האגדה על רוח הקדמה והאגדה על סליפי הולו 203
עידו הרטוגזון צפה בסרטו החדש של טים ברטון וחזר נפעם.
סליפי הולו, במאי: טים ברטון.
שחקנים: ג'וני דפ, כריסטיאנה ריצ'י, מירנדה ריצ'רדסון, מייקל גאמבון.
אורך: 105 דקות.

ציון: **** ארבעה כוכבים.

אזהרה: ביקורת זו חושפת פרטים מכריעים מעלילת הסרט ואינה מומלצת למי שטרם צפה בו.

לאחר ציפיה ארוכה ליצירת מופת חדשה מביתו של טים ברטון זכו לבסוף מעריציו הרבים למבוקשם. סרטו החדש של ברטון 'סליפי הולו' הוא הרפתקה ברטונית מרתקת מהסוג לה ייחלו רבים זמן רב כל כך. ובמקרה של ברטון הציפיה למעדן הברטוני קשה הרבה יותר משום שאף אחד בנוף הקולנועי העולמי, לא מספק את אותו סוג קולנוע גותי, אפל ומקברי שברטון המציא בביטלג'וס, אדוורד ידי מספריים, באטמן ואד ווד. ברטון הוא פרש בודד בשדה זה.

ברטון, אחד הבמאים הפחות מובנים, מבמאי הדור הנוכחי בהוליווד, נופל פעמים רבות בין הכיסאות מבחינת קהל היעד. המקרה של ברטון הוא מקרה קלאסי של יצירות שמבוגרים רבים חושבים שהן 'לילדים' וילדים רבים חושבים שהן 'למבוגרים'.

הסיבה לבעיה זו היא שברטון משתמש בחומרים רבים מהאגדות, עד שהסרטים שלו נראים פעמים רבות כמו אגדות מצולמות, ומרתיעים את המבוגרים. לעומת זאת ברטון מספר את האגדות שלו בצורה מבוגרת, איטית ופעמים רבות מרובת רבדים. חוש ההומור המעודן/מוזר/מקברי של ברטון הינו כל דבר מלבד ילדותי.

למי מיועד סליפי הולו? התשובה היא שסליפי הולו הוא סרט למבוגרים כמו גם לילדים. אולם בראש ובראשונה למבוגרים מבינינו (אם כי גם לילד שמבוגר, ולמבוגר שבילד). נציין גם שעדיף לבעלי הלב החלש להמנע מסרט זה, שכולל בתוכו קטעים מבהילים לא מעטים, ושכמעט גולש לעיתים לז'אנר האימה.

ברטון הוא אחד ממעצבי המיתוסים הטובים ביותר שאי פעם נבראו לקולנוע; הוא לוקח מיתוסים מעולם האגדות שקיימים בתת מודע הקולקטיבי, ונותן להם צורה על ידי הפיכתם לקולנוע בצורה כמעט מושלמת. הגותיות הקודרת והמוקצנת שלו יוצרת אווירה אגדתית, הנעזרת בצילום המצוין (אין שוט אחד בסרט שלא עוצב בקפידה, שלא מכניס מיידית לאווירה הברטונית), העיצוב, התפאורה והתאורה המדהימים, והמוסיקה המהפנטת.

כמו בהרבה סרטים אחרים של טים ברטון, גם הסרט הזה מתחיל בתקופה הקרובה לחג המולד, בצילומים בהם המצלמה עושה דרכה דרך נופים מיסתוריים ומוצפי ערפילים ושלג. כמו בסרטים אחרים של ברטון, גם הפעם הדמות הראשית היא דמות איזוטרית וחריגה בחברה. כמו בסרטים אחרים של ברטון, גם הפעם מגלם את הדמות הזו ג'וני דפ.

'סליפי הולו' מגולל בפנינו את סיפורו של איכבוד קריין (ג'וני דפ), חוקר מניו יורק אשר נשלח בשנת 1799 לפענח סדרת רציחות מיסתוריות המתרחשות בעיירה קטנה בשם 'סליפי הולו'. קריין, אשר מסמל את רוח הקדמה והרציונל, בטוח ביכולתו לפתור את הפרשיה בעזרת אמצעים מדעיים והגיון לוגי. מהר מאוד הוא מונחת לתוך המציאות הבדיונית על ידי זקני העיירה אשר מספרים לו על פרש חסר ראש המשוטט ביער המערבי ומפריד ראשים מבעליהם. הפרש הגרמני אשר בא לעיירה סליפי הולו, כך מסופר לנו, בתקופת שלטון האנגלים על מנת להלחם במתיישבים האמריקאנים הדורשים עצמאות, נהרג לבסוף על ידי מספר מתושבי העיירה וראשו נכרת. עתה רוח העבר קמה לתחייה על מנת לדרוש את נקמתה.

הבלש קריין, אשר עובר מסע ללב האפלה במהלך הסרט, ייאלץ להתעמת אל מול פחדיו הפנימיים ועברו האישי על מנת להגיע לפתרון התעלומה. קריין, נאלץ לבסוף להשלים עם קיומה של המיסטיקה בעולמנו, ועם קיומו של הפרוש נטול הראש. אך הוא שוב ושוב מכריז כי לא ייתכן שזוהי רוח שעולה מתהום הנשייה על דעת עצמה, וכי חייבת להיות דמות אנושית אשר מפעילה את הפרש. דעה אשר נתמכת על ידי הגילוי כי ראשו של הפרש נלקח מקברו, והפירוש של קריין כי הפרש זורע טרור משום שהוא מעוניין בראשו חזרה. מי שמחזיק בראשו של הפרש הוא השולט בו.

ואכן אט אט מתגלה חוט לוגי בשרשרת הרציחות המתנהלת בעיירה. החוט מוביל בסופו של דבר אל אשתו השניה של ראש העיירה, גברת ואן טאסל. הסיבה לפועלה של הגברת, היא כבהרבה סרטי אימה, נקמה על חטא קדמון מהעבר. הגברת ואן טאסל השניה (היא התחתנה עם מר ואן טאסל זמן קצר לפני המאורעות המסופרים) מספרת שהיא ובנות משפחתה היו בילדותן קורבנות של משפחת ואן טאסל, אשר נישלה אותן מאדמתן. כעת היא מנסה להשתלט על הונה של משפחת ואן טאסל.

הגברת ואן טאסל, יחד עם הפרש מסמלים את עברה של אמריקה, רוחות הרפאים של ההיסטוריה. הפרש, אשר כל פעם שהוא יוצא מעצו (עץ המוות) נדמה שהוא קופץ ממש לביקור מתוך מימדי העבר, הוא שריד העבר, שריד המלחמה באנגלים ואילו אשת ראש העירייה היא אחת מקורבנות הקפיטליזם המוקדם אשר נושלו מאדמתם ונכסיהם על ידי המתיישבים החדשים.

קריין, אשר נאלץ להתעמת מול נפשו, מוצא בתוכו כוחות חדשים ונאלץ להתחבר גם לצד המיסטי שבתוכו, זיכרונות ילדות אותם הדחיק זמן רב. על איכבוד לשלב את המיסטי עם המדע, את התת מודע עם המודע, על מנת לנצח במאבקו.

רק בעזרת שילוב זה של כוחות יוכל להניח את העבר מאחור. במלחמתו של איכבוד במיסטיקה בעזרת המדע ישנו קטע מצחיק במיוחד שבו ברטון עושה מהמאבק בעזרת המדע דימוי מוקצן עד גיחוך ומצחיק במיוחד, כאשר הפרש מכה את איכבוד בחרבו ואיכבוד מתגונן בעזרת תיקו המכיל תרכובות, אבקות, שיקויים צבעוניים ומתקנים מדעיים משונים ממשונים. ואולי יש בסרט זה גם מסר לגבי זהותם של המיסטי והמדעי. שיטותיו המדעיות של איכבוד נדמות בעיני תושבי העיירה (והצופים) כמוזרות כל כך עד כי הן דומות למיסטיקה ממש.

בסוף הסרט מחזיר איכבוד קריין את הכל לסדרו. הפרש, אשת ראש העיר ואיתם עברה רדוף השדים של אמריקה נשאבים חזרה לתוך העץ/העבר. בסוף הסרט מוביל איכבוד קריין (הרציונאל) את שני חבריו החדשים, קתרינה ומאסבת' הצעיר לניו יורק לכבוד כניסתה של השנה החדשה 1800 , שנת כניסת המאה התשע עשרה, המאה הרציונלית שהביאה לנו את המהפכה התעשייתית, את הקדמה, ואת פוירבאך, מרכס וצ'רנישבסקי.

מעבר זה מערפיליו הקודרים של הכפר אל אורותיה הזוהרים של העיר. מחרדת העבר לעבר תקוות העתיד מהווה את השלמת ניצחון הרציונאל. אך זהו ניצחון שדרש חיבור לרוחות הרפאים של עברה של אמריקה.

קישורים
סליפי הולו
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "קולנוע ואמנויות הבמה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא משהו 4128
אתה ממהר לתאר את הסרט בתור היצירה הקולנועית הגדולה של המאה. שכחת להזכיר מס' נקודות חלשות של הסרט -
אז דבר ראשון, מאחורי הבמאי המוכשר עומד מפיק חמדן שאכפת לו יותר מהכסף שהסרט יעשה מאשר האיכות שלו, ויוצא שהסרט עמוס בסצינות אקשן - חלקן נחמדות וחלק גדול מהן פשוט מיותרות.
דבר שני - הפריחה הגדולה של הוליווד -השחקנית קריסטינה ריצ'י שמפגינה כשרון של פיתה ישנה, קשה וספוגת עובש.
בקיצור, הסרט מלא כוונות טובות אבל לא יותר. יפה יחסית לסרטים שיצאו בחודשים האחרונים אבל לא מבריק במיוחד.

ואולי הבעיה היתה בעצם הילדים הקטנים שישבו מאחורי בסרט וניסו להסביר אחד לשני מה קורה.
אלקין, לך תראה אמריקן פאי. 4132
סרט הרבה יותר טוב.
סרט מיוחד 4136
הרשה לי גם להציג מספר נקודות חזקות של הסרט:
א. סצינות הפעולה הן לא חלק גדול וחשוב של הסרט, ועובדה שהצלחתי לראות את הסרט עד תומו מבלי שאף אחת מהן תפריע לי בצורה מיוחדת.
ב. הייחוד של הסרט היא בעצם בעובדה שהוא.. מיוחד! זה סרט שכמוהו לא עושים כל יום בהוליווד (בעצם, פעם בשנה שנתיים, כשטים ברטון מחליט) ופה מקור ההתרשמות של האנשים שראו את הסרט, משום שמה לעשות, אבל מה שפחות באנאלי בדרך כלל יותר מרשים - יחס הפוך.
ג. גם השחקנים לא כל כך רעים, למרות שמלבד ג'וני דפ איש אינו מתעלה בצורה מיוחדת.

לסיכום - לא סרט גדול, אבל סרט מיוחד מאד, וזאת סיבה מספיק טובה כיום לבזבז עליו 27.5 שקל בקופות
מה שהיפריע לי בסרט 4141
טים ברטון הוא אמנם רב-אומן בעיצוב האווירה, אולם הוא חוטא באותו חטא שמאפיין את רוב הסרטים ההוליוודים: המאפיין של סרט מתח טוב צריך להיות היכולת לנסות לנחש את המשך העלילה ופתרונה לפני שהיא קוראת ומבלי שהבמאי "יאכיל אותך בכפית". העלילה של "סליפי הולו" לחלוטין לא עונה על הקריטריון הזה (למעשה, טים ברטון טורח לסובב את העלילה כך שלא יהיה שום סיכוי לנחש אותה מראש) ולכן הוא לחלוטין סרט אימה - אם כי, אני חייב להודות, סרט אימה מקסים במיוחד.
טים ברטון? אז מה. 4166
אוקי. אז ההומור המעודן/מקברי מופלא, והשוטים מעוצבים כולם בקפידה. האווירה גותית ומסתורית, וג'וני דפ משחק בסרט. הכל טוב ויפה, אבל....

מה עם עלילה?

כל שהצלחתי להבחין בסרט, היתה שרשרת של רציחות (ובניגוד למה שנאמר כאן, ללא שום חוט מקשר) - ברצף שלהן לא היה שום הגיון נראה לעין שיכול היה להוביל את הצופה לניחוש המשך העלילה וסופה, כפי שציין גיא, מכיוון שלא ניתנו בסרט שום כלים עלילתיים מלבד אותה שרשרת רציחות. נדמה כאילו נפרשה אגדת עם של שלושה עמודים (ואולי בכלל תיק משטרתי עם עובדות יבשות בן שלושה עמודים), על פני שעתיים מיותרות במיוחד. הסרט יכול היה למצות את הפוטנציאל הטמון בו כסרט סטודנטים בן רבע שעה, עשרים דקות מקסימום.
שלא לדבר על המשחק הנוראי (במיוחד זה של כריסטינה ריצ'י, שכבר הוזכרה כאן).
ההסיבה היחידה שעצרה מבעדי לצאת בהפסקה מהסרט, היתה טמונה בכסאות המאד נוחים של בתי הקולנוע החדשים בגרנד-קניון בחיפה. וזהו.
ואם לסכם - הסרט הגרוע ביותר בו צפיתי מזה שנים.
סרט גדול מהחיים 157660
סרט פשוט מדהים עונה על כל הציפיות עם סגנון גותי אפל ומרהיב, צוות שחקנים מרשים וטוב אולי לא כל כך מוכרים(למעט ג'וני דפ) אבל בהחלט מצוינים, במאי מעולה לדעתי אחד הטובים שיש כיום. הכרתי את הסיפור עוד לפני שצפיתי בסרט חשוב לציין שהסרט הוא בעצם סיפור מפורסם מאד של אירווינג וושינגטון(בארה''ב כל אחד מכיר את האגדה על הפרש ללא הראש) והרט פשוט הרשים אותי מאד הנופים המרהיבים הערפל התמידי שמופיע לאורך כל הסרט היער המערבי היה פשוט מדהים לסיכום אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי סרט אימה מדהים ממליץ לכולם לראות.
קצת פירגון 4171
קודם כל רציתי להגיד שראיתי את הסרט הוא אומנם לא עונה לרמת התגובה הגאונית שנתנו לו באתר אך לבמאי טים ברטון בהחלט יש כישרון מיוחד שלא נראה כמותו בהוליווד.
הקרדיט בסרט צריך ללכת ברובו לבמאי שיודע ולא נכשל אף פעם ביצירת אווירה יחודית ובעיקר תפאורה מיוחדת חוץ מזה עם ביוגרפיה כמו שלו אי אפשר להתעלם מהכשרון שלו(עם כי לדעתי לקחת את ג'וני דפ לכל סרט שלו זה מיותר למדיי בגלל שאני לא חושב שהוא כזה כשרוני)
עם סרטים כמו ביטלג'וס,המספריים של אדוארד,באטמן 2
הפלישה ממאדים ...
שאני מבטיח לכם שלא תמצאו בשוק יותר ובכלל אי אפשר שלא לתת קרדיט לבמאי היחודי והמבריק הזה!
למרות שיש רבים וטובים ממנו על הסרט הזה מגיע לו את הקרדיט אז בבקשה תנו לו קצת...
ואגב מישהו שם לב לצוות השחקנים שבסרט שממש נראה כאילו נלקחו מכל הסרטים שעשה במשך השנים?
חבל, אבל... 4401
לאחר הצפייה בסרט אני יכול להגיד באופן כמעט וודאי שטים ברטון הוא אכן רב אומן ביצירת אווירה אך אפילו הוא לא הצליח להחיות את התסריט המגוחך והיבש הזה.
המונולוגים והתפניות בסרט עוררו יותר גיחוך מאחר קריאות תדהמה והצחוקים הרמים שעלו עם כל עריפת ראש הידהדו באולם הקולנוע ושיוו לסרט אור מגוחך קמעה.
אני חושב שהעלילה הייתה צפויה למדי ואינני מבין למה עלתה הטענה כי לא ניתן לנחש את סופו של הסרט-פרטו.
חבל, אבל... 4568
לנחש תמיד אפשר, כמו לוטו, אבל לא ניתן היה לבצע ניחוש מונחה עלילה (מה שנהוג לכנות, במבחנים פסיכומטריים בעיקר, ''ניחוש אינטיליגנטי''). זאת כמובן, מכיוון שלא היתה עלילה.
אגב, תסריט מגוחך ויבש, בהחלט.
4595
הייתי רוצה להמליץ למי שראה את הסרט להוריד את הספר מאתר http://promo.net/pg/ ולהשוות. מיותר לציין מה תוצאות ההשואה.
על שחקנים ואומנים אמיתיים 42722
אומנות המשחק והקולנוע תמיד נהרסה ותמיד תהרס בידי השחקנים.
הרי אם נשווה אומנות זו עם המוסיקה למשל,נקבל שהאומנים האמיתיים בקולנוע הם הבמאים והתסריטאים.
השחקנים הם רק אקורדים,או מיתרים.
הבעיה היא שהקהל יוצר מהם הרבה יותר מכך,וחבל.
חוץ מג'ים קארי,אין כיום שחקנים שבאמת מביעים את עצמם האמיתי מול המצלמה.
ג'וני דאפ הוא שחקן חמוד ביותר דרך אגב.
אז אתם שואלים איך כל זה קשור לסרט הזה?
תשאלו את האחראים לכך שטיטאניק,סרט מגוחך, זכה ב-‏11 פרסי אוסקר,ואדוארד ידי מספריים לא הגיע לשום מקום.
יצירת מופת.
וכאן אפשר לחזור לטענה שאומנות הקולנוע היא מגוחכת.
ועוד הערה קטנה לגבי הכתבה-
אמרת בתחילת דבריך,עידו,שמי שלא ראה את הסרט לא כדאי לו לקרוא את הכתבה,ובכתבה אתה בעצם מספר את מה שקרה בסרט.
אם כך,הכתבה לא מיודעת גם למי שראה את הסרט....
על שחקנים ואומנים אמיתיים 42900
לא אומנות הקולנוע היא מגוכחת אלא טקס האוסקר הוא המגוכח.
סליפי הולו 42728
ראוי לציין, אגב, שסליפי הולו מבוסס על אגדה מפורסמת של אירווינג וושינגטון, ולכן הצופים האמריקאיים, לפחות, לא יכלו להיות מופתעים משום דבר שקרה בסרט. זו הסיבה שאין יותר מידי הפתעות, וההנאה מהסרט לא אמורה לנבוע מהגילויים, אלא מצורת הצגת הסיפור.
אחלה סרט 253451
הסרט היה משהו אחלה ואםהייתי מבקר קולנוע הייתי נותן לו 5 כוכבים!
אחלה סרט 253515
אני העדפתי את הגירסא של דיסני
סרט מעניין ועשוי היטב!!! 287762
"סליפי הולו" הוא ללא שום צל של ספק אחד הסרטים הטובים ביותר של ברטון, אם לא הטוב מכולם, קניתי אותו מיד כשהגיע לחנויות ב-‏1999, אני צופה בו עד היום וכל פעם אני נהנה יותר. הסיגנון הגותי והאפל של ברטון התאים מאד לסיפור שבמקור נקרא "האגדה של סליפי הולו" מאת וושינגטון אירווינג, אחד מהסופרים המפורסמים ביותר שחיו בארה"ב. ברטון לקח את הסיפור המרתק הזה והפך אותו לצירת אומנות קולנועית, הליהוק היה מצוין וכל שחקן התאים בצורה פשוט מושלמת לדמות שאותה שיחק, במיוחד ג'וני דפ שהוא לדעתי השחקן הטוב ביותר שיש כיום, ומירנדה ריצ'ארדסון הנהדרת שהיא ללא ספק שחקנית גדולה ומוכשרת שהופכת כל דמות אותה היא משחקת למרכז העלילה, גם אם היא לא הדמות הראשית. הצילום של עימנואל לובזסקי היה מדהים והמוסיקה של דני אלפמן היתה מצוינת ובאה בדיוק בקטעים הנכונים. לדעתי אין מישהו יותר מתאים מברטון לביים סרט כזה, ואכן ברטון לא איכזב ויצר סרט מרשים ועשוי היטב מכל בחינה, לדעתי זהו שיתוף הפעולה המוצלח ביותר בין ג'וני דפ לטים ברטון, מוצלח אפילו יותר מ"המספריים של אדוארד" שגם הוא סרט שאני מאד אוהב. אם הייתי אחד מחברי האקדמיה הייתי מעניק לסרט זה אוסקר על הבימוי,השחקן הטוב ביותר, שחקנית המשנה הטובה ביותר, הצילום הטוב ביותר, הפסקול הטוב ביותר, העריכה הטובה ביותר והרשימה עוד ארוכה. בקיצור הסרט פשוט חף מטעויות וכל אחד ואחד ממרכיביו מתבצע על הצד הטוב ביותר ולפי דעתי האישית זהו הסרט הטוב שנעשה אי פעם, חובה לראות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
קראת פעם ספר של עוז אלמוג? 287856
מה הקשר? 326073
מה הקשר לעוז אלמוג עכשיו?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים