מזוז: למנות שופט-חוקר לנהל תיקי חקירה נגד פוליטיקאים 1980
היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז יוזם שינוי בחוק סדר הדין הפלילי על פיו שופט־חוקר ינהל את החקירות נגד פוליטיקאים.

לפי התוכנית, בתיקים שבהם נחשדים נבחרי ציבור בכירים בעבירות פליליות ימונה שופט, מכהן או בדימוס, לשופט־חוקר, והוא יקבל את ההחלטות המעין־שיפוטיות, שכיום מקבלים הפרקליטות או היועץ - ובראשן ההחלטה אם להגיש כתב אישום. שופט־חוקר מנהל את החקירה, מנחה את החוקרים, ומוציא צווים שמסמיכים את החוקרים לבצע פעולות הפוגעות בזכויות, כמו צווי מעצר, האזנת סתר או צווי חיפוש. הוא יכול גם לבצע תשאולים בעצמו בבית המשפט. בסוף החקירה, מכריע השופט־חוקר אם להגיש כתב אישום.

עד סוף שנות ה-‏50 היו בישראל שופטים־חוקרים - שריד מהמשפט המנדטורי. כיום הליך זה משמש רק בהליכי חקירת סיבת מוות במקרה של מוות לא־טבעי.

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת ח"כ מיכאל איתן (ליכוד) נוטה לתמוך ביוזמה של מזוז.

עם זאת, משפטנים הביעו הסתייגות מהרעיון בעיקר משום שהתפקיד נולד בשיטת המשפט הקונטיננטלית, ולא נראה מתאים לשיטת המשפט האנגלו־אמריקאית שאומצה בישראל. סגן הסנגורית הציבורית הארצית ד"ר דייוויד וינר אמר: "כבר היו מקרים ששופט־חוקר הורה להגיש כתב אישום, התביעה התנגדה כי לא היו לה מספיק ראיות, והיועץ המשפטי לממשלה נאלץ לעתור לבג"ץ נגד השופט החוקר, כדי שיחזור בו מההוראה להגיש כתב אישום. התביעה לא יכולה לנהל משפט שבו היא סבורה שאין לה מספיק ראיות, ולכן זה הליך בעייתי". ד"ר וינר גם ביקר את טשטוש הגבולות בין הרשויות שמתלווה למהלך.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

יש עוד 225497
אני ממליץ לעיין בקישור המצורף ל''הארץ'' ולקרוא עוד על הטיעונים בעד ונגד.
תיק שרון יסגר 225860
צוות מזוז סיים עבודתו.
תיק שרון יסגר 225924
כאילו שהיה ספק.
כאשר חיפשו יועץ משפטי לממשלה, סעיף (חיוני) במפרט היה היכולת (והנכונות) לסגור את התיק.
תיק שרון יסגר 225934
והרב בצרי אומר: באין מזוזה כשרה, מזוז יכשירך.
תיק שרון יסגר 226102
באופן דומה ניתן לומר שכשחיפשו בזמנו פרקליטה למדינה, אחת מדרישות התפקיד היתה פתיחה ואי פתיחה של תיקים כתלות בנטיות הפוליטיות של הנחקרים.
בצמרת המשפט, במשטרה ובפרקליטות, כמו בכל מקום במדינה, שיקולים פוליטיים הם הקו המנחה בחוות דעת ''מקצועיות''.
תיק שרון יסגר 226107
ממש לא. כאשר בחרו את ענה ארבל, לא עמדו פרשיות קונקרטיות על הפרק. כאשר בחרו את מני מזוז, היה ברור וידוע (ופורסם בריש גלי) כי המשימה החשובה הראשונה המחכה על שולחנו היא ההכרעה בנושא ''האי היווני''.
תיק שרון יסגר 226109
בדיוק: התפקיד של עדנה היה *לפתוח* בחקירות (כאמור, לא היו כאלה עם היבחרה) והיא ידועה כשיאנית בתחום החקירות (שלבסוף נסגרו ללא הליכים), בעוד שמזוז מתפקד כמשקל נגד, המגן על שולחיו מפני "חוות דעתה המקצועית" של הפרקליטה המסורה.
תיק שרון יסגר 226113
אז הגענו להסכמה: התפקיד של מזוז להגן על שולחיו.
הקונסליירי של ראש הממשלה.
תיק שרון יסגר 226114
מעולם לא חלקתי עליך בנקודה זו. טענתי היא שהסכמה זו צריכה להכיל גם את עדנה ארבל: ביצעה את רצון שולחיה (התקפה/הטרדה של מגזר פוליטי מסויים).
תיק שרון יסגר 226132
מדוע אתה מבלבל בלשונך? הרי ברור כי עדנה ארבל נבחרה לתפקיד בגלל נטיותיה הסמאלניות כדי להפיל בפח כמה שיותר אנשי ימין- בחרו אותה לתפקיד האליטות הסמאלניות כדי להפיל כל מי שמריח ימני, ברור כשמש, אין סיכוי שלאריק שרון יש קשרים כלכליים מסריחים עם דודי אפל (מאז שר הטבעות נדבק בו במוחי הכינוי: שר האופל) הכל סיפור כיסוי סמלאני נגד הימין

זה שמזוז נבחר באמצע חקירה נגד ראש הממשלה זה מצב לא נעים ולא רצוי אבל אני מקוה ומאמין שהוא פועל בתום לב- הוא יתמודד עם ביקורת קשה וצריכות להיות בידיו ראיות משפטיות חזקות להוכחת החלטתו
תיק שרון יסגר 226179
אני בהחלט מסכים איתך.

חלק מתפקידה של עדנה ארבל היה לתת משקל רב לכל בדל של סירחון מצד ימין ולהעלים מהעיין כל סירחון משמאל (עמותות ברק), במידת האפשר.
האם היא נבחרה לשם כך או מינתה את עצמה לתפקיד? - נשאר פתוח.

שכולם מושחתים נובע משיטת המשטר שלנו.
טרומית 228103
הצעת חוק שהגיש ח"כ רוני בר-און בנושא עברה בקריאה טרומית. בר-און: "לו היתה הצעת החוק שלי עוברת כשהוגשה עוד לפני שנה, לא היינו עומדים היום בפני השוקת השבורה של מלחמת מזוז-ארבל. ייתכן והיו מוגשות עתירות לבג"ץ על החלטת השופט החוקר, אולם היה נמנע העימות האישי, שמטיל צל כבד על מערכת המשפט ... במקרים רבים מדי הועמדו לדין אנשי ציבור, ובעקבות משפט ארוך ומייגע נקבע כי הם חפים מפשע. המחיר הכרוך בהעמדה לדין הוא מחיר כבד מאין כמוהו, הרבה מעבר למחיר שמשלם אזרח מן השורה".

פלא יועץ 508736
כמו דניאל פרידמן, גם יעקב נאמן רומז שהוא תומך בהפרדת תפקיד התובע מתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1079652.html

לכאורה, נראה כי האינטרס הפשוט של הפוליטיקאים‏1 הינו שסמכות התביעה תהיה בידי היועץ המשפטי לממשלה, שהם הממנים, גם אם מתוך "רשימת מומלצים" של ועדה ציבורית. מתומכיה המסורתיים של הפרקליטות ניתן היה לצפות כי יתמכו בהפרדת התפקידים, והותרת הסמכות בידי פרקליט המדינה (זו רק אחת האפשרויות, אבל היא נראית סבירה). אמנם, גם הפרקליט ממונה בידי הממשלה בהתאם להמלצת ועדה, אבל מתן סמכות התביעה בידיו פחות נוח לפוליטיקאים מכמה טעמים: ראשית, הועדה מספקת (סיפקה?) רק מועמד אחד והממשלה עונה אמן בעל כורחה ‏2. שנית, באופן מסורתי פרקליטי המדינה ממונים משורות הפרקליטות, מנוסים בתביעות, וגבוהה הסבירות ש"רוח הפרקליטות" תשרה עליהם. לעומתם, היועצים המשפטיים באים מבתי יוצר מגוונים יותר (אקדמיה, צבא, בית המשפט המחוזי...). שלישית, בשיטה הנוכחית העמדת איש ציבור בכיר לדין פלילי דורשת הן את הסכמת פרקליט המדינה, והן את הסכמת היועץ המשפטי. אם יופרדו התפקידים, די יהיה בהחלטת אחד מהם.

נפלא מבינתי - מדוע הפוליטיקאים רוצים לשנות את המצב הקיים, ומדוע "מחנה הפרקליטות" מעוניין בשימורו? מי חכם וידע?

1 "פוליטיקאים" במובן המצומצם, נציגי ציבור או נבחריו ‏3.
2 דיון 2859 - למיטב ידיעתי ה"נוהג" החד-פעמי לא שונה.
3 תירוץ טוב להזכיר את <תגובה 445450 גם היא מדיון 2859. למרות היותה סמנטית וכמעט טכנית, תגובה אלמונית זו וצאצאיה יכולות להמחיש את חשיבות החסינות הניתנת לחברי הכנסת, ואת המשמעות מרחיקת הלכת שעשויה להיות לפסילת מועמד או רשימה.
פלא יועץ 508826
הרשה לי לנחש: האלוהים נמצא בפרטים; למה מתכוונים הפוליטיקאים אפשר יהיה לנחש אחרי שיתוקן החוק ויקבעו סמכויות הפרקליט הראשי. אפשר יהיה לראות היכן נמצא הקץ', עם מי הוא יהיה מחויב להתייעץ ובאיזו מסגרת הוא יהיה מוסמך לפעול.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים