ואנונו חגג את שחרורו בכנסיה האנגליקנית בירושלים 1913
מרדכי ואנונו השתחרר היום מכלא שקמה באשקלון לאחר שריצה 18 שנות מאסר על חשיפת סודות האטום של ישראל. בהודעה שמסר ואנונו לתקשורת אמר כי אינו מתכוון להזיק לישראל: "אין לי עוד סודות, זה בולשיט, כל הסודות כבר פורסמו," אמר. את ההודעה מסר באנגלית במחאה על כך שנאסר עליו לדבר עם אזרחים זרים. ואנונו אף הודיע על בכוונתו לערער בפני בג"ץ על המגבלות שהוטלו עליו, בסיועה של האגודה לזכויות האזרח. בין המגבלות שהוטלו על ואנונו: איסור יציאה מהארץ, איסור על הוצאת דרכון, איסור על שיחה עם אזרחים זרים ללא אישור, ואיסור על כניסה לשגרירויות זרות.

לאחר ששוחח עם העיתונאים, ניסה ואנונו לצאת ברכב מאזור בית־הסוהר, התנפלו עליו עשרות מפגינים ואיימו לנפץ את שמשות המכונית. שוטרים שאבטחו את האזור הרחיקו את המפגינים ואפשרו לואנונו לעבור בבטחה.

את שחרורו חגג ואנונו בכנסיית ג'ורג' הקדוש בירושלים, יחד עם עשרות תומכים ועם הוריו המאמצים.



בד בבד הכריזה היום הקשת המזרחית הדמוקרטית כי "ואנונו הוא מגיבורי המאבק המזרחי בארץ. ואנונו הוא לוחם אמיץ למען התרחבות השיח הדמוקרטי במדינת ישראל. פעילותו לחשיפת סוגיית הנשק הגרעיני הנמצא בידי ישראל לדיון ציבורי פומבי בארץ ובעולם היתה צריכה להפוך לאבן־פינה בהיסטוריה של הדמוקרטיה הישראלית." דובר הקשת המזרחית, אופיר עבו, אמר כי "זה לא מאבק עדתי במונחים של מזרחיים מול אשכנזים, אלא מאבק של המדוכאים (מזרחים, פלסטינים וכל אזרח פגוע) למען זכויות אדם".

שמעון פרס (עבודה) יצא כנגד מה שכינה "פסטיבל" תקשורתי: "האדם הזה בגד בעמו, הפר שבועה, התנצר והוא מנוול. בתקשורת איבדו רסן ופרופורציה," אמר פרס. יוסי שריד (מרצ), לעומת זאת, דווקא הביע תמיהה על ה"פסטיבל" שיצרה מערכת הבטחון סביב האיש, אותו הגדיר כ"אדם במשקל זבוב": "ההיסטריה המיותרת שנותרה סביב שחרורו רק העצימה אותו וכך הופכת אישיות מחוקה ומבולבלת לגיבור עולמי."
קישורים
Ynet - השחרור
Ynet - הקשת המזרחית הדמוקרטית
הארץ
מעריב - השחרור
מעריב - תגובות במערכת הפוליטית
CNN
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ולפעמים, החגיגה נמשכת... 213742
החגיגה התקשורתית שלובתה ע''י מערכת הבטחון מחזקת את הטענות שכל הסיפור הזה, מתחילתו ועד סופו, נועד לחזק את כושר ההרתעה הגרעינית של ישראל. לפי הטענות ואנונו היה במעקב זמן רב לפני שעזב את ישראל ופרסם את הפרטים על תכנית הגרעין הישראלית ולמעשה המערכת איפשרה לו לבצע זאת. לאחר מכן הפכו אותו לדוגמה למען יראו ויראו מה יקרה למי שיפר את שבועת הסודיות. עכשיו, מנצלים את השחרור כדי להזכיר לשכנים מה אנחנו מחביאים במרתפים. (כאילו שהם שכחו)
ולפעמים, החגיגה נמשכת... 213755
לדעתי, ההיפך הוא הנכון. הוא נכנס לכלא כדי להפסיק את השטף של הפרסומים על הגרעין הישראלי, מה שהיה מוציא אותנו מה''עמימות'' לתחום ה''ידוע'', ומזמין פיקוח בינלאומי.
אני דווקא הייתי מקשר את החגיגה התקשורתית עם אלה שמתלכתחילה לא רצו להכניסו לכלא, ועכשיו רוצים שוב דרכו לחשוף את מה ש''אין לנו'', ולהזמין פיקוח חיצוני.

מערכת הביטחון, כידוע, אינה הומוגנית, בוודאי לא לאורך זמן, ומדיניות שהיתה דומיננטית בעת לכידת ואנונו אינה דומיננטית בהכרח כיום.
ולפעמים, החגיגה נמשכת... 213769
אתה מייחס ל"מערכת הבטחון" תחכום שלדעתי אינה מחוננת בו.

אצלנו בבניין, לדוגמה, היה בחור בשם שמעון גולדשלאגר שעבד בתור דיג'יי באיזה מועדון. כולם ידעו שזה בלוף ושבעצם הוא מרגל. כל יום בשמונה בערב הוא היה עולה לגג ומשדר לסוריה למרות שסיפור הכיסוי שלו היה שהוא עולה לגג כדי לעשות "שכיבות סמיכה". הודענו למי שצריך להודיע ואתה חושב שעשו משהו? איפה! אלמלא הוא נפל באיזה יום בטעות מהגג אני מבטיח לך שאסאד הבן היה חוגג עם השידורים שלו עד היום.
אוקיי, איפה באייל מעופפים טופיק? 213753
כי אני פה רק כדי לאחל יומולדת שמח למלכה הבלתי מוכתרת של האייל, הלא היא ברקת האחת והיחידה.

ראשונה!!!1!
אוקיי, איפה באייל מעופפים טופיק? 213757
אני מצביע לחשמנית.
חשמנית ושמה תשוקה? :) 213964
אוקיי, איפה באייל מעופפים טופיק? 213843
נא לדייק, גבירה! לא סתם מלכה.
אוקיי, איפה באייל מעופפים טופיק? 213880
תודה יקירתי :-)
... 213760
"הקשת המזרחית הדמוקרטית כי "ואנונו הוא מגיבורי המאבק המזרחי בארץ. ואנונו הוא לוחם אמיץ למען התרחבות השיח הדמוקרטי במדינת ישראל"".

וזה נאמר על בנאדם שטוען שהוא רוצה להשמיד את מדינת ישראל.

איפה בדיוק מתכננים לקיים את השיח הדמוקרטי המורחב במדינת ישראל ?

(ואח"כ אומרים שמזרחיים לא פחות חכמים...)
... 213766
ועוד אחר כך אומרים שאשכנזים לא פחות גזענים
213777
מהקטעים שראיתי בטלוויזיה ‏1, ו(?)נונו מצטייר כטמבל בעל אישיות מעורערת ‏2. יתכן שזה רק נראה כך כלפי חוץ (ואולי אף מדובר במסווה מתוחכם ומכוון), אבל הבנתי ממהדורות החדשות שהוא מאד עקבי בעניין הזה עוד מהתקופה שקדמה למאסרו (כמו, למשל, דבריו בראיון שנערך עמו כשהיה סטודנט). עכשיו, יש הרי מחלקות בראשויות הבטחון שתפקידן לודא שאנשים עם תכונות כנ"ל לא יתקרבו למידע כה מסווג ‏3. נראה לי שהרעש התקשורתי שמעדיף להעמיד את ואענונו כבוגד במרכז, מסיט את הדיון ומכסת"ח על הפשלה הגדולה של אותן מחלקות. האם האחראי שאישר את התחקיר שלו (אולי אפילו כלאחר יד, כי "זה בסדר, הוא בחור טוב") נדרש לתת את הדין על המחדל? מן הסתם תעבורנה שנים רבות עד שעיתונאי כלשהו יברר עניין זה בעבורנו.

1 הקטעים שאהבתי במיוחד: 1. דלת הכלא נפתחת כל פעם כדי סדק, ומישהו בקהל צועק "הנה מיץ פטל!", ובסוף חומקת החוצה איזו סוהרת נבוכה; 2. האיום של ו. שהוא בשום אופן לא ידבר בעברית, מלווה מיידית בפרץ קשקושים עליז בשפתו של אב"י.
2 מדובר כמובן בהתרשמות אישית ובלתי מקצועית לחלוטין, המושתתת על אי אלו דברים שנאמרו.
3 כאמור, אין מדובר בסוכן ק.ג.ב. מקצועי שהוכשר ליצור רושם אמין ביותר, אלא באדם שמסגיר "מוזרויות" באופן כמעט מידי.
213820
אני לא חושב שהרבה אנשים שמו לב לזה (לא ממש שמעו כי היה הרבה רעש...זה היה באחד מהקטעים שכולם התנפלו ואי אפשר להיה להבין על מה מדברים), אבל כשאחד הכתבים הישראליים שאל אותו מה הוא חושב על זה שרוב הישראליים רואים אותו כבוגד וענונו ענה לו ''סתום תפה ימפגר''. ובעברית כדי שהכתבים הזרים לא יבינו. ממש אדם עם עקרונות.
טמבל, טמבל, אבל את אמא הוא אוהב 213821
לא יודע, בדיון על סרבנות האנשים מגלים הרבה יותר סובלנות לגבי מי שנענה לצו מצפונו. מה לעשות, לפעמים המצפון של האדם מורה לו לגלות את סודות הגרעין או לרצוח ראש ממשלה.
איזו אמא, האורגינל או המאמצת? 213837
ככל שזה נראה, גם מצפונם של חתולי הבית מורה להם לרדת על כל מאכל ראוי (מבחינתם) *אם הוא בטווח השגתם*. אף על פי כן, בעלי חתולים רבים מסתדרים בנקל עם נטיה מצפונית זו. כל שעליהם לעשות הוא לודא שהתנאי אינו מתקיים לגבי אותם מאכלים שהם מעוניינים להציל מפי (ומצפרני) החתול.
איזו אמא, האורגינל או המאמצת? 213840
אם כך, האשם האמיתי בסיפור הוא לא לוחם המצפון האמיץ אלא זה שלא דאג לנעול את הבשר במקרר. אם טיפש ומעורער כמו וענונו הצליח לגרום כזה נזק, אני לא רוצה לחשוב מה עושים המרגלים המתוחכמים יותר.
איזו אמא, האורגינל או המאמצת? 213841
מרגלים מתוחכמים גורמים נזק (כך, לפחות, שמעתי). וככל שהמערכת שמולם חורנית יותר, כך פגיעתם קשה יותר (ע"ע אלי כהן). אני לא מנסה להצדיק את וענונו, אני מתנגד לכסתו"ח של השותפים האחרים למחדל. מה, להערכתך האישית, עמדתו המצפונית של חבר הכנסת טיבי בעניין חשיפת סודות הגרעין של ישראל?

ובהזדמנות, סתם תהיה אישית: האם לא ישתלם לך יותר להיות שוטה הכפר לפי שעות?
(ותהיה נוספת: האם אני ממחזר מבלי דעת שטות שכבר נכתבה בעבר?)
גם בעיני 213835
הבנאדם נראה די סתום, לא נעים להודות. מי שרק קרא עליו יכול בטעות לחשוב שמדובר במוח מחוכם. למשל,את דבריו המנומקים "סבלתי פה רק כי אני נוצרי, אני חושב שלא צריכה להיות מדינת יהודים", תרגמו איכשהו ל"איני חושב שיש הצדקה למדינה יהודית".
וחוץ מזה, מה כל כך מסוכן באדם שהיה מנותק עשרים שנה? רוב הסיכויים שכבר החליפו את המפתח, לא?
גם בעיני 213839
אני לחלוטין לא מתמצא בנושא, אבל נראה שידע בתחומים מסוימים מתישן די לאט. לדוגמא: כל המדינות שניסו אך טרם הצליחו לייצר נשק גרעיני, נמצאות, לפחות באופן פורמאלי, בפיגור ביחס ליכולות שהיו לחבר'ה בלוס-אלאמוס באמצע שנות הארבעים (או החמישים, כשמדובר בפצצות היתוך).
גם בעיני 213845
כן, אבל הסודות שיש לואנונו (אם יש) אינם עוסקים בשאלה איך בונים פצצת אטום, אלא מה יש לישראל וכמה, איפה זה נמצא ומה מתוכנן להיות בעתיד.
גם בעיני 213848
1. כמו שציינתי, זו היתה רק דוגמא (לצורך המחשה בלבד). איני רואה טעם להתפס אליה באופן ספציפי, מה גם שהיא מתיחסת להתישנות מידע באופן כללי ולא לארסנל של ישראל.
2. אין לי מושג מה ידוע לוענונו, ומה מידת הרלבנטיות של המידע. לך יש?
גם בעיני 214111
2. גם אם לא ידוע לנו מה הוא בדיוק יודע (כביכול), הביקורת מוצדקת. הרעיון שיש לאדם מידע מלפני שני עשורים, שעדיין יכול לסכן את מדינת ישראל, מציג את השלטון/דרג-בטחוני באור מגוחך. אם יש לו מידע רלבנטי, לדרג הבטחוני היה מספיק זמן בשביל להפוך אותו ללא רלבנטי ולהמנע מכל הקרקס המיותר שמתרחש עכשיו (בו המדינה מבזבזת משאבים ומפעילה סעיפים הזויים לשעת חירום כדי לעקוב ולנהל את חייו של האיש הקטן הזה).
גם בעיני 214115
אתה מתכוון שהיה למדינה משהו כמו 20 שנה להזיז את מה שעושים בקמ"ג לירוחם, להזיז בסיסים שאין לנו למקום אחר, ולהשמיד תוך כדי את הנשק שאין לנו? ולהחליף בינתיים את כל העוסקים במלאכה באנשים חדשים לגמרי (במיוחד את הבכירים עם הקביעות)?
גם בעיני 214124
למה להזיז? הרי גם אתה יודע איפה הבסיסים נמצאים. כל העולם יודע. זה שיש לנו נשק, זה גם פריט מידע שלא רק ואנונו יודע. אין שום הגיון בהזזת מתקנים *בגלל* ואנונו.
מכל זה אפשר להתיחס ברצינות רק לטענה שאומרת ש*זהותם* של הבכירים היא נושא רגיש (ולא כתובת מגוריהם, כפי שכתב מישהו אחר, שזו שוב טענה שמיחסת למידע שנגיש לכל נפש הילת סודיות מוזרה).

אם זה המידע שיש לואנונו (זהותם של הבכירים כרגע בכור) וזה מידע כל כך רגיש לביטחון המדינה (בזה אני לא כל כך בטוח), אז כן - נראה לי מדיניות חלם לא נורמלית להשאיר את המידע עדכני למשך 20 שנה, לשחרר את המידע הזה לחופשי ולעקוב אחרי המידע הזה 24 שעות ביממה, כדי שלא יצא החוצה (אם שואלים אותי, זה נסיון עקר. אם המידע קיים ואם יש רצון להוציאו - לא יעבור זמן רב עד שהוא ימצא את דרכו החוצה. ההגבלות ששמו עליו נראות לי קשות מדי לאכיפה ודי לא אפקטיביות. עייפות החומר תגיע לשם בסופו של דבר והוא יצליח, אם ירצה, להעביר את המידע שכביכול יש לו).
לגבי קביעות - אם אכן מדובר פה בעניין של חיים ומוות, סכנה קיומית וערעור ביטחון המדינה אז ביטחון המדינה קודם לשיקולי משרות מדושנות ברשות המדינה וקביעות, אתה לא חושב? מה כל כך רע בפנסיה מוקדמת?
גם בעיני 214227
אפשר למצוא המון מידע באינטרנט, וגם אפשר להעזר בחברים:
גם בעיני 214518
שמעתי הבוקר בחדשות שוענונו סיפר איך שמר על שפיותו בכלא בעזרת האזנה לואגנר. יחד עם תוצאות המחקר הקנדי, לפיו the ride of the valkyries היא המוסיקה המסוכנת ביותר בזמן נהיגה, נראה שהחרם על ואגנר היה רעיון מאד מוצלח אחרי הכל.
גם בעיני 214525
האם אתה יודע אם הוא האזין וחזר והאזין רק לשלש דקות מתוך 14 שעות (וזה רק המחזור) ?
גם בעיני 214596
אם וגנר היה אחראי על שמירת שפיותו של ואנונו, נראה שהוא נכשל במשימה.
שאלה למבינים בגרעינים 213794
ואנונו ישב בכלא 18 שנים. הוא לא עבר מהקמ"ג ישירות לכלא, כך שהידע שיש ברשותו (בהנחה שעדיין יש לו מידע שטרם פורסם) הוא בן כ-‏20 שנה.
האם המכונית שבה נוסע המלמ"ב היא בת חצי מהזמן הזה, האם המחשב על שולחנו של מנהל הקמ"ג הוא בן רבע מהזמן הזה? התשובה לשתי השאלות האלו היא (אני מאד מקווה) לא, הרבה פחות. אז גולת הכותרת של ההרתעה והעוצמה הישראלית, היא נשארה כמו שהיתה לפני 20 שנה?
שאלה למבינים בגרעינים 213797
מאחר ובמהלך 20 השנים שעברו, אוכלס השלטון הרבה יותר ע"י מתנגדי גרעין מאשר מצדדיו, יש לשער שאולי המחשב על שולחן מנהל הקמ"ג חדיש, אך המידע הנמצא בתוכו דומה מאוד לזה שהיה לפני כ 20 שנה.
שאלה למבינים בגרעינים 213850
אם כבר לפני 20 שנה הגרעין של ישראל היה במצב שהשביע את רצון מקבלי ההחלטות, אז מאז לא היה צריך אלא לתחזק אותו. שינויים מהותיים - גם אם רצו לעשות אותם, ולו בגלל ואנונו - אולי עולים הרבה כסף, הרבה יותר מאשר לתחזק את הקיים.
שאלה למבינים בגרעינים 213980
ואנונו יודע שמות ואלי גם כתובות של עובדים זוטרים ובכירים בכור. זה עשוי להיות מידע רגיש מאוד.
שאלה למבינים בגרעינים 214113
20 שנה אחרי שהמידע ה"סודי" (כתובת ומקום מגורים) דולף לאוזניים לא אמינות ואלה עדיין לא עברו דירה?
שאלה למבינים בגרעינים 214347
שם זו התחלה טובה. אתה חושב שכל העובדים שהכיר ואנונו החליפו את שמותיהם?
שאלה למבינים בגרעינים 214350
אתה חושב שגילוי שמותיהם זה משהו שיסכן את חייו של מישהו (או את ביטחון המדינה ר"ל)?
שאלה למבינים בגרעינים 214362
נניח שחלק מהשמות האלה פרשו אך לא מזמן, או עדיין נמצאים בשרות גרעיני פעיל. ידיעת השם יכולה להביא בנקל לידיעת מקום המגורים, למעקב וציתות, ומשם הדרך קצרה לקבלת מידע עדכני יותר משיש לפה הגדול שהתשחרר. כמו כן, ניתן לשאול את ון נונו מהי הפרוצדורה להתקבל לקמ''ג, ולנסות גם משם (פרוצדורות לא משנים הרבה. אפשרי שהוסיפו בזמנו בשאלון הקבלה את השאלה 'האם אתה מתכוון להתנצר בקרוב').
אפשרי שהבחור גם יפתח פיו לממדים שטרם נודעו כמותם לאחר שיצליח להגיע להוריו המאמצים מעבר לים, ויספק עדויות שיוציאו את ישראל לגמרי מהעמימות המבורכת, ויזמינו לכאן את אהובו של אפופידס - האדון אל ברדעי וחוליות חיפוש הצנטריפוגות שלו.
שאלה למבינים בגרעינים 214387
מה בדיוק היה האינטרס של ואנונו שלא לגלות כל מה שהיה ידוע לו כבר לפני 20 שנה?
שאלה למבינים בגרעינים 214412
אם הוא היה ברנש פיקח, הוא היה משאיר אצלו כמה פרטים פיקנטיים עבור חלק ב'. אחרי המתאבנים שהכניסו לכיסו רק כמה עשרות אלפי לי"ש אבל עוררו עניין לא מבוטל, "מדריך וענונו לבניית פצצה ב 12 צעדים קלים" היה יכול להיות רב מכר אמיתי.

(אל תבינו מכאן שאני בעד הנסיון הפאתטי להצר את צעדיו, שיעלה לנו, כרגיל, באכילת הדגים המסריחים וגרוש מן העיר. "בקרת נזקים" זה מושג שהמלמ"ב לא שמע עליו).
שאלה למבינים בגרעינים 214413
אם הוא היה ברנש פיקח, הוא לא היה נתפס בצורה כזאת.
שאלה למבינים בגרעינים 214414
יש איזה פתגם באידיש על העניין הזה, אבל אחסוך אותו מכם.
החוסך בפתגמים, סופו שיפתגם בחסכונים 214418
בבקשה על תחסוך (ותוסיף תרגום לפרענקים).
החוסך בפתגמים, סופו שיפתגם בחסכונים 214421
אני מניח שהשוטה התכוון לפתגם.:
"מי שישן עם בלונדינית ברומא, שלא יתפלא שהוא קם עם מנדבושקס"
תרגום לפרענקים 214423
מנדבושקס: כינים חובבות איזור המפשעה.
תרגום לפרענקים 214424
מנדבושקס: כפירי עריות.

את ההוא באידיש אני לא מפרסם, יש כאן ילדים.
תרגום לפרענקים 214437
אבל הם לא מבינים אידיש, זה בסדר.
החוסך- במומו חוסך 214462
החכם אותנו בהבליך, שוטה
ולכבוד יום העצמאות הממשמש ובא ‏1 214472
ולכל מי שאולי לא קיבל את הדואל העובר ושב הזה :

***

הגדרות בעברית מטעם האקדמיה העברית ללשון ארוכה:

לבוש הדוק לגוף - בגד כפת

הכינו תה גרוע - חלטורע

ספר רב מכר - שיא במו"ל

חלום של כל מורה - גיר אוטומטי

נער מעלית - פעיל עלייה

הכריחה אותו לטעום מהמרק -דנה אותו לכף חובה

"שים הרבה תותים" - תות - הנח - המון

האלמן הלא רגוע עם המפה - מדריך את מנוחתו

נעלי יבוא - מעור הגולה

נעלי יצוא - עור לגויים

ערבוב יינות - כוהליציה

מכון לג'ודו - קורס מכי"ם

שריקת הקומקום - שמחה לאד

ישראלי שלא יצא לחו"ל - אסיר ציון

אירוע חגיגי בחיי הנעל - עלייה לרגל

אוטובוס - תנועת המושבים

ספונג'ה - פעילות שוטפת

בא ארצה עם גויה לשעבר - מעלה גרה

חפץ בלתי מזוהה במריבה משפחתית - צלחת מעופפת

שופר זול - במחיר הקרן

ולכול זה הוסיף ידידי את ההגדרה :

קונדום = בגד כפת בראש מילה.

***

1 אחרי שתוסבר סופית תופעת האפר בלבנה של ליאור, אולי שמישהו יסביר- אוקיי אז החג מתקרב, אבל למה הוא ממשמש?
ולכבוד יום העצמאות הממשמש ובא ‏1 214478
נדמה לי שכל שעשועי הלשון הנ''ל הם מתוך הספר לשון ברוטב של יעקב פרוינד.
ולכבוד יום העצמאות הממשמש ובא ‏1 214482
ואגב, קורס מכ''ים זה לחובבים. המתקדמים הולכים לקורס חובלים.
ולכבוד יום העצמאות הממשמש ובא ‏1 216074
אכן כן
יעקב פרוינד
ולכבוד יום העצמאות הממשמש ובא ‏1 214514
ועוד משהו מתוך דואל סובב הולך:
What's the difference between a new tyre and 365 used condoms?
________
The tyre is a Goodyear, the condoms are a terrific year.
שאלה למבינים בגרעינים 214405
וכל זה נורא נורא נורא מסוכן לביטחון האישי שלי ושלך‏1?

_______
1 נא לא להניח שהשאלה צינית או שאני חושב שלא.
שאלה למבינים בגרעינים 214682
בהנחת ישראל ללא אטום או בתהליכי פרוק מאטום הינה ישראל לא בטוחה, אגן קיימת סכנה כזו.
שאלה למבינים בגרעינים 214696
אם זה כל כך מסוכן וחשוב, איך אפשר להתיחס בשאט נפש למשפטים כמו "פרוצדורות לא משנים הרבה", כאשר למערכת הביטחון היה זמן של 20 שנה לעדכן פרוצדורות ולעשות בקרת נזקים כללית? אם מערכת הביטחון מניחה שלאיש יש מידע קריטי לבטחונה של מדינת ישראל, האם היא לא אמורה להניח שהמידע הזה *כן* יצא לחופשי לאחר שהאיש שוחרר מהכלא, למרות הנסיון‏1 לסתום לטמבל את הפה, ולהתנהג בהתאם‏3?

____________
1 הדי פטתי אם שואלים אותי. בעידן מידע בו אפשר להתחבר לאינטרנט באמצעות מכשיר פלאפון שהלווה לך מישהו לחמש דקות, צריך לשים לאיש אנשי שב"ק בכיס השמאלי. אולי צריך להצמיד לצווארו גירסה משופרת של הקולר של גדי‏2.
2 לא שכחתי. התשובות שאני חייב שם, מייד לאחר ש-dijkstra יפסיק להציק לי.
3 כן. כולל רפורמה מהותית בפרוצדורות ונהלים וכולל הזזת אנשים מתפקידם אם יש צורך בכך. מדובר פה בחיים ומוות, ביטחון מדינת ישראל וסכנה קיומית או שלא מדובר פה על הדברים הללו?
שאלה למבינים בגרעינים 214697
3 (בהנחה שהשאלה שלך לא היתה רטורית): לא מדובר פה על הדברים הללו.
שאלה למבינים בגרעינים 214699
3 זה גם מה שאני חושב (היא כן היתה רטורית).
שאלה למבינים בגרעינים 214777
יש פרוצדורות שבעייתי לשנות, בשל מגבלות טכניות. למשל: אורניום לא מגיע מכל מדינה ממש, אלא מכמה נבחרות, שמעדיפות לשמור על פרופיל נמוך. העברת ציוד בין מקומות גם היא פחות או יותר באופן קבוע, מאחר ומדובר בציוד בעל אופי מסויים, ומקומות שמן הסתם לא השתנו. שמות האנשים בוודאי רלוונטיים, כי הם בד"כ, מאופיו של שרות מדינה, נשארים לעסוק באותו תחום (אפילו אם בתפקיד אחר). השלומיאליות אף יכולה להגיע לכך שלפני 20 שנה מישהו אמר: אין צורך לשנות כלום, עכשיו הוא בידינו ובכלא להרבה זמן, וכיום מדובר בבדיחת הגששים הטובה: "מה עשינו לפני 20 שנה? לך תזכור".
כלומר, החשש מפני נזק פוטנציאלי עדיין קיים בחוגים מסויימים, והם נותנים לו ביטוי דרך הצרת צעדיו של האיש. לגבי עידן האינטרנט: קשה לבדוק אותנטיות של הודעה ברשת: איזה פלאפון שלח אותה, והאם זוהי חתימתו האמיתית של ון נונו, אולם יש משקל רב לראיון טלוויזיוני וכדומה.
שאלה למבינים בגרעינים 214475
אל ברדעי לא יוכל לבוא לכאן גם אם ראש הועדה לאנרגיה גרעינית יפרסם את כל הידוע לו בנושא על דפי הניו יורק טיימס, כל עוד ישראל לא תקבל עליה את התקנות לפיקוח על נשק גרעיני הידועות בכינוי ''האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני''.
(או לפחות ככה הוא טען בראיון לפני כמה זמן.)
שאלה למבינים בגרעינים 214685
עד כמה שזכור לי, ישראל דווקא חתמה על האמנה, אך לא אישררה אותה.
מכל מקום, זהו פרט טכני שלא מונע התערבות בעלי עניין בעת שעצם קיום הנשק יוצא מעמימות לאור היום.
שאלה למבינים בגרעינים 214560
נראה לי לא טריוויאלי, אבל גם לא יותר מדי קשה עבור שירות ביון עם שמץ רצינות, להטמין מצלמה קטנה ליד ההסתעפות הרלוונטית מכביש דימונה-ערד, לצלם מספרי רישוי של מכוניות, ולהתחקות אחרי בעליהן. אפשר להתמקד במכוניות היקרות יותר.
שאלה למבינים בגרעינים 214590
לשירות ביון רציני מן הסתם יש היכולת לצלם את מספרי הרישוי הנ''ל מהחלל.
שאלה למבינים בגרעינים 214611
נדמה לי שזה די בלתי אפשרי, עם הטכנולוגיה שיש היום. במיוחד כל זמן שלוחיות הזיהוי לא מופנות מעלה.
שאלה למבינים בגרעינים 214677
האם הלוין יכול לצלם צידית לכדה"א- כך שיוכל לקלוט לוחות רישוי?
יש לזכור גם כי כל ענן בשמים הוא הפרעה שאין לעקפה
לא נראה לי שזה מעשי 214679
לא נראה לי שזה מעשי 214704
אולי עם פריסקופ.
שאלה למבינים בגרעינים 214686
אפשרי שגם דברים כאלה מתבצעים, אך פעילות מהסוג שאתה מציע נראית לי ברמה נמוכה יותר מבחינת יעילות מאשר קבלת מידע פרוצדורלי ואישי הישר מפי הגבורה.
שאלה למבינים בגרעינים 215024
מן הסתם, אבל הדיון לא היה על מה כדאי יותר לארגוני ביון לעשות, אלא על הסכנה הנשקפת מואנונו. ובשאלה זו, כאשר תוהים על ידע רגיש שאולי יש לו, מאוד רלוונטי האם ארגוני ביון יכולים להשיג את הידע הזה באמצעים סבירים אחרים: גם אם זה יותר קשה, זה הופך את הידע לפחות רגיש.
שאלה למבינים בגרעינים 215031
לא התכוונתי שיעילות פעילות ביון נמוכה לעומת ראיון עם מר ון בכבודו, אלא שפירות מעשים אלה נמוכים מגישה ישירה ופומבית למר ון עצמו.
הרי לשם מה לאוייב לרגל אחרי הגרעין של ישראל? כדי לדעת אם יש 30 או 40? או אם זה מגיע עד עירק או רחוק יותק? הרעיון, פחות או יותר, יהיה לחשוף "יש או אין" באופן בלתי ניתן לערעור, בצורה שייאלץ את העולם להתמודד עם שבירת העמימות, וללחוץ על ישראל באופן דומה לנעשה היום עם אירן או צ' קוריאה. באופן זה ראיון עם ון הוא רגיש מאין כמוהו לגורמים המעוניינים לשמור על יכולת זו בעמימות בה היתה עד היום.
שאלה למבינים בגרעינים 215234
טוב, אבל זה לא ממש קשור ישירות לתגובה 214362, ולתגובתי לה.
אל ברדאעי כבר בדרך לכאן 215107
והפעם - ביקור שגרתי. (נשמע כמו מה שהחתולות שלי עושות אצל הוטרינר פעם בשנה)
ידיעות העיתון 213809
הציג אתמול כותרת על וענונו וכותרת על גלעד שרון. עמית לעבודה הראה לי את העיתון ואמר
'' זה בדיוק מסכם את הבעיה של המדינה-
אחד שלא צריך לדבר, מדבר, ואחד שצריך לדבר, לא מדבר.''
אחד החטאים של ואנונו 213823
על פי שימעון פרס: הוא התנצר (שזה בעצם גם סוג של הוכחה לכך שהוא יצא מדעתו).
אם ואנונו היה סגן אלוף 214044
או שר לשעבר, לאו דווקא אחד שהיה בסיעת "צומת" עם מלחיית הארץ, פלפליית האדמה וסטייק המדינה וכו'.
יש מצב שהכל מסביבו היה אחרת.
גם אם היה לו אי יווני, אני מניח שלא בקלות היו קוראים לו "בוגד".
לא בקלות היו סוגרים אותו ל18 שנה.
החברים שלו היו מתערבים, מסבירים את מצבו הנפשי הקשה, משתמשים בכל הטיותיהם של השורשים נ-פ-ל מ-ע-ד ומבטיחים שזה לא יקרה שוב, מארגנים בשבילו עצומות של כל האחים לנשק, ביניהם אנשי צמרת, תקשורת, סלבריטאים ומי לא, הנשיא היה מקבל בקשות חנינה שקשה לסרב להן. ראש הממשלה היה נזכר איך התגנבו ביחד מעבר לגבול.
ולא נעים להגיד, גם עם שם כמו ואנונו קשה להגיע לסידורים שכאלה.
(אז נגיד, שהבנאדם היה חייב לארגן לעצמו סידורים אחרים).

ועוד להיות אחד מבאר שבע, שכונה ד' (ולא קיבלו אותו למרכז הליכוד, כמו את בנו של מנהל הבנק).

אז אל תשכחו לרגע, הכל יחסי.
מישהו יודע מדוע לא הופעל על ואנונו נוהל פדרמן? 215035
מישהו יודע מדוע לא הופעל על ואנונו נוהל פדרמן? 215056
למיטב ידיעתי, אחת מהחלופות שנבחנו הייתה מעצר מנהלי, אבל בדיונים במערכת הביטחון ההערכה הייתה שאפשרות כזו לגבי וענונו, בניגוד לפדרמן, לא תעמוד במבחן בג''ץ.
מה ההבדל? 215241
מדוע מעצרו של פדרמן עומד שוב ושוב במבחן בית המשפט, ולא כן מרדכי?
מה ההבדל? 215428
איני יודע. נסה לחפש את פסקי הדין בנושא פדרמן ולעיין בתוכן ההחלטות, ואם תוכל אז נסה להשיג את פרוטוקלי הישיבות במשרד הביטחון בנוגע לוענונו.
מה ההבדל? 215431
עורך החדשות, האם המענה שלך באמצע המשחק מול צסקא אומר שאתה לא תרשום קישור על העליה לגמר של מכבי?

מה ההבדל? 215493
אכן כן (למרות שראיתי את הדקות האחרונות). אולי אפרסם עדכון בתום הגמר.
מה ההבדל? 215445
יש לך מושג למי אפשר לפנות כדי לקבל את הפרוטוקולים? אני מקווה שהמידע נגיש לציבור.
מה ההבדל? 215492
נסה לפנות לדובר/ת משרד הביטחון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים