ניסוי ביפן: ילדי בית ספר יסומנו ב-RFID 2017
בעיר אוסקה שביפן יחלו בקרוב בניסוי שבו יוצמדו תגי RFID לילקוטיהם של תלמידי בית ספר יסודי, לצורך איתור הילדים במקרה שילכו לאיבוד.

תגי RFID - Radio Frequency Identification - מורכבים ממשדרי רדיו זעירים ומיוצרים עם אות זיהוי יחודי, ונועדו במקור להחליף את טכנולוגיית הברקוד.

שר התקשורת היפני מסר כי מכשירים שיוכלו לקלוט את השבבים ימוקמו בשערי בית הספר ובשטח סביבו, מה שיאפשר לנטר את תנועות הילדים. בעזרת המערכת יוכלו ההורים לקבל עדכונים שוטפים לגבי מצב ילדיהם באמצעים אלקטרוניים שונים כמו דואר אלקטרוני או SMS. השבבים עצמם יוצמדו לילקוטים, תגי זיהוי או פריטי לבוש שונים של הילדים.

בחודש שעבר הודיעה גם הנהלת פרק השעשועים "לגולנד" בדנמרק על ניסוי בפרויקט Kidspotter שבו לכל הילדים הנכנסים לפרק יענדו צמיד בו מוטמע שבב RFID, למטרות דומות.

מבקרי טכנולוגיית ה-RFID, בעיקר ארגונים הפועלים למען הגנה על הפרטיות, גורסים כי היא מאפשרת לעקוב אחר צרכנים גם ללא ידיעתם, באמצעות תגים שיוטמעו במוצרים או במקומות שונים כמו קניונים, שלטי פרסומת ומוצרים שונים. נגד פרויקט kidspotter נטען שזהו בעצם תרגיל שיווקי שנועד לאפשר להנהלת הפרק לראות בדיוק היכן, כמה זמן ומתי מבלים הילדים בכל מתקן.
קישורים
Ynet
שבב אלקטרוני לתלמידים בהרצליה לשם מעקב נוכחות - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

232663
גם הארכיון וגם מנוע החיפוש באייל מתעתעים בי, או אולי זה דווקא זכרוני.
לא ניסו את זה כבר בהרצליה?
וואלה! 232668
צודק! דיון 1198 , יתווסף כקישור לידיעה.
וואלה! 232811
לא מצאתי אך כמעט בטוח שהיה גם דיון על הורים שהחדירו שבב מעקב תת עורי לבנותיהן, (מפחד חטיפה ופגיעה בהן).
norplant 232813
או נגד הריון.

norplant 232815
אמא שלי נהגה לקרוא לתרופות מעין אלו תרופות נגד כאב ראש: "אני מוהלת כל בוקר בכוס השוקו של הבת שלי גלולה, וחוסכת לי את כאב הראש."
norplant 232817
מה דעתך, נניח הורים מכריחים את ביתם שהגיעה לגיל פריון לעבור טיפול כזה. האם זה
א-לא אנושי ומחריד
ב-שלב במדרון החלקלק אל הבורג
ג-מראה על כשל הורי, אבל מותר בנסיבות מסוימות
ד-רעיון טוב, אקח שניים
ה-אני לא משתמש בתרופות שנבדקו על חיות מעבדה
norplant 232843
אין ספק שמדובר בכשל הורי (*מכריחים* את ביתם שהגיעה לגיל פריון). מותר בנסיבות מסוימות? קשה לי לחשוב על נסיבות כאלו.

____
בקיצור - ד'.
מזמן תמהתי מה נמצא שם 232928
ב- בקצהו של המדרון החלקלק נמצא אברום?
הולך ופוחת הדור 232951
ויקום פולני חדש אשר לא ידע את יוסף...
וואלה! 233089
לפני כחודשיים קיבלנו הודעה כי המשטרה המקומית עורכת מבצע סימון ילדים הכולל טביעות אצבע, צילום סטילס וצילומי שיניים. לאחר התלבטות קשה, החלטנו לשמור על צביוננו הישראלי ולא להכנע ללחץ החברתי.
232676
"If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face--for ever."

--George Orwell
השלב הבא - שבב תת עורי 232707
אחר-כך המשטרה תקבל גישה חופשית למערכת המעקב.

וככה בשלושה צעדים פשוטים הגענו ל 1984.
השלב הבא - רווח! 232716
וברגע שימציאו את הפרה-קוגניטיבים נהיה מסודרים.

רעיון מזעזע, דרך אגב, אך מדוע אין זה מפתיע שאלו היפנים שזורמים איתו?
אוקי, אני אשאל- 232720
מה מזעזע בזה? למה פיקוח אנושי כן, אבל פיקוח אוטומטי לא?
אוקי, אני אשאל- 232748
משום שמערכת חברתית אנושית זה בסדר (אם כי זה תנאי הכרחי אך לא מספיק), ומערכת בסגנון ה-BORG - "קצת" פחות. יש גבול לטכנופיליה האוטופיסטית הזאת (או שנעשה הכל למען הרעיון האוילי של אופטימיזציה וסדר אנושי בחיים האורבניים?).
אוקי, אני אשאל- 232750
ואם הדבר מגיע כדרישה מההורים? האם הורה רשאי לעקוב אחרי תנועותיו של ילדו, מכל סיבה שהיא?
"רשאי"? 232753
מה זאת אומרת "רשאי"? חוקית? נורמטיבית? אנשים יכולים לעשות מה שמתחשמק להם‏1. אני מדבר על רצוי מבחינתי. אם הייתי ילד שהוריו שמו עליו מכשיר אלקטרוני לשם מעקב, הייתי דואג לזרוק אותו לפח. עולם בו ילדים יבחרו בכך (או בו הורים ימנעו מפיקוח שכזה מלחתחילה), הוא עולם טוב ואנושי יותר, לדעתי.

אבל ילדים יפנים כבר ישיגו mod-chips למכשירים האלה, אז לא צריך לדאוג יותר מדי.

________
1 כל עוד מדובר בלתת לילד את המכשיר ביד ולבקש ממנו לשמור עליו ולא על השתלה מתחת לעור (או מי יודע - קולר).
אוקי, אני אשאל- 232791
מה הקשר לבורג? לא מפקחים להם על המחשבות. מדובר על ילדי בית ספר יסודי, שזקוקים להשגחה ושמירה בסביבה אלימה. מה יש לך נגד חיסונים? הם גם תורמים לסדר אנושי בתנאי מחיה צפופים. האסוציאציות שלך כתוצאה מצפיה בסדרות מד"ב לא צריכות להשפיע על החלטות פרקטיות הקשורות לדאגה לשלום ילדים.
אוקי, אני אשאל- 232882
<אנחה>
אני אמור עכשיו להקדיש מזמני בשביל להסביר מה ההבדל בין צ'יפ שמפקח על מעשיו של ילד לבין חיסונו של ילד כדי למנוע הדבקות במחלה? לא תודה.

נניח שאלו רק אסוציאציות מד"ביות. אתה יודע מה? אתה צודק. בהצלחה עם הפרקטיקה - זו היתה טעות מצידי להכנס לדיון הזה.
(הכח להתוכח על דברים כל כך בסיסיים ב"אנושיות מינימלית מהי", נגמר לי - אני מתנצל על החוסר ב"רוח-האייל" מצידי. הבריחה להרים קוסמת לי יותר מיום ליום.)

_________
אביב י.
המערות 13,
חוצלעיר 434784
אוקי, אני אשאל- 232890
אני מצטער שהוצאתי לך את הרוח מהמפרשים, לא זאת היתה כוונתי. הבט, יש פה עניין ברור של מדרון חלקלק. אתה רואה אבדן צלם אדם, ואני רואה בפשטות עוד שיפור של משמרות הבטיחות בדרך לבית הספר. אם יכולתי ללוות את בני כל יום בהלוך וחזור אולי הייתי עושה זאת. אני לא יכול, למה שבית הספר לא ידווח לי לפחות אם הוא הגיע ומתי הוא עזב?

למה שהורה לא יוכל לדעת בוודאות שהבן שלו הגיע לבית הספר? למה שהוא לא יוכל לדעת שהוא עזב את בית הספר לפני שעה אבל עוד לא הגיע הביתה? אותי דברים כאלה מדאיגים, ודווקא שיקולים של "אנושיות בסיסית מהי" נשמעים לי דבילים ( סליחה) בהקשר הזה.

גם לי יש אסוציאצות ( דווקא לא מד"יות). כשהבן יעלם בדרך בין הבית לבית הספר, כל דקה חשובה, ואין נחמה במחשבה על כך שההורה , בשם אנושיות בסיסית, לא השגיח על ילדו.
אוקי, אני אשאל- 232892
לא, לא, אין לך על מה להצטער. אני מצטער (באמת). פשוט עייפתי. אניח לרעננים ממני לענות על הקושיות שלך (אם ירצו).
אוקי, אני אשאל- 232907
הילד אינו רכוש ההורה ולכן, למרות הדאגה המובנת, יש גבולות לפיקוח שסביר להטיל עליו. האם סביר לאפשר להורה לדעת שהילד בבית הספר? סביר ביותר, לכן אפשר למשל להשתמש בכרטיס תלמיד מגנטי שאינו פותח פתח לאותם שימושים לא סבירים שיש ל RFID.
אוקי, אני אשאל- 232913
כרטיס מגנטי אפשר לאבד או לגנוב. הילד אינו רכוש, אז מה? מישהו הציע למכור אותו? אני לא אומר שצמיד RFID זה הפיתרון היחיד, אבל אני לא מבין את האנטגוניזם שהוא מעורר.
אוקי, אני אשאל- 233570
אני מסכים איתך. אני חושב שכל מיני דברים שנשמעים באופן כללי כמו משהו שאולי איכשהו יוכל להביא למעין משהו שבצורה כלשהי מזכיר את ג'ורג' אורוול, ישר מכניס אנשים לוויברציות, וזה לא תמיד מוצדק. החזון של אורוול מדבר על חברה דפוקה מהיסוד. הטכנולוגיה שמשמשת את החברה הזאת שם היא רק "תפאורה" לספר. אבל הרבה אנשים מבינים את הטכנולוגיה כמרכז הספר.

הנה, משהו כדי להרגע ולהנות קצת:
אוקי, אני אשאל- 233595
סיפורו של אורוול (וסיפורי דיסטופיה אחרים) הם רק סיפורים וכטבעם של סיפורי דיסטופיה הם מעבירים ביקורת ע"י הגזמות, על הדברים ש-"דפוקים מן היסוד" בחברה *שלנו* (יש דברים כאלה). כמו שאמרת בצדק, את ג'ורג' אורוול לא עניין במיוחד מה יקרה בעתיד הרחוק מבחינה טכנולוגית.
לא צריך להגיע עד לחברה של 1984, בשביל לקחת לתשומת הלב מה שהוא רצה להגיד (לא שחייבים לקבל את מה שהוא רצה להגיד, או את הנחות היסוד שלו). הטכנולוגיה היא לא מרכז הספר, אבל הטכנולוגיה היא גם לא מה שלא בסדר בידיעה היפנית מלמעלה והיא לא מה שגורמת לאנשים לקבל "ויברציות" (לא מדובר באיזה חידוש טכנולוגי מדהים. החידוש הוא השימוש החברתי הנלוז, בטכנולוגיה קיימת). אין שום דבר מפחיד בגלאים ובמשדרי רדיו. החשש (מבוסס או לא) הוא מבני אדם ומהארגון החברתי שמשתמש בטכנולוגיה באופן הספציפי.

היית שומע את אותה ההתנגדות והיית עד לויברציות מאוד דומות, אם היו כותבים לכל ילד, בבית הספר של ההיפו' שלך, מספר הקסה-דצימלי על העורף, בעזרת עט נוצה עתיק מהמאה ה-‏14. אתה בטוח שגם אתה לא היית נכנס לויברציות? אם כן, אז מה כל כך שונה בצמיד RFID שהילד לא יכול להסיר או לכבות?

אני למשל נוטה לתמוך בביטול תעודת הזהות הישראלית (על שלל צבעיה והפרטים הסגרגטיביים שבה), והטכנולוגיה המדוברת היא בסך הכל קצת נייר ופלסטיק. אכן אין שום קשר לטכנולוגיה, במובן ההי-טקי של המילה.
אוקי, אני אשאל- 233596
אפשר לשאול איך, למשל, אני אפתח חשבון בנק בלי תעודת זהות? אני רוצה להבין מהם, לדעתך, פני החברה שבה אין צורך בתעודות זהות.
אוקי, אני אשאל- 233605
בארצות הברית אין תעודות זהות משתמשים שם לפעמים בsocial security number.
אוקי, אני אשאל- 233678
זה אותו הרעיון - עדיין יש מספר שמזהה אותך. משתמשים גם ברשיונות נהיגה, וכו' - כל הדברים הללו זהים באופיים לתעודת זהות. גם בארץ לא תמיד חייבים להציג תעודת זהות, אלא מספיק להציג ''תעודה מזהה'' בסגנון של רשיון נהיגה או תעודת חוגר. חשבתי שנגד עצם הרעיון הזה אביב יוצא, אלא אם טעיתי והוא יוצא ספציפית נגד תעודות זהות.
אוקי, אני אשאל- 233708
ספציפית נגד תעודות זהות.

יש הבדל גדול בין תעודת זהות ישראלית לבין שימוש ברשיונות נהיגה וכו'.

לגבי ''לא תמיד חייבים'', אני חושב שאתה מבלבל בין החוק היבש לבין הנורמה.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 233742
אז גם הצגת תעודה מזהה (לאו דוקא ת"ז) חושף עליך הרבה מאוד פרטים שעדיף לא לחשוף, ומאותם פרטים זה טריביאלי להגיע לכל מידע שרוצים (שוטר יכול לעשות את זה בשיחת טלפון אחת).
זה נראה לי טיפה פרטיקולרי להתנגד דוקא לתעודת זהות. אני מניח שההתנגדות נובעת מניצול לרעה של המידע בת"ז. כדוגמא קלאסית, ניצול לרעה הוא כאשר דורמן מתייחס לסעיף הלאום. קשה לי לראות כיצד העניין הטכני של קיום הסעיף בתעודה ישנה משהוא ביחס של הדורמן (שלא לדבר על בעלי תפקידים יותר מתוחכמים כגון שוטרים ובודקים בנתב"ג) מלבד במקרי קצה ומבחינת הפאסאדה החוקית. כמובן שזה עדיף במידת מה על המצב הקיים.

אם רוצים להיות ליברליים "על אמת", אין להסתפק בתעודה מזהה אחרת מת"ז. כבר 15 שנה לפחות קיימת טכנולוגיה של כרטיסים חכמים, שמאפשרת בקלות לחשוף בצורה מאוד מדוייקת אך ורק את הפרטים הרלבנטים לגורם הספציפי (נניח גיל לdoorman, רישום פלילי לשוטר, שם וכתובת למוסדות שונים וכו'). והיום ניתן לעשות את זה עם זיהוי ביומטרי.
אפשר כמובן להלין על עלויות למינהן אבל גם זה פתיר בטכנולוגיה הנוכחית (נניח דמויי RFID).
פרטיקולרי, כבר אמרתי?
אם כבר אנחנו דנים באופן אסוציאטיבי וללא הקשר... 233756
לא הבנתי מי היה פרטיקולרי... אני סתם מנסה לא להגיד את כל מה שאני חושב על תעודות זהות או לפתח את הנושא, משום שלא לשם ניסיתי ללכת בכלל.

רציתי להגיד משהו בתגובה 233595. נכון, היה שם גם איזכור לתעודות זהות, אבל זה היה לשם העברת נקודה ש*לא קשורה לנושא תעודות הזהות בשום צורה ואופן*.

אבל נו שוין, לא אפריע לדיון על ת"זים (פרטיקולרי או לא) להתפתח בלעדי.

_______
אגב:
"אני מניח שההתנגדות נובעת מניצול לרעה של המידע בת"ז"

בלי קשר לת"ז, ההתנגדות שלי נובעת לפעמים מדברים אחרים, חוץ מהחשש לניצול לרעה. ההנחה שלך לא מדויקת, לפחות לגבי. ראה ערך הדיון ההוא על קולרים, שהיה לי עם גדי. תועלתנות זה לא הכל בחיים.
אם כבר אנחנו דנים באופן אסוציאטיבי וללא הקשר... 233780
אני
אם כבר אנחנו דנים באופן אסוציאטיבי וללא הקשר... 233788
:)

אפרופו אסוציאציות: כל פעם שאני רואה את המילה "פרטיקולרי", קופצת לי תמונה של פרופ' שלמה בן עמי לראש ואני לא מצליח להזכר למה או מאיפה זה הגיע לראש שלי. מישהו? עזרה?
אם כבר אנחנו דנים באופן אסוציאטיבי וללא הקשר... 233789
ב''חרצופים'' דמותו של שלמה בן עמי כל הזמן אמרה את זה.
אם כבר אנחנו דנים באופן אסוציאטיבי וללא הקשר... 234022
וואלה. תודה.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 233761
נראה לי שתעודת זהות יותר יקר לזייף מזיהויים ביומטריים כגון טביעות אצבעות.

ברגע שהפרטים רשומים בצורה שאינה גלויה לאדם אשר רואה את האמצעי המזהה, נפתח פתח נוסף לזיוף.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 233782
לא הבנתי למה אתה מתכוון. אם אתה מתכוון שתעודת זהות יותר יקר לזייף מאשר chip חכם, אתה כמובן טועה. לזיוף ת"ז מספיקה חומרה מאוד זולה וזמינה, ולזיוף chip חכם (למיטב ידיעתי) יש צורך בחומרה יקרה ובפריצת האלגוריתם שמייצר ids.
אם אתה מתכוון שאפשר לזייף את טביעת האצבעות עצמה, זה כמובן לא רלבנטי (בטכנולוגית תעודת הזהות טביעת האצבעות מזוייפת אינהרנטית, אין שום צורך בהתאמתה).

את האמירה לגבי פרטים הרשומים בצורה לא גלויה לא הבנתי כלל.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 233787
> אם רוצים להיות ליברליים "על אמת",
> אין להסתפק בתעודה מזהה אחרת מת"ז.
> כבר 15 שנה לפחות קיימת טכנולוגיה של
> כרטיסים חכמים, שמאפשרת בקלות לחשוף
> בצורה מאוד מדוייקת אך ורק את הפרטים
> הרלבנטים לגורם הספציפי (נניח גיל
> לdoorman, רישום פלילי לשוטר, שם
> וכתובת למוסדות שונים וכו'). והיום
> ניתן לעשות את זה עם זיהוי ביומטרי.

כדי שזה יעבוד אתה צריך מאגר מידע מרכזי ומסופים שמקושרים אליו. כל מסוף רשאי לשאול שאלות מסוגים מסויימים בלבד.

בעיות:

1. במאגר במידע נמצאים כל הפרטים. ימצאו האנשים שישיגו גישה אליהם. הנסיון עם מערכת דומה בצבא הראתה שהיו המון חריגות.

2. מי שמפעיל מסוף יכול לזייף מזהה ולשאול שאילתות גם לא רק על אנשים נוכחים: הפרת פרטיות.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 233796
ראשית, אין שום צורך במאגר כזה, הכרטיס יכול להכיל עליו את כל המידע שצריך. ובטח שזה overkill שהכרטיס (או המכשיר שקורא אותו, אם יש כזה בכלל) יפנה למאגר בכל בדיקה.
שנית, מאגר כזה קיים כבר היום במשרד הפנים. קיומו הוא מנותק ואורתוגנלי לאמצעי הזיהוי של אדם ספציפי (תעודה מודפסת או כרטיס חכם).
טיעונים נגד תה''ז 238094
1. בזבוז כספי הציבור: ישנו מספר רב של תעודות מזהות (רשיון נהיגה, דרכון, תעודת סטודנט, תעודת חוגר, וכד') אחרות.
2. מקור לאפליה: תה"ז במתכונתה הנוכחית מכילה מידע המהווה בסיס לאפליה לא-עניינית.

זהו, בינתיים.
טיעונים נגד תה''ז 238168
1. תודה.
2. ואכן, על כך כתבתי בתגובה שלי.
טיעונים נגד תה''ז 238200
חשבתי שראוי לרכז את הטיעונים היכנשהו באופן מלא ותמציתי. לצערי, עולים במוחי רק שניים, לכן התקציר הזה לא מרשים במיוחד.
טיעונים נגד תה''ז 238227
1. יש הרבה מאד אנשים שבבת אחת: אינם נוהגים, מעולם לא יצאו מהארץ, אינם לומדים באוניברסיטה ולא שירתו בצבא.
טיעונים נגד תה''ז 238235
וגם אין להם תעודת לידה, למשל?
טיעונים נגד תה''ז 238240
בלי לעשות סקר, אני מניח שרוב תושבי ישראל נולדו (מצטער, אין לינקים). הבעיה היא שחוץ מהדודות שיודעות למי התינוק דומה (אבא או אמא, תלוי מאיזה צד הדודה), רובנו לא יכולים לזהות אנשים לפי התמונות שלהם מתעודת הלידה.
טיעונים נגד תה''ז 238271
באיזו תעודה משתמשים בארצות שאין בהם ת"ז?
טיעונים נגד תה''ז 238279
אולי כדאי להתחיל בשאלה מתי משתמשים בתעודת זהות בארצות שיש בהן תעודה כזו.
טיעונים נגד תה''ז 238337
משתמשים כל הזמן- בבנק, בשדה התעופה, בכניסה למקומות מסויימים.
טיעונים נגד תה''ז 239367
לא יודע על מדינות אחרות, אבל כבר מספר פעמים ציינו באייל שבארה''ב יש רשיון נהיגה שרשום בו שאתה לא רשאי לנהוג. המטרה שלו היא להוות תעודת זיהוי עם תמונה.
גם כרטיסי אשראי יכולים לבוא עם תמונה (יש כאלו אפילו בארץ, כך שמעתי, למרות שטרם ראיתי).
טיעונים נגד תה''ז 239387
אבל לא לכולם יש כרטיס אשראי או רשיון נהיגה. אז מה הם עושים?
טיעונים נגד תה''ז 239391
קרא שוב. בדיוק בשביל זה הם המציאו את רשיון הנהיגה שרשום בו שאתה לא רשאי לנהוג, כלומר הוא משמש רק כמסמך מזהה.
טיעונים נגד תה''ז 239393
כאמור, אפשר להוציא רשיון-נהיגה-ללא-רשיון-נהיגה. אתה תופתע לדעת כמה תעודות זיהוי עם תמונה אחרות יש שם: תעודת תלמיד, כרטיס קורא (בספריה. כן, זה נחשב), תעודת סטודנט, ואפילו תעודות עובד במקומות עבודה מסויימים. כולם נחשבים תעודת זיהוי לגיטימית, כל עוד יש עליהם תמונה.

אגב, באנגליה יש (או הייתה, הכתבה‏1 היא מסוף שנה שעברה) כוונה להתחיל לחלק תעודות זהות החל מ-‏2013 (למה 2013? לא יודע). מסתבר שבזמן מלחמת העולם השנייה, האזרחים נדרשו לשאת תעודות זהות באנגליה ככלי לזיהוי מרגלים נאציים, אבל צ'רצ'יל ביטל אותן בתחילת שנות ה-‏50, כי כבר לא היה בהן צורך.

פה: http://www.privacy.org/pi/activities/idcard/idcard_f... יש עוד הרבה מידע (אמנם מ-‏1996, אבל בכל זאת) על תעודות זיהוי ברחבי העולם.
ברוב המדינות, כולל ארה"ב, יש לפחות איזשהו מספר אחיד שמאפשר לזהות את האדם (בארה"ב זה ה"social security"), אם כי, מן הסתם, זה לא עוזר כשאתה צעיר שרוצה לקנות בירה והמוכר הוא במקרה אחד מאלה שרוצה את הכרטיס שלך (הם אפילו הפכו את זה לפועל: "card them!", קוראת הסיסמא שמבקשת מסוחרי אלכוהול לדרוש תעודה מזהה מצעירים).

1 http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/3127696.stm - יש פה גם נתונים על מדינות אחרות. ב-‏11 מתוך 15 מדינות האיחוד האירופי (דאז) יש תעודות זהות (לא תמיד כפויות), ובצרפת, למשל, 90 אחוז מהאזרחים מחזיקים בתעודה שכזו.
טיעונים נגד תה''ז 239425
לפסקה הראשונה: זה לא מדוייק. בהרבה מקומות (למשל, כשעולים למטוס) דורשים Government-issued photo ID. אצל רוב האנשים זה דרכון או רשיון-נהיגה (נכון, גם מהסוג שלא מאפשר לנהוג). כרטיס קורא בספריה לא עוזר כאן.
טיעונים נגד תה''ז 239427
זה בסדר, אני מכיר מקומות בארץ (ואני מתכוון למפעל פרטי) שגם Government-issued photo ID לא מספק אותם. זה חייב להיות אחד משלושה: תעודת זהות, דרכון, או רשיון נהיגה עם תמונה. תעודה אחרת, ולו רשמית של מדינת ישראל, אינה מספקת אותם.
טיעונים נגד תה''ז 239457
במקרים רבים נדרשת תעודת זהות, דווקא, וגם רשיון נהיגה לא יועיל ולא יציל.
טיעונים נגד תה''ז 239458
איזה מקרים למשל?
טיעונים נגד תה''ז 239462
הזדהות בקלפי.
טיעונים נגד תה''ז 239528
בשביל לעבור את ביקורת הגבולות צריך דרכון, תעודת זהות אינה מספקת.
בשביל להצביע לאגודת הסטודנטים צריך תעודת סטודנט, דרכון אינו מספק.
בשביל ביקורת של משטרת התנועה צריך רשיון נהיגה, תעודת סטודנט אינה מספקת.
בקיצור, יש שימושים יעודיים לתעודות שונות(1). תגובה 239427 התיחסה לזיהוי בלבד (לא מדובר על עובדי אותו מפעל, להם יש "תעודת עובד" (עם תמונה כמובן) אלא למבקרים).

___
(1) וזאת, מבלי להכנס לדיון האם נכון לרכז את כל התעודות הללו(2) לתעודה אחת.
(2) הממלכתיות, המנופקות ע"י מדינת ישראל כתעודות רשמיות. בכל מקרה לא הייתי רוצה שאגודת הסטודנטים, או הספרנית בסיפריה העירונית, יוכלו לבצע רישום בדרכון שלי.
טיעונים נגד תה''ז 239551
לכל אחת מהתעודות שהזכרת אכן יש ייחוד שנוסף על הזיהוי שהן מספקות. אבל השימוש היחידי לתעודת זהות הוא הזיהוי עצמו, ולפיכך תמוה שלא ניתן להשתמש בתעודות מזהות אחרות לשם הצבעה בבחירות.
טיעונים נגד תה''ז 239442
בישראל לא רק שיש ת''ז, השלב הבא הוא תעודת-זהות ממוחשבת, שתישא עליה פרטים רבים של המזוהה. הסיבה היחידה שעדיין לא משתמשים בה היא שניסקו זכתה במכרז להפקתה, והוגש בג''ץ על הזכייה שלה. הדיון המשפטי נסחב כבר כשנה וחצי.
טיעונים נגד תה''ז 239451
ההצעה בבריטניה לת"ז עד 2013 (שזוכה ללא מעט התנגדות) מדברת על ת"ז מן הסוג הזה (כולל מידע ביומטרי עד לרמת תביעת אצבע וצילום רשתית העין). אלו "פרטים רבים" מתכננים לשים על התעודה הישראלית?
טיעונים נגד תה''ז 239452
אני לא יודע. איפה הבחור הזה שמבצע היום את החיפושים?
טיעונים נגד תה''ז 239470
מר בחור, הראה את פרצופך!

עד שהבחור יגיע, נענה על השאלה עפ"י ה-EID הבלגי שמחולק כבר לצוציקים בגיל 12.

על התעודה הבלגית קיימים הפרטים הבאים (ב-* מסומן מידע שנמצא על הכרטיס באופן דיגיטלי והוא בעצם "בלתי נראה" עבור הבודק הקונבנציונלי):

- שם, שם משפחה + שם נוסף.
- לאום.
- מקום ותאריך הלידה.
- מין.
- מקום הנפקה.
- תאריך תפוגה.
- מספר ת"ז.
- תמונה.
- חתימה.
* כתובת.
* מידע טכני לצרכי בטיחות (מפתחות, אישורים וכו').
טיעונים נגד תה''ז 239484
בזמנו, דובר על תעודה שתחליף את שלל התעודות הקיימות. למשל, רשיון נהיגה, רשיון נשק, פרטים על סוג דם וכולי, כשפרטים שונים הם ''בלתי נראים'' עבור גופים שונים. אני לא יודע מה הוחלט בסוף.
האמת, בעידן התקשורת זה נראה מיותר. מספיק שיהיה לך את האישור להוציא מידע כדי שתוכל להיות מקושר לכל מאגרי הנתונים של השלטונות. הפרטים לא חייבים להיות על התעודה עצמה.
טיעונים נגד תה''ז 239502
כבר דנו על כך בעבר. דווקא הרבה יותר זול פשוט ובטיחותי שכל אדם ישא עמו את נתוני הזיהוי שלו, מאשר להסתבך עם הקמת תשתית תקשורת והזדהות ועם רמאויות משני הכיוונים, וכל זאת רק כדי לבדוק פרט טריביאלי על אדם העומד מולך.
טיעונים נגד תה''ז 239552
האם בתעודה הבלגית לאום = אזרחות?
טיעונים נגד תה''ז 239558
בבלגיה חיים שני לאומים (הפלמים והוולונים). לאלו וגם לאלו אזרחות בלגית.
טיעונים נגד תה''ז 239560
השאלה אינה לגבי הלאומים בבלגיה אלא לגבי הלאומים בתעודה.

האם כתוב "פלמי" ו"וולוני"? ומה לגבי צרפתי היושב שם?
טיעונים נגד תה''ז 239574
לשיוך הלאומי בבלגיה יש משמעות אזרחית. אינני יודע לגבי המוביליות בין (רישום) הלאומים, אבל לדוגמא, יש פרלמנט פלמי ופרלמנט וולוני. אני לא ממש מומחה בנושא, אבל כנראה שיהודי (בלגי) צריך לבחור את השיוך הלאומי שלו. (אזרח) צרפתי היושב בבלגיה הוא צרפתי, הוא לא (אזרח) בלגי, כמוהו (אזרח) ישראלי היושב בבלגיה (אם אינו מחזיק באזרחות כפולה) או (אזרח) מרוקאי.
טיעונים נגד תה''ז 239587
זאת אומרת שיש רק שני לאומים אפשריים בתעודת הזהות הבלגית, וכל אזרח רשאי לבחור את שיוכו הלאומי?
טיעונים נגד תה''ז 240124
הרעיון שלמדינה יש שני פרלמנטים וכל אזרח יכול להצביע רק לאחד מהם (ומן הסתם להיות מועמד רק לאחד מהם) ע"פ זהותו הלאומית מביא אותי להציע את הרעיון הבא:
1. במקום הכנסת יוקמו שני פרלמנטים.
2. בכל פרלמנט יהיו בדיוק 60 מושבים.
3. שני הפרלמנטים ישבו באותו מקום - בנין הכנסת ויתכנסו באולם המליאה.
4. כל הצבעה על חוק, הצעה לסדר היום, הצבעת אמון, הצבעה על הודעה של הממשלה וכל הצבעה אחרת יתבצעו בו זמנית בשני הפרלמנטים.
5. הצבעה תעבור ברוב קולות של שני הפרלמנטים ביחד. (אין צורך ברוב בכל אחד מהם בנפרד)
6. כל אזרח יוכל לבחור ולהבחר רק לאחד מהפרלמנטים.
7. מפלגות יוכלו להציע שתי רשימות שונות לכל אחד מהפרלמנטים או רשימה אחת בלבד לאחד מהם.
8. ההפרדה בין הפרלמנטים תעשה על בסיס מינו של הבוחר/הנבחר.

הנקודה שנשארת פתוחה: האם כל אזרח יבחר מבין הרשימות של בני מינו או להיפך.

הניסוחים בלשון זכר נובעים מהשובניסטיות של השפה העברית ומעצלותו של הכותב.
טיעונים נגד תה''ז 240126
למה אתה צריך את סעיף 8?
טיעונים נגד תה''ז 240142
סתם, בשביל השוויון. ככה בטוח יהיו 50 אחוז ח"כים מכל מין.
טיעונים נגד תה''ז 240149
לדעתי זה יותר נחמד בלי הסעיף הזה. אבל אם כבר, אני מציע להכניס ייצוג מספרי הולם לערבים, דתיים, מזרחיים, נשים-ערביות-דתיות, נשים-מזרחיות-דתיות וכולי.
טיעונים נגד תה''ז 240285
דתים, מזרחיים וערבים זוכים לייצוג הוגן (פחות או יותר) בכנסת, נשים לא.
טיעונים נגד תה''ז 240302
אבל אם הבחירות הן דמוקרטיות, ומסתבר שמיעוטים כן מצליחים להשיג ייצוג הוגן, אולי פשוט הבוחרים/ות לא רוצים/ות כמות כזאת של נשים בכנסת, או לא חושבים/ות שזה חשוב?
טיעונים נגד תה''ז 240308
יתכן. לי זה כן נראה חשוב.
אההה... אממממם... אופס, שוב ישנתי במשמרת... 239569
סליחה.

את ההחלטה במשפט אפשר לקרוא ב http://62.90.71.124/files/04/660/034/c03/04034660.c0...

על תעודת הזהות אפשר לקרוא ב http://www.mof.gov.il/mimshalZamin.ppt

הפרטים הגלויים יהיו:
שם משפחה
שם פרטי
שם האב
שם האם
תאריך הלידה
מספר זהות
מקום הלידה
המין
הלאום
מיקום ותאריך ההנפקה (אפשר לראות תמונה בעמוד 19)
טיעונים נגד תה''ז 240052
לאום? אתה מתכוון לאזרחות, נכון?
טיעונים נגד תה''ז 240074
לא. מדובר בבלגיה, מדינה דו לאומית ביי דפינישן.
טיעונים נגד תה''ז 240103
כן, כן, ראיתי מיד אחרי שפרסמתי שכבר דיברו על זה...
טיעונים נגד תה''ז 240166
יש תשובה לשאלה מתגובה 239587 ?
טיעונים נגד תה''ז 240268
כמו שכתבתי בתגובה 239574 אני לא ממש מומחה בנושא, וארבעה חודשים בבלגיה הפכו אותי (אולי) למישהו שמכיר את הנושא יותר מרוב אזרחי ישראל, אבל בוודאות לא למומחה לעינייני צ'יפס(1) וגופרה.
בקיצור, יש תשובה לשאלה מתגובה 239587, והיא "אני לא יודע".

___
(1) בדיחה (הולנדית): למה אלוהים נתן לבלגים צ'יפס ולערבים נפט? כי הבלגים בחרו ראשונים.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 764774
באין רואה ורועה, נראה שחורשי טובות כבר ביטלו את זכות האזרח הקטן לשמור את טביעות אצבעותיו לעצמו, בתואנה שאם אסון 7/10 יחזור על עצמו בשנה הקרובה (סליחה, מישהו השתגע לגמרי?) יהיה קל יותר לזהות את מי שישרף לגמרי. איזו הקלה!

אז בחסות החמאס יש לנו ממשלה שמקימה מיליציות חמושות בלי הבחנה, מתקינה מצלמות חכמות ואוגרת בסתר טביעות אצבע של נתיניה.

המהפכה המשפטית אולי הואטה במקצת בעקבות המלחמה, אבל נראה שההפיכה השלטונית דווקא מתקדמת יפה.
אם כבר אנחנו כל כך פרטיקולריים 764776
"איפה שאתם רואים מחדלים, אנחנו רואים הזדמנויות" יאמרו ביבי/לוין/רוטמן.
אוקי, אני אשאל- 233846
ואכן, אחת ההתנגדויות ליישום ביטוח לאומי בארה''ב הייתה בשל הכוונה להצמיד לכל אזרח מספר, בין אם ירצה ובין אם לא.

אגב, אמריקאים רבים מוציאים רשיון נהיגה גם בלי לנהוג, פשוט כדי שתהיה להם תעודה מזהה עם תמונה.
אוקי, אני אשאל- 233919
אם אני לא טועה, אפשר להוציא ממשרד התחבורה שם תעודה מזהה, שנראית דומה לרשיון נהיגה, אבל אינה מקנה זכות לנהיגה.

אני? אני השתמשתי בדרכון אמריקאי שפג תוקפו בתור דרכון, אבל היה תקף לגמרי בתור תעודה מזהה (דבר משעשע, כי התמונה שלי שם הייתה מגיל 12...)

--
Xslf, חסרת רשיון נהיגה
אוקי, אני אשאל- 233927
אכן, ניתן להוציא state id שאינו רשיון נהיגה (למרות שעדיין צריך לעמוד בתור ב DMV).

העובדה שאין תעודה מזהה של משרד הפנים הופכת את גניבת הזהות (מה שהחברה הטובים ניסו לעשות בניו זילנד) לקלה יחסית וזהו אחד מענפי הפשע הפורחים כיום.
אוקי, אני אשאל- 234113
גניבת הזהות לא קשורה להמצאות או העדר תעודת זהות. בד''כ מדובר בהונאות אשראי, ואמצעי המלחמה בכך הם לא בהכרח הקמת עוד מנגנון ממשלתי של משרד הפנים.
אוקי, אני אשאל- 233620
פני חברה בה אתה לא חייב לסחוב בכיס את המוצא האתני שלך, זה הכל. ראה ארצות רבות בעולם המערבי (אם כי, מאז 9/11 הרוח מנשבת קלות, גם אצלהם, לכיוון של הנפקת ת"ז לכל אזרח).

בכל מקרה, לא אני מהנדס את החברה (היא כבר שם), אז אפשר להתפשר על ביטול הצבעוניות או ביטול הפרטים המיותרים בתעודה הקיימת (מספר ת"ז, שם ותמונה זה יותר ממספיק). הנימוקים הסבירים בישראל נגד הביטול, הם טיעונים ביטחוניסטיים, ולא טיעונים שמהותיים להמשך קיומה של חברה מודרנית.
אוקי, אני אשאל- 233623
אתה חושב שטיעונים ביטחוניסטיים אינם מהותיים להמשך קיומה של חברה מודרנית?
אוקי, אני אשאל- 233624
בוודאי שכן, אבל רק הסבירים שביניהם.

עקרונית אני מתנגד לת"ז (אם הייתי בריטי או אמריקאי, הייתי מנופף את הטיעונים הביטחוניסטיים בזלזול). בשל המצב הישראלי, חלק מהטיעונים הביטחוניסטיים הם סבירים, ולכן כדאי להתפשר *בינתיים* על "צמצום" התעודה ולא על ביטולה (קישטא לסעיף הלאום, גם בצורתו המתחכמת/כאילו סמויה).

נראה לי שלא הובנתי אז להלן PATCH:
"הנימוקים הסבירים בישראל נגד הביטול, הם טיעונים ביטחוניסטיים, ולא טיעונים שמהותיים להמשך קיומה של חברה מודרנית בהקשר של טיעונים לא ביטחוניים (איך אפתח חשבון בנק בלי תעודה? איך השוטר יזהה אותי ברחוב? איך אלך להצביע בבחירות?)."

אבל אנחנו מתפזרים - הכוונה שלי בתגובה 233595 היתה בכלל להראות שההתנגדות לא נובעת משכלולה של הטכנולוגיה, אלא מהאופן בו משתמשים בה (אני לא מתנגד לניירות ופלסטיק). לא באמת רציתי להעלות את הדיון על תעודות זהות.
אוקי, אני אשאל- 233679
אה, אז לא הבנתי את הכוונה שלך קודם. אם אתה לא יוצא נגד הת''ז עצמה אלא נגד הפרטים המיותרים בה, אני די מסכים איתך.
אוקי, אני אשאל- 232965
טוב, מגיע לך קצת יותר מ-"אני עייף", ללא נימוק. שוב סליחה.

פשוט, עפ"י תפישת עולמי‏1, עצם חיי העיר המודרנית בכללותה ותרבות ההמונים, הם הבל ורעות רוח‏2. האנטגוניזם שנוצר מ-"חידושים" מסוג זה, הוא אנטגוניזם שמצטבר לאט לאט, בעוד הרוח נושבת אל כיוון מושבת הטרמיטים שאנחנו מצמיחים סביבנו, והוא איננו תוצאה של הדבר הספציפי (שהוא בסה"כ משב רוח קליל, שכשלעצמו אפשר לחיות איתו. על כך אין ויכוח בינינו).

אינני מתנגד ספציפית לפיתרון הקטן הזה, שיכול לעזור להורים+בתי הספר לפקח על ילדיהם קצת יותר בסביבה האורבנית/מודרנית‏3 בה אין ברירה להורה אלא להיות מנותק מילדו, מספר רב של שעות ביממה. זה יכול להיות פתרון סביר בסביבה בה מגדלים ילדים בקומפלקסים, בהם יש לפקח על המוני ילדים, למיין אותם כמו בקר ולקרוא להם להתפקד אנונימית כל שעה (בניגוד לזיהוי העלמות ילד, בעקבות חסרון של פרצוף מוכר, בכיתה בת 15 תלמידים).
הביקורת שלי היא קודם כל על כך שבנינו סביבה, שבגללה מתעורר הצורך בדברים מעין אלה, ורק לאחר מכן על עצם הפתרון (שייעל את המצב הקיים עוד קצת, שיוביל לאופטמיזציה עירונית נוספת, שתגביר עוד קצת את לחץ המגף על פרצופו של האדם, שיאפשר להרחיב עוד קצת את דרגת ה"המוניות" של החברה שלנו, שיעורר צורך בעוד אמצעי טכנולוגי קטן וסביר לשם ניהול מסודר קצת יותר של ההמון, שייעל את המצב הקיים עוד קצת...).

עכשיו תראה לאיזה בלאגן ולאיזו פינה בודדה, אני צריך להכניס את עצמי, בשביל להכנס לדיון הזה - אני צריך לעלות טיעונים אמיתיים (לא סתם לדעתי, אלא לנסות באמת לשכנע) שמסבירים מה כל כך איום ונורא בחיים האורבניים היום (ומחר) - השקפה שמבוססת גם על כמה טיעונים רציונליים וגם על הרבה טיעונים שקשורים להעדפות אסטטיות אישיות. אויה ברוך, אני כבר מעדיף לבזבז את האנרגיה והזמן שלי, כדי להלחם בטחנות רוח או לנסות לייצג את עמדותיו של יעקב :)

זה דיון שעדיף שאתרחק ממנו, ושאנשים סבירים ממני ישתתפו בו‏4.

___________
1 שלא יצא לי לפרוס מעל דפי האייל.
2 דיסכלייזמר: אין שום קשר בין עמדה שכזאת לטכנופוביה, לרתיעה ממדע או פחד מקידמה. הביקורת היא על המבנה החברתי ולא על הטכנולוגיה עצמה. כמובן שהדברים נאמרים גם בסגנון "ההגזמה המדויקת" ואני רחוק מלהיות קיצוני בדעה זו, כמו שזה נשמע בשחור על גבי אייל.
3 אם כי תמיד אשמח אם התנהגות הילדים תהפוך את המכשיר לחסר תועלת - סימן טוב לכך שלא אבדה התקווה <הכנס המנון+מטפחות כאן>.
4 בדיון כזה, שלא מטיל ספק באושיות החברה שלנו, אלא מתרכז רק בעניין הספציפי - הייתי מעלה טיעוני חוסר אפקטיביות. ילד שרוצה "להסתובב", ילמד מהר מאוד שחבר לספסל הלימודים יכול לקחת את המכשיר, לצרכי כסת"ח והברזה. במקרה שכזה הפיקוח על ילדך יהיה וירטואלי, ויסכן אותו אפילו יותר מהמצב הקיים (בו תרם הועברה חלק מאחריות המורים לאחריותה של האוטומיזציה). אז מה הפיתרון? הזרקת השבב למערכת הדם של הילד או קולרים?
לא קשור לעניין הזה 233133
אבל תרשה לי להתנצל על הויכוח הארוך והמיותר שלי איתך בעניין הקולרים. כשאני קורא את ההודעה הזו שלך, אני רואה (אם זה לא היה ברור גם קודם) שניהלנו שם דו שיח של חירשים, מכיוון שלא חשבתי שהבסיס הרעיוני שאתה יוצא ממנו הוא מה שהצגת כאן.
לא קשור לעניין הזה 233209
אין על מה להתנצל.

אגב, מה שהצגת שם הוא יותר מ-"משב רוח קליל", בניגוד ל-RFID המדובר למעלה. ממנו הייתי סולד גם אם הייתי מתעורר במצב רוח עירניקי.
אוקי, אני אשאל- 233001
אז אולי, אם אפשר, תהיה מעוניין גם לשתול על גופו מיקרופון זעיר ומצלמת וידאו, שתוכל לעזור לך "לפקח" על הילד שלך. אולי ידברו איתו מחזירים בתשובה בדרך לבי"ס! איך תדע???

ילדים זה לא שפני מדבר ואין מה להדביק עליהם מכשירי איתור. אתה רוצה לשמור על קשר עם הילד אז תן לו פלאפון, שתהיה לו לפחות האפשרות לסנן אותך. חוץ מזה, כל RFID ניתן לחסום. אז מי שרוצה לחטוף את הילד שלך יוכל תמיד לחשוב על דרך מקורית, או סתם לקצוץ את היד.
בתאבון.
אוקי, אני אשאל- 233167
אם ההתנגדות שלך היא פרקטית, אז בסדר, אבל אני לא חושב שיש כאן איזה בעיה מוסרית. ובאשר להתנגדות הפרקטית שלך, ברור שאנו במצב של מירוץ חימוש, ולכל מחיקון יש אנטי מחיקון, אבל לשבת בפטאליזם ולא להשתמש באנטיביוטיקה *עכשיו* כי במילא יפתחו החיידקים עמידות, זה טיפשי ואפילו פלילי.
אוקי, אני אשאל- 233246
להיפך. הרצון לאמץ ולהשתמש בכל טכנולוגיה שיכולה לשפר משהו בחיינו *עכשיו*, גם כשאנו יודעים על תוצאות עתידיות שליליות, הוא הוא שנובע מגישה פטאליסטית.

מדובר בפטאליזם שנובע מן הגישה הטכנופילית, שרואה בכל חידוש טכנולוגי תנועה בלתי נמנעת -קדימה- על איזה ציר דו מימדי דמיוני (כאילו עולמנו הוא civilization II, ואנו מנסים לצבור נקודות).

אנטיביוטיקה זו דוגמה מצוינת, למשהו שעלינו לשקול בכובד ראש את הפחתת השימוש בו.
אוקי, אני אשאל- 233249
הפחתת השימוש באנטיביוטיקה לא רק נשקלה, אלא גם מנסים ליישם אותה במידה מסויימת של הצלחה. היום יותר קשה לשכנע את רופא המשפחה לרשום אנטיביוטיקה כשאין בה צורך אמיתי, לעומת המצב לפני כמה שנים שבכל שפעת נתנו גם אנטיביוטיקה ''ליתר בטחון''.
אוקי, אני אשאל- 233254
עכשיו נשאלת השאלה אם זו התנהגות טיפשית או פלילית.
פתח תקוה 234906
לא פלילי, עד כמה שידיעתי מגעת.

חדשות טובות פרי המוח היהודי, לשמחתו של האדון פז: http://www.uri.edu/news/releases/?id=2705
פתח תקוה 234910
שמחה כפולה ומכופלת (שמת לב ל-url?)
פתח תקוה 234915
כמובן :-)
אוקי, אני אשאל- 233352
לא בכל המקומות. בישראל קיימת מודעות גבוהה לנזקי האנטיביוטיקה, אך במקומות אחרים, השייכים לעולם המערבי, ניתן עדיין לקבל אנטיביוטיקה בפקס, ללא בדיקת רופא, וכאמצעי הגנה ראשוני, בבחינת תירה ואח"כ תשאל שאלות.
למען האמת, קשה לי לדעת איפה עדיף: מצד אחד, הפחתת האנטיביוטיקה עוזרת כנראה בטווח הארוך, אך מהצד השני, הרופא לא תמיד יודע אם צריך או לא, ואז ההפחתה פשוט מאריכה את סבלו של החולה בימים ארוכים, ועלולה לגרום לנזקים.
אוקי, אני אשאל- 233355
נוסף להשפעות ארוכות הטווח על עמידות החיידקים, גם נוטל התרופה שלא לצורך אינו יוצא נשכר. ערעור המאזן האקולוגי בגוף ע''י הריגת החיידקים ה''טובים'' מאפשר לכל מיני טפילים חיים נוחים יותר, כך שלא נדיר ללקות באיזו פטריה כתוצאה מכך. פטריות הן לא רק מטרד, חלק מהן עלול לגרום נזקים חמורים למדי.
אוקי, אני אשאל- 233459
בקיצור, דווקא אנטיביוטיקה היא דוגמא הפוכה לטענה של אביב:
התוצאות העתידיות השליליות *לא היו ידועות מראש*, ולאחר שהצטבר די מידע עליהן, מתבצעת בקרת נזקים ותיקון המדיניות באופן סביר. ובמבט לאחור, זה כנראה היה שווה את זה.

ולעניין ה-RFID - תוצאות עתידיות שליליות יכולות להיות לא רק לניטור הילד, אלא גם לאי-ניטור הילד (ולעיתים באי-ניטור התוצאות עגומות בהרבה). זה נשמע לי סביר מאוד שהורה יוכל לעשות את השיקול לבד האם הוא רוצה שהילד שלו יהיה בר-ניטור (עם הסיכון הכרוך בכך) או לא בר-ניטור.
הרי גם כיום ההורה מנטר, ורמת הניטור תלויה בהיסטריה שלו, באמון שלו בילד, וביכולת הכפיה שלו. הטכנולוגיה החדשה תגביר את הדיוק ואת המיידיות, אבל זה more of the same.

עכשיו שאני קורא את זה, זו נשמעת גישה קצת יעקבית :)
פושעי ה RFID לדין 233470
אני לא חושב שבסופו של דבר אביב יוכל למנוע מהורה היסטרי להשתיל לילדיו שתל תת-עורי שידווח על מיקומם ועל מצבם הבריאותי, התזונתי ("בנך אכל המבורגר וצ'יפס במקום סלט בריאות!") וכיו"ב. אבל מותר לו להביע חוסר נחת.
פושעי ה RFID לדין 233506
(יש! מדברים עלי בגוף שלישי!)

א. להביע חוסר נחת מהורים היסטרים, אבל שיעשו מה שהם רוצים, עד לרמת השתלים התת עוריים או תוך גולגולתיים (לא כולל. אין להם רשות לעשות כל העולה על רוחם בגופו של אדם, גם אם הוא הילד שלהם). אכן אין מה לעשות נגד הורה שנותן לילדו מכשיר GPS ופוקד עליו לא לכבות את המכשיר, כדי לנטרו מן ה-פאלם פיילוט. זה כבר עניין ליחסים (לא נורמלים) בין הורה לילדו.
ב. להתנגד לכך שדברים פחות קיצוניים מעין אלה יהיו חלק אינהרנטי במבנה החברתי. מילא שההורה שלך מחליט להיות מתחת לעור שלך (תרתי משמע), אבל שההורה ההיסטרי שלך, המדינה, המחנכת תירצה ומשרד החינוך יהיו שם? צאו דיבוקים, צאו.
אוקי, אני אשאל- 233014
אני מסכים עם אביב, למרות שהוא לא יסכים עם מה שאני הולך לומר. אני חושב שהחברה, יחד עם זה שהיא מכתיבה דרכי-פעולה ברורות, מאפשרת "מרווח" בביצוע שלהן. ישנו פער בין ההצהרה לבין המעשה. אולי הוא נוצר מסיבות מעשיות, אבל יש לו ערך תרבותי. במקרה שלנו, חלק מהסוציאליזציה של בית-ספר היא גם לדעת להבריז לפעמים או לתחמן את המערכת.

ד"א, ילד בבי"ס יסודי אמור, בהדרגה, לקחת אחריות על עצמו. זה חינוך דו-צדדי: הילד אמור ללמוד שאין עליו השגחה וממילא תוצאות מעשיו תלויות בו, וההורים אמורים ללמוד בהדרגה לשחרר את החבל ולחיות עם הידיעה שהם לא יודעים מה קורה עם ילדם כל הזמן.
אוקי, אני אשאל- 233047
אתה אומר שאני לא אסכים, בגלל הדיון ההוא על "הצבועים", או בגלל סיבה אחרת?
(אם כן - זו אכן נקודה מעניינת. אם לא - אז לא ירדתי לסוף דעתך, לגבי מה אני אמור לא להסכים איתו).
אוקי, אני אשאל- 233065
בגלל הדיון ההוא.
אוקי, אני אשאל- 233081
אז זו אכן נקודה מעניינת :)

אם כי, הפלגת מידי בפירוש שלי למילה צביעות. לא כל אי אמירת "רק האמת, כל האמת ושום דבר מלבד האמת" היא צביעות. אבל, כאשר מישהו אחר נתפס על הסתרת האמת והוא מגונה מכל וכל על מעשהו, ע"י אלה שרואים בפעולתו פעולה לגיטימית כל עוד אף אחד לא שמע עליה (ואולי אף יכולים להתנהג מאחורי הקלעים, בדיוק באותו האופן), זה כבר כן צביעות.

דוגמה שטותית לשם הבהרה: קיים ה-"מרווח" אשר מאפשר לאנשים רבים לא לעבור במעבר חציה. פלוני בכל זאת נתפס מפספס את הפסים? תנו לו לשלם קנס או משהו, אבל אל תוסיפו גם צקצוקי לשון (או תערפו את ראשו ר"ל), כאשר אתם מתנהגים/התנהגתם/תתנהגו בדיוק באותו האופן.

בקיצור: אני מסכים עם הפיסקה הראשונה שלך, יותר ממה ש(אולי)השתמע מהדיון ההוא.
השלב הבא - שבב תת עורי 232787
אבל אם אתה אזרח שומר חוק, אין לך סיבה לפחד, לא?

האם אתה מתנגד למסוקי משטרה שמרחפים מעל הכבישים במטרה לאתר נהגים פורעי חוק?

(גילוי נאות: לא קראתי את 1984, אז אני לא יודע מה בדיוק מתואר שם).

אולי להכריח ילדים לענוד שבב זה מוגזם - תלוי כמה חמורה היא בעיית הילדים האובדים. אבל כצעד למניעת פשע?
השלב הבא - שבב תת עורי 232879
מה זה אזרח שומר חוק? בדרך למשרד אני עוברת כל יום ב 10-15 רמזורים אדומים, כמו מרבית הולכי הרגל בסביבתי. שומרת חוק, או לא? ולמרות קיומם של הרמזורים האדומים, האם מישהו יכול לדמיין בכלל עד כמה ניו יורק הייתה מואטת אם כל חצייה באדום הייתה גוררת קנס?

האם אתה מתנגד למערכת זיהוי דיבור המקליטה את דבריך בכל שעות היממה תוך הבטחה לא לעשות בתוצאות שימוש אלא כדי למנוע ולחקור פשעים? בטוחה שכן, למרות שלפי התאוריה שלך אין בעיה עם מערכת כזו.
השלב הבא - שבב תת עורי 232933
לא הבנתי את דוגמת הרמזורים האדומים. גם אני עובר בהם, וגם אני מתנגד לענישה בתחום הזה. אני לא מבין את הקשר לדיון. האם את שומרת חוק? רשמית לא, אבל למשטרה יש דברים חשובים יותר לעסוק בהם, וכל הצדדים יוצאים מרוצים.

עקרונית אין לי התנגדות להקלטת דבריי בכל שעות היממה. הבעיה היא שיהיה קשה מאוד למנוע שימוש לרעה בהקלטות, שימוש שקל ביותר לעשותו. כיוון שכך, מובן שעליי להתנגד.

מערכת מעקב אפשר לנצל פחות לרעה, אם בכלל (יש דוגמאות?), אך היא תאפשר פיצוח מהיר של פשעים רבים. אם אי פעם מישהו ירוקן את ביתך מתכולתו או יתנגש במכוניתך ויברח, אולי תאחלי לקיום מעקב כזה.

אפשר גם להנהיג את המעקב בצורה הדרגתית. האם תתנגדי שאסירים משוחררים יוכרחו לענוד צמיד מעקב? או אנשים שנשפטו לעונש על תנאי?
השלב הבא - שבב תת עורי 232963
אני מתנגדת לכל סוג של מעקב אחרי מקומו ומעשיו של אדם, אלא במקרים חריגים ביותר. היסטורית, יש ערך רב לחופש הפעולה המוענק על ידי העלות הגבוהה של שיטור ומעקב ואין סיבה להניח שאדם שלעולם לא עובר על החוק (או תלמידה שלעולם לא מבריזה מבית הספר) הם תמיד רצויים יותר מאחיהם ה'עבריינים'. כל זה עוד בלי האפשרות לשימוש לרעה על ידי גורמים מסחריים ואחרים (היי ילד, אם כבר ברחת מבית ספר, אולי תיכנס אלינו לחנות משחקי הוידאו? יש לנו ממסך RFID מיוחד שלא יאפשר לדוד שוטר למצוא אותך)

לגבי דוגמת המעבר באור אדום - אם לכל אזרחית היה מוצמד RFID, היה אפשר לקנוס אותה בקלות רבה מאד על מעבר באור אדום - זו דוגמא למצב בו לא ש"למשטרה יש דברים חשובים יותר לעסוק בהם", אלא שלמשטרה ברור שענישת חוצים באדום היא *מזיקה* במקרה של ניו יורק, גם אם מדובר בעבירה מובהקת על החוק.
אפשר סיפור? 232974
או: מה כבר יכול להיות רע בזיהוי מידי של פושעים על סמך מאגר גנטי?
אפשר סיפור? 232980
לא סביר במיוחד, בעיני, וגם העובדות לא משהו (אין שום יכולת מעשית לרצף גנום שלם של אינדיווידואל במחיר ובזמן סביר גם כיום, אחרי פענוח הגנום האנושי; ואין שום צורך לעשות זאת במסגרת זיהוי פלילי).
אפשר סיפור? 232981
אבל המחיר הולך ויורד, לא? יש כבר איזה "חוק מור" לגבי המחיר?
אפשר סיפור? 232999
המחיר של בדיקת SNP בודד (SNP = אות ספציפית בגנום שיכולה להיות שונה בין אנשים שונים. Single Nucleotide Polymorphism) באמת יורד בצורה די מרשימה; כיום אפשר, לדעתי, לעשות זאת בפחות מעשרה סנט (לדגימה אחת), כאשר ברור שהמחיר תלוי בכמות הדגימות הנבדקות במקביל. אינני יודע אם מישהו טרח לנסח "חוק מור", אבל סביר שהמחיר ימשיך לרדת.

ידועים יותר ממיליון SNP-ים בגנום האנושי (לא כולם בהכרח נכונים, בהכרח לא כולם משמעותיים). אם רוצים לעשות פרופיל גנטי מושלם לבן-אדם, כנראה שיותר סביר לקרוא לו את כל ה-SNP-ים מאשר לרצף את כל הגנום.
אפשר סיפור? 233243
הטיעון המרכזי בסיפור הוא "הפורצים ילמדו להתמודד גם עם זה". אבל ללא ספק זה יקשה עליהם את החיים, לא?
הסיפור גם ישר מספיק כדי לא להתעלם מהעובדה שבמקרי תקיפה, רצח ואונס המערכת יעילה. עם כל הכבוד לפורצים, אני חושב שתפיסת אנסים ורוצחים היא סיבה מספיק טובה להשארת המערכת בפעולה, אלא אם נכנסים לתמונה טיעוני האח הגדול.

הטיעון שכן מביאים בסיום נגד המערכת הוא שבסוף ישפטו אותך על הפלת כרטיס נסיעה על הריצפה. אלא שגם זה טיעון חלש, כי הוא אומר בעצם "יתפסו אותך על עבירה שממילא לא צריך לתת עליה קנס". אז אם לא צריך לתת קנס על העבירה, גם מבחינה חוקית לא צריך לתת קנס על העבירה, ולכן הבעייה היא לא עם זה שתופסים אותך בקלות, אלא עם החוק נגד העבירה מלכתחילה - להפיל כרטיס על הרצפה אפשר בטעות, אבל לזרוק שקיות זבל במקום ציבורי אפשר רק בכוונה, ולכן רק עבירות מכזה סדר גודל ייחשבו "השלכת פסולת ברשות" הרבים וכו'. בכל מקרה זה ויכוח דומה לויכוח הרמזורים. אני חייב להודות שקיוויתי שהסיפור הזה יטען טיעוני האח הגדול למיניהם. (לא שצריך אותם - טיעוני "גטאקה" מספיק טובים כדי שיקיימו עליהם דיון רציני).
השלב הבא - שבב תת עורי 233046
לא הבנתי את ההצהרה בדבר "אנשים לא רצויים". אנא הדגימי.

האם העבריין שרוקן את ביתך הוא אדם רצוי? או, עדיף: האם העבירה רצויה?

כפי שציינתי, דווקא כמעקב אחר ילדים לא הייתי תומך במיוחד ב-RFID, אבל עדיין לא הסברת מה הבעיה העקרונית במעקב אחר עבריינים.
השלב הבא - שבב תת עורי 233073
הדגמתי - אני ומיליונים אחרים עוברים מדי יום באור אדום, מעשנים מריחואנה (לא אני, אבל אחוזים ניכרים מאד של האוכלוסיה), עוברים עבירות על חוקי ההגירה ומבצעים שאר פשעים ועם זאת אנחנו מועילים לחברה. היכן עובר, לשיטתך, הסף? האם מי שנתפס והורשע בעבירה הופך לעבריין? אם למשל השתתפת בהפגנה, נעצרת והורשעת באלימות נגד שוטרים על בסיס עדויות כוזבות - האם צריך לעקוב אחריך לשארית חייך בגלל היותך אלים? לאסור על ה RFID שלך להתקרב לבתי ספר ולהזהיר את כל מי שהולך בסביבתך הקרובה מפני הסכנה?
השלב הבא - שבב תת עורי 233113
דברייך נכונים, אך אני באמת שלא רואה את הקשר לדיון.

אנחנו לא דנים בחומרתן של עבירות שונות ובצורך או אי-הצורך לאכפן, אלא בסך הכל בשיטת אכיפה מסוימת. זה כמו שנדון ברכישתן של ניידות משטרה חדשות מתוצרת "טויוטה", ואת תאמרי שלא כדאי למשטרה לרדוף אחר כל עברייני המהירות...

השאלה, האם צריך להעניש מעשני מריחואנה ומהגרים בלתי חוקיים, קיימת גם כיום, ולא רלוונטית לדיון.

האם המקום בו עובר הסף הינו הדבר היחידי שמפריע לך? אוקיי, אז מה אם נכריח רק אנסים ורוצחים משוחררים לענוד את ה-RFID? לזה תסכימי?

חוצמזה, מה עניין "התועלת לחברה"? עבריינים יכולים להיות האנשים החיוביים, המועילים והמתוקים ביותר בעולם (כמו בסרט החביב Bandits); עדיין רוב העבירות הינן שליליות ויש למנען. לא?
השלב הבא - שבב תת עורי 233162
זה משהו אחר
אם בתור עונש, השופט פוסק 3 שנות מאסר + 4 שנים תחת מעקב אלקטרוני זה משהו אחד.
ואם כופים מעקב אלקטרוני על כל האזרחים החפים מפשע זה משהו אחר...
השלב הבא - שבב תת עורי 232934
את ניו יורק צריך להאיט.
טל כהן, כשתגמור עם מנוע החיפוש של האייל 232938
למעשה, אני הרבה פעמים משתעשע ברעיון של לצלם בווידיאו כל הזמן את המשרד שלי, כדי שאני אוכל למצוא איפה הנחתי את העט או הנייר הספציפי שאני לא מוצא. אם מישהו ימציא ערכת כזאת, כולל מנוע חיפוש טוב‏1, אני קונה.

1הקלד "סנדוויץ" ויצוצו לך צילומים של הסנדוויץ האחרון שהכנסת למשרד, כולל מעקב דינאמי של המוצאות אותו‏2.

2<לינק על גיוון אימאג'ינג>
טל כהן, כשתגמור עם מנוע החיפוש של האייל 232939
אם אתה רוצה מעקב על המוצאות אותו, אתה צריך מצלמה לא רק במשרד אלא גם בשרותים.

צפיה נעימה.
טל כהן, כשתגמור עם מנוע החיפוש של האייל 232943
התכוונתי לכתוב ''לא , אני לא מתכוון לשים גם מצלמה בשירותים'' אבל זה נראה לי וולגרי, אז הכנסתי את ההערה על גיוון במקום. עכשיו נתת לי הזדמנות להסיר את הצנזורה העצמית. תודה לך בשמי ובשם כל בני מעי.
טל כהן, כשתגמור עם מנוע החיפוש של האייל 233297
ראובן התכוון לשיטה הרבה יותר אלגנטית:
גם אני משתעשע במערכת כזו 233036
אבל בעצם, שבב ה- RFID יכול בדיוק לעשות את זה לא? הייתי שמח להדביק שבב כזה למפתחות/ארנק/פלא-פון שלי כדי שאוכל לברר מתי איבדתי אותו ואיפה הוא עכשיו.
גם אני משתעשע במערכת כזו 233058
RFID לא יגיד לך איפה הוא עכשיו, לא? בשביל זה צריך GPS, או משהו בסיגנון.
גם אני משתעשע במערכת כזו 233062
מספיק גלאי RFID שמיקומם ידוע יגידו לך איפה הוא עכשיו. כמו תאי רשת סלולרית.
גם אני משתעשע במערכת כזו 233092
אאל"ט, הרזולוציה של זה די נמוכה ("הגרב השמאלית שלך, נמצאת בתא HG/23, שהרדיוס שלו שני קילומטרים"), אלא אם נציף את העיר בגלאים בכל פינה.

לשם כך, צריך משהו יותר מדויק. אני מתקשה למצוא דברים שהלכו לי לאיבוד בתוך הבית. שלא לדבר על מגירה נוראית אחת שיש לי, שהשד יודע מה בדיוק יש או אין בה (שם החיבה שלה הוא פנדורה).
RFID ו FIFA 233135
כל השטויות על איתור ילדים אבודים מתגמדות מול האפשרות לפתור אחת ולתמיד את בעיית הנבדל-הבלתי-שפיט-בעליל ולפתוח פרק חדש ומפואר בתולדות תרבות המערב.
RFID ו FIFA 233251
לא תרבות המערב ולא קפקפי-עץ.

פשוט פתרון יפאני שיטתי לבעיה לאומית.
היפאנים הם עם של ממצמצים. היפאנים הם עם של משקפופרים. הממשל גילה שיש קשר הדוק בין מצמוץ תכוף והיחלשות הראיה. הממשל גילה שיש מקור אחד ראשי למצמוצים. היאפנים מכורים לסומו.

ובגלל שהם רואים שעות סומו בטלוויזיה ובזירה עצמה, שעות שהם ממצמצים בטירוף כדי לזהות מי מהנקודות הזזות ומתנגשות במרחב הוא מי, ואיך בדיוק פועלים לוחמי הסומו האחד מול השני, אז הר5איה של היפאנים מידרדרת במהירות.

אבל הממשל גם יודע שאי אפשר להגדיל את הסומואים שיגיעו לגודל רגיל. והציבור דורש "סושי ושעשועים", אז החליטו להתחכם עם הרעיון של השבב לילדים. בעצם מתכוונים לתקוע את זה בישבנם ההדוק של הסומואים. שסוף סוף, אפשר יהיה לזהות את מיקומם ביקום, ולו רק באמצעים טכניים
מה? מה זה היה? 233252
גם אני משתעשע במערכת כזו 233080
יש מחזיקי מפתחות שעונים בצפצוף כאשר הם קולטים קול שריקה.
אין חדש תחת השמש 233094
בעתיד, כשתהיה בינה מלאכותית לכל טוסטר, נוכל לצעוק "סיגל, איפה את?" והנעל תענה "כאילו פה?". בדיוק כמו היום.
SASER 233170
או, אני שמח שהעלת את הנושא ( אם כי נדמה לי שמחזיקי המפתחות האלה הם כבר פסה). תארו לכם את המערכת הבאה:
סריג של מחזיקי מפתחות כאלה, כל אחד מכוייל לצפצף כאשר הם קולטים בדיוק‏1 שריקה עם תדר הצפצוף העצמי. אם שמים את מחזיקי המפתחות במרחקים נכונים, ואחד מהם מצפצף ספונטנית ( או מישהו שורק בקרבת המתקן), יתקבל משוב של צפצופים, שמזכיר התקן אופטי ידוע, הלא הוא הלייזר. אני לא יודע מה השימושים של מערכת כזאת, אבל זה יכול להיות מדליק לנסות לבנות אחד.

1 נכון, מה קורה אם מחזיק מפתחות אחד ייצור היזון חוזר עם עצמו? דבר כזה לא קורה באטומים. פיתרון: כל מחזיק מפתחות מגיב לצליל שהוא *כמעט* תדר הצפצוף ( אבל שונה באופן אקראי ממנו), חוץ מזה, תדר הצפצוף של כל מחזיק יהיה שונה במעט, כך שיווצרו "רשתות" של מחזיקים שמעודדים זה את זה. אני חושב שרות תהנה לנתח את מעגלי המשוב הלא לינאריים(?) הללו.
SASER 233181
מערכת די דומה כבר קיימת ומתפקדת יפה. היא נקראת סככה של תרנגולי הודו.
SASER 233185
אוי נכון, טוב שהזכרת לי. כשאני ובת דודתי היינו קטנות והיינו מתארחות בחופש, בכפר, אצל סבתא, היינו צועקות להם: "מתי פורים?" ואז הגל היה הולך מקצה הסככה הקרוב אלינו ועד לקצה השני, עד שכל שבע מאות התרנגולי הודו היו מצטרפים ועונים לנו ביחד: "אדר-אדר-אדר-אדר-אדר...".
ואם היית שואל אותם, נניח, "מתי חנוכה?", היה קורה בדיוק אותו תהליך, אבל אם היית בעל דמיון מפותח (ואנחנו שתינו היינו!), יכולת לשמוע אותם צועקים: "כסלו-כסלו-כסלו-כסלו..." :-)
מתי חג ההודיה? נובמבר נובמבר נובמבר 233188
לא נראה לי פרקטי להשתמש בתרנגול הודו כמחזיק מפתחות.
מתי חג ההודיה? נובמבר נובמבר נובמבר 233192
לא צריך תרנגול הודו שלם, אני בטוחה ששכ''ג יתפשר על לתלות על מחזיק המפתחות שניצל.
מתי חג ההודיה? נובמבר נובמבר נובמבר 233197
שניצל ממה? מהתנפלות של כלבי אמסטף?
מתי חג ההודיה? נובמבר נובמבר נובמבר 233790
למה לא?
אפשר לאלף אותו לעקוב אחריך לכל מקום
וככה אתה לא צריך לחפש את המפתחות, הם מחפשים אותך...
גם אני משתעשע במערכת כזו 233166
צודק, אבל אני מציע טכנולוגיה "פאסיבית" שלא מחייבת הדבקה של RFID על כל פירור שנכנס למשרד.
השלב הבא - שבב תת עורי 233163
כן
הבעיה היא שכשמישהו מקבל שליטה מוחלטת על חיי כל אחד ואחד מהאזרחים...אז מהר מאוד המצב יכול להתדרדר לדיקטטורה, ואז ה''חוק'' לא יהיה דבר שכל-כך כל לשמור עליו...
השלב הבא - שבב תת עורי 233196
גם כיום יש לשלטונות ולכוחות הבטחון כוח עצום, ואנחנו עדיין לא דיקטטורה. אני חושב שהידרדרות לדיקטטורה דורשת גורמים רבים נוספים מאשר עוד כלי טכנולוגי משוכלל למעקב אחר האזרחים.
לא הבנתי איך, תסביר לי 232927
איך אתה רואה את הקשר הישיר בין נושא הכתבה הזה ובין טלסקרינים, משטרת המחשבות, שיחדש או מיניסטריון האהבה?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 232847
קולרי זיהוי לחיות קימים כבר מזמן. גם למעקב אחרי חיות בטבע וגם לזיהוי ושליטה בחיות משק. פרות בישראל נושאות תגי זיהוי כבר שנים. זהו כלי יעיל ביותר למעקב אחרי כמויות החלב שהפרה נותנת, רמת הפעילות שלה, בריאות וזיהוי יחומים. ברפתות חדשות במיוחד יש גם שערים אוטומטים המופעלים ע''י מערכת הזיהוי ויכולים למיין את העדר אוטומטית.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233098
חשבתי על רעיון מזעזע לסארט אפ:
קולרים לחתולים או כלבים שכוללים GPS. הרעיון הוא לא לדעת איפה הם נמצאים אלא למנוע מהם להיות איפה שאסור. את הקולר מתכנתים כך שאם בעל החיים נכנס לתחום אסור (למשל, המטבח או יוצא מהחצר לכביש) הקולר נותן לו מכות חשמל לא מזיקות ולא נעימות, שהולכות ומתגברות ככל שהוא מתרחק מהתחום המותר.
אני מניח שזה יכול לעבוד גם על ילדים.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233100
הרזולוציה של GPS אזרחי כבר מספיק טובה בשביל זה?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233106
לא אבל יש טריק יפה. הרזולוציה של הGPS מונמכת ע"י הכנסת שגיאה מכוונת לשידורים (הגלויים, לא המוצפנים) שלו. אם אתה לוקח תחנה קרקעית במיקום ידוע (נניח בבית שלך) אתה יכול לדעת מה השגיאה (המכוונת) של הGPS בכל רגע ולשלוח את התיקון לקולר.
(זה לא רעיון שלי, צה"ל כבר משתמש בזה כמה שנים. אל תגלו לאמריקאים)
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233110
כמובן שכל מי שמכיר חתולים יודע שבסיטואציה כזו הם ירוצו עוד ועוד אל תוך אזור הסכנה...
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233124
דווקא צה"ל פחות צריך להשתמש בזה (יש לו הרשאה לקוד הצבאי המדוייק). תחנות ה DGPS משמשות בעיקר יישומים אזרחיים (בתחום הגאודזיה והתעופה האזרחית, למשל).
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233237
מאז שנת 2000, הדיוק של ה-GPS האזרחי שווה לזה הצבאי. http://www.forbes.com/2003/03/25/cx_ah_0325gps.html
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233239
כן, הייתי צריך לחשוב על זה בעצמי, עם כל מערכות הניווט מבוססות ה-GPS ברכבים היום.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233244
כבר כיום יש עדרי מרעה (לא זוכר איפו אבל ראיתי בנשיונל גאוגרפיק) שעונדים קולרי GPS כדי לאתר חיות שהולכות לאיבוד.
אבל הכונה פו היה למערכת זהוי שעובדת בנקודות ביקורת כמו כניסה לחליבה או גישה לאוכל (ניתן לשילוב אם בקרה על כמות המזון הנצרכת).
המערכת מאפשרת ניתוח ממוחשב של התנהגות של פרט ספציפי בעדר.
מכות חשמל לא מזיקות ולא נעימות 233147
או כאשר הם נובחים, וכך קישרנו לדיון האמסטף, ובעצם גם לדיון הענישה של ילדים ( מכות אסור אבל מכות חשמל- מותר?).
מכות חשמל לא מזיקות ולא נעימות 233240
קולרים שמחשמלים כלב כשהוא נובח כבר קימים. חפש בקטלוגים של חנויות לחיות.
מכות חשמל לא מזיקות ולא נעימות 233301
ובקיצור, כל הטכנולוגיות המתוחכמות הללו - ואף אחד עדיין לא מעלה בדעתו אמצעי הרתעה אחר חוץ מרעש בלתי נסבל או מכת חשמל. בהנחה ששליטה במחשבות לא באה בחשבון, אנחנו תקועים חזק.
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233365
לא ממש, יש טכנולוגית אטמי אזניים אקטיבית שמשדרת את האות הנקלט בפאזה הפוכה וכך מבטלת את הרעש.אני מתאר לעצמי שאפשר לכייל אותם לבטל נביחות כלבים, אבל להעביר צלצולי טלפון ( למשל).
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233408
אני זוכר שכבר דיברנו על זה, אבל לאן נעלמת האנרגיה כשמצליחים לבנות התאבכות הורסת כזאת?
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233410
שאלה טובה. נדמה לי שבכיוון ההפוך לאוזן יש התאבכות בונה והרעש מוקרן החוצה ( תחשוב- אור שפוגע במראה).
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233414
זהו, למדת מלה ועכשיו תשתמש בה כל היום?
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233424
לא הבנתי. שוב אני גונב ביטויים בלי לתת קרדיט?
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233425
מקרין, מוקרן, העניין ההוא.
סובסידיה לנצרך ולא למצרך 233428
תודה.
מכות חשמל לא מזיקות ולא נעימות 233572
קח את הכלב הנ"ל באוטו לרדיוס של 100 ק"מ ותבדוק אם יש לו גנים של לאסי.
וגם על מבוגרים 233160
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233250
כבר מזמן רציתי לראות גאדג'ט שעושה שימוש בתשתית הסלולרית למנוע גניבת תיקים מחוף הים: אתה טומן את טלפונך בתיק, ונועל אותו באמצעות קוד. אם וכאשר הגנב הזריז מרים אותו ועובר איתו לתחום הקליטה של תא אחר, הטלפון משמיע מיד קולות אזעקה מחרישי אוזניים, ובמקביל מתקשר לבעל/אשה/אבא ולתחנת המשטרה המקומית. אפשר למגן את הטלפון כך שיעבוד על שאריות הסוללה הפנימית כדי למנוע ניטרול הטלפון באמצעות ניתוק הסוללה, ואפשר גם לאפשר קשירת הטלפון לתיק עם שרשרת ברזל דקה. התגברות על האמצעים הפיסיים האלה דורשת הרבה יותר זמן וויזיביליות מאשר מה שרוב הכייסים יכולים להרשות לעצמם.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233266
ומה גורם לך לחשוב שהשוטרים אכן יגיעו?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233268
תלוי בסיטואציה. יש מקומות שיש בהם משטרת-תיירות ושוטר משועמם אחד לפחות עומד על משמרתו. מספיק שיזקוף צוואר וייפקח עיניים, בעקבות צפצוף הביפר שלו, ויזהה את הגנב הבורח עם תיק צווח.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233281
אחרי שתי אזעקות שווא גם השוטר המשועמם לא ישוש אלי קרב.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233277
ראיתי לפני כמה שנים באיזה עיתון מתקן שמירת חפצים לחוף. המתקן מורכב מתא מתכת עם רגל ארוכה. את הרגל תוקעים עמוק בחול, בתא שמים את הארנק, המפתחות של הרכב וכו' ואז נועלים את התא. הנעילה של התא מוציאה מהרגל (שתקועה עמוק בחול) מעין כנפיים שלא מאפשרות לשלוף את הרגל מהחול בלי להעזר בטרקטורון. כל מה שצריך זה לשמור על המפתח שאותו ניתן לתלות על הצוואר או על היד.
בקיצור, מישהו יודע איפה אפשר למצוא דבר כזה?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233421
מגניב. איך הכנפיים נשלפות, אתה זוכר? בעיה הנדסית מעניינת...
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233299
כן, ואחרי 20 דקות של צפצוף בלתי נסבל השכנים רשאים להתקשר למשטרה ו/או לגרור משם את הסלולרי.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233338
בצ'פקווה, ניו יורק, נועוצות בקרקע שורות של דגלונים בגובה סמ' ספורים, הגודרות את הגינות ומעוררות בקולרים תגובה כזו (לא יודע אם יש קשר ל- GPS).
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233353
לבני-דודים שלי בפנסילבניה יש תעלול כזה בשביל להשאיר את כלבתם האדיוטית בתחומי החצר. יש להם גדר תת קרקעית, ולכלבה יש קולר עם זמזם. כל פעם שהיא מנסה לעבור את הגדר הבלתי נראית הזמזם מופעל , ויוצר תחושה מאד לא נעימה אם כי לא ממש מכאיבה. אחרי שבוע אפילו קליאו האידיוטית הבינה איפה גבולות החצר והיא כבר לא מנסה לצאת. החיישנים, אגב, מוגבלים לגובה מסויים, כך שאפשר לקחת אותה על הידיים או באוטו אל מחוץ לתחום הגדר.
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233569
זו רכישה אישית, או חוק עירוני?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233686
רכישה אישית, אבל מאד פופולארית אצלם בשכונה (לא מקובל שם להקיף את החצר בגדר, אבל כמעט לכולם יש כלבים).
אפילו קליאו האידיוטית הבינה 233690
וה"יופי" הוא שאחרי כמה שבועות אפילו לא צריך קולר כזה. מישהו כבר נתן באתר את משל הקופים שמחזיקים אחד את השני?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233794
אז היא לא יכולה לקפוץ מעל הגובה הזה?
האסוציאציה המתבקשת-עדר 233828
היא נורא קטנה, ואני גם לא חושבת שזה עלה בדעתה בכלל. הרי היא לא רואה את המחסום.
טווח מוגבל 232849
יש לזכור כי לטכנולוגיה המדוברת ישנו טווח מוגבל של סנטימטרים עד מטרים ספורים , היא אינה משמשת למעקב בזמן אמת אלה רק בתחנות קבועות כגון: כניסה לכיתה או בקפיטריה, ובעצם תפקידה הוא מעין ניהול מלאי באזור מוגבל.
בנוסף יש לזכור כי לכל טכנולוגיה חדשה ישנם צדדים שניתן לנצלם לרעה, אבל בלא טכנולוגיה הינו עדיין חיים במערות קרות ומתים בגיל 25.
יש מזגן? 232952
מערות קרות? אני קונה
יש מזגן? 233241
רק תיזהר מהקרציות.
Tennessee May Use GPS on Parolees 233290
שבב בזרוע, נגד חטיפות 233346
קיים כבר בזרועו של התובע הכללי של מקסיקו, בכירי משרדו, ו-‏160 עובדי מאגר הנתונים הפלילי.
שבב בזרוע, נגד חטיפות 233513
<היבריש>
מתקבל הרושם שהוא פשוט מעוניין לתת יד לחוטפיו.
</היבריש>

המשפחה המצ'ופצ'פת הראשונה באמריקה, ה-chipsons:
שבב בזרוע, נגד חטיפות 233517
להושיט יד, או אפילו לתת כתף (תלוי איפה זה בדיוק).
Trying to highlight some aspects 233656
Sorry for writing in english (and with mistakes...)
I got no hebrew

I'll try to highlight some aspects of japanese culture and society which might help to understand why it makes more sense to do something like this here.

1. Technology -its a matter of fact, everything that can be improved by technology is done as quick as possible, Japanese dont have all those conotations that obviously exists in the western world, 1984 and such, it does not mean they have not read the book, but they don't mind it as much or at least not the technology aspect of it

2.Crowd control - Japan is very populated so measures for crowd control are more popular and accepted by the people, otherwise big cities like tokyo which in certain days accomodate 25 million people will not be able to function

For example kids in school have to wear yellow hats when they travel home so people will be able to spot them when they cross the road or in a big crowd

Also many mobile phones here got a service which let the family know where their kids are, even if the kid close the phone

Considering the fact that kids even in prelimenary school have to commute by trains in the rush hours when millions of people , some are not that nice , are also commuting, it just make sense that family members will be more worried to their safety and would like to see some measurments like this to be installed

3. Kids right for havrazot -they dont do it anyway, not in the same level of other countries and the connection between the school and the family is much stronger anyway ,also kids here rely on their parents for longer age so obviously the family got more rights to control them, i guess thats fair and widely accepted
on the other hand once they fly from the nest they might not see their family for much longer than what is acceptable in israel so it goes both ways.

4.the relation to the group and obedience - traditionly japanese people like to be part of a group. Accepting the group rules and obedience are seen as virtues not a problem,so letting other people of the group know certain information about yourself is not seen as a privacy problem , there are ofcourse some stuff that japanese will not want to disclose but this kind of information will not raise a problem I think.

It works for them, in places like Israel it might be different

This message just try to explain the situation to people who agree with the idea of certain control to solve certain problem, if you got a priniciple objection to this type of control it's another discussion
Trying to highlight some aspects 233716
1. לכל תרבות, יש את הג'ורג' אורוול שלה:
הקונוטציות השליליות שיש בסרטים שלו לעולם המודרני ולטכנולוגיה, לא היו מבישות את הסופר המערבי מלמעלה. אם כי, הקונוטציות שלו יותר מדברות על היחס (הלקוי) של האדם לסביבה.

בסרטי anime של ציירים יפנים אחרים, קל למצוא קונוטציות שמאוד מזכירות את אורוול (דיסטופיות עתידניות עתירות טכנולוגיה ומבנים חברתיים המוניים שמנוגדים ל"רוח האנושית" אותה מבטא בד"כ הגיבור).
Trying to highlight some aspects 233777
אתה בטח מתכוון לאופי האנושי ה''גיבורי'' הטיפוסי בסרטים אלה של להמית מיתות משונות מאות אנשים בכל פריים תוך שימוש בכל טכנולוגיה ומתודה אפשרית.
Trying to highlight some aspects 233791
לא.

א. לא כל סרט אנימציה יפני מסתכם ב-hack & slash. יש בחלק מהם קצת יותר תוכן מזה.
ב. בדיוק כמו שלא צריך לקבל בצורה מילולית מדי את 1984, לא צריך לקבל סיפורים כפשוטם באופן כללי (מאחוריהם יש יוצר שמנסה להגיד משהו, באמצעות סיפור. גם אם הדמויות שלו מתנהגות על פניו באופן לא מוסרי או שחורג מחיי היום יום שלנו, לא צריך להסיק מכך שההתנהגות הזאת היא הערך שהסיפור מנסה להעביר או שמה שקורה בסיפור זה בדיוק מה שהסופר באמת מנסה לדבר עליו). אורוול לא ניסה להגיד לנו להתנגד לטלויזיות דו-כיווניות, לא כל סרט בוקרים מנסה לחנך את הציבור לשתות ויסקי ולהרוג אינדיאנים, היוצרים של דוגוויל לא ניסו לעודד רצח נקמני ושריפת עיירות, דוסטויבסקי לא ניסה ללמדנו שיש לרצוח זקנות לפני הגעה לגאולה...
Trying to highlight some aspects 233792
hack & sack
Trying to highlight some aspects 233818
אני חושב שבפרק המתאים ב South Park הראו בדיוק מה רוב הציבור מקבל מהמסרים היפניים העדינים, שמוסתרים לא רע תחת מעטה כבד של איברים כרותים.

__________________
ותגיד לרב"י ש hack and slash זה מ AD&D, ואין מקום לתיקונים.
Trying to highlight some aspects 233825
___________

לא תיקון, תוספת. מה אתה לא רואה סופרנוס? (אני לא). יש עיר בניו ג'רזי בשם האקנסאק והאגדה מספרת על רוצח שהשתמש בגרזן, שם את הגופה בשק וזרק אותה לנהר או לביצות.

Trying to highlight some aspects 233869
"הראו בדיוק"? ב-South Park? מתי הסידרה הפכה ממקום בו קוטלים את... כולם בעצם‏1 ועושים פרודיות משעשעות למדי על המציאות, למקור מידע אקדמי לניתוח סרטי אנימציה? אם תיקח את החבר'ה האלה יותר מדי (אם בכלל) ברצינות, הם עוד יעשו עליך תוכנית.

לדבר בצורה גורפת כזאת על "מסרים יפנים" זה כמו לדבר על "מסרים אנגליים". אין באמת חיה כזאת. מה הציבור הרחב הבין ממובי-דיק או החטא ועונשו, עפ"י South Park?

______
1 חוץ מאת Robert Smith.

ואגב, יש מקום לתיקונים, אבל זה לא המקום.
Trying to highlight some aspects 233875
בתור צופה אנימה מתחיל, שראה רק את המסע המופלא, הנסיכה מונונוקי, אוונגליון וקאובוי ביבופ, הרשה לי לשאול אותך - מבטיחים מעטה כבד של איברים כרותים, איפה אני יכול למצוא אותם? (נינג'ה סקרולס? דרגון בולז?)

בכל מקרה, ההכללה שאתה עושה כאן ממש לא הולמת, ואם אתה מכיר את הסרטים או הסדרות שאני מדבר עליהם (ואמנם יש בחלקם מנה לא קטנה של אלימות) ודאי תסכים איתי.
Trying to highlight some aspects 233901
הבה ננתח לרגע, למשל, את הנסיכה מונונוקי:
חיות עצומות אכולות רימה, קטל המוני של חזירי בר, מצור על מבצר המאוכלס בזונות, אל ערוף ראש, ובאמת מתחיל להיות מאתגר למצוא את המסר.
Trying to highlight some aspects 233903
בוא ננתח לרגע את הזר של קאמי:
השמש הציקה, הרגו ערבי, שופט מוזר, ווטאבר.

בוא ננתח את החטא ועונשו:
הכל איכסה והבלים, רצח זקנה, תעלומה שסופה ידוע מראש, יסורים יסורים, וידוי, סליחה, גאולה, ממחטות, רגשות, נצרות (וסוניה בצד).

אז קצת מאתגרים אותך ולא נותנים לך מסרים בצורה של פמפלטים פוליטיים. לא נורא.
Trying to highlight some aspects 233962
כל הכבוד על הכוונת הפתיל לכיוון הזה, כדי להביא את הקישור של ראובן.
פרט לכך לא ממש הגבת לעניין. זה לא שאני עושה סימפליפיקציה. אני פשוט כותב מה בולט יותר לעין (שלי, כמובן) ומה נראה שולי מאוד בעלילות הקודרות והרצחניות האלה.
Trying to highlight some aspects 234007
אני לא מצליח למצוא דרך עניינית בה ניתן לענות על תגובה 233901. זה מה שבולט לעין שלך. הטענה מקובלת עלי.
הטלטאביז בתפקיד פרדי קרוגר 233923
מעבר לאלמנטים האלה, התחושה שלי בצפייה בסרט היתה... פורנוגרפית למדי. לא יודעת למה. יש שם דרך מאוד בוטה להראות את התכנים האלימים, ותכנים בכלל (ולפני שאביב קופץ - דרך שונה מזו של יצירות בוטות אחרות שאני מכירה, דרך שהדבר שהכי מזכיר לי אותה הוא סרטים פורנוגרפיים. משהו מתקתק ומבחיל. הכי דומה, אולי, לסרט של גרינאווי).
טוינג 233928
טוינג 234076
הא? :-)
טוינג 234077
אה, הבנתי. אמרתי בפירוש "*לפני* שאביב קופץ"!
טוינג 234092
כן, בגלל זה.

מצד שני, זה נשמע גם כמו ברכה ביפנית‏1.

טוינג לך ולכל בני משפחתך!

_______
1 היי - גם "מושימושי" לא נשמע כמו משהו שאנשים מכובדים אמורים להגיד.
טוינג 234139
טוינג גם לך, ותבואו בחגים.
Trying to highlight some aspects 233937
המסר (ברובד הפשטני: "מלחמה זה רע, מלחמות נובעות מחוסר הבנה בין הצדדים, אנחנו צריכים לתקשר יותר ולהתחשב יותר אחד בשני, וחשוב לזכור שהצדק לא נמצא בכיס של אף אחד") קל מאוד למציאה. האלימות במונונוקי, וזה אחד הדברים החזקים בסרט, בשום מקום אינה פוטוגנית או נעימה לצפייה, ועם זאת חזקה ובעלת השפעה. בהחלט לא חגיגת קציצת האיברים שעליה אתה מדבר. נסה למשל להשוות ל"שר הטבעות", שבו המלחמה היא פשוט חגיגה לעיניים, והדמויות נראות כאילו הן די נהנות ממה שהולך שם (וכמובן, ברור לגמרי מי הטובים ומי הרעים, ומי אנחנו רוצים שינצח).

אביב השתלט על הקלאסיקות, אז אני אנתח את מלכוד 22 (ספוילרים, לא לקרוא את הפסקה הזו): מפוצצים טייסים, הרבה טייסים מתים, הנה עוד אחד נופל, הנה הטייסים מפציצים איטלקים מעצבנים, הנה טייס מנמיך טוס וחותך מישהו לשניים, הנה מישהו במטוס וכשפותחים לו את החולצה המעיים שלו נשפכים החוצה. הנה איש נחמד עם מקטרת, הוא זורק זונה מהחלון. הנה קפיטליסט, הוא מפציץ את הבסיס שלו עצמו. להמשיך?

אגב, מבצר מאוכלס בזונות? מה פספסתי? פעם אחרונה שבדקתי, הן עבדו בצורה מאונכת לגמרי.
נדמה לי שמישהו כבר נתן את הקישור הזה: 233940
ולידיעת מאור גרינברג.
נדמה לי שמישהו כבר נתן את הקישור הזה: 233943
צחקתי בקול רם מתמצות Collected Works of e. e. Cummings:

מה הייתי יכול לעשות במקום אולי לקרוא ספר...אבל הייתי מכור 233944
אפשר למצוא אותו בפתיל שנקודת התחלה אפשרית שלו היא כאן:
תגובה 89047
כל מה שאני יודע למדתי באייל, אבל אז שכחתי. 234040
תודה תודה!
צב''רים 233947
מה, פה זה עין הדג? 233946
אני איתך, אבל אם תראה עוד כמה סרטים של Hayao Miyazaki, תראה שהוא די חוזר על עצמו‏1 לאורך סרטיו ולא מדובר רק ב-"מלחמה זה רע". אם נמשיך בקו הפשטני שהתחלנו, אז בקלות אפשר להגיד שהסרטים שלו בוחנים‏2 מסרים הומניסטיים/משמרי-סביבה/משמרי-מסורת, אותם אנו נוהגים לכנות במערב מסרים של "ירוקים"‏3. איך האלמוני יכול לראות יותר מסרט אחד של היוצר הזה ולפספס מסרים שהם כל כך על פני השטח (לא חבויים ולא נעליים), ולראות רק "בום בום זבנג זנבג אוינק אוינק איי", אני לא יודע.

כנראה שפורנוגרפיה זה באמת עניין של גאוגרפיה.

_________
1 לא במובן הרע של חוזר על עצמו בשל אי יכולת לחדש, אלא במובן ה-"auteur"י.
2 בחינה זו מילה מדויקת יותר, משום שהוא לא בדיוק מטיף את המסרים האלה (אין לו דיכוטומיה של טבע=טוב אדם=רע).
3 ה-river spirit המזוהמת ב-spirited away, העיר התעשייתית והרס הטבע ע"י האדם ב-princess mononoke, גורלם של ה"קדומים" הטכנולוגיים שלמדו את הלקח מאוחר מדי ב-Laputa: Castle in the Sky והאופן המכוער/מיליטריסטי בה מצוירת הטכנולוגיה האנושית בכל הסרטים שלו ועוד.
מה, פה זה עין הדג? 233961
וואו, להתעורר לכל כך הרבה תגובות על משהו שבכלל לא אמרתי...
זה לא שאני מפספס את המסרים המאוד פשוטים ובסיסיים האלה, די ברור שמישהו מנסה להעביר אותם (הוא אפילו שם בפי הגיבורים מונולוגים שמסבירים זאת ללא הרף, בשם האל, למקרה שמישהו פיספס).
העניין הוא, שגם אחרי כל זה, המסר עדיין נותר כפרט שולי, לדעתי, באנימציה שכולה אקשן מדמם ו(מה שברקת אמרה).
מה, פה זה עין הדג? 233965
אפילו במונונוקי העלילה אינה כולה אקשן מדמם (ומה תעשה במסע המופלא, שאין בו אף איבר כרות לרפואה?) והאקשן המדמם של מונונוקי לא מוצג בצורה יפה, ולא מוצג יותר מהדרוש - לא מראים אותו כדי להינות מהאקשן ומהאיברים הכרותים, אלא רק כשהוא חשוב לעלילה. לראייה (ספוילרים למונונוקי, לא לקרוא אם לא ראיתם) את הקרב עצמו נגד החזירים, אם אני זוכר נכון, לא מראים בכלל, וזו הרי סצינת האקשן הפוטנציאלית הגדולה ביותר בסרט. מראים רק את התוצאות שאחרי. אני שוב מציע לך להשוות את זה לסטנדרטים מערביים של "שר הטבעות" וכדומה. האלימות היפנית יותר גרפית, אמנם (ונו, טוב, זה סרט מצוייר) אבל בשום מקום לא חוגגים את האלימות לשם אלימות כמו שזה נעשה בסרטים מערביים, והאלימות בפירוש משרתת את המסר, ולא שום דבר אחר, אז קשה להגיד שהוא נשאר כפרט שולי. אולי לצופה סלקטיבי במיוחד.

אגב, כל זה נוגע רק למונונוקי. אני בטוח שיש מספיק סרטים יפאניים מלאי איברים כרותים שמהווים חגיגה לעיניים, פשוט לא ברור לי למה להיטפל למיאזקי דווקא.
מה, פה זה עין הדג? 234006
'' אבל בשום מקום לא חוגגים את האלימות לשם אלימות כמו שזה נעשה בסרטים מערביים''

לא להגזים. בסרטים הספציפיים אותם ראית זה די נכון, אבל בהחלט לא חסרים סרטי אנימציה יפנים שהם חגיגה אלימה לתפארת (שגם להם יש ערך אסטטי מעבר לסתם בידורים. אבל זה כבר נושא אחר, לאתר אחר ולפורום אחר).
נו, דיברתי על מונונוקי 234014
''אגב, כל זה נוגע רק למונונוקי. אני בטוח שיש מספיק סרטים יפאניים מלאי איברים כרותים שמהווים חגיגה לעיניים, פשוט לא ברור לי למה להיטפל למיאזקי דווקא.''

תזכור גם שהויכוח התחיל מההכללה שהאלמוני עשה על האנימות. לא מספיק להראות שלא חסרים סרטי אלימות יפניים, צריך להראות שכולם כאלה, ושבכולם המסר נקבר תחת מעטה האלימות, ולפחות אצל מיאזקי, שאתה הבאת בתור דוגמא, זה לא.
נו, דיברתי על מונונוקי 234021
אכן (וסליחה על הטעות המרפרפת שלי).
מה, פה זה עין הדג? 234005
יש אנשים שהיו צריכים ללכת לספרות זולה פעם שניה, לפני שהם חשבו שזה סרט מאוד מצחיק, ויש כאלה שאף פעם לא הבינו למה אנשים צוחקים שם בקטעים כל כך מלאי דם ואלימות.

אין לי מה להוסיף על ''כנראה שפורנוגרפיה זה באמת עניין של גאוגרפיה''. אני בהחלט מעדיף את האסטטיקה היפנית על הסכריניות שנפוצה באנימציות מערביות (וולט דיסני).

הדברים שבולטים לך לעין וש''תופסים אותך'' במה שאתה רואה על המסך, הם לא אותם דברים שתופסים אותי. האמת היא שאני לא יודע איך ''להתיחס עניינית'' לדברים שכאלה, מעל דפי האייל. בשביל זה יש את עין הדג, שהאופי הדיוני שלו, לדעתי, קצת יותר מתאים לעניינים מעין אלה.
מה, פה זה עין הדג? 234349
אה, כן, ומה המסר בספרות זולה?
Catchup?
מה, פה זה עין הדג? 234356
רבע מצחיק :|
Trying to highlight some aspects 233971
המבצר (עיר הברזל) מאוכלס בזונות *לשעבר*, שהגבירה אובושי חילצה, העצימה, ונתנה להן גאווה ותפקיד "גברי" (עובדות בעבודה פיזית, טוחנות שמירות, ומפגינות התנשאות טובת-לב על הגברים בעיר). כך היא העצימה גם קבוצת מצורעים, שעובדים אצלה כרפא"ל. זה אחד הדברים שהכי אהבתי בסרט: למרות שהתפקיד של אובושי הוא שלילי בעיקרו (כמובילת הטכנולוגיה נגד הטבע), היא מוצגת עם צדדים מאוד חיוביים ויחודיים. ואם רוצים, אפשר להוציא מזה רובד נוסף של מסר. הסרט הרי לא אומר (ולו ברובד הגלוי) "טבע זה טוב, טכנולוגיה זה רע", אלא שלשניהם יש מקום, וצריך למצוא איזון ויכולת לחיות בשלום. ויכול להיות שהערכים היפים שבהתנהלות עיר הברזל משקפים אמירה בזכות הטכנולוגיה והציביליזציה האנושית: שהם תנאי להעצמת-חלשים כזו, לעומת הטבע שבו לחלשים אין סיכוי.

וחוץ מזה, אני מסכים לכל מה שכתבת על הסרט. הגועל-נפש של החזיר אכול התולעים הוא מרכיב חשוב בעוצמה הרגשית שצריכה להיות לסרט, ודווקא כדי לשרת את המסר שלו. אני אישית הייתי מוכן לוותר על שני הראשים וארבע הידיים שנכרתים שם מחיציו של אשיטאקה; נראה מאופן ההצגה שלהם שם שזה אמור להיות די מבדר, ויכול להיות שזה מינון שלצרכני אנימה רציניים יותר ממני‏1 הוא זעום, ושזה בכלל שקול (ולמה שלא יהיה שקול?) ליריות בסרט מתח ופעולה הוליבודי. עבורי, שאני פחות מורגל, יש בכך משהו מזעזע, ובהקשר שלא משרת את הסרט, נדמה לי.

1 בינתיים, לצערי, רק "מונונוקה"‏2. שבוע הבא "המסע המופלא" בסינמטק.
2 כך! די לאנגליזם!
Trying to highlight some aspects 233987
(ספוילרים לנסיכה מונונוקי בכל ההודעה הזו)

צודק, שכחתי לחלוטין שהן היו זונות לשעבר, וזה אולי מעיד על כך שהיותן זונות היא לחלוטין לא מה שזוכרים מהסרט הזה (אלא הדברים שאתה ציינת). אגב, אני לא חושב שאובושי מוצגת בצורה עד כדי כך יותר שלילית מחיות היער, והבעייה העיקרית שהיא לוקה בה היא הדוגמטיות שלה, שזהה בדיוק לזו של החיות. בסופו של דבר, אובושי יוצאת בחיים, גם אם בשן ועין, מכל העסק הזה, ואילו מנהיגי חיות היער לא, ואולי גם כאן יש אמירה (אולי אפילו אמירה בזכות הקידמה?).

האדם המרושע היחיד שנמצא בסרט, אם כבר, הוא הסוחר המעצבן ההוא, והוא בכלל יוצא בלי שריטה, אם כי גם בלי רווח.

בכלל, אני לא חושב שהעיר מוצגת בצורה יותר שלילית מהיער, אם כי אני מניח שהרבה לא יסכימו איתי. הסרט ללא ספק תומך בערכים של שימור הסביבה, אבל לא במחיר מניעה מוחלטת של התפשטות האדם - הוא פשוט מבקש מהאדם לעשות את זה קצת יותר בשכל ובהתחשבות. גם ב"המסע המופלא", מה שהוא לכאורה סמל הציביליזציה המתקדמת והמושחתת מוצג בצורה חיובית, אם כי לא בלי הרבה ביקורת. לי פשוט נראה שמיאזקי מנסה להציג את כל הצדדים בצורה המפוכחת ביותר שאפשר, בלי להתדרדר לקלישאות של טוב ורע. הרע היחיד בנסיכה מונונוקי הוא המלחמה עצמה, לא אלו שמשתתפים בה.

סצינת החיצים הכורתים היא יותר יוצא מן הכלל שמעיד על הכלל בסרט הזה, אבל אני חושב שגם היא באה להראות למה אישיטקה הפך להיות - מה הכוח העצום שהמחלה נותנת לו, ועד כמה הוא מהווה סכנה לסביבה. אני לא חושב שהם נועדו להיות מבדרים במיוחד - יותר נכון, בסרטי האנימה פשוט לא מהססים לפני שמראים דברים כאלו.
Trying to highlight some aspects 234082
אני לא בטוח שהגורל שזוכות לו הדמויות בסוף מהווה אמירה על מידת ה"טוב" שלהן - וראה הדוגמה שלך על הסוחר המושחת. אבל חוץ מזה אני מסכים עם כל מה שכתבת.

לא חשבתי שיכולתו של אשיטאקה לכרות איברים בקשתו קשורה למחלה. בעצם, אני עדיין לא משוכנע: לא היה נראה שהוא מופתע במיוחד מהעניין. או שהחמצתי משהו. דווקא התקשר לי לעובדה שמוזכרת שם, שבני השבט שלו משתמשים בחצים עם ראש אבן. או שזה (אני עכשיו חושב בקול רם) בא להראות אותם כקשורים לטבע יותר מאחרים, שמשתמשים בברזל.
Trying to highlight some aspects 234083
לא אומרת משהו על טוב או רע, אבל על היכולת להסתגל ולהתמודד עם שינויים, כמו גם לעצב עתיד טוב יותר - מי שעמדו ב"דרכה של הקדמה" סולקו מהדרך, ואלו שמסוגלים לקבל אותה, למדו את הלקח שלהם, וכעת יפעלו בצורה "טובה" יותר. זו לפחות ההתרשמות שלי.

אני חשבתי שהיכולת של אישיטקה כן קשורה למחלה, ואני זוכר שכשראיתי את הסרט זה נראה לי כמעט מובן מאליו שזה בגלל זה. ייתכן שאני טועה, צריך לראות שוב. בכל מקרה אני לא חושב שהתעופפת איברים שכזו מקורה רק בראשי החצים (אני זוכר שבשעתו תהיתי על זה - העוצמה של החץ תלוייה בראש ובראשונה בקשת, לא בהכרח בכוח של זה שמושך בה, כי יש גבול לאלסטיות של המיתר, לא? אבל אני לא מבין כלום בתחום הזה).
Trying to highlight some aspects 238901
הקשת של אשיטקה קטנה{חלשה יחסית}והקשתות של הסמוראים ארוכות [חזקות מאוד] ובכל זאת הקשת שלו היא זו שקורתת איברים
Trying to highlight some aspects 238903
נו, ובדיוק בגלל זה השאלה שלי. הרי אם העוצמה של הנזק שהקשת גורמת חסום בראש ובראשונה על ידי הקשת, ורק אח"כ על ידי הכוח של אישיטקה, גם בתור בן אדם רגיל, הרי שכוחות העל שהוא קיבל לא אמורים לשנות כלום. אם הם כן משנים משהו, זה לא אומר שבקשת יש פוטנציאל גדול בהרבה מזו של מי שמשתמש בה בדרך כלל?
Trying to highlight some aspects 239010
אוי ויי, אתה רציני?!
Trying to highlight some aspects 239056
אוי ויי, לא יודע, תלוי על איזה חלק מההודעה שלי אתה מדבר, ולמה יש לך סיבות להניח שאני לא רציני.
Trying to highlight some aspects 239325
(עזוב, לא חשוב)
Trying to highlight some aspects 234091
זה לא נאמר במפורש בשום מקום, אבל גם לי זה היה מובן מאליו (כמו לגדי) בצפיה ראשונה (עכשיו אני פחות בטוח).

ביריית החץ הראשון (בטבח), הוא כן נראה מופתע ("היד שלי! מה קורה לי?"), אבל אפשר ליחס זאת לכך שהיד מתחילה להציק לו ברגע שהוא נכנס לקרב. בחץ השני, נראה (ונשמע) לי שהוא נורה בצורה מוזרה ולא בדיוק איך שהוא התכוון לירות אותו. לאחר דיסלוקליזציה קלה של ראש של מישהו, רוכב נוסף מביט בפליאה על שאריות חברו ואומר "A demon!".
מאוחר יותר בסרט, אשיטאקה מצליח לכופף חרב עם יד אחת (בעזרת היד הנגועה), לקרוע בולי עץ מגגות בתים ולהרים ביד אחת שער (שוב, בעזרת היד הנגועה) שרק עשרה גברים (או נשים) יכולים להרימו, למרות שהוא לא אמור להצליח להרים אפילו את עצמו (כדור של רובה דרך הריאות וגו').

זה עדיין לא מוכיח, אבל לי העלילה מסתדרת יותר אם מיחסים את יכולתיו של אשיטאקה לקללה/שד שמשתלט עליו מבפנים.

אז מה, באמת הפכנו פה לעין הדג? אם כן אז תגידו, שאוכל לעבור לאיזה שם אנונימניק.
היד החזקה 234256
טוב, שוכנעתי.
Trying to highlight some aspects 234258
מותר לשאול באיזה סרט מדובר?
Trying to highlight some aspects 234261
סכע"ב, מדובר בסרט פורנו יפני:
סכע"ב = "סתם כדי לעצבן את ברקת" :)
Trying to highlight some aspects 234271
מעניין יהיה לראות את הגרסה היפאנית ל"גרון עמוק".

:-)
Trying to highlight some aspects 234012
מסכים לחלוטין (הוצאת לי את המקשים מהמקלדת).

לגבי ‏1: בדיוק כך - מדובר ברף ולא יותר. עד שלא ראיתי זאת באייל, לא עלה בדעתי בכלל שמדובר בסרט אלים במיוחד. אופן הלחימה המוקצן/לא אנושי של אשיטאקה, דווקא כן מקדם את העלילה (עניין היד הנגועה).
ובינתיים במקסיקו... 234119
והנה משהו ‏1 המקשר בין חדשה זו לקורה בעזה‏2:
בזרועותיהם של התובע הכללי ובכירים נוספים במקסיקו הושתלו שבבי מחשב, שאמורים לשמש כאמצעי זיהוי ומעקב במקרה שייחטפו. התובע, רפאל מאסדו דה לה קונצ'ה, אמר כי שבבים דומים, שאינם ניתנים להסרה, הושתלו מתחת לעורם של בכירים בלשכתו ושל 160 מעובדי מרכז המידע הפלילי המשוכלל שהוקם באחרונה.
...
לדברי מוראלס, אחת ההשלכות של תופעת השבבים היתה הופעתה של כנופייה בשם "אל צ'יפ", שאנשיה מפשיטים את קורבנותיהם כדי לבדוק אם בנקודה כלשהי בגופם הושתל שבב. עוד אמר כי כנופיות כבר איימו לכרות איברים לצורך סילוק שבבים ומשום כך, השתלת השבבים חייבת להיות סודית ביותר. נראה שהמחשבה המאוד הגיונית הזאת לא חלפה במוחו של התובע הכללי לפני שפירסם את דבר השתלת השבבים בו ובעובדיו.

2 דיון 2024
צ'יפ טריק! 234123
נאיבי שכמותך!

השבבים שהשותלו בגפייהם של המכסיקנים אינם אלא קצהו של הקרחון (הצ'ופצ'יק של הצ'יפ‏1) שנועד להטעיית החוטפים הנאיביים. גם לאחר שייכרתו כל ארבעת הגפיים של הנחטף המתוחכם, ימשיך הצ'יפ הנוסף, זה שהושתל במעמקי הפופיק או בחלל שבין הלב לריאה השמאלית, לצ'פצ'פ בקולו האלקטרומגנטי את קריאות ההצלה שלו. תאר לך את ההפתעה על פני המוצ'אצ'וס שנקטו בכל אמצעי הזהירות המקובלים בסרטי האנימציה היפניים‏2, כשחבורת שוטרים תקיף את מקום מחבואם באקדחים שלופים ומגאפון. איזה קטעים יילכו שם! סליחה, איזה קטועים ידדו שם!

_________________
1- לא לבלבל עם הצ'ופצ'יק של הצ'יף, שבו איננו עוסקים כרגע
2- לא האמנתי שמישהו מעל גיל 5 מסתכל על הדברים האלה, עד שבאו אביב וגדי והבהירו לי איזה עולם עשיר מתחבא כה קרוב לבית. מישהו מתנדב להעשיר את עולמי גם בקשר ל Looney toons ?
צ'יפ טריק! 234138
אני מניחה שלא שמעת על התיאוריות הקוויריות ביחס לטום וג'רי.
צ'יפ טריק! 234152
אני מחכה למאמר בשלושים חלקים של ש. גלבץ.
צ'יפ טריק! 234173
לא בדיוק לוני טונס, אבל בספר‏1 הזה יש תאורים של איך ילד סופג את תרבות המערב דרך כותרות של סרטים מצוירים משנות ה50. בכלל, אני ממליץ על הספר הזה, אבל לא על ספרים נוספים של הסופר (נכוויתי קשות ב portrait of a romantic שזה בעצם ניסוח מחדש של הספר הזה, אבל בלי הפלפל‏2).

1
2 אל תשאלו אותי איך חוסר פלפל גורם לכוויה, זה רק מטאפורה.
צ'יפ טריק! 234201
"מישהו מתנדב להעשיר את עולמי גם בקשר ל Looney toons?"

א. Looney Tunes.
ב. <מפיל סדן על ראשו של השכ"ג>
צ'יפ טריק! 234215
ביקשתי להעשיר את עולמי, לא להעלים את אושרי.

(שכ"ג ממשש בדאגה את הבליטה על פדחתו. מסביב עפות ציפורים ומזמרות Looney Tunes)
כמה עמוק אלוהים יודע 234259
ברצינות ל-‏2, גם לי לא היה מושג אלמלא ימי ב"עין הדג". אבל מה שצריך להבין הוא שאנימה הוא תעשייה גדולה ביפאן, שמראש לא ממצבת את עצמה בהכרח לילדים (עד כמה שהבנתי, יש אפילו פורנו מצויר). יש לכל הגילים. סביר שלא מתחבאים מסרים מורכבים במיוחד בפוקימון, ובאופן דומה - גם לא בלוני טיונס, למרות שפע הברק באחרון.
ועוד 237741
גם אסירים וסוהרים באוהיו. Ynet: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2957482,00.h...
גם בסאטר 280889
בית הספר Brittan בעיירה סאטר שבקליפורניה דורש שהתלמידים יענדו תגי RFID.
ילדי ביה"ס בריטן לא יענדו תגי RFID 282114
החברה שמייצרת את התגים השתפנה, אז הילדים יכולים להבריז חופשי.
עוד קצת על RFID 287464
עוד קצת על RFID בכתבה של עודד חרמוני. "הארץ": http://www.haaretz.co.il/captain/pages/ShArtCaptain....
חיילי צה"ל יענדו תגי RFID! 291578
מעריב NRG: http://www.nrg.co.il/online/10/ART/919/142.html
וגם בסינסינטי 368141
עובדי חברה בסינסינטי ידרשו לשתול בהזרקה בזרועם שבב RFID כדי לגשת למאגר המידע של החברה. אבל החברה לא תחייב את העובדים להשתחל את השבב. בעבר השבב היה תלוי על מחזיקי המפתחות של העובדים, אך תקנות (אבטחה?) חדשות מחייבות את השתלתו.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים