NATO מתרחבת - קולטת 7 מדינות מהגוש המזרחי לשעבר 1885
ברית NATO חוגגת היום (ו') את התרחבותה וקולטת 7 מדינות מהגוש המזרחי לשעבר: אסטוניה, בולגריה, לטביה, ליטא, סלובניה, סלובקיה ורומניה. בטקס חגיגי במטה NATO בבריסל הונפו דגליהן של המצטרפות החדשות לברית, שמעלות את מניין החברות ל-‏26.

בטקס שנערך בתחילת השבוע בוושינגטון אמר נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לנציגי 7 המצטרפות: "כש-NATO נוסדה, אזרחי שבע המדינות היו שבוים בידי אימפריה ... הם סבלו מרודנות ונאבקו למען עצמאותם. הם הרוויחו את חרותם באומץ ובהתמדה, והיום הם עומדים עימנו כשותפים שווים בברית מפוארת זו."

ביום שני התחילה רביעיית מטוסי F-16 בלגים שהוצבו בליטא לערוך טיסות סיור מעל הים הבלטי.

צעדי ההתרחבות מזרחה של NATO מעוררים חשש ברוסיה. שר ההגנה הרוסי סרגיי איבנוב אמר בראיון בשבוע שעבר כי מוסקבה עשויה לשנות את מדיניות ההגנה שלה אם ברית NATO לא תשנה את הדוקטרינה הצבאית שלה.
קישורים
CNN
BBC
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

האם נאטו רלוונטית? 209981
האם כעת, לאחר פירוק בריה"מ, נאטו עדיין רלוונטית?
הרי בצאתה למלחמה בעירק ארה"ב לא השתמשה בנאטו, האם בעידן שבו אין אויב ענקי ומחומש כגון בריה"מ, אלא תאי טרור בינלאומיים, יש מקום לברית צבאית שכזו?
האם נאטו רלוונטית? 210623
נאט''ו היא הדבר הקרוב ביותר כיום לברית של המדינות הדמוקרטיות המערביות - ארגון שיש מקום חשוב מאוד עבורו, כאשר האו''ם הולך והופך לבדיחה מסוכנת (לוב עומדת בראש הועדה לזכויות אדם, סוריה במועצת הבטחון). אז נכון שארה''ב לא מצאה לנכון להעזר בנאט''ו במקרה של עיראק, אבל אין לי ספק שבעתיד הלא רחוק נאט''ו וארגונים דומים ישמשו מסלול עוקף-או''ם לרוב הפעילות המדינית הבינלאומית.
האם נאטו רלוונטית? 210741
אגב זה- קראתי לא מזמן שארה"ב מתנגדת לצירוף גרמניה כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, ושנקבע בהסכמים אחרי מלחמת העולם השנייה שגרמניה לעולם לא תוכל להיות חברה בה. סין, לעומת זאת, היא כן חברה קבועה.
למה שהאמריקאים יעדיפו את הדיקטטורה הגדולה בעולם כחברה על-פני מדינה דמוקרטית למופת שלפני *כמעט שישים שנה* הפסיקה להיות מונהגת על-ידי משטר דיקטטורי ורצחני?
האם נאטו רלוונטית? 211987
אציין קודם כל שהידע שלי בפוליטיקה בינלאומית הוא מוגבל למדי, ולכן יש לקחת את דברי בהמשך בערבון מוגבל, ואני אשמח להרכין ראש בהכנעה אל מול כל אדם שיסתור את דברי ויוכיח שאני טועה. וכעת, בתשובה לשאלתך:

כי גרמניה היא מדינה פרנואידית, נכון לעכשיו, ומתוך מאמץ לברוח מהעבר שלה, היא מתנגדת לכל מהלך של שיטור עולמי, שזה מה שארה"ב רוצה לעשות, רוב הזמן. כלומר - גרמניה חזקה במועצת הבטחון תמנע מארה"ב את כל אותן פעולות שהיא מעוניינת לעשות כדי לקדם את האינטרסים שלה. עם סין, לעומת זאת, אפשר להתמקח.

לכך כדאי להוסיף שגרמניה משתדלת לא להיות מדינה יותר מדי עצמאית. היא מחשקת את עצמה משני כיוונים - ראשית, בפדרליזם עוצמתי שלוקח הרבה מהכוח של הממשל המרכזי, ושנית בפאן-ארופיזם חזק, שמגביל מאוד את יכולת החקיקה של הפרלמנט הגרמני. להכניס את גרמניה כחברה קבועה, אפשר להגיד, זה להכניס את האיחוד האירופי כולו בדלת האחורית, וזה משהו שארה"ב לא כל-כך רוצה, מסיבות דומות למה שכתבתי בפסקה הקודמת.
האם נאטו רלוונטית? 211991
נראה לי שאם האמריקאים היו יכולים הם היו מצמצמים את מספר החברות הקבועות במועצת הבטחון לאחת. בעצם ייתכן שהם היו מעדיפים שתהיה רק חברה אחת במועצת הביטחון.
האם נאטו רלוונטית? 212016
אני חושב שזה נכון לגבי כל המדינות בעולם. לאף אחד לא היה אכפת לנהל את העולם לבדו.
למה הרוסים קופצים? 210368
מה אכפת להם?
האם הם באמת רואים בנאט"ו איום?
האם הם באמת חושבים שארה"ב והאיחוד האירופי ירצו אי-פעם ליזום פעולות צבאיות נגדם?
הרי ברור שצרוף מדינות הגוש המזרחי לנאט"ו זה רק צעד מקדים לקראת צירוף רוסיה לנאט"ו...

אני אשמח להסבר מלומד/ניחוש מושכל אם יש כאן מישהו שרואה את הרובד העמוק יותר של הדברים...כי אני לא.
נאטו 210441
נאטו היא גוף צבאי וכל מדינה שמצטרפת יכולה לסמוך על כך שתקבל נשק אירופי או אמריקאי ושיהיה לה נשק אחיד פחות או יותר לפי תקן נאטו.
פירושו של דבר הגנה במקרה שמישהו ירצה לכרסם שטחים (הונגריה ורומניה על טרנסילבניה למשל) או שימוש בצבא לשם כך.
חוץ מזה, מי צריך את נאטו? אולי כדי להלחם בצרפתים
בשביל הג'ובים 211968
לא רק בארץ יש חברי מרכזי מפלגה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים