הפרטת בנק לאומי: הממשלה תחלק אופציות לכל אזרח 1920
שר האוצר בנימין נתניהו החליט ערב החג (ב') לקבל את המלצות החשב הכללי באוצר ירון זליכה ולחלק את מניות בנק לאומי שברשות המדינה לציבור הרחב במחצית הראשונה של שנת 2005.

לפי ההצעה, כל אזרח ישראלי בגיל 18 ומעלה יקבל חבילת אופציות לרכישת מניות הבנק. הציבור יוכל לפדות את האופציות או לרכוש באמצעותן את המניות בהנחה גדולה. שווי הפרעון של האופציות יעמוד על כ-‏600 ש"ח. מי שירצה לממש את האופציות יצטרך להוסיף כ-‏400 ש"ח ואז יקבל בעלות על מניות בשווי של כ-‏1000 ש"ח.

האופציות יופצו לציבור על ידי בנק הדואר, כדי לעקוף את הצורך להשתמש בשירותי הבנקים המסחריים. אישור התוכנית דורש חקיקת "חוק האופציות" שיסדיר את התהליך. החוק יופעל בשלב הראשון לגבי בנק לאומי, אבל מאוחר יותר מתכוונים באוצר להפעילו כדי להפריט את כל החברות הממשלתיות.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

למה לא ? 215095
אני אשמח ל500-700 שקל :-) ואני מניח שכל העניין הולך להפוך לסוג של קלישאה בפי כלכלנים אני כבר רואה את השיחה בעוד 20 שנה "ביום שבו יימצאו עוד 10% מהאופציות ללא דורש של לאומי..."
הגיוני שחצי מעם ישראל ישימו אותם במגירה ויישכחו מכל העניין עוד רבע לא יידעו מה לעשות עם זה ורבע מעם ישראל יישתרך בטורים שיימשכו שבועות כדי לעשות עם זה משו.
למה לא ? 215108
רגע, מה באמת קורה עם אופציות שלא פודים אותן ולא קונים אותן? אני מניח שיש תאריך פקיעה לאופציות. האם המניות הללו תמשכנה להיות בבעלות המדינה?
למה לא ? 215117
אם יש לך חשבון בנק בטח יטרחו להעביר לך את הכסף (אם האופציות יהיו ''בתוך הכסף'' - כלומר שוות משהו). אם אין לך חשבון ולא טרחת לכתת רגליך לבנק ישראל, יש להניח שהאפוטרופוס הכללי יתעשר עוד קצת.
כבר דיברנו על זה 215097
ב-דיון 1744 ושם גם הבעתי את דעתי.
כבר דיברנו על זה 215105
תגיד לא נמאס לך לפעמים מהבכיינות ?
גם כשמחלקים כסף יש טענות ?
מה עדיף לחלק את הכסף לקאובוי לואי רוט ולחברים של עמיר פרץ ?
חסרים קצת פרטים, אבל 215137
כפי שהדברים מוצגים כאן לא ברור מדוע שמישהו ירצה לממש את האופציות - אם דווקא רוצים לרכוש מניות בשווי 1000 ש"ח, מדוע לא לפדות את האופציות תמורת 600 ש"ח ולהוסיף עוד 400 ש"ח?
חסרים קצת פרטים, אבל 215138
ומה הרווחת?

אם אתה מחזיק את האופציות, אתה מהמר על כך שעד פדיונן המניות יהיו שוות יותר מאלף ש"ח, ולהיפך.
חסרים קצת פרטים, אבל 215140
ברור, אבל זה לא מה שכתוב: " שווי הפרעון של האופציות יעמוד על כ-‏600 ש"ח. מי שירצה לממש את האופציות יצטרך להוסיף כ-‏400 ש"ח ואז יקבל בעלות על מניות בשווי של כ-‏1000 ש"ח."
חסרים קצת פרטים, אבל 215141
הניסוח לא אופטימלי. אגב, אני מניח שמחיר האופציות יירד מיד אחרי הנפקה, בגלל שהרבה אנשים יעדיפו ציפור קטנה אחת ביד לפני שהפריץ מת על העץ, כך שיהיה היצע גדול.
אני, באופן אישי, חושב להשתלט על בנק לאומי.
חסרים קצת פרטים, אבל 215152
אולי תציע לאורי פז שיקנה את חלקך בעולם הבא תמורת האופציות שלו בבנק לאומי?
חסרים קצת פרטים, אבל 215171
הייתי נכנס איתך לעסק הזה, אבל אז מס הכנסה יכול להחליט שמרכז חיי הוא בישראל ולדרוש תשלומי עתק על השנים האחרונות. כפי הנראה יהיה צורך בחברת קש - ''חיות הבר אחזקות בע''מ''
חסרים קצת פרטים, אבל 215668
בוקר טוב שוטה כפרי.(לא בכוונת גנאי)
אני לא מגנה אותך על שאיפותיך הקפיטליסטיות.אך אם איפעם תרצה לשרוף את הבנק, ויש לך פח נפט.לי יש גפרורים!
ובשנה הבאה צפויה תחיית המתים 215274
וכמו כן תכונן ישראל יחסים דיפלומטיים עם הקיסרות החייזרית של גולוגולו.

באותה אנרגיה יכולתם לפרסם גם ידיעות אלה.
אותה עבודה בעיניים.
דברים לה' ביבי 215596
מר ביבי מגן העניים שלומית עליך.
אתה יודע יא ביבי שהעניים סובלים(בטח לא נהנים)מהכנסות גבוהות כומו המשכורות של עובדי בנק לאומי.אז אם האוזניים שלך פנויות ועשן הסיגאר שלך לא יפריע לך לקרוא,אז יש רעיון בשבילך,רעיון שאולי גם יכניס לך נקודות בפוליטיקה נגד כול מי שיעמיד לך בדרך.
אז ככה יביבי.במקום לחוקק חוק האופציות.תחוקק חוק להורדת העמלות בבנקים.תבטל את את ה-‏1000 שקלים החד פעמיים שימוגו כמו נייר טואלט חדיש במים האסלה.
בחוק כזה להורדת העמלות בבנקים אתה תעניק לעניים (וגם לעשירים שממילא יכולים להרשות לעצמם לוקסוס של עמלות) 1000 ש"ח כל שנה שנתיים באופן סדיר וקבוע,ולכל חייהם.
משהו כמו נייר טואלט שלא נגמר.
דברים לה' ביבי 215599
אני מציע ללכת צעד אחד קדימה, לפרוץ את הבנקים ולפזר את הכסף ברחובות, ככה כולם יהיו שמחים ומאושרים, חוץ ממנהלי הבנקים מוצצי הדם האלה.
דברים לה' ביבי 215652
רעיון מצויין...
דברים לה' ביבי 215663
אהלן וסהלן יא' גדי.
יישר כח על אמונתך.סימן הצלב אינו עובד על ערפדים יהודים.
רק שהתצמצמת בערפדים נושכי הנשך.
דברים לה' ביבי 215656
יותר בוער: לצמצם הפער בין הריבית על יתרות בחובה לבין זו שעל יתרות בזכות
דברים לה' ביבי 215667
לאייל האלמוני.
כל מי הים התיכון לא יספיקו לכבות את הבעיות הבוערות של העם והמדינה.אש בכל מקום,הביבי מנסה לאזן את כפיות הטובה שבתפקידו במתנות חרפה.השפמנון ההסתדרותי מחרה מחזיק אחריו.חבורת הערפדים היושבים בתקרת המערה הישראלית הבלתי נגישה.אינה רואה את שוכני הקרקע בגלל החושך,האטימות והגובה.
אם בבעירות עסקינן.הכל עולה באש לוהטת בכל מקום ותחום במדינה הבוערת הזאת.
מהלך רגרסיבי? 216379
איל גבאי - מנהל רשות החברות הממשלתיות טוען: "חלוקת מניות באופן שווה לכלל האזרחים, כפי שמוצע בלאומי, היא רגרסיווית; אדון רבינוביץ' בקרית אתא יקבל את אותו מספר מניות כמו המיליונר דנקנר".
האם זהו באמת מהלך רגרסיבי?
ואם כן, למה זה רע?
מי צריך לקבל יותר מניות, המליונר דנקנר או מר רבינוביץ'? ולמה?
מהלך רגרסיבי? 216402
אחד הנימוקים לחלוקת האופציות הוא שאזרחי ישראל "קנו" את הבנק בכספי המסים בשנת 83, והבנק מוחזר עכשיו לבעליו. לפי הנימוק הזה, החלוקה צריכה להיות פרופורציונלית לתשלום המסים.

בעיני, המונח "רגרסיבי" מאותת על הנחת יסוד, כאילו המדינה היא חברה בע"מ וכל אחד מחזיק בה מניות על-פי תשלומי המס שלו.
מהלך רגרסיבי? 216407
להפך, הוא פרוגרסיבי, לפי כל הגדרה הגיונית של המושג.
נתחיל ממיסוי, שאליו בדרך משוייך התואר "רגרסיבי" או "פרוגרסיבי" (או נייטראלי): מיסוי רגרסיבי הוא כזה שמושת באופן שווה (במספרים אבסולוטיים) על כל אזרח: מס גולגולת של 100 ש"ח לחודש, למשל, יהיה מס רגרסיבי, משום שהוא לוקח 10% משכרו של מי שמרוויח 1000 ש"ח בחודש, אבל רק 0.1 אחוז משכרו של מי שמרוויח 100,000 ש"ח בחודש.
מס נייטרלי הוא מס שמושת באחוז קבוע על כולם - כולם משלמים אחוז אחד מהכנסתם, נגיד. יש מי שטוען שגם מיסוי כזה הוא רגרסיבי בשל עקרון התועלת השולית הפוחתת.
מס פרוגרסיבי הוא כזה שאחוז המס המשולם עולה ככל שההכנסה עולה - דוגמת מס ההכנסה הנהוג בארץ.‏1

עכשיו, כאשר מדובר בחלוקת מניות לתושבים, מדובר בפעולה הפוכה - במתן כסף, במקום בלקיחת כסף. לפיכך, ההגדרות צריכות להתהפך: חלוקת כסף רגרסיבית תהיה זו שבה ככל שאתה יותר עשיר, אתה מקבל סכום שמהווה אחוז גדול יותר מהכנסתך. חלוקה "נייטרלית" תהיה חלוקה שבה כולם מקבלים את אותו אחוז מהכנסתם‏2. חלוקה פרוגרסיבית תהיה זו שבה כולם מקבלים אותו הדבר במספרים אבסולוטיים, כלומר - ככל שאתה יותר עני כך מה שתקבל מהווה אחוז גדול יותר מההכנסה שלך.‏3

מכאן, שחלוקת המניות היא פרוגרסיבית, ולא רגרסיבית.

עוזי העלה כאן את האפשרות כאילו החלוקה היא רגרסיבית משום שדנקנר שילם הרבה יותר מס מאשר "אדון רבינוביץ"', אבל קשה לי להאמין שזו הכוונה. לפחות לפי טון הדברים, הוא התכוון דווקא להתלונן על כך שדנקנר מקבל כל כך הרבה, ולא להפך. אבל כל הטענה שלו נשמעת לי מוזרה. אני חושש שקשה יהיה לשפוט למה הוא התכוון מהציטוט הבודד הזה.

1 אפשר, כמובן, להעלות על הדעת מס אולטרא-רגרסיבי, שבו ככל שאתה עני יותר, אתה משלם סכום אבסולוטי גדול יותר, אבל זה לא ממש ריאלי.
2 וכאן כבר בולט יותר למה חלוקה כזו יותר דומה לחלוקה רגרסיבית מאשר לנייטרלית.
3 גם כאן אפשר לבצע חלוקה אולטרא-פרוגרסיבית - ככל שאתה יותר עני אתה מקבל סכום גדול יותר. למצב הזה דווקא יש דוגמאות במציאות - קצבאות, למשל. רעיון מס ההכנסה השלילי שדובר בו רבות באייל הוא אולטרא-פרוגרסיבי בטווח ההכנסה שמתחת לסף המס.
מהלך רגרסיבי? 216439
בשל עיקרון התועלת השולית הפוחתת, מס של אחוז קבוע הוא פחות טוב - עבור מי? איך מוחל עיקרון התועלת השולית הפוחתת במקרה הזה? ככל שיש לך יותר כסף, כך הרווח שאתה יכול להפיק ממנו ביחס לגודל ההון קטן יותר? לי, הדיוט כלכלי מושלם, זה דווקא נראה ההפך ("תועלת שולית הולכת וגדלה").
מהלך רגרסיבי? 216443
למי שיש שקל אחד בכיס, עוד שקל אחד מביא תועלת גדולה. למי שיש מליון שקל, עוד שקל לא מביא שום תועלת כמעט. אם זה לא היה כך, התרומות לצדקה היו עוד יותר קטנות ממה שהן.
מהלך רגרסיבי? 216446
איך אתה מגדיר תועלת? לי נראה כאילו מי שיש לו פי שתיים יותר כסף, אופציות ההשקעה שלו נרחבות יותר, והוא יכול להרוויח יותר מפי שתיים (אפילו שהוא כנראה לא צריך כל כך הרבה כסף כדי לדאוג לילדיו ללחם).
מהלך רגרסיבי? 216531
אם אני מבין אותך נכון, אתה מדבר על משהו אחר, בנוסח ''המליון השני יותר קל'' מהמועדון של דרב''ב. ''תועלת'' היא מושג כלכלי אבל לצרכינו מספיקה המשמעות האינטואיטיבית שלה. יש יותר תועלת בקניית לחם לילדים מאשר בעוד מאית פרומיל קרט ביהלום שאתה קונה למאהבת שלך (מנסיון אישי עגום).

אחת הדרכים למדוד תועלת היא ע''י כמות המאמץ שאדם סביר מוכן להשקיע כדי להשיג אותה. מעט מאד מליונרים מבלים את זמנם הפנוי בניקוי שמשות של מכוניות ברמזור גם אם אין להם, ברגע מסויים, דרך אלטרנטיבית ומשתלמת יותר להשקיע את זמנם.
מהלך רגרסיבי? 216661
לא אמרתי שהוא פחות טוב, אמרתי שהוא יותר רגרסיבי. אם זה טוב או רע, תחליט בעצמך.

תועלת שולית פוחתת אומרת שגרף התועלת של סכום הכסף שלך הוא קמור‏1. התועלת לא נמדדת ע"י הרווח שאתה יכול לעשות מהכסף, אלא מ"מה אני יכול לעשות עם הכסף וכמה זה חשוב לי". אז אני יכול לקחת את הכסף שלי ולקנות אוכל, או לקנות יאכטה, או להשקיע בבורסה ולהשיג עוד כסף - אבל בגלל עקרון התועלת השולית הפוחתת, ה"עוד כסף" לא שווה כל כך הרבה, מבחינת התועלת שלו.

1 ראה דוגמא כאן: http://www.daviddfriedman.com/Academic/Price_Theory/... שים לב שהתועלת השולית של כסף אף פעם לא מגיעה לאפס, כי זה כסף ותמיד אפשר למצוא מה לעשות עם עוד. אבל בשלב מסויים היא הופכת למאוד קרובה לכך.
מהלך רגרסיבי? 216457
זה בדיוק מה שאני חשבתי. עכשיו רק נשאלת השאלה למה איל גבאי חושב הפוך. אפשרות אחת, הוא לא מבין בכלכלה. אפשרות שניה, הוא מניח שקהל השומעים שלו לא מבין בכלכלה.
מהלך רגרסיבי? 216663
אני אמנם למדתי קצת כלכלה, אבל אין לי מושג בפסיכולוגיה. תשאל את אחד הבלבניסטים.
אושר 283043
הקבינט הכלכלי-חברתי אישר את חלוקת האופציות. שינויים שהוכנסו בתוכנית הגדילו את ההטבה לציבור ב-‏70 מיליון שקל, אם כי האוצר סירב לפרט מה היו השינוים שהוכנסו בתוכנית.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
אושר שלא יתואר 283080
אני רוצה לנצל את הבמה ולהודות לקבינט הכלכלי-חברתי על כך שבהגדילו את ההטבה לציבור ב-‏70 מיליון שקל, איפשר לי, ולכל אחד מבני ביתי, לרכוש מנת פלאפל.
אושר שלא יתואר 283082
אני מצטרף לתודותיו של ד. הגלילי, וקורא לציבור המוטבים לקחת ממנו דוגמא.

10% הנחה למביא הודעה זאת.
רוצה ביס מיקי? 283087
כל עוד הם לוקחים ממני דוגמא ולא דגימה אני מסכים.
את המו''מ לגבי הקומיסיון המגיע לי אני מעדיף להמשיך בדוא''ל.
רוצה ביס מיקי? 283724
עזוה קומיסיון. כאות הערכה לפועלך, אטגן עבורך את הכובע בשמן עמוק ואף אוסיף לו מעט טחינה וחריף, והכל חינם אין כסף. אחרת יש חשש שההתנתקות תיתקע לך בגרון.
רוצה ביס מיקי? 285516
לטגן עבורי את הכובע? תודה, לא. את הקצבת המזון המטוגן שמרשה לי הרופא אני מעדיף להוציא על מנת פלאפל. הכובע שרוי במרינדה מזה מספר חודשים, אבל כמו ניצה, גם הוא סומך על השם (ועל אריק שרון) שיביא לו את ישועתו כהרף עין.
אבל הכובע מת מזמן 285604
תגובה 191897
אבל הכובע מת מזמן 285609
כובעים (כמו הפראיירים שאוכלים אותם) לא מתים.
בוטל 312688
'ראש הממשלה החליט, בניגוד לעמדת שר האוצר, למכור את גרעין השליטה בבנק לאומי ולא לחלק את המניות לציבור. מקורבי נתניהו: "רק אם נשאר בשני המסלולים נוכל להבטיח מכירת הבנק" '

מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/16/ART/952/119.html
אני מבולבל. מי הקפיטליסט החזירי כאן? 312693
אני מבולבל. מי הקפיטליסט החזירי כאן? 312711
למיטב הבנתי, נתניהו חשף שההכרזה על מסירת הבנק לציבור נועדה ללחוץ על הקונים הפוטנציאליים ולהעלות את המחיר שתקבל המדינה בעבורו.
אני מבולבל. מי הקפיטליסט החזירי כאן? 312714
ומה רע בכך? הבנק הוא רכוש הציבור, ומן הראוי שהציבור יקבל מחיר ראוי עבור נכסיו כאשר אלו נמכרים. בהפרטות בעבר, מכרה המדינה נכסים יקרי ערך בנזיד עדשים. אם האיום בהפרטה אמיתית לכלל הציבור ישיג לקופת המדינה את הערך הראוי לבנק - טוב שכך. ואם לא תשיג המדינה את המחיר הנדרש, טוב עוד יותר יהיה אם הציבור הוא שיזכה לדיווידנדים, ולא איזה בעל הון שיזכה למתנה של מיליארדי שקלים מהמדינה.

החלטת שרון היא חרפה. הייתי הולך לחסום כבישים כדי להתנגד לה, אבל כבר תפסו לי את הרעיון.
אני מבולבל. מי הקפיטליסט החזירי כאן? 312718
האם יש להלין על כך שהתחבולה להשגת המחיר הגבוה יותר היתה כרוכה בהבטחה כוזבת לציבור?
אני מבולבל. מי הקפיטליסט החזירי כאן? 312721
אם היה מתאפשר לנתניהו להשיג את מבוקשו, כלומר ללכת עד הסוף עם ההפרטה לפי התוכנית שלו, ובסוף היה מסתבר שהוא שיקר לציבור כדי להשיג מחיר טוב יותר, הייתי שוקל אז להלין על כך. כל עוד זה לא קרה, אני מעדיף להלין על שרון שגזל ממני אפילו את התקווה הקטנה הזו.
''כשמשבחים את ההתנתקות, נתניהו נזכר בחלשים'' 312883
"בנימין נתניהו, המשמש כיו"ר הכנס, לא היה יכול להישאר אדיש מול המסקנות החד-משמעיות. בהזדמנות הראשונה הוא לקח את רשות הדיבור והציג את התזה שלו. ראשית, הוא מתנגד להתנתקות; שנית, הוא החברתי הגדול מכולם - כזה שעוקף את עמיר פרץ משמאל.

עובדה שהוא מציע שימוש הרבה יותר טוב בכסף. במקום לבזבז 10-8 מיליארד שקלים על ההתנתקות, נתניהו מציע להפנות את הכסף לקשישים, לנכים, לחולים, לסל התרופות, לאמהות עובדות ולמלחמה באלימות ובתאונות הדרכים. "
בוטל 346306
"הושג הסכם להבטחת זכויות עובדי לאומי עם הפרטתו. על פי ההסכם שגובש בין הנהלת הבנק, העובדים והאוצר, העובדים יקבלו אופציות לרכישת 6% ממניות הבנק בהנחה של 1.5 שקל ממחיר המנייה וכל עובד יקבל בונוס בגובה משכורת ממוצעת. המכרז למכירת לאומי: עד חצות יגישו המתמודדים במכרז לרכישת הבנק את הצעותיהם."

נמכר! 346506
"קבוצת סרברוס-גבריאל זכתה היום (שלישי) במכרז לרכישת בנק לאומי. בחצות הלילה החל משא ומתן בין המתחרות השונות על רכישת הבנק. סרברוס גבריאל שילמה 16% מעל מחיר השוק, ולאחר כשעתיים זכתה במכרז. כך מסרו מקורות במשרד האוצר. הקבוצה תשלם 2.474 מיליארד שקלים עבור 10% מהמניות, ותשלם בסך הכל 4.62 מיליארד שקלים אם תממש את האופציה ל-‏10% נוספים. בניגוד להערכות קודמות שלפיהן יירכשו מניות הבנק על ידי מתווך פיננסי, קבוצת סרברוס הינה רוכשת אסטרגית המעוניינת לשלוט בבנק - ולכן צפויה לממש את האופציות ולהגיע לאחזקה של 20%. כל זאת בתנאי שתקבל את אישור הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. ממשרד האוצר נמסר כי לא פחות משבעה מתמודדים הגישו אתמול הצעות לרכישת הבנק, בהם ארבע קבוצות אסטרטגיות ושלוש קבוצות פיננסיות. מתוך כל ההצעות, כך דיווחו גורמים המקורבים למכרז, ההצעה השנייה בגובהה היתה זו של נוחי דנקנר במסגרת של קבוצת איי-די-בי, ככל הנראה יחד עם בנק ההשקעות מריל לינץ. הקבוצה ניגשה למכרז כקונה אסטרטגית והציעה גם היא מחיר מעל למחיר השוק. מציעים אסטרטגיים נוספים היו קבוצה בראשות איש העסקים לב לבייב וקבוצה בראשות המשקיע האמריקאי ביל דיווידסון. יחד איתם ניגשו שלושה מתווכים פיננסיים, אשר קיוו לזכות במניות ולהפיצן ללקוחתיהם: יו.בי.אס, דויטשה בנק וסיטיגרופ. הנעדר הבולט מהמכרז היה איש העסקים שלמה אליהו, שלא הגיש הצעה עצמאית, אך ייתכן שפעל באמצעות אחד הבנקים להשקעות שניגשו למכרז. התוצאה הסופית של המכרז, שנוהל על ידי החשב הכללי ירון זליכה וסגנו יובל ברונשטיין, היא הצלחה אדירה עבור משרד האוצר ועבור קופת המדינה - בניגוד להערכות הרבות בעיתונים לפיהן, המכרז נתקל בקשיים ויזכה להיענות של משקיעים פיננסיים בלבד."

הארץ: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
I stand by all the misstatements that I've made 346515
ברדיו אמרו שדן קוואיל הוא אחד המנהלים (או אולי היו''ר) של הקרן.
Potatoe! 346517
If we do not succeed, then we run the risk of failure

(ציטוטים נוספים אפשר למצוא כאן: http://en.wikiquote.org/wiki/Dan_Quayle)

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים