האייל ששאל - מאי 2004 1956
מדור החידות והטריוויה החודשי של האייל הקורא.

והפעם, שלוש שאלות של שואלים ותיקים.

  • אסף ברטוב: כינויו של תלמידו של מייסד הדת מתגלגל משם עתיק של ארץ באזורנו, שאף נתנה את שמה למקצוע מפוקפק. מיהו התלמיד, מיהו המורה, מהי המדינה, ומהו המקצוע?

  • יובל נוב: היצירה המפורסמת מהללת את נופיה של מדינה מסוימת. אבל שני הפרטים הגיאוגרפיים הקונקרטיים היחידים המוזכרים ביצירה שוכנים בעצם כמעט בשלמותם במדינה שכנה, ורק חלק זעיר מהם עובר במדינה לה הוקדשה היצירה. מהי היצירה?

  • אלון עמית: הצמד כבר היה למושג. לשניהם שמות פרטיים מלכותיים, אך בכך תם הדמיון: האחד היה עני והשני עשיר. האחד לא למד במסגרת מסודרת, והשני למד בביה"ס היוקרתי ביותר בארצו. האחד הגיע לגיל 70, ובמותו שונה הצבע (ממש כמו בטלוויזיה); השני לא הגיע אף למחצית גיל זה, ובמותו קבע תקדים לאומי. מיהם השניים?




כתמיד, אתם מוזמנים להעלות בפרהסיית הדיון ניחושים והצעות בכל דרגה של אפייה. ואם יש לכם חידה מוצלחת משלכם, שקשה למצוא את התשובה לה במנועי חיפוש, שלחוה לעורך הטריוויה!

קישורים
אסף ברטוב
יובל נוב
אלון עמית
עורך הטריוויה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

התחלה 222493
לפי הניסוח של יובל, נראה לי שהכוונה לנהרות. ה''מולדבה'' של סמטנה נשמע לי כמו מועמד לא רע.
התחלה 222496
גם לי נשמע. אבל "מולדאוּ" הוא השם בצ'כית, והוא רק פרק מתוך "מא ולאסט".
אדרבא! 222497
מולדאו זה בגרמנית. ולטוה בצ'כית 223241
מולדאו זה בגרמנית. ולטוה בצ'כית 223304
צודק. אבל בכל זאת תמצא בפראג המעטירה לא מעט שיכנו את הנהר מולדאו.
התחלה 222498
נהרות נשמע מצויין, אבל איכשהו קשה לי להאמין שמדובר ביצירה מוסיקלית. ספר או פואמה נשמע לי יותר.
התחלה 222500
אולי "מפלי הריין" (rheinfall) של אדוארד מואריקה?
הריין "מבקר" בשווייץ באזור זה.
התחלה 222504
אני דווקא חשבתי על הר אררט.
הוא מוזכר בד"כ בהקשר לארמניה (הם אפילו רואים בו סמל לאומי) אבל הוא למעשה נמצא בשטחה של טורקיה.
מישהו מכיר יצירה שעוסקת בהר אררט?
רעיון לשאלה של אסף ברטוב 222505
הפועל assassinate ,כלומר להתנקש בחייו של מישהו לקוח משמה של כת החשאשינים (נדמה חי שככה קראו להם) שפעלה בסוריה בתקופת הכיבוש הצלבני.
אני לא זוכר מי ייסד את הכת, והאם הוא היה תלמיד ישיר מוחמד (אני די בטוח שהם היו מוסלמים).
רעיון לשאלה של אסף ברטוב 222508
הם אכן היו מוסלמים, אך נקראו על שם החשיש. מנהיגם -חסן אבו סבח- חי כמה מאות טובות של שנים אחרי מוחמד (כמודמני במאה ה11)
רעיון לשאלה של אסף ברטוב 231094
ככל שזכרוני מגיע, יסד את כת החששינים (אססינים, בפי האירופאים), דמות מיתית הקרויה "הזקן מן ההר". הכוונה היא כמובן להר הלבנון.
האיש היה עושה שימוש בסם, בדומה למה שעושה לנו חלק מן התקשורת והפרסומת כיום, קרי שטיפת מוח.
בכל אופן, מדובר כנראה על המאה ה-‏11

אנא תקנו אותי אם אני טועה
התלמיד והמורה 222507
התלמיד: מולה עבד אל-חליק יזדי
המורה: הבהאולה
שם המדינה: יזד
המקצוע - יזדים
התלמיד והמורה 222514
הבהא-אללה הוא מייסד דת הבהאים.
אתה בטוח שאליו התכוונת?
התלמיד והמורה 222530
כן, אלא למי?
התלמיד והמורה 222516
אינני יודע אם אתה צודק, אבל אני סקרן: "יזד" הוא שם עתיק של איזו ארץ באזורנו? מהו המקצוע המפוקפק "יזדים"? ואיזו דת יסד הבהאולה?
התלמיד והמורה 222532
יזד היא שם של עיר באיראן, בעבר חבל ארץ בפרס.
איני יודע אם לכך התכוון מחבר החידה, אך במקורותינו מופיעה המלה ''יזד'' בתור מתנקש.
הבהאולה ייסד את הדת הבהאיית (כפי שכבר נכתב באחת התגובות).
התלמיד והמורה 222519
אופציה ב'
התלמיד: יהודה איש-קריות
המורה: ישוע
המדינה: יהודה ‏1
המקצוע: ברחבי העולם הנוצרי "יהודי" הוא שם נרדף למלוים בריבית ונושכי נשך. "ג'ודאס" הוא שם נרדף למלשן ומשת"פ.

1 המקור, כמובן, הוא יהודה בן יעקב.
Scrabble 222528
המשמעות הזו של jew יצרה ויכוח נוקב בין עורכי מילונים של Scrabble (שבץ-נא). במשחק תחרותי יש כמובן חשיבות רבה למילון אחיד, מדוייק ומוסכם, ומלים קצרות הן רבות חשיבות במיוחד.

המילון מבוסס על הכלל שכל מילה שיכולה להופיע בטקסט אנגלי באופן חוקי כשהיא *לא* capitalized היא בסדר. זה מאפשר מילים תמוהות מאוד כמו xu (המטבע; בכלל מטבעות הם חשובים), brr וכאלה.

המילה Jew המתייחסת לבן הדת היהודי היא capitalized ולכן לא נחשבת. מצד שני, כמו שציינת, משתמשים גם ב-jew כמילה מכוערת למיקוח ("I jewed him down 10 percent"). אי לכך נכנסה המילה באחד הדורות של המילון הרשמי, והועפה משם מאוחר יותר. חפשו jew בדף

מ''ש 222533
מסתבר שלא זכרתי טוב, והמילה דווקא כן מופיעה בכל המילונים חוץ מ-OSPD3.
Scrabble 222613
בשבץ נא שלי (מקוון) היא לא מופיעה.

ואגב, "חשיבות רבה למילון אחיד" זו לשון המעטה. חבריי למשחק נוהגים לבקש "תעביר לי את התנ"ך" (המילון)‏1 ו"תעביר לי את התנ"ך הקטן" (החוברת הדקה המכילה את כל הצירופים המותרים של שתי אותיות).

1 למרות שבעיקרון אסור לבדוק במילון לפני הרכבת המילה, רק אחרי - אבל הכללים שונו כיוון שיש יותר ממשחק אחד ששפת המשחק אינה שפת אמו.
Scrabble 222616
חוברת של המילים של שתי אותיות? נו נו נו... את אלו *חייבים* לדעת בעל-פה.
ג'ודאססססס 222726
(וגם ג'ו) אינו בדיוק מקצוע, אלא יותר תכונת אופי...
וחבל, כי אחרת זה דווקא מסתדר יפה.
[מה חבל? בסוף אסף יגיד שזה דווקא כן הפתרון!]

גם אני חשבתי על הדת הבהאית. הביטוי "מקצוע מפוקפק" מעלה על הדעת זנות. ואז יש את הביטוי "הזונה הגדולה מבבל"- כאשר למרות ה"מ", הזונה היא בבל עצמה.
ואז המלה "באב" (שער), שהיא בשורש השם בבל, והיא גם כינויו של מייסד הדת הבהאית, סייד עלי-מוחמד. כאשר כל תלמידיו התכנו בעקבותיו "באבים".
הבאב המקורי ניבא שמישהו גדול ממנו יבוא בעקבותיו, ויהיה המורה האמיתי. ואז, התלמיד מירזה חוסיין התברר כזה שהבאב מחכה לו. והבאב המקורי כינה אותו "בהא-אללה".
אבל אם נניח שטרם התכנה כך, היה כינויו של מירזה הלז "באב", ככינויים של כל התלמידים האחרים- זה יענה על כל דרישות השאלה.

כלומר: בבל. זנות. ו"באב" מורה, ו"באב" תלמיד (אני לא מצליחה להחליט מי משניהם המורה ומי התלמיד, אבל שניהם באבים).

לא הכי חלק, אבל זה מה שעלה בדעתי.
התלמיד והמורה 222529
אופציה ג'
התלמיד - פטרוס (שאול התרסי)
המורה - ישו
המדינה - קיליקיה
המקצוע - קיליקים (שודדי ים)
התלמיד והמורה 222563
שאול התרסי נקרא פאולוס (פטרוס נקרא במקור שמעון) והוא כנראה לא זכה לפגוש את ישוע.
התלמיד והמורה 222636
צודק, טעות שלי.
עם זאת, למעשה לא ישו הוא זה שייסד את הדת אלא פאולוס.
אם כך, התלמידה יכולה להיות לידיה ממקדוניה, הממלכה - לוד (נקראה גם לידיה) והמקצוע לודר (גלדיאטור)
התלמיד והמורה 223051
אבל לודר נובע מ- ludus, כלומר משחק-זירה, לא?
התלמיד והמורה 223056
לא יודע, לטינית אינה הלינגואה מאטר שלי :-)
התלמיד והמורה 223061
אבל האם אתה כן יודע על עניין שמקשר לודרים ללוד, מלבד הצליל?
התלמיד והמורה 223066
לא. דרך אגב, המונח האנגלי ludar מתאר אנשי קרקס (בד"כ מאלפי חיות). מעניין אם יש קשר בין שני הדברים.
ludar ? 223148
לא יצא לי לפגוש את המונח הזה (לא שזה אומר שאין. מדובר בכל זאת בשפה בת חצי מליון מלים בערך).
אבל יש שם-תואר ludicrous, כלומר מגוחך, שמילוניי אומרים לי שהוא נגזר מהמלה הלטינית למחזה- ludicrum. [אז אולי מכאן נגזר גם משהו שקשור לקרקסים, כדבריך?]
ludar ? 223152
אני כן שומעת קשר צלילי (ולכן אולי זה המקור) בין ''לודר'' העברי לבין ''גלאדיאטור'', שהיא מלה שבאה מ''גלאדיוס''- חרב, בלטינית (כפי שמודיע לי אותו מילון).
ludar ? 223155
ואני שומע קשר צלילי בין סרסור ‏1 לסוריה.

1 האמא והאבא של המקצועות המפוקפקים.
ludar ? 223160
סרסור וסוריה? sorry, לא קונה. אחרת יש סכנה שאתה תמשיך ותאמר שיש קשר בין עריקים ועיראק, סדינים וסודאן, וזימבורים וזימבאבווה, ואז אנא אנו באים.
שנישאר בינתיים רק עם הקשר הצלילי [+תוכני! ולכן לא לגמרי ludicrous] לודר-גלאדיאטור?
טוב, אז תגיד אנא ‏12 223169
ככה זה קשרים צליליים. לא קונה? חבל. דוקא הייתי עושה לך מחיר :-)
עריקים וסדינים אכן עשויים להיות מפוקפקים, אבל בהחלט לא מקצועות (בעצם, אני יודע איך זה שם אצלכם?), וכל ילד יודע שהזימבורים הם בכלל מזמביה (שהיא רודזיה *הצפונית*).

1 מי מכיר, מי יודע?
2 *אנה* אנו באים ‏3
3 חרף המיתוס הנפוץ, לא סביר שהגסטאפו ‏4 אכן קראו כך לפני שהתפרצו למחבוא של משפחת פרנק.
4 בונו...
לא רוצה לזמביה 223173
רגע של בורות גיאוגרפית:
זמביה וזימבבווה?
ניגר וניגריה?
זה לא אותם מקומות אבל בהגיה אחרת?
לא רוצה לזמביה 223174
לא.
לא רוצה לזמביה 223183
צפון רודזיה הפך לזמביה בעוד שהדרום הפך לזימבאבווה.
ניגר הוא נהר (ושם גנאי לשחורים בארה''ב) בעוד שניגריה היא מדינה.
לא רוצה לזמביה 223186
אולי התכוונתי לניז'ר ( יש מקום כזה, לא?).
לא רוצה לזמביה 223523
ניז'ר וניגריה הן שתי מדינות שונות. אני מנחש שבאמת מדובר על אותו דבר בהגייה אחרת - שתיהן נקראות על שם הנהר, אבל ניגריה בהגייה של הכובשים הבריטים וניז'ר בהגייה של הכובשים הצרפתים.
זמביה וזימבבואה זה סיפור אחר - זימבבואה נקראת על שם עיר עתיקה שהייתה שם פעם, ומשמעות שמה באחת השפות המקומיות ''הבית האדיר הבנוי מאבנים'' או משהו כזה, וזמביה, אני מניח, נקראת על שם נהר הזמבזי.
לא רוצה לזמביה 223573
ורק תוספת, הנהר שזורם מניז'ר ונשפך לים בחופי ניגריה (נָיגִ'ירְיָה בהגיה אנגלית) נקרא ניג'ר.
טוב, אז תגיד אנא ‏12 223176
השם שלי נשמט מתגובה 223169. עם האלמוניים הסליחה.
:-)
טוב, אז תגיד אנא ‏12 223295
זה מה שאמר ירוחם באוטובוס לשכם לערבי הענק שטזטז מאחוריו בשעה שהוא סלסל את שפמו הדליל.
טוב, אז תגיד אנא ‏12 223307
אכן אכן. שיחקתוה‏3.
עשרות שנים חלפו מאז הפעם האחרוה שבה זכיתי לעלעל בספרון הדק ‏4, ועדיין מבטו מזרה האימה של ירוחם, התובע במפגיע "מין ביטזטז?", טורף את לילותי.

3 שוב.
4 ילקוט הכזבים, נו מה?
טוב, אז תגיד אנא ‏12 223713
ואני עדיין חושב על גורלו של הלוקס המסכן, שנזרק לכנרת על מזבח הוכחת אופיו/היעדר אופיו של מרדוך.
נו, ועכשיו גם מרדוך בעצמו הלך 270772
התלמיד והמורה 223175
כן.
רעיון לשאלה של אלון עמית 222510
''שונה הצבע (ממש כמו בטלויזיה)''.
אני חושב על משהו בכיוון של אדום-ירוק-כחול.
אלה צבעי היסוד בטלויזיה. וגם הצבעים שמשמשים לסיווג קווארקים בפיזיקה מודרנית.
ניחוש זהיר אומר לי שאולי שמדובר בצמד פיזיקאים כלשהם.
רעיון לשאלה של אלון עמית 222513
רעיון אחר: אולי שינו צבע בדגל מסויים?
רעיון לשאלה של אלון עמית 222515
לא מכיר דגלים שמורכבים רק מאדום-ירוק-כחול.
אולי הכוונה למשהו (אולי באמת זה איזשהו דגל) שעבר מצבע שחור לבן למשהו צבעוני?
רעיון לשאלה של אלון עמית 222518
"תקדים"
אולי נתנו לו להיקבר במקום שבדרך כלל היה שמור לאחרים? הפנתאון בצרפת אולי?
מארקס ואנגלס? 222524
מארקס ואנגלס? 222536
גם אני חשבתי עליהם (קרל ופרידריך כשמות מלכותיים וכו') אך מרקס הגיע לגיל 65 ואנגלס לגיל 75.
טוב, נו, 222540
מתמטיקה זה לא הצד החזק של אלון עמית
(-;
התשובה 222527
היצירה היא כמובן "COUNTRY ROADS", הידועה גם כ"Take Me Home, Country Roads" של המלחין המנוח ג'ון דנבר.
השורות הרלוונטיות:
Almost heaven, West Virginia
Blue Ridge Mountains
Shenandoah River -
Life is old there
Older than the trees
Younger than the mountains
Blowin’ like a breeze

Country Roads, take me home
To the place I belong
West Virginia, mountain mamma
Take me home, country roads

רובם העיקרי של הרי הבלו רידג' ושל עמק השננדואה נמצאים בוירג'יניה, השכנה.
ניחוש 222549
אזכור אמריקה עורר בי אסוציאציה לצמד לואיס וקלארק - לואיס מריוות'ר מת קצת לפני גיל 35, קורבן להתנקשות הפוליטית הראשונה בארה"ב, וויליאם קלארק מת בגיל 70 (אבל לא ידוע לי על צבע מסויים שהשתנה בעקבות מותו...)
התשובה 222633
תשובה נכונה וזריזה!

הסיבה לאנומליה הזו, על פי חבר שלי שנולד וגדל בוירג'יניה המערבית, היא די פרוזאית - ג'ון דנבר כתב את השיר במקור בכלל על וירג'יניה, אבל גילה שהמשקל מסתדר טוב יותר אם מוסיפים את המילה west בכל פעם.
והשאלה הבאה 222682
מי שינה עובדה מהותית במילות שיר אישי בגלל לחץ של חברת התקליטים שלו?
והשאלה הבאה 222684
ניחוש: החלפת מיגדר כדי לא לחשוף נטיה מינית של הזמר-זמרת?
והשאלה הבאה 222686
לא, והפתרון גם לא קשור לנטייה מינית :-)
והשאלה הבאה 222687
ג'ורג' מייקל?
והשאלה הבאה 222688
לא.
והשאלה הבאה 222689
דנה אינטרנשיונל שינתה את הפזמון מ"אני ניתחתי" ל"אני ניצחתי" ;-)
והשאלה הבאה 222690
גם לא :-)

מדובר על אמן לא ישראלי.
הכוונה ל"היי ג'וד", שהיה במקור "היי ג'ול"? 222694
הכוונה ל"היי ג'וד", שהיה במקור "היי ג'ול"? 222699
הכוונה ל Yesterday שהיה במקור Scrambled eggs
הכוונה ל"היי ג'וד", שהיה במקור "היי ג'ול"? 222700
Scrambled eggs
oh my baby how I love your legs
אולי באמת עדיף שזה שונה...
הכוונה ל"היי ג'וד", שהיה במקור "היי ג'ול"? 222710
לא, ולא שום שיר אחר של הביטלס (הם שינו הרבה טקסטים). אני אתן רמז ראשון כדי להקל: השינוי נעשה מסיבות שיווקיות.
רום וקוקה קולה 222711
אולי שינוי שם של מוצר?
רום וקוקה קולה 222712
לא.

רמז אחרון לגמרי (אני אגלה בערב) - הפרט ששונה בשיר היה תאריך.
רום וקוקה קולה 222717
כבר אמרת שלא מדובר באמן ישראלי אבל באותו עניין: "בשבעים ושלוש עם התחתונים למטה" הוחלף ב"עשרה לשלוש עם התחתונים למטה" אצל אטרף.
רום וקוקה קולה 222721
וואלה? בגלל הרמז למלחמה?
רום וקוקה קולה 222724
indeed
רום וקוקה קולה 222731
איזה עולם קטן, כרגע קראתי את דבריך המחכימים על אלג'יר :-)
אכן קטן 222904
ביום של שעמום יחסי על רקע המתנה לארוע גדול אני מעביר זמן, כהרגלי, במספר מצומצם של אתרים ומחליט להפגין מעט נוכחות רשת במקום להסתפק בקריאה פסיבית, וראה זה פלא, מייד נמצא מי שקושר בין שני אתרים מרוחקים למדי זה מזה.
רום וקוקה קולה 222727
שלא לדבר על השינוי של שיר לשלום מ''שירו שיר לאהבה ולא לנצחונות'' ל''שירו שיר לאהבה ולא למלחמות'', אם כי קשה להתייחס לרחבעם זאבי כ''חברת התקליטים'' של להקת פיקוד מרכז.
רום וקוקה קולה 222795
ואני שמעתי שזאבי דרש לשנות את ''שייפתח עלי, שייפתח'' ל''כשייפתח עלי, כשייפתח''.
רום וקוקה קולה 222823
האם החלק השני של השורה הבאה - "החגור ליד, והבנות מעל"‏1 - הוא גם תוצאה של החלפה שכזו?

1 מקווה שאני לא עושה כאן מונדגרין (mondegreen).
המונדגרין המשפחתי 222832
קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלי שמע בילדותו שיר שדן בבחור בעל השם המיוחד אוּרִי שְמַמָדִי, ואף פעם לא הצליח להבין מדוע הוא נֵח-נחתך.
המונדגרין המשפחתי 222864
לא זיהיתי. האם מדובר בשיר שאני לא מכיר שאומר "עורי, שממתי"?
עורי שממיתי 222867
בטוח שאתה מכיר. בהתישבות העובדת קראו לו אורי שמרמרדינֵך.
עורי שממיתי 222872
טופח על המצח: דיון 1912. להגנתי אציין שגדלתי כבר בהתיישבות האובדת, ולא ממש היכרתי את השיר לפני האלבום.
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222868
(ההשתתפות מותרת גם ליתר האיילים ובני משפחותיהם): באיזה שיר עברי קיימת מחלוקת בנוגע לדרגה צבאית?
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222871
מכתב מאמא של אלתרמן.

שלום לך ילדי שלום מאמא
את מכתבך קיבלתי בני הטוב...

צמח וגדל, קורפורל (רב סמל)
ואת הצלוחית תשיב לאמא.

יש גרסה שבה הבחור המשרת בבריגדה הוא ''קורפורל'' ובאחרת הוא עולה לדרגת ''רב סמל''.
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222874
סחה על הזריזות!

(ואם החוברת של דיון 1912 מציינת את זה, זו בהחלט עבודה יפה מצד העורכים)
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222875
תודה. לא מכיר את החוברת. אבל אני אבקש אותה (עם הדיסקים) ליום הולדת.
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222876
גם אני לא מכיר, אבל נאמנה עלי עדותו של ירדן (תגובה 222873).
ושאלת המשך במיוחד בשבילך 222873
טוב, את זה אני יודע מהחוברת של דיון 1912. נשאיר לאחרים...
המונדגרין המשפחתי 222869
הך פטיש עלה וצנח
כבישי בטון בחול נמתח
...............
...............
(לא זוכר ולא מוצא בגוגל...)

עורי שממה, דינך נחתך
אנו באים לכבוש אותך
...............
...............

יכול להיות שבמקור זה היה ''גורי שממה'', ולא ''עורי שממה'', אבל אולי הילדים היו שרים ''עורי''.
מונדגרין 222844
אבטיח בעברית, ע"ש שירו הידוע של שלמה ארצי בשם זה ;-)
רום וקוקה קולה 222903
אז ככה, זמן קצר לפני שאתה הגעת לענף יצא לי להישלח לאבטחת מתקנים עם חצוצרן מתזמורת צה''ל, הסתבר שאותו חצוצרן נקרא קודם לכן לשתף פעולה עם אטרף בתקליט הראשון שלהם וממנו שמעתי אישוש לסיפר שנדמה לי שקודם קראתי עליו באיזה ראיון זניח ב''חדשות''. אין לי מושג האם מלים נוספות שונו באותו הקשר, בכל מקרה, נדמה לי ששורת החגור והבנות תואמת גם את המלים המקוריות כניסיון למתוח ביקורת עוקצנית על מעמדם של גיבורי המלחמות כדוגמנים של הימים ההם.
רום וקוקה קולה 223006
ברוך הבא, אחי! (סלח לי על הסיום, זה רק לזכר הימים)
Rolling Stones 222763
אצל אד סליבן:

מ- Let's spend the night together

ל- Let's spend some time together
רום וקוקה קולה 222768
אלמלא הרמז האחרון, הייתי אומר Pass the Dutchie של "נוער מוסיקלי" (זוכרים?), שהיה במקור Pass the Kouchie, ושונה בהוראת חברת התקליטים כדי לטשטש את המסר הפרו-מריחואנה.
רום וקוקה קולה 222770
באמת תמיד שאלתי את עצמי מה הם אומרים שם.
או My coo-chi, coo-chi, woo-chi little chu-chi face 222775
מצ'יטי צ'יטי בנג בנג
spliff spliff 222896
ואני דוקא חשבתי שהמסר היה נגד מריחואנה
(ואולי גם נגד סמים בכלל)
התשובה 222797
בריאן אדאמס כתב על שנות נעוריו בשיר The summer of 1979, אבל חברת התקליטים חשבה שיהיה יותר מסחרי לשיר על 1969 ולפנות לדור הבייבי-בומרז. בריאן, שנולד ב-‏5.11.59, היה ב-‏1969 כמעט בן עשר, ולא הגיוני שהזיכרונות שלו מאותו גיל כוללים חיזור אחרי נערות בדרייב-אין. ובכל זאת, נכנע והפך את השיר ל-The summer of 1969.

(ולשואלים - לא, לא מצאתי תימוכין בגוגל לסיפור הזה).
''בחיים לא ימכור'' 222859
(חברת התקליטים לניל סדקה כשניסה לעניין אותם עם "אוֹה בברלי")
"guitar bands are on the way out" 222862
(חברת התקליטים Decca לביטלס אחרי מבחן-קבלה כושל, ינואר 1962)
"guitar bands are on the way out" 223080
מאחר ואף אחד לא טרח להזדעק, ולפני שמישהו מחליט ללנקק אליה, אציין שתגובה 222859 היא סתם פיקציה.
________
מי שטרם קלט, מוזמן לנסות להחליף את "Oh Carol" ב-"Oh Beverly".
"guitar bands are on the way out" 223145
חשבתי ככה. ניל סדקה הרי עשה סקר שווקים עולמי‏1 לפני שכתב את "שירי הנערות" שלו.

1 ומצא שרוב השירים שהגיעו למקום הראשון נקראו בשם של נערה.
עשה עמנו סדקה וחסד והושיענו 223159
ת'אמת? כשקראתי את השאלה שלך (תגובה 222682), רציתי בהתחלה לכתוב שלוקה בכלל גר בקומה השלישית. אפרופו, שיר זה זכה לפני שנים אחדות לביצוע חלקי מפי אישיות אמריקאית דגולה במיוחד. התדעו מיהי?
עשה עמנו סדקה וחסד והושיענו 223165
דמות מצויירת?
בו'נה, אתה מסוכן אתה! 223171
:-)
נו, ואתה זוכר גם למה הביצוע נקטע באיבו?
בו'נה, אתה מסוכן אתה! 223177
פייר, אני פחות מסוכן ממה שאתה חושב. כשכתבת דמות אמריקאית דגולה, מיד קפץ לי לראש הומר סימפסון, אז ניחשתי באופן פרוע. בעקבות האישור שלך, גם גיגלתי קצת וגיליתי את תקציר הפרק הרלוונטי:
( פרק 187)
הומר *ג'יי* סימפסון. 223180
אני מבקש! (נא לקרוא את הכותרת כמו שמושאה היה מבטא אותה, באופן דומה לאיך שהוא מתקן אנשים האומרים "nuclear").

נו, עכשיו נראה אותך מתמודד עם ‏1 בתגובה 223169.
הומר *ג'יי* סימפסון. 223182
אין לי מושג. מזכיר לי את הקטע השיר השכונה.
עובדתית, לא נכון 227012
ניל סדקה כתב בדיוק להיט אחד שהיה בו שם של נערה. את "או, קרול" הוא כתב לקרול קינג, שהייתה אז בת זוגו. לפי הידוע לי, הוא לא עשה שום תחקיר מיוחד. מצד שני, טיפוס כמו ז'אק ברל, למשל, כתב את "מריק" שלו ואמר לפחות לשלוש מאהבות שונות שלו שהשיר הזה מוקדש להן.

עשיתי תחקירון קטן בנושא הזה. למי שמעוניין:
עובדתית, נכון וחצי 227055
ניל סדקה בכבודו ובעצמו סיפר על הסקר הפרטי שלו למצלמה, בפרק הרלוונטי של סדרת הבי.בי.סי המשובחת Walk On By (תורגמה כאן כ"ממשיכה לצעוד").

ואגב, כפי שאפשר לראות בלינק הזה, הוא כתב גם את Rainy Jane ואת Rosemary Blue.

עובדתית, לא נכון 227504
לא הספקתי לקרוא הכל אבל הסיפור שאתה מביא על ''לילה'', לפחות בפן הביטלסי שלו - פשוט לא נכון.
גם האנקדוטה על ''מישל'' נשמעת חשודה.
לא נכון? 227704
אני לא מתיימר לקבוע מה נכון ומה לא נכון. אלה הסיפורים שליקטתי מכל מיני מקורות שתיעדו את הנושא הזה היסטורית (כולל הביוגרפיה של קלפטון, אם זה באמת משנה לך). אפשר להאמין לכך ואפשר שלא. אם יש לך הסברים תחליפיים,אתה מוזמן להביא אותם כאן. אם לא - אנא הסבר מדוע הדברים אינם נכונים. העובדה שאנקדוטה נשמעת לך ''חשודה'' עדיין אינה הופכת אותה ללא נכונה. בקיצור, יהיה צורך להסביר קצת יותר מה נכון לפני שקובעים מה לא נכון.
כל הפתיל הזה 227512
מזכיר לי את השיר הזה:
וואלה?! 223012
מאז ומעולם תהיתי איך לעזאזל מסתדר התאריך בשיר הזה עם גילו של אדאמס. אני מודה לך מקרב לב, על פיתרונה של סוגיה חשובה זו.
223324
יש איזו זמרת קאנטרי אחת, ששרה את "don't marry her-but me", בעוד שהגירסה המקורית של השירה הייתה "don't marry her - fuck me"

(לא, אני לא זוכרת על מי מדובר. הייתי זוכרת - הייתי כותבת.)
223331
ומקורות יודעי דבר‏1 מוסרים שללהקה קוראים
,beautiful south ושהתיקון של חברת התקליטים היה ל dont marry her -have- me ולא כמו שחשבתי.

1מרוצה‏2?
2עכשיו טוב?
223343
הגירסה הלא מצונזרת מופיעה באלבום המלא של הלהקה. רק בסינגל/וידאו קליפ הם שינו את המשפט. אז אולי זה לא חברת התקליטים שאשמה בצנזורה. אולי לא כל תחנות הטלויזיה והרדיו יהיו מוכנות לשדר שיר עם fuck - ואם כן, לא בשעות שיא...
223902
אם כבר מתקטננים, אז "The beautiful south" (מילה קטנה אך חשובה! :-).
תשובה לצמד 222552
רולס רוייס
צ'ארלס רולס (בוגר קיימברידג' העשיר) מת בגיל 35 - הבריטי הראשון שמת בתאונה אוירית
פרדריק רוייס (המכונאי העני) מת בגיל 70.
עיקר שכחתי 222553
רוייס מת ב1933 - השנה שבה שונה צבע דגלה של גרמניה
עיקר שכחתי 222554
מה מלכותי בשמות שלהם? אני דווקא חשבתי יותר בכיוון של רקס או רגינה.
עיקר שכחתי 222560
האמת שגם אני חשבתי בתחילה על שמות כמו רקס, רגינה, ריגל וכו', אבל גם צ'ארלס (או קרל) וגם פרידריך הם שמות נפוצים אצל מלכים (למשל מלך אנגליה המיועד, ופרידריך הגדול)‏1.
האסוציאציה ל(קרל ופרידריך) רולס רוייס עלתה בי בגלל (קרל ופרידריך) מרקס ואנגלס שהועלו כאן בתור ניחוש, קצת אירוני, לא? ‏2
___
1. גם השמות האמצעיים של הצמד (סטיוארט והנרי, בהתאמה) הם מלכותיים.
2. למתקשים: כי מרקס ואנגלס היו מן הסתם מתנגדים לכל מה שרולס רוייס מסמלת.
עיקר שכחתי 222566
אפשרות אחרת - עד 1933, הקטלוגים של רולס רויס הופיעו בש/ל, והחל מ1934 בצבע.
משהו על שינוי הצבע של הלוגו 222571
משהו על שינוי הצבע של הלוגו 222576
יפה. אני חושב הציטוט הבא "The color changed in 1930 for purely cosmetic reasons, according to the company's official history, not to mark the passing of Rolls, as it is often thought. Rolls had became the first Englishman to die in an airplane crash 20 years earlier at a 1910 air show." מהמקור שהבאת די מסכם את הנושא.
יפה! 222609
נראה לי שאין כבר טעם להסתיר שהפתרון הוא אכן הנרי רויס וצ'רלס רולס.

דומה שיש איזו אי-הסכמה לגבי שינוי הצבע של הלוגו מאדום לשחור, אבל ההסבר בקישור שהביא הקשה הוא מוזר: הצבע שונה שנים אחרי מותו של רולס, נכון, אבל מה עם רויס? בכל אופן, לפי

הצבע שונה לאות אבל, ומכאן שאבתי את המידע - אני מקווה שלא הטעיתי, ומתנצל אם כן.

הנרי וצ'רלס שניהם שמות פופולריים של מלכים באנגליה, ולזאת כיוונתי.

כל הכבוד ל-idan, שפתר מהר מאוד בדרך פתלתלה ומופלאה - לא חשבתי שמישהו יעלה עליהם דרך מרקס ואנגלס, אוב אול פיפל... :). עם זאת עלי לציין שהיה פותר שהקדים אפילו את idan, והוא אייל מיצולוגי מסויים ששלח לי תשובה בדואל. הוא דווקא תפס מיד את הרמז הטלוויזיוני "מאדום לשחור". לך תבין ארנבים.

מצטער על החידה הקלה, זה לא יקרה שוב :-)
והתקדים הלאומי? 222646
והתקדים הלאומי? 222648
כפי שכתבתי, הבריטי הראשון שנהרג בתאונה אוירית
והתקדים הלאומי? 222676
מה שמקשר את זה לחידה הקשורה לג'ון דנבר, שגם הוא נהרג בתאונת מטוס. (סיבת מוות פופולרית למדי בקרב זמרים אמריקאים).
ניימדרופר ! 223209
מיץד אחד אני מקנא בך שאתה מקבל דוא"לים ממיץ, מצד שני אני שמח שאני לא מקבל דוא"לים מברי חמיש ( ואני אלמוני כדי למנוע דואלים מהשני וכדי שלא יחשדו בי שאני לוחץ באיזשהו אופן על הראשון).
אגב: עיברות לספאם ( או סתם וירוסי דואל): דו-אלים.
אפשר לשאול שאלות בנושא מחשב? 222559
אפשר לשאול שאלות בנושא מחשב? 222561
לא, אבל אפשר לחוד חידות טריויה בנושא.
רמז ראשון 223327
הוא לא בדיוק *ייסד* דת חדשה יש מאין.
בוקונון? 223333
בוקונון? 223335
לא.
רמז ראשון 223772
פאולוס?
רמז ראשון 223773
פאולוס דווקא כן ייסד דת חדשה, לדעתי. לא אליו הכוונה, בכל אופן.
רמז שני 223774
שָׁחוֹר.
רמז שני 223785
יעקב פראנק?
רמז שני 224017
אולי עדיף שתבנו איזו תזה, או התחלה של מבנה, ולא שסתם תפריחו שמות? אם רמזתי לפראנק, מיהו תלמידו? מה הקשר לארץ באזורנו?
רמז שני 224033
שתי אפשרויות long shot:
אבטלוס האמורי תלמידו של רבן גמליאל
ארץ האמורי
אמורי amorite = רכלן באנגלית

עזריה דה רוסי (="האדומי") תלמידו של המהר"ל
ארץ אדום
אדומים = עסקני הסתדרות
רמז שני 224070
באותו כיוון:

רבי ישמעאל?
לואיס פאראחאן? 223908
לואיס פאראחאן? 224015
אולי עדיף שתבנו איזו תזה, או התחלה של מבנה, ולא שסתם תפריחו שמות? אם רמזתי לפאראחאן, איזו דת ייסד (בערך)? מיהו תלמידו?
לואיס פאראחאן? 224147
אם הייתה לנו תזה, היינו כותבים אותה. פאראחאן היה תלמידו של אליז'ה מוחמד מייסד אומות האיסלם http://religiousmovements.lib.virginia.edu/nrms/Nofi... (למרות שכביכול המייסד היה פאראד מוחמד).
רמז שלישי 224018
המורה כתב (או כתב מחדש) חיבור שהפך שם דבר בתחומו, ואף השפיע רבות על השפה שבה נכתב.
דנטה? 224074
עוד ספקולציה:

ה"מורה": וירגיליוס, המשורר הרומאי. חיבורו: ה"אניאדות", המשך לאיליאדה ולאודיסאה. לפי המסורת הנוצרית הוא נחשב "נוצרי נסתר".

התלמיד: דנטה, מחבר הקומדיה האלוהית. וירגיליוס הוא אחת הדמויות העיקריות ביצירה זו. שמו המקורי של דנטה: דורנטה אליגיירי. אין לי מושג איך זה קשור לארץ באיזורינו ולמקצוע.

לגבי שחור: גם אין לי מושג. הדבר היחיד שאני יכול לחשוב עליו: דנטה היה גוולפי לבן. הסכסוך עם הגוולפים השחורים בפירנצה, עירו, גרם בסופו של דבר להגלייתו משם.

דף שבו כתובים השמות באנגלית, אך בוודאי ללא שגיאות:
אליגיירי? 224092
יריה באפלה - יש קשר לבית הספר ללימוד איטלקית, דנטה אליגיירי?
משפט פיתגורס 224247
הנה תאוריה:
המורה זרתוסתרה (אולי זרתוסטרא) , התלמיד פיתגורס( הכירו בבבל),ששמו נגזר מכינויה העתיק של דךפי ת והמקצוע המפוקפק הוא ידעונית???

pythoness - 1375, "woman with the power of soothsaying," from O.Fr. phitonise (13c.), from L.L. pythonissa, used in Vulgate of the Witch of Endor (I Sam. xxviii. 7), and often treated as her proper name, lit. fem. of pytho "familiar spirit;" which ultimately is connected with the title of the prophetess of the Delphic Oracle, Gk. pythia hiereia, from Pythios, an epithet of Apollo, from Pytho, older name of the region of Delphi (see python).

משפט פיתגורס 224378
דלפי אינה "ארץ באזורנו", לשיטתי, וזרתוסטרא, עד כמה שניתן לדעת, לא חיבר חיבור שהשפיע רבות על שפתו. אבל אהבתי את התיאוריה!
משפט פיתגורס 224511
החיבור המשפיע-התכוונתי לזה של פיתגורס (התלמיד) ולא לזרתוסתרא ,ולגבי מיקומה של יוון באיזורנו- קצת אופטימיות לא מזיקה אף פעם.
משפט פיתגורס 224636
גם פיתאגורס, למיטב ידיעתי, לא השפיע משמעותית על השפה היוונית, עם כל השפעתו על המחשבה והמדע היווניים.

אני אתך באופטימיות. :)
רמז שלישי 224256
האם הכוונה ב"כתב מחדש" היא לתרגום (למשל אונקלוס) או עריכה (למשל רבי יהודה הנשיא)?
רמז שלישי 224377
אכן כן!
רמז שלישי 224589
גישוש באפלה: מרתין לותר? (תרגום התנ"ך לגרמנית)
רמז שלישי 224634
שתי נקודות לחתול!
רמז שלישי 224723
... ואז התלמיד יכול להיות פיליפ מלנכתון
רמז שלישי 224739
מלנכתון זה תרגום יווני לשמו הגרמני מקורי של פיליפ Schwarzerdt... ארץ שחורה?...
איזו ארץ באיזורנו היא הארץ השחורה? (כוש? מצרים?)
רמז שלישי 224746
ואם אותה ארץ שחורה הוא באמת עמק הנילוס הפורה שנקרא כך על שם האדמה השחורה שלו, הרי שמשמה העתיק של מצרים Kemet (איך בעברית? חם? חמט?) נגזרה המילה הערבית alkimia שממנה הגיעה אלכימיה והמקצוע המפוקפק אלכימאי (ואחר כך גם כימיה, אבל זה כבר לא כל כך מפוקפק).
המפליגה זוכה! 224769
כל הכבוד! זו התשובה.

(בעברית נוהגים לתעתק "כמי" (בכ"ף רפה)).
המפליגה זוכה! 224791
אפשר לנג'ס כרגיל ולבקש סיכום של הפתרון? עקבתי באופן חלקי קצת, מצטער...
המפליגה זוכה! 224939
"מייסד הדת" (ניסוח של העורך האכזר) הוא מארטין לותר, מייסד התנועה הפרוטסטנטית. אחד מתלמידיו הבולטים היה אדם בשם פיליפ מלאנכתון. השם הזה הוא כינוי, שפירושו ביוונית "אדמה שחורה". שמה העתיק של מצרים הוא "כמי" (כ"ף רפה, כאמור, וסגולה, ומ"ם חרוקה), שפירושו "אדמה שחורה", כשהכוונה היא לאדמת הנילוס. התורות המיסטיות שהתגלגלו לכדי האלכימיה של המאות הראשונות לספירה ושל ימי הביניים נקראו "אלכימיה" על-שום האמונה שמוצאן במצרים; "אלכימיה" היא, פשוט, "[החוכמה] המצרית".

החיבור המשפיע, מן הרמז השלישי, הוא תרגום לותר של התנ"ך לגרמנית, חיבור שנודע בסגנונו המלוטש ונחשב עד היום לתקן לגרמנית רהוטה ומשובחת.
עוד ניג'וס: 224980
איך מתפרקת המילה מלאנכתון?
בבקשה 224986
melan = שחור. (מלנכוליה = מרה שחורה)
khthon = אדמה.
בבקשה 225155
CHTON לא? כמו ב autochton.
בבקשה 225162
מילים שנכתבו ביוונית בχ (חי), מקובל לכתוב אותן בCH, ובעברית בכ'. כך כירורגיה, כמיה, טכניון וכו'.
בבקשה 225166
תגיד את זה לאסף, לא לי. בכל מקרה, חזקה עלי שביוונית ולטינית אסף מבין יותר ממני, לכן שאלתי.
בבקשה 225359
המלה היוונית נכתבת בתטא (theta), ולכן מדויק לתעתק khthon (או בעצם, היות שהתנועה היא אומגה, כלומר ארוכה, יש לתעתק עם סימן ^ או מאקרון מעל האות). באותיות יווניות, המלה היא χθων.

אני מאוד אוהב את ויקיפדיה, אך במקרה זה המתעתק לאנגלית לא שם לבו לתטא במקור.

אשר ל-ch מול kh, אני מצדד באלו התומכים בתעתוק χ באותיות kh, משום שברור יותר שמדובר בצליל ח', בעוד שהצירוף ch טעון בצלילים אחרים. בשפות האירופיות היה נהוג התעתוק האחרון שנים רבות (Achilles, Cholera, Charon), אך רבים עוברים עכשיו לתעתוק החדש. בעיני, Akhilleus הוא תעתוק נאמן יותר לשמו של הגיבור היווני.
בבקשה 225702
תודה, אגב האשם לא בויקיפדיה, זאת המילה האנגלית.
תודה 225318
:-)
המפליגה זוכה! 224793
נדמה לי שכל זה קשור גם ל"חוֹם".
המפליגה זוכה! 225316
זרוק איזה עצם לחתול המפחיד ולי.
המפליגה זוכה! 225357
בוודאי שגם לכם חלק קריטי בפתרון החידה! הלא זה היפה במדור הזה – הפתרונות הנבנים נדבך על נדבך. חשבתי שבתגובותי על הצעותיכם הטובות הבהרתי את תרומתכם לכל מי שעקב אחר החידה.
רמז שלישי 224779
וכמובן שה''אל'' ב''אלכימיה'' היא בעצם ה''א הידוע הערבית, שהוצמדה לה אל המילה כשזו עברה לשפות אחרות, כמו שקרה גם במילה ''אדמירל'' (רק שבה נפלה הלמ''ד שאחרי האל''ף הראשונה), כשזו עברה לספרדית, ומשם לשאר השפות המערביות.
מה מפוקפק באלכימיה 224803
אני מסתכל בהנאה על מטיל הזהב השלישי שהמרתי מעופרת..
מה מפוקפק באלכימיה 224806
מה שאתה מתאר נראה יותר כמו סימפטום של הרעלת עופרת ולא כמו אלכימיה.
לא הברברים גמרו את רומא 224883
יש הטוענים שהיו אלו צינורות העופרת שהביאו לניוון של הרומאים :)
לא הברברים גמרו את רומא 224912
נכון, מה שמראה לך שמים זורמים הם לא תמיד צעד בכיוון חיובי.
מה מפוקפק באלכימיה 224894
תיכף גם תטען שניתן להפוך גרפיט ליהלומים
ברור שלא 224945
יהלומים עשויים מקריפטונייט
לא מעורלות של טייסים? 224962
לא מעורלות של טייסים? 224963
קורא לעצמך מקשה, מדבר על עורלות ויהלומים, מה הולך פה?
לא הולך. 224966
עומד.
לא יודע מה אִתכם, 224785
אותי זה הרשים.
גם אותי 224836
מצד שני, זה קורה לי בערך עם כל חידה שנייה פה
הגליק שבהירש 227348
חרף הבטחתי להתנזר מפרסום חידות פרטיזניות, אנצל בזאת באופן נבזי למדי את זחיחות דעתם של פרנסי האייל, כטוב כרסם במסבחה ובמישאוושה ובמהשזהלאהיהשם, כדי להגניב אחת קטנה:

מאורע שהסעיר חטיבת ביניים מסוימת, הונצח בשיר.
בשם השיר מוכל ‏1 שמה של סופרת ידועה.
באיזה חטא עסקינן?

1 לפחות באופן פונטי, אם לא למעלה מכך.
הגליק שבהירש 227373
האם המדובר באליפים?
לא 227399
על איזה שיר חשבת?
אני מצליח להזכר כרגע רק בשיר אחד המכיל את המלה "אליף", והוא בכלל עוסק בתודעה מעמדית.
ירייה באויר 227407
בתיה גור (רק מפני שבעצמה היתה מורה, לא מפני שאני מצליח להיזכר בשיר הנושא את שמה, מלבד שירו היחיד של שימון דן).
תטל"א :-) 227412
תגובה 156764
רמז יומי 227629
בעקבות הצלחתו, נופח השיר לכדי סרט באורך מלא, ומאוחר יותר אף לסדרת טלויזיה.
רמז יומי 227823
אולי תרדו שם?
רמז יומי 227906
השיר קדם לסרט? חשבתי שהשיר הגיע לתודעת הציבור כחלק מהסרט.
רמז 2 227912
האורניתולוגים לא מחזיקים מהתרגום לעברית.
נשר? דרך הנשר? 227913
נשר? דרך הנשר? 227935
הרמז מתייחס דוקא לכתביה של הסופרת
Harper Valley PTA 227957
השיר של Jeannie C. Riley

הפך לסידרת טלוויזיה עם ברברה עדן.
כל הכבוד! 227971
אכן, השיר שנחשב שערורייתי בזמנו שימש השראה לסרט ולסדרת טלויזיה קומית שנשאו את שמו. השיר גם שימש כשיר הפתיחה לאותה סדרה (חלקים ממנה, אאז"נ, שודרו בערוץ 1).
הסופרת היא הארפר לי, שספרה הידוע "To kill a mockingbird" תורגם לעברית כ"אל תגע בזמיר".

החטא? כאן יש התחכמות קלה. הכוונה היתה להריגת הצפור (המשפט שנתן לספר את שמו), אבל גם התשובה "התנהגות מופקרת" היתה מתקבלת.

__________
עכשיו נראה אתכם מתמודדים עם זה:
א שויין 228164
אפילו לא צריך את כולם
26=1-(4+5)*3
ואפשר לוותר על ה 2 ועל ה /
א שויין 228165
אני חושב שהקטע זה להשתמש בדיוק פעם אחת בכל מספר וסימן.
א שויין 234589
למישהו יש פתרון לשאלה הזאת שמשתמש בכל הספרות?
א שויין 234610
יש קישור "פתרון לחידה" בדף ששלח הקשה. הבעייה היא שכל אחד מהפתרונות המוצעים שם הוא תטל"א. אם אני מבין נכון, הם מציעים:

a. 26 = 4 x (5 + 3 / 2)

שזה נכון אבל לא משתמש ב-‏1 ולא בחיסור;

b. 26 = 5 x (3/2 - 1 + 4)

שזה סתם לא נכון, ואני לא רואה איך לתקן את זה;

c. 26 = (51+4-3)/2

שמשתמש ב-‏1 ו-‏5 כדי לייצר את הצירוף 51 (רמאות?), וממילא לא מכיל את ארבע פעולות החשבון;

d. 26 = 5 x (2+4) - 3 - 1

וכאן משתמש פעמיים בחיסור ואף פעם לא בחילוק.

כמובן שאפשר לכתוב תכנית קטנה, אם יהיה לי זמן אנסה.
א שויין 234611
כן, חשבתי ככה, אני אשמח אם תוכל לנסות לכתוב תוכנית, אני ניסיתי ולא מצאתי.
א שויין 234623
אם אין לי באג בתכנית, אז לא ניתן להגיע ל-‏26 תוך שימוש במספרים 1,2,3,4,5 (כל אחד בדיוק פעם אחת) ובארבע פעולות החשבון (כל אחת בדיוק פעם אחת).
א שויין 234625
יפה. עכשיו כתוב תוכנית שבודקת אם אין לך באג בתוכנית.
א שויין 234627
אצל מגיבים מסויימים באייל הקורא זה עובד כך:

אין לי באג בתכנית. אתה לא מסכים? בבקשה: רשום את המספר 26 כנדרש.
א שויין 234630
תפרסם את התוכנית, ונעשה לך code review
א שויין 234631
מכיר GAP?
אישתי קונה את הבגדים במשפחה 234632
בטח יש באייל מי שיוכל לקרוא את התוכנה שלך.
בהצלחה 234639
calc := function(pairs, ops)
local l, i, p, op, x, y, r, ind;

l := [1,2,3,4,5];

for i in [1..4] do
p := pairs[i];
op := ops[i];
x := l[p‏1];
y := l[p‏2];

if op=1 then r := x+y; fi;
if op=2 then r := x-y; fi;
if op=3 then r := x*y; fi;
if op=4 then
if y = 0 then r := 999999; else r := x/y; fi;
fi;

l[p‏1]:=r;
ind := [1..6-i]; RemoveSet(ind, p‏2);
l := l{ind};
od;

return l‏1;

end;

allpairs := Cartesian(Arrangements([1..5],2), Arrangements([1..4],2),
Arrangements([1..3],2), Arrangements([1..2],2));
allops := PermutationsList([1..4]);

for pairs in allpairs do for ops in allops do
c := calc(pairs, ops);
if c = 26 then Print(pairs, " ",ops, "\\n"); fi;
od; od;

הקופי-פייסט הרס את העימוד, מצטער. אם מישהו ממש מתעניין אני יכול להסביר מה יש פה, אבל נראה לי שכבר נסחפנו מספיק. לעניין האלגנטיות, נכון: זה חפוז ומכוער ממדרגה ראשונה; הקצבתי לזה כרבע שעה.
א שויין 234647
הדבר המוזר הוא ש-‏26 הוא המספר הראשון שאי-אפשר להציג כך...
איזה מספר משעמם... 243946
בדרך לפה נסעתי במונית שמספרה 26. איזה מספר משעמם...
איזה מספר משעמם... 243965
לא היית פה כשדיברנו על 1/2 + 8/4 + 27/8 + 64/16 + 125/32 + 216/64 + 343/128 + ...?
איזה מספר משעמם... 244009
לא, לא הייתי (?). איזה מספר משעמם היה שם?
איזה מספר משעמם... 244078
תחשב בעצמך...
איזה מספר משעמם... 244131
לא יודע למה טרחתי לחשב, הרי ידעתי את התשובה מראש...
איזה מספר משעמם... 244132
בדיוק :-)
איזה מספר משעמם... 244246
בשביל הספורט שבעניין, החלטתי שגם אני אנסה לחשב בעצמי (חישוב ידני מדויק, ללא עזרת תוכנות וללא קרוב ע"י סיכום האיברים הראשונים של הטור). עשרים שניות מאוחר יותר כבר היה ברור לי שאני חלוד לחלוטין. בצר לי, הסתפקתי בשיטה היחידה שעלתה במוחי: יציאה מפונקציית הסכום של טור גאומטרי, מלווה בשלוש איטרציות של גזירה וכפל במנת הטור. לבסוף, הצבתי חצי עבור המנה ‏1 ואכן קבלתי כמצופה תוצאה משעממת להפליא. שאלתי היא: האם יש לכם דרכים פשוטות ואלגנטיות יותר לביצוע המשימה?

1 בילדותי, נהגתי לעשות דברים דומים עם פלאפל.
איזה מספר משעמם... 244285
לא שאני יודע - וזו דווקא נראית לי דרך אלגנטית למדי... כל הכבוד.
איזה מספר משעמם... 244335
אה, עכשיו אתה גורם לי להרגיש כמו ילד בן 11 שהצליח לראשונה בחייו לקשור את השרוכים לבד :)
איזה מספר משעמם... 247672
דרך אלגנטית יותר, לא. אבל, אם ב''פשוטה'' אתה מתכוון לאלמנטרית הרי שאין הכרח בפונקציות יוצרות, אפשר לחשב את הטור ''ישר''.
איזה מספר משעמם... 247711
מספיק עם הפרומואים. עבור לתכל'ס.
איזה מספר משעמם... 247904
טוב, זה לא כל כך מענין. כל שהתכונתי לומר הוא שאפשר לעשות את אותם חישובים בלי לקרוא לזה פונקציות יוצרות. בשונה ממקרים אחרים של שימוש בכלים "מתוחכמים", כאן זה סביר. לדוגמא:
נניח שברצונך לחשב את
\\sigma_{n=1}^\\infty n/(2^n)

קל לראות שזה שוה ל
\\sigma_{n=1}^\\infty \\sigma_{i=n}^\\infty 1/(2^i)
וזה שווה ל
\\sigma_{n=1}^\\infty 1/(2^(n-1))
ששוה ל
2

ואם טעיתי באיזה קבוע אני לא מתנצל.

במילים אחרות, ניתן לראות זאת כסכום על מערך רב מימדי. מאחר וכל הטורים כאן הם גיאומטריים, החישובים קלים.
איזה מספר משעמם... 247934
גישה נאה. תודה.

______
(וסתם תהיה: האם התנצלויות על טעויות בקבועים, כשישנן, גורמות לך להרגיש שנגרע משהו מכבודך?)
איזה מספר משעמם... 247945
נהפוך הוא. בתור מי שמחשיב את עצמו עיוני, טעויות בקבוע גורמות לי לתחושת גאווה בלתי נשלטת.
איזה מספר משעמם... 248048
אני מאחל (מכל הלב, וללא ציניות) שהקריירה העיונית אליה אתה שואף תזמן לך הישגים ראויים יותר לגאוה.
איזה מספר משעמם... 248103
תודה. אני עובד על זה (עד כדי קבוע).
איזה מספר משעמם... 248195
הקביעות היא החלק המרכזי בקריירה העיונית :)
איזה מספר משעמם... 248211
אה. לי, לדוגמא, מגיע פרס וולף (עד כדי קבוע ‏1 ).

1 דמיוני טהור, אבל בוא נשאיר קטנוניויות כגון דא ליישומיים ושאר זוחלי-על-גחון.
איזה מספר משעמם... 248385
אם מגיע לך פרס וולף עד כדי קבוע 1, הרי שמגיע לך פרס וולף וזהו.

בשביל לא לבזבז תגובה, הנה חידה ששמעתי היום (בתקווה שאני ואתה איננו היחידים הקוראים פתיל זה):
על לוח של 9x9 משבצות שמים חיפושיות, אחת על כל משבצת.
כל החיפושיות, כחיפושית אחת, עושות צעד אחד באלכסון ונוחתות על משבצת סמוכה (אלכסונית). מה המספר המקסימלי האפשרי של משבצות עם חיפושיות?
איזה מספר משעמם... 248479
אולי התכוונת: "*לכל היותר* אחת על כל משבצת"?
עוד שאלת הבהרה: 248480
האם כולם קופצות באותו כיוון אלכסוני, או שאפשר להצליב וכולי?
עוד שאלת הבהרה: 248557
לא כולן חייבות לקפוץ לאותו כיוון. זה גם בלתי אפשרי (אם רוצים שכולן תנחתנה בתוך הלוח).
איזה מספר משעמם... 248492
1. לצערי, הקבוע קרוב יותר ל- 2PI*i (החיים כרזידואום...).
2. מה עם הפתרונות לחידת השחמט הקודמת?
3. יש לי סיבה לחשוב שבלוח של
(2n+1)^2
משבצות, המספר המקסימלי של משבצות תפוסות לאחר הצעד הוא
2n(2n+1)
במקרה הנכחי (n=4) זה יוצא 72.
איזה מספר משעמם... 248559
הפתרון נכון, וכפי שצוין, בלוח בגודל זוגי (בריבוע) אפשר לחלק לריבועים של 2x2, וכך לכסות את כולם. פתרון ביה"ס (אם יהיה צורך) בערב.
איזה מספר משעמם... 248497
בהנחה שכל החיפושיות עוברות סימולטנית, וחיפושית יכולה לעבור למשבצת שהיתה תפוסה לפני המעבר, המקסימום הוא 64.

נניח שהצעד הוא לכוון שמאל-למעלה. הטור השמאלי (9 משבצות) והעמודה העליונה (9 משבצות, אחת משותפת עם הטור השמאלי) חייבים להיות פנויים (הם בקצה, אין להם לאן לזוז) כל שאר המשבצות יכולות להיות מאוישות (מחופשות?).
64= 1+(9-2)*9
איזה מספר משעמם... 248499
והפתרון הכללי, לכל רבוע של n*n משבצות, הוא כמובן
(n-1)2^2
איזה מספר משעמם... 248500
לך תכתוב נוסחאות באייל. כמובן שיש שם "2" מיותר. n-1 בריבוע.
איזה מספר משעמם... 248544
ריבוע שגודלו 4n*4n ניתן לחלק לריבועים (זרים) של 4*4, כל ריבוע כזה יכול להישאר מאוכלס במלואו (על-ידי החלפת מקומות בין פינות מנוגדות) כך שהפתרון בוודאי אינו נכון לכל ריבוע.
איזה מספר משעמם... 248540
אם אתה לא מחייב מעבר באותו כיוון אלא (למשל) מסדר את החיפושיות בזוגות אפשר להגיע ל72. אולי אפשר גם ליותר, אני (בינתיים) לא הצלחתי.
איזה מספר משעמם... 248551
זהו, שהשאלה לא הוגדרה כראוי. ראובן התיחס לכך בתגובה 248480 אבל לא קיבל תשובה. ההנחה שלי היתה תזוזה לאותו כוון.
איזה מספר משעמם... 248562
כבר קיבל. והייתי רוצה למחות על זמני התגובה המצופים ממני :-)
איזה מספר משעמם... 248570
חלק את הלוח ל"קליפות" ריבועיות: משבצת מרכזית (בוא נניח שהיא לבנה לצרכי ייעול) המוקפת בקליפה של 8, שבעצמה מוקפת בקליפה של 16 וכן הלאה. כעת, מספר את הקליפות באופן עוקב. כאשר מתבצעת התזוזה, כל חיפושית שעל משבצת לבנה חייבת להחליף את זוגיות הקליפה (זה לא בהכרח נכון לגבי אלו שעל המשבצות השחורות). ההפרש בין מספרן הכולל של המשבצות בקליפות הזוגיות לסך כל אלו שבאי-זוגיות, הוא חסם תחתון על מספר המשבצות שחייבות להתפנות. לכן: 72 (או שיש לי טעות בהוכחה).

להראות שהמקסימום הזה מושג, הוא מלאכה פשוטה בהרבה.
איזה מספר משעמם... 248576
*היא* מלאכה פשוטה בהרבה. *היא*.

_______
ומכיון שכשלתי מלשלב בתשובתי לעיל את תערו המחליד (והמחליא) של אוקם, אסתפק ב"שובך היונים".
התשובה במהופך 248579
הרוש םידיספמ ךכו, תויגוז תורושמ קר עיגהל רשפא תויגוזיאה תורושל.
התשובה במהופך 248581
מהאופן שבו אני מבין את גישתך, נראה לי שיש בה באג. אנא פרט, כדי שאוכל לדעת אם אכן הבנתי כראוי.
התשובה במהופך 248582
תוקיר תוצבשמ עשת תוחפל שי ןכלו - םייגוזה תומוקמה הששו םישולשמ ועיגה םייגוזיאה תומוקמה השימחו םיעבראב תוישופיחה לכ, הציפקה ירחא. תויגוזיא שמחו תויגוז עברא, תורוש עשת שי חולל.
התשובה במהופך 248584
עכשיו זה ברור, ואכן אלגנטי ופשוט יותר מההסבר שלי (אבל לא בצורה היסטרית :) ).
איזה מספר משעמם... 248580
ועוד תיקון (הפעם קצת יותר ענייני): הכוונה היתה ל"ההפרש בין מספרן הכולל של המשבצות *הלבנות* בקליפות הזוגיות לסך כל אלו שבאי-זוגיות..."
איזה מספר משעמם... 248600
חידה חמודה מאוד. תודה!
חידה מוסיקלית 227709
המפקד אמר כי הם הלחם ולא הריבה, ואילו שם היחידה שונה בכותרת, אך מילות הטקסט דיברו אחרת.

באיזה שיר מדובר?
חידה מוסיקלית 228202
"חיילים יצאו לדרך" של נעמי שמר?
לא... 228208
אם כי, כמובן, מדובר ביצירה ישראלית. רמז: אחד התורמים היה אבי שעשועי העריפה.
"קפד ראשו"? שמוליק רוזן? 228209
"קפד ראשו"? שמוליק רוזן? 228267
אכן, כן, אייל אלמוני. שמוליק רוזן הוא הרמז. ובכן, כיצד מוסיף הרמז ליכולת לפתור את החידה המקורית?
בארץ הלמה 228273
על פי שירונט, ''שמואל רוזן'' כתב את השירים הבאים-
כתבתי לך שיר
להתראות
נומה נומה
ראי רחל ראי
ערי הגדה

אף אחד לא מתאים במיוחד.
בארץ הלמה 228281
ובכן, אולי זה משום ששמוליק רוזן לא כתב את השיר המדובר. מה דעתך לחפש בתחום הביצוע?
בארץ הלמה 228283
(אני האלמוני רק מתגובה 228209) האם מדובר במשהו שרוזן השתתף בו במסגרת הצ'יזבטרון?
בארץ הלמה 228288
לא, אין קשר לצ'יזבטרון. שימו לב לכך ששמוליק רוזן הוא רק רמז. אבל אתן רמז נוסף: רשת בתי ספר שפשטה רגל.
הפתרון 228526
בשנת 1970 העלתה להקת פיקוד הדרום את תוכניתה השלישית, "מעוז א' א"'. אלוף פיקוד הדרום, אריאל שרון, נכח בהופעת הבכורה והיה מרוצה מאוד ממה שראה. בדברי הברכה שלו אמר: "אני לא רואה את הלהקה כתוספת ריבה ללחם אלא כמו את הלחם עצמו". דברים אלה פורסמו בעיתוני התקופה וזכו לתשומת לב רבה.

אחד הרמזים שנתיי נוגע לזהותו של אותו אלוף פיקוד. הרמז מתייחס לרשת בתי ספר שפשטה את הרגל. מדובר ב"מכון שחר", שעסק בהכנת תלמידים לבגרויות ולמבחנים פסיכומטריים. בראש הרשת עמדה אורה שיינרמן (שלימים הסתבכה בפלילים), ששמה כיכב בלא מעט קמפיינים פרסומיים לרשת בשנות התשעים. שיינרמן הוא גם שם משפחתו של אריאל מכפר מל"ל, בטרם עיברת אותו לשרון.

להקת פיקוד הדרום הייתה באותן שנים בשיאה. אחד מלהיטיה הגדולים היה "להתראות", שאותו כתב החידונאי שמוליק רוזן (אביו של העיתונאי עמנואל רוזן). זה היה הרמז השני.

אבל החידה מתייחסת לשיר אחר של אותה להקה, "בסיירת שקד". כיום מדובר בעובדה מעט נשכחת, אבל כאשר הוקלט השיר הזה, לא עבר השם המקורי את מחסום הצנזורה. הצנזור הצבאי החליט שהכותרת תחשוף את העובדה שצה"ל לא היה מוכן להודות בה באופן רשמי - שיחידה כזו אכן קיימת. על כן, שונה השיר ל"בסיירת שקט". אפשר היה, אולי, לקרוא לשיר כך, אבל הדבר לא היטעה איש. מילות השיר דיברו במפורש על "סיירת שקד" והט' של ה"שקט" לא נשמעה שם כלל.

בהדפסות מאוחרות יותר של השיר כבר הפסיקו את העמדת הפנים המגוחכת הזו והשיר הופיע תחת הכותרת "בסיירת שקד". אבל בגירסאות שונות עדיין אפשר לראות את ה"שקט", כמו באוסף מרובע של שירי הלהקות הצבאיות שיצא ב-‏1992 והודפס והופץ שוב לפני כשנתיים.
ועכשיו כולם ביחד... 228527
(את השיר כתבה דליה רביקוביץ' והלחין רפי בן משה)

ועכשיו כולם ביחד... 229337
מעניין אם גם לשיר זה ד. רביקוביץ הספיקה להתכחש ולחשב כמה לירות קבלה על כל שורה.
אני מוכרח להגיד שמה שהיא עשתה ל''עמק דותן'' היה מתועב בעיני.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים