אחרי 9 שנות מאבק: עאדל קעדאן הורשה להתיישב בקציר 1932
לאחר מאבק משפטי שנמשך תשע שנים של עאדל קעדאן כנגד הישוב קציר ומינהל מקרקעי ישראל, הודיע היום (א') המינהל כי משפחת קעדאן תוכל לרכוש חלקת אדמה ולהקים עליה בית בישוב קציר.

כאשר נדחה קעדאן לראשונה בשנת 1995, עתר לבג"ץ, שפסק בשנת 2000 כי המדינה לא הייתה רשאית על פי דין להקצות אדמות מדינה לסוכנות היהודית לשם הקמת היישוב קציר, אם הוא מוקם על בסיס של אפליה. עם זאת, המליצו השופטים למשפחת קעדאן לפנות לוועדת הקבלה של היישוב ולעבור את הליך הקליטה הרגיל.

ניסיון הפשרה לא הסתיים בהסכמה וועדת הקבלה סירבה לצרף את משפחת קעדאן ליישוב בנימוק שהם יתקשו להשתלב מבחינה חברתית. לפני שמונה חודשים הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה נוספת לבג"ץ בעקבות הסירוב. הדיון בעתירה נקבע למחר. אולם, כאמור, במינהל החליטו לאפשר לקעדאן לרכוש את הקרקע ולהימנע מהדיון המשפטי.

קעדאן, בן 49 ואב לארבע בנות, מתגורר בכפר בקה אל־גרבייה. הוא עובד זה 28 שנים כאח וראש צוות כירורגי בבית החולים 'הלל יפה' בחדרה. בהתאם להחלטה הוא יוכל לרכוש את החלקה במחיר שהיה משלם בשנת 1995.

בתגובה להחלטה אמר קעדאן: "שני אנשים התנצחו על זכויותיהם והזכות שלי ניצחה. אני גר בבקה אל־גרבייה בתנאים של העולם השלישי, ורק רוצה לשפר את איכות החיים שלי. אני לא אדם פוליטי ולא מפלגתי. נולדתי בארץ, ראיתי מה היהודים מקבלים ומה הערבים מקבלים ואני יכול עכשיו לגור בגן עדן 10 דקות מבקה אל־גרבייה. אני מתכוון לקנות ממינהל מקרקעי ישראל חלקה של 800 מ"ר במחיר של 20 אלף דולר. אף פעם לא הרווחתי בטוטו או בלוטו, הפעם אני מרגיש שהרווחתי".

ראש המועצה המקומית קציר יעקב אמור אמר בתגובה כי בכוונת חברי האגודה השיתופית קציר להגיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת מינהל מקרקעי ישראל. "אם אדון קעדאן רוצה להתיישב פה שייגש למכרז ... הוא לא התקבל בהתחלה, והגיע לוועדת קבלה. יש תהליך מסודר של קבלה, והוא פשוט לא התקבל. מה זו ההפקרות הזו? נניח שאני אבקש מגרש בזיכרון יעקב, ייתנו לי?! ... מצדי שישתתפו כולם במכרז – ערבים, דרוזים, צ'רקסים. אבל להפלות אותו לטובה כי הוא מסכן? נעשתה טעות מלכתחילה. היו צריכים לתת לו להגיע לוועדת קבלה ואז להסביר לו למה הוא לא התקבל. יש גם הרבה מאוד יהודים שלא מתקבלים ליישוב שלנו. הוא לקח את זה באופן אישי. הוא עקשן והוא לא מוותר והוא מנצל את חולשת המדינה הזאת".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
הממשלה תומכת בהקצאת קרקעות להתיישבות יהודית בלבד - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הוא ישראלי 217343
עאדל קעדאן הוא גם אחד החתומים על עתירת "אני ישראלי": דיון 1779
ברכות לגיל רונן 217524
על השכן החדש.
ברכות לגיל רונן 217525
על חמש השכנות החדשות.
ברכות לגיל רונן 217660
על האפשרות להשיג לבנה ערבית-גזעית מהשכנות החדשות.

עם אפר, כמובן, איך לא...
אני תוהה 217537
האם אין ולו שמץ של אמת בטענה שהשילוב הזה לא יצלח. כשיהודים לא מצליחים להסתדר בינם לבין עצמם אני שואל את עצמי איך מורכבות של שני לאומים בתוך יישוב אחד תצלח.
על כל פנים, אם זה מה שהם רוצים, שיהיה יישוב טוב ובהצלחה
אני רק שאלה 217590
כבודו בדלן?
אינני בדלן 217638
אולם מנגד אינני הוזה.
אם פני הדברים היו שהזוג הערבי היה נכנס לגור שם יחד עם הגרעין המקים, היה בסיס איתן להנחה שזה ילך.
מה לעשות ודברים התגלגלו איך שהתגלגלו (שלא באשמת קעדאן) והיום מדובר על יישוב יהודי גדול ומשגשג עם מרקם חברתי מאוד ברור. בשלב הזה אני חושב שיש בכניסתם ליישוב כ"כ הומוגני רעידת אדמה (ואינני מדבר אפילו על התקדים ...

אינני בדלן 217684
אני גר בישוב (הרבה) יותר קטן מקציר. אני נמנה על "הגרעין המקים" (למעשה, כל מי שגר שם היום שייך ל"גרעין המקים"). כל תושבי הישוב הם יהודים(1), ותאמין לי, אם יש משהו שהישוב הוא לא, זה הומוגני.

__
(1) טוב, לא כולם יהודים ע"פ ההגדרה ההילכתית, אבל כולם יהודים ע"פ חוק השבות.
אינני בדלן 217817
מה שרק מחזק את טענתי...למה להוסיף שמן למדורה??
אינני בדלן 217838
לא יצא לי לראות את מר קעדן. הוא שמן?
אז אולי אתה רפופורט? 217858
אני בטוח שכאיש שירותי בריאות 217859
הוא דואג לשמור על גזרה מטופחת ובריאה
קעדאן 2 ? 358905
"בשנת 2000 פתח קיבוץ הסוללים את שעריו לקליטת משפחות מבחוץ. בין הפונים בבקשה לרכוש מגרש היתה גם משפחה מנצרת הסמוכה. אלא שהתושבים לא ממש התלהבו. בהצבעה שנערכה בקיבוץ החליטו 95% שהם אינם רוצים משפחה ערבית בקרבתם. המשפחה פנתה לערכאות, ובשכונה הקהילתית של הקיבוץ החליטו לבקש סיוע ממשה פייגלין כדי ש"יגייס משאבים שיגרמו למשפחה לחשוב פעמיים ולוותר". אנשי פייגלין: "הם רצו שנשחד את הערבים, וסירבנו" "

קעדאן 2 ? 359262
לא מפתיע אותי לגבי קיבוץ הסוללים.
קעדאן 2 ? 359267
מעבר לצקצוק הרגיל, אין לישובים קהילתיים (מושבים וקיבוצים למשל) ועדות קבלה שמראש מאשרות רק את קבלתם של אנשים שמתאימים לאופי הקהילה הוותיקה?
(באופן אישי, אשתי ואני נאלצנו לעבור ועדת קבלה למושב בו אנחנו מתכוונים לגור. התקבלנו, אלא מה. אם היינו ערבים סביר שהיינו נדחים על הסף)
סוף טוב הכל טוב 359595
ועכשיו, הצליח עאדל קעדאן גם לרכוש מגרש לבניה בקציר, או לפחות ככה YNET מצטט את סאות אל-חק ואל-חוריה.
(כתבה שניה בעמוד)
כפר ורדים 698144
בכפר ורדים התברר שמחצית מן הזוכים בקרקעות הם ערבים, מה שמעורר התנגדות בקרב תושבי הישוב שבעבר התנגדו למגורי חרדים במקום.
כפר ורדים 698145
ההתנגדות מתבטאת בעצירת יוזמות הרחבה שכבר נמצאות בהליכי תכנון. התושבים החדשים הם בעיקרם תושבי תרשיחא. הקרקע האמורה סופחה מבעלי קרקעות של תרשיחא לפני יותר מ־20 שנים.

ובעניין הדיון המקורי: חוק הלאום עבר גלגולים רבים ורוב החלקים המעשיים בו סורסו. נדמה לי שהחלק המעשי הרציני היחיד שנשאר בו הוא הוספת היכולת ליצור יישובים לבני דת אחת. כרגע הוא עבר עוד שלב ועדות ומחכה לקריאה ראשונה: הצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי [ויקיפדיה].
כפר ורדים 698146
ח"כ מוסי רז (מרצ) טוען כי ראש המועצה המקומית בכפר ורדים דיבר איתו ואמר "שאין בכוונתו ואין בסמכותו לבטל מכרזים".

כפר ורדים 698147
כאמור: המכרז הזה לא מבוטל. אבל מדברים על הקפאת המכרזים הבאים שכבר בצנרת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים