סערה בקיבוץ הדתי לאור הסכמתו של יונתן בשיא לעמוד בראש מנהלת ההתנתקות 2026
סערה בקיבוץ הדתי לאחר שיונתן בשיא, חבר הקיבוץ הדתי שדה־אליהו שבעמק בית־שאן, הסכים ליטול על עצמו את תפקיד ראש מנהלת ההתנתקות.

בשיא, בן 56, שימש בעבר כמנכ"ל המפעלים האזוריים של עמק בית־שאן והיה מנכ"ל משרד החקלאות בתקופת ממשלת רבין. בשיא נענה להצעת ראש הממשלה להיות ראש מנהלת ההתנתקות, לאחר שעתניאל שנלר, בכיר לשעבר במועצת יש"ע, דחה הצעה דומה.

אמנון שפירא, חבר מזכירות טירת־צבי ולשעבר מזכ"ל "בני־עקיבא", שגם הביע את דעתו באופן פרטי לבשיא, אמר כי "אם בשיא יקבל על עצמו את המינוי יהיה זה אות קין לקיבוץ הדתי ולחינוך שלו, ואות קין פרטי לבשיא". לדברי שפירא, אין מדובר בעמדה אישית, אלא במעשה. "אם אשה בקיבוץ הדתי תרצה לעסוק בזנות ממניעי תרומה לחברה - אי אפשר לומר שזו דעתה. על זנות עוד יש כפרה, אבל על מעשהו של יונתן אין כפרה. הוא עוסק בדיני נפשות שבהם דמו ודם זרעו תלויים בו עד סוף הדורות".

תנועת "חזית יהודית לאומית" בראשות ברוך מרזל פרסמה כרוז הקורא לנדות את את בשיא מהציבור הדתי־לאומי: "בשיא משחק אותה 'משלנו', יש לו כיפל'ה על הראש ... ויש כאלה שאפילו מספרים שראו אותו לומד תורה... אותה תורה ששונאת את הצבועים יותר מכל. אולם בשבוע האחרון יצא המרצע מן השק... אנו קוראים להחרים את בשיא, לא לצרף אותו למניין, לנדות ולהקיא אותו מתוכנו... צא טמא מן המחנה".

לנוכח הסערה הציבורית התקיימה ביום ה' שיחת חברים בניר־אליהו בה השתתף בשיא ופתח את דבריו באמירה: "על פי התפתחות השיחה, אצטרך להחליט אם אני יכול להמשיך לחיות עם הציבור הזה". השיחה הסתיימה בהבנה כללית בין כל הנוכחים, כולל בשיא, שהקיבוץ יפרסם הודעה בכתב כי בשיא לא מייצג את שדה־אליהו בתפקיד שקיבל.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב NRG
הצופה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

קידוש עמדה פוליטית בשם הדת 235421
תופעה בעייתית בהחלט. מדובר פה בניצול לא כשר של כוח כמעט חסר גבולות.
מילא כשמדובר בעמדה פוליטית ‏1, מדינית, או בטחונית - אבל כשמדובר ברדיפה אישית זה יכול להגיע למימדים מסוכנים ‏2!

1 זוכרים את תשדיר התעמולה של "זנ - אהבת ישראל"?
"מאחורי הפרגוד - זכור! הקדוש-ברוך-הוא רואה אותך..." או משהו בסגנון.
2 תקיפה מילולית, תקיפה פיזית, חרם, יריקות, איומים על חייו ומכתבי נאצה. לא רציתי להזכיר רצח, משתי סיבות:
א. זה לא כ"כ סביר, אם לומר את האמת.
ב. אני לא רוצה להכנס לדיון על מניעיו של יגאל עמיר.
קידוש עמדה פוליטית בשם הדת 235424
באמת, מה עמד מאחורי מעשיו של יגאל עמיר? האם זה רצונו להתחתן בכלא או כדי לפרסם שעונים של שוטרים באינטרנט?
דברי הבל 235430
דברי שפירא שאמר כי ''אם בשיא יקבל על עצמו את המינוי יהיה זה אות קין לקיבוץ הדתי ולחינוך שלו, ואות קין פרטי לבשיא'' הם דברי הבל
דברי הבל? 235437
למען האמת, אלו דברי שפירא.
אני הראשון שעולה על זה? 235438
איך אני הראשון שעולה על משחק המילים המרשים: "דברי הבל על אותות קין"?
למה דברי הבל ? 235439
דברי טעם אמר.
הוא יוצא כנגד החברה שבה הוא חי ופועל בניגוד לעקרונותיה מדור דור.
למה דברי הבל ? 235472
מאיזה דור לאיזה דור? כבר שלמה המלך מסר שטחים למלך צור וצידון(בתמורה לסיוע בבנית בית המקדש), אז למסור שטחים בשביל בטחון ישראל(בהנחה שהאדון אכן מאמין בכך), הגיוני לא פחות.
למה דברי הבל ? 235487
נגד איזו חברה יצא בשיא ונגד אלו עקרונות?
נגד החברה הקיבוצית?! משום שאני מכיר לא מעט תומכים (בלשון המעטה) ב"תוכנית" בקרב הקיבוצים.
או אולי, כפי שמבצבץ בליבי החשד, כונתך לחברה הדתית לאומית ואם כך הדבר אנה ממך פרט:מי ניכלל תחת ההגדרה "דתי לאומי"?,באלו עקרונות הוא מחויב?,מי קבע אותם? ועל כמה דורות בדיוק מדובר?
למה דברי הבל ? 235492
לגיטימי שבשיא יחזיק בדעה שונה מרוב הציבור בקרבו הוא חי.
לגיטימי אפילו שיפגין וילחם למען דעתו זו. אבל לקחת על עצמו להיות המוציא לפועל של שרון, נגד הקהילה שלו זה צורם ואפילו צורם מאד. נראה לי שטני משהו מצד שרון לבחור למשימה דווקא אדם חובש כיפה, אני לא רוצה להפליג באנלוגיות, כי אני עלולה להגיד דברים חמורים מדי.
למה דברי הבל ? 235494
בין ראשוני היועצים הארגוניים שהובילו תהליכי הפרטה ופירוק של קיבוצים, עוד בימים ששכר דיפרנציאלי היה מילה גסה ובזויה, היו קיבוצניקים, למשל יהודה הראל לימים חבר כנסת בדרך השלישית.
אויב שהוא אוהב 235498
למה "שטני"? לא עדיף דווקא מישהו שמגיע מתוך הציבור ומכיר אותו ואת עולם הדימוים ויודע כיצד לפנות אליו מאשר מישהו "מבחוץ" שאינו מכיר את הרגישויות של הציבור?

דניאלה וייס כתבה ב"הצופה" שאריאל שרון שלח יד אל לב ליבו של הציבור הדתי. אני יכול להבין את זה שלציבור הדתי קשה יותר כאשר מישהו שנחשב "משלנו" נשלח לעשות את המשימה הזו. ולכן, לדעתי, אנחנו רואים גם נסיונות לסמן את בשיא כמי שנמצא בכלל מחוץ למחנה (ע"ע הכרוז של תנועתו של ברוך מרזל), כי הרבה יותר קל כאשר הגבולות הם ברורים וישנם "טובים" ו"רעים". אז אם שרון היה מביא חילוני עירוני מרמת-אביב היה קל הרבה יותר לסמן אותו כחילוני ה"רע", הכמעט-מתבולל, מעריץ אלילי אמריקה ואירופה, שבא לגרש את היהודים האמוניים. אבל בעובדה ששרון מצא מישהו מהציבור הדתי יש בבירור משהו מעצבן, שמישהו "משלנו", מ"הטובים" יעשה כזה דבר?

אבל אם לנסות לשפוט את החלטתו של שרון, הרי שאפשר להסתכל עליה בשני אופנים. דרך אחת היא אכן לראות בה משהו שטני, ניסיון לפלג את הציבור הדתי מבפנים, שמזמינה קריאות כמו "יודנראט" ו"גם בשואה היו פקידים" (לפי מה ששמעתי אמנון שפירא כבר התנצל על האמירה הזו). אבל דרך שנייה היא להסתכל עליה כהחלטה של חמלה. על בחירת אותו אדם שידע במהלך פינוי ישוב לעצור הכל ולהוביל בכבוד את ספר התורה מתוך בית הכנסת לפני פירוקו. את אותו אדם שיגיע לפנות ויבכה יחד עם המפונים על אובדן ביתם. את אותו אדם אשר יחוש סמפטיה למפונים ולא יראה בהם אויבים, אם וכאשר יגיע יום הפינוי.

ובלי קישור למאמר של אסף ענברי שמתגלגל לי בראש כבר יומיים אי אפשר. "מאה שנים של בדידות": http://inbari.co.il/100.htm
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 235527
מאמר מצוין, מרתק, כתוב היטב, ובעיני - נכון בכל מילה. הייתי שמח לפתוח פה דיון עליו.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 240610
לקח לי הרבה זמן עד שהתפנתי לקרוא את המאמר. אבל גם אני ממש מודה לערן על ההפניה. מאמר מרתק. כמשתתפת בסאגה שהוא פורש, אני לא ממש מסכימה אתו על כל מילה, אבל יש לו כמה תובנות עמוקות, ומאוד אמיתיות בעיני.
אשמח להשתתף בדיון על המאמר, אם יפתח כאן.
אתחיל אולי בשאלה מה נראה לך מעניין במאמר?
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 240644
על מה את כן מסכימה איתו?
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 240822
אני מסכימה אתו על התפקיד אותו צריכה למלא הציונות הדתית במדינת ישראל, אני גם מסכימה שהיא פספסה אותו בינתיים. הסיבה לכך, לדעתי שונה לחלוטין ממה שהוא כותב, אבל התחושה שלו לגבי ה''אנדרדוגיות'' של הקבוצה הזאת נכונה. גם הענווה היתרה, שהצד השני שלה הוא חוסר המוכנות לשאת באחריות הכללית, מאפיינת (או לפחות אפיינה) את הדתיים הציוניים. כמו כן התחושה שזו קבוצה שלא חיה באופן אמיתי ומלא, דבר שמתבטא במחסור (שהיה) ביצירה אומנותית, ובאמירה אוטנטית, נראה לי נכון. ההסתגרות האליטיסטית בתוך בתי הספר שלה ובשכונות וביישובים הומוגניים של הציונות הדתית גם הם נכונים, ומהווים חלק המסיבות לכך שהם לא ממלאים את תפקידם הנכון במדינה.

יש לי הסבר אחר לכל התהליך, וכן לגבי מהם הסיבות ומהם המסובבים בהיסטוריה הקצרה של התנועה הזאת. לדעתי היה קשה מאוד להמנע משלבים אלו בתהליך אותו היא עברה. גם למעשה התנחלות עצמו יש לי פרשנות הפוכה. את דעותיהם של הרבנים קוק, האב והבן, הוא קצת עוות לדעתי והוציא מהקשר.
טוב, אבל את בקשת שאכתוב למה אני כן מסכימה...
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 240992
אבל התפקיד שאותו צריכה או לא צריכה למלא הציונות הדתית במדינת ישראל, לא תלוי רק בה. לחילונים יש הרבה מה להגיד בעניין הזה. מודל היהדות המשנאית, שאותו מציע הכותב כדרך הנכונה לציונות הדתית, הוא עדיין מבוסס-אלוה, לא פחות ממודל היהדות התלמודית. וכאן קבור הכלב, מבחינת הלא-מאמינים.

לא ברור לי מה יש ליהדות המשנאית להציע ללא-מאמינים, ולאנטי-מאמינים, יותר ממה שמציעה להם היהדות התלמודית.

כלומר, בעוד שהדתיים אולי מתחבטים בינם לבין עצמם מה הם היו צריכים או לא צריכים לעשות אחרת, כדי לקרב את העם ליהדות ולהפך, לי כחילונית ההתחבטויות האלה נראות מיותרות. כי אפשר אולי להוליך את הסוס אל השוקת, או לחפור תעלה מהשוקת אל הסוס, אבל אם המים לא טעימים, הוא לא ישתה.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241017
את נוגעת בלוז הבעייה. זו בודאי אחת הסיבות לכך שהציונות הדתית לא ראתה את עצמה מסוגלת לקחת אחריות על ניהול המדינה, ונוח היה לה יותר לנגן תמיד את הכינור השני.

הציונות הדתית התעצלה, או לא יכלה, להתמודד עם הבעיתיות של היחס לכל חלקי העם היהודי, כולל החילוניים שבו. אולי לכן היא בחרה בדרך ההסתגרות הנוחה, על אף שזה נוגד את האידאלים שלה. (לא בטוח שהיתה לה ברירה).
לדעתי, הדרך בה ניתן להתמודד עם המציאות הזאת, וכתבתי את זה הרבה פעמים באייל, היא שההתנהגות הלאומית שלנו תהיה יהודית מובהקת. ההתנהגות הפרטית, כולל האמונה, או אי האמונה, יהיו עניינו של הפרט.
האוירה של המדינה, התרבות שלה, והמוסר שלה, צריכים להיות יהודיים. המאמינים יפעלו כך גם מתוך האמונה בבורא עולם, והלא-מאמינים יתיחסו לאוירה, המוסר, והתרבות הללו, כמו שצרפתי מתייחס לצרפתיות שלו. אתה לא צריך להאמין כדי שהתרבות, המורשת, והמוסר היהודי, יהיו חלק ממך.

נכון שהרבה מאוד מהיהדות מושתת על האמונה, וללא אמונה, התרבות הזאת לא תחזיק מעמד בטווח הרחוק, כפי שלצערנו קרה בציונות החילונית, שתוך מספר דורות איבדה חלקים גדולים מהתרבות היהודית. אבל כאשר יש קבוצה מספיק גדולה וחזקה של אנשים מאמינים, המעורבים ביצירה ובתסיסה של החיים הרוחניים בעם, התרבות היהודית תוכל להשמר, גם אם תהיה קבוצה גדולה של אנשים שרואים בה את תרבותם, אולם אינם מאמינים. יתכן ואפילו זה ימריץ את שני הצדדים להתפתח, כדי לעמוד באתגרים המוצבים בידי הצד השני.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241044
טוב, את דעותייך לגבי מהו המרחב הציבורי שבו תקויים התנהגות יהודית (ומהי אותה התנהגות יהודית), ומהו המרחב הפרטי, שבו מותר להיות דברים אחרים, אני כבר מכירה מרחבי האייל... ושוב- פה קבור הכלב..
(רמז: "צרפתיות" הצרפתי איננה מורשת מלאה איסורים לא-הגיוניים. והגבול בין חיי-הפרט לחיי-הכלל בצרפת ברור יותר, ושומר יותר על פרטיות הפרט. אם כי אולי גם לצרפת יש עוד מה לשפר בתחום, לעומת ארצות אחרות).

אך כאמור, הנושא נטחן כבר עד דוק, אז בואי נוותר לעצמנו הפעם.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241050
את הרעיונות שלי מכירים, אבל אם כבר אנחנו כאן, אז אנצל את ההזדמנות לשאול מה את חושבת על הדרך הנכונה בה צריכה ללכת מדינת ישראל, עם היותה מדינת העם היהודי, ועם היותו של העם היהודי ....יהודי?
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241133
אין לי מה לחדש, על מה שחילונים אחרים כבר אמרו כאן בלי סוף. אבל ה"חזון" שלי בקצרה:
מדינת העם היהודי שלי היא מדינה חילונית, עם נישואים וגירושים אזרחיים למעוניינים בכך. קבורה אזרחית למעוניינים בכך.
ואפשור חיי דת באופן המלא ביותר, למעוניינים בכך. שזה אומר שמבחינתי מותר לקיים שכונות ואיזורים שבהם מכובדים במרחב הציבורי חוקי השבת, כשרות, צניעות, וכו'.
מצידי הציבור הדתי יכול גם לשמור על "רשימות לבנות" של כל מי שהוא אקסטרה טהור, וראוי להצטרף לקהל הקדוש דרך נישואים, או בכל דרך אחרת. [רשימות לבנות נראות לי יותר סימפטיות מרשימות שחורות. ויש סיכוי טוב שהן גם יהיו קלות יותר לניהול ומעקב].
אבל מחוץ לאזורים המוגדרים [גיאוגרפית, ודמוגרפית כמוצע לעיל]- יציאה מוחלטת של הרשויות מחיי הפרט.
כל זה בצד המשך תפקודה של המדינה כמקום מפלט ליהודי העולם, אך עם צמצום מסויים של חלות חוק השבות.
וביטוי המורשת היהודית בשפה העברית, וציון השבת והחגים, כאשר לגבי אלה אני מעדיפה להתמקד על המותר ולא על האסור... [כלומר- קיום תחבורה ציבורית בשבת, מכירת חמץ בפסח למעוניינים בכך, וכו'].

בקיצור, נצטרך כנראה לפתוח פה שתי מדינות, אחת לי ואחת לך.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241186
חשבתי להתייחס לתיאור של המדינה שכתבת, אבל זה באמת עשה לי הרגשה של "דז'ה וו", כיון ששתינו ותיקות, חבל לחזור שוב על הדברים.
הדעה שדרך הציונות הדתית צריכה היתה להיות דרכה של המדינה, נאמרה בעצם על ידי אסף ענברי, במאמר שלונקק על ידי ערן. אני לא מכירה אותו, אבל מהמוסיקה של המאמר אני מעריכה שהוא לא גדל בתוך בציונות הדתית. יותר מכך, אני חושבת שהוא אינו כזה עד היום.
מה לדעתך גורם לו לחשוב כך? האם נראה לך שהוא התכוון למשהו אחר מזה שאני אמרתי? ואם כן, למה הוא התכוון לדעתך?
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241192
אני לא יודעת מה זה "המוסיקה של המאמר", אבל קשה לי לדמיין מישהו שלא שייך לציונות הדתית, שכותב מאמר כזה.

בכל אופן, בהיעדר מידע נוסף עליו לא נותר לי אלא להניח, שהוא התכוון למה שהוא כתב... :)
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241276
קראת מאמרים אחרים שלו? למשל http://inbari.co.il/afikim.htm ומתוך http://www.faz.co.il/story_1728 "אסף עינברי, הוא קיבוצניק מאפיקים, דור שלישי במשק. כבן 30+-."
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241288
אתה מתכוון לומר שהוא חילוני מוחלט? גם בהווה? הוא אפילו לא משהו כמו חילוני-דור-שלישי-לאוכלי-שפנים, שנעשה רפורמי?

עדיין- יתכן בהחלט שהוא חילוני למשעי עד עצם היום הזה. האמת היא שכשקראתי את המאמר שלו הנחתי במעומעם שהוא "דתי נאור" מסוג כלשהו, אבל בלי לתת על כך את הדעת יותר מדי. והאמירה של ניצה הפתיעה אותי, אבל בלי שזה נראה לי -באותו רגע- חשוב מדי.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241199
המ... "הדעה שדרך הציונות הדתית צריכה היתה להיות דרכה של המדינה, נאמרה בעצם על ידי אסף ענברי" זו פרשנות מרחיבה-משהו לטעמי, בלשון המעטה. אני חושב שהוא התכוון לסינתזה מוגברת והפריה הדדית בין החברה החילונית לחברה הדתית, על חשבון האמריקניזציה, במיוחד הפנים הוולגריים שלה, שאוכלת כאן חלקות טובות. ענברי, להבנתי, קורא לאנשי הציונות הדתית לוותר על "עבודת האדמה" (יש"ע) שהפכה למרכז חייהם בהשפעת הרצי"ה קוק מחד, ומההתחרדות מאידך, ולהשקיע את מרצם ב"עבודת האדמה" האחרת - בגליל ובנגב, במעורבות חברתית ופוליטית, ובעולם התרבות הישראלי, תוך שהם מביאים איתם מעולם התוכן היהודי שנדחק הצידה לטובת "כוכב נולד" ושאר ירקות. אבל זו כבר כנראה מחלוקת פרשנית. לטובת כולם, הנה פסקאות הסיום:

"הציונות הדתית בת מאה, וזה לא זמן לסיכומים אלא לפתיחתו של דף חדש. החברה הישראלית זקוקה לאיכות האנושית של חניכי בני-עקיבא וישיבות-ההסדר. התרבות הישראלית צמאה ליהדות. החומרנות הריקנית מעוררת ערגה לאנשי ערכים. בתוך כל הניכור האנוכי-תחרותי של מירוץ-הקריירות בעיר עצבנית, חסרים כאן מאוד אנשים המכירים בחשיבות הקהילה. בתוך כל הציניות החומצית של חיינו, יש געגוע לאנשים שמבטם אינו כבוי, ושאינם מצחקקים על מושגים כמו "אכפתיות" ו"רוח-התנדבות". המחנכים הנלחמים כאן על מה שנשאר ממערכת-החינוך החילונית המדורדרת (שמפלס האלימות והסמים בה הוא, היום, מהגבוהים בעולם), ישמחו לקבל קצת עזרה.

"העברית הנבובה, הקלוקלת, שטופת האמריקניזציה וניבולי הפה, שעליה גדל כאן הדור הצעיר, זקוקה למי שבפיהם עברית טובה ונקיה. הפוליטיקה הישראלית המסואבת, שרמת-השיח ורמת-המוסר שלה מעוררות את טווח הרגשות שבין בושה לגועל, כמהה לזן אחר של שליחי ציבור. מערכת-המשפט בישראל תרוויח מנוכחותם של תלמידי-חכמים כמו השופט העליון המנוח חיים כהן וכמו השופט העליון בדימוס מנחם אלון יבדל"א, שייגשרו בין המשפט הכללי לעברי.

"אם מכאיבה לציונים הדתיים התפוררות החברה לשבטים חסרי-דבק, הרי שתפקידם להתמודד כאן על איחוי של עם פרום; אם התפוררות התא המשפחתי טורדת את מנוחתם, הרי שתפקידם להתמודד כאן על ערכי המשפחה. השקיעה הכפרית של המושבים והקיבוצים מהגליל ועד הערבה - שקיעת החקלאות, שקיעת הספר, שקיעת האמונה במשימה השיתופית - מייחלת לכוח-תיגבור מיידי; תאילנדים לא יצילו את מפעל ההתיישבות.

"הציונות, אשר הפכה זה-כבר לשק-החבטות של כה רבים באקדמיה, בתקשורת, איפה לא, זקוקה למאה-אלף ציונים אשר יואילו בטובם לצאת מהשטחים, להתערות בעם ולהשפיע. ההלכה היהודית זקוקה לפרשנים רבי מעוף ותעוזה, שיגאלו אותה מהגלותיות החרדית וייעשוה לתורת הארץ, על פי חזונו של הרב קוק האב. המשנה, כדגם ארץ-ישראלי של עיצוב החיים בחברה יהודית, זקוקה ליהודים-ישראלים שיהפכו אותה מטקסט עלום לטקסט נוכח ורלוונטי, שיזמין את כולנו לחשוב לאורו וליצור לאורו חידושים הנובעים ממסורת. הרב קוק האב רק סימן את היעד; הוא חשב בגדול, אך מרוב "הליכה אל הגודל" - כפי שהעיר אבי רביצקי בספרו "הקץ המגולה ומדינת היהודים" (1993) - הוא הותיר לנו חזון כוללני נשגב, במקום תשובות פרטניות על שאלות מעשיות."

"גם את התנ"ך צריך לחזור ולהנחיל, אך לא תוך סילופו. יש לשחרר אותו מהפירוש ה"כנעני" שהעניק לו בן-גוריון (הארץ כ"מולדת") ומהפירוש הלאומני-דורסני של הרב צבי-יהודה קוק. בניוול החברתי של השנים האחרונות, זקוקים כולנו, חילונים כדתיים, לתנ"ך כמצפן חברתי-מוסרי. הפערים המתרחבים בין עשירים לעניים, הריקבון והשחיתות, אינפלציית הרוצחים, האנסים והנוכלים, הסחר בנשים, היווצרותו של מעמד עובדים (או עבדים) זרים - כל אלה כתובים על דפי התנ"ך, ותוכחות-הנביאים הן מאמרי-המערכת שכדאי לקרוא היום.

"התלמוד זקוק גם הוא לפעולת התאזרחות. לא את ההלכה הגלותית שבתלמוד, אלא את אוצר האגדה שבו, יש להפוך לנכס כלל-ישראלי. התלמוד אינו שייך לחרדים (אשר לומדים אותו כטקסט של הלכה, ודי מרפרפים על חטיבות האגדה); כמו התנ"ך וכמו המשנה, התלמוד הוא של עם-ישראל, ולא צריך לשמור מצוות כדי ללמוד אותו ולקבל עירוי-חוכמה מסיפוריו.

"החילונים לא יחכו. הם לא חיכו. יש כבר יותר ממאה מדרשות ומכללות ומכוני-מחקר בארץ (חלקם חילוניים לגמרי וחלקם מעורבים) העוסקים בלימוד וליבון של מורשת-התרבות העברית-יהודי ת ובעיצוב אורחות-חיים, החל ביציקת תכנים רעננים לחתונה ולשבת ולחגים ומועדים, וכלה בהקמת בית-כנסת חילוני, כמו זה אשר נפתח באחרונה בנהלל. ממדרשות תל-חי ואורנים בצפון עד מדרשת "קולות בנגב", מאפעל ו"עלמא" בגוש-דן עד "מכון הרטמן", "אלול" ו"מרכז שלם" בירושלים, מתרחש רנסאנס יהודי מרתק. המתנחלים ושאר הציונים הדתיים מוזמנים להצטרף. בלי פאטרנאליזם, בלי תוקפנות. לבוא כשותפים, כדי לתת לרנסאנס מוטת-כנפיים כלל-ישראלית.

"החילונים לא יחבשו כיפות. לא זו המטרה. כפיה דתית לא באה בחשבון. מה שדרוש, הוא לעצב כאן דור חדש של חילונים שזהותם היהודית ברורה ועשירה, ודור חדש של דתיים שיהיו ישראלים לכל דבר. החילונים צריכים להיגמל מהבורות ביהדות, והציונות הדתית צריכה להיגמל מנתחים שלמים של הלכות-הגלות. הדת במדינה לא תהיה מה שהיתה, אם יוגשם חזונו של הרב קוק האב. היא תהיה פחות נוקשה, פחות תקועה ומרתיעה - ודווקא משום כך, יותר גאולתית. גאולתית לא במובן דוחק-הקץ של תלמידי "מרכז הרב", אלא במובנה הסובלני, הסבלני, של יצירת תרבות, חברה, אומה."

(אני מקווה שלא חרגתי מהמגבלות של חוקי השימוש ההוגן)

אסף ענברי גדל בקיבוץ אפיקים (http://inbari.co.il/ayala1.htm), והוא מרצה במכללת עמק הירדן.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241218
אתה צודק שאסף ענברי לא אמר את מה שכתבתי במפורש. אבל בתחלת המסה שלו הוא כותב:
"את העובדה הזאת, שנעלמה מעיניהם של מייסדי הציונות החילונית, צריכים היו לתפוס הציונים הדתיים. שהרי מה היתה הציונות הדתית בראשית דרכה, אם לא תנועה שבחרה באופציה המשנאית. עצם המושג "ציונות דתית", הוא מושג ניאו-משנאי: מושג המבטא את השאיפה להיות ישראלי יהודי (ולא רק ישראלי, או רק יהודי). אך במקום לתפוס את עצמה כמוליכת האופציה הלאומית-תרבותית הראויה לשמש, יותר מכל אופציה אחרת, לעיצובה של החברה הישראלית-יהודית, פיתח
הציונות הדתית תסביך-נחיתות מול האופציה החילונית, והסתפקה בקיום לצדה ובשוליה. היא הניחה לתנועת-העבודה לעצב את החברה, את התרבות, את המדינה, ולא ביקשה אלא מקום צנוע בפינת שולחן-הממשלה. היא לא הציבה דרישות, רק בקשות חרישיות מבעלי-הבית. היא נכנעה מראש בפני החילונים, ולא עלה בדעתה כי מן הראוי ומן האפשר להטות את המפעל הציוני לדרך אחרת, פחות מקראית, יותר משנאית." נראה לי שדי אפשר להבין מפסקה זו את מה שאני הבנתי.

ענברי רוצה שהציונות הדתית תתעצב לפי החלק החסר ב"פאזל" של החברה הישראלית, כפי שהוא מבין אותה. לדעתי, הוא לא מספיק קשוב למה שמניע את האנשים הללו, ולמסלול ההתפתחות של הציבור הזה. הניתוח שלו, על אף שיש בו תובנות יפות מאוד בשביל מי שלא צמח בתוך הציבור הזה, וכן יש בו גם יכולת לראות דברים לאמיתם בלי המסך של ההשתייכות הקבוצתית, אינו נכון ביסודו. כלומר, אני לא מסכימה שהדתיים הלאומיים הבקיעו גול עצמי בכל המהלך של ההתנחלות ביש"ע. אני גם רחוקה מאוד מהתחזית הפסימית שלו לגבי ילדי המתנחלים, וגורל דור ההמשך של הציונות הדתית. לדעתי ללא מפעל ההתנחלות הציונות הדתית היתה מורכבת היום מכמה זקנים שהיו ממשיכים את המניין ב"נוסח האחיד", בלי הדור האדיר שקם אחר כך. בלי מפעל ההתנחלות (ובלי מפעלו של הרב צבי יהודה קוק), לא היה היום ציבור ציוני דתי שניתן היה לנהתייחס אליו כגורם בעל השפעה.

מעניין לציין שהפסקאות שצטטת מהמאמר, בתגובה שלך, דומות בתכנן למה שכותב מוטי קרפל בסיפרו "המהפכה האמונית". קרפל שהוא ממיסדי תנועת "מנהיגות יהודית" כותב על "תרבות הבית השלישי" שתיווצר "כסינתזה חדשה וסלקטיבית של הרעיונות החיוביים המוכרים לנו בחברה הישראלית על כל גווניה" תוך דילוג על הסיווג דתי/ חילוני. ברור לי ששני הכותבים יוצאים מנקודת מוצא הפוכה: ענברי רוצה שמה שחיובי בעיניו בציבור הדתי לאומי יוטמע אל תוך כלל הציבור הישראלי, מתוך מבט חילוני מערבי, בעוד שקרפל רוצה להטמיע את הדברים החיוביים בעיניו בישראליות, אל תוך התודעה האמונית. מכל מקום, שניהם רואים את העתיד החיובי בעיניהם בסינתזה, ולא בהפרדה, או נצחון של צד אחד על השני.
וואו. תודה שהפנית אותי למאמר זה. 241223
פסקת הפתיחה מתארת את המצוי בעיני ענברי, לא את הראוי - מה שהוא כותב במפורש בסוף מאמרו. גם כשהוא כותב שם ''מן הראוי'', הרי שהוא להבנתי מתייחס לראוי (או לראוי אפשרי) מנקודת מבטה של הציונות הדתית, ולא מנקודת מבטו שלו. על כן הפרשנות שלך עדיין נשארת, בעיני, יותר בגדר משאלת לב שלך שזו אכן דעתו של ענברי.
קצת התנהגות יהודית, לדוגמה 241056
לתלות בשכונות מעורבות כמו שמואל הנביא בירושלים מודעות: היכונו למאבק במתנ"ס החילוני, המייצג רק 5% מתושבי שכונתינו (בעיניים שלי ראיתי את זה, לפני כמה ימים).
לשנוא את השמאלנים, ההומואים, הרפורמים, האחרים, להתבדל עליהם ולומר טפו טפו על גוי.
להאמין שסתם מציקים ליגאל עמיר.
לומר ברוך שלא עשני אשה, ולקלל כל אחת ההולכת בלבוש לא צנוע.
אוטובוסים נפרדים, מודעות פרסומת ואפילו הגדות מצולמות של פסח (עבדתי פעם בסטודיו כזה שהוציא הגדות מצולמות לתנועת המאבק נגד החזרת הגולן, ונאלץ להוציא גם את תמונות הנשים מכל הצילומים הסרוקים) ללא תמונת אשה, אפילו אם היא לבושה וחבושה מכף רגל ועד ראש.
להתנכל למצעד הגאווה.
להתנכל לכל מי שהוא לא משלנו, לירוק ולקלל כנ"ל.
להתפלל ששולמית אלוני, יוסי שריד, טומי לפיד וכל השמאל החילוני ימ"ש ימותו.
לזכור שהשמאל שכח להיות יהודים (וגם, שאין כותבים "שמאל" כך, אלא "סמול" או "סמאל").

לרצות לגרש מכאן את הערבים, הגויים, וכל מי שלא מתאים ("אין סמולנים, אין ערבים, אין פיגועים").

לא, תודה

ל א ר ו צ י ם ! ! !
אויב שהוא אוהב 235540
מיהו אסף ענברי?
אויב שהוא אוהב 235543
פובליציסט. לא כתוב עליו הרבה. נסה להתחיל מכאן: http://inbari.co.il
אויב שהוא אוהב 235545
הנה מצאתי אותו. מרצה במכללת עמק הירדן. דוקטורנט לתקשורת: http://www.yarden.ac.il/Personal/ItemIndex.asp?Categ...
אויב שהוא אוהב 235708
תודה!
אויב שהוא אוהב 235550
אסף ענברי הוזכר גם באייל מספר פעמים,
החל מתגובתו של אפופידס תגובה 66865 דרך תגובתו של סמילי תגובה 100159 (עם הפניה למאמר המקורי) ג. שמעון תגובה 152949 ואלי תגובה 174188
אויב שהוא אוהב 235635
כל הקישורים פה לאתר מעריב הישן לא שווים כלום.
מעריב חרא 235637
מאה שנים של בדידות http://inbari.co.il/100.htm

דור הקריסה http://inbari.co.il/krisa1.htm
מעריב חרא 235640
כן, תודה. עם ענברי הסתדרתי.
ההתעצבנות על הקישורים שמעריב קבר אחרי מתיחת הפנים האנרגטית היא עקרונית.
ביום ש''האייל הקורא'' (חלילה) יעשה את זה, מצידי שאל גור יסגור את האינטרנט.
מעריב 235643
מיכאל שרון פעם זעם על זה. החלפנו מהלומות מילוליות: http://www.faz.co.il/thread?rep=31867
מעריב 235646
לבי עם שרון למרות שסגנונו לא ראוי.
מעריב 236146
נאמר שם משהו שהיה נכון לזמנו - שקישורים ישנים מ''הארץ'' אינם נגישים עוד. נדמה לי שהמצב השתנה מאז.
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235772
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235787
לא, אבל הוא טען כי הוא המציא אותה.
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235826
ראיתי ראיון עם וינט סרף, אחד מאלה שבאמת ''המציאו את האינטרנט'' והוא דוקא פירגן לאל גור שתמך והקצה משאבים.
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235830
כשהורים נותנים לילד שלהם שם כמו ynet surf מה הם חושבים שהוא ימציא בדיוק?
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235832
Vint Cerf, אבל גם אני חייכתי כששמעתי את שמו, שכן Cerf מבוטא בדיוק כמו surf.
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 235941
(לא ממש קשור, אבל אין לי מקום יותר טוב לשים את הקישור)

דובי- מצטטים אותך בלמהרשת:
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 236050
מצטטים, עורכים, משנים, ואפילו לא דאגו שהיא תענה על השאלות. נו, שויין. פעם אחרונה שאני מנסה.
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 236025
ולמה מצפים הורים שנותנים לילדה שלהם את השם רשת ניו יורק?
האם אל גור ניסה לסגור את האינטרנט? 236047
סליחה? אפשר לשאול מי, איפה, מתי ולמה?

(למרות שסביר להניח שגם אתה שואל למה.)
ים של דמעות לשתי עיני, לבי קורא שובה אלי 236076
NYNet?
מעריב חרא 236404
המעבר מקישור ישן במעריב לקישור חדש ב NRG הוא פשוט למדי. למשל, http://images.maariv.co.il/cache/ART347558.html הפך ל http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/347/558.html או http://images.maariv.co.il/cache/ART551832.html הפך ל http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/551/832.html
תודה לך! 236405
עשית שירות חשוב לציבור. הצלת עמנו!
מעריב חרא 236490
תודה רבה.
אויב שהוא אוהב 235655
אכן מאמר מצוין, מרתק, כתוב היטב. נכון בכל מילה? נראה לי שלא. יש לפחות 6 נקודות חשובות יותר או פחות שבהן לדעתי אינו מדייק.
1) הוא קובע שהמתנחלים הם היום תנועה קטנה ושולית שרוב הציבור מתנגד לה. לדעתי התיאור הנכון הוא: אחת מהתנועות החזקות ביותר בצבוריות הישראלית. היא שואבת את כוחה לא רק מהמספרים אלא בעיקר מהקנאות של חבריה המסורים. רוב מוחלט של הציבור אינו עויין אותה. חלק גדול מהציבור אוהד אותה למרות שאינו שותף למטרותיה וחלק אחר אדיש למטרותיה אך שמח לשתף אתה פעולה במלחמתו באליטות.
2) הוא מתעלם מהצד החרדי של הראי"ה. גם אם הציבור הדתי-לאומי היה נשאר דבק בערכיו של הרב קוק האב, החילונים לא היו יכולים להסתדר איתם אלא בתור מיעוט זעיר.
3) ההנחה ש"עלמא" ו"אלול" שקולים כנגד מערכת החינוך המתנחלית-מפדלית-חרדלית נראית לי משאלת לב.
4) המחשבה שאפשר להפריד בין ההתלהבות והמסירות הרוחנית לבין המטרות הלאומניות-פאנאטיות של המתנחלים היא בבחינת טעון הוכחה גדול (וראה את מידת ה"מסירות" של אנשי מימד).
5) "נכות רגשית ועצירות מינית" - כל זה מנין? לא נראה לי שיש לצעירים אלו בעיה להשתלב בטיולים שלאחר השחרור של שאר בני גילם.
6) הוא כותב שאנשי העלייה הראשונה היו דתיים. אותם "דתיים" תוך 20 שנה חדלו לשמור שבת וכשרות מבלי שמישהו יפצה פה ויצפצף. הם ככל הנראה היו יהודים מסורתיים ושומרי מצוות כמו רוב יהדות מזרח אירופה. דתיים במובן החרדי הם לא יכלו להיות, שכן החרדים התנגדו בנחרצות למפעל הציוני.

ובלי קשר - אפרופו דברים ראויים למעמדו ומקומו של אדם, האם אני היחיד המתרגז מן העובדה שיו"ר הכנסת ריבלין רואה לעצמו רשות לפגוע ולטרטר אלפי אזרחים שכל עוונם הוא שנקלעו להפגנה פוליטית שהוא חפץ ביקרה? האם כל מחאה בישראל חייבת להיות על ראשם של אנשים שכלל אינם קשורים לעניין והאם הדבר מותר לכל אדם ללא קשר למעמדו?
אויב שהוא אוהב 235661
רק בקשר לסעיף הראשון שלך: המאמר פורסם לפני כשנתיים (15.9.2002), לדעתי זה היה לפני גל ההזדהות עם המתנחלים (שאת אחד משיאיו אנו רואים היום).
אויב שהוא אוהב 236148
הוא גם מתעלם מנוער הגבעות.
235720
כי זה עבד כל כך טוב בפעם הקודמת?
ספר את זה לרב הצבאי של פיקוד המרכז, שחטף מכות על כך שהיה שותף לפינוי בית הכנסת במאחז רמת-תפוחים-ט'.
ואף על פי כן 235723
אני מכיר את הסיפור של סא"ל הרב יקותיאל ויזנר (דיון 2008) אבל לדעתי מדובר באוכלוסיות שונות בקרב המתנחלים, מה שלא פוסל, כמובן, תגובות שכאלו מצד הפלג הקיצוני. אני עדיין חושב שהבחירה של שרון באדם חובש כיפה עדיפה, גם מסיבות מעשיות, וגם מסיבות ערכיות.
אויב שהוא אוהב 235747
ומה עם הרעיון שמדובר בחפרפרת, שאמורה לטרפד את המהלך?
אויב שהוא אוהב 235749
חפרפרת זה בעיקר שם של בעל חיים. האם שרון מינה את בשיא כדי לטרפד את ההתנתקות? כרגע אין לי סיבה להניח זאת. אולי ימים יגידו.
אויב שהוא אוהב 235750
תודה על התובנה הזואולוגית. בתמורה אציין שימים לא יכולים לדבר.
אמא שלי זאולוגית 235752
אני לא אוהב כינויים כמו ''חפרפרת'' כי הם מבליעים בתוכם קביעה ערכית, בניגוד לביטוי נייטראלי כמו ''ימים יגידו''.
אמא שלי זאולוגית 235753
וכינוי בנוסח "גיס חמישי" אתה כן אוהב?
עוד פחות 235754
עוד פחות 235762
ומה לעשות שזאת כוונת המשורר? איך היית מגדיר אדם שמונה לתפקיד מסוים, לא על מנת למלאו בהצלחה, אלא דווקא על מנת לסכל את הביצוע?
___
אין האמור לעיל בא לחוות את דעתי על מנויו של יונתן בשיא, אלא להבהיר את הטרמינולוגיה.
אמא שלי זאולוגית 235783
שאול יהלום לקח על עצמו את הכינוי ''גיס חמישי,'' לחיוב דווקא. בחדשות של אתמול, הוא ניסה לעודד את הפעילים נגד ההתנתקות בכך שהמפד''ל תהיה גיס חמישי בתוך הממשלה ותתרפד את התוכנית.
אמא שלי זאולוגית 235796
אני מניח שאודיסאוס לא ראה בביטוי ''סוס טרויאני'' כינוי גנאי.
אמא שלי זאולוגית 235908
לא, אבל הוא היה נעלב מכך שלא קראו לו ''סוס יווני,'' על שם עמם של הוגיו.
אני הראשון שעולה על זה? 235687
ואללה! אני מציע שתפרוש *בשיא*
המשימות העומדות בפני בשיא 235479
א. בין הנזקים שתגרום תוכנית ההינתקות היא שפיכות דמים פנימית ושבר חברתי עמוק. תפקידו של בשיא יכול להפחית את הנזק של התכנית במישור זה. ע"י הידברות עם המתיישבים ניתן להפחית את העוינות. כל נפש שתיחסך היא עולם ומלואו.
ב. תכנית ההינתקות יכולה להיות עוד אחד מהשלבים של תורת השלבים של עראפאת. השלבים הבאים עלולים להיות כתכניתו של ביילין - גירוש מאה אלף איש מבתיהם, הכנסת מאה אלף פליטים פלסטינאים למדינת ישראל, ופגיעה אנושה בזכויות ובחופש הדת של העם היהודי במקום המקודש לו ביותר.
ניהול נבון של תכנית ההינתקות עשוי להפחית את הסכנה גם במישור זה.

סוף דבר. אלו שתי המשימות של בשיא:
1. לרכך את העימות עם המתיישבים בגוש קטיף, חבל עזה וצפון השומרון.
2. ליצור בלמים מפני התרחבות עקרון גירוש היהודים מבתיהם והרס כפריהם למקומות נוספים.
235521
תודה רבה על ההפנייה החשובה. 235553
אות קלון לציונות הדתית.

מתברר שמבחינות רבות הציבור הציוני דתי איננו טוב מהחרדים ומהשמאל, מציבורים אידיאולוגיים.

לא משלבים את הערך של סובלנות, עם אהבת העם, התורה והארץ. לא מספיק מדגישים את ''ואהבת לרעך כמוך''. אוהבים אצלנו להלין, ובדין, על החרמת נעמי שמר ודומיה. יעל משאלי אמנם איננה נעמי שמר, אבל היא מבטאת את תחושתה.

נורא. אני מתבייש.
תודה רבה על ההפנייה החשובה. 235556
"אוהבים אצלנו להלין, ובדין, על החרמת נעמי שמר ודומיה"
נעמי שמר הוחרמה?
תודה רבה על ההפנייה החשובה. 235560
לא רק שמתברר שמבחינות רבות הציבור הציוני דתי איננו טוב מהחרדים ומהשמאל, מתברר אפילו שהציבור הציוני דתי רע מהשמאל.
תודה רבה על ההפנייה החשובה. 235705
נעמי שמר סבלה (ע''פ כתבות שהתפרסמו אחרי מותה) בגלל דעותיה. אמנם היא הייתה חשובה מכדי שיוכלו להתעלם ממנה לחלוטין. אך היא סבלה בגללן.
בדוק את הדברים אצל אישה, מרדכי הורביץ.

בדברים יש הסבר מדוע הציבור הציוני-דתי, במישור זה, איננו שונה מהשמאל.
תודה רבה על ההפנייה החשובה. 235746
כל אדם שמחזיק ומביע דעות חריגות לקהילה בא הוא חי סובל מזה. יש הבדל בין חרם, הטרדות טלפוניות, השוואה לנאצים, קריאות להעמדה פלילית ואיומים באלימות, לבין מה שעבר על נעמי שמר.
תרגיל בדיווח חדשותי 235575
לפניך קטע מתוך כתבה ב"הארץ", שכותרתה: "ח"כים: לנקוט בצעדים נגד פעיל הימין יהודה עציון"‏1.

כותרת המשנה: "בעקבות דבריו בראיון רדיו כי "פיצוץ מסגד כיפת הסלע הוא מעשה ראוי" דורשים ח"כים מהיועמ"ש לפתוח בחקירה"

מן הטקסט:
"
חברי כנסת דרשו היום (ראשון) מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לנקוט בצעדים מידיים נגד פעיל הימין, יהודה עציון, שהורשע בפרשת המחתרת היהודית, בעקבות דבריו היום בראיון רדיו כי "פיצוץ מסגד כיפת הסלע הוא מעשה ראוי".

ח"כ יוסי שריד קרא למזוז ... ח"כ רן כהן קרא למזוז ... ח"כ אילן ליבוביץ קרא גם הוא למזוז ...

במערכת הביטחון גברה בשבועות האחרונים ההערכה שגורמי ימין קיצוני ינסו לפגוע בהר הבית, בניסיון לסכל את תוכנית ההתנתקות. גורמי ביטחון בכירים ציינו אתמול שהשב"כ והמשטרה פועלים כדי להתמודד עם מספר תרחישי פיגוע אפשריים. במחאה על תוכנית ההתנתקות יתפרסו היום מתנחלים ב"שרשרת אנושית" בין ניסנית שבגוף קטיף ועד הכותל בירושלים. להערכת המארגנים ישתתפו במחאה כ-‏100 אלף איש.

בין היתר, נבחנת במערכת הביטחון האפשרות שפעילי ימין קיצוניים ינסו לרסק מזל"ט עמוס בחומרי נפץ או מטוס קל נהוג בידי טייס-מתאבד על ההר, בשעת תפילה המונית.
..."

1. מצא איזה משפט השתרבב לידיעה בטעות.
2. הסבר את הטעות.
3. (למחוסרי עבודה) מצא טעויות דומות במאמרים אחרים.

תרגיל בדיווח חדשותי 235590
"במחאה על תוכנית ההתנתקות יתפרסו היום וגו"'?

לא קשור לשאר גוף הידיעה.
תרגיל בדיווח חדשותי 235591
מה לא קשור? כ-‏100 אלף איש זוממים לפגוע בהר הבית בניסיון לסכל את תוכנית ההתנתקות, לרסק מזל"ט עמוס בחומרי נפץ או מטוס קל נהוג בידי טייס-מתאבד על ההר, בשעת תפילה המונית, ואתה רוצה להחזיק את כלב השמירה שלך קשור?
תרגיל בדיווח חדשותי 235605
זה סטייל קבוע בידיעות עיתונות, שילוב של שניים או יותר סיפורים, אחד באמצע השני ובתוך השלישי, כאשר מה שמקשר ביניהם הוא מכנה משותף כללי יותר.
אישית, אני מוצאת שזה מעצבן. בעיקר הקפיצה הזאת מא' לב' ואז חזרה לא'. הייתי מעדיפה שידווחו בצורה מסודרת, יגמרו סיפור ואז יעברו לבא.
עוד דבר מעניין בימים האחרונים- גל האזהרות מפני סכנות עתידיות. כנראה שאין מספיק חדשות של ממש כרגע, וצריך בכל זאת למלא את הנייר ואת האוויר שבין הפרסומות, במשהו. לא הרבה אולי, אבל משהו.
תרגיל בדיווח חדשותי 235617
אני לא חושב שזה סגנון כל-כך מקובל. למשל, לא זכור לי שבכתבה על הצעת אי-אמון שחד''ש הגישה נגד ראש הממשלה, דיווחו גם על איומים של החמאס לפגוע בראש הממשלה. יש טעויות שנזהרים לא לעשות (וטוב שכך).
תרגיל בדיווח חדשותי 235628
חיפשתי דוגמה מהירה, אז נכנסתי לגארדיין, לחדשות על ישראל, ואכן תוך פחות משניה מצאתי: http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,1280,-...

יש פה שלושה נושאים שונים:
3 פסקאות ראשונות עוסקות בשני טילים שחה"א ירה על עזה.
בפסקה 4 ו-‏5 עוברים להפגנת הימין היום. אח"כ חוזרים לירי טילים, ומפרטים, תוך אזכור ירי קודם מלפני כמה ימים, ואזכור של עוד כמה תקיפות מסוקים. ואז 4 פסקאות אחרונות עוסקות בפעולת צה"ל בבית חנון.

ככה הם אוהבים לכתוב, נו. מה תעשה להם.
תרגיל בדיווח חדשותי 235629
הערה: שים לב שהידיעה הנ"ל מופיעה בWorld Latest. ובכל זאת יש פה מחזור של חדשות ישנות. גם זה מופיע הרבה- מחזור, תוך עריכה גסה, רשלנית, ולפעמים ממש מטופשת.
לא רק שמאלנים 235630
לא רק שמאלנים 235631
לא אמרתי שרק שמאלנים.
אלו ''אירועים בטחוניים''. סביר שיארזו אותם יחד. 235634
אלו "אירועים בטחוניים". סביר שיארזו אותם יחד. + דרושות. 235636
תרגיל בדיווח חדשותי 235638
אלו "חדשות מישראל", בעיתון אנגלי. כשב"הארץ" יערבבו חדשות על מזג האוויר באיי סיישל עם הצהרות של פוליטיקאים מקומיים, לא יהיו לי שום טענות.

גם כאן, לסיפור ב"הארץ" על כדורי הבדולח של השב"כ מצמידים קישור "עוד בנושא:" על ההפגנה המתוכננת, וזה בסדר. מה שלא סביר זה לכרוך את ההפגנה, בתוך הכתבה, בשרשרת של חששות מפני מעשי טרור.
תרגיל בדיווח חדשותי 235659
נראה לי שדוקא הנסיונות לגמד ולהדחיק את האזהרות על מגה-פיגוע אפשרי בהר הבית הם לא במקום.
מבלי שהעמקתי חשוב בנושא, נראה לי שפיגוע יהודי על הר הבית במצב הנוכחי של ישראל, תוצאתו הראשונה תהיה חיסול שרידי הריבונות הישראלית על הר הבית. כיצד תוכל ישראל להתנגד לועדת חקירה בינלאומית או למעורבות בינלאומית מוסלמית בשיקום המסגדים?
מעניין אם שאלות כאלו עולות בקרב הציבור הימני-מתנחלי.
תרגיל בדיווח חדשותי 235666
ברור שפיגוע בהר הבית יהיה אסון. אבל מה מטרת האזהרות האלה? אל מי בדיוק הן מופנות?
אותו דבר לגבי האזהרות מלפני כמה ימים, על רצח אפשרי מכיוון ימין.

האם הפרסומים האלה באים איכשהו למנוע את המעשים הנ"ל?
או שאולי, כמו שאמרתי, יש אפעס מחסור בחדשות של ממש, וזה בלתי נסבל בעיני העתונאים לתת לנו להיצלות בחום הקיץ בשקט, אז הם מוציאים כל מיני שדים אפשריים מכל מיני בקבוקים אפשריים, ומלבים חדשות מלא כלום?
תרגיל בדיווח חדשותי 235670
מאחר ואני מניח ש''מפוצצי'' הר הבית מקבלים עליהם אך ורק את סמכות רבניהם, מטרת האזהרות יכולה להיות ל''התחנן'' אל הרבנים שימנעו את ה''אסון''.
זה כנראה גם מבטא את חוסר האונים של השלטון מול קיצונים ומפרי חוק בכלל.
תרגיל בדיווח חדשותי 235672
והתחנונים אל הרבנים חייבים לעבור דרך העיתונים?
-איפה הרב בן-ימין?
-בביתו. לנסוע אליו, או לטלפן?
-תודיע ל"ידיעות".
?
אפשרי, אך מעט מוזר.
תרגיל בדיווח חדשותי 235679
מי יודע? אולי בצורת המחשבה של המפוצצים ורבניהם, פנייה של ה"מוסרים" הסמולנים של של השב"כ תהפוך לנימוק חזק מדוע דוקא כדאי לפוצץ.
תרגיל בדיווח חדשותי 236150
לא מוזר בכלל. אחד מתפקידי התקשורת כפי שהם נלמדים בתיאוריה, הוא העברת מסרים מגוף א' לגוף ב', דרך התיווך התקשורתי. הרבה מאוד ידיעות עיתונאיות נוצרות כך, בתקווה שהעובדה שהציבור כולו קורא את הפנייה תהווה גורם לחץ.
תרגיל בדיווח חדשותי 235730
אם על זה אתה מתלונן, אז מה תגיד על זה?
ולטובת קוראינו שבחו"ל:
המופתי בי-ם: ישראל תישא באחריות לפגיעה בהר הבית.
"מסגד אל-אקצה הפך יעד מרכזי למזימות הכיבוש ומדיניותו", מזהיר שייח' סברי. הוא דורש מישראל לנקוט צעדי מנע סביב המסגדים, ומהעולם - להתערב לאלתר. אתמול התריע השר לביטחון פנים מאפשרות לפיגוע של יהודים בהר הבית.
....
גם יו"ר בתי-הדין השרעיים ברשות הפלסטינית, השייח' תייסיר תמימי, הזהיר מפני פגיעה במסגד אל-אקצה, השלישי בחשיבותו לעולם המוסלמי. הוא קרא לוועידת המדינות האיסלאמיות להתכנס כדי לדון בסכנה העורבת למסגדים. "אסור למוסלמים בכל העולם לשתוק מפני האיום הזה", אמר תמימי.
העילה לפרוץ אינתיפאדת אל-אקצה בספטמבר 2000 הייתה עלייתו של יו"ר האופוזיציה דאז, אריאל שרון, להר הבית. הרגשות העזים כלפי ההר וקדושתו הציתו אז את המהומות.
תרגיל בדיווח חדשותי 235761
זה מקרה הרבה יותר חמור:
"העילה לפרוץ אינתיפאדת אל-אקצה בספטמבר 2000 הייתה עלייתו של יו"ר האופוזיציה דאז, אריאל שרון, להר הבית. הרגשות העזים כלפי ההר וקדושתו הציתו אז את המהומות." זו כבר לא עבודה עיתונאית רצינית.
תרגיל בדיווח חדשותי 235770
הם אומרים ''עילה'', לא ''סיבה''.
תרגיל בדיווח חדשותי 235788
זה חלק מהעניין. עילה של מי?
תרגיל בדיווח חדשותי 235792
"העילה לפריצת האינתיפדה" היא מן הסתם של אלה שפרצו, כלומר, הפלסטינים. הם טוענים שזו הסיבה. והישראלים [ברובם] טוענים שזו רק עילה.
תרגיל בדיווח חדשותי 235798
כיצד אוכלוסיה שלמה טוענת טענה?
we are individuals 235801
לא ראית "חיי בריאן"?
we are individuals 235810
אפילו שם היה את יוצא הדופן שצעק כי הוא דווקא אינו אינדבידואל.
תרגיל בדיווח חדשותי 235812
אם אתה רוצה להתנקדן- אוקיי, ברור שאין דבר כזה, אוכלוסיה שלמה שטוענת טענה.
יש נאומים של מנהיגים, והתבטאויות של ''אנשים מהרחוב'' בכתבות שטח.
תנסח לך את זה איך שאתה רוצה. ותודיע לי בהזדמנות (זה לא דחוף) על מה בדיוק אתה מתווכח. ועם מי.
תרגיל בדיווח חדשותי 235837
הכוונה שלי היא שתמיד היו פלשתינים שטענו כי אין קשר בין פריצת האינתיפאדה לבין עלייתו של שרון להר הבית (למעשה, קשר כזה מעמיד את הפלשתינים באור מגוחך), ונסיון להביא זאת כעובדה או כגרסא רשמית של האוכלוסיה הפלשתינית אינו מקצועי.
תרגיל בדיווח חדשותי 235838
מאימתי העובדה שטענה מסוימת עלולה להעמיד את הפלשתינים באור מגוחך מנעה מהם לטעון אותה?
תרגיל בדיווח חדשותי 235892
כן, יש את ההתבטאות ההיא של אל-פאלוג'י
שהפלסטינים ניסו אח"כ לקבור כמיטב יכולתם.

ולעומת ההתבטאות האחת הזאת (שבה האמת פרצה החוצה לרגע קל), יש אינספור התבטאויות שלהם שטוענות שהאינתיפדה פרצה בגלל ביקור שרון בהר-הבית. גם תומכיהם במערב טוענים זאת באופן קבוע. [בהתחלה עוד טרחתי לכתוב למערכות העיתונים כדי למחות על כך, אבל בסוף התעייפתי].
וישנו כמובן השם שהפלסטינים נתנו למלחמה הזאת- אינתיפדת אל אקצה.

אפשר ונכון להתווכח עם הטענה הזאת שלהם. אי אפשר להתווכח עם עובדת קיומה, כטענה פלסטינית רשמית.
תרגיל בדיווח חדשותי 235915
בוודאי שאפשר, אני עושה זאת, לא? לדעתי קיימות התבטאויות נוספות, חלקן של בכירים ברשות. אני אנסה לחפש בהזדמנות.
אגב, אינתיפדת אל אקצה, כיוון שה"ציונים רוצים להשמיד את אל אקצה". גם כאן אני לא רואה את הקשר לעליית שרון להר הבית.
תרגיל בדיווח חדשותי 236060
זו טעות, והיא כבר תוקנה.

האם גם ל-Yנט, כשפרסמו את דבר נחיתתו בשלום של אילן רמון, הייתה אג'נדה פוליטית כלשהי בטעות ההיא?

אם היית מוצא את הטעות הזאת בעיתון המודפס, הייתי מרים איזה שתיים-שלוש גבות. אבל ככה, בידיעה און-ליין? לא מפתיע אותי יותר מדי. ראיתי מטופשים מזה.
237326
237329
העתקת קישור מהחשבון שלך ב-hotmail במקרה?

אני חישוב שניסית לקשר לפה:
237335
עצלן, כל-כך עצלן (אני, לא אתה).
לא זז הרוורס 237344
לא עולה אצלי האתר הזה משום מה. תספרו לי מה יש שם?
לא זז הרוורס 237345
אפשרות לחתום על:

"מכתב מחאה כנגד ההשתלחות ביונתן בשיא

אנו הח"מ, בעלי דעות פוליטיות שונות מימין ומשמאל, מבקשים למחות על ההשתלחות קלת הדעת והנמהרת, הבלתי מרוסנת, בלשון גסה ומתלהמת, באל"מ (מיל.) יונתן בשיא, חבר קיבוץ שדה אליהו, שנתמנה על ידי ממשלת ישראל לעמוד בראש "מנהלת ההתנתקות".
יונתן בשיא, עשה ועושה כל ימיו למען עם ישראל, ארץ ישראל, תורת ישראל ומדינת ישראל.
בתפקידיו השונים - כחבר קיבוץ, מח"ט בצנחנים, סגן ראש המועצה האזורית עמק בית שאן, מנכ"ל משרד החקלאות, ויו "ר חברת 'מהדרין' - תרם יונתן בשיא תרומה משמעותית וערכית ביותר למדינת ישראל, בטחונה, יישובה וכלכלתה.
בימים אלה, בהם מזכירים אנו מקדש שחרב בשל "שנאת חינם", ראוי כי נימנע מאותה שנאה ונזכור את הלקח שלמדנו זה כבר: "מלים מסוגלות לרצוח".
כל מי שתורת ישראל וערכיה יקרים באמת בעיניו, צריך להתנער באופן פומבי מאותם דיבורים ולהוקיע אותם מעשים שלוחי רסן שנעשו נגד יונתן בשיא.
אל נא נהפוך ויכוח פוליטי לגיטימי, על ערכי יסוד מקודשים, למלחמת אחים שסופה מי ישורנו.
נמשיך לדבוק בערכים שאנו מאמינים בהם ולהיאבק בכל האמצעים הלגיטימיים על צדקתם, אך זאת מתוך נימוס, סובלנות, לשון נקיה, יישוב הדעת ודרך ארץ."
239951
גם הקיבוצניקים החילוניים אינם פטורים מזעמם הקדוש של המתנחלים: http://www.nrg.co.il/online/1/ART/767/783.html
239954
אני מציע לא להזדרז לקבוע דעה על הנושא לפני שתשמע את ניצה מסבירה לך איך כל זה נעשה מתוך אהבה, ואיך הם ימררו לקיבוצניקים את החיים באמצעים דמוקרטיים לעילא ולעילא. אל תיתן לתקשורת הסמולנית לבלבל אותך עם עובדות.
240624
אני מציע לא להזדרז לקבוע דעה על הנושא לפני שתשמע אם זו אמת או קשקוש.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים