשימות המומלצות שאתה מביא לי "ראיה" מעצמך?

ואגב, "קטגוריה" כותבים עם ט' ולא עם ת', כמו שמיותר לכתוב "מצד אחד, ... מחד, ...".
איני מאחל לך, 208058
ה''מצד אחד'' התייחס לכלל המשפט שבא אחריו, בעודד שה''מחד'' התייחס לפסוקית בתוך המשפט.

(סתם, כי אני שונא שמתקנים את מי שלא עשה טעות)
איני מאחל לך, 211108
סליחה, אני צריך להתכונן מראש לפני שאני מביא עצמי כראיה? אם אתה טוען שאני משקר, טען זאת בפה מלא, אחרת, התייחס לעניין ברצינות. מה הקשר ביני לבין חוזה המדינה? אני לא חושב שהתבוללות תציל את העם היהודי: אני בכלל לא רואה עצמי חלק ממנו, ולכן איני מכוון את פעולותי לטובתו או לרעתו. הקשר לעמוס עוז גם כן לא ברור לי.

קטגוריה אכן כותבים עם ט' ולא עם ת', ואילו במקרה השני, כפי שציין דובי, לא שגיתי.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 214925
מה שהביא המון יהודים ישראלים לאיבה הזו, הם אלו שהנהיגו את המדינה בהקמתה. שדאגו לעשות כמה שיותר כדי לעקור את הדת מהשורשים של הקהילה הספרדית שהגיע לכאן.
אותה קהילה היתה מאוד דתית. כשהם הגיעו לכאן, דאגו לגלח להם את הפאות, לתת להם חזיר לארוחת צהרים ולהגיד להם שבארץ ישראל אין "שבת". מדובר במרוקאים, תימנים ובו'.
אם תסתכלו על השורשים שלכם ותלכו 4-5 דורות אחורה, תראו כמה שהם היו דתיים. שמרנו על היהדות במשך 2000 שנה בגלות- עכשיו בשני דורות גמרנו על מה שהיה.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 215051
אלו שהנהיגו את המדינה בהקמתה זה "מי" לא "מה".
ומה הביא את אלו שהנהיגו את המדינה בהקמתה לאיבה הזו?
ואכן, אם אסתכל על השורשים שלי 4-5 דורות אחורה, אראה שהם היו דתיים (מי יותר ומי פחות). אבל גם אראה שהם לא היו במדינת ישראל. יותר מכך: אראה שלא היתה מדינת ישראל.
חטא אחד של אבות הציונות מתוך ההיסטוריה 215214
מה הביא את מקימי המדינה למעשים נפשעים של חוסר אנושיות שלא הייתה מביישת את הנאצים?
בוא ואני אגיד לך, פריקת עול תורה ומצוות מעל עורפם הקשה, פורקן ערכים היסטוריים תוך ניגוח בוטה ונבזי בגלות יהודית. כמו שלאחרונה כתב על כך ניר ברעם, הבן של מהכנסת:
וגם מצאתי לעיונך את הפתיל הבא:
תגובה 195291 {הערה 2}.
שאני אבין: 215285
פריקת עול תורה ומצוות זה חוסר אנושיות נאצי? בואי לא נלך כל כך רחוק, לדמגוגיה הנבובה שבקישור שהבאת. מאחר ואת מדברת על פריקת עול מצוות, בואי ניקח משהו יותר טריוויאלי: כשמישהו משתמש בשבת בנייר טואלט וקורע אותו לפי הצורך, כיון שלא הכין לו נייר טואלט קרוע מראש, לפני כניסת השבת - הוא נאצי?
תבין דבר אחד: 215330
יהודי שפרק מעליו עול תורה ומצוות קרוב למעשי חוסר אנושיות מקוממת, כאשר הדוגמא הקיצונית להם היא הנאצים. להזכירך, גם הנאצים ועוזריהם התדרדרו בהדרגה במדרון תלול עד ששחטו את מצפונם וקראו דרור לחיה שבאדם.
השאלה היתה האם מעשי אבות הציונות, מייסדי המדינה הזאת, פעלו בצורה מוסרית בבואם לעקור את הדת בכוח הזרוע או שפעלו בצורה של חוסר אנושיות מינימלית בבואם לעקור בכוח הזרוע את היהדות מקרב מחצית מהעם היהודי שהיגר לישראל.
ואין לכך שום קשר לדמגוגיה הזולה על נייר טואלט בשבת. יש לזה קשר ישיר לפורקן יצרים ולפורקן ערכי ההיסטוריה שרק בזכות קשיות עורפנו על קיומם כהלכה שרדנו את כל תלאות העבר ורק בזכות קיומם הלכה למעשה גם נישרוד את שאר תלאות ההווה.
תביני דבר אחד: 215364
חיידקים מעטים שורדים את תלאות האנטיביוטיקה ככתוב ככל שיתענו להם כן יפרוץ. דא עקא שהחיידקים המעטים ששרדו את כבשן התופת האנטיביוטי הם עדות חייה להבטחה האלוקית שנתנה לנביאם ''חושה המביא'' במעמד הר חיסנאי. לפי הברית אותה כרתו החיידקים עם אלוקיהם, בבוא במשיח הם ירשו את הארץ למו וכל הרשעים בני האדם רופאי וחולי האנטיביוטיקה יפלו לתהום הסמבטיון הרותחת.
תביני דבר אחד: 215376
אנטיביוטיקה מטפלת בנגיפים, לא? חיידקים זה סנו.
תביני דבר אחד: 215378
לא, אנטיביוטיקה מטפלת בחיידקים. לנגיפים בד"כ אין טיפול, בכל אופן לא טיפול יעיל. בעניינים נגיפיים הרופא אומר לקחת תרופות להורדת חום, לשתות הרבה וכל זה (ובאמת, איפה הם הרופאים האייליים שיאשרו או יפריכו?)

וסנו זה סנו זה סנו.
תביני דבר אחד: 215379
היה כבר דיון על זה פעם כאן. אגב, יש טיפולים "יעילים" גם לחלק מהוירוסים. ראשית - החיסונים למיניהם, שנית- תכשירים "אנטי וירליים" כמו זוברקס להרפס או הקוקטיילים לאיידס ( אבל אולי זה נכלל כ"לא טיפול יעיל"), שלישית - מרק עוף כמובן.

ונון לברקת - את אמורה להבין בזה קצת, לא?
תביני דבר אחד: 215394
כן. וזה נו"ן מספר 45 שאני מקבלת השבוע.
נו''ן 215403
מה זה נו"ן?
אשריך שאתה לא יודע 215407
זה ציון נכשל, זה מה שזה.
קשה להרוג משהו שלא חי. 215380
אמל"ר‏1 ולכן הנה אישור תמציתי ופשוט:

1 אני ממש...
תבין דבר אחד: 215370
תרשי לי רק להזכיר לך פרט אחד קטן וחסר חשיבות: מי שרצח אצלנו ראש ממשלה הוא דווקא בחור אנושי מצויין, יהודי שומר תורה ומצוות, ולא אחד מכל הרשעים שפרקו אותן מעליהם. תרשי לי גם להזכיר שכמו שמי שהקימו את המדינה הזאת הם פורקי עול - כך גם מי שיגנו עליה ויאפשרו את המשך קיומה, ואף יהיו מוכנים לשלם בעדה מחיר פעוט וחסר כל משמעות, אם יידרש: חייהם - הם ברובם פורקי עול תורה ומצוות. וסליחה, אני באמת מתנצל אבל תרשי לי גם להזכיר שהנושאים עול תורה ומצוות הם פראזיטים החיים ממציצת לשדם של פורקי העול המגינים עליהם בגופם.

רק רציתי להזכיר, סליחה.
תודה לאלמוני על הדמגוגיה הזולה 215383
א. מעולם לא הוכח שהרוצח הנאלח אכן הוא שרצח את ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין המנוח, ושלא היתה כל קונספירציה פנימית מכיוונו של שר החוץ דאז או מצד נהגיו בדרך לבית החולים. כלומר, עדיין ישנו היגיון שרוצחיו היו בכלל פורקי עול תורה שהתדרדרו במדרון התלול של עצמם. מה גם שמעולם לא נמצא הרב שפסק לעמיר לרצוח אישיות פוליטית כלשהי.

ב. המדינה כגוף מייצגת את אזרחיה וללא אזרחים אין לה כל זכות קיום לכשעצמה. מבין כלל אזרחיה המשרתים בצה"ל והמוסרים את טיפת דמם האחרונה על שלום אזרחיה - רבים-רבים שומרי מצוות (חובשי כיפות סרוגות) ומסורתיים (כך למשל על פי הנתונים, בבחירות האחרונות לכנסת - תנועת ש"ס קיבלה ייצוג גבוה מאוד בקרב החיילים).

ג. ואפילו אותם המכונים על ידך בכינוי הרוסי-הקומוניסטי-הארסי: "פאראזיטים", תורמים לשיטתם הם את חלקם לביטחון המדינה לא פחות, ולשיטתם הלגיטימית: אף יותר, מכל החייל הלוחם. כמה דקות מחייך הקדשת, אם בכלל, כדי לשמוע אותם למה הם לא מתגייסים לצבא?
הדמגוגיה הזולה 215386
את לא מחליפה לפעמים את הביטויים? דמגוגיה זולה, דמגוגיה זולה... להחליף ביטויים זה כמו להחליף תחתונים - לפעמים כדאי, את יודעת.

קונספירציה: איילייייים!!! שורו הביטו וראו - הקונספירציה שוב כאן! יהיה בידור! יהיה כיף! וגם יש בזה "הגיון"!!!

אשר לפראזיטים - כן, הסירי דאגה מליבך, הקדשתי *המון*, המון - לא דקות אלא שעות ארוכות מחיי - לשמוע אותם. כן, הבנתי, זה שהם מתפללים ולומדים תורה זה תורם לבטחון המדינה יותר מדמם הזול של החיילים. נהדר, באמת נהדר לאזניים שכך שומעות.

הייתי רוצה לראות אותך ממשיכה לחיות כאן דקה אחת נוספת אחר פירוק הצבא, התפרקותו מכל נשקו וצירוף כל החיילים לישיבות, הייתי רוצה לראות אותך ממשיכה כאן דקה אחת נוספת כשאמונתך היוקדת בקב"ה המגן היתה צריכה לעמוד במבחן המציאות. ואיני צריך להזכיר תקופה לא רחוקה במיוחד, כשהאל המגן ההוא לא הגן כלל על עמו ועל ששת מליוניו.
הדמגוגיה שלך זו*ה 215433
מתגובתך בכללותה אני מסיקה שאתה פשוט משקר כאשר אתה אומר שהקדשת שעות לשמיעת הצד השני. איפה אתה שקרן? כי לו באמת היית מקשיב להם ולו פעם אחת בחייך לא היית חושב שהם כביכול כנגד הצבא. הם רק טוענים לזכות קיומם לצד החייל הלוחם, על פי עיקרון היסטורי שקיים עוד מימי ממלכת דוד ושלמה. אף אחד מהם אינו נגד צה"ל, אלא להיפך. אתה גם מתעלם לגמרי מהמוני הדתיים שמשרתים בצבא בהרבה יותר טוב ממך.

ולעומת לך, אני לא הייתי בורחת מישראל עם הזנב בין הרגליים לו צבא ישראלי לא היה כאן. אבל כן הייתי בורחת לו לומדי תורה לצד הצבא לא היו בישראל. מדוע? כי בכוחו של לימוד התורה לשמור על העיר ולפי דעתי הוא צריך להיות מלווה לצד כוחם של שומריה הפיזיים (החיילים). "אם ה' לא ישמור עיר - שווא שקד שומר" (תהילים).

ומאחר ואין כל קשר רציונלי לכל דבריך למשפט האחרון - אתה באמת דמגוג מ**ין בשכל.
תודה לאלמוני על הדמגוגיה הזולה 215391
א. סתם כי זה משעשע - שמת לב שמבחינה תחבירית, את קוראת ליגאל עמיר "רוצח נאלח" בין אם הוא רצח את רבין ובין אם הוא לא?

ג. הלוואי שגם אני יכלתי לתרום את חלקי לביטחון המדינה לשיטתי הלגיטימית (ללמוד מתמטיקה - לא קל, וללא ספק זוכה להערכה מצידו של האלוהים שאני מאמין בו, שמקיים את העולם רק בשבילי, ועל כן אין ספק שגם ישמור על המדינה כל עוד אני לומד בה מתמטיקה) ולא להתגייס לצבא. מה לעשות שכשזה מגיע לביטחון, לא שיטתם הלגיטימית של מאן דהוא חשובה, אלא שיטתם של אלו שאחראים על ביטחון המדינה.
זכות היסטורית מוכחת 215434
ג. אלא שלשיטתך הלגיטימית אין כל הצדקה וזכות המוכחת היסטורית. מעולם לא טען אף מתמטיקאי שלימודי המתמטיקה בכוחם להגן על לומדיה מפני טילים אטומיים. המתמטיקאים רק הביאו לפיתוחם של אלה, עם לא מעט נקיפות מצפון (איינשטיין והיינהורן).
מה גם שאפילו האחראים על ביטחון המדינה משכילים להבין את מידת ההצדקה של אי-גיוס החרדים לצה''ל. לדעתם של האחראים, לצה''ל אין כל עניין ברמות האי-קיו הגבוהות באמת של תלמידי הישיבות. מוטב שימלאו את מלוא תפקידם הרוחני בשמירה בטחונית על תושבי ארץ ישראל.
זכות היסטורית מוכחת 215463
היינהורן?
היינהורן 215464
היא תלמידת ישיבה ויש לה רמות איי קיו *באמת* גבוהות.
אופנהיימר 215525
היא בטח מתכוונת לרוברט אופנהיימר.

רוברט אופנהיימר עמד בראש הקבוצה שבנתה את הפצצה האטומית.‏1 אופנהיימר היה גם הוגה דעות וחשב הרבה על המשמעות המוסרית של המדע ושל הפעילות המדעית, והיו לו ייסורי מצפון על כך שהיה שותף לייצור הפצצה האטומית. הדבר אף גרם סכסוכים בינו לבין השלטון האמריקאי, ואפילו חשדו בו באהדה לקומוניזם. כאשר הושלכה הפצצה על הירושימה הוא אמר עם רגשי אשמה בליבו בלשון תנ"כית: "ידענו חטא" (we knew sin), והתכוון לומר שהמסורת המדעית לקחה כמובן מאליו שתרומות המדע לחברה ולמדינה תמיד חיוביות. הם ידעו מראש שכאשר המדע מייצר נשק, הנשק יכול ליפול לידיים לא טובות, אבל הם הניחו כמובן מאליו שעצם התרבות והידע האנושי יביאו לשיפור התנאים החברתיים, הכלכליים, והמדיניים מינה וביה. ובכך הם טעו, ובהירושימה הטעות יצאה לאור.
ועל כן יש לעשות שידוד מערכות. היום כשיש סכנה של "חורף גרעיני" וזיהום הסביבה עד בלי היכר, ידוע שהמדע יכול לתרום להרס האנושות, ולפיכך החלום של התנועה המדעית בן שלוש מאות השנים היה מוגזם. לכן מוגבלות הידע האנושי היום הגיעה ממש לדלתנו ואנו חייבים להתחשב בכך כל יום.
עלינו לדעת שקידום המדע, עד כמה שאנו רוצים בו ומעריכים אותו כדבר חיובי, עלול לגרום נזק בל ישוער. אופנהיימר לא ידע כיצד לומר זאת, אבל ראה את התמוטטות האידיאולוגיה האופטימיסטית בת מאות השנים. עובדה היא שהעולם המדעי נוצר מתוך תקווה ומתוך שכנוע עמוק שידיעה תביא ברכה לעולם. המדענים התעלמו מספר קהלת, בו כתוב ההפך: "כי ברב חכמה רב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב" (קהלת א, יח).
וכפי שכתב אלברט איינשטיין הפציפיסט באחד ממכתביו: "אנו, אנשי המדע, שהיה זה גורלנו הטרגי לסייע בפיתוח שיטות השמדה נוראות ויעילות יותר ויותר, חייבים לראות זאת כחובתנו הרצינית והנעלה לעשות כל אשר ביכולתנו כדי למנוע את השימוש בכלי הנשק הללו למטרות האכזריות שלשמן הומצאו".

^^^^^^^^^^^^^^^
1 הוא גם עמד בראש "תכנית מנהטן" בלוס-אלמוס, פעל לפיקוח בינלאומי על אנרגיה אטומית והתנגד לייצור פצצת המימן.
אופנהיימר 215566
אה, אז אתה כן מדבר איתי? חשבתי שאני מוחרם. רוצה להמשיך בדיונינו? יש כמה דברים שהבטחת לעשות. ומזל שהסברת מי זה אופנהיימר, אחרת לא היינו מבינים.

אגב, אם אתה מנסה שלא ישימו לב שאתה הוא "סתם אחת", מומלץ שלא תנחש ניחושים מהסוג "היינהורן הוא אופנהיימר", זה לא נשמע אמין. וכשאתה כותב בשמה תשתדל להימנע מביטויים כמו "משכילים להבין" בהם אתה נוטה להשתמש תכופות. ואחרי כל-כך הרבה פעמים בהן נכשלת בשטות הזו, למה אתה ממשיך לעשות זאת? כל-כך קשה לכתוב בשמך?
אופנהיימר 215602
גם זה אורי? זה מתחיל להימאס עלי. הייתי רוצה פעם אחת להתדיין כאן עם מישהו שמחזיק בדעות של אורי אבל לא ב... אה, גישה שלו לדיון.

מה המדיניות של עורכי האתר נגד שימוש בזהויות פיקטיביות למכביר? (אין, נכון?)
אופנהיימר 215604
ודאי שזה אורי, ואם היו לך ספקות קרא את תגובה 215531. מה שמצחיק אצלו זה שכל פעם שהוא עושה את זה הוא גם מכחיש, וכך חוטא גם בהסתרת זהות תמוהה וגם בשקר. אבל זה בסדר, אני בטוח שיש לו סיבות מוצדקות לרוב, ומסתמא יותר קל לכתוב פנינים כמו "הדרוויניזם החברתי המושחת, מבית מדרשו של דרווין ותלמידיו" או "מעולם לא הוכח שהרוצח הנאלח אכן הוא שרצח את ראש ממשלת ישראל" כשאתה מחביא את זהותך.

לא נורא, מקסימום אפשר תמיד להודות ולעזוב ולהיות מרוחם.
אופנהיימר 215610
כן, בתגובה הזו כבר השתכנעתי לגמרי. כשהכותרת היא "לך תשכיל!" הרי שזה אורי, או מישהו אחר שזהה לו לחלוטין באספקטים מסויימים, ועל כן בלתי דביר במידה שווה.
אה... כן 215487
עם ההצדקה ה''היסטורית'' שיש לתלמידי הישיבות בהגנה על המדינה מכוח למידתם, אין לי שום סיכוי להתווכח. אם כי לא יזיק לי לדעת מה היא. (הממ, העובדה שניצחנו במלחמת השחרור היא באמת נס אלוהי. כמובן, אף מילה על האחוז שאבד בשביל הנס הזה).

אני חושב שהאחראים על ביטחון המדינה מבינים שהחרדים, עם מנהגי הכשרות המחמירים שלהם, הם פשוט בעייה לוגיסטית חמורה בצה''ל, לא שהם עושים משהו מועיל מחוצה לו. למרות הכל מנסים לחפש דרכים לגייס חרדים, ולנצל את האייקיו המרשים שלהם למטרות יותר יעילות מאשר זימון הגנתו של זה שלא מגן על מי שלא מגן על עצמו.
ההצדקה ההיסטורית 220818
ההצדקה ההיסטורית כפי שהיא מובאת בספרו של הרב משה צבי נריה המנוח, מייסד וראש ישיבות בני עקיבא ואבי דור הכיפות הסרוגות, "בני הישיבות וגיוסם":

"למראה הסתערות הזועמת, למשמע הדיבורים הבוטים-המעליבים על בני ישיבות, מתקבל הרושם שפתאום פרחה מראשיהם של רבים כל ההיסטוריה הישראלית. פתאום נשתכח דבר הפשוט והידוע לכל: כי עוד בטרם היות לנו מדינה, בטרם היות לנו צבא, לא חסרו לעם ישראל, ל"מדינה שבדרך", בנים שמסרו נפשם בכל עת מבחן על קיום האומה, על כל היקר והקדוש לה. בנים חיילים אלו, צמחו ועלו אך ורק באוהלי תורה, שם גדלו והתפתחו, ומשם שאבו את העוז ואת האומץ.
"העם לדורותיו ראה בבני התורה חלוצים מתנדבים המוותרים על יתרונות חומריים פרטיים, ומקדישים עצמם לערכים רוחניים שנשמת האומה תלויה בהם. ראה אותם כחיילים, ומשום כך דאג לצורכיהם, לכלכלתם, והעניק להם תנאי קיום למען יוכלו למלא את משימתם כהלכה".
הוא קוסם? 220835
"בנים חיילים אלו, צמחו ועלו אך ורק באוהלי תורה". או שפספסתי משהו, או שבמחי משפט אחד העלים הרב נריה המנוח את השומר, ניל"י, בר-גיורא, הנוטרים, ההגנה, הפלמ"ח, הפו"ש, האצ"ל והלח"י‏1?

1 וסליחה אם שכחתי מישהו.
הוא קוסם? 220841
הרב נריה המנוח כלל לא קוסם ולא בן של קוסם, ולו היית קורא טוב את הטקסט שלו - לא היית מסיק את מסקנתך הנובעת מטעות בהבנת הנקרא או שבעצם מהתעלמות מחלקיו. ואסביר:
כל מה שמדבר עליו הרב נריה עוסק בתקופה שהיא טרום מדינת ישראל, כדבריו המפורשים: "...כי עוד בטרם היות לנו מדינה, בטרם היות לנו צבא, לא חסרו לעם ישראל, ל"מדינה שבדרך", בנים שמסרו נפשם בכל עת מבחן על קיום האומה, על כל היקר והקדוש לה. בנים חיילים אלו, צמחו ועלו אך ורק באוהלי תורה, שם גדלו והתפתחו, ומשם שאבו את העוז ואת האומץ".
כלומר, כל אלה שמנית ואף אלה ששכחת למנות - הם צאצאים ישירים לבני תורה היסטוריים, עליהם ברל כצנלסון קונן: "רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות".
הוא קוסם? 220845
אז מה בדיוק המשמעות של האמירה הזו? שאבותינו (אם נלך מספיק אחורה) היו בני תורה? אז מה? אם נלך מספיק אחורה נמצא גם עובדי עבודה זרה בעברנו, שומו שמיים. אני גם לא מבין את הצורך שלך להביא את הציטוט של ברל קצנלסון, אבל לצערי כבר התרגלתי לטכניקה של ציטוטיאדה-כנסיון-סניטה-עקיף.
הוא לא קוסם שעובד עבודה זרה 220849
האם יש מי שמעלה על נס את היות אבותינו בתחילה עובדי עבודה זרה?!
ולעומת זאת, "אם יש את נפשך לדעת" למשורר הלאומי ח.נ. ביאליק, קראת?
"או אתם רקב אתם מתי עולם?‏1" 220850
אני מניח שאין, אבל באותה מידה אני לא מבין את הצורך לציין שאבות-אבותי לוחמי המדינה שבדרך היו בני תורה.

את "אם יש את נפשך לדעת" קראתי גם קראתי. את "מול ארון הספרים" (ואחרים, מהתקופות המאוחרות יותר שלו) למשורר הלאומי ח.נ. ביאליק, קראת?

1 אני מקווה שאני מצטט נכון מהזיכרון.
מצב היסטורי 220916
אין זה כי אם המצב ההיסטורי שהתקיים בעם ישראל מיום היותו לעם: שבט לוי יושב ולומד תורה ועוסק ברוחניות העם ושאר השבטים מפרנסים את עצמם ומתחזקים את קיומו. שאר השבטים יוצאים למלחמה עם האויב ושבט לוי ממלא את חלקו לשמירה רוחנית על החברה, שכן על פי אמונתנו: "אם השם לא ישמור עיר - שווא שקד שומר" (תהילים). ושמירה על העיר נעשית בשני מישורים מקבילים בלבד: במישור הפיזי (החייל הלוחם) ובמישור הרוחני (החייל הלומד). כך היה בתקופת יהושע בן-נון בכיבוש הארץ וכך היה בממלכת שלמה ודוד, וכך צריך להיות בממלכת ישראל הנוכחית.
מצב היסטורי 220922
אין ''ממשלכת ישראל הנוכחית''. יש מדינת ישראל. תסתגל.
מצב היסטורי 220935
שיהיה. מה זה משנה? מילא הכול זמני עד ביאת גואל צדק.
מעניין על איזה כוכב הוא חי, הרב המנוח. 220837
בכל אופן, לא על הכוכב הידוע בשמו ''מדינת ישראל''.
הוא חי ופעל כאן ועכשיו 220848
כפי שכבר ציינתי, הרב נריה כלל לא היה חרדי, אלא מייסד ישיבות בני עקיבא ואבי הכיפות הסרוגות. הוא חי ופעל במדינת ישראל, ותלמידיו כשרצו בכך, שירתו בצה"ל שירות מלא. ואלה שלא שירתו שירות מלא, יש להם על מי לסמוך.
וכמובן: תגובה 220841
בעברית פשוטה 220834
הדרגים הגבוהים בצבא ערים לכך שתלמידי הישיבות הם חבר טראבל מייקרים בטלנים ופרזיטים שגיוסם יגרום הרבה יותר בעיות בצבא מאשר נוכחותם בחיים הציויליים. הצבא רועד וחרד מן היום בו הגיוס ייכפה עליהם באופן המוני. כל זמן שזה כמה מקרים פה וכמה מקרים שם, זה עוד נסבל, אבל אי אפשר להפוך מסות של אברכים רכים ולבנבנים ללוחמים יעילים. הם יהיו ג'ובניקים (וכידוע יש מספיק מאלה), וקליטתם תהיה כרוכה בהרבה יותר אנרגיה, לוגיסטיקה, כאב ראש ומשאבים, מכל התועלת המפוקפקת שיביאו.

בקשר לאגדות האייקיו הגבוה - אם זה קיים, אני וחבריי עוד לא נתקלנו בזה.

מבחינה חברתית-מדינית ומשפטית כמובן שצריך שהחובות והזכויות יהיו שווים ולכן, באופן תיאורטי, היה צריך לגייס אותם. אבל באופן מעשי הם יהיו מעמסה מיותרת על המערכת הבטחונית. ושלא לדבר על כך שהם גם לא יעשו שום מאמץ להקל ולהביא תועלת אלא להיפך, הם ישתדלו רק להקשות, והסגנון של אורי פז יותר ממרמז על כך.
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 220843
"הצבא רועד וחרד מן היום בו הגיוס ייכפה עליהם באופן המוני".

אני רוצה להקל מעט על הדרגים הגבוהים בצבא בחששם שגיוס בני הישיבות יגרום הרבה יותר בעיות בצבא. במידה ואכן ייכפה חלילה גיוס המוני על בני הישיבות - כלל לא תיווצר "קליטת עלייה" הכרוכה ב"הרבה יותר אנרגיה, לוגיסטיקה, כאב ראש ומשאבים". וכי למה לא? כי במידה והכפייה החילונית תרים את ראשה לפירוק עולם הישיבות, כל הישיבות על תלמידיהם ובוגריהם או שיאסרו בבתי הסוהר (ואני רק מקווה שיהיה מקום לכולם) או שיהגרו תיכף ומייד לארה"ב, ומשם תצא תורה לישראל. ואני בטוח שבחלונות הגבוהים מודעים לתרחיש האידיאולוגי הזה, ולא לחינם פועלים ומעדיפים לאכיפתו של חוק טל.

ומה שנוגע להערה הצינית שלך בדבר אפסות רמת האי-קיו של תלמידי הישיבות: הסיבה שאתה וחבריך לא נתקלתם בכאלה, היא משום שאלה לוחצים ספסל בישיבות ולא בטלנים מלימוד התורה שהרבנים שולחים אותם להתגייס תחת קצינים כמוך.
כשמאיימים עלי אני נורא נבהל 220851
אתה לא הראשון שמאיים. הרב אלבוים (זה שמו? ההוא מארגון זק"א) כבר איים בטלויזיה לפני כמה שנים שכולכם תסעו לאמריקה, ונדמה לי שגם אמר משהו בסגנון "המטוסים כבר מחכים". אוי ויי, מה נעשה בלעדיכם? איך נחיה?

בקשר לקשקוש האייקיו, צר לי לאכזב אותך, יקירי, אבל אני מדבר לא רק על מה שפגשתי בצבא. יש לי ידידות קרובה עם כמה וכמה מרבני ישראל ואני גם מכיר ישיבות מקרוב-קרוב, ובהן מעולם לא נתקלתי באיזה אסטרטג מבריק שהפסדנו, ולא בשום אייקיו שמדגדג את התקרה. למען האמת, אפילו לא את לוח השולחן.
סתם שאלה 220854
הידידים הקרובים שלך מודעים לכך שלהערכתך, האייקיו שלהם לא מדגדג את התיקרה, ולמען האמת, אפילו לא את לוח השולחן?
סתם שאלה 220859
דיברתי על ההתרשמות מתלמידי הישיבות ולא מן הרבנים, אבל לשאלתך, כן - יש לי במקרה ידידים רבנים שבהחלט מודעים ליכולות שלהם וגם לנושאים בהם אינם מתבלטים, ולפחות שניים מהם דיברו איתי פעם בגלוי על הנסיבות המאוד ריאליסטיות שבהן הם נעשו רבנים. אני מאוד מוקיר ומכבד את הכנות העצומה של השניים האלה, ואני מרשה לעצמי להעריך שמה שנכון במקרה שלהם נכון גם בעוד X מקרים שאינם מדברים על זה.
רב תרבותיות פלורליסטית 220919
זה בכלל לא עניין של איום כמו שזה לא העניין הקטנוני שלך ''נסתדר בלעדיכם''. אלא עניין של כיצד נחיה כאן זה לצד זה כחברה רב-תרבותית פורייה, חרף השוני האידיאולוגי העמוק.
רב תרבותיות פלורליסטית 220936
מי בכלל רוצה את אוסף הטפילים האלה בחברה שלנו?

(סקר! סקר!)
רב תרבותיות פלורליסטית 220962
מי שמך שישאלוך על מי לחיות ולהתקיים כאמונתו ועל מי יש לחיות כאמונתך העיוורת?!
רב תרבותיות פלורליסטית 220973
הוא לא מתקיים על אמונתו אלא על הכסף שלי. מי שגונב את הכסף שלי הוא זה ששם אותי לשפוט
רב תרבותיות פלורליסטית 221074
מה, באמת?

תגובה 220932
רב תרבותיות פלורליסטית 221118
אתה בעמצך לא מאמין בשקרים שאתה מפיץ.עוד לא ענית אם שרתת בצבא שרות מלא של שלוש שנים.
''טענו בחיטים והודה לו בשעורים'' 221126
תגיד, אני חייב לך שקל? אולי תשאל גם מה מספר הנעליים או מספר תעודת הזהות או פנקס המילואים שלי?
''טענו בחיטים והודה לו בשעורים'' 221137
תפסיק להתחמק ותענה אם שרתת שרות מלא של שלוש שנים בצבא?
''טענו בחיטים והודה לו בשעורים'' 221242
זאת שאלה אישית. אם הוא לא רוצה לענות- זכותו. למה להציק לו בעניין?
אדרבא, שיהגרו לארה"ב! 220872
ויפה שעה אחת קודם.‏1

נראה את אברכי המשי האלה נצמדים /שם/ לוריד של משלם המסים אם הם יכולים, ונצטער בצערם של האמריקנים אם זה יקרה‏2, אך אדם קרוב אצל עצמו- ופה, בארץ הקודש, זו בפירוש תהיה אתחלתא דגאולה.

1 מעולם לא נאמר המשפט הזה עם יותר כוונת מכוון לכל מלה בו. ולכן היה מקום לאמרו בגרסה המקורית והמלאה לשם שינוי, במקום בנוסח עדות האיילים.

2 כמובן ש99.9 אחוז שזה לא יקרה. ואבריכנו המצויינים ייאלצו לחיות על חשבון הקהילות היהודיות שם (שזה ממש בסדר מבחינתי), או -שומו שמיים- להתחיל לעבוד לפרנסתם.
אתם פלורליסטים? (במסווה, כמובן) 220932
יהודי ארה"ב ממנים מכספם את רוב ההוצאות הפיננסיות של הישיבות בארץ ישראל. התקציב הממשלתי מצליח לכסות במקרה הטוב אחוזים בודדים בלבד. תקציב זה בא מכספי משלם המיסים הישראלי שאני וחברי החרדים העובדים (למעלה מ-‏45%!) משלמים כמוך וכמותך.
עיקר ההכנסות לאוצר המדינה ממס הכנסה בא מן העשירון העליון (75%) ומהתשיעי (15%). כלומר, 90% ממס ההכנסה הכולל נגבים מן השכבות העשירות. ובשתי קבוצות-על אלו חלקם של החרדים תואם את חלקם באוכלוסייה.

זאת ועוד, משלם המיסים האמריקאי בניגוד לזה הישראלי אינו מפרנס את שאר אזרחי המדינה. ההבדל בין ארה"ב לישראל הוא במישור הזכויות החברתיות. בעוד שישראל היא מדינה סוציאל-דמוקרטית שמכירה בזכויות אזרחיה בתחום החברתי ולכן היא משתתפת במימון ההוצאות הנדרשות בתחומי חינוך, בריאות ורווחה - ארה"ב היא דמוקרטיה ליברלית הנשענת על תפיסה של חשיבות ערך החופש ובמיוחד בתחום הכלכלי. פירושו של חופש כלכלי זה בא לידי ביטוי באי-התערבות של המדינה בתחומי החברה והכלכלה, אלא רק יצירת תנאים של שוק חופשי ויוזמה פרטית (את מה שמחקה לשווא בנימין נתניהו).

ברור שהמשטר הסוציאל-דמוקרטי שיוויוני יותר ממשטר הדמוקרטיה הליברלית, כי זה האחרון דוגל בחופש אל אף היותו בא על חשבון צמצום פערים למען השגת השיוויון.
כך שבשורה התחתונה, מצבו הכלכלי של עולם הישיבות לא יגרע במאומה ואולי אף ייטב, והן תמשיכנה להתקיים בכל מקום בעולם שיאפשרו להן להתקיים על פי אמונתם.
אתם פלורליסטים? (במסווה, כמובן) 220950
יופי, אז לכו.

(סתם, תשארו. אני אלך)
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384787
וממשלת ארה"ב מיד מקבלת אליה את כל עולם הישיבות!
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384800
''או שיהגרו תיכף ומייד לארה''ב''. וואו, רק עכשיו אני מבינה איזה פספוס זה שנדחתה העתירה...
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384805
יש להם משת''פ אדיר כוח מעבר לאוקיינוס. אם עברת את החוויה של הוצאת ויזה לארה''ב, רק תארי לעצמך את עשרות האלפים באים לראיונות ונדחים כי הם יצהירו שהם רוצים ללמוד תורה ולא לעבוד.
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384826
הם לא יצהירו על כך. לגויים רצוי לשקר.
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384854
כאילו - אם תתקבל הצעה לגרש את כל השוהים הבלתי חוקיים בארה"ב, אז מה שאתה אומר זה שה"היימים" יחליפו את ה"לטינוס" בשטיפת כלים?
בעברית פשוטה: ה"שינוי" בפשיטת רגל אידיאולוגית 384992
לא. במקרה הזה האברכים יחליפו אותם.
בעברית פשוטה 437032
הלבנבנים יודעים להלחם יפה מאוד, ולהפגין רוח קרב אדירה, כשהם חפצים בזה.
תודה לאלמוני על הדמגוגיה הזולה 216352
בלי להגדיר אם זה דמגוגיה או סתם שקרים עלובים.

כמה מאותם פאראזיטים המצהירים על "תורתם אומנותם" באמת לומדים?

אל תענו, זו היתה שאלה ריטורית, התשובה היא - אפילו לא חמישית! כן פחות מ 20%, והשאר? תופסים טרמפ, מבזבזים את הזמן.
עדות פסולה 216356
אני מוכן לבוא איתך לביקור בישיבת פונוביץ' בבני ברק או "חברון" ו"מיר" בירושלים - כדי שתראה במו-עיניך את המתרחש בין כותליהם: את כמות הלומדים הפזורים על פני כל בלטה אפשרית, עד השעות הקטנות של הלילה (2-3). מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל. ואפשר לחשוב שבמוסדות האקדמיה לומדים עם ניצוצות בעיניים. לעומת לומדי התורה, רוב הסטודנטים חושבים לכל אורך דרכם האקדמית על הכספומט של העו"ש של עתידם המזהיר מבחינה פיננסית.

וזה שאתה כנוטש "החוזר בשאלה" (עוד מושג נבוב של הישראליות המשועטנזת) רגיל להעצים את חסרונות החברה החרדית עד כדי אבסורד ודמוניזציה - מזמן ידעתי. זווית ראייתך זו נובעת מראייה חלקית וסובייקטיבית של הדברים כפי שהם משתקפים ממסגרת חייך האישיים. אין זו עדות אובייקטיבית על העדה כולה, וממילא עדותך היתה נפסלת על הסף בבית הדין הגבוה לצדק.
הפוסל במומו פוסל 216357
אתה תראה לי את אותם הנמצאים בישיבה, ואני אראה לך את השאר, מסתובבים ברחובות בני ברק וירושלים, מפרנסים את חברות השכרת הרכב, הסלולר, וידאומטים ועוד.

אני לא יודע כמה זמן עבר מאז אתה ישבת בישיבה, אבל האולם הגדול והמרשים, מלא קולות לומדים ותנועות למדנים, מרשים רק את האורח העומד בדלת דקות מספר.

התלמידים הרשומים בישיבות, אפילו אלו היושבים באולם, יודעים ש80% מהם לא לומדים אפילו 20% מהזמן.
בולשיט וזריהת חול בעיניים 216445
צואת פרים? 216447
וואו. סוף סוף טיעון לוגי לעניין בלי ציטוטים ומראי מקום שמערפלים את התשובה. ישר כח!

(לא).

(ואגב - זריית חול. לא זריהת).
צואת פרים? 217543
ואיזה טיעון לוגי לעניין היה ליושב על הגדר?
זריית, לא זריהת 216448
ואפילו לא בולשיט. ממצאי ועדת טל.
בולשיט 216452
כאשר טענתי שמדובר בעוד בולשיט סטריאוטיפי התכוונתי לכך שלא כל מי שלמד בבית ספר חרדי והתנתק ונישאר עם טעם רע בפה כתוצאה מניסיון - יכול להעיד על כלל הציבור החרדי.

ואגב, שאלת את עצמך מדוע כינו הסוציולוגים החילונים את החברה החרדית כ"חברת לומדים" ורואים בה את סמל הלימוד בישראל.

יש לי את שלושת הכרכים של הוועדה ואינני מבין איזה קשר משמעותי מצאת בהם לנידון. תוכלי להפנות אותי לעמוד ספציפי?
בולשיט 219855
I am a secular sociologist, and I have no idea what you are talking about.
המספרים מדברים בעד עצמם 217136
אם כבר, אז ממצאי ועדת טל מוכיחים את צדקת דברי במחלוקת.
כמה בני ישיבות חרדיות מימשו את זכותם הדמוקרטית הנתונה להם על ידי חוק טל? כלומר, כמה מהם יצאו ל"שנת הכרעה"?
מתברר כי בקושי מאה יצאו לשנת הכרעה לרכישת מקצוע או לעבודה, מתוך כעשרים אלף שבוחרים במודע ובמוצהר להמשיך ללמוד עד השעות הקטנות של הלילה, שלא בשביל תעודה שמחר תפרנס בכבוד את משפחתם.
המספרים מדברים בעד עצמם 217177
מסתבר שהפרזיטיות היא עניין די כרוני. ספר את זה לגילית.
המספרים מדברים בעד עצמם 219857
I must say we read the findings completely differently, and, to put it mildly, I am surpsrised by your interpretation. The committee highlights the fact that a large amount of people who ostensibly study in Yeshivot are not, in fact, to be found within the institution, but are using their status as a coverup for a life of no work and no military service. The fact that these people would not wish to expose themselves to a system that would require them to either study or work proves nothing beyond the futility of the legal arrangement, and certainly does not prove dedication to studying.
המספרים מדברים בעד עצמם 219887
לאדם הבודד בחברה קשה מאוד לבחור לנסות משהו שקובעי הכללים בחברה מתנגדים לו. ובחברה החרדית הלחץ החברתי גדול מאד. כיוון שחצי אחוז בכל זאת עשו את הצעד, צריך לחכות לראות אם האחוז יגדל או יקטן.
לגבי אלו שרשומים בישיבה ואינם נמצאים בה - יש לנהוג בהם כפי שנוהגים בכל עריק, ולהוסיף אישום על קבלת כספים במרמה. כמובן שגם את הישיבה צריך להעניש ע''י קנסות ומניעת תקציבים, ואם מוכח שהם ידעו שהרישום כוזב יש להוסיף גם אישומים פליליים כנגד הגורמים הרלוונטיים בישיבה.
המספרים מדברים בעד עצמם 220438
לגבי אלו שרשומים בישיבה ואינם נמצאים בה - לעולם הישיבות דרכי התמודדות יעילים יותר משלו. אחד מגדולי האדמו"רים החסידיים, הרבי מקלויזנבורג המנוח, מקים קהילת צאנג בעיר מגורי נתניה ומייסד בית החולים "לניאדו" לכלל תושבי האזור, טען במפורש שבחור אשר אינו יושב ולומד - עובר על איסור תורה של "לא תעמוד על דם רעך" אם אינו מתגייס לצבא. "אחרים מוסרים את נפשם ואתה הולך בטל?".
אך מן הראוי לשים לב על העובדה הבאה, כחלק מעובדות רבות שאינן נלקחות בחשבון מחוסר הידיעה או מאטימות: מגוכחת היא הדרישה לשלוח לפחות את אלה שלא כל כך לומדים לשרת בצבא. שכן בדרך הטבע דווקא אלה שאינם לומדים, אינם החזקים והיציבים באמונתם הדתית, ב"יראת שמים", האם דווקא אותם נשלח למקום סכנה? הם ודאי מסתכנים באיבוד כל רכושם הרוחני באווירה המתירנית הקיצונית השוררת במסגרות צה"ליות. האם יש צורך להזכיר את החלטת הרמטכ"ל לצרף בנות לצוותי הטנקים, כאשר חיילי ההסדר ורבניהם, ציונים לא פחות מן הציונים החילונים, הודיעו שיפסיקו לשלוח את תלמידיהם לצבא עד אשר תוסר המכשלה הזאת מדרכם. חבל שהיה צריך להיאבק על כך. ורק כאשר חשו ראשי הצבא שההתנגדות עקרונית ועמוקה - ויתרו.
מבחינה זו, מצבו של הצעיר החרדי שאינו לומד תורה חמור יותר. הצבא, כמו המערכות האזרחיות, אינו קשוב כלל לצרכיו המיוחדים של המתגייס החרדי. הצבא כמובן אינו פועל בזדון, אבל בגלל הניכור מעולמו של החרדי הוא לא מסוגל לקלוט אילו נזקים רוחניים ופסיכולוגיים הוא גורם כאשר הוא מנסה להטמיע אותו באווירה הצבאית. לא האימון הצבאי או המטלות הצבאיות מרתיעות אותו, כי אם הסגנון, האקלים והאווירה העוקרים אותו ממקום גידולו. מעטים מבין הקוראים החילונים יבינו את הרגישויות הללו. הם יאמרו: "שלא יקשיב לשיחות, שלא יסתכל בתמונות עירום". נו, באמת.
דוד לנדאו, במאמר ב"הארץ", טען שייתכן כי דחיית חוק טל על ידי השמאל נבעה משאיפתו "לנהל את מלחמת החילון באמצעות השירות הצבאי, דבר הפסול בחברה רב-תרבותית אמיתית".
נוסף על כך, מי יכול לקבוע בוודאות כי מי שלא לומד במסגרת הישיבה שבה הוא נמצא היום, לא יתעשת מחר ויתחיל ללמוד? ושמענו על הרבה מקרים כאלה. כבר היו דברים מעולם. בעצם, כחניך עולם הישיבות, אני יודע מקרוב שאלה מעשי התעוררות שבכל שבוע. ואלה בבחינת "ירידה לצורך עלייה" רוחנית גבוהה בהרבה מעלייה מתמדת בסולם הלימוד העיוני המעמיק.
המספרים מדברים בעד עצמם 220442
ואתה שרתת?
המספרים מדברים בעד עצמם 220577
איילמוני,
מי שמך לשאלני שאלות אישיות, בעוד הינך מסתתר מאחורי הפרגוד?
ואתה שרתת? 220580
כן, מילאתי את חובתי האזרחית למדינה 220582
כן, מילאתי את חובתי האזרחית למדינה 220586
ע"י שירות בצבא?
מוייחל טוייבס 220588
ואני לא אלמוני?
מה הניעך לענות [בפלצנות נפוחה] לשאלות אישיות, בעודי מסתתר מאחורי הפרגוד?
המספרים מדברים בעד עצמם 220451
אורי, הדברים האלה מקשים מאוד על גיבוש קו שיהיה מקובל על כולם. בעצם, אתה אומר: מי שלומד - לומד, ולכן לא צריך לשרת. מי שלא לומד ומרמה - גם הוא לא צריך לשרת, כי הוא בסכנת התדרדרות חמורה יותר. אתה לא מאפשר הרבה מרחב תמרון והתפשרות לציבור החילוני שאתה עובד אתו, שהיה עקרונית מוכן לקבל מכסה מסויימת של "לומדי-אמת" לו הממסד החרדי היה משתף פעולה בעידוד גיוסם של "לומדי השקר".
המספרים מדברים בעד עצמם 220471
מה גם שאורי מתבטא במין סגנון רחמני קצת תמוה, המביא לחוסר בטחון טוטאלי בכל תחומי החיים: "נוסף על כך, מי יכול לקבוע בוודאות כי מי שלא לומד במסגרת הישיבה שבה הוא נמצא היום, לא יתעשת מחר ויתחיל ללמוד? ושמענו על הרבה מקרים כאלה." - איך אפשר להסתמך על השערות, ומדוע דווקא השערות בכיוון זה ולא בכיוון הפוך? ומה זה "שמענו על הרבה.." - עשרה? חמישים? מתוך אלפים.

אם ההתייחסות היא כזאת, הרי אין מקום לשום פעילות חוקית/שיפוטית בכלל, וצריך להתייחס אל כולם כאל צדיקים בכוח, שיש לחכות רק להתגלותם השמיימית. מישהו קיבל דו"ח תנועה? - בטלו את הדו"ח, הרי ייתכן שמחר יתעשת ויתחיל להיות נהג ממושמע ושומר חוק. פדופיל הורשע במעשים מגונים בקטינים? - עזבו אותו במנוחה! הרי ייתכן שמחר בבוקר הוא יתעשת ויפסיק עם כל זה, וייעשה מדריך מסור בצופים. וכולי.
המספרים מדברים בעד עצמם 220576
לא הצעתי לצפצף על חוקי המדינה או כל חוקי האדם באשר הם בציפייה להשתנות טבע האדם העובר עבירה כזו או אחרת. אני עצמי אזרח שומר חוק.
כל אשר טענתי הוא שלעולם הישיבות דרכים משלו למיגור השקרים והמתחזים, ולדעתי, דרכים אלה יעילות בהרבה מצייד של משטרת הכפייה.
המספרים מדברים בעד עצמם 220657
I would be interested to learn more about these methods, and how effective this informal system of monitoring learning works. Please tell us more.
המספרים מדברים בעד עצמם 220611
סגנון רחמני תמוה? אתה מנומס מדי. האמת היא שצריך לפתוח חלון מהר ולנפנף באוויר עם הידיים טוב טוב!
המספרים מדברים בעד עצמם 220581
אני מסכים עם ההבחנה העקרונית שלך ש''הדברים האלה מקשים מאוד על גיבוש קו שיהיה מקובל על כולם''. ואני חושב שלעולם לא יהיה בישראל קו אחיד שכזה, המוסכם והמקובל על כוווווולם. חבל''ז. עייני ערך ''סטטוס קוו'' שנרמס ברגל גסה ובמצח נחושה על ידי שני הצדדים, מי פחות ומי יותר. ואמת, אילולי כן, מזמן הייתה לנו חוקה בישראל.
המספרים מדברים בעד עצמם 220661
I must have underexplained myself. What I meant was that I find serious ethical flaws in your suggestion, according to which the original exemption from service, accorded to people for the purpose of learning Torah - an agreement that many people in the secular public would be (perhaps grudgingly) ready to live with - should be broadened to accomodate those who cheat and lie and put to ridicule the original agreement.

The usage of the word "kuuuuulam" is cynical and redundant in this respect. I think we both know well that the public in Israel will not be holding hands and singing Kumbaya in the matter of Ultra-Orthodox draft. However, when people share the same state, some common ground as to policy must be reached. So there you have it:

The religious public was seeking an exemption from service to allow for the study of Torah. The secular public, heavily burdened by this exemption, would like to see everyone perform military service. So the agreement was to allow for a quota of studying people, which grew and grew as decades flew by. But the Ultra-Orthodox public never went as far as you suggest: the agreement was exploited by those who cheated and in fact did not study, but no one would dare to openly claim that people who cynically violate the basis for the agreement - exemption for the purpose of studying - should benefit from this infringment. If you seriously suggest rewards for this unethical and illegal behavior - way beyond any reasonable and less than reasonable suggestion I ever heard from any Ultra-Orthodox public figure - surely you must see why this suggestion is beyond unacceptable.
מה להלכה ולאתיקה? 220667
המספרים מדברים בעד עצמם 220749
בחורים חרדים עוברים על "לא תעמוד על דם רעך" והישיבות אינן מצליחות למנוע זאת כבר שנים רבות. המדינה יכולה לסייע ולהציל את אותם בחורים מאיסור תורה.
סוף סוף הצדקה לקיומה של המדינה הציונית.

קצת ברצינות:
אני לא כתבתי דבר על אלו שלא כל כך לומדים. אני דיברתי על אלו שרשומים בישיבה ואינם נמצאים בה. אלו עבריינים אמיתיים, וכל מי שתומך בהם ואינו מוקיע אותם עובר יחד איתם על "לא תעמוד על דם רעך".
לגבי אלו שלא כל כך לומדים, ספר להם את הסיפור הבא:
אחד (גדי ו.) התחיל את השירות הצבא כתלמיד בישיבת הסדר, ובתקופה שלאחר השירות הצבאי הראשון היה בישיבה בקרית שמונה. שם למד מעט מאוד, והתחיל מיוזמתו בהליכים של עזיבת המסלול, לטובת שרות סדיר רגיל. אחרי כחודש בישיבה, ראש הישיבה קרא לו והסביר שאי אפשר להחזיק בחור בישיבה במקום שירות צבאי אם הוא לא לומד, ואם המצב לא ישתנה מיד הוא חייב יהיה לדווח שאותו בחור אינו תלמיד בישיבה. לאחר כחודש חזר הבחור לשרות רגיל וסיים 3 שנים של שירות פעיל.
אילו הרבנים בישיבות החרדיות היו נוהגים כמו הרב צפניה דרורי, היתה מעט מאוד התנגדות ומחאה כלפי הישיבות החרדיות.

לגבי הבדיחה בסוף "ירידה לצורך עליה", חזק, לרגע חשבתי שאתה רציני.
המספרים מדברים בעד עצמם 220959
אני לא מוצא כל הבדל בין הרבי מקלויזנבורג המנוח לבין הרב צפניה דרורי ביחסם אל מי שאינו ממלא את חובתו כראוי. אל תשכח שבכל ''סדום'' יש מספר צדיקים.
המספרים מדברים בעד עצמם 220774
"הצבא, כמו המערכות האזרחיות, אינו קשוב כלל לצרכיו המיוחדים של המתגייס החרדי. הצבא כמובן אינו פועל בזדון, אבל בגלל הניכור מעולמו של החרדי הוא לא מסוגל לקלוט אילו נזקים רוחניים ופסיכולוגיים הוא גורם כאשר הוא מנסה להטמיע אותו באווירה הצבאית. לא האימון הצבאי או המטלות הצבאיות מרתיעות אותו, כי אם הסגנון, האקלים והאווירה העוקרים אותו ממקום גידולו. מעטים מבין הקוראים החילונים יבינו את הרגישויות הללו. הם יאמרו: "שלא יקשיב לשיחות, שלא יסתכל בתמונות עירום". נו, באמת."

ואתה לא מוצא שהטענות שלך כאן מגוחכות אף יותר?
יש כאן שתי מערכות לשטיפת מוח, "המערכת החרדית", ו-"המערכת הצבאית". המערכת החרדית מסיבות כאלה או אחרות נכשלה במטרותיה בשטיפת המוח בתקופת עיצובו של הנשטף, בטרם הגיע לגיל 18.

מרגע זה לא למערכת הראשונה ולא לשניה יש לדעתי צידוקים מספקים לכפיה מחשבתית (בעוד שניתן להתווכח לגבי הלגיטימיות לכפיה או הטיה כזו בשלבי החינוך עד אז - אחרי הכל, זו משמעות המושג 'חינוך').

בקיצור, אתה מי שאתה בגיל 18, ומכאן והלאה אתה זה שצריך להחליט מהן המשמעויות בחייך. תירוצים מהסוג "רק מילאתי פקודות", או "הרבי אמר" הם בסופו של דבר תירוצים בלבד ואינם מסירים את האחריות מנושאה, ולכלוא מישהו ב"סביבה מתאימה" - זו שאתה חושב עליה כמתאימה - נראה לי אישית כאקט לקוי מוסרית.
המספרים מדברים בעד עצמם 220820
ועל פי אותו ה''היגיון הלודביגי'', לגייס את בני הישיבות לצה''ל, נראה לי אישית כאקט לקוי מוסרית.
המספרים מדברים בעד עצמם 220972
גיוס חובה למכלאה הצבאית הוא בהחלט אקט שלו בעיות מוסריות ואני הראשון להודות בכך. אבל אולי כדאי שתסיר טוטפות מבין עיניך ותודה שגיוס חובה למכלאה הדתית גם הוא לא פחות בעייתי מבחינה מוסרית.
צא כבר מהסטיגמות! 221072
מי בכלל מגייס בכפייה תלמידים ללמוד יומם ולילה בישיבות? הבחורים לומדים להנאתם האינטלקטואלית. לפני למעלה מ-‏13 שנה עליתי מרוסיה הקומוניסטית לישראל ובאמצע התיכון בחרתי במודע ללכת ללמוד תורה בישיבה קדושה (כשאני משלב לימודים כלליים באופן אקסטרני-פרטי) - אף אחד לא כפה עלי ואני לא מכיר הורה חרדי אחד ש"כופה" על בניו ללכת וללמוד בישיבה. מי שאינו מתאים ללימוד אינטנסיבי יומיומי - הולך ללמוד מקצוע במכללות חרדיות בירושלים, בבני ברק, באשדוד ובקרית ספר או באוניברסיטה הפתוחה וד"ר יעקב ויינרוט החרדי, הפרקליט מספר אחד בפלילי צווארון לבן, למד באוניברסיטת תל-אביב וכיום מלמד גם בפקולטה למשפטים שלה. כך גם עוה"ד הרב שמחה מירון המנוח שהכרתי אישית, למד שני תארי משפטים באוניברסיטת תל-אביב ואף שימש דיין בבתי דין רבניים נחשבים ביותר. ואני יכול להמשיך עד אין סוף, רק שספק אם עיני הציבור שזפו את מכרי וידידי.

איזו שטיפת מוח עשו לך, אני לא יודע.
עדות פסולה 216359
וחובה להוסיף כאן: בניגוד לעדותך שלך, שכולה אובייקטיבית למהדרין ונובעת מראיה כוללת ובלתי משוחדת של המציאות, ככתוב "כי ראיתי אלוהים פנים אל פנים" (בראשית ל"ב, ל"א).
עדות פסולה 220878
האוניברסיטאות סוגרות את שעריהן בסביבות 22:00, ואם אתה נשאר עד 2-3 בלילה, אתה נשאר עד 7 בבוקר.
ומרבית הסטודנטים שאני מכיר חושבים לאורך רוב הדרך דווקא על המינוס המאיים ועל איך לעזאזל הם מממנים את התשלום הבא של שכר הלימוד. ככה זה כשאתה לא מקבל כסף מהמדינה כי תורתך קרדומך.
עדות פסולה 220891
את הספריה בהר הצופים לא סוגרים בחצות הליל?
לפחות ככה זה היה בזמני (סיימתי לפני שלוש שנים).
עדות פסולה 220900
אני כבר בשנתי הרביעית באוניברסיטה, ומעולם לא שמעתי על כך שהספריה נסגרת בחצות הליל. להפך - בשנתי הראשונה, נסגרה הספרייה כבר בשבע בערב, ומה שנראה בעיני אז כמאבק סטודנטים הירואי הביא לכך שהיא תפתח עד השעה עשר בלילה.

כמובן שבשלוש השנים מאז הריטואל הזה חוזר על עצמו, וגם ראייתי את ''מאבק הסטודנטים'' כהירואי פחתה בהתאם. אם הייתי חובב קונספירציות הייתי אומר שמדובר כאן בהסדר בין האגודה לבין רשויות האוניברסיטה כדי להעלות את חינה של הראשונה בעיני הסטודנטים בשנה א', שהם, דומני, עיקר הפראיירים שמבטלים את זמנם כדי להצביע למוסד המיותר הזה.
עדות פסולה 220907
בצעירותי העשוקה, מעבדת המחשבים היתה פתוחה 24 שעות ביממה. בשנה ג' הוחלט משום מה לסגור אותה בין השעות 4:00-6:00, מן הסתם כדי למנוע מהסטודנטים האומללים לגרום לעצמם נזק ממשי.
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 220914
וההבדל הגדול הוא שאלה (בני הישיבות) לומדים לשם לימוד (התורה, כי היא חייהם) ואלה (הסטודנטים) לומדים לשם רכישת מקצוע מכניס בעתיד הנראה לעין.
ואגב, אם כבר אתה ממשיך עם המחשבות שלך על כסף יענה הכול, האם אתה יודע כמה עולה למדינת ישראל כל סטודנט למשפטים? הרבה מאוד כסף. וכמה בוגרי הפקולטות למשפטים עובדים כעורכי דין אח"כ? האם לכולם יש עבודה והאם כולם ממשיכים בתחום ללא הסבה מקצועית? האם הדבר עוצר את המדינה מלממן תקציבי עתק את הלימודים. והפקולטה למשפטים היא רק דוגמא הקרובה אלי.
למה הפרופסור לסינית עתיקה שחוקר כדים מעניינים הוא איש חכם ונבון ומוסרי אל אף שהוא חי על חשבון החברה והלומד את תורת אבותינו הוא פרזיט?
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 220921
אוקיי, בוא נעשה סדר: הלומדים מקצוע מכניס, הם חלאות כי הם רוכשים מקצוע טוב על חשבוננו, ואילו הלומדים מקצוע חסר תועלת, הם חלאות משום שהם מבזבזים את כספנו על דבר שלא מעניין איש. יפה.

מספר המקומות עבור פרופסורים לסינית עתיקה הוא מוגבל ומצומצם. לעומת זאת, מספר ה"תורתם אומנותם" הולך וגדל כל הזמן, ומקיף חלק אדיר מהחברה החרדית.

מענקי מחקר ומילגות מוענקים מקרנות פרטיות, בד"כ, ולא מכספי הציבור. מה שהציבור משלם עליו הוא בסך הכל סבסוד קטן של עלות הלימודים - סבסוד שאמנם עולה ככל שההכשרה יקרה יותר, אבל, כידוע, החוגים היקרים יותר הם גם אלו שמנפיקים משלמי מיסים מוצלחים יותר עבור המדינה.

תהרוג אותי אם אני מבין למה כל כך הרבה אנשים הולכים לפקולטה המשמימה למשפטים, במיוחד לאור מצב השוק בתחום. מדובר בפאשלה מקומית שתתקן את עצמה תוך זמן קצר (כבר כיום יש ירידה בפופולריות של הפקולטה הזאת).

לבסוף - הפרופסור לסינית עתיקה חוקר תחום אזוטרי, שעשוי להביא תרומה משמעותית כלשהי לידע האנושי. לומדי תורת אבותינו, ברובם, לפחות, חוזרים ומעלים גרה על אותו חומר משמים ומיותר מלכתחילה, ובוודאי שאינם תורמים דבר - לא לאנושות ככלל, ואפילו לא ליתר לומדי התורה שסביבם. ככה זה כשאתה מסכים לקבל כל אחד בלי שום מבחן קבלה, ואיש אינו מגביל את המשך לימודיך בכפוף לאיזשהן דרישות.

טוב, עוד מילה אחת: העובדה היא שהאוניברסיטאות זורקות סטודנטים שאינם נוהגים לפי כללי האתיקה, או שאינם עומדים בדרישות המעבר לשנה הבאה או לתואר הבא. כמה בני ישיבות אינם מצליחים להמשיך ללמוד עוד שנה משום שכישוריהם כתלמידים אינם מספיקים?
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 221084
אוקיי, בוא נעשה סדר: במה תורמים לחברה עורכי דין תאבי בצע כסף? לעומתם, לומדי התורה תורמים גם תורמים מבחינתם לא פחות מהחייל הלוחם, ואתה רחוק מלהבין את משמעות תרומתם האמיתית.

אני מדבר על איכות (הלימוד ותרומתו לחברה) ואילו אתה מתייחס לכמות (הלומדים). ויחי ההבדל, ואכן, "איכות" אינה מילה גסה.

סבסוד קטן או לא-קטן של האקדמיה, הוא נאמד במיליארדים, מעבר לכל פרופורציה תועלתית ישירה לחברה פרט ליוקרה אקדמית מזהירה ומנופחת.

עזוב אותי מלמה הם הולכים ללמוד משפטים (כסף, ומה חשבת? שאחד כמוך לא יידע?), עצם זה שהמדינה שלא צריכה בכלל עורכי דין כי יש לה כפל כפליים ממה שהיא צריכה לנפש אדם, מממנת מכיסו של משלם המיסים הישראלי את לימודיו עד לקבלת רישיון עריכת הדין - מעניינת אותי בדיון. אל תסיט אותו לאן שהוא לא קשור בכלל.

אישית, תרומה משמעותית כלשהי לידע האנושי שעשוי אולי ואולי לתרום הפרופסור לסינית עתיקה אינה עדיפה על לימוד תורת אבותינו שהבאתנו עד הלום בשלום. לומדי תורת אבותינו כלל לא טוחנים מים בלימודם וניכר מדברי הבורות והבערות העמרצית שלך שמימיך לא פתחת דף של גמרא, שלא לומר למדת בו למספר רגעים. אין לך אפילו שמץ של מושג על הכמות העצומה של מחקרים רציניים היוצאים לאור מידי יום מהיכלי הישיבות הקדושות. אתה אולי לא אשם בכך שאתה חי בבואה החילונית "התל-אביבית" שלך, ולא טורח להכיר מקרוב את אחיך לאומה, ה"שונים" ו"אחרים" מדעותיך.
בערותך גם ניכרת באי-ידיעה או הכרה מינימלית מקרוב את הלך העניינים בעולם הישיבות, ביחס לקבלת תלמידים ברף גבוה של מבחני קבלה והגבלת המשך לימודיהם בכפוף לרף דרישות רוחניות-אינטלקטואליות גבוהות בישיבות האליטיסטיות, בהן למדתי הרבה שנים. רף הקבלה בישיבות אלה מצריך ידע נרחב בש"ס ופוסקים, כש מדובר במדפים שלמים של ספרים. ומי שאינו מתקבל להרוואד וקיימברידג' החרדיים, יורד רמה והולך ללמוד ברמת-אביב או ב"עברית" החרדיים; להבדיל אלף אלפי הבדלות כמובן בין קודש לחולין. כך שגם תלמיד שאינו מתאים לרף הדרישות המוצבות בכל ישיבה וישיבה - מועבר בעזרת ההנהלה (למען האנושיות)לישיבה ברמה פחותה יותר המתאימה לרמת הלימוד והקליטה העיונית שלו. ויש גם ישיבות לכאלה שנפלטו ממספר ישיבות בהדרגה, עבור "נפלטי הישיבות", כפי שהם נקראים ולא לחינם. בישיבות המיועדות עבורם, משולבים לימודי התורה בשעות הבוקר עם שיעורי ספורט ומקצועות חול אחר הצהריים וטיולים וכו', כיאה לרמתם.

ואגב, כבר קראת?
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 221113
''לומדי התורה תורמים גם תורמים מבחינתם לא פחות מהחייל הלוחם''
שים לב - מבחינתם - לא מבחינת אלו שממנים אותם.
על אחת כמה וכמה אם אלו שלומדים מסתירים מאחורי גבם כאלו שאינם לומדים ומכריזים שיש להם שיטות להתמודד עם התופעה.
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 221128
לא כל עורכי הדין הם תאבי בצע‏1, ואם אני צריך להסביר לך את מקומו של המשפט בחיים המודרניים, אני חושב שהדיון הזה ייקח הרבה יותר זמן ממה שיש לי.
לא יתכן שכל כך הרבה אנשים נדרשים כדי ללמוד תורה, ושתרומתו של כל אחד ואחד מהם היא קריטית לחלוטין לשלום מדינת ישראל. אפילו אם הייתי מסכים לתנאים שלך, כאילו יש איזושהי תועלת בלימוד תורה (ואני לא מסכים), הרי שניתן היה בקלות לוותר על שוכני ה"ישיבות התחתונות" לטובת שירות צבאי ועבודה, מה שהיה מועיל לכולנו ובעיקר להם.

המדינה אינה "מממנת מכיסו של משלם המיסים הישראלי את לימודיו [של הסטודנט למשפטים] עד לקבל רשיון עריכת דין". המדינה מסבסדת את הלימודים הללו, והיא מסבסדת פי כמה וכמה את לימודיו של כל פרח ישיבה, שישב בישיבתו במשך שנים רבות הרבה יותר, וישלם הרבה פחות מיסים בתמורה. לא ברור לי מה נטפלת לעורכי הדין, שהכשרתם היא בין הזולות (אין ניסויים, אין ציוד, אפילו הכיתות לא משהו). מה לא יודע? בטח שיודע. אתה תופס את אותם הדברים שלדעתך ייטו את הציבור לטובתך מסיבות אמוציונליות לגמרי: אנשים לא אוהבים עורכי דין, ולרוב האנשים לא אכפת מסינית עתיקה. לא היית אומר את זה על רופאים, שחשיבותם ברורה לכל, ולא על כימאים שכל אדם עם שכל בקודקודו יבין את חשיבות תרומתם לחיים המודרניים. אז אתה נטפל למה שנראה לך קל, וכל זה כדי להסתיר את העובדה הפשוטה מאוד שיש הרבה יותר תלמידי ישיבה משהגיוני שיהיו, שהסטנדרטים לקבלתם ללימודים הממומנים לחלוטין על ידי המדינה אינם קיימים כלל, ושכל העסק הזה בנוי על הגב של אותו פרופסור לסינית עתיקה שמשלם מיסים גבוהים מאוד כדי לממן את הבטלנות של המגזר ממנו אתה מגיע.

אין מחקר ואין חצי מחקר שיוצא מהישיבות. יש פלפולים ששוקעים בים הפלפולים האחרים ואינם מזיזים לאיש. ישנם מתי מעט שמישהו מקשיב להם, אבל רוב רובם של התלמידים בישיבות - ואינני מדבר על כאלו שנמצאים בישיבה שלוש או ארבע שנים, אלא עשור או שניים - לא תורמים כלום לאף אחד, אפילו לא לך.
כפי שאתה עצמך ציינת, אין אפשרות לאדם חרדי שרוצה בכך שלא להיות בישיבה שממומנת מכספי מדינה, ולפיכך אין סטנדרטים לקבלת תקציב מהמדינה ללמידה בישיבה. כסטודנט באוניברסיטה, אם לא תצליח לשרוד בעברית או בת"א, אולי תלך לבר-אילן או לבן-גוריון. אם לא שרדת בטכניון אולי תעבור לאוניברסיטת חיפה. אבל אם לא התקבלת גם לאלו, עומדות בפניך שלוש אפשרויות: לוותר, לעבור לאוניברסיטה בחו"ל, או לעבור למכללה. כל אחת מהשלוש הללו גוררת ויתור על המימון הממשלתי. לפיכך, יש רף עליון של כמות האנשים הממומנים ע"י המדינה באוניברסיטאות, ויש רף תחתון של רמתם של האנשים הללו. אותו הדבר אינו נכון לגבי הישיבות, ואידך זיל גמור.

ואת דעותיך באשר לאופן בו יש לחנך את ילדי ישראל שטרם נשבו בהבלים שאתה מפיץ לכל עבר, אני לא ממש מעוניין לקרוא.

1 כמו שאומרים, זה רק קומץ של 95 אחוז שמוציאים שם רע לכל יתר חמשת האחוזים...
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 221136
אין ויכוח על היות התנ"ך אבן יסוד תרבותית חשובה מאין כמוה, אבל לגבי נתוני אונסק"ו שהבאת במאמרך שבקישור - ראוי לציין שהתנ"ך אינו מן הספרים ה*נמכרים* בעולם, אלא מן הספרים ה*מופצים* בעולם - וזאת מן הסיבה הפשוטה ש*ארגונים מסיונריים דואגים להפיץ אותו*, עפי"ר בעותקים הכוללים את הברית החדשה. אחוז *זעום ביותר* מכל אלה המקבלים עותקי תנ"ך ברחבי העולם (ואינני מדבר כרגע על נוצרים מאמינים) - גם פותחים את התנ"ך ש*קיבלו* וקוראים בו. סתם הערה, לא נגדך, נייטרלית, עובדתית.

גם הספר האדום של מאו כיכב שנים רבות בראש רשימת הספרים המודפסים והמופצים בעולם. אינני יודע מה המצב כיום, בעניינו.
רב המכר הגדול בהיסטוריה 221851
הבחנת נכון את נתוני אונסק"ו שהתנ"ך מן הספרים ה*מופצים* בעולם ולא *הנמכרים*. אולם בעוד שנתוני יונסק"ו כוללים את מיליוני העותקים שמחלקים מיסיונרים נוצרים בחינם בארה"ב ובאפריקה, ישנם נתונים אחרים שנודעו לי לאחרונה, של ההתאחדות העולמית של המו"לים. לפיהם, רב המכר הגדול בהיסטוריה נכתב במקור בעברית: התנ"ך *נמכר* ב*לפחות* 2.5 מיליארד עותקים ותורגם ל-‏2,233 שפות ודיאלקטים!*

--------
מתי מותר לחיות על חשבון הציבור? 221139
עורכי דין שרתו שרות מלא של שלוש שנים לפני שהתחילו ללמוד. תלמידי ישיבה לא.וגם אתה.
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 221711
אני לא יודע מה קורה באוניברסיטאות אליטיסטיות, רק על הטכניון אני יכול להעיד:

לא עובר יום בחוות המחשבים של הפקולטה למדעי המחשב מבלי שיישארו שם עשרות סטודנטים ללמוד עד שעות הבוקר המוקדמות (עבדך הנאמן גם הוא נהג כך לא פעם), ומבלי שיהיו מלאות הסדנאות של הפקולטה לארכיטקטורה בסטודנטים חרוצים העובדים בשקדנות על הפרוייקטים שלהם. והאמן לי, הלוואי שלימודי היו דורשים ממני רק לקרוא עד השעות המאוחרות של הלילה (דבר שאני עושה ממילא, כי מלא תשוקת הדעת אנוכי), ולא גם ישיבה ממושכת ומזיקה לבריאות מול אותה מכונה ארורה, המחשב. גם אותם ארכיטקטים לעתיד היו וודאי מעדיפים לקרוא מאשר לתכנן ולבנות בשעות כאלו.

אבל אני מניח שגם זווית הראיה הזו היא רק חלקית וסובייקטיבית, שלא כמו האמת האובייקטיבית הברורה שאתה משווק פה, השכם וערב.
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 221715
ובכל זאת, הבדל גדול קיים בין הסטודנטים לבין בני הישיבות - בכך שהראשונים לומדים לשם פרנסה מרווחת בעתיד הנראה לעין ואילו האחרונים לומדים לשם לימוד תורה לשמה בעודם יודעים שיהיו נתונים לחיי מחסור כלכלי זמין ודחקות רבה.
מי עדיף על פני מי? תלוי איזה משקפיים מונחות על שתי עיניך.
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 221717
אל תשנה את הנושא. קודם כל הודה בטעותך (או בבורותך). אחר כך נוכל להמשיך.
אין מצב 221734
אז מצאת לך מקום לימודים אחד או שניים או שיהיה שלושה ואפילו ארבעה, שבו עיני הצעירים שוזפות טקסטים "קאנוניים" מסוגים שונים. ואילו בדברי טענתי שאין כמעט "ישיבה קדושה" שלא לומדים בה עד השעות הקטנות של הלילה. אין מצב. בעצם: לך ותבדוק לבד, ואל תאמין לאף אחד. לשם מה לך להאמין למי שמכיר מקרוב או מרחוק? בהזדמנות כשתהיה בשעת לילה מאוחרת בקרבת ירושלים או בני ברק או בורו-פארק או קווינס ובכל מקום שיש בו ישיבה שלומדים בה תורה - אל בית המדרש סור והיווכח בכוחות עצמך.
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 222047
אני ממש לא מבין מדוע אדם שהעיד כאן את שידוע לו, כפי שידוע לו, אמור להתנצל בשעה שמישהו מביא עדות סותרת. העדות שלי היא בגדר עדות שלי לעובדה, זה שאחרים מכירים מציאות שונה, אינו אומר שהמציאות שלי עדיפה על המציאות שלהם ולא שהמציאות שלהם עדיפה על המציאות שלי.

או בשפה פשוטה יותר: זה שאני *לא פגשתי מעולם תופעה דומה באף אוניברסיטה בישראל" - אינו אומר שאכן אין תופעה שכזאת. כשם שאם *לא פגשת* את פלוני - אינו אומר שפלוני אכן איננו קיים במציאות. כי ייתכן ובדיוק כאשר פנית שמאלה הוא פנה לו ימינה, או שכאשר נסעת לאיטליה הוא בדיוק שהה בניו-יורק וכיו"ב. כך שטוב לדעת שיש תופעה דומה במספר מוסדות להשכלה גבוהה בישראל. אולם עדיין, ההבדל הוא בכמות המקומות ביחס ל"חברת הלומדים".
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 222107
אכן, אתה צודק.
כאשר הייתי בכתה ה' או ו', נשאלתי בבחינה "מה ידוע לך על <(1)>". תשובתי היתה בת שתי מילים: "שום דבר". באופן (לא) מפתיע קיבלתי ציון אפס עבור אותה תשובה. עירעורי כי מגיע לי הניקוד המקסימלי שנקצב לאותה שאלה, מכיוון שעניתי תשובה נכונה, מלאה ומדויקת לשאלה שנשאלתי, ואכן אינני יודע דבר על אותו נושא, נדחה בביטול.
אתה מוזמן להצטרף אלי במסע לתיקון העוול ההיסטורי.

___
(1) מחמת גילי המתקדם, והזמן הרב שעבר, אני לא זוכר על מה.
זו היתה תגובת הדוגמטון 221719
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 221720
אחרי שתגמור את ההתנצלויות שאתה עוד חייב לי, אולי תוסיף גם אחת בשביל ההנחה שאתה יודע בשביל מה למדתי (אני, ועוד מישהו או שניים) באוניברסיטה.
יחיד בדורו 221732
מזמן אמרתי לך שאתה לא מדגם מייצג, אלא יחיד בדורו. אגב, דרגה רוחנית (כהבנתך את המושג) גבוהה מאוד, שרק יחידי סגולה כמוך זוכים בה.
יחיד בדורו 221744
1. כן, אמרת לי שאני לא "מדגם מייצג", וזה היה קשקוש אז כשם שזה קשקוש עכשיו.

2. איך אני מבין את המושג "דרגה רוחנית"?

3. אנא הסבר, מה הופך אותי ליחיד סגולה ויחיד בדורו.

4. אתה סבור שלעג הוא תחליף הולם לתשובה עניינית, שלא לדבר על בקשת סליחה?
יחיד בדורו 221754
שאלה חטטנית במקצת: באמת חסרה לך בקשת סליחה מפי האדון פז?
יחיד בדורו 221772
לא.

(תשובה מפורטת יותר תהפוך את השאלה לחטטנית מדי, לפורום פומבי).
יחיד בדורו 221756
ראשית כל, לא לעגתי לך חלילה, אלא אמרתי את שאני חושב עליך בכנות. ואני חושב אתה לא "מדגם מייצג" ואם זכרוני אינו מטעני גם יהונתן אורן טען כך כנגדך בדיון המעניין ההוא על המוסר, ורבים כאן יודו בקלות ובמהירות שמדובר באדם עם ברק בעיניים, כלומר, יודע הרבה, חושב עצמאית, וימשיכו הקוראים את הרשימה הארוכה שלא היתה מביישת אף אדם מן היישוב.
אתה לא רוצה לומר לי שבאוניברסיטה העברית שבה למדת הרבה שנים *כל* הסטודנטים הסתובבו עם ברק בעיניים של סקרנות אינטלקטואלית והמרצים כולם התאפיינו בענוות האינטלקט של ריצ'רד פיינמן. יש יחידים בדורם, בכל מקום ובכל זמן. תשמח להיות אחד מהם.
ועל ה"רוחניות האמיתית" כפי שאתה מבין אותה לעומתי, כבר דיברנו בדיון על הרוח שהתפרסם לאחרונה באייל. אין לי לא כוח ולא זמן לחפש תגובה מדויקת בשעת לילה מאוחרת.
יחיד בדורו 221783
מראשית ימיך באייל, אורי, אתה טוען טענות על החברה החילונית (תגובה 179459, למשל). כשמסבירים לך שראייתך מעוותת, אתה אומר "כן, יש יוצאי-דופן". שמע: אין לך הבנה של החברה החילונית, לא הממוצעת, לא המיוחדת, ולא כלום. זו לא אשמתך וזו לא בושה, אבל למען השם, תכיר בזה כבר. אתה *לא* *יודע* *מה זה* להיות חילוני משכיל בישראל (וגם לא מה זה נוצרי משכיל בדנמרק, אבל זה עניין אחר). אתה *חושב* שאתה יודע, ואתה חושב שאני איזה "יחיד בדורו" או "יחיד סגולה", ו***אתה טועה***. ("מדגם מייצג" אני לא. אף אדם יחיד הוא לא מדגם מייצג‏1).

אתה לא חושב שזה יהיר ומטופש מצדך לטעון שאתה מכיר יותר טוב ממני את החברה בה אני חי ובה גדלתי? ועוד לזרוק ביטויים בזויים כמו "חילוינים"? אתה לא מתבייש?

לעניין הלימודים באוניברסיטה: האם אני טענתי ש"באוניברסיטה העברית *כל* הסטודנטים הסתובבו עם ברק בעיניים של סקרנות אינטלקטואלית והמרצים כולם התאפיינו בענוות האינטלקט של ריצ'רד פיינמן"? לא. האם אתה טוען את הטענה המקבילה על הישיבות? כבר אמרת שלא. אז זה לא העניין, נכון? עכשיו, אם זה *לא* כך, האם האלטרנטיבה היא שפרט ל"יחידים בדורם", כולם שם בשביל הכסף? מה אתה חושב? זו לא הקיצוניות הזו, ולא הקיצוניות האחרת. אל תתיימר, שוב, לדעת את מניעיהם של רוב הלומדים באוניברסיטה. גם לא את מניעיהם של כולם פרט לכמה "יוצאי דופן", "יחידי סגולה", "יחידים בדורם" או שטויות כאלה. מאין אתה מוצא את העוז לזרוק "רוב הסטודנטים חושבים לכל אורך דרכם האקדמית על הכספומט של העו"ש", אינני יודע.

ולבסוף, לעניין בחורי הישיבות שאסור לגייסם. טל כהן כבר שאל אותך, מה בדיוק יקרה להשכלתם וללימודיהם המעמיקים של אלה אם ישרתו שלוש שנים? יהפכו לשוטים? יאבדו את היכולת? לא ענית על זה, ואם אתה כל כך מרוצה מרוחב ידיעותי וחשיבתי העצמאית, הבא בחשבון שביליתי קצת יותר מעשר שנים מחיי בשירות צבאי - מסתבר שאפשר, ואני כמובן לא לבד אז אל תתחיל שוב אם "יחיד בדורו". וכשאתה מזכיר חילוניים משתמטים בתור תירוץ לא ברור למשהו, תבין שזה מרתיח. יתכבדו בחורי הישיבות ויצטרפו לחוג המתגייסים, ואם ירצו להשתמט, שישתמטו.

--
ולפסים אישיים: איך "ברק בעיניים, יודע הרבה, חושב עצמאית" ועוד רשימה ארוכה כלשהי מסתדרים עם "ידענות מנופחת בבלון של אגו עצמי בדיוני" (תגובה 214287) והביקורת החוזרת ונשנית על היושר האינטלקטואלי שלי? ההם היו שקרים, או שזו חנופה?

חיפשתי משהו על "רוחניות אמיתית" בדיון 1897, ולא מצאתי. אם יש לך כוח וזמן, תסביר לי.

1 את מה שיהונתן כתב אני זוכר, והוא דיבר על נקודה מאוד ספציפית, אז אל תביא אותו כעד.
''מעולם לא פגשתי תופעה דומה באף אוניברסיטה אליטיסטית בישראל'' 224489
שחרר חילוני מצה"ל (החזר לו גם את 3+ השנים שלקחו ממנו), ממן לו את הלימודים וספק לו קיצבת קיום במהלך הלימודים (כדי שתהיה מתמטיקותו אמנותו) ותראה איזה פלא - אוניברסיטאות אליטיסטיות, בהן דאגתו היחידה של הסטודנט היא השקידה, הקריאה, התירגול, הדעת והלימוד, יצוצו להן בכל פינה.

האמת, רעיון לא כל כך רע. חילוניים - במקום לגייס חרדים, אמצו את המודל שלהם, תנו להם לעבוד, גבו מהם יותר מיסים וממנו את לימודי ילדיכם.
תבין דבר אחד: 215388
לא, יהודי שפרק תורה ומצוות, מפסיק לשמור תורה ומצוות. להתקרב למעשי חוסר אנושיות מקוממת אפשר להתקרב גם עם עול תורה ומצוות, מה שבעיקר צריך הוא מחסור חמור בערכים (לאו דווקא דתיים) או שליטה עצמית. בעייתם של הנאצים לא הייתה מחסור בדת - באינקוויזיציה ראינו כמה הומנית יכולה הדת לעתים להיות - אלא מחסור חמור בערכים, שאוי ואבוי לדת אם תתיימר לנכס אותם לעצמה.

כאשר את מדברת על ''שרידה'' זכרי שאין מדובר על שרידה של בני אדם (שהיא הדבר החשוב באמת) כי אם על שרידה של רעיונות ומסורות. הרעיונות מטפלים בעצמם יפה מאוד, אין ספק, השאלה היא אם אנחנו רוצים להיות הבייביסיטרים במחיר עצמאותנו המחשבתית.
אינקויזיציה, טיעון לא טוב 215393
תיכף הסתם אחת תסביר לך שהנצרות דת רשע והיהדות דת שלום וצדק, ולכן אין טעם להביא את האינקויזיציה כדוגמה.
תבין דבר אחד: 215435
ואתה כאשר מדבר על הנושא זכור שכאשר הדתי כבר חוּליגאן - אין זה בגלל שכך מלמדת ומחנכת אותו *הדת היהודית* שלו. ואילו החילוני כשהוא חוּליגאן - זה בגלל שחילוניותו עשויה לקרוא דרור ליצריו השפלים והחייתיים ביותר.

אמרת: "שליטה עצמית"? שמעתי טוב?! אתה מכיר אנשים בעולם יותר גרמנים מהגרמנים עצמם? אני מכירה את הייקים משורשי משפחתי, בעלי שליטה עצמית למופת. אותה שליטה עצמית שגרמה לגרמנים-הנאצים לשמן יותר טוב את גלגלי ההשמדה.

רעיונות ומסורות נשמרים באמצעות בני אדם חיים וקיימים. אם אין בני אדם, אין גם העברה של רעיונות ומסורות.
תבין דבר אחד: 215488
ראי, את משתמשת במילה "חילוני" במשמעות קצת כוללנית, את לא מסכימה? מה שאת קוראת לו "חילוני" מתקרב אצלי יותר ל"ניהיליסט". החילוני כשהוא חוליגן - זה בגלל שהוא קרא יותר מדי ניטשה ופחות מדי לוק, או משהו.

אמרתי שליטה עצמית ושמעת טוב, רק שאולי החלטת לפרש את זה במשמעות שונה מזו שהתכוונתי אליה. מה את אומרת שנגדיר בצורה פשטנית לצורך הדיון את המושג "שליטה עצמית" כ"היכולת לא לסייע בג'נוסייד רק כי ככה אומרים לך לעשות"?

רעיונות ומסורת נשמרים באמצעות בני אדם חיים וקיימים (אם כי לעתים הם גורמים לאותם בני אדם להית בלתי חיים קיימים בעליל) ובהחלט "מטפלים יפה בעצמם" כי הם תמיד מוצאים קרקע פורייה של מאמינים, אבל ההפך לא נכון - בני אדם לא נשמרים חיים וקיימים באמצעות המסורות, ולכן שוב השאלה - האם אנחנו רוצים להיות בייביסיטר למסורות הללו, על המחיר הכרוך בכך, לא בגלל שאנחנו חושבים שהמסורות הללו הן דבר טוב, אלא רק בגלל שהמסורות הללו שרדו עד הלום?
לך תשכיל! 215531
מהסוף להתחלה:

אם המסורות הללו שרדו היסטורית - פירוש הדבר שהן הוכיחו את עצמן לכל אורך ההיסטוריה, לעומת אידיאולוגיות ואיזמים שונים שלאחר תקופה קצרה של ריקוד על בימת ההיסטוריה נמוגו ושקעו בתהום הנשייה. אם זה עובד - אז אין כל מחיר שיכול לא להצדיק היגיונית להמשיך ולדגול במסורת היהודית.

מיהו חילוני? האם ניטשה, קאנט, שפינוזה, סארטר ועוד כיו"בהם, אינם הוגים חילוניים למהדרין?! אבל ככה זה, תמיד יגידו לך שגם אצלהם יש נתורא קרתא משלהם, על מנת להצדיק את פורקן היצרים והערכי המוסר של עצמם.

טעות בידך שהגרמנים הנאצים ועוזריהם פעלו כי ככה אמרו להם. הם לא היו רובוטים, אלא בני אדם לכל דבר ועניין. היטלר צווח ככרוכיה לשחוט את המצפון, כי הוא המצאה יהודית. הידעת? היטלר, אגב, לא היה אדם מאמין, הוא רק האמין בדרוויניזם החברתי המושחת, מבית מדרשו של דרווין ותלמידיו.
זה עתה הופיע בעברית הספר "אנשים רגילים", מאת הפרופ' כריסטופר בראונינג, בהוצ' ידיעות אחרונות, בעריכתו המדעית של ד"ר יהודה מלצר. ממליצה שתקראו את העדויות שיש בספר, של אנשי גדוד מילואים נאצי, "ה-‏101 מהמבורג", שתיפקדו כמכונת הריגה יעילה על אף שניתנה להם האפשרות להתחמק.
למחקר זה הייתי מוסיפה גם את מחקרו המעולה של הפרופ' דניאל יונה גולדהגן, "תליינים מרצון בשירות היטלר", בהוצ' ידיעות אחרונות, על גרמנים רגילים והשואה.
לך תשכיל! 215940
1. "אם זה עובד - אז אין כל מחיר שיכול לא להצדיק היגיונית להמשיך ולדגול במסורת היהודית"

ואם המסורת היהודית היתה נניח להעביד או להרוג את יתר העמים, ובזכות זה היתה שורדת? או אם מהותה היתה זריקת פירות, והיתה שורדת? את/ה רוצים לטעון שהמבחן היחידי "ההגיוני" ללהחזיק במשהו, זה עד כמה הוא שרד, ללא כל קשר לתכונות אינטרינזיות, מוסריות ואחרות?

2. איך בדיוק מוגדר "הוגה חילוני"? הוגה שהוא דתי, אך שהגותו אינה נצרכת להוכחות דתיות הוא הוגה חילוני או לא? הוגה שדן בדת הוא הוגה דתי? אנא הרחב/הרחיבי.

3. כל הקטע על היטלר ושות' לא ממש מחדש שום דבר, וכבר דובר רבות על הבאנאליות של הרוע.
לך תשכיל! 215972
והאם הוגה שדן בדת אחרת מהדת היהודית הוא הוגה חילוני?
לך תשכיל! 216201
אני עדיין מנסה להבין למה הכוונה ב''הוגה דתי''... אחר-כך אפשר לנסות ולראות אם מזה ניתן גם להגדיר באופן כלשהו מה זה ''הוגה חילוני'', או מה זה ''הוגה יהודי-דתי'', ואולי אפילו מה זה ''הוגה יהודי'', ברגע שכולם יסכימו על ההגדרה הנכונה ל''מה זה יהודי'' (מה שכמובן לא יקרה אף פעם, כל עוד 'כולם' מתייחס למספיק בני-אדם - או שאולי בעצם כל אלה שדנים בסוגייה זו הם (ורק הם) ''הוגים יהודיים'', וברגע שהשאלה תוברר לאשורה, כבר לא יימצאו עוד הוגים יהודיים).
מיהו הוגה? 216248
לדעתי, הוגה דתי זהו הוגה שהגותו חוקרת מסגרות דתיות מסוימות. כך למשל, עמנואל לוינס היה לדידי הוגה יהודי-דתי, כמוהו גם מרטין בובר ולהבדיל הרמב''ם ורבים אחרים. כך לדוגמא, הוגה שאינו יהודי במוצאו אשר תחום עיסוקו ההגותי הוא דתי, כמו חוקר הדתות הנודע מירצ'ה אליאדה, או ברנרד לואיס, חוקר האיסלאם.
כלומר, החוקר מושא מסוים - הינו חוקר של המושא ללא קשר ישיר ומחייב של מוצאו האתני.

וכמובן שעלינו לזכור שרוב החוקרים מזדהים עמוקות עם מושא מחקריהם. החל מניוטון, המשך באיינשטיין וכלה בהוקינג - אם להביט לרגע על חקר האסטרו-פיסיקה.
מיהו הוגה? 220885
זוהי הגדרתה ל''הוגה בדת'' ולא ''הוגה דתי''. הצורה הראשונה מייחסת אטריבוט מסויים לנושא ההגות, בעוד הצורה השניה מייחסת אותו לאדם שמבצע את ההגות.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 437029
לא נתנו להם חזיר בארוחת הצהריים כי לא גידלו כאן חזירים. זה לא ממש פרקטי. סביר להניח שבקושי נתנו להם בשר בכלל בארוחת הצהריים, הואיל והוא היה באותה תקופה בקיצוב.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 437036
אא''ט, ''הישראלית שחזרה להיות...'' היא אורי פז.
''יהודי'' זו תווית שמדביקים עליך. בדיוק כמו ערבי, צרפתי 437103
עוד דמגוגיה זולה. ייבאו חזירים במיוחד כדי להאכיל בהם את ילדי מרוקו ותימן (אלה שלא נחטפו. החטופים קיבלו עונש גרוע יותר: בורשט עם רגל קרושה. אלה, כידוע, לא רק מעבירים אדם על דעתו ודתו אלא גם מלבינים את גוון עורו).
מוסלמים וחזירים בסין 437118
לאחרונה חגגו בסין את תחילת שנת החזיר. מסתבר שבסין חיים כ20 מליון מוסלמים בהם התעלל השילטון הקומוניסטי שרדף אותם במשך שנים. מסגדים נסגרו וחלקם הפך לדירי חזירים, מוסלמים הוכרחו לאכל חזיר בפרהסיה, איסורים על פולחן דתי מוסלמי וכיוב'. כדי לכפר על ההתנקלות והרדיפה הדתית השלטון הנכחי החליט לצאת במסע פיוס וחרטה.
מוסלמים וחזירים בסין 437133
"מוסלמים הוכרחו לאכל חזיר בפרהסיה"? מעורר חלחלה. את היהודים לא אילצו לעשות זאת?
מוסלמים וחזירים בסין 437138
בסין היו כ-‏20 מיליון מוסלמים, כנראה סינים, ואילו יהודים, בתקופת הפריחה הכי גדולה של הקהילה היהודית - היו כ-‏20 אלף. 20 אלף אינם מהווים מקור לדאגה לשלטון של ארץ כה גדולה, וכנראה גם אין מי-יודע-מה הנאה מלהתעלל בהם, במספר כה זניח שבקושי יכול למשוך תשומת לב <הכנס/י כאן בדיחות "באיזה מלון הם גרים?">.

יהדות סין [ויקיפדיה]
שאלת תם 207400
כלומר, לפי הבנתך, יש אותו אחוז מתכחשים לתוית צרפתי, ערבי כמו מתכחשים לתוית יהודי ואין צורך לעשות מזה עניין?
לפי הבנתי, אין לי שום יכולת או יומרה לשפוט 207698
בשאלה הזו. ולגבי החלק של "לעשות עניין" - מנקודת מבטו של מי? עבור מי שמגדיר עצמו כיהודי, רואה בשלילה את מה שמכונה התבוללות וכדומה, ברור ש"צריך לעשות מזה עניין", ללא שום קשר למימדי התופעה בקרב קבוצות אחרות.
רק על עצמי 207467
לספר וכו'

הדת היהודית היא נתעבת בעיני ולכן איני חש כל רצון להשתייך אליה. התרבות הישראלית, יש בה רע ויש בה טוב, אך לא במידה בה אומר "ישראלי אני ולא משום שבמקרה נולדתי בישראל". האם הייתי חש צרכים דומים אם הייתי נולד צרפתי? יתכן, אם כי אני חש יותר בנוח עם התרבות ההיא (אבל לא עם הקתוליות), אין לדעת.

אגב, לא ידוע לי על "מקורות יהודיים" בדורות האחרונים של משפחתי. סבא סיפר על כך שבביתו היה מותר לאכול שינקען רק בחוץ או על מדרגות הכניסה, אבל בזה בערך מסתכם הקשר עם הדת, כך שנדמה שאני "חש צורך להתנתק" מאיזו פיקציה הקיימת במוחך ולא מתרבות/דת של ממש במקורותי.
פסח שמח ולא כשר 207084
התכוונתי לענות לאפשרות ההומוריסטית, כשנזכרתי שגם השנה אני אעביר את פסח בחו''ל ולכן אין צורך לאגור. אי לכך הצבעתי ללא שומר ומשתדל ללא כשרות.
אשתי שתחיה, היא צמחונית ושומרת כשרות ללא תעודות, כלומר אין לה בעיה לאכול מוצרי חלב וכל דבר שאינו בשר ללא הכשר, אבל פסח זאת כבר אופרה אחרת. כמו בשנה שעברה, גם השנה, היא תאלץ להסתדר בלי בשר, בלי לחם, בלי פסטות ופיצות, ובחו''ל גם קשה למצוא מצות. לפחות היא לא אשכנזיה.
הערה מנג'סת... 207090
בחו''ל לא קשה למצוא מצות, השאלה היא מי רוצה לחפש...
הערה מנג'סת... 207134
בארה''ב זה לא קשה ובערים מרכזיות באירופה זה גם לא נורא מסובך. בכל שאר המקומות זה סיפור לא פשוט ואת זה אני אומר מנסיון. (לא שלי אלא של הקרובים לי)
הערה מנג'סת... 207135
בקשר לזה, יש איזו בדיחה שסבתא שלי נוהגת לספר, משהו עם יצוא החזרת לאנשהו, שנתקע על מטוס בספרד. שורת המחץ היא:

The Chrain in Spain stayes mainly in the plane.
הערה מנג'סת... 207269
*ROTFL*
נאום האלפקה מארץ (אוכלי) הקנגורו 207100
כפי שציינתי בתגובה אחרת, לא רק שאין לי בעיה עם לאכול את הדבר המכונה במקומותינו "חמץ", גם סוגי החמץ שאני מתיר לעצמי הם כנראה מגוונים יותר מאלה הזמינים לשוהים בישראל. מספר אנקדוטות אישיות בנושא, למי שמעוניין:

- פרטנרתי שתחיה עובדת כמורה לאמנות במה שנקרא כאן Jewish Sunday School (תהייה: מדוע לא Saturday?), הקשור לקהילה הרפורמית היהודית (הם קוראים לזה Advanced Judaism), ואשר בנוסף להיותו בית-ספר לעברית וליהדות (כן, אורי פז, אמרתי יהדות - צ'טער, לא יכולתי להימנע מהקינטור...) יש שם גם בית-כנסת (אפילו ביקרתי בו מבחוץ, חטא שכמותי...). עד לאחרונה, בטרם הרב הראשי של הקהילה ‏1 הנ"ל (אחת משתי הקהילות היהודיות הגדולות של סידני) התחלף, לא היה שם צורך לשמור כשרות (אני לא בטוח לגבי חזיר, אבל לא היתה הקפדה של חלב-בשר). הרב החדש, רפורמי חביב שהגיע לא מזמן מניו-יורק החליט להקשיח את העמדה ולחייב כשרות, ויש עדיין לראות כיצד זה יתפתח, שכן לא כולם מרוצים מזה.

- רעייתי האקטיבית (= הפרטנרית מלמעלה) גם מלמדת יהדות בבית-ספר ציבורי אחד לקבוצה של ילדי יסודי, כשהפעם ארגון הגג הוא משהו בשם BJE (Board of Jewish Education http://www.bje.org.au) שהוא למיטב הבנתי הדלה בלבוש ומנהגים דתיים-יהודיים כבר אורתודוכסי (או לפחות קונסרבטיבי) בהשקפותיו, ולכן הרבה יותר אדוק (אף שבהחלט ייתכן שזה נגזר מהאנשים שספציפית מנהלים אותו בתקופה מסויימת ולא כמשהו המזהה עצמו עם זרם מסויים בהכרח). על-אף דבריי, מי שיציץ בלינק אליהם עשוי כמוני להתרשם מפתיחותם.

- לאחרונה מצאתי ספר ממש נחמד של מתכוני minced pork בדולר אוסטרלי אחד; גם זול וגם ללקק את האצבעות...

1 כן, אורי, אמרתי רב.
מועדון חברתי גרידא 207226
האירוניה היא שאתה קורא לזה "יהדות" ובתואר "רב", בשעה שאתה בעצמך מדגיש את החוסר-יהדות שבמעשים אלו.
וכפי שכבר עניתי לך בדיון אחר שלנו, הרפורמים הם מועדון חברתי שאולי דתי, אבל לא יהדותי. כלומר, זה לא יהדות.
ושוב פעם תשאל: למה לא?
ושוב פעם אסביר לך ש"רבאים רפורמים" נותנים לגיטימציה למעשי תועבה שהתורה אסרה על היהודים, והכול כביכול בשם היהדות. כפי שהראית בעצמך, "הדת" הרפורמית אינה מחייבת מאומה, כל אחד יכול לעשות ככל העולה על רוחו. אין כל מצוות, אין כל מחויבויות יהודיות. מניסיוני איתם, הרבאים הרפורמים נוהגים לדבר גבוהה-גבוהה על "מרן הבית יוסף". "במה הוא 'מרנך'?" שאלתי פעם אחד מהם, "וכי אתה הולך לפי הלכותיו? הרי ביטלתם את הכשרות לגמרי, הנה אני קורא לך כותרת מעיתון ערב ישראלי: 'ראבי רפורמי אוכל שרימפס!'..."
"לא, אנחנו מתייחסים לספרו כאל ספר הצעות", ענה הלה.
"ספר הצעות?", תמהתי, "למה לא כאל ספר תפריטים? היכן כתוב שזה ספר הצעות? למה בכלל אתה מתייחס אליו?".
אבל ככה זה כאשר היהדות נתפשת בעיניהם כ"עשה זאת בעצמך"...

תבינו דבר אחד, במהלך ההיסטוריה היהודית נוצרו גוונים רבים בהתנהגות היהודית, יש חסידויות שונות, יש תלמידי הגאון מווילנה ויש תלמידי החתם סופר, יש מנהגים אשכנזים ויש ספרדים, יש תימנים ועוד. כולם נחשבים בעיני כולם לגיטימיים מבחינה יהודית. מדוע אם כן, לא תחשבנה התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית כעוד זרם ביהדות?
העניין הוא ש"זרם" חייב ליצור תיזה. לא יתכן שזרם יהיה בנוי כולו על אנטי-תיזה. כל אותם גווני יהדות לגיטימיים יצרו תיזות של עבודת השם הייחודית לכל אחת מהן. יש את צורת עבודת השם שתנועת החסידות הדגישה, ויש את עבודת השם על המידות שתנועת המוסר של ר' ישראל מסלנטר הבליטה, ויש את עבודת האלוקים שהגאון מווילנה הדגיש וכן הלאה.
לתנועה הרפורמית ולאחותה הקונסרבטיבית (המפגרת אחריה במספר שנים) אין תיזה! אין להם חידושים בעבודת האלוקים, אין להם מושג כזה "עבודת האלוקים" כלל, יש להם רק ביטולים. הם אינם מקבלים חלקים שלמים מתורת ישראל, שלא לדבר על תקנות חכמים. לעומת זאת מאמצים הם הנהגות של העולם המודרני (ובכך אינם שונים מהאורתודוקסיה המודרנית המקבילה להם מבחינה כרונולוגית) כמו גם כמה טקסי דת ששאלו מהנוצרים. אין בהם איפוא כל חדש, ואינם ראויים להיקרא "זרם".
מועדון חברתי גרידא 207426
כלומר: הנצרות היא זרם לגיטימי ביהדות.
מועדון חברתי גרידא 207429
ותכנית ההתנתקות היא זרם לגיטמי בתנועת שתי גדות לירדן.
מועדון חברתי גרידא 208017
"לטוב ולרע, רומא ומֶכּה הן בנותיה (בנות קוטלות אִמן?) של ירושלים" - ג'ורג' שטיינר.

אה כן, בנצרות אין מצוות עשה, יש בעיקר לא-תעשה. אולם בנקודה עקרונית אחת שונה הרפורמה מהנצרות: בעוד הרפורמה ביטלה מצוות עשה יהודיות מייצגות ומאפיינות, הנצרות באה להוסיף, כמאמר הצלוב: "לא באתי אלא להוסיף". הוא רק שכח שהתורה מצווה על: "לא תוסיפו ולא תגרעו [מהמצוות]". האם הדבר הופך אותה לזרם לגיטימי ביהדות? לא ולא. שכן היא לא חידשה כיוונים בעבודת הבורא ונחשבת לעבודה זרה בשל "השילוש הקדוש" שלה, שהוא שיתוף האסור מן התורה. מותר ליהודי להתפלל במסגד מוסלמי, כי מאמיניו מאמינים מונותאיסטיים, ואילו איסור חמור להיכנס לכנסייה בשל העבודה הזרה שבה.
מה גם שמאמיני הנצרות עושים את המעשים הנפשעים ביותר כאשר צלב הקרס תלוי על צווארם.
מועדון חברתי גרידא 208030
תנוח דעתך. אין לנוצרים מונופול על מעשים נפשעים וצלבי קרס.
מועדון חברתי גרידא 208032
זה משותף לרוב העולם הפגני אשר הנצרות היא חלק בלתי נפרד ממנו.
לפחות כך למדתי מהפרופסור הדגול ישעיהו ליבוביץ שיל''ו
מועדון חברתי גרידא 208055
ישעיהו לייבוביץ הדגול גם טרח לטבוע את הביטוי "יהודונאצים". אולי הוא רצה לשלב אותנו בעולם הפגני.

מה זה שיל"ו?
מועדון חברתי גרידא 208102
שיל"ו = שיחיה לעולם ועד
הא? 208108
תגובה 200953

ליבוביץ' כנראה כבר לא יחיה לעולם ועד.
הא? 208152
כלומר:
שיל"ו, אבל אם לא, אז שיל"ו.
הא? 208223
למרות שאני מאוד מעריך את הבחור, יש לי כלפיו תרעומת מסוימת על אי אלו התבטאויות לא ראויות, כמו גם על כך שבזקנותו תמך בהסכם אוסלו, ובכך בייש זקנותו את צעירותו.

על כן אני מכנה אותו בראשי תיבות אשר אם הוא חי גורמים לו להתהפך בקברו, אבל מעניקים לו כבוד גדול.
מועדון חברתי גרידא 208131
כלל לא דיברתי על המונופול, אלא על האבסורד שמתבטא, למשל, בקיום יחסים אסורים על פי התנ''ך כאשר צלב הקרס תלוי על צווארי החוטאים וכיו''ב.
הבהרות לנאום האלפקה 207237
בתור הבתזוג האקטיבית, רציתי להבהיר כמה נקודות, ששותפי למסע בארץ הקואלות האחרונות לא דייק בהן ועלולות לתת רושם מוטעה על המצב של היהדות המתקדמת בסידני התוססת:
שיטת החינוך הדתי באוסטרליה (בין אם יהודי או אחר) היא שונה מאוד מישראל. אין שום תמיכה ממשלתית בלימודי דת מכל סוג שהוא, אבל יש הבנה שתרבויות שונות (כאן דת היא סוג של חוויה תרבותית) רוצות לחנך את ילדיהן במסגרת החינוך הרגיל בבית הספר. לכן קיים הSRE , Special Religion Education, השייך לBoard of Jewish Education (BJE). במסגרת של שבוע לימודים בבית ספר ציבורי ניתנת חצי שעה של לימודי דת או אי-דת (מותר לילדים ולהוריהם לבחור בScripture או Non-Scripture). לא צריך להיות בן הדת הרלוונטית כדי ללמוד בשיעורים הללו. לי יש תלמיד לא יהודי מוחלט, המגלה התלהבות עצומה בכל הקשור ליהדות. תלמידים אחרים (היום בכיתה ד או ה) למדו בכיתה הבודהיסטית או הפרוטסטנטית לפני שבחרו ביהדות, גם אם הם טכנית יהודים. נראה שזה עשה להם רק טוב- הם סובלנים ואף מוצאים דומות בין הדתות בעצמם. אומנם הBJE מזדהים עם הפרשנות האורתודוכסית של היהדות (למרות שאורתודוכסים ישראלים היו ודאי מכנים זאת "אורתודוכסיות לייט"), הם לא בודקים את המורות ואורח חייהן ב"ציציות"- אני לובשת מכנסיים גם בכיתה וגם כשאני מגיעה למשרדי הארגון, אני חילונית מוחלטת והם יודעים את זה (הבהרתי את הנקודה בראיון הקבלה והם לא מצמצו). הלימודים סובבים סביב חגים, סמלים, הסטוריה יהודית, ארועים כמו בר-מצוה, ועוד. העברת חוויה של תרבות ולא של אמונה עיוורת היא המטרה. מאחר והנושא של ישראל קרוב לליבי, אני בחרתי להעביר כמה שיעורים שעסקו גם בישראל, הנראית לילדים אוסטרליים כארץ אגדות מעורפלת (אני מקווה שהיום זה הרבה פחות מעורפל לגביהם). הארגון החינוכי הזה, המקיים דיאלוג עם פלגים שונים של היהדות (כשהרפורמים לחלוטין מוכרים לגביהם) ועם דתות אחרות, שם לו לדגש לציין את הסובלנות לדתות אחרות יחד עם שימור ערכי היהדות. לדעתי, הם עושים עבודה מצויינת. בכלל, סובלנות ופתיחות תרבותית/דתית הוא מאפיין מאוד חזק של האוסטרלים. הם מאוד גאים ברב תרבותיות שלהם, אותה הם תופסים כמעלה, בניגוד ללאומיות הצרה, המאפיינת את אירופה או ארה"ב.

באשר ל"בית הספר של יום א": בדומה לאחיו הנוצרי, בית הספר הזה, הפועל בסופי שבוע מהווה העשרה דתית ותרבותית (והכנה לבר-מצווה, מכאן לימודי העברית). מאחר שזהו בית כנסת רפורמי (שתי הקהילות הרפורמיות של סידני הן גדולות ומאוד חזקות, ומונהגות ע"י רב גבר וגם רב אישה), אין הקפדה על לבוש (שוב, המורות במכנסיים) אבל כן מקפידים על כיפה בתוך בית הכנסת, כחינוך לכבוד. המטבח של בית הכנסת הוא כשר, אבל הבעיה שלודביג מזכיר היא שאין הקפדה על האוכל שהילדים מביאים בהפסקה. מה שהרב החדש (הנחשב "קונסרבטיבי" בעיני הרפורמים המקומיים, אף על פי שהוא מעביר את הדרשות לילדים בעזרת פסנתר ושירה בציבור ובפורים הוביל את הקריוקי ההיתולי מחופש לאחשוורוש) הציע, הוא שיהיה תפריט שממנו הילדים יוכלו לבחור, כדי שלא יביאו נקניק או מוצרים לא מתאימים אחרים. הדאגה של האנשים היתה מה תהיה דרגת החומרה, מאחר שההקפדה בבתי הילדים היא מינימלית על התחום הזה. לדעתי, הסערה סביב הנושא היתה מיותרת- לא ממש קרה דבר בעקבות השינוי.

יש כאן שכונות בהן אפשר להשיג בסופר בקלות רבה אוכל כשר, בצד האוכל הלא כשר הרגיל או אוכל אסייתי וכו'. האוסטרליים לא מתרגשים אם אתה יהודי או בודהיסטי. אנחנו ניהלנו כאן שיחות מרתקות עם נוצרים מסוגים שונים ובני כל הדתות מתאמצים לשמור על יחסים טובים ללא דעות קדומות.

הייתי מסכמת את החוויה במילותיה של אחת המורות הקתוליות שפגשתי במהלך אחת ההפסקות בבית הספר (כל לימודי הדת הם באותה שעה, אז המורות נפגשות בהפסקה), לאחר שסיפרתי לה שאני המורה החדשה ליהדות: "מצויין, הרי כולנו קוראים את אותו הספר בסופו של דבר..." זו רק הפרשנות שעושה את ההבדל...
הבהרות לנאום האלפקה 207314
1) אלפקה? מה הפסדתי?
2) מה זה Non-Scripture ?
3) תגובה יפה ומעניינת- למה שלא תקפצי גם את לכאן לפעמים?
הבהרות לנאום האלפקה 207512
1) האלפקה אוכלת הכל, לפחות על פי האגדות...
2) NON SCRIPTURE בדרך כלל כולל הכנת שיעורים בסיפריה, או צפייה בסרט, או מה שקוראים "משחקיה" (הילדים משחקים באופן חופשי במשחקי קופסה) - תלוי בבית הספר. הרעיון הוא שמותר לך לא ללמוד לימודי דת בבית הספר (מה שנקרא "חופש אי-פולחן", כן, יש נסיונות לכבד חיה כזו...)
3) תודה על ההזמנה- מי יודע...
207108
אצלנו זה כבר ממש סיפור: הוא שומר כשרות, אני לא. בבית אנחנו שומרים כשרות גם כשהוא לא מסתכל (הבטחתי), ומחוץ לבית הוא לא מציק לי ולא מסתכל לי בצלחת. מה גם שהוא מודע לתאוותי שאינה יודעת שבעה לבייקון (חתוך עבה, מטוגן עד פריכות), והוא מאד מעריך את כל הפעמים שיש בייקון בתפריט ואני *לא* מזמינה את זה.
בענייני חותמות כשרות אנחנו קפדניים במיוחד בארץ - אנחנו לא קונים כשרויות "מתקדמות". לא בד"ץ ולא בג"ץ ולא ועד שומרי שום דבר. בחו"ל הייתי מחפשת חותמת כשרות רק על מוצרים שיכול להיות לגביהם ספק, כמו נקניקים למשל (או יין לקידוש, אבל זה לא קשור. הו, מנישביץ).
בס"כ הכל, הוא מודע לכך ששמירת כשרות לא קלה ולא טיבעית לי, והוא משתדל לא לנג'ז. ההורים שלי מאד דאגו שהוא לא יאכל אצלהם בפסח, אבל שועשעו מאד ביום שהוא פתח את המגירה, הזיז את שקית הפיתות, הוציא מצה והתישב לאכול.
ובעניין פסח, ההורים שלי נורא מרחמים עלי כל שנה ומתקשרים אלי בלחישות להזמין אותי לאכול חמץ בסודיות. קטעים איתם.
מה הילדים אוכלים? 207286
מה הילדים אוכלים? 207380
ילדים תאורטים לא אוכלים כלום. יותר בזול ככה.
לא היה לי בדיוק מה לענות 207171
אני משתדל לא לאכול אוכל (שנראה לי שהוא) לא כשר אבל זה לא עיקרון קדוש אצלי. זה בערך באותה מידה שאני משתדל להדליק נרות בחנוכה: יוצא-יוצא, לא יוצא-לא יוצא.
לא היה לי בדיוק מה לענות 207177
למה? (מה עם הצורך של האדם בשיטתיות?)
לא היה לי בדיוק מה לענות 207240
כי אני אוהב להדליק נרות חנוכה, אבל לפעמים לא יוצא.
למה טבעונות לא זה "לא רלוונטי לכשרות"? 207279
כשרות זה ה-כ-ל, לא?
משתדל לאכול 207387
למעשה כל עוד זה טעים לא ממש איכפת לי אם זה כשר בד"ץ בג"ץ או כל דבר אחר.

ערן שאל למה אנשים לא רוצים להיות חלק מהיהדות וממסורת אבותיהם, האם יתכן וחלק מזה היא הסיבה שהדת המאיסה את עצמה , היהדות אם כל הדברים היפים שבה הפכה להיות דת שמקצינה בכל פעם יותר ביותר (או לפחות הרבנים) למשל הרב של אחותי אמר לה כי אסור מחשב בבית, לא אינטרנט חלילה אלא מחשב אפילו שכל התוכנות שם שחורות למהדרין.
למה? ככה אסור.
משתדל לאכול 207405
לא הגיוני שהוא אמר לה "ככה אסור"...מן הסתם הוא נתן לה סיבה, לא?
משתדל לאכול 207480
זה לא טוב לילדות שלה.
אחלה סיבה לו?
משתדל לאכול 208217
אני נמצא בציבור החרדי ואני ולכן אני מבין דברים באופן שונה ממי שבא מבחוץ למשל אין רב שאוסר לגמרי מחשבים בדר''כ כל מי שאוסר זה מתי שהמחשב נמצא בשביל בידור כגון סרטים ומשחקים ואם צריך בשביל עבודה הרוב מתירים בתנאי שאין אינטרנט או חסימה מוחלטת של המחשב למי שלא צריך אותו, אם מישהו חייב מחשב בבית בשביל עבודה ויכול להיות בטוח שלילדים לא יהיה כלל גישה למחשב כל הרבנים אפילו הקיצונים שבהם מתירים באופן פרטי
משתדל לאכול 208298
מעניין איך שלחת את ההודעה ממחשב שאין לו גישה לאינטרנט.
משתדל לאכול 208326
ואיזה צרכי עבודה הביאו אותו לקרוא דיון באייל, זה לא מעניין אותך?
לימים זה נשכח כאיננו 208337
מעניין, אבל פחות.
משתדל לאכול 208646
אני לא מהציבור החרדי, אחותי הפכה להיות ממנו.
אין להם אינטרנט , וזה גם לא משמש לעבודה, אני הבאתי לה את המחשב בשביל הילדות שלה, אחת בת 4 השניה שנתיים פחות.
הדיסקים היחידים שניחנסים לשם הם כאילו שהיא מאשרת זאת אומרת סיפורים ושירים בהם ניראים רק חרדים.

ונגעת בנקודה מדוע שלילדים לא תהיה גישה אליו?
האם יש איסור תורני למחשב מסיבה זו או אחרת?

אגב המשחקים מלמדים את הבנות לקרוא, ולשמוע שירים על עזרה אחד לשני וכדומה.
צימחונות 207394
אני שמרתי כשרות עד כמעט סוף התיכון כי ככה היה בבית וככה חינכו אותי שצריך.
בשלב מסוים עם התפתחות המחשבה החופשית והתובנות שבאו בעיקבותיה החלטתי החלטה רציונאלית להפסיק עם השטויות. אלא שבמהלך השנים, ההרגל הוטמע בי בצורה כל כך חזקה שכל טעימה של משהו לא כשר הייתה גורמת לי לסערת רגשות. כדי להמנע מכל הדרמות הפנימיות הללו הפכתי לצמחוני והחזקתי עם הצמחונות במשך כמה שנים, עד שההרגל נחלש.

היום אני אוכל הכל.
קשה לי לכבד רציונליות מהסוג שאתה מתאר. לדעתי 207398
דווקא החלטה מודעת שמנוגדת למשהו שטבוע בך, היא השטותית ולא ההרגל (כל כמה שהוא נראה סתמי, חסר תכלית וכו'). אני עברתי תהליך דומה לשלך, רק שבמהלכו התחלתי לפקפק באותה ''מחשבה חופשית''. עכשיו כבר איני נוהג להתהדר יותר בכתר הזה של ''חיים על פי השכל'', שהם בעצם חיים מעוקרים.
קשה לי לכבד רציונליות מהסוג שאתה מתאר. לדעתי 207407
אני בטוח שהרבה יותר קשה להפטר מהרגל של עישון מאשר להפטר מהרגל של הפרדה בין חלב ובשר ובכל זאת יש לי הרגשה שהתגובה שלך הייתה אחרת אם הייתי מספר שבהחלטה רציונאלית החלטתי להפסיק לעשן.
207638
אתה צודק, אבל מפספס את הנקודה.. אני לא בא לקדש כל הרגל באשר הוא, רק להלין על הפיכת הרציונליות לאורים ותומים, לאיזשהו עיקרון מנחה שהכל כורע ברך בפניו. "החלטה רציונלית" כפי שהיא מתייחסת להפסקת הרגלי אכילה מסוימים שבאופן קיומי אינם מהווים מטרד של ממש, נראית לי דבר צורם. אתה חי בצורה מסוימת, זה לא ממש מפריע - למה להפריע לעצמך בשם איזשהם עקרונות מופשטים?
המקרה עם הסיגריות - בהנחה שקיימת כאן הפרעה ממשית יותר לחייו של בעל ההרגל* - מדגים בעיה. לא משהו שאתה מגיע לכך שהוא בעיה, שאתה עושה ממנו בעיה, אלא משהו שנתון כבעיה. במקרה כזה, אם שימוש ברציונליזציה עוזר לאדם להילחם בבעיה - שיהיה לבריאות..

*אם אני טועה והעישון אינו מעיק על בעליו - הרי דינו כדין הכשרות מבחינתי.
207640
עם השם שלך, אין פלא שאתה לא מחסידי הרציונליות.
דווקא אני טרם אכלתי מן התבואה המדוברת. 207691
רק שכבר מגיל צעיר נראה היה לי כאילו כל השאר האביסו עצמם בה. וסייג קטן: הרציונליות ואני דווקא לא ברוגז מוחלט.
פה שלום, שם שלום, אתה יודע.
רגע 207665
לשמירת כשרות בסביבה חילונית יש מחיר חברתי. הוא אמנם נמוך מהמחיר של אי שמירת כשרות בסביבה דתית אבל הוא קיים והוא הפריע לי. הייתי מוכן לשלם את המחיר אם הייתי מוצא טעם ערכי בשמירת כשרות אלא שלא מצאתי טעם כזה.
רגע 207705
בנוגע למחיר שאתה מציין, מנסיוני האישי אין מחיר כזה, אבל מובן שהדבר תלוי בהמון גורמים סביבתיים ואישיים ולכן אין מקום להשוואה.
האם אתה בטוח שאינך מתכוון לומר ''הייתי מוכן לשלם את המחיר אם היה טעם בשמירת כשרות'' ולא אם הייתי מוצא טעם אלא שלא מצאתי טעם כזה.''
בבקשה אמור שכן. אחרת אאלץ לפצוח בנאום חוצב להבות.
רגע 207708
אני משער שזה תלוי בסביבה שבה אתה חי, עד שהגעתי לתיכון לא הייתה לי שום בעיה עם עניין הכשרות, אולי אפילו להפך.

בעניין השני, עד שלב מסויים בחיי בהחלט מצאתי טעם בשמירת כשרות אלא שבהמשך, עם התפתחות תפיסת העולם שלי, הטעם שלי השתנה והיום העניין ניראה לי מעט תפל.

אמרו חכמים שעל טעם ועל ריח אין טעם להתווכח, איש בטעמו יחיה ולא אומרים איכס על אוכל ולכן אני אסוג מהטענה האחרונה ולא אומר שאין טעם בשמירת כשרות אלא ששמירת הכשרות פשוט אינה לטעמי. את הנאום חוצב הלהבות שמור להזדמנות ראויה יותר.
זאת אעשה 207719
208194
מבחינה רציונאלית, אם אתה נמנע מפעולה כלשהי רק בגלל חינוך/התנייה, ייתכן מאוד שאחרי תקופת הסתגלות שבה תדרש למאמץ כלשהו, תהנה הרבה יותר מאשר קודם. אני לא רואה שום דבר צורם בכך שהשכל אומר לך איך לשפר את מצבך, גם אם הרגשות שלך באותו רגע אומרים לך אחרת. רגשות הם לרוב בעלי אופק קצר מאוד, ואילו השכל מסוגל לראות יותר טוב מהם מה טוב לך.
208215
קודם כל, זה לא "מבחינה רציונלית". נסיון הגמילה שאתה מתאר יוצא ממצב קיומי מצוי ושואף ל-, מדמיין, מצב קיומי רצוי. דימיונה המיידי של סיטואציה עתידית מועדפת (השכל מסוגל לראות..(?) ממש כך) וההתכוונות המעשית אליה הן חלק מתהליך מובלע, אינטואיטיבי ובלתי רצוני שבינו ובין רציונליות אין ולא כלום. מה שעשית ביחס לטענתי מהשיחה עם דורון היה פשוט להסתמך על הכיוון הנגטיבי המובהק של המילה "בעיה"; אבל על אותה הדרך בדיוק אפשר לראות מצב עניינים עתידי משופר המופיע בעיני רוחך כבעיה נתונה בעלת כיוון "פוזיטיבי".

מעבר לכך, ההפרדה המוחלטת שאתה עושה בין רגשות לשכל אינה מקובלת עליי. הופעתן של מחשבות אינה הליך רציונלי, אין לך שליטה ממשית עליה ומבחינה זו אין כל הבדל בינה לבין הופעתן של תחושות. גם אופיין ותוכנן מושפעים במידה רבה מהמצב הרגשי והפיסי בו אדם נתון, שלא לדבר על ה-bias פרי דעותיו ועקרונותיו הקיימים, המשפיע על שיפוטו ה"רציונלי" בהיתקלו בעמדה מנוגדת (השאלה המובלעת בחוט המחשבה: "איך אפריך את העמדה הזו?").
208314
ישנן טענות (של דירק פארפיט), שה''אתה בהווה'' הוא לא ה''אתה בעתיד'', אלא מישהו אחר, ומכאן, שבכך שאתה מעשן כיום אתה בעצם פוגע בצורה דראסטית באותו אחד שיקבל סרטן כתוצאה מכך. כלומר, אתה מבצע אקט בלתי מוסרי בעליל. אלה טענות מקוריות ומעניינות לדעתי, אף כי קצת מטומטמות.
208335
עמדות השוללות את ה"אני" כישות מתמידה (או בכלל, כישות קיימת) אינן מקוריות כלל. הן מופיעות החל בבודהיזם ההודי על גלגוליו השונים (שם מהווה שלילת האני עמוד תווך חשוב לתורה כולה), עבור בתפיסות אידיאליסטיות שונות (פיתוחים של הסוליפסיזם נוסח ברקלי: כל מה שיש זה מה שנתפש ברגע ההווה) וכלה בתלי תלים של כתבים מודרניים יותר (הבהיר והחד בהוגים שעוסק בשאלות מעין אלו הוא כמובן פרידריך ניטשה. מומלץ במיוחד המאמר הראשון בספרו "מעבר לטוב ולרוע", בייחוד ההתייחסות ל"אני חושב" הקרטזיאני (סעיף..16 או 17..משהו כזה).
בכל הנוגע להיבט המוסרי של שלילת התמדת ה"אני", עמדות כאלו דווקא אינן מוכרות לי משום מקום. אבל האמת שאיני מתעניין יותר מדי באתיקה. ואם לחלק האתי בלבד התייחסת באומרך שהן נראות לך "קצת מטומטמות", הריני מתכבד לחלוק עמך דעה זו.
208341
ליאור גולגר השתמש בטענות האלה פעם, אבל לא הזכיר שהן אינן מקוריות שלו. אני שותף לחלק האחרון של דעתך (סליחה. של דעתו של הלודביג הקודם) עליהן.
אסתכן ואומר 208418
שבדיונים באייל לא נעשה שימוש באף טענה פילוסופית מקורית עד היום :-)

ורק דקארט הזקן והטיפש חושב לו בתוך דלי מים (של ספונג'ה) וכל הפילוסופים ודמויי הפילוסופים משתינים בו.
208456
לא רק שאין לי מושג מי זה דירק פארפיט, אני בכלל לא זוכר שהשתמשתי בטענות האלה פעם. זה כמובן לא מפתיע, שהרי ''אני בהווה'' הוא לא ה''אני בעבר''. היית צריך לשאול אותו.
אם כך, סליחה 208467
למי תודה, למי ברכה 209464
ולמה, בעצם, ביקשתי סליחה?

התשובות לפי הסדר: 1. לטל כהן ומנוע החיפוש. 2. כי אני נמושה בת יתוש.

תגובה 102883 והפתיל שהתפתח, שהיה די ארוך אך מעט מבדח.
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207415
וזה הערך של מקפיד על בשר וחלב אך אינו מקפיד על כשרות הבשר. אנשים השומרים על בשר וחלב כנראה גם שומרים על כשרות הבשר. שהרי בסופו של דבר שני האיסורים שווים זה לזה (שניהם מן התורה ולא מדברי סופרים) ולכן אנשים מקפידים על שניהם.
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207416
אין ערך כזה בסקר.
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207419
קרא שוב.
אין ערך כזה בסקר 207422
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207476
יש ערך הפוך, ''לא שומר חלב-בשר, אבל לא אוכל בשר לא כשר''
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207463
במר מאני, סיפרו של א. ב. יהושע, אומר אחד הגיבורים שהוא שומר כשרות - הוא מקפיד להבדיל בין החזיר והגבינה...
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207748
אין איסור לבשל בשר חזיר עם חלב.
כשרות היא עניין של טעם 207819
ויהא זה טעם דתי או אחר.

אם פעם תהיה כשרות ישראלית, זה יהיה להפריד חומוס מגבינה לבנה.
כשרות היא עניין של טעם 207874
בלתי אפשרי. בעלי קרוואן מציעים למכירה גם לבנה. אין מצב שעלי קרוואן לא יקבל כשרות ישראלית.
כשרות היא עניין של טעם 208010
כשרות ישראלית לא מגבילה את נושא המכירה, הרי גם בג'מבו וסופר סנטר, שאין עוררין על ישראליותם, מוכרים גבינה לצד חומוס.

הבעייתיות היא בפיתה (או סכין, לווזווזים) שנשארו עליה סימני לבנה, ואסור, אסור, אסור, שהיא תיגע בחומוס עד שלא מכרסמים את החלק הנגוע.
ההיגיון שבכשרות 207894
מה באמת? אני דווקא חשבתי תמיד שכשרות היא עניין של היגיון יהודי צרוף.
ההיגיון שבכשרות 208011
היה פה משחק מילים; טעם יכול לשמש גם כ reason או טיעון לוגי.
ההיגיון שבכשרות 208089
בהחלט ''היגיון יהודי צרוף''.
כלומר, היגיון שיהודי צרפו לכלל משנה אחת, בין אם זו הגיונית ובין אם לאו. (וניתן שוב לדבר על ההבדל בין ''רציונל'' לבין ''רציונלי'').
צא כבר מהציניות הסרקסטית שלך - דיבוק, צא! 208134
דווקא התכוונתי להיגיון *הצרוף*, כפי שהוא קיים בעברית העכשווית וכלל לא כפי שאתה חושב שאתה מבין. זכות הדיבור למילון ספיר:
צָרוּף [ת'; צרוּפה, צרוּפים, צרוּפות (סביל של צורֵף; בּינוני פּעוּל)] <צרף> 1. [תנ] מזוּקק, טָהור, בלי סיגים או פּסולֶת; 2. [עח] (בּהשאלה) מוּשלָם, כגון: יושֶר צָרוּף, דֵמוקרַטיה צרוּפה.

ולגופו של עניין, אף שחלק מחומרות ההלכה היהודית בענייני הכשרות מרחיקות לכת (כגון: יין נסך, חלב עכו"ם), אל לנו לזלזל בכשרות ובהלכות אחרות, שבנוסף לטעמי ההיגיון הצרוף שנתנו לקיומן הוגי ישראל במשך מאות ואלפי שנים, עזרו לשמירת הייחודיות של החברה היהודית ואיפשרו לנו לשמור על זהותנו וליצור ביחד תרבות לתפארת עם ערכים שסיגלו לעצמם עם הזמן רוב אומות העולם.
צא כבר מהציניות הסרקסטית שלך - דיבוק, צא! 208138
תוכל בבקשה לתת מספר דוגמאות להגיון הצרוף העומד מאחורי הלכות בענייני כשרות למשל?
צא כבר מהציניות הסרקסטית שלך - דיבוק, צא! 208256
אעשה זאת בשמחה, כמו שעשיתי כבר משהו דומה כאן: תגובה 200544, רק שהדרך היעילה והמכובדת יותר בעיני להציג את הדברים לא ב"חצר האחורית" אלא בשער הכניסה לאתר. הווה אומר, לפרסם רשימה בפני עצמה באייל. הגם שיש בידי ספק גדול אם עורכי האייל יביעו את הסכמתם לפרסומה הרבה לפני עיונם בתכניה, בשל הביקורת החריפה (וככל הנראה, בעיניהם היא בלתי-לגיטימית, חרף הבון-טון הליברלי והפלורליסטי) על פועליהם בענייני חרדים למשל (באותה דיון מופנה למעלה) - בכל זאת, חרף ספקות לבי אנסח רשימה כללית בהזדמנות הקרובה בריצת המרתון שלי מסביב לשעון ואשגרה לעורכים הנכבדים בעיני, ללא כל קשר לחילוקי הדעות שבינינו, שכן לימדונו חכמינו ז"ל: "כשם שפרצופיהם [של בני האדם] שונים - כך דעותיהם שונות", ולא לחינם השוני בין הדעות מובא כאליגוריה לשוני בין פני האדם. ואגב, זוהי אחת מגדלויותיו של בורא האדם - היוצר כל הזמן את אותם בני האדם ששונים באופן ניכר בפרצופיהם. רק תארו לעצמכם לרגע איזה חיי חברה משעממים היו לכולנו, אילו המצב היה שונה...
צא כבר מהציניות הסרקסטית שלך - דיבוק, צא! 208282
רב תודות על ההפנייה שלך. מצאתי את התגובה ההיא מעניינת ומעשירה מאוד, הן מבחינה צורנית והן מבחינת תכניה. עם זאת, רציתי לציין שאני מבין את ההתנגדות להצגת דברים המובעים בה ובדיון הנוכחי כהגיון צרוף, הגם שלטעמי אין הדבר מעלה או מוריד מאומה. אשרי המאמין. אני מצפה בכליון עיניים להסבר על ההגיון מאחורי מצוות הכשרות, ומקווה שתבהיר איך הן מהוות היגיון צרוף בפני עצמו (ולא רק רציונל, כפי שנטען כנגדך).
צא כבר מהציניות הסרקסטית שלך - דיבוק, צא! 208328
חברי המערכת הפחות עצבניים ממני לא נמצאים כרגע, אז אני אענה לך:

אתה חצוף. מאמר אחד שלך כבר פורסם באייל, ולא חסרים מאמרים אחרים באתר שאין אפילו חבר מערכת אחד שמסכים עם תוכנם. הרמיזה שלך כאילו יש אפשרות שאנחנו נפסול את המאמר מראש רק בגלל שאנחנו לא מסכימים עם הדעות שלך היא עלבון - ואין זו הפעם הראשונה שאתה מטיל ספק במקצועיות שלנו בלי שום עילה לכך.
אתה, כנראה, משליך את חוסר הסובלנות שלך עצמך עלינו. אין לי ספק שאם אתה היית עורך אתר אינטרנט, מאמר שלי לא היה מצליח להכנס אליו.

ועל החוצפה שבתלונה על ה"בון-טון הליברלי והפלורליסטי", כשהיא מגיעה מאדם שהכפייה היא נר לרגליו, אני אפילו לא ארחיב את הדיבור.

הנה, עכשיו אני אתן לך סיבה טובה לספקות שלך: לך לעזאזל.
?????????????????????? 208330
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
הביקורת שוב כואבת ל''ליברל'' 208519
אם פגעתי או העלבתי את מקצועיותך בלי להעביר לך טישו, אבקש את סליחתך, כי לא באתי להעליב או לפגוע באף עורך האייל אישית או מקצועית. אישית, אני מלא הערכה על פועלכם למען הציבור הרחב של הקוראים והמגיבים. כל אשר הבעתי הוא חשש לבי, שככל הנראה דבריך שלך אימתו אותו ב"לך לעזאזל" צורם ועצבני. פיקס, אני אפילו לא מסוגל להוציא את הביטוי המגעיל הזה מהפה, כי הנשומה היהודית-הרוסית שלי לא מרשה לי להגיד ככה לאדם, אפילו לא לשך יאסין שמזדווג עם 70 הבתולות למעלה...
תמהני, היכן קברת את הכלב ההומניסטי שלך? מה, עוד בון-טון?

ודע לך, שכאחד מעורכי כתב עת חרדי-דתי, פרסמתי מספר ניכר של מאמרים מפרי עטם של גלויי ראש, הגם שאני חולק על עמדותיהם עמוקות. ואל דאגה, עשיתי זאת ללא הבון-טון הפסאדו-ליברלי-פלורליסטי, כפי שהוא בא לידי ביטוי ב"לך לעזאזל" שלך. אבל גם אתה מוזמן לנסות אותי (כאשר רף הכניסה הוא: לא פוליטיקה ישראלית, אלא אקטואליה יהודית).
אולי בכל זאת תלך? 208531
איך נהיית עורך? הלוגיקה שלך כאן פגומה להפליא. אמירת "לך לעזאזל" כנגד החרפות שלך לא יכולה לשמש הוכחה לאותן חרפות.

והערה מעשית: אני מעריך שמבחינת דובי הדגש היה על ה"לך", ואני לא בטוח שקריטי לו בדיוק לאן תלך, כך שיש על מה לנהל משא ומתן.

לפחות ככל שמדובר ב"לך" הזה, אני חושב שזו תגובה ראויה להאשמות שהטחת ללא בסיס; והיא תישאר ראויה עד להתנצלות הראויה שלך. (אפשר להחזיר לך את הפסאודו-התנצלות המסויגת והצינית שניפקת לעיל, חדשה באריזה)
אולי בכל זאת יסולח? 208899
תגובה 208467
? 208906
לא הבנתי.
הסליחה 208934
תגובה 208909
תבוא על הברכה 208948
דיבוק (בקול בס): "לא אצא!" 208317
יצוא יצאתי מהציניות הסרקסטית כשפתע עטפוני שדי הסרדוניות.

"שבנוסף לטעמי ההיגיון הצרוף שנתנו לקיומן הוגי ישראל במשך מאות ואלפי שנים"

שמע, אם מאות שנים אנשים חריפים מבזבזים את מרצם בכדי לתרץ משהו, סביר שיצליחו בסוף.

"עזרו לשמירת הייחודיות של החברה היהודית ואיפשרו לנו לשמור על זהותנו"

אז? גם החלטה לאכול נמלים יכולה היתה לשרת מטרה כזאת.

"וליצור ביחד תרבות לתפארת עם ערכים"

מה הקשר בין שמירה על כשרות לתרבות מפוארת? או אפילו לערכים? (או שאתה מתייחס ל"הלכות אחרות"? אם כן, אתה מסטה בכוונה את הדיון)

"שסיגלו לעצמם עם הזמן רוב אומות העולם"

א. מי בדיוק ואיך זה זה תואם לחוקי הכשרות היהודיים?
ב. אפילו אם כן, קשה לי להאמין שאתה מכולם תשתמש בגחמותיהם של הערלים כתימוך.

ובמסגרת המלצותיך אליי, הרשה לי לומר לך:

"צא כבר מהדמגוגיה הטרחנית שלך, חדל להיתלות באילנות גבוהים - צא משבייך תינוק, צא!"
הדיבוק חי ובועט 208515
אוקיי, אני כבר מבין מה מוציא אותך מכליך: חוסר האונים שלך לדברי כאן: תגובה 207226, שלא מצאת לך תירוץ נכון לסתור את טיעוני הסוגרים את מעגל הדיון בינינו על חברי המועדון הרפורמי, שככל הנראה אליו הינך משתייך.
הדיבוק חי ובועט 208516
חשבת פעם על האפשרות שמה שמעצבן אצלך הוא לא מחסור בטיעוני נגד אלא הסגנון שלך?
סגנון מהלך על שתיים 208520
מי שישמע, עוד עלול לחשוב שהסגנון שלך הוא טלית שכולה תכלת. איילים?

ואפרופו סגנון, חכמי האומות אומרים שהסגנון הוא האדם, ואני סבור שהאדם הוא הסגנון.
סגנון מהלך על שתיים 208583
מי שמתקשה בהבנת הנקרא (לפחות עד שלא מצא מה אמרו עליו החכמים והתייעץ ברב או שניים) אכן עלול לחשוב כך. הנה, אחזור על המסר במלים פשוטות: הסגנון שלך מעצבן, והוא גורר תשובות בוטות. לא סרוב להכיר באמת האבסולוטית, לא שיטחיות ועמרציות, ובעיקר לא מחסור בטיעוני נגד. גם אתה, מר פז, לא המצאת את הגלגל ואת הבלה-בלה המסיונרי שלך שמענו לא פעם ולא פעמיים, כך שהשוק שנגרם לנו הוא בעוצמה קצת פחותה ממה שאתה חושב. הפער העצום בין רדידות טיעוניך לבין האסרטיביות המעושה בה אתה מבטא אותם הוא מקור העצבים.

הסגנון שלי, כדבריך, אינו טלית שכולה תכלת (איך סגנון יכול להיות טלית, להרשב"ע פתרונים), אלא שאני לא לא מתלונן ששופכים את דמי השכם והערב, ובטח שאיני מתיימר לחשוב שמי שאינו אוהב אותי מכסה בכך על מחסור בטיעוני נגד. האגו שלי לא מספיק נפוח בשביל זה.

אני מקווה בשבילך, קוזאק נגזל שכמותך, שהאדם אינו הסגנון, אחרת אפשר להסיק מ תגובה 198501 שאחרי כל שיחה איתך צריך להוריד את המים.
הדי בו קח י ובו עט 208568
דווקא היתה לי ועדיין ישנה תשובה ארוכה לדבריך בתגובה זו; שום חוסר אונים ושום בטיח - קשה לתפוס אותי "חסר אונים" פילוסופית, אף כי אפשרי. כדי לעשות זאת צריך לשכנע אותי פילוסופית, וביום שזה יקרה ביננו, אחזור בי מכל דבריי ומאמריי הרעים על תורתו של פארפיט.

אבל לפני שאשב ואענה תשובה ארוכה ורצינית על תגובה 207226 אני צריך התחייבות ממך שלא תימנע מהדיון כי "יימאס" לך ממנו, כמו שכבר קרה פעם אחת בעבר. לפעמים אני סתם כותב כדי לשמוע את עצמי, אבל לרוב אני כותב כי אני מעוניין בדיון עם הצד שכנגד.
הכדור במגרשך.

נ"ב: אם בביטוי "חברי המועדון הרפורמי" אתה מנסה לטעון כי אני יהודי רפורמי, אז צר לי לאכזבך - אני אגנוסטי, ולכן אפילו הם לא ממש יקבלו אותי אל שורותיהם, אף כי כבר יצא לי לאכול ארוחות שבת גם עם רבנים רפורמים אמריקאים וגם עם אוסטרלים (מה שצריך לשמח אותך, שכן אתם האורתודוכסים כלל לא הצלחתם לקרבני כפסיק לדת היהודית, אלא רק אלה שאינך מחשיב כלל כדת עלה בידם מעט זה; אולי כדאי לכם להעסיק כמה רפורמים בשורותיכם)
הדי בו קח י ובו עט 208665
מה קורה מר פז, אני עדיין מחכה (לא נכתב ביום חול).
אשתדל 208937
מר לודביג היקר מפז, בעקבות ההכנות הרבות לקראת חג הפסח הממשמש ובא בחלונינו, אבקש לקרוא את תגובתך על שלי תגובה 207226, הגם שאת תגובתי עליה אבקש לדחות לאחר חג הפסח.
עמך הסליחה, אני עמוס בהכנות לקראת החג גם בבית (לרעייתי) וגם מחוץ לבית (פרנסה וכו'). תגיב את אשר על ליבך, ואשתדל להמשיך בדיון אחרי החג.
אשתדל 208958
שלום מר פז היקר מלודביג,
בעיקר רציתי להתייחס לטענה הפוזיטיבית שבתגובה 207226 ההיא, שאמרה:
"העניין הוא ש"זרם" חייב ליצור תיזה. לא יתכן שזרם יהיה בנוי כולו על אנטי-תיזה. כל אותם גווני יהדות לגיטימיים יצרו תיזות של עבודת השם הייחודית לכל אחת מהן. יש את צורת עבודת השם שתנועת החסידות הדגישה, ויש את עבודת השם על המידות שתנועת המוסר של ר' ישראל מסלנטר הבליטה, ויש את עבודת האלוקים שהגאון מווילנה הדגיש וכן הלאה", וכן, "אין בהם איפוא כל חדש, ואינם ראויים להיקרא "זרם"."

זה נראה כאילו אתה טוען שני טיעונים שונים ומשלימים כדי להסביר את טענותיך כנגד התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות:
א. אין להם בסיס תיאורטי פרשני ממנו נגזרות החלטותיהם.
ב. כל דתם היא בבחינת אפודה מטולאת הנוצרת על-ידי פרימה וסריגה של רעיונות שגנובים מדתות שכן מבוססות תיאורטית.

לפני כשעתיים התברר לי מאישתי שהוזמנו לסדר פסח אצל משפחה רפורמית (המורה שהזמינה את אשתי הזדעזעה לשמוע שכלל לא התכוונו לחגוג את הפסח, ומייד הזמינה את אשתי בחיבוק חם אל בית משפחתה), כך שתהיה לי הזדמנות להציג לשור עצמו את תהיותיך מבלי לפרשן כטוב על רוחי. לכן, אם אני לא מדייק בהצגת עמדותיך, או אם אתה רוצה להוסיף/לחדד נקודה כלשהי, זה הזמן.
תשאל אותה 209035
אבקש שתשאל את המורה הרפורמית בשולחן ליל הסדר את השאלות הבאות (לאו דווקא לפי הסדר הבא):

1. מהי "עבודת האלוקים" הרפורמית, פרט לביטולי מצוות מהתורה ומדברי חכמים?

2. האם היא לא רואה כל חפיפה בינם לבין הנוצרים, שכן גם לאלה האחרונים אין מצוות עשה רק לא-תעשה? וכמה קל לקיים מצוות לא מחייבות עשייה בפועל, אלא הן בבחינת "שב ואל תעשה".

3. מדוע יש מספר ניכר ובולט של רבאים רפורמיים המשיאים זוגות מעורבים (יהודי עם גוייה) בכנסייה הנוצרית המקומית לצידו של כומר הנושא צלב, האם אין להם כבוד מינימלי לזכרם של מיליוני יהודים שנטבחו ושהושמדו תחת חרבה השלופה של הנצרות, שלא לדבר על נישואי תערובת שבדבר?

4. מהו אחוז הרבאים הרפורמיים שכן מאמינים בכנות בקיומו של א-ל מונותאיסטי (א-ל אחד)?

5. מהו יחסם לספר הפסקים המחייב כל יהודי והמונומנטלי בעולמה של היהדות: "שולחן ערוך" מאת רבי יוסף קארו?

6. מהו באמת הבסיס התיאורטי-פרשני ממנו נגזרים החלטותיהם על מה להמשיך לשמור (לא-תרצח ולא תגנוב, כמובן יותר קל אם אתה בעל מעמד סוציאו-אקונומי מסוים בארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות) ואת מה להשליך לפח האשפה של ההיסטוריה?

7. האם יש איזשהו ספר הלכות המחייב אותם? האם יש תפיסה אידיאולוגית רפורמית, לא שתכה את היהדות המסורתית, לא שתחלוק עליה, אלא שתראה את הדרך הרפורמית. האם דת שאומרת הבה ונתפרק מערכי העבר היהודי (החל מ"ברלין היא ירושלים שלנו" וכו') עומדת שוות ערך ליהדות המסורתית-ההיסטורית?

8. במילים אחרות, מהי התיזה של הרפורמה? האם מייסדיה, אברהם גייגר ומשה מנדלסון ותלמידיהם, יצרו בכלל *תיזה* חדשה ביהדות? האם אינה בנויה רק על *אנטי-תיזה* הבאה לידי ביטוי בפסילת מצוות התורה בטוענה שאינם אקטואלים עוד לעידן המודרני או לעידן הפוסט-?

ויש כמובן, אינסוף של שאלות נוקבות, המוציאות את החתול מהשק. אבל, זממנו תם להיום.
אשאל אותה 209057
אנסה להעלות את השאלות היותר ענייניות ופחות פרובוקטיביות.
תשובה תבוא לאחר הסדר.
אופס 209063
אופס, סליחה, שכחתי שהדיבוק הסרקסטי כבר יצא בחוץ.
אופס 210460
שאלתי את שאלותיך בזמן שהנשאלת הסיעה אותי אל ביתי מהסדר שהיה בביתה, ולמרות השאלות לא זרקה אותי מהרכב, אך לדאבוני היא כנראה לא הבן-אדם המתאים לשאול (וגם הסדר אותו עצרנו על-מנת לאכול מנה ראשונה, המשכנו בקריאה ואז אכלנו את המנה העיקרית, מייצג את גישתה החופשית משהו (שלי אישית אין כמובן בעיה איתה)). כדי לענות לך עליי אם כן לשאול רב (או רבאית) רפורמי (ת), וזה ייאלץ לחכות עד אשר אוזמן לאיזה "שבת שמוז". ברור שאישית אין לי מספיק ידע בתולדות הדת היהודית וגלגוליה כדי לייצג את הרפורמים, כך שתוכל "למכור" לי כל דבר, נכון כשגוי. מבחינתי כולכם מאמינים בשטויות, אבל לפחות אצלם זה יותר נחמד, וחורה לי הדוגמטיות "הנאצלת" שלך, אבל כמו שאמרתי, עד שלא אשוחח עם רב רפורמי, או באמת אתחיל לעשות מחקר בנושא, אין כל טעם להמשיך דיון כזה. (אני בטוח לעומת זאת שלו היית פחות פרובוקטיבי בפעמים שדיברת עם רפורמים, היית יכול בעצמך לברר האם יש תיזה בבסיס אמונתם).

נ"ב: היא אמרה בתגובה לשאלתך על אמונה באל (או א-ל) שהם כולם מאמינים ב- idols, אבל כיוון שאתה תבין את זה כפשוטו, אוסיף את הדרש - היא אמרה זאת בציניות.
פלורליזם רפורמי 210659
זהו, שגם כאשר התנהגתי פחות פרובוקטיבי עם הרבאייס הרפורמיים והקונסרבטיביים - לא נמצאה תיזה באמתחתם. בעצם, כן נמצאה כזאת, רק שהיא הוגדרה כפלורליזם. ובאמת בשביל הפלורליזם, אני כלל לא צריך את אמונתם. הפלורליזם קיים במערב בלעדיהם וכל הרוצה יבוא ויטלהו משם, כלומר, יחיה בתוכו.

לא הבנתי מהי "הדוגמטיות הנאצלת" שלי? איפה היא באה לידי ביטוי, אם אכן היא חיה ובועטת?

אין זו הפעם הראשונה שאתה מספר שנחמד לך אצלהם, וזה טוב שנחמד לך, אבל בשביל להחליט ש*לא-נחמד* לך אצל האורתודוקסים - אתה צריך לבקר גם אצלהם. כך מחייב ההיגיון הבריא: אתה לא יכול לומר, למשל, שלשחק גולף עם הכושים זה סבבה של חיים לעומת לשחק עם הלבנים, בשעה שלא שיחקת עם הלבנים בכלל. אם תרצה, ורק אם תרצה אולי בשביל הספורט, תסדר לך ביקור אצל משפחה אורתודוקסית תיפוסית באיזור מגוריך ואז תחליט אצל מי נחמד לך יותר, ומי בדיוק מאמין באילו "שטויות".
אצל מי יותר נחמד, עדות אישית 210719
בנערותי שהיתי מספר חודשים אצל קרובים אורתודוכסים, ובבגרותי ניהלתי בתקופות מסויימות קשרים הדוקים עם רפורמים, והרי: אצל הרפורמים יותר נחמד. לא בגלל שהאותודוכסים הם *אנשים* פחות נחמדים, חלילה. הם נחמדים באותה מידה, אך הצורך היומיומי בהקפדה על עשרות פרטים שאין להם שום רלוונטיות לשום דבר, הוא ההופך את החיים בקרבם לבלתי נוחים ולפעמים לבלתי אפשריים. ומעולם לא השתכנעתי בחשיבותם הערכית של כל אותם פרטי מצוות, וככל שהרבו לפלפל בם - השתכנעתי כי הפלפול הוא יפה לתאי המוח, אולי - אך עדיין אין בו כדי לשכנע (ולעניין תאי המוח - שעשועי הגיון ומתמטיקה קולעים יותר למטרה!).

האורתודוכסים הנוהגים להזמין חילונים שכמוני (כן, בסופו של דבר) לסופשבוע, מסתמכים על כך שקול זמירות השבת, הנרות הדולקים והמטעמים המסורתיים יכבשו את הלבבות. וזה נכון, והלבבות אכן נכבשים, לעיתים, במשך ביקור אחד, שניים, שלושה. כאשר מכירים *מקרוב*, כפי שאני הכרתי - לומדים כי באותן משפחות קיימות אותן בעיות, אותם סיבוכים ואותם סכסוכים כבמשפחות אחרות, והנעמת שירי השבעס אין בה כדי למחוק את כל אלה. לעיתים, הבעיות הרגילות הקיימות במשפחות רגילות, חילוניות, אף *מוחמרות* עקב הצורך להישמע למצוות הדת ולמצוות הרב בניגוד לשיקול הדעת, וגם בזאת, לצערי, נתקלתי.
לתשומת ליבך 210730
נחמד זה עניין של טעם. :)
פלורליזם רפורמי 210754
"לא הבנתי מהי "הדוגמטיות הנאצלת" שלי?"

שמתי רק את "הנאצלת" בתוך גרשיים, ר"ל, אתה דוגמטי, ומציג זאת בתור נאצלות, אף כי אין כל נאצלות כזו בדוגמטיות שלך.

"איפה היא באה לידי ביטוי, אם אכן היא חיה ובועטת?"

איפה לא?

"אין זו הפעם הראשונה שאתה מספר שנחמד לך אצלהם, וזה טוב שנחמד לך, אבל בשביל להחליט ש*לא-נחמד* לך אצל האורתודוקסים - אתה צריך לבקר גם אצלהם"

אמרתי פה פעם באחת התגובות שהדוגמטיות היחידה בה אני "חוטא" במודע היא א-דוגמטיזם. כפי שתגובת אייל אלמוני כלשהו ציינה, לאורתודוכסים יש הרבה דוֹגמות. אלה דוגמות, שכן בשורה התחתונה הצידוק להן זה משהו בסגנון "התורה/הא-ל אמר/ה", וכל היתר מסביב זה אוסף של התפתלויות כדי להסביר למה גם אם זה לא הגיוני כלל, עדיין ניתן למצוא איגיון כלשהו שיחייב זאת. מדבריי אלה עולה בבירור מדוע יותר נחמד לי בקרב יהודים רפורמים מאשר בקרב אורתודוכסים. לפעמים גם הם דוגמטיים, ויש גם הרבה חילוניים דוגמטיים, אבל לפי דעתי ביהדות האורתודוכסית זה הרבה יותר עקבי ובולט.
הדוגמטיות עדיפה על הדקדנטיות 210919
ד"ר יורם חזוני ממכון "שלם" בירושלים כתב פעם: "דוֹגְמָטִיות – היא מצב תודעתי שבו מושגים מעשיים עיקריים נתפשים בבהירות כזאת, עד שנותר רק הסבר אפשרי אחד למציאות. במקרה כזה כל ראיה המצביעה על פירוש חלופי – ומשום כך גם על דרכי פעולה חילופיות – נעלמת כליל מן העין, ובעצם אינה עולה על הדעת. אבל קיים גם מצב מנוגד, מצב של דֵקְדַנְטִיות מחשבתית, שבו מושג מרכזי נתפש בצורה עמומה כל כך, ורופפת כל כך, עד שגם הדוגלים בו אינם יכולים לתפוש אותו עוד בתוך המולת העובדות והמושגים המתחרים אשר מתפרצים אל תודעתם מתוך מרקם המציאות.
"מן המפורסמות שהדוֹגְמָטִיסט – תהיה אמונתו או השקפתו אשר תהיה – מסוגל לקיים פעילות ממושכת, עקבית ואף קנאית למען הרעיון שלו – דווקא משום שהוא רואה אותו בבהירות כה רבה; דווקא משום שבתפישתו, הרעיון לעולם אינו מתערער, או משנה את צורתו, או נעלם מן העין. אולם הדֵקְדָנְט, גם כשהוא תומך מושבע באותו הרעיון עצמו, רואה את המושג כה מעורפל, שלעולם לא ברור לו מה כרוך בו, בין אם במחשבה ובין אם בפעולה; לכן הוא מבלבל אותו ומכסה עליו ברעיונות אחרים ללא הרף, ולעולם אינו ער דיו להבחין כאשר הוא שוחק בטעות היבט שולי כזה או אחר שלו, ואף לא כשמצליח בלי משים בהריסת מהותו. מובן מאליו שאין הדקדנט מסוגל לפעול באורח ממושך ועקבי למען רעיונו; הרי המושג שבתודעתו שרוי במצב כזה של התמוססות, עד שכאשר הוא מנסה לפעול על פיו, מסתבר שמחצית מהזמן הוא יורה על כוחותיו שלו".*
אשריהם של היהודים האורתודוקסים האמונים על תורת ישראל – דוגמטיסטים, במובן החיובי של המושג. בכך שממשיכים לעשות זאת מתוך הקפדה על הצביון היהודי של עמם, בעזרת שמירת מצוות התורה ולימודה. אלה המהווים למעשה את הרציפות ההיסטורית עם העבר הריאלי של העם העברי, חרף המלעיגים הדקדנטים מעידן הפוסט-מודרניזם.

---------
* כתב העת "תכלת", גיליון מס' 6, חורף תשנ"ט-‏1999, עמ' 100, הוצ' מרכז שלם ירושלים.
זו נבלה וזו טרפה 211035
קודם כל, אני מסיק מדבריך שלא רק שאין לך בעיה עם זה שאני מכנה אותך וחשיבתך דוגמטיים, אלא אף מצאת סיבה להתנאות בכך (וכפי שכבר ציינתי, אם יש משהו שדתות וכתות ככלל והיהדות האורתודוכסית כמקרה פרטי חזקים בו, זה למצוא הסברים ותרוצים פתלתלים כדי לתמוך בדברים שבהם היו דבקים גם לולא תירוצים מסוג זה היו מן הנמצא - אין כמו הכחשה ואוטו-סוגסטיה).
שנית, אני מוכן לקבל את הגדרתו של ד"ר חזוני לדוגמטיות, מלבד מספר דברים שאינם ברורים לי:
א. "מן המפורסמות שהדוֹגְמָטִיסט...מסוגל לקיים פעילות ממושכת, עקבית ואף קנאית למען הרעיון שלו" - האם זאת מפורסמות היסטורית? האם כל רעיון דוגמטי מחייב פעולה בצידו? האם כל אדם שפועל בעקביות למען רעיון מסויים הוא דוגמטיסט? האם מישהו שכל שנה פועל בדבקות למען רעיון אחר הוא לא דוגמטיסט? האם כל רעיון שמייצר דבקות פעולתית הוא רעיון דוגמטי? (זה עתה למשל נתבשרתי שקיבלתי לאחר 23 חודש של דבקות תכנון ויישום, תושבות קבע אוסטרלית - זה הופך אותי לדוגמטי?)
ב. עוד פחות ברור לי מדוע העלית את ההבחנה בין דוגמטי לדקדנט, שכביכול היא בסך הכל מתבטאת בבהירות המחשבתית לגבי *רעיון מסויים*, בעוד הרעיון של לא להיות דוגמטי מתבטא או לפחות מנסה להתבטא בלהניח כמה שפחות מקסימות. אני, כמישהו בעל נטיות פילוסופיות, משתדל שוב ושוב להבהיר ולחדד רעיונות (בניגוד ללנכס כאלה), ודבר זה יכול לקרות רק אם מסתכלים בעין ביקורתית, אם מוצאים נקודות חולשה, אם מנסים לברר את גבולותיהם של הרעיונות, חולשותיהם, וכדומה. ביקורת רעיונית, ובחינה של רעיונות והקשרים ביניהם וכל השאר, יכולה להיעשות באופן חלש, מעומעם, רגשי או באופן לוגי, דיסקורסיבי, רציונלי, פילוסופי. אני משייך את הדוגמטיות לקבוצה הראשונה, ורואה בה סוג של דקדנטיות מחשבתית, של חוסר יכולת/מוכנות לביקורת עצמית, ואפילו של "הבה נחיה חיים נוחים על-פי מתכון ולא נחקור בשטויות".
ג. לכן, נראה לי שיש אצלך בלבול מושגי, רעיוני (אולי אפילו דקדנטי) לגבי מה ד"ר חזוני טוען ולגבי מה שהדיון ביננו עוסק בו, ואתה משתמש בבלבולך כקרדום לחפור בו. המשפט שלך בסוף, "חרף המלעיגים הדקדנטים מעידן הפוסט-מודרניזם" , שמנסה בכוח וכמו בהרבה תגובות אחרות לשייך הכל לפוסט-מודרניזם, רק מדגיש את הבלבול המושגי הזה. הייתי מוסיף שבתגובתך הראית שדוגמטיות מחשבתית ודבקות בתזה מסויימת בלהט נטול ביקורתיות גוררת בצידה תפיסה חד-צדדית, שגויה, ואף הייתי מסתכן ואומר בלתי-קוהרנטית של כל רעיון "עוין" לה. ומכאן, שדוגמטיות מעל סט רעיוני X, גוררת דקדנטיות מעל סט רעיוני אנטי-X. את ניתוחי זה אני רואה כנופל לא תחת דוגמטיות ולא תחת דקדנטיות אלא תחת פילוסופיה או ביקורת רעיונית.
אחד מהערכים בסקר כנראה איננו רלוונטי 207507
הכנראה שלך מוטעה מיסודו.

גם האיסור לגנוב, והאיסור לשאת את שם אדוני לשווא שווים זה לזה, שניהם מן התורה ולא מדברי הסופרים, ובכל זאת, הפתעה, יש מי ששומר על הראשון ולא על השני (ויש מי ששומר על השני ולא על הראשון).

למעשה, חצי מהישראלי מפרידים בשר וחלב, חמישית שומרים על השבת, ושתי חמישיות מפרידים בשר וחלב באופן מוחלט http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
כתבה מעניינת 209072
לפי הכתבה, שיעור החילונים בישראל *גבוה* מאשר בארה"ב או באנגליה ולמרות זאת שם יש נישואין אזרחיים וכאן אין.
מיהו חילוני? 209078
אני אנסה להסביר לך למה יש פערי תיווך שכאלה. גדעון ברוידא, חבר הנהלת הפורום לנישואים אזרחיים של חמד"ת, פירסם לאחרונה בעיתון "הארץ" (18,3,04) רשימה בשם "מיהו חילוני". להלן קטעים נבחרים על החילוני הישראלי (לעומת האמריקאי):

"התנהגותה של מפלגת שינוי בהצבעה בכנסת על הנישואים האזרחיים אינה אמורה לאכזב איש. כישלונה פעם אחר פעם של החקיקה להנהגת נישואים אזרחיים בישראל מוכיחה עובדה שיש להפנים אותה, למרות הקושי הכרוך בכך: מתברר שיש הרבה פחות חילונים בישראל מכפי שאפשר להתרשם. ישראלים רבים, הרואים את עצמם חילונים, אינם בהכרח לא דתיים. הם אולי אינם שומרי מצוות, אולם דבקותם בתפישות מושרשות הנוגעות לזהותם היהודית וב"דמותה היהודית של המדינה" מותירות אותם באורח מובהק בצדו של המחנה החרדי, והדבר בולט בעיקר כאשר מגיעים רגעי הכרעות תחיקתיות במסגרת הדמוקרטית.

בעוד שהחרדים נאמנים לשיטתם, נחושים בדרכם ועמדותיהם מוגדרות וידועות, הרי שעמימות הזהות שבתוכה חיים אזרחים רבים בישראל, המציגים עצמם כחילונים, מציבה אותם בזירה של אופורטוניזם תועלתני וקפיצה על כל החתונות. ועם זאת, מצבם הוא גם מקור לתסכול. מבחינות רבות קל יותר להיות חרדי מאשר להיות חילוני: יש כללים ברורים לכל דבר, יש מנהיגים שעל פסיקותיהם אין עוררין.

התנערותם של פוליטיקאים חילונים רבים במרוצת השנים מחקיקה חילונית במובהק, גם כאשר, למראית עין, מרבית חברי הכנסת הם לכאורה חילונים, מוסברת פעם אחר פעם בתירוצים קוניונקטורליים אלה ואחרים. אולם ההתפכחות בדבר עובדת מיעוטם של החילונים האמיתיים בישראל היא החשובה, כדי לחדול מהשימוש הפוליטי הציני והמביש שנעשה ללא הרף בשמן של שתי הזהויות, הדתית והחילונית".
מיהו חילוני? 209467
זה נראה לי די טפשי, כי אחוז החילונים כמו שהוא מופיע במחקר הוא נמוך למדי ( כ- 25 אחוז) ולכן די ברור לי שאחוז זה לא כולל את ה"מסורתיים" שמתוארים במאמר שציטטת. שים לב ש- 44% מהאזרחים תומכים בקיום נישואין אזרחיים (סקר אחר שפורסם כאן) ולכן אותם "חילונים" בסקר של הכתבה הנ"ל הם חילונים *מלאים*.
מיהו חילוני? 209493
אחוזם של החילונים הישראלים המזהים את עצמם ככאלה - משתנה מסקר לסקר, וממכון למכון. זאת משום שהגדרת הזהות היהודית טומנת בחיקה גם דת וגם לאום, שטרם השכילו "החילונים" להפריד בין השניים במישור המעשי בחיי היומיום. למשל? אחוזם הגבוה מאוד של היהודים הישראלים שמלים את צאצאיהם, אחוזם הניכר של המקפידים על צום יום כיפורים לפחות עד שעות הצהריים, אחוזם הבולט של חוגגי חגי ישראל המסורתיים: ליל הסדר, סוכות, חנוכה וכו'. והשאלה הנשאלת עליהם היא: ממה נפשך, אם חלילה אין אלוקים ותורת ישראל הינה אוסף של אגדות עם פגאני וכו' - אז אל תשמרו כלום, ואם יש אלוקי ישראל (בניגוד לאלוהי הפילוסופיה של דקרט וכו') ותורת ישראל נמסרה במעמד הר סיני והועברה במסורת מדור לדור וברציפות היסטורית בלתי פוסקת - אזי שההיגיון אומר שתקיימו את כל מוצא שפתיה בלי כחל וסרק.

אני לא יודע איזה סקר אחר פורסם כאן על נישואים אזרחיים, אבל על פי הסקר שפרסמתי אני בדיון (מטעם מרכז גוטמן בשיתוף עם המכון הישראלי לדמוקרטיה) - הנתונים שונים. ובכלל אני לא מקבל את הטיעון שבאחוז ה"בעד" נישואים אזרחיים - ניכרים החילונים הגמורים בזהותם. שכן אני מכיר אישית גם דתיים וגם חרדים התומכים במתן האפשרות לנישואים אזרחיים. כפי שכבר הבהרתי לא פעם באייל, להלכה היהודית אין בעיה עם נישואים אזרחיים כאקט של נישואים, אלא עם ההשלכות החברתיות שאלה עשוים להוליד בעם היהודי: פילוג חברתי אשר בל יאחה עוד לעולם. ובדיוק בנקודה זו, ישנה מחלוקת בין הדתיים (בעיקר מ'מימ"ד') התומכים בנישואים אלטרנטיביים שכאלה לבין הדתיים (בעיקר מהמפד"ל) המתנגדים להם. מה גם שכבר הבאתי למעלה על רצונם של חלק מהחרדים להתנתק ממדינת ישראל לטובת האינטרס הפנים-חרדי ולזנוח את הדאגה העמוקה לכלל ישראל; בעצם כך עלול להיווצר מצב שבמדינה ינשאו הישראלים (בניגוד ליהודים) גם על פי הבודהיזם או בדרך האסקימוסים או האינדיאנים. כך שמאחוז התומכים בנישואים אזרחיים אין להסיק את אחוזם של החילונים הגמורים בהגדרת זהותם העצמית.
זאת ועוד, שעל פי נתוני מרכז גוטמן שהבאתי, מדובר בנשאלים כאלה שכבר נישאים כדת משה וישראל אך מעוניינים להעניק מתן לגיטימציה לכאלה שחפצים בטקס האזרחי. מהניסוח של הסקר משמע כי אין הדבר מעיד על כך שהם בעצמם היו נישאים בטקס אזרחי לו היו מאפשרים להם חוקית.
מיהו חילוני? 209502
>>" והשאלה הנשאלת עליהם היא: ממה נפשך, אם חלילה אין אלוקים ותורת ישראל הינה אוסף של אגדות עם פגאני וכו' - אז אל תשמרו כלום, ואם יש אלוקי ישראל (בניגוד לאלוהי הפילוסופיה של דקרט וכו') ותורת ישראל נמסרה במעמד הר סיני והועברה במסורת מדור לדור וברציפות היסטורית בלתי פוסקת - אזי שההיגיון אומר שתקיימו את כל מוצא שפתיה בלי כחל וסרק"

אולי יותר משהתרחקו ישראל מאלוהים, התרחק אלוהים מישראל? הרי לא היה לנו נס גלוי מאז פורים המקורי, לא? אני מציע דרך שלישית: אלוהים נסוג ממעורבות אקטיבית במיזם היהודי שלו, וגם אנחנו נסוגונו ממתן תמורה.
מיהו חילוני? 209504
פורים זה נס גלוי? אני לא יודע מה דעת ההלכה, אבל אני הייתי אומר נס נסתר. איזה חוק טבע לא התקיים כאן?
מיהו חילוני? 209510
החוק שתמיד היהודים נדפקים בסוף.
מיהו חילוני? 209514
האמת אני ממש לא יכול להגן על זה. אולי החלומות של אחשוורוש? ייתכן שהמגילה באמת מספרת יותר על מזימה מנס. אני לא אתעקש על רישומה במרשם הניסים הגלויים. זה אגב רק מחזק את טענתי, זה משאיר לנו את נס פך השמן.
מיהו חילוני? 209656
נס פך השמן? אתה יודע מה היה שם? הבה ואספר לך.

בחיפוש שערכו החשמונאים במרתפי המקדש, נמצאה כמות נכבדה של שמן זית טהור.

אבל....

אחרי שיהודה לקח קצת, יוחנן לקח עוד קצת, מתתיהו לקח וכן הלאה...

נשאר שמן רק לשמונה ימים, אזה נס !!!!
מיהו חילוני? 209775
מיהו חילוני? 209908
נו בבקשה. אחרי שהטקסט מסביר איך העם היהודי של תקופת התנ"ך היה רווי אווירת נס תמיד, מאז שאלוהים הציל את אברהם מכבשן האש באור כשדים וכן הלאה, אתה מסתכל על ככה אלפיים שנה האחרונות, ועל כורחך אתה שואל, אלוהים שלי, אתה מתחבא מאחורי הברוש?

ברור שאני לא יכול להוכיח חד וחלק שאלוהים נטש, אבל תודה שיש נימוק אחד טוב לתמוך באפשרות הזו.
מיהו חילוני? 209964
אילולא שהיה "נימוק אחד טוב" (שטרם ידעתי בכלל מהו) - לא היתה כל אפשרות לבחירה חופשית בין טוב לרע, בין עבודת השם לאתאיזם. ומה חשבת שאם היום תעביר זקן סנילי במעבר חצייה - מחר תופיע לך בחשבון הבנק ירושה מדודה באמריקה?!
מיהו חילוני? 209982
אני מאחל לדודותי באמריקה אריכות ימים ושנים. אני לא מחפש חריגה מחוקי הטבע. ואם שאני מעביר זקן את הכביש, אין שום ציפיה לתמורה מאחורי זה (רמז רמז).
מיהו חילוני? 210128
כלל לא התכוונתי אליך אישית, הגם שלצערי כך משתמע מדברי. אני מבקש את סליחתך, טעיתי בניסוח המשל. כל השבת התייסרתי על הטעות הפאטאלית הזאת בניסוח.

כל אשר אמרתי הוא שאל לך לצפות ‏1 לתמורה ממי שמצווה עליך לקיים את מצוותיו - בו במקום ובו בזמן. "לכל זמן ועת" (שלמה, קהלת).

---------
1 אם אני לא טועה, אתה הראשון שדיברת פה בתור אחד שמצפה לגמול ותמורה מבורא העולם ומנהיגו.
מיהו חילוני? 210271
(אני רחוק מהמחשב שלי, ולא אענה לפני החג כנראה, אז רק בינתיים)

אין סיבה להצטער, ודאי לא להתייסר. הוצאתי את דבריך מחוץ להקשרם המטאפורי, סתם כציניות לשמה (אפילו לא למטרה טובה, פרט להיתול); אולי אפילו אני צריך להתנצל. בכל מקרה, לא נפגעתי, ונראה לי שגם לדודותי לא יכול להיגרם כל נזק. שיהיה לך וליקיריך חג שמח וכשר!
מיהו חילוני? 210274
שיהיה גם לך וליקירך פסח כשר ושמח!
מיהו חילוני? 209509
נסים גלויים אתה מחפש? בבקשה: הקמת מדינת ישראל ("חיוך מהשמים" - רבי חיים מבריסק החרדי), מלחמת ששת הימים והיד עודנה נטויה. אם רוצים להאמין בנסים, הרי שגם כיום קורים נסים כבירים, רק שרוב העם אינו שם לב אליהם.
על איזה "מתן תמורה" מצידנו אתה מדבר בכלל? על פי תפיסת עולמה של היהדות, "לא ניתנו מצוות לישראל אלא לחיות בהן שנאמר: 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם', וחי בהן ולא שימות בהן" (תוספתא מסכת שבת, פרק ט"ו, הלכה י"ז). ו"לא ניתנו המצוות לישראל אלא לצרף בהן את הבריות" (ויקרא רבה, פרשה י"ג). עיקרו של דבר, מאחר ואלוקי ישראל שלם בתכלית השלמות, הוא לא ציווה עלינו את קיומן של המצוות על מנת שירווח לו (כי אינו חסר שום-כלום), אלא על מנת שירווח לנו בריותיו (הבלתי מושלמים בעליל). קיום מצוות התורה הוא שעשוי להשלים אותנו מוסרית ואנושית.
מיהו חילוני? 209515
סליחה, אני זוכר בפירוש משפטי תמורה, כגון אם תשמרו מצוותי וגו'. בכלל כל הרעיון של "ברית" מבטא חיוב הדדי. זה חוזה, לא משנה שהצד הטמיר לא מצביע על הנאה ממנו; ואמנם לאחרונה אין לנו הוכחות למעורבותו בהנהלה.

אבל לא רק האספקה פסקה, גם השיווק: הרי אם דעתו נוחה מהקוראים בשמו, היה ניתן לצפות לאיזו מיקרו-התייצבות לצידם, בגלוי. בעבר הוא גילה להיטות כמעט-קטנונית להוכיח שהוא האלוהים. אם אליהו הנביא היה חוזר היום על המפגן עתיר-הבשר בכרמל, מה היה קורה? הוא היה מקבל דו"ח מהפיקוח הווטרינרי, ולמחרת מתייצב בבנק הדואר לשלם אותו.

ומהו נס? בהתאם להערות קודמי, אפשר להעיר שדברים טובים שקורים לעם ישראל (כגון הקמת המדינה) אינם מיניה וביה בבחינת נס גלוי. מה גם שהקמת המדינה שנויה במחלוקת, ולדעת החרדים לדבר השם היא מנוגדת ממש להוראת היהדות.

אבל מעבר לכך, אם הקמת המדינה היא נס, אז הסכם השלום באירלנד גם הוא ודאי נס באותה מידה. ואם ככה נראית מעורבות אלוהית, אז זה לא מוגבל לצד החיובי של המטבע: אולי גם המהפכה החומייניסטית היא נס? או השואה? (גודווין)
מיהו חילוני? 209673
לפני שאתה מנפנף עם הגודווין המעושה שלך, תבין דבר אחד.

1. לא טענתי שחלילה אין שכר ועונש, אלא בדיוק את ההפך: יש שכר ועונש, אבל אין הבורא חייב לך מאומה בשעה שאתה מפר את הברית בינך לבינו. הרי הזכרת את השואה כעדות ל"העדר [התייצבות] הא-ל", והרי לך עובדות כהווייתן; בהשכלה שיושמה באמנציפציה היה תנאי סמוי: סובלנות כלפי היהודים וזכויות יוענקו להם באותה מידה שבה יהפכו היהודים להתגלמות מופשטת של האדם באשר הוא, של האנושות כולה. מבחינה חברתית פירוש הדבר היה התבוללות; מבחינה אינטלקטואלית - התפרקות הערכים והאמונות שהיהודים נשבעו לקיים במעמד הר סיני. יהודים רבים האמינו שהתהליך שפיר, שהרי מי יכול היה לצפות בתחילת המאה התשע-עשרה את תוצאות התהליך? אך מה שהחל כהבטחה לעידן חדש של שוויון וסובלנות הסתיים במשרפות אושוויץ.
כל שטוּפַּח במאה ה-‏19 וראשית המאה העשרים - התבונה כעמוד התווך של הקיום, האמונה בקידמה, התנועות החברתיות הגדולות - התגלה כאשליה והונאה עצמית. אושוויץ חשף אמיתות אפלות שהאדם לא ידע אותן, לא יכול היה לשער אותן, ואולי בעומק נפשו התעלם מהן.

2. ואם אחד כמוך, ישראלי יש להניח, כלל לא רואה בכינון המדינה היהודית נס גלוי של ממש - הרי שאמליץ לך לרוץ לרופא העיניים הקרוב לביתך ועדיף עם מלווה צמוד. לא אתפלא אם בעתיד תזדקק לשירותיו של כלב הליכה.
האם באמת אין זה נס שלאחר אלפיים שנות גלות ונדודים והגליות והשמדות, ניתנה ליהודים זכות קיום טריטוריאלית משלהם, בה יוכלו לחיות ולהתקיים כעוות נפשם ותפישת זהותם העצמית באין מפריע?!
לך תקרא מעט מספרו האוטוביוגרפי של עמוס עוז, "סיפור על אהבה וחושך" (כתר), אולי תשכיל לחדול מלהיות פוסט-ציוני אכוּל שנאה עצמית.

3. אין זה נכון לטעון ש"לדעת החרדים - הקמת המדינה מנוגדת להוראת היהדות". לך תברר מי היה הרב חיים מבריסק שאמר בשעת הכרזת המדינה "זהו חיוך מהשמים, אבל החילונים קילקלו". הרב מבריסק, מנהיג חרדי כריזמטי, היה ממתנגדי הקמת המדינה, אל אף שראה בהקמתה נס גלוי מן השמים. התנגדותו כלפיה נבעה בעקבות מעשיהם של הציונים החילונים שהעבירו את יהודי תימן ומרוקו ובוכרה ושאר ארצות המזרח על דתם בכוח הזרוע הציונית האגרסיבית‏1. בכך ראה את קילקולם של החילונים, ובצדק‏2.

4. אתה שואל נכון "מהו נס?", אך מסיק מסקנות מוטעות מדברי חבריך לדיון.
אם האחידות המתגלה בטבע היא בעלת יופי רבגוני, הנסים נראים כסטייה הפוגמת ביופייה. ולא לחינם ראו חז"ל את הנס באור שלילי, שכן לגבי פלוני שבנו ניצל בנס, שלא כדרך הטבע, לא שיבחו החכמים אלא ציינו את מגרעותיו באומרם: "כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית" (שבת נג, ע"ב). וכך אפשר להבין אימרה המשווה את הנסים ללילה ואת הפסקתם לעלות השחר (יומא כט, ע"א). אמנם במסכת מועד קטן (טז, ע"ב) נמצאת הגרסה ש"הצדיק גוזר והקב"ה מקיים את גזירתו", ומכאן הסמכות לעשיית נסים (שינויי טבע) על ידי הצדיקים, אך במסכת תענית (כ, ע"ב) גירסה זו מכווצת (מנוטרלת) לכדי איחול כללי, ואת מקומה תופסת הנחיה שלא להתפלל על נסים שהם שינויי טבע: "אם עושים לו נס, מנכים לו מזכויותיו לעולם הבא".
נראה שההלכה היהודית שוחרת חיים ריאליים, בתוך הטבע ועל פי הטבע. חוקי טבע יציבים, הם בסיס מוצק ומתמיד יותר לביסוס אמונתנו מאשר הנסים. ויחי ההבדל שבנקודה זו בין היהדות לנצרות או לאִסלאם, שכן שתי האחרונות מבססות את אמונתן בעיקר על נסים. האמונה בבורא אינה תלויה – ועל פי היהדות אסור שתהיה תלויה – באפשרות של התרחשות נסים, גם אם נעשו נסים לישראל או לאישים מסוימים בישראל. עבודת השם התמימה והכשרה מתייחסת דווקא לכך ש"עולם כמנהגו נוהג" וגם ינהג כך. התרחשות של נס נשארת בגדר מאורע לא-צפוי, שמלכתחילה אין להתחשב באפשרותו.
וכך כתב הנשר הגדול, הרמב"ם, בהלכות יסודי התורה (ח, א): "משה רבנו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלהט וכישוף, אלא כל האותות שעשה משה במדבר לפי הצורך עשאם. לא להביא ראיה על הנבואה, היה צריך להשקיע את המצריים קרע את הים והצלילן בתוכו, צרכנו למזון – הוריד לנו את המן, צמאו – בקע להן את האבן, כפרו בו עדת קרח – בלעה אותן הארץ, וכן שאר כל האותות. ובמה האמינו בו? במעמד הר סיני, שעינינו ראו ולא זר ואוזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים, והוא ניגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים: 'משה משה לך אמור להן כך וכך'. וכן הוא אומר: 'פנים בפנים דיבר ה' עמכם' (דברים ה, ד), ונאמר: 'לא אֶת אֲבותֵינוּ כָּרַת ה' אֶת הַבְּרִית הַזּאת כִּי אִתָּנוּ אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים' (דברים ה, ג). ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי? שנאמר: 'הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם' (שמות יט, ט), מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם, אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה".

1 תגובה 195291
2 כפי שהסיקו החילונים בתגובות לאחר ‏1.
מיהו חילוני? 209683
שאלה לא קנטרנית:
טכנית, מה ההבדל בין נס גלוי לנס נסתר, ולמה הקמת מדינת ישראל היא דווקא נס גלוי?

שאלה כן קנטרנית‏1 : בהנחה <אם עושים לו נס, מנכים לו מזכויותיו לעולם הבא> והנחה שהקמת מדינת ישראל זה נס, למי ניכו מהעולם הבא, לכל התושבים, או רק למקימים?

1 סליחה, אבל ראיתי שאתה כבר רגיל ממגיבים אחרים ואני בטוח שתוכל לענות בסבלנות ובמאור פנים האופיניים לך.
נס וטבע 209777
נתחיל מהסוף ("הקנטרני") להתחלה (הבלתי-קנטרנית):

1. הכוונה ב"אם עושים לו נס - מנכים מזכויותיו", רק למי שיכל היה להסתדר ללא הנס בדרכי הטבע (על פי מנהגו של עולם), אך בחר לאלץ את השמיים לפעול בניגוד למנהג העולם הטבעי (אם זה באמצעות תפילות, סגולות וכו').

2. נס וטבע
א. "מה ההבדל בין נס גלוי לנס נסתר?"
ב. "למה הקמת מדינת ישראל היא נס גלוי?"

השאלה השנייה תלויה בתשובה על הראשונה, ולא לחינם צירפת אותן יחד.
ישנם נסים גלויים, למשל אלה המסופרים במקרא, ואחרים המתרחשים כל הזמן, גם בחיי יומיום ובגופנו שלנו, גם אם בצורה נסתרת, כך שהאדם ממשיך להיות בריא. "ועל נִסיך שבכל יום עמנו, ועל נפלאותיך שבכל עת: ערב ובוקר וצהריים", אנחנו מתפללים בתפילת העמידה שלוש פעמים ביום. דון יצחק אברבנאל (פורטוגל 1437 - ספרד 1508) ביאר את הנס מלשון נס ודגל - "כִּנשֹא נס הרים תראו" (ישעיהו יח, ג). אות וסימן שאחרים ישאו אל הדגל עיניהם, וילכו אחריו. הנס הוא סימן מאת הא-ל לאדם.
לעומת "הנסים", "הנפלאות" הן מלשון פלא, מסביר אברבנאל. האדם משתומם ומתפלא למראה הנפלא. הוא מרגיש את אפסותו מול כוחות הא-ל. אלה הם שני צדדים של אותה המטבע. הנסים מצד הקב"ה באים כדי לאותת לברואיו ללכת אחריו. ואילו הנפלאות - לגרום לאדם שירגיש כי רק הא-ל בעזרו, ועליו באפסותו לקבל את מרותו.

הסבר פרטני אודות "הנס הגלוי והנס הנסתר" תמצא כאן (חפש כותרת משנה מתאימה לאודות):
נס גלוי 209824
בקשר ל1 - תודה, הבנתי שאתה אומר שמכיוון שלא התפללנו לנס הקמת המדינה ( האמנם?) אנחנו בטוחים מניכוי חלקנו בעולם הבא.

בקשר ל2 - אני חושש שרק שכנעת אותי יותר שהקמת מדינת ישראל, אם היא אכן נס, היא בפירוש נס נסתר. אני מצטט מהמקור ששלחת לי:

<בשולי הדיון על תפקידו ומשמעותו של הנס, יש להבחין בין נס גלוי ונס נסתר. נס גלוי הוא נס שמפר בעליל את חוקי הטבע, כאשר נס נסתר הוא התערבות א-לוהית שאין בה הפרת חוקי הטבע, אלא לכאורה "עולם כמנהגו הולך". לוינגר מכנה את הנס הגלוי "נס במובן החזק" ונס נסתר "נס במובן החלש". ברם, יוצא מעצם הגדרתו של נס נסתר שאין הוכחה ברורה שאכן מדובר בנס.>

עדיין לא הסברת לי מהו אותו "חוק טבע" שהקמת המדינה הפרה בעליל ( פרט לחוק - היהודים תמיד סובלים, שהציע שכ"ג).
נס וטבע 209861
לא ממש איכפת לי איך שתקרא לנס הקמת המדינה: "נס גלוי" או "נס נסתר", בגלל שההבדלים ביניהם גבוליים.
ברור לי שבהחלטת האו"ם להקמת המדינה היהודית היה מעשה בלתי טבעי בעליל. רבים מבני עמנו עקבו בחרדה גדולה ובהמתנה דרוכה להחלטת האו"ם בנידון. נכון שבמשך אלפיים שנה עם ישראל שרוי בגלות החל הזה, ללא טריטוריה משלו והוא נרדף ומושלח מארץ לארץ. אירופה הקיאה אותנו כמו שלא העלינו בדמיוננו הפרוע ביותר. סביר להניח שאותן האומות אשר דיקעו את זהותנו היהודית והתאכזרו על עצם זכות קיומנו הבסיסית כבני אנוש עלי אדמות - היו ממשיכים בדרכם הטבעית למנוע מהעם היהודי את זכותו לשוב לארצו ולקונן בה את מדינתו הריבונית. והנה לא היא, ורוב אותן האומות (כמו למשל, בריה"מ של העריץ סטאלין) קיבלו החלטה אמיצה לחרוץ את גורלנו לטובת זכות קיומנו. יש אומרים בגלל התוצאות של הנאצים ועוזריהם, אבל אין זה משנה כל כך למה החליטו את אשר החליטו. מה שמצופה היה שיחליטו להמשיך להתאכזר עלינו ולהגלותנו בכל קצוות תבל, אך בדרך נס החליטו לאפשר לנו את זכותנו על מדינה ריבונית משלנו.
נס וטבע 209905
אז עכישו נחזור לשאלתי: למה הקמת מדינת ישראל היא נס (נסתר, עכשיו גם אתה מסכים); ואילו הקמת צפון אירלנד, כל המדינות האפריקאיות, הודו החופשית, אוסטרליה וניו-זילנד, קנדה, ארצות הברית של אמריקה ובקרוב: הרפובליקה הכורדית, המדינה הפלסטינית ועוד כיוצא בהללו – אינה נס?

יש גל עולמי ענק שנקרא פוסט-קולוניאליזם, ורק אנחנו נס??
והגל כולו - לא נס? 209913
(''לעולם יאמר אדם, בשבילי נברא העולם'')
והגל כולו - לא נס? 209937
(הגוי אינו אדם)
אדרבא 209941
כל הפוסט-קולוניאליזם הוא נס, שמטרתו הקמת מדינת ישראל (ותוצאת הלוואי שלו הקמת כמה עשרות מדינות אחרות).
מתכון 209944
עשה לך נס בארבעה שלבים.

המצרכים:
אמונה שלמה.

אופן ההכנה:

1) הנח הנחה לא מדויקת על המציאות.
2) הבחן במציאות שמתנהגת באופן ש(קצת עד מאוד) לא תואם את ההנחות שלך.
3) המנע מלשנות את ההנחות שלך.
4) תבל בפילפולים.
5) הכרז בשמחה וששון - נס!
מתכון 209946
הנס האמיתי הוא שתהליך של חמישה שלבים נכנס אצלך בארבעה...
מתכון 209949
שלב 4 נוסף לפני האישור והוא אופציונלי :)

אבל כן, אפשר לראות בכך נס אם רוצים. מזל טוב על נסך הראשון.
אדרבא 209947
רוצה לומר: גם הקמת המדינה הפלסטינית, הבעל"ט – נס היא, חלק מתקומת ישראל בארצו. עכשיו רק צריך להשיג חתימות של כמה רבנים על הלוגיקה ההלכתית הצרופה הזו, נסחוף את הציבור החרדי שיעמדו לימיננו (אבל עדיין בשמאל), ובלצ"ג (literally).
נס וטבע 209907
אני די שמח שלא איכפת לך אם אני קורא להקמת המדינה נס גלוי או נסתר. חששתי לרגע שכמו בתגובה 209673 תשלח אותי לאופטימטריסט, או להשיג כלב נחיה. בכל אופן, אם ההבדל כה דק וגבולי, מה התרגזת שם כל כך?
מיהו חילוני? 209685
סגנון הכתיבה שלך, רווי הביבליוגרפיה המיותרת והיומרנות הנפוחה, אינו מאפשר לי שלא לקפץ בגיל על טעות גסה שנפלטה ממקלדתך. לא הרב חיים מבריסק דיבר על חיוכה של ההשגחה עת הקמת המדינה, ולו רק משום שהוא מת שנים רבות קודם לכן. היה זה בנו הגרי''ז. הטענה שההתנגדות החרדית לציונות ראשיתה בעליית יהודי המזרח אחרי הקמת המדינה היא מצחיקה.
יחסה של המנהיגות החרדית למדינת ישראל 209771
הערתך נכונה בנוגע לרב מבריסק: לא מדובר בר' חיים אלא בבנו, הגרי"ז סולובייצ’יק, המכונה גם כן "הרב מבריסק".
אלא שמלבד עמדתו של הרב מבריסק בנידון, בידי מובאות מכתביהם של הרב חיים זוננפלד, הרי"צ דושינסקי (רבני היישוב הישן בירושלים), ר' אהרן קוטלר (מייסד הישיבה הגדולה בלייקווד), הרב שרגא פייביל מנדלוביץ' (מייסד ישיבת "תורה ודעת" בניו יורק), הרב יוסף כהנמן (מייסד ישיבת פונוביז' בבני ברק), הרב אליהו מאיר בלוך (ראש ישיבת טלז בארה"ב), הרב אליהו אליעזר דסלר (משגיח רוחני של ישיבת פונוביז') והרב יואל משה טייטלבום (הרבי מסאטמר). כל אלה נתנו את דעתם על הקמת מדינת ישראל, והדעה היחידה בין גדולי חכמי התורה החרדים הללו, אשר מצאתיה בהתנגדות גמורה להקמת מדינת ישראל היא של הרבי מסאטמר בלבד. כל אלה כמובן, מלבד המנהיגים הרוחניים של התנועה הציונית הדתית, כמו הרב צבי יהודה קוק, הרב יוסף דב סולובייצ'יק והרב שאול ישראלי ואחרים. מתברר כי גם גדולי חכמי התורה הלא-ציוניים במוצהר, כמעט כולם ראו את יסוד מדינת ישראל בעין יפה - ויש שאפילו בבחינת "נס גלוי" - ודגלו במעורבות במעגל חייה.

זאת ועוד שכלל לא טענתי כי "ראשית ההתנגדות החרדית לציונות בעליית יהודי המזרח אחרי הקמת המדינה". כל אשר טענתי הוא שהתנגדותם של המנהיגים החרדים כלפי המפעל הציוני התבטאה רק במישור של "כנגד החילון הציוני", שטמן בחיקו בין היתר (ועם הזמן) גם העברה על הדת (כפייה אנטי-דתית), אותה לא הצליחו לטשטש או להעלים עד עצם היום הזה והפצע נשאר פתוח ודואב.
מיהו חילוני? 209906
1. מי אמר שהברית הזו היא חד-כיוונית? אם חוזה לא קובע אחרת, הוא דו-כיווני. משתמעת ממנו הגנה ותמיכה וכו'. האם אנחנו מקבלים אותה או לא? אינני יודע. אבל בעבר היא בפירוש התבטאה בנוכחות אלוהית מוחשית – אם היית מנסה לכתוב את דברי ימינו, לא היה לך אפילו "וידבר אלוהים אל ... לאמור" אחד.

2. גם אתה לא רואה בקום המדינה נס גלוי. אני גם לא רואה בה נס נסתר, או נס כלל, מכיוון שאיני מאמין בניסים. הסיכוי לזכות בלוטו קטן יותר, ובכל זאת מישהו מצליח כל שבוע. אבל תסכים איתי, לפחות ש*אי-אפשר* לדעת אם משהו הוא נס נסתר או פעולה טבעית, שכן שניהם מצייתים לאפשרויות הטבעיות הרגילות.

3. קבל תיקון: במקום "לדעת החרדים" צ"ל "לדעת חרדים". לדעת אותם חרדים, עצם הקיום הריבוני הוא מרידה באומות העולם ודחיקת הקץ. זה לא חיוך, זו סכנה ממשית. אל תגיד לי שהדעות האלה הן המצאה דמונית חילונית. אתה מדבר על חרדים שמאסו בחילוניותה של המדינה והציונות, ואני דיברתי על חרדים שדחו את רעיון הריבונות המדינית.

4. את שאלתי בעניין הנס ניסיתי לחדד למטה מכאן.
הברית, החרדים והנס 209971
1. אף אחד כאן לא טען שהברית גורל והברית יעוד שבינינו לבין בוראנו - חד צדדית. היא בהחלט הדדית לכל דבר. רק שאתה אפילו לא שם, ואולי בכוונה תחילה, שאנחנו הפרנו את הברית בתקופת האמנציפציה בשני מישורים: במישור החברתי - התבוללות, ובמישור האינטלקטואלי-רעיוני - התפרקות הערכים והאמונות שהיהודים נשבעו לקיים במעמד הר סיני. פלא ש"עלה חרון אפו" של אלוקי ישראל, לנוכח הפרת הברית מצידנו.

2. אני כן רואה בהקמת המדינה נס של ממש, כי אותן האומות שבחרו לאפשר את הקמתה יכלו להחליט אחרת ומה גם שנציג ארה"ב באו"ם לאחר שבועיים אחרי ההחלטה הגורלית החליט לבטל את ההחלטה של ארצו בנימוקים שונים. אפילו בן גוריון חשש מהכרזת המדינה במוצאי שבת, כי כולם ידעו את מה שארצות ערב יעשו למחרת ומה שהם עשו באמת וב"ה ניצלנו בניסי נסים.

3. אני מציע לך להאמין לחרדי כמוני הטוען שפרט לרבי מסאטמר, לא היה מנהיג או פוסק חרדי אשר ראה בהקמת המדינה מרידה באומות העולם ודחיקת הקץ. רוב רובם המוחלט של המנהיגים החרדים ראו ועדיין רואים בהקמתה אלמנט חיובי, ורואים אותה כמצב הטעון שיפור מבחינת הזהות היהודית שלנו כעם.

4. חוששני שהטעות שלך ושל ראובן בסוגיית "הנס והטבע" לוקה בטעות הרווחת. בניגוד למוסכמה החברתית הרווחת, ביהדות הנס איננו מנותק מכל חוקי הטבע. גם לנסים יש חוקיות משלהם, או כלשון מהר"ל מפראג "יש סדר לניסים", ואחד החוקים הוא שצריך שיהיה משהו בדרך הטבע כדי להסתיר מעט את הנס. לכן צריך היה שיהיה שמן בכלי [אצל אלישע (מלכים ב, ח) ובחנוכה] כדי שהברכה תחול עליו, וכמו כן בנס חציית ים סוף, צריך היה שתנשב רוח הקדים‏1. כדברי הקובלנה המפורסמת של הקב"ה למלאכי השרת אשר ביקשו לומר שירה בשעת קריעת הים: "מעשה ידי טובעים בים, ואתם אומרים שירה?" (מגילה י, ע"ב). וכפי שביאר הרב דוד קמחי (רד"ק, פרובאנס 1160-1235): "אף על פי שהקדוש-ברוך-הוא עושה נסים ונפלאות עם יראיו, ברוב הם על [דרך] מנהג העולם; וכן [כמו ש]על מנהג העולם היה לו ליעקב לירא מפני עשיו ולדוד מפני שאול" (בביאורו על: שמואל א' טז, ב).
יש להבדיל בין הנסים שמחוץ לטבע לבין הנסים בתוך הטבע. על פי ההלכה היהודית הנס הינו חלק מהיומיום, ולכן, "אין מברכים על הנס אלא היוצא ממנהג העולם". כלומר, נס הוא מה שמחוץ לטבע (מנהג העולם). אבל מהו "מנהג העולם"? מהו "טבע"? הרב יעקב צבי עמדן (היעב"ץ, גרמניה 1697-1776) כתב בספרו "מור וקציעה" ש"כל המוּעדים להזיק, וכל מקום ששכיח בו נזק, והנה האדם ניצל מהם, גם זה יוצא ממנהג העולם, כי על פי רוב האדם לא ניצל מהם... וההצלה מידיהם היא ודאי נס גמור... וכן הניצול אפילו מנגיחת שור המועד להזיק... כל אלה ודאי יש להם לברך ברכת הנס". ובמילים עכשוויות, נס אינו בהכרח רק מה שממש "מחוץ לטבע", אלא גם מה שרק בניגוד לצפוי, בניגוד לסטטיסטיקה. ודי שההצלה שהיתה לאותו אדם הינה מחוץ להם, בשביל להיחשב נס. שפת ההלכה ("נס"), לפי היעב"ץ, קרובה כאן לשפת היומיום של בני האדם: ניצלת מנגיחת שור מועד? מזהים זאת כנס. ניצלת מתאונה רגילה, עדיין קרה לך "נס" בלשון בני אדם.
משום מה נדמה למרבית האנשים שנס מחויב להיות מעשה על-טבעי שאינו מוכר מחיי היומיום, אך כאמור זוהי טעות. על פי המסורת היהודית הכול, כולל את כל ה"נסים", ניברא כחלק ממעשה הבריאה הראשוני ורק בא לידי ביטוי במועד התרחשות הנס. כאשר קורה צירוף של מאורעות שונים בשעה שמבחינה הסתברותית הדבר מאוד רחוק, אזי הצירוף הזה הוא הנס.

---------
1 אשר לאחרונה הוכחה מדעית, ראה: תגובה 191746 ואילך.
הברית, החרדים והנס 209987
1. אז עכשיו נשאל מי התחיל. אבל אני שמח שהאידאולוגיה שלי היא שגרמה לשואה. (של מי הגודווין הזה עכשיו?)
אגב, הציונים בסוף תקעו את המסמר האחרון באפרם של ששת המליונים: http://www.jewsnotzionists.org/tenquestions.htm

3. אני לא מתכוון לערוך מחקר משל עצמי, אז let's drop it.

4. בקיצור, קיבלתי 795 בפסיכומטרי, ניצחתי את הסטטיסטיקה, וזהו נס גמור. ממש באותה עת, זכה מישהו בלוטו, ניצח סטטיסטיקה אחרת, וגם זהו נס. 50% מההחיאות של מד"א - הן נס. עכשיו שאנחנו סגורים על ההגדרות, ודחקת את הנס לדרגת "מאורע יומיומי חיובי שנמצא בקיצון הסטטיסטיקה (או סתם בצד הטוב שלה)", אז מי בכלל צריך ניסים, אני מסתפק בסטטיסטיקה.

5. הטרוניה שלי בכלל לא היתה שאין "מאורעות יומיומיים חיוביים", אלא שאין מאורעות מכופפי מציאות (נקרא להם "סופר-נס", סתם כדי לא לבלבל עם ה"נס" שמתרחש באותה תדירות שאני שותה קפה).

בעבר אלוהים חבב מאוד סופר-ניסים, וסיפק איזה סופר-נס מרעיש אחד לדור. גם אתה שמתחמק כבר מלבנים ארוכים מלענות לי, לא תצליח להתחמק עוד: לשיטתך, אלוהים שלך בחר להפסיק לחלוטין את הסופר-ניסים, הלא כן? ולמה הוא עשה את זה לדעתך?
לכול יש תמורה 210131
אני לא אכנס איתך לפילוסופיות, מחוסר הזמן לקראת ההכנות המרובות לקראת חג החירות. רק אענה על שאלתך: למה לדעתי* הוא עשה את זה?

הוא עשה את זה כי הוא כבר הבטיח בתורת ישראל שהוא יעשה את זה, כלומר, יעניש אותנו במקרה שנבחר ברע; במקרה שלא נבחר בקיום תורת ישראל המסורה לנו במעמד הר סיני. במקרה שנבחר להתבולל פיזית ורוחנית; במקרה שלא נדע להעריך אל נכון את *האוצר הבלום* אשר העניק לנו.
בגדול, חטאנו כלפי ציווי תורתו וקיבלנו את אשר קיבלנו. האם מגיע לנו בדיוק כמו שקיבלנו או לא? רק הוא יודע למדוד. ותהיה בטוח שהוא מעצם טבעו יודע זאת יותר טוב מכל אחד אחר. אחרת הוא לא היה מה שהוא. אחרת הוא היה אחד כמונו, אדם מן הישוב. ולו היינו משיגים אותו בהשגה שכלית למניעיו, לא הייתי מאמין בו. כי במה הוא בדיוק אלוקים, אם הוא כמו כל אחד אחר מאיתנו שאנחנו בפוטנציה יכולים להבין את מניעי פעולותיו?!
ממה נפשך, הרי לוּ כלל לא היינו נענשים (מאז חורבן בית המקדש השני ועד שלהי הגלות החל הזה) - היית בא וטוען שאלוקים לא מקיים את הבטחותיו בתורת ישראל להעניש את מי שמגיע לו עונש על סאת חטאותיו ועוונותיו. ואז, למה שאאמין בתורתו "הכוזבת"?!
והנה, הוא מקיים כמות שהבטיח שיקיים בתנאי מוקדם להפרתו, כולל השואה האיומה והמחרידה כל לב אנוש, בתכלית הדיוק.

---------
* לדעתי כאדם מאמין, המייצג כאן את עצמו בלבד.
לכול יש תמורה 210132
לא הבנתי את הכוכבית שלך. לפעמים כשאתה כותב "לדעתי" אז אתה כותב דעות שאינן שלך? למה כוונתך?
לכול יש תמורה 210133
אל תטעה. השתמשתי במונח "לדעתי" מאחר וכך נשאלתי בשלהי תגובה 209987, אשר רק עליה בחרתי להשיב.
מאחר והנושא מורכב מבחינת המאמינים, חשוב לי לחזור ולהדגיש שדווקא בנושא זה הבעתי את דעתי בלבד, או ליתר דיוק, את הבנתי שלי בנידון, שאינה מייצגת אף אדם מאמין אחר. הגם שאשמח לראות מאמינים נוספים המצדדים באמיתות טיעוניי מנקודת הראות של עצמם.
ואגב, מאותה הסיבה בדיוק אני לא רואה כל מקום להיות שק חבטות על מעשיו הנאלחים של איזה דתי שסרח מדרך הטוב, ולו רק בשל היות שנינו דתיים. בניגוד למוסכמה הרווחת בקרב החילונים, הדת היהודית איננה עשויה מיקשה אחת. וגם היא: רבת-פנים, שנאמר בה: "שבעים פנים לתורה". רק שצריך שיהיה לזה *פנים*, כמובן, ולא *ביטול קיומה*.
לכול יש תמורה 210135
כן, זו המשמעות של "לדעתי" לדעתי - גוף ראשון יחיד - ועל כן לא ברור לי מדוע היה צורך בהבהרה. כשאני מביא משהו שהוא לדעתי דעתו של מישהו אחר או של קבוצה אז אני מבהיר למי אני מתכוון. ככה זה בעברית, לא?

לא הבנתי כיצד קשורה הפסקה השנייה שלך לעניין, אבל אני אפרוש כאן מהדיון הצדדי הזה.
טבעונות ואינפוזיות? 207532
אני לא יודע אם האופציה הזאת היתה צינית, אבל אם כן אז בתור טבעוני נפגעתי כשמקשרים טבעונות ואינפוזיות באותה האופציה. יש כאן לגלוג כאילו טבעונים לא אוכלים כלום? אם כן, אז תשנו כיוון. טבעונים אוכלים הרבה ובסופו של דבר הם גם בריאים יותר.
טבעונות ואינפוזיות? 207569
האופציה אינה צינית - היא מעשית. באותה קטגוריה נופלים כל מי שאינם מפירים את חוקי הכשרות, אך מסיבות שאינן קשורות לכשרות.
טבעונות ואינפוזיות? 207608
האופציה הזאת סתם מיותרת, שכן אוכל טבעוני יכול להיות לא כשר, כשר בהשגחת הרבנות הראשית, עם או בלי חותמת בד''ץ וכו'.
טבעונות ואינפוזיות? 207609
המ... יש משהו במה שאתה אומר. אנחנו רגילים לחשוב על כשרות רק במונחים של בישול, סוג בשר, ערבוב בשר וחלב וכו', אבל יש את כל הנושא של הפרשת תרומות ומעשרות. אולי כדאי שיבוא מישהו שמבין בזה יותר ממני ויפרט?
טבעונות ואינפוזיות? 207614
וכמובן שלטבעוני יכולה להיות דעה עקרונית ו/או היסטורית בעניין. ("לו הייתי אוכל בשר, לא הייתי מקפיד על כשרות" או "כשעוד אכלתי בשר (והייתי מאושר), הקפדתי על כשרות")
טבעונות כשרה? 207697
בטח, מאכלים טבעוניים או צמחוניים בהחלט יכולים להיות אסורים מטעמי כשרות, וכדלהלן:

1. תרומות ומעשרות לכל הצומח בארץ ישראל, כמו שהזכרת.
2. שמיטה, כידוע, אחת לשבע שנים אסור לזרוע ולעבד את האדמה, וגידולי השמיטה אסורים למאכל.
3. אוכל שבושל בשבת, נחשב לא כשר.
4. אני מניח (לא טבעוני - לא יודע) שטבעונים מסכימים שיבשלו את מאכליהם בכלים בשריים, ואם בכלי בושל קודם לכן בשר טרף, גם המאכל הטבעוני נטרף.
5. כלאיים (לא הרכבות), אסור לגדל בחלקה אחת מינים שונים כמו גפן ותבואה.
6. ערלה (לא הצ'ופצי'ק של הגברים), עץ פרי, בשלוש שנותיו הראשונות, פריו אסור למאכל.
7. יין נסך, יין שהיה שייך לגוי, שנגע בו גוי או נגע בו יהודי מחלל שבת בפרהסיה.
8. פת עכו"ם, מאפה שאפה גוי, אסור.
9. בישולי עכו"ם, אם לא היה משגיח יהודי שהדליק את האש בכיריים...
או, יופי 207700
אם אתה כבר כאן, אולי אתה מוכן להסביר לי את פשר ה"הופרשה חלה כדין" שמופיע על המדבקה של החלות (רציתי לשאול את עוזי, אבל פחדתי להוציא שם רע לתינוקות)?
או, יופי 207759
מדברים רבים יש לתת את ה''ראשית'' לה'. אחד הטעמים שניתן לכך הוא כדי להרגיל את האדם לראות את עצמו אורח בעולם ושלא הכל שלא.

החלה היא חלק מהעיסה הניתנת לכהן. כשמכינים בצק יחסית גדול - לפחות קילו וחצי קמח בערך - המיועד לאפייה - נותנים קצת מהבצק לכהן. זה מופיע בבמדבר פרק טו
או, יופי 207813
אני נותן קצת מהבצק לבצק הבא, למשמורת עד שכהן יבקש להיפרע את המגיע לו.
טבעונות כשרה? 207704
וואלה. כשאני מסתכל על הרשימה אז לדעתי רק פריט 8 חדש לי. הייתי צריך לזכור את זה. נון לעצמי.

אגב, סחתיין על הראיון למוסף "הארץ". למי שפספס: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
טבעונות כשרה? 207757
מה עם תולעים? האם צמחונים וטבעונים נזהרים מאכילת תולעים? כלומר בודקים את החסה, הקמח והאורז וכו' שאין בהם תולעים?

בנוסף אם אתה מתעקש עוד:
מודר הנאה
מוקדש לע"ז
חמץ שעבר עליו הפסח
חלב עכו"ם
משקים מגולים
הקדש
טבעונות ואינפוזיות? 207727
רוב הדברים באייל הם ציניים במידה כזו או אחרת. ובכלל, אם אתה עומד להיפגע בכל פעם שירמזו לך שטבעונים לא אוכלים כלום, מצפים לך חיים קשים...
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 207980
גבירותי ורבותי, הסקר הזה משקף משהו, שלדעתי, מביע משהו שהוא ממש שגוי בתפיסת המדינה. כנכון לרגע זה, 219 אנשים הצביעו לסקר, ומתוכם בסביבות ה30 שומרים על כשרות- פחות ממספר האנשים שבחרו באופציה "טוב שהזכרתם לי- צריך לאגור כשר" וכחצי מהאנשים שבחרו ב"לא, ללא סייגים".
מנגד לנתונים אלו, קשה מאוד להשיג בישראל בשר שהוא לא כשר, רוב המסעדות לא מוכרות בשר וחלב, ויש השגחה רבנית על רוב המוצרים.
אני, אישית, רואה את הדבר הזה ככפיית הדת היהודית עלי ועל התושבים הערביים בארץ. אני, אישית, כרוב החברה הישראלית, חילוני ולא שומר על כשרות. אין לי בעייה עם דתיים שבוחרים לשמור על כשרות, אבל איני מסכים שהדבר צריך לבוא על חשבון החילוניים והערבים. צריכה להיות לכל אזרח- יהודי, ערבי, דתי וחילוני את הבחירה בין כשר ללא כשר.
בקשר לשאלה למה הדבר מפריע לי כל כך- אני אתן דוגמא קטנה. כל מי שהולך לקנות בשר בסופר או מכולת, קונה, בדרך כלל, בשר כשר (למרות שרוב האזרחים לא זקוקים להשגחת רבנים). חלק נכבד מהמחיר של הבשר הולך למימון הרבנים הללו (ששוב, לא משרתי את האזרח החילוני). בנוסף, בתהליך ההכשרה של הבשר, הבשר מושרה במלח, מיובש, מאבד מטעמו, ומקבל ערכים תזונתיים לא בריאים (שימו לב כל אלה שסובלים מלחץ דם- יש בעוף כשר פי כמה מכמות הנתרן שבעוף לא כשר!!).

לסיכום, לאזרחים החילוניים לא צריכה להיות החובה או הלחץ לקנות מוצרים כשרים, וזאת תוך כדי שמירת הזכויות של הדתיים- לדתיים צריכה להיות האופציה לאכול כשר.
הסכם הסטטוס קוו, אם יתיחסו אליו, נראה לי לא רלוונטי יותר, שכן המצב במדינה עכשיו שונה מאוד מהמצב שהיה לפני 56 שנה.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 207987
הסקר הזה בהחלט אינו משקף. במחקר "יהודים ישראלים: דיוקן" שנערך על ידי מכון גוטמן הממצאים היו, בין השאר:
68% לא אוכלים חמץ בפסח
58% נמנעים מלאכול טרף
44% מפרידים בין כלי בשר לחלב
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208283
ואני מכירה מישהי שכשסעדה את ליבה בערב פסח אחד במסעדה ניו יורקית מכובדת, החזירה למטבח מנה של שרימפס משום שהיו מטוגנים בפרורי לחם.

לך תבין...
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208648
דרימפס אם פרורי לחם, מגעיל, עדיף אם פרורי מצה
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 209077
ויתר על כן: אין בעיה להשיג בארץ בשר לא כשר. אין חוק נגד זה, ורשתות כמו "מעדני מזרע" ו"טיב טעם" ישמחו לספק את דרישותייך בתחום.
התפרצת לדלת פתוחה 209170
ערן קונה בייקון ב''מעדני מזרע'' מדי שבוע.
הבעייה שלי עם הסקת משהו מסקרים 207989
אהממ... אני כמובן סימפטי לדיעותיך, אבל לגבי המסקנות *כמסקנות*:
האם נעשה סקר באייל שמראה שכותבי האייל הוא מראה של ישראל? (שוב אני נכנס לניסויים העצמיים האלה... מצד אחד זה לא הומאני לבצע ניסויים בבני-אדם, מצד שני הראו כאן שבני-אדם הם חלק מבעלי החיים, ושלמעשה אסור לבצע ניסויים בבעלי חיים. אבל ניסויים עצמיים זה מותר ואפילו בעל פוטנציאל להיות נעלה מוסרית לא? הבעיה הקטנה זה רק איך לנתח את התוצאות שלהם). ‏1

1 אולי בקרוב אשנה את כינויי ל"לוּפּ-אינסופי".
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 207991
תודה על דאגתך הכנה לבריאותינו. ועתה לעובדות:

א) הסקר משקף במקסימום את הכותבים באייל הקורא. אני למשל לא הצלחתי להצביע, אז גם את זה זה לא משקף.

ב) אין לסטטוס קוו דבר וחצי דבר עם כשרות ואם היה זה נגמר מזמן. אין שום חוק תקנה וכפייה בעניין למעט חוק האוסר גידול חזיר וחוק החמץ - שניהם אותיות מתות.

ג) ההנחה שיש קונספירציה של אלפי עסקים בלתי תלויים שבגלל מזימה כלשהי החליטו להפסיד כסף ולא למכור דברים יותר רווחיים שרוב הציבור רוצה נראה לי בלתי מבוסס מבחינה כלכלית.

ד) ניתן להשיג סמים בכל פינה במדינה הזאת למרות הכפייה השערוריתית של השלטון. נשמע לי מגוחך שאתה לא יכול להשיג אוכל לא כשר.

ה) המסקנה המתבקשת היא שאתה במיעוט.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208039
לסעיף א' - מדוע לא הצלחת להצביע?
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208045
דף השער אצלי מאוד מנוון אולי בגלל שביטלתי איזשהן עוגיות. בכל מקרה מהמסך הראשי איני מגיע לשום מקום אלא לטעות.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208047
א. האם בדף השער מופיע הקישור "התאמה אישית", בצבע כחול, בין כל הקישורים למעלה? לחלופין, האם מופיע שם הקישור (בצבע חום, כמו שאר הקישורים) "צא מהתאמה אישית"?

ב. האם מימין, בתוך ריבוע, מופיע הטקסט (חום) "עברית הפוכה?", או הטקסט "עברית חכמה"?

ג. מה פירוש "איני מגיע לשום מקום אלא לטעות"? מתי? איזו טעות, ומהי הודעת השגיאה?
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208052
התאמה אישית חומה. כשאני יוצא מתהאמה אישית אז הכל נראה נורמלי.

אני חושב שעברית חכמה

ההודעה שלא מוצא את השרת
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208193
יש גם חוק שוסר ייבוא מוצרי חזיר והוא דוקא נאכף.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208229
על זה עליך לפנות כמסורת הקונספירציה אל קיבוץ להב.
אבל בכל מקרה הצרכן לא נפגע כמעט כלל, המחיר לא משתנה מהותית ואין לו בעייה להשיג את הבשר האחר.
לכן לטעון שיש פה כפייה דתית זה קצת רחוק - לעומת שאר הכפייה במדינה.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208237
אולי הצרכן לא נפגע, אבל היצרן כן.

בכל מקרה, לגבי ייבוא, גם היצרן וגם הצרכן לדעתי נפגעים (נדמה לי שעדיין אסור לייבא בשר לא כשר). בשר לא כשר, אגב, זה לא רק חזיר, אלא גם בשר טוב יותר, או זול יותר, שנשחט בשחיטה לא כשרה. גם בשר כזה אסור לייבא, וזו כן פגיעה.

לגבי חוק החמץ -- הוא הרבה יותר פרופורציונלי וסביר.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208242
יש כפייה בענייני כשרות, אבל היא שולית מאד לעומת כל הכפייה (שברובה אין לה דבר עם הדת) הקיימת במדינה.

אגב, הטענה העיקרית לגבי חוק הבשר היא הצורך למנוע זיוף.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208273
כל אדם בר דעת שנכנס אי פעם לסופרמרקט בחו"ל יודע שזה לא המצב ואכן, בשנים האחרונות, החלה לפעול רשת טיב טעם ‏1 שתגרום (תרצה או לא), גם לרשתות השיווק הקיימות למכור מוצרים לא כשרים.

1 בחקירות של חזירים מועיל מאד להשאיר במקרה מודעה של טיב טעם על השולחן.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208292
עדיין, כפי שאתה מודה, כל אדם יכול להשיג כמעט בלי הבדל במחיר, כמות רצויה לו של הגועל הזה.
מדיניות הסופרים אינה נובעת מכפייה אלא משיקולים כלכליים.

בפועל, אני בעד הסרת כל המחסומים, מבחינה עקרונית, למרות הנזק שזה גורם. אני מאוד תומך בלחץ כלכלי על מנת שאדם שלא אכפת לו (וכך הם חלק נכבד מאוכלי הלא כשר) ישיג באופן רגיל אוכל כשר.

השווה זאת בבקשה לחינוך, בריאות, חלק נכבד מתרבות הפנאי, תחבורה (דברים אשר לטעמי חשובים לאין שיעור מהאוכל שאנו אוכלים). בכל התחומים הללו מעורבות הממשלה היא עצומה וכמעט לא ניתן להשיג במחיר סביר חלופה למה שהממשלה מציגה בפניך כאפשרויות מהם עליך לבחור. ניסיון לייצר חלופות הינו לרוב בלתי חוקי ודורש מאבקים קשים נגד ממסד אדיר הממומן על חשבונך ותפקידו להלחם בחופש שלך.

אנא קצת פרופורציות.
הבעייה שלי עם אוכל כשר. 208276
הטענה נשמעת מופרכת. יש בשר טרף תוצרת הארץ ואין לגביו כל חשש (אחרת על מה מבוססים כל ההכשרים?).

אם תרצה, אפנה אותך לפסקי הדין של בית המשפט העליון, המתארים איך חברת מיטראל (יבואנית בשר לא כשר) הציעה לרבנות נוהל שלם (שבזמנו נראה לי משכנע), ולמיטב זכרוני גם הוסיפה והבטיחה לעמוד בכל דרישה של פיקוח, סימון ובדיקה שהרבנות תדרוש.
208172
אני לא רואה כל סיבה לשמור כשרות
מי שרוצה שישמור אבל מי שרוצה לכפות
עלי את דעתו הפרטית יש לי בעיה איתו
כשרות בצה''ל 208667
אתמול בתוכנית "צו תשע" בגל"צ בישרו באושר גדול על כניסתן של נשים לתפקיד טבחיות במטבחי צה"ל. פתאום חשבתי על זה - אין איזו מגבלה על בישול והגשת מזון על ידי נשים בזמן נידה?

(נכון שכבר מזמן הגיע הזמן שאקח את הספר של הרב לאו שקיבלתי לבר-מיצווה - "יהדות הלכה למעשה" - מהורי, ואקרא בו לפני שאני שואל שאלות כאלו באייל?)
האמת? 208675
ממש אין.
תודה על התשובה! 208676
כשרות בצה''ל 208677
אשריך ישראל. ראו כמה גדולים מעשיהם שהם מקפידים באכילת חולין בטהרה.
כשרות בצה''ל 208679
לא הבנתי. תסביר.
הפכים 208826
קודש - חול
טמא - טהור
כשר - טרף

בין הזוגות האלה קיים קשר רעיוני מסויים, אבל הם בהחלט לא שקולים, למרות שנוטים להתבלבל בהם.
בפרט, זה שמשהו טמא לא הופך אותו ללא-כשר.
כשרות בצה''ל 208881
ישנם מאכלים אשר יש לאוכלם בטהרה (יוסבר בהמשך). למשל, התרומה הניתנת לכוהן צריכה להאכל על ידי הכהן בטהרה. תרומה טמאה יכולה להינתן למאכל לחיות של הכהן אבל הוא אינו יכול לאוכלו. כך גם מעשר שני שיש לאוכלו בירושלים בטהרה וכל הקרבנות שנאכלים יש לשומרם בטהרה.

אולם היו אנשים רבים אשר נקראו "חברים" אשר הקפידו לאכול גם אוכל רגיל "חולין" בטהרה. יש בזה מעלה אולם אין זו חובה.
הדאגה של אנשים בהאייל הקורא להקפיד על אכילת חולין בטהרה מחממת את ליבי ומחזקת את האמירה שכל ישראל חברים (תרתי משמע).

אמנם בימינו, כשכולנו טמאי מתים ואין לנו אפר פרה כדי להטהר, איננו אוכלים תרומה ומעשר שני כלל אלא הם מושמדים או מועברים לחיות. מכאן שאכילת חולין בטהרה היא לא רלוונטית. אני גם מניח שחיילים היו מקבלים פטור מאכילת חולין בטהרה עקב הבעיות שבהקפדות מעין אלו בצבא.

מצד שני, יש ציווי מפורש בתורה דווקא בצבא להקפיד על טהרה, והסיבה ברורה (דווקא שם יש לפעמים התפרקות כללית).

לגבי הטהרה:
אדם יכול להיטמא ממגע במת:
אדם מת גורם לטומאה חמורה
נבלה מתה (לא ג'וקים) גוררת טומאה קלה
בנוסף אדם יכול להטמא בטומאה היוצאת מהגוף.
על כל טומאה כזאת שיש באישה יש מקבילה בגבר.
באישה: נידה - בגבר יש טומאת קרי
באישה: זבה (דימום לא סדיר) - בגבר זב
וכמובן יש מצורע ומצורעת
על כן הרעיון לשמור על האוכל בטהרה ידרוש שגם הגברים במטבח יקפידו על טהרה.
כשרות בצה''ל 208921
אה, אז לא הבנת. לעצמי אני ממש לא דואג. אני תהיתי לגבי החיילים הדתיים ושאר שומרי הכשרות, שהרי בזמנו איימו שלא ישרתו בצבא: דיון 645
כשרות בצה''ל 208882
טוב שיאכלו חולין בבסיסי צה''ל מאשר קודשים בחוץ...
כשרות בצה''ל 208680
איך לדעתך היו מסתדרות משפחות דתיות אם האמא היתה מנועה מבישול והגשה במשך כמה ימים בכל חודש?
כשרות בצה''ל 208681
זכרתי משהו כזה. אבל אין איזה איסור נגיעה או משהו כזה בזמן נידה? זה לא תקף לאוכל?
כשרות בצה''ל 208683
אכן אסור לגעת באישה בזמן נידתה‏1 (נידה מלשון נידוי) אבל זה לא טרנזיטיבי.
________________
1- הבאתי כאן לא מזמן איזו הלכה שאסור לגעת בה אפילו אם היא חולה וזקוקה לסעד, אבל מותר אם בעלה הוא הנזקק.
כשרות בצה''ל 208887
גם יש איסור להגיש את האוכל ישירות מיד ליד, אבל לא כל אדם דתי יקפיד עליו.
כשרות בצה''ל 208750
כלום העלית בדעתך שהממסד הדתי הגברי והשוביניסטי ישלול מעצמו את ההנאה שבלשבת לשולחן כשהאשה טורחת על הארוחה? אם תהיינה מגבלות על נשים בזמן נידה, הן לא תהיינה מהסוג שישלול מהגבר את הפולקע ותפוחי האדמה שלו.

האדיקות ההלכתית המופרכת יכולה היתה להניב איסור מהסוג שאתה מתאר (נשים מזוהמות בזמן הנידה => האוכל שהן מכינות מזוהם => אסור לאכול אותו), אבל איסור כזה לא יתקיים מאותה סיבה שבגללה לנשים בזמן נידה מותר להדיח את הכלים אחרי האוכל, ולשטוף את הרצפה.
כשרות בצה''ל 208786
ומה פסול בעובדה שהמזוהמת תטרח בעבודות הבית על מנת לפנות זמן לבח"ל להתגנב לקולנוע מרכז לצפות בלהיט החדש 'יאסין ושבעים הבתולות'?
סליחה, כמובן שהכוונה היא לפנות לו זמן להגות בתורה אלף לילה ולילה.
אה?
לילה!
כשרות בצה''ל 208883
תגובה 208881
כשרות בצה''ל 209213
יש מספיק משפחות דתיות שבהן האב הוא זה שטורח על הארוחה וכו', אבל את בטח יודעת את זה גם בלי שאני אגיד לך.
כשרות בצה''ל 209251
יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
כשרות בצה''ל 209255
אין לי מושג.
כשרות בצה''ל 209426
Unfortunately, religious families who value gender equality are not the halachic rulemakers in Israel, nor are they a substantial, loud voice in the religious public realm.
נניח 209720
לדעתי, את טועה בחלקו השני של המשפט. בקיצור, מה ששאל שכ"ג: יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
The Image of Motherhood and Household Duties 209758
Either I underexplained or you misunderstand me. Statistics are irrelevant; loudness of voices is not measured statistically, nor does what I said have anything to do with the actual percentage of religious couples who share household work. Even if we are willing to assume that in most religious families the burden of household chores is evenly divided between the spouses (which, incidentally, I hardly believe is the case, for religious OR secular heterosexual couples in Israel), that is not the dominant cultural image projected at the public. The public is under the (perhaps, but not likely, mistaken) premise that religious marriages do not actively promote the equal sharing of household duties; that motherhood, as opposed to fatherhood, is a major defining characteristic of female status; that women are expected, by the halachah, to engage in household and commerce more than in intellectual pursuit (the "Eshet Chail" song); that the cultural context of Shabbat and holiday dinners, as it is stereotyped and typified in the popular image, looks at the woman as responsible (the 'balabuste' stereotype).

So, even if we are willing to assume that there is a large number of couples in which household burdens are distributed more evenly, it is still a fact that this image is not reproduced by popular culture, so apparently the voices calling for an alternative distribution of household work are not as loud as they should be. That was my premise all along.
מי שסימן שהוא ''מעדיף בלי חותמת'' 208811
אפשר לקבל טיעון רציונלי?
מי שסימן שהוא ''מעדיף בלי חותמת'' 208813
לעודד חברות שאינן משלמות כסף עבור כל מנגנון הכשרות?
אתה יודע מה? 208815
אני מבקש ממי שעונה שיפרט אם הוא רוצה *לאכול* רק מזון לא כשר, או *לקנות* רק מזון לא כשר.

חוץ מזה, הרי שלעודד חברות לא ליצור מזון כשר - זה בכל זאת סוג של אנטי (אולי אפילו מאוד אנטי). טיעון דומה אבל לגיטימי יותר יכול להיות "כדי לחסוך כסף".
אתה יודע מה? 208819
מה זאת אומרת "אנטי"? אני לא כל כך מבין. כשאני מעדיף מוצרים של "שטראוס" על מוצרים של "תנובה" כי שטראוס, נאמר, לא עושה ניסויים בבעלי חיים, אז זה סוג של "אנטי"?
אתה יודע מה? 208863
התנגדות לניסויים בבעלי חיים זה הגיוני, כי ניתן לטעון שהניסויים הם דבר לא מוסרי.
התנגדות לכך שחברה תייצר מזון כשר זה לא הגיוני, כי מי שחושב שייצור מזון כשר הוא לא מוסרי - די ברור שהוא רואה את הדת כאויב.
ברור שראייה כזו מייצגת דעה קדומה (''אנטי'' לעיל).
אתה יודע מה? 208922
אתה, לדעתי, משום מה, קושר בין ''כשר'' ל''תחת השגחת הממסד הדתי''. אני בעד שהיצרן יבחר בעצמו אם לעמוד בכללי הכשרות, ולא יפרנס מערכת של משגיחי כשרות. מי שרוצה לבדוק את היצרן שלו על ידי ''תו תקן'' לכשרות - שישלם. אני לא רואה מה ''אנטי'' בזה, ובטח אינני רואה כיצד זה הופך לדעה קדומה. כמו כן אני לא ממש מאושר מהנזקים שמערכת הכשרת הבשר גורמת למאגרי מי התהום של מדינת ישראל.
הפוך 208924
הדעה לפיה יש להחיל כללי מוסר על בעלי חיים (כולל חיות הבר) היא הדעה הקדומה ואילו הדת, ניתן בהחלט לטעון שהיא אויב.
אתה יודע מה? 208969
אני לא "מתנגד לכך שחברה תייצר מזון כשר", אני *בעד* זה שחברות ייצרו (גם) מזון לא כשר. למה? כי הכשרה של מוצרים מסויימים דורשים פגיעת-מה בטעמם (בשר, בעיקר), מה גם שאינני חפץ לשלם על שירות (פיקוח על כשרות) שאינני זקוק לו.

דמיין לך שאתה עושה את דרכך מהא לדא, ובאמצע הלילה אתה מגיע לזוג מלונות זה לצד זה. האחד הוא פשוט וזול, והשני הוא מפואר ויקר. אתה, כל שאתה מעוניין בו הוא שינה ערבה ללילה. אינך זקוק לג'קוזי, לרום-סרוויס, לחדרנית דדנית או לארוחת ערב מדושנת - רק כרית לשים עליה את הראש. האם תבחר במלון המפואר יותר, או שתוותר על השירותים שאינם דרושים לך?
כך גם אני במזון - הכשרות היא שירות שאינני זקוק לו, ולכן אני מעדיף שלא לשלם עליו.

אלא מה? שבגלל שמוצרים ללא הכשר הם פחות פופולריים בימינו מאשר מוצרים עם הכשר, הם גם עולים יותר. כאן נכנס התכנון לטווח ארוך: אני רוצה לעודד מפעלים שבוחרים לייצר מזון לא כשר, בתקווה שאחרים ינהגו כמוני, ואז המחיר של אלו ירד אל מתחת למחירו של מזון עם הכשר, ואז כולנו נרוויח. האח הידד.
כשרות ממלכתית 209015
במדינת ישראל קיים כלל האומר כי המקומות הציבוריים הרשמיים חייבים להיות כשרים, ולהצטייד בתעודת הכשר מטעם רבנות מוכרת. כך נוצר מצב בו כל המטבחים במוסדות הציבוריים והממלכתיים חייבים להיות כשרים. מדבריך נראה כי הינך רואה בנורמה זו כפייה דתית הסותרת את עקרונות החופש. מדוע תימנע המדינה, מאדם שאינו נמנע מלאכול מאכלים מסוימים שאינם כשרים, מלאכול את התפריט החביב עליו?
האמת היא הפוכה. ראיה ממלכתית דורשת לחפש את המכנה המשותף הרחב ביותר. ומכיוון ששומרי כשרות אינם יכולים לאכול מאכלים שאינם כשרים, ואילו האחרים - אלה שאינם מקפידים על אוכל כשר דווקא - אינם חייבים לאכול רק לא-כשר ואין להם מניעה לאכול כשר ‏1, ממילא מטבח או מפעל מזון שיהיה כשר - כולם יוכלו להנות ממנו, ואילו אם לא יקפידו על כשרות הרי שומרי הכשרות לא יוכלו להפיק ממנו מאומה.
ברור, איפוא כי המכנה המשותף הרחב ‏2 מחייב לשמור על כשרות ומי שמעוניין דווקא במאכלים שאינם כשרים יוכל ללכת למטבח פרטי או למסעדה פרטית ולאכול ככל אוות נפשו.
זאת ועוד, שאם כבר חושבים כלכלית, הרי שכמדומני על הכשר הרבנות (כאמור, המחייב את המפעלים ומוסדות הציבור על פי החוק הישראלי) אין המפעלים משלמים אלא פרוטות ואת עיקר הכסף מממנות המועצות הדתיות המקומיות. עיקר סיבת העלאת מחירי המוצרים בהכשר, הם בעיקר כשרויות פרטיות מטעם הבד"צים לגווניהם. הכשרות, דרגות רבות לה, הן מבחינת רמת ההשגחה והן מבחינת חומרת הקריטריונים. במישור זה אין כל כפייה, שכן מי שלא מעוניין בהכשר מהודר אינו חייב לרכוש תעודת הכשר מהודרת. למשל, הוא יכול לקנות מוצרי חלב של "תנובה" או של "שטראוס" בהכשר הרבנות (בתנובה: של הרב ויטמן, ובשטראוס: רבנות נצרת-עלית) ואילו החפץ להדר בכשרות מאכלי החלב יכול לקנות כמעט את אותם המוצרים עצמם של החברות הללו בהכשרים מהודרים (שטראוס: הרב לנדא, תנובה: בד"ץ העדה החרדית).‏3

-------------
1 אין שום הלכה פסוקה באף "ספר הלכות" חילוני כלשהו האוסר לאכול כשר.
2 בניגוד לתוצאות הסקר הלא-מאפיין כאן למעלה. למה לא מאפיין? לדעתי, כי כל אחד יכול להצביע כמה פעמים שירצה. מה גם שרוב שומרי הכשרות אינם מגיעים לאייל, אם זה מסיבות סוציו-אקונומיות (המסורתיים) או מסיבות אידיאולוגיות (הדתיים והחרדים).
3 כלל לא באתי לעשות פרסום לחברות מתחרות אלה, הדברים אמורים על מנת להמחיש את דברי בלבד.
כשרות ממלכתית 209027
האם מילקי בהכשר הרב לנדא עולה יותר ממילקי בהכשר רבנות נצרת-עילית? כמובן שלא. האם הרב לנדא נותן את ההכשר חינם אין-כסף? כמובן שלא. מסקנה: כל צרכני המילקי ממנים, ישירות או בעקיפין, את ההכשר החמור יותר.
כשרות ממלכתית 209039
אישית, אני לא מתקרב למעדני מילקי של שטראוס גם בהיותו בהכשר מהודר, בגלל כל הפרשייה של הג'לטין המכיל עצמות פילים מרוסקות וכו'. כמובן שבהכשר של הרב לנדא מצאו פתרון לבעיה החמורה בכך שהחליפו אותו בחומר גלם אחר, אבל בכל זאת מרתיע אותי שמא אני אוכל עצמות פיל מרוסקות כמעדן על הבוקר... אודה שאין לזה שום היגיון, רק תחושה פנימית שכזו.

מה שכן אני יכול לומר לך, ואתה מוזמן לבדוק זאת בסופר הקרוב לביתך, זה שמעדני "יופלה" של תנובה בהכשר מהודר עולים יקר יותר לצרכן החרד, כמו גם סוגי הבשרים בהכשרי הבד"צים שפשוט עולים כפול ויותר. רק לא מזמן קנינו שמן לפסח בהכשר הבד"ץ במחיר של כ-‏25 ש"ח לבקבוק, בשעה ששמן בכשרות לפסח של הרבנות עולה רק כ-‏5 ש"ח. כך ש"אין מלכות נוגעת בחברתה", שאר הצרכנים לא מממנים, ישירות או בעקיפין, את ההכשר המהודר.

אתה שואל: "האם הרב לנדא נותן את ההכשר חינם אין כסף?" והנה, בזמנו חברת "קוקה קולה" הציעה לו כמיליון דולר תמורת ההכשר והרב לנדא דחה את הצעתם על הסף, בטוענה של שליחות חברתית. רק מי שלא מכיר אישית את הרב לנדא, יטיל ספק בסיפור.
כשרות ממלכתית 209046
דגים. מאיפה הבאת את הפילים האלו?

וכמובן שכל העסק היה סערה בכוס תה והבלים מגוכחים. איש לא הסתיר שום דבר מאף אחד, ואין כל בעיה עם המילקי הכולל את הג'לטין המדובר - לא מבחינה מוסרית, לא מבחינה הלכתית ולא מבחינה קולינרית.
אכול ותהנה.
כשרות ממלכתית 209088
הג'לטין שבמילקי עשוי מעצמות בקר טחונות, לא מדגים.
כשרות ממלכתית 209093
סליחה, צודק.
תנובה משתמשת בג'לטין דגים.
כשרות ממלכתית 434279
מהיכן המצאת את הסיפור הזה?
אני מכיר את הרב לנדא מקרוב, כאדם מיוחד וישר מאוד.
הסיפור שכתבת אינו נכון. הרב לנדא לא רצה בעבר לתת הכשר לקוקה קולה מכיון שיש אצלו כלל במתן כשרות שעליו לדעת לא רק את מרכיבי המוצר אלא גם את תהליך ייצורו. ולכן לא יכל לתת את ההכשר עד שגילו לו את תהליך ייצורו.

בקשר לתשלום על ההכשר, דע לך שהכשרות היחידה בעולם שאינה גובה אגרה עבור נתינת הכשרות חוץ מעלויות בסיסיות של משכורת למשגיח וייבוא חומרי גלם כשרים, ביקורי השגחות במפעלים בחו"ל ע"פ בקשת בעל המפעל.

הרב לנדא מקבל משכורת קבועה מ'ערית בני ברק' על תפקידו כרב העיר, בלי חילוק כמה הכשרים העניק באותו החודש, וכמה קשה עבד.
שוב, הרב לנדא עושה זאת כשליחותו בתור משרת רב העיר שהוטלה עליו בעל כרחו, אחרי שאביו הרב הקודם של העיר הלך לעולמו.
כשרות ממלכתית 435218
< הרב לנדא עושה זאת כשליחותו בתור משרת רב העיר שהוטלה עליו בעל כרחו, אחרי שאביו הרב הקודם של העיר הלך לעולמו>

בעל כורחו? הלב נשבר.
אנשים אחרים, שאולי לא היו רוצים במשרה בנסיבות אלה, היו אולי מצליחים לחשוב על נוסחת סירוב מנומסת כמו "זה שאבא שלי היה רב העיר לא אומר שגם אני צריך להיות רב העיר. יש פה אלפי רבנים אחרים, תבחרו מביניהם".
אבל לרב לנדאו נעלמו כנראה המלים באותו רגע גורלי.
לא נותר אלא לקוות שהוא ישרוד את תפקידו הקשה איכשהו.
כשרות ממלכתית 436765
לתשומת ליבך הרבנות נצרת עילית אינה נותנת כשרות למילקי אלא רבנות נהריה
כשרות ממלכתית 436785
אני מכירה אייל-למחצה אחד שמקפיד על כשרות אבל מחרים מוצרים בהכשר למהדרין.
כשרות ממלכתית 436792
אני לא ממש (טוב, נו, ממש לא) רב, אבל למיטב ידיעתי הכשרים חיצוניים, במקום בו יש רבנות מקומית, הם בניגוד להלכה.
כשרות ממלכתית 436799
למה חיצוני? הוא מקפיד על כשרות (חותמת של הרבנות), אבל מתנגד לכשרות *למהדרין* (חותמת אחרת).
כשרות ממלכתית 436800
להיפך. האייל למחצה (אייל למחצה זה בעל של איילה?) דווקא מקפיד על ההלכה.
קש, זה כשר? 209045
לא דיברתי על מטבחים של מוסדות המדינה. מעולם לא התנגדתי לשמירת כשרות בצבא ובשאר מקומות המנוהלים ע''י המדינה, מטעמים דומים לאלו שאתה מנית.

באופן כללי, אני מעדיף מזון בלי הכשר על פני מזון עם הכשר הרבנות, ומזון עם הכשר הרבנות בלבד על פני מזון עם הכשר בד''צים למיניהם.
אכול להנאתך 209061
זה שאתה "מעדיף מזון בהכשר הרבנות בלבד על פני מזון עם הכשר בד"צ" - מובן לי, בהתחשב למעמד הבד"ץ כמקבילה לבג"ץ...‏1

אבל זה שאתה כאינטלקטואל "מעדיף מזון בלי הכשר על פני מזון עם הכשר הרבנות" - תמוה בעיני. האם אין הכשרות שמה דגש גם על ניקיון המוצרים כראוי? האם מה שכשר זה מלוכלך? האם מה שכשר הוכשר בצורה לא הומנית (נו תצעק: שחיטת בשר!)? האם אתה באמת לא מוצא שום היגיון בנהלי כשרות? עזוב פוליטיקה‏2, דבר תכל'ס, לגופו של עניין.

--------------
1 יש לי חבר שמנקר את גיד הנשה והחֵלֶב מטעם הרבנות המקומית, שסיפר לי שמה שהוא מספיק לנקר באותו יום, מנוקר, ומה שלא הספיק, נותר על האטליזים לא מנוקר ואנשים אוכלים את הבשר האסור לאכילה מהתורה* בהכשר הרבנות. (אין המקרה המאפיין פוסל באופן גורף את הכשרי הרבנות, אלא רק מלמד על מורכבות המחלוקת שבין הכשרויות הפרטיות לכשרות הרבנות שלא תמיד מספיקה לעשות את מלאכתה נאמנה).

2 רבים לא מבינים מדוע שומרי מצוות רבים עומדים על כך שהמוצר הנקנה על ידם יושגח בהשגחה נוספת מלבד זו של הרבנות. יש המנסים לשייך זאת לסוגיות פוליטיות ולטעון כי כל כשר הוא כשר, וכי הללו המקפידים על הכשר מיוחד אינם רוצים לסמוך על הרבנות מתוך התנגדות עקרונית לרבנות הממשלתית.
אולם, כיום יש רבנויות בכמה ערים בישראל, שהקימו בצד מחלקת הכשרות הרגילה, מחלקה לכשרות מהדרין, ולה קריטריונים משלה, צוות משלה, ואף חותמת משלה. רבים מהמהדרים בכשרות סומכים גם על כשרויות אלה, ללמדך כי אין כאן כל עניין פוליטי, אלא דאגה טהורה לגופה של כשרות.

* על פי התורה, האוכל את החֵלב חייב כרת בידי שמים, כלומר, הוא עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל חמישים-שישים, לא עלינו. התלמוד מספר (מועד קטן כח, ע"א) על רבי יוסף שכאשר הגיע לגיל שישים עשה יום טוב לחכמים ואמר יצאתי מכלל כרת. על חמישה דברים יש להיזהר שלא להתחייב בכרת: מחילול שבת, מאכילה ביום הכיפורים, על טהרת המשפחה, מחמץ בפסח ומאכילה של חֵלב.
גיד הנשה אסור לאכילה מהתורה: "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה, כי נגע (המלאך) בכף יעקב בגיד הנשה" (בראשית לב, לג). גיד הנשה נמצא בחלק האחורי של הבהמה: מתחיל מלמעלה בגב הבהמה בעמוד השדרה, עובר בתוך הבשר ובתוך העצמות. למשל, בעצם העליון, אותו אין כל אפשרות לנקר ולכן נותנים אותו לנוכרי.
אכול להנאתך 209066
רגע, אז לפי התורה מי שאוכל אוכל שהוכשר ע"י הרבנות, או אוכל לא כשר צפוי למות לפני גיל 60? אם כן, יש לנו הוכחה אמפירית שהתורה לא נכונה.
על אף שגם אני לא מאמין בתורה... 209125
ההוכחה הזו לא מוצלחת: הגיל הנאמר (60) הוא לא מהתורה אלא מהתלמוד. בכלל, אני לא בטוח איפה מופיע עונש כרת, והאם יש לו קשר ישיר לאכילת חֶלֶב.
על אף שגם אני לא מאמין בתורה... 209128
(לפחות) אחת מהשתיים, או שאורי פז מדבר שטויות, או שניתן להוכיח שהתורה לא נכונה עובדתית. האפשרות הראשונה נראית כסבירה יותר.

שים לב לדבריו של מר פז:"על פי התורה, האוכל את החֵלב חייב כרת בידי שמים, כלומר, הוא עתיד להיפטר מן העולם לפני גיל חמישים-שישים, לא עלינו."
אכול להנאתך 209068
האם לא הסברתי כבר את סיבותי? בשר לא-כשר הוא טעים יותר. ולא, אני לא חושב שהכשרות היא תנאי לניקיון, לבריאות או לכל דבר אחר. אנחנו לא חיים בימי הביניים, וקיבוץ מזרע מקפיד על נקיון הבשר לא פחות (אם לא יותר) מאשר זוגלובק.
"איפה הבשר?" 209071
מעניין שתמיד חשבתי כי הגיונית אין זה נכון לטעון כי "בשר שאינו כשר - טעים יותר", כי יש גם בשר שהוא כשר למהדרין בהשגחת בד"צ העדה החרדית וטעמו נעים לחֵך קצת פחות משרימפס. אין כל קשר הגיוני לבין היותו של הבשר מוכשר כך או אחרת לבין היותו נעים לחֵך או שאין טעמו נעים בשל הכשרות.
זה שהבשר הלבן (חזיר) טעים יותר מבשר הפרות והכבשים (הלאו דווקא כשרים), גם אני ידעתי ברוסיה הסובייטית, בשעה שכלל לא היכרתי את המילה "כשרות".
"איפה הבשר?" 209073
נו, ואתה זה שתמיד מצטט ציטוטים. הא לך :
"על טעם וריח אין להתווכח"
"איפה הבשר?" 209081
נו, באמת? מה הקשר ל"על טעם וריח - אין להתווכח" לנידון? מישהו כאן מתווכח איזה בשר (למשל) טעים יותר?
נקודת המחלוקת היא: האם מה שלא-כשר בהכרח טעים יותר ממזון כשר, ולעומת זאת מה שכשר - בהכרח אינו טעים. אני עדיין לא מוצא היגיון בטענתו של דובי כי "יש לאכול בעיקר מזון לא כשר, ואתם יודעים למה? כי מה שלא כשר - יותר טעים". וכי מה שכשר טעים פחות? הבמבה של אוסם, בהכשר הבד"ץ או בלי הכשר בכלל (תאורטית) - אוניברסלית טעימה באותו טעם שאוסם יכולה להפיק. כנ"ל לגבי קונפלקס או חלב. מעולם לא שמעתי טבעוני שאוכל לחם שחור (רוסי) מיוחד בהכשר הבד"צ, שפסל את טעמו של הלחם בשל ההכשר שעל עטיפתו.
"איפה הבשר?" 209122
ננסה שוב. אתה תוקף את ה"לוגיקה" של דובי בדבר *דעתו* שבשר לא כשר יותר טעים. אני ניסיתי להגיד שדעתו של אדם על מה טעים ומה לא הוא מחוץ לגבולות ההגיון, ומאז גם מצאתי את הציטוט בלאטינית:
de gustibus non est disputandum
"איפה הבשר?" 209074
בשר לבן טעים יותר מבשר בקר? זה חדש בשבילי.
"איפה הבשר?" 209075
באמת? ברור שלבן טעים יותר.
"איפה הבשר?" 209079
חוששני שאתה תינוק שנשבה.

כדברי חז"ל: "לעולם יהא אדם בוחר קצב מוכשר ובשר מיושן, ולא קצב מיושן ובשר מוכשר" (משנה טורה).
"איפה הבשר?" 209108
חה חה חה.

שכ"ג, ההודעה הזאת וגם תגובה 208835 לא חלפו בלי להעלות חיוך. כדאי שתדע.
"איפה הבשר?" 209089
אני נוטה להצטרף. סטייק מבשר חזיר ("בשר לבן"? נו באמת. תיכף גם תגיד "בשר אחר") שאכלתי היה סיבי למדי. נתחים וצורת הגשה אחרות (נקניקים וכו') זו כבר אופרה אחרת.
"איפה הבשר?" 209097
טוב, כמובן לא באתי להכפיש את הבייקון כתוסף משכנע לחביתה בבוקרו של יום שבת. יאמי.
"איפה הבשר?" 211163
אני אישית מעולם לא הבנתי את ההתלהבות מבייקון. שמנוני וחסר טעם. כמו שומן קרוש. החביתה הרבה יותר מוצלחת בלעדיו, עם פפריקה וקצת שום.
"איפה הבשר?" 211180
החביתה הרבה יותר מוצלחת בלי חביתה. על מחבת חם מאוד וקטן מאוד, חמאה, ביצה אחת מקליפתה (וקצת מלח), דוקרים את החלמון, ואז, מייד כשהיא מפתחת צד, מקפלים אותה לשניים וצורבים את הצד הפתוח של הקיפול (חצי עיגול) עד שהוא נאטם. זה משהו בין חביתה לביצה עין. להגיש מייד כמובן. בינתיים זורקים את הבייקון לכלב.
רגע של עברית 211493
מחבת חמה מאוד וקטנה מאוד.
ותודה על המתכון.
רגע של עברית 211516
לא יודע. אני די בטוח דווקא שהיו שם שתי ביצים ומוט ארוך.
"איפה הבשר?" 209083
"איפה הבשר?" 209100
האם צמחונים מקפידים לא לאכול תולעים?

האם אלו שענו לסקר - משתדל לא לאכול אוכל עם הכשר מעדיפים אוכל עם תולעים, לא מפריע להם לאכול תולעים או שיש להם דרך אחרת להמנע מאכילת תולעים?

האם נוכחות של משגיח כשרות יכול להוריד את הסיכוי להכנסת כל מיני רכיבי מזון זולים ולא רשומים לתוך המזון?

האם מבחינה לוגית העובדה שלמשגיח כשרות לא אכפת מדברים מסויימים (צבעי מאכל מסויימים) אומרת שהדברים שכן אכפת לו לגביהם הם חסרי משמעות?
"איפה הבשר?" 209104
אם במקום משגיח כשרות, היינו שמים משגיח בריאות, היינו יכולים *גם* להמנע מתולעים, רכיבי מזון זולים ולא רשומים, ו*גם* מצבעי מאכל, טבק ושאר דברים כשרים ולא בריאים, וכל זה במחיר נמוך בהרבה, טעם טוב בהרבה, איכות טובה בהרבה, ואוכל בריא יותר.
"איפה הבשר?" 209109
רק שזה לא עונה לשאלה. חוץ מזה כדאי להוסיף משגיחי בריאות זה רעיון טוב מאוד.
אולי גם נגיע לשיתופי פעילה אסטרטגיים בין משגיחי כשרות, משגיחי בריאות, משגיחי אורגניות ומשגיחי אי פגיעה בבעלי חיים. ארגון שייתן את כל ההכשרים יוכל לעשות זאת הרבה יותר בזול.

הקוראים מתבקשים להציע קמפיין פרסומי להשגחה.

למשל:
קנו רק השגחתינו - מוסרי, איכותי כשר ובריא והכל תחת מטריה אחת!

בהתחשב בתחרות הפרועה בענף ההכשרים הייתי מצפה שמישהו יחשוב על זה לפני.
"איפה הבשר?" 209111
חוששני שאין אפילו פריט מזון אחד שיעמוד בכל הבדיקות האלה.
"איפה הבשר?" 209126
אם אתה שומע גל''ץ הרי שאזנך הרגישה היתה צריכה לשים לב שהמורה שינתה את האמירה (הכנראה לא תקנית) ''חוששני'' לאמירה הודאי לא משקלית ''חוששת אני''.
"איפה הבשר?" 209127
חוששני ש''חוששת אני'' יכול להחליף את ''חוששתני'' ולא את ''חוששני''.
"איפה הבשר?" 209162
זיתים שנקנו מתושבי כפרים בשטחים הנתונים תחת ''כתר''.

(כשר לאוכלי זיתי עכו''ם)
"איפה הבשר?" 209228
לגבי הקמפיין - אני ממליץ על צירוף הג'ינגל הקצבי: "משגיח! משגיח! משגיח! איי יאיי איייי יאיאייי יאי".
"איפה הבשר?" 209134
אם כבר התחלת עם המיסיונריות המעושה של אתר "חופש", אז אשיב לך כאיוולתך:
כיתבו "כשרות" במנוע החיפוש, הקישו על מאמרים מלמעלה: מס' 7 ומס' 10 ואילך.
"איפה הבשר?" 209138
לא קראתי את כל המאמרים, אבל לפחות הראשונים לא התיחסו בכלל לטעם.
"איפה הבשר?" 209141
וכי למה האינטלקט החופשי שלך חושב שהמלצתי דווקא על מס' 7 ומס' 10 ואילך?!
"איפה הבשר?" 209181
המלח, אורי, המלח. בשר כשר הוא בשר שהרסו לו את הצורה עם מלח.
"איפה הבשר?" 209184
וגם הדם, בכבד בעיקר, אבל גם בסטייק עסיסי.
"איפה הבשר?" 209226
אף אתה אמור מעתה: הדם הוא הנפש של הסטייק.
"איפה הבשר?" 209246
מה הבעיה עם דם בסטייק? גם אם תצלה את הסטייק שלך רק עד דרגת רייר, הוא יהיה כשר.
"איפה הבשר?" 209252
הבעיה היא שההכשרה סופגת את הדם, כך שהסטייק המוכשר אינו עסיסי כראוי.

אוף, איזו בורות.
"איפה הבשר?" 209363
נכון, אבל....

אם מתכוונים לצלות את הסטייק, אין צורך להכשיר אותו קודם!!

מצד שני, אסור ליישן אותו, וחייבים לצלותו תוך 3 ימים מהשחיטה.

ככה זה, אין טוב בלי רע (אם היא כשרה)
"איפה הבשר?" 209367
כל יום אני לומד משהו חדש. חבל שאף אחד לא טרח לספר את זה לאמא שלי שהיתה מוציאה לבשר - ולנו - את המיץ עם הררי מלח.
"איפה הבשר?" 209233
לגמרי במקרה, בשר (ולא רק של חיות בר) הוא נושא שאני מבין בו קצת ולכן אני מרשה לעצמי להגיד שטענתך ''אין כל קשר הגיוני לבין היותו של הבשר מוכשר...לבין היותו נעים לחיך'' היא אידיוטית.

השחיטה הכשרה, הניקור, ההכשרה, כולן פוגעות בטעמו ובמרקמו של הבשר. מי שאוכל כשר גלאט גם מונע מעצמו שימוש בחלקים מובחרים של הפרה.

לא מדובר כאן על השוואה בין חזיר, שרימפס ובקר, אלא על העובדה שבקר מוכשר וכשר הוא כמעט תמיד טוב פחות מאחיו שלא טופל על פי דיני היהדות.
סביב סיר ה... 209274
טוב נו, מה אני כאדם מאמין מצפה בכלל להיגיון מאנשים שכל מה שמעניין אותם זה סביב סיר הבשר וגרורותיו, וממילא אין כל טעם לחפש היגיון בחיפוש הטעם.
מי שמאמין בציוויי תורת ישראל - שיאכל רק כשר ומומלץ שאם כבר אז שיהיה למהדרין (וכיום יש כאלה גם בהכשרי הרבנויות: ירושלים, רחובות, פתח-תקווה ועוד), ואילו מי שאינו מאמין - מצידי שיאכל חצץ אם זה טעים לחכו.
שיטות דיון של חרדים 209385
תמיד ריתקו אותי.

קודם אתה טוען שאין סיבה שכשר יהיה טעים פחות וכשמעמידים אותך על טעותך אתה מאשים אותנו בכך שרק סיר הבשר מעניין אותנו.
היגיון של סיר הבשר וגרורותיו 209784
''כשמעמידים אותי על טעותי''.

מעולם לא הוכח כאן בדיון שהיגיונית הבמבה של אוסם תהיה טעימה יותר אם לא יתנוסס על עטיפתה ההכשר. מעולם לא הוכח כאן הגיונית שמוצר מזון שאינו כשר, טעים בהכרח לעומת אותו מוצר מזון שכשר. אולי בשר של פרה נוטף דם טעים יותר ואולי לא - כי תלוי את מי שואלים והאם זה טעים לגוף או לנפש. אבל שקורנפלקס של קלוג' יהיה פחות טעים בגלל שבד''ץ מנצ'סטר הכשירו אותו לאכילתם של היהודים - רק מי שסיר הבשר וגרורותיו עומדים בראש מעייניו ותו לא, עשוי לטעון זאת.
אכול להנאתך 209107
האם חברך התריע? ומה נעשה בעניין?
אכול להנאתך 209123
אני מקווה שהתריע, מי שעושה את המתואר עובר על חוק איסור הונאה בכשרות: http://66.102.11.104/search?q=cache:ZRPABBEuD-YJ:www...

(אפשר גם מכאן: http://www.religions.gov.il/hukim.html )
אכול להנאתך 209160
חכה, אנחנו עדיין באיסוף העובדות...

אבל לצורך העניין אני מוכן להניח שרמת ההקפדה על הכשרות (ברבנות או בכל מקום אחר) שווה ברמתה לרמת הבטיחות במועדון לילה תל-אביבי, לרמת הפיקוח הווטרינרי, לרמת הערנות של חייל בשמירה במגדל על קו התפר ב-‏3 בבוקר, כמו לכל פעולה ישראלית ממוצעת אחרת. הרבה רשלנות, לא מעט אי-אכפתיות, וקורטוב של זדון חמדני.

כאן האי-הקפדה היא תוצאה של אינטרס כלכלי מובהק. לכולם יש אינטרס שהמשגיח לא יעבוד קשה מדי. מן הפה ולחוץ מובטחת לציבור רמת ביקורת עילאית ומוגזמת (כי מפקחים פי אלף(!)יותר על כשרות המזון מאשר למשל על ההרכב הבקטריולוגי שלו), אבל חוץ מלשלם על הפיקוח, הציבור (גם הדתי) לא נהנה מרמת פיקוח גבוהה יותר.

אני לא חושב שיהיה אפשר לשפר את רמת הכשרות בהרבה, אם כי מובן שצריך לעשות דה-הפרטה של זה ולהתחיל להיות רציניים (למשל – שהרבנות תשלם את השכר למשגיח ולא בעל העסק). אבל קודם יהיה צריך להקטין את המנגנון המנופח-לחינם של משגיחי כשרות, שעלויותיו מגלגלות סכומי עתק מן הציבור לאנשי-שלומם של עסקני הרבנות.
קש, זה כשר? 209235
אני דווקא תמיד התנגדתי לשמירת כשרות בצבא ואף הוכחתי זאת שם במעשיי בהיותי תורן מטבח. יותר מאוחר, כשעבדתי בחברת היי-טק גדולה בה היה חוק כזה לחדר האוכל שלהם, נהגתי לשתות את הקפה שלי שם לאחר ארוחה בשרית.

מסקנותיי מחטאיי הקשים הללו היו שמלבד כמה פאנאטים רוב האנשים לא ייכנסו לך לתוך האוכל, ולו רק מהעובדה הפשוטה שלא יעלו על דעתם שתעשה דבר כזה.

ומסיפורי "גבורה" לטיעונים:
גם אם 99% מהחברה הישראלית תחשוב שאסור לאכול חזיר או לאכול ביום-כיפור ברחוב, או לערבב חלב ובשר במקום "ציבורי", כל עוד המקומות הללו הם הבית שלי (רשות הפרט), או הרחוב (שייך לכולם), או צבא חובה (הייתי חייב להתגייס), מבחינתי התערבות היא כפייה. אם לעומת זאת, מדובר על אותה חברת היי-טק, אז גם אם זו כפייה *לדעתי*, תמיד שמורה לי האופציה להתפטר או להסתכן מלהתפוטר (כמעט קרה לי בחברה אחרת בפסח שבה אכלתי סנדוויץ' מול המחשב), או להחליט מראש לא להיכנס לחברה שכפיות מסויימות שלה אינן מקובלות עליי.
אבל במקומות ציבוריים בהם אין לי כזאת אופציה כלל, זוהי כפיה לדעתי, גם אם הרוב (לכאורה, שכן עדיין לא הוכח כאן שזה אכן כך) דוגל בכך עקב שיוך עצמו באופן בלתי ברור לדת כזו או אחרת שאינה רלוונטית לגביי.
יו, יצאת מה-זה גבר. 209390
כמה חבל שלא זכיתי לשרת איתך בצבא.

(שלוש שנים מהחיים שלך, החלטה חד משמעית לגבי מה מותר ומה אסור לך ללבוש, משכורת נטולת יכולת השתכרות ומה שהכי מטריד אותך זו דווקא הכפייה בתוך הצלחת שלך? מוזר.)
באמת חבל - לא היו מספיק בנות בבסיס. 209519
"ומה שהכי מטריד אותך זו דווקא הכפייה בתוך הצלחת שלך? מוזר"

והיכן כתבתי שזה הדבר ש*הכי* הטריד/מטריד אותי? הדיון כאן הוא על דבר מסויים שמטריד אותי, ולא על דברים אחרים. כשידונו על קודי לבוש או שכר מינימום שבמינימום, דברים אחרים שמטרידים אותי יהפכו גם הם לרלוונטיים.
קש, זה כשר? 209466
אף אחד לא נכנס לך לתוך הצלחת. הרעיון הוא לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר - כלומר, שכמה שיותר חיילים *יוכלו*, בהתאם לאמונתם והעדפתם, לאכול בחדר האוכל הצבאי. הפתרון הסביר ביותר הוא מזון כשר. מדוע? משום שכך, נהנים גם שומרי הכשרות, וגם הצמחונים (שמזונם מבושל בכלים המיועדים למזון חלבי, וכך אין הם חוששים מאכילת שאריות בשר), ואילו חסרי מוסר כמוני וכמוך לא ממש יוצאים חסרים - שכן אנחנו יכולים לאכול גם מזון כשר וגם מזון צמחוני, בנוסף לבשר הלא-כשר שאנחנו אוהבים לאכול.
המצב בשוק החופשי צריך להיות הפוך - לא לכפות את המכנה המשותף הנמוך ביותר, אלא לאפשר יצירת הנישות הספציפיות הקטנות ביותר, כל עוד השוק מאפשר זאת מבחינת עלות ותועלת.
קש, זה כשר? 209480
בסיסי מקדונלד'ס בסניפי צה"ל השונים – מוכרים את השילוב החביב עליהם של בשר וחלב? ואם לא, האם זה מטעמים כלכליים או שצה"ל אמר להם?
קש, זה כשר? 209483
א. לא כל סניפי מקדונלדס מוכרים מזון לא כשר. הסניף ברעננה, למשל, הוא כשר, וכך גם מספר סניפים בירושלים.
ב. צה''ל, אני מניח, יכול להתנות את קבלת הזכיון להפעיל מסעדה בתחומי בסיסיו בשמירה על כשרות. הלגיטימיות של זה, מבחינתי, מוטלת בספק. אין שום סיבה למנוע אכילת מזון לא כשר בתחומי בסיסי צה''ל אם מדובר בדבר-מה שהחייל יכול לבחור, וכל עוד הוא אינו משתמש בכלים מחדר האוכל. באותה המידה, אני מתנגד לאיסור להביא חמץ מהבית ולאכול אותו בתחומי הבסיס (או לפחות בתחום שיוקצה לשם כך בתוך הבסיס, אם חייבים) במהלך הפסח.
קש, זה כשר? 209490
אתה רואה כמה זה חמקמק, גישת המכנה המשותף? יש כפי הנראה (ויתקנו אותי המלומדים) איסור על שומרי דת להימצא בבסיס שבו יש חמץ, גם אם הוא חמץ ששייך לך. זה לא כמו יום כיפור, שהמצווה איננה נפגעת אם אוכלים לידך סטייק (אלא אם אתה מסניף את הריח יותר מדי)‏1.

בשלב הבא, גם כשאין מצווה קונקרטית שנפגעת מההפרה שלך, מדברים על נזקי התבוננות (כמו על שלטי חוצות שעליהם בחורות בטי-שרט), ועל פגיעה ברגשות (כמו כשאתה נוסע בשבת).

אני לא טוען שאלה אינטרסים שאסור להכיר בהם. אבל אני חושב שהנסיון להציג את הכשרות במטבחים כפשרה לוגית יחידה אפשרית מוביל לתוצאות מרחיקות לכת. אם הפרהסיה צריכה להיות מבוססת על מכנה משותף, אז בחורות מתבקשות ללכת בחולצות ארוכות – מה אכפת לכן?

זו לא הכרעה לוגית. במטבחי צה"ל מדובר על מאזן נוחות גרידא. הצד החילוני מוותר על (שבריר מתוך) נוחותו, כדי לאפשר את החיים המשותפים. מתישהו זה נעצר (אצלך למשל בחמץ בפסח, ואחרים מעדיפים לעקוף שכונות דתיות בשבת כי לא נעים להם להפריע).

----
1 אבל אם תכין אוכל במטבח כשר ביו"כ, אני מניח שיידרשו טקסי וודו כדי לטהר אותו. גם זו בטח סיבה שהמטבח סגור.
כשרות ממלכתית 209115
לראשית דבריך: איפה מצאת כלל כזה? למיטב ידיעתי קיים חוק לגבי צה"ל ותו לא.

מדוע מניעת מזון שחביב על אדם איננה כפייתו? ומדוע מניעת אדם מלמכור מזון בלתי-כשר איננה כפייתו? ובאותו אופן: אם יחליטו לסגור את כל המסעדות בנימוק שקשה לפקח על כשרותן, גם זו לא תהיה כפיה, כי "אין שום הלכה פסוקה באף 'ספר הלכות' חילוני כלשהו האוסר" על אדם לאכול בביתו.

ואם עיריית קריית תותי יער תחליט שבמזנון העירייה יש אזור חלבי, אזור בשרי, ואזור מעורב (הכולל את מנת הדגל של ג'בטה עם שינקן ואמנטל), האם הרבנות תיתן לה הכשר לשני האזורים הראשונים?
כשרות ממלכתית 209124
ואפשר גם להזכיר את המקרה הנ"ל: http://www.hofesh.org.il/yoman/e02/bagatz_trefa.html

ויש שם גם קישור לפסק הדין: http://62.90.71.124/Files/02/770/000/g11/02000770.g1...
אנחנו לא שומרים על כשרות 209273
והכשרות לא שומרת עלינו.
אנחנו שומרים על כשרות למהדרין 209284
לא הבנתי מה זה היה? מעין פראפרזה על דברי חכמי ישראל: "יותר משבני ישראל שמרו את השבת - השבת (=הרוחנית) שמרה עליהם (=פיזית, בגלות החל הזה)"?
אנחנו שומרים על כשרות למהדרין 209366
חכמי ישראל?

רק אם אתה קורא לביאליק וחביריו בשם חז"ל.

מצד שני, אולי תמצא מראה מקום רציני למאמר חז"ל זה....
אנחנו שומרים על כשרות למהדרין 209368
אני חושב שלפחות לגבי הז''ל אין עוררין.
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209429
סתם שתדע לך, בביטוי "חכמי ישראל" כלל אין כוונה לחז"ל, שכן אותם פשט המנהג לכנות 'חכמינו ז"ל', כאשר המונח "זכרונם לברכה" (ז"ל) מלווה אל ייחוסם כחכמינו (לעומת מקביליהם כרונולוגית, חכמי יוון). במונח חכמי ישראל ניתן לכלול את שאר החכמים היהודים מלבד חז"ל, ובמשמעות זו השתמשתי בביטוי בתגובתי, מחמת הספק שהיה בידי על מקורה של האקסיומה על ערך השבת. עד שיגעתי ומצאתי (ותודה לך על שדחפתני לבדוק את המקור):
וגם לסופר החביב עלי, אהרן מגד, יש מה לומר בנידון, כולל איזכור האימרה הידועה מפי "אחד העם" (בוודאי אחד מחכמי ישראל, על פי ההגדרה שלמעלה):
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209437
האם בהתאם להגדרה זאת, השוטה נחשב ל"חכם ישראל"?
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209445
אני ראש וראשון לשושלת מכובדת הרבה יותר, ומחכה בכליון עיניים (כפשוטו) ליום בוא אאסף אל אימותי ואזכה לתואר שז''ל.
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209454
ראש וראשון? היית מת!
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209465
האמת, כבר סיפרתי שאבי השושלת הוא הגולם מפראג (זה לא שהחמצתי‏1 את החידוד).
______________
1- האם מותר להחמיץ חידודים בפסח? והזדמנויות?
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209486
שכ''ג הוא ראש וראשון לכת ליצנים סרקסטית קלת דעת, אשר מקומה בקרקס האייל.
''יותר מששמרו ישראל את השבת, שמרה היא עליהם'' 209492
אני כבר כותב את ההספד, הנפתח במילים - צנח לו שז''ל.
צה"ל מעשר, והעניים? 209484
חיילים בבסיס מזון בדרום מלינים על השלכת המעשר: "לא מדובר בפעולה סמלית, אלא במעשר אמיתי‏1. אמנם מדובר בהלכה על פי הדת היהודית, אבל צריך להפעיל את ההיגיון. בזמן שהפח מתמלא, יש משפחות שהבטן שלהם ריקה. איפה השכל הישר? כואב לנו לדעת שיש משפחות שהיו נהנות מזה, במיוחד לקראת חג הפסח".

מצה"ל נמסר כי העלות הכספית של המעשר נופלת על הספק וכי "מבחינה הלכתית, לא ניתן לערוך מעשר באופן סמלי כיוון שהחובה היא להשליך מעשר לריקבון או לגני חיות, ולא למאכל אדם – כך שלמעשה לא ניתן הלכתית לתת אותו לנזקקים וכולי. יצוין כי המעשר נעשה רק על הסחורה שנקנית ישירות מן החקלאים, וכן כי בעבר נערכה בדיקה בנושא על ידי גורמי צה"ל ונמצא כי ההליך תקין".

מעריב: http://www.maariv.co.il/channels/1/ART/679/289.html

1 יש לציין שלא מדובר בעשרה אחוזים אלא במעשר מהמעשר, כלומר אחוז אחד, למיטב ידיעתי.
צה"ל מעשר, והעניים? 209495
אני הייתי בטוח שכל הפואנטה של המעשר היא שהוא מופרש למען העניים. הלא כן? האם באמת התורה דורשת מהיהודים שעשירית מהגידולים שלהם ירקבו בפח?
ילד, פרק! 209522
על המעשר: http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=7235
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209779
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209783
אה! עכשיו הכל ברור!

למה לזרוק אוכל לפח?

ככה!
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209785
ראה תגובה 209780
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209833
בקיצור, התורה מטופשת אבל זה מה יש?
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209837
הטענה לגבי השחתת מזון לצורך מעשר היא אחת מאותן טענות הנשמעות רציניות אך בעצם אין בהם כלום.

במדינת ישראל לא חסר מזון, יש עודף מזון, עובדה היא שמייצאים מזון לחו"ל, ובמקרים רבים נותנים לעודפי מזון להרקב או בפועל משמידים אותו כי לא כדאי לקטוף אותו או לשווק אותו. לו היה חסר מזון היה צריך לא לייצא מזון לחו"ל ולגייס עובדים כדי לקטוף את המזון מהעצים.

כלומר הטענה האמיתית היא לא מדוע משחיתים מזון אלא מדוע משחיתים כסף. כלומר, מדוע מעלים את מחיר המזון באחוז (בעצם זה פחות - אבל לא משנה) כדי לקיים טקס דתי.
והתשובה היא פשוטה - זה כספי וכך בא לי. אתה לא רוצה אל תעשה. אבל אז אני לא אקנה ממך ולא אשרת בצבא שלך.
בחר לך על כן האם אתה רוצה למכור לי או רוצה לחסוך אחוז בעלויות ייצור. אין הבדל עקרוני בין הפרשת מעשר לשימוש בקלפן אוטומטי (שמשחית עשרות אחוזים) במקום העסקת עובדים שיקלפו תפוחי אדמה באופן חסכוני. כל החלטה של בעל המפעל היא לגיטימית ולא כותבים בעיתון שבעל מפעל ציפס הוא בזבזן כי הוא משתמש בקלפן אוטומטי במקום להעסיק ישראלים חסרי עבודה. כתיבה כזאת היא טפשות.
לגבי הצבא - הדבר אותו דבר. אם אתה רוצה שאני אשרת בצבא אז צריך להשקיע אחוז נוסף בעלות האוכל. אפשר במקום זה לוותר על שירות דתיים בצבא או להגדיל את נפח בתי הכלא (שגם בהם יצטרכו להפריש תרומות ומעשרות).

אגב, הדרישה לחסוך בתרומות ומעשרות היא אפילו חצופה. אנשים לצורך חתונה שלהם או סתם מסיבה של יום חול (או של יום אידם) משקיעים הון תועפות בשביל אוכל (איכותי) בשביל טקס טפשי להנאת עצמם. אבל כשמשקיעים אחוז אחד כדי לזכור את עברינו המפואר ואת עתידינו המוסרי - פתאום זה בזבוז?
צה"ל מעשר, והעניים? 209780
ברשותך דובי, מצאתי תוספת הבהרה נוספת, שאליה לא התייחס הרב יובל שרלו (ראש ישיבה בפתח-תקווה וממנהיגי הציונות הדתית כיום), ואגב, אל תדלג בטעות על התגובות לתשובתו של הרב שרלו שם (רק בגלל שאראל סגל מ"מעריב" דפק שם פוזה...).
להלן התוספת:
צה"ל מעשר, והעניים? 209787
איך זה מבהיר את העניין? המצווה היא להפריש מעשר לכלכלת הכוהנים. זה שעושים רק את החצי הראשון של המשפט לא אומר שהמצווה קוימה. אוכל שמושלך לזבל הוא מעשר שמושלך לזבל, תרתי משמע.
צה"ל מעשר, והעניים? 209834
ואני טרם הבנתי - אם אי אפשר באמת לתת את המעשר למי שהוא מיועד לו, למה לעשות את החצי הראשון ולהפריש את המעשר בכלל?

דמיין זאת כך: נניח שמדינה כלשהי רוצה לאסוף מיסים כדי לממן מלחמה. אבוי, אין אף עם בסביבה שרוצה להלחם בה, ומכיוון שמדינה שוחרת שלום היא, היא אינה יוזמת את המלחמה בעצמה. עכשיו - האם הגיוני יהיה להמשיך וללקט את המס מהאזרחים ואז לשרוף את הכסף, או שיותר הגיוני יהיה פשוט להפסיק לקחת את המס?
אין שום הבדל בין הסיפור שלי לסיפור של המעשר, חוץ מהעובדה שמס המעשר הועבר להזנת הפקידות של המדינה (=כהנים ולווים) והמס שלי הועבר למימון מלחמה.
אין גבול לבורות 209839
מר פז טרוד בענייני החג, ולפיכך התגייסתי להשיב על השטויות אתה פולט ממקלדתך.

אתה הוזה מליבך סיפור טפשי על מלחמות באויבים לא קיימים ומבקש לגזור מהם מוסר השכל לגבי מצוות מפורשות מתורתנו הקדושה. אגב כך אתה גם מערבב מין בשאינו סקס, וטוען שהכהנים והלויים היו פקידי המדינה, בשעה שכל בר בי רב יודע שהם היו משמשים בקודש.

אם כבר אתה מתעקש לחפש את ההגיון החילוני הרדוד שלך במצוות התורה, אתה יכול לשאול על מנהג הקרבת הקורבנות בכלל - מה בצע לבורא עולם בבשר אילים ופרים‏1, ולמה, לכל הרוחות, אם כבר יש לו תיאבון כביר, הוא לא צמחוני בכלל‏2? אחרי שתבין את שלמדונו רבותינו בעניין זה, ממילא תקבל תשובות גם לשאר תהיותיך שאינן מעידות אלא על בורות תהומית, כמו עניין התפילה (לא, דוב פותה שכמוך, הקב"ה אינו צריך שידברו אליו כדי שיידע את מחשבות ברואיו. בני האדם הם אלה שנזקקים לתפילה), ועניין מעשרות הכוהנים, והרבה עניינים אחרים שנראים תמוהים למי שאינו מבין מימינו ומשמאלו את עקרונות היהדות. בעניין זה אינך טוב יותר ממי שטרם למד לחשב כמה הם 2+2 וכבר הוא מצטווח ביוהרה שמשפט באנאך-טרסקי הוא אידיוטי.

_______________
1- כאן תמצא כי רבים מנביאי ישראל היו שותפים לתמיהתך
2- כאן תמצא תנא מסייע מכובד לא פחות: אסף עמית.
כבודו מלא עולם 209841
נביאי ישראל מעולם לא התתנגדו להקרבת קורבנות, כמו שמעולם לא דיברו נגד אף אחת ממצוות התורה.

הנביאים טענו נגד הקרבת קרבנות רשות תוך עבירה על התורה שזהו כמובן דבר שיש לצאת נגדו. אבל על עצם הקורבנות לא התלוננו מעולם.

''והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים.''

(מפי אחד הנביאים - מהמפורסמים שבהם)
כבודו מלא עולם 209842
לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי (ישעיהו א, י"א - גם הוא לא נביא זוטר)
כבודו מלא עולם 209843
והוא זה שאמר :והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי" (ישעיהו נו)

ומכיוון שיש בי אמונת חכמים יודע אני שלא סתם אמר דבר והיפוכם אלא יש למצוא את ההבדלים ולהבין את כוונתו.

והוא אשר אמרתי: בני ישראל גנבו חמסו ורימו והלכו והביאו קרבנות כאילו לקנות כפרה על חטאיהם (משהו כמו תשלום שוחד למשטרה כדי שתעלים עיניה מהמאפיה). על זה אומר הנביא אין בי רצון בזבחיכם (כינוי המשמש אך ורק לקורבנות רשות - למעט זבחי שלמי ציבור המובאים פעם בשנה בשבועות)

אבל אם נקיים את המצוות - אז ודאי יתקבלו גם זבחי הרשות ברצון ובוודאי ה' ירצה את תפילותינו וקורבנותינו אשר מקויימים כחובה כגזירת מלך שלא על מנת לקבל פרס.
כבודו מלא עולם 209845
ברשותך אני אמנע מויכוח תיאולוגי איתך, רק אפנה את תשומת לבך למילה "ושמחתים" בפסוק שציטטת, שממנה עולה עפ"י פירוש הרשכ"ג שאין מטרת הקורבנות אלא לשמח את בני האדם, באותו אופן בו הספרדים שמחים עד ימינו אנו כשהם מריעים לטוריאדורים שלהם. האנשים הנורמליים שמראה בהמות מומתות אינו גורם להם שמחה מיוחדת משוחררים, איפוא, מחובה זאת, ומותר להם להסתפק בצפיה בסרטי אימה ("כִּי בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם" עזרא ג' ג')

אם קשה עליך הפירוש, הבה נסכים בינינו שמצוות הקרבת הקורבנות תהיה האחרונה בתור, אחרי שנקיים את כל השאר, ואת מעשר הכהנים אפשר לשים מיד לפניה (אני בטוח שעוזי יעזור לנו להגדיר סדר טוב).
כבודו מלא עולם 209854
אחזור ואומר שוב שאנו מקיימים את המצוות כי צווינו לעשות כן ולא מתוך בחירה או למען ההנאה.
אמנם יודעים אנו כי לטובתינו קיום המצוות, אולם גם אם לא נראה את אותו טוב הצפון לצדיקים לא נבעו במצוות. וזה ההבדל בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו. כלומר עובד אלוקים ממשיך לקיים את המצוות גם כשהוא חושב שהוא לא יקבל שכר ואשר לא עבדו בועט במצוות כשהוא רואה בן שמת בגלל קיום מצוות אב ואם.

טעמי המצוות תועלתם על כן להקל עלינו את קיום המצוות ולתת לנו חשק לקיימם, ולא חלילה תנאי לקיום המצוות. פרושך על כן יכול להכלל בתוך שלל טעמי המצוות הניתנים לקורבנות אולם אין הם נוגעים לגוף קיום המצווה.

לגבי הסיפא, לצערי ישנם דתיים ואפילו רבנים המסכימים איתך שיש סדר למצוות ורוצים לשים את הקורבנות בסוף.
אני, לא כן עמדי. המצוות כולם גזרת מלך. כולם אהובים, כולם ברורים - ומתוך כולם יתגלה כבוד המלך עלינו. תורת ה' תמימה משיבת נפש.
צה"ל מעשר, והעניים? 209840
ההבדל בין המס למעשר הוא שאת המעשר אנו נותנים מרצונינו על פי צו של בורא עולם ואת המס המדינה גובה בכח.

לגבי הסיבה - שינויים בחוק בעקבות מצבים הם מאוד בעייתיים ולרוב מקבלים חיים משל עצמם. אם נבטל את המעשר לבינתיים אנו עלולים
א) לא לעשות מאמץ לתקן את המצב שלא ניתן לאכול מעשר
ב) כשיחזרו ימינו כקדם נמשיך בתואנות שונות ומשונות לא לתת מעשר.

שים לב מה קרה לשינוי הזמני במספר השרים שעשה ברק, אשר עד היום נמשך.
צה"ל מעשר, והעניים? 209863
אבל אותם טעמים תקפים גם לגבי העלאת זבחים בביהמ''ק - מצווה הרבה יותר ''מרכזית''. ובכל זאת מצווה זו היא התבטלה מאליה, ואיש לא מייחס משמעות לקיום החצי הראשון של המשפט.
שים לב - אין שום צורך בשינוי החוק מכיוון שאין שום יכולת לקיים אותו.

האינרציה שאתה חושש ממנה והתואנות השונות והמשונות הן דוקא בזריקת המעשר לפח. הרבה יותר סביר שכשיחזרו ימינו כקדם, ימשיכו לזרוק אותו לפח (ולא ימסרו אותו לכוהנים).
צה"ל מעשר, והעניים? 209865
יש מצווה להפריש מעשר שהוא קודש. מכיוון שהכהנים טמאים הם לא אוכלים אותו. לעומת זאת בהעדר בית מקדש לא ניתן להקריב קורבנות.
הפסקת הפרשת תרומה ומעשרות מחייבת על כן שינוי החוק.

לגבי החשש של השלכת המעשר לפח - מצויין יש לנו עכשיו עוד בדיחה על דתיים פנאטיים.
צה"ל מעשר, והעניים? 209873
האם יכול לקום הרב שיפסוק כי את המעשר יש לחלק לעניים?
צה"ל מעשר, והעניים? 209885
אולי לעניים כהנים צעירים מתחת לגיל בגרות אבל מסופקני.

יש חוץ מזה מעשר לעניים, פעמיים בשבע שנים ובמקרה זה יוצא השנה. מדובר ב 9% מהיבול ולא באחוז אחד כך שעל פני שש שנים זה יוצא 18% מיבול שנה לעומת 6% מיבול שנה של תרומת מעשר הנזרק.
כמובן שבשמיטה אין תרומות ומעשרות.
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220052
שאלת גינון אקולוגית לי (אנשים נטולי חיבה לגינון אורגני, נא לא לרגום אותי באבנים): האם מותר להשתמש במעשר המופרש לצרכי קומפוסט בגינה? ככה לפחות החומר האורגני אינו מתבזבז, אלא משביח את הפרחים או הירקות הגדלים בה.
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220086
בסופו של דבר את המעשר לא מפרישים, אלא רק את תרומת המעשר (1%). והתשובה לשאלתך היא - לא (תרומת המעשר אסורה בהנאה, ולא רק באכילה).
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220174
תודה (וחבל)!
צה"ל מעשר, והעניים? 209564
חיילים מלינים על בזבוז של אחוז אחד? של עשרה אחוזים?

חיילים יקרים, נא אל תטרחו להתלונן על בזבוז של פחות מ 50% הרי לא יישאר מקום בשרת של האייל אם תתלוננו על בזבוזים של פחות מ 50%.
צה"ל מעשר, והעניים? 209578
לפחות מבסיס אחד המעשר הולך לספארי, וכך הכסף נשאר בידי הציבור.
האם המקלדת שלך כשרה לפסח? 209976
וגם חרדים שמציעים גיגיות מים להגעלת כלים בהכשר הבד"ץ או בהכשר רב אחר.

אני מעונין בהסבר עניני, לא בתגובות מלגלגות.
האם המקלדת שלך כשרה לפסח? 210031
זה מגעיל אותי. (זו תגובה עניינית, לא?)

אני מקווה שהמועצה לצרכנות תפעל בעניין הזה.
האם המקלדת שלך כשרה לפסח? 210115
כשאני עובד ליד המחשב אני לפעמים אוכל ונופלים פירורים בין הכפתורים. אמנם לא מדובר על כמות משמעותית אבל גם כמות קטנה גורמת לי לחוסר נוחות.

כשהייתי בצבא בפסח ונאלצתי לראות חמץ זה גרם לי להרגשה מאוד לא נעימה.

בשביל 30 שקל שווה לי את השקט הנפשי של אין חמץ.
האם המקלדת שלך כשרה לפסח? 210117
ומה בדבר המים?
האם המקלדת שלך כשרה לפסח? 210130
איזה מים?
סקר: 75% שומרים כשרות, לפחות בבית 219105
סקר: 75% לא שומרים כשרות 219251
זה אמנם מה שכתוב בכותרת, אבל מהמאמר ברור שרק 50% שומר על כשרות בביתו ושרק 25% שומרי כשרות גם בחוץ.
סקר: 75% לא שומרים כשרות 219253
מחוץ לבית.
ומאה אחוז שומרים כשרות בשעת השינה? 219263
מי שלא שומר כשרות מחוץ לבית, לא שומר כשרות.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 219266
כשאתה שותה מים, אתה שותה שתיה כשרה למהדרין.
וזה שאכלת קודם חזיר או תאכל אח''כ חצץ זה לא רלוונטי.

נתוני הסקר מחלקים בצורה שמקובלת על עורכיו, אתה יכול לפנות אליהם ולנסות להסביר להם שהם טועים.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220448
עפ"י רוח הנאמר בשתי השורות הראשונות: הידד. זה אומר שגם אני יהודי טוב שצם במהלך רוב רובו של יום הכיפורים (בין ארוחה לנישנוש).
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220584
והאם אתה בכלל מתכוון לכך: לצום בין ארוחה לנישנוש לשם כפרת סאת העוונות?
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220773
מה שתמיד רציתי לדעת זה מדוע מברכים מישהו ב- "צום קל".
זה לא אוקסימורון?
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220775
לא.
ישנן הגדרות הלכתיות לציווי "ועיניתם את נפשותכם", אנו מחויבים לעמוד בהגדרות אלו ולא יותר מכך. כשמאחלים למישהו "צום קל" זה שקול לחלוטין ל-"שיהיה לך קל לקיים את המצווה".
דוגמא תומכת: ביום כיפור חובה לצום, ובערב יום כיפור מצווה לאכול. אילו מטרת הצום היתה עינוי היינו מצווים לאכול בערב יו"כ מינימום כדי להגביר את האפקט של הצום ביו"כ.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220785
לא הבנתי.

מצד אחד אתה אומר שיש ציווי 'ועיניתם את נפשותכם'', בו במפורש נמצא מוטיב העינוי, אך מצד שני אתה טוען (לוגית) שמטרת הצום אינה עינוי (ע''י התייחסות לתנאים המוקדמים, שאותם אתה רואה כחלק מאותו אטום אני מניח, על-אף שמדובר על שתי מצוות שונות).

אנא נסה לבאר את כוונתך, ואם אפשר ורלוונטי, אף להסביר לי את הקשר בין ''עינוי נפש'' ל-''עינוי גוף'' בהקשר זה.

תודה מראש.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220790
בתורה שבכתב ישנם ציווים רבים שלא היה לנו שמץ של מושג איך לקיים אותם אם לא היתה לנו תורה שבעל פה.
לדוגמא: "והיו לטוטפות בין עיניך" - מה זה טוטפות? ומה עושים עם זה? (תפילין של ראש, מניחים באזור תחילת השיער מעל למצח)
אני לא יודע לענות לך לגבי עינוי נפש ועינוי גוף, אבל אני יודע שכשיש הגדרות לקיום מצווה צריך לעמוד בהן. לכן יפה לאחל למי שמנסה לעמוד בדרישות שזה ילך לו בקלות.

ובאותו הקשר - ישנן מחלוקות רבות שנים על הידיעה של טעמי המצוות. כשהנימוק העיקרי נגד ידיעת הטעמים זה החשש שאנשים יעשו שינויים במצוות מתוך הנחה שהם באמת הבינו את כל הטעמים למצווה, והם יכולים לשנות אותה בהתאם להבנתם.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220796
מה ד"א נכלל תחת תורה שבעל פה, ובאיזה שלב משהו שהוא בעל פה הופך לתורה? ואיך יודעים את זה?

אני מניח (וסיכוי טוב שאני טועה) שמדובר על פרשנויות מוקדמות מספיק לתורה שבכתב, תוך הנחה שקירבה טמפורלית למקור הינה מהימנה יותר.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 220838
המסורת היהודית לדורותיה מעוגנת עמוקות בתורת ישראל שנמסרה במעמד הר סיני. היא מורכבת ממסורת כתובה, הלוא היא "התורה שבכתב", המקרא: חמישה חומשי תורה, נביאים וכתובים; כמות שהיא מורכבת באותה נשימה ממסורת שהועברה בעל-פה ברציפות היסטורית בלתי פוסקת, היא המכונה "התורה שבעל-פה", שבעקבות אילוצי שכחת הזמן הועלתה על הכתב: שישה סדרי מישנה, התלמודים: בבלי וירושלמי, מדרשי חז"ל לענפיהם, ספרות הסבוראים והגאונים וכו'.

התורה שבעל-פה מורכבת "מדרבנן" (מדברי חכמים) ו"מדאורייתא" (מהתורה).

א'. תורה שבעל-פה מדרבנן כוללת:
1. גזרות חכמים: איסורים שהחכמים "הוסיפו", שהתורה אמנם לא אסרה, ומאז שהחליטו החכמים לאסור או להתיר, הללו התקבלו והתפשטו בעולם היהודי והפכו לדין מחייב (כאיסור "מוקצה" - חכמים גזרו לא לטלטל בשבת חפצים שאינם עומדים לשימוש בו ביום).
2. תקנות חכמים: מצוות-עשה שהחכמים קבעו שיש לעשותם (כמו: נר חנוכה, חג פורים וענייניהם).

מדוע אנו מחויבים לציית להוראותיהם של בני אדם? ומנין נטלו החכמים את הסמכות לצוותינו?
התורה היא שהאצילה סמכויות לחכמים לתקן תקנות ולגזור גזרות. ממילא כל היודע כי תורה משמים, והיא המבטאת את רצון הא-לוהים, רצון הא-לוהים הוא שנציית לדברי החכמים שבכל דור ודור.
היכן האצילה התורה סמכות שכזו לחכמי הדורות?
נאמר בספר דברים (י"ז ח'-י"א): "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם, בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע, דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ, וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ. וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּים וְאֶל הַשּׁופֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם ... וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ ... וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל". הא-לוהים "חתם" אפוא מראש בתורתו על כל מה שהחכמים שבכל דור ודור יאמרו, וחִיֵיב את קהל המאמינים לציית לדבריהם.

ב'. בסוג נוסף של תורה שבעל-פה מדאורייתא: הכוונה למערכת ההלכות שניתנו בסיני, והועברו בשושלת הדורות בעל פה, עד שהגיע זמנם להיכתב. הלוא הם:
1. הלכות הנלמדות מכללים שהתורה נדרשת בהם, "שלוש-עשרה מידות שהתורה נדרשת בהם", שהן המפתחות להבין את כוונת כותב התורה, מפתחות שהם מעין "כללי דקדוק".
2. "הלכות למשה מסיני", כלומר: משה קיבלן בעל-פה מהר סיני ומאז עוברות ההלכות הללו לפרטיהן בעל-פה מדור לדור, במסלול העברה מדויק ומדוקדק.

עיקרון התורה שבעל-פה נכון ביחס לכל השפות בעולם; אין בעולם שפה כתובה שניתן לקוראה בלא מפתחות המורים בעל-פה כיצד קוראים אותה. כיצד ניתן לדעת מתוך מילה כתובה, מתוך משפט כתוב, מה משמעותם, מה התכוון הכותב לומר? אין כל אפשרות לעשות זאת, בלא "תורה-שבעל-פה". כלומר, ללא הוראות העוברות בעל-פה, המדריכות את הקורא כיצד לקרוא אל נכון את הטקסט הכתוב.
ומאה אחוז שומרים כשרות כשהם שותים מים 223674
א. תודות על ההסבר המלומד.
ב. כיוון שיש עדיין חכמים יהודים בנמצא, האם אני יכול להסיק שהתורה שבע"פ ממשיכה להתפתח? (כמו כל שפה, אם להשתמש באנלוגיה שהבאת?)
דור דור וחכמיו 223928
א. בבקשה ואין בעד מה.

ב. בכל דור ודור מעמיד א-לוהי ישראל לעמו את חכמי אותו הדור, שיש ללכת לאור הגותם הרוחנית. וכבר שאל ודרש ריש לקיש, מהו שכתוב (בספר בראשית, פרק ה) 'זה ספר תולדות אדם', וכי ספר היה לו לאדם הראשון? מלמד שהראה לו הקדוש-ברוך-הוא לאדם הראשון דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו, דור דור ופרנסיו. כיוון שהגיע לדורו של רבי עקיבא, שמח בתורתו (שהיו לו 24 אלף תלמידים) ונתעצב במיתתו (שהוצא להורג על ידי הרומאים בשל לימוד התורה בפומבי*), אמר: (תהילים קלט) 'ולי מה יקרו רעיך אל' (תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ה, עמוד א).

---------
* "בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמים" (בבלי, ברכות סא, ע"ב). רבי עקיבא הוצא להורג בהשמיעו מילים מן הספר שנאסר ללימוד על ידי הרומאים, ספר התורה: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". משמעות רבה לעובדה כי מאז הריגתו של רבי עקיבא על קידוש השם נהרגו יהודים לאין ספור מיתות משונות ועל שפתותיהם אותן המילים.
דור דור וטמבליו 224322
''משמעות רבה לעובדה כי מאז הריגתו של רבי עקיבא על קידוש השם נהרגו יהודים לאין ספור מיתות משונות ועל שפתותיהם אותן המילים''

אני יודע לאיזו משמעות אתה מכוון, אבל ניתן גם להקיש מהעובדה שאתה מציין דלעיל, שיש אנשים שפשוט לא לומדים מהטעויות שלהם...
דור דור וטמבליו 224464
מהטעוית *שלהם*? באמת, אין כמו מוות על קידוש השם ללמד אדם לקח! אני רואה את בת הרב על המוקד אומרת לעצמה: לפחות את השטות הזאת לא אעשה שוב.
דור דור וטמבליו 224561
ואכן, כשהיא תתגלגל חזרה היא לא תחזור על הטעות. ראית פעם ארנבת ממלמלת "שמע"?
דור דור וטמבליו 224586
השכר על קידוש השם זה גילגול נוסף כארנבת?
דור דור וטמבליו 224598
תלוי מה היו התחביבים שלה לפני כן.
דור דור ושוטיו ‏1 224590
אחרי מוות על קידוש ה' - אם מתגלגלים לארנבת, באמת צריך ללמוד מזה את הלקח.

1 במובן המייסר של המילה
דור דור ושוטיו ‏1 224604
קידוש השם(765) = חטא ארנבת לא דוחה לי(765).

צר לי, חשמנית. אם קיוית שמוות מפואר יציל אותך מלהופיע שוב עם זנבנב חמוד, נראה שהיית אופטימית מדי.
דור דור ושוטיו ‏1 224612
שכר קידוש השם(1285) = תיסכול יצאה ארנבת(1285)
דור דור ושוטיו ‏1 224624
נו, אז גם לך יצאה ארנבת. מתוסכלת, בטח שמתוסכלת, היא הרי ציפתה שקידוש השם יעזור לבטל את רוע הגזרה. בצרי לא טועה.
דור דור ושוטיו ‏1 224641
אבל עשיתי בחיי מצווה אחת חשובה: עוזי וי במקום עוזי ו. על זה לא מגיעה לי חנינה? או לפחות קיצור שליש?

חוץ מזה מה אתה מתחיל איתי כל הזמן? זה לא יילך לך! אני בחורה הגונה!
דור דור ושוטיו ‏1 224658
אוקיי. לא ''אתחיל'' איתך כל הזמן.
בחורה הגונה? 225425
בתור בחורה שחולמת לינוק חלב ודבש מציציותיה של הצעירה המסורתית (בין אם היא אמיתית או פיקטיבית), כמה הגונה את כבר יכולה להיות? (-: (רק שלא תביני אותי לא נכון - אני חושב שזה מקסים)
דור דור ושוטיו ‏1 226917
סליחה אם פגעתי בך לפני זמן מה, בתגובה 225425. כוונת ההערה היתה מבודחת, אבל עכשיו כשחלפתי כאן שוב, חשבתי על כך שאולי לא הובנה נכון.
דור דור ושוטיו ‏1 227097
לא פגעת בי. לא הבנתי, אגב, מה כל כך ''מקסים'', אבל חוץ מזה הכל בסדר.
דור דור ושוטיו ‏1 227654
ב''מקסים'' התכוונתי שהקטע ההוא עם החלב והדבש, שכתבת לבחורה המסורתית (בלי להיכנס כרגע לשאלה אם היא אמיתית או לא), הוא מקסים. כמו כן אני גם מוצא דבר מה מקסים בכלל, בכך שאת מרגישה חופשיה לבטא את רגשותייך ותשוקותייך כשאת יודעת שלא רק המשתתף שאליו את פונה יקרא את דברייך, אלא עוד רבים אחרים כאן, המכירים אותך.
דור דור ושוטיו ‏1 227741
תודה, אבל הקטע ההוא היה, מצידי, בדיחה פרטית. אני לא מרגישה שום תשוקות לבחורות היפר-נאורוטיות.

אם היא אמיתית, אני יכולה להבין שחשה איזה דחף דתי-מצפוני "להזהיר אותי", ע"מ שאסור מדרכיי הנלוזות. אם היא פיקטיבית - אני לא מבינה את ההומור הזה, שדחף מישהו/הי כאן לגדף אותי בכזאת התלהבות.

בוא לא נדון בזה יותר.
קוצו של י 226922
לאחר שיצאת ידי חובה במצווה הזו, אני מקווה לא לקלקל שום דבר בזה שאני (ברשותך) חוזר לשמי הקודם; התרגלתי אליו...
קוצו של י 226928
ברוך שובך למועדון שם המשפחה המקוצר.

בברכה,
אביב י.
:-) 227096
דור דור וטמבליו 224907
''שיש אנשים שפשוט לא לומדים מהטעויות שלהם...''

אמר על כך הרשר''ש, ''שלהם'', הריהו מתייחס לכל אותם אנשים בהם הם רואים מודל לחיקוי ומעוניינים ללכת על ובעקבותיהם, בלא שלצל מחשבה והגיון תהיה דריסת כף.

אמר הרשל''ן, אותן שלוש נקודות שבסוף אותו משפט, משלשות הן את סופו של המשפט ומרמזות שאחרי כל סוף מגיע עוד סוף ועוד סוף עד כי סוף-סוף-סוף מת האדם.

אמר הרקו''ן שלום לארנב ויגורו שניהם יחדיו.
אהבתי את הרקו''ן 224923
:)
אהבתי את הרקו''ן 224924
באזור בורסת היהלומים בר''ג יש רחוב בשם רח' הרקון. אני משער שזה לא על שם החיה.
דור דור וטמבליו 224926
אני מתבייש להודות שלא הבנתי כלום (כנראה שהכותרת מדברת הפעם עלי). אתה יכול להסביר את התגובה הזאת, כולל ראשי התיבות?
דור דור וטמבליו 224940
כמו שאמרה הנערה אל הנער שעזבה שבור לב: "זה לא אתה, זה אני. "
בקיצור, לא אשמתך שאני מעורפל ואובסקורנטי רוב הזמן. אשתי משתמשת במילון מיוחד שהכינה כדי להבין את ההבלים הבלתי עקביים שאני מוציע מלועי. אבל מספיק לדבר עליי - נחזור לראשי התיבות:

רשר"ש - רבי שניים רבי שניים.
רשל"ן - רבי שהיה לומד נמרצות.
רקו"ן - רבי קולורבי ואינו נשמע.

לגבי אותיות ה"ה" בהתחלה, אלה כמובן מייצגות את הא-ל יבורכו שמותיו.
דור דור וטמבליו 225498
פתחתי את המילון של אשתי (הלודביגה) על-מנת לוודא שהסבריי נכונים, והנה להפתעתי תחת הערך רקו"ן כתוב:

"רקו"ן קטן ונחמד (ע"ע גנו)"
גנו => גנ"ו 225499
ד"א, מה השיא בשיחה עצמית באייל? (כלומר שרשרת תגובות (D מתייחסת ל C מתייחסת ל B מתייחסת A) כולן ע"י אותו כותב?)
גנו => גנ"ו 225501
מיכאל שרון הגיע בזמנו לשש או שבע תגובות. אתה עוד רחוק.
גנו => גנ"ו 225503
נו טוב - אני תמיד יכול לנסות שיא אחר (סוגריים מקוננים (nested) אולי?)
יש לי חתול שמשקלו 10.8 קילו והוטרינר הציע דיאטה. שאלתי אותו אם הוא מתכוון לדיאטת השמנה, שכן עד כמה שידוע לי החתול השיאן הוא רק 17 קילו - לודביקט ישמח לנצח אותו.
א"א‏1 225506
ובאותו הקשר, טריוויה איילית קלה (מאוד): מי השיאן האיילי בקישורים עצמיים?

1 ר"ת שפירושן "מקשר למאמר/הודעה של עצמי". המקור לא ידוע‏2.
2 לעומת זאת, המקור להערה ‏1 כן ידוע.
אלי אשד 225507
רון בן יעקב 225543
אתה חושב? 225606
אולי צריך להפריד בין מקשר למאמרים של עצמו, לבין מקשר להודעות של עצמו (שזה פחות מעצבן, לדעתי).
האם אתה שם או שאני מדבר אל עצמי 225612
חשבתי שהשיאן זה אתה ‏1

1מצד שני חשבתי שאני עם פיגו מגיע עד הגמר והלאה.
זה לא נגמר עד שזה לא נגמר 225634
1 כדורגל משחקים 90 דקות (והכדור הוא הגול).
שיר שחלמתי על פראג‏1 225649
ההודעה שלך באה מאוחר מדי.

החלטתי לעבור לצ'כיה שממילא אני מחבב (נדבד והחברים).
עם מי אתה הולך לגמר?

1 שם השחר עוד יבקיע.
שיר שחלמתי על פראג‏1 225662
כמו שנאמר, קבוצה ואמא לא בוחרים.
אני כתום עוד מתקופת היוהאנים.
שיר שחלמתי על פראג‏1 226416
כל הכבוד למוליכים (הזמניים) של הבית. אבל, אם בניגוד לאמרתו של גארי ליניקר מתגובה 74089 המשחק האמיתי על ראשות הבית הסתיים ללא הכרעה, אתה מוזמן לעבור לשטוקהולם. השיטה של כדורים ארוכים לחלוצים מהירים עובדת מצוין. אם לסכנין זה הביא את הגביע, למה שלשוודיה לא?
שיר שחלמתי על פראג‏1 226609
השבדים לא עושים לי את זה ‏1
וזה שהגרמנים לא ניצחו את הכתומים המנומנמים,זה בגלל שואן-ניסטלרוי מדרבן את עצמו כבר שבוע שהוא משחק נגד נבחרת הגסטאפו.

1(דמיין כאן משהו טיפשי על השבדיות)
שיר שחלמתי על אמסטרדאם 226611
למה אפשר לצפות עם מאמן עורך-דין, תגיד לי אתה.

וחוץ מזה, Hup Holland Hup!
אמסטרדם ציר ברזיל 226614
הבעיה היא לא העו"ד אלא הגיל.
תבדוק את הממוצע של הנבחרת,יצא לי 29 שנה בקירוב.

שיר שחלמתי על פראג‏1 226657
אגב, למי שצפה במשחק בטלויזיה הישראלית (הערוץ הראשון), ההפתעה האמיתית לא היתה העובדה שגרמניה לא ניצחה, אלא האורח באולפן. אלון מזרחי רהוט, חף מפומפוזיות ונמנע מאמירת שטויות. יש תמורה לאגרה.
שיר שחלמתי על פראג‏1 226757
יש תמורה ללימודים בברליץ.
שיר שחלמתי על פראג‏1 227066
הצ'כים היו הראשונים לעלות לרבע הגמר על חשבון הסיבוך של הולנד עם הגרמנים‏1
משחק התקפה מדהים‏2 ונדבד פשוט מפחיד.

1מצטער דורון.
2 ומשחק הגנה מזעזע.
שיר שחלמתי על פראג‏1 227095
אכן, שאפו. ותודה למאמן ההולנדי שהחליט הוציא את השחקן הטוב ביותר שהיה לו על המגרש. אגב, אין כל סיבוך: מכיוון שצ'כיה כבר עלתה, גרמניה תעשה את המוטל עליה ותנצח. המשחק של הולנד נגד לטביה יהיה לפרוטוקול בלבד.
1 זה בסדר, כאוהד הפועל חיפה (והולנד) אני כבר מחושל.
שיר שחלמתי על פראג‏1 227179
לצ'כיה יש בוודאי תסביכים על חבל הסודטים, אז היא תיתן ללבנים האלה שלא מסוגלים לנצח את לטביה, לנצח.
חבל.
שיר שחלמתי על פראג‏1 227100
אפשר להוסיף גם משחק מצויין של השופט, שהתעלם מכמה עברות ברחבה לזכות הולנד (לפחות 3 לפי הספירה שלי). מכל מקום, הקבוצה הטובה יותר ניצחה, ולא נותר אלא לקוות שצ'כיה תהיה אלופת אירופה 2004.

בהזדמנות זאת אני רוצה לברך את דני נוימן על היותו הפרשן המשעמם ביותר שנולד אי פעם - הישג כביר בהתחשב ברמת הפרשנים הכללית. אברהם גרנט דוקא הפתיע אותי לטובה, עד שנעלם לאנשהו במשחק של אתמול.
שיר שחלמתי על פראג‏1 227101
התלבטתי האם לציין את עזרתו של השופט, והחלטתי לדלג עליה. השופט הוא חלק מהמשחק, ומעולם לא שמעתי תלונות על השיפוט מצד הקבוצה המנצחת. (גם אם השיגה את הנצחון למרות השופט ולא בזכותו).
שיר שחלמתי על פראג‏1 227103
מתי כבר יפנימו את העובדה ששופט אחד על המגרש אינו מספיק‏1? מה כל-כך קשה להוסיף עוד אחד, ואולי עוד שניים מחוץ למגרש מאחרי השערים, שתפקידם לאתר את העבריינים ברחבה בעיקר בכדורים נייחים? בפוטבול יש שבעה שופטים והם מסתדרים לא רע בכלל (ויש גם הסתמכות על הוידיאו, אבל זה אולי לא מתאים לכדורגל כי זה יפגע ברצף המשחק).
___________
1- ואל תגיד כלום על הקוונים והשופט הרביעי, הם לא ממש מועילים.
יד אלוהים והרגל הנעלמה. 227142
הבעיה כאן זה הרגולציה, ואין לנו צורך בעוד שופטים, אלא להפך, להסיר את כל ההגבלות המטופשות, שמעודדות עבירות ושחיתות, ולתת לרגל הנעלמה לפעול.
רוני סופרסטאר‏1 227719
והאנגלים מנצחים היום את קרואטיה 4:2 ועולים לרבע הגמר, אבל בגלל אותו שער אכזרי אותו ספגו בדקות הסיום מהצרפתים (שניצחו היום 3:1 את שווייץ), הם מסיימים רק במקום השני, ויאלצו לפגוש ברבע הגמר את פורטוגל המארחת.

1 כשתקראו מתישהו את הכותרת הזאת באחד מעיתוני הספורט, אל תשכחו איפה קראתם אותה לראשונה.
רוני סופרסטאר‏1 227746
הכותרת כבר הופיעה אחרי הניצחון על שוייץ. אני חושב שהיה זה ''מעריב''.
רוני ידידיה 227853
טוב, אני המצאתי את זה, אבל כנראה שלא המצאתי את זה ראשון.

והנה מבחר מן הכותרות של העיתונות האנגלית, אם כי מיותר לציין שאף אחד שם לא חשב על כותרת מוצלחת כמו הנוכחית שלי.
רוני ידידיה 227856
האנגלים כידוע הם מלכי האיפוק והאנדרסטייטמנט.
מישהו זוכר עוד ילד (אנגלי) בן 18 שנחשב לכדורגלן הגדול בעולם? (רמז, מי שצפה אתמול בשידור המשחק יכול היה לראות אותו משוטט חסר מעש באזור הרחבה הקרואטית).
"איזה ילד? זה ילד זה?" 227863
כן, אבל (לפחות בעברית) עם אואן אי אפשר לעשות כ"כ הרבה משחקי מילים כמו עם רוני.

אגב, רוני מזכיר לי את יעקובו איגביני, בכך שבשני המקרים מדובר על שני סוסים שנראים לכל הפחות בסוף שנות העשרים לחייהם, ומשום מה, על פי רישומי שנת הלידה שלהם, הם עדיין בגדר "ילדים"‏1.

1 לפחות אצל איגביני, ההסבר העממי המקובל גורס שבמקום שממנו הוא בא אף אחד לא באמת יודע מתי הוא נולד.
"איזה ילד? זה ילד זה?" 227866
במקום ממנו הוא בא מזדקנים מהר.
רוני ידידיה 227951
האמת שאתמול כשצפיתי במשחק נזכרתי פתאום בימים המתוקים-מרירים של מונדיאל 98', ובשער המדהים של אואן במשחק (הארור!) נגד ארגנטינה, ותהיתי מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים.

אבל רגע, זה היה מזמן, מה רציתי להגיד? אה, כן, שהעולם נראה ורוד יותר הבוקר. אפילו שקמתי בחמש וחצי.
ובפינת המתכון היומי 228143
כובע ברוטב בשמל.
להלן הניתוח שלי למשחקי רבע הגמר (בטרם נקבעה העולה השמינית שלב זה):
צרפת - יוון: היוונים עשו את שלהם (ואף יותר מכך) בעצם העליה לרבע הגמר. נצחון לצרפת.
אנגליה - פורטוגל: הקטר הפורטוגזי התניע לאט, אבל צובר תאוצה. האנגלים עדיין שיכורים מחגיגת רוני, ויתפכחו רק עם הכרטיס back home
צ'כיה - דנמרק: אין ספק שהצ'כים עדיפים.
גרמניה שוודיה: הגרמנים אמנם לא מרשימים, אבל את ה 1:0 הקטן (ממצב נייח) הם יספקו.

ולפינת ההפתעות:
אפשרות א': הצ'כים שכבר הבטיחו את עלייתם לרבע הגמר מראשות הבית יחליטו לקחת את עצמם ברצינות גם במשחק שהוא לכאורה חסר חשיבות עבורם, וגרמניה לא תתיצב למשחק נגד שוודיה.
אפשרות ב': הצ'כים, ללא ספק הקבוצה המרשימה ביותר עד כה, מודחים ע"י הדנים.

להכניס לתנור, לאכול חם (מייד עם הוודע התוצאות).
יא קה קה בחוף של טראפטוני אין הלילה מסיבה‏1 228159
קודם ספר אם הימרת ‏2 שהסקנדינבים יעשו "דיל" של 2:2 וישלחו את איטליה הביתה.

1שאלה לההמ"ה,הלכו על הכותרת הזו באחד העיתונים?

2 יחס ההימורים על תוצאת 2:2 הוא כרגיל 1-15,הפעם מפני שתוצאה כזו מעלה את שתי הסקנדינביות ושולחת את האיטלקים הביתה יחס ההימורים עמד על 1-4.
נתן להם בארוש‏1 228182
לא, מעריב וידיעות הלכו על כל מיני כותרות בסגנון "הדיל הסקנדינבי", "סקנדינביה במבצע", "בלוז לכחולי המדים" ועוד כמה שאני לא זוכר.
מצד שני, אני לא יודע אם זה לזכותך או לא, אבל לפני כמה ימים עשו בערוץ הכי פאתטי בעולם‏2 איזו כתבה על הנבחרת האיטלקית, וברקע השמיעו את השיר הזה.

1 זאת ההצעה שלי לכותרת של מחר.
2 רמז: הוא מעסיק את דני נוימן כפרשן כדורגל.
הולנד ניצחה בזכות הנשק הצ'כי‏1 228183
וגם:
גרמניה-מתחת לכל.

סקודה. לא מה שחשבתם.

1אפרופו פתאטי,כותרת במדור הספורט של דבר.
יא קה קה בחוף של טראפטוני אין הלילה מסיבה‏1 228206
אמת, לתל אביבים יש הרבה מה ללמוד מהסקנדינבים. ראיתם את החיבוקים (ביציע ועל כר הדשא כמו שנוהגים לכנותו) בין הצהובים-כחולים לבין הלבנים? חזון אחרית הימים. ואני לא מתאבל על חזרתם של האיטלקים הביתה.
ועכשיו למנה הראשונה (תיתורה בסיגנון האשק): סיק טרנזיט. מי האמין(1) שגרמניה תסיים את יורו 2004 כמו שישראל סיימה את מונדיאל 1970? (הפסד אחד ושתי תוצאות תיקו בשלב הבתים, אם כי גרמניה הפסידה 2:1, בעוד ישראל הפסידה 2:0)

__
(1) אני כמובן. תגובה 228143 פינת ההפתעות, סעיף א.
יא קה קה בחוף של טראפטוני אין הלילה מסיבה‏1 228214
תשמע, אתה מתבזבז כאן. עם כל החוכמה הרטרואקטיבית שאתה מגלה, אתה יכול להיות פרשן בערוץ 1.
יא קה קה בחוף של טראפטוני אין הלילה מסיבה‏1 228219
אני חושש שלא יקבלו אותי. Over qualified.
Over Bottle 228221
שטויות. תלמד להגיד "הרויח את הכדור", "עשרה פעמים" ו"שמונָה עשרה מטרים", ואתה מסודר ברחבה.
Over Bottle 228257
איפה, זה לא מספיק. מה עם "המגרש חלקלק"? ו"הסנגור(1) מנסה לחלק הוראות לחניכיו"? בקיצור, יותר מדי ללמוד.

___
(1) או הפרקליט, המשפטן, אדבוקט, משהו כזה.
כן לפעמים, הוא עד כדי כך תמים ‏1 227754
לפני 4 ימים:
1 טוב, בערב שבו קבוצתך עולה זה נסלח:)
מסתבר שטעית 225894
באופן די מסורתי אני עם האנגלים, אבל זאת לא ממש אהדה נחרצת וללא תנאים כמו עם קבוצות שבאמת איכפת לי מהן‏1. ככה שלפעמים תו"כ הטורניר אני מאמץ לי עדיפויות נוספות/שניות.

1 היום אפילו אמרתי למי שראה איתי את המשחק, שלאור המשחק האנגלי אני לא נורא אתאבל אם הצרפתים ישוו. אבל מישהו שם לקח את העניין צעד אחד רחוק מדי.
אין צדק בעולם 225899
לצערי, לא יצא לראות את המשחק כולו, רק את חמש הדקות האחרונות. עכשיו אני לא יכולה ללכת לישון מרוב עצבים. אוף!!!
אין צדק בעולם 225933
מסיבות טכניות התחלתי התחלתי לצפות במשחק דקה וחצי אחרי תחילתו. לרגע חשבתי שהקבוצות החליפו תלבושות, והצרפתים הם אלו שמשחקים בלבן. בערך בדקה ה25 האנגלים נכנעו למסורת ועברו לשלוח כדורים ארוכים לכתובת בלתי מזוהה. מרגע זה ואילך היה ברור שכל תוצאה פרט לנצחון צרפתי תהיה בניגוד לצדק הטבעי. (במיוחד בגלל שלאור אותן 25 דקות ראשונות התברר, בניגוד לסטריאוטיפים המקובלים, שהאנגלים *כן* יודעים לשחק כדורגל)
מאה אחוז כופרים בעיקר כשזרם חשמלי רנדומלי עובר בראשם 220971
אני תמיד מתכוון לכך (במשך מספר ננו שניות, לפני ההכרעה, בין הרגעים הארוכים שאני ממש לא מתכוון לכך בשום צורה ואופן לבין הרגעים הארוכים אף יותר, שעצם הרעיון נראה בהם מגוחך). ממש נוחה השיטה היהודית הזאת של "מצוות כפי יכולתך". כולם יהודים טובים, כשרים, עושי מצוות ושומרים על כשרות (בין החזיר לשרימפס).

אני מניח שזה עובד גם לכיוון השני ולכן בבני-ברק יש 73.456% אתאיסטים (הכפירה מבצבצת לכל פרט למשך מספר ננו שניות ביממה לכל הפחות).
מאה אחוז כופרים בעיקר כשזרם חשמלי רנדומלי עובר בראשם 221073
ואתה אפילו לא משכיל להבין את הפרדוקס הקיומי שבפועלך, את האבסורד שבחיי אומללות שכאלה.
המטבע שלך שוב התחיל להרעיש בכד הריק? 221081
מה כבר אפשר לענות לילד שכמוך, שהוא לא יותר ממח יהיר בצנצנת מעופשת של דוגמה מנחמת‏1?

שיהיו לך חיי אמונה טובים ללא האומללות שהיתה נחלתך לפני החזרה בתשובה‏2. כשתתבגר במספר שנים, *אולי* תבין מה לא בסדר בגישה היהירה שלך כלפי הזולת.

(טיפ: התגובות למעלה היו בבדיחות הדעת. הכישרון שלך להפוך בדיחת קרש על חשבונה של איזו כותרת של סקר, להחלפת דברים מורעלת, פשוט מדהים).

_______
1 אני לא מדבר על היהדות הדתית. אני מדבר על הלך החשיבה האטום של אוריפז.
2 אני לא באמת זוכר אם אתה באמת חל"ש או "דתי מלידה", אבל אני מנחש זאת עפ"י הסגנון האנומלי שלך.
המטבע שלך שוב התחיל להרעיש בכד הריק? 221085
ומי גילה לילד אביב שתגובתי למעלה לא נאמרה בהומור ציני ובבדיחות הדעת?
המטבע שלך שוב התחיל להרעיש בכד הריק? 221086
אתה מגוחך מעבר לכל דמיון. די.
המטבע שלך שוב התחיל להרעיש בכד הריק? 221145
אין צורך להדגיש שאתה לא אני. לא לקפץ לאלמוניות‏1 כדי לבקר מישהו אחר באופן אישי זה עניין מאוד עקרוני אצלי (מנימוקי: "השנוא עליך...").
המטבע שלך שוב התחיל להרעיש בכד הריק? 221134
התבונה וחוש ההומור הדי מינימליים שיש לי הספיקו לשם הגילוי המפתיע (נסה להסיג לפחות אחד משני אלה). למה אני מגיב לך בכלל, אני ממש לא יודע. הנה הפסקתי.
לא לנסיגה! 221160
נרוץ, נרדוף, נשׂיגה.
כמובן (תודה). 221176
נסיגה‏1 לשם השגה‏2.

____
1 מבלון היהירות.
2 צניעות וטיפל'ה חוש הומור, למשל.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים