מרדני באופן קונפורמיסטי 194
המילים בנאליות, השירים נכתבים כולם על-פי שבלונה נוקשה כמעט, ההצהרות שחצניות וחסרות שחר או אחריות... ואינך יכול אלא לאהוב את ''אואזיס'' בכל לבך ומאודך.
צר לי, אך בחמישיה ההפכפכה הזו, שאמנם מושתתת במידה רבה על האחים נואל וליאם גאלגר ומערכת היחסים ביניהם, יש דבר מה כובש שלא ניתן לעמוד בפניו. איזו חוצפה בריאה ובלתי מצטדקת, רוקריות ניצחת שאינה מתנצלת בפני דבר.

לא מכבר הוציאה אואזיס אלבום חדש. שמו "Standing On The Shoulder of Giants" - "עומדים על כתף ענקים". הכותרת נלקחה, ככל הנראה, מכתבי אייזק ניוטון שהעיד על עצמו כי "הגעתי למה שהגעתי רק משום שעמדתי על כתפי ענקים". למעשה, אין זו אלא הערה סרקאסטית על גובהו של אחד מיריביו של ניוטון בקהילה המדעית של אנגליה במאה ה-‏17. איש שלא היה נפיל כלל ועיקר...

כאמור, "אואזיס" היתה מאז ומתמיד להקתם של נואל וליאם גאלגר. נואל, האח הבכור, עודנו כותב ומלחין את רוב השירים (שיר אחד בתקליט האחרון נכתב על־ידי ליאם, ועל כך בהמשך). ליאם, לעומתו, שר את תפקידי הסולו כמעט בכל השירים (בשבע שנות הפעילות של הלהקה זכה נואל לשיר להיט גדול אחד בלבד - "Don't Look Back In Anger", מן התקליט השני).

"עומדים על כתף ענקים" הוא תקליטה הרביעי של "אואזיס". הוא כלל אינו מוצלח כשלושת קודמיו, המעולים לדידי ("Definitely Maybe" מ-‏1994 היה הראשון. בעקבותיו בא ב-‏1995 "Morning Glory", המשופע בלהיטים, אשר הביא את פועלה של הלהקה לתודעת הציבור רוכש התקליטים בישראל ובשאר העולם, וב-‏1997 יצא "Be Here Now").

אלבום זה מוציא את אואזיס באופן כמעט סופי מחיקו של הרוק הפופי שהיה מנת חלקה עוד ב"מורנינג גלורי", וממשיך בתהליך ה"מטאליזציה" המסויימת שהחל ב-"Be Here Now" (אם כי אין בדעתי לרמוז שאואזיס היא להקת "מטאל" או דבר מה קרוב לכך).

למעשה ניתן לומר על "עומדים על כתף ענקים" כי הוא גם מעין סגירת מעגל, מן הבחינה המוסיקלית, שכן תקליטה הראשון של הלהקה, "Definitely Maybe" ("בהחלט אולי", או שמא "בטוח שאולי"), שאינו מוכר לרבים, היה הרועש מכולם עד כה ורווי דיסטורשן.

ואולם, "דפנטלי מייבי" היה כולו משובת נעורים ורעננות, פרי עבודתם של חמישה אנגלים צעירים ונרגזים שזה אך יצאו משכונות העוני של מנצ'סטר (או כך לפחות הם נהנים לספר). זאת בעוד ש"עומדים על כתף ענקים" הוא תקליט עייף משהו, תקליט של בני שלושים בערך, אפשר לומר. היהירות והנרקסיזם, שהיו ייחודה של "אואזיס" ושורש האטרקטיביות שלה, עודם שם, אך הם ניכרים פחות, פחות מדי. למרות הצליל הכללי שהנו אכן "כבד" מעט יותר, נשתרבבו להן לתוך האלבום שתי בלאדות מתקתקות ומתחנחנות; האחת "Sunday Morning Call", היא בלאדה אקוסטית המושרת בפי נואל, שמילותיה סתומות כבכל שיר אחר של "אואזיס", אך היא נעדרת כל חן שהוא. השנייה, "Little James", היא שיר אהבה נוגה ומופלץ שכתב ליאם לאשתו ולבנם. כמה שורות מתוכו: "ג'יימס הקטן, כולנו אותו דבר/... אתה חי בשביל הצעצועים שלך/ למרות שהם עושים רעש/... תודה על החיוך שלך, בשבילנו אתה שווה הכל/ אני שר את השיר הזה בשבילך ובשביל אמא שלך, זה הכל/ כי עוד מעט כולם כבר יילכו". אכן פואטיקה צרופה. יש המכנים זאת התברגנות.

השיר היחיד אשר ראוי למקום בתקליטים הקודמים הוא "Go Let It Out" ("לך תוציא את זה"/ "יאללה, תן לזה לצאת"), המזכיר ברוחו מאוד את התקליט הקודם "Be Here Now".
שיר זה אמנם יצא כסינגל, ובצדק.

ישנו גם קטע פתיחה מעניין, אשר אני מהסס אם לכנותו "אוונגארדי", בשם "Fuckin In The Bushes". קטע זה הוא אינסטרומנטלי, וכולל שביבי צלילים מתוך סרט בשם "מסר לאהבה - אייל אוף ווייט 1970". אין בו מקוריות יוצאת מגדר הרגיל, אך הוא מעניין ומשעשע, והגסויות החביבות שבו (וגם שמו), הם שזיכו את התקליט החדש במדבקה להורים מטעם הצנזורה (האמריקאית מן הסתם) הנושאת את המילים: "Explicit Content - Parental Advisory".

אמנם, אואזיס לא היתה מעולם "להקת מחאה", ורמת העומק של המילים שכותב נואל היא כזו של חדף הבועל פילה, אך עדיין ניתן לומר כי בחורים אלה ניחנו בעזות מצח מרעננת ובסגנון ייחודי. לראיה - התנתקותם מחברות התקליטים הגדולות לאחר הוצאת "Be Here Now".

אגב חוצפה ומרדנות, עולה בזכרוני קטע מצוין מתוך פרק של "משפחת סימפסון", בו בארט מחליט לקשט את אוזנו בעגיל בעקבות חברו מילהאוס. ליסה, אחותו הפיקחית של בארט מגיבה למעשהו במילים: "How rebellious, in a conformist sort of way", דהיינו "כמה מרדני, באופן קונפורמיסטי".

"עומדים על כתף ענקים" הוא אפוא תקליט סביר. הוא אינו רע כלל וכלל, ועם זאת, הוא מגלה אי־אלו סימני ריקבון. קטונתי מלנבא, אך דומני שזו תחילת שקיעתה של "אואזיס", מי יודע אם הלהקה תשרוד את המשבר השנתי הבא.

קישורים
עומדים על כתף ענקים - קנו באמאזון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הערות קטנוניות 3794
רק 2 הערות קטנוניות: לדעתי, רומז שם התקליט ללהקה צפונית אחרת, הביטלס, אשר מאז שלום חנוך בשנות ה70 לא השפיעה על אומן כמו על אואסיס.
fucking in the bushes גם
נראה לי כמו פראפראזה על
why don't we do it in the road
אפרופו הענקים מקודם.
ובכלל, אואסיס התחילו לקחת את עצמם ברצינות גדולה מדי; התקליט הקודם שלהם היה נורא (את החדש אני כבר לא טורח לשמוע).
אנקדוטה קטנה 3835
מספר שבועות לפני הפריצה הגדולה של אואזיס עם defintely maybe, ביקר נואל גלאגר, כדרכו באותם ימים בלשכת העבודה המקומית במנצ'סטר. הפקידה שלחה אותו הביתה עם תלוש קטן ובלי עבודה.
מספר שבועות מאוחר יותר הטלפון בביתו צלצל. על הקו היתה אותה פקידה.
מצאנו בשבילך עבודה, היא מסרה לו בחגיגיות.
תודה רבה, אני כוכב רוק'נ'רול עכשיו, ענה גלאגר. זה היה גלאגר במיטבו. גלאגר שהביא לנו את maybe. ועכשיו, כל מה שהוא מצליח להפיק מעצמו זה שירי חיבה לילדים המטונפים שלו.
גועל נפש.
OASIS 3836
האלבום החדש של OASIS לא מילא את הציפיות אך הוא עדיין אלבום רוק מצויין המאפיין את הלהקה! OASIS נחשבת לאחת להקות הרוק האחרונות שנשארו ואלבום זה רק מייצב את מעמדם. העובדה שלאחר הוצאת אלבום בינוני הלהקה ממשיכה למלא אולמות ותוך מספר שעות להגיע ל SOLD OUT מראה על מעמדה בעולם הרוק. באלבום החדש אנו נחשפים לפן חדש אשר אולי מסמן על העתיד מבחינת OASIS - השיר של ליאם "LITTLE JAMES". אנו רואים שתם עידן הויכוחים בין האחים גלאגר וכעת האווירה בלהקה רגועה יותר. זהו בהחלט לא אלבום רווי להיטים כמו "WHAT'S TH STORY" , אך יש בו את להיטיו.
השיר החזק של האלבום הוא דווקא "GAS PANIC" אשר מראה על כושר ההתבטאות של נואל בשיריו. בשיר זה המאזין נכנס לאווירת הסמים הקשים והשפעתם על האדם. המוסיקה והמילים משלימים זה את זה ויחד נוצרת תחושת החרדה.
לפי דעתי OASIS לא מדרדרים הם פשוט מחפשים את הנישה שלהם בולם ה ROCK, ואני מאמין שבאחד מן האלבומים הבאים הם ישחזרו את הצלחתם משני האלבומים הראשונים!
OASIS 3838
מעריצים שמגיעים להופעות אינם הוכחה לכלום. סטינג, ששני האלבומים האחרונים שלו היו עלובים להפליא, עדיין נחשב לשם דבר במוזיקה וממלא אולמות בקלות יתרה, סתם כדוגמא הקרובה לליבי. יש הרבה להקות רוק, ולא מעט מהן מוצלחות יותר מאואזיס, אם כי בימינו אני נוטה יותר לכיוון האלטרנטיבי מצד אחד והבריטפופ מצד שני, אז קשה לי לנקוב בשמות.

אבל מה אני יודע - אני אף-פעם לא אהבתי את אואזיס,והגלאגר הזה הוא פוץ, לא משנה מאיפה מסתכלים עליו.
משבר זמני 3837
האלבום האחרון של אואזיס מזכיר מדי את אואזיס עצמה.
הוא לא מחדש ונעשה סופטי בחלקו ועדיין אואזיס היא להקה נהדרת. מותר לה להיות קצת פחות טובה, מי שאוהב את אואזיס ישאר גם
עכשיו, אני בנתיים אחזור לdefinitely maybe
ואשים repeat על פאקינג אין דה בוש'ס
שמזכיר לי שיר של פרל ג'אם האדירים ועל עוד כמה מהשירים באחרון כי גם כשאואזיס אינה במיטבה, היא עדיין ממש טובה.
אגב לגביי שקיעות, אואזיס עוד תזרח במלואה, מותר לה לקחת סיבוב קטן בצד השני של העולם.. אואזיס לעולם לא תשקע.
משבר זמני... 3844
אין זהו משבר זמני. אואזיס שקעה!
גם אני אהבתי מאוד את יכולתה המופלאה של אואזיס להוציא תחת ידיהם השיכורות והמסוממות והמאוננות על בימת טקסים אלבומים המכילים בתוכם שירי רוק עוצמתיים ומדויקים, אבל בלהיות כאן עכשיו הם פשוט הוכיחו שמחשבה או ראייה ארוכת טווח מעולם לא הייתה אצלם ובכלל, הסיפור נגמר.
אמנם חיכיתי לאלבום החדש, אך אחרי האזנה מרובה אליו, מרוב האכזבה העצומה אני יכול לומר שלאלבום הבא אני מחכה קצת פחות משאני מחכה לאלבום החדש של הספייס גירלס.
מהן לפחות אני לא מצפה לכלום.
משבר קבוע 7596
אואזיס לא שקעה כי היא תמיד הייתה למטה, מה לעשות האלבום החדש שלה לא מחדש כלום ועדין יש בו את השטיקים האואזסים הרגילים שבזכותם הם להקה כזאת גרועה. האחים גאליגר הם אנשים כמעט חסרי כישרון והשירים הכי טובים שלהם זה שירים שהם העתיקו מהביטלס והעובדה שהם ממלאים אולמות בכלל לא משנה, הרי גם בריטני ספירס ממלאת אולמות, לא?
תיקון טעות 3960
שלום לכל!

אני שמח על שמאמרי הראשון ל"אייל" עורר דיון שכזה. אבל עליי לתקן טעות קלה בציטוט מכתביו של ניוטון שהובהרה לי על-ידי איש יקר בשם דור כלב.

ניוטון, כך מסתבר לא אמר "הגעתי למה שהגעתי משום שעמדתי על כתף ענקים" אלא "אם היטבתי לראות, הרי זה רק משום ש...".
אני לא יודע מה אתם רוצים 20406
זה אלבום מצוין, לדעתי השיר הטוב ביותר בו הוא גלגל את זה הלאה, השיר האחרון, שהוא מעין נסיון לחזור על השיר האלמותי שמפנית הסופרנובה. אולי אפשר להגיד שזה לא האלבום הכי טוב שלהם, תהילת הבוקר היה אלבום נפלא, וכן בטוח שאולי, תהיה כאן עכשיו היה יותר ממוקצע, מופק בדייקנות, והיו בו הרבה שירים טובים מאוד (עמדי לצידי, עוגת הקסם, הכל נהיה יותר טוב וכו'). בקיצור, אם אואזיס תגיע לארץ, גם כאן אני בטוח שהם ימלאו איצטדיונים... (לא שזו הוכחה שהם טובים, אבל הם טובים תאמינו לי)
באשר לשם האלבום 42711
standing over the shoulders of giants, leaves me cold הוא שורת מפתח בשיר הענק של REM, מלך הציפורים, מן האלבום document. לא נראה לי שזה המקור לשם האלבום, באט הו גיבס א פאק. חרא של להקה ממילא. אואזיס, זתאומרת.
רועי איננו 548682
בצער אני מודיע שמחבר המאמר הזה, רועי ברלין, בן דודי, שם קץ לחייו בשני ביולי 2009.
רועי איננו 549319
חדשות עצובות.

יהי זכרו ברוך.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים