המנגל של אסד 189
איך קרה שחלום החומוס בדמשק של הישראלים התנפץ כנגד נוסטלגיית המנגל על הכנרת של אסד?
(איור: סינפסה)
אסד לא רוצה לחתום עם ישראל על הסכם שלום, כי הוא היה נוהג לדוג דגים בכינרת, ולעשות מנגל. זוהי אכן הסיבה שבגללה אין לנו הסכם שלום עם הסורים. לא הבטחון, לא המים (טוב, בעקיפין כן המים, אבל לא בדיוק), ולא הטנקים. כי אסד רוצה לעשות מנגל על חוף הכינרת. הייתי אומר לו שהישראלים הם עם חם, ונשמח לארח אותו למנגל, ואפילו על חוף הים התיכון או ים סוף, אבל סביר שהוא לא יקשיב. לעזאזל, אני בטוח שחלק לא קטן ממנהיגי ישראל היו שמחים לשבת בדמשק ולנגב חומוס עם איזו פיתה עירקית, אבל אתם לא רואים אותם דורשים את דמשק כחלק מהתנאים להשגת שלום, נכון?

המשתמע הוא, כמובן, שאסד (ואני לא אומר "הסורים", כי אני לא יודע בגרוש מה חושב העם הסורי, אם בכלל) לא רוצה ולא צריך את השלום עם ישראל. מלחמה הוא בטח שלא צריך גם כן, כי למרות שסוריה נראית כאילו ידה על העליונה במשא ומתן, כשמדובר במלחמה - קשה לומר. סביר ששני הצדדים יפסידו. המלחמה שמתנהלת כיום, על אדמת דרום לבנון, לא תאריך ימים, אם אכן צה"ל יסוג מלבנון בעתיד הקרוב, כמובטח. אני לא יודע מה תהיה דרך ההגנה על גבול הצפון, אבל זה יהיה שונה, וסביר שדווקא החיזבאללה (ומכאן - סוריה גם כן) יפסיד מכך.

עד כאן הכל סטנדרטי וידוע. עכשיו אני רוצה לנסות את כוחי באבסורדיות, ולו רק למען התרגיל. נשאלת השאלה - מדוע אסד כל־כך אטום, כל־כך בז לרעיון של שלום עם ישראל, כל־כך מזלזל? הרי לי לפחות, כאזרח מן השורה בישראל, קשה להבין את הצורך המתמיד באויבים, במתח ובהפסד (כי שלום עם ישראל סביר שהיה תורם ולו במעט לכלכלה הירודה של סוריה) של אסד.

מצד שני, העולם נשלט תמיד על־ידי מטורפים. בכנסת שלנו לא חסרים מטורפים, אפילו בעמדות הגבוהות ביותר. הרעיון שאסד לא קיים בכלל, כמו שבעבר נטען על סדאם חוסיין, אפשרי אפילו. שהדמות הקריקטורית והלא שפויה של נשיא סוריה היא חזות שקבוצה של קנאים דתיים משתמשים בה כמסכה. הרי סיבות דתיות לא זקוקות להסברים, רק לאללה. ובכל זאת, אני חושב שלעיתים תכופות הסיבות שיש לדתיים הפוליטיים הן לא שונות משל השמאל הקיצוני ביותר, ובסך הכל מסתכמות בממון. ומכאן, צריך אולי לשאול מה מרוויחים בסוריה מהמתיחות עם ישראל. הרבה מאוד כסף הולך להם, כמו לנו, על נשק וציוד הגנה/התקפה אחר. לסורים מהמזרח ולנו מהמערב. אפילו מדינות שאיתן יש לנו שלום, כמו מצרים וירדן, ממשיכות להתחמש כאילו כלום לא קרה, והשלום הוא רק הסכם לכך שלישראלים מותר לחצות את הגבול ולראות את הנפלאות של שכנותינו.

אולי ראיתי יותר מדי אקס־פיילס, ואולי אני רק משועמם, אבל הרעיון שסוריה וישראל מעדיפות לשמור על השלום קפוא כדי להמשיך את ההתחמשות חסרת התועלת הזו (שכן אני לא חושב שיש למי מהשתיים רצון או סיבה להכנס למלחמה) בגלל סיבה כלכלית זו או אחרת, לא נראה לי מטורף כל־כך. אולי חברות הנשק בארה"ב וברוסיה (או ממשלותיהן) מרוויחות כל־כך, שהן דוחפות בכיוון. הרי אין אשליות בנוגע לרצון הטוב של אף־אחד, מה שחשוב לשלטון זה הכסף, בראש ובראשונה, ואם לעשות הרבה רעש בנוגע לשלום, ואז לנפנף את זה כמו ילדים בברוגז מכניס כסף, מה טוב. קלינטון הוא אולי זה שצריך הכי הרבה את השלום בין ישראל לסוריה. בקרוב הבחירות בארה"ב, וסביר שתדמית של מביאי שלום תועיל למפלגתו, וזה יביא לסגנו וממשיך־דרכו קולות, אבל בסוריה כנראה שדעת הקהל לא חשובה כל־כך, ולכן אסד יכול לצחוק כל הדרך מז'נבה עם חבריו על איך שהוא תקע לקלינטון את הקטע של מנגל בכינרת. אם לישראל השלום הזה היה חשוב, סביר שפתרון היה נמצא, אבל טובי המוחות בארץ הרי עסוקים בדרכים איך לעשות כסף, ומי יודע, אולי זה בדיוק מה שקורה פה - הם מצאו דרך איך להרוויח.

פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

3655
אם אכן השאלה הנובעת ממאמרך היא מדוע אסד אינו רוצה בשלום עם ישראל, התשובה לכך נמצאת בספרו (המומלץ ביותר) של ג'ורג' אורוול "1984".
אך כדי לחסוך לך קריאה של מאתיים ומשהו עמודים אתמצת את החלק הרלוונטי .
אתחיל בשאלה אחרת, מדוע אסד לא חושב על בני עמו שאיכות חייהם תעלה בעקבות השיפור הכלכלי שינבע מהשלום עם ישראל?
ובכן, התשובה היא מאד פשוטה, ואף מדהימה: אסד אינו רוצה בשיפור כלכלי של הסורים!
הווה אומר- אם מצבם הכלכלי של הסורים ישתפר, תשתפר גם איכות החיים שלהם, דבר שירחיב את אופקיהם, ויפתח אותם אל המערב, דבר שיכול לגרור רצון לדמוקרטיה, ואז יקיץ הקץ על משטרו הטוטליטרי למדי של הנ"ל.
כעת אני מגיע לתפקידה של המלחמה בסיפור.
חימוש, כידוע, הוא דבר יקר. כסף שהולך על חימוש הרי לא בא על חשבון ג'קוזי מיהלומים בארמון חמש הקומות של אסד בדמשק (זוהי הגזמה אך אני בטוח שסגנון החיים של חאפז יקירנו אינו צנוע במיוחד) אלא ע"ח האזרחים התמימים. כך נשמרים עניים וחוסר הרצון שלהם לשינוי המשטר הקיים. יכול אתה לומר "הרי כסף אפשר לבזבז בדרכים רבות ומגוונות, למה דווקא במלחמה?". ובכן, קיום משטר טוטליטרי יציב דורש שהנתינים יהיו נאמנים לשליט בצורה מוחלטת. מצב זה מתאפשר ביתר קלות כאשר המדינה נמצאת במצב חירום, כי במצב כזה רגש הפטריוטיות (ובמקרה של דיקטטורה גם רגשות האהדה למנהיג-המיצג את המדינה) עולה. רצוי גם שהמלחמה תהיה קרה, או חסרת הכרעה על מנת שתמשך זמן רב ככל הניתן- ולכן אסד גם לא רוצה מלחמה של ממש עם ישראל.

ובקשר לרעיון שלך על אי הקיום של אסד תרשה לי להגיב בציטוט (גם כן מ"1984"):
"האח הגדול הוא כל יכול ואינו עלול לטעות... איש עוד לא ראה את האח הגדול. הוא קלסתר פנים התנוסס על גדרות, קול הבוקע מן הטלסקרין. יש לנו יסוד סביר להאמין כי לא ימות לעולם, וכבר עכשיו שוררת אי ודאות לגבי זמן הולדתו. האח הגדול הוא הדמות אשר בה רואה המפלגה להציג את עצמה קבל עולם. תפקידו לשמש נקודת מוקד לאהבה, לפחד וליראת כבוד, רגשות שנקל יותר ללחוש לגבי אדם מסויים מאשר לגבי ארגון."

ותחשבו על זה...
ואולי הוא פשוט לא רוצה 3660
אני חייב לומר שהשלום עם סוריה נראה לי כרגע כחזון לא אפשרי אם באוניברסיטת חיפה רבים סטודנטים ערבים ויהודים שהמשותף להם הוא רב על השונה (בתפיסת המצב הרצוי במזה"ת ואפילו בישראל)
ואם בשטחים אנו לא מסוגלים להבין שמדינה פלסטינית היא כורח מציאות שאין להתעלם ממנה
ואנו מנסים "לתחמן" את השלום איתם אז למה לאסד לנסות, מצבו כשליט הוא טוב (הוא עושה מה שבא לו) הישראלים בטח לא יודעים איך לאכול ערבי שאינו אוייב וכמובן אסד כבר בשלב האחרון של חייו אז לדעתי צריך להניח לשלום עם סוריה כרגע לעשות שלום אמת עם הפלסטינים הכולל תמיכה של ישראל לאחר התהליך. במקביל להתחיל עכשיו במהפכה אמיתית בכלכלה חינוך ותשתיות בסופו של דבר (שנה, 10 ) עם ישראל אולי יבין שרמת הגולן היא לא בהכרח "סלע קיומנו" ושלום יעשה חזון אמת...
3674
הצורך של שליט טוטליטרי במצב חירום שיאפשר לו את המשכיות משטרו אינו יחודי לאסד. מה שמייחד את אסד היא יכולתו לבחור את אויביו. סירובו להתקדם במשא ומתן לשלום אינו פרי חשיבה לא רציונלית כפי שנוח אולי ליחס לו אלא פרי החלטה אסטרטגית כי ישראל הינה האויב המועדף עליו. סביר כי מצב שלום בין סוריה לישראל אכן יסכן את המשך שלטונו בדרכים עקיפות כפי שנטען בתגובות קודמות. על מנת להמשיך את מצב החירום יאלץ אסד לבחור לו אויב אחר - ניתן אולי לראות בהרפתקה הקצרה שלו מול טורקיה בשנה שעברה מעין גישוש בכיוון זה - וכרגע, האויבים הפוטנציאליים האחרים באיזור הרבה פחות נוחים מישראל שכן אין הם ניחנים באותה רתיעה ממלחמה כישראל ואינם מבטיחים המשכיות של מצב איבה שלא יגלוש למלחמה בה אין אסד מעונין.
תודה 3691
כמה נחמד זה כשאני כותב תגובה ארוכה ואז באים אנשים אחרים ומסבירים לי את שכתבתי, בתוספת הערה קטנה שממילא יכולה להשתמע מהתגובה...
נכון?
יישר כוח שובל 3890
אני רק רוצה להגיד שאני מסכים לחלוטין עם ידידי משכבר הימים שובל.
אם יותר לי רק להוסיף שמלחמה באזור תשרת יותר טוב את האינטרס הסורי מאשר את האינטרס הישראלי היות ומלחמה תגרום לפטריוטיות גדולה בדיקטטורה הסורית ותאגד מסביבה גם את המתנגדים למשטר - אלו מהם מפחד אסד יותר מהכל.
וזאת הסיבה מדוע המצב כיום לא מפריע כל כך לאסד.
כל כך פשוט וקל להבנה - עובדה שמישהו כתב על זה ספר מאוד מפורסם כבר לפני למעלה מחמישים שנה
סתירה? 3663
אני לא מבין: אם אתה אומר שהשלום עם ישראל לא מונע התחמשות של ירדן למשל, או מצרים, כאילו "השלום הוא רק הסכם לכך שלישראלים מותר לחצות את הגבול ולראות את הנפלאות של שכנותינו", אז למה ששלום יימנע מסוריה את המשך ההתחמשות, הוא הסיבה, לשיטתך, לסירובו של אסד לשלום?
סתירה? 3664
א. ''פלישה'' ישראלית תרבותית אל תוך סוריה תקשה על שמירת הציבור הסורי בור לגבי העושר שמציעות טכניקות מערביות יותר של שלטון, ועשויה לסייע ביצירת מרמור לוחמני כנגד אסד.
ב. מה שחשוב לאסד היא לא ההתחמשות, אלא תחושת האיבה. כשאין יותר אויב, אין איבה, וקשה יותר להשליט מרות על האזרחים שאינם חשים את הפטריוטיות המצטרפת בדרך כלל למצב מלחמה.
סתירה? 3667
לא טענתי אחרת, רק הצבעתי על סתירה במאמר.
בואו נהיה מעשיים וגם צודקים 3671
להסכמים שתי פנים:
1. כיצד לשרת את הצדק?
2. מהן הבעיות המעשיות שעלינו לפתור?

במקרה של הסכסוך בין ישראל לפלשתינאים, לדוגמא, בלי קשר לשאלה מי שפך יותר דם ואילו קברים קדושים יותר, מובן לכל שיש כאן בעיה שעלינו לפתור, גם אם הפלשתינאים דחו את החלטת החלוקה של האו"ם, לא דרשו מדינה כששטחי הגדה המערבית ורצועת עזה היו בידיים ערביות וכולי. כוונתי היא שחלוקת האשמה אינה רלוונטית, ויש למצוא פתרון מעשי.

במקרה של הסכסוך עם אסד, המצב אינו כה ברור. אוכלוסיית הדרוזים ברמת הגולן היא קטנה, הם אינם פליטים, וטרור אינו שסתום אצלם לשיחרור לחצים חברתיים. כלומר: אין כאן בעיה דמוגרפית או בעיה בטחונית.
נשאר הצדק. כאן אני מרגיש מהלך על קרקע מוצקה בהרבה. סוריה מעולם לא עשתה שימוש לא צבאי ברמת הגולן, וזו, כנראה, הסיבה שאוכלוסיית הדרוזים בגולן היא כה קטנה. סוריה מעולם לא הסתירה את כוונתה למחוק את ישראל מהמפה. כיבוש רמת הגולן על ידי ישראל הביא להקמת תשתית אזרחית נורמלית וחיים של שלום.
ושמא תשאלו: ומה עם העתיד? אם נמשיך במירוץ החימוש, כלום לא עלול להגיע מצב שבו תהיה סוריה חזקה מישראל, ותבוא עימה חשבון? ומה עם לבנון והטרור המוכוון מסוריה נגד חיילינו?
איננו עוסקים במשא ומתן עם מדינה נורמלית. מדינה שמאיימת בטרור אם לא יוסדר סכסוך טריטוריאלי אינה מדינה, אלא ארגון טרור. עדיף לנו שסוריה תתחזק כשאנו יושבים על קו התילים, ולא כשהם יושבים שם. כלכלתה תמשיך להיות דומה בהיקפה לזו של טיז-אל-נבי, ואם תתאושש בעוד מאתיים שנה, יש לקוות שהיא תהיה דמוקרטית. כידוע - עדיין לא פרצה בהיסטוריה העולמית מלחמה בין שתי מדינות דמוקרטיות.
מו''מ או טמטום 3747
בכדי לנסות ולהבין את מהלכיו של אסד ,צריך לדמיין שאנו מנהלים מו"מ בנוסח "מזרחיאנו עכשו בשלב שהקונה ,במקרה זה אסד הגיע לשלב שבו הקונה מפסיק להתענין ב"סחורה" ופונה לצאת מהחנות מתוך צפייה שהמוכר(אנחנו) נרדןף אחריו.
היכן הטמטום?
שאנחנו באמת נרדוף אחריו.
33שנים אסד חותר לקבל חזרה את רמת הגולן.
במשך תקופה זו הוא טווה סביבנו עשרות קורי עכביש והיום אנו די לכודים בהם.
מי שהתעסק עם קורי עכביש יודע שהפתרון הוא בתלישתם בכוח ואז העכביש נשאר חשוף ונמלט.
יתכן שנחישות כוחנית מסוג כלשהוא תשאיר את אסד ב"מערומיו" ויבוא שלום על הארץ למשך 40 שנה.
יהי שלום 3763
שלום עליכם
בניגוד לחבר מרעי שהיטיבו לכתוב על גניזת השלום עם סוריה, הרי שסבור אני שעדיין לא תם המשא ומתן.השיחות ממשיכות להתנהל בחדרי-חדרים במדינות ארופאיות רחוקות מעין התקשורת.שני הצדדים מפגינים קשיחות כלפי חוץ- "שהעם" יראה את נחרצות מנהיגיו,אך למעשה שני הצדדים מתגמשים.המנהיגים מבינים
שאף אחד לא יכול להפסיד מהסכם שלום בין סוריה לישראל.זהו אינטרס בטחוני וכלכלי לכלל האזור.כמו כן האריה מדמשק מנסה להבטיח את הירושה לבנו במצב הכי טוב שאפשר.אין הוא סנילי וחלוש כמו שנדמה לעיניים מערביות.הוא גם צריך להכין דעת קהל בארצו וגם להערך
לקפיצת דרך למאה ה-‏21
לכן בעוד כשנה מהיום יחתם הסכם עם סוריה. כולי תקווה שזוהי לא רק גחמת ליבי...
יהי שלום 3765
בהנחה שאין מדובר בבכיר בצוות שיחות השלום הישראלי שמדליף מהשיחות הישר אל תוך אתר זה (אם כי לא נתנגד לכך - אדרבא! מדליפי כל העולם - התאיילו!), על סמך מה אתה קובע כי שני הצדדים "מתגמשים"? בינתיים אמנם ראינו הרבה אקרובטיקה מצד אהוד ברק, אבל אסד על תקן הקורה.
גמישות 3791
גמישות היא עניין יחסי כמו שראינו בכמה אולימפיאדות... וגם בפוליטיקה ליחסיות יש משקל רב. ככל שהפטיש האמריקאי כבד יותר כך גמישות ישראל וסוריה תגבר.פעמים רבות ה''פיצוץ'' בשיחות הוא לצרכים תקשורתיים ולמטרת עמדת מיקוח טובה יותר.ימים יגידו אם צדקתי...(ואני לא הבן של ביילין או החותן של אורי שגיא)
יהי שלום 3943
חפש את התגובות שלי למאמרו של דב אנשלוביץ על ''הטילים הביולוגיים'' התייחסתי בין השאר לאופן שבו מתבצע המשא ומתן כעת וגם החזרתי לך תשובה שאני חייב לך ממזמן (מצטער, העומס... העומס...)
684702
איזה מזל שלא חתמנו שלום אם אף אסד, שמעדיף לעשות מנגל של בני עמו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים