ריי צ'רלס הלך לעולמו 1979
ריי צ'רלס, אחד מגדולי היוצרים של מוזיקת הנשמה והרית'ם־נ'-בלוז מת אמש (ה') בגיל 73 מסיבוכים של מחלת כבד.

צ'רלס, שהתעוור בגיל 6, החל את הקריירה המוזיקלית שלו בשנות הארבעים. בשנות החמישים היה אחד מחלוצי הרית'ם־נ'-בלוז, ושילב בו נגיעות של ג'אז ובלוז מסורתי. בין שיריו הידועים היו: "Hit the Road Jack", "I Can't Stop Loving You" ו-"Georgia on my Mind". צ'רלס זכה ב-‏12 פרסי גראמי.

בביוגרפיה "Brother Ray" שפורסמה בשנת 1978 אמר: "נולדתי עם מוזיקה בתוכי, זה ההסבר היחיד שאני מכיר ... מוסיקה היא חלק ממני, כמו הדם שלי, והיא חיונית עבורי, כמו אוכל או מים".


קישורים
Ynet
הארץ
מעריב nrg
CNN
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

Georgia on My Mind 225464
זה לא שיר של ריי צ'ארלס. הוגי קארמייקל‏1 הלחין וביצע את השיר, כשאת המלים כתב סטוארט סורל.

אורי זוהר אהב מאד את השיר הזה (ואולי הוא עדיין אוהב אותו), והיה משמיע אותו ללא הרף בתוכנית צפרי לילה‏2, ולפעמים הוא היה מצטרף בשירה.

אנקדוטה ששמעתי לפני כמה שנים בראיון עם המוסיקאי קווינסי ג'ונס. ג'ונס היה בן ה-‏14 כשהתחבר עם ריי צ'ארלס. צ'ארלס בן ה-‏16 כבר היה מוזיקאי מנוסה ועצמאי בעל דירה משלו. כדי להתפרנס, הם היו מנגנים מוזיקת רקע בבית זונות.

1 קארמייקל הוא מלחין וזמר ג'אז (קרונר) לא כ"כ ידוע במחוזותינו, ואני ממליץ להקשיב להקלטות שלו.

2 תוך כדי תיעוד בזמן אמת של תהליך חזרתו בתשובה.
נגן טרומבון בבית זונות 225706
הוא גם היה פיסיקאי במקרה? ( והמ"י):)
ריי צ'ארלס, can't stop loving you 225468
לא רק המוסיקה שלו כצרי לנשמה, גם החיוך. יהי זכרו ברוך. עצוב.
ריי המדגים 225474
אני מכיר עוד 2 צדדים של צרלס שאנשים לא כל כך הכירו
הוא היה מאד פופולארי בהדגמת צייוד עזר לעיוורים
אם במחשבים צגי ברייל יומנים קוליים ועוד
והוא גם היה שחקן שח מצויין יש סיבירות שהוא היה אחד משחקני השח הגדולים קראתי איפה שהו שמאד קשה לנצח אותו

האמת ששאלתי את עצמי עם שני עיורים יכולים לשחק שח בטלפון מבלי ליראות את הלוח רק על פי מיספרי המישבצות ושמות הכלים צריך לנסות פעם
יהיא זיכרו ברוך
אני זוכר את ההופעה שלו ב1987 בתל אביב

לקחו אותי בתור ילד והיה מצמרר
עוד משהוא קטן על שתכחו לבקר באתרו הרישמי
ריי המדגים 225542
ברחבי העולם נערכות תחרויות ב"שח עיוור", ולפיכך זה מתבקש שניתן לנהל משחקים כאלה בטלפון. אם לא די בכך, קיימת גם מסורת רבת שנים של אמני שחמט המשחקים סימולטנית נגד עשרות ‏1 אנשים מבלי לראות את הלוח והכלים ‏2 (כלומר: מהזכרון) ובד"כ מנצחים את רובם. לינק קצת מבולבל אך אינפורמטיבי בנושא:
1 השיא הנכחי, עד כמה שהצלחתי לברר, עומד על 62.
2 ברוב התצוגות, היריבים רשאים לראות את הלוח והכלים.
עזרה בנוגע לשח 226290
בעיכבות הדייון עלה בי הרצון לשחק שח האמת שהמון שנים רציתי אבל לא היה לי זמן
פיתאום זה בא ורציתי להתחיל.
אמרו לי שבמעדון העיוורים ם בחיפה ובירושלים יש קבוצה גדולה אני לא היתלהבתי דוקא ליפנות לשם אבל פניתי ודיברתי עם אחד האנשים שם שאמר לי שבגיל 29 מאוחר מידי ואיין טעם להתחיל
זה ניראה לי קישקוש.
בכל אופן אני מעוניין להתחיל משהוא יודע איך מתחילים או האם יש מועדון באזור נתניה תלאביב או האזור שיכול לעזור לי
או האם יש מאמן פרטי?
והאם באמת מאוחר בגיל 29 להתחיל?
לא ניראה לי אשמח לעזרה
עזרה בנוגע לשח 226400
לא ממש קשור, אבל פעם שחקתי בתחרות שח (רגילה) כנגד שחקן עיוור. זכור לי שהוא נעזר בלוח קטן עם כלים בולטים אשר בעזרתו היה "נזכר" במצב הלוח ע"י מגע. בסוף נצחתי אך המאבק היה עיקש.

בכל אופן, נראה לי שהקביעה שמאוחר מידי להתחיל בגיל 29 היא מטופשת. הרי אינך מתיימר להתמודד על אליפות העולם אלא מתעניין במשחק כתחביב בלבד. מצד שני, אמנם התנסיתי במשחק "עיוור" אבל לא בלימוד עיוור, כך שייתכן שישנם קשיים אשר אינני מודע להם.

בנוסף, אפשר ללמוד שח (לפחות חלקית) בעזרת ספרים, כדאי לברר האם ישנם ספרים בכתב ברייל.
225479
אוקיי, אני מבין שאי אפשר לכתוב "ריי צ'ארלס מת" (תגובה 224442, דיון 1972), אבל אם כבר הולכים על היופמיזמים המלוקקים האלה, אולי כדאי לגוון ולבחור כל פעם אחד אחר.
למה אי אפשר? 225480
הנה: ריי צ'ארלס מת.
אתה רואה? אפשר.
למה אי אפשר? 225481
כלומר:
אני מציעה בזאת באופן רשמי, שמעכשיו כל מי שמדווח עליו באייל בהקשר זה, ימות ולא שום דבר אחר.

ערפאת מת.
[הפוליטיקאי המועדף עליך] מת.
וכו'.
225555
הרשה לי להצטרף לשאלה: מהו הדבר שגורם לאנשים בני 50 לטבוע ולמות וגורם למוסיקאים, נשיאים וסלבריטאים אחרים "ללכת אל עולמם" (איפה שזה לא יהיה).

מה רע ב-"נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן מת אתמול בגיל 93"?
הלכו לעולמם 225581
מוסיקאים, נשיאים וסלבריטאים אחרים לא מסתובבים באותם המקומות בהם מסתובבים ''פשוטי העם'' בעודם בחיים, וגם במותם הם שומרים על אקסקלוסיביות. ''עולמם'' הוא המקום המיוחד אליו הולכים הסלבריטאים אחרי שהם מתים.
מידור 225827
אני מקווה לפחות שיש מידור בקרב אוכלוסיית הסלבריטאים. למען נשמותיהם העתידיות של קשישי להקת פינק-פלויד, אני מקווה שהמוסיקאים והנשיאים המשוגעים לא מגיעים בסוף לאותו המקום.

____
"The Fletcher memorial home" - אחד מהחביבים עלי.
מידור 225850
תגיד, זה אלבום טוב?
כי אחרי החומה לא הקשבתי יותר לדברים שהם עשו.
מידור 225863
אני אוהב אותו. יש לציין שאני לא מכיר את מה שפינק עשו בין "הלוואי שהיית כאן", שאני די מתעב, ל"החומה", ולא את מה שהם עשו אחרי "החתך הסופי" (התפרקו מווטרס?). בכלופן, מפרספקטיבה של הפרוגרסיב בכללותו‏1, "החתך" הוא יחיד ומיוחד. לא רק שאין בו פומפוזיות, בכלל אין בו הברקות מוזיקליות נוצצות. מצד שני הוא צנוע ומזוכך, עם "מסר" מוזיקלי ברור וצליל מיוחד משלו, ומאוד מאוד מרגש.

1 עד כמה שאני מכיר; יש כאן מומחים גדולים ממני.
מידור 225926
אני דווקא מאוד אוהבת את 'wish you were here'. בדיוק שמעתי את זה שוב לאחרונה, אחרי תקופה די ממושכת, ונזכרתי למה אהבתי אותו כ"כ.
מידור 226026
מה שהיה בין ''הלוואי שהיית כאן'' לבין ''החומה'', הוא ''חיות'', דיסק קטן וחמוד עם לחנים לא רעים, אך מלים דידקטיות כרגיל של רוג'ר ווטרס.
''החתך הסופי'' הוא לדעתי דיסק זוועתי. אני זוכר שבפעם הראשונה ששמעתי אותו מיד אמרתי שזה נשמע כאילו אף אחד מהם לא ממש רצה להקליט את האלבום הזה (חוץ מרוג'ר כמובן), וכל אחד הגיע בתורו, ניגן את הקטע שלו והלך. לאחר מכן התברר לי שזה אכן היה כך. כמו-כן, חסרה עבודת הקלידים המצוינת של ריק רייט (האיש שיותר מכל אחראי לצליל המיוחד של הלהקה), כך שבשמיעה ראשונה זה אפילו לא נשמע דיסק של פינק פלויד. תוסיפו לכל זה מלים ברמה נמוכה מאוד מבית מדרשו של רוג'ר ווטרס (למעשה מאז ''הצד האפל'' היכולת המילולית שלו בירידה קשה. הוא פשוט הפסיק לכתוב שירים והתחיל לכתוב מסרים).
מידור 226054
למה להרוס לי? כל מה שחשבתי שהוא חלק מהחזון המוזיקלי המכוון באלבום, עכשיו אתה אומר שהוא קלקולים.

סתם - תודה על המידע. באמת, אפשר לומר שזה אלבום סולו של רוג'ר ווטרס, עם עזרה ברקע של מייקל קיימן (בקלידים ותזמורת), למרות שהסולואים המעטים שבו מאוד אפקטיביים בעיני. אפשר להגיד שהליווי התזמורתי והקלידי לא מגיע לקרסוליים של ריק רייט (ולא מתיימר לכך, אלא שמח להיבלע ברקע); אבל אחרי שכבר שמענו את כל הפרוגרסיב, מה כבר היה יוצא לנו מעוד כמה הברקות קלידים? העדרם מבליט משהו אחר: את הרגש שווטרס מצליח כן להעביר, בשירתו ובמילותיו, וגם אפקטים מוזיקליים יפים ויחודיים שאינם קשורים דווקא בהלחנה ונגינה וירטואוזיות. המילים? שירה גדולה זה לא, כלומר, היום הן לא יזיזו לי; אבל במושגים של רוק נראה לי שהן עושות את העבודה, כלומר, בגיל 16 הן כן נגעו לי. בכל מקרה, אני לא רואה במה הן נופלות מ"הצד האפל של הירח".
מידור 226194
חלילה לי מלהרוס לך. כל משאלתי היא שתהנה מהמוזיקה הטובה ביותר.

לגבי ליווי הקלידים, אני לא חושב שניתן לכנות את עבודת הקלידים של רייט כהברקות (שים לב שגם לא הבעתי את דעתי על איכות עבודת הקלידים שלו, שאני אכן חושב שהיא גאונית, אלא ציינתי שהוא אחראי לצליל של הלהקה, לטוב ולרע). בכל מקרה, מייקל קיימן(ראיתי איפשהו שהוא נפטר השנה. מישהו יכול לאשר או להכחיש?) יזכר בשל הרבה דברים טובים שעשה (הליווי התזמורתי ב"החומה", ניצוח על התזמורת ב S&M של מטאליקה, עיבודים ללני קרביץ, והרבה פסי קול של סרטים), אך "החיתוך הסופי" לא יהיה אחד מהם. לדעתי לא עובר בדיסק שום רגש, אלא יש ניסיון בוטה להזריק למאזין אינפוזיית רגשות לווריד.
מידור 226225
למרבה הצער קיימן אכן נפטר, בסוף שנה שעברה. הוא היה צעיר למדי, חמישים ומשהו לדעתי. לגבי היתר, מפאת קוצר זמן אומר רק שאני די ממש מסכים עם הערותיך לגבי האלבומים המאוחרים של פינק פלויד. (אגב, עוד מישהו כאן מכיר את Radio KAOS של ווטרס?)
מידור 226232
"די ממש מסכים"?! כנראה זמנך אכן קצר מכדי להתנסח :)

נ.ב. יש לך רעיון מה להביא למפגש?
מידור 226247
די לגמרי מביך. סליחה. יש לי כמה רעיונות, אבל בוא נדבר במקום אחר? (בדיון ההוא, בדואל... עוד מעט אשלח גם מס' טלפון למי שאישר).
מידור 226254
אני מכיר, לצערי. זה מה שקורה לאנשים שלוקחים את עצמם יותר מידי ברצינות.
מידור 226445
מסכים.
מידור 226433
אגב, אתה חושב שיש קשר בין Radio KAOS (נדמה לי שזה אות הקריאה של איזו תחנת רדיו ציבורי), לתקליט רדיו בלה-בלה של החברים של נטשה?
מידור 226446
אולי רק הרעיון של תקליט-שהוא-כאילו-רצף-שידורים-ברדיו. מוזיקלית, אני לא רואה קשר.
מידור 225874
מבחינה מוזיקלית (לדעתי) זה ממש לא האלבום הכי מוצלח שלהם (מלודיה מאוד פשוטה שחוזרת על עצמה לאורך הדיסק). לא שהוא לא נעים לשמיעה (להיפך, בהנחה שאין לך אלרגיה לקולו של ווטרס, יש שם דברים מעניינים ואני תמיד מקבל צמרמר מהסקסופון שמשתלב עם "Hold on to the dream"), אבל הוא לא מחדש או באמת מעניין מן הבחינה המוזיקלית (בטח שבהשוואה לאלבומים הקודמים).
אני אוהב את הדיסק בגלל הנושא שהוא עוסק בו (שהוא אוניברסלי למרות הקונטקסט המאוד אנגלי של האלבום) והאווירה שהוא יוצר.
בקיצור, רק אם פסיכודליה, פאתוס אנטי מלחמתי, אובדן, WWII, פוליטיקה אנגלית משנות ה-‏70 (שרלבנטית גם אצלנו היום), אימאג'ים אפוקליפטיים והומור שחור זה דברים שיכולים לדבר אליך. אם לא‏1 - look elsewhere :)

________
1 כמו ששאלו אותי אתמול, כששמעתי בכלל דיסק אחר של להקה אחרת: "אין לך משהו שמח לשמוע?"‏2.
2 לקח לי מספר דקות מתסכלות להצליח למצוא משהו שעונה (בערך) על הבקשה.
מידור 225900
תודה לך ולירדן. אני אנסה אותו.
225640
למילה "מת" מתלווה בעייתיות קלה מאחר ויש לה שימוש גם בזמן הווה וגם בזמן עבר. "רונלד רייגן מת אתמול" : אז מה, היום הוא כבר לא מת? המילה "נפטר", לעומת זאת, מציינת את עצם האקט של המעבר בין הסטטוסים, וכך גם "הלך לעולמו".
225643
גם ''התפגר, הגוי'' (או הכושי)
225645
ואיפה ה"הלך פייפן" שלמשמעו כה עלץ לבבנו בנעורינו?
(ובהטיה: "התפייפן המסכן וקיבל נזלת")
225646
וה"קאפוט"? אצל מי ה"קאפוט"?
225719
יש סיכוי שמישהו באמת ימצא את המידע הזה דו משמעי וישאל את השאלה "אז מה, היום הוא כבר לא מת"?

גם "מת אתמול" מציין את המעבר בין שני הסטטוסים והסכנה מדו משמעות (לי) נשמעת מאולצת או מזלזלת בקורא. בכל מקרה, אני חושב שמדובר בתטל"א (התשובה שלך לא מסבירה מדוע סתם אנשים מתים בידיעות ואנשים בעלי שם נפטרים או יוצאים להייקינג).
תטל"א? 225799
תטל''א וחברים 225802
תגובה 106622
תטל''א וחברים 225806
תודה. בסוף אני אפנים את כל זה. כל ראשי התיבות מחזירים אותי לימי הצבא ה(לא)מאושרים. גם שם לקח לי הרבה זמן לקלוט את הז'רגון...
''ללכת אל עולמם'' 226272
ביטוי לא נכון,
גם אנשים רבים יכולים ללכת לעולמו,
גם נשים יכולים ללכת לעולמו.
עולמו, משמע עולמו של הקדוש ברוך הוא
''ללכת אל עולמם'' 226295
יש ביטוי " אכל את עולמו בחייו" והמדובר בחלקו בעולם הבא. נראה לי שאפשר להתייחס ל"הלכו לעולמם" כ"הלכו לחלק שלהם בעולם הבא". הרי כל העולמות הם של הקב"ה, אז למה אחד מקבל התייחסות שונה מהאחר?
''ללכת אל עולמם'' 226305
בעולמם - הכוונה לזה של התולעים.

אגב, נשים *יכולים* ללכת לעולמו זה כן ביטוי נכון?

אם כבר מדברים על הקדושה-ברוכה-היא, הביטוי הנכון זה "ללכת לעולמה" (זה לפחות הגיהנום שמצפה לגיל רונן).
''ללכת אל עולמם'' 226308
גברים - הולכים לעולמו של אלוהים.
נשים (וגיל רונן) - לעולמה של אלוהימה.

חשבת פעם למה החרדים מקפידים על הפרדה בין נשים וגברים?
''ללכת אל עולמם'' 226318
אני לא נוהג לחשוב (ביחוד לא בימים טרופים אלו).

אפרופו נוהג - מה שהכי מפריע לי בביטוי "הולך לעלומו" זה ה"הולך". 5000+ שנים לארגן לנו מנוחה נכונה ואפילו תחבורה ציבורית מינימלית או איזו סוסיטא לא מארגנים לנו. אם רכבת תחתית זה יותר מדי לבקש אז לפחות שיתקינו מדרגות נעות‏1 לגן עדן וישא"ק.

______
1 או כמו ש-Mitch Hedberg אומר‏2:

An escalator can never break. It can only become stairs. You would never see an "Escalator Temporarily Out Of Order" sign, just "Escalator Temporarily Stairs. Sorry for the convenience."

2 "מי?!" אתם שואלים?
סטנדאפיסט מאוד תמהוני וחביב למדי.
''ללכת אל עולמם'' 226336
תתפלא. בשבוע שעבר, בקניון קרית אונו, המדרגות הנעות לא רק שלא עבדו אלא גם היו חסומות. נראה שהדופן (פלסטיק דמוי זכוכית, או להפך) נשברה ואף אחד לא רצה להסתכן שאיזה עובר אורח ישרט ויתבע.
<sniff, sniff> 226342
שועל מתעלל לי בדיסקים שחביבים עלי ואתה עכשיו הורס לי בדיחות של (אחד מה...) סדנטאפיסטים שמצחיקים אותי. ממש קבוצה של עוכרי שמחות כל האייל הזה :)
זה מזכיר לי מעשה 226403
באחד, חמום מוח, לא חשוב מאיזה עדה וחברו מעדה אחרת, קר מזג ולא חכם שהיו מטפסין במעלית. לפתע נתקעה המעלית.
החל הראשון מתעצבן וחובט בהיסטריה בדלת המעלית, אך לשוא.
השני עמד שקט, בידיים שלובות.
מקץ דקות אחדות נסתדרה התקלה, והשניים הגיעו לקומה שאליה חפצו. שאל הראשון את השני: איך זה הצלחת לשמור על קור רוח כזה?
אמר לו השני: זה כלום, היית צריך לראות אותי כשנתקעתי שעה וחצי במדרגות נעות.
למשל 225679
''ריי צ'ארלס הוזמן להופיע בפני הנשיא רייגן''
קפץ והתפגר 225688
לפני די הרבה שנים מישהו העיז אפילו לטעון שאלוהים מת. לא נפטר, לא הלך לעולמו, לא נפח את נשמתו ולא נאסף אל אבותיו - פשוט, מת.

אולי הבעיה היא ש''מת'' הוא לא רק פועל בזמן עבר, אלא גם שם תואר.
קפץ והתפגר 225724
למה זאת בעיה? האם אנשים לא קוראים מילים בתוך קונטקסט של משפט ואז מבינים את הכוונה? אין שום דו משמעות מבלבלת ב-"אלוהים מת אתמול בצהריים, לאחר שהובל אל בית החולים". הקורא מסוגל לזהות מתי מדובר בשם תואר ומתי לא ("אלוהים היה מת כשמצאנו אותו בתעלה החשוכה. מתקבל הרושם שאפילו כוס מים לא הציעו לו ברגעיו האחרונים.").
קפץ והתפגר 225752
במקרה הספציפי של אלוהים היהודי- נוצרי הביטוי נאסף אל אבותיו לא רלוונטי (זאת הקונספציה לפחות)
המשפט ''האלוה זאוס נאסף אל אבותיו'' הוא יותר הגיוני
225994
הצ'יף הבטיח פעם לכתוב על כל הפגרים ''נפטר''.
226020
הוא בטח שכח.
226000
מת, נפטר, הלך לעולמו, זה לא העיקר כשמדברים על האיש. האיש בעיקר היה חי ובועט. הבעיטות עדיין לא נגמרו.

הדיסק אחרי אחרון שלו: 'Genius Loves Company' יוצא השנה ב-‏31 לאוגוסט. צפו לדיסק הוקרה מלא בדואטים עם הצ'ארלס (נורה, טיילור, אלטון ועוד).http://www.smoothjazznow.com/artist_ray_charles.htm
228666
נעמי שמר הלכה לעולמה לאחר מחלה קשה.
בת 74 במותה, יהי זכרה ברוך.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים